
242 europe & eurasia MeDia sustainability inDex 2013

KAZAKHSTAN

By tying the outlets to the convicted and wanted opposition, the 

government effectively criminalized the leading non-state press. A panelist 

from Respublica cancelled his participation after being called to court on 

the day of the discussion.



243

introduction

KAZAKHSTAN

OVERALL 

SCORE: 

1.82

TThe beginning of 2012 was marked by snap parliamentary elections following the self-dissolution of the 

Majlis, the lower chamber of parliament. The newly-elected Majlis was multi-party, fulfilling the stated 

desire of Kazakhstan’s first and only president, Nursultan Nazarbayev.

Political analysts believe that the early election was motivated by the growing dissatisfaction of the 

population, as well as the social protest movement that culminated in violent clashes between oil industry 

workers and police forces in Zhanaozen, in the country’s far southwest, in December 2011. The subsequent 

changes in the some political appointments, a new development program, replacing Kazakhstan 2030 with 

Kazakhstan 2050, as well as a series of legal actions against opposition figures and select corrupt officials, 

were all aimed at stabilizing the regime and preventing a “revolutionary spring” in Kazakhstan.

Mass media were in the epicenter of this social and political turbulence. The expansive conviction of three 

domestic opposition figures also described a number of non-state mass media outlets as “radicalized 

media projects controlled by and affiliated with [Mukhtar] Ablyazov,” a former minister and prominent 

opponent of the regime wanted on embezzlement charges, making the media one of the key subjects of 

the political lawsuit. Several media outlets were banned by prosecutors on the eve of the first anniversary 

of the Zhanaozen events, including satellite TV channel K+, the Stan TV Internet video news site, Respublica 

(Republic) and Vzglyad (Viewpoint) newspapers and Respublica’s website, Respublika-kz.info. A total 

of 8 newspapers and 23 internet media sites, essentially all independent media in the country. By tying 

the outlets to the convicted and wanted opposition, the government effectively criminalized the leading 

non-state press. A panelist from Respublica cancelled his participation after being called to court on the 

day of the discussion. As such, many of these events occurred at the end of 2012 and were only partially 

considered by the panel.

According to data provided to the panel by Sofia Lapina of the free speech NGO Adil Soz (A Just Word), 

68 legislative acts that regulate certain aspects of media activities were passed by Parliament in 2012, 

and several new draft laws important for mass media were put forward for parliamentary discussion. The 

transition to digital broadcasting alone required the adoption of several new legal regulations, including 

a new broadcasting law and 21 other statutes adopted in 2012. In general, active lawmaking is often 

associated with these or other aspects of media activities. 

K
A

ZA
K

H
STA

N



244 europe & eurasia MeDia sustainability inDex 2013

Unsustainable, Anti-Free Press 
(0–1): Country does not meet or 
only minimally meets objectives. 
Government and laws actively 
hinder free media development, 
professionalism is low, and 
media-industry activity is minimal.

Unsustainable Mixed System (1–2): 
Country minimally meets objectives, 
with segments of the legal system and 
government opposed to a free media 
system. Evident progress in free-press 
advocacy, increased professionalism, 
and new media businesses may be too 
recent to judge sustainability.

Near Sustainability (2–3): Country 
has progressed in meeting 
multiple objectives, with legal 
norms, professionalism, and the 
business environment supportive of 
independent media. Advances have 
survived changes in government and 
have been codified in law and practice. 
However, more time may be needed 
to ensure that change is enduring and 
that increased professionalism and 
the media business environment are 
sustainable.

Sustainable (3–4): Country has 
media that are considered generally 
professional, free, and sustainable, or 
to be approaching these objectives. 
Systems supporting independent 
media have survived multiple 
governments, economic fluctuations, 
and changes in public opinion or social 
conventions.

Scores for all years may be found online at http://www.irex.org/system/files/EE_msiscores.xls

ChANgE SiNCE 2012
 (increase greater than .10)   □ (little or no change)    (decrease greater than .10)

MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2013: ovErALL AvErAgE ScorES

UNSUSTAiNABLE
ANTi-FREE PRESS

UNSUSTAiNABLE
MiXED SYSTEM

NEAR
SUSTAiNABiLiTY SUSTAiNABLE

0–0.50 0.51–1.00 1.01–1.50 1.51–2.00 2.01–2.50 2.51–3.00 3.01–3.50 3.51–4.00

□□ Azerbaijan 1.83
□ Kazakhstan 1.82
□ Kyrgyzstan 1.78
□□ Macedonia 1.54
□ Russia 1.54
□□ Serbia 1.92
□□ Tajikistan 1.67
□□ Ukraine 1.72

□□ Albania 2.21
□ Armenia 2.12
□□ Bosnia &  
Herzegovina 2.03

□ Bulgaria 2.09
□□ Croatia 2.44
□ Georgia 2.15
□ Kosovo 2.46
□ Moldova 2.42
□ Montenegro 2.23
□ Romania 2.15□ Turkmenistan 0.44 □□ Uzbekistan 0.69 □□ Belarus 1.09

MEDIA SUSTAINABILITY INDEX: LEBANON

SU
ST

A
IN

A
B

IL
IT

Y

U
N

SU
ST

A
IN

A
B

LE
M

IX
E

D
 S

Y
ST

E
M

N
E

A
R

SU
ST

A
IN

A
B

IL
IT

Y
SU

ST
A

IN
A

B
LE

U
N

SU
ST

A
IN

A
B

LE
A

N
TI

-F
R

E
E

 P
R

E
SS

OBJECTIVES

FREE
SPEECH

PROFESSIONAL
JOURNALISM

PLURALITY OF
NEWS SOURCES

BUSINESS
MANAGEMENT

SUPPORTING
INSTITUTIONS

1.
47 1.
49 1.

73
1.

57 1.
63 1.

74
1.

40

1.
68

1.
64 1.

86

1.
43

1.
34

1.
79

1.
76

1.
67 1.

90
1.

44 1.
48 1.
56 1.

76 1.
85

1.
51 1.

71 1.
87

2.
20

20
09

20
10

20
11

20
12

20
13

20
09

20
10

20
11

20
12

20
13

20
09

20
10

20
11

20
12

20
13

20
09

20
10

20
11

20
12

20
13

20
09

20
10

20
11

20
12

20
13

gENErAL

 > Population: 17,736,896 (July 2013 est., CIA World Factbook)

 > Capital City: Astana

 > Ethnic Groups (% of population): Kazakh 63.1%, Russian 23.7%, Uzbek 
2.8%, Ukrainian 2.1%, Uighur 1.4%, Tatar 1.3%, German 1.1%, other 4.5% 
(2009 census, CIA World Factbook)

 > Religions (% of population): Muslim 47%, Russian Orthodox 44%, 
Protestant 2%, other 7% (CIA World Factbook)

 > Languages (% of population): Kazakh (state) 64.4%, Russian (official) 95% 
(2001 est., CIA World Factbook)

 > GNI (2011-Atlas): $136.72 billion (World Bank Development Indicators)

 > GNI per capita (2011-PPP): $11,250 (World Bank Development Indicators)

 > Literacy rate: 99.5% (male 99.8%, female 99.3%) (1999 est., CIA World 
Factbook)

 > President or top authority: President Nursultan A. Nazarbayev (since 
December 1, 1991)

MEDIA-SPEcIFIc

 > Number of active print outlets, radio stations, television stations, internet news 
portals: According to state registration, 2765 outlets, including 439 state and 
2326 private; 1666 print media, including 20 dailies; 51 TV firms, 48 radio firms, 
133 cable TV operators, 6 satellite TV operators

 > Newspaper circulation statistics: top four, by circulation, are Karavan and 
Karavan-Class—private, weekly, circulation 320,000 combined; Yegemen 
Qazaqstan—state, in Kazakh, five times weekly, 175,000; Kazakhstanskaya 
Pravda—state, in Russian, five times weekly, 100,000; Ekspress-K—private, in 
Russian, five times weekly, 100,000.

 > Broadcast ratings: top 8: Kazakh TV—state, in Kazakh and Russian; Khabar 
TV—state cable/satellite news channel; El-Arna—state; Kazakh Commercial TV 
(KTK)—private, in Kazakh and Russian; Eurasia 1—private; Channel 31—private; 
Channel 7—private; Caspionet—external satellite unit of Khabar TV, in Russian, 
Kazakh and English 

 > News agencies: 13 news agencies, top four: Interfax-Kazakhstan, 
KazakhstanNews.com, Kazakh Information Agency (Kazinform), Kazakhstan 
Political News Agency 

 > Annual advertising revenue in media sector: Advertising agency statements vary 
widely. National plus Almaty television—$131 million in 2011 (vik.kz/news/125/). 
All advertising—$984.2 million in 2011 (49% television) (brif.kz/blog/?p=2255)

KAZAKHSTAN at a glance



245KAZAKHSTAN

OBjECTivE 1: FREEDOM OF SPEECh 

Kazakhstan Objective Score: 1.63 

Panelist Diana Okremova-Medvednikova defined this year as 

a “real a leap year” in terms of consequences for the mass 

media. In January, the government adopted the law “On 

TV and Radio Broadcasting,” which contained terminology 

frequently criticized by media experts and media 

organizations. According to Sholpan Zhaxybayeva, Executive 

Director of the National Association of TV and Radio 

Broadcasters of Kazakhstan, “the law is imperfect, it is at 

odds with international laws and, most important, it is not 

a direct law but requires quite a few statutory instruments.” 

Attempts are currently being made to introduce a so-called 

“conditional access” to broadcasting, which will result in 

paid television being inaccessible to a large portion of 

the country’s population. The new TV legislation may also 

significantly restrict the presence of foreign TV companies 

in Kazakhstan. Specifically, the statute on foreign media 

registration adopted in October 2012 demands that all 

foreign television channels carried by Kazakhstan’s cable 

providers be registered with the Ministry of Culture and 

Information by March 2, 2013. Zhaxybayeva predicted that 

major international channels such as Eurosport, Discovery, 

Nickelodeon, BBC, and others will likely forgo the trouble 

of registration to stay in the rather small market. As such, 

the laws will serve to strengthen the government’s effective 

control over the television market. 

In addition to the new TV broadcasting law, changes 

to national security law identified such threats as 

“the impact of information on public and individual 

consciousness related to deliberate distortion and 

spreading of unreliable information to the detriment of 

national security,” suggesting ominous consequences for 

reporters. Amendments to the mass media law ended the 

prohibition of monopolization in the sector, and introduced 

the possibility of suspension for outlets found have 

violated copyright. 

New versions of the criminal code and criminal procedure 

code drafted by the Prosecutor-General’s Office to simplify 

criminal cases were widely discussed throughout the year. 

Opinions on these moves varied widely among media 

professionals. Lapina, for instance, claimed that “Although 

Kazakhstan had accepted recommendations of the United 

Nations Human Rights Committee in 2010 and expressed 

its commitment to decriminalize libel and insult by 2014, 

the new version of the Criminal Code just transferred 

defamation from the category of criminal offense to the 

category of transgression, without decriminalizing it, 

because criminal prosecution for defamation is considered 

to be ‘a strong deterrent’. Moreover, criminal liability for 

any infringement of the good reputation of state officials at 

all levels is expected to be preserved and even increased.” 

Her sentiments were seconded by Olga Groznaya. “The 

draft of the new Criminal Code threatens journalists with 

imprisonment and will demand that they reveal their 

sources,” she said. 

Unlike her colleagues, who view the changes in a negative 

light, Diana Okremova-Medvednikova considers the new 

version of the Code to be “The most liberal of all versions 

that have ever existed, since it eliminates probation and 

replaces it with detention for libel and slander. Moreover, 

libel will now be considered an administrative transgression 

and not a crime.” 

Lawyers from Internews in Kazakhstan summarized 

the nature of changes proposed in the draft of the 

Criminal Procedure Code. “The radical change concerns 

LEgAL AND SOCiAL NORMS PROTECT AND PROMOTE  
FREE SPEECh AND ACCESS TO PUBLiC iNFORMATiON.

FREE-SPEECH INDICATORS:

> Legal and social protections of free speech exist and are enforced.

> Licensing or registration of media protects a public interest and is 
fair, competitive, and apolitical.

> Market entry and tax structure for media are fair and comparable to 
other industries.

> Crimes against media professionals, citizen reporters, and media 
outlets are prosecuted vigorously, but occurrences of such crimes 
are rare.

> The law protects the editorial independence of state of 
public media.

> Libel is a civil law issue; public officials are held to higher standards, 
and offended parties must prove falsity and malice.

> Public information is easily available; right of access to information 
is equally enforced for all media, journalists, and citizens.

> Media outlets’ access to and use of local and international news and 
news sources is not restricted by law.

> Entry into the journalism profession is free and government imposes 
no licensing, restrictions, or special rights for journalists.

“Criminal liability for any infringement 
of the good reputation of state 
officials at all levels is expected to 
be preserved and even increased,” 
said Lapina.



246 europe & eurasia MeDia sustainability inDex 2013

the initial stage of the criminal procedure wherein the 

pre-investigation stage and institution of a criminal case 

are to be omitted; the investigator shall not indict the 

suspect in the process of investigation; pre-trial procedure 

will be radically simplified; the concept of ‘prejudicial 

inquiry’ is being introduced. All inquiry activities affecting 

constitutional or other human rights and freedoms can 

be conducted only upon the prosecutor’s approval; courts 

shall not send cases for re-investigation; the number of 

investigative actions that involve attesting witnesses is 

considerably reduced; the concept of the ‘plea bargain’ is 

introduced; the investigating magistrate is established, i.e. 

a judge shall approve preventive detention, its extension, 

or the compulsory transfer of a non-detained person to a 

medical institution for forensic psychiatric examination.” 

In general, as Sofia Lapina described it, “Recent changes 

in legislation result in a priority of privacy protection over 

other human rights, including the freedom of speech. For 

example, an article addressing the non-disclosure of private 

information stipulates up to 5 years in jail for infringement 

while Kazakh law does not make any distinction whatsoever 

between a private citizen and public official.” 

Until the Criminal Code and Criminal Procedure Code 

articles concerning libel are changed, lawsuits in which 

journalists receive real penal terms for libel will be far from 

rare. For example, Sergey Bukatov, editor of Kazakh–Zerno 

(Kazakh Grain) news agency, was charged with libel by the 

Petropavlovsk City Court and was sentenced to one year of 

imprisonment. Valery Surganov of Guljan.org was convicted 

and sentenced to probation for 18 months. That site was one 

of the many closed in December.

Even former Minister of Information Ertysbaev, now an 

advisor to Nazarbaev on political issues, admits the absence 

of positive legal changes concerning the freedom of speech. 

In an interview with RFE/RL’s Kazakhstan service, he said 

that he believes that there have always been, and there 

always will be, people eager to restrict freedom of speech in 

every possible way. 

In general, parliament’s legislative activities have increased 

the number of “risk zones” for mass media producers and 

consumers. Even the most benevolent intentions end up 

in attempts to censor mass media. The panelists illustrated 

this trend by naming several draft laws accepted for 

parliamentary discussion or those already passed, including 

the draft law On Informatization, which will enhance the 

role of the National Security Committee in classifying 

information, the draft law On Protecting Children from 

Information Harmful to their Health, which may label any 

content on television as such and ban its broadcast. The 

anti-terrorism law defines terrorism as an ideology has, in 

fact, limited people’s access to the Internet by compelling 

users to register to obtain access, and requires Internet clubs 

to register their users and the websites they have visited. 

Anonymizers and other tools for indirect access to websites 

have been banned.

Since media registration in Kazakhstan is the only way 

of receiving a license for publication, registering an 

independent media outlet is quite problematic. Adil Soz 

monitoring recorded a number of red-tape cases concerning 

the registration of print media. For instance, registration 

problems were faced by the Zdravstvuite (Hello) newsletter 

in Pavlodar, Agrorynok.KZ (Agricultural Market) newspaper 

in Kostanay, Ardager-Veteran (Veteran) newspaper in 

Pavlodar and many others. 

Registration for broadcast media is even more troublesome. 

In her speech at the Majlis committee for social and cultural 

development, Zhaxybayeva reported that in contrast 

to numerous state-owned or state-affiliated channels, 

no independent private TV channel had been launched 

in the past six years. Although the TV Development 

Committee includes seven civil society representatives out 

of 23 members, all the decisions concerning TV and radio 

broadcasting are made behind the scenes, without being 

discussed by the Committee and without open access by the 

general public to information. 

The 2012 changes in regulations concerning TV and radio 

broadcasting have only begun affecting the government’s 

interaction with media. For instance, private TV and radio 

broadcasters, who had received permanent licenses or 

purchased long-term (often up to 49 years) rights to their 

frequencies, are now on tenterhooks. Companies that paid 

millions of dollars to the state for their frequencies and 

licenses now depend exclusively on the decisions of the TV 

Development Committee under Ministry of Transportation 

and Communications. There are some precedents already: 

the only Kazakh music channel Hit-TV was not included 

in the cable TV package, which means that millions paid 

for its broadcasting have been lost. The state does not 

compensate losses incurred by private companies. Hit-TV’s 

case demonstrated the arbitrariness of decisions by the state 

monopoly, and the damage it can create.

According to Adil Soz monitoring, 190 
cases of refusal and restriction of access 
to socially significant information were 
recorded in Kazakhstan from January to 
September 2012.



247KAZAKHSTAN

At the same time, huge sums from the state budget are 

being invested into uploading the signal of state TV 

channels to satellite, which makes competition unfair from 

the very beginning. This is in addition to funds allocated 

to the leading national channels. According to Okremova, 

more than 20 billion tenge ($133 million) were invested 

into three national channels—Khabar, Kazakhstan, and 

Mir—while the total amount of funds allocated to media by 

the government, including city and regional akimats (local 

authorities), is about 25 billion tenge ($166 million). 

Increasing diversion of state contracts to state-owned media 

led MP and daughter of the president Dariga Nazarbaeva 

criticize these results at a Majilis hearing. “The mass media 

and communications market is being more and more 

dominated and monopolized by the state. It would not have 

been so evident had this monopoly resulted in a higher 

quality of services. But when a huge monopoly spends 

unlimited funds with minimal outcome… We see the same 

in the broadcast media today when the public is forced 

to watch so many channels, including regional ones. We 

should try to find some compromise in this issue so that both 

state-owned and independent media outlets have a chance 

to develop, plan their businesses and not to shiver each time 

they come to the Ministry expecting to be deprived of their 

frequency, license and so on.”

The government’s method of regulating the media is still 

based on both direct and subtle interference in the editorial 

policy of media outlets and pressure on journalists. One of 

the most vivid examples illustrating such practices was the 

situation with the Almaty TV channel, whose personnel 

came out with a declaration that the mayor’s press secretary 

has dictated the channel’s policy, censored news and 

communicated with the channel’s staff in a humiliating 

way. This ‘escalation’ caused a whole group of journalists 

(from 26 to 50 according to different sources) and two 

deputy general managers to quit the channel. Answering 

journalists’ questions about the case, the press secretary 

bluntly responded, “Let me remind you that 100% of Almaty 

TV shares belong to the city Akim’s [Mayor’s] office, and 

all state procurement contracts with the channel are issued 

here. Therefore, I consider ourselves to be authorized to 

control the information policy of this media outlet.”

The government has “leverage mechanisms” for each 

journalist, including the ones who work in private media 

outlets and do not receive state funds for coverage of 

certain topics. For example, journalists for the Astana 

Megapolis newspaper were not allowed to enter the 

Parliament with voice recorders and other recording 

equipment; a judge forbade a journalist for Uralskaya 

Nedelya (Uralsk Weekly), to use recording devices during 

court hearings. Journalists working for non-governmental 

media outlets are often banned entrance to socially 

important events; for example, the Zyryanovsk town Akim 

saw Alve TV journalists off the premises during public 

hearings on the ecological impact of a mining project; 

there was allegedly “not enough room in the court hall” 

for journalists providing coverage on high-profile case of 

Vladislav Chelakh, a border guard accused of killing 14 

comrades-in-arms and a ranger, because the room allocated 

for the process in Taldykorgan City Court was too small. 

According to Adil Soz monitoring, 190 cases of refusal and 

restriction of access to socially significant information were 

recorded in Kazakhstan from January to September 2012. 

Access to information remains constrained by both law and 

practice. According to the lawyer Birzhanova, “The law 

On Access to Information, which was drafted several years 

ago, is still on paper. There are problems with de facto law 

enforcement of the issues that have been defined de jure. 

Take, for instance, access to information: the procedure and 

instruments are described in the Law in detail but, in fact, 

journalists face multiple problems, from unjustified refusals 

to rejected accreditation and selective attitudes towards 

certain media outlets. There is a lot of confusion concerning 

open-access and limited-access information, so officials often 

arbitrarily determine which information to reveal.”

Most court decisions are geared towards ruining media 

outlets and journalists economically. Courts suffer millions in 

financial claims against journalists initiated by government 

offices and officials, even when the revealed information 

about them or their deeds is correct. Just as last year, libel 

claims involved familiar names of such journalists and their 

media outlets such as Lukpan Akhmedyarov from Uralskaya 

Nedelya (Uralsk Weekly), Guljan Ergalieva from Guljan.org, 

Victor Miroshnichenko from Kvartal (Quarter) newspaper, 

and others. Akhmedyarov pointed out in an interview with 

Reporters Without Borders that damages awarded for libel 

convictions involving the government can exceed damages 

for murder convictions. 

The possibility of protecting media outlets and individual 

journalists is limited by arbitrary behavior and the 

subjectivity of law enforcement authorities. This can 

be illustrated by series of cases brought by Almaty city 

prosecutors against newspapers and websites based only on 

the narrative of the court decision of Vladimir Kozlov. In it, 

experts noted that articles published in these outlets were 

evidence of stirring up social tension, tantamount to inciting 

civil unrest. The Prosecutor’s Office considered these claims 

as proven facts. As Lapina states, “All court investigations 

are full of procedural violations and mismatches. For 

instance, claims are not addressed to the owners of media 

outlets but to the outlets themselves, though the latter 

are not considered legal entities and cannot, therefore, 



248 europe & eurasia MeDia sustainability inDex 2013

act as defendants. Legal concepts are often replaced with 

arbitrary, judgment-based ones. Although this is done under 

the pretext of fighting against extremism in the country, it 

is, in fact, nothing more than an attempt to do away with 

plurality of opinions, the freedom of speech and political 

diversity enshrined in the Constitution.”

Although there are no prerequisites for engaging in 

professional journalism, and the journalistic career is open 

to anyone willing to pursue it, this occupation has not yet 

become popular. Journalists constantly risk being sued 

for libel and defamation; they may be victims of violent 

criminal attacks, and are not guaranteed any protection 

in the courts. The Adil Soz foundation recorded 15 attacks 

against media professionals and arson of the Zerkalo 

(Mirror) editorial office in Temirtau this year, but no one 

responsible for these crimes was apprehended or punished. 

The only exception to this rule was the handling of the crime 

against Lukpan Akhmedyarov, the journalist for Uralskaya 

Nedelya (Uralsk Weekly), who was attacked in April 2012. 

As a result of the attack, he was hospitalized with multiple 

stab wounds and bullet injuries. In an interview with RFE/

RL, Akhmedyarov associated the assault with the absence of 

political freedom in the country as well as his professional 

activities and his position as a civil rights activist. One 

of the possible explanations provided by Akhmedyarov, 

was that the attack had was a contract hit for his article 

“Brother, Father-in-Law, and Nepotism” on a local official, 

who had been awarded 5 million tenge (US$ 33,500) for 

libel from the journalist and his newspaper. Investigators 

had initially attributed the attack to accidental hooliganism 

and detained some innocent “suspects” within a month. 

It was only in December 2012 that news agencies reported 

on the detention of real suspects, whom Akhmedyarov 

recognized as the assailants. However, the person ultimately 

responsible for the hit remains unknown. Akhmedyarov 

was awarded the Peter Mackler Award for Courageous 

and Ethical Journalism from Reporters Without Borders in 

October, 2012.

OBjECTivE 2: PROFESSiONAL jOURNALiSM 

Kazakhstan Objective Score: 1.86

According to the panelists, the reliability of reports and 

compliance with international standards of journalism are 

still the weakest links of Kazakh journalism. “Irresponsible 

journalists, who do not verify information before publishing 

it face problems that lead not only to hundreds of court 

hearings on unconscionable coverage, but also to dozens 

of lawsuits that do not reach the courtrooms since many 

applicants’ claims are settled during pre-court hearings,” 

according to Olga Groznaya-Kaplina. 

Some media experts claim that bloggers are often extremely 

irresponsible in presenting information. For example, 

during a bloggers’ tour in Zhanaozen, which was organized 

by the government after the violence there, the bloggers 

prepared their materials only on the basis of information 

they were provided with, without applying any balance 

to their reports. Bloggers, in turn, believe that journalists 

working for the broadcast media are the most biased and 

unreliable. Journalist Esengul Kapkyzy, who had worked 

both for traditional (newspaper) and new media, claims that 

according to her experience the blogosphere is a much more 

liberal zone, which allows open and honest reporting on 

topics that the editorial board of her newspaper would have 

either directly or indirectly forbidden her to write about.

The coverage of Chelakh’s criminal case was another 

illustration of prejudice and inaccuracy of published 

materials. Only a few media outlets did a decent job, 

jOURNALiSM MEETS PROFESSiONAL 
STANDARDS OF QUALiTY.

PROFESSIONAL JOURNALISM INDICATORS:

> Reporting is fair, objective, and well-sourced.

> Journalists follow recognized and accepted ethical standards.

> Journalists and editors do not practice self-censorship.

> Journalists cover key events and issues.

> Pay levels for journalists and other media professionals are 
sufficiently high to discourage corruption and retain qualified 
personnel within the media profession.

> Entertainment programming does not eclipse news and information 
programming.

> Technical facilities and equipment for gathering, producing, and 
distributing news are modern and efficient.

> Quality niche reporting and programming exist (investigative, 
economics/business, local, political).

“It was torture for us and our 
readers. We had to write nothing 
but panegyrics. Moreover, editors 
demanded that almost every 
paragraph begin with phrases like 
‘thanks to the wise domestic policy of 
Elbasy,’” referring to the president.



249KAZAKHSTAN

according to the panelists, citing Lada of Aktau and Novy 

Vestnik of Karaganda.

Inaccuracy of materials produced by journalists can often 

be explained by political bias and sometimes by the very 

nature of the commissioned materials. The biggest trouble 

is the lack of experts. As one of the panelists described the 

problem, “We have always had one and a half economists 

and one political analyst; that is why Satpaev and Poletaev 

are our ‘everything.’” Sometimes the problem is not the 

absence of an expert capable of providing a competent 

comment on a situation, but the fact that this expert cannot 

be quoted because he or she is unofficially listed as a 

politically liability. Reliability problems may often arise since 

government officials do not provide journalists with timely 

information and because sources in governmental offices 

limit access to socially significant information.

A high level of censorship, persecution, and fear for 

life, has led to a decrease in the number of high-quality 

critical materials and journalistic investigations. The arrest, 

conviction, and pardon of Igor Vinyavsky, an editor of 

Vzglyad (Look) newspaper, may serve as a vivid appalling 

example of how an independently thinking journalist may 

be convicted for the gravest of crimes without committing 

any crime whatsoever. Although pressure exerted by media 

groups in the country and abroad helped Vinyavsky get out 

of jail, his detention, conviction and emigration did not spur 

his colleagues to conduct journalistic investigations. 

Each year, more and more issues are added to the unspoken 

list of “taboo” topics. For instance, the traditionally 

restricted topic of inter-ethnic relations was joined by the 

economic consequences of joining the Russia-led Customs 

Union, the Zhanaozen situation, high profile criminal cases, 

religious issues, and political party formation and property.

The scope and level of information sensitivity hinges on the 

legal status of the media outlet. State-owned, especially 

regional media outlets continue to believe that mass 

media should only report on positive news, no matter 

what the topic is. One of the panelists, Esalieva Aynash, a 

journalist for Egemen Kazakhstan newspaper, illustrated it 

with her personal example: she was working on a critique 

entitled “Poor Relative’s Wedding” concerning a recent 

theater festival, because she had evidence that the festival 

preparation was used for money laundering. She even had 

the support of theater critics and professionals as well as 

their request to write such an article. However, the editor 

did not allow the material to be published.

No wonder, as Saule Barlybaeva says, “There is a new 

problem in the capital city. Journalism there is called 

‘parquet’ style, meaning that journalists run from one 

official event to another, often rewriting press releases 

without even making an effort to collect any material. Such 

articles lack any political analysis whatsoever.”

One can also escape professional risks by engaging in 

entertainment journalism. In her presentation at the 

Alma-Ata +20 International Conference organized by 

UNESCO and devoted to the 20th anniversary of the 

Alma-Ata Declaration on Promoting Independent and 

Pluralistic Media in Asia, Internews Kazakhstan’s executive 

director Elshibaeva showed diagrams illustrating the 

dynamics of social, political and entertainment programs. 

According to her data, in the 1990s, state-owned TV 

channels showed more social and political programs than 

entertaining ones, whereas private channels, especially 

regional ones, were dominated by entertainment content. 

Now the situation has reversed: entertainment content 

dominates national, state-owned channels, while private 

regional channels tend to show more political and social 

programs. According to the panelists, the trend towards 

more entertaining content in the national broadcast 

media is growing. Zhaxybayeva called it “A process of 

dumbing-down the audience by broadcasting lots of 

Kazakh-language comedy shows like “Nasha Kazasha” and 

“KZ Landia,” with their low-brow humor and absolutely 

stupid scenarios.”

Turkish, Chinese and Korean TV series have become 

extremely popular with the public, such that Dariga 

Nazarbaeva pessimistically assessed the low quality of 

local TV content and added, “We are learning Chinese 

and Korean.”

Apparently, there is little correlation between the quality of 

media products in Kazakhstan and the amount of funding 

allocated to media production. The panelists as well as 

delegates of the 10th Media Forum in Astana repeatedly 

mentioned enormous sums of money that media outlets 

“do not benefit from.” In addition to corruption that 

Each year, more and more issues are 
added to the unspoken list of “taboo” 
topics. For instance, the traditionally 
restricted topic of inter-ethnic 
relations was joined by the economic 
consequences of joining the Russia-led 
Customs Union, the Zhanaozen 
situation, high profile criminal cases, 
religious issues, and political party 
formation and property.



250 europe & eurasia MeDia sustainability inDex 2013

“flourishes” on government contracts, these contracts 

lower the degree of freedom of expression and media 

independence while contributing to intensification of 

propaganda of the ruling regime instead of high-quality 

coverage of socially significant topics. Esengul Kapkyzy 

summarized her newspaper’s experience fulfilling 

government-issued social service contracts, which is 

essentially paid PR work. “It was torture for us and our 

readers. We had to write nothing but panegyrics. Moreover, 

editors demanded that almost every paragraph begin with 

phrases like ‘thanks to the wise domestic policy of Elbasy,’” 

referring to the president. Due to the government contract, 

the amount of work per journalist increased, and the volume 

of the newspaper grew from its usual 12 pages to 20-24 

pages, though without any increase in salaries.” 

At the same time, state procurement contracts create new 

opportunities for production studios and TV channels. Oleg 

Khe shared his experience in cooperating with Khabar, 

Kazakhstan, and other television channels. “The quality 

of TV is improving. The channel entrusts production to 

outsourcing. This enables it to reduce the staff and cut down 

on resources. The TV channel now has a choice of what to 

buy and who to buy from, which encourages competition 

among studios,” he argued. Cooperation between TV 

channels and production studios resulted in the proliferation 

of Kazakh-language programs, especially on national 

channels: NTK launched a franchise reality show, Channel 

7 launched several projects such as “Escape from Aul,” 

“Dancing with the Stars,” and “The Bazarbaevs.” Despite the 

initial shortcomings of outsourcing TV production, Ruslan 

Nikonovich defined the resulting changes as positive for 

media business. 

Many media outlets were also unable to upgrade their 

equipment without government support. The government 

allocated considerable budget funds to equip Astana 

State Media Center (Media Ortalygy) with state-of-the-art 

equipment. Many media outlets purchased universal 

backpacks with voice recorders, netbooks and photo 

cameras for their reporters; newspaper reporters were 

taught how to shoot video and take pictures properly, while 

TV reporters were trained to use voice recorders. According 

to the panelist Karlyga Musaeva, the state also funded 

technical equipment of the training studio of the journalism 

department of Al-Farabi Kazakh National University. The 

technical characteristics of its digital equipment are now 

even higher than those of some leading media outlets. 

Students and their instructors use this modern equipment 

for producing educational materials and broadcasting 

University TV programs. 

In general, this year was marked by considerable technical 

development of the media, and the advance of multimedia 

techniques became especially trendy in 2012. Some 

independent media outlets, such as Lada, Novy Vestnik, 

Otyrar in Shymkent, Uralskaya Nedelya, Nasha Gazeta 

in Kostanay, which continued their participation in the 

Internews project geared towards promoting regional print 

media on the Internet, purchased new equipment, and 

were able to get multimedia editorial desks up and running. 

New technologies have led to the success of the Tengrinews 

portal, Forbes, and some other independent media outlets 

that purchased new equipment at their own expense.

Interesting technological ‘shifts’ have taken place in 

business journalism which are, according to experts, the 

only growing specialized niche. Khe, of Business Resource 

magazine, considers this growth and development logical: 

“The financial sector in Kazakhstan is quite dynamic. 

There are serious motives for analysis and prediction, 

including prospects of Kazakhstan’s entry to the WTO 

and the Customs Union, and the People’s IPO program, in 

which more than ten thousand Kazakhstanis are engaged 

in purchasing shares of the country’s major enterprises. 

All these processes promote the development of business 

journalism, since the public needs specialized information. 

The quality of service and technologies in business 

journalism are improving fast because business-oriented 

media outlets are closer to business, marketing and 

management. For example, our media enterprise is actively 

published online, paper copies are being replaced with 

electronic versions. We are expanding pdf-based circulation, 

introducing hyperlinks. We have also ordered a special 

software application for the Pro Finance website and the 

newspaper’s adaptation for smart phones.” 

In view of the growing technical possibilities for journalists, 

their incomes are far from a winning situation. According to 

the data presented at the panel discussion, it turns out that 

a complete or partial relocation of state-run media offices, 

especially television, to the capital Astana created a surplus 

of professional journalists in Almaty, the financial hub and 

largest city. This led to a reduction in salaries and massive 

outflow from the profession. The panelists have estimated 

salaries as follows: An average experienced journalist 

working for a national TV channel in Almaty or Astana 

earns about 150-180 thousand tenge ($1000-1200). Regional 

journalists earn up to $700, and sometimes just $400. This 

explains why there are so many young, inexperienced 

journalists in the field while high-ranking professionals 

cannot find work, as employers consider them overqualified 

and expect them to demand high salaries.

Aigul Aliyasova believes that, “There are no ‘stars’ with 

a high rating among journalists anymore. There are 

media practitioners receiving ‘special’ salaries once set in 

Dariga Nazarbaeva’s former media corporation but, both 



251KAZAKHSTAN

then and now, such payment is based not on ratings and 

professionalism but rather on friendship, attitude and 

degree of ‘loyalty.’”

Migration of journalists to other professions, especially 

PR and press offices of government bodies, is the most 

widespread ‘career’ move for experienced journalists. 

Groznaya-Kaplina illustrated it with a vivid example: Why 

did KTK TV channel produce such wonderful coverage on 

the Chelakh case? Because one of the best KTK reporters, 

Evgeny Drobyazko, is now the head of the Supreme 

Court press service, which explains the fact as to how 

KTK managed to acquire all that data on Chelakh, even 

information which was unavailable to his attorney.” 

The issue of professional ethics received an unexpected 

surge in 2012. Although a somewhat anemic discussion 

between the representatives of donor organizations, the 

journalist community, and media organizations on the 

necessity of drafting and adopting the Code of Ethics for 

Journalists lasted for several years, there were no specific 

achievements. Most media professionals were biased 

against it, as they suspected it would become just another 

tool restricting media freedom. However, once Nazarbayev 

mentioned that Kazakhstani journalists need a code of 

ethics, the Ministry of Information and Culture rushed to 

draft it. Birjanova believes that this legal code was drafted 

by pro-government media organizations and NGOs, and 

that its hurried adoption reflects a box-tick approach to the 

issue. Modern practice demonstrates an absolute willingness 

of most editors and journalists to serve the interests of 

any group. Groznaya-Kaplina illustrated it with her own 

experience as a manager for Internews in Kazakhstan. One 

of the regional companies produced an extremely optimistic, 

praising coverage of nuclear physicists for the TV-Exchange 

project. When she remarked that coverage on another 

topic had been requested as well, the journalists’ reaction 

was fast—the next day she received the coverage criticizing 

nuclear physicists!

OBjECTivE 3: PLURALiTY OF NEwS

Kazakhstan Objective Score: 1.67

The Ministry of Culture and Information blog contains data 

on the number of media outlets registered in Kazakhstan, 

which purport to show thousands of media outlets, most of 

which are ostensibly private. While some of these outlets 

exist only on paper, the raw data, as presented at in the “At 

a Glance” section, is impressive, but it belies weaknesses. 

Most private outlets are controlled by allies of the 

government, or are strictly loyal. There are no community 

media outlets per se in Kazakhstan. 

Despite the quantitative variety of sources, the access by 

the public to alternative information has been reduced. 

The panelists were unanimous in their opinion that the 

suppression of opposition media, along with prosecutor’s 

orders concerning 40 media outlets, detentions and arrests 

of journalists and public figures in 2012, were all crushing 

blows against plurality of media sources. The transition 

to digital broadcasting has made non-government media 

outlets even more vulnerable. According to Zhaxybayeva, 

the multiplex satellite package Otau adopted by a decree of 

the Ministry of Communications has led to the widespread 

predominance of state-run channels, with 13 of its 43 

channels being affiliates of the national state channel 

Kazakhstan. It should be noted that such newly emerged 

state-run channels such as Bilim, Medemiet, Balapan, 24 

KZ were included into the free access package right after 

their creation, whereas other channels, which had been 

struggling for their place for decades, fought their way 

into the package with great difficulty. In September 2012, 

media organizations, especially the National Association 

MULTiPLE NEwS SOURCES PROviDE CiTiZENS 
wiTh RELiABLE, OBjECTivE NEwS.

PLURALITY OF NEWS SOURCES INDICATORS:

> Plurality of public and private news sources (e.g., print, broadcast, 
Internet, mobile) exist and offer multiple viewpoints.

> Citizens’ access to domestic or international media is not restricted 
by law, economics, or other means.

> State or public media reflect the views of the political spectrum, are 
nonpartisan, and serve the public interest.

> Independent news agencies gather and distribute news for media 
outlets.

> Private media produce their own news.

> Transparency of media ownership allows consumers to judge the 
objectivity of news; media ownership is not concentrated in a few 
conglomerates.

> A broad spectrum of social interests are reflected and represented 
in the media, including minority-language information sources

> The media provide news coverage and information about local, 
national, and international issues.

Okremova-Medvednikova reported, 
“Some regional media outlets have 
been forced to reduce the number of 
their own programs. For example, Alve 
TV in Zyryanovsk had to close all local 
programs except for news coverage.”



252 europe & eurasia MeDia sustainability inDex 2013

of Television and Radio Broadcasters (NAT) of Kazakhstan, 

made an enormous effort to push two regional channels—

TDK-42 (Uralsk) and ALAU-TV (Kostanay)—onto the Otau 

package. So, the whole palette of regional TV channels will 

be at least represented by two non-governmental ones.” 

At the same time, digital TV has expanded public access 

to local television. The residents of far-away villages could 

not receive Kazakhstani channels for an entire decade, and 

now these population groups are ‘rediscovering’ TV, that 

describes their own world in their native language. Since the 

digital project has not reached all the regions yet, there is 

a huge gap between the access to information in rural and 

urban areas.

Despite the proliferation of mobile telephony, the rate of 

access to the Internet is still relatively low. According to 

the Global Competitiveness Report on the World Economic 

Forum countries, just one-third of Kazakhstan’s population 

uses the Internet, placing 77th out of 142 countries. Most 

internet users are city-dwellers, since a low economic level 

of rural residents restricts their opportunity to connect 

to the internet. Furthermore, hardships with the delivery 

of non-government print media and absence of cable TV 

networks in most villages decrease the number of alternative 

sources of information available to rural residents. On top of 

that, the economic crisis had its impact on a variety of media 

sources, especially local ones. According to Diana Okremova-

Medvednikova, “Some regional media outlets have been 

forced to reduce the number of their own programs. 

For example, Alve TV in Zyryanovsk had to close all local 

programs except for news coverage.” 

Media organizations and the general public fear that the 

introduction of the so-called “conditional access system” 

will seriously threaten the free and equal access of the 

population to information. NAT Kazakhstan, Internews, 

and Adil Soz petitioned the president, prime minister, and 

speaker of parliament to cancel the competitive bidding for 

state contracts of the conditional access system for encoding 

TV programs, which is conducted by the state monopoly 

Kazteleradio. They also requested to put the activities of 

governmental bodies and business enterprises involved in 

transition to digital broadcasting under the parliament’s 

control, and to involve the business sector and civil society in 

systematic examination of the new broadcasting law. 

Nikonovich said that the conditional access system had been 

launched in Karaganda in early December. “Until then, 

two or three types of receivers certified by the state had 

been offered in the city. One of those receivers, “Strong”, 

had been publicized by Kazteleradio, but people used to 

buy different receivers out of ignorance. And then comes 

December 4th, the TV screen turns blue and reads ‘The 

signal is scrambled’. People turn to Kazteleradio to have the 

signal decoded, but receive an answer that only ‘Strong’ 

receivers affiliated with Kazteleradio should be used. This is 

nothing but a monopoly.” 

The panelists also described some positive trends in the 

media development, including a considerable increase in the 

amount of educational and cultural programs that reflect 

public interest, especially in state-run TV channels, which 

is due to state contract funds. One of the most interesting 

and successful projects is the initiative of the Bilim channel 

in cooperation with Wiki Bilim Kazakhstan foundation to 

show the TedX series on various topics—culture, economics, 

finance, education—dubbed in Kazakh. Another was the 

Saigez program, one of whose series was devoted to the 

elections and gave a floor to a range of political parties to 

discussing the development of electoral democracy. The 

project was sponsored by the EU. 

Information agencies keep working according to the 

traditional model. Groznaya-Kaplina believes that they are 

not increasing video format, are oriented towards text, 

and face increasing competition. Since many media outlets 

have an online component, the demand for video content 

has grown considerably. In 2012, several new information 

agencies were launched, including DTK, Zhurik.kz, the new 

blog platform Gonzo.kz, and others, affording new outlets 

for information and expression.

Practically all media outlets in Kazakhstan prefer to produce 

their own news, irrespective of the outlet’s genre. The 

only exception is the radio, where brief news broadcasts 

are just a copy of news provided by information agencies. 

News content in various media is almost all the same 

in terms of topics and sources of information, and this 

‘sameness’ has especially increased after the suspension of 

opposition media outlets in December 2012, a commonality 

among dictatorship.

Common citizens who receive information from different 

sources do not understand who this or that media outlet 

belongs to. According to Khe, “Media outlets are not 

transparent, even journalists themselves do not always 

know who stands behind them.” For example, in November, 

one journalist, Nazira Darimbet of RFE/RL’s Kazakhstan 

bureau, Azattyk radio, went public with allegations of 

wrongful dismissal and tribal attitudes at the organization. 

According to Khe, “Media outlets 
are not transparent, even journalists 
themselves do not always know who 
stands behind them.”



253KAZAKHSTAN

The subsequent discussion gave birth to a hypothesis that 

Azattyk is backed by a leading politician, current Astana 

mayor Imangali Tasmagambetov. Azattyk makes no 

attempt to conceal the fact that RFE/RL and its affiliates 

are funded by the US government. However, the fact that 

this possibility was raised in a serious forum illustrates 

how little information is available on media ownership. 

No official data on media ownership, their affiliation with 

certain structures and their funds are available to the 

general public. 

Mass media in national minority languages are mainly 

print media based at national cultural centers under the 

auspices of the Assembly of the Peoples of Kazakhstan. They 

are not sold at retail. According to Lapina, a self-financed 

newspaper in Ukrainian is barely surviving. Media outlets 

of other minorities, including visually impaired people, also 

face financial distress. 

The share of international news in the overall news flow 

is still insignificant. For example, Kazakh media provided 

almost no coverage of the meeting in Bolotnaya Square 

in Moscow to protest fraudulent elections there. The 

Kazakhstani public could only receive this information from 

the Russian media or the Internet. As Karlyga Musaeva 

noted, “If we are cut off from the Russian media sources, 

we will not even know what our nearest neighbor is 

doing.” On the other hand, news from Arab countries 

showing destruction and death of war and civil unrest are 

broadcast intensively. One of the panel participants noted 

that the state-run media were especially active in that, as 

if warning the public, “Do you see what revolution has 

produced there?” 

OBjECTivE 4: BUSiNESS MANAgEMENT

Kazakhstan Objective Score: 1.76

The issue of the efficiency of state-owned media enterprises 

is not yet on the agenda. As Nikonovich reports, the impact 

of government is of huge concern. “No one evaluates the 

impact of this spending, whether they solve the problems, 

improve the state of being. Virtually no one cares about 

it. They just that the contract was fulfilled, the newspaper 

reports on the number of articles published, the TV channel 

reports on the time devoted to, say, the President’s Address 

to the Nation, and so on. These are not market relationships, 

the goal here is to spend the funds, not to earn profits, so 

efficiency is not monitored.” 

Commercial media and publishing houses, on the other 

hand, are barely surviving in the difficult post-crisis situation 

as their main source of income, i.e. the advertising market, 

has not yet recovered after its sharp fall in 2008, and the 

share of print media is not growing either. 

Kraus described the success story of her media outlet, the 

Novyi Vestnik newspaper in Karaganda. “The enterprise 

has been in the market for 16 years already, and we have 

been #1 in the city in terms of circulation for the past 12 

years—about 20,000 copies, more than [state-owned] 

Industrial. But we were and still are an exception in terms 

of cost recovery and management efficiency despite 

unequal conditions: unlike state-owned newspapers, we 

cannot force subscriptions and do not receive social service 

contracts.” Some state institutions continue the Soviet-era 

practice of forcing their employees to subscribe to state 

newspapers. Non-state newspapers are often affiliated with 

some commercial media group, which includes TV, radio 

and perhaps its own printing house. For example, Atyrau in 

Shymkent is both a TV station and a newspaper, Diapazon 

in Aktubinsk combines a newspaper with business, and 

there is a combination of a newspaper with a printing house 

in Kostanay. 

Another example of efficiency mentioned by the panelists is 

the New Television from Karaganda—the only regional TV 

MEDiA ARE wELL-MANAgED ENTERPRiSES, 
ALLOwiNg EDiTORiAL iNDEPENDENCE.

BUSINESS MANAGEMENT INDICATORS:

> Media outlets operate as efficient and self-sustaining enterprises.

> Media receive revenue from a multitude of sources.

> Advertising agencies and related industries support an advertising 
market.

> Advertising revenue as a percentage of total revenue is in line with 
accepted standards.

> Government subsidies and advertising are distributed fairly, 
governed by law, and neither subvert editorial independence nor 
distort the market.

> Market research is used to formulate strategic plans, enhance 
advertising revenue, and tailor the product to the needs and 
interests of the audience.

> Broadcast ratings, circulation figures, and Internet statistics are 
reliably and independently produced.

“No one evaluates the impact of this 
spending, whether they solve the 
problems, improve the state of being. 
Virtually no one cares about it,” 
Nikonovich reported.



254 europe & eurasia MeDia sustainability inDex 2013

station that managed to get to the national level, and was 

included in the free package not only in Karaganda, but also 

in Almaty and Shymkent. This TV channel entered the cable 

network of the IDTV national operator. 

The discussion that followed concluded that a real picture 

of the outlets’ cost recovery is unavailable since private 

entrepreneurs often resort to a double-entry bookkeeping 

system in order to hide their real profits and expenses 

due to the ill-conditioned tax system. According to most 

experts, the low financial efficiency of print media can be 

explained by the absence of skilled media managers, which 

leads to unprofessional management. Groznaya-Kaplina 

illustrated this with the example of Panorama newspaper, 

which had to suspend its work and change owners as it was 

absolutely inefficient. She believes that media managers 

focus too much on content management and journalists’ 

work rather than commerce. They lack marketing skills, 

which is unforgivable in the modern market economy. 

Saule Barlyvaeva argued that the situation will change 

when media managers begin entering the market from the 

new program at the English-language Kazakh Institute of 

Management, Economics, and Strategic Research (KIMEP).

Khe shared his experience of efficient media management. 

“Rather than doing everything ourselves, we have taken 

an opposite approach. We optimized everything, removed 

undue departments and started to outsource a lot of 

things. For example, the design was transferred to the 

Illustrated in Karaganda, which employs a whole team 

of layout designers, and we get a better product and 

higher quality than from one in-house designer. Financial 

management was entrusted to a consulting company, also 

an outsourced. Thus, our company shrank but the quality of 

its service improved.”

New legal regulations enable TV channels and Internet 

media outlets to outsource work to production studios even 

if the latter are far away or even abroad. Such a freedom of 

choice will obviously lead to positive changes in the Almaty 

and Astana market, where service providers used to charge 

higher rates for lower quality. Khe and Nikonovich said that 

the production studios from Karaganda turned out to be the 

most flexible and creative, so that they are already working 

for Astana, Channel 7 and other TV channels. 

The economics of internet media are not transparent and 

apparently not cost-efficient yet. Some websites charge to 

post materials on the main page, such as Y-vision. The .kz 

domain is rapidly developing. According to the Kazakhstan 

Franchise Association, there were 81,175 registered .kz 

domain names as of October 2012, and the turnover in this 

segment was about one million dollars, with an average 

growth rate of 12 percent.

However, real revenues from the Internet remain in the 

future. Here is how advertising market experts estimate the 

distribution of the advertising in Kazakhstan: “Advertisers’ 

expenditures for internet advertising constitute no more 

than 3–4% of the media market. Even the most optimistic 

forecasts promise its share to become equal to that of the 

printed media only in 2016. TV is still a definite leader—its 

share of the advertising budget is 56%. Outdoor advertising 

comes second with 22% of the advertisers’ budget. Printed 

media and radio are gradually losing their former positions 

retaining 13% and 6% of promotional costs respectively.”1

According to Ruslan Nikonovich, the times of ‘parochial’ 

advertising distribution are coming to an end. Those media 

outlets that are still employing an advertising agent and 

are trying to work only with local advertisers would have 

already starved to death had they not been subsidized 

by state contracts. Such a narrow-minded local approach 

cannot compete with the possibilities of such huge complex 

service companies as Video International, Alma Media and 

Orange Point, which sell media services from Almaty. 

Just as in the past, there is no standard distribution of the 

sources of media income. Newspapers are receiving less 

and less from sales and subscriptions since the amount 

of free Internet content discourages people from buying 

printed media. Nikonovich estimates the share from sales of 

regional printed media to constitute no more than 5–10%, 

but print media sales in densely populated cities may still 

be profitable. In fact, it has already become quite difficult 

to attract national advertisers, let alone foreign ones. 

Under these circumstances, state contracts have become 

the only way out of a difficult economic situation for both 

state-owned and private media outlets. 

However, competitive bidding for state contracts is a matter 

of politics rather than economic efficiency, especially in 

the regions. The winners are not necessarily the most 

popular media outlets or the ones with the highest ratings, 

1 Interview available in Russian at ttp://www.kursiv.kz/weekly/
tendencii-weekly/1195234261-reklama-ne-vlipla-vo-vsemirnuyu-
pautinu.html

Kraus reported, “We were and still 
are an exception in terms of cost 
recovery and management efficiency 
despite unequal conditions: unlike 
state-owned newspapers, we cannot 
force subscriptions and do not receive 
social service contracts.”



255KAZAKHSTAN

but rather the most politically engaged and loyal ones. 

In most cases, local authorities and government bodies 

know the winners in advance. The panelists illustrated it 

with the example of the Kostanayskie Novsti (Kostanay 

News) newspaper, which belongs to a business tycoon. This 

newspaper always receives the most handsome grants from 

the state budget. State contract funds allow the newspaper 

to lower its advertising fees, equivalent to offering dumping 

prices. According to Zhaxybayeva, the unfair distribution 

of the state financial support artificially makes the market 

noncompetitive and prevents the establishment of new 

media outlets and more efficient media firms.

Market research is becoming more widespread even in 

regional media outlets. Several prominent companies 

specialize in media market research, including TNS-Gallup, 

Brief, and others. Less affluent media outlets fall back on 

local sociologists and market analyzers. No matter who 

conducts the market research, each time the results look 

questionable, and do not satisfy media managers or editors. 

As for TNS-Gallup research, regional media outlets consider 

their data to be quite unreliable and not representative of 

their particular regions, as they argue that too few meters 

were allocated to their region. No panelist could recall any 

story illustrating the efficiency of research results and their 

impact on the subsequent activity of the media outlet. 

Groznaya-Kaplina said, “Constant questions on the reliability 

of such ratings arise because of the alleged (though 

unjustified) association of marketing companies with some 

media corporations.”

No violations concerning circulation figures were detected 

in 2012, because in previous years several print media 

outlets had been suspended due to incorrect or unspecified 

circulation figures. Therefore, advertising agencies can 

safely rely on circulation figures. In contrast, Internet ratings 

are far from being honest. Extra traffic is often produced 

by manipulations of hyperlinks, when website visitors are 

promised some sensational material or pornography, the 

pursuit of which sends them on endless clicking circles. Each 

click on such a false link automatically adds visitors to the 

other websites as well. Media experts call such ratings ‘shit 

traffic’. Nikonovich noted that many Kazakh websites have 

‘traffic bursts.’ “50 visitors suddenly become five thousand a 

day, due to this ‘shit traffic’,” he said.

Business-oriented internet media outlets are usually 

interested in finding out who visits their websites and why, 

so they use local as well as international web counters, 

among which Google counter is considered to be the 

most reliable. 

OBjECTivE 5: SUPPORTiNg iNSTiTUTiONS

Kazakhstan Objective Score: 2.20

The year 2012 was significant for media associations and 

media NGOs as key organizations, such as Adil SOZ, NAT 

Kazakhstan, and Internews Kazakhstan managed to join 

their efforts in lobbying state authorities concerning the 

digital reform and development of television legislation. 

As a membership-based organization, NAT worked to 

defend the interests of private regional television channels 

and cable operators. The whole year was devoted to 

multiple meetings with key politicians at various levels 

of authority, explaining the interests of TV channels 

and communications operators, examining laws, and 

promoting proposals concerning changes in draft laws. 

Ruslan Nikonovich, who represents one of the NAT member 

organizations, said, “Thanks to this association, two regional 

channels have been included in the satellite package, and 

thanks to that we are in the multiplex. It is just incredible 

how much the Association has managed to do.”

These achievements became possible due to NAT’s 

international cooperation with other business associations 

related to television and radio broadcasting. For instance, 

it was useful to study the experience of Russian colleagues, 

who had gone through the same process earlier. For 

example, NAT is now working on compensation for the loss 

of frequencies. In Russia, President Putin supported this 

approach, so NAT is lobbying to do the same in Kazakhstan. 

According to Nikonovich, “Ministers are still against such 

SUPPORTiNg iNSTiTUTiONS FUNCTiON iN ThE 
PROFESSiONAL iNTERESTS OF iNDEPENDENT MEDiA.

SUPPORTING INSTITUTIONS INDICATORS:

> Trade associations represent the interests of media owners and 
managers and provide member services.

> Professional associations work to protect journalists’ rights and 
promote quality journalism.

> NGOs support free speech and independent media.

> Quality journalism degree programs exist providing substantial 
practical experience.

> Short-term training and in-service training institutions and programs 
allow journalists to upgrade skills or acquire new skills.

> Sources of media equipment, newsprint, and printing facilities are 
apolitical, not monopolized, and not restricted.

> Channels of media distribution (kiosks, transmitters, cable, Internet, 
mobile) are apolitical, not monopolized, and not restricted.

> Information and communication technology infrastructure 
sufficiently meets the needs of media and citizens.



256 europe & eurasia MeDia sustainability inDex 2013

a law, so we tell them: we are in the Customs Union and 

Single Economic Space; therefore, if compensations are 

paid in Russia, what about us? The Ministry replies: No 

funds. And we respond: You have 52 billion tenge ($345 

million) to upload the signal to the satellite but do not have 

the money to reimburse us for having maintained those 

frequencies? Either give us our money back or let us retain 

the frequencies.”

Sholpan Zhaxybayeva, executive director of NAT, sadly 

added, “Much more could have probably been attained with 

the journalists’ solidarity. When NAT, Adil Soz, and Internews 

Kazakhstan petitioned the president, prime minister and 

speaker of the Majlis, we asked the journalists’ organizations 

and individual journalists to back us, but did not receive 

any support. The journalist community seems not to care 

whether the citizens will have access to free television and 

alternatives to the state-run media. Our actions were met 

with silence, the country’s media outlets preferred not to 

inform the general public about these problems.”

The Pirate Party of Kazakhstan, which unites the most 

prominent Kazakh pirate websites, has become especially 

active after the adoption of a new law intellectual property 

rights. The association and the party representatives 

rightfully claim that most traffic in the .kz domain is 

generated by illegal content. As long as the Kazakh Internet 

is unable to produce legal content of sufficient quantity and 

quality, and the vulnerable population cannot access media 

products due to poverty and other limitations, the Pirate 

Party argued it would to close all pirate resources radically. 

The members of the association addressed the authorities 

with a letter signed by many users who want to download 

free songs, music and films because they just cannot afford 

to use paid sources. 

Although media organizations do not always succeed in 

achieving their aims and converting public interests into 

real reforms, the state still relates to them as a serious 

force and even as a threat. In any case, the state authorities 

continued founding pro-governmental organizations, 

referred to by the Kafkaesque phrase government-organized 

non-governmental organizations (GONGOs). The panelists 

mentioned quite a few GONGOs that were established 

under the auspices of Ministries and Departments, such 

as the Guild of Court Reporters, the Association of Sports 

Journalists, and others. Having been initiated by the 

Ministry, and being 100% funded through the Ministry, such 

organizations fully support their founders’ policies. They 

become active on demand, support proposals voiced by 

officials, and create a silent ballast in discussions conducted 

by media organizations that try to protect the rights of the 

non-governmental media.

There are few media organizations that do work, especially 

in the regions. Most organizations are concentrated in 

Astana and Almaty. They provide media outlets with legal 

support, take part in drafting new laws, conduct actions 

and advocacy campaigns, conduct training sessions, and 

examine new laws. They mostly subsist on grants from 

international organizations. They would likely face closure, 

due to pressure or lack of funds, without significant 

foreign backing.

There is no single trade union in Kazakhstan, though 

the media community has lately raised the issue of its 

necessity because journalists need an organization that 

can consolidate them and provide them with real financial, 

legal and moral support. There are separate trade unions 

in media outlets, such as at Vecherny Taldykorgan and 

Kostanayskie Novosty. 

A new trend noted by the panelists is an increased 

variety of training programs for journalists. According 

to Groznaya-Kaplina, “there were more training sessions 

devoted to launching Internet media, but it should be 

mentioned that many training sessions were taught by 

unskilled people who are not experts in the field.” She 

illustrated this with the example of an organization that 

came to teach journalists on how to write blog posts but 

failed to provide the participants with computers and 

Internet access, as such, they taught theory, not practice. 

Such an abundance of training programs is often explained 

by the trends set by donors rather than by real needs and 

opportunities facing the media.

The system of higher professional education of journalists 

is still lagging behind media market demands. The 

availability of new specializations and adequately-equipped 

classrooms did not affect the cadres of journalists. It is nice 

to see that the institutions of higher education, including 

state-run universities, understand the demand reforms 

and are ready to experiment and provide their students 

with the opportunity to compete in academic mobility 

programs, introduce new subjects, invite the most successful 

practitioners to teach specialty classes, and other initiatives. 

However, media experts are still quite skeptical about 

the higher education of journalists. For example, Aynash 

Esalieva from Egemen Kazakhstan claimed that their media 

outlet is trying not to employ graduates from the Faculty of 

Journalism at Al-Farabi University because they do not have 

mentors to train the graduates who are hired. Groznaya 

added, “Although KIMEP offers a lot of courses devoted to 

online journalism and applies it everywhere, each student 

has to register on Twitter and Facebook and do online 

assignments only on those social networks. On the one 

hand, the graduates are not afraid of technology anymore. 

On the other hand, these graduates lack professional skills: 



257KAZAKHSTAN

they are unable to write properly, their Kazakh is not 

improving, and they cannot even speak properly. Young 

people have stopped reading books, even though books 

are the best way of learning how to write well. Media 

technologies are introduced at a rapid pace: a new service 

that is invented today will already be demanded in the 

media outlet tomorrow.”

Related businesses sometimes also experience serious 

pressure from the government. For example, there have 

been several attempts to initiate licensing for printing 

houses, though the printing houses are subject to political 

influence even without licensing. For example, state-run 

printing houses do not print opposition newspapers. 

Respublica first had to be printed on a risograph, and then 

in Russia, because local printing houses refused to print it 

out of fear for their own businesses.

Besides, the printing business itself is economically quite 

risky. Expendable materials for printing newspapers are 

becoming more expensive, especially due to high customs 

duties for the newsprint. The prices of energy and fuel 

are also growing. One of the key partners for print media, 

the postal service Kazpochta, is also becoming politically 

engaged and often refuses to distribute opposition 

newspapers. Also, the number of Kazpochta outlets shrinks 

from year to year. For example, it was announced that an 

additional 100 Kazpochta rural branches would be closed 

by the end of 2012 due to their unprofitability. There are no 

newsstands in villages, and retail distribution in the rural 

areas can only be provided by individual entrepreneurs 

on a private basis. That is, the situation in this aspect is 

not improving, and the trend toward the infrastructure 

degradation in the regions is only increasing.

In contrast, the infrastructure of information and 

communication technology significantly improved in 2012. 

According to the panelists, the fact that TV and radio 

broadcasting was under the auspices of the Ministry of 

Transportation and Communications has unexpectedly 

played a positive role. Today, according to Ruslan 

Nikonovich, and other panelists, the infrastructure is 

capable of satisfying the needs of media outlets and the 

public. The ministry’s Digital Inequality and Digital Divide 

Program improved Wi-Fi and 3G accessibility, audio and 

video streaming quality, improved information transfer via 

mobile networks, less expensive gadgetry and equipment, 

and a lower price for internet traffic. All these achievements 

facilitated development in the media sphere. 

List of Panel Participants

Diana Okremova-Medvednikova, director, North Kazakhstan 

Legal Media Center, Astana 

Olga Kraus, chief editor, New Herald newspaper, Karaganda

Sholpan Zhaxybayeva, executive director, National 

Association of TV and Radio Broadcasters of Kazakhstan 

(NAT), Almaty

Olga Groznaya-Kaplina, TV-Exchange Project Manager, 

Internews Kazakhstan, Almaty

Esengul Kapkyzy, director, Minber media NGO, 

journalist, Almaty

Sofia Lapina, web editor, journalist, Adil Soz, Almaty

Ruslan Nikonovich, director, New TV, Karaganda

Aynash Esalieva, journalist, Egemen Kazakhstan 

newspaper, Almaty

Saule Barlybaeva, professor, Kazakh National University; 

member of Kazakhstan Communication Association, Almaty

Karlyga Musaeva, associate dean for science and 

international relations, journalism department, Kazakh 

National University, Almaty 

Vladimir Pavlenko, editor, Sovetnik.ru Kazakhstan PR 

portal,  lmaty

Aigul Aliyasova, blogger, journalist, former manager of 

TV KTK

Oleg Khe, director, Business Resource media corporation, 

Almaty

The following participant submitted a questionnaire, but did 

not participate in the panel discussion:

Gulmira Birzhanova, lawyer, North Kazakhstan Legal Media 

Center, Astana 

Moderator & Author

Gulnara Ibraeva, media expert; associate professor, 

sociology department, American University of Central Asia, 

Bishkek, Kyrgyzstan

The panel discussion was convened on December 14, 2012.


