
MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2012110

ROMANIA

The salary cuts that began in 2010 happened again in 2011 and around 6,000 

journalists have been laid off since the beginning of the crisis. Advertising totals 

decreased by 68 percent, and old problems that were considered solved in previous 

MSI reports came back to haunt the industry.



111

INTRODUCTION

RRomania has endured several years of political and financial troubles. The impeachment of President Traian 

Băsescu in 2007 was followed by Parliamentary elections in 2008, presidential elections in 2009, and an 

economic crisis that was aggravated by the political infighting.

In 2010 the Romanian government made some of the most severe public spending cuts in all of Europe, 

which created social unrest. The popularity of President Băsescu and his party went down but the coalition 

in parliament remained stable. Despite their popularity in opinion polls, the united opposition (the 

Social Democrats and the Liberals) failed to bring down the government in 2011 through parliamentary 

procedure. After the severe conflicts between the president and former Prime Minister Tăriceanu from 2006 

to 2008, having a prime minister from his own party allowed President Băsescu to dictate his policies over 

the government. Overall, 2011 was calmer than previous years. Romania had a stable government and no 

new cuts in public spending, which allowed top officials to recover some of the popularity losses from the 

previous year. Nevertheless this could be a short interlude before future issues arise.

2012 will be a full electoral year with local and parliamentary elections. The populist pressure on the 

government from its own political networks will increase, as will opposition pressure after the president 

unwisely announced he will refuse to appoint one of the opposition leaders as prime minister if they 

win elections. To retaliate, the opposition announced a new procedure to impeach the president. With 

Byzantine constitutional provisions this is purely power politics between the two sides but it costs the 

country the predictability necessary to weather troubled economic times.

The economic decline of the mass media continued in 2011 as two of the largest media conglomerates 

(Realitatea and Adevarul) imploded this year. The salary cuts that began in 2010 happened again in 

2011 and around 6,000 journalists have been laid off since the beginning of the crisis. Advertising totals 

decreased by 68 percent, and old problems that were considered solved in previous MSI reports came back 

to haunt the industry. The Romanian state is once again one of the biggest players in advertising and its 

practices remain abusive and unrestricted. Once solid media outlets like Evenimentul Zilei were sold by 

international investors and the transparency of the new ownership is questionable. The anti-Băsescu bias 

of large media conglomerates started to be balanced by new outlets, but rumors persist that the governing 

party is investing in these new outlets in order to create a favorable media. As it stands, Romania now has 

more pluralism in media but less objectivity.

MSI scores remained generally stable with a modest increase in Objective 1, a minor increase in Objective 4, 

and a slight decrease in Objective 5. The Objective 5 decrease can be attributed to the collapse of some 

significant media organizations (Romanian Press Club, Association of Local Owners and Editors), which 

forced laid-off journalists to flock to the still weak trade unions.

RO
M

A
N

IA
OVERALL
SCORE:
2.35

ROMANIA



MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2012112

Scores for all years may be found online at http://www.irex.org/system/fi les/EE_msiscores.xlsScores for all years may be found online at http://www.irex.org/system/fi les/EE_msiscores.xls

ROMANIA AT A GLANCE

MEDIA-SPECIFIC

 > Newspaper of active print outlets, radio stations, television stations: 

Print: 433 publications (according to BRAT); Radio Stations: 642 (609 

terrestrial broadcasting, 33 satellite braodcasting (CNA Annual Report 

2010); Television Stations: 8 general stations, 3 sports-oriented, 5 news 

stations (366 licenses granted by CNA, CNA Annual Report 2010) 

 > Newspaper circulation statistics: Top ten papers have a combined 

circulation of approximately 1,127,000 (Audit Bureau of Circulation, 

2010)

 > Broadcast ratings: Top three television stations: Pro TV (7.9%), Antena 1 

(4.9%), Kanal D (2.9%) (paginademedia.ro, 2011)

 > News agencies: Mediafax (private), Agerpress (state-owned), NewsIN 

(private)

 > Annual advertising revenue in media sector: €273 million, of which 

€209 million is spent on television, €27 million on print, €23 million on 

radio, and €14 million on Internet and cinema. (paginademedia.ro, 2011)

 > Internet usage: 7.787 million (2009 est., CIA World Factbook)

GENERAL

 > Population: 21,848,504 (July 2011 est., CIA World Factbook)

 > Capital city: Bucharest

 > Ethnic groups (% of population): Romanian 89.5%, Hungarian 6.6%, 

Roma 2.5%, Ukrainian 0.3%, German 0.3%, Russian 0.2%, Turkish 0.2%, 

other 0.4% (2002 census, CIA World Factbook)

 > Religions (% of population): Eastern Orthodox (including all 

sub-denominations) 86.8%, Protestant (various denominations including 

Reformate and Pentecostal) 7.5%, Roman Catholic 4.7%, other (mostly 

Muslim) and unspecified 0.9%, none 0.1% (2002 census, CIA World 

Factbook)

 > Languages (% of population): Romanian 91% (official), Hungarian 6.7%, 

Romany 1.1%, other 1.2% (CIA World Factbook)

 > GNI (2010-Atlas): $ 168.2 billion (World Bank Development 

Indicators, 2011)

 > GNI per capita (2010-PPP): $ 14,060 (World Bank Development 

Indicators, 2011)

 > Literacy rate: 97.3% (male 98.4%, female 96.3%) (2002 census, CIA 

World Factbook)

 > President or top authority: President Traian Băsescu 

(since December 20, 2004)

2.
31

20
01

2.
61

20
09

2.
47

20
10

2.
55

20
11

2.
02

20
01

2.
01

20
12

2.
26

20
09

2.
08

20
10

1.
95

20
11

2.
75

20
12

2.
84

20
01

2.
77

20
09

2.
68

20
12

2.
51

20
10

2.
61

20
11

2.
47

20
01

2.
52

20
09

2.
33

20
10

2.
30

20
12

2.
43

20
11

2.
24

20
01

2.
70

20
09

2.
12

20
10

1.
92

20
11

2.
03

20
12

MEDIA SUSTAINABILITY INDEX: ROMANIA

SU
ST

A
IN

A
B

IL
IT

Y

OBJECTIVES

U
N

SU
ST

A
IN

A
BL

E
M

IX
ED

 S
YS

TE
M

N
EA

R
SU

ST
A

IN
A

BI
LI

TY
SU

ST
A

IN
A

BL
E

U
N

SU
ST

A
IN

A
BL

E
A

N
TI

-F
RE

E 
PR

ES
S

Unsustainable, Anti-Free Press (0-1): 
Country does not meet or only minimally 
meets objectives. Government and laws 
actively hinder free media development, 
professionalism is low, and media-industry 
activity is minimal.

Unsustainable Mixed System (1-2): 
Country minimally meets objectives, with 
segments of the legal system and government 
opposed to a free media system. Evident 
progress in free-press advocacy, increased 
professionalism, and new media businesses 
may be too recent to judge sustainability.

Near Sustainability (2-3): Country has 
progressed in meeting multiple objectives, 
with legal norms, professionalism, and 
the business environment supportive of 
independent media. Advances have survived 
changes in government and have been 
codified in law and practice. However, more 
time may be needed to ensure that change is 
enduring and that increased professionalism 
and the media business environment 
are sustainable.

Sustainable (3-4): Country has media that 
are considered generally professional, free, 
and sustainable, or to be approaching these 
objectives. Systems supporting independent 
media have survived multiple governments, 
economic fluctuations, and changes in public 
opinion or social conventions.

FREE
SPEECH

PROFESSIONAL
JOURNALISM

PLURALITY OF
NEWS SOURCES

BUSINESS
MANAGEMENT

SUPPORTING
INSTITUTIONS

Scores for all years may be found online at http://www.irex.org/system/fi les/EE_msiscores.xls



113

The project targeted the interaction between privacy and the 

media and freedom of expression, not just for the press, but 

as a general principle. As long as this topic was related to 

other fields of activity and other institutions, everything was 

alright. When it referred to the press, the situation wasn’t all 

roses anymore. Those professors had personal issues with the 

abuses of the press, with the tabloids. In the end, the only 

way in which we managed to balance the situation was by 

modifying an article that made reference to the European 

practice and European decisions that take precedence over 

the internal ones. It was a long debate about the meaning of 

public interest. It’s difficult to define it.”

The general impression of the panel was that the new code 

reverses the previous situation in which the freedom of 

expression prevailed over privacy protection. The participants 

were especially anxious because they did not trust the 

Romanian judges to enforce the new law wisely and in the 

public’s interest. Cătălin Moraru, editor-in-chief of Monitorul 

de Botoşani, one of the biggest local newspapers, said, 

“It is hard to predict how the judiciary will interpret the 

new Code. There has been no training with the judges on 

these issues. The courts used to interpret the old laws in an 

unfavorable manner for the press. They new ones will be 

subject to interpretation even more. We were once sued by 

a businessman and the judge asked us ‘Who allowed you 

to write such a thing?’ Our answer was ‘The constitution.’ 

However, we won after the appeal when a better judge asked 

him some questions about the content of the article. The 

businessman realized he didn’t stand a chance and withdrew. 

The president of the court stated in an interview that there is 

no expertise on the new Codes.”

Not all panelists were against the new legal approach. Iulian 

Comănescu, a well known media analyst, even expressed 

his hope that media will be held accountable by the new 

Code: “The new legislation brings up front the idea of 

privacy. I wish the tabloids had lost and paid the damage 

compensations to the Bănică family.” His reference is to 

a scandal in Romania involving the famous singer Ştefan 

Bănică and his wife, a famous television host herself, who 

were harassed by paparazzi. The Bănicăs started the first 

cases against the tabloid newspapers under the new Civil 

Code, asking for huge financial damages. The abusive style 

of the newspapers and the campaign to harass the two VIPs 

generated public support for them against the journalists. 

Comănescu is far from being alone in his adversity towards 

tabloid media. He added “The press seems to be wilder and 

wilder. It’s good that it’s kept within boundaries. Tiberiu 

Lovin, for instance, went through the personal emails of the 

public radio’s manager and published private information 

from them. People outside the press, decent people, were 

OBJECTIVE 1: FREEDOM OF SPEECH

Romania Objective Score: 2.75

Due to the accession process to the EU and the amendments to 

laws following the decisions of the European Court of Human 

Rights (the legal harmonization process), Romanian legislation 

is largely in accordance with the European standards. However, 

this year’s panelists identified two worrying issues. Firstly, a 

new Civil Code entered into force, completely replacing the 

old Civil Code, after a complex drafting process and being 

postponed for several years. And second is the proposed draft 

of a new national security strategy.

The drafting process for the new Civil Code was secretive, 

with commissions of lawyers and law professors working 

on the initial drafts, which were later debated in public. 

The government used an emergency procedure, reducing 

the possibility of the parliament to change the text, to get 

the new Civil Code adopted. The new law raised awareness 

of privacy and public figures’ rights to defend their image 

against others’ freedom of expression. As a representative 

of the Romanian Journalists’ Association, panelist Cezar Ion 

participated in debates with the authors of the initial draft. 

According to him, some of the authors had personal issues 

that caused an anti-media attitude: “I attended meetings 

with university professors who designed the new Civil Code. 

ROMANIA

LEGAL AND SOCIAL NORMS PROTECT AND PROMOTE 
FREE SPEECH AND ACCESS TO PUBLIC INFORMATION.

FREE-SPEECH INDICATORS:

> Legal and social protections of free speech exist and are enforced.

> Licensing or registration of media protects a public interest and is 
fair, competitive, and apolitical.

> Market entry and tax structure for media are fair and 
comparable to other industries.

> Crimes against media professionals, citizen reporters, and media 
outlets are prosecuted vigorously, but occurrences of such crimes 
are rare.

> The law protects the editorial independence of state of 
public media.

> Libel is a civil law issue; public officials are held to higher 
standards, and offended parties must prove falsity and malice.

> Public information is easily available; right of access to 
information is equally enforced for all media, journalists, 
and citizens.

> Media outlets’ access to and use of local and international news 
and news sources is not restricted by law.

> Entry into the journalism profession is free and government 
imposes no licensing, restrictions, or special rights for journalists.



MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2012114

reference to the press being a threat to national security as 

such.” On the other hand Martin sided with Moise, saying, 

“It’s easy to interpret it abusively and this document may well 

serve the interests of the secret services in this area.” Moise 

also added that the secret services would gain a dangerous 

upper hand over the media: “It gives them the right to 

wiretap without a mandate just to verify the accuracy of the 

information (e.g. if a media outlet is targeting some officials).”

Given the fact that the draft strategy is still pending in 

Parliament two years after being proposed, it is a sign that 

public protest has had the effect of making Romanian officials 

reluctant to go on with it. But both the new Civil Code and 

the attempt to deploy the secret services to bring order to 

the media industry are just symptoms of a deeper frustration. 

According to the panelists, the public image of the media is 

rapidly worsening and the prestige of the profession reached 

catastrophic low points. Ion believes that, “The greater issue 

is that the public opinion supports these attempts. People 

are tired of the press, even journalism students are telling 

me this; the press is becoming too aggressive.” Moraru was 

afraid that an idea of a comprehensive media law that could 

over-regulate the profession was gaining ground: “There is a 

common understanding that a law of the press is needed; it’s 

on everyone’s lips. The purpose and essence of this endeavor 

are simple: shut your mouths.”

The National Council of Broadcasting (CNA) is an autonomous 

body that controls broadcast licensing. It is nominally 

subordinated to the parliament in that its 11 members 

are appointed by the president, the cabinet, and the 

parliament. The members of the CNA often see themselves 

as representatives of the parties that negotiated their 

nominations. Formally, members of the Council have the 

power to elect the president of the Council, but in fact, the 

position is negotiated by the parties in the parliament. This 

is possible because the members’ vote has to be validated 

by the parliament. So in practice, the CNA members vote 

the candidate already agreed upon by the majority in the 

parliament. The current president of CNA got his position 

after the Liberal Party, which nominated him, traded this 

office with the Social Democrat Party, which took the 

directorship of SRTV, Romania’s public television broadcaster. 

It was a bad deal for the Social Democrats when, after the 

2009 parliamentary elections, the new majority removed their 

representative from his directorship, while the president of 

CNA remained in office. The difference was made by a detail 

in the CNA law: the parliament has to approve the yearly 

activity report of CNA. A negative vote has no consequences. 

In the case of SRTV this is different; a negative vote in the 

parliament means an automatic dismissal of the board and of 

the director.

telling me that something needs to be done with the press as 

it has lost its grip.”

Other panelists, although recognizing the media abuses, 

were afraid that the new code opened the door for other 

abuses against the media. Răzvan Martin from the NGO 

Media Monitoring Agency pointed out that, “The problem 

is that the same article of this law that is used against 

tabloids could also be used against serious journalists who 

investigate corruption.” What is happening now, more 

panelists concluded, is that all media outlets are forced to 

pay for the abuses of the tabloids and the bad image they 

created. Moraru said that, “Talking from the perspective 

of an honest journalist, this is what is happening to me. 

People are throwing all of us in the same category. When the 

self-regulation element is missing, everyone goes to court.”

Self-regulation never functioned in Romanian media. A 

coalition of 30 media NGOs, the Media Organizations’ 

Convention attempted to create regulation, and even 

proposed an Ethics Code but it lacked enforcement 

mechanisms. The Romanian Press Club, which gathers big 

media owners and powerful editors, was for years reluctant 

to open the debate and when it adopted its own Ethics Code, 

its members showed little interest in enforcement.

No one expects self regulation mechanisms to function when 

faced with media abuses. The only solution is to go to court, 

but the expectancies are low with regards to justice itself. 

“Everything is decided in an incredibly unstable judiciary 

system,” Ion said.

A second issue that came up spontaneously in the group 

discussion was the proposed draft of a new national security 

strategy, also covered in last year’s MSI. The draft strategy is 

still pending in the parliament. Media NGOs, trade unions, 

and media outlets protested because media was mentioned 

as one of the security risks. The European Parliament was 

involved in this internal dispute and last year three leaders 

of different political groups, Martin Schultz (Socialists 

and Democrats), Guy Verhofstadt (Liberals) and Daniel 

Cohn-Bendit (Greens) sent an open letter to their Romanian 

counterparts asking them to reject the proposal.

An open petition is pending in the specialized committee of the 

European Parliament and a delegation of European Parliament 

members paid a highly publicized visit to Romania at the end 

of 2011 to further investigate the issue. Panelist Adrian Moise, 

vice president of MediaSind, the trade union of the media 

industry, was involved in bringing this subject to the European 

Parliament’s attention. The opinion was split among the group. 

Ion mentioned that, “The strategy makes a reference to press 

campaigns aiming to influence state institutions; there is no 



115

On October 23, 2011, while Realitatea TV was broadcasting 

from their offices controlled by Ghita, another Realitatea 

TV with the same name and brand started to broadcast 

from other offices controlled by Schwarzenberg. It was 

a spectacular coup de télévision happening live. The two 

stations continued to broadcast in parallel, to the confusion 

of the public. CNA was supposed to manage the dispute but 

it was ignored by both of the businessmen, each breaking 

the law in different manners. Only weeks after the scandal 

the two were called to testify in front of the CAN’s members 

and the CNA decided to fine both and let them continue 

their operations. Currently, one is Realitatea TV, the other 

one Romania TV, although both use the acronym RTV. In 

this instance, the market that was supposed to be highly 

regulated was operating in anarchy, with the state weak and 

late in responding to the power contest.

In 2010 CNA tried to launch a debate on changing the 

must-carry rule. According to the current rule, cable providers 

are compelled to retransmit all public television channels, 

the French TV5, and private television stations in the order 

of ratings (up to a limit of 25 percent of the total number of 

channels on offer). This strict regulation makes the system 

predictable. On the other hand, it encourages the race to the 

bottom in terms of quality. CNA was forced to order the cable 

companies to retransmit OTV, a tabloid style station that CNA 

fined many times for breaching the rules. A group of CNA 

members noticed this paradox and proposed to change the 

rule. But the rest of the stakeholders (television stations and 

cable companies) preferred the status quo rather than open 

the door for other problems, such as possible abuses from the 

authorities who grant permits to cable companies.

Panelists rejected the idea of changing the must-carry rule 

as they believed the audience-based system is preferable to 

a more interventionist one because they do not trust the 

state or CNA to be an honest referee. Moraru summarized 

this feeling: “For all the unorthodox things OTV is doing, the 

result should be its sanctioning, not the amendment of the 

law and changing the rules.”

Romania is supposed to make the digital switch by 2015, in 

line with all other EU members. Although it was the first EU 

country to transpose the EU directive back in 2008, changing 

its broadcast law in order to incorporate the provisions of the 

directive, in practice the process was delayed to the ultimate 

European deadline. The incentives to invest in digitalization 

are low, as 90 percent of the population subscribes to cable. 

Comănescu suspected a lobbying effort by the big television 

stations to postpone the switch over: “Digitalization is due in 

2015. We tossed and turned and took a rain check. Yet this 

procrastination is meant to maintain the status-quo. Nobody 

This year, as in previous years, panelists expressed doubts 

about the license granting process. The criteria are vague 

and political connections seem to count more than the 

professionalism or promises about the content (each license 

is formally granted after the broadcaster presents a detailed 

content plan). Regardless, the cases in which CNA is refusing 

to grant a license are exceptional and usually connected with 

public morals or the protection of children. In 2011 it refused 

to grant license to a Romanian adult channel. In a 2011 

opinion poll1 paid by CNA, 55 percent of citizens considered 

that CNA is a necessary institution to monitor broadcast media.

The gatekeeper role of CNA is less important than its function 

to police the broadcast media. All the panelists agreed that 

the institution fails to do so. CNA is supposed to monitor 

the implementation of editorial plans and to sanction the 

broadcasters that fail to obey the law. The institution is 

understaffed to thoroughly fulfill this function: only 13 

employees monitor the content of all Bucharest based 

television and radio stations. Ion underlined that, “CNA is 

by all means understaffed compared to its mission.” The 

structure was created at the beginning of 2000 when the 

media market was completely different, with far fewer media 

outlets and stations overall, but nobody is willing to change 

the law or grant CNA more resources. As a consequence CNA 

does not perform comprehensive monitoring but rather only 

reacts when complaints arise.

In some cases CNA is openly ignored by media owners 

and broadcasters. In 2011 a spectacular conflict occurred 

between the manager and the owner of Realitatea TV, the 

first all-news television station in Romania and the most 

influential for years. It was owned by Sorin Ovidiu Vântu, 

a highly controversial businessman. In 2010-2011 Vântu 

was tried for criminal activities not connected with his 

media business and was jailed for a while. Legal problems 

brought about financial difficulties, and Vântu could no 

longer subsidize his television station. In 2010 he signed a 

management contract with another businessman, Sebastian 

Ghita. According to the contract, Ghita received full control 

of Realitatea TV for five years in exchange for subsidizing 

the station and covering its costs. But the two had a falling 

out in 2011 and entered a game of mafia style threats over 

the control of the station. Vântu was even arrested for death 

threats. Ghita seemed to win the first round, fully controlling 

the station that was formally still owned by Vântu. In the 

middle of 2012, however, Vântu announced that he sold 

Realitatea TV to a third businessman, Elan Schwarzenberg, 

who then replaced Vântu in the manager-owner conflict.

1  IRES, “Attitudes and consume habits—Perceptions about CNA” 

[Atitudini și obiceiuri de consum media—Percepții privind CNA], 2011.

ROMANIA



MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2012116

ignored until this year when fiscal authorities asked people 

to pay retroactively for the last four years. This created 

some scandals and most of those who were supposed to pay 

went to court and won. This measure created a widespread 

impression that the fiscal authority is targeting journalists, as 

Comănescu said: “In the end I find it to be a dubious attitude 

towards the press. We have an obedient fiscal authority 

that controls companies following political criteria. I don’t 

want subventions; I want flexibility and low taxes.” Moraru 

underlined the especially bad timing of the new measures: 

“Whole newspapers disappeared lately. The decision makers 

should think that the mass media is important for democracy 

and should help it. There should be some subventions and 

support for the press as well; it is done all over the world. 

Instead they take all these measures to suffocate us.”

There are no life-threatening abuses against Romanian 

journalists. No journalist has been killed or injured in 

recent years, but some cases of harassment still occur. 

Occasionally harassment takes aggressive forms, mostly 

from the subjects of reporting. For example, according to 

the Active Watch Freeex Report, journalist Alina Băbeanu 

and cameraman Sorin Mateiciuc, correspondents of the 

television network Realitatea TV in Suceava, were brutalized 

by the spokesperson of the Municipal Hospital of Rădăuti, 

cardiologist Doru Ilie. Even though the journalists had 

entered the hospital with the consent of the manager in 

order to speak to two teenage girls who had been hit by a 

car, the spokesperson, who had been called from home by the 

guard at the entrance in order to greet the journalists, lost 

his temper. “He punched the camera several times, pushed my 

colleague into a locker, pulled us both by our clothes, cut off 

our way with help from the guard and pushed us forcibly into 

the elevator, after which he escorted us all the way to the 

main gate of the hospital.”2

Moraru considered such harassment a sign that the public’s 

mood is turingn against the media: “The public is tolerant 

when it comes to attacks against journalist. There is no public 

outcry. The general view is that journalists are meddling 

where it’s none of their business so they deserve it. It’s true 

that on the other side, the press is exaggerating as well.” 

Martin considered that, “Whatever the press does, it is no 

justification for abuses.”

Public media in Romania include SRTV, the national radio 

(SRR), and the public news agency (Agerpres). The president, 

the parliament, and the cabinet appoint the boards of these 

national radio and television stations, according to a 1995 law. 

2  “Freeex Report: Press Freedom in Romania, 2010. “Active Watch 

and Reporters without Borders: 2011. p.27. Available at: http://

www.activewatch.ro/uploads/FreeEx%20Publicatii%20/Press%20

Freedom%20in%20Romania%20Report%20May%202011.pdf 

(Accessed March 15, 2012).

is willing to invest in digitalization. From the point of view of 

media pluralism it is not good, the market is closed.”

CNA was more involved in 2011 in the internal conflicts 

between television owners and some journalists as a group 

of CNA members (former journalists) tried to reshape CNA’s 

role into a defender of journalists against their owners. They 

lacked a majority within CNA, however, to really sanction 

the broadcasters and for the time being they just organized 

public hearings, calling both journalists and representatives of 

the owners to testify. 

Although most of them work as journalists, MSI panelists 

tended to distrust the idea to have a more active CNA 

to intervene between journalists and their owners. Ion 

mentioned that it could turn out be a dangerous precedent: 

“If we open this gate, CNA can dictate what is being aired 

in the news. CNA should not intervene even if journalists 

are going to the institution themselves. If journalists have 

problems, they should take them to court, not CNA.” 

Moraru thought that having CNA holding debates still helps 

journalists by bringing these cases to the public’s attention: 

“It’s good if CNA holds debates, it helps.”

As noted in last year’s MSI, in 2010 the government 

abolished a practice known by Romanians as “intellectual 

rights contracts.” This form of payment for individuals who 

draw irregular incomes from creative activities, including 

journalists, exempted them from paying social taxes. The 

media industry abused the practice, and it became the norm 

to pay journalists through such contracts as a way to avoid 

regular taxation. The government closed this loophole, 

abolishing this form of payment. The panelists criticized 

not the decision itself but rather the abrupt change of the 

rules and the bad timing. Comănescu said: “It wasn’t OK 

to pay people in this form. But it started in 1999 with big 

media companies such as ProTV and Ringier and the rest 

followed them. The state tolerated this practice for ten 

years and afterwards it should have asked people to make 

new contracts, legal under the new law, not settle the issue 

forcefully.” Moraru said that changing the law forced him 

to decrease salaries for his reporters by 10 percent, and that 

intellectual rights contracts should be allowed for journalists: 

“If journalists don’t have the possibility to work on copyright, 

then who does?” Other panelists welcomed the change 

because it forced the owners to pay journalists through 

regular, more stable working contracts: “In Western Europe 

journalists are hired on contract; I think it’s a good thing that 

journalists have a contract,” said Ion.

Another change in the law that affected journalists, although 

in this case only highly paid ones, was the introduction of 

VAT for copyright contracts exceeding €35,000 per year. 

This was actually an older law created in 2007 but it was 



117

micromanaging financial aspects for which board members 

are not accountable. For instance it was the board decision 

for SRTV to buy the UEFA Championship at huge costs that 

led the institution to accumulate debts when the UEFA 

competition drew less of an audience than expected.

Other structural constraints limit the freedom of action of 

public media outlets. According to the law, the transmission 

of both public television and radio should be paid by the 

government. In practice the government pays SRTV and SRR 

and they pay the state owned communication companies. 

Although they act as intermediaries between the government 

and the government controlled companies, the two outlets 

are further exposed to possible pressures and blackmailing 

from the government: “We keep our hands stretched out to 

the government to give us money to pay for transmissions,” 

noted Moise.

In the case of SRTV the parliamentary control can extend 

to micromanagement. According to the law, neither SRTV 

management nor the board can decide to close a channel 

without the parliament’s agreement. For instance the idea to 

close TVR 3—a failed attempt to develop a channel dedicated 

to original content—was blocked by this detail in the law.

The situation is even worse in the case of the public news 

agency, Agerpres. Formally speaking, Agrepres is subordinated 

to the government and is a part of the public administration. 

Its director is appointed by the prime minister and its 

employees are, legally speaking, public servants. Moise, as a 

media trade unionist, helped some of the Agerpres journalists 

in a court case involving management abuse. The attempt to 

create a union branch within Agerpres was prevented by the 

civil service status of the journalists working there. Moise said, 

“The people there are public employees. They are journalists 

in fact, but cannot benefit from the legal provisions for them. 

The director of Agerpres is named by the prime minister. The 

current director had his mandate expired in 2009 and he is 

still the provisional director there. He was put in power by the 

former government. But he was taken over and kept, because 

he is useful.”

The discussion group concluded this year that the issue of 

criminal sanctions for journalists was solved in Romania, 

although there remain difficulties. As mentioned in previous 

MSI reports, Romania was asked by the European Court of 

Human Rights to eliminate calumny from the Penal Code. 

This was done in 2005 by former Justice Minister Monica 

Macovei, but the Constitutional Court later rejected the 

change by saying that civil penalties alone are not enough 

to protect privacy and personal image. After the Court’s 

decision, parliament was supposed to vote on another law 

to reintroduce calumny into the Penal Code. Fortunately 

parliament did not bother to pay attention to this issue. An 

There were endless debates and promises in the last year about 

changing this old law in order to create a more accountable 

mechanism to govern the public media, yet nothing changed 

in practice. Martin represented a media NGO (Active 

Watch-Media Monitoring Agency) in public debates about one 

of the draft laws and even helped MP Raluca Turcan to draft 

a proposal. But he expressed his disappointment that all these 

efforts were in vain: “Nothing is changed in the law after so 

many years of discussions. Everyone blocked that proposal. 

Turcan was left twisting in the wind by her own party.” Moise 

cited the lack of political will to solve the problem: “Turcan 

was not supported. There is no support in this coalition for 

change and losing the leverage over the national television 

and the radio.” Everybody in the group of panelists agreed 

that politicians maintained the status-quo in order to have 

leverage over the public media.

The board of SRTV and its director are usually changed after 

each parliamentary election. The new majority in parliament 

usually rejects the activity report of SRTV, which legally 

means forcing the board to end its term. Both panelists 

working as journalists for public media were convinced this 

is a deliberate tactic to control their institutions. Moise, who 

works for public radio and represents employees to the board 

said, “The activity reports are kept in the parliament to be 

used as a threat.” Ion, an editor with the SRTV said, “Having 

this activity report pending in parliament is like a sword 

hanging above SRTV’s head. The Turcan law proposal [would 

have] changed all this and rejecting the activity report [would 

not] mean the dismissal of the board anymore.” Ion explained 

Turcan’s failure to obtain support from her own party as 

resulting from the inclusion of this provision in the draft. This 

apparently minor detail makes a huge difference in practice, 

as CNA has enjoyed stability while the board of SRTV has 

been dismissed after each parliamentary election since 1996 

with new majorities in parliament.

Besides the political control, the situation of SRTV is 

aggravated by a deficient corporate structure. “There are 

no criteria for nominating the members of the board,” said 

Ion in his complaint about the quality of the people sent 

to oversee SRTV. Most of them see their role only as the 

representative of the party that nominated them.

Both Ion in the case of SRTV and Moise in the case of 

SRR complained that in recent years the political parties 

renounced the silent agreement to appoint people with 

solid professional backgrounds. “Regarding the last board, 

politicizing became obvious, transparent. We are not even 

pulling the shades anymore,” Moise said.

There is no clear delineation between the role of the board 

members and the executive management, Ion further 

complained. In some cases the board took collective decisions, 

ROMANIA



MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2012118

OBJECTIVE 2: PROFESSIONAL JOURNALISM

Romania Objective Score: 2.01

As in previous years, the MSI panelists criticized the quality 

of Romanian journalism. The economic crisis hit journalists 

and outlets attempting to produce serious, high-quality 

news especially hard, and all newspapers are facing financial 

troubles. This created further pressure for the quality of the 

content: “The written press became unreadable in Romania. 

Objectivity is almost nonexistent in the sphere of reporting 

about politics,” said Comănescu, summarizing professional 

journalism in 2011.

The general situation with Romanian media could be described 

as having plurality without balance. The consensus of this 

year’s panel was that the attempt to have an independent and 

objective media seems to have failed with no hope for the 

future. Martin expressed this bleak mood: “There are many 

cases of partisanship, especially when the main television news 

channels are concerned. The information market in itself is 

well balanced which means that if one is looking to form an 

opinion, one can take bits and pieces from here and there. 

However, taken separately, each press outlet in itself is biased.” 

The bias against President Băsescu that was obvious at a main 

television station in the last years was counterbalanced by 

new media outlets that were closer to Băsescu’s party, both 

ideologically and financially. The political bias is so manifest 

that the endless talk shows of the five television news stations 

are watched only by the hardcore members of each camp. As 

for the new media, Moraru said, “There are no rules. The new 

media is even worse than the old.”

ambiguous legal situation lasted for several years, each judge 

having to decide individually if a criminal lawsuit against a 

journalist was acceptable or not. Finally in 2010 a decision 

was made by the Supreme Court. The Supreme Court applied 

its mandate to unify judicial practice by deciding that calumny 

should not be treated under criminal law. The Constitutional 

Court did not react to this and the issue seems to be settled in 

favor of the media.

In 2001 Romania adopted a Freedom of Information Act 

(FOIA), inspired by the American model. It was lauded at the 

time, since a large coalition of NGOs worked together with 

the government and opposition to draft the law. While this 

has been a step forward, problems still persist in obtaining 

information and the authorities are usually reluctant to offer 

information that could reveal corruption or other sensitive 

issues. Because of this, most journalists tend not to use FOIA 

as an instrument, relying more on informal sources within the 

institutions. Moraru told an interesting story to the group of 

panelists: “I asked for information about salaries at the public 

water company in my city. They decreased their salaries for 

one month to give us lower numbers and only afterwards did 

they send the info to us.”

The panelists expressed their disappointment that journalists 

rarely use FOIA to get information. Besides the legal 

aspects, the media manifests a low appetite for investigative 

journalism. The media landscape is increasingly dominated 

by tabloid and Internet outlets that seem to be targeting an 

audience with limited attention spans. To wit, Comănescu 

said, “The problem is that there are no more investigations 

done so nobody is looking for information anymore.”

International magazines are widely available, but the high 

prices discourage readership. As well, Romanian media outlets 

are free to republish foreign content but such partnerships 

are still rare due to economic constraints.

There are no restrictions for practicing journalism in Romania. 

A draft law was proposed in 2011 by Liberal MP Ion Ghise to 

limit the profession of journalism only to persons that were 

registered with special journalism chambers. A special license 

was supposed to be granted to these chambers (Ghise, a 

lawyer himself, wanted to replicate for journalists the model 

of the bar associations for lawyers). To add insult to injury 

Ghise also proposed compulsory annual psychiatric controls 

for each journalist, but his law was rejected by parliament.

Comănescu considered Ghise’s initiatives (he is the same 

MP who proposed compulsory 50 percent positive news on 

television a few years ago) as only opportunistic attempts to 

take advantage of the anti-media views of the population. 

Moraru agreed: “This proves that in Romania there is a 

distorted, unbalanced perception of journalists.”

JOURNALISM MEETS PROFESSIONAL 
STANDARDS OF QUALITY.

PROFESSIONAL JOURNALISM INDICATORS:

> Reporting is fair, objective, and well-sourced.

> Journalists follow recognized and accepted ethical standards.

> Journalists and editors do not practice self-censorship.

> Journalists cover key events and issues.

> Pay levels for journalists and other media professionals are 
sufficiently high to discourage corruption and retain qualified 
personnel within the media profession.

> Entertainment programming does not eclipse news and 
information programming.

> Technical facilities and equipment for gathering, producing, and 
distributing news are modern and efficient.

> Quality niche reporting and programming exist (investigative, 
economics/business, local, political).



119

The panelists considered self-censorship by journalists a 

widespread reality. The pressure comes both from owners 

as well as from advertisers. “In the outlets owned by the big 

media moguls there is a lot of self-censoring. There are two 

categories of people working there: those having alternatives 

[who are not dependent solely upon their journalism wages], 

and those having to self-censor,” Comănescu said. One-third of 

Romanian journalists interviewed in a survey4 admitted their 

reporting is influenced by advertisers, but this seems to be 

an understatement. The MSI panelists seemed convinced that 

pressure from advertisers is a rule rather than an exception.

For instance, in the case of Rosia Montana Gold Corporation 

(RMGC), which is pursuing an aggressive media campaign, 

the issue is the opening of a highly controversial gold mining 

project. For this purpose, large sums have been invested by 

the company in an attempt to convince the public that the 

project will benefit the Romanian job market and economy. 

Environmental NGOs, as well as some politicians, oppose the 

project, but the company continues to try to throw a veil 

on the severe criticism surrounding it. The reporting of the 

case changed dramatically in the last few years as the initial 

criticism of the environmental risks of the project faded. 

Martin believes that the explanation for the shift lies in the 

significant advertising money RMGC invests in the media: 

“Rosia Montana Gold Corporation is becoming a taboo 

topic in the press. We have accounts from media outlets 

that journalists are requested to not write on this topic. 

They are told that RMGC’s money pays for their salaries.” 

This seems to be supported by numbers that the Media 

Monitoring Agency gathered regarding the content on this 

topic from January to June 2011.5 Adevarul, which is the only 

Bucharest-based newspaper that refused to accept money 

from RMGC, published 39 articles in that period concerning 

the mining project, with 20 critical and 17 neutral. On the 

other hand all the other major newspapers, which receive 

advertisement from RMGC, are much more positive: Romania 

Libera (19 articles, 18 positive), Evenimentul Zilei (26 articles, 

23 positive), Jurnalul National (18 articles, 13 positive). 

Martin added that online media, being less concentrated 

and therefore harder to control, are more critical of RMGC. 

Moraru quoted his own example to illustrate RMGC tactics: 

“We had an RMGC advertisement on our website because 

it was contracted through an agency specializing in online 

ads; in our print edition we published a critical piece about 

the project. The agency called us and asked us to change 

4  Tsetsura K, “Media Transparency in Romania: Final Professional 

Report,” Gaylord College of Journalism and Mass Communication, 

University of Oklahoma, USA, 2010. Study conducted on a sample of 

127 journalists and 66 experts in public relations.

5  Unpublished data provided for this report by Razvan Martin, project 

manager with Media Monitoring Agency.

Romania has a long history of talking about ethics codes 

but no media outlets actually implement such a code. There 

are several such documents formally adopted by various 

organizations, such as the Romanian Press Club, the Union 

of the Professional Journalists, or the Association of Local 

Editors, but none of them proved able or willing to fully 

apply them. Behaving ethically in Romanian media remains a 

purely personal choice. There is no organizational pressure, 

nor incentive to encourage compliance.

Ion said the ethics committee of SRTV is an exception. 

Members of this committee are directly elected by the 

employees. Its biggest value is that it exists; thus SRTV has an 

accountability mechanism, unlike the private outlets. On the 

negative side the committee functions more as a defender 

of the employees rather as an enforcer of the rules. It is also 

true, Ion admitted, that the pressure on SRTV employees is 

weaker than in the private companies.

A timid attempt to find some order was made by CNA which 

asked the television stations to publish their ethics codes. 

CNA’s request came after highly visible conflicts between some 

journalists and their owners, and CNA needed some standards 

against which to judge the cases. However, this request did 

not make a real difference. The Association of Broadcasters 

(ARCA) rushed to propose an ethics code and the television 

stations adopted it formally. Martin considered that, “CNA 

asked televisions to publish their ethics codes. Some adopted 

the ARCA code, which is a joke.” The group agreed that 

ARCA’s document is a compilation of general rules with no 

practical effect other than formally fulfilling CNA’s request. 

Moreover, it is giving the broadcasters an advantage over the 

journalists by essentially saying that the broadcasters have the 

right to intervene in an editorial capacity whenever they deem 

it necessary, especially when the designated editorial authority 

has not produced the expected effects. 

It is also true that CNA did not follow up on its own policy. 

During the scandal between Sebastian Ghita and Elan 

Schwartzenberg (described above) a member of the CNA 

asked both of them during a public hearing3 which one 

was on the right side of the ethics code that was published 

on Realitatea TV’s website (the ARCA-promoted code). The 

question was absurd in that CNA was asking about an ethics 

code adopted by another organization and only published 

following their own request, while the two sides were caught 

in a gangster-like conflict replete with bodyguards and illegal 

property sequestration. There was no surprise when both 

sides solemnly promised to obey the ethics code and CNA was 

left to fine each €2500.

3  “Ghita si Schwartzenberg la CNA. Amenda de 20.000 de lei pentru 

RTV si de 10.000 pentru Realitatea TV pentru toate neregulile din 

ultimele zile”; Hotnews.ro, 25 October 2011.

ROMANIA



MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2012120

bubble. Pressure on journalists now does not come from 

unsustainably high salaries, but from the fear of not getting 

paid at all. The situation made the profession even less 

attractive than it was: “The new journalists don’t take up this 

profession for their salaries. Journalism is seen as a passing 

gate towards a different profession: spokesperson, working 

in the cabinet of a local politician,” said Moraru. Nevertheless 

the panelists tended to agree that there was no direct 

connection between corruption and salary levels.

The prevalence of entertainment programs over the news 

was considered so overwhelming by the panelists that Martin, 

when asked if entertainment programs are in any way 

intruding on news programs, joked that it is the other way 

around: “news programs are not in any way intruding on 

the entertainment programs!” The panelist also pointed out 

that what should be news is in fact packaged to sound like 

entertainment. The paradox is that Romania has five all-news 

television stations and two others received licenses and are 

expected to start in 2012, but this expansion means that each 

station wields less influence. Thus it is a race for the bottom 

in terms of quality. Typically, an endless cycle of talk shows, 

all featuring the same talking heads, are asked to share 

their opinions on both serious and trivial issues. Comănescu 

connected this issue to the upcoming elections (local, county, 

and for the national parliament): “We have elections coming 

up next year and two new news televisions are announced 

to come out on the market. Therefore, I would daresay that 

news is coming back, only it is not really news.”

The panelists did not consider the technical capacity of media 

outlets to be a problem for content production.

Panelists did complain about the lack of appetite for serious 

investigation: “Three or four years ago there were more 

journalistic investigations going on,” said Moise. Nowadays, 

serious investigations in corruption cases, the deals in energy 

and mineral resources controlled by state (e.g., gold, gas, 

timber), or military procurement are as good as gone.

There were three business-focused dailies in Bucharest before 

the economic crisis; one closed in 2010, another one in 2011. 

The economic crisis reduced the market to a more rational 

size, banishing the reckless expansion that happened before 

the crisis.

Romania lacks publications oriented on social issues, such as 

education or health. Issues such as the coherence between 

the scholastic curriculum and the needs of the labor market 

or the alarming teenage pregnancy rates are only superficially 

mentioned in the media. Most foreign investors were driven 

out of the mainstream market but they remain powerful in 

the glossy magazines sector with dedicated publications for 

IT, vehicles, women, fashion, etc.

the tone, we refused and they withdrew the ads from 

the website.”

In addition to the constraints over media outlets, individual 

journalists rarely protesti against their editors: “The editors 

don’t have to exert too much pressure. Journalists self-censor 

at a rapid pace in order to gain more [job security],” 

said Moraru.

Panelists did not complain about Romanian media facing 

taboo issues. On the contrary they criticized the lack of 

selection and relevance: “Everything goes by the journalists. 

What the parties want, what the PR companies want; 

the press is like a gramophone needle, everything goes 

through it,” said Comănescu. Comănescu also criticized 

the transformation of journalism as a profession from 

news and story producers to middlemen between agenda 

setters and the public: “There is this pattern in which the 

journalist is not the one who produces the news anymore, 

but the news comes to him. There is no more legwork being 

done.” The written media lost its main role as an influential 

agenda setter and was replaced by all-news television 

stations. Most of the journalists working for newspapers 

are watching the endless talk-shows on television screens 

and try to produce articles following the same stories. It is a 

cheap way to produce content, but a lame one. The public 

consuming written media is supposed to be satisfied reading 

tomorrow the stories they already heard on television today. 

“Value-added content in print is poor in recent years as the 

two most active all-news television stations set the agenda 

and the newspapers follow, and talk shows dominate the 

television news programs,” said Martin.

The tendency to publish everything, without a filter, is 

aggravated in online media, which does not have the space 

constraints of classic media. “Since news websites are on the 

market, there is more news present, but all relevance is lost,” 

said Martin. Moraru described the situation in Botoşani: “A 

city of 100,000 inhabitants has 15 local news websites. Each 

website is supported by one jack-of-all-trades who is at the 

same time a journalist, a PR man, and everything else.”

According to media trade union estimates, around 6,000 

journalists were fired after the economic crisis hit Romania: 

“Many of those who took bank loans during the past years 

are now on the brink of despair,” said Ion.

Three or four years ago MSI panelists were complaining 

that the big investments of the so-called media moguls 

raised journalists’ pay to unsustainable levels, and the 

reality exceeded their worst fears. With almost one-third 

of journalists laid off and virtually all of them (with the 

exception of public outlets) having their salaries cut in half, 

there has indeed been an implosion of the media investment 



121

different political sides is clearly translated into the position 

of their media outlets. Sorin Ovidiu Vântu, a former mogul 

whose implication in criminal activities led to the fall of his 

media empire, put it bluntly in 2009 in conversations with his 

journalists: “Yes, my dear, this is what I need: a very efficient 

organization, [that] answers the economic orders to which it 

is subject. Nothing more.” 7

This attitude was not an exception, but rather a rule. The 

only positive development is the above described pluralism—

though, as noted, it comes without objectivity. Unlike 

previous years when a clear coalition against President 

Băsescu was visible among the most powerful moguls, many 

have changed sides and new owners have appeared with 

more pro-Băsescu stances (the fact that Băsescu’s party 

controls the government and distributes public resources 

surely encouraged this evolution). The situation was best 

summarized by Comănescu: “There is a multitude of 

information sources, but they reflect only two points of view: 

pro- and anti-Băsescu.”

The extreme partisanship of most media outlets goes 

hand-in-hand with ignoring serious issues in favor of trivial 

ones. This happens not only in tabloid media but also 

in the self-proclaimed quality news broadcasting. “We 

have a multitude of information about [celebrity] Monica 

Columbeanu and less about the financial crisis in Greece,” 

said Martin. Columbeanu’s case to which Martin is referring 

concerns a beauty queen who married an older businessman 

but later divorced. The details about their personal life 

dominated television news in 2010 and 2011. Aside from the 

problem of one-dimensional, partisan news, citizens generally 

have unrestricted access to foreign and domestic media, except 

for the very remote areas where the Internet is not available.

The political control and poor corporate culture and 

management of SRTV are reflected in its content. Information 

leaked at the end of 20118 reveals that the total debt of 

SRTV reached €100 million. In a press release9 following the 

leak, the current management blames the decisions made 

by the former board to buy expensive programs. One may 

think this was the price that SRTV paid for maintaining 

quality content and refusing to compete with private stations 

for entertainment, but this is false. In fact, SRTV incurred 

this huge debt by entering the race to the bottom with 

private stations. The largest part of this debt comes from 

the disastrous contract (decided by the board, not by the 

7  Ganea L, Popa M, Ursulean V, “FreexReport —Press Freedom in 

Romania. 2011,” Media Monitoring Agency, 2011, p. 22.

8  “Datorii de 100 de milioane de euro la TVR, poprire pe conturi, 52 

de milioane lei vechi un salariu de debutant. STENOGRAMĂ din CA,” 

Adevarul, December 18, 2011.

9  “Precizările conducerii TVR vizavi de atacurile media şi politice din 

ultimele zile,” TVR Press release, December 20, 2011.

OBJECTIVE 3: PLURALITY OF NEWS

Romania Objective Score: 2.68

The market for Bucharest-based dailies was overcrowded 

several years ago with more than 16 newspapers. Some of 

them disappeared, others survived only online but all of them 

are facing harsh financial troubles. The entire advertising 

market shrunk after 2008 but the fall was most dramatic 

in the case of print media. The television market, however, 

remains overcrowded and is still expanding, driven mostly 

by owners desiring to buy political influence among the 83 

percent of Romanians who watch television each day.6

There are five active all-news television stations and another 

two upcoming to cover the electoral year 2012. One could say 

that such a flourishing industry would ensure pluralism but this 

is not necessarily the case. Most of the media outlets remain 

concentrated in the hands of a limited number of powerful 

owners, called media moguls by the Romanian public.

Manuela Preoteasa, editor-in-chief with EurActiv.ro, wrote a 

Ph.D. thesis in 2011 about the media ownership concentration 

in Romania. Her main conclusion was: “There is a clear 

concentration of media propriety and it goes beyond the 

profit concentration. We rather have a concentration of 

political affiliation.” The position of media owners towards 

6  IRES, “Attitudes and consume habits—Perceptions about CNA” 

[Atitudini și obiceiuri de consum media—Percepții privind CNA], 2011.

ROMANIA

MULTIPLE NEWS SOURCES PROVIDE CITIZENS 
WITH RELIABLE, OBJECTIVE NEWS.

PLURALITY OF NEWS SOURCES INDICATORS:

> Plurality of public and private news sources (e.g., print, broadcast, 
Internet, mobile) exist and offer multiple viewpoints.

> Citizens’ access to domestic or international media is not 
restricted by law, economics, or other means.

> State or public media reflect the views of the political spectrum, 
are nonpartisan, and serve the public interest.

> Independent news agencies gather and distribute news for 
media outlets.

> Private media produce their own news.

> Transparency of media ownership allows consumers to judge the 
objectivity of news; media ownership is not concentrated in a 
few conglomerates.

> A broad spectrum of social interests are reflected and 
represented in the media, including minority-language 
information sources

> The media provide news coverage and information about local, 
national, and international issues.



MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2012122

Ion answered this criticism by pointing out that the figure 

of employees covered all people working in SRTV’s news 

department (including drivers and technical staff) and they 

provide content not only for SRTV but for news programs on 

all six SRTV channels.

Martin (who works for the NGO that complained about Culcer) 

still appreciated the content of the SRTV: “SRTV gains extra 

points for filling the void left behind by private televisions. It 

does well on news; however, when it comes to talk-shows it is 

obviously pro-government, and you see that by the guests they 

invite. Nevertheless, if one watches SRTV one can form a fair 

opinion about what is going on in the country.”

The news agency market is dominated by Mediafax, a private 

agency created in the early 1990s that shadowed the stated 

owned Agerpres. Mediafax’s dominance was challenged 

when NewsIn, an agency created by Sorin Ovidiu Vântu’s 

media conglomerate, entered the market in 2006. NewsIn 

forced Mediafax to be more flexible in negotiating contracts 

and reducing its prices. NewsIn went bankrupt in 2011 when 

Vântu’s company faced financial troubles. Mediafax once 

more enjoys a quasi-monopoly. But it is a fact that with 

technological changes, namely the advance of new media, 

“The news agencies lost their importance. News televisions 

dictate the agenda and the newspapers are taking their 

information from there. Technology changed significantly and 

agencies are simply not efficient anymore,” said Comănescu. 

Moraru, as editor-in-chief of a local newspaper, still pays for 

a subscription to Mediafax, but his newspaper remains one of 

the few clients: “We still go ahead with Mediafax. But they 

have very few clients. There are probably fewer than 10 local 

newspapers still paying Mediafax.” At the same time, the 

state owned Agerpres is subordinated to the government and 

poorly managed. It is looked upon by journalists as an old, 

unreliable outlet.

The online media has developed to encompass news portals, 

online television, and radio, but the structural weaknesses 

remain: online advertisements cannot cover the costs. Thus, 

the content is hardly original, and most websites just copy the 

news from traditional outlets. “On the Internet all content 

is taken from YouTube, there is no original information,” 

said Comănescu.

The transparency of media ownership decreased after the 

economic crisis began. Big media companies from Western 

Europe sold some of their outlets to local businessmen. The 

most striking example is Evenimentul Zilei, once the flagship 

of print media and the newspaper that modernized the 

sector in the middle of the 1990s. It was bought by Swiss 

company Ringier, but the decline in advertising money after 

2008 forced Ringier to sell it and it has changed hands several 

times since then. Its circulation numbers went down and 

management) to broadcast the UEFA Champions League. Last 

year’s report quoted internal SRTV sources estimating the 

losses from this contract at around €12 million.

The current management of SRTV was part of on open 

conflict with the leaders of the political opposition. The Social 

Democrat leader Victor Ponta and the Liberal leader Crin 

Antonescu accused the head of the news department Rodica 

Culcer of being too servile towards President Băsescu and 

of selecting the guests of SRTV talk-shows to the advantage 

of the government. They refused to accept interview and 

appearance invitations from SRTV for the second part of 

2011. In its defense SRTV said in a press release10 that the 

opposition parties received constant invitations and lower 

rank figures were present in its programs and that the 

balance between the government and the opposition is kept. 

This point of view was supported in the MSI panel discussion 

by Ion, who provided internal monitoring information to 

prove this point. Nevertheless SRTV internal statistics differ 

from those calculated by the CNA. In October 2011 CNA 

gave11 SRTV its lightest sanction (a public warning) for not 

ensuring a balanced presence of both opposition members 

and government representatives during the debates that took 

place between the March 1 and August 31, 2011.

The most controversial figure is the above-mentioned head 

of the news department, Rodica Culcer. She is past the 

retiring age and remained at SRTV with a non-permanent 

contract and arguably against the law. Opposition leader 

Victor Ponta made some harsh statements against her.12 

Martin considered that, “The declarations that Ponta made 

are an institutional attack against SRTV.” But Culcer is not 

an innocent victim in this story. She publicly manifested her 

sympathies for government policies. In the spring of 2011 she 

participated in a public debate organized by a think tank tied 

to the government’s party, and supported the government’s 

social policy using unexpectedly harsh language. Some media 

organizations, among them the Media Monitoring Agency, 

publicly criticized Culcer for taking such an open stance, 

and filed a formal complaint against her in SRTV’s Ethics 

Committee. Culcer defended herself in front of the committee 

saying she had the right to freedom of expression as a 

journalist and participating in public debates helps her in her 

official position. The committee decided in favor of Culcer.

Another criticism of the opposition is that the newly created 

news channel of SRTV had employed 300 people—more 

than the two biggest private news stations staff together. 

10  “Precizări la declaraţiile care conţin atacuri la adresa TVR,” TVR Press 

Release, 8 December 2011.

11  CNA decision no. 588 from 11 October 2011.

12  “Ponta: Culcer are 115 milioane de lei lunar, plus pensie, pentru ca 

în emisiuni să apară doar Băsescu,” Romania libera, 31 October 2011.



123ROMANIA

down and in late 2011 the controversial spin doctor Dan 

Andronic announced his involvement in the newspaper’s 

management. Andronic is a controversial figure specializing 

in negative public relations and blackmailing, close to the 

former government of Adrian Năstase but currently working 

for the current government of Năstase’s adversaries. It is not 

clear where he gets the money to subsidize the newspaper, 

but the pro government stance of Evenimentul Zilei, together 

with personal attacks against opposition leaders, makes 

it unreadable. This is one case among many in which the 

economic crisis rolled back the good practices that once 

seemed solid in the Romanian media. Previous MSI reports 

mentioned ownership transparency as one of the positive 

aspects, but this year’s panel considered this to no longer be 

the case.

The panelists also considered that the share of black or grey 

money in the media industry increased while advertising 

money decreased: “Many people in the press are living on 

parallel contributions from consultancies, so-called special 

events and advertisements paid by state institutions and 

companies,” said Comănescu.

Unlike the written media, for broadcasting outlets there is 

a legal obligation for ownership transparency. Still, there 

are some cases when formal ownership belongs to off-shore 

companies with no clear shareholders. 

The panelists considered that media made some progress 

concerning anti-Roma racism. While “it is still endemic on 

the Internet,” according to Comănescu, openly racist articles 

published in traditional media outlets are becoming rarer. 

Nevertheless, reader comments below all articles connected 

to the Roma are often racist, and the newspapers do not 

consider this a reason to moderate these comments. At 

the same time some politicians are openly hostile towards 

the Roma. As the executive director of the Center for 

Independent Journalism, Ioana Avadani, put it in the MSI 

discussion, “The racist discourse moved upwards to the 

politicians and downwards to readers’ comments, but it 

decreased in the press itself.”

The local media is in evident decline according to the 

panelists. Moraru said that most local television stations 

are owned by local politicians: “Local television stations are 

politically controlled. In my town one station is owned by the 

mayor, the other by a member of the parliament.” However, 

according to a survey13 ordered by the CNA, 71 percent of the 

population does not watch local television.

13  IRES, “Attitudes and consume habits – Perceptions about CNA” 

[Atitudini și obiceiuri de consum media – Percepții privind CNA], 2011.

OBJECTIVE 4: BUSINESS MANAGEMENT

Romania Objective Score: 2.03

Advertising, the main revenue source for Romanian media, 

suffered a severe decrease after the economic crisis. 

Total advertising money dropped by 32 percent in 2010, 

compared with 2008. But the same statistic for print media 

shows a decline of 68 percent. Estimates for print media 

advertisements are expected to decrease between 7 percent 

and 13 percent in 2011, compared with 2010.14

Print media was disproportionally hit by the crisis, compared 

to other media sectors. In order to stay competitive, the 

television stations dropped their prices, becoming affordable 

even for small and medium advertisers that were previously 

relying on print. Beyond dropping the price, many television 

stations also played dirty and exceeded15 the legal quota of 

advertising; according to the Broadcasting Law the amount of 

advertising per hour may not exceed 12 minutes for private 

stations and 8 minutes for public television. However, the 

CNA is weak and the fines are minimal, making breaking the 

law profitable. In December 2011, however, the Broadcasting 

Council fined all major private television stations (Pro TV, 

Antena 1, Prima TV, and Kanal D) €25,000 each for exceeding 

the legal advertising limit.16

14  “Publicitatea în presă, în picaj,” Forbes Romania, 7 November 2011.

15  Ganea L, Popa M, Ursulean V, “FreexReport – Press Freedom in 

Romania. 2011,” Media Monitoring Agency, 2011.

16  Source: http://www.paginademedia.ro/2011/12/din-prea-multa-

publicitate-marile-posturi-cate-100-000-de-lei-amenda/

MEDIA ARE WELL-MANAGED ENTERPRISES, 
ALLOWING EDITORIAL INDEPENDENCE.

BUSINESS MANAGEMENT INDICATORS:

> Media outlets operate as efficient and self-sustaining enterprises.

> Media receive revenue from a multitude of sources.

> Advertising agencies and related industries support an 
advertising market.

> Advertising revenue as a percentage of total revenue is in line 
with accepted standards.

> Government subsidies and advertising are distributed fairly, 
governed by law, and neither subvert editorial independence nor 
distort the market.

> Market research is used to formulate strategic plans, enhance 
advertising revenue, and tailor the product to the needs and 
interests of the audience.

> Broadcast ratings, circulation figures, and Internet statistics are 
reliably and independently produced.



MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2012124

Adevarul went down by more than 50 percent,19 which shows 

that it was never as influential as Patriciu thought because 

people were buying it for the inserts, not the content. The 

holding cmopany laid off around one-third of its employees 

and delays in paying salaries became the norm.

Asked about the professionalization of Romanian media 

business our panelists ironically agreed that, “As long as there 

were funds for books and inserts, the press as a business 

was very professional,” quipped Martin. The media bubble 

indirectly affected honest competition. Moraru mentioned 

how Adevarul Holding’s strategies affected his newspaper. 

Adevarul launched 30 local free editions, putting an 

unbearable pressure on competition such as Moraru’s outlet. 

His was one of the survivors but other local newspapers 

had to close down, unable to compete with Adevarul’s local 

network. But this network was never profitable (local media 

is more reliable in selling copies than the national media 

and the free editions of Adevarul ignored this fact). In 2011 

Adevarul Holding decided to change the free local dailies into 

paid weeklies but the new strategy never took off. As Moraru 

concluded in the panel discussion, “The local free editions of 

Adevarul finished off local newspapers and then were out of 

the picture.”

Before the crisis it was considered a good business model in 

Romanian media to have advertising be a bigger share of 

revenue than selling copies. Big Bucharest based newspapers 

had only 20 to 30 percent of revenues from direct selling, the 

rest coming from advertisement. For the glossy magazines 

(covering fashion, women, cars, etc.) the advertising share 

was even bigger. As a consequence, the outlets entered the 

race to the bottom, having to decrease prices. This business 

model, over-dependant on advertisement, backfired when 

advertising budgets were slashed.

Ironically, the local newspapers, Cinderellas of the market 

before the crisis, were at an advantage because of their more 

balanced revenues sources and they proved to be more stable 

than the Bucharest based publications.

There were some expectations for the newspapers to 

capitalize on their websites but so far none of them have 

succeeded. Some newspapers that were born online, such as 

Hotnews.ro and Ziare.com, are faring slightly better, but still 

barely striking even. Panelists were unanimously skeptical 

that the Internet could be a salvation: “The written press is 

freefalling; however, I don’t think granting access online via 

paid subscriptions is a solution,” said Preoteasa.

As a result of financial troubles with advertising money the 

market is pushed towards the grey areas. “This year there is 

19  “Cădearea printului în 2010. Studiu de caz: Adevărul Holding,” 

Paginademedia.ro, February 18, 2011.

The television market in Romania suffers from structural 

deficiencies. Preoteasa explained that, “In fact, there are no 

national television stations in Romania. If you look at the 

licenses they have, the biggest players are in fact networks 

of local televisions. Each of them had to add on endless local 

licenses to cover the national territory. That is the reason why 

big Western European television networks did not enter the 

Romanian market in the 1990s; it was too costly for them 

to get licenses that way and the Romanian state refused to 

grant any licenses with national reach. As a result the market 

was closed for large foreign investors and the state offered 

all the advantages of first-come, first-served to politically 

privileged insiders such as Voiculescu and Sîrbu,” the owners 

of the biggest private television stations in Romania. This 

deficient market, Preoteasa continued, makes “the television 

stations prostitutes for incredibly low prices, which in its turn 

keeps all advertisement prices low.”

According to estimations17 by the Association of Local 

Publishers, more than 60 local publications closed in the last 

three years, many of them limiting their activities to online. 

Most Bucharest-based newspapers faced financial troubles18 

and some prestigious newspapers such as Cotidianul ceased 

printing and remained as online brands waiting for better 

times. Others such as Gandul also renounced printing but are 

now trying an aggressive strategy to function as up-to-date 

online operations (i.e. for iPad and mobile users).

Besides being a sort of dinosaur in a changing environment 

the big newspapers are paying the price for their own 

recklessness in expanding before the crisis. The media bubble 

was fed by money of local business people interested in 

buying influence, thus it was more important to gain market 

share than to make profit. The most interesting example is 

the case of Adevarul Holding. Adevarul was once the most 

influential newspaper in Romania. It was later bought by the 

richest Romanian, Dinu Patriciu, an oil tycoon. Patriciu created 

a holding around Adevarul aiming to become the leader of 

the media market. He quickly succeeded in making Adevarul 

a quality newspaper with the highest circulation and the 

newly created Click the best selling tabloid. This expansion 

was based on the so called “inserts,” cheap collections of 

books, movies, and music CDs that were sold together with 

the newspaper. Adevarul circulation exploded and the other 

newspapers were forced to follow its lead, but the growth 

was artificial and was not sustainable. In 2011 Patriciu refused 

to subsidize the newspapers (some rumors suggest he is 

personally bankrupt). Without the inserts the circulation of 

17  Ganea L, Popa M, Ursulean V, “FreexReport—Press Freedom in 

Romania. 2011,” Media Monitoring Agency, 2011.

18  “Cum-ar-arata-o-lume-fara-ziare-pai-uite-o,” comanescu.ro, 

2 May 2011.



125ROMANIA

Since 2004, Romania’s television audiences have been 

measured by a unique system recognized by all television 

stations and advertisers, accounted for by the Romanian 

Association for Measuring Audiences (ARMA). The company 

that is measuring the audiences is openly selected by public 

auction by a commission where ARMA, the television stations, 

and CNA are equally represented. At the beginning of 

2011, ARMA announced that starting in January 2012 the 

winner of the auction was Kantar Media Company. During 

the past years, 2011 included, the audience measurement 

system was implemented by GFK. The management of GFK 

publicly protested that ARMA did not consult GFK regarding 

the evaluation of the current system prior to the auction. 

ARMA replied that it was an open competition in which GFK 

participated and lost.20 Starting from January 2012, the new 

measuring system, implemented by Kantar, should take into 

consideration technological advancements: it will measure 

what televison stations are broadcasting online21 as well.

The current system implemented by GFK was accused by 

SRTV of being biased against it and favoring the main private 

channel, ProTV. Rural audiences are not included in the 

measuring reports used by advertisers, which leaves aside 

a good part of public television’s audience; 40 percent of 

Romanians still live in villages.

Concerning the print media, the media industry and the big 

advertisers formed an organization called the Romanian 

Audit Bureau of Circulation (BRAT). It was founded in 1998 

as an independent, not-for-profit body to bring together 

the media outlets, advertising agencies, and advertisers. 

The advertising agencies have set the existence of a BRAT 

certificate as a precondition for allocating any advertising 

contract. BRAT later developed the National Readership 

Survey (SNA), which approximates the total number of 

readers for publications and establishes demographic data.

As in previous years, some panelists raised doubts about the 

number of readers reported by SNA. “Despite the protests, 

SNA is still the same. They calculate unreliable numbers. If 

you compare the numbers of readers that SNA is reporting 

with the circulation figures that BRAT is reporting you see for 

instance that a copy is read on average by 12 people, which is 

impossible,” Moraru said. Although his newspaper is helped 

by this methodology, he continued, “We do not use SNA 

anymore; we use only circulation numbers from BRAT.”

20  “Sefa ARMA, Lucia Antal: Din 2012, in masurarea audientelor 

se schimba metoda de recunoastere a canalelor TV si alegerea 

esantionului. Vor fi raportate 1200 de gospodarii, ca in prezent,” 

HotNews.ro, January 21, 2011.

21  “Pe scurt: Noutati in masurarea audientelor TV. Emisiuni mai lungi 

cu Dana Grecu, Radu Tudor si Razvan Dumitrescu la Antena 3. Stelian 

Tanase revine la Realitatea TV,” Hotnews.ro, October 28, 2011.

an increase in money from unsafe sources,” said Comănescu. 

The Romanian advertising agency sector is dominated by the 

local chapters of big international players such as McCann, 

Ericsson, Saatchi & Saatchi, and BBDo. The former manager 

of Ogilvy in Romania, Mihaela Nicola, started a local holding 

called The Group, which became number one on the market, 

offering a complex package of services. Some of the panelists 

echoed last years’ complaints about the grey practices in the 

market, including blackmailing media outlets into providing 

higher rebates to the agencies in exchange for sending 

advertising business: “The problem of the rebate as an 

unofficial bribe became even more serious,” said Comănescu.

There are no direct subsidies for media outlets in Romania. 

However, an indirect and disruptive form of subsidy consists 

of the advertising money paid by state institutions and state 

owned companies. Adrian Năstase’s government abused 

these contracts in 2000–2004, when the state became a major 

player in this market. A special law was passed in 2005, with 

the assistance of the Center for Independent Journalism 

(CIJ), creating a transparent system to announce state 

advertisement contracts and some criteria to distribute the 

money to media outlets. The new law, welcomed by media 

NGOs and the European Commission, inhibited for a while 

the abusive practices of the administration but it was a short 

success story. The downfall of private advertising increased 

the pressure over the public money. The above-mentioned 

law was included in a comprehensive public procurement law 

but the new version watered down the positive provisions 

established in 2005.

Unlike 2003–2005 when CIJ had a special monitoring project 

on public advertising, there is no current independent 

supervision of this activity. The general feeling in the group 

of panelists was that the problem is at least as severe as it was 

before 2004. “There are no more investigations on this topic. 

The issue is more severe than in 2004, but we don’t have any 

more numbers. Yet we watch the news and see many positive 

pieces about ministers who manage advertising money,” 

said Comănescu. A good practice that was introduced in the 

2005 law—to include clear competitive criteria in the public 

procurement announcements for advertisements—was later 

dropped. Moraru, whose newspaper publishes advertisements 

from local authorities, said that, “We must pressure them 

to include audience criteria when they organize auctions.” 

The economic crisis is forcing him to accept public money, 

whatever the conditions. Moraru admitted, “One cannot 

afford to say no. The mayor does not tell you what to do 

anymore, you understand it by yourself. Since I started as a 

journalist state money has never played as important a role as 

it does now. And many local newspapers cannot afford to live 

without state advertisements.”



MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2012126

ourselves financially from the members’ contributions,” 

Moise said.

The government changed the Labor Code during 2011 in 

an attempt to make the labor market more flexible. This 

move was welcomed by big multinational companies that 

lobbied for it, but opposed by trade unions and the political 

opposition. Organizing a trade union became more difficult. 

Moise complained that, “According to the new Labor Code 

there are new organizing restrictions and syndicates cannot 

exist unless there are 50 percent plus 1 employees. The right 

to choose between syndicates doesn’t exist anymore.”

Once the most powerful media organization, the Romanian 

Press Club became marginal in the last couple of years and 

is largely ignored. The attempt to split the Club into two 

separate organizations, one for journalists and one for media 

owners (described in last year’s MSI report), went nowhere. 

The Journalists’ Association was created but failed to be 

active. Ion, who was elected president of this association, 

explained the failure by a generally low appetite for ethics. 

Ion also added that all that is left from the Romanian Press 

Club are some “…individual initiatives. After its former 

president’s [a respected journalist] decision to withdraw, the 

Club has gone down the drain.”

Another organization that once seemed solid collapsed in 

2010–2011. The Association of Local Editors and Owners 

(APEL) used to be active in promoting members’ interests 

(it was created as a sort of counterpart for local media to 

the Romanian Press Club which gathered Bucharest based 

outlets). APEL succeeded in connecting local newspapers in an 

informal network able to negotiate and sign contracts with 

big advertisers, which were previously ignoring local media, 

but the economic crisis took its toll on APEL’s functioning. 

One of the most active members of the organization, Moraru, 

said that APEL remained dormant during 2011 and it has no 

permanent staff. “APEL was dissolved because its members 

stopped paying their dues,” he said.

The most important NGOs dealing with media freedom are 

CIJ and the Media Monitoring Agency. They act as media 

freedom watchdogs and advocacy groups and are particularly 

active in promoting ethics rules and self regulation. Martin 

works for the Media Monitoring Agency and mentioned that, 

“NGOs benefit from continuity, sustainability, and advocacy 

capability. However, they have a low impact rate on society. 

It is hard to find funding for advocacy activities. We do other 

things to survive and we are compelled to change our field 

of activity.” Martin mentioned a broader problem faced by 

pro-democracy NGOs in Romania. After the country joined 

the EU in 2007, most of the traditional democratization 

donors considered their mission done in Romania and closed 

their operations here.

OBJECTIVE 5: SUPPORTING INSTITUTIONS

Romania Objective Score: 2.30

Before the economic crisis Romanian journalists showed 

little appetite for joining trade unions or any other form 

of collective action. Thus the massive layoffs and significant 

salary cuts were not opposed in an organized manner. 

Moise, vice president of media trade union MediaSind, 

said, “Journalists woke up and came towards our union 

when they started being fired from Realitatea or Adevarul. 

Lawsuits against the owners last on average about three, 

four years.” Unattractive in normal times, the union became 

a sort of last refuge for many of the journalists. However, all 

that the union could do was provide legal assistance for the 

journalists to sue the media outlets. As these lawsuits take 

years to conclude, they are not a solution for most of the 

people looking for jobs. Anyway, some of the cases started 

in 2009–2010 ended in 2011. Journalist Cătălin Cocos won 

a case against Adevarul Holding and received retroactive 

salary. Similar cases were won against Evenimentul Zilei and 

Romania Libera.

The percentage of people drawn to trade unions is relevant 

just in the case of public television and radio. Moise 

mentioned that most of the members in his trade union come 

from SRR (1,000 employees) and SRTV (1,700). He added that, 

“In the written private press some people tried to form trade 

unions, but they were afraid and backed off.” The trade 

union is facing financial troubles since. “We cannot support 

SUPPORTING INSTITUTIONS FUNCTION IN THE 
PROFESSIONAL INTERESTS OF INDEPENDENT MEDIA.

SUPPORTING INSTITUTIONS INDICATORS:

> Trade associations represent the interests of media owners and 
managers and provide member services.

> Professional associations work to protect journalists’ rights and 
promote quality journalism.

> NGOs support free speech and independent media.

> Quality journalism degree programs exist providing substantial 
practical experience.

> Short-term training and in-service training institutions and 
programs allow journalists to upgrade skills or acquire new skills.

> Sources of media equipment, newsprint, and printing facilities 
are apolitical, not monopolized, and not restricted.

> Channels of media distribution (kiosks, transmitters, cable, 
Internet, mobile) are apolitical, not monopolized, and 
not restricted.

> Information and communication technology infrastructure 
sufficiently meets the needs of media and citizens.



127ROMANIA

for publications and this was a concern several years ago, 

when a powerful local politician bought the plant, but since 

2004 Romania has no import taxes and most media outlets 

are currently buying paper from other countries. There are no 

subsidies for printing houses and the critical media has many 

options on the market; also, there are no monopolies on 

public or private distribution.

List of Panel Participants

Cătălin Moraru, editor-in-chief, Monitorul de Botoşani, 

Botoşani

Iulian Comănescu, blogger, Comanescu.ro, Bucharest

Răzvan Martin, FREEEX program coordinator, Media 

Monitoring Agency, Bucharest

Cezar Ion, president, Association of Romanian Journalists, 

Bucharest

Adrian Moise, vice president, MEDIASIND trade union; editor, 

Public Radio, Bucharest

Manuela Preoteasa, journalist and director, EurActiv.ro, 

Bucharest

Adrian Voinea, manager, Gazerta de Sud, Craiova

Mihail Vartosu, president, Romanian Association of Audience 

Measurement Operators, Bucharest

Liviu Avram, investigative journalist, Adevarul, Bucharest

Moderator and Author

Cristian Ghinea, media expert, Bucharest

The Romania study was coordinated by, and conducted in 

partnership with, the Center for Independent Journalism, 

Bucharest. The panel discussion was convened on 

November 22, 2011.

The Center for Independent Journalism is the main provider 

of short-term training programs for journalists, training 

more than 5,000 journalists since November 2004. CIJ 

offers short term journalism courses, both topical (health, 

political reporting, investigative journalism, etc) and general 

(news writing, narrative reporting, photojournalism). The 

most popular courses are those in narrative reporting and 

“good governance” (a set of articulated courses in human 

rights, covering public authorities, budget reading, public 

procurement, and journalism ethics). In 2010-2011, CIJ 

offered, for the first time, a program aimed exclusively 

at online journalists, to teach them how to create and 

use multimedia products to enhance their storytelling. 

Newsrooms rarely pay to train their journalists, but CIJ 

charges fees up to €80 for short term courses, with discounts 

for students. The fees cover the costs of the courses, but 

not the general functioning of the Center. No more than 

six organizations pay systematically for their journalists to 

attend. While CIJ maintained a full slate of activities, based 

on grants from various donors, some of its fee-based courses 

went unused, although there was a clear interest for them on 

the part of individuals.

With regards to positive developments, panelists mentioned 

some pilot courses on media literacy at the high school level 

and some television stations’ attempts to open short term 

trainings. SRTV will launch in 2012 a Television Academy 

funded by EU money in a consortium with two universities. 

Less formalized television academies already exist around 

two private stations. They attract students with promises of 

being a shortcut for a career in the television industry, but 

Ion believed they are “selling an illusion; they cannot offer a 

recognized diploma and there are no recognized standards.”

Some of the panelists were critical towards the quality of 

university degrees in journalism. Moraru said that, “My two 

least prepared journalists are journalism school graduates.” 

On the other hand Preoteasa who is teaching courses at the 

Faculty of Journalism said that the profession is not attractive 

for the smartest students. “We are trying to form our 

students as classic journalists, but journalism is not practiced 

this way anymore. Students are smart, they go by, and 

they refuse to be journalists. They would rather study PR or 

something else,” she said.

From his experience in public television, Ion confirmed that 

the majority of newcomers graduated journalism school, 

unlike the previous generations. “At SRTV, everyone above 36 

years old didn’t graduate from journalism school; between 25 

and 30 years old, half to 60 percent graduated Journalism.”

Since Romania is part of the common European market, there 

are no restrictions for trading media equipment or printing 

facilities. There is only one plant in Romania producing paper 




