
MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2012288

KYRGYZSTAN

Kyrgyzstan’s relatively high Internet penetration (according to some reports, the 

highest in Central Asia at nearly 40 percent) and the fact that a large proportion of 

the population has access to satellite communications do give the public alternatives 

to state television.



289

INTRODUCTION

KYRGYZSTAN

TThough few, changes in the regulatory system of Kyrgyzstan in 2011 had significant impact—or potential 

impact. The government adopted a number of laws related to the media, including amendments to the 

penal code regarding defamation and plans for the transition to digital broadcasting. The government 

also laid down precedents in terms of the nationalization of media ownership with the Nationalization of 

the Channel Five Joint Stock Company Act. As a presidential election year, 2011 also ushered in changes in 

the electoral law that affected the media. The media community speculates that there are parliamentary 

initiatives under way as well for a draft law on regulating the Internet.

Of all the legislative changes, the panelists expressed the most concern over the Channel Five Joint Stock 

Company Act, with historical roots in the provisional government’s decree in May–July 2010. The Act is 

aimed at transforming the Channel Five Joint Stock Company into a state parliamentary television channel. 

It followed mounting hostility between parliament and Channel Five, when parliament maneuvered to 

withdraw Channel Five’s accreditation; Channel Five responded with critical coverage of parliamentarians. 

The panelists object most vigorously to the fact that the adoption of the bill violated the laws in force, 

ignoring the legal procedures for the adoption of legislation. 

Previous MSI studies reported that the Kyrgyz government was doing little to advance plans for digital 

transformation; plans were finally developed this year. However, the plan failed to define any regulatory 

bodies or put in place a system to monitor progress toward the switch, and the panelists also fear that 

because of practical challenges, a significant number of both television and radio broadcasters will go under 

because of the switch—while state-owned channels prosper. Another concern is the lack of information 

shared with the Kyrgyz people about the switch. Several groups are working on a special law on digital 

broadcasting to address these concerns. 

Kyrgyzstan’s relatively high Internet penetration (according to some reports, the highest in Central 

Asia at nearly 40 percent) and the fact that a large proportion of the population has access to satellite 

communications do give the public alternatives to state television. More than 91 percent of the population 

has access to mobile communications, and the vast majority uses the mobile Internet actively. Subscribers of 

several services can receive Kush Kabar SMS news on their cellphones free of charge. In 2011 there was a real 

boom in Kyrgyz-language news content on the Internet as well, and blogs brought many interesting shadings 

to the information kaleidoscope, providing a more or less stable beginning for investigative journalism.

Overall, in 2011 Kyrgyzstan received very contradictory ratings in regard to the freedom of speech: some 

MSI panelists felt that in 20 years of independence freedom had never been greater, while others believed 

that there were plenty of episodes in 2011 where freedom was being throttled. The cornerstones for 

the panelists’ assessments of media freedom were the nature of the changes that occurred in the legal 

foundations and in legislative practice.

K
Y

R
G

Y
Z
S
TA

N
OVERALL
SCORE:
1.89



MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2012290

Scores for all years may be found online at http://www.irex.org/system/fi les/EE_msiscores.xls

KYRGYZSTAN AT A GLANCE

MEDIA-SPECIFIC

 > Number of active print outlets, radio stations, television stations: 

Print: 250 including 4 main dailies and 4 other major papers; Radio 

Stations: 6 main stations, 31 others; Television Stations: 7 main stations, 

3 local cable networks

 > Newspaper circulation statistics: Top four by circulation: Super Info 

(circulation 80,000, private, Kyrgyz language), Vechernij Bishkek 

(circulation 50,000, private, Russian language), Pyramid (circulation 

40,000, private, Russian language), Delo (22,000, private, Russian 

language)

 > Broadcast ratings: Top two: National TV and Radio Broadcasting 

Corporation (state-owned, both languages), 5th Channel (private, 

Russian and Kyrgyz)

 > News agencies: Kabar (state-owned), AKIpress (private), and 

24.kg (private)

 > Annual advertising revenue in media sector: Estimated $5 million 

in 2008

 > Internet usage: 2.195 million (2009 est., CIA World Factbook)

GENERAL

 > Population: 5,496,737 (July 2011 est., CIA World Factbook)

 > Capital city: Bishkek

 > Ethnic groups (% of population): Kyrgyz 64.9%, Uzbek 13.8%, 

Russian 12.5%, Dungan 1.1%, Ukrainian 1%, Uyghur 1%, other 5.7% 

(1999 census)

 > Religions (% of population): Muslim 75%, Russian Orthodox 20%, 

other 5%

 > Languages (% of population): Kyrgyz 64.7% (official), Uzbek 13.6%, 

Russian 12.5% (official), Dungun 1%, other 8.2% (1999 census)

 > GNI (2010-Atlas): $ 4.701 billion (World Bank Development 

Indicators, 2011)

 > GNI per capita (2010-PPP): $2,180 (World Bank Development 

Indicators, 2011)

 > Literacy rate: 98.7% (male 99.3%, female 98.1%) (1999 est., CIA 

World Factbook)

 > President or top authority: President Almazbek Atambaev 

(since December 1, 2011)

1.
61

20
11

1.
16

20
01

2.
08

20
09

2.
07

20
10

1.
47

20
01

2.
02

20
09

2.
09

20
10

1.
94

20
11

2.
02

20
12

1.
61

20
11

1.
14

20
01

1.
81

20
09

1.
68

20
10

1.
77

20
12

1.
88

20
11

1.
41

20
01

2.
25

20
09

1.
88

20
10

2.
19

20
12

1.
27

20
11

1.
25

20
01

1.
48

20
09

1.
87

20
10

1.
43

20
12

2.
03

20
12

MEDIA SUSTAINABILITY INDEX: KYRGYZSTAN

S
U

S
TA

IN
A

B
IL

IT
Y

OBJECTIVES

U
N

SU
ST

A
IN

A
BL

E
M

IX
ED

 S
YS

TE
M

N
EA

R
SU

ST
A

IN
A

BI
LI

TY
SU

ST
A

IN
A

BL
E

U
N

SU
ST

A
IN

A
BL

E
A

N
TI

-F
RE

E 
PR

ES
S

Unsustainable, Anti-Free Press (0-1): 
Country does not meet or only minimally 
meets objectives. Government and laws 
actively hinder free media development, 
professionalism is low, and media-industry 
activity is minimal.

Unsustainable Mixed System (1-2): 
Country minimally meets objectives, with 
segments of the legal system and government 
opposed to a free media system. Evident 
progress in free-press advocacy, increased 
professionalism, and new media businesses 
may be too recent to judge sustainability.

Near Sustainability (2-3): Country has 
progressed in meeting multiple objectives, 
with legal norms, professionalism, and 
the business environment supportive of 
independent media. Advances have survived 
changes in government and have been 
codified in law and practice. However, more 
time may be needed to ensure that change is 
enduring and that increased professionalism 
and the media business environment 
are sustainable.

Sustainable (3-4): Country has media that 
are considered generally professional, free, 
and sustainable, or to be approaching these 
objectives. Systems supporting independent 
media have survived multiple governments, 
economic fluctuations, and changes in public 
opinion or social conventions.

FREE
SPEECH

PROFESSIONAL
JOURNALISM

PLURALITY OF
NEWS SOURCES

BUSINESS
MANAGEMENT

SUPPORTING
INSTITUTIONS

Scores for all years may be found online at http://www.irex.org/system/fi les/EE_msiscores.xls



291KYRGYZSTAN

Other new legislation related to the media was passed as 

well, including the Publishing Act; the Constitutional Law on 

the Elections of the President of the Kyrgyz Republic and of 

Deputies to the Jogorku Kenesh (the National Parliament); 

and the Constitutional Law of the Kyrgyz Republic of June 13, 

2011, on the Constitutional Chamber of the Supreme Court of 

the Kyrgyz Republic.

According to the panelists who participated in the discussion, 

it was obvious that lingering opposition to media freedom, 

combined with Kyrgyzstan’s weak legal culture, contributes 

to the fact that all laws, even the most seemingly liberal, in 

practice provide opportunities for the authorities to exert 

pressure. Previously, the media community generally felt that 

tampering with the Mass Media Act, in force since 1992, would 

be fraught with dangers for freedom of speech. But Alexandr 

Kulinskiy, executive director of the TV-Club youth association 

and program presenter of At Bashat, on Kyrgyzstan National 

Television and Radio News Corporation (OTRK), shared that 

in December 2011 a seminar sponsored by Internews brought 

together journalists and media lawyers to analyze the 

challenges and advantages of Kyrgyzstan’s media legislation. 

The participants examined the nuts and bolts of the Mass 

Media Act, in force since 1992, and found that even that 

law could be dangerous. In December 2011, the parliament 

justified their fears, when it scrutinized amendments to 

the legislation to ensure harmonization between existing 

legislation and newly adopted legislation. The discussion 

of the draft amendments to article 20 of the Mass Media 

Act took a rather reactionary turn, with parliamentary 

ministers attempting to lengthen the list of types of classified 

information and increase the levels of responsibility of 

journalists, etc.; However, it amounted to nothing in the end. 

Despite the damage to free speech that each step toward 

“improving and developing” the legislation seems to inflict, 

the panelists agreed that the legal framework does call out 

for several key changes. For example, the panelists expressed 

concern over intellectual property rights—an especially urgent 

question for online journalism—and the ever-increasing 

numbers of freelancers. Noted Almaz Ismanov, publishing 

editor of online Radio Liberty-Kyrgyzstan, “In principle we 

have normal laws, but they were almost all written in a 

different era, when circumstances were different. That is why 

they all contradict each other. For example, practically no laws 

address freelance journalists, who find it practically impossible 

to access information or get into a government press 

conference or into parliament, because everywhere you go 

they demand your documents showing your media affiliation.” 

Previous MSI studies reported that the Kyrgyz government 

was doing little to advance plans for digital transformation, 

OBJECTIVE 1: FREEDOM OF SPEECH

Kyrgyzstan Objective Score: 2.02

Daniyar Sadiev, program coordinator of the Batken Media 

Resource Center, summed up the state of Kyrgyzstan’s legal 

climate for the media: “On the whole, Kyrgyzstan does 

have legal rules to protect the freedom of speech, but the 

implementation of those rules is highly uneven. In practice, 

implementation depends directly on the authorities’ political 

will. The authorities can use a variety of pretexts to change 

the actual situation of freedom of speech and freedom of 

the media. A very recent example is the nationalization of 

two television and radio broadcasters, Pyramid and Channel 

Five, under the pretext of national security.” Sadiev added, 

“There is practically no judicial investigation of breaches of 

the freedom of speech.” 

Several new laws related to the media were adopted in 2011, 

including Decree No. 692 on the switchover to digital radio 

and television broadcasting in the Republic of Kyrgyzstan, 

on November 2, 2011; amendments to the penal code of the 

Kyrgyz Republic Act (particularly to article 127 of the code, 

on defamation); and the Nationalization of the Channel Five 

Joint Stock Company Act.

LEGAL AND SOCIAL NORMS PROTECT AND PROMOTE 
FREE SPEECH AND ACCESS TO PUBLIC INFORMATION.

FREE-SPEECH INDICATORS:

> Legal and social protections of free speech exist and are enforced.

> Licensing or registration of media protects a public interest and is 
fair, competitive, and apolitical.

> Market entry and tax structure for media are fair and 
comparable to other industries.

> Crimes against media professionals, citizen reporters, and media 
outlets are prosecuted vigorously, but occurrences of such crimes 
are rare.

> The law protects the editorial independence of state of 
public media.

> Libel is a civil law issue; public officials are held to higher 
standards, and offended parties must prove falsity and malice.

> Public information is easily available; right of access to 
information is equally enforced for all media, journalists, 
and citizens.

> Media outlets’ access to and use of local and international news 
and news sources is not restricted by law.

> Entry into the journalism profession is free and government 
imposes no licensing, restrictions, or special rights for journalists.



MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2012292

constituting a gross violation of fundamental constitutional 

rights and freedoms. Furthermore, they believe that the 

poor-quality drafting of the Act will lead to problems with 

its implementation, and they are concerned also with the 

development of mechanisms to merge different owners and 

transfer them into state ownership. They believe that the Act 

creates precedents for the forcible seizure of private property 

and eliminates political checks and balances on the branches 

of government. However, one ray of hope panelists pointed 

to was that at the time of the MSI panel, the executive 

branch was blocking the Act.

As a presidential election year, 2011 saw changes in the 

electoral law that also ushered in changes for the media. 

The Constitutional Law on the Elections of the President 

of the Kyrgyz Republic and of the Deputies to the Jogorku 

Kenesh of the Kyrgyz Republic introduced censorship of 

electronic media, as set forth in paragraph 16 of article 

22 of the Constitutional Law: “Electioneering in foreign 

media distributed within the Kyrgyz Republic is prohibited. 

During the conduct of the elections, retransmissions of 

foreign television and radio programs must be registered. 

Retransmission of television and radio programs 

disseminating information defaming the honor, dignity, or 

business reputation of the candidates is prohibited. In such 

cases, liability for the dissemination of such information shall 

be borne by the local media.” The legislation was a reaction 

to the experience of external news/information influence 

on the 2010 elections, when Russian television channels 

championed the Ar Namys party and tried to discredit the 

Ata-Meken party. In fact, the leader of the Ata-Meken party 

initiated the bill.

According to some of the panelists, alongside its drawbacks, 

this law presents some positive potential, such as improving 

access to information, including elections records for 

media. However, the panelists remarked that no media had 

fully capitalized on the provision, taking an old-fashioned 

approach to the election campaign instead—relying on 

information released officially by the Central Election 

Commission (CEC). The only information innovation related 

to the 2011 elections was the open platform map.inkg.info, a 

website developed using the Ushahidi open-source mapping 

software platform. The Ushahidi system made it possible to 

collect reports from various sources, including blogs, social 

networks, and traditional media, and to classify and map 

them. The map showed polling stations, real-time information 

about admitted irregularities, data on the election campaign 

trail, and voter turnout.

Another noteworthy legal development in 2011 involved the 

application of article 299 of the penal code, which provides 

for criminal penalties for hate speech and inciting ethnic, 

but in the past year fresh attention to the Geneva Agreement1 

breathed life into the long-awaited digital broadcasting plans 

that had been undergoing drafting and discussion within the 

government, in consultation with media experts. However, the 

government signaled that rolling out digitalization is not a 

high priority by not offering the package up to parliamentary 

debate; rather, it was adopted by government decree. The 

decree approved a plan for the switch to digital radio and 

television broadcasting in Kyrgyzstan and described a regime 

for allocating frequencies (multiplexes).

The plan also addressed technical questions surrounding 

the choice of digital formats and the standard for television 

set-top boxes, and it managed to turn its back on establishing 

a single, unified conditional access system—which would 

have inevitably led to a monopoly of signal providers. The 

Plan of Action for the switchover designates the Ministry of 

Transport and Communications and the government’s State 

Communications Agency as the main players.

However, the plan failed to define any regulatory bodies 

or put in place a system to monitor progress toward the 

switch. Another drawback is the lack of information shared 

with the Kyrgyz people about the switch, even though the 

switch will affect everyone. Precisely because of these and 

other shortcomings, the media community began talking 

about the need to develop and adopt a special law on digital 

broadcasting. Several groups, including parliamentarians and 

media experts, are working to develop such a bill.

As mentioned above, the panelists expressed the most 

concern over the Channel Five Joint Stock Company 

Act, aimed at transforming the Channel Five Joint Stock 

Company into a state parliamentary television channel. 

The introduction and adoption of the Act stemmed from 

a feud that developed when parliament tried to withdraw 

the accreditation of Channel Five and the Institute for War 

and Peace Reporting (IWPR). Parliament’s efforts failed, 

because the president and the government backed Channel 

Five. Withdrawal of accreditation would have limited the 

access of journalists from these outlets to key information 

from parliament’s speaker. In response, Channel Five’s 

journalists began a campaign of critical coverage of individual 

parliamentarians, which escalated into a war between 

parliament and Channel Five carried out in the news.

The panelists objected most vigorously to the fact that the 

adoption of the bill violated the laws in force; it ignored 

the legal procedures for the adoption of legislation, 

1  Agreement of 2006, Geneva, concluded by the Regional Radio 

Communication Conference for planning of the digital terrestrial 

broadcasting service. The agreement allocates radio frequency 

resources enabling national coverage across Kyrgyzstan, and the 

new technology will facilitate 100 television and at least 250 radio 

channels nationwide.



293KYRGYZSTAN

the frequency allocations to follow the switch, designating 

two frequency allocations throughout Kyrgyzstan (except 

for the Batken area) for local private television broadcasters 

and one frequency for the development of educational 

television, to be allocated competitively. Three to 10 more 

frequencies will be allocated competitively or by auction. One 

frequency allocation throughout the country is reserved for 

the implementation of the state, and four frequencies will 

be allocated to Kyrgyztelecom Open Joint Stock Company 

without competition.

The panelists feel that this plan essentially legitimizes 

the inequality in the field by awarding the lion’s share to 

Kyrgyztelecom, which is the only telecom provider with a 

well-developed and focused infrastructure for distributing 

television and radio. At the same time, this was not the 

first year that the government had been planning to sell 

off the state’s package of shares in Kyrgyztelecom; earlier 

a government ordinance set forth the unbundling of the 

Republican Production Association for Radio and Television 

Broadcasting Relay Routes (RPO RMTR) from Kyrgyztelecom in 

order to transfer all the multiplexes into its control.

In this scheme, the fate of existing television and radio 

broadcasters remains problematic. According to the 

Telecommunications Act and the digital switchover program, 

they would have to receive a replacement of equal value and 

would be invited to address network development issues. 

Together they would have to take steps to develop standards 

for managing the multiplexes. But the panelists feel this will 

be difficult to achieve in practice, and they predict that a 

significant number of both television and radio broadcasters 

will go under because of the switch.

The judicial authorities still carry out registration of print 

media, in accordance with the Media Act; the process 

typically takes a month. However, in many instances the 

authorities take advantage of loopholes to substantially delay 

registration when the outlet clashes with political interests. 

For now, the Internet remains free and unregulated. 

However, discussions are under way concerning the first 

racial, religious, or interregional strife. The president’s office 

organized several meetings with journalists and state officials 

who expressed the desire to study media propaganda on 

interethnic relations and to enforce the law (the government 

initiated the idea, and it was especially supported by media 

NGOs and Russian-speaking journalists, who assume that 

Kyrgyz-language journalism is much worse in this dimension). 

Some panelists agreed that even though in 2010 the 

Kyrgyz-language press was the epicenter of publications 

steeped in national intolerance and hatred, using the penal 

code article proved not only difficult but impossible in 

practical terms, given the article’s vague wording. 

The panelists agreed that enforcement is a problem in 

many areas of media law, and they expressed little faith in 

Kyrgyzstan’s judiciary. Alina Saginbaeva, director of Central 

Asian news service CA-News at AKIpress, Bishkek, said, “The 

implementation of constitutional rights, when such matters 

come before the court, may be incomplete. The courts, 

because they are corrupt, may decide in favor of companies 

or the authorities. Moreover, there is no legally sanctioned 

confidentiality for sources of information.”

According to the panelists, the process of allocating analog 

frequencies and licensing in Kyrgyzstan has never been 

transparent or free of political influence. A number of 

laws guide broadcast licensing: the Television and Radio 

Broadcasting Act, the Electric and Postal Communications 

Act, the Mass Media Act, the Licensing Act, the Culture Act, 

and, new in 2011, the action plan for the switchover to 

digital broadcasting.

The state bodies involved in regulating the Kyrgyz 

radio spectrum include the Ministry of Transport and 

Communications, the State Commission on the Radio Spectrum 

(SCRS), the government’s State Communications Agency (SCA), 

the State Communications Agency Licensing Commission 

(SCA-LC), and the State Communications Agency Consultative 

Council (SCA-CC). In addition, the SCA assigned a range of 

nominal frequencies for a specific class of stations, primarily 

related to national security and defense interests. Access to 

the register of free and occupied frequencies is restricted.

In November 2011 the director of the Civil Initiative on 

Internet Policy, Tattu Mambetalieva, spoke at a press 

conference to appeal to the State Security Committee to 

limit its management of frequencies to those with military 

purposes alone, and to transfer all others to SCA—a 

necessary condition for the independent regulation of the 

communications sector. 

The adoption of the digital broadcasting program set a 

deadline for the completion of the conversion from analog 

to digital frequencies: September 1, 2012. It also defined 

For now, the Internet remains free and 

unregulated. However, discussions are 

under way concerning the first Internet 

television channels being rolled out by 

the Aknet and Kyrgyztelecom companies, 

with calls to consider them full-fledged 

television media in terms of licensing.



MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2012294

opportunities for the development of the country’s media 

market. The advertising market from time to time came 

under the unspoken, monopoly patronage of politicians 

and those close to them. The panelists believe, for example, 

that the mayor of Bishkek, Isa Omurkulov, runs the capital’s 

advertising market. 

Another factor holding back the media business relates to 

the production and distribution of media products. For many 

years, the print media had raised the issue of double taxation 

of business products: paying VAT (value-added tax) first in the 

purchase of paper, often imported from Russia, and again for 

services provided by printing houses. Both manufacturers and 

consumers bear the burden of double taxation. 

Yet another factor holding back the media business is political 

interference in the supply and distribution of signal for the 

digital media. To free the development of the electronic 

media from political pressures, a number of NGOs, led by 

the Kyrgyzstan Association of Communications Operators, 

initiated the development and promotion of a new Electronic 

Communications bill that would return the functions of 

antitrust regulation to the SCA and take SCA out of the 

government’s ambit. 

Regarding violence against journalists, there were 13 

confirmed attacks on journalists, including seven instances of 

street crimes (“hooliganism”), one robbery, and one assault 

in 2011, according to the Kyrgyz Media Policy Institute’s 

website. Out of five pending criminal cases, three had been 

suspended, although the investigations to find the guilty 

parties remained active. 

The panelists reported that aggression in the society against 

journalists appears to be growing. Often, it is difficult 

to establish how the attacks are linked to journalists’ 

professional activities. The attacks were carried out both by 

the authorities and by various groups from local communities, 

with the authorities doing absolutely nothing about them. 

For example, a cameraman (Igor Bezborodov) and two 

correspondents (Chinara Sydykova and Aizhan Ismailova), 

of NTS in Osh, were beaten up by an aggressive crowd 

while recording a rally in support of parliamentary deputies 

Kamchibek Tashiyev and Zhyldyzkan Dzholdoshovoy of the 

Ata-Zhurt faction. However, not only did the journalists not 

succeed in getting any support from the authorities during 

the attack, but they did not even succeed in their attempts to 

report the attack to the Internal Affairs (police) office in Osh.

Muzaffar Tursunov, a freelance journalist in Osh, noted, “The 

former interim president used to talk about the growth of 

the freedom of speech in our country. For me, to say such a 

thing is tantamount to blasphemy. Crimes against journalists 

are a taboo subject. Nowadays it is impossible to cover openly 

Internet television channels being rolled out by the Aknet 

and Kyrgyztelecom companies, with calls to consider them 

full-fledged television media in terms of licensing.

In terms of entry into the media field, the legislation does 

not give the media special treatment, nor does it impose 

any business restrictions on media. However, the state does 

distort the media market by providing support, including 

financial support, to the state media and by exerting 

political pressure against non-state, opposition media. 

Also, comparing the media business with other types of 

businesses reveals additional drawbacks in the area of 

business entrepreneurship. The primary factor holding media 

businesses back is the sensitivity of the legislation and the 

media area to political fluctuations. Changes in the country’s 

political direction, in its institutional arrangements, and in 

its leadership have repercussions that inevitably give rise to 

changes in the area of media regulation.

For example, the panelists believe that in 2011, the 

Constitutional Law on the Elections of the President of the 

Kyrgyz Republic and of Deputies to the Jogorku Kenesh of 

the Kyrgyz Republic substantially affected market competition 

conditions for media and related businesses. In particular, 

article 5 of the law prohibited the retransmission of foreign 

radio and television programs to prevent the dissemination 

of information that would impugn the honor, dignity, or 

business reputation of candidates, significantly impacting 

communications operators. Cable television companies 

that relayed foreign channels suffered most, requiring 

significant financial outlays in order to comply with the 

law and sustaining financial losses as a result of breaches 

of retransmission and live broadcast contracts with foreign 

and domestic companies. The censorship introduced by the 

Constitutional Law led to the cutoff of retransmission of 

Russian-language channels, the Euronews channel, and others 

for an entire month—a breach of consumers’ rights as set 

forth in their bilateral contracts. The law also confronted 

those companies with the need to expand their efforts to 

monitor content and assess its legality. 

In addition, the pre-election News and Advertising Activities 

Act threw the media market out of balance, imposing tariffs 

and rates on the electronic and print media and forcing 

them to either lower their potential profits from campaign 

advertising or break the law. The Act did not cover news 

agencies, on the other hand, giving them an advantage 

by not restricting them in the prices they set for placing 

campaign material or in their production of campaign 

advertising products. 

Political diktats presented another barrier to free-market 

regulation in advertising and significantly reduced the 



295KYRGYZSTAN

and Sergey Chikhryakov guilty of “hooliganism” under article 

234 of the penal code and sentenced them to nearly two 

years in a penal settlement (which media NGOs protested as 

too lenient). 

Additionally, the panelists often feel that journalists 

themselves are to blame for the attacks on them because 

they lacked awareness of—or simply did not follow—the basic 

safety rules when working in hot spots, situations of mass 

unrest, conflict, etc. 

In summer 2011, the Organization for Security and 

Co-operation in Europe (OSCE) Academy in Bishkek held 

a discussion: “Safety of Journalists: An Aggressive Society 

or Unethical Journalists?” In this meeting, government 

representatives, civil society, and the media community 

agreed to set up a quadrilateral working group on crimes 

against members of the media that would be made up of the 

law-enforcement agencies, deputies of the Jogorku Kenesh, 

the Ministry of Internal Affairs Public Supervisory Council, the 

State National Security Committee, the Ministry of Culture 

and Information, and media- and human-rights NGOs. The 

agreement set plans to bring in media- and human-rights 

NGOs to investigate attacks on media workers and to 

revise various laws that affect the safety of journalists. For 

example, they agreed to review article 151 of the penal code, 

entitled “Obstruction of the lawful professional activities 

of journalists,” with a view to producing a more accurate 

characterization of crimes against media professionals. The 

working group also approved Ministry of Internal Affairs 

orders to better ensure the safety of journalists and media 

workers during mass gatherings and to improve attention 

to complaints by journalists. It also approved an ordinance 

from the Office of the Prosecutor-General to strengthen 

prosecutorial oversight of allegations of crimes against 

journalists and media workers by law-enforcement officers.

The panelists noted that Kyrgyzstan’s laws protect the 

editorial independence of state or public media. In practice, 

however, government officials and politicians constantly put 

pressure on the media. The state media are on a short leash, 

held tightly by the authorities, because their funding comes 

from the state budget and they benefit from compulsory 

subscription fees, etc.

The vast majority of Kyrgyz media have not developed 

editorial policies. Therefore, the OTRK Supervisory Council’s 

approval of an editorial policy in April 2011 was an important 

symbolic event; OTRK stands alone among Kyrgyzstan’s state 

and public media in that respect. However, beyond adopting 

the document, little else has happened. Journalists and editors 

themselves do not understand the value of the editorial policy 

or the role of the Supervisory Council. They perceive the 

latter as a censorship committee, and they react negatively 

what we are living through in the south. For the rest of the 

world we appear democratic, but internally we are very 

closed. Problems of attacks on journalists are not discussed. In 

a closed society, by definition, there can be no open media.”

In 2011, despite a perceived expansion in the breathing 

space for freedom, government officials continued to 

target some media representatives for various reasons. For 

example, the former head of the National Commission for 

the Development of the State Language, Azimzhan Ibraimov, 

stirred up a witch hunt against Vecherniy Bishkek (The 

Evening Bishkek) Russian-language daily newspaper columnist 

Dina Maslova by playing the “language” and “national” 

cards. His public threats and demands for her to leave the 

country, amounting to harassment, did not arouse the 

interest of any senior person in the oversight bodies, nor did 

anonymous threats from self-described “patriots,” who forced 

Maslova to hire bodyguards, at her own expense.

Some members of the ruling political parties have also 

begun to feel above the law. According to the Kyrgyz Media 

Policy Institute, 15 members of the Asaba party, headed by 

Salmoorbek Dyykanov, crashed the office of the 24kg news 

agency in May, insulting journalists and threatening to burn 

the houses of managers because the agency had posted 

information that, in the assailants’ opinion, was not reliable. 

The Office of the Prosecutor-General found nothing criminal 

in the actions of the Asaba party members and refused 

to initiate criminal proceedings against them. Sometimes, 

the authorities themselves are behind illegal practices; for 

example, they searched the office of the local Associated 

Press correspondent, Abdurahman Aripov, and seized video 

material without any explanation. They later returned some 

of Aripov’s material, without any apology.

Threats against journalists remain common. In fall 2011, 

Kyrgyz public television OTRK’s national audience witnessed 

ambiguous threats voiced live on air by presidential candidate 

Kamchibek Tashiev against Dinara Suymalieva, the host of 

the television debates and director of the local subsidiary 

of the interstate television channel Mir. In another case, 

a law-enforcement officer took responsibility, in a private 

conversation, for the assault on journalist Kubanychbek 

Zholdoshev and still won one of the top posts in Kyrgyzstan’s 

Ministry of Internal Affairs. 

Still, compared with previous years, the panelists highlighted 

some positive signs. Although previously there was complete 

impunity for crimes against journalists, and the authorities 

generally did not bother to inform either the public or the 

media concerning the progress of their investigations, in 2011 

a few cases were publicized. For example, in the case of NTS 

television cameraman Timur Ismanbekov, who was murdered 

in spring 2010, the court found defendants Kaskar Katzhekov 



MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2012296

articles that can be used just as effectively to put pressure on 

the media and on journalists have not been decriminalized.” 

In fact, in 2011 parliamentarians attempted (unsuccessfully) 

to extend the penalties under article 128 and expand the 

definition of defamation. 

In accordance with the civil code’s principle of the 

presumption of guilt, the burden of proof rests with accused 

journalists or media representatives. The legislation did not 

distinguish between moral (non-pecuniary) injury to a public 

person or an ordinary citizen, and the civil code is based on 

a presumption of moral injury. At the same time, there were 

problems in the very wording of the articles of the Penal code 

and civil code of Kyrgyzstan, which lack clear and precise 

criteria for what constitutes an insult and/or a statement or 

communication discrediting the honor, dignity, or business 

reputation of a citizen or the business reputation of a legal 

entity, and what it was important to classify as being in the 

public interest.

Saginbaeva noted, “Cases in defense of honor and dignity 

against the media are most often lodged against the editors. 

In Kyrgyzstan, there are no standards whereby officials are 

liable to society for their actions, and against an official you 

need more serious evidence of defamation than in other 

cases. Many cases end up with the journalists and editors 

being fined for ‘erosion of reputation’ or ‘infliction of moral 

injury.’ Internet sites can be held liable and be penalized for 

the content of sites and forums, although their registration as 

media has not been legally recognized.” 

The panelists commented that the legislation does not clearly 

define the criteria for determining the amount of the fines 

in a given case or the criteria for measuring the extent of a 

moral injury. 

Despite the wording in the legislation, the practice in the 

courts reveals that the honor and dignity of those in power 

were most often considered much more “valuable” than the 

dignity of ordinary citizens. It was precisely thanks to lawsuits 

brought by individuals affiliated with the government in 

previous years that more than one media outlet had been 

brought to the verge of bankruptcy or beyond, or had been 

closed down. Also, lower courts usually awarded very high 

damages, which were reduced every time the case went to 

higher court after higher court on appeal. According to some 

panelists, in the past year the average amount of damages 

awarded against media for moral injury (over and above the 

fines within the legally prescribed range) were between KGS 

10,000 and 20,000 ($215–$430). However, cases against the 

editors of Radio Liberty-Kyrgyzstan, AKIpress news agency, 

and Zhany Agym set damages of between KGS 50,000 and 

100,000 ($1,075–$2,150) against them in cases heard over the 

past year. 

to all of the Council’s recommendations. Moreover, efforts by 

members of the steering committee to explain the benefits of 

the editorial policy for journalists, or to ensure that it will help 

protect their rights and interests, have had no effect.

However, the editorial policy does not prescribe a commitment 

to the public interest, nor professionalism, impartiality, and 

editorial independence, and in practice OTRK broadcasts 

sometimes violate flagrantly the rights of ordinary citizens 

and serve the interests of those in power. For example, in the 

run-up to the elections, OTRK provided Almaz Atambaev of 

the Social Democratic Party with quite simply barefaced PR, 

for free, and maligned the activities of parliament without 

restraint. Even worse, some members of the OTRK Supervisory 

Council abuse the editorial policy, using television and radio 

broadcasting time for commercial purposes or using airtime 

free of charge for their own PR campaigns.

At the same time, OTRK news is rife with civil-rights 

violations. To illustrate, Kulinskiy described an OTRK news 

bulletin in June 2011 dedicated to children with TB that 

publicized the names and addresses of the children. Kulinskiy 

complained to the OTRK Supervisory Council about this and 

received no response.

In 2011 the Amendments to the Penal Code of the Kyrgyz 

Republic Act recognized that the Code’s article 127, on 

defamation, had lost its effectiveness. Therefore, all possible 

cases of litigation concerning offenses against the freedom, 

honor, or dignity of a person were redirected to the penal 

code’s article 128—which, contrary to the expectations of the 

media community, remained in the penal code, unchanged—

and also to articles in the civil code, on compensation 

for moral injury and protection of the honor, dignity, 

and business reputation of the citizen or of the business 

reputation of legal entities.

To date, as the panelists noted, only a few journalists were 

convicted under the now invalidated article of the penal 

code; no journalists were imprisoned for libel in 2011. The 

panelists’ assessments of the amendments to the penal 

code regarding the decriminalization of defamation varied 

widely. Some of the panelists, mainly representatives of 

foreign media institutions and organizations, were inclined 

to consider this significant progress in enhancing freedom 

of speech, whereas the other, local experts were very 

restrained in their reaction. For example, Gulnara Toralieva, 

head of Mass Media and Journalism, American University 

of Central Asia, Bishkek, “The change is more of a symbolic 

step; over the past 20 years the article has been used only 

twice for political purposes as a means of putting pressure 

on journalists and the media, and that was back during the 

reign of the first president of the republic. Articles 128 and 

142 of the penal code (insulting an official) and certain other 



297KYRGYZSTAN

number of ministries, such as the Ministry of the Interior, 

the State National Security Committee, the Office of the 

Prosecutor-General, and others, have improved their 

communication strategies, and their press services have begun 

to work more in real time, quickly providing information 

on request. The re-launched website and the information 

policy of the State National Security Committee and the 

State Service for the Implementation of Court Sentences 

are especially significant breakthroughs. Similarly, the press 

service and departmental website of the Supreme Court had 

also begun to operate more in real time, and more openly. 

Despite this progress, the panelists saw no systemic changes, 

nor any strong leadership. For example, the panelists noted 

that the Ministry of Health, which replaced an efficient and 

experienced press secretary, negatively impacted access to 

quality information from the department. Another problem 

is the existence of personalized departmental websites that 

focus exclusively on promoting the image of the head of 

that department. For example, the Emergencies Ministry had 

three sites—each created, one quickly after the other, under a 

newly appointed minister.

The panelists said that increased public accessibility and 

transparency at a number of ministries appears to stem more 

from the reaction of the state services to public pressure. 

Thus, the very strong criticism of a number of Supreme Court 

decisions and the demonstrations against them in high-profile 

political trials, expressed in the form of organized picketing 

and rallies against the composition of the Supreme Court 

in 2010–2011, inspired government departments to revise 

their approach and opt for more open interaction with the 

media. The same thing happened with the State Service for 

the Implementation of Court Sentences: prison riots, mass 

disturbances by prisoners’ relatives, and the demands for the 

newly appointed management of the service to be replaced 

proved to the Service how important it is to work with the 

media and the public.

The Access to Information Act had been very helpful to 

bloggers in their activities. In 2011 bloggers actively sent 

requests to the various organs of the state authorities and 

tended to take a positive view of access to information from 

state bodies and local authorities, because they were not 

under the same time pressure as the traditional media and 

were not planning to produce media products. In addition, 

the Kloop online journalism school portal actively trained 

dozens of young people and teenagers to work with state 

bodies and to compile their requests in the correct form. 

The growth in influence of citizen journalism in Kyrgyzstan 

is evident as well. In all probability, its proactive nature 

motivated a number of state bodies to develop electronic 

public front offices and work more actively with the public.

Recognizing the media’s responsibility to comply with the law 

and professional standards, the panelists expressed concern 

over the discriminatory nature of oversight. Thus, despite the 

fact that many media feature insulting language, and publish 

unverified and unreliable information, the Office of the 

Prosecutor-General and the courts generally respond only to 

these offenses when handed a political order to do so. 

However, the panelists also noted positive trends. For 

example, according to the State Committee for National 

Security, the government blocked access from Kyrgyzstan 

to 12 sites containing extremist content. However, not one 

provider had been given even a verbal warning, and no one 

had taken any action against any communications operator 

for illegal content.

Access to information by journalists is strained, and the 

timeframes stipulated by the Access to Information Held by 

Public Bodies and Local Authorities of the Kyrgyz Republic 

Act do not correspond to the specific needs and timeframes 

of journalism; procedures for extracting a response can be 

drawn out. “Many laws, especially those concerning access 

to information of public significance, were written more for 

the ordinary citizen than for the media; they do not take into 

account the specific requirements of the media, for example, 

in terms of the time required for a response,” Ismanov said.

State bodies, for the most part, do not work transparently, 

and the panelists said that in the past year, parliament proved 

especially guilty of acting with great secrecy and obstructing 

restrictions on access to information. It deployed a variety 

of methods—banning entry to its hall, banning the work of 

committees from view, prohibiting the taking of pictures (still 

or video), and concealing documents, including texts of the 

legislation it had adopted.

New parliamentary procedural rules that came into effect at 

the end of the year raised hopes that access to information 

might improve, such as the use of stenographers to provide 

real-time transcripts of parliamentary sessions. In addition, 

with support from a joint United Nations Development 

Program (UNDP) and European Union project, the www.

tereze.kg site was launched to provide public access to 

parliament; it posts a key statistical database on the activities 

of the deputies and parliament.

The panelists complained that journalists have difficulty 

finding the addresses for the websites of government bodies; 

there is no central database of such sites. Most sites launched 

by government departments and agencies, though they 

technically exist, have not been updated for years.

Assessing the change in the quality of access to information 

held by public bodies and local authorities, the panelists 

agreed that there are positive developments to note. A 



MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2012298

accreditation for the campaign. The official refusal read: 

“Based on the fact that the deadlines for media accreditation 

set by the Central Election Commission have long passed.” 

However, the paper had previously submitted its application 

three times. 

OBJECTIVE 2: PROFESSIONAL JOURNALISM

Kyrgyzstan Objective Score: 1.77

Throughout the year, flashpoints of conflicts rooted in 

accusations of bad faith and lack of objectivity periodically 

flared up, and the October 2011 presidential election marked 

the low point. 

Early on, civil-society institutions, together with media experts, 

organized an ad hoc staff to advocate for public control 

of the election campaign in the media. Regarding the last 

presidential election, the coordinator of the ad hoc staff, Tattu 

Mambetalieva, said, “All the media, with few exceptions, 

behaved abominably during the campaigning period. They 

produced a stream of unchecked information, ‘black PR,’ 

heightening the tension and attempting to foment ethnic 

and religious strife.” In the first week of the campaign period 

alone, the CEC issued 10 warnings to specific media; the 

media failed to react. Print media monitoring data from the 

presidential election period revealed that 5 percent of articles 

were based on rumor and hearsay, 72 percent cited a specific 

source of information, and 23 percent provided no source.4 

4  The Media Policy Institute Foundation, with the support of the 

democratic commission of the US Embassy in Kyrgyzstan, carried out a 

print media monitoring project during the election period, covering 21 

print editions in both Kyrgyz and Russian.

The restriction of access by the media and audiences to 

foreign television and radio during the presidential election 

campaign, under the 2011 Constitutional Law on the 

Elections of the President of the Kyrgyz Republic and of 

Deputies to the Jogorku Kenesh, turned out to be irrelevant, 

considering how information is consumed in the present day, 

and ultimately had little effect. In fact, given Kyrgyzstan’s 

relatively high Internet penetration, and the fact that a 

large proportion of the population has access to satellite 

communications,2 barring public access to foreign broadcasts 

proved impossible in practice.

However, the government, specifically the CEC, forced the 

local media to cut relay services and, in some cases, even 

completely abandon them. For a whole month, Euronews 

was not broadcast on the ElTR public television channel. 

OTRK, to reduce the financial cost of producing news, gave 

up its subscription to the Reuters news feed, and in practice 

all media limited their consumption to local news agency 

products and self-produced news content to cut costs.

Entry into the journalism profession in Kyrgyzstan remains 

unrestricted, and no new permit or licensing requirements 

have been introduced. At the same time, a few bloggers and 

freelance journalists pointed to the emergence of a number 

of problems in obtaining accreditation and gaining access to 

official functions, as all state bodies ask journalists for proof 

of ID from their editorial office. 

The panelists did note that the 2011 presidential election 

changed things somewhat. In October 2011, parliament 

decided to change the unrestricted principle of access to 

obtaining information by adopting rules for the accreditation 

of journalists. The deputies gave themselves the right to 

deprive journalists of accreditation “if they or their editorial 

offices disseminate information that does not correspond to 

the reality and impugns the honor and dignity of the Jogorku 

Kenesh, the majority coalition, factions, committees, or 

deputies.”3 This regulation enabled parliament, immediately 

after the order was adopted, to suspend the accreditation of 

Channel Five and IWPR. Also in October, the CEC withdrew 

accreditation from the Kyrgyz-language Sayasat Press, which 

belongs to the Butun Kyrgystan political party, without trial 

or investigation. Sayasat Press had identified violations of 

electoral law and black PR against the candidate Almazbek 

Atambayev. Panelists also pointed out that the CEC set the 

period for media accreditation long before the election 

campaign, back in July—and some feel that was a way to 

refuse a few media, such as Chalkan.kg’s newspaper, their 

2  The cost of a counterfeit Chinese satellite dish is KGS 1,000 som 

($20), and each additional receiver head at KGS 500 ($10) increases the 

number of bundles that can be received. There are dozens of channels 

in each bundle.

3  See www.knews.kg/ru/columnist/4099/ (in Russian).

JOURNALISM MEETS PROFESSIONAL 
STANDARDS OF QUALITY.

PROFESSIONAL JOURNALISM INDICATORS:

> Reporting is fair, objective, and well-sourced.

> Journalists follow recognized and accepted ethical standards.

> Journalists and editors do not practice self-censorship.

> Journalists cover key events and issues.

> Pay levels for journalists and other media professionals are 
sufficiently high to discourage corruption and retain qualified 
personnel within the media profession.

> Entertainment programming does not eclipse news and 
information programming.

> Technical facilities and equipment for gathering, producing, and 
distributing news are modern and efficient.

> Quality niche reporting and programming exist (investigative, 
economics/business, local, political).



299KYRGYZSTAN

agencies. The very same day, one of the most respected 

news agencies, AKIpress, published his fictitious press 

release in full. Iskander then publicly revealed the hoax and 

organized a discussion about how the mainstream media do 

not operate professionally by failing to verify information 

before publishing. According to one of the panelists, this 

incident split apart blog journalism and the mainstream 

media, exposing the need to examine and define clearly the 

ethics of interaction between new and traditional media. It 

also prompted serious discussion among the panelists about 

the functions of news agencies and other media. Some 

panelists feel that timeliness is the most important function 

of the news agencies and assume that the newspapers are 

responsible for verifying the information received from news 

agencies. Other panelists, while not denying the importance 

of getting news out quickly, believe that both the agencies 

and newspapers should be responsible for the accuracy and 

reliability of the information.

Also during the election period, a civic activist subjected 

the Kloop news site to an experiment by sending in some 

nonpolitical material about a trend for couples engaged to 

be married in Osh to take helicopter flights. The publication, 

complete with photos and quotes, looked professional. 

However, immediately after it was published, one of the 

people allegedly interviewed for the article went to the 

site portal and indignantly demanded a retraction from the 

editors. It turned out that all the details in the publication 

were no more than a skillful fiction, using very real first and 

last names.

Regarding the ways that the development of new media 

is changing professional standards, Aibek Baratov, blogger 

and managing partner of BandA creative agency, remarked, 

“More and more journalists are starting to use social 

networks and extract a huge quantity of newsbreaks from 

the online environment. That, in turn, causes them to deviate 

further and further from the principles of professional 

journalism, because of their specific audience. And in general, 

the concept of ‘professional standards of quality’ seems to me 

to be a very mutable indicator.” 

Generally, Askerbubu Sakybaeva, editor-in-chief of Zhany 

Agym, commented that international organizations and 

NGOs suggest that there are more rumors right now than real 

information, but she pointed out the challenges journalists 

face in verifying information when access to information 

is hampered. Sometimes newspapers would like to clarify 

rumors, but official sources refuse to comment. To illustrate, 

she said, “Recently we tried to obtain information about 

explosives left at police headquarters, but the police said 

there that they were prohibited from giving out such 

information and referred us to the Ministry of Internal 

Monitoring carried out for the Center for Information Law 

project in partnership with the Journalists’ Association5 

also found bias in various media channels and publications, 

expressed in biased material, skewed advertising volumes, and 

in the failure to reveal information about paid-for campaign 

material. The election-focused volume also identified which 

candidates led in terms of the volume of their advertising/

campaign material. The panelists feel, however, that many of 

the media were guilty of unreliability and bias even outside 

the election period, with some panelists singling out the 24kg 

news agency and the Kyrgyz-language newspapers.

Research by the Journalists’ Association into OTRK’s content 

over two weeks in September 20116 revealed hidden 

advertising, a lack of objectivity, and poor quality of analysis; 

failure to comply with ethical standards and failure to rely on 

at least two sources of information are the major violations.

The fact that certain topics are taboo in the media did not 

help strengthen media freedom, either. Mainstream media 

do not cover ethnic and sectarian relations, or regionalism, 

and the panelists said it is hard to imagine objective coverage 

being given to those topics presenting the views of each of 

the sides. The media continued to depend on a limited pool 

of experts in the various fields. Furthermore, many journalists 

believe that the quality of expert opinions is poor; they also 

feel it is incapable of meeting the needs of the audience or 

improving journalistic material.

Sadiev expressed the dominant view among the panelists: “A 

large proportion of publications do not adhere to generally 

accepted standards, journalistic or ethical, for journalists 

in Kyrgyzstan.” In his view, the worst offenders are the 

Kyrgyz-language print media, although others disagree. 

Kulinskiy added, “This is a country where unlawful and illegal 

methods continue to be the most effective...Journalists have 

learned how to manipulate situations and people, too...

Often, journalists themselves provoke conflicts.” 

One of the initiators of the Kloop news platform, Bektur 

Iskander, created a buzz by carrying out a very unusual 

experiment: he put together a press release for a fictitious 

organization, holding a fictitious event featuring an 

invented foreign expert. He created a logo for the fictitious 

organization and distributed this “canard” to all the news 

5  Carried out with funding from the Danish International Media 

Support organization (IMS) and Soros-Kyrgyzstan, the monitoring 

covered 13 Kyrgyz and 11 Russian-language newspapers, eight 

electronic media, five online publications, and also regional 

publications—including public and private media. For more details, 

see S. Zhumagulov, K. Chekirov, I. Kochkarova, M. Tokoev: Report 

on results of monitoring and content analysis of OTRK TV programs, 

Bishkek, Maks-print, 2011 (in Russian).

6  S. Zhumagulov, K. Chekirov, I. Kochkarova, M. Tokoev, Report on 

results of monitoring and content analysis of OTRK TV programs, 

Bishkek, Maks-print, 2011 (in Russian).



MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2012300

to ethical standards of online journalism on the face of 

the Kloop web portal, in practice, violations of its ethical 

characteristics are not uncommon. For example, the 

Kloop news ticker might enthusiastically present a Eurasia 

Foundation project, even while the Eurasia Foundation is a 

key donor for Kloop.

The panelists feel that journalists commonly accept bribes and 

use their profession and position for blackmail and extortion. 

According to the panelists, such practices are particularly 

common among OTRK and ElTR journalists. The panelists 

also said that in the regions, journalists from the Ala-Too 

and Zaman programs, reputedly well practiced in the field 

of extortion and blackmail, inspire fear among citizens and 

authorities alike.

Self-censorship persists as well. Commenting on the situation 

in the local media after the turmoil of summer 2010 in 

the southern regions of Kyrgyzstan, Ismanov and Tursunov 

agree: the people of Kyrgyzstan are still living under postwar 

conditions, and some journalists could still not speak openly 

and without censorship about many things surrounding 

the uprising.

As one indicator that censorship is thriving, the panelists 

pointed to the long sentences handed down in 2011 to 

the former owners of the OshTV television channel, Khalil 

Khudayberdiev, and the Mezon TV television company, 

Zhavlon Mirzakhodzhaev. The Committee to Protect 

Journalists (CPJ)7 found, after a special investigation, that 

the two were convicted on the grounds that “in the spring 

of 2010, their channels aired live a protest rally against the 

deposed president, Kurmanbek Bakiyev, at which leaders of 

the Uzbek diaspora urged Uzbeks to refrain from violence 

and to support the transitional government of Roza 

Otunbaeva.” The local media chose not to comment on the 

case. In the national media, journalists treated the case as 

practically taboo, failing to note its relationship either to 

their colleagues who had been forced to emigrate or to the 

court verdict finding both ex-editors and media owners guilty 

in absentia.

Most of the Kyrgyz-language newspapers were silent on the 

events in Andarak and Zhany Zher villages in Batken province, 

where ethnic clashes had occurred. The main state-controlled 

medium, Kyrgyz Tuusu, and a number of news agencies—

AKIpress, Kabar, 24kg, and Knews—covered it in a very 

limited manner, reflecting only the official point of view.

A significant proportion of journalists took another approach, 

allowing no constraints, including ethical constraints, to 

impede their work and felt above the law, with publications 

7  See www.24.kg/community/114385-kzzh-obvineniya-v-otnoshenii-

yeks-vladelcev-smi.html (in Russian).

Affairs. We went out to the Ministry, but none of the officials 

who could comment on the situation appeared. The Ministry 

representatives constantly referred us to the press service, 

but the press service will only give you some sort of dry 

information after two or three days.”

The panelists also underscored the trend of clan journalism. 

Whereas the media were previously divided into 

pro-government and opposition camps, they are now divided 

into a multitude of camps defending the clan interests of 

elite groups. The panelists feel it is clear that in serving clan 

interests, by definition it becomes impossible for journalism 

to be objective, accurate, or professional.

Several attempts by media experts and international 

organizations in recent years for the entire journalism 

community to develop and adopt a journalistic code of ethics 

have failed. A number of media, during the last congress 

of journalists, adopted ethical standards for journalists, and 

Center for Information Law representatives visited editorial 

offices to explain international standards. However, this did 

not lead more media outlets to adopt the Code of Ethics; 

nor did it spur development of a culture of compliance 

surrounding the Code. For example, one Kyrgyz-language 

newspaper experimented with compliance by avoiding the 

“black” technologies of manipulation and propaganda, 

trying to observe neutrality with respect to the heroes of its 

publications. The public responded immediately by reducing 

demand for the publication. The panelists said that not only 

is it profitable financially to produce fictitious, unverified, 

unethical material, but politicians demand such material and 

do not hesitate to use the media as a weapon.

The panelists identified plagiarism as the most important 

ethical issue. Borrowing photos or text from the Internet, 

a newspaper, or an electronic medium, without permission 

or without citing a source, is common practice in absolutely 

any and every medium one cared to name. Notably, only 

a very few media keep a photojournalist on their editorial 

staff or under contract—yet all print media are abundantly 

full of pictures, as a rule with no credit printed beneath the 

photos. Radio and television companies and newspapers, 

almost without exception, take news from the AKIpress and 

24kg agency news feeds and almost never give credit. In 

recent years, the newspapers and news agencies also actively 

plagiarized material from bloggers—often without changing 

a single word, except the byline. However, so far there had 

not been a single public accusation of plagiarism, let alone a 

court case on authors’ rights. 

Another problem is the concealment of paid coverage. 

Practically all media outlets in the country are guilty of 

concealing sources of bias from the public, the panelists said. 

For example, despite the manifestation of the commitment 



301KYRGYZSTAN

could lead to undesirable consequences for the editors and 

journalists if they are covered. On the contrary, keeping quiet 

about the main topics can lose you your audience.”

However, even the most cursory analysis of newspapers or 

television channel websites shows that most media, even 

when looking at such areas as religion, the government, 

interethnic relations, economic development, and budget 

processes, try to avoid acute problems and conflict situations 

by limiting themselves to the official government positions. 

The most sobering example of this was the story of the 

delivery of radioactive coal from Kazakhstan, with the 

complicity of Kyrgyz officials, to Bishkek’s combined heat and 

power station. Practically all media sang the same tune set by 

the government press service’s press release. Not one media 

outlet investigated how such a criminal deal could have 

been struck, which government leaders sanctioned the deal, 

who exactly profited from it and how much, why no one 

was punished, who would rectify the error, and how much 

cleanup would cost.

In 2011 bloggers were the most up-to-the-minute and reliable 

in their coverage of a number of situations. For example, they 

were the first to inform the public about a plane crash in Osh 

at the end of December, and a split among the political parties 

came out first in blogs. A blogger’s video helped expose the 

truth regarding the singer Ukashev’s fault in a car accident.

According to the two-week study on OTRK’s content by the 

Journalists’ Association, journalists’ and editors’ choices of 

topics are not always based on the principles of public interest 

and meeting the needs of all segments of the audience, but 

possibly on the basis of the minimum professional, creative, 

financial, and technical resources needed.9 

Pay levels for journalists remain critically low, especially in 

the country’s regions. Despite the high level of inflation, even 

experienced journalists in the regional press receive no more 

than KGS 2,000 to KGS 3,000 ($43–$65) per month, while the 

top salaries for journalists in the capital are approximately 

9  Ibid., Report on results of monitoring and content analysis of OTRK 

TV programs.

full of hatred and ethnic intolerance. For example, in 2011 

some journalists organized an anti-Semitic campaign. 

Zhanyryk Apta published an article entitled “Sabbath for 

Jews on Kyrgyz Soil” (October 2011); Maydan.kg published 

material on the same subject under the heading “Parasitic 

Worms” (November 2011); Achyk Sayasat published an 

article “We must stop this: Kyrgyzstan is our common home” 

(December 2011), etc. This did generate a major discussion, 

and some media—polit.kg, for example—accused these media 

of anti-Semitism.8

As always, the issue of self-censorship among journalists 

generated a great deal of discussion. In a situation where 

there is no effective editorial policy, journalists must be 

guided by their own concept of ethics and the principle of 

“do no harm.” The journalism community launched several 

initiatives to introduce self-censorship in 2011: for example, 

there was a call by a group of journalists to stop using words 

denoting a division between south and north. On assuming 

office, President Atambaev also called on the country’s 

journalists to make use of the principle of abstinence: “Give 

me two or three months to work; do not criticize.” Not all 

newspapers complied, such as Jany Ordo, Achyk Sayasat, and 

Uchur, which belong to the opposition.

Baratov shared his own practice of self-censorship. While 

working on investigative material on corruption among the 

traffic police, he shot a great deal of video and still photo 

material depicting bribes and other offenses committed both 

by traffic police and car drivers. However, he retouched the 

faces and other identifying details before posting. Explaining 

why, he said: “My goal was to fight the corruption that 

affects the entire system. I did not want anyone featured in 

my posts to become ‘scapegoats,’ to be fired or punished. The 

important thing is discussion and action to make the system 

more lawful.”

The panelists pointed to the growing strength of blogs, 

noting that they are providing a foundation for investigative 

journalism. The Kloop platform played a particularly strong 

role in this. In addition, unlike mainstream journalists, 

Kloop’s civic journalists investigate not only purely political 

and criminal issues, but social issues, and took on the air of 

civil activists. Examples that particularly resonated with the 

public include a photo journalism piece about the shooting 

of street dogs; investigative work on restrictions on internal 

migrants and their need for residence permits; and  the use 

of mobile phones and cameras at polling stations during the 

presidential election. 

According to Saginbaeva, “Journalists cover all major events 

and topics in the country. There are no topics or events that 

8  See http://polit.kg/print/2/194 for details (in Russian).

According to data provided by Sadiev, 

“all the newspapers in Batken province 

do their print runs either in Osh or in 

neighboring Tajikistan. The provincial 

Batken Tany is printed in Bishkek. This 

affects how up-to-date the newspapers 

can be, and their cost.”



MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2012302

Nevertheless, the panelists see an obvious trend toward 

entertainment content, especially for online journalism 

and print media. Online, social and entertainment themes 

prevail. According to Saginbaeva, many new entertainment 

newspapers and websites draw top rankings, which she 

attributes to the fact that Kyrgyzstan’s Internet audience 

is predominantly young. A purely entertainment channel, 

Komuz TV, appeared in the AlaTV cable television bundle, 

positioned as a youth, music, and entertainment-based 

channel broadcasting music videos and entertainment 

programs made in Kyrgyzstan. 

Not all media enterprises have been able to keep up with the 

pace of technology and upgrade their facilities, and those 

that have been able to have done so only to a limited extent. 

The regional media are still most in need of news-gathering 

and production equipment. Many print media, as their 

owners value them more as political tools than commercial 

enterprises, have minimal equipment. From one political 

event (typically elections) to another, two or three journalists 

languish in such media outlets, with the minimum required 

to keep the newspaper alive. Not all editorial offices have 

permanent access to the Internet, especially broadband. In 

the regions, landline Internet access is so slow that if mobile 

networks did not provide an alternative means of access, few 

would use the Internet.

The immediate future of Internet technologies appears rather 

optimistic. In December 2011, IT professionals and owners, 

developers of software products and services, and political 

figures convened for the second Kyrgyzstani Information 

Technologies Forum (KIT) to discuss problems and how to 

create the right conditions for successful IT development in 

Kyrgyzstan. During the KIT Forum, the LTE 4G network, based 

on the technical resources of Saima-Telecom,11 began operating 

in the capital and suburbs, and another company, GlobalAsia 

Telecom Ltd., announced the launch in the Kyrgyz Republic of 

WiMAX 802.16e mobile network broadband technology.

Research carried out by the Siar-Bishkek company shows 

that Kyrgyzstan is seeing a mobile Internet explosion. New 

technologies are being rapidly introduced into the mobile 

networks, and customers are being offered more and more 

new services, including 3G and 4G. The mobile network 

company Megacom was on the verge of announcing the 

launch of mobile television, but it failed when market analysis 

showed that the existing fleet of cellphones could not 

support the technology.

For the upcoming switchover to digital broadcasting, whether 

traditional television companies can re-equip and roll out 

11  Saima-Telecom has called its new project SAIMA4G. The equipment 

supplier is Huawei Technologies (People’s Republic of China).

$500 per month. Even in highly profitable media companies, 

such as Superinfo, the journalists earned KGS 10,000 ($215) 

or less—leading to high turnover in the editorial team. On 

these salaries, most journalists cannot even afford to buy 

laptops and must be on constant lookout for additional ways 

to earn money.

Saginbaeva said, “Pay levels for journalists basically remain 

low. There are a few major newspapers, television channels, 

and news agencies that can afford to pay good salaries to 

journalists and editors. But basically, novice journalists receive 

from $100 to $200, then they try to get on the staff of these 

major media outlets, where experienced journalists are paid 

from $500 and up, and the result is that journalists ‘run’ from 

one media outlet to the next, regardless of whether it is a 

state media outlet or private. Naturally, many people want 

to escape from this circular round and try their hand in other 

areas. Some try working as press secretaries in companies and 

state bodies.”

It is hard to compare journalists’ incomes with those of 

workers in other occupations because of the massive, 

all-pervasive nature of corruption and abuse of office for 

personal gain. For example, with all the similarities of the 

official incomes of teachers and journalists, in practice, 

teachers, at least in the capital, draw a not inconsiderable 

salary in the form of “black cash.”

The practice of handing out part of media salaries “in brown 

envelopes” is also not unknown but occurs to a more limited 

extent. Well-known journalists and editors pull in certain 

“dividends” from their professional activities, have access to 

limited resources, have less trouble getting hold of permits 

or “negotiating” with tax officials if they have their own 

business ventures, and so on.

The ratio of news to entertainment programs and 

publications in all types of media is skewed in favor of 

entertainment. The Journalists’ Association analysis on 

OTRK television programs over two weeks in September 

201110 showed that entertainment programs far outstripped 

news and political/economic programs, especially in 

Russian-language programming.

Despite the increase in entertainment programming, 

the volume of political news and information/ analytical 

programming is still quite high, reflecting the high level of 

politicization of the society. However, Kyrgyz society has long 

lamented the poor quality of analytical content, even though 

during the election period the volume of such content 

increased significantly. 

10  Ibid., Report on results of monitoring and content analysis of OTRK 

TV programs.



303KYRGYZSTAN

OBJECTIVE 3: PLURALITY OF NEWS

Kyrgyzstan Objective Score: 2.19

According to the Ministry of Justice database, almost 

1,500 traditional media establishments are registered in 

Kyrgyzstan, about a third of which are currently operating; 

of those, about 150 are electronic media, and 70 percent are 

Kyrgyz-language.13 Of that third, about 150 are electronic 

media, and 70 percent are Kyrgyz-language. The vast majority 

(over 300) of media outlets are concentrated in the capital, 

with about another 100 in Osh.

Among the electronic media, OTRK and ElTR have the widest 

coverage with their distribution networks, but they still fall 

short of nationwide coverage. During the implementation 

of the digital broadcasting project in Batken province 

(2009–2011), out of 211 villages, coverage could be extended 

to only 154, cutting off over 62,000 citizens from the 

television broadcasts of their own country. There are many 

potential roadblocks in the transition to digital, and there is 

a serious risk that people will either not pay, or be unable to 

pay, for e-content made in Kyrgyzstan.

Another picture emerges in the field of new media and 

mobile Internet users. Over 91 percent of the population 

13  The database has not been updated since 2009, so the ratio of print 

to electronic media may have changed, given the recent boom in 

electronic and online media.

their networks is proving a critical challenge—insurmountable 

for some. Only a handful seem capable of pulling off the 

digital transition in the near future. 

In terms of printing services, most print media are forced to go 

to the capital or other large urban centers. According to data 

provided by Sadiev, “all the newspapers in Batken province do 

their print runs either in Osh or in neighboring Tajikistan. The 

provincial Batken Tany is printed in Bishkek. This affects how 

up-to-date the newspapers can be, and their cost.”

Even the state’s Channel One is poorly equipped. According to 

the Journalists’ Association analysis of OTRK’s programming, 

obsolete technical equipment at OTRK is not the least 

important factor behind the poor quality of its programs. 

For example, journalists use normal microphones when lapel 

mikes would work much better, and they have no technical 

capacity to archive content. Furthermore, camera-control 

engineers and video editors, due to their low motivation and 

poor mastery of the technologies, are not taking advantage 

of even what limited technical capabilities the channel offers.

Niche journalism has still not developed in any significant 

way in Kyrgyzstan; a few isolated tendencies in individual 

media do not add up to niche journalism, panelists said. For 

a few years now, OTRK has aired a health program; among 

the print media there is only one journalist, Nina Nichiporova, 

who is positioning herself as Vecherniy Bishkek’s specialist 

on medical topics. Economic journalism is limited to two or 

three journalists: Larisa Li (MSN Russian-language weekly and 

online newspaper), Dina Maslova (Vecherniy Bishkek), and 

the economic commentators at AKIpress news agency. On the 

eve of the presidential election, economic journalism received 

a shot in the arm from the political party press, but almost 

immediately after the elections ended it was once again put 

on the back burner, until the next election.

The panelists said that niche journalism cannot develop until 

demand in the media market goes up and publishers have 

the financial capacity. Most media outlets cannot afford to 

hire niche journalists and keep two or three “omnivorous” 

journalists instead. At the same time, the available resources 

for preparing material on various topics are limited.

However, the Russian-language social and political city 

newspaper Vesti is an exception. The owner of the 

publication, Ivan Kutimov, believes that it is precisely 

specialization/niche journalism—as a city newspaper—that 

created demand and allowed it to have a stable circulation of 

no fewer than 3,000 copies over many years now.12

12  Please see www.open.kg/ru/theme/blitz/?theme_id=114&id=954 (in 

Russian).

MULTIPLE NEWS SOURCES PROVIDE CITIZENS 
WITH RELIABLE, OBJECTIVE NEWS.

PLURALITY OF NEWS SOURCES INDICATORS:

> Plurality of public and private news sources (e.g., print, broadcast, 
Internet, mobile) exist and offer multiple viewpoints.

> Citizens’ access to domestic or international media is not 
restricted by law, economics, or other means.

> State or public media reflect the views of the political spectrum, 
are nonpartisan, and serve the public interest.

> Independent news agencies gather and distribute news for 
media outlets.

> Private media produce their own news.

> Transparency of media ownership allows consumers to judge the 
objectivity of news; media ownership is not concentrated in a 
few conglomerates.

> A broad spectrum of social interests are reflected and 
represented in the media, including minority-language 
information sources

> The media provide news coverage and information about local, 
national, and international issues.



MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2012304

dishes, the population does not have problems accessing 

information. In the absence of electricity, people living near 

mountain rivers are showing their ingenuity in setting up 

their own mini-hydroelectric power plants.

There were barriers to access only on individual foreign 

media; for example, a number of blog platforms were closed 

for Kyrgyzstan, as Internet traffic out of Kazakhstan was cut. 

Also in June 2011 parliament ordered several government 

agencies to block public access to the information site 

Fergana.ru to “protect the interests of the state.” The 

parliamentarians felt the site was fueling ethnic strife in 

the country and that its postings did not reflect reality.15 

International organizations, including Human Rights Watch, 

came to the outlet’s defense.

Public media still do not exist in Kyrgyzstan, despite the fact 

that two channels are labeled public. OTRK is the leader 

and standard-bearer of the Kyrgyz state media, and in 2011 

the state provided, one could safely say, unprecedented 

financial investment in the television channel. OTRK content 

is definitely changing for the better, and the programming 

schedule improved. Nevertheless, at moments of political crisis, 

in the election campaigns, and in everyday news and analytical 

content, the style and approach had definitely not changed: 

OTRK continues to serve the interests of the authorities. 

Although the authorities’ palette now has more diverse colors 

on it and the government system has a semblance of checks 

and balances between the parliamentary and the presidential 

authorities, the most important vector is now the dominant 

party group. As in previous eras, this channel has an unspoken 

list of people who must not be allowed on air, and stigmatized 

portrayals of opponents of the authorities continue. There 

was a case last year when the program “Zhany Bashat,” 

produced with grant support from the National Democratic 

Institute (NDI), presented a critical interview with the Russian 

expert Arkadiy Dubnov. The journalist who did the interview 

almost got fired because the expert voiced doubts about the 

legitimacy of the election results.

The number of social programs on OTRK remains small, but 

for the second year in a row, broadcasting for children and 

young people increased.

In the field of print media, the main trend is the 

disappearance of confrontation between the state and 

opposition media. The newspapers now stand for the 

protection of clan and regional interests. That, for all the 

variety of choice that exists, makes it difficult to say that 

those media serve the public interest.

15  Fabula newspaper no. 38 of June 10, 2011/p. 5 (in Russian).

has access to mobile communications, and the vast majority 

uses the mobile Internet actively. And, thanks to the 

Door Media Foundation project, Megacom, Beeline, and 

Foneks subscribers can receive Kush Kabar SMS news on 

their cellphones free of charge. The future and projected 

upgrading of the telephone fleet by the cellular operators 

will lead to a quantum leap in news consumption, and the 

telecom operators will be able to provide services in the 

4G broadband television broadcasting format. Even now, 

Internet service providers such as Aknet and Kyrgyztelecom 

have opened IP video service.

Overall, Internet access in Kyrgyzstan, according to Internet 

World Stats, had grown by June 2010 to just shy of 40 

percent, reaching 2,194,400 users.14 Of these, approximately 

878,000 (or 14 percent) use social networks, primarily 

Facebook and Twitter. 

In 2011 there was a real boom in Kyrgyz-language news 

content on the Internet. The most telling indicator is the 

rising number of visits to Kyrgyz-language news resources. For 

example, the largest news portal in Kyrgyzstan, Barakelde.

org, grew by 81 percent in 2011, with 2,037,000 visits by 

268,000 visitors (statistics from Google Analytics). 

All of these media sources present differing political views 

and target specific consumer groups (differentiated by 

age, status, and regional origin), and people have differing 

levels of confidence in them. According to the panelists, 

the mainstream media, especially the Kyrgyz-language 

newspapers, do not enjoy the trust of the population, which, 

incidentally, did not make them less popular. The market for 

Kyrgyz-language print media is hardly in decline. In terms 

of television, most people trust the state channels, primarily 

OTRK and ElTR, less than Azattyk and other private channels 

(on cable in the capital or on satellite), such as K+.

People show a high level of trust in social networks. Thus, 

a peculiar trend evolved for politicians to “live” in blogs, 

especially during the run-up to the elections. As well-known 

bloggers joked, in their blogs you can find graveyards 

belonging to politicians who opened a blog for PR purposes 

and dropped it after the race.

Despite the large gap in access to information between 

the capital and the regions, cellular networks and satellite 

dishes help with the colossal task of equalizing information 

density and pressure. The state is unable to look out for its 

own interests in the information flow on satellite television 

or through the mobile Internet. In practice, access to foreign 

media is not limited by anything except cost. But thanks to 

the production and supply of counterfeit Chinese satellite 

14  Internet World Stats, Kyrgyzstan. Available at: http://www.

internetworldstats.com/asia/kg.htm (accessed March 7, 2012).



305

own correspondence outposts in the country’s south, adopting 

one of the local journalists as their special correspondent.

The number of radio stations that still produce their own 

news could be counted on the fingers of one hand, with the 

radio channels of media groups based in Europe being the 

exception to the rule. Without much regard for the country’s 

authorities and their wishes, the satellite television channel 

K+ puts out news segments. OTRK, meanwhile, produces 

70 percent of its own content, while about 22 percent is 

retransmitted material, and 8 percent is outsourced products 

from production studios.

Questions of ownership in the Kyrgyz Republic, including 

media ownership, are among the least open to the public. 

The legislation does not oblige the media to disclose their 

owners. The public can only guess at ownership by analyzing 

the content. Although media experts often say that everyone 

knows what company belongs to whom, in fact, the panelists 

noted that opinions on the ownership of specific media 

ownership were very contradictory and limited—especially in 

broadcast media.

The civil code provides against foreign ownership of media 

in the Kyrgyz Republic, and non-residents may not establish 

their own publications, but no one can be sure that these 

provisions of the law are actually being upheld. According 

to unofficial information, a whole list of media represent 

investments of foreign capital, including the Azattyk media, 

Argumenty i Fakty Kyrgyzstan, KirTAG Kyrgyz Telegraph 

Agency, and NBT Independent Bishkek Television.

From time to time, journalists from various media look at 

questions of media ownership and publish their information 

on the true owners of various media. As a rule, none of the 

people identified as owners respond to such material; they 

either do not want to confirm that the allegations are true by 

reacting to them, or they are simply ignoring them. 

There is no monopoly on the production of information 

in Kyrgyzstan; the last attempt to create a mega-media 

holding company ended with the Bakiyev regime. The 

state owns a few newspapers and a couple of television 

channels. After Channel Five was nationalized, de jure the 

state (in the form of various branches of the government) 

had in its hands all the country’s major television channels. 

But parliament has so far not succeeded in taking hold of 

Channel Five as the parliament channel, and Pyramid has still 

not been nationalized, as the government is blocking the 

implementation of the relevant Act.

In 2011 there was wide-ranging debate about two alternative 

concepts of Kyrgyzstan’s national policy. The two concepts 

represent two different approaches in all areas of interaction 

A wave of new news agencies in 2010 and 2011 led to 

greater competition among agencies and a wider choice of 

information and approaches. On the eve of the last election, 

10 news agencies opened almost simultaneously, including 

polit.kg, K-news.kg, bulak.kg, vesti.kg, time.kg, report.kg, 

and NEWS-ASIA (the Central Asia news portal came online in 

2010, but not until 2011 in Kyrgyzstan).

For the time being, the leading news agency is AKIpress, 

which has already implemented 15 or more projects, 

from economic to entertainment sites, and a video portal. 

However, the new agencies present a serious alternative to 

the established AKIpress and 24kg, especially as, for the time 

being, they offer their content free of charge. For example, 

the K-news agency, set up in summer 2011, confidently 

and quickly became the leader in the network among the 

Kyrgyzstani media with a Facebook page, and it is the only 

Kyrgyz media with a Wikipedia page. K-news offers a range 

of services, including PR services, advertising services, and 

interactive functionalities, including video and still photo 

material, and informational graphics.

A whole range of information sites offer a language choice. 

Some sites endeavor to occupy a more up-to-the-minute 

niche. Each of the news agencies is privately owned, 

excluding state-owned Kabar. Many new agencies were set 

up by foreign proprietors, making them more independent 

politically. The great variety of news agencies and their 

functioning in the kg zone, which is very cheap in contrast 

with the external Internet, improves the chances that the 

news-agency sector will continue to develop. Today, both 

national and local media hardly use feeds from foreign news 

agencies, with few exceptions (only ElTR has an ongoing 

contract with Euronews). Reuters, formerly a popular news 

agency on National Television and Radio Channel One (now 

OTRK) and on Channel Five, is no longer being used. With 

the available information resources from local news agencies, 

the local media do not consider using the Reuters news feed, 

which is far from cheap, to be a rational proposition.

It is becoming increasingly rare for private media to produce 

their own news. Even Zhany Agym, which joined the most 

financially successful conglomerate, produces only a paltry 

fraction of the news, and news items occupy no more 

than 15–20 percent of the newspaper’s column inches. It 

is particularly difficult, but at the same time important, to 

capture news from the regions. Editors of private newspapers 

in the capital understand that the lack of regional news 

severely restricts the size of their readerships. However, 

having one’s own correspondents in all the regions is beyond 

the means of any publication, although a few leading 

newspapers—for example, De-facto—decided to open up their 

KYRGYZSTAN



MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2012306

presence in the “package” of an Uzbek version in Uzbek, and 

in the end they were not aired.

Practically all minority-language media are newspapers of 

national diasporas, with the exception of two low-circulation 

state provincial newspapers in Uzbek (Osh Sadosi and 

Jalalabad Tongi) and one regional newspaper (Dostlik in the 

Aravan region). National diaspora newspapers that were 

more or less stable include Ilchi Edinstvo (Korean), Payomi 

Ala-Too (Tajik), Khueymin Bo (Dungan), Ittipak (Uyghur), and 

Maayan (“Menorah,” Society of Jewish Culture in Kyrgyzstan).

In terms of the media’s coverage of social issues, traditional 

journalists expanded their coverage, including a series 

of recent reports about the homeless, orphaned children 

and their adoption problems, and the problems of the 

development of civil society and its prospects. Furthermore, 

panelists noted, social networking activists did not just inform 

the public about the most pressing problems of society but 

also organized lobbying campaigns. For example, a Twitter 

campaign to save snow leopards spread quickly across the 

networks and also became a top issue on Facebook before 

crossing over into the mainstream media. The wave of 

information contributed to the adoption of decisions to 

invest in the conservation of snow leopards.

Concerning whether the media provide news coverage and 

information about local, national, and international issues, 

the panelists noted that for many years now, the trend has 

been toward a regional split in the information sphere. 

Information about events in one province in practice does not 

reach any other province, and the population in the provinces 

knows less and less about the lives of their compatriots in 

other parts of the country. Such ignorance is the basis for the 

development of regionalism and interregional conflicts.

Regional information scarcely makes it into the national 

media, especially in print. OTRK, in addition to its own 

real-time information products about the regions and 

from the regions (thanks to posting correspondents in the 

provinces), outsources production of the Aymakty Kozdoy 

program about the regions. On ElTR, the Osh office makes up 

at least one-third of its airtime from the southern provinces. 

A Kabar news agency also produces a large volume of 

regional news, focusing on events in state bodies.

New media outlets talk about the regions and people’s daily 

lives much more actively. Thanks to a few schools of online 

journalism organized by the Kloop portal, in the regions 

there has also been an upsurge in youth citizens’ journalism. 

The Journalists’ Association help found an educational and 

news blog, Aimak News, on the Kloop platform back in 

2009 “to promote an increase in news about the life of the 

regions, and to help young regional journalists to improve 

among citizens of different ethnicities and states, including 

in the media sphere. The first program relies on promoting 

the dominant Kyrgyz language and culture. In this case, in 

relation to the media in minority languages, an observation 

was made on the level of an objective to be fulfilled: “To 

promote and create conditions for the use of the languages 

of ethnic groups in the field of culture and the media.” The 

second program, which put forward detailed analysis of the 

underrepresentation of minority-language media, proposed 

developing multicultural media samples. In particular, 

the website www.literatura.kg, “in which all the basic 

information is given in two languages (Kyrgyz and Russian) 

and there is also a heading for literary publications in 

languages of the country’s ethnic communities (Uzbek, Tajik 

and Uighur),” was seen as the germ of the future. 

A review of the media in minority languages shows that the 

likelihood of ethnic minorities having media in their own 

languages drops significantly every year. In particular, there is 

already no Uzbek, Uighur, German, or Dungan broadcasting 

on OTRK. The last stronghold of Uzbek media product, on 

OTRK, was shut down in 2011.

Private print media in Uzbek published before the June 2010 

interethnic conflict, including the newspapers Akhborot 

(Information), Diydor, and Mezon, dropped out of publication 

because of the criminal prosecutions of their publishers and/

or the forced emigration of their editors and owners. The 

situation with regard to Uzbek-language journalism is actually 

much worse than even in the recent past, before the clashes 

in 2010. For example, Osh Shamy used to be published in two 

languages and was founded as an instrument for integration 

and intercultural interaction after the Kyrgyz-Uzbek clashes 

in 1991; now it has been very thoroughly forced to overcome 

the “problem” of bilingualism, because of aggression and 

non-acceptance from both ethnic groups.

With the assistance of international organizations, a bulletin 

called Sodeystviye (Cooperation), was issued for six months of 

2011 in the south of the country in three languages, including 

Uzbek. It is noteworthy that before the project to publish the 

bulletin was launched, promo clips in the three languages 

were prepared for distribution on local television. Putting 

them on the air proved to be contentious because of the 

After Channel Five was nationalized, 

de jure the state (in the form of various 

branches of the government) had 

in its hands all the country’s major 

television channels.



307KYRGYZSTAN

to sustain itself after the fall of the Bakiyev regime. However, 

the growing importance of media in the Kyrgyz language 

is an important factor for a media group made up of 

Russian-language media.

Sakybaeva, speaking as editor-in-chief of Zhany Agym, 

believes that the media’s financial status is shrouded in even 

more mystery than their ownership. According to calculations 

for an independent printing and typesetting house (by the 

Media Support Center, with support from Freedom House), in 

Kyrgyzstan a publication becomes self-supporting at 10,000 

copies, most often with a very small editorial team (up to 10 

people). However, most media boast circulations of between 

only 2,000 and 3,000, yet they employ dozens. No one can say 

where the editorial offices get the funds to maintain this level 

of staffing, or how much they pay in taxes. 

Over the past few years, national newspapers, including 

Vecherniy Bishkek, Superinfo, Avtogid (Auto Guide), Delo No. 

(Case No.), and the nationally distributed school newspaper 

for all students, Klasstash (Kyrgyz for Classmates), have 

proved highly profitable. For the regional media, success has 

been harder to grasp. Only a few publications have done so: 

the regional advertising and information newspaper Dlya 

Vas (For You), the Kara-Balta city newspaper Vesti, and the 

Osh city advertising and information newspaper Oshpark. 

As a rule, the success of these regional newspapers is linked 

with their having their own printing presses, or with the 

publications’ being part of a media group, optimizing the 

resources of several media outlets. Sakybaeva noted, “In 

the private media, there are associated companies, as the 

existence of the newspaper itself does not cover its costs; this 

is done by other types of business, too.” 

The most profitable media are the radio stations; they 

minimized their costs by producing little of their own news or 

other journalistic products and basically morphed into relays 

for wall-to-wall music and entertainment.

The state print publications, for the most part, eked out 

their existences, because they neither received special 

subsidies from the state nor were set free to sink or swim. 

Of course, they reaped certain benefits as state media, 

including subsidized rent; they received priority when pools 

of journalists were formed to cover important political events, 

and state journalists were guaranteed inclusion in government 

delegations abroad, with their travel costs subsidized.

In 2012 OTRK presented its budget to parliament, asking 

for KGS 619 million ($13.3 million) for current expenses, 

and the Ministry of Finance approved KGS 342.5 million 

($7.4 million). But neither the requested nor the approved 

budgets were geared toward the development of the 

company and did not include budget lines to replace 

their ability to prepare news material.” However, the blog 

was not successful. In 2011 it was revived in the context of the 

OSCE Center in Bishkek and USAID to help provide reliable 

and accurate information to the various communities in the 

southern region. News was prepared in Kyrgyz, Russian, and 

Uzbek and was also printed in the bulletin “Peace to your 

home,” which was distributed to the population free of 

charge. This project, which ran from April to November 2011, 

achieved greater success because it was distributed separately 

to different ethnic groups. 

Access to international news through Internet resources is not 

restricted, as a large package of news information is available 

to the public through ElTR television, which relays on a 

systematic basis programs by Euronews, Deutsche Welle, and 

also TV Suar (Xinjiang Uygur autonomous region television). 

Also, China Central Television (CCTV) operates in Kyrgyzstan 

as the only 24-hour Chinese television channel.

OBJECTIVE 4: BUSINESS MANAGEMENT

Kyrgyzstan Objective Score: 1.43

In most cases, Kyrgyz media are kept by their owners as tools 

of political influence and are not treated as businesses. As 

Saginbaeva said, “The media in Kyrgyzstan are not efficient 

or well-managed companies. Very few publications treat their 

activities as a business.” 

An example of the value of media as political tools can be 

seen in the financially efficient media group VB’s (Vecherniy 

Bishkek) acquisition of Zhany Agym, which had been unable 

MEDIA ARE WELL-MANAGED ENTERPRISES, 
ALLOWING EDITORIAL INDEPENDENCE.

BUSINESS MANAGEMENT INDICATORS:

> Media outlets operate as efficient and self-sustaining enterprises.

> Media receive revenue from a multitude of sources.

> Advertising agencies and related industries support an 
advertising market.

> Advertising revenue as a percentage of total revenue is in line 
with accepted standards.

> Government subsidies and advertising are distributed fairly, 
governed by law, and neither subvert editorial independence nor 
distort the market.

> Market research is used to formulate strategic plans, enhance 
advertising revenue, and tailor the product to the needs and 
interests of the audience.

> Broadcast ratings, circulation figures, and Internet statistics are 
reliably and independently produced.



MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2012308

established in the last years of the Akayev regime ended with 

the revolution of 2010. Since then, the various segments of 

the advertising field work independently.

In 2011 a struggle for the redistribution of outdoor advertising 

space took place, invisibly to the citizens, in the capital city. 

According to information from private media and the media 

experts, once he had settled into his post as mayor, Omurkulov 

began to concentrate a share in the outdoor advertising 

business under his own control. No one could provide any 

reliable information as to whether part of the advertising 

market was becoming the mayor’s personal property, or 

municipal property. But bearing in mind the examples of 

previous mayors, all so-called municipal subjects of the 

advertising business turned out to be de facto the private 

property of former mayors. Whatever the case, as a result of 

the struggle, in 2012 some panelists said that almost all the 

billboards in Bishkek had become the property of the mayor.

There are many specialized media advertising agencies 

that offer their services to the media, but not many media 

companies take them up. On the one hand, there is a 

whole range of large companies buying ads that prefer to 

work directly only with certain media, most often the most 

influential and popular media. On the other hand, many media 

find the cost of advertising agency services too high, and they 

prefer to create their own advertising departments instead.

State bodies provide advertising and other announcements 

mainly to the state newspapers and OTRK—a preference 

not regulated by law but well-established. The highest rates 

in radio and television and radio broadcasting are at OTRK. 

One minute of advertising time is calculated at an average of 

approximately KGS 70,000 ($1,500). A full-page advertisement 

in the country’s highest-circulation newspaper, Superinfo, 

costs the same. At the other state television company, ElTR, 

advertising volumes are much lower than at OTRK,17 forcing 

the channel to adjust its prices downward to hold on to 

customers and stay competitive.

Interestingly, in addition to conventional forms of advertising, 

OTRK and ElTR television channels have preserved an 

archaic advertising services method: offering personal 

announcements and greetings at advertising rates. They have 

tried to turn their backs on this method, but people are very 

fond of the format.

Traditionally, the key advertisers are the mobile network and 

other communications operators, but in an election year, the 

main stream of advertising came from political advertising. 

17  Even though, according to sociological research by M-Vector, in 2011 

ElTR’s audience equaled OTRK’s in many regions, or even exceeded 

OTRK’s in the southern regions, the companies’ advertising charges 

and overall advertising flows differ quite significantly.

aging technology and equipment; rather, they covered 

only the payroll and employees’ social fund contributions 

and the annual subscription fee for retransmission to the 

RPO RMTR company, amounting to KGS 180 million ($3.9 

million).16 Company representatives say that the state covers 

expenditures only up to 60–70 percent, with advertising 

covering the remaining costs. In 2011, after the presidential 

election, OTRK pulled in KGS 60 million ($1,290,322) in 

advertising revenue, of which $400,000 was allocated to 

updating the television studio and studio equipment. In 

recent decades, OTRK has perpetually sounded the alarm 

about a financial crisis; no matter what the company takes 

in from subsidies or advertising, it always claims it is on the 

brink of financial disaster. So far, neither the Supervisory 

Council nor the organization’s management has come up 

with a sound strategic development plan.

Although they could not point to reliable information about 

news agency profits, the panelists said that during the last 

presidential election, in 2011, the news agencies were able 

to make good on the electoral campaign because they were 

unencumbered by restrictions on the tariffs and rates they 

could charge.

Most media companies are not self-sufficient and live off their 

founders or grants. As the media do not have many sources 

of funding to ensure their editorial independence, they suffer 

from excessive influence from their founders or sponsors. 

Traditionally, the print media draw income from three key 

sources: about 25 percent from advertising revenue, about 

20 percent (at best) from subscriptions, and no less than 55 

percent from sales. Depending on their financial capacity, 

newspaper owners seek to expand their media businesses, 

bringing in, as their capacity allows, printing presses, PR 

and advertising services, satellite video channels, conference 

services, or a news agency. Many private media outlets also 

participate in competitions for grants to attract funds to 

upgrade their technology and equipment.

The trend toward the centralization of all kinds of advertising 

streams and the creation of an advertising monopoly 

16  From OTRK head, K. Otorbaev, reporting on the corporation’s 

finances: report.kg news agency, June 21, 2011(in Russian).

However, most media boast circulations 

of between only 2,000 and 3,000, yet 

they employ dozens. No one can say 

where the editorial offices get the funds 

to maintain this level of staffing, or how 

much they pay in taxes.



309KYRGYZSTAN

advertising volumes to overflow into neighboring Kazakhstan 

as strengthening. There were even examples where the 

audiences for the leading television channels in Kyrgyzstan 

were included in contracts between Kazakh media and major 

advertisers as a “bonus” for Kazakhstan’s advertising market.

The state supports its print publications in the form of 

subscription campaigns, perks for their journalists, and the 

continuing practice of exclusive placement of advertising by 

state bodies. OTRK and ElTR still receive substantial amounts 

of funds, and differences between the state and the private 

media undeniably distort the market. Sakybaeva said that 

while the government does not directly fund some state 

media, it does give them support, as the media need them “to 

carry their spears.” She added, “Those media live off sales and 

advertising, because fortunately for them most state-owned 

enterprises will give their advertising only to them.” By 

continuing to drip-feed dying, uncompetitive media, the state 

spends more resources, but to minimal effect.

Kulinskiy explained, “Currently, the state artificially supports 

those mass media which are doomed to failure. Whether 

we like it or not, sooner or later they will cease to exist. 

Our national public television will die—we have already lost 

it, because, especially when digital broadcasting comes in, 

nobody will watch it. The example for this is Ukraine, where 

the switchover to digital broadcasting resulted in the death 

of the biggest local broadcasters.19 Because digital television 

is not free, when people start to pay for television, they will 

start to choose only higher-quality content. And the state 

must make a choice: to continue to support nonviable state 

media, and by doing so drag out the degeneration and decay 

of the market, or to create conditions in which people will 

compete and the market will regulate what happens in the 

media arena.”

In 2011 the marketing company M-Vector carried out 

comprehensive market research in the media sphere, with 

support from USAID.20 The study made it possible for the first 

time to learn about media consumption for each media type; 

to determine the actual time of prime time and its duration; 

and to explore the main forms of television viewing, radio 

listening, and reading of newspapers or online material. 

Despite the traditionally skeptical assessments by media 

experts, the research introduced a degree of definiteness and 

provided specific criteria to assign advertising rates and to 

guide the strategic planning of network broadcasting.

19  Panelists contributing to the Ukraine MSI study blamed licensing 

procedures for shutting local stations out of receiving digital 

frequencies.

20  The research is freely accessible in Russian and English: 

www.m-vector.com/en/news/?id=253.

After the government introduced restrictions on advertising 

tobacco products in 2010, tobacco manufacturers lost their 

spot as one of the top advertisers.

In general, it can be said that there is a downward trend 

in advertising volume in Kyrgyzstan, resulting from the 

intensification of pressure from the advertising markets in 

Russia and Kazakhstan, as well as the political crises and mass 

disturbances of the past two years. The market in advertising 

producers has diversified; in the past year; the number of 

production studios has grown, but Raketa (Rocket) TV and 

Ordo are still the major players.

The Advertising Act regulates the maximum volume of 

advertising in the electronic and print media, but state 

oversight and control over the implementation of the Act 

is clearly insufficient. In practice, the media place as much 

advertising as they are able to attract (as evidenced by 

Vecherniy Bishkek) and long, repetitious OTRK commercial 

breaks. In the newspaper advertising market, the “natural” 

monopoly remains in the hands of Vecherniy Bishkek, which 

gives up to 70 percent, and on Fridays up to 90 percent, of its 

space to advertising.

In 2011, during the presidential election campaign, the 

state regulated payments for placing campaign ads, limiting 

the media’s arbitrary behavior by establishing maximum 

tariffs and rates for campaign material. Yet oversight of the 

implementation of the Act was not organized effectively, and 

the most popular media raised their prices as high as they 

liked. In addition, the CEC registered 135 different media 

outlets, many of which had essentially not been operational 

before the election, making it difficult to establish their 

pre-election base rate. The major advertisers disperse their 

advertising and PR products mainly among the three television 

channels—the private NBT and NTS channels18 and state 

channel OTRK. However, during elections, OTRK and E1TR led 

in terms of advertising volume in the electronic media.

Among the radio stations, the leader in advertising volumes 

is consistently the Europe Media Group, which includes 

radio Europe+, Retro FM, and Kyrgyzstan Obondoru. Taken 

together, the media group’s audience is up to 80 percent of 

the country, excluding Batken province.

Regional press and regional radio and television studios 

received a very small fraction of campaign money, and the 

flow of advertising in these media and on a daily basis is also 

limited. Consequently, it can be said that there is an uneven 

and centralized advertising market in the mass media 

in Kyrgyzstan. Moreover, the panelists see the trend for 

18  The area covered by these channels is restricted to the capital and 

its suburbs, but its audience is competitive in size with OTRK’s in 

this region.



MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2012310

OBJECTIVE 5: SUPPORTING INSTITUTIONS

Kyrgyzstan Objective Score: 2.03

Despite the changes in the media legislation, 2011 was not 

an active year for the trade associations of media owners 

and managers. The Association of Radio and Television 

Broadcasters did not get involved actively in the development 

of the strategy for the switchover to digital broadcasting; 

instead, representatives from media NGOs and the OTRK 

Supervisory Council provided the voices of electronic media 

managers and owners.

Similarly, the Association of Printed Product Distributors 

barely functioned. No legal obstacles at all hindered its 

activities, but it lacks leadership and enthusiasm. The high 

degree of fragmentation of the media community and the 

many conflicts within the media are other factors that stand 

in the way, holding back development of solidarity in the 

media sphere.

Considering itself the true heir of the Soviet-era Union, the 

longstanding Union of Journalists of Kyrgyzstan did not 

improve its game during the past year, either. If not for 

the well-established practical function of this institution—

handling government awards for journalists—it could be 

considered non-existent. Moreover, during the past year, at 

a regular forum of media organizations, a heated discussion 

blew up around the leader of the organization, who was 

accused of paying more attention to his career in service to 

In addition to the comprehensive study, M-Vector produces 

weekly cross-sections of media consumption based on 

representative surveys of the population. The data for 

those surveys are not publicly available, but they are 

sold commercially.

In Kyrgyzstan, there is no history of using market research 

to adjust strategic media development plans. The first 

attempt of that kind was the experiment on creating an 

OTRK development strategy, when the Supervisory Council 

ordered research into the channel’s audience beforehand 

and an assessment of the channel’s main programs and 

headings. Proof that the network is not sensitive to its 

audience’s changing interests is that the ORTK website has no 

feedback option for viewers’ ratings and their comments on 

the programs they have watched. The ElTR channel does not 

have a website at all, and its management does not consider 

sociological or market research to be of any value.

Sakybaeva commented that although “our advertisers 

recognize the size of newspapers’ circulations and their 

reputations, and the size of the audiences and the 

geographical coverage of other media,” in practice, the 

market demand for research remains underdeveloped, which 

also explains the lack of market research offerings. No surveys 

of the potential and actual capacity of the advertising market 

in Kyrgyzstan have been carried out. 

However, the various counters that determine website 

rankings and audience size are not subject to pressure from 

the political parties and the authorities. The counting process 

is online and therefore is transparent. All media recorded 

with specific rankings can freely obtain real-time information 

about where they stand. Advertisers depend on this data 

widely and use it to set advertising rates.

Various independent companies, both local (www.net.kg) 

and international (Google Analytics, SocialBakers.com, and 

webomer.ru.) measure Internet ratings. Although Internet 

usage statistics are thoroughly reliable and transparent, 

a number of online newspapers and news agencies try to 

manipulate them: for example, when introducing a group of 

independent commercial projects, AKIpress gives the figures 

for each of its project areas and the total for all their Internet 

resources. A number of other media and news agencies do 

the same.

Only the independent printing press of the Media Support 

Center lists newspaper circulation figures, and that printing 

press fights for output data to be given in good conscience. 

None of the print media that use other printers have such a 

requirement (other than the standards laid down in the Media 

Act), and one may therefore come across inflated circulation 

figures, an absence of output data on print runs, etc.

SUPPORTING INSTITUTIONS FUNCTION IN THE 
PROFESSIONAL INTERESTS OF INDEPENDENT MEDIA.

SUPPORTING INSTITUTIONS INDICATORS:

> Trade associations represent the interests of media owners and 
managers and provide member services.

> Professional associations work to protect journalists’ rights and 
promote quality journalism.

> NGOs support free speech and independent media.

> Quality journalism degree programs exist providing substantial 
practical experience.

> Short-term training and in-service training institutions and 
programs allow journalists to upgrade skills or acquire new skills.

> Sources of media equipment, newsprint, and printing facilities 
are apolitical, not monopolized, and not restricted.

> Channels of media distribution (kiosks, transmitters, cable, 
Internet, mobile) are apolitical, not monopolized, and 
not restricted.

> Information and communication technology infrastructure 
sufficiently meets the needs of media and citizens.



311KYRGYZSTAN

in Kyrgyzstan; thanks to them, activity at the level of 

democracy and media freedom here has been much higher 

than in other countries in the region. However, in 2011 I did 

not feel their presence in helping protect the freedom of 

speech and media independence. It was as if they had lost 

their effectiveness.” Challenges in legitimizing decisions by 

the Commission on Media Complaints among editors and 

journalists led to that organization’s demise. At the same 

time, a new social organization, TV Club, was very active in 

the past year; it helped organize two parliamentary hearings 

on media issues and carried out the groundwork for lobbying 

for pro-media provisions in the concept for the switchover to 

digital broadcasting.

Nothing has changed for many years in the process of 

training journalists in the Kyrgyz Republic. A total of 13 

journalism schools produce media specialists, often in the 

complete absence of technical training and weak instructors. 

It is obvious that after “higher education” of that kind, 

graduates do not meet the requirements of the media market 

and stand little chance of being hired. A not insignificant 

factor in the quality of the vocational training of graduates 

of journalism colleges is the low prestige of the journalism 

profession and the low level of wages in the media sphere. 

Only two universities have a strong technical base for training 

journalists: the American University of Central Asia (AUCA) 

and the Kirghiz-Turkish Manas University. However, graduates 

of the AUCA Department of Mass Communications and 

Journalism are more focused on working in PR and advertising, 

or abroad in English-language media. Within Kyrgyzstan, the 

most highly rated are graduates of Manas University.

Under the auspices of the Soros-Kyrgyzstan Media Support 

Fund, long-term work was carried out with the staff of the 

journalism departments of state universities and institutes 

on the development of modern curricula and standards. 

Instructors used a model curriculum developed by UNESCO 

and were able to see the curriculum at work as part of a 

study tour to Georgia. The curriculum is under administrative 

discussion and approval at each of the universities.

Parallel to this, the Ministry of Education worked actively on 

a Concept for Higher Education in the Kyrgyz Republic that 

formulated market categories and criteria for the vocational 

training of students in various fields, including journalism. 

The project specified qualification requirements for graduates 

of journalism schools to optimize the learning process once 

the Concept is adopted.

There is no state or alternative system to upgrade 

journalists’ qualifications in Kyrgyzstan. However, various 

short-term courses and training programs exist for various 

target groups, and training services are offered by various 

the state than working on the development of trade unions. 

The panelists expressed their opinion that new leadership is 

needed and called for new elections. They also underscored 

the inadmissibility of a conflict of interest on the part of 

the union’s leader, who is also a member of the civil service. 

However, legally speaking, the Charter of the Union of 

Journalists authorizes only the members of union cells to 

participate in votes of confidence in the leader, as well as in 

elections and re-elections. The absence of such cells creates 

a stalemate.

However, with support from the Journalists’ Association, the 

first trade union organizations were created in 2011 based 

on collectives of media companies: four in Naryn, two each in 

Osh and Jalalabad, three in Batken, and one in Bishkek. 

Media NGOs had a very intense and productive year. Various 

media NGOs together achieved the legislative transition of 

national Channel One into a public broadaster; previously it 

was the National Kyrgyz Television and Radio, now renamed 

Public Television and Radio Broadcasting Corporation of the 

Kyrgyz Republic. They also provided free advocacy services 

in the courts and prepared analytical briefing papers and 

grounds to introduce certain standards or, conversely, to 

oppose amendments to media legislation in various cases. 

NGOs also made great contributions in training journalists 

and media executives not only in professional technologies 

but also in the special features of working in conflict zones, 

learning peace-building skills, and understanding diversity.

Media NGOs and other human-rights advocates showed 

strength in defending the rights of journalists. They 

organized symbolic actions in memory of journalists who 

had become victims of the political regime, and they labored 

to reduce conflict in the media community itself and build 

a sense of solidarity, as evidenced by their work to develop 

independent trade unions for journalists.

Sakybaeva commented, “We have the Journalists’ Association 

and the Institute of the Media Representative working well 

here, and another few organizations associated with NGOs 

that also stand up for journalists’ rights. I should especially 

like to highlight the work of the Institute of the Media 

Representative; lawyer Akmat Alagushev last year defended 

about a dozen different media in the courts, including three 

disputes involving Uchur. As we know, these organizations 

are sponsored by foreign grants, which is why they can 

defend media for free.” 

A number of NGOs that used to work actively with the 

media dropped their activities significantly in the past year 

or ceased to exist altogether. Sakybaeva noted, “NGOs as 

centers of the struggle for human rights and freedom of 

the press have historically been very strongly developed 



MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2012312

Russia on a duty-free basis. Joining the Customs Union will 

be a challenge for the domestic printing industry because 

the markets offering printing services in Kazakhstan and 

Russia will put very strong pressure on demand in the local 

market. Technological advantages may be a very important 

factor in the upcoming competitive struggle for small printers 

in Kyrgyzstan.

The distribution system for the periodical press and the 

system for delivering media to regional consumers in the 

Kyrgyz Republic are monopolized by the state companies 

Kyrgyzbasmasoz and Kyrgyzspochtasy, respectively. 

Both companies are financially unprofitable and owe 

other state bodies and their own clients huge debts for 

energy, communications, and other things. In the case of 

Kyrgyzpochtasy, legal action by the media to demand the 

money for media products that have been sold is unthinkable. 

However, the situation does not change from year to year. 

Print editions with local distribution (e.g., in the capital and 

suburbs) have a great alternative in the form of private 

individuals: wholesale buyers. However, the delivery and 

distribution of the press in the country’s regions is fraught 

with serious difficulties.

Last year, City Hall in Bishkek once again began to put 

pressure on private entrepreneurs providing services as an 

alternative to Kyrgyzbasmasoz. First in line are the companies 

Periodika (Periodicals) and Bereke Press.21 

Relay services in the television broadcasting system for OTRK 

and ElTR are monopolized and very expensive. The difficulty 

is that the RPO RMTR Company, which provides the services, 

is part of the Kyrgyztelecom closed joint stock company. The 

state share in Kyrgyztelecom is not transparent, and payments 

for services are very high. Future prospects in connection with 

the switchover to digital broadcasting will be very negative if 

RPO RMTR remains part of a non-state agency with the ability 

to monopolize the multiplexes.

In the past year, a public debate was initiated about how 

the programs put out by OTRK and ElTR could not be seen 

by citizens of the country throughout the Republic, since 

the frequencies have been taken by Russian channels, such 

as First Channel (ORT), RTR (Russian Television and Radio 

Broadcasting Company), and RTR-Planeta. OTRK and ElTR 

managers began fighting for the use of these frequencies 

to broadcast state television programs rather than foreign 

broadcasts. The matter is unresolved, and the disputes 

continue among OTRK, ElTR, RPO RMTR, and the SCA. 

The Kyrgyz Internet market is at a dynamic stage of 

development. The Internet, especially in its mobile version, 

21  “Have the capital’s authorities declared war on the kiosks?” See 

(in Russian): www.msc.kg/index.php?option=com_content&view=arti

cle&id=411%3A2011-10-04-11-09-22&catid=14%3A2011-03-01-12-04-

52&Itemid=20&lang=ru.

media organizations. For example, twice yearly Internews 

selects students at journalism faculties and departments 

by competitive examination. The online journalism schools 

organized by the founders of the Kloop online platform—

with support from international organizations, such as the 

Eurasia Foundation, and with the participation of foreign 

media experts—have already become a tradition. Also, a 

series of seminars on various topics took place based on the 

OSCE Academy, initiated and supported by the OSCE Center 

in Bishkek.

In the past year, Internews held several residential teaching 

courses: at the Osh newspaper Bashat and at OshTV, at 

Channel 7 in Jalalabad, and at the Domzhur (the Journalists’ 

Center) in Karakol. A major theme in Internews trainings in 

2011 was talk-show production. On the initiative of the Door 

Media Association, master classes were held in photography, 

television journalism, directing, and the art of the cameraman 

in documentary. A number of media organizations and media 

outlets, including the analytical portals tazar.kg, region.

kg, and Kabar news agency—supported by the Ministry 

of Youth, Labor, and Employment, the Public Department 

of Sport and Physical Education, and the Soros-Kyrgyzstan 

Media Foundation support programs—ran training courses in 

analytical skills for young journalists.

Opportunities for training in media management 

technologies and media design and layout are provided on a 

fee-paying basis through the independent printing press of 

the Media Support Center.

Printing facilities are diversified and not political. The presence 

of multiple alternatives in print production deters political 

pressure. Printing facilities are gradually developing, not only 

in the capital but also in the regions. At the same time, the 

optimal combination of service quality and pricing policy 

in the independent printing house of the Media Support 

Center encouraged many regional media outlets, despite 

the transport costs, to take their printing to the capital. The 

state printer, Uchkun, cannot compete with private or public 

printers in either their technical equipment or in terms of their 

customer-service culture. Competition in the printing industry 

and a corresponding improvement in service quality have been 

noted with the emergence of the new Rubicon printing house 

in the Vecherniy Bishkek media group.

Other resources for producing printed materials, including 

paper and consumables, are also not monopolized. In the past 

year, in connection with the entry of Russia and Kazakhstan 

into the customs control zone, supplies of paper and stacking 

equipment from these countries became infinitely more 

expensive. In the future, planned accession of Kyrgyzstan to 

the Customs Union will most likely impact this area of media 

activity positively, allowing local suppliers to buy paper from 



313KYRGYZSTAN

HQA LLC, mobile traffic grew 400 percent. Mobile networks 

and the mobile Internet are also the best alternative to wired 

and wireless Internet in the regions. Even now, according 

to Promotank HQA LLC, 48 percent of all Internet users 

can access it using cellphones. Saginbaeva said, “Mobile 

communications are working well, and there are some 

mobile-communications operators who because of the 

competition are constantly improving their communications 

quality and making it accessible. One of the problems, 

though, is the lack of Internet coverage in rural areas and 

also slow Internet service, which makes it difficult to play 

streaming audio or video over the Internet.” 

Cable networks are widespread only in Bishkek and Osh. 

Consequently, there is a substantial gap between the capital 

and the major cities and the country’s regions in ensuring 

access to information and communication technologies.

List of Panel Participants

Aibek Baratov, managing partner, BandA creative agency; 

blogger, Bishkek

Alexandr Kulinskiy, executive director, TV-Club youth 

association; program presenter, At Bashat, Kyrgyzstan 

National Television and Radio News Corporation, Bishkek

Adel Laisheva, program director, Internews-Kyrgyzstan, 

Bishkek

Almas Ismanov, publishing editor, online Radio 

Liberty-Kyrgyzstan, Bishkek

Alina Saginbaeva, director, Central Asian news service, 

CA-News at AKIpress, Bishkek

Askerbubu Sakybaeva, editor-in-chief, Zhany Agym, Bishkek

Gulnura Toralieva, chair of Mass Media and Journalism 

Department, American University of Central Asia, Bishkek

Daniyar Sadiev, program coordinator, Batken Media Resource 

Center, Batken

Marat Tokoev, chair, Journalists Association, Bishkek

Muzaffar Tursunov, freelance journalist, Osh

Moderator and Author

Gulnara Ibraeva, chair, Agency of Social Technologies, 

Bishkek, Kyrgyzstan

The Kyrgyzstan study was coordinated by, and conducted 

in partnership with, Innovative Solutions Inc., Bishkek, 

Kyrgyzstan. The panel discussion was convened on 

January 10, 2012.

has become part of the daily lives of at least half the people 

living in Kyrgyzstan. The increasing territorial coverage of 

the providers is contributing to the growth in the number 

of Internet users and also to the increase in the number of 

local resources on the global Internet. In mid-2010, according 

to data from the SCA, Internet penetration stood at 40 

percent—the highest penetration rate in Central Asia.22 

The main providers in the country are Kyrgyztelecom, Elcat, 

Saimanet, and Aknet. Moreover, they are long-distance 

operators and also work with retail clients using a variety of 

technologies: dial-up, ADSL, Metro Ethernet, WiFi, and EV-DO 

and LTE mobile Internet technology.

All Internet functionalities—both in terms of technology 

and in terms of choice of provider—are concentrated in 

Bishkek. In the regions, there is still a monopoly by individual 

providers, most often Kyrgyztelecom. Moreover, the quality 

and speed offered for Internet traffic are very poor and do not 

contribute to the development of the media sphere or citizens’ 

journalism. In addition, the low level of competition and the 

state of monopoly keep prices for Internet traffic in the regions 

very high. Nevertheless, the development of the Internet in 

the Kyrgyz Republic has a very upbeat tempo. Among Internet 

users, file-sharing resources, video portals, social networks, and 

other WEB 2.0 technologies are the most popular.

Data from the webomer.ru Internet consumption site provide 

consumer ratings: in first place is mail.ru, followed by the 

social network Odnoklassniki (Classmates). Third in line is 

the search engine Google (google.kg), and in fourth place is 

namba.kg—the first 100 percent Kyrgyzstani resource.

The most powerful impetus to the development of local 

resources, in the panelists’ view, came from the cost of 

“external” Internet. For a long time it was kept high, 

generating a rise in demand for Kyrgyz sites. The fact that 

internal traffic was cheap stimulated the development 

of local resources. In that context, in the Kyrgyzstan area 

Kyrgyz-language Internet resources developed the most. The 

very rapid development of the Kyrgyz-language Internet 

in 2011 occurred thanks to people living in the regions of 

Kyrgyzstan, especially in the south, and also thanks to Kyrgyz 

migrants abroad (Russia, Kazakhstan, Turkey, USA), who make 

32 percent of all visits to Barakelde.org.

Compared with the Russian-language audience, the “Kyrgyz 

Internet” is more consolidated and politicized. On average, 

readers are 30 percent more likely to leave comments, look for 

more news, and return more often to the site after every visit. 

There was remarkable growth in the mobile Internet over 

the past year. According to the research group Promotank 

22  Internet World Stats




