
MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2012208

MOLDOVA

Harmonizing the legal framework regulating the media with European norms and 

standards, including adopting a new broadcasting code, reforming and modernizing 

public broadcaster Teleradio-Moldova (TRM), and encouraging investment in the 

local market were some of the items on the government agenda for 2011; however, 

nothing has been accomplished so far.



209

INTRODUCTION

TThe year 2011, like 2010, was extremely political. In fact, politics overshadowed all other aspects of life in the 

Republic of Moldova. In 2011 the country was led by an interim president, and the first attempt by parliament 

to elect a president was made at the end of the calendar year, one year after the latest parliamentary elections. 

Parliament has failed to elect a president for the last two years, as it consists of four political parties without 

any holding a majority.

In 2011, local elections were held, the results of which in large part reflected the current parliamentary 

configuration. At the central level, three of the four parties formed the Alliance for European Integration-2 

(AEI-2), which succeeded AEI-1 after the elections of November 2010; the Our Moldova Alliance was left out of 

this alliance. At the local level, however, elected officials united on the basis of other arrangements, according 

to their interests and not the AEI-2 partnership.

AEI-2, in which many citizens placed their confidence, has been gradually eroding from the inside because of 

disagreements, revenge, vanity and personal and party interests. Nevertheless, AEI-2 selected and advanced a 

candidate for the presidential elections who ultimately failed to receive the necessary votes. The Constitutional 

Court (CC) nullified a second-round vote based on a complaint from the Communist Party that voting violated 

secret ballot provisions. AEI-2 decided to nominate an apolitical candidate to the presidential position, as 

requested by the Communist Party, but the alliance could not agree on a joint candidate. The parties are still 

negotiating ferociously for an apolitical candidate for president.

The situation of the media in Moldova improved slightly since last year, but it only briefly enjoyed the 

authorities’ attention, particularly the attention of the government that had promised reforms. Harmonizing 

the legal framework regulating the media with European norms and standards, including adopting a new 

broadcasting code, reforming and modernizing public broadcaster Teleradio-Moldova (TRM), and encouraging 

investment in the local market were some of the items on the government agenda for 2011; however, nothing 

has been accomplished so far.

Public confidence in the media is still strong, though distrust appears to be growing, perhaps because of the 

close relations between media and politics. People are losing their trust in politicians and consequently distrust 

the media. In 2011 the media benefited from the changes that occurred in 2010 and from better operating 

conditions. New media outlets continued to appear, and competition increased which resulted in diversification 

and higher quality journalism. Nevertheless, the Media Sustainability Index (MSI) in Moldova increased only 

by a small amount. So while progress continued in 2011, the media’s health is too dependent on the country’s 

politics to be considered sustainable.

M
O

L
D

O
V

A
OVERALL
SCORE:
2.26

MOLDOVA



MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2012210

Scores for all years may be found online at http://www.irex.org/system/fi les/EE_msiscores.xls

MOLDOVA AT A GLANCE

MEDIA-SPECIFIC

 > Number of print outlets, radio stations, television stations: 207 

newspapers, 57 television stations, and 56 radio stations (Moldova 

National Bureau of Statistics, 2011; Broadcasting Coordinating Council, 

2011)

 > Newspaper circulation statistics (total circulation and largest paper): 

N/A

 > Broadcast ratings: TV Moldova 1 and Radio Moldova, both state-owned, 

are the highest rated broadcasters.

 > Annual advertising revenue in the media sector: Television: €16 million; 

Newspapers: about €5 million; Magazines: €1 million; Radio: €1.5 million 

(National Agency for Competition Protection)

 > News agencies: Infotag, Basa-press, Moldpres (state-owned), Info-prim 

Neo, InfoMarket, Deca-press, Novosti-Moldova, Monitor Media

 > Internet usage: 1.333 million (2009 est., CIA World Factbook)

GENERAL

 > Population: 3,656,843 (July 2011 est. CIA World Factbook)

 > Capital city: Chişinău

 > Ethnic groups (% of population): Moldovan/Romanian 78.2%, Ukrainian 

8.4%, Russian 5.8%, Gagauz 4.4%, Bulgarian 1.9%, other 1.3% (2004 

census CIA World Factbook)

 > Religion (% of population): Eastern Orthodox 98%, Jewish 1.5%, Baptist 

and other 0.5% (2000 est., CIA World Factbook)

 > Languages (% of population): Moldovan (official, virtually the same as 

the Romanian language), Russian, Gagauz (CIA World Factbook)

 > GNI (2010-Atlas): $6.456 billion (World Bank Development Indicators, 

2011)

 > GNI per capita (2010-PPP): $3,340 (World Bank Development Indicators, 

2011)

 > Literacy rate: 99.1% (male: 99.7%, female: 98.6%) (2005 est., CIA World 

Factbook)

 > President or top authority: Acting President Marian Lupu (since 

December 30, 2010)

1.
96

1.
78

1.
69

2.
15

1.
44

1.
82

1.
36

2.
11

1.
78

1.
71

1.
73

2.
36

1.
19

1.
65

1.
22

1.
60

2.
24

2.
11

2.
05

2.
27

20
01

20
09

20
10

20
11

2.
37

20
12

20
01

20
09

20
10

20
11

2.
32

20
12

20
01

20
09

20
10

20
11

2.
43

20
12

20
01

20
09

20
10

20
11

1.
81

20
12

20
01

20
09

20
10

20
11

2.
35

20
12

MEDIA SUSTAINABILITY INDEX: MOLDOVA

S
U

S
TA

IN
A

B
IL

IT
Y

OBJECTIVES

U
N

SU
ST

A
IN

A
BL

E
M

IX
ED

 S
YS

TE
M

N
EA

R
SU

ST
A

IN
A

BI
LI

TY
SU

ST
A

IN
A

BL
E

U
N

SU
ST

A
IN

A
BL

E
A

N
TI

-F
RE

E 
PR

ES
S

Unsustainable, Anti-Free Press (0-1): 
Country does not meet or only minimally 
meets objectives. Government and laws 
actively hinder free media development, 
professionalism is low, and media-industry 
activity is minimal.

Unsustainable Mixed System (1-2): 
Country minimally meets objectives, with 
segments of the legal system and government 
opposed to a free media system. Evident 
progress in free-press advocacy, increased 
professionalism, and new media businesses 
may be too recent to judge sustainability.

Near Sustainability (2-3): Country has 
progressed in meeting multiple objectives, 
with legal norms, professionalism, and 
the business environment supportive of 
independent media. Advances have survived 
changes in government and have been 
codified in law and practice. However, more 
time may be needed to ensure that change is 
enduring and that increased professionalism 
and the media business environment 
are sustainable.

Sustainable (3-4): Country has media that 
are considered generally professional, free, 
and sustainable, or to be approaching these 
objectives. Systems supporting independent 
media have survived multiple governments, 
economic fluctuations, and changes in public 
opinion or social conventions.

FREE
SPEECH

PROFESSIONAL
JOURNALISM

PLURALITY OF
NEWS SOURCES

 BUSINESS
 MANAGEMENT

 SUPPORTING
 INSTITUTIONS

Scores for all years may be found online at http://www.irex.org/system/fi les/EE_msiscores.xls



211

allowed them to successfully fend off defamation suits filed 

against them. Veaceslav Perunov, director of the weekly SP in 

Bălţi, said, “For example, this year due to this law, we won 

a suit filed against us for defamation, and we have another 

case before the court that we are also certain to win on the 

basis of this law. Maybe not all journalists or editors know 

the law, but the law at least untied our editorial board, and 

we were grateful for it in 2011.” Petru Macovei, executive 

director of the Independent Press Association, supported this 

opinion and added that, “Due to this law, another suit has 

recently been won that was filed against a number of NGOs 

by several politicians for publishing a brochure on candidates 

for parliament that they said libeled them.”

A number of panelists insisted that even if the freedom of 

expression is legally protected in Moldova, it is not a social 

value. Ludmila Andronic, president of the Press Council (a 

self-regulatory body created in 2009), justified her low score 

for this indicator by the fact that the public is not outraged 

when this right is violated, and Ion Bunduchi, director of 

the Electronic Press Association (APEL), believes that people 

are not aware of the value of free speech. The perception 

of freedom of speech differs in rural and urban areas and 

also depends on backgrounds and levels of education. 

Tatiana Eţco observed from her experience as reporter and 

investigative journalist for the weekly Ziarul de Garda that 

“Sources in rural communities, especially if the community 

is small and everybody knows everybody, believe that it 

is not quite appropriate or nice to share information or 

opinions, especially about delicate matters such as corruption, 

violations of rights, or abuse of authority. It is much more 

important for them to feel that they are safe if they are silent 

than to exercise the right of freedom of expression and risk 

facing the consequences.”

Panelists Dionis Cenuşă, journalist, blogger, and coordinator 

of the europa.md portal, and Vitalie Dogaru, producer of 

programs on Publika TV, noted that some groups for various 

reasons hinder the enforcement of laws and do not tolerate 

criticism. “Among them one can name certain elements of 

the Orthodox Church, local and central authorities, extremist 

parties and some NGOs,” Dogaru maintained.

The indicator regarding conditions for granting operating 

licenses for media outlets improved somewhat in 2011. 

However, that was not due to more objective, apolitical, or 

fair conditions for licensing, at least not for broadcasting 

licenses. According to the panelists, the reason for this 

increase was the ease with which print media could obtain 

official registration, simply because the relevant state 

authorities have become more efficient, and the fact that 

online media are free to operate without registering or 

obtaining a certificate from the authorities. Cenuşă believes, 

OBJECTIVE 1: FREEDOM OF SPEECH

Moldova Objective Score: 2.37

The progress achieved by Moldova in this objective in 2010 

was significant and it was justly awarded a higher score by 

the panel. In 2011, however, this score did not increase quite 

as dramatically because, as the indicator scoring definition for 

a 2.00 suggests, “Country has begun to meet many aspects 

of the indicator, but progress may be too recent to judge or 

still dependent on current government or political forces.” 

The majority of the panel agreed that the improvement was 

insignificant and could not be qualified as progress.

Moldovan society, including the panelists, was impressed by 

the adoption in 2010 of the Law on the Freedom of Expression. 

This law promised so many changes to the system for 

protecting the freedom of expression and freedom of the press 

that former Communist authorities perceived it as a threat. The 

new political groups that gained power in 2009 were quick to 

put it on the legislative agenda in their very first year in office, 

and the law was adopted in the summer of 2010. By October 

2011, it had been in force for more than a year.

Some panelists believe that the law cannot possibly function 

properly because of the extremely corrupt judiciary in the 

country. Others believe that the law does function and 

MOLDOVA

LEGAL AND SOCIAL NORMS PROTECT AND PROMOTE 
FREE SPEECH AND ACCESS TO PUBLIC INFORMATION.

FREE-SPEECH INDICATORS:

> Legal and social protections of free speech exist and are enforced.

> Licensing or registration of media protects a public interest and is 
fair, competitive, and apolitical.

> Market entry and tax structure for media are fair and 
comparable to other industries.

> Crimes against media professionals, citizen reporters, and media 
outlets are prosecuted vigorously, but occurrences of such crimes 
are rare.

> The law protects the editorial independence of state of 
public media.

> Libel is a civil law issue; public officials are held to higher 
standards, and offended parties must prove falsity and malice.

> Public information is easily available; right of access to 
information is equally enforced for all media, journalists, 
and citizens.

> Media outlets’ access to and use of local and international news 
and news sources is not restricted by law.

> Entry into the journalism profession is free and government 
imposes no licensing, restrictions, or special rights for journalists.



MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2012212

Bunduchi, reviews and assesses the quality of BBC documents, 

but they were not consulted on this strategy.

Panelists also recalled the inability of the BCC and of the state 

in general to solve the problem of licensing broadcasters in 

the Autonomous Territorial Unit Gagauz-Yeri (UTAG). The 

UTAG Executive Committee, contrary to national and regional 

broadcasting legislation, grants retransmission licenses to 

cable broadcasters in the region. This problem had been 

discussed intensely in all forums, including at the highest 

levels, but it persists.

Market entry for media in Moldova is free, non-discriminatory 

and generally easy. As the panelists mentioned, anyone can 

register a newspaper in print or online, and anyone can apply 

to the BCC for a broadcasting license. Periodical publications 

are registered either at the Ministry of Justice, according to 

the Law on the Press, or at the State Registration Chamber, 

according to the legislation on entrepreneurship. Electronic 

media, however, in addition to officially registering as a 

commercial enterprise, are licensed by the BCC. Online media 

outlets need only to be organized legal entities and are not 

obliged to obtain any other certificates. Media enterprises are 

therefore subject to the same tax regime and fiscal rules as 

other enterprises are. 

According to current legislation, newspapers whose 

advertising does not exceed 30 percent of the contents do 

not pay advertising value-added tax (VAT), while those that 

do exceed this figure are considered commercial publications 

and are taxed at 20 percent. A modification to the legislation 

made in 2011 and noted by panelists was that the profit 

threshold for a business to pay VAT was raised from MDL 

300,000 to MDL 600,000. This applied to the media too. The 

media generally comply with this rule, monitored by the 

Fiscal State Service.

Although market entry is easy and accessible, the participants 

believe that the tax regime for media should be different 

from the one applicable to other legal businesses, or at least 

that media outlets should receive state support. According 

to the panelists representing the print media, at present, 

survival in the media market is challenging for newspapers, 

and business development is out of the question. Advertising, 

whether social, political, or commercial, is not distributed 

according to the rules for market competition as certain 

outlets absorb most of it. For this reason, many can survive 

only with the help of grants and donations. According 

to Rodica Mahu, editor-in-chief of the newspaper Jurnal 

de Chişinău, radio outlet Vocea Basarabiei complained of 

excessive operating fees. “Installing an antenna on a tower 

of the state enterprise Radiocomunications now costs MDL 

100,000 [$8,300] per month; price increases are ongoing and 

unexplainable,” she declared.

however, that because the online sphere is not regulated, 

“Bloggers abuse free speech and produce reports that attack 

fundamental freedoms and rights (incitement to hatred, 

defamation, etc.).”

Regarding the ease in registering a newspaper, Macovei 

mentioned the example of a newspaper that obtained official 

registration in two days. “I personally know the experience of 

Curierul de Sud, whose first issue appeared in August 2011. 

When talking with the newspaper’s owners at the initial stage 

of registration, I warned them that it would take some time 

before they obtained it, but two days later they announced 

that the newspaper had already been registered.” Alexandru 

Burdeinîi, editor-in-chief of the business news agency 

InfoMarket, argued in favor of the high score he awarded 

to this indicator by pointing out that newspapers and online 

media have no difficulty in entering the market, regardless 

of the situation for broadcast media. “Anyone can establish a 

newspaper,” he emphasized.

As for broadcasting licenses, as far back as 2006 when the 

Broadcast Coordinating Council (BCC) was established in 

accordance with the Broadcasting Code adopted the same 

year, MSI panelists have criticized the manner in which this 

institution has operated, especially in granting frequencies. 

Over the years, the BCC has demonstrated that it is subject 

to pressure from authorities, politicians, magnates and other 

influential groups in the country. The procedure for choosing 

BCC members has also been criticized because it encourages 

selection according to political criteria, which promotes 

subservience and limits options. The panelists noted that BCC 

members are still selected according to the same criteria and 

the procedure for distributing frequencies is equally political 

and biased. As Ludmila Andronic put it, “Only the players are 

different,” referring to the three new members of the BCC 

appointed in 2011. “The regulating authority in the industry 

is still politically influenced. The three new members of the 

BCC were appointed according to political criteria. This fact 

affects the BCC’s capacity to fulfill its responsibilities,” said 

Bunduchi. Raisa Lozinschi-Hadei, currently a member of the 

Supervisory Board (SB) of TRM, noted that on November 18, 

2011 Prime Minister Vlad Filat stated, inter alia, that BCC 

membership had been politically shared among members of 

the governing alliance.

To support his allegation that the BCC is incapable of fulfilling 

its responsibilities because of political influence, Bunduchi 

gave the example of the Strategy for Covering the National 

Territory with Broadcasting Services (2011–2015) adopted by 

the BCC in June 2011. According to him, “The strategy is of 

extremely bad quality and was developed virtually by a single 

employee of the institution.” Traditionally, APEL, headed by 



213

“In UTAG there were also no attacks against journalists 

except instances when dissatisfied public officials sometimes 

threatened journalists with revenge over the telephone,” said 

Valentina Ceban, a correspondent from public radio station 

Radio Gagauzia. During discussions she remembered that she 

herself had faced such a situation when reporting on the lack 

of verification scales at the central market, which proved to be 

owned by MP Petru Vlah. She was called by the MP himself, 

who asked her to abandon the investigation. She did not 

abandon her story, but she did not refer to the MP in the story.

Some panelists also remembered that in Moldova other types 

of pressure are brought to bear on media professionals. 

When discussing groups that sometimes prevent the media 

from enjoying the rights guaranteed by law, Vitalie Dogaru 

said that they put pressure on the media and attempt to 

dictate the tone of some articles, and they succeed because 

journalists are not always strict about maintaining balance. 

“With the change in techniques for communication with the 

press, today more and more often we see indirect methods 

for influencing journalists such as invitations to coffee and 

restaurants, material and monetary bonuses,” he noted.

Ziarul de Garda, which is one of the few investigative 

newspapers, has experienced reactions to some of its articles. 

Tatiana Eţco wrote about corruption in the railway sector in 

Moldova, and as a result, both she and the editorial office 

were threatened with revenge. “Despite the complaint that 

we filed with the police, I received no information about 

whether or not anyone had been identified or if it turned out 

to be a joke, or anything else,” she added.

The panelists identified the recent judgment against Ziarul 

de Garda in a lawsuit filed by two prosecutors as pressure. 

In August, the Central Court ordered the newspaper to pay 

MDL 500,000 ($41,300) in moral damages to prosecutors 

from Glodeni who were investigated for corruption and 

subsequently acquitted.

At the very start of discussions, the participants noted that 

2011 saw the entry into force of the Law on Divestiture 

of Public Periodical Publications. This law obliges public 

authorities that started newspapers to dissociate themselves 

using one of three methods: dissolution, privatization, or 

transformation into an official monitor publishing only 

the official acts of the public authority. Within six months 

Tudor Iaşcenco, director of the newspaper Cuvântul in Rezina, 

noted that in March 2011 parliament adopted a modification 

to Article 291 of the fiscal code that had a positive impact on 

the media. Previously, media, like other business entities, had 

to pay an additional local tax of 5 percent for placing and/or 

broadcasting advertising. Following a number of campaigns 

organized by NGOs and media outlets, television, Internet, 

radio, periodicals, and publishing houses were exempted from 

this tax. “Of course, this tax exemption is important, but a big 

problem remains: the state’s failure to provide real support to 

independent media outlets,” Perunov noted.

In 2011 no crimes were recorded against media professionals, 

or even against citizen reporters or bloggers though, as in 

2010, there were several cases of harassment of journalists 

and photographers. The unhappy subjects of news stories 

generally committed such acts of violence.

Following up on cases discussed in last year’s MSI, there was 

some progress in Ernest Vardanyan’s and Victor Ciobanu’s 

cases. Vardanyan was sentenced to 15 years in prison for 

treason, but eventually was pardoned by the head of the 

self-proclaimed Transnistrian Republic and released. He and 

his family now live in Chişinău.

In Victor Ciobanu’s case, the police officer that assaulted 

the journalist was found guilty of having committed a 

misdemeanor and obliged to pay a small fine. A civil suit 

against him is pending in court where the journalist is 

claiming damages.

In December, a team of journalists from Publika TV was 

attacked by a lawyer representing the Metropolitan of the 

Orthodox Church of Moldova while they were making a report 

about a church in the town of Călăraşi, which passed from the 

jurisdiction of the Metropolitan of Moldova to the jurisdiction 

of the Metropolitan of Bessarabia and was obliged by the 

court to return the assets to the Metropolitan of Moldova. No 

charges were filed and the lawyer was not held accountable. 

The journalists did not sustain any serious injuries.

Another recent case is the one of a journalist detained in 

Transnistria. Although the Republic of Moldova does not have 

de facto control of Transnistria, Moldovan authorities are 

obliged to ensure the security of its citizens. Nevertheless, on 

December 11, 2011, election day in Transnistria, Valentina Ursu, 

a journalist from the Chişinău desk of Radio Free Europe, was 

detained in Tiraspol for three hours by the local militia on the 

grounds that she took photographs at a polling station.

The panelists noted that neither the public nor the journalists’ 

guild protests when such cases occur as they are usually 

considered to be journalistic “mischief.” Politicians have often 

expressed the same opinion. The only public reaction comes 

from NGOs.

MOLDOVA

The perception of freedom of speech 

differs in rural and urban areas and also 

depends on backgrounds and levels 

of education.



MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2012214

she changed her mind after, according to her, she was assured 

by the company’s management that reforms will be realized 

in as short a time as possible.

The situation at Teleradio-Gagauzia (TRG) is as bad as it was 

last year. Valentina Ceban, who also participated in the MSI 

panel last year, reiterated that the regional broadcaster is 

still totally dependent on the authorities, both financially 

and institutionally. “I say with all conviction that the TRG 

leadership is appointed according to political criteria. 

Independence is totally lacking. The public television station 

will never broadcast a single item against the Communists,” 

Ceban said.

A new chapter on the issue of libel opened in 2010 when 

the Law on the Freedom of Expression was adopted. This 

law repositioned the parties in a civil libel suit balancing the 

responsibilities of each one—so that defendants and plaintiffs 

now share the burden of proof. The IJC has recently published 

a commentary on this law written by a lawyer, a jurist, and 

a judge. Although at first glance the law leaves no room for 

maneuvering for unbiased judges, they might happen not to 

apply the law, or to interpret it “in a personal manner” when 

there is interest, or lack of it, towards the media. For example, 

the judge in the case of the Glodeni prosecutors against 

Ziarul de Garda issued a judgment that made no reference 

to the Law on the Freedom of Expression, although that law 

came into force the year before, citing instead an explanatory 

decision of the Supreme Court of Justice. The newspaper filed 

a complaint with the Superior Council of Magistrates (SCM) 

in connection with this fact and requested sanctions against 

the judge. SCM found that the judge in question had not 

followed the procedure prescribed by the Civil Code in what 

concerns the state tax that the plaintiffs should have paid. SCM 

ordered an administrative sanction against the judge. Despite 

this negative example about the quality of justice in Moldova, 

there are, nevertheless, positive examples.

While access to information laws are generally observed, 

the legislation makes no reference to bloggers and does not 

provide them the same unconditional right to information 

that journalists in traditional media enjoy. For over a year, the 

State Registration Chamber has been providing information 

about business entities in a simple electronic message free 

of charge as it did before. “Some government websites 

publish more and more information about the activities of 

institutions, but most often we journalists find that the most 

salient information stays hidden from the public eye,” said 

Raisa Lozinschi-Hadei who previously worked as a reporter at 

Jurnal de Chişinău. Moreover, public employees still fear their 

superiors; many officials are unwilling to speak to the media 

without the approval of “those in charge.”

after this law passed, the government was to present a list 

of the publications subject to it, but that did not happen. 

According to the panelists, there are over 40 publications that 

should undergo the procedure of divestiture. Enforcement 

will ensure local competition, and public funds will not be 

automatically “pumped” to public newspapers but will be 

distributed according to regulations on public procurement. 

So far, none of the public papers have been divested.

One more problem remains. In 2008, the Independent 

Journalism Center (IJC) conducted a study that showed that 

space for “state advertising” (announcements by public 

authorities) is purchased, regardless of the cost, in violation 

of the Law on Public Procurement. The panelists believe 

that NGOs must exert pressure on the authorities to modify 

this law.

Existing laws protect the editorial independence of media 

outlets, but there are pressures on them from political parties, 

authorities, businesses, and other stakeholders. It is especially 

true in the case of the public broadcasters. Each newly 

elected administration is interested in placing “its people” in 

their management ranks. Significant financial dependence on 

the government makes the independence and institutional 

autonomy of these outlets fragile.

“For example, a decision on September 28, 2011 of the TRM 

SB on changing the airtime of the main news broadcast on 

the public television station Moldova 1 caused a political 

uproar. Moving up the Romanian newscast necessitated 

moving the Russian news bulletin, which the Russian minority 

took as a slight, and indicative of the TRM’s anti-Russian 

posture. Along with this, TRM lowered the number of Russian 

news bulletins to be broadcast per day. Due to pressure from 

the BCC and the politicians, TRM announced in January that 

the SB would review its decision. Although Article 52 of the 

Broadcasting Code provides for the exclusive right of TRM 

governing bodies to modify the program schedule, a member 

of the BCC and several politicians were troubled by it. Some 

politicians threatened to request independent management 

for the company though it receives about 70 percent of its 

funding from the state budget. The Communist Party [PCRM] 

even proposed a draft law in parliament to modify the 

Broadcasting Code to allow the dismissal of SB members at 

any time,” said SB member Raisa Lozinschi-Hadei.

There are, however, a number of institutions and persons 

interested in reforming TRM. The administration has 

developed three plans for reorganizing the public stations—

slow-paced, progressive, and comprehensive—that were 

debated in public. There are signs that tensions at TRM in 

connection with the first reorganization steps are running 

high. Recently, Angela Sîrbu, director of Moldova 1, 

announced her resignation, although less than a week later 



215

OBJECTIVE 2: PROFESSIONAL JOURNALISM

Moldova Objective Score: 2.32

Modest progress was made in this objective in 2011; the 

score rose 0.21 compared with last year. The quality of 

journalism practiced in the Republic of Moldova remained 

at approximately the same level while maintaining the good 

tendencies registered last year. That investigative journalism is 

very scarce in Moldovan media; that politics overshadows all 

other information of public interest; and that the programs 

broadcast by TRM are of better quality and meet ethical 

standards are just some of the conclusions the participants 

reached after debating this topic.

Media outlets in Moldova can be divided into two 

categories: those that observe journalistic ethics and those 

whose editorial policies are unethical. Television channels, 

newspapers, news agencies, news portals—all media outlets 

in the country can be easily placed into one of these two 

categories as the politics of their editorial policies are 

clear. Each outlet does, however, have a somewhat unique 

editorial policy that makes it distinct from other outlets in the 

same category. In some the policy varies depending on the 

government or the owner’s interest while in others the policy 

is consistent but the quality of journalism is arguable. There 

are several outlets that appeared recently whose editorial 

policies comply with professional standards but they have not 

yet proved their consistency.

In addition to the above, there are media outlets in Moldova 

that practice hostile, unprofessional, virulent, provocative 

journalism, all of which have a partisan editorial policy 

Rodica Mahu told how Jurnal de Chişinău filed a suit 

against Apa-Canal JSC last March following the refusal 

of the company’s director, Constantin Becciev, to provide 

information in the public interest. The newspaper requested 

a set of documents including the decision of the company’s 

administrative board of December 30, 2010 to purchase a 

generator worth MDL 25 million ($2 million) and a copy of a 

2007 contract allowing the installation of the generator. Apa 

Canal refused to provide this information on the grounds that 

the company, “…is not a central or local public authority, the 

information is a trade secret,” and that “Jurnal de Chişinău 

LLC (the founder of the newspaper with the same name) is 

allegedly not covered by the Law on Access to Information.” 

The suit is pending before the court; under the Freedom of 

Information Law, everyone has the right to seek information.

The experience of Ziarul de Garda also showed that practically 

all state institutions require the approval of superiors when 

they receive requests for public information. According to 

Tatiana Eţco, “There are cases when they fail to even reply to 

the request. For example, this year we requested information 

about the use of some funds (money distributed for repairs 

of various buildings), about organizing calls for tenders, 

and about winning companies from the Ministry of Internal 

Affairs, but we received no reply, and everyone in the 

ministry claimed that they knew nothing about our request,” 

she noted. “Also, we requested information about a case of 

corruption in which the suspects were police officers from the 

Center for Combating Economic Crimes and Corruption. After 

multiple delays because the request was ‘lost’ or because 

it was not known who was responsible for such matters, 

we were told that the information was a secret part of the 

investigation,” she added.

The panelists agreed that media access to international news 

and sources of information, including via the Internet, is 

not restricted. Nevertheless, participants in the discussions 

claimed that subscription prices for these foreign sources of 

information are too high for the “pockets” of editorial offices 

in Moldova, especially newspapers, though cable broadcasters 

in Moldova offer subscribers quite a varied package of 

programs rebroadcast from other countries.

The journalism profession is open to anyone, and when 

new media outlets appear in the Moldovan market, good 

journalists are in great demand. While journalists working for 

media companies have somewhat unfettered access to state 

institutions, officials do not yet perceive freelance journalists 

and bloggers as “press.” Journalists need special accreditation 

to cover parliament sessions and government meetings, even 

if they hold press IDs.

MOLDOVA

JOURNALISM MEETS PROFESSIONAL 
STANDARDS OF QUALITY.

PROFESSIONAL JOURNALISM INDICATORS:

> Reporting is fair, objective, and well-sourced.

> Journalists follow recognized and accepted ethical standards.

> Journalists and editors do not practice self-censorship.

> Journalists cover key events and issues.

> Pay levels for journalists and other media professionals are 
sufficiently high to discourage corruption and retain qualified 
personnel within the media profession.

> Entertainment programming does not eclipse news and 
information programming.

> Technical facilities and equipment for gathering, producing, and 
distributing news are modern and efficient.

> Quality niche reporting and programming exist (investigative, 
economics/business, local, political).



MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2012216

numerous. I can give examples. In Glodeni, when a girl 

and her mother were violated by the latter’s common-law 

husband, Jurnal TV gave out all the details including the 

minor’s identity. Another case of an ethics violation by this 

TV station occurred yesterday when Jurnal TV broadcast, in a 

sensationalist manner, news about an alleged rape committed 

by an 18-year-old boy against a woman with a hearing 

disability. Unfortunately, such substandard quality is imposed 

by the station’s editors who force reporters to obtain as many 

details about crimes as possible,” Macovei added.

The panelists believe that one of the more serious problems 

in our country is the press’s role in violating the presumption 

of innocence. Macovei revealed that the Press Council was 

apprised many times about this problem. “The case of the 

daughter of the Ocnita Raion president is symptomatic. 

Prosecutor Diacov from Chişinău claimed that the husband 

had killed her, and the media took the information as it was, 

without observing the presumption of innocence. The worst 

thing is that the media fails to return to these cases later, 

because suspects are often acquitted.”

Diana Răilean, a reporter at the Chişinău desk of Radio Free 

Europe, believes that some responsibility for the fact that 

journalists disregard ethical norms lies with the departments of 

journalism that provide insufficient instruction on this subject 

and with editors who do not wish to train their reporters.

The situation is more difficult during elections when 

journalists are exposed to political pressure. As for “buying” 

journalists, Cenuşă believes that this practice is widespread 

among renowned journalists whose articles have an impact 

on the public. “I came to this opinion after informal 

discussions I had with representatives of civil society and from 

personal observations in analyzing material published during 

elections, and between them.”

Last July, the IJC published a report on monitoring the ethics 

of some television stations and newspapers. It revealed that 

since the previous monitoring period in June 2010 “Moldova 

1, TV Gagauzia, Radio Moldova, Radio Gagauzia, Prime FM, 

and Vocea Basarabiei had registered progress in observing 

professional standards, most of all in observing the principle 

of impartiality. NIT and PMR TV, however, still fall behind in 

this regard” as they do with regard to “balancing sources in 

controversial items.” The report noted the positive fact that 

the majority of stations had improved the language they used.

As for print media, the IJC report concluded that none of the 

newspapers monitored (Timpul de dimineata, Nezavisimaia 

Moldova, Observatorul de Nord, Express/Aiin Aciik, 

Pridnestrovie) showed significant progress in observing the 

ethical principles of unbiased presentation of information, of 

favoring the PCRM (Party of Communists of the Republic of 

Moldova). Monitoring projects have revealed their disregard 

for ethical norms. The television station NIT is among the 

outlets in this category and has frequencies that cover the 

entire country, but the BCC is helpless to stop the grave 

violations of the law committed by this broadcaster.

“Many news articles are like bush fires. Journalists ignite, 

write, and forget. Generally the subject is abandoned, it is not 

researched and the issue is not followed to the end nor do 

journalists dig deeper, which causes them to be regarded as 

superficial and not taken seriously,” said Lozinschi-Hadei. The 

example she offered in support of this opinion was the public 

announcement of Prime Minister Vlad Filat that the amount 

of scrap metal arriving at the metallurgical plant in Rîbniţa 

was several times greater than the amount declared at 

customs. “What did the journalists of most media outlets do? 

They wrote news items, faithfully repeating the data made 

public by the prime minister and no investigation followed, 

especially as it is known that important state officials were 

involved,” she added.

Iulia Buzenco, a producer at Radio Moldova, believes that 

radio and television programs supply the public’s need for 

information, but that some outlets are constantly in search 

of sensational material that lacks content and contains grave 

violations of ethics. “In the race for sensationalism, they 

disregard the presumption of innocence and disclose the 

identity of children and of victims,” Tatiana Eţco added.

Scores for the indicator measuring media outlets’ adherence 

to an ethics code went up. In 2011 media organizations 

approved the amended Code of Journalist Ethics (presented 

by media NGOs and developed by the Independent Press 

Association). For the first time, 88 media outlets and 

organizations signed their approval. At the same time, 

the self-regulatory Press Council began active operations 

examining complaints from media consumers and promoting 

high-quality, responsible journalism.

Macovei disagreed with this indicator’s increased score in 

2011. He believes that the professionalism of the public 

broadcasters increased by as much as the professionalism of 

commercial (private) broadcasters, especially of Jurnal TV, 

decreased. “Judging by the complaints filed by consumers 

to the Press Council, cases involving Jurnal TV are the most 

“In the race for sensationalism, they 

disregard the presumption of innocence 

and disclose the identity of children and 

of victims,” Tatiana Eţco added.



217

not covered sufficiently or uniformly by the newspapers 

monitored. “Only two of the five newspapers published, with 

varying frequencies, items on all six topics monitored. The 

economic crisis, corruption, and unemployment are topics of 

public interest that do not get coverage that matches their 

importance.” (Report no. 4). This report also revealed that the 

local/regional newspapers monitored did not offer enough 

coverage of topics of interest to the local community. The 

panelists believed that this tendency was characteristic of 

much of the local media.

According to Cenuşă, “In many cases, topics of national 

interest (dialogue with the EU, international meetings of 

Moldovan officials) are covered to a lesser extent because 

of a lack of information from official organizations. Often, 

because of this lack of information, instead of issues of 

national and international security the media cover domestic 

policy, scandals, and political conflicts,” he said. Diana 

Răileanu considered this problem to be conditioned by the 

fact that the media outlets in the country do not make their 

own agendas: these are instead made by business people and 

politicians. Ion Bunduchi believes that some events are not 

worth the excessive coverage provided by the media.

The participants in the MSI discussions agreed that salaries 

are still low. “As they gain experience, journalists cannot 

support themselves, so they migrate into other, better-paid 

sectors, most often in communication,” said Dogaru. The 

salaries of professionals in public and private media outlets 

are different and are most often better in the private sector, 

especially television. “The salaries of beginning reporters are 

definitely smaller than those of reporters with experience, 

and this fact makes them vulnerable to certain external 

challenges,” he added, “especially since their experience is 

still very limited.” According to some panelists, the salaries of 

journalists are comparable with those of civil servants and of 

small business persons.

The lowest salary for journalists is still, however, at the level 

of an average salary in the public sector, and the job market 

balancing sources and of identifying opinions, especially in 

items on controversial topics.

As for plagiarism, the panelists were shocked by the 

frequency of this phenomenon. Despite the new law on 

copyrights, journalists rarely go to court to protect their 

interests. During the year there were mutual accusations 

of plagiarism (Publika TV v. Unimedia, Unimedia v. Jurnal 

TV). According to Cenuşă, “Bloggers act regardless of 

journalistic ethics, including rules on plagiarism.” “The zone 

of ‘virtual reality’ exempts them from any responsibility for 

disseminating libel without providing evidence and from 

bearing consequences. Generally, the ‘journalism’ practiced by 

bloggers is most often irresponsible,” Rodica Mahu declared.

The phenomenon of self-censorship is still present in some 

editorial offices as it is sometimes caused by the partisan 

policies of the media outlet. The panelists believe that 

reporters working for public broadcasters are the most 

self-censored since they are used to writing only what they 

are asked to. Valentina Ceban said that reporters at Radio 

Gagauzia do not practice self-censorship, but those at the 

public television station need to conform to directions from the 

administration. “It once happened that there was no television 

reporter available to attend a certain event, so I was asked to 

make a report for radio and television. Meanwhile, I was called 

by the president of GRT herself and told whom I should talk to 

and whom I should interview,” she added.

Perunov was asked if he, as Director of SP, censors his 

employees; he stated that at SP only self-censorship is 

practiced; every reporter has certain subjects he or she 

does not wish to write about. “I, for instance, practice 

self-censorship when facing the issue of religion, of 

unification with Romania, and other topics I don’t want to 

write about so as to not bear certain consequences. If I, for 

example, were to write what I feel about unification with 

Romania, I would be chased out of the city,” he said.

Rodica Mahu is of the opinion that in Moldova, both 

journalists and editors practice self-censorship. According 

to her, “The phenomenon is not general and all pervasive, 

but it more or less touches all fields of mass media and all 

media outlets, so that I don’t think there is even one entity 

that hasn’t committed this sin at least once, more so as some 

social subjects bind the journalist morally to protect his or her 

subjects—minors, persons with disabilities, etc.”

According to the report on covering topics of public interest 

published by the IJC in July 2011, only five broadcasting 

outlets of the 10 monitored covered all six topics identified 

(economic crisis, poverty, unemployment, corruption, 

European integration, and settlement of the Transnistrian 

conflict). As for print media, topics of public interest were 

MOLDOVA

“The zone of ‘virtual reality’ exempts 

them from any responsibility for 

disseminating libel without providing 

evidence and from bearing consequences. 

Generally, the ‘journalism’ practiced by 

bloggers is most often irresponsible,” 

Rodica Mahu declared.



MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2012218

completely renovated studio number 2 and the radio and TV 

newsrooms, and reporters in the field were even equipped 

with laptops,” Lozinschi-Hadei said.

Diana Răileanu assesses the equipment of journalists by 

observing the gear they bring to press conferences. “I 

see them all with voice recorders; recently, one in three 

journalists or even one in two has been coming to work with 

a laptop.” As she did last year, Valentina Ceban complained 

about the outdated and insufficient technical equipment 

at GRT.

According to panelists, investigative journalism is a problem 

for Moldovan media. Investigations are very few and the 

majority of them are published in print media. “Extremely 

rare are investigations that cause commotion such as the 

one in Adevarul about the request of Vice-President Vlad 

Plahotniuc to change his name in his Romanian passport, 

and recently the one in Ziarul de Garda about the house 

General Prosecutor Valeriu Zubco was to move into,” 

said Lozinschi-Hadei. There are no investigations on radio 

and television. Issues that could have benefited from an 

investigative approach include the raider attack on four 

Molodovan banks in September 2011, or a similar attack on 

the Franzeluta bakery company. According to the panelists, 

some of the main reasons are limited access to information 

held by government institutions; high costs; poor professional 

training of journalists; and the lack of divisions specializing in 

investigative journalism. Ludmila Andronic noted that in 2011 

the number of items on economic topics grew.

The general tendency in Moldovan media is to practice 

universal journalism. “Most media outlets cannot afford 

specialized journalists. Efforts were made to give greater 

visibility to local topics by creating local media networks like 

Aici TV, canalregional.md and stirilocale.md,” said Bunduchi.

OBJECTIVE 3: PLURALITY OF NEWS

Moldova Objective Score: 2.43

The overall situation for this objective did not change in 2011. 

Some progress was achieved, but it still depends on certain 

forces. This year the subject that received the lowest score 

from panelists was still the transparency of media ownership, 

which scored almost a whole point lower than the objective.

 According to the data published on the BCC website, at 

present 56 television stations and 57 radio stations operate 

in Moldova, and according to data from the National Bureau 

of Statistics, 207 newspapers are published in the country. In 

addition, 20 news portals operate online, and there are eight 

functioning news agencies.

offers good opportunities to all journalists. The appearance 

of a number of new print media outlets has led to increased 

pay for reporters from managers who wish to attract them 

or from those who want to keep them. Nevertheless, some 

panelists claimed that many professional journalists must 

still work for several outlets across various mediums to get 

by. Raisa Lozinschi-Hadei said that recently there have been 

attempts to improve the salary situation at TRM. According to 

her, TRM will increase salaries, but job descriptions will reflect 

a corresponding increase in effort and efficiency.

Cenuşă believes that at current pay levels journalists are 

vulnerable to corruption. “Bloggers are freelancers. They 

don’t usually receive salaries for their work, but there are 

rumors that some bloggers intentionally and in an organized 

way promote certain topics, though there is no plausible 

evidence confirming the fact that they are paid do so,” he 

said. “Recently a blogger at the office [of Ziarul de Garda] 

said that in the ongoing political struggle in the country, 

politicians are competing for bloggers as well,” revealed Eţco 

implying that politicians who can afford to will pay various 

amounts for positive articles/text written by bloggers.

If the situation with journalists’ pay is somewhat satisfactory 

in the capital, regional salaries are very low. When describing 

the situation at GRT, Valentina Ceban said that her salary and 

the salaries of her colleagues are not only low, they are not 

even sufficient to pay for utilities. “For eight hours of work 

a journalist at GRT receives only MDL 1,000 [$82]. In the past 

four years about 30 journalists left GRT for a different career 

in search of a decent salary, and the majority of them left 

the country.”

After an explosion of informative programs in 2010, today 

there is a tendency to return to entertainment programs. 

Competition forced some outlets that were launched as news 

stations, such as Jurnal TV, to change the general concept of 

their programming and switch to entertainment.

Lozinschi-Hadei believes that entertainment programs 

definitely do not outnumber informative programs, especially 

after the appearance on the market of niche television 

stations and news portals offering real-time information. 

“You can count entertainment programs in Moldova on the 

fingers of one hand; they mainly occupy morning prime time 

while news programs are broadcast at almost every hour on 

almost all radio and TV stations,” she added.

The equipment of private media outlets is more advanced 

than that of public broadcasters. “For example, in 2010 at 

TRM, more than half of its approximately 500 computers 

were outdated as was its radio and TV equipment. 

Through outside funding, the administration obtained 

modern equipment and improved the situation; they 



219

117th place for registered Facebook users in the world. Most 

Facebook users are aged 18-24.

Overall, the media market in Moldova offers a sufficient 

diversity of sources of information. There are politically 

affiliated media and independent media. The problem 

identified by the panelists was not that there are politically 

affiliated media but that citizens are not told exactly who 

they serve. Diana Răileanu declared that she is not disturbed 

by the existence of party media, but she wants to know to 

whom these media support. Raisa Lozinschi-Hadei stated, 

“Yes, the existing media cover different viewpoints, their 

form of ownership differs, and they provide citizens with the 

possibility to form a reasoned opinion if they follow an event 

using several sources of information.”

In contrast to the media in Romania, which was affected by 

the financial crisis, in Moldova the media do not seem to 

be affected by either the financial or the political crisis. In 

2011, new media outlets appeared in the market including 

newspapers (Curierul de Sud), local and Internet television 

stations (Sindicat TV), and radio stations (Radio Chişinău).

In Transnistria, however, the situation regarding diversity 

of sources of information is extremely gloomy. The Tiraspol 

regime holds absolute control over the majority of sources 

either directly as the owner or indirectly. Only 10 to 15 

percent of the media distributed or broadcast in the region is 

not government sponsored.

Media outlets in Transnistria include one television station 

(Pervyi Respublikanskii), one radio station (Radio PMR), 

and three periodicals (Adevarul Nistrean in Moldovan, 

Pridnestrovie in Russian, and Gomin in Ukrainian). Opposition 

media include the publications Dobryi Den’ in Rabnita and 

Chelovek i ego prava, radio stations Radio Volna and Radio 

Jelannoe, and Dnestr TV available on the Internet. The 

opposition newspaper Novaya Gazeta ceased publication in 

December 2010, but it still appears online. Profsoiuznye Vesti 

is an independent publication that does not, however, cover 

the activities of the opposition and does not publish items of 

a political character. The administration controls all printing 

houses in the region. TSV is the only commercial television 

station, and its owner is the local sheriff who has a monopoly 

in the telecommunications market (including landline and 

mobile telephony, Internet access, and cable television).

According to Ceban, from UTAG, “The number of sources of 

information in the region is too small for people to compare 

them. Various television stations seem to provide different 

viewpoints on events, but in essence they express the same 

position. Newspapers in Gagauzia are very few and nearly 

all are state owned and have an editorial policy favoring 

their funder. We have two radio stations—Radio Gagauzia 

With the intensive development of new media technologies 

and because of the general tendency to make virtual space 

a place in which the freedom of expression is unrestricted, 

there was a spectacular increase in the activity of bloggers. 

According to the panelists, bloggers either won or were given 

quite an important place among sources of information, 

but it was unjustified. “Some media exaggerate even 

when they quote the nonsense and gossip proliferated by 

some bloggers,” declared Macovei. According to the data 

published on blogosfera.md, which claims to be the heart 

of the Moldovan blogger community, it is estimated that 

the number of blogs in Moldova amounts to 2,000. Before 

December 2011, 1,763 blogs were registered at blogosfera.

md. Another blogging platform is VoxReport, which is a 

Unimedia product including blogs of some renowned persons 

in Moldova such as journalists Stela Popa, Nata Albot or 

NGO activist Antonita Fonari. Publika also manages a page 

dedicated to the blogging community—VoxPublika—that 

accommodates 60 blogs. Also, a number of politicians, 

journalists, and representatives of civil society have created 

blogs and update them regularly.

Just as active are the social networks Facebook, Odniklassniki, 

and to a lesser degree, Twitter. According to Facebook 

statistics, its penetration in Moldova in relation to the 

population is 5.13 percent, and in relation to the number 

of Internet users it is 17.09 percent. The total number of 

Facebook users in Moldova is 221,300, and in the past 6 

months their number increased by 22,260. Moldova occupies 

MOLDOVA

MULTIPLE NEWS SOURCES PROVIDE CITIZENS 
WITH RELIABLE, OBJECTIVE NEWS.

PLURALITY OF NEWS SOURCES INDICATORS:

> Plurality of public and private news sources (e.g., print, broadcast, 
Internet, mobile) exist and offer multiple viewpoints.

> Citizens’ access to domestic or international media is not 
restricted by law, economics, or other means.

> State or public media reflect the views of the political spectrum, 
are nonpartisan, and serve the public interest.

> Independent news agencies gather and distribute news for 
media outlets.

> Private media produce their own news.

> Transparency of media ownership allows consumers to judge the 
objectivity of news; media ownership is not concentrated in a 
few conglomerates.

> A broad spectrum of social interests are reflected and 
represented in the media, including minority-language 
information sources

> The media provide news coverage and information about local, 
national, and international issues.



MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2012220

however, the newly elected Raion council (Democratic Party, 

PCRM, and Liberal Party), nullified the April decision and 

allocated MDL 262,000 [$21,600] from the public budget to 

further support the newspaper. Subsequently, after examining 

the notification from the Orhei State Chancellery, the Rezina 

court ruled that the decision of the new administration was 

illegitimate, but no one is in any hurry to fulfill the court 

judgment,” he explained.

Ion Bunduchi was asked for his opinion of the programming 

of TRM and GRT, since he directs the public association 

monitoring them. He said that, “TRM programs comply with 

professional standards while GRT programs are biased on TV 

and somewhat better on Radio Gagauzia.”

Lozinschi-Hadei, the member of the TRM SB present at the 

panel discussion, declared that informative programs on 

Radio Moldova and Moldova 1 cover events in the Republic 

in a balanced manner. “Other programs on TRM were 

monitored as well, and findings showed that the public 

broadcasting service covers problems ignored by private 

broadcasters—culture, ethnicity, education, etc.,” she added.

Despite these positive tendencies at TRM, the panelists had 

reservations about the whether they would last, especially 

considering some signals coming from within the company, 

such as the recent resignation, and reversal of that decision, 

by Moldova 1 director Angela Sîrbu.

Today fewer than ten news agencies operate in Moldova. 

Many of them are politically independent, something that is 

less true for Moldpres, which is state owned and therefore 

vulnerable to political pressure. Subscription prices at these 

agencies are rather high for many editorial offices in the 

country, especially for local ones whose representatives 

claimed that they cannot afford to subscribe. When media 

outlets use agency sources, in most cases they provide proper 

credit for the source. Several news portals serve as news 

agencies and can be accessed easily at no cost. In most cases, 

news agencies use original sources of information, i.e., state 

institutions. Finally, new technologies are crowding out the 

services offered by news agencies.

Ion Bunduchi, who was involved in creating a network 

of regional broadcasters, declared that original news 

programming produced by private media has progressed. 

“The absolute majority of broadcast media, including local/

regional broadcasters, produce news. For example, the 

network established by the Soros Foundation in Moldova 

includes 17 television stations and 11 radio stations. All of 

them without exception produce and broadcast news of local/

regional interest.” Still, Bunduchi does not consider that the 

situation is stable since these media are supported, financially 

and otherwise, by various foreign donors and, without 

and Pro100—but we are pleased that the number of online 

news portals has grown lately and citizens have the possibility 

to choose.”

Access to domestic and international media is not directly 

restricted by law or by any other means. Indirectly, however, 

by tolerating the monopoly of Posta Moldovei, the only 

distributor of the press and a state-owned enterprise, 

access to domestic and international print media is difficult. 

Moreover, this distributor deliberately facilitates access to 

some media to the detriment of others. “For instance, the 

Posta Moldovei catalogue of newspapers and magazines for 

2012 offers citizens periodicals from the Russian Federation, 

Ukraine, and Belarus only and no publications from Romania 

or other EU countries. The employees of Posta Moldovei 

interviewed by Jurnal de Chişinău said the list of periodicals 

from Romania arrives every year with some delay and is 

offered to subscribers later on; Posta Moldovei has no 

contracts with other EU countries. Periodical publications 

from the EU and Romania are brought into the republic by 

two Moldovan business entities,” Lozinschi-Hadei declared.

Access to Chişinău press in Transnistria is very limited and 

controlled, including customs tariffs running as high as 100 

percent. Some Chişinău television stations can be received in 

some localities of the region.

The panelists noted that people in villages have access 

to less diverse broadcast media than people in cities, and 

the economic situation does not allow most of them to 

subscribe to newspapers or to purchase a computer with an 

Internet connection.

State-owned print media in Moldova is about to be dissolved 

following the entry into force in early 2011 of the Law on 

Divestiture of Public Periodical Publications. As mentioned 

previously, publications founded by public authorities will be 

privatized, dissolved, or transformed into official monitors. 

Although the law is nearly a year old, the authorities have 

not hurried to obey it. Tudor Iaşcenco shared the experience 

of Raion Rezina in applying this law. “In April the raion 

council adopted a decision to initiate the dissolution of the 

joint-venture periodical publication Farul Nistrean. In June, 

Access to Chişinău press in Transnistria 

is very limited and controlled, including 

customs tariffs running as high as 

100 percent. Some Chişinău television 

stations can be received in some localities 

of the region.



221

establish broadcast outlets (public authorities on every level, 

public legal institutions financed from the state budget, 

political parties and groups, enterprises and institutions 

specialized in telecommunications), and that restricts media 

concentration in territorial units and, finally, that limits 

the number of broadcast media that can belong to a single 

person to two broadcasters of different types. The obligation 

to inform the public covers only the name and head office, 

the name of the producers, the frequency signals of radio 

stations, and the logos of television stations.

The lack of transparency in media ownership has become 

a concern for politicians as well, although it is known that 

many of them have interests and direct affiliations with 

some outlets. Whether their concerns are genuine will be 

tested when the new draft of the Broadcasting Code comes 

to their tables for examination. This draft prepared by APEL 

dedicates a whole chapter to the concentration of media and 

is quite insistent about transparency of media ownership. The 

panelists believe that the adoption of this draft law in the 

near future is quite unlikely.

Petru Macovei believes that, “The lack of information 

about the real owners of companies in the media business 

undermines media credibility and creates conditions for 

manipulating information.”

According to Diana Răilean, who produces reports on various 

topics at Radio Free Europe, Moldovan media outlets do not 

pay enough attention to social issues such as gender equality, 

ethnicity, social conventions, religion, and sexual orientation. 

The reason in her opinion is that reports on these topics do 

not attract audiences, “…so they don’t bring in money.”

Programs dedicated to national minorities have an overall 

cultural character. The Russian minority has access to a lot 

of Russian-language media and to programs in Russian 

broadcast by some television stations. “The problems of 

minorities are covered rarely and only at events organized 

by interest groups—associations, state or public institutions,” 

Vitalie Dogaru said. “Their diversity is better represented in 

the blogs of human rights activists than in the media,” he 

added. He believes that one of the reasons the problems of 

minorities are poorly covered is that the media consider them 

less important than the social and economic problems of the 

majority, which affect the entire society, including minorities. 

The panelists noted that the presence of women in the media 

has been growing lately, and they feel that a noticeable 

uptick in coverage of social issues is related.

The panelists agreed that international information and 

news are adequately covered in the national media. First, 

cable operators rebroadcast several television stations from 

the Russian Federation and Romania, and the main news 

support, news programs could disappear. The conclusions of 

Bunduchi are also absolutely valid for Aici TV, a network of 

eight regional television stations.

According to the panelists, the majority of outlets produce 

their own programs though frequently local media obtain 

news from national outlets. “For example, TRG obtains some 

material from TRM contractually,” Lozinschi-Hadei explained. 

In Gagauzia private media produce their own news programs, 

but Valentina Ceban believes that they differ only in that 

each outlet reflects its own position; there is no difference in 

quality. “It is all poorly made and boring,” she said.

Although many media outlets are owned by trusts, the 

positive aspect is that these trusts are numerous and have 

different orientations, interests, and principles. Trusts 

formed by concentrating several media under a single 

unit of management started to be evident only in 2009. 

As a rule, in countries with democratic governments trusts 

exist and are accepted, while in societies governed by 

authoritarian regimes, which was the case in Moldova until 

2009, governments control and/or own the most influential 

media for the purposes of propaganda and manipulation. 

The difference between the two contexts is crucial—more 

trusts mean more different editorial policies, which leads to a 

plurality of sources for citizens to choose from.

Before 2009, only assumptions could be made about the 

existence of media trusts belonging to one politician or 

another. Now, reviewing data provided by the BCC, one can 

conclude that there are several media conglomerates: Jurnal 

Trust Media and the PRIME, PUBLIKA, and Aquarelle trusts 

among others.

Trusts in Moldova still “enjoy” a bad reputation; the very 

idea of a trust provokes distrust, suspicion, and negative 

perceptions. This attitude is, however, justified, since the 

financial and organizational transparency of these trusts is 

minimal and in some cases even nonexistent. Trust owners 

are unknown; one usually knows only the name of a business 

entity. The annual profits of these trusts are unknown. 

Although this information is submitted to responsible 

institutions, it is not available to the public. In contrast, in 

Romania such information is published on the website of the 

Ministry of Finance. The accessibility of information about the 

sources of funding for these trusts is very limited.

The transparency of media ownership is a sore point in the 

Moldovan media market. It is very important that readers 

know who owns a newspaper, but it is crucial that viewers 

know the name of the one who, to quote Răilean, “pays” 

and “conducts the music” at a television outlet. The current 

Broadcasting Code contains a single article on this issue—

Article 66—that lists individuals and legal entities who cannot 

MOLDOVA



MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2012222

development strategies is evident in some events that took 

place—mergers, changing programming concepts, rethinking 

the format of outlets, etc. However, as Denis Cenuşă said, 

“Marketing and human resources remain unassimilated by 

media outlets and are still based on traditional post-Soviet 

practices. Instead of intelligent policies on human resources, 

they appeal to primitive means of obtaining professionals 

on the basis of high salaries.” Bunduchi spotted another 

problem. “There is no department or division in the country 

that specifically prepares media managers. A lot of managers 

in the field, especially at the local/regional levels, are 

professionally trained in fields that are not related to the 

media business.”

According to print media journalists who attended the 

panel discussion, newspapers have a hard time from an 

economic point of view. Tatiana Eţco, who represents a 

national newspaper, said that poverty prevents people 

from subscribing. “Many people prefer the online version 

of our newspaper, even if sometimes the information is not 

complete. Taking into consideration the enormous costs of 

printing and distribution, the outlet sometimes happens to 

be in arrears with newspaper subscriptions and sales only for 

revenue,” she added.

Discussions about media revenue centered mainly on the 

situation facing the national public broadcasting company 

and the print media. Lozinschi-Hadei spoke about a 

well-known issue that is widely discussed by civil society—

financial dependence on the government. “The amount of 

money allocated to TRM (70 percent of the budget) makes 

it somewhat dependent on political decisions. It is known 

that the advertising market is controlled by the owners of 

competing TV stations and is not exactly generous, which 

means there is not enough revenue for the company to 

develop normally. The introduction of a subscription tax has 

not yet been seriously discussed,” she said. Ion Bunduchi, who 

regularly monitors public broadcasters, added that Moldova 

1 nevertheless finds other sources of revenue, which is a 

certain guarantee of independence. He said, “In September, 

Moldova 1 broadcast advertising from dozens of providers, 

which guarantees that it cannot be clearly influenced by any 

of them.”

Regarding sources of revenue of print media, Tatiana Eţco 

confessed that if Ziarul de Garda did not obtain financial 

resources from various projects, especially those on the fight 

against corruption and on human rights, the administration 

would have to choose between political dependence 

and bankruptcy.

“About 75 percent of the advertising market is supported by 

large companies (mobile telephony, banks, foreign brands), 

which usually announce a budget for promotions and employ 

programs of broadcasters have at least one international 

news item. Diana Răilean sees a different problem though. 

“Moldovan media are focused on what happens in Chişinău, 

on politicians, on business, so that they forget to speak to 

people about the problems that they are worried about.” 

According to Ion Bunduchi, broadcasters with national 

reach leave about 80–90 percent of airtime for topics “from 

the capital city.” Local/regional problems are covered 

insufficiently. “As a rule, national broadcasters, with the 

exception of the public broadcasting company, have no news 

offices outside the capital,” he said.

OBJECTIVE 4: BUSINESS MANAGEMENT

Moldova Objective Score: 1.81

In 2011 the score given by the panelists to this objective 

increased noticeably. The MSI panel noted that in past 

years the media market forced participants to improve their 

management. One cannot, however, speak of media as a 

business in Moldova, especially with regard to newspapers, 

which would not survive in the market without the financial 

support of donors.

Over the past two years, the number of media outlets has 

grown significantly and has diversified. The change in the 

government liberalized access to the market, and competition 

gave headaches to media managers. The foundations of some 

media businesses can already be seen, but as the score given 

by panelists shows, they depend on too many circumstances. 

The fact that media managers had to rethink their 

MEDIA ARE WELL-MANAGED ENTERPRISES, 
ALLOWING EDITORIAL INDEPENDENCE.

BUSINESS MANAGEMENT INDICATORS:

> Media outlets operate as efficient and self-sustaining enterprises.

> Media receive revenue from a multitude of sources.

> Advertising agencies and related industries support an 
advertising market.

> Advertising revenue as a percentage of total revenue is in line 
with accepted standards.

> Government subsidies and advertising are distributed fairly, 
governed by law, and neither subvert editorial independence nor 
distort the market.

> Market research is used to formulate strategic plans, enhance 
advertising revenue, and tailor the product to the needs and 
interests of the audience.

> Broadcast ratings, circulation figures, and Internet statistics are 
reliably and independently produced.



223MOLDOVA

out), and attempts to promote European subsidizing practices 

are blocked by the government with the excuse of insufficient 

public budgets,” declared Petru Macovei, who presented the 

authorities with a draft law on state support for the media.

As for market research, the situation has not changed since 

last year. Few media outlets can afford to contract companies 

to do it. 

The panelists spoke about alternatives to costly market 

research: research done by the IJC as part of a project, the 

Public Opinion Barometer (survey) which provides some 

useful information for eventual media strategies and surveys 

and research conducted by media outlets themselves. Many 

media outlets have their own websites with sections to solicit 

users’ reactions.

In Moldova AGB is the only specialized agency that conducts 

audience research, but its services are expensive and some 

media outlets have repeatedly criticized them. Rodica Mahu 

mentioned that in July 2011 Jurnal TV refused the services of 

this company, which, “…provided erroneous data, including 

that the audience of a political talk show included persons 

aged four to six, and the audience of some TV stations was 

bigger when they announced service breaks.”

Ion Bunduchi admitted that television audience research 

could be easily influenced and that advertising agencies are 

not always guided by data on TV audiences. “How otherwise 

could the greater amount of advertising on television stations 

with smaller audiences than the amount on channels with 

greater audiences be explained?” he wondered.

The panelists also spoke about the timid attempts of the 

Moldova Audit Bureau of Circulation and Internet (BATI) to 

audit the print press: only 14 publications cooperate.

OBJECTIVE 5: SUPPORTING INSTITUTIONS

Moldova Objective Score: 2.35

Overall progress on this objective was unchanged; the score 

remained relatively stable. Several members of the MSI panel 

declared that they knew nothing about the existence of any 

functional media trade associations.

Although the registers of the Ministry of Justice indicate the 

existence of several guild associations, they are not active. 

Denis Cenuşă believes that even in the absence of such 

associations, the owners of various media outlets establish 

communication channels and certain corporate agreements. 

“In any case, trusts belong to rival political circles, so 

consolidating their efforts is unlikely,” Cenuşă said.

agents to deal with them. It is known that the monopoly 

(about 60 percent) in Moldova in the advertising market is 

held by one agency (Casa Media), which is close to current 

officials and operates as a kind of intermediary between 

advertising agencies and TV and radio stations. It rents 

airtime from stations and places advertising on the basis of 

commercial relations, ratings, etc. Cases are known when this 

agency managed to convince large companies to refuse to 

advertise on a certain TV station,” Lozinschi-Hadei said.

Local media are at the other end of the problem. According 

to Tudor Iaşcenco, the amount of advertising that reaches 

local media is decreasing. “Advertising agencies almost don’t 

work with local media.” At the same time, Petru Macovei 

spoke about pricing that discriminates against media outlets 

and is imposed by affiliated companies, including advertising 

agencies, printing houses and distribution enterprises. 

When asked about the experience of the outlets they 

represent regarding “percentage of advertising revenue,” all 

panelists noted the discrepancy between advertising revenues 

of electronic and print media. “The percentage in the 

advertising market of every type of media is disproportionate. 

We have abnormal ratios of TV vs. print media; I believe that 

the 4 to 5 percent taken by the print media is one of the 

lowest indicators in Europe, since a normal figure would be 

16 to 17 percent,” Ludmila Andronic declared.

Some panelists addressed the subject of the legal limit on 

the amount of advertising. According to the Broadcasting 

Code, advertisements on television and radio cannot exceed 

12 minutes per hour and 15 percent of total airtime, and the 

legislation on print media limits the amount of advertising in 

noncommercial newspapers to 30 percent of the total space. 

Despite these restrictions, Rodica Mahu said that Jurnal de 

Chişinău manages to use only 9 percent of the 30 percent of 

allowed amount of advertising, and at Jurnal TV the amount 

of advertising barely reaches 5 percent.

In comparison, according to an APEL study in September 

2011, Radio Moldova uses only 9 percent of airtime for 

advertising, and Moldova 1 uses 33 percent of the maximum 

allowed amount of advertising. The reason for these low 

percentages, according to Raisa Lozinschi-Hadei, is that 

advertising offers are insufficient.

In Moldova, the government does not grant subsidies to 

private media, and the public media, which will soon be 

reorganized, are funded from public budgets. The panelists 

noted the lack of a policy to stimulate the development of 

independent media. “Fiscal benefits and direct or indirect 

subsidies for these purposes are not granted (exceptions 

are media for children, which are partially funded, public 

broadcasters and public newspapers that are to be phased 



MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2012224

The most active in providing support for journalists are the 

IJC, Independent Press Association, and APEL, which offer 

training, lobbying, and legal and professional consultancies. 

For example, Ion Bunduchi said that APEL is very active in 

providing assistance with compiling the files of broadcasters 

that intend to participate in the tender for frequencies 

and with compiling editorial policy statements for electoral 

campaigns. “These NGOs promote quality journalism, ethical 

journalism, civic journalism, and, lately, citizen journalism,” 

added Bunduchi. Also, the panelists noted that these NGOs 

play an important role in efforts to reform TRM.

The system for protecting journalists is largely the result of 

the efforts of some of the aforementioned NGOs. The Law 

on Access to Information, the Broadcasting Code, the Law 

on the Freedom of Expression, and the Law on Divestiture of 

Public Periodical Publications were developed and promoted 

in parliament by NGOs. A number of drafts of legislative acts 

were also developed by NGOs and at present are the objects 

of advocacy campaigns.

Among the participants on the MSI panel were several 

journalists who also work as professors at public universities 

and trainers in various programs for journalists. Vitalie 

Dogaru is a professor in the Journalism Department of 

Moldova State University, a trainer at the School of Advanced 

Journalism, and very often a trainer for journalists in 

various programs implemented by NGOs. His opinion about 

journalism training in state universities is that it provides 

programs centered mainly on theory. “Departments try to 

keep pace with the latest modern techniques, but they do not 

always manage because of the poor equipment available for 

courses,” he added.

As for training and seminars for professional development, 

Dogaru believes that they have been discredited because 

some organizations had media-related projects but had 

nothing in common with journalism. “They did not always 

meet the expectations of journalists, a fact which questions 

the need for training prepared in a hurry and lacking 

impact,” he said. Dogaru, like the other panelists, believes 

that the only institution that takes professional standards 

into consideration for preparing future journalists is the 

School of Advanced Journalism run by the IJC. “During the 

ten months of training, students combine practical exercises 

with the experience of renowned national and international 

journalists, which resulted in all graduates finding 

employment after the last session.”

Ion Bunduchi is also a professor in the state university’s 

journalism department, and said that applications have 

exceeded the university’s capacity. “In 2011, the department 

had 12 applicants for each place,” he explained.

The only association that unites several newspapers, most of 

them local, is the Independent Press Association, a functional 

body that helps editorial offices by accessing funding for 

technical equipment, distributing advertising, and organizing 

training for media editors, managers, journalists, etc.

The journalists on the panel emphasized the fact that it is 

difficult to distinguish between professional associations and 

NGOs protecting free speech since in Moldova the latter are 

virtually substitutes for professional associations. The only 

professional associations that exist are trade unions in public 

broadcasting outlets. Iulia Buzenco and Valentina Ceban, 

who work for public broadcasters, were asked to share their 

opinions about the trade unions. Buzenco said that the TRM 

trade union is active only around holidays, when it collects 

money for presents, “…and several journalists who are 

displeased with its activities wanted to withdraw from it, 

but said that withdrawal is very difficult.” Valentina Ceban 

also did not have a positive opinion about the trade union 

at TRG: “I got married this year and requested help from the 

union, but although I had been told that they would give me 

a certain small amount, so far I haven’t received anything.” 

Participants did not have many good words to say about the 

Union of Journalists of Moldova (UJM). According to them, 

the UJM is an institution from Soviet times, both outdated 

and undistinguished.

Several NGOs advocate for freedom of speech and the rights 

of journalists: IJC, Independent Press Association, APEL, the 

Acces-Info Center, Committee for Press Freedom, the Young 

Journalists’ Center, and the Center for Journalist Investigations. 

SUPPORTING INSTITUTIONS FUNCTION IN THE 
PROFESSIONAL INTERESTS OF INDEPENDENT MEDIA.

SUPPORTING INSTITUTIONS INDICATORS:

> Trade associations represent the interests of media owners and 
managers and provide member services.

> Professional associations work to protect journalists’ rights and 
promote quality journalism.

> NGOs support free speech and independent media.

> Quality journalism degree programs exist providing substantial 
practical experience.

> Short-term training and in-service training institutions and 
programs allow journalists to upgrade skills or acquire new skills.

> Sources of media equipment, newsprint, and printing facilities 
are apolitical, not monopolized, and not restricted.

> Channels of media distribution (kiosks, transmitters, cable, 
Internet, mobile) are apolitical, not monopolized, and 
not restricted.

> Information and communication technology infrastructure 
sufficiently meets the needs of media and citizens.



225MOLDOVA

List of Panel Participants

Ion Bunduchi, executive director, Electronic Press Association, 

Chişinău

Petru Macovei, executive director, Independent Press 

Association, Chişinău

Rodica Mahu, editor-in-chief, Jurnal de Chişinău, Chişinău

Iulia Buzenco, producer, Radio Moldova, Chişinău

Turdor Iaşcenco, founder, Cuvântul, Rezina

Veaceslav Perunov, founder, SP newspaper, Bălţi

Valentina Ceban, program author/reporter/editor, Teleradio 

Gagauzia, Comrat, Autonomous Territorial County Gaguz-Yeri

Dionis Cenuşă, journalist, blogger, coordinator, www.europa.

md, Chişinău

Vitalie Dogaru, lecturer; program producer at Publika TV, 

Chişinău

Diana Răilean, reporter, Radio Free Europe, Moldova desk, 

Chişinău

Tatiana Eţco, reporter, Ziarul de Gardă, Chişinău

Alexandru Burdeinîi, editor-in-chief, Infomarket.md, Chişinău

Raisa Lozinschi-Hadei, journalist, member of the Supervisory 

Board of Teleradio-Moldova, Chişinău

Ludmila Andronic, lecturer; chair, Press Council of Moldova, 

Chişinău

Moderator and Author

Doina Costin, media law coordinator, Independent Journalism 

Center, Chişinău

The Moldova study was coordinated by, and conducted 

in partnership with, the Independent Journalism Center, 

Chişinău. The panel discussion was convened on December 10, 

2011.

In Chişinău there are two printing houses, one state-owned 

(Universul) and one private (Prag 3). There are several local 

printing houses, but all are outdated and do not provide 

quality services to newspapers. The private press generally 

does not endure pressure from the state or politicians. 

Lozinschi-Hadei explained that newspapers in Moldova are 

usually edited in black and white because printing houses do 

not have the capacity to provide professional color services. 

“Also, newspapers cannot choose a format different from 

the existing ones (A2 and A3), since others aren’t possible,” 

she said.

There are several means for media distribution. Print media 

is distributed in the capital city and in several other cities by 

the private company Moldpresa, and in the country by Posta 

Moldovei, a state enterprise. Moldpresa distributes the press 

via the 200 Moldpresa kiosks located in Chişinău, Bălţi, Orhei, 

Cahul, and Hancesti. As happened last year, all participants 

criticized Posta Moldovei because it holds a monopoly 

in distribution services, because it sets prices arbitrarily 

depending on the number of pages, and because the quality 

of services is unsatisfactory. Some panelists claimed that there 

have been cases when the state-run distributor refused to 

distribute certain papers or set conditions for distribution. 

“This situation first of all affects the independent press, and 

to a lesser degree the party press and the press funded from 

the public budget,” Macovei added.

Another issue related to media distribution is the inclusion 

of local television stations in cable television packages. Cable 

television is regulated by law so that the providers must 

include domestic television stations in their offers and ensure 

a diversity of information sources. A number of electronic 

media outlets including TRM use the services of the state 

enterprise Radiocomunicatii, a national operator distributing 

radio and television programs that also has a monopoly on 

the market. According to Bunduchi, “TRM has repeatedly 

pointed out the poor quality of services, but no solutions 

have been found to redress the situation.” Cenuşă believes 

that, “Online space is the most liberal and accessible where 

information circulates without obstacles.”

The participants’ opinions about the quality of the 

information and communication technology infrastructure 

differed. Bunduchi believes that the infrastructure currently 

existing meets the needs of the media industry. “Sometimes 

it is even more developed than the media’s capacity for using 

it,” he said. On the other hand, from the perspective of 

online media, Cenuşă said that the infrastructure is defective 

and vulnerable, and for this reason many media sources used 

foreign hosting services.




