
MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2012240

UKRAINE

Telekritika Board Chair Nataliya Lygachova-Chornolutska underscored that the 

regime does not pay for its public relations, as its predecessors had to do. The media 

provide public relations coverage of the authorities for free, simply for the chance 

to survive.



241

INTRODUCTION

UUkraine’s political development in the past few years has been an uninterrupted relapse to a level more 

associated with authoritarianism, corruption, selective justice, and crony capitalism. Over the course of 

2011, President Viktor Yanukovych’s administration stepped up its efforts to silence the opposition and stifle 

independent voices, and the private media did not escape its attention.

In an article published by Telekritika, Otar Dovzhenko observed that society’s apparent indifference has 

helped the government move against media freedom while the government merely imitates democratic 

attributes. He characterized 2011 as a year of habituation to the symbolic walls between the authorities and 

the society, with Putin-style press-conferences and Brezhnev-style inarticulate answers to simple questions. 

He decried the parade of loyal faces in the president’s pool and their servile stories while reliable and 

proven reports on corruption and other crimes led to nothing.

In 2011, media professionalism sank—especially among television outlets—with journalists and media 

managers succumbing to self-censorship and a desire to appear loyal to the government. Valeriy Ivanov, 

president of the Academy of Ukrainian Press, said in an interview with Korrespondent that such politically 

committed television did not exist even during the infamously oppressive presidency of Leonid Kuchma. 

Telekritika Board Chair Nataliya Lygachova-Chornolutska underscored that the regime does not pay for 

its public relations, as its predecessors had to do. The media provide public relations coverage of the 

authorities for free, simply for the chance to survive. No matter how much money opposition parties might 

offer, the majority of television channels and many print media will not pick up their stories. This is true not 

only for jeansa (paying for positive news coverage) but for marked advertising as well, she said. 

Kostyantun Kvurt, board chair of Internews-Ukraine, noted that this was a year of testing how much pressure 

citizens and institutions can withstand. Except for a new law on access to public information, which entered 

into force in May 2011, the situation for the media worsened, he said. Regulations and court practice are 

aimed at protecting the business interests of groups and individuals close to those in power. This year’s 

bout with television licensing—in which private regional stations were effectively cut out from the digital 

transition—devastated many broadcasting companies that had been building their business for years. 

Viktor Danylov, director of TRC Rivne-1 television and head of the publishing house Ogo, emphasized that the 

media are still experiencing the effects of the economic crisis, yet he found cause for optimism. Ukraine still 

has centers of media resistance, he said, including in the regions. As long as such publications as Ukrainska 

Pravda, Levyi Bereg, and Lviv Expres circulate, the government cannot ruin everyone, he said.

U
K

R
A

IN
E

OVERALL
SCORE:
1.81

UKRAINE



MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2012242

Scores for all years may be found online at http://www.irex.org/system/fi les/EE_msiscores.xls

UKRAINE AT A GLANCE

MEDIA-SPECIFIC

 > Number of print outlets, radio stations, television stations: 27,969 

publications (only 4,200 of which publish regularly) including 12 major 

daily newspapers; 524 radio stations; 647 television stations (most local) 

(State Committee on Television and Radio, comin.kmu.gov.ua)

 > Newspaper circulation statistics: Top three dailies (all private): 

Segodnya, Fakty I Kommentarii, Komsomolskaya Pravda v Ukraine 

(2011 TNS research)

 > Broadcast ratings: top television: Inter, Studio 1+1, TRK Ukraina, ICTV, 

STB, Novyi kanal (all private); top network radio: Hit FM, Radio Shanson, 

Russkoe radio (all private) (MMI)

 > Annual advertising revenue in media sector: television: $416 

million, print: $305 million, radio: $34 million, Internet: $55 million 

(All-Ukrainian Advertising Coalition)

 > News agencies: Interfax (private), UNIAN (private), Ukrainski Novyny 

(private), Ligabiznesinforn (private), RBC-Ukraine (private), UNIA 

Ukrinform (state-owned)

 > Internet usage: 15.3 million (internetworldstats.com)

GENERAL

 > Population: 44,854,065 (July 2011 est., CIA World Factbook)

 > Capital city: Kyiv

 > Ethnic groups (% of population): Ukrainian 77.8%, Russian 17.3%, 

Belarusian 0.6%, Moldovan 0.5%, Crimean Tatar 0.5%, Bulgarian 0.4%, 

Hungarian 0.3%, Romanian 0.3%, Polish 0.3%, Jewish 0.2%, other 1.8% 

(2001 census)

 > Religions (% of population): Ukrainian Orthodox - Kyiv Patriarchate 

50.4%, Ukrainian Orthodox - Moscow Patriarchate 26.1%, Ukrainian 

Greek Catholic 8%, Ukrainian Autocephalous Orthodox 7.2%, Roman 

Catholic 2.2%, Protestant 2.2%, Jewish 0.6%, other 3.2% (2006 est., CIA 

World Factbook)

 > Languages (% of population): Ukrainian (official) 67%, Russian 24%, 

other 9% (includes small Romanian-, Polish-, and Hungarian-speaking 

minorities) (CIA World Factbook)

 > GNI (2010-Atlas): $137.9 billion (World Bank Development 

Indicators, 2011)

 > GNI per capita (2010-PPP): $6,580 (World Bank Development 

Indicators, 2011)

 > Literacy rate: 99.4% (male 99.7%, female 99.2%) (2001 census)

 > President or top authority: President Viktor Yanukovych (since 

February 25, 2010)

1.
62

2.
02

2.
00

1.
84

1.
79

0.
90

1.
77 1.

96
1.

75
1.

63

1.
46

2.
18

1.
89 2.

04
1.

86

1.
51

2.
43

2.
11

1.
97

1.
71

1.
37

2.
32

2.
28

2.
20

2.
09

20
01

20
09

20
10

20
11

20
12

20
01

20
09

20
10

20
11

20
12

20
01

20
09

20
10

20
11

20
12

20
01

20
09

20
10

20
11

20
12

20
01

20
09

20
10

20
11

20
12

MEDIA SUSTAINABILITY INDEX: UKRAINE

S
U

S
TA

IN
A

B
IL

IT
Y

OBJECTIVES

U
N

SU
ST

A
IN

A
BL

E
M

IX
ED

 S
YS

TE
M

N
EA

R
SU

ST
A

IN
A

BI
LI

TY
SU

ST
A

IN
A

BL
E

U
N

SU
ST

A
IN

A
BL

E
A

N
TI

-F
RE

E 
PR

ES
S

Unsustainable, Anti-Free Press (0-1): 
Country does not meet or only minimally 
meets objectives. Government and laws 
actively hinder free media development, 
professionalism is low, and media-industry 
activity is minimal.

Unsustainable Mixed System (1-2): 
Country minimally meets objectives, with 
segments of the legal system and government 
opposed to a free media system. Evident 
progress in free-press advocacy, increased 
professionalism, and new media businesses 
may be too recent to judge sustainability.

Near Sustainability (2-3): Country has 
progressed in meeting multiple objectives, 
with legal norms, professionalism, and 
the business environment supportive of 
independent media. Advances have survived 
changes in government and have been 
codified in law and practice. However, more 
time may be needed to ensure that change is 
enduring and that increased professionalism 
and the media business environment 
are sustainable.

Sustainable (3-4): Country has media that 
are considered generally professional, free, 
and sustainable, or to be approaching these 
objectives. Systems supporting independent 
media have survived multiple governments, 
economic fluctuations, and changes in public 
opinion or social conventions.

FREE
SPEECH

PROFESSIONAL
JOURNALISM

PLURALITY OF
NEWS SOURCES

BUSINESS
MANAGEMENT

SUPPORTING
INSTITUTIONS

Scores for all years may be found online at http://www.irex.org/system/fi les/EE_msiscores.xls



243UKRAINE

OBJECTIVE 1: FREEDOM OF SPEECH

Ukraine Objective Score: 1.79

Basic provisions for the freedom of speech and free media 

exist at the level of the constitution. Panelists agreed that 

Ukraine has good media laws but they are not implemented. 

Media lawyer Lyudmyla Pankratova said that the situation 

remains more or less the same from year to year, because 

even if the legislation improves poor implementation 

practices, additional regulations end up canceling out 

the improvements.

Moreover, there is no social demand for free speech; people 

do not insist on exercising their rights and do not fight for 

them. In the same way that Ukrainians have not supported 

protests of Afghanistan veterans and clean-up workers of 

the Chernobyl nuclear disaster site, they will not stand up 

for journalists and the media. Ilona Fanta, editor-in-chief at 

the media company Zhyttya I Dilo in Poltava, speculated that 

the indifference is probably due to the lack of respect for 

the journalism profession in Ukraine. Lyudmyla Gumenyuk, 

executive director of the Media Reform Center, gave different 

explanations: “So far, Ukrainians have failed to connect the 

freedom of speech and the media with their own welfare or 

their chances for a free and good life. Moreover, they will 

never stand up to protect, for instance, television—as Czech 

citizens protested to support their television—because they 

do not believe that television is capable of pursuing social 

interests. Rather, it exists to advance those of the regime 

or parties.”

Ligachova stressed that the government and politicians 

also do not value the freedom of speech. In the two years 

since Yanukovych became president, the government has 

increased its control over media editorial policies, regarding 

television in particular, through collusion of power and media 

oligarchs. People connected to the presidential administration 

and the Security Service of Ukraine control the editorial 

lines of the private Inter channel and the state-owned 

Pershyi Nacionalnyi, for example. Often the two channels 

demonstrate a unified information policy. 

On January 13, 2012, the ruling party in parliament 

engineered the removal of Andriy Shevchenko, MP from 

Tymoshenko’s oppositional block, from his position as 

head of parliament’s Committee on Freedom of Speech 

and Information. In an interview he gave to the Ukrainian 

Independent Information Agency (UNIAN), Shevchenko 

described the action as politically and personally motivated, 

and marred by a number of regulatory violations. He said 

that he believes that the ruling party wants to control the 

committee until the parliamentary elections. He also said 

that his concern “is connected with protection of journalism 

and free speech… The parliament has actually become the 

machine to vote in the president’s and the government’s 

initiatives… The story of the law on access to public 

information is rather a unique exception from the general 

cheerless picture. The committee was, and must continue to 

be, a source of information regarding pressure on the media 

and other hot issues endangering free speech.” On February 

23, 2012 the parliament elected Yuri Stets, MP from the 

oppositional faction Nasha Ukraina-Narodna Samooborona to 

head this committee.

Despite the fact that several old and new laws protect 

journalist sources of information, Ukraine lacks effective 

procedures to ensure that journalists are not compelled to 

LEGAL AND SOCIAL NORMS PROTECT AND PROMOTE 
FREE SPEECH AND ACCESS TO PUBLIC INFORMATION.

FREE-SPEECH INDICATORS:

> Legal and social protections of free speech exist and are enforced.

> Licensing or registration of media protects a public interest and is 
fair, competitive, and apolitical.

> Market entry and tax structure for media are fair and 
comparable to other industries.

> Crimes against media professionals, citizen reporters, and media 
outlets are prosecuted vigorously, but occurrences of such crimes 
are rare.

> The law protects the editorial independence of state of 
public media.

> Libel is a civil law issue; public officials are held to higher 
standards, and offended parties must prove falsity and malice.

> Public information is easily available; right of access to 
information is equally enforced for all media, journalists, 
and citizens.

> Media outlets’ access to and use of local and international news 
and news sources is not restricted by law.

> Entry into the journalism profession is free and government 
imposes no licensing, restrictions, or special rights for journalists.

Pankratova said that Ukraine has seen 

no real progress in investigation of 

crimes against journalists. She noted that 

increasingly, journalists are blocked from 

doing their jobs, especially in shooting 

photos or videos; they are banned from 

covering certain events; or they are 

hauled into court.



MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2012244

disclose their sources. Ukrainian law also lacks guarantees 

to appeal the unlawful search of journalists. Such practices 

lead to self-censorship and inhibit the activities of 

investigative reporters. 

Even in their homes, journalists cannot feel secure that their 

materials won’t be searched or taken by law enforcement 

bodies. Two recent high-profile cases exemplify the problem. 

In one incident from January 2011, involving the blogger and 

activist Olena Bilozerska, police confiscated all of Bilozerska’s 

data storage drives and recording devices in relation to a 

criminal case that she witnessed. Bilozerska’s case has been 

petitioned to the European Court for Human Rights (ECHR). 

Another case took place in Kharkiv in July 2011; police 

searched the offices of online review and newspaper Glavnoe, 

along with the Bat’kivschyna opposition party office and 

some neighboring premises, in connection to a criminal case 

that had no relation to a newsroom. 

Panelists said that at least two more incidents had occurred 

in which the authorities asked journalists to disclose 

their sources, but media lawyers of the Regional Press 

Development Institute supplied the journalists with adequate 

legal arguments to stop the requests. 

Dmytro Dobrodomov, general producer of Lviv’s ZIK channel 

(Mist TB), said that his success story is an exception to the 

general rule: in December 2010, the Lviv district court 

attempted to ban ZIK’s investigative program Who Lives 

There?, which covered the corrupt activities of the head of 

the Lviv railway. Despite the court’s decision, the program 

was broadcast thanks to sound legal arguments, and the 

plaintiff finally revoked his claim. Moreover, after the Higher 

Council for Justice heard the case, the district court judge was 

sanctioned for his decision. 

This year, the National Television and Radio Broadcasting 

Council of Ukraine (NRADA) started working intensively to 

implement digital television, which is a great milestone for 

Ukrainian broadcasting, panelists said. However, the principles 

of provider selection and distribution of places in the digital 

space shocked the industry, and several scandals erupted over 

the distribution of frequencies among electronic media. 

As Ihor Rozkladai, a lawyer of the Media Law Institute, said 

in an interview with Telekritika, “This year put an end to 

the hope that digital television will develop according to 

Western examples. We got a monopoly digital provider with 

Cyprus [offshore] roots, and it is not known who is behind it. 

Digital competition brought new players to the market such 

as Bank-TB [the channel of the National Bank of Ukraine], 

but left regional broadcasters hanging indefinitely. Moreover, 

the methodology of the license fee approved by the Cabinet 

of Ministers this year introduced artificial barriers to the 

development of new technologies of signal delivery, first of 

all, for IPTV.” 

In his UNIAN interview, Shevchenko, too, expressed concerns 

over television licensing. Due to unprecedented competition 

for digital frequencies, the majority of regional companies 

lost an opportunity to broadcast in digital after 2015, when 

analog television will be withdrawn. Oppositional TVi was 

denied, and 5 kanal received only of the two frequencies it 

requested. The opposition’s Crimean TRC Chernomorskaya 

landed in this situation as well, Shevchenko said, and Rivne-1, 

TRC Chernivtsi, and TV-4 in Ternopil face the same problem. 

These reputable companies are well established in the 

regions, but NRADA introduced new players that have never 

broadcasted in the market, and granted them licenses for 

years ahead. 

Tetyana Lebedeva, honorary chair of the International 

Broadcasters Association, said that out of the 68 private 

regional broadcasters across Ukraine, only the independent 

and professional company VTV plus in Kherson received a 

digital license by chance. Dobrodomov confirmed that out of 

the three mighty regional broadcasters in Lviv in operation 

for years, none received a digital license. State and municipal 

companies received licenses with obvious preference and 

free of any obstacles, violating the principle of equality 

of proprietorship. Loyalty to the regime in light of the 

forthcoming elections was the necessary pre-condition—a 

notion articulated rather openly. 

Licenses went also to many companies that were set up on 

the eve of the competition. For instance, national frequencies 

went to five newly established and interconnected 

companies, while the existing national media group 1+1 did 

not receive all of its expected frequencies. Moreover, there 

were attempts to cancel the so-called universal programming 

service, which allows analog broadcasting companies to be 

present in cable networks. 

According to Pankratova, if state 

television and radio companies 

have editorial statutes, they are not 

publicized. Although the law requires 

public and private broadcast media alike 

to publish editorial statutes, regulations 

are not enough to ensure control of 

editorial quality or transparency of 

television companies’ policies.



245UKRAINE

Initially there was loud talk about protests and lawsuits, 

but finally the industry just surrendered and submissively 

accepted the results, choosing not to quarrel with the power 

and NRADA, Shevchenko said. By comparison, Lebedeva said 

that for the previous seven years, while she was a NRADA 

member, no regional companies lost the right to broadcast 

for political or other reasons, although various interest groups 

fought with each other. 

The only two remaining places in the digital multiplex were 

reserved for two television companies, as a tool of further 

pressure. Dobrodomov mentioned another lucky regional 

broadcaster, Avers, in Lutsk, which managed to obtain a 

license only due to great pressure from local governor. 

Panelists named many cities that echo this example, such as 

Chernivtsi, Kharkiv, and Sebastopol.

Kyiv Post journalist Vlad Lavrov expressed concern with the 

non-transparency of the licensing process and the ownership 

of some of the new license winners, as well as the licensing 

crackdown on channels that have expressed criticism of 

the government. 

In January 2012, the district administrative court of Kyiv 

refused to satisfy claims filed by the channels TVi (three legal 

entities), Malyatko-TV (children’s channel), and TRC Era, who 

appealed the results of the digital competition. At the time 

the MSI chapter was prepared, a few more channels had 

filed similar lawsuits at the relevant regional courts (TRC 

Chernomorska in Crimea, TRC “Chernivtsi,” and SAT-plus in 

Donetsk oblast). 

Newspapers and news agencies are subject to registration 

at the Ministry of Justice, and so far, obtaining registration 

has not proven complicated. Yevgen Rybka, chief editor of 

projects at LigaBiznesInfrom agency, stressed that the only 

achievement in this area is that the current regime has not 

yet introduced licensing requirements for Internet media 

and bloggers. 

The government imposes no additional conditions on media 

businesses. Simply launching a television or radio station 

is the hardest part, as interested parties need frequencies 

and licenses, said Fanta. Kvurt said that entry to the media 

market—especially broadcasting—is substantially aggravated 

if you are not close to the ruling elite. This is true for other 

business segments as well. 

Ukrainian Publishers Association General Director Oleksiy 

Pogorelov commented that the new tax code has complicated 

the VAT exemption, which is already applied absurdly. 

Electronic and print media are treated unequally, he said—

if you sell content in print, you have tax privileges; if you 

broadcast ads or sell online, you are at a disadvantage. The 

business conditions are not favorable for media, despite its 

social responsibility. Pogorelov argued that the state should 

take better care of media, otherwise running a media outlet 

is no different than selling alcohol or tobacco.

Journalists continue to endure threats to their physical safety 

as well. In his UNIAN interview, Shevchenko commented: “For 

the last two years, attacks on journalists increased… Especially 

alarming is the attitude of law enforcement bodies and the 

militia toward the journalists. In 2011, at Tymoshenko’s court 

hearing, photojournalists were thrown away by the scruffs 

of the neck, and one of Berkut officers commanded to his 

subordinates: ‘Hit their legs!’ Purposely they were destroying 

or taking away equipment.” On July 6 and 7, Berkut and 

Grifon police forces physically dislodged the journalists from 

the courtroom.

Shevchenko said that such harassment never happened under 

Kuchma’s presidency, and added that the most dangerous 

form of censorship is when journalists are afraid for their 

health and lives. 

Many panelists expressed the opinion that the government 

creates the illusion of taking steps to improve the situation 

regarding journalists’ safety, but in reality does nothing. 

Crimes against journalists are not rare, and are investigated 

slowly, according to Fanta. Pankratova said that Ukraine 

has seen no real progress in investigation of crimes against 

journalists. She noted that increasingly, journalists are 

blocked from doing their jobs, especially in shooting photos 

or videos; they are banned from covering certain events; or 

they are hauled into court. Cases of crimes against journalists 

make it to the courtroom are closed or re-qualified as 

simple hooliganism or light physical injury. Judges refuse to 

recognize many acts as crimes against journalists, which fall 

under article 171 of the criminal code. 

In March 2011, the general prosecutor’s office opened a 

criminal case against ex-president Leonid Kuchma related 

to the murder of prominent investigative journalist Georgiy 

Gongadze in 2000. Some observers expressed concern that 

the purpose was to exert pressure on his son-in-law Viktor 

Pinchuk, a well-known oligarch. Others commented that 

the true purpose was to put an end to accusations toward 

The new Law on Access to Public 

Information, along with amendments 

to the Law on Information adopted in 

January 2011, came into force in May 

2011. Many panelists called it the greatest 

achievement of the last five to six years.



MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2012246

Kuchma. The district court closed the criminal case in 

December on the grounds that it was opened illegally, as 

Melnichenko’s tapes and other statements did not constitute 

legal proof. The Court of Appeal confirmed this decision in 

January 2012, and the general prosecutor commented that 

the decision will be appealed again in the next instance. 

Gongadze’s widow might petition the case to ECHR. 

In the case of Vasyl Klymentiev, the editor of Kharkiv 

newspaper Novyi Styl that disappeared in August 2010, the 

police named two suspects, and continue investigating two 

questions: Was the disappearance unrelated to the journalist’s 

professional activities, or was the crime against Klimentiev 

pre-arranged by “enemies” to discredit officials? Dobrodomov 

mentioned two cases of consecutive attacks against ZIK 

channel journalists that were simply closed, without 

explanation and despite high publicity, availability of video 

proof, and the highest law enforcement officials promising to 

personally control the investigation. 

Other crimes in 2011 included injuries to the photojournalist 

Maksym Trebukhov, when he reported on protests staged 

near the parliament on November 3. Armed police dislodged 

peaceful protesters along with journalists. In July, the 

apartment door of Oleksiy Matsuka, editor of Novosti 

Donbass in Donetsk, was blocked and set on fire, with 

a funeral wreath left nearby. Oleksandr Vlaschenko, a 

journalist of Nashe Misto and the website Novosti-N, was 

shot on October 16. He survived despite a bullet to the head. 

Police opened a criminal case and soon arrested suspects, 

but the police claimed that the perpetrators were simply 

robbers because they took Vlaschenko’s camera recorder 

and cell phones. Rybka mentioned that a photojournalist for 

LigaBiznesInform was forced to delete photographs taken 

during a tax police raid at Incom company.

On November 23, a coalition of media support groups 

presented a petition to the general prosecutor’s office, 

the Ministry of Internal Affairs, and the presidential 

administration demanding proper investigation of crimes 

against Ukrainian journalists. The coalition included members 

of the Stop Censorship movement, the Ukrainian Media 

Association, the Independent Media Trade Union of Ukraine, 

and the National Union of Journalists of Ukraine, and worked 

with support from the International Federation of Journalists 

and Reporters without Borders. The petition listed the cases 

of Gongadze and Klymentiev along with more than 40 

attacks and violations of journalist’s rights in recent years, and 

named 45 journalists that have died since 1992. 

The president ordered the General Prosecutor’s Office to 

properly investigate crimes against journalists, and in July, the 

president set up an inter-agency working group to analyze 

compliance with free speech laws and the protection of 

journalists’ rights. Headed by Press Secretary Darka Chepak, 

the working group includes other members of the president’s 

administration, the General Prosecutor’s Office, the State 

Department of Guard, the State Committee for Television 

and Radio Broadcasting, the Parliamentary Committee on 

Freedom of Speech and Information, the National Union 

of Journalists of Ukraine (NUJU), the Institute of Mass 

Information, Reporters without Borders, and Telekritika. The 

group conducted several assemblies and discussed the most 

serious cases. It is not yet clear whether the group will be 

able to accomplish any goals. 

On July 4, OSCE and Reporters without Borders held a 

workshop for the State Department of Guard on interaction 

with the media. The department also conducted explanatory 

work among its employees on tolerance and cooperation 

with media.

In January 2012, the Ministry of Interior reported that law 

enforcement bodies filed 139 criminal cases involving crimes 

against media employees. There is a clear upward trend; the 

report states that Ukraine had 64 similar cases in 2000, 88 

in 2006, and 98 in 2010. According to the deputy general 

prosecutor, out of 108 cases checked, only three cases 

actually related to preventing journalists from executing 

professional activities. 

There is no political will to privatize state or municipal 

media, as the government wants to maintain its grip on 

power. However, according to a Telekritika interview with 

Tatyana Kotyzhynska, president of the Ukraine Association 

of Media Lawyers, a draft law on reforms for state and 

municipal media is pending, and was proposed by Stepan 

Kurpil, MP and a branch chairperson for NUJU. Kotyzhynska 

said: “Behind the talks that municipal media are interested 

in receiving state funds and do not want to cut their leash, in 

fact, there is a hidden stubborn desire of the power to have 

the resources to praise local officials, moreover for more than 

modest budget money.”

Fanta said that all appointments of municipal media editorial 

boards are made from above. Editorial independence of 

municipal media exists, but is very limited. The country has 

no laws that give explicit privileges to state media journalists, 

but they are guaranteed a higher level of social security. 

According to Pankratova, if state television and radio 

companies have editorial statutes, they are not publicized. 

Although the law requires public and private broadcast 

media alike to publish editorial statutes, regulations are not 

enough to ensure control of editorial quality or transparency 

of television companies’ policies. Lebedeva stressed that 

the state television and radio company has neither an 

editorial statute nor editorial or supervisory boards, and 

lacks transparency in its financing. The shameful law on state 



247UKRAINE

support of state media still influences staff decisions and 

activities, Lebedeva added. 

Another draft law on public television is awaiting the 

president’s submission to parliament. The risk of a simple 

change of a label from state television to public television 

remains, as it appears that compliance with international 

standards is just window dressing. Experts are sure that 

there is no political will behind the draft law, so no positive 

progress in this area can be expected. 

Libel has been considered a civil law issue since 2011; 

however, the burden of proof rests with the defendant. 

According to Pankratova, there were no high-profile 

defamation cases during the last year, and no outlandish 

damage claims. In practice, prosecutors have difficulty proving 

moral damage, but some courts may favor a certain plaintiff. 

Most worrying, a new law on court fees opened the door 

for huge damages into the millions of hryvnias. Court filing 

fees now cannot exceed three minimum salaries, i.e. a 

total of about UAH 3,000 ($370), while previously, claims 

for more than 170,000 UAH ($20,920) were subject to a 10 

percent filing fee. As a result, 2011 saw at least two court 

decisions awarding damage sums against media totaling 

tens and hundreds of thousands of hryvnias. For instance, in 

December 2011, the Luhansk district court ruled in favor of 

Luhanskteplovoz company in its claim against for damage 

to its business reputation, and awarded damages of UAH 

250,000 ($30,764). As XXI Vek ran the story a year ago, its 

editor connected the timing of the case with the decrease of 

litigation fees. 

The earlier 10 percent fee did not stop large businesses from 

filing suits, but it did make smaller businesses think twice, 

and some fear that the change may continue to encourage 

more officials and district deputies to file lawsuits. On the 

other hand, media could benefit from the change when filing 

appeals. For example, a few years ago, the weekly Biznes 

appealed a claim for damages of about UAH 22 million and 

had to pay 10 percent of this amount in fees. 

Danylov and Rybka mentioned a new cause of concern 

regarding libel: user comments on websites. Although no one 

has filed a lawsuit so far, the politicians and officials that have 

attracted negative comments have complained and tried to 

obtain IP addresses. According to the law, if there is no way 

to identify the author of the comment, the final responsibility 

for users’ comments lies with the entity that technically 

enables their placement, i.e. the website owner. 

The new Law on Access to Public Information, along with 

amendments to the Law on Information adopted in January 

2011, came into force in May 2011. Many panelists called 

it the greatest achievement of the last five to six years. 

The public information law introduced short turnaround 

terms (five days, with few exclusions), the citizen’s choice 

of any form of request (verbal, written, e-mail, etc.), and 

the obligation for the government to proactively publish 

information. Obtaining the expected information depends 

heavily on whether journalists formulate their questions 

properly and refer their questions to the appropriate source. 

Panelists agreed that this law will require a few years to be 

implemented fully. The Cabinet of Ministers and the Ministry 

of Justice put up the most obstacles to this law’s enforcement. 

For instance, the regulation on publishing public information 

on the Internet was adopted only on November 21 and 

published on December 27, 2011. According to Pankratova, 

the new laws provide appropriate legal tools, but it will take 

time to learn how to use them and train the authorities to 

respond to requests. Judging by the court decisions now 

available in the register, there has been movement in the 

right direction, and it has to cemented.

Some panelists said that implementation is improving 

gradually, while others expressed more doubt. According 

to Kvurt, the government wants to hold up the access 

to information law as a success story, in an illusion of 

transparency. In her interview with Telekritika, Kotyzhynska 

said that the laws are up against ingrained habits. “This 

law relies on European thinking of officials, deputies, and 

citizens,” she said. “If an official who earns a salary all his 

life and does not hide his luxurious lifestyle, but just refuses 

to inform the public about the sources of his fortune, if 

authorities hide excessive expenses and threaten journalists 

who reveal this with court cases, and if citizens only dare 

protest in their kitchens, of course, the law is not yet 

working well.” 

In addition, the law on information has unified accreditation 

procedures and defense of journalist sources. Rights of 

print media journalists are now expanded to include all 

contributors, including freelancers. However, accreditation 

rules require journalists to carry documents confirming their 

status, and this enables authorities to abuse journalists’ rights. 

The same rules may also restrict freelancers and journalists 

of websites—which cannot register as media. In addition, 

the law lacks a specific list of accrediting documents; before, 

journalists needed either a press card or membership in a 

professional union.

Lebedeva added, however, that she sees prospects for 

journalists’ solidarity in regard to access to information: one 

request can be ignored, but likely not a dozen requests sent 

by journalists from different regions and media. Although 

panelists agreed that the number and promptness of replies 

has increased, the quality and completeness of answers 

remains low. Vitaliy Kamenskiy, director of TRC VTV Plus in 



MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2012248

Kherson, mentioned that receiving comments from certain 

officials remains difficult. Fanta added that often, officials do 

not consider it their duty to communicate with journalists. 

They refuse to be interviewed by telephone, and often try to 

get their boss’s permission before talking to journalists.

Gumenyuk stressed that the laws on access were very 

positive achievements, but they were leveled immediately 

by other media-related laws and regulations, such as the 

law on protecting personal data and the reanimation of the 

litigation fee. Panelists also pointed to the Constitutional 

Court explanation of October 21, which states that evidence 

received by non-authorized persons cannot be legitimate. 

Panelists also decried a law, adopted October 18 on first 

reading, that increases the scope of the National Expert 

Commission for Protection of Public Morality. The law allows 

the commission to forego court resolution and proper 

arguments and arbitrarily fine a media outlet, withdraw its 

registration or license, and block its relevant website. Despite 

a presidential decree threatening to liquidate the commission, 

it is still active and lobbying for more authority.

The law on protection of personal data, which came into 

force in July, brought the burden of registering personal 

databases, with substantial fines for non-compliance. Many 

court decisions that substantiate authorities’ refusal to 

provide public information are based on the provisions of 

this law. For instance, in January 2012, the court refused to 

satisfy Ukrainska Pravda’s claim for release of information 

on the amount that Yanukovych paid to the state for his 

residence land at Mezhygirrya, because he has not provided 

his consent to collect, store, use, and disseminate confidential 

information about him. His refusal is allowed under the law 

on personal data. 

Tetyana Riktun, a journalist and the director of the 

Information and Press Center–Sebastopol, remarked that 

not all journalists in Crimea have taken advantage of the 

new law on access to information. Earlier, many complained 

about the 30-day waiting period for a reply, but now with 

just a five-day period, they still aren’t using this tool. She 

also added that positive legal novelties are contradicted by 

the accreditation regulations that various city and district 

councils adopt. For instance, in Sebastopol, officials may ban 

a journalist’s access press conferences and official interviews, 

and journalists may be denied accreditation for one year if 

found in violation of regulations. In Simferopol, journalists 

cannot interview a deputy if he/she does not want to be 

interviewed. According to Riktun, in November 2011 the 

Crimean parliament initiated amendments to the law on 

access to information, and that might cancel all achievements 

of the law. 

Oleg Khomenok, senior media adviser of Internews Network, 

added that accreditation problems are seen in other cities 

of Ukraine, in the Cabinet of Ministers, and in the Kyiv city 

administration. A journalist for the investigative reporting 

website of the Information and Press Centers (IPC) in 

Simferopol was blocked from attending an event, as the 

website is not a registered media outlet. 

The law does not restrict access to or use of local or 

international news sources, though economic reasons and/

or language barriers often limit access. Ligachova stressed 

that Ukrainian media would use foreign news sources more 

frequently, but cost is a prohibitive factor. She mentioned 

that the number of regional radio stations re-broadcasting 

BBC Ukrainian service had dropped, before the BBC ultimately 

closed the service for economic reasons. 

Pogorelov mentioned that he is unhappy that Ukrainian 

media do not provide enough or relevant information about 

Ukraine for consumption abroad, and as a result, reports on 

Ukraine are not complete and often become distorted in 

foreign media. 

Panelists noted that Ukrainian media outlets violate 

each other’s intellectual rights very frequently, leading 

to many lawsuits. Sergiy Guz, executive secretary of the 

Independent Media Trade Union of Ukraine and former 

Sobytie editor-in-chief in Dnieprodzerzhynsk, mentioned 

that Sobytie’s owners require its journalists to sue violators 

for stolen stories, while the owners do nothing to 

protect copyrights. 

Generally, entry into the profession is free. According to 

Guz, this sometimes is a negative, because media owners can 

easily get rid of inconvenient professional journalists and hire 

new people off the street. He mentioned what he described 

as German standards of hiring journalists: either you hire a 

journalist with a diploma, or you teach the journalist during a 

year in-house. He also mentioned that even the International 

Federation of Journalists still discusses whether all bloggers 

can be considered journalists. Kamenskiy added that in 

the regions, any more or less educated person can become 

a journalist.

Although entry is free, journalists face obstacles once they 

begin work. They may be refused access to local authorities or 

certain important events if they are just freelancers or work 

for Internet media. Journalists from established media may 

also face difficulty obtaining accreditation for the president’s 

media pool, or permission to attend administration events. 

Sometimes these events are announced too late for the press 

to make the event, or journalists don’t receive notice about 

their permission in time. The panelists commented that these 

seem to be intentional tactics to keep away undesirable (i.e. 

critical) journalists. 



249UKRAINE

Sergiy Leschenko, editor of Ukrainska Pravda, analyzed 

14 international presidential trips and noticed a strange 

pattern of the most loyal media and journalists regularly 

being invited to accompany him. Leschenko questioned the 

spending for the trips, and noted that some press participants 

represented low-circulation media, while others never 

published stories about half of the visits.

OBJECTIVE 2: PROFESSIONAL JOURNALISM

Ukraine Objective Score: 1.63

According to Kvurt, turnover in the journalism profession 

is frequent, and professionalism is sliding. Rare positive 

examples such as TVi, comments.ua, and a number of 

promising regional projects cannot offset the generally 

negative trend. The wounded economy, the poor political 

culture, and the regime’s agenda to build an atmosphere of 

fear in the country make it very difficult for journalists to 

adhere to professional standards.

Victoria Syumar, executive director of the Institute of 

Mass Information (IMI), noted lack of balance, increased 

manipulation of sources, selective choice of comments, 

absence of independent views, and high self-censorship 

as hallmarks of Ukrainian media. She mentioned a recent 

newscast of one of the national channels, which aired a 

real protest as background footage for a story on the firing 

and arrest of Volodymyr Galytskiy, the corrupt head of the 

state employment service. The footage implied to viewers 

that a bad apple in government was the reason for the 

protest, and that the government was responding to public 

concern by firing an official. It was a total distortion of truth; 

the footage was likely from one of the social protests in 

November and December, perhaps by Chernobyl liquidators or 

Afghanistan veterans, with no direct link between Galytskiy 

and the protest. 

According to IMI’s monitoring of professionalism in six 

leading national publications, only 35 percent of stories 

comply with all professional standards. Of the six standards 

measured (balance of opinions, timeliness, reliability, 

separation of facts from comments, accuracy and fullness 

of presented facts), balance and fullness are violated most 

frequently, results indicated. 

Ligachova described an experiment conducted by TVi in 

February 2011 that illustrates the lack of professional rigor. 

Journalists including Kostyantyn Usov pre-arranged a protest 

meeting on the rights of female senior citizens. Other 

media aired footage of the protest, without researching or 

commenting on the organizers of the protest. 

According to Fanta, radio news is the most superficial type 

in Ukraine, as most radio stations do not produce their own 

news but quote other media or news agencies. Fanta said 

that the general professionalism of journalists is insufficient, 

and regional journalists have poor knowledge of standards 

and ethics. She said that most journalists in regions write 

advertising articles essentially, and a high degree of political 

and business jeansa remains. Some publications do not 

distinguish between copy and advertising at all—which 

has led to a stirring of interest in parliament for legislative 

regulation of the issue. 

Based on his recent editorial experience at a regional 

newspaper, Guz noted that journalists tend to provide two 

different points of view, but that does not necessarily mean 

that readers can glean the truth. Dobrodomov said that 

he failed to find in any Ukrainian media comprehensive 

JOURNALISM MEETS PROFESSIONAL 
STANDARDS OF QUALITY.

PROFESSIONAL JOURNALISM INDICATORS:

> Reporting is fair, objective, and well-sourced.

> Journalists follow recognized and accepted ethical standards.

> Journalists and editors do not practice self-censorship.

> Journalists cover key events and issues.

> Pay levels for journalists and other media professionals are 
sufficiently high to discourage corruption and retain qualified 
personnel within the media profession.

> Entertainment programming does not eclipse news and 
information programming.

> Technical facilities and equipment for gathering, producing, and 
distributing news are modern and efficient.

> Quality niche reporting and programming exist (investigative, 
economics/business, local, political).

Pogorelov, for his part, defended 

Ukraine’s professional media. “A lot 

depends on the personal qualities of 

journalists, editors, and the everyday 

practices of a specific media outlet,” he 

said. He emphasized that most media 

leaders practice good professional 

standards and avoid self-censorship, and 

the sector has many quality journalists 

who do their job well.



MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2012250

reporting of voting for the elections law; no one provided 

deep analysis or full information. 

On the topic of regional professionalism, Kamenskiy noted 

that regional media experience serious problems with 

attrition: they find it necessary to mentor and train journalists 

in-house, but their employees often they take their skills and 

leave for larger cities. 

Dobrodomov emphasized that violations of professional 

standards, including journalist bias, explicit jeansa, 

unprofessionalism, and paid-for stories, hand the government 

strong arguments to present to the public that some media 

are biased, and effectively cast doubt on honest journalism. 

In her Kyiv Post article on January 20, 2012, staff writer 

Svitlana Tuchynska quoted a number of media watchdogs 

that spoke about the recent increase of paid-for news 

articles, as politicians have unofficially started campaigning 

for the 2012 parliamentary elections. The media experts said 

that inserting a positive comment about a politician into 

an otherwise fair story is one of the delicate ways in which 

political public relations is accomplished. A few journalists 

said, on condition of anonymity, that politicians’ PR managers 

have repeatedly offered them some $800 to $1000 for “a 

paragraph with positive mention of the politician.” According 

to the PR consultants mentioned in the article, “On television 

it is usually the news desk chiefs who accept the money. 

In print or web, if it is a story with a [hidden advertising] 

message, it usually is paid to the journalist” and “up to 50 

percent of a campaign budget is spent on purchasing positive 

coverage in media. 

The article also describes the new trend of purchasing positive 

coverage on Internet sites rather than on television and print 

publications, as many media can re-run Internet stories easily. 

The reporter found a price list for news stories at vlasti.net: 

$100 for a news piece, $350 for an analytical news piece, and 

$600 for a top article of a webpage. 

Another ethical question that generated heated debate 

among the panelists is whether it is necessary to show an 

interviewee the final article before publication. Lavrov, 

who works for Kyiv Post, said that he is surprised by how 

ready journalists are to verify interview content with 

sources—although when a journalist refuses, 99 percent of 

interviewees drop the demand. Ligachova said that she has 

established a rule to verify interview transcripts with sources, 

because journalists do make mistakes—sometimes technical 

errors, sometimes distortion of facts. The newsroom then 

decides which corrections to accept. Pankratova added that 

the requirement to verify interviews with the source required 

by law—but is done only as requested by interviewees. 

Editors have shown some resistance to the growing political 

influence of their outlets. This year saw several flare-ups 

between chief editors and owners of mainstream Kyiv 

newspapers. In mid-March, a conflict arose at Gazeta 

po-Kievski (a chain of regional newspapers and websites) 

between Founder and Editor-in-Chief Sergiy Tykhyi and Ihor 

Kolomoiskiy of Privat Group, which owns the paper. Tykhyi 

said he was dismissed for budget reasons ostensibly, but 

his belief is that it was a political move and punishment for 

his critical story about the president’s live communications. 

Journalists protested, and a new editor was appointed 

in April, but publication of Gazeta po-Kievski ceased 

when Tykhyi and other founders claimed their rights to 

its registered trademark. In January, Privat Group simply 

launched a renamed product—Gazeta Kievskaya. 

In December, another fight began at Segodnya Multimedia, 

owned by Renat Akhmetov, between Ihor Guzhva, the 

editor-in-chief, and Alena Gromnitska, its general director. 

Guzhva and a group of journalists supporting him accused 

Gromnitska of introducing censorship and paid-for 

publications in the second half of the year. In January 2012, 

management fired both Guzhva and Gromnitska. 

Similarly, in mid-April, Kyiv Post owner Mohhamad Zahur 

fired Editor-in-Chief Brian Bonner, allegedly due to his 

refusal to drop an interview with the minister of agriculture. 

The outcome in this case was different than others in 2011, 

however. After journalists protested and the international 

community intervened, the editor was reinstated, and the 

newsroom staff and the owner came to an agreement on 

non-interference in editorial policy. The newspaper has a 

long-term reputation of compliance with high professional 

standards, according to the panelists. 

Pogorelov, for his part, defended Ukraine’s professional 

media. “A lot depends on the personal qualities of journalists, 

editors, and the everyday practices of a specific media outlet,” 

he said. He emphasized that most media leaders practice 

good professional standards and avoid self-censorship, and 

the sector has many quality journalists who do their job 

well. But this is not a rule for all newsrooms. In his view, the 

further you move from the capital, the more that power and 

money dictate the work of journalists and media outlets. 

Ligachova named several contributing factors to the 

imbalance in media content. Despite Ukraine’s number 

Fanta added that 70 to 80 percent 

of Ukrainian journalists are women, 

who apparently are willing to accept 

lower salaries.



251UKRAINE

of ethics codes and its Commission for Journalists’ Ethics, 

authorities and owners interfere with editorial policy and 

drive many journalists to consciously violate professional 

standards, she said. Independent experts are rarely involved 

in news and talk shows; very often, media present people 

engaged with one political force or another as independent. 

She added that owners force journalists to write paid-for 

stories, and no separation exists between advertising and 

editorial stories. The level of political jeansa has decreased, 

but only because the government controls the opposition’s 

access by making media placements too expensive for them, 

she said.

According to Lavrov, the decline in professional standards is 

caused by the hard economic situation of journalists, who 

earn low salaries and have little social security. To augment 

income, many journalists accept gifts from businesses and 

rarely mention who paid for the trip. Other media members 

will participate in business-funded press tours, and then 

feel obligated to self-censor in the businesses’ favor. Lavrov 

expressed outrage that staff from half of the country’s media 

outlets traveled to the Yalta European Strategy forum on the 

expense account of the oligarch Victor Pinchuk. Although, 

when the Kyiv Post asked for an invoice to pay these costs 

itself, it faced a difficult time obtaining it.

Danylov mentioned that at other media outlets in his 

city, journalists and newsrooms display various diplomas 

and awards presented by state and local authorities, law 

enforcement, and tax entities. He said that he tries to 

persuade his journalists to refuse such shameful awards.

Guz noticed serious breaches of ethical standards in media 

coverage of crime and entertainment. Lebedeva mentioned 

that the rights of minors, victims of violence, and minorities 

are violated frequently. For example, in January 2012, Nova 

Ternopilska Gazeta published a story about African and Arab 

foreign students in Ukraine, with an insulting headline and 

collage featuring a background photo of real African students 

alongside two monkeys attached to a white woman. 

Guz also confirmed pessimism among the many journalists 

that have been discouraged from covering certain issues. 

So far, the discouragement has been more in the form of 

recommendations as opposed to outright restrictions. Even 

the channels that previously would not have taken this 

approach are starting to reformat their editorial policies, 

he said. 

Journalists might also act out of fear of consequences for 

their publications. Kvurt mentioned that law-enforcement 

bodies launching investigations based on a publication would 

start by interrogating a journalist and checking whether he or 

she is a legal employee. 

Panelists agreed that advertisers apply pressure on journalists 

to avoid certain critical stories in exchange for advertising, 

or they ask to be placed on pages that have no negative 

stories. Dobrodomov mentioned an exception: in Lviv, half of 

the media there have published critical stories on a certain 

company, even though it is a large advertiser. 

Fanta mentioned that advertising in the regions has not 

changed over the last three years: today, the most popular 

newspaper is a private digest that never identifies its content 

as advertising, is full of jeansa about agricultural enterprises, 

and runs pleasing stories about the openings of banks 

and such. Fanta blamed the readers, who do not demand 

objective journalism or distinctions between news and 

public relations.

In contrast, media owner Kamenskiy’s  experiences indicate 

that paid-for stories sometimes drive audiences away. He gave 

the example of one seven-minute marked political advertising 

piece that he later regretted running. He said he felt 

apologetic toward his viewers and hopes that such advertisers 

will never approach him again. Guz mentioned reforms 

as well: in his region, some publishers have converted to 

all-news formats and eliminated paid-for stories. Newspaper 

circulation grew by 20 percent very quickly, he reported. 

Syumar mentioned many instances of quiet dismissals at 

national channels—in particular at 1+1 channel and Pershyi 

Nacionalnyi (at the end of 2010). Oleg Deyneka, an anchor of 

1+1 investigative program Groshi, was removed temporarily 

and later fired, ostensibly for stories alleging corruption by 

the head of the Khmelnitskiy oblast administration. The third 

story on this topic was not broadcast. Rihtun shared a similar 

story of dismissal at Sebastopol state television: an unwanted 

journalist could not be released due to an employee contract, 

so management simply waited for the end of contract and 

then fired the journalist. 

Those released did not follow a certain editorial framework, 

according to Syumar. TVi channel was enriched by hiring 

some of these departures, but other outlets only increased 

self-censorship in reaction. 

Ligachova agreed that investigative journalism, boosted by 

international donors, has become more a developed and 

recognized genre among Ukrainian journalists. A number of 

investigative bureaus operate in Kiev and several regions of 

Ukraine. However, investigative reports tend to relate more to 

social issues. Not all media are ready to seek the initial reason 

for the problem—which often lies in governmental policy. 

Rikhtun said that the number of investigative journalists and 

stories has stayed steady, and commented, “We always try to 



MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2012252

publish investigations not only on the Internet, but [also] on 

television and in print media.” However, most investigative 

reporters write with a certain caution; Ukraine’s history of 

poorly prosecuted crimes against journalists has a chilling 

effect. Investigations are increasingly published on the web 

only, as print media will only print softer versions of the 

truth, and often television channels refuse to air such reports 

altogether. There are a number of names (oligarchs, top 

governmental officials) that television channels will never 

investigate, panelists said.

According to Ligachova, the media are progressively stifling 

important political, economic, and social issues. Telekritika 

monitors eight channels and identifies the topics that they 

avoid. Every month it publishes a list several pages long of 

repressed topics. In addition to political issues, freedom of 

speech, protest actions, and various social problems top the 

list regularly. 

The media also neglect such acute problems as tuberculosis 

and HIV. Lebedeva said that she was outraged by the 

response from one media outlet invited to a workshop on 

tuberculosis reporting. Essentially the outlet’s staff said, 

“let them give us money directly and we will cover their 

tuberculosis!” She agreed that many media members are 

corrupted by the practice of payment for coverage. 

National television is filtered and sterilized, but citizens 

can still access information from the Internet and national 

weeklies. In an interview with Telekritika, media expert Ihor 

Kulyas said that viewers of Ukraine’s major central channels 

have not learned about the world’s negative reaction to such 

topics as Tymoshenko’s sentence; the case of Lutsenko, the 

ex-minister of the interior, and how witnesses proved the 

prosecutors accusations absurd; or the real motivations of 

those protesting Chernobyl liquidators. 

Gumenyuk added that the state-owned media present and 

exaggerate minor gains in the fight against corruption as a 

way to deflect attention from the systematic corruption that 

reigns in the country. 

Pogorelov agreed that various problems exist with coverage, 

but noted that the general situation is not catastrophic 

and the media do cover most issues. The origin of the 

problem is not simply pressure from politicians, but also the 

unprofessionalism of journalists. Talented journalists will 

always find a way to be published, he said. 

Regarding the state of pay for journalists, Syumar stated that 

dismissals at national television channels were accompanied 

by salary decreases. At one of the leading channels, the 

average salary of a reporter is UAH 4,000 to UAH 6,000 

per month ($492-$738), which prevents the station from 

retaining qualified journalists. Channels tend to hire young 

and less experienced journalists that are manipulated easily. 

Ligachova mentioned a big gap in salaries between print 

and television media, which compounds the problems 

with professionalism—young journalists prefer to work at 

television, where they are more likely to be forced to violate 

standards. According to Danylov, salaries at state television 

are 1.5 to 2 times higher than in private media. 

Salaries are markedly lower at regional media. Guz said that 

in the regions, the average salary of journalists is UAH 1,500 

to UAH 2,000 ($185 to $246). He said that this leads to low 

professionalism as well as the trend of hiring people without 

even the appropriate life experience to understand basic 

issues, let alone professional training. 

Rikhtun emphasized that pay levels force many journalists 

to work for state media, in order to gain fringe benefits, or 

to work part-time elsewhere. This often leads to conflicts of 

interest; for instance, many journalists, especially from state 

media, work simultaneously for press services of various 

authorities. Fanta added that 70 to 80 percent of Ukrainian 

journalists are women, who apparently are willing to accept 

lower salaries. 

Due to the global financial crisis, media companies made 

staff reductions and decreased journalist salaries—inevitably 

influencing the quality of stories, according to Danylov. 

However, as previous MSI panels have emphasized, pay 

levels cannot excuse jeansa and the violation of ethical and 

professional standards.

Government programming takes the majority of television 

airtime. For example, at Pershyi Nacionalnyi, 74 percent of 

airtime is dedicated to the regime, with only 26 percent to 

the opposition. Panelists were unanimous that entertainment 

eclipses news and informational, social, economic, 

educational, cultural, and children’s programs—especially at 

national television channels. Fanta said that 2011 marked 

an explosion of entertainment at national channels. She 

expressed the belief that Ukraine produces such programs at 

an even higher rate than Russia. 

Monitoring by the Academy of Ukrainian Press (AUP) 

quantifies the media’s shift from social and political issues 

to entertainment. According to AUP, in 2011, 20 percent of 

news related to politics—a sharp decrease from 2004-2006, 

when half of all news focused on politics. News about culture, 

criminal chronicles, and catastrophes make up the difference. 

Inter and TRC Ukraina channels prefer international news not 

related to Ukraine, while 1+1 channel increased coverage of 

mundane, day-to-day issues.

Kamenskiy noted that news and information production still 

prevail in regional media, as usually they cannot afford the 

production of expensive shows. Rybka noted that affluent 



253UKRAINE

national shows take away part of the audience from such 

regional channels. Osmanov added that generally, citizens can 

find a large amount of news and information in print media 

and on the Internet. 

Guz and Danylov said that in recent years, the quality 

of technical equipment at regional media outlets has 

deteriorated. With the economic crisis, media companies 

cannot afford to update their equipment as frequently. 

Kamenskiy noted, however, that often media can find 

discounted offers for professional equipment on the market. 

The panelists generally agreed that the level of technical 

equipment does not hurt the quality of news productions, 

and they noted that as technology evolves quickly, it becomes 

more affordable. 

According to Rybka, the situation with the specialization of 

journalists is improving gradually. Fanta and Dobrodomov 

added that while niche reporting is developing gradually, 

usually regional media cannot afford journalists with narrow 

specializations. Syumar said that the niche of economic 

publications is one of the most developed. Moreover, 

economic publications such as Ekonomicheskie Izvestia 

and Delovaya Stolitsa meet professional standards to a 

greater degree than other publications. Fanta singled out 

Nashi Groshi (“Our Money”), a website monitoring public 

procurement bids and publishing information on the most 

notorious examples, as one of the most interesting projects of 

the year.

OBJECTIVE 3: PLURALITY OF NEWS

Ukraine Objective Score: 1.86

According to Rybka, it became harder to find reliable, 

objective media coverage in 2011, especially regarding the 

top officials of the country and the regions—but he added 

that the plurality situation could be a lot worse. Ukrainians 

with enough time and resources to get news from multiple 

sources (including television, Internet and print media) are 

able to see a more or less qualitative picture. Fanta had 

a more skeptical view: average people would never go to 

such trouble to get the news, she said, and despite the 

plurality of news sources, most belong to large business and 

the government. She also said that she believes that at the 

regional level, all media are engaged and controlled. Guz 

added that although news sources are numerous, they often 

appear uniform, as media outlets reprint information from 

each other frequently. 

Ukraine has many new media choices, brought about by 

expanding technology (social networks, SMS alerts, etc.). 

However, there is a big gap between Internet usage in large 

cities and rural areas.

Numerous state-owned and municipal media depend heavily 

on the government, and their editorial policies are based on 

this allegiance. Private media tend to reflect the economic 

and political interests of their owners, who, for the most part, 

are very dependent on the ruling party as well. They produce 

their own news programs, but coverage bends increasingly 

toward infotainment, entertainment, crime stories, and 

sensationalist issues. Only two nationwide channels, 5 kanal 

and TVi, maintain an independent editorial policy, and they 

suffer from pressure, including licensing problems, as a result. 

A telephone poll by Gorshenin Institute attempted to find out 

where Ukrainians get their news, and what is most important 

MULTIPLE NEWS SOURCES PROVIDE CITIZENS 
WITH RELIABLE, OBJECTIVE NEWS.

PLURALITY OF NEWS SOURCES INDICATORS:

> Plurality of public and private news sources (e.g., print, broadcast, 
Internet, mobile) exist and offer multiple viewpoints.

> Citizens’ access to domestic or international media is not 
restricted by law, economics, or other means.

> State or public media reflect the views of the political spectrum, 
are nonpartisan, and serve the public interest.

> Independent news agencies gather and distribute news for 
media outlets.

> Private media produce their own news.

> Transparency of media ownership allows consumers to judge the 
objectivity of news; media ownership is not concentrated in a 
few conglomerates.

> A broad spectrum of social interests are reflected and 
represented in the media, including minority-language 
information sources

> The media provide news coverage and information about local, 
national, and international issues.

While most middle-aged Ukrainians have 

switched to the Internet, older people 

either do not feel the need to go online 

or they cannot afford it. In villages and 

small towns, Internet penetration is 

about 20 percent. Two percent of the 

population accesses the Internet primarily 

from smartphones. More than half of 

Internet users are 15-to-29-year-olds.



MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2012254

18-54 and 14-49. TRK Ukraina took the second place for 

audience 18+, 50,000+, but for audience 18-54, it took fifth 

place. Novyi channel took fourth place in its target audience 

(14-49, 50,000 +)—only slightly superseding ICTV. 

Among the general interest publications, according to MMI 

Ukraine 2011/2 + 2011/3, the top five leaders are Fakty 

I Kommentarii (reaching 8.4 percent of the population), 

Argumenty I Fakty (8.2 percent), Segodnya (8 percent), 

Komsomolskaya Pravda v Ukraine (6.3 percent), and Expres 

(2.7 percent). Korrespondent, Gazeta Po-Ukrainski, Focus, 

Vokrug Sveta, and Ukrainskiy Tyzhden round out the top 10, 

reaching between 1.3 and .3 percent of the population. 

Citing research from the agency Universal McCann, Telekritika 

revealed that 30 percent of Ukrainians simultaneously watch 

television and read papers, and 10 percent also listen to the 

radio at the same time. Internet is used alongside television 

by 12-14 percent; among youth, this share is 23 percent. 

Syumar said that Ukraine lags behind other countries in terms 

of the pace of Internet penetration: while Kiev has an ICT 

infrastructure developed to the level of western capitals, rural 

areas are neglected. Some parts of Volyn and Rivne regions 

are not covered even by television, and access to alternative 

sources of news is limited.

According to InMind, 14.3 million Ukrainians (or 36 percent 

of population) were using the Internet in September 2011. 

Growth is expected to slow over the next year, adding only 

2 to 3 percent. While most middle-aged Ukrainians have 

switched to the Internet, older people either do not feel the 

need to go online or they cannot afford it. In villages and 

small towns, Internet penetration is about 20 percent. Two 

percent of the population accesses the Internet primarily from 

smartphones. More than half of Internet users are 15-to-29-

year-olds. 

According to Telekritika, at the beginning of 2011, 1 million 

Ukrainians were on Facebook; in just one year, the number 

increased by 70 percent. Ukrainian Twitter users doubled 

to 160,000. According to GfK research on how Ukrainians 

utilize social networks, 67 percent use VKontakte regularly, 

43 percent use Facebook, and 12 percent use Twitter. The 

largest increase of new users is on LinkedIn. GfK also reports 

that social networks are drawing more older users: use is up 

371 percent for people 60 years and older. Experts said that 

among the media outlets, Korrespondent and Ukrainska 

Pravda work most effectively with social networks. Ukrainska 

Pravda’s Facebook page is one of the most popular pages 

in Ukraine.

The government does not block new media or foreign 

sources of information, but cost and language barriers still 

inhibit access for most of the population. Foreign-language 

to them in terms of content and quality. The November 

2011 poll surveyed 1,000 respondents in all oblast centers 

and Kiev and Sebastopol. More than 75 percent named 

television as their major source for news, around 40 percent 

listed newspapers as a source, 21.1 percent named radio, 

and only 16.8 percent pointed to the Internet. Many citizens 

reported that they are not sensitive to the quality of product: 

for around 45 percent, the convenience of the broadcast 

time dictates the choice of channel. About 25 percent cited 

whether they understood the style of presenting information. 

and roughly the same cited their trust in the channel. Around 

23 percent mentioned the objectivity of the information. Half 

of respondents said that they are mostly interested in political 

and economic news, with social issues, crime coverage, and 

sports following. More than 60 percent of respondents said 

that they analyze information from various sources, while 

about a quarter rely on opinions of respected people, and 23 

percent noted their trust in programs in which participants 

speak without preparation. 

Syumar stressed that most people do not have access to wide 

variety of channels, but depend primarily on the notorious 

Pershyi Nacionalnyi and Inter, which have the largest 

coverage in the country. Even if many other people read press 

publications, she said, the largest circulation newspapers are 

Fakty, Segodnya and numerous publications of the Ukrainian 

Media Holding—which are far from the best reading in terms 

of professional standards. Syumar said that she believes 

that general frustration with this state of affairs paved the 

way for the success of high-quality media, such as TVi and 

Korrespondent at the national level and ZIK channel in Lviv. 

According to Telekritika statistics on ratings, television leaders 

have changed. In 2010, Inter led all audience segments, 

except the 14-49-year-old bracket; in 2011, three channels 

could be named leaders. In 2011, Inter led for the audience 

18+, while 1+1 (all Ukraine sample) and STB (sample of cities 

with 50,000+ inhabitants) shared leadership in audiences 

In his UNIAN interview, Shevchenko 

expressed deep concern with the ruling 

party’s media monopolization. There 

are four large holdings that divide the 

television airwaves—groups of Viktor 

Pinchuk, Ihor Kolomoyskyi, Valeriy 

Khoroshkovskiy, and Renat Akhmetov—

and all four are loyal to the president. 

This explains succinctly the problem with 

Ukrainian television.



255

that regional state channels are united within the exchange 

system of programs and the shows were just available in 

this network.

Ukraine’s major news agencies include the private UNIAN, 

Interfax, Ukrainski Novyny, LigaBiznesInform, RBC-Ukraine 

(Ukrainian agency of the Russian RosBiznesKonsulting 

Group), and the state-owned Ukrinform. The poor economy 

forced many regional media to cancel their subscriptions to 

news agencies. Danylov, whose paper subscribed to Reuters 

and some Russian wires just a few years ago, said that 

subscriptions were the first things that regional media cut to 

cope with the crisis.

According to Guz, media also do not subscribe to agencies 

because some publish paid-for stories (including UNIAN, 

according to Kvurt), and because much of their content is 

available for free on the Internet. A regional publishing 

house for which Guz worked recently subscribed just to a 

photo agency. Syumar predicted the end of the news agency 

business due to total violation of copyright by other media.

Ligachova noted that with development of online media, 

news aggregators enjoy more favorable market conditions 

compared to news producers, drawing higher ratings and 

winning more advertising. And yet, private media still 

produce quality news content, panelists said. Rybka said 

that he assumes that with the number of journalist layoffs 

related to the economic crisis, private outlets will produce 

less content as well. However, regional media representatives 

(Guz, Dobrodomov, and Kamenskiy) stressed how greatly they 

value local content, and they always try to increase it—which 

also boosts local news ratings. Pogorelov expressed the belief 

that the local news niche is rather prosperous, given the 

current conditions. 

The consolidation of major media companies into a 

few conglomerates continues. Lavrov emphasized that 

non-transparent ownership of television channels and 

concentration of influential channels in the hands of 

several families leads to distorted coverage of many 

socially important events, where coverage would contradict 

the interests of the investor. At the same time, regional 

media are very vulnerable to editorial pressure from the 

local authorities. 

In his UNIAN interview, Shevchenko expressed deep concern 

with the ruling party’s media monopolization. There are four 

large holdings that divide the television airwaves—groups of 

Viktor Pinchuk, Ihor Kolomoyskyi, Valeriy Khoroshkovskiy, and 

Renat Akhmetov—and all four are loyal to the president. This 

explains succinctly the problem with Ukrainian television. 

Danylov stressed that there is absolutely no ownership data 

available for the new outlets that obtained digital licenses 

media are published or sold primarily in Kyiv, and some in 

western Ukraine, although their market share is insignificant. 

Ukrainian law forbids hindering the free distribution of 

print media, but for foreign publications must obtain 

permission for importation and pay customs duty (per Article 

39 of the Law on print media). Russian publications are 

available widely.

According to Rikhtun, Internet media cover the most pressing 

social issues. For instance, only online media properly covered 

credit company fraud—a very important topic in 2011 for all 

Ukrainians. Although many senior citizens suffered from this 

fraud, their ability to read online stories was limited because 

Internet access remains low for that population. Rikhtun 

emphasized also that many websites are not high quality—

copying content from other sources, spreading jeansa or 

yellow journalism, or overwhelming and disappointing 

readers with poor organization.

In terms of the state-owned media’s balance of coverage, 

Academy of Ukrainian Press data revealed that the leading 

national channels dedicated 60-70 percent of coverage to 

government officials and their allies, while the opposition 

received 20-30 percent of attention. The trends were more 

obvious at Pershyi Nacionalnyi and Inter, while Studiya 1+1, 

ICTV, Novyi, Ukraina, and STB showed more balance. Political 

talk shows invited government speakers two times more 

frequently than opposition speakers. 

The panelists were unanimous that a persistent key problem 

is the government’s financing of a large number of state and 

municipal media, as their full dependence prevents them 

from criticizing the government and local officials. Danylov 

noticed that state media regressed substantially in its efforts 

to present balanced coverage of events. 

In his interview with UNIAN, Shevchenko said that the 

National Television Company of Ukraine received the 

lowest scores for political balance and representation of the 

opposition, according to television monitoring conducted by 

Telekritika and the Academy of Ukrainian Press. During 2011, 

there were several months in which the state channel news 

did not quote the opposition a single time. The problem 

extends to oblast and district newspapers, Shevchenko 

noted—the lower the level, the greater the dependence on 

the authorities, he said. 

In August 2011, state television channels aired an 

anti-Tymoshenko documentary “Stolen Popcorn,” which 

many panelists considered propaganda. In January, regional 

state television companies aired another manipulative 

documentary, “Simply Yulya.” Neither film provided any 

information regarding the producers. When pressed as to 

who ordered them to show this film, the outlets explained 

UKRAINE



MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2012256

competition from state-owned and municipal media. Political 

pressure makes the media more dependent on owner 

subsidies and corporate advertisers, advertising distribution 

remains preferential, and ratings and audience research is 

unaffordable for the most part.

Media enterprises in Ukraine are not efficient businesses, said 

Lavrov, and this compounds the dependency on owners and 

advertisers. In response, most media refrain from publishing 

stories that step on those interests. 

According to Lebedeva, the majority of national television 

channels are unprofitable, and many are close to zero 

profitability. The problem stems from their owners, who 

do not treat them as businesses but rather instruments of 

influence for political, economic, and personal gain. There 

is no market in electronic media. Kolomoiskiy said that her 

channels are not profitable, and depend on the investments 

of their owners. Inter also ended the year with losses. 

Regional channels are in a bad position, as national channels 

swipe up a large percentage of regional advertising. In the 

radio advertising market, the largest national holdings earn a 

half of the regional advertising share.

Kvurt noted that especially in 2011, television channels 

overspent on multiple costly entertainment shows, which 

hugely influenced their profitability. Kvurt, in turn, 

questioned the efficiency of television companies. He also 

said that in general, market leaders do not always work 

efficiently or transparently; the market is too competitive; 

and conflicts of interest are rife. The state does not support 

media transparently in terms of public interests. 

in 2011. It is much harder to identify the Internet content 

owners, as illustrated by instances of defamatory information 

campaigns against journalists. In October 2011, the website 

Daily.ua published a story discrediting Leschenko. But as the 

author, editor, and domain owner are hidden, Leschenko 

could not respond with a suit. The following day, a few other 

unreliable media reprinted the article, and presented it as 

though it came from a legitimate source. Kyiv Post also came 

under attack in paid-for fake news on several websites. 

Ligachova stressed that media increasingly represent the 

interests of large employers and big businesses. Telekritika’s 

monitoring of eight national channels showed that the 

number of news with signs of political influence or censorship 

increased by five times during the last couple of years. 

Ligachova also said that the number of topics avoided by key 

national television channels grew tremendously this year. The 

topics include questions surrounding the president’s residence 

at Mezhygirrya, privatization, personal lives of politicians, 

corruption, inflation, and the ruling party’s sinking popularity. 

According to Osmanov, who is a Crimean Tatar by nationality, 

minority issues are solved positively in Ukraine; newspapers, 

magazines, and programs in minority languages are available 

in Crimea. It is rare to see minority issues addressed in the 

mainstream press.

According to Rybka, media present local, national, and 

international information, but the balance is not satisfactory. 

Guz said that leading regional newspapers have sections for 

local and national news, and have learned to localize national 

and international events. Pogorelov commented that the 

economic crisis forced media to think about their audiences, 

and this encouraged them to better serve the needs of 

various groups, as well as provide more comprehensive local 

and national coverage.

Lebedeva insisted that regional electronic media face less 

favorable conditions, and regional/local broadcast content 

will likely decrease in quality and quantity. 

OBJECTIVE 4: BUSINESS MANAGEMENT

Ukraine Objective Score: 1.71

All of the Objective 4 indicators fell this year. Little has 

changed since 2010 in regard to business management, 

and the panelists said that the situation is unlikely to 

improve soon. Media businesses are still experiencing 

the consequences of economic and political crisis and the 

authorities or competitors with connections to the ruling 

party can potentially pressure smaller media businesses. 

The government continues supporting unfair market 

MEDIA ARE WELL-MANAGED ENTERPRISES, 
ALLOWING EDITORIAL INDEPENDENCE.

BUSINESS MANAGEMENT INDICATORS:

> Media outlets operate as efficient and self-sustaining enterprises.

> Media receive revenue from a multitude of sources.

> Advertising agencies and related industries support an 
advertising market.

> Advertising revenue as a percentage of total revenue is in line 
with accepted standards.

> Government subsidies and advertising are distributed fairly, 
governed by law, and neither subvert editorial independence nor 
distort the market.

> Market research is used to formulate strategic plans, enhance 
advertising revenue, and tailor the product to the needs and 
interests of the audience.

> Broadcast ratings, circulation figures, and Internet statistics are 
reliably and independently produced.



257

to increase management efficiency. Although no reliable 

data exists on how many media increased their streams of 

revenue, it is clear that the press lost its market share to 

television. Danylov agreed that the economic crisis created 

greater imbalance in the distribution of advertising between 

television and other media, and other panelists agreed that 

a disparity and between the capital and the regions remains 

as well.

Usually, advertising agencies do not care about the price 

or effectiveness of ad placements—only about their own 

commission. According to Pogorelov, advertising agencies do 

not look to improve services or quality, and merely continue 

media planning based on cost per thousand (CPT).

Dobrodomov said that ZIK channel buys a monthly package 

from the market research company GfK and publishes its 

ratings. Sales managers have spent a lot of time explaining 

CPT to inexperienced clients, and gradually, clients have 

become more knowledgeable on placing advertising. 

Lebedeva added that the regional television market is 

not well measured. According to her, about five regional 

television companies that can afford it follow ZIK’s practices. 

According to Sergiy Chernyavskiy’s print media market review 

for Telekritika, the press market was estimated for the first 

time in 2010. For 2011, the market totaled UAH 5.867 billion 

($721,973,000). The breakdown of revenue includes 42.4 

percent from advertising, 28.88 percent from subscriptions, 

and 28.73 percent from copy sales. According to Chernyavskiy, 

by 2010, the press market had recovered partially from the 

crisis by cutting inefficient projects, personnel, and printing 

expenses in 2009. Increases in political advertising and the 

advertising growth in magazines proved that while the media 

industry experienced losses, it did not suffer as tremendously 

as other sectors, such as real estate or the automobile 

industry. There was no systematic closure of print media, 

distribution companies, or printing facilities. With intensifying 

competition and a reduction of advertising revenue, the 

publishers became more interested in circulation sales, and 

therefore adjusted content to attract the target audiences. 

According to Chernyavskiy, subscription revenues increased by 

10 percent in 2011, but the number of subscribers fell due to 

price increases.

According to the NGO All-Ukrainian Advertising Coalition 

(AUAC), the 2011 media advertising market (television, radio, 

Fanta expressed more optimism, believing that 70-80 percent 

of Ukrainian media are true businesses that developed 

according to relevant laws. Fanta defended a number of 

leading regional publishing houses, noting that their owners 

do not rely on other revenue sources, and they write business 

plans and employ various specialists in media management. 

Often they run additional media-related businesses, such as 

distribution networks or printing facilities. Their profitability 

depends on their efficiency and local conditions. Indeed, 

the economic crisis and the lack of political will to close 

state media aggravated their situation. Regional television 

has been particularly hard-hit. Danylov added that most of 

these publishing houses are supported largely by classified 

advertising, and would surely benefit financially from closing 

newsrooms and general interest publications—but they 

understand their social role and mission, and the importance 

of civic responsibility. 

According to Osmanov, though, most regional media operate 

without professional managers or business plans, but still 

reach some profitability. On the other hand, state-owned 

and municipal media spend budget funds irresponsibly, with 

bloated staff levels and a lack of motivation to improve their 

products. Panelists agreed also that state and municipal 

media compete unfairly. Rikhtun said that each state body 

has a certain budget for media, but authorities often support 

state media with non-material privileges as well, such as a 

promotional boost from post offices.

For most regional private newspapers, the main sources 

of income are advertising, subscriptions, sales, and owner 

subsidies. Many publishing houses, such as in Chernivtsi, 

Melitopol, have their own printing facilities and earn profits 

from that as well. 

According to Fanta, large companies rarely advertise in 

regional and local media, forcing the regional media to 

rely on local advertisers. The regional media market is 

very sensitive to the small business economy, and in 2011, 

numerous private entrepreneurs closed their businesses. 

Kamenskiy stressed that financial independence is very hard 

to achieve, but is still possible. He added that a couple of 

years ago, national advertising agencies would bring him 

some revenue—however shaky—but in 2011, their share of 

his channel sales hardly reached one percent. Kamenskiy 

complained that the situation in regional television worsens 

each year. With a few new channels appearing annually, they 

all bite from the same limited advertising pie. Ukraine has too 

many media for the size of the population, he said, blaming 

the lack of governmental regulation. 

According to Pogorelov, print media missed an opportunity 

to use the economic crisis and reduction in advertising 

UKRAINE

According to Pogorelov, high-quality 

marketing research is conducted, but 

publishers use it poorly.



MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2012258

sponsorship is the first of its kind. Other media analysts 

expect this segment to continue to grow. 

Compared to 2010, Internet advertising grew by 57 percent 

to UAH 440 million ($55 million), based on data from the 

Association for Internet Advertising. That figure is expected 

to grow in 2012. In January 2012, UMH and Digital Ventures 

jointly launched Ukraine’s largest Internet sales house, Digi 

Media, which will exclusively sell advertising at 16 leading 

websites that generate 400 million hits per month. The 

sites include news sources Segodnya.ua, Korrespondent.net, 

KP.ua, Focus.ua, and AiF.ua—reaching nearly half of Ukraine’s 

Internet users. 

According to Guz, placement of state advertising in regional 

outlets discriminates against the independent media. Danylov 

added that in the past, the authorities would keep up 

appearances by announcing some pro-forma bids for placing 

various official announcements, but now they quietly tuck 

them into state-owned media. 

The majority of regional media cannot afford to purchase 

professional market research. During the economic crisis, 

regional media outlets cut their marketing departments 

first. Danylov stressed that regional media still conduct some 

in-house research once per quarter, including low-budget 

surveys, printed questionnaires, telephone polling, and 

focus groups.

According to Pogorelov, high-quality marketing research is 

conducted, but publishers use it poorly. There is no reliable 

data on how many publishers conduct their own research, 

but the quality of media materials and reader satisfaction 

remains low. In planning pages and programming, ratings 

drive the media, which sometimes descend into tabloid 

territory in response. Syumar agreed that the media do not 

use the results of market research to satisfy the cultural 

and social needs of the public. Guz said that when media 

consider adapting content according to the research, they 

find they cannot satisfy all needs and they lack journalists 

qualified to contribute to certain subject areas. According to 

Dobrodomov, sales staff have a hard time persuading regional 

clients to advertise in accordance with marketing data. 

The independent companies GfK and TNS measure television 

data, but the panelists agreed that website usage and print 

circulation are not measured independently. Danylov believes 

that the reliability of audience measurements, as well as trust 

in ratings, has diminished. Lebedeva agreed, and expressed 

absolute unhappiness with the reliability of Internet 

measurements and the common practice of many online 

sites to pay for an artificial increase in traffic. She added that 

GfK’s measurement of television is not ideal, either, as it uses 

print, and Internet) totaled UAH 6.844 trillion (close to $885.5 

million). The total is up nearly 20 percent from 2010, and may 

gain 14 percent in 2012, thanks to the 2012 European soccer 

championship and the parliamentary elections. 

The 2011 television advertising market reached UAH 3,327 

billion ($415.9 million), up 24 percent from 2010. The share 

of national television was UAH 3,206 billion ($394.5 million)—

up 25 percent up from 2010—and the share of regional 

television was UAH 121 million ($14.89 million), up 5 percent 

up from 2010. Expecting a new wave of economic hardship, 

a number of advertisers decreased their activity in the second 

half of the year, and therefore 2010 estimates for one-third 

growth in 2011 were not fulfilled. Predictions for 2012 are 

that national television stations could add 15 percent to their 

advertising revenues, while regional television might gain five 

percent. Television sponsorship is estimated separately at UAH 

370 million ($45.5 million), up 10 percent. 

Print revenues in 2011 increased by about 10 percent as 

well, according to the experts’ council of the Ukrainian 

Association of Press Publishers (UAPP), which represents the 

largest publishing houses and leading advertising agencies. 

The association estimated print revenues at UAH 2,436 billion 

($304.5 million) compared to UAH 2.21 billion ($272 million) 

in 2010. In 2011, UAH 689 million ($84,786,000) went to 

newspapers (up 18 percent), UAH 874 million (about $107.5 

million) to magazines (up 6 percent), UAH 57 million to 

inserts and supplements (up 9.6 percent) and UAH 250 million 

($30.76 million) to classifieds (up 105 percent). Unmarked 

advertising took UAH 566 million ($69.65), down 10 percent. 

Print advertising is expected to grow 9 percent in 2012. 

According to the UAPP forecast, the largest increase of 

advertising is in the business press—up 21 percent due to 

efforts to restore the financial sector. Women’s publications 

take second place at 15 percent, and lead revenues at 

UAH 359 million ($44.18 million), while general interest 

social and political publications increased by 12 percent. 

The automobile, finance, pharmaceutical, and trade 

industries fueled the growth. The so-called advertising and 

informational publications lost five percent in advertising. 

In July 2011, the Association of Independent Regional 

Publishers of Ukraine updated the regional print media 

advertising market forecast: UAH 656 million ($80.73) for 

2011 compared to UAH 604 million ($74.33 million) in 2010. 

In 2011, radio advertising increased by 35.5 percent to UAH 

271 million ($33.9 million), and might increase 15 percent 

in 2012. The estimates were made by AUAC with assistance 

from ORT Media, which surveyed 65 percent of players in 

the radio market. The AUAC estimate of the volume of radio 



259UKRAINE

media. AUAC measures both the media advertising market 

and the non-media advertising market. 

However, trade associations have been active in preventing 

corruption surrounding the introduction of digital 

broadcasting, and IAB advocates for regional broadcasters’ 

interests in digital broadcasting. ITC measures audiences 

in television and radio. According to Lebedeva, trade 

associations work hard to defend their members’ interests. 

IAB, for instance, fought with the National Council for 

Television and Radio Broadcasting on the results of digital 

competitions. Kamenskiy agreed that he always valued IAB’s 

legal support. 

Pogorelov agreed that trade and professional associations 

perform their job rather professionally, as do NGOs that 

support the media. However, these organizations tend to 

focus on protecting the largest publishers, according to 

Gooz. Panelists also noted that there is a need to better 

coordinate interaction within the industry, and to build 

cooperation to solve some of the most pressing problems in 

order to strengthen the voice of media and its influence on 

the society. 

According to Lygachova-Chornolutska, trade associations do 

not always join the movements for free speech and against 

censorship—media trade unions and media support NGOs 

typically address these problems more rigorously, she said. 

The National Union of Journalists (NUJ), in its current form, 

more accurately represents editors and managers’ interests 

a rather limited number of people-meters, but it still reflects 

main trends accurately. 

The media sector has no audit bureau of circulation, and the 

panelists did not consider it likely to be established soon. 

Most print media lie about their print runs, the panelists 

said. Danylov mentioned a case in Lutsk, in which an 

anti-monopoly committee checked circulations and forced 

publications to indicate their true figures, but noted that 

such an audit has never happened in his city, Rivne. The 

anti-monopoly committee has conducted such audits in 

Kharkiv, Dniepropetrovsk, and Kyiv oblasts, and levied fines 

against several publications as a result. 

GfK won a bid recently to measure radio audiences as well 

as television, replacing TNS as the company to conduct 

measurements in Kyiv and beyond for the next three years. 

GfK was chosen by the Radio Committee, which unites 60 

percent of players in the market and includes the two largest 

media holdings (TAVR media and Ukrainian media holding) 

and three network agencies (Publicis Groupe, ADV Group, 

and Group M), with IAB as the managing body. The number 

of respondents wishing to participate doubled from the last 

survey, and stands at about 47,000. The Radio Committee 

will cover half of the cost, while the rest will be sold at open 

market—and smaller players fear that they will not be able 

to afford to participate. Non-paying stations are lumped into 

the “other” category, placing them at a distinct disadvantage 

with advertisers.

OBJECTIVE 5: SUPPORTING INSTITUTIONS

Ukraine Objective Score: 2.09

Scores dropped slightly this year for Objective 5. Primarily, 

the panelists attributed the decline to monopolies and other 

disappointing trends related to media distribution channels 

(indicator 7). Indicator 4 (academic journalism programs) 

continues to be a low point for this objective as well. 

Efficient self-regulation and a sense of solidarity still elude 

Ukraine’s journalists.

Ukraine has developed a network of trade associations, media 

trade unions, and media-supporting NGOs. On the broadcast 

side, the trade associations include the Industrial Television 

Committee (ITC), the Independent Association of Broadcasters 

(IAB), and the Radio Broadcasting Committee. The Ukrainian 

Press Publishers Association (UAPP) and the Association of 

the Independent Regional Publishers of Ukraine serve the 

print media, while the Ukrainian Internet Association and 

Ukrainian Association of Internet Advertising support online 

SUPPORTING INSTITUTIONS FUNCTION IN THE 
PROFESSIONAL INTERESTS OF INDEPENDENT MEDIA.

SUPPORTING INSTITUTIONS INDICATORS:

> Trade associations represent the interests of media owners and 
managers and provide member services.

> Professional associations work to protect journalists’ rights and 
promote quality journalism.

> NGOs support free speech and independent media.

> Quality journalism degree programs exist providing substantial 
practical experience.

> Short-term training and in-service training institutions and 
programs allow journalists to upgrade skills or acquire new skills.

> Sources of media equipment, newsprint, and printing facilities 
are apolitical, not monopolized, and not restricted.

> Channels of media distribution (kiosks, transmitters, cable, 
Internet, mobile) are apolitical, not monopolized, and 
not restricted.

> Information and communication technology infrastructure 
sufficiently meets the needs of media and citizens.



MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2012260

According to Ligachova, Ukraine has NGOs willing to fight 

censorship and protect journalists’ rights. The main NGOs 

that support the media are the Academy of Ukrainian Press, 

Institute of Mass Information, Internews-Ukraine, Media Law 

Institute (MLI), Media Lawyers Association (MLA), Regional 

Press Development Institute (RPDI), Telekritika, and the 

regional Information and Press Centers (IPC) in Simferopol 

and Sebastopol.

The Stop Censorship movement founded in 2010 continues 

its activities. In September 2011 a number of NGOs, 

including the Institute of Mass Information, the Media Law 

Institute, the Investigative Reporting Bureau Svidomo, and 

Telekritika, united in the Ukrainian media association to 

better coordinate activities. Telekritika’s web publication 

serves as a constant discussion platform for media-related 

issues. Osmanov agreed that there are media-focused NGOs 

throughout Ukraine, but have few funding streams. 

Approximately 80 universities in all parts of Ukraine have 

journalism departments. However, most of them emphasize 

communication skills and serve as a poor base for journalism 

in practice; the programs and teachers remain inadequate 

for industry needs. Dobrodomov mentioned that only 7 to 15 

percent graduates of Lviv University journalism departments 

find jobs in journalism after graduation. 

The School of Digital Future at Kyiv Mohyla Academy, 

financed already for a few years by Renat Akhmetov’s 

foundation, remains the only attempt to bring innovation 

to journalism education, panelists said. The academy has 

master’s and doctoral programs in journalism that are also 

practice-oriented, but in July 2011, the Ministry of Education 

stopped financing the master’s program. The Ministry justified 

its decision by noting “political sympathies of the University” 

and the absence of a bachelor’s program. The academy 

labeled the decision absurd and politically motivated. The 

program was free previously, and students were accepted to 

the master’s program based on their merits. Without funding, 

enrollment will likely shift to favor those who can afford 

to pay for the program. In response, the academy is raising 

funds from its graduates, media, NGOs, and charities to cover 

a certain number of stipends. 

Gumeniuk added that in June 2011, the Ukrainian Catholic 

University in Lviv received a license to offer a journalism 

master’s program for 17 students per year, emphasizing 

practical skills in television, radio, print, and online 

journalism. 

According to Lavrov, short-term training programs and 

in-house workshops remain the most effective means of 

journalist education. Short-term classes, focusing on basic 

journalism skills, are usually funded by Western donors, 

than journalists. Moreover, managers of state and municipal 

media fill key positions; Fanta agreed that is true for her 

city of Poltava. From time to time, NUJ challenges the post 

office, mostly with regard to pricing, and attempts to better 

protect its editors. This year it began cooperating with the 

International Federation of Journalists to improve the security 

of journalists, and lobbied against morality laws. Its head 

also made several public statements this year to support the 

protection of journalists. 

However, Dobrodomov registered displeasure with NUJ, 

noting that the regional branch in Lviv has never said a word 

regarding important journalist-related cases. Unfortunately, 

NUJ brings down scores for this indicator due to its 

pro-governmental position and financial dependence, he said. 

Panelists agreed that where NUJ falls short in the 

development of independent media, NGOs help significantly, 

especially in the field of investigative journalism. Gooz added 

that in 2011, the Independent Media Trade Union of Ukraine 

overcame its internal conflicts and united with the Kyiv trade 

union. The union is still not a self-sustaining organization, 

he admitted, but it expects UAH 150,000 ($18,450) in 

membership fees next year. 

Rikhtun confirmed that media trade unions guard the 

interests of journalists, and have become more active since 

2010. However, neither trade unions nor other support 

institutions focus on professional standards, she said. 

Lavrov stated that in most cases, journalists cannot rely on 

support from professional unions, and typically fight for 

their own labor interests or seek support from international 

organizations instead. Gumenyuk noted the lack of solidarity 

among journalists in protecting their rights as well as 

upholding their social mission. Journalists are generally 

highly educated, and can professionally articulate social issues 

and mobilize citizens; however, to survive in the menacing 

political climate over the last two years, they have tended to 

be less noticeable, consistent, and persuasive than other social 

groups (Afghanistan war veterans, Chernobyl liquidators, 

veterans, pensioners, and single mothers).

According to Lygachova-Chornolutska, 

trade associations do not always join the 

movements for free speech and against 

censorship—media trade unions and 

media support NGOs typically address 

these problems more rigorously, she said.



261UKRAINE

distributors was around nine percent during 2011, due to 

price increases. 

The largest distribution networks in Ukraine are Katel, MPS, 

Soyuzpechat (Donetsk), Soyuzpechat (Kyiv), and Tvoya Presa. 

Trade commission fees for the press are 60 to 100 percent in 

Ukraine. Due to publication closures, distributors that had 

previously lacked space to display new titles and charged high 

marketing fees have started to nurture sales turnover. Press 

selections in supermarkets decreased in 2009, and stopped 

serving as the main sales channel for most publications; they 

remain the strongest channel only for glossy magazines 

and weeklies. 

The quantity of newsstands has reduced over the last few 

years to 8,158, without post offices taken into account. That 

amounts to 1 press stand per 5,600 people. By comparison, 

Russia has 1 sales stand per 3000 people; the United States 

has one per 1,600 people, and Poland has 1 for every 600 

people. There are 14,500 post offices all over Ukraine, 

but they are unpopular with publishers, because they 

tend to retain a high percentage of unsold copies and it 

is difficult to coordinate deliveries and receive feedback 

on sales. Moreover, people are not used to visiting post 

offices frequently. 

According to Chernyavskiy, the increase in newsprint and 

distribution costs for publishers was offset by subscription 

sales, which increased from 30 to 200 percent between 2008 

and 2011. The maximum increase was for informational 

publications with television programs, and the lowest 

for classifieds. 

Chernyavskiy explained that subscriptions are managed 

by Ukrainian Post and its daughter distributing company, 

Presa, along with a number of large subscription agencies 

(Blitz-presa, All-Ukrainian subscription agency, KSS, Mercuriy, 

Press-Centr, Sammit, Factor-Presa) that operate primarily 

in large cities. There are local agencies in oblast centers 

but the number of available workshops has decreased 

significantly in recent years. Guz commented, “Within the 

trade union, we articulated the need for master classes. 

Recently, there have been a lot of workshops dedicated 

to new technologies, but not enough that emphasize 

basic reporting and interviewing techniques.” Rihtun also 

mentioned the need for media literacy training at schools. 

Lebedeva, however, said that demand for this training 

has decreased. An IAB survey confirmed that managers of 

regional media feel that resources are too tight to encourage 

their employees to pursue professional development 

opportunities. Still, some regional representatives disagreed 

with that, commenting that those who care about their 

development look for learning opportunities. 

The printing market is fully de-monopolized. In almost all 

regions, there are several decent-quality alternatives for 

printing. Many of those print houses are equipped with 

second-hand Western equipment. Government authorities 

have the potential power to apply pressure on printers 

through various inspections and audits. 

According to Chernyavskiy’s research presented in his 

press market review for Telekritika, the economic crisis led 

publishers to decrease the percentage of unsold copies 

from 30-40 percent to less than 20, and 5-15 percent for 

high-circulation dailies. Many of those who decreased to 10 

percent lost 30 percent in sales. Chernyavskiy also reported 

that the price for newsprint in Europe increased by 8 percent 

in 2010; in Ukraine, it increased by 20-40 percent and even up 

to 50 percent at times. The panelists stated that newsprint is 

cheaper in Sweden and Finland, and they also suspect a cartel 

of equipment suppliers. 

Retail sales and subscription systems remain problematic. 

Local authorities can easily control the distribution of print 

publications in the regions, and Pogorelov said that the 

distribution network is a huge problem for all print media. 

Due to unregulated land usage, more than half of press 

kiosks are unlawful. Existing permits, which expire in 2011, 

cannot be prolonged by legal means or may cost more 

than UAH 20,000 per kiosk in bribes. Local authorities also 

contribute to the problem. Kiev’s local authorities were 

particularly well known this year for dismantling kiosks. 

Panelists lamented the lack of clear legislative regulations to 

address kiosks, broken post boxes, and slow delivery.

According to Kartel, in the distribution structure, press kiosks 

amount to 45 percent of sales, gas stations and supermarkets 

amount to 30 percent, street vendors fill in about 23 percent, 

and press shops 2 percent. Circulation decreased over the 

last three years to around 30 percent, while the revenue of 

Guz commented, “Within the trade 

union, we articulated the need for 

master classes. Recently, there have 

been a lot of workshops dedicated 

to new technologies, but not enough 

that emphasize basic reporting and 

interviewing techniques.” Rihtun also 

mentioned the need for media literacy 

training at schools.



MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2012262

21 stations broadcast via the multiplexes, and regional 

broadcasters are gradually switching to this system, too. 

According to IAB, Zeonbud overpriced its services 

significantly—by about five times. Telekritika reported that 

the first invoices from the provider appeared in October 

2011, but not all television companies hurried to pay them. 

For digital competition purposes, Zeonbud required the 

companies to sign an agreement—with the exception of 

state-owned outlets, which must only present a memorandum 

of intent to pay. Simultaneously, broadcasters still pay for 

analog transmission. 

In 2014, when Zeonbud is supposed to be paid in full, the 

television market will have to pay 30 percent of its advertising 

revenues. Only 10 national channels are able to afford this, 

while the rest will have to ask their owners for subsidies. For 

regional broadcasters, digital broadcasting will never become 

self-sustaining, according to TRC Avers from Lutsk. Experts 

estimate the cost to be 15-20 percent of annual turnover. 

While analog networks cover almost 99 percent of the 

population, the planned capacity of Zeonbud will cover only 

55-60 percent of territory—65 to 70 percent of population. 

Some experts have said that a certain portion of frequencies 

were not coordinated with international and special internal 

users. Moreover, experts stated that approved standard 

DVB-T2 excludes a few million owners of modern television 

receivers, while the state is supposed to provide set-top 

boxes, averaging 32 state channels, for low-income homes. 

These circumstances have led to predictions that broadcasters 

and users will switch to satellites and IPTV. 

According to Astra Satellite Monitor, at the end of 2010, 

17.25 million Ukrainian households had televisions, with a 

breakdown of 49 percent broadcast, 34 percent cable, 16 

percent satellite, and one percent IPTV. 

ICT infrastructure is developing gradually, and many technical 

innovations are available in the country. The gap between 

large cities and rural areas in Internet and other technologies 

remains. According to Danylov, the main barrier to providing 

mobile content is that publishers would get back only 25 

to 30 percent of their selling prices; the system is set up to 

benefit telecommunications providers. Still, RIA Corporation 

and other pathfinders will be selling mobile content. Among 

Kyiv publications, a few have begun offering AppStore or 

Android mobile applications. 

and large cities, often based on local newspapers such as 

Melitopol and Feodosiya. 

Ukrainian post has not increased tariffs since the beginning 

of 2010. Due to the introduction of a monthly subscription 

system, the industry managed to avoid the situation of 

1998-1999, when publications that stopped printing could 

not reimburse their subscribers. About 200 publications 

disappeared, with a total circulation of 80,000 copies. 

Nineteen publications stopped or reduced periodicity in 

2008–2011.

Ukrainian post revenues from subscriptions decrease every 

year, and therefore it has to reduce its expenses at the 

expense of quality and efficiency. A number of publications 

enjoy the privilege provided by Article 9 of the law on state 

support of media and social protection of journalists, which 

limits subscription tariffs to 40 percent of the print cost of 

the publication. This works well for publications with large 

circulations. The state budget compensates the difference to 

the post office only partially. 

Currently, the television distribution infrastructure is 

more problematic. The state-run Concern owns the radio 

broadcasting and radio connection, and RRT television owns 

transmitting towers and regulates prices unilaterally. 

Since an inspection in late August, ATN news company in has 

been forbidden from operating. Broadcasting was stopped 

at its 7th channel; providers simply refused to transmit the 

signal. On September 15, two more television channels—

ATV/k and Fora, which broadcast ATN news—were switched 

off from broadcasting, while some other providers lost the 

technical capacity to transmit its signal. Journalists and 

managers at the affected channels expressed the belief that 

these actions are an attempt to silence media critical of the 

current Kharkiv mayor and governor. Fora channel resumed 

broadcasting in late November under new management. 

In 2010, the National Council on Television and Radio 

Broadcasting designated the offshore- registered Zeonbud 

company as the digital provider of four national multiplexes 

(MX-1, MX-2, MX-3, and MX-5). Zeonbud is an artificial 

monopoly in both markets: programming services (not 

defined by the law) and telecommunications (regulated by 

the National Commission on Communications Regulation). 

Using the multiplexes, 154 transmitting stations are now 

working in a test mode. Out of 28 national channels, 



263UKRAINE

List of Panel Participants

Viktor Danylov, director, TRC Rivne-1; publisher, Publishing 

House OGO, Rivne

Dmytro Dobrodomov, general producer, TRC Mist-TB – TV ZIK, 

Lviv

Ilona Fanta, chief editor of publications group, Zhyttya I Dilo, 

Poltava

Lyudmyla Gumeniuk, executive director, Media Reform 

Center, Kyiv

Sergiy Guz, executive secretary, Independent Media Trade 

Union of Ukraine, Kyiv

Vitaliy Kamenskiy, director, TRC VTV plus, Kherson

Kostyantyn Kvurt, chair of the board, Internews-Ukraine, Kyiv

Vladyslav Lavrov, journalist, Kyiv Post, Kyiv

Tetyana Lebedeva, honorary chairperson, Independent 

Broadcasters Association, Kyiv

Nataliya Lygachova-Chornolutska, chair of the board, 

Telekritika NGO, Kyiv

Lyudmyla Pankratova, media-lawyer, Kyiv

Oleksiy Pogorelov, general director, Ukrainian Association of 

Press Publishers, Kyiv

Tetyana Rikhtun, director, Sebastopol Information and Press 

Center, journalist, Sebastopol

Yevgen Rybka, chief editor of projects Liga News and Liga 

Dossier, Information Agency LigaBiznesInform, Kyiv

Viktoria Syumar, executive director, Institute of Mass 

Information, Kyiv

The following participants filled out a questionnaire but 

could not attend the panel discussion:

Oleg Khomenok, independent journalism trainer and senior 

media advisor, Internews’ Network U-Media project, Kyiv

Arsen Osmanov, media lawyer, Committee for Press Freedom 

Monitoring in Crimea, Simferopol

Moderator and Author

Kateryna Laba, executive director, Regional Press 

Development Institute, Kyiv

The MSI panel convened on December 5, 2011.




