
MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2012266

The National Security law introduced ambiguous concepts such as “the negative 

impact of information,” which gives the government the right to decide upon the 

degree of negative impact. This law also contains a clause that allows the authorities 

to ban any foreign media.

KAZAKHSTAN



267

INTRODUCTION

IIn view of Kazakhstan’s OSCE chairmanship in 2010 and the government’s declarations concerning the 

liberalization of the country’s legislation, media experts and the public have been expecting liberal changes 

for two years. However, 2011 was as disappointing as the year before. Tamara Kaleeva, the director of 

the Adil Soz International Foundation for Protection of Freedom of Speech told attendees of an OSCE 

conference in Dushanbe in November 2011, “Kazakhstan’s OSCE chairmanship in 2010 did not lead to a 

higher degree of freedom of speech in the country. The number of criminal proceedings against journalists 

has not decreased. In view of a significant decline in the number of civil proceedings, the total sum (of 

damages) claimed has not changed. Having conducted hefty image-making initiatives in the international 

arena, the government took care of regime consolidation inside the country in 2011.”

There is a long list of anticipated changes that the government has hinted it would make to improve the 

freedom of expression and freedom of the press environment. One long-awaited change is the creation of 

regulations to provide journalists with access to information. Libel and defamation claims have not been 

decriminalized. Rules regarding media registration and re-registration have not been liberalized.

Instead, the government maintains laws designed to force media outlets and journalists to guess what 

might get them in trouble, and therefore self-censor. The National Security law introduced ambiguous 

concepts such as “the negative impact of information,” which gives the government the right to decide 

upon the degree of negative impact. This law also contains a clause that allows the authorities to ban any 

foreign media.

State officials exert pressure on the media, demanding one-sided, biased coverage of events. For example, 

long before the parliamentary elections, media outlets that had received state grants received an unspoken 

message to mention the ruling Nur Otan party as often as possible in a positive context and to spread the 

idea of a two-party democracy as promoted by a presidential aide. And although bloggers enjoy a relatively 

higher degree of freedom, blogger and MSI panelist Kuanysh Magzuov noted, “A blogger is always afraid… 

When a person works alone, it is always more difficult.”

K
A

Z
A

K
H

S
TA

N
OVERALL
SCORE:
1.68

KAZAKHSTAN



MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2012268

Scores for all years may be found online at http://www.irex.org/system/fi les/EE_msiscores.xls

KAZAKHSTAN AT A GLANCE

MEDIA-SPECIFIC

 > Number of active print outlets, radio stations, television stations: Print: 

937 total, 5 main daily papers, 6 other main weeklies; Radio Stations: 

4 national stations, 43 total; Television Stations: 3 national channels, 

more than 100 other terrestrial channels, 14 local cable networks

 > Newspaper circulation statistics: The top two newspapers are Vremja 

(private, Russian language) and Karavan (private, Russian language)

 > Broadcast ratings: Top four television stations: Khabar TV, Kasakh TV 

(Kazakhstan 1), KTK (Kazakh Commercial TV), El-Arna

 > News agencies: Kazinform (state-owned), Interfax Kazakhstan, KazTAG, 

Kazakhstan Today

 > Annual advertising revenue in media sector: $60 million (2007, Video 

International Analytical Center)

 > Internet usage: 5.299 million (2009 est., CIA World Factbook)

GENERAL

 > Population: 17,522,010 (July 2011 est., CIA World Factbook)

 > Capital city: Astana

 > Ethnic groups (% of population): Kazakh 63.1%, Russian 23.7%, Uzbek 

2.8%, Ukrainian 2.1%, Uighur 1.4%, Tatar 1.3%, German 1.1%, other 

4.5% (2009 census, CIA World Factbook)

 > Religions (% of population): Muslim 47%, Russian Orthodox 44%, 

Protestant 2%, other 7% (CIA World Factbook)

 > Languages (% of population): Kazakh (state) 64.4%, Russian (official) 

95% (2001 est., CIA World Factbook)

 > GNI (2010-Atlas): $121.4 billion (World Bank Development Indicators, 

2011)

 > GNI per capita (2010-PPP): $10,610 (World Bank Development Indicators, 

2011)

 > Literacy rate: 99.5% (male 99.8%, female 99.3%) (1999 est., CIA 

World Factbook)

 > President or top authority: President Nursultan A. Nazarbayev 

(since December 1, 1991)

1.
36 1.

47
1.

49
1.

73
1.

57

1.
44

1.
74

1.
40

1.
68

1.
64

1.
35 1.

43
1.

34
1.

79
1.

76

1.
68

1.
90

1.
44 1.
48 1.

56

1.
25

1.
85

1.
51 1.

71 1.
87

20
01

20
09

20
10

20
11

20
12

20
01

20
09

20
10

20
11

20
12

20
01

20
09

20
10

20
11

20
12

20
01

20
09

20
10

20
11

20
12

20
01

20
09

20
10

20
11

20
12

MEDIA SUSTAINABILITY INDEX: KAZAKHSTAN

S
U

S
TA

IN
A

B
IL

IT
Y

OBJECTIVES

U
N

SU
ST

A
IN

A
BL

E
M

IX
ED

 S
YS

TE
M

N
EA

R
SU

ST
A

IN
A

BI
LI

TY
SU

ST
A

IN
A

BL
E

U
N

SU
ST

A
IN

A
BL

E
A

N
TI

-F
RE

E 
PR

ES
S

Unsustainable, Anti-Free Press (0-1): 
Country does not meet or only minimally 
meets objectives. Government and laws 
actively hinder free media development, 
professionalism is low, and media-industry 
activity is minimal.

Unsustainable Mixed System (1-2): 
Country minimally meets objectives, with 
segments of the legal system and government 
opposed to a free media system. Evident 
progress in free-press advocacy, increased 
professionalism, and new media businesses 
may be too recent to judge sustainability.

Near Sustainability (2-3): Country has 
progressed in meeting multiple objectives, 
with legal norms, professionalism, and 
the business environment supportive of 
independent media. Advances have survived 
changes in government and have been 
codified in law and practice. However, more 
time may be needed to ensure that change is 
enduring and that increased professionalism 
and the media business environment 
are sustainable.

Sustainable (3-4): Country has media that 
are considered generally professional, free, 
and sustainable, or to be approaching these 
objectives. Systems supporting independent 
media have survived multiple governments, 
economic fluctuations, and changes in public 
opinion or social conventions.

FREE
SPEECH

PROFESSIONAL
JOURNALISM

PLURALITY OF
NEWS SOURCES

  BUSINESS
  MANAGEMENT

   SUPPORTING
   INSTITUTIONS

Scores for all years may be found online at http://www.irex.org/system/fi les/EE_msiscores.xls



269

many new regulations to a Pandora’s box, claiming that 

their implementation may cause serious damage to the 

non-governmental media. An example can be seen in the 

newly adopted law “On National Security of the Republic 

of Kazakhstan,” mentioned above, which has introduced 

the legal concept “negative impact of information.” This 

allows the government to decide negative impact is and to 

what degree information reported is harmful. Noted Olga 

Kaplina, project manager for Internews Network-Kazakhstan, 

“The Law on National Security is potentially dangerous 

for the media as it covers, among threats ‘The influence 

of information on public and individual consciousness 

related to deliberate distortion and spreading of unreliable 

information to the detriment of national security.’ A number 

of lawyers believe that any information unacceptable for the 

government can be viewed as unreliable.”1

This law (article 23, part 4) also impinges on the operation of 

communication providers: “In case of anti-terrorist operations 

and suppression of mass riots, the head officer of the crisis 

center may demand that owners of communication networks 

and service providers receive compulsory instructions on 

halting communication services to physical and/or legal 

persons and/or limiting the use of the network and means of 

communications, as well as changing the mode of operation 

of the networks and means of communications.”

The most significant legislative event was the adoption of 

the law “On Television and Radio Broadcasting” at the very 

end of the year. The drafting of the law included discussions 

with a number of media organizations. However, the final 

draft was adopted in defiance of the position expressed by 

the journalism community. Media experts and Kazakhstani 

journalists appealed to Kazakhstan’s president twice, 

requesting him first to halt the process of the draft law 

approval and then to veto it. At the end of 2011, similar 

requests to the president and the minister of communications 

and information were made by Dunja Mijatović, the OSCE 

representative on Freedom of the Media, as well as by 

representatives of such organizations as Article 19 and Soros 

Foundation-Kazakhstan. These appeals expressed concern 

about problematic wording of key provisions in the law.

The law’s opponents pointed to two key issues that would, in 

their opinion, threaten media freedom:

1. Representation in the Television and Radio Broadcasting 

Committee: opponents of the law wished for media 

NGOs to receive full voting membership rather than 

being symbolically present and unable to exert any 

influence on the decision-making process.

1  http://www.zonakz.net/articles/41889

OBJECTIVE 1: FREEDOM OF SPEECH

Kazakhstan Objective Score: 1.57

Olga Kraus, editor-in-chief of Novyi Vestnik, commented, 

“The constitution of the country guarantees freedom of 

speech, and the Media Law also exists but, in fact, the 

‘freedom of speech’ in the country is no more than a formal 

concept. The law rather limits the rights of media, and there 

is no real defense mechanism. In the regions, everything is 

completely controlled by the authorities.”

Media legislation is also full of bylaws concerning television 

and radio broadcasting as well as controls on the Internet. 

Due to one such provision issued by the Ministry of 

Communications and Information, the citizens of Kazakhstan 

nearly lost access to Google in June when the Ministry 

demanded that servers for .kz websites be located within the 

borders of the country; Google responded by announcing its 

departure from Kazakhstan. A governmental clarification that 

the rules referred only to domain names that had not been 

registered prior to the decree kept Google in the country.

Journalists still face the possibility of criminal penalties 

for “disclosure of information classified as a state secret.” 

Penalties include prison terms of up to two years in jail.

New legislation in 2011 was deemed by the MSI panelists as 

hindering the cause of free speech. Media lawyers compare 

KAZAKHSTAN

LEGAL AND SOCIAL NORMS PROTECT AND PROMOTE 
FREE SPEECH AND ACCESS TO PUBLIC INFORMATION.

FREE-SPEECH INDICATORS:

> Legal and social protections of free speech exist and are enforced.

> Licensing or registration of media protects a public interest and is 
fair, competitive, and apolitical.

> Market entry and tax structure for media are fair and 
comparable to other industries.

> Crimes against media professionals, citizen reporters, and media 
outlets are prosecuted vigorously, but occurrences of such crimes 
are rare.

> The law protects the editorial independence of state of 
public media.

> Libel is a civil law issue; public officials are held to higher 
standards, and offended parties must prove falsity and malice.

> Public information is easily available; right of access to 
information is equally enforced for all media, journalists, 
and citizens.

> Media outlets’ access to and use of local and international news 
and news sources is not restricted by law.

> Entry into the journalism profession is free and government 
imposes no licensing, restrictions, or special rights for journalists.



MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2012270

Zhaxybaeva, the executive director of NAT and the only 

representative of NGOs on the Committee, both meetings 

were conducted with violations of the regulations. Loopholes 

for violating the principle of equality of all the participants 

are always found. Sometimes regulations governing the 

period of notice about the bid may be infringed. The 

meeting may be scheduled within a few days after the 

public announcement, while preparation of all the necessary 

documents requires several weeks. For instance, it takes 

at least five days to get a tax statement in the regions. 

Sometimes the officials who prepare the documents for bid 

examination and summarize consolidated data on application 

completeness, may also remove certain documents from the 

folder submitted for bidding. Zhaxybaeva noted that being 

the only independent member of the Committee, she often 

goes through the files before they are submitted for bidding 

in order to make sure that all the necessary papers are 

there. Yet, there were cases when she had to protest against 

tampering with the application by the officials, confirming 

prior completeness of applications of some television and 

radio companies. The owners and managers of media outlets 

are usually afraid of fighting for their right to participate in 

bidding and do not protest against the tampering with their 

applications for fear of repressions.

Another infringement of the examination procedure is the 

evasion of anti-monopoly legislation. The whole package of 

frequency bands presented for bidding is often given to one 

company while local—city or regional—companies are not 

considered as an alternative. For instance, the Committee 

meeting in October allocated 22 radio frequencies in big cities 

to one company in spite of the fact that several local private 

companies also bid for them. 

In 2011, due to the launch of national Balapan and Madaniet 

channels under the personal patronage of President 

Nazarbayev, citizens in areas that had been underserved 

for a long time gained access to more broadcast options. 

Discussing the positive impact of these channels’ launch and 

development, media experts in the focus group also noted 

the illegitimate licensing of these channels. Zhaxybaeva 

mentioned that each channel is supposed to receive its 

bandwidth through a bidding procedure and by decision 

of the Committee. However, the government decided that 

they could launch these channels themselves, by-passing 

the procedures stipulated in the law. Without prejudice to 

the quality of these channels and their significance for the 

general public, it is important to note that in this case the 

government behaved as a monopoly. Private media were not 

offered any opportunity to take part in bidding for relevant 

content creation and development. There do exist private 

media that are interested and capable. For example, the 

regional Otrar TV, supported by the Internews New Reporter 

project, created a website updated in real time, having thus 

2. Licensing broadcasters for digital conversion: 

opponents of the law, including the OSCE,2 fear that 

the transition to digital broadcasting will, ironically, 

limit media pluralism despite the increased frequencies 

available. Critics question whether non-governmental 

stations, especially regional ones, will have a chance 

of being licensed or whether they will effectively lose, 

without compensation, their license in the switchover. 

The government plans to grant the national operator, 

Kazakhtelecom, a monopolistic position by allowing it 

to purchase broadcasting frequencies without requiring 

competitive bidding, whereas other companies will 

have to compete for their frequencies in multiplexes.

The Television and Radio Development Committee issues 

broadcast licenses. For several years, the National Association 

of Television and Radio Broadcasting Companies of 

Kazakhstan (NAT) has been fighting to obtain the frequency 

bands allocation plan. However, despite multiple inquiries, 

NAT has failed to take the wraps off the allocation plan. 

Therefore, each invitation to bid for a frequency is a kind 

of revelation.

On August 31, the International Foundation for Protection 

of Freedom of Speech Adil Soz and NAT addressed 

Minister of Communications and Information Askar 

Zhumagaliev via a blog post asking him to reveal the 

number of frequency bands allocated to television and 

radio broadcasting in Kazakhstan. Also, media NGOs 

inquired about the government plans for using frequency 

band resources released due to the transition to digital 

television broadcasting. On September 16, Zhumagaliev 

replied that a territorial frequency plan (TFP) for the first 

multiplex covering the whole territory of Kazakhstan and 

the second multiplex for Almaty, Astana, and Karaganda 

cities have already been developed. The network for the 

first mulitplex will consist of 827 transmitters throughout 

Kazakhstan. As of today, frequency allocations specified in 

the TFP have been coordinated with the Ministry of Defense 

and an international coordination of these frequency bands 

is being conducted according to the recommendations 

of the International Telecommunications Union. “In the 

future, the frequency band allocation procedure for digital 

broadcasting is going to be conducted according to the 

regulations stipulated in the currently drafted law On TV and 

Radio Broadcasting. It is also planned to release four or five 

television channels for the development of broadcasting in 

the Republic of Kazakhstan,” the reply from the Minister of 

Communications and Information says.

The Television and Radio Development Committee met twice 

in 2011 (January and October) and, according to Sholpan 

2  OSCE press release “OSCE Media Freedom Representative Expresses 

Concern over Newly-Adopted Broadcasting Law in Kazakhstan.” http://

www.osce.org/fom/86713



271

The only media that do not yet require licensing is blog 

posting, though the government is already actively interfering 

with this media by blocking undesirable blogging platforms.

Tulegen Askarov, economic analyst for The Voice of Republic, 

said, “Formally, media outlets as businesses function on equal 

terms with other market players, and, as of today, they do 

not have any tax or customs privileges. However, a 20 percent 

limit on the foreign ownership of media, stipulated by the 

National Security Law, is still in force.”

Enjoying no preferences in taxation and other conditions for 

business development, media outlets are still different from 

other types of businesses in terms of market entry conditions. 

Although the licensing procedure for media is quite similar to 

that for other types of businesses—the licenser can grant or 

refuse, suspend, discontinue, or even revoke the license—in 

the case of media business registration, the decision is very 

often influenced by additional political factors. Most business 

outlets receive their licenses from local executive authorities 

of the region where the licensee is registered, whereas media 

licensing, registration and re-registration procedures are 

centralized and conducted only by the authorized body: the 

Ministry of Communications and Information of the Republic 

of Kazakhstan.

Adil Soz monitors recorded 14 attacks against media outlets 

and 15 cases of threatening journalists in 2011. In none 

of these cases were the perpetrators brought to justice. 

News about crimes against journalists and media outlets 

is usually spread around through mailing lists of media 

outlets; however, crimes against journalists of state-run 

media are usually concealed by decision of the media 

outlet’s administration. Representatives of various media 

outlets raised the issue of impunity of those who attack 

journalists at a press conference held on the International 

Day to End Impunity, November 23, 2011. At the same time, 

any investigation conducted by media outlets or journalists 

themselves is being blocked, and the authors of investigative 

articles are persecuted.

Five years have passed since journalist Oralgaisha 

Omarshanova disappeared and the case has essentially gone 

cold. The media community believes an investigation is not 

being carried out at all. Journalists’ suspicions are based on 

the fact that right before her disappearance, Oralgaisha had 

published an investigative article in the Zakon i Pravosudiye 

(Law and Justice) newspaper concerning the conflict between 

Kazakhs and Chechens in Malovodnoe (Malybai) village, 

expressing her opinion about a link between high-ranking 

security officials and criminals involved in the conflict. 

However, the investigation had neither refuted nor confirmed 

these suspicions. The only example of a speedy investigation 

and a guilty verdict by the court the case of murdered Kyrgyz 

made a step towards development of a multimedia version. 

Its owner addressed the Ministry of Communications with a 

proposal to create a nationwide channel for children. Several 

years ago Otrar launched the first children’s programming 

in the Kazakh-language; they later launched and are still 

broadcasting programs in the Uzbek and Uyghur languages.

Promises by mobile communications companies to launch 

3D mobile television channels have failed to come into 

being. According to one version, the officials responsible for 

licensing documents were trying to extort an insurmountable 

bribe; another version claims that calculation of expenses 

(including those related to political and ideological factors) 

and potential profits looked irrational to the owners of 

these companies.

The Television and Radio Development Committee is 

also authorized to make decisions regarding revocation 

of previously made decisions concerning registration of 

media outlets. If need be, this can be used as a tool against 

critical media.

Practice shows that even those stipulations of the law that 

look quite liberal at first sight may, in case of necessity, be 

used against certain media outlets and journalists. Thus, 

the stipulation that the Ministry of Communications and 

Information must ensure that no media outlets be registered 

under the same name, has since summer 2011 been practically 

preventing Tokbergen Abiev, the former editor-in-chief of Zakon 

i Pravosudie (Law and Justice), who had spent three years in 

jail for the accusation of “giving a bribe,” from registering a 

new edition. Each time Abiev filed a registration request with 

another name, the Ministry would constantly reply that media 

outlets with such names already existed, and the registration 

of a new edition with the same name was impossible. In fact, 

the last time Abiev applied for registration in the fall of 2011, 

he filed requests for two editions with names that were in 

principle undreamt of for a printed publication: A Corrupt 

Official Must Sit in Jail and Kazakhstan Media Alliance Law and 

Justice. Imagine how shocked he was when the official rejection 

signed by the deputy head of the Committee for Archives and 

Information of the Ministry of Culture claimed that newspapers 

with such names already existed!

The problem is that registration applicants can never verify 

the accuracy of claims regarding the existence of these 

or other names; although the inventory of all registered 

media outlets is not a classified document, it has never 

been published. Despite multiple promises, the Ministry of 

Communications and Information does not provide open 

access to the inventory. However, panelists noted that the 

situation might change for better due to a recent Minister of 

Communications and Information Decree On Approval of the 

Rules of the National Online Service Media Registration.

KAZAKHSTAN



MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2012272

A special law, “On the Leader of the Nation,” protects the 

president, members of parliament, and other political figures. 

Each lawsuit concerning such high-ranking persons involves 

hefty compensation out of proportion with the level of life 

and income in the country. As a result, panelists stated that 

high-ranking officials initiate most libel cases against journalists 

and media outlets, and practically all cases end up with guilty 

verdicts for the journalists. Courts still award huge sums in 

favor of plaintiffs. Media outlets face a dilemma: either to 

be a “watchdog” and inform the public of cases of power 

abuse, infringement of citizens’ rights, etc. or to go bankrupt 

because of suits filed by those in power. In 2011, yet again, 

Uralskaya Nedelya (Uralsk Week) newspaper was within an 

inch of bankruptcy, this time due to the lawsuit from the 

Joint Manufacturing Venture Metal Products LLC regarding 

the publication of an article titled “What the Regional Akim 

is Concerned About.” In March, the Uralsk regional court 

announced its decision: oblige the newspaper to pay KZT 

20 million ($133,000) in compensation for moral damages. 

The case was not about the veracity of presented facts, but 

regarded the opinion of a journalist who cast doubt on the 

company’s professionalism.

The panelists believe that most journalists who lose libel, 

defamation, protection of honor, dignity, and business 

reputation lawsuits have been punished because they could 

not present conclusive evidence of being right. Instead of 

presenting arguments based on facts, they often express 

their own opinions and thereby affirm various stereotypes of 

poor journalism.

Several criminal court hearings in which journalists 

were accused of libel took place in 2011. As many as 19 

people were accused, 15 of whom are traditional media 

journalists (mainly from regional print media) and four 

Internet journalists.

Valery Surganov, a journalist working for the www.guljan.

org website, and Kuanyshbek Botabekov, editor-in-chief of 

Adilet newspaper, were accused of “Libel combined with an 

accusation of a person committing a grave or an especially 

grave corruption crime” and sentenced to a year-and-a-half 

of imprisonment each. The charges against Surganov 

originated from his article “Kings of Financial Police, Part 

Two” placed on the website www.guljan.org on June 12, 

2011, and a similar article published in Kazakhstan newspaper 

on June 14, devoted to the murder of a Kazakh student, 

Ernar Aliev, in Moscow. Sandzhar Aliev, the head of the 

Financial Police in Pavlodar Oblast, filed the claim, feeling 

the articles distributed false information. Surganov was also 

sentenced to pay compensation of KZT 100,000 ($670) and 

issue a refutation on his website.

opposition journalist Gennady Pavlyuk. The panelists believe 

that the speed of the investigation and the court ruling was 

possible solely because of changes in the Kyrgyz Republic 

political elite who masterminded the murder.

Statistics of violations of journalists’ rights bear evidence of 

certain tendencies: the majority of “victims” are journalists 

from private media; television reporters and cameramen are 

the most frequent targets of attacks. Bloggers are seldom 

among those against whom crimes are committed.

The dependence of state-run media outlets on the state 

is growing from year to year. On the one hand, there is a 

well-established tradition of providing state-run media outlets 

with hefty funding from state funds; besides, most of the 

state-run print media are supported by mandatory subscriptions 

for officials and civil servants. De jure, all state-run media are 

amalgamated in huge corporations, the editorial boards of 

which are appointed by governmental bodies and enjoy a 

status similar to that of the Soviet-times: they participate in the 

governmental flow of documents (including those kept secret 

from other media outlets), they bear international passports, 

and often belong to the ruling Nur Otan party.

Some recent legislative provisions benefit the mass media. For 

example, article 129 of “On the Introduction of Amendments 

and Addenda into Certain Legislative Acts of the Republic 

of Kazakhstan Regarding Further Humanization of Criminal 

Legislation and Strengthening the Guarantees of Lawfulness 

in the Criminal Process of the Criminal Code of the Republic 

of Kazakhstan,” enacted in January 2011, introduced the 

administrative issue preclusion system. For the media, this law 

rules out the possibility of administering punishments, such as 

a six-month imprisonment, for libel. Criminal liability for libel 

and defamation has not been abolished, despite the promises 

given by Kazakh authorities to the international community. 

The changes in the law refer to administrative liability for 

libel and defamation and stipulate administrative liability 

according to the Administrative Offenses Code; only then is 

punishment within the framework of the Criminal Code.

Amendments and addenda to the Civil and Criminal Codes 

made in 2011 (Law No. 452-IV) allow a legal entity to defend its 

business reputation by demanding that a media outlet publish 

a reply or refutation if information infringing on the rights 

or lawful interests has been disseminated. Both the reply and 

the refutation must be published free of charge. If the owner 

of the media outlet refuses to publish the refutation, or if 

publication has not been carried out within one month, or in 

case of liquidation proceedings against the owner of the media 

outlet, the legal entity has a right to claim compensation for 

losses pursuant to the procedure established by article 350 of 

the Civil Code.



273

In situations when the government agencies refuse to provide 

journalists and media with access to information, the latter 

often fight for their rights with the help of legal mechanisms. 

Journalists usually lament about court procedures, which take 

a lot of time provide very little protection. In 2011, the Aina 

newspaper decided to become one of the few media to file 

a lawsuit for restriction of access to information. First, the 

newspaper applied to a specialized inter-district economic 

court in Kostanay with a lawsuit against the Karabalyk District 

Department of Sanitary and Epidemiological Inspection. The 

problem was that journalists working for this newspaper 

had verbally requested that the Department publish the 

exact results of the inspection of local points of sale. The 

Department head refused to reveal such data, having 

considered that such disclosure might harm the owners’ 

reputation and hinder the development of their businesses. 

On April 26, the court declined Aina’s claim, explaining 

that the plaintiff had missed the time allowed for claims. 

Another reason for the court’s rejection was the absence of 

a registered request, although the Department did not deny 

that a verbal request had been made.

Changes to the regulations that would provide journalists 

with access to information and stipulates clear-cut 

responsibility of state agencies and officials to provide access 

to information was prepared as a draft law in 2010. Many 

Kazakhstan’s NGOs, including Internews lawyers, took part 

in its development. However, the parliament was dismissed 

just before the law was going to be adopted, and its future is 

still unclear.

Despite stagnation in some areas of access to information, 

in 2011, the active development of the e-government system 

has continued. The government has invested large amounts 

of money into a practical implementation of e-government. 

At the High-Tech Conference and Exhibition in Astana, 

experts estimated that savings from the e-government 

implementation have already exceeded KZT 40 billion 

($270 million).3

Now not only state agencies, but also key political and 

administrative figures have their own blogs and websites. 

The panelists mentioned the website of the akim of Taraz 

and the website of the Supreme Court as being the most 

efficient ones, open to cooperation and providing access 

to socially important information. On the other hand, the 

Twitter account of the prime minister, which quickly reached 

20,000 followers, has, according to the panelists, become 

simply a formal channel of communication: anonymous clerks 

attend to the prime minister’s personal Twitter feed, giving 

run-around replies to specific requests and questions asked 

by followers.

3  http://digitalcom2011.kz

Botabekov’s case centered around his articles “Mr. Kenes, 

which team do you play for?” and “Dear valued Mr. 

President!” In addition to his suspended sentence, he was 

ordered to publish a refutation and pay KZT 300,000 ($2,000) 

as moral damage compensation. The Nakipbekovs brothers—

both high-ranking state officials—filed the claim as private 

persons whom the author had accused of corruption and 

abuse of power.

Few cases end up in favor of the journalists. The Petropavlovsk 

City Court declined a lawsuit for protection of honor and 

dignity filed by Kulshira Usenova, Arjarkyn village school 

principal, who was seeking to recover KZT 2 million ($13,400) 

as moral damage compensation for articles published by Viktor 

Miroshnichenko, a reporter with Vremya (Time). The Shardary 

District Court of South Kazakhstan Province dismissed a suit 

by the district akim (governor) Margulan Marayim against 

the editor-in-chief of the district newspaper Shardara Tynysy 

Zhumabek Mukanov claiming KZT 2 million ($13,400) in 

damages. Irrefutable proof of facts, published in the articles 

that had allegedly harmed the civil worker’s dignity, was 

provided during the trial. Panelist Galiya Azhenova, the head 

of the Public Center of Expertise of Information Disputes at 

Adil Soz, provided legal support in that case.

Nevertheless, 2011 witnessed a symbolic case, when a 

young and democratic member of parliament, Tomirbergen 

Birtungarov, filed a lawsuit for protection of honor, dignity, 

and business reputation against a journalist with a symbolic 

compensation of KZT 1. Later on, the parties settled, but the 

media considered the case as a very positive step.

Article 20 (item 2) of the constitution guarantees “Everyone 

shall have the right to freely receive and disseminate 

information by any means not prohibited by law. The list of 

items constituting state secrets of the Republic of Kazakhstan 

shall be determined by law.” However, state agencies 

sometimes deliberately “filter” media access to important 

events. For example, regional journalists from private media 

outlets have a very slim chance to gain access to events 

conducted in the akimat’s office when the leaders of the 

country visit it. Getting accreditation at high-ranking state 

events is an extremely difficult, almost impossible mission, for 

bloggers. On the other hand, it should be noted that in 2011, 

authorities started paying attention to bloggers. Bloggers 

participated in such key press-tours such as the launch of the 

Kazakhsat-2 satellite in Baikonur and the discussion of the 

e-government in Astana. 

“Access to information depends on each particular 

department. National-level organizations usually require a 

written request for supplying information. On the regional 

level, it is much less complicated. Information can be obtained 

by phone,” said Beishen Kuranbek, director of Zhetysu TV 

in Taldykorgan.

KAZAKHSTAN



MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2012274

OBJECTIVE 2: PROFESSIONAL JOURNALISM

Kazakhstan Objective Score: 1.64

There are very few examples of scrupulous reporting with 

balance and multiple sources of information. Media often 

publish information without verifying it, without taking the 

time to find out what the criticized side thinks, etc. This hurts 

the media consumer, but it also hurts the media: Vechernyi 

Taldy-Kurgan (Evening Taldy-Kurgan) newspaper had to pay 

court-ordered fines because it did not check other sources 

of information and verify facts contained in a Community 

Council of Taldykorgan region press release. It just re-printed 

the text, which averred the court secretary’s appearance did 

not conform to business attire, saying she was wearing a tube 

top and a mini-skirt during court hearings, and implied that 

this also brought her morals into question. The newspaper 

was found guilty of causing moral damage and insulting the 

court secretary’s honor and dignity; the editors did not have 

any documented proof of “unethical” clothing.

In the course of the panel discussion, panelists could name 

only a handful of journalists who adhere to a majority of 

professional standards. Among others, they mentioned 

Bukov, who works for Vechernyi Taldy-Kurgan (Evening 

Taldy-Kurgan) and has quite a few court hearings under his 

belt in which he managed to present convincing documents 

that exonerated him. In most cases, journalists have to face 

a dilemma: whether to publish information with only one 

opinion or not to present it at all because the representatives 

of government agencies refuse to provide any comments, 

especially in critical cases.

The journalists say the same happens with other 

governmental channels of communication: they are all 

characterized by pseudo-openness. A journalist seldom 

receives competent and clear replies to relevant questions. 

The fear of showing incompetence often causes rejections 

and red tape. In the course of the panel discussion, 

the panelists quoted multiple examples of refusals to 

provide information for factitious reasons or without any 

reason whatsoever.

The Adil Soz monitoring of the violation of journalists’ and 

media rights has also recorded cases of limiting journalists’ 

access to information. For example, in April 2011, “A reporter 

for the weekly Avitrek, Robert Keller, was preparing an 

article related to the delay in delivery of low-cost prescription 

drugs for disabled people. Keller addressed the head of the 

Department of Public Health of Karaganda Province for 

explanations. An office manager asked the journalist to leave 

a written request and promised to reply within a month. As a 

result of the delay, the journalist could not fulfill his task.”

Another example from Adil Soz: “Two explosions rocked 

the city of Atyrau on October 31. The responsibility for 

them was claimed by the Jund al Khilafah (The Caliphate 

Soldiers) terrorist organization. According to the SITE research 

organization, the militants had published their statement 

concerning the case on the Jihad forums. Since this statement 

had not been commented on by Kazakh officials, the Azattyk 

(Freedom) radio reporter Svetlana Glushkova applied to the 

General Prosecutor’s Office for information. The General 

Prosecutor’s Office assured her that they had no information 

about such a statement and suggested that she leave a 

written request for information. The Ministry of the Interior 

told the journalist that they did not know anything about 

Jund al Khilafah’s statement either. The National Security 

Committee (NSC) stated that the Atyrau explosions were to 

be investigated not by them but by the General Prosecutor’s 

Office and the Ministry of the Interior.”

Journalism is still a freely chosen occupation. There is no 

barrier to entering the profession, no licensing procedures, 

and no qualification tests. Practically everyone can become 

a journalist, especially now with the spread of blogging. The 

only barrier is if you want to be listed as a loyal journalist and 

get accredited by the state authorities and certain state-run 

companies. There are also some barriers for becoming a staff 

member of major state-run media. The absence of any specific 

requirements for entering into the profession rules out special 

privileges. However, as Azhenova stated, “The press card 

means a lot; therefore, even bloggers try to work for print 

and officially registered media in order to receive a press card 

with ‘staff reporter,’ ‘free-lance reporter,’ ‘editor.’”

JOURNALISM MEETS PROFESSIONAL 
STANDARDS OF QUALITY.

PROFESSIONAL JOURNALISM INDICATORS:

> Reporting is fair, objective, and well-sourced.

> Journalists follow recognized and accepted ethical standards.

> Journalists and editors do not practice self-censorship.

> Journalists cover key events and issues.

> Pay levels for journalists and other media professionals are 
sufficiently high to discourage corruption and retain qualified 
personnel within the media profession.

> Entertainment programming does not eclipse news and 
information programming.

> Technical facilities and equipment for gathering, producing, and 
distributing news are modern and efficient.

> Quality niche reporting and programming exist (investigative, 
economics/business, local, political).



275

The panelists provided examples of ethical lapses: television 

operators may show the faces of AIDS patients in focus or 

depict scenes of violence and dead bodies covered in blood. 

Last year, the Ministry of Communications and Information 

was even compelled to send a special notification to OJSC 

CTC (Commercial Television Channel) about their violation of 

ethics because the channel regularly broadcasts programs that 

show dead bodies. Commenting on such a lack of sensitivity, 

Askarov said that all kinds of violations of ethical norms are 

inevitable because students of journalism know nothing 

about their rights and responsibilities.

On the verge of the 2011 elections, 50 editors (from the Chief 

Editors’ Club) signed an Election Charter promising not to 

violate ethical norms while reporting on the election process. 

This charter had little effect on mass media, though several 

editorial boards did note that abidance by ethical norms is 

not necessarily connected to abidance by legal norms.

The panelists believe that bloggers also do not follow ethical 

standards: they use taboo vocabulary in their posts and 

practice concealed public relations whenever they can. As of 

today, the only website that separates between advertising 

and other content is tengrinews.kz. Some websites create 

content that blatantly calls for ethnic discord or publishes 

information that defames personalities (e.g. masa.kz). 

However, there have been no cases of bringing bloggers to 

court for these posts.

Plagiarism and piracy have become common practice in 

Kazakh media. Adil Soz monitoring had to introduce a special 

category of legal action against the media: “Accusations that 

journalists and media violated copyright.” Kazakh-language 

blog content is the most popular target for plagiarists. 

However, plagiarism is often detected in traditional and quite 

respectable media: for example, unique content on health 

issues from the Camp Kcell blog is regularly reproduced on 

the Ene Mene Bala program, and most television channels 

have already introduced BlogPost segments that never 

mention the names of the bloggers. Eurasia TV borrows 

news from zakon.kz aggregator, which, in turn, aggregates 

information from various sources without referring to the 

authors. On November 21, the web-editor of Nasha Gazeta 

(Our Newspaper) wrote an email to the editorial board of 

ok2net.kz website with a complaint about using authored 

video material “The Volunteers’ Farewell Party in Kostanay” 

without the editor’s consent and any reference to the source 

and author. Nasha Gazeta requested that either a direct link 

to the material and the name of the author be posted or 

the material be removed. An anonymous ok2net.kz operator 

refused to comply with these requirements, claiming that the 

video clip was posted by their user, and they do not bear any 

responsibility for that.

The following case is typical. Anatoly Inochkin, a journalist for 

Criminal News newspaper was preparing an article about the 

state-run orphanage for children and adolescents in Karaganda 

city, where children were being fed expired products. These 

facts had been established by investigators of the Prosecutor’s 

Office of Kazybek Bi District in Karaganda. In order to avoid 

publishing one-sided information, the reporter asked the 

orphanage staff for clarification. However, the orphanage 

representatives refused to speak to the journalist.

Adding to problems of quality journalism are staff that have 

not changed their approach to journalism since Soviet times. 

Most editorial offices of the regional media are full of veteran 

journalists who do not want to move out. According to 

Kuranbek, more than a third of journalists are old timers who 

cannot switch to working on computers. In the cities, especially 

in television, the situation is just the opposite: most journalists 

are young.

There is a huge demand for analysis of news, and editorial 

boards are looking for news observers, as the audience needs 

guidance in the sea of news. However, there are very few such 

experts among journalists.

Events that happened in Kazakhstan in 2011 became a litmus 

test for checking the journalists’ professionalism and integrity. 

Several well-known terrorist attacks and incidents took place this 

year. Analyzing the work of media outlets on these days, one 

can see that most journalists and media outlets are incapable of 

working with several sources of information and cannot react in 

a timely way to the events that have a great significance to the 

country. For example, during the terrorist attack in Taraz, which 

took place on a weekend, many media outlets did not find it 

important enough to prepare any news coverage, while others 

presented them late in the evening, when the Internet was 

already full of rumors. Information published by those agencies 

that did operate on that day was not always verified.4

Internews experts note that bloggers also demonstrate 

insufficient professional skills. For example, in the case 

mentioned in Objective 1, above, when bloggers were 

included in events such as a satellite launch or discussions of 

e-governance, many bloggers dedicated significant space to the 

meals they received and how they were taken bowling.

Askarov voiced a strong opinion regarding ethics: “There are 

no ethical standards for journalists that have been approved 

by the journalist community and employers. This leads to the 

dominance of subjective journalism, pre-paid concealed PR 

materials, and other negative phenomena that lower the quality 

of materials and the media as a whole. Commercialization of 

information published in mass media is pervasive.”

4  http://newreporter.org/2011/11/15/kak-kazaxstanskie-smi-osveshhali-

terakt-v-taraze/ 

KAZAKHSTAN



MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2012276

attacks in Taraz initially only from Russian Internet sources. 

Local media dared write about it only 12 hours later. The 

Minister of Communications and Information summoned 

media representatives and warned them how important 

it was to adhere to ethical norms in their coverage of the 

conflict, though no media outlet had published a single 

line about this event. As a result of such an attitude about 

informing the public, the city and the whole country were 

filled with rumors. Some said there were piles of corpses 

all over the city. Another popular version claimed that 

the event was organized by the police trying to conceal a 

clash, in which several of their colleagues had been killed. 

In order to avoid investigation, they allegedly arranged a 

pseudo-terrorist attack, which could explain the dead bodies 

in the street. In the age of access to the Internet and social 

media, such a lack of authoritative reporting can be quite 

damaging to the public.

Journalists are sometimes so confused that they do not even 

report on events that bear no political angle, being afraid of 

getting themselves and their media outlets into trouble. For 

example, when there was a series of earthquakes in Almaty 

on May 1, journalists from all traditional media preferred to 

keep silent until the evening. Since the weather conditions 

in Astana have been censored for many years—meaning, it is 

undesirable to write about bad weather in the capital city—

an earthquake may fall under the same censorship.

Demonstrating her attitude to censorship and self-censorship 

in the mass media, the author of guljan.org website posted a 

provocative video clip showing a naked butt with the caption 

“Bitter truth is better than sweet falsehood.” This pointed jab 

at a major problem facing journalism in Kazakhstan aroused 

a storm of protest among professional journalists and the 

general public.

Coverage of key events, being hampered by self-censorship 

as demonstrated above, is further complicated by the 

existence of taboo topics. For example, it is unacceptable 

to write about opposition political parties. Censorship and 

self-censorship are responsible for a veil of silence around 

significant political processes, for example, the prosecution 

for fraud and money-laundering of tycoon Mukhtar Ablyazov. 

The violence accompanying labor strikes in Zhanaozen 

became an indicator of each media outlet’s openness. 

According to Azhenova, the coverage of events in Zhanaozen 

by state-run media, with a rare exception of Kazakhstan 

TV, was one-dimensional and accusatory. The viewpoint of 

the opposition media was also one-dimensional. “The main 

version of the Zhanaozen events was received from Twitter, 

YouTube, and Facebook,” she said.

Reporting on interethnic relationships is still considered 

taboo. Nevertheless, journalists do write about the topic, 

using varying approaches. Kazakh-language media highlight 

As it often happens, dishonest “borrowers” not only conceal 

the source, but sometimes even sign someone else’s product 

with their own names! As Victor Losev, the President of 

Kazakhstan Association for Protection of Copyright and 

Related Rights put it at the roundtable Copyright Protection 

in the Information Medium, 90 percent of the most visited 

Kazakh websites contain pirated content. There is even a new 

political party in Kazakhstan whose aim is to fight against any 

kind of injustice, including piracy.

There are no tools and procedures for copyright regulation 

in the Internet environment yet, nor are there any courts 

capable of judging copyright issues properly.

Sometimes media outlets not only “borrow” materials from 

other sources of information, but also make editorial changes 

without the author’s consent. For example, in March, the 

www.nur.kz published Elena Chernyshova’s report on the 

disciplinary committee meeting “While Sandwiches I Make, 

Thoughts of People Pierce My Brain” (Express K, March 5, 

2011) with their own title: “The Most Corrupt Akimat of the 

Country has been Named.” According to the author, this title 

completely distorts the sense of the article.

Both journalists and media outlets practice self-censorship. 

“Self-censorship is widespread, since media outlets are 

trying to avoid negative reaction of the authorities, as well 

as businesses and individual citizens because Kazakhstani 

legislation allows for an easy way of demanding hefty 

compensation from media outlets for moral and financial 

damage,” said Askarov. Reporting on frequent and key events 

such as protest rallies by miners, media outlets try to avoid 

specific details and interviews with the miners and other 

protesters. Another case involved the Kazakh Embassy in 

China, which was closed for some time and did not issue visas. 

Although this problem was recorded by visitors and a video 

was sent to Kazakhstan, no one dared show this video or 

write a critical article in the print media.

“All state-run media outlets are bound by the same 

management and understanding of the state interests. For 

the sake of a quiet life, a journalist makes the coverage 

or article exactly according to what has been requested,” 

said Azhenova.

Furthermore, the Law on National Security adopted in 2011 

reinforces self-censorship. It aims to prevent “the influence 

of information on public and individual consciousness 

related to deliberate distortion and spreading unreliable 

information to the detriment of national security.” A number 

of lawyers believe that any information unacceptable for the 

government can be viewed as unreliable. And this is a new 

avenue for censoring journalistic activity.

One result of this attitude held by the media and promoted 

by the government is that citizens learned about the terrorist 



277

officials. Dedication also plays a significant role.” Astana 

journalists receive KZT 100,000 to KZT 120,000 ($670–$800).

Journalists at state-run media outlets enjoy the highest 

salaries. Nevertheless, not everything is perfect there either. 

For example, journalists working for the biggest information 

agency, Kazinform, went on strike three times during the 

year in order to receive their salaries. The striking journalists 

mentioned regular delays in payments as the reason for their 

strike; management explained this was due to past mistakes 

of the agency’s tax accountants and by late payment penalties 

for previous years as well as frozen bank accounts.

Young people tend to look for better-paying jobs, so they 

move on if the salary is not high enough. Many young 

journalists work for several media outlets. Journalists 

often leave the media for jobs in the press-centers of oil, 

manufacturing, and state-owned companies, as well as 

press-centers of law-enforcement agencies. Many journalists 

work in unknown magazines, like an agribusiness journal, 

where they do not have to “sweat” but just reprint various 

specialized articles.

Blogging has not become a profession yet as it hardly brings 

in any income. A few exceptions are the bloggers with an 

audience of 500 to 600 visitors because they post to-order 

advertising. The majority of these are Russian-language 

bloggers, but almost none from the Kazakh-language 

blogosphere. There are a few exceptions, such as the blogger 

Kuanysh Esikeyev, who can make an income of up to $500 

a month.

The trend towards further eclipsing news with entertainment 

programs has continued in 2011. As the panelists stated 

it, a “glamorization” of broadcasting is underway. Having 

analyzed the disappearance of news programs from 

the broadcasting schedule, the participants of Media 

Kurultai-2011, which took place in Almaty on October 31, 

noted, “Modern radio journalism is dead. Radio stations 

prefer a middle-of-the-road format: a bit of one thing, a 

bit of pop music. No analytical programs. Nothing more 

than four minutes in length.” A few exceptions still exist in 

regional radio stations, such as the Taldyqorghan information 

radio or Kostanay radio that produces its own newscasts. 

On the whole, the panelists say that the chances to create 

a multimedia radio station like Russia’s Echo of Moscow or 

Bavarian Memoryloops are feasible only on the Internet. Such 

an online radio has a potentially serious audience: today, as 

many as 7 million Kazakhstanis access the Internet at least 

once a day.

In 2011, the state invested large amounts of funds in the 

development of entertainment formats and creation of 

locally produced television serials. Traditional media create 

fewer and fewer newscasts themselves; most just borrow the 

the dominant position of the Kazakh language and the 

importance of guarding the rights of an independent 

Kazakhstan. Russian-language media write about 

relationships between various nations in an idealistic style, 

presenting the picture of indissoluble bonds of friendship 

and consensus between ethnic groups. Since 2011, it has 

become unaccepted to write about religion and religious life. 

The television in Taraz, which had earlier received a grant to 

cover religious life, received an updated grant for stories on 

mediation to avoid conflicts.

In the absence of content, therefore, and to avoid 

problems and repression, some journalists from regional 

media generate content by publishing their own novels in 

serial form.

The scope of events covered by bloggers is much broader 

than that reported by traditional media.

Pay levels for journalists vary and depend on the type of 

media, where it is located, its ownership, and its chief editor’s 

personality. The overall trend after the economic crisis has 

been for salaries to either remain flat or even decrease. 

According to one panelist, journalists’ pay rates gradually 

decreased in 2011, and now a journalist receives $400 to 

$500 less than in a public relations job. That, according to the 

panelist, is why journalists accept gifts and “rewards” from 

those they write about, especially in media outlets without 

strict policies on such gifts. According to Kuranbek, a person 

came to the Zhetysu TV editorial office with a proposal for a 

program aimed at explaining the draft law On Television and 

Radio Broadcasting to the public. He claimed that the Khabar 

TV office demanded a payment of KZT 2,000 ($13) for such 

a program.

Non-governmental Kazakh-language newspapers have 

lower revenue and therefore lower salaries than the 

Russian-language media outlets. At Turkestan newspaper, 

for example, the highest salary barely reaches KZT 100,000 

($670) per month, but only a few journalists achieve that level 

of income.

Most regional print media pay no more than KZT 50,000 

($335). This is tolerated because if a regional journalist loses 

her or his job, s/he has nowhere to go. Kuranbek, head of 

Zhetysu TV, managed to raise the salary from KZT 20,000 

to KZT 90,000 ($135 to $600) within a short period of time, 

having re-arranged revenue and spending policies. He 

claims, “The journalist’s salary today is not bad if you are a 

professional and work from early morning to late evening. 

Regional journalists mainly work for one outlet, and their 

salary and expenses allow them to hold the one job only. 

Today many people are trying to enter journalism, not to 

leave it, and the pay level here is much higher than that of 

teachers, though not as high as that of certain government 

KAZAKHSTAN



MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2012278

employing outdated equipment, and this is reflected in the 

quality of their broadcasting, which, in turn, does not spur 

the growth of audience and advertising flow. This vicious 

circle will perhaps be broken with the universal introduction 

of digital technologies, when those incapable of meeting new 

standards will automatically cease to exist.

Being fairly well equipped, traditional, especially state-run, 

media outlets are now facing a lack of qualified and 

technically competent journalists. Media NGOs are also 

having problems due to the lack of technically trained staff. 

In order to help the media, The Legal Media Center NGO in 

Astana, supported by Friedrich Ebert Foundation and OSCE, 

organized a seminar on the efficient use of social media tools 

for NGO activities in October, 2011. The seminar revealed that 

different organizations have different levels of competence 

in these instruments: Minber NGO (Almaty) makes use of RSS, 

has a Twitter account, a page on Facebook, and uses tools 

for synchronizing information; representatives of many other 

foundations and associations learned what Twitter is only at 

this training.

The state is actively involved in the process of switching to 

digital broadcasting. A specific program for information and 

communication technology development is geared towards 

gradual introduction of digital broadcasting in 2010 through 

2014. As the first stage of the project, the national satellite 

television broadcasting network Otau was launched on 

January 18, 2011. With the satellite television network in 

place, the whole population of the country, including those 

living in remote rural areas close to the borders, receive 37 

national and regional television programs for the first time 

and free of charge.

Authors of investigative articles are persecuted. Journalists 

and operators of the Stan TV Internet portal (controlled 

by oppositionist Mukhtar Ablyazov) and the staff of K+ TV 

channel found themselves in the epicenter of a governmental 

pressure campaign. In the case of Stan TV, besides beaten 

staff and multiple lawsuits with substantial amounts 

claimed, governmental bodies, represented by the sanitary-

epidemiological department, managed to close Stan TV 

information partners Namystan LLC and Stan TV video portal 

by suing Stan Production Studio LLC for violating health 

codes. When the president’s aid, ex-Minister of Information 

Ertysbayev appealed to journalists, encouraging them to 

conduct more investigations, the head of the Journalists’ 

Union, Seitkazy Matayev responded, “I just know that the 

state-run media do not conduct investigations whatsoever. As 

for private, independent media, they are, of course, involved 

in investigative journalism, but do it at their own peril and 

risk because any investigation is bound to produce a negative 

response by the criticized party.”

news from newsfeeds and online news aggregators. The few 

exceptions are limited to such information programs as The 

Portrait of the Week on CTC. The situation may change with 

the implementation of Khabar TV’s plan to launch a 24-hour 

news channel, 24KZ, and an educational channel, Bilim.

The administration of the state-run television channels is 

clearly oriented towards adopting foreign formats. According 

to Kaplina, television experts have calculated that in order 

to compete with Turkish serials, which are most popular, 

one hour of locally produced content should cost about 

$30,000. It is noteworthy that the second most popular 

television channel in Kazakhstan, Channel 31, which belongs 

to the Russian CTC Media Corporation with 82.9 percent 

penetration, fills its broadcasting schedule with Turkish and 

Korean serials, Hollywood films, some CTC content, and some 

Kazakh-language programming (mainly entertainment).

News and analysis still exist in the schedule of leading 

television channels mainly due to government procurement.

In October 2011, Internews conducted a one-day content 

analysis for several media outlets and a blog platform. 

It revealed that traditional media are less engaged in 

investigative journalism and publish fewer issue-specific 

stories of a social or political nature. At the same time, 

Kazakh-language media are characterized with a wider 

variety of genres. On the day of content analysis, the 

yvision.kz blog posted almost no materials related to 

politics, economics, or society. Internews expert and panelist 

Kaplina noted, “Cultural topics are now more prevalent in 

Kazakhstani blogs than in traditional media. This speaks 

about the decline in the variety of traditional media, whereas 

blogs, unfortunately, do not fill this niche.” 

The technological potential of the Kazakhstani media has 

grown considerably during the year. Today, media outlets 

have enormous capacities. “Our regional TV technical 

equipment has significantly improved within the past years. 

We are moving towards digital broadcasting and have all 

the facilities for that: cameras and editing equipment in P2 

format. The news block is broadcast live. A virtual studio has 

been launched. Internet access for staff members is free of 

charge. All this has improved the quality of programs we 

produce,” said Kuranbek. In 2011, several media outlets made 

an attempt to improve the kit carried by their reporters: Lada 

(Aktau), Novyi Vestnik (Kostanay), Rabat (Shymkent), and 

Tengrinews provided additional tools such as video cameras 

and USB modems to enable reporters to send timely news on 

important events to their websites.

Equipment of state-run media outlets with new technologies 

and facilities is incomparable to the private media’s 

possibilities of technical upgrading. This is especially true for 

the electronic media. Some private television channels are still 



279

ownership. These lead to the lowering of the public trust in 

mass media in general and electronic media in particular.

Although practically all Kazakhstani media outlets are 

politically biased and reflect political events in the country 

according to their owners’ interests, the development of 

multimedia technologies promote diversity of information 

in the media. A large number of private media outlets 

focus on reflecting relevant social problems. For example, 

the Otrar multimedia outlet speaks about multiple aspects 

of life in the regions, from problems of children staying at 

home unattended to the desperate situation with housing, 

all in a real time mode. Typically, a couple of days later the 

same coverage is broadcast by national television companies 

like CTC.

There are 8,248 registered media outlets in Kazakhstan 

(2,513 of which are active); 212 electronic media outlets; 

2,392 foreign media are distributed, and 9,000 domain 

names are registered in the .kz domain. Eighty-five percent 

of print media are privately owned. This variety promotes 

citizen access to diverse information and their awareness 

of nearly all, including political, events (see objective 2 for 

more details).

New television channels Balapan and Madaniet, as well as 

Classics radio, were launched in 2011. This has broadened 

the scope of information presented to the public. Furthering 

avenues for access, KazTAG sends its newsfeed in SMS 

form, although in general this channel of distribution is not 

popular in the country. The public places a lot of trust in 

Matayev words are backed up by dozens of lawsuits filed 

to protect the honor and dignity of various politicians, who 

accuse journalists of libel. For example, Gennady Benditsky, 

a journalist for Vremya (Time) newspaper, who is famous for 

his pointed articles, was forced to appeal to the public from 

the newspaper’s pages in August. He wrote that after several 

publications concerning the facts of illegal activity of certain 

National Security Committee officers and the personnel of the 

Khorgos and Korday customs and border control checkpoints, 

some sources in the security agencies warned him that he is 

“on a hook.”

Business journalism has stayed at the same level, having 

not experienced the same setbacks during the crises as the 

business sector did only due to state procurement contracts. 

Grant funds received from the government have almost 

completely compensated for the decline in advertising flows 

to business media outlets. The economic crisis has lowered the 

spending capacity of the majority of the country’s population, 

which first of all affected the “glamour” media industry, 

which had just started to develop a couple of years before. 

Other kinds of niche journalism have not demonstrated their 

capacities yet. Even the Court Journalists’ Guild, which was 

founded in Shymkent at the end of 2010, did not showcase 

capacity for enhanced coverage of legal proceedings in 2011.

OBJECTIVE 3: PLURALITY OF NEWS

Kazakhstan Objective Score: 1.76

The activity of such media outlets as Stan TV, K+ TV channel, 

a number of party-run media, and various Kazakh- and 

Russian-language blogs has significantly decreased the 

monopolization of news and information by the government 

and is fighting information monotony. Years of information 

control and censorship and traditions of bias in covering 

events both by state-owned and opposition media outlets 

have developed a specific approach to understanding the 

news among newspaper readers. Askarov described this 

approach in the following way, “Take Kazakhstanskaya 

Pravda and Respublika [now published as Golos Respubliki] 

and find the truth about the event between the two versions 

of reports.”

The panelists explain the low level of public trust in the 

majority of traditional media in the following way: State-run 

and pro-governmental media outlets, controlled by businesses 

loyal to the government, cover only those topics that have 

been approved by central and local authorities. Many media 

outlets have developed a certain hierarchy in presenting 

information: the president; government; parliament; big 

business; the rest of society. Business circles that control 

the leading media outlets refuse to be transparent about 

KAZAKHSTAN

MULTIPLE NEWS SOURCES PROVIDE CITIZENS 
WITH RELIABLE, OBJECTIVE NEWS.

PLURALITY OF NEWS SOURCES INDICATORS:

> Plurality of public and private news sources (e.g., print, broadcast, 
Internet, mobile) exist and offer multiple viewpoints.

> Citizens’ access to domestic or international media is not 
restricted by law, economics, or other means.

> State or public media reflect the views of the political spectrum, 
are nonpartisan, and serve the public interest.

> Independent news agencies gather and distribute news for 
media outlets.

> Private media produce their own news.

> Transparency of media ownership allows consumers to judge the 
objectivity of news; media ownership is not concentrated in a 
few conglomerates.

> A broad spectrum of social interests are reflected and 
represented in the media, including minority-language 
information sources

> The media provide news coverage and information about local, 
national, and international issues.



MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2012280

The Minister of Communications and Information, Askar 

Zhumagaliev, stated on Twitter that the Ministry had 

addressed the administration of the Russian sector of LJ 

regarding that court ruling but did not receive any reply. In 

response to this, the administrator of the Russian sector of 

LJ, Svetlana Ivannikova, said that no court ruling that bans 

specific LJ pages is openly available, and no governmental 

body of Kazakhstan has ever addressed this issue with 

her. LJ has a conflict committee that can quickly settle any 

disagreements, and as soon as an application arrives, they are 

ready to help prevent the advocacy of violence and ethnic 

hatred. Adil Soz experts said in this respect that the court 

ruling on illegal content is questionable, as the public has not 

been provided with any proof.6

Access to the domestic media has several kinds of restrictions. 

On the one hand, the price of print media increased 20 to 

30 percent during the past year and some sectors of the 

population cannot afford to buy them to the extent as they 

used to. On the other, political considerations may restrict 

citizens’ access to Kazakhstani media. Government officials 

create temporary artificial barriers, as in cases described in 

Adil Soz monitoring, when the akimats’ staff in the regions 

buy outright all the copies of certain opposition newspapers 

to prevent the distribution of a specific critical article. Such 

cases happened with the Golos Respubliki newspaper several 

times during the past year; in May a part of the circulation 

was bought in Petropavlovsk and the whole circulation was 

held in Almaty.

Foreign online sources being blocked has been described 

above, however, some of the most serious blocking of access 

to domestic media is also occurring online. For instance, 

access to certain online resources, such as the website of 

Respublika newspaper, is blocked. The trend of extra-judicial 

means of blocking citizen access to Internet resources has 

become a norm in the past two years. The list of domestic 

Internet resources, access to which was either restricted 

or blocked in 2011, is quite impressive. It includes Twitter 

accounts and the websites of NGOs and opposition media. 

All of Twitter and several other websites in the .kz domain 

were blocked in December 2011 due to riots in Zhanaozen. 

Overall, Adil Soz monitoring recorded more than 200 cases 

of lockout or restricted access to websites, both foreign and 

domestic. According to the monitoring overview of the Media 

Life organization, “The owners of Internet resources usually 

receive information about website lockout from their users.”

On the other hand, there has been an expansion of access 

of the country’s citizens to domestic electronic media due to 

the launch of the Otau satellite, discussed above. Several new 

6  “Blocking access to the LiveJournal violates the constitutional 

rights of citizens” http://www.adilsoz.kz/news/blokirovka-dostupa-k-

livejournal-narushaet-konstitucionnye-prava-grazhdan-schitaet-fond-

adil-soz/

the blogosphere, especially in its coverage of critical events. 

Bloggers were the only sources of information in many 

stories. The Internet also prevents the government from 

limiting access to foreign sources of information.

Taken together, in general plurality of news sources does 

allow the public to be aware of events and develop their own 

points of view.

Perhaps because of this, 2011 was marked by a trend towards 

further tightening of registration for foreign media of various 

genres. According to article 19 of the Law on Television and 

Radio Broadcasting, registration of all foreign electronic 

media with the authorized body is mandatory now, whereas 

in the past they could just be spread by a distributor. Deputy 

Minister of Communications and Information Nurai Urasov 

said in an interview with stan.kz, “The current registration 

procedure is imperfect, and I suspect that foreign TV channels 

do not always know that their content is broadcast here, in 

Kazakhstan. That is why we have introduced the requirement 

that the channels themselves must register here through 

their representatives.”

Information security provisions, approved on November 14, 2011 

by the Decree of the President of the Republic of Kazakhstan, 

as well as the Government Decree on Satellite Communications, 

introduced limitations for conditional access and set a deadline 

for registration and certification of all satellite dishes. Access 

to foreign media delivered to the public by means of satellite 

dishes and Internet continues, however, and citizens in various 

regions have access to foreign media. For example, in Merken 

and Korday Districts and in Taraz city a lot of people watch 

Kyrgyz television channels, and Russian television is widespread. 

According to the State Report on Media Development, during 

two decades of independence, Russian programs as well as BBC, 

CNN, Deutsche Welle, Radio Freedom, Polish channel Polonia, 

and other television and radio channels have been broadcast via 

cable and satellite throughout the whole republic.

An attempt to curb foreign Internet zones nearly led to the 

departure of the Google search engine from Kazakhstan, 

discussed above. And a court injunction on access to 

Internet sites www.djamal.wordpress.com and www.

caucase.wordpress.com as “foreign media whose content 

contains illegal information” led to the lockout of the whole 

Wordpress.com platform, due to which hundreds of Kazakh 

blogs became inaccessible to Internet users.5

The lockout of the Live Journal (LJ) platform was also 

explained by the fact that the District Court of Almaty 

considered 14 websites of this platform to violate the law. 

5  Kazakhtelecom explains inaccessibility of the blog platform by the 

fact that all blogs on this platform have the same IP-address and it was 

impossible to block only one or two of them. Source of information: 

“WordPress was blocked because of two blogs” http://www.adilsoz.kz/

news/wordpress-zablokirovan-iz-za-dvux-blogov/



281

in ownership that take place in the media market. According 

to one such rumor, the media empire under the auspices of 

the president’s son-in-law keeps growing, adding new radio 

frequencies to his existing portfolio that includes Autoradio, 

Kazakhtelecom, and other information businesses. Nur-Media 

and the state-run Arna Media are still the biggest media 

corporations in Kazakhstan. However, even media experts 

have no precise and clear-cut information. A statement about 

the necessity to reveal information on the ownership of 

media outlets was voiced at the Forum of Regional Media in 

December 2011; however, this call was left unanswered.

At the XVII session of the Kazakhstani Peoples Assembly, 

President Nazarbayev said that, “Funding of ethnic media 

outlets has increased fourfold since 2005…” The national 

radio has several editorial boards that prepare programs 

in minority languages. However, editorial offices that 

had produced content in the minority languages in Otrar 

TV for more than 10 years were closed this year because 

of unprofitability.

Mass media—newspapers and magazines, television and 

radio programs—cover 11 languages of minorities that 

reside in Kazakhstan. Beside two major languages, Kazakh 

and Russian, there are media in Ukrainian, Polish, German, 

Korean, Uyghur, Turkish, Dunghan, among others. The 

variety of topics, media types, and languages promotes the 

development of local media outlets.

The media are also being used to promote the entrenchment 

of Kazakh as the official language of the state, replacing 

widespread use of Russian. According to Ministry of 

Communications and Information requirements, more radio 

and television programs that advocate the Kazakh language 

should be broadcast in 2012-2013. Kazakhstan TV has 

already closed its Russian-language service and 100 percent 

of its programs are now broadcast in Kazakh. This reaches 

into minority media, as well. The Ministry is planning to 

introduce new permanent programs devoted to teaching the 

Kazakh language in such national minority newspapers as 

Ukrainski Novyny, Kore Ilbo, Deutsche Allgemeine Zeitung, 

Vatan, and Akhyska, as well as in the national newspapers 

Kazakhstanskaya Pravda and Liter. Beginning next year, 

all television channels irrespective of their ownership are 

required to start broadcasting Kazakh language lessons. 

Kazakh-language Internet content is being, and will further 

be, developed. Investments have been made into the 

translation of Wikipedia into Kazakh.

Coverage of minorities in society apart from ethnic and 

national minorities is mixed. “Mass media, including blog 

posts, report on various socially important topics, such as 

sex ratio, ethnicity, traditions of the society, religion. Yet, 

almost nothing is said about sexual minorities. Since there 

are no restrictions I am aware of, I assume it is just due to 

domestic blog platforms, where analytical information and 

news are posted, were founded in 2011, including horde.kz 

and www.samizdat.kz.

Further, the increase in subscriptions to mobile 

communications during the past two years exceeded 32 

percent, the level of mobile communications coverage is 

record-breaking for the Central Asian region, at 92.5 percent,7 

and almost every adult in Kazakhstan has a mobile telephone. 

However, in view of personal income, mobile communications 

including GPRS and WAP services are still quite expensive for 

most Kazakhstanis residing in the regions, and the speed and 

quality of connections are still quite low. There were hopes 

that the launch of 3G services would solve the problem, 

but they are still too expensive. The situation is improving 

due to special tariffs for unlimited Internet connection via 

flash-devices.

Readers and Internet users who participated in the regional 

media discussion organized by the Respublika with OSCE 

support on Azattyk radio expressed their opinion that 

opposition newspapers such as Respublika interpret the term 

“freedom” as one-sidedly as do their counterparts from 

state-run media. Just in contrast to state-run media outlets, 

which praise the development of the country and highlight 

the positive role of the country’s leaders, Respublika shows 

all those aspects in a deliberately negative light and does not 

allow any criticism of opposition leaders.

There are 15 state-run and private news agencies. Such a 

large number of sources of news and information enable 

not only niche specializations and increased promptness 

of reporting, but also new avenues of distribution, thus 

promoting the advancement of digital technologies. In 

addition to news agencies covering general news stories, 

some specialize in business and finance or translations of key 

foreign news stories. The agencies employ various features, 

such as RSS, real-time updating, and SMS delivery.

In 2011, state-owned Kazinform, which publishes in Kazakh, 

Russian, and English, was merged with Kazteleradio in order 

to streamline management.

Private regional media outlets endeavor to produce their 

own news content, though many television channels have 

reduced the number of newscasts a day and limit their time 

to 20 minutes. Two private television channels began showing 

newscasts in 2011: The First Northern (Petropavlovsk) and 

cable New TV in Karaganda. However, TV Tan ceased all its 

newscasts. Radio newscasts are almost non-existent except for 

programs in Kostanay and Taldyqorghan, mentioned above.

There is no official information in the country as to who owns 

which media outlet. There are multiple rumors about shifts 

7  www.comnews-research.ru dated September 6, 2011

KAZAKHSTAN



MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2012282

the public mindset,” said blogger and Turkistan journalist 

Esengul Kapkyzy.

Kazakhstani media cover not only domestic, but also 

international events. Despite decreased attention and the 

use of Reuters and BBC news feeds, international news 

is still constantly reported on in all television newscasts. 

Several information agencies and news portals specialize in 

international news aggregation and distribution. Interest 

in both domestic and international news among the public 

remains high.

OBJECTIVE 4: BUSINESS MANAGEMENT

Kazakhstan Objective Score: 1.56

Due to the absence of transparency in financial activities 

of media enterprises, even media experts find it difficult to 

assess the level of efficiency of media outlet management. 

The public believes that the media businesses are highly 

profitable enterprise. However, no data supporting such a 

belief is available. Indirect data lead to the conclusion that 

most media outlets—both electronic and print ones—are 

efficient enterprises; what they lack is transparency of 

business operations.

Zhaxybaeva noted that descriptions of the administration 

of some state-run media, including Kazakhstan TV, reveal 

multiple financial violations. “Just look at the website of 

the Accounts Committee for Control of Kazakhstan. Even a 

superficial view of the reports and explanations shows how 

inefficiently the taxpayers’ money is being used, how it is 

stolen. Here they explain why they have purchased such 

expensive cars, there—why, for example has Nur Media 

deposited the budget money in the bank? Who gave them 

the right to deposit public funds?” she asked.

Zhaxybaeva’s opinion was supported by other panelists. 

Azhenova pointed out that she can already name three 

persons who had allegedly stolen money while heading 

state-run media outlets. However, none of them had ever 

been punished; they were just shuffled from one job to 

another. “The administration of the state-run TV channel 

Kazakhstan has changed several times in the past three years. 

The main reason for the previous administration dismissal 

is inefficient management and inappropriate expenditures, 

according to the assessment of the Accounts Committee for 

Control. Examples include thousands of millions of tenge 

a year spent on VIP lounges in airports, per diem expenses 

and travel allowances for the channels’ administration, and 

renting accommodation for reporters in foreign countries for 

the price of luxurious villas. In order to close this financial 

gap, the administration decided upon staff reduction at 

the expense of journalists and editors,” she said. The latest 

example refers to the chairman of the board of Kazakhstan 

TV and Radio Corporation being transferred to the position 

of the chairman of the board of Kazakhstanskaya Pravda 

newspaper in 2011 after the misappropriation of KZT 728 

million (nearly $5 million) had been detected.

Media experts believe there is a disincentive for state-run 

media outlets to be highly profitable because then the 

amount of funding allocated by the government may be 

reduced. Private media outlets prefer to conceal information 

about their revenues in order to avoid close attention by the 

tax authorities. According to Askarov, “The goal of private 

media outlets is to show losses on paper while skillfully 

concealing their revenues.”

According to media experts who expressed their opinion 

at the Media Kurultai in Almaty, only those media outlets 

that turn into multimedia companies have potential for 

development. In this vein, in 2011 several Kazakhstani 

media outlets, supported by Internews, created full-fledged 

websites that are updated in real-time and not just once 

a day or weekly as they used to be. These include Otyrar 

TV (Shymkent), Lada newspaper (Aktau), Novyi Vestnik 

newspaper (Karaganda), Uralsk Week newspaper (Uralsk), 

and Nasha Gazeta (Kostanay). However, in general, Internet 

media have not yet gained the full attention of advertisers 

and advertising agencies.

The print media still subsist on three sources of income: 

subscription, sales, and advertising. Many media outlets 

receive a fourth source of income: grants for social 

procurement by the government. In addition to hefty 

grants, state-run media outlets benefit from mandatory 

subscriptions by civil servants. In 2011, all media outlets—both 

MEDIA ARE WELL-MANAGED ENTERPRISES, 
ALLOWING EDITORIAL INDEPENDENCE.

BUSINESS MANAGEMENT INDICATORS:

> Media outlets operate as efficient and self-sustaining enterprises.

> Media receive revenue from a multitude of sources.

> Advertising agencies and related industries support an 
advertising market.

> Advertising revenue as a percentage of total revenue is in line 
with accepted standards.

> Government subsidies and advertising are distributed fairly, 
governed by law, and neither subvert editorial independence nor 
distort the market.

> Market research is used to formulate strategic plans, enhance 
advertising revenue, and tailor the product to the needs and 
interests of the audience.

> Broadcast ratings, circulation figures, and Internet statistics are 
reliably and independently produced.



283

portal’s revenues come from advertisements and 20 percent 

from investments.

According to the Kazakhstani advertising portal, finding a 

good advertising agency in Kazakhstan is still problematic. 

Full-service agencies that are ready to arrange advertising 

campaigns are in limited supply, and there is almost no 

competition. Big international network agencies do not make 

much effort in Kazakhstan; in fact, they are represented 

by their names alone, all the staff are local. They have no 

creative ideas, panelists asserted, but clients come to them 

anyway because the market sectors are already divided 

among the existing big advertising agencies. For example, 

television advertising is mainly distributed via two sales 

houses, TV Media and Arna Media Advertising. Regional 

media outlets are mainly served by regional advertising 

companies like Aqtobe RIKA Media group, which has 

been working with almost all big media outlets in western 

Kazakhstan for more than 20 years. Each of them offers 

services of relatively similar quality, and no bright stars have 

appeared lately.

The entrance of Kazakhstan into the CIS Customs Union has 

already attracted Russian companies and advertising experts. 

Panelists hoped this will increase competition in the market.

The law on advertising establishes the following norms. 

Advertising on television and radio programs, which do 

not specialize in advertising materials, should take no more 

than 20 percent of the overall daily broadcasting time, 

except for a “crawler” (a running line) that is limited in 

volume; its size should not exceed 7.5 percent of the overall 

image area and should not interfere with the textual and 

informative content of television programs. There are legal 

limitations on television and radio advertisements. For 

example, no advertising, even “crawlers” may interfere with 

the “broadcasting of official announcements, speeches of 

candidates for presidency of the Republic of Kazakhstan 

and for membership in representative bodies, educational 

and religious programs, as well as programs for children.” 

In practice, the state does not control the percentage 

of advertising and there is no data on violations of or 

compliance with the government stipulations.

No such requirements exist for print media.

As mentioned above, both private regional and state-run 

media outlets receive state-allocated grants for covering 

socially important topics, though these investments were 

distributed disproportionally. In 2011, however, most leading 

non-governmental media outlets were deprived of such funding.

Private media outlets, especially those in the regions, 

barely survive and have to fight for state grants. However, 

according to panelists, the distribution of grants shows that 

non-governmental media face an unequal playing field. Diana 

state-run and private ones—faced the issue of becoming 

self-sustainable. This goal has been set for the state-run 

media outlets by the Ministry of Communications and 

Information. The minister has repeated several times that the 

efficiency of media outlets will be judged by audience ratings 

of television channels and circulation of print media.

After the crisis, advertising revenues started to grow for 

almost all types of media. According to the data provided 

at Media Kurultai-2011, based on official price-lists, total 

advertising expenditures in 2011 in Kazakhstan have 

increased by 22 percent in comparison to the same period in 

2010. The most significant growth was enjoyed by television 

and radio. According to a TNS Central Asia survey for 

January-September 2011, the distribution of advertisements 

among media (excluding Internet) is broken down as: 78 

percent television, 4 percent radio, and 11 percent print. 

In contrast, the Kazakhstani Advertising Portal website 

published the following data concerning the distribution 

of advertising in the mass media market: “Television 

advertising leads with 44.6 percent, followed by advertising 

in newspapers (28.5 percent), then advertising in magazines 

(15.4 percent), outdoor advertising (14.9 percent), and radio 

advertising with 14.8 percent. Strange enough, advertising in 

the Internet holds the last place with just 8.4 percent.”8

Expenditures for advertising on the Internet in 2010 are 

known to have reached more than $5 million, and the 

forecast for 2011 expects this to double. According to 

the data posted on the UVISION platform, the Internet 

advertising market constitutes $7 million (compared to $140 

million for television and $70 million for outdoor, newspaper 

and radio advertising). At the third annual conference of 

bloggers and Internet designers, BarCamp Central Asia 2011, 

expert analysts highlighted Internet business prospects and 

expressed an ungrounded prediction that in the next two 

years the volume of advertising in Kaznet will outgrow that 

in radio and print media.

Major advertisers differ by media type: transnational 

companies producing cosmetics and fast food lead in 

television advertising; mobile communications operators 

and commercial banks prefer radio; print media has a 

mixture of everything: banks, cell phone operators, and 

cosmetics manufacturers.

This year traditional Kazakhstani media started working 

with advertising agencies that place banners. New Internet 

resources completely focused on receiving funds for Internet 

development, namely, www.voxpopuli.kz portal, have 

appeared. The portal’s owner Alisher Elikbayev openly 

keeps track of income and expenditure statistics in his 

Twitter account. According to his data, 80 percent of the 

8  http://kpr.kz/forum/index.php?/topic/1727-D1

KAZAKHSTAN



MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2012284

towns. The government believes that this will be able to 

prove that viewers in the regions watch national television 

more. At the same time, TNS representatives at the Media 

Kurultai claimed that the data would not change significantly 

as, according to baseline surveys, 40 percent of the rural 

audience watch satellite television.

Internet ratings are measured by various independent 

companies; among them several domestic counters have 

found their own niche, for example: whois.1in.kz, goto.

kz, kaztop.com, zero.kz, kazstat.com, etc. This is especially 

important since the most reliable counter, Google Analytics, 

became almost unavailable to Kaznet users in March 2011. 

Some shortcomings in Google Analytics has allowed domestic 

companies to develop their services.

As for print media, the circulation committee fell into 

oblivion a long time ago and newspapers tend to 

overestimate their circulation in order to attract advertisers. 

Such deceptive practices are prohibited by law; in general 

the government has been indifferent to the fate of cheated 

advertisers. However, in 2011, there was a precedent when a 

media outlet was punished for displaying incorrect circulation 

figures. The Specialized Administrative Court in Petropavlovsk 

issued a ruling in May 2011 demanding that the owner of the 

city newspaper Petropavlovsk Quarter pay KZT 45,360 ($300) 

to the state budget for an administrative violation of article 

350, part 2 of the Code of Administrative Offences, i.e. for 

overestimating real circulation figures.

OBJECTIVE 5: SUPPORTING INSTITUTIONS

Kazakhstan Objective Score: 1.87

The National Association of Television and Radio Broadcasters 

of Kazakhstan (NAT) plays a leading role and occupies a 

unique niche among professional media associations. NAT 

identifies itself as a professional non-governmental association, 

aiming at lobbying for favorable and equal conditions for the 

development of all television and radio outlets in Kazakhstan. 

In cooperation with a number of other NGOs, particularly Adil 

Soz, NAT conducted an unprecedented lobbying campaign for 

introducing improvements to the draft law On Television and 

Radio Broadcasting that would bring positive results for media 

outlets. Another organization, the Association of Television 

and Radio Broadcasters of Kazakhstan (ATRB), has a similar 

mission and unites 12 television and radio companies.

Representing print media, the Association of Newspaper 

Publishers and Printed Press Distributors of Kazakhstan did 

very little in 2011, according to panelists.

The minister of communications and information announced 

in 2011 the foundation of the Coordinating Council on Mass 

Okremova, director of the North Kazakhstan Legal Media 

Center, illustrated this fact with an example: a state-run 

regional newspaper received a grant of KZT 35 million 

($235,000), whereas a private regional newspaper received 

only KZT 1 million ($6,700). Further, lots are arranged in 

such a way that new media outlets, which are in dire need 

of financial support, cannot pass the bid criteria in order to 

receive a grant.

The level of government financing of media considerably 

distorts the market. The state-allocated budget for 

electronic media outlets also includes funds for their 

technical upgrading, whereas private television and radio 

companies experience serious challenges because they must 

both survive from day to day and invest in their future. To 

be fair, most private media outlets belong to large media 

businesses owned by influential political groups, and they 

also receive substantial funds for content production and 

technical modernization. The dependence of media outlets 

on investments from one source conditions the extent of the 

media outlet’s dependence in terms of its editorial policy.

Officials have also invented new methods of making media 

outlets dependent by aggregating pro-governmental media 

outlets within common Media Centers (Media Ortalygy). 

Having provided office space free of change, the state 

receives a number of benefits: on the one hand, it can 

thus express its care for the media and, eventually, for the 

freedom of speech in the country; on the other hand, it is 

much easier for the state to control the media outlets if 

housed in one location.

Market research is being developed seriously in Kazakhstan. 

Media research services, including audience surveys as well as 

demographic and audience preference research, are offered 

by several companies, the most prominent of which are TNS 

Central Asia, Comcon-2 Eurasia, and Bisam.

Leading television channels are more decisively focused 

on market research but cast doubt about such surveys. For 

example, television audience evaluation is still conducted 

by the TNS Company, whose activities are often questioned 

by the media outlets’ managers. Ratings published by this 

company do not always match those received from market 

research ordered from other companies or conducted by 

the media outlet itself. Nonetheless, these ratings impact 

program scheduling.

In 2011, the government paid more attention to the ratings 

system and expressed its determination to invest in the 

development of a state-run institution for this purpose. 

A representative of the Ministry of Communications and 

Information announced at the Media Kurultai in October that 

PeopleMeters will be installed not only in the cities whose 

population exceeds 100,000 residents, but also in smaller 



285KAZAKHSTAN

Although legally each media outlet is supposed to have 

a trade union and the signing of a trilateral collective 

agreement between the employer, employee, and trade 

unions is mandatory, there are very few places where such an 

agreement exists. During the past year, there were multiple 

cases of violations of journalists’ working rights and labor 

disputes between journalists and employers; the absence of 

trade unions was a negative factor for the outcome from the 

journalists’ standpoint. For example, the panelists mentioned 

the case of the dismissal of technical personnel and some 

editors at TV Kazakhstan without paying them for their last 

period of work, and the dismissed did not even try to appeal 

management’s decision.

The Chief Editors’ Club, initiated by the Russian RIA-News 

Company, unites chief editors of media outlets from all CIS 

countries. Until recently, it had been dormant. However, in 

2011, the Club became more active and proposed to draft an 

Ethics Charter for compliance with ethical norms in reporting 

on the elections.

More than ten strong media organizations work in Kazakhstan, 

including Adil Soz, Internews-Kazakhstan, the Center for 

Protection of Regional Journalism (with offices in Astana and 

Pavlodar), the Center for Legal Aid to Media, Freedom of 

Speech in Central Asia, the Institute of Media Standards, the 

Voice of Freedom of Central Asia, the International Center 

of Journalism “MediaNet,” the public foundation Center for 

Business Journalism “BizMedia,” etc. Since 2009, 12 media 

NGOs have united in the Media Alliance of Kazakhstan, 

aiming to consolidate media community efforts to increase the 

efficiency and professionalism of mass media; however, unlike 

previous years, MAK was not so active in 2011.

Media organizations offer a wide variety of services, from 

organizing and conducting research and the monitoring of 

violations of journalists rights to linguistic expert analyses and 

education, trainings, contests, lobbying campaigns, etc.

Academic programs for students of journalism still deserve 

criticism as they do not provide students with the skills 

necessary for their future work  in a multimedia editorial 

office. The past year started with conflicts at the Faculty 

of Journalism at the Al Farabi Kazakhstan National 

University.9 Students expressed their discontent with the 

changes in schedules, allegedly insufficient attention to 

the national language, and low levels of teaching. The 

conflict was solved by dismissing the Russian-speaking dean 

of the faculty, which was interpreted in many media as a 

fight between conservative forces in the faculty and the 

reform-minded dean.

9  http://rus.azattyq.org/content/stydent_protest_almaty_/2313430.html

Media, the legal status of which is still unclear. Inviting all 

chief editors to participate in the work of such a Council 

(on the Chief Editors’ Forum), Minister Askar Zhumagaliev 

assured them that “The Council will make important decisions 

regarding media development,” and that journalists may 

designate representatives for participation in its work.

The Journalists’ Union of Kazakhstan, the legal successor 

of Soviet professional unions of journalists, has actively 

participated both in lobbying amendments to the draft law 

On Television and Radio Broadcasting and in activities such 

as organizing contests, conferences, and roundtables for 

journalists. The Journalists’ Union of Kazakhstan is a founder 

of the Congress of Journalists of Kazakhstan, as well as the 

Confederation of Journalists’ Organizations of the CIS and 

Confederation of Creative Unions of Kazakhstan. Some critics 

of the Journalists’ Union quip that the journalists’ community 

needs it only at those rare moments when some journalist is 

to be nominated for a state award or to organize parties for 

its most famous members.

There are some trade unions in media outlets, for example, 

the independent trade union of Almaty Regional Television 

and Radio Company Zhetysu in the city of Taldyqorghan, 

which is a rare example of a successful association of 

journalists in Kazakhstan. The history of its foundation and 

development is an example of self-organization. The Zhetysu 

TV trade union is very similar to former Soviet trade unions: 

it protects the interests of workers, demands better working 

and living conditions from management, and monitors 

compliance with labor laws.

SUPPORTING INSTITUTIONS FUNCTION IN THE 
PROFESSIONAL INTERESTS OF INDEPENDENT MEDIA.

SUPPORTING INSTITUTIONS INDICATORS:

> Trade associations represent the interests of media owners and 
managers and provide member services.

> Professional associations work to protect journalists’ rights and 
promote quality journalism.

> NGOs support free speech and independent media.

> Quality journalism degree programs exist providing substantial 
practical experience.

> Short-term training and in-service training institutions and 
programs allow journalists to upgrade skills or acquire new skills.

> Sources of media equipment, newsprint, and printing facilities 
are apolitical, not monopolized, and not restricted.

> Channels of media distribution (kiosks, transmitters, cable, 
Internet, mobile) are apolitical, not monopolized, and 
not restricted.

> Information and communication technology infrastructure 
sufficiently meets the needs of media and citizens.



MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2012286

However, in previous years, such newspapers as Respublika 

could not have been published in print. Political pressure 

exerted upon printing and publishing companies forced 

them to refuse to publish the newspaper, thus deliberately 

turning down revenue. Such a non-commercial attitude was 

based upon past experience, when more than one publishing 

house had problems with the authorities and faced financial 

losses because they had printed that newspaper. Kazakhstan’s 

entrance into the CIS Customs Union had positive results for 

opposition newspapers. Thus, for the first time in two years, 

Respublika (now published under the title Golos Respubliki), 

is printed not on a risograph with its limited printing 

possibilities, but in full color from a Russian publishing 

house. Further, the CIS Customs Union reinforces that lack 

of monopolization and control of media equipment and 

paper supply.

State-owned and operated “Kazpochta” (Kazakhstani 

Post) JSC is still a monopoly that media must rely upon for 

subscriptions and delivery of periodicals. Kazpochta has many 

other functions, related to receiving payments, delivering 

mail, pensions, etc. Kazpochta does not efficiently deliver 

newspapers to readers and service is marred by delivery 

delays, increases in delivery charges, and demands for 

specific payment for service. For example, a regional branch 

of Kazpochta in Northern Kazakhstan sent a letter to the 

regional newspapers of Northern Kazakhstan Province in 

mid-November with a new version of the contract for its 

services in 2012. According to the contract, newspapers 

will receive only 70 percent of the money collected from 

subscribers (a so-called publisher’s price), while the remaining 

30 percent will be sent “once the product is printed.” Despite 

regional newspaper managers’ objection, this new contact 

also retained the condition that postage fees for the whole 

year be collected in advance.

According to e-government data, the Kazakh segment of the 

Internet is represented by 10 companies. The companies differ 

in the type of ownership and offer different kinds of access to 

the Internet, so in combination all types of Internet services 

are available in the market. However, the political influence 

of Kazakhtelecom is unlimited. It can demand the blocking 

of, or restricted access to, websites in an arbitrary manner.

Wider Internet access and a relative decline in its price due 

to diversification of providers in the market, especially in 

the cities, enable citizens to become potential journalists, 

with video and pod-casts published on websites. This 

was demonstrated during the Zhanaozen events, when 

anonymous citizens broke the information censorship and 

informed the whole world of what was going on there. 

This is supported by available network infrastructure: the 

3G network speed can reach up to 14 megabits per second, 

Nonetheless, hoped-for changes appear to be just around 

the corner. On the one hand, there are more and more 

alternative forms of training that teach journalists how to 

cope with new technologies of working in social networks, 

developing their skills in online journalism, and other 

informal courses of journalism. According to changes in 

legislation, higher education institutes are going to adopt 

the Bologna system, which implies radical changes in the 

curriculum and methods of education.

There have traditionally been many training programs and 

courses, and such services are offered by diverse institutions. 

As a rule, these seminars and trainings are provided within a 

framework of projects and programs supported in the short 

term by international donors and development agencies. 

Beside traditional courses on the rights of journalists, courses 

and educational programs devoted to online journalism 

featured particularly in 2011. Internews-Kazakhstan is still 

one of the key centers of informal education for journalists. 

The topics of its seminars and trainings have been traditional 

for a long time: television journalism, radio journalism, and 

print media journalism; increasing the financial stability of 

the stations, advertising sales; trainings on technical issues, 

new equipment and technologies; and computer graphics and 

design. The organization also offers on-site resident programs 

with practical training in editorial offices. On the verge of 

the 2011 elections, Internews organized courses on covering 

elections online and in traditional media. Today Internews 

focuses its attention on social media and photojournalism. 

In order to accumulate information, exchange experience 

and provide the source of information and ideas, Internews-

Kazakhstan is developing an Internet resource 

newreporter.org/.

The center of regional journalism in Northern Kazakhstan 

conducted seminars on the following topics: “Legal Security 

Techniques” for media in the national language; “What 

should Media for Youth Look Like?”; “A Journalist and an 

Official: Finding and Receiving Information”; “Journalists’ 

Ethics”; “Internet for Journalists”; as well as mastering skill 

classes for beginning journalists such as “The Interviewing 

Technique” and “News Journalism.”

In addition to traditional formats, training in blogging and 

various aspects of working in social media was conducted 

in the framework of the BarCamp and a Kazakh-language 

forum BlogKurultai-2011 (the first time a forum of 

Kazakh-language bloggers sharing their experiences has 

been conducted).

There are about 300 publishing houses in Kazakhstan and 

according to the Association of Printers and Publishers of the 

Republic of Kazakhstan the circulation of printed products 

exceeded 350 million copies at the beginning of 2011. 



287KAZAKHSTAN

List of Panel Participants

  Diana Okremova, director, North Kazakhstan Legal Media 

Center, Astana

Olga Kaplina, project manager, Internews 

Network-Kazakhstan, Almaty

Olga Kraus, editor-in-chief, Novyi Vestnik, Karaganda

  Sholpan Zhaxybaeva, executive director, National Association 

of Television and Radio Broadcasters of Kazakhstan, Almaty

Larisa Polihranidi, journalist, Turan newspaper, Shymkent

Beishen Kuranbek, director, Zhetysu TV, Taldykorgan

 Tulegen Askarov, economic analyst, The Voice of Republic; 

instructor, Journalism Program, Kazakh-British Educational 

Institution, Almaty

Galiya Azhenova, head, Public Center of Expertise of 

Information Disputes, Adil Soz International Foundation for 

Protection of Freedom of Speech, Almaty

Esengul Kapkyzy, blogger; journalist, Turkistan; director, 

Public Foundation Minber, Almaty

Kuanysh Magzuov, blogger; author and creator of Qazaq 

Blogshilar, Almaty

The following submitted a questionnaire but did not attend 

the panel discussion:

Gulmira Birjanova, lawyer, Kazakh Association of newspapers 

publishers, Astana

Erzhan Suleimenov, creative director, Khabar TV; creative 

director, Institute of Media Standards, Almaty

Moderator and Author

Gulnara Ibraeva, chair, Social Technologies Agency, Bishkek, 

Kyrgyzstan

The Kazakhstan study was coordinated by, and conducted 

in partnership with, Innovative Solutions Inc., Bishkek, 

Kyrgyzstan. The panel discussion was convened on December 

15, 2011.

thus providing better access to high-speed Internet via 

modems or mobile phones. Wi-Max technologies have been 

test-launched. Such improvements have been spurred by the 

increased competition in the mobile market with the entry of 

a new service provider, Tele2.

The Digital Communications Kazakhstan 2011 conference, 

conducted in Astana under the aegis of the government of 

Kazakhstan, announced a new program for the development 

of information and communication technologies by 2014. 

The program is geared towards turning the country into an 

advanced information society and increasing the competitive 

potential of the state and its citizens in the international 

market. The program objectives have been set by the 

government as follows:

• Transfer 100 percent of local telecommunications networks 

to digital technologies to reach a broadband Internet 

density of 22 subscribers per 100 people

• Reach a cellular communications density of 111 

subscriptions per 100 people by providing each populated 

area in the country with mobile networks

• Increase the availability of computers to the population 

and reach 25 computers for every 100 people

• Increase computer literacy of the populace to 40 percent

• Provide at least 50 percent of socially important state 

services in electronic form

• Achieve a digital broadcasting coverage of 95 percent of 

the population

• Achieve satellite television coverage of 100 percent

Substantial investments for the development of the program, 

described by Prime Minister Massimov in his blog, could 

mean a significant technological leap forward in media and 

communications in Kazakhstan in the next couple of years. At 

the same time, this will obviously escalate conflicts related to 

the restriction of the freedom of speech and access to content 

via the Internet and other technologies in Kazakhstan.




