
MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2012174

The authorities also came under fire from the media for arresting several prominent 

photographers on espionage charges. The arrests roiled Georgian media and civil 

society. Calling the allegations spurious, many media professionals launched a 

campaign to free the photo reporters.

GEORGIA



175

INTRODUCTION

GEORGIA

OVERALL
SCORE:
1.88

G
E
O

R
G

IA

TThe year 2011 ended on a strange note for Georgian media with the hijacking of an entire television station. 

In the wee hours of November 30, a man with several associates in tow climbed over the fence of Maestro, a 

small Tbilisi-based television company and locked the station from the inside. Detecting the intrusion, Maestro’s 

journalists locked themselves in the control room. The police arrived, and a long standoff ensued.

The standoff was particularly dramatic, if farcical, given that the intruder was Erosi Kitsmarishvili, a man hired to 

run Maestro and fully within his rights to walk through the station’s front door. Maestro’s owners had outsourced 

the station’s management to Kitsmarishvili’s firm, but he claimed the station’s owners had slighted him, as 

they reportedly were considering a takeover proposal from Georgian billionaire Bidzina Ivanishvili. Ivanishvili is 

interested in the station because he announced that he is entering politics and challenging the ruling party in 

upcoming parliamentary elections. Looking for an outlet for publicity, he made offers to Maestro and Kavkasia TV; 

Maestro is considering the offer and Kavkasia turned him down.

Maestro’s co-owner accused Kitsmarishvili of attempting to silence a channel known for its criticism of the 

government. An avid government critic himself, Kitsmarishvili rejected the allegations. The channel’s journalists 

eventually left the station and began broadcasting from a different location. Kitsmarishvili stayed behind, and the 

dispute has since migrated to a courthouse. 

Maestro was the only channel that carried live a May 26 clash between riot police and an opposition rally, an event 

that shook Georgian media. Several journalists covering the event were physically abused in the crackdown. Riot 

police damaged and expropriated reporting gear. Police eventually redressed the damages to the reporters and the 

news companies, but many in the media community found the compensation unsatisfactory. The authorities also came 

under fire from the media for arresting several prominent photographers on espionage charges. The arrests roiled 

Georgian media and civil society. Calling the allegations spurious, many media professionals launched a campaign to 

free the photo reporters. On July 18, 2011, some print and online publications published their front pages without 

pictures in solidarity with the arrestees. The photographers’ release did little to assuage public concerns.

Many of the previous year’s challenges persisted in 2011. Partisanship and poor ethical practices pervade mainstream 

media, while quality news is mainly accessible only to the educated, media-savvy, and urban audiences. A study 

by Transparency International Georgia put into perspective the market concentration and nepotism that distorts 

competition in media business. On the positive side, a new law is expected to demystify ownership of large media 

conglomerates, and international development efforts continue to focus on journalism. Georgia’s overall score 

remained unchanged, reflecting the opinion of Ia Antadze, director of the Civic Development Institute, and the 

majority of panelists’ view that the media environment neither improved nor deteriorated since last year.



MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2012176

Scores for all years may be found online at http://www.irex.org/system/fi les/EE_msiscores.xls

1.
87

1.
86 2.

05
2.

07 2.
11

1.
57 1.

77
1.

62 1.
80

1.
76

2.
15

1.
91

1.
68 1.

85 2.
05

1.
54

1.
94

1.
61

1.
47

1.
48

1.
97

1.
99 2.

14
2.

07
2.

00

20
01

20
09

20
10

20
11

20
12

20
01

20
09

20
10

20
11

20
12

20
01

20
09

20
10

20
11

20
12

20
01

20
09

20
10

20
11

20
12

20
01

20
09

20
10

20
11

20
12

MEDIA SUSTAINABILITY INDEX: GEORGIA

S
U

S
TA

IN
A

B
IL

IT
Y

OBJECTIVES

U
N

SU
ST

A
IN

A
BL

E
M

IX
ED

 S
YS

TE
M

N
EA

R
SU

ST
A

IN
A

BI
LI

TY
SU

ST
A

IN
A

BL
E

U
N

SU
ST

A
IN

A
BL

E
A

N
TI

-F
RE

E 
PR

ES
S

GEORGIA AT A GLANCE

GENERAL

 > Population: 4,585,874 (July 2011 est., CIA World Factbook)

 > Capital city: Tbilisi

 > Ethnic groups (% of population): Georgian 83.8%, Azeri 6.5%, 

Armenian 5.7%, Russian 1.5%, other 2.5% (CIA World Factbook)

 > Religion (% of population): Orthodox Christian 83.9%, Muslim 9.9%, 

Armenian-Gregorian 3.9%, Catholic 0.8%, other 0.8%, none 0.7% (CIA 

World Factbook)

 > Languages (% of population): Georgian 71% (official), Russian 9%, 

Armenian 7%, Azeri 6%, other 7% (CIA World Factbook)

 > GNI (2010-Atlas): $11.98 billion (World Bank Development 

Indicators, 2011)

 > GNI per capita (2010-PPP): $4,980 (World Bank Development 

Indicators, 2011)

 > Literacy rate: 100% (male 100%, female 100%) (2004 est. CIA World 

Factbook)

 > President or top authority: President Mikheil Saakashvili (since January 

25, 2004)

MEDIA-SPECIFIC

 > Number of print outlets, radio stations, television stations: Print: 70 

newspapers, 95 magazines (yellowpages.ge); Broadcast: 79 broadcasting 

licenses (51 television broadcasting licenses, 12 satellite broadcasting 

licenses and 12 cable broadcasting licenses), 36 radio broadcasting 

licenses (Georgian National Communications Commission, December 

2011 report)

 > Newspaper circulation statistics (total circulation and largest paper): 

Rezonansi (4,000–5,000 daily), 24 Saati (5,500 daily), Kviris Palitra 

(average 45,000–50,000 weekly) (individual newspaper claims)

 > Broadcast ratings: Highest rated television outlets in Tbilisi are Rustavi2, 

4.59%; Imedi, 4.75%; Channel 1, 0.78% (TV MR GE, Licensee of AGB 

Nielsen Media Research)

 > Annual advertising revenue in the media sector: For television, 

approximately $28 million; unknown for print and radio (Media Sales 

House ‘General Media’, 2010)

 > News agencies: Black Sea Press, NovostiGruzia, Sarke, Interpressnews, 

Iprinda, ItarTass, Kavkazpress, Media News, Prime News, Prime News, 

Business, Pirveli, Georgian Business Consulting News, Georgian 

HotNews, GeoNews, Expressnews (www.yellowpages.ge)

 > Internet usage: 1.3 million (2009 est., CIA World Factbook)

Unsustainable, Anti-Free Press (0-1): 
Country does not meet or only minimally 
meets objectives. Government and laws 
actively hinder free media development, 
professionalism is low, and media-industry 
activity is minimal.

Unsustainable Mixed System (1-2): 
Country minimally meets objectives, with 
segments of the legal system and government 
opposed to a free media system. Evident 
progress in free-press advocacy, increased 
professionalism, and new media businesses 
may be too recent to judge sustainability.

Near Sustainability (2-3): Country has 
progressed in meeting multiple objectives, 
with legal norms, professionalism, and 
the business environment supportive of 
independent media. Advances have survived 
changes in government and have been 
codified in law and practice. However, more 
time may be needed to ensure that change is 
enduring and that increased professionalism 
and the media business environment 
are sustainable.

Sustainable (3-4): Country has media that 
are considered generally professional, free, 
and sustainable, or to be approaching these 
objectives. Systems supporting independent 
media have survived multiple governments, 
economic fluctuations, and changes in public 
opinion or social conventions.

FREE
SPEECH

PROFESSIONAL
JOURNALISM

PLURALITY OF
NEWS SOURCES

 BUSINESS
 MANAGEMENT

  SUPPORTING
  INSTITUTIONS



177GEORGIA

OBJECTIVE 1: FREEDOM OF SPEECH

Georgia Objective Score: 2.11

The overall score for this remained nearly identical to last 

year’s score. Panelists’ evaluation of indicator 4 (attacks on 

journalists) deteriorated, most probably as a result of the 

problems described above. As far as legal environment is 

concerned, media professionals continue to say that the 

main problem is not the laws, but the practice. Freedom 

of speech is constitutionally protected and is subject to 

regulations and restrictions generally comparable to western 

norms. The panelists had few complaints about the Freedom 

of Information legislation per se, but named bureaucratic 

obstacles to accessing public information as the single biggest 

problem in this aspect of journalism in Georgia.

“There are no laws designed specifically to hinder journalists’ 

work,” said Zviad Koridze, journalism teacher and chairperson 

of Georgian Charter of Journalism Ethics, a media watchdog 

group. “The real problem is that these laws often do not 

work.” He said that the executive branch tends to enforce 

the laws selectively, and the nation’s docile judiciary does 

little to ensure indiscriminate enforcement of laws. Other 

panelists argued that such faulty practices are indicative of 

the defective nature of the law.

The Georgians’ assessment of the freedom of the press 

situation in the country is bleak. According to an opinion 

poll by the Caucasus Resource and Research Centers (CRRC) 

for the National Democratic Institute’s office in Georgia, 45 

percent of Georgians think there is no freedom of speech in 

Georgian media.1 Georgians generally embrace freedom of 

speech as an important value, but it is not the utmost concern 

for everyone, surveys suggest. Another poll conducted by the 

CRRC showed that freedom of speech sits far lower on the list 

of national concerns than main issues such as unemployment, 

territorial integrity or affordable healthcare.2 Media 

independence is even less of a concern.

Several panel members complained that audiences sometimes 

judge news outlets not on the level of independence or 

quality of reporting, but instead by whether or not an 

outlet’s political leanings match their own views. This became 

particularly obvious after billionaire Ivanishvili launched an 

opposition movement against Saakashvili’s administration. 

The news media came under pressure to take sides in the 

confrontation, Jangirashvili said.

Regarding licensing concerns, the panelists noted that the 

industry regulatory system took more flak from the panel 

than the laws. They highlighted many questions about 

the government’s regulation of broadcast news, especially 

television, the country’s single most popular source of news.3 

As in previous years, the regulatory authority, the Georgian 

National Communications Commission (GNCC), faces 

accusations of discriminatory licensing policy. The GNCC 

grants broadcast licenses based on spectrum availability and 

audience priorities. Georgia is running low on radio spectrum 

availability, and the competition is getting tougher. Two 

important radio outlets—one Tbilisi-based, another in the 

Kakheti Region—battled hard for access to the FM band, 

even taking their struggle to court. Eventually, local radio 

Hereti failed to expand broadcasting to the capital city, as the 

license it sought went to Radio Tskheli Shokoladi, an offshoot 

of a Tbilisi-based magazine with the same name. The court 

turned down Hereti’s appeal of the GNCC’s choice. 

Nino Jangirashvili, director of Kavkasia television, noted 

that the Commission implements the same licensing rules 

in cable broadcasting as in the frequency allocation for 

traditional over-the-air television. Spectrum management 

rules, such as providing content-based and demand-based 

1  Eurasia Partnership Foundation. The Georgian Media: Popular 

Assessments and Development Perspectives. January 2012. Available at: 

http://www.epfound.ge/files/media_report_final_eng_print.pdf

2  Public Attitudes in Georgia. National Democratic Institute: 2011. 

Available at: http://www.civil.ge/files/files/2011/NDIpollMarch2011.pdf

3  Ibid, The Georgian Media: Popular Assessments and Development 

Perspectives.

LEGAL AND SOCIAL NORMS PROTECT AND PROMOTE 
FREE SPEECH AND ACCESS TO PUBLIC INFORMATION.

FREE-SPEECH INDICATORS:

> Legal and social protections of free speech exist and are enforced.

> Licensing or registration of media protects a public interest and is 
fair, competitive, and apolitical.

> Market entry and tax structure for media are fair and 
comparable to other industries.

> Crimes against media professionals, citizen reporters, and media 
outlets are prosecuted vigorously, but occurrences of such crimes 
are rare.

> The law protects the editorial independence of state of 
public media.

> Libel is a civil law issue; public officials are held to higher 
standards, and offended parties must prove falsity and malice.

> Public information is easily available; right of access to 
information is equally enforced for all media, journalists, 
and citizens.

> Media outlets’ access to and use of local and international news 
and news sources is not restricted by law.

> Entry into the journalism profession is free and government 
imposes no licensing, restrictions, or special rights for journalists.



MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2012178

licenses, are irrelevant in cable programming, as this sector 

does not utilize a limited public resource such as broadcasting 

frequency spectrum, Tamar Kordzaia, a media lawyer with the 

Georgian Young Lawyers Association, stressed.

GNCC’s credibility is farther undermined by a conflict of 

interest associated with its chair, Irakli Chikovani. Although 

no longer an owner of a large media sales house, Chikovani 

still earns income from the very industry that he is tasked to 

regulate, as found a report by Transparency International.4 

Despite the doubts over the regulator’s independence from 

the politics, the GNCC does permit government-criticizing 

news on the air. Maestro television, an ardent government 

critic, holds a license to broadcast via satellite and cable 

networks. A similar license was granted to a television 

channel planned by Ivanishvili. 

The year 2011 brought some bad news for community 

media. According to an opinion poll conducted by the GNCC, 

community programming is low on the broadcast media 

audience’s priority list. The Commission, which allocates 

frequencies based on the market demand, refused to give 

broadcasting licenses to community radio stations that had 

long requested permits. “Even if 500 people sign a request 

to provide community news, [the Commissioners] say that 

they would still turn it down,” said Kordzaia. “We find this 

approach discriminatory.”

For other sectors, print and online news are essentially free of 

regulations, and in terms of the ease of market entry the tax 

system does not discriminate against any type of media. 

While public support for journalists tends to be a low 

priority, a smaller, an active circle of media professionals, 

civil sector representatives and intellectuals stand guard to 

protect freedom of speech and react to attacks on journalists. 

This was the case during scandalous arrests of prominent 

photojournalists in July, 2011. Saakashvili’s personal 

photographer, Irakli Gedenidze, the Foreign Ministry’s 

photographer Giorgi Abdaladze, and European Pressphoto 

Agency’s Zurab Kurtsikidze were accused of photographing 

secret government documents, including Saakashvili’s 

itinerary, and selling them to foreign intelligence services. 

The photographers freelanced both for the government and 

the newswires. 

The accusations were taken with a large grain of salt 

by a significant part of the media community, but some 

journalists mounted a series of protests demanding that 

the Interior Ministry either provide evidence or release 

4  The Georgian Advertising Market. Transparency International 

Georgia: December 2011. Available at: http://transparency.ge/sites/

default/files/post_attachments/TI%20Georgia%20-%20The%20

Georgian%20Advertising%20Market_0.pdf

the photographers. Individual journalists and members of 

Coalition for Media Advocacy demonstrated in front of 

key government offices, sporting T-shirts with crossed-out 

cameras. In addition, various rights groups both within the 

country and outside expressed concern over the arrests. 

Interior Minister Vano Merabishvili, the muscle of the 

Saakashvili administration, met with a delegation of 

media professionals that protested against the arrests, but 

he failed to allay their concerns. After 15 days in police 

custody, the photographers pled guilty and were released 

from the courthouse. They have been silenced by a court 

instruction not to divulge state secrets, and a large part of 

Georgia’s media community remains doubtful about the 

true reasons of the arrests. Many link the arrests to images 

taken by journalists during the May 26 dispersal of the 

anti-government demonstration. 

The May 26 crackdown on supporters of ex-parliamentary 

speaker-turned-opposition leader Nino Burjanadze proved 

a major challenge to Georgia’s independent media in 2011. 

Journalists became collateral victims in the clash, which 

occurred after the protesters refused to make space for the 

Independence Day parade. Riot police beat and detained 

several journalists covering the demonstration. Police also 

destroyed and confiscated some reporting equipment. 

The Interior Ministry later dismissed four policemen, and 

applied disciplinary punishment against nine other policemen 

who roughed up journalists on that night. The Ombudsman’s 

office hailed the ministry’s move, but went a step further 

and said that certain abuses warranted not only disciplinary 

measures but also a criminal investigation. In December, the 

Tbilisi City Court ordered the Interior Ministry to reimburse 

some of the reporters and media organizations for the 

damage to health and property.5 The May 26 clash would 

eventually cost Georgia its position as the least media-hostile 

country in the Caucasus in Reporters without Borders’ press 

freedom report. 

The panelists noted that instances of official restraint and 

acknowledgement of abuse of authority is often linked to the 

Georgian government’s consciousness of its need to guard its 

international reputation. Reiterating the common criticism 

that the legislative and judiciary branches are obsequious 

to the executive, Jangirashvili said that the main deterrent 

against violations of freedom of speech is not a homegrown 

opposition, but international reactions. Rather than, or in 

parallel to, taking a legal course of action, media companies 

tend to take their complaints to the international diplomatic 

missions in the country.

5  Court Rules into Journalists vs. Interior Ministry Case. In Civil.

ge, December 26, 2011. Retrieved from http://civil.ge/eng/article.

php?id=24307



179GEORGIA

In terms of the editorial independence of the public media, 

panelists noted that appointments to the Georgian Public 

Broadcasting’s (GPB) board of trustees are made on the 

basis of a political compromise among parties represented 

in the parliament, but the ruling party has the final say 

on appointments to the board. At least two of the three 

politically neutral, respected representatives of the media 

circles, who joined the board in 2009, have since left. Some 

of the remaining board members complained that the GPB’s 

news executives and managers do not heed their advice 

on programming priorities, Koridze said. David Paitchadze, 

journalism professor and show host on public television and 

radio, countered that while complaints abound about the 

existing model of appointing the trustee board, nobody 

has offered a workable alternative. Past complaints consist 

mainly of accusations that Channel 1 does not allocate airtime 

equally among political forces and devotes little time to 

anti-government activities. Another complaint often leveled 

against GPB is that it does not address minority issues. 

Libel is a civil law issue, and the burden of proof rests with 

the plaintiff. As far as the panelists were aware, there 

were no libel cases in the past year; in general libel cases 

are extremely rare. Paitchadze said that the fact that the 

law makes it hard for anyone to sue media outlets for libel 

sometimes reflects negatively on the quality of news. “By 

its mere existence, Asaval-Dasavali [a tabloid not held in 

high regard by the panelists] proves that libel laws favor 

the media,” he said. Jangirashvili, however, said that most 

people would not care to sue the paper notorious for its 

untoward ways.

Regarding journalists’ access to public information, the 

editor-in-chief of regional newspaper Batumelebi Nestan 

Tsetskhladze said that ambiguous wording creates loopholes 

in the rules that regulate release of public information 

and thus leave too much wiggle room for the officials and 

agencies to deny or delay release of public information. 

However, Kordzaia disagreed; she feels that the law is 

pretty clear, just poorly enforced. Disciplinary actions that 

uncooperative government officials face are too liberal, 

added Gela Mtivlishvili, head of Kakheti Information Center; 

they commonly just receive a verbal or written notice, not 

likely to compel civil servants to comply in the future. 

The media community complains persistently about official 

gatekeeping of public information. Tsetskhladze said that 

the number of unmet public information requests filed by 

her newspaper stacked up to some 300 cases. Some panelists 

said that reporters are often not fully informed of their 

rights, while some officials are either unaware or neglectful 

of their obligations. In some cases, state agencies lack a 

proper archiving system and manpower devoted to public 

information sharing. 

With funding from the Open Society Georgia Foundation, the 

Institute for Development of Freedom of Information created 

an online dataset of public information, www.opendata.

ge. Details of public finance, including official salaries and 

state-funded projects, are posted on the website, along with 

FOI requests statistics. The website’s data for 2011 and early 

2012 reveals that out of 6,221 requests, 3.54 percent have 

been denied and 22.7 percent have been ignored, while 57.42 

percent have been addressed fully and on time.6

Panelists and other journalists described the Opendata.

ge project as a useful tool for reporting on government 

spending. But some complain that government offices are 

reluctant to disclose select spending details such as salary 

raises and that, more broadly, the reporters and government 

officials’ concepts of public information do not always match. 

Kordzaia argued that the law is perfectly clear in defining 

public information. Mtivlishvili added that it all boils down 

to political will, as the law cannot define everything that 

constitutes public information.

Regarding the final two Objective 1 indicators, a traditional 

strength of the Georgia MSI, media have no legal or de facto 

restrictions to access international news sources. As for entry 

into the profession, it is open to anyone, and the state sets no 

rules and limitations in this regard. 

OBJECTIVE 2: PROFESSIONAL JOURNALISM

Georgia Objective Score: 1.76

Political fealties tend to override professional ethics, and 

most journalists at best pay lip service to the standards of 

objectivity and balance, the panelists said. Media is alive with 

debate, but also with scandal and sensationalism, and this 

applies across media, the panel said. 

Many reporters do not bother to do a proper background 

check, and even if all relevant parties are included in a story 

it is often a perfunctory and pro forma exercise. But there is 

poor journalism in every media, the panelists said, not willing 

to point to any specific medium as doing worse or better than 

others. Some panelists think the television is the worst, while 

others say it is newspapers. 

The lack of objectivity is a major shortcoming in terms 

of professional standards. The largest television stations 

uncritically convey the government’s ideas and projects, while 

opposition-leaning stations do not do enough to balance 

their criticism of the government.

6  http://www.opendata.ge/en#!lang/en/cat/monitoring_2011_charts/



MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2012180

Jangirashvili, defending her channel and the fellow 

government critic Maestro TV, said that government 

officials often refuse invitations to respond to criticism on 

air. Unlike Maestro and Kavkasia, newscasts of big three 

channels Rustavi2, Imedi and GPB’s Channel 1 are often 

indistinguishable, bland, excessively long and repetitive. “This 

obviously causes suspicion that all three follow the same 

editorial instructions,” Antadze said.

Some panelists blamed editorial policies for the poor 

quality of mainstream media, but Gersamia believes that 

poor professional skills also play a role. “Whatever other 

constraints may be, I think many journalists themselves don’t 

know how to do the job properly (ask the right questions, 

and seek facts and different views) especially when reporting 

on tight deadlines,” she said. 

Nonetheless, overall, the panel believes there are enclaves 

of quality journalism in every medium, not just online or 

new media. As the Dean of the Caucasus School of Media 

Nino Zhizhilashvili said, the assessment of the overall media 

scene would have been lower if not for these examples of 

professionalism in print, broadcast and online alike. 

For example, panelists pointed to a handful of print 

publications that offer a welcome change from sensationalism 

and ad hominem attacks rampant in the wider print news. 

Liberali, which includes both hard news and socially liberal 

commentary, enjoys the reputation of the country’s best 

publication. The magazine is often placed in the same 

league with Tabula, the conservative, government-friendly 

counterpart. The regional newspaper Batumelebi also reflects 

a commendable standard of journalism. 

Online news service Netgazeti, Batumelebi’s sister publication, 

provides well-rounded, in-depth and highly professional 

reporting. Other quality online news services available in the 

Georgian language are Civil.ge and the Georgian service of 

Radio Free Europe/Radio Liberty.

Still, most print publications are either geared toward 

entertainment or publish content that is both apocryphal 

and excessively opinionated. “Take any cover page of Alia or 

Asaval-Dasavali [daily newspapers] and you will find proof 

galore,” Davit Paitchadze said. These outlets often stoop to 

foul language. 

Zhizhilashvili said that the largest television companies have 

the resources to improve their reporters’ professional skills, 

but such improvement is compromised by political agendas. 

“Deviations from ethical standards become obvious whenever 

the political situation heats up,” she said. 

Koridze and Mtivlishvili said that media’s coverage of minors 

is often particularly poor from an ethical standpoint. Regional 

television outlets tend to show faces and reveal identities of 

underage offenders, they said. 

There have been no reported cases of graft by journalists, 

but some panel members believe that political and corporate 

financing subverts editorial independence and distorts the 

news. Some discussants are convinced that the government 

has indirect ways to financially support outlets loyal to 

it. Earlier studies have revealed a suspicious mismatch in 

government-leaning broadcasters’ advertisement revenue 

and spending.

The deepest-pocketed opposition leader, Ivanishvili, funneled 

hefty sums for political ads to anti-government television, 

including Maestro and Kavkasia, causing some media 

observers to question editorial independence at these outlets. 

Furthermore, the ethical boundary between news 

programming and advertisement has eroded. Print outlets 

often run advertorials without disclaimers, but even when 

promotional content is labeled as such readers often perceive 

it as editorial content, a recent study found. Interestingly, this 

study, commissioned by IREX with USAID funding, also found 

that middle-aged Georgians in general do not necessarily 

view advertisement as different from the news.7

Product-placement practices are rampant on television 

as stations have few qualms about presenting sponsored 

infomercials as news. It is an open secret that major television 

stations have price lists for commercial content packaged 

as news. 

7  Report on the Media and Advertising Research in Georgia. IREX: 

October 11, 2011. Available at: http://irex.ge/wp-content/uploads/

Executive-Summary-Georgian-Media-industry-research-INNOVA.pdf

JOURNALISM MEETS PROFESSIONAL 
STANDARDS OF QUALITY.

PROFESSIONAL JOURNALISM INDICATORS:

> Reporting is fair, objective, and well-sourced.

> Journalists follow recognized and accepted ethical standards.

> Journalists and editors do not practice self-censorship.

> Journalists cover key events and issues.

> Pay levels for journalists and other media professionals are 
sufficiently high to discourage corruption and retain qualified 
personnel within the media profession.

> Entertainment programming does not eclipse news and 
information programming.

> Technical facilities and equipment for gathering, producing, and 
distributing news are modern and efficient.

> Quality niche reporting and programming exist (investigative, 
economics/business, local, political).



181GEORGIA

Television outlets are bound by ethical standards developed 

by the Georgian National Communications Commission. 

Generally comparable to western equivalents, the code of 

ethics provides proper guidelines on a full range of topics 

from covering minors or handling confidential sources, but 

it does little to improve fairness, balance and quality of 

televised news, some panelists said.

Koridze and Antadze think that one weak area of the Code 

of Ethics is that only parties directly affected by a news story 

can file complaint against a broadcaster. Jangirashvili opposes 

changing this rule saying that if anyone gets the right to 

complain to the GNCC on ethics violations, the broadcasters 

would be swamped in complaints. 

There is not really an established counterpart to these 

standards for print or online media. The Ethics Charter deals 

with some print and online media, but there is no working 

model of self-regulation for these media.

A grassroots effort to promote ethical journalism has had a 

limited impact. Set up in 2010, the Georgian Charter of Media 

Ethics now unites 210 journalists and reviews complaints 

associated with its signatories. This watchdog, however, does 

not cover the entire media scene. 

Most panelists agree that self-censorship is rampant. Safety 

or personal wellbeing are not the main concerns. Although 

there have been a few reported attempts to intimidate or 

harm journalists, the driving force behind self-censorship 

is fear of losing a job. “Journalists know that their careers 

depend on their managers and ‘obedience,’ so they play by 

the rules,” Zhizhilashvili said. 

Natia Kuprashvili, executive director of the Georgian 

Regional Broadcaster’s Association, says she often comes 

across self-censorship by reporters in her association. “Many 

times we had situations when journalists refuse to cover 

certain issues, although we know for sure that they are not 

facing any pressure both from their superiors and regional 

authorities,” she said. 

Though pay for journalists is generally regarded as very 

low (higher than teachers, but lower than civil servants), 

the panelists did not think of it as the cause of corruption 

or a mass outflow of journalists from the profession. 

Nobody makes money from blogging, unless the bloggers 

provide content for larger news outlets. Panelists blamed 

poor journalism and corruption on the owners, rather 

than journalists. 

The panel diverged on whether or not infotainment eclipses 

hard news on Georgian television. Telenovelas, and the 

Georgian equivalents of American Idol, Saturday Night Live, 

Oprah Winfrey and The Apprentice take the top billing 

on the largest television channels, with Channel 1 being 

the exception. 

Debates on public issues are a staple of smaller television 

channels and several quality print and online publications. 

“It really depends on the audience type. Those who get news 

online do not sense a deficit of hard news, unlike those who 

only have access to Rustavi2 or Imedi” Jangirashvili said. 

The big two outlets, Rustavi2 and Imedi, both offer talk 

shows that are big on melodrama and sensationalism, yet 

small on substance. The panelist especially criticized Imedi, 

which has a growing appetite for entertainment and 

celebrity gossip. 

Mariam Gersamia, a journalism professor at Tbilisi State 

University, singled out a new prime time show on Imedi, “100 

Degrees Celsius.” The first installment of the show, ostensibly 

meant to educate the public on the problems caused by the 

lack of prenuptial agreements in the country, offered little 

more than petty entertainment centered on the in-studio 

squabbles between ex-spouses and in-laws. 

In this regard, the smaller, hawkish Real TV is in a class by 

itself. Described by some panelists as “bizarre,” Real TV is 

known for flamboyance and vitriolic attacks on government 

critics. From the moment eccentric oligarch Ivanishvili had 

the temerity to challenge President Saakashvili, Real TV did 

little more than a hack job against him. Toward this end, 

the channel even resorted to a rather unusual method of 

character assassination: magic. Real TV ran interviews with 

fortune-tellers, who predicted the ultimate failure of the 

billionaire’s political ambitions. 

A 2011 audience survey commissioned by the GNCC found 

that Georgian viewers want to see more entertainment and 

less hard news on television. The GNCC said that broadcasters 

do not have to adjust their existing programming according 

to the survey findings, but the poll results will affect the 

Commission’s future licensing policy.

Some media observers and rights groups questioned the 

study’s credibility. The result of the poll differed starkly from 

a similar 2009 survey, carried out by CRRC, which suggested 

that Georgians have a significant appetite for hard news.

The largest media outlets neither produce nor carry 

investigative stories. Investigative pieces sponsored by the 

Open Society Georgian Foundation and European Union 

money are not broadcast via national channels, but get 

picked up by smaller outlets like Maestro. 

One investigative journalism outlet, Monitor, produces 

short, thorough investigative films. Among other important 

topics, Monitor covered the dispute between a bankrupt 



MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2012182

real estate giant, Center Point, a corporation with close ties 

to government and whose co-owner is a vice parliamentary 

speaker, and more than 6,000 prospective homeowners, who 

bought unfinished apartments from the company. 

Niche journalism (business, health) exists both in broadcast 

and in print. 

OBJECTIVE 3: PLURALITY OF NEWS

Georgia Objective Score: 2.05

The panel’s majority opinion on pluralism in the news is 

best summarized by radio MtsvaneTalgha (Green Wave) 

journalist Medea Imerlishvili, who said that “to get both 

sides of a story, you have to flip from one television channel 

to another.” 

To get the full picture of events, the panelists say, Georgian 

citizen must become critical media consumers and news 

junkies, collecting and juxtaposing news from a variety of 

sources. “You need to watch the channels, read the papers, 

check what the word is online, and then you get close to 

what’s actually going on,” Zhizhilashvili said. 

Not everyone can or wants to do this, the panelists said. 

Eighty percent of Georgians receive current affairs news 

from the national television channels, according to a survey 

conducted by the CRRC for a media overview produced by 

Eurasia Partnership Foundation.8 Georgia’s mainstream news 

outlets remain aligned along political lines, and those that 

manage to rise above partisan struggles are few and far 

between. On one side of the divide stands pro-government 

media that offer daily gushing praise of the government’s 

achievements, and the largest television stations uncritically 

convey the government’s ideas and projects. In the 

other corner, opposition-minded media see nothing but 

governmental failures. 

Both camps have a penchant for exaggeration and any 

attempts to include opposing views, while present, are too 

lackadaisical to end the perception of political bias. 

A significant part of the Georgian television audience 

seems to share the panel majority’s views. According to 

the CRRC survey, 53 and 43 percent, respectively, think 

that Rustavi 2 and Imedi are pro-governmental, while 56 

and 43 percent think that Kavkasia and Maestro serve the 

opposition’ interest.9 

8  Ibid, The Georgian Media: Popular Assessments and Development 

Perspectives. 

9  Ibid, The Georgian Media: Popular Assessments and Development 

Perspectives.

“All in all, Georgian media is more polarized than pluralistic,” 

said Antadze, mainly referring to broadcast media. The 

handful of shows that allow debate, rather than toe a pro- or 

anti-government line, are not enough to provide balanced 

and quality news to a national audience. 

In terms of shaping public opinion, the odds fall in 

favor of the pro-governmental news organizations, for 

they have wider reach. Broadcasts of government-loyal 

private-owned television companies Rustavi-2 and Imedi are 

available nationally.

Maestro TV was the only opposition-leaning broadcaster to 

go on satellite and become available to everyone with a dish 

antenna. However, the confrontation between Maestro’s 

owners and managers put the kibosh on the satellite 

broadcasts. At the request of Maestro’s owners, the Turkish 

company Turksat cut the satellite connection to the television 

station. The owners and reporters say the satellite link was 

misused by temporary manager Erosi Kitsmarishvili, who took 

over the station’s premises amid the dispute with the owners.

As for new media and social media, Facebook is increasingly 

popular as a news source. Most popular news services have 

a Facebook presence, and videos, photos and written stories 

actively travel through the network. While micro-blogging 

through Twitter is not getting noticeable traction yet, 

SocialBakers statistics shows that some 16.5 percent 

of Georgians are on Facebook, which is 756,780 users 

and counting. 

MULTIPLE NEWS SOURCES PROVIDE CITIZENS 
WITH RELIABLE, OBJECTIVE NEWS.

PLURALITY OF NEWS SOURCES INDICATORS:

> Plurality of public and private news sources (e.g., print, broadcast, 
Internet, mobile) exist and offer multiple viewpoints.

> Citizens’ access to domestic or international media is not 
restricted by law, economics, or other means.

> State or public media reflect the views of the political spectrum, 
are nonpartisan, and serve the public interest.

> Independent news agencies gather and distribute news for 
media outlets.

> Private media produce their own news.

> Transparency of media ownership allows consumers to judge the 
objectivity of news; media ownership is not concentrated in a 
few conglomerates.

> A broad spectrum of social interests are reflected and 
represented in the media, including minority-language 
information sources

> The media provide news coverage and information about local, 
national, and international issues.



183GEORGIA

Despite attempts to maintain balance in political coverage, 

Georgian Public Broadcasting (GPB), and especially its flagship 

television station, Channel 1, is largely seen as favoring the 

ruling elite by the panel and the national audience.10 “I 

understand that the president’s work is a matter of public 

interest, but should a public broadcaster devote 35 minutes of 

its newscast to one political figure?” Jangirashvili asked.

Responding to the criticism, Davit Paitchadze mentioned 

Channel 2, GPB’s public affairs channel modeled after 

C-SPAN and BBC Parliament. Channel 2 has been offering live 

coverage of parliamentary sessions, and a variety of political 

parties and interest groups have access to the channel. 

Overall, the panelists agreed that Channel 1’s political 

talk-shows are well balanced and open to government critics, 

but some maintained that the overall coverage is distorted 

in favor of the ruling establishment. On his own show, 

Paitchadze frequently hosts opposition politicians.

Channel 2 is one of the least watched channels, however. By 

contrast, Channel 1 is the third most-watched channel, but 

even it falls far behind Rustavi 2 and Imedi.11 

Another GPB offshoot, a Russian-language channel, Perviy 

Informatsioniy Kavkazsky (PIK), gets flak from media 

observers. Essentially designed to counter Kremlin-centered 

propaganda spun by Russian state channels in the wider, 

Russian-speaking community, the channel is criticized for 

being the government’s near-abroad policy tool and a public 

investment not all taxpayers are happy to make.

GPB outsourced PIK, which debuted in January, 2011, to a 

company co-founded by Robert Parsons, a British journalist 

who worked for France 24 and, earlier, Radio Free Europe/

Radio Liberty. The government invited Parsons to lead the 

channel, but he insisted that his team enjoy total editorial 

independence. Less than one year later, Parsons quit his 

executive post at the channel. 

In 2011, the government gave GPB about GEL 11.9 million 

($7.22 million)—nearly a half of the public broadcasting’s 

budget—for channel PIK. The money came from government 

reserves, while the GPB funding is tied to the state spending 

as a percentile of national budget. 

Tsetkhladze complained about the lack of transparency in the 

funding. “More than once we requested GPB provide details 

of how the money for PIK is being spent, but nobody deigned 

to respond,” she said. 

10  Ibid, The Georgian Media: Popular Assessments and Development 

Perspectives. 

11  Ibid, The Georgian Media: Popular Assessments and Development 

Perspectives.

When it comes to history, culture and public affairs issues, 

Public TV does provide programming different from the 

private broadcasters, offering greater depth and diversity of 

opinion. GPB’s Channel 1 is the only television that brings 

political debate to the national audience. However, many 

panel members say that Channel 1 newscasts are nearly 

identical to the news programming of Rustavi2 and Imedi.

A sufficient number of newswires supply apolitical and 

editorially independent content to the media companies. 

Agency news is either used as a tip sheet for story ideas, or 

gets republished. 

Baia Tsanava, managing editor of InterpressNews agency, 

complained that she often finds Interpress news items 

plagiarized by online news portals. “They copy-paste our 

news without any attribution and legally, there is little we 

can do,” she said. But, she conceded, major media outlets 

usually credit her company as a source. 

Private media produce their own news about domestic 

issues, and rely on newswires for international news. The 

larger television stations have correspondents in the key 

international locations, such as US and Russia, and sometimes 

send journalists abroad to cover major Georgia-related news. 

The most popular current affairs bloggers and news sites 

produce original content, the panel said. 

An upcoming bill on media transparency is expected to at 

least partly allay long-running concerns about the veil of 

secrecy surrounding ownership of the largest television 

companies. A package of amendments, signed into law in 

April 2011, bans offshore companies from holding a stake in 

Georgia’s broadcast media and requires broadcasters to make 

public their ownership structures. 

The media ownership debate has been mainly centered on 

Rustavi2, with its mysterious parent company tucked away in 

the Caribbean. The law, which becomes effective in January 

2012, requires both broadcasters and industry regulators to 

post ownership details online. 

Antadze described the amendments as an important positive 

development in the democratization of Georgian media. 

However, she expressed regret that amendments that would 

have forced broadcasters to make cash flow details public 

were eventually axed from the bill.

Mainstream news dedicates little time to minority topics. 

Coverage of sexual minorities and criticism of the dominant 

Orthodox Church are largely taboo on national airwaves. 

Minority issues are actively covered by smaller, quality 

news outlets and blogs, however, and are shared via 

social networks. 



MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2012184

OBJECTIVE 4: BUSINESS MANAGEMENT

Georgia Objective Score: 1.48

The Georgian media sector has yet to graduate to a fully 

self-sustainable, market-driven industry. Currently, the 

market is distorted by a number of factors, such as political 

grubstaking, nepotism and the want of creative business 

ideas. Development aid helps keep many news companies 

above the water. 

Media is often seen as a social, rather than a business, 

enterprise. An industry study, implemented within the 

framework of the USAID-funded and IREX-run G-Media 

Program, backs this view.12 The study found a lack of 

marketing dexterity and innovative thinking on the part of 

media managers, whose poor attitudes could be to blame for 

missed business opportunities. “Senior managers, owners and 

marketing managers are very conservative. New initiatives 

are rare,” according to the “Report on Media and Advertising 

Research in Georgia.” 

Regional outlets often cannot afford to employ a dedicated 

and competent sales staff. Regional television broadcasters 

mostly generate income from news ticker announcements, 

while regional print outlets mainly live off obituaries, 

personal messages and classified ads. In Tbilisi, glossies attract 

more advertising than daily tabloids, despite the lower costs 

and higher circulations of the latter. 

The bulk of media advertising goes to television, for this is 

the most popular medium. Bigger companies are skeptical 

12  Ibid, Report on the Media and Advertising Research in Georgia. 

about the potential of print and online press, but still place 

ads due to “low cost and already established partnerships.”

Online media are looking at the click-through patterns, but 

fail to properly adjust their content and attract significant 

advertisement. InterpressNews, a popular newswire, is one of 

few news platforms that effectively pulls advertisements to 

its website. “We made daily news available for free, but we 

charge for the use of archived items,” noted Tsanava.

Advertising agencies largely shape their clients’ views 

on advertising and tend to push them toward television 

advertising, as it brings more lucrative commissions, the 

Industry Research found. Less than two-percent of the overall 

advertising market goes to online media, found the Report 

on Media and Advertising Research in Georgia. Print and 

radio have six and eight percent shares respectively, while 

the lion’s share (85 percent) goes to television.13 And, a 

whopping 98 percent of total ad spend goes to Tbilisi.14 For 

the most part, the agencies do not consider regional and new 

media outlets worth their effort. Kuprashvili said that her 

association, the Georgian Association of Regional Television 

Broadcasters, began offering advertisers an option to place 

commercials simultaneously in all members of the group. 

A clique of former and current government officials allegedly 

calls the shots on the advertising sector, and the industry 

suffers from the market concentration, little competition and 

the lack of transparency. Advertisers tend to steer clear of 

news outlets that criticize the government.

Last year’s Transparency International report on corruption 

in Georgia said out loud what is mostly said privately in 

media circles: the advertising sector is largely dominated 

by a nepotistic network, with ex-defense minister David 

Kezerashvili in the middle. The report provides a guide 

through the daedal web of companies and people who 

together hold a near monopoly on the television ad market. 

Transparency International found that offshore companies 

and front owners are often used to cover the traces to 

the group of former and current government officials and 

their friends. 

Fearing perceived or real consequences for their businesses, 

many advertisers often shun the outlets with a penchant 

for government criticism. Such “perceptions may be 

subjective and based on self-censorship,” according to the 

“Report on Media and Advertising Research in Georgia.” 

As in previous years, Jangirashvili complained that some 

advertisers walked out on tentative deals with her Kavkasia 

TV, as they decided ultimately that running commercials in 

the outspoken television could get them in trouble with the 

13  Ibid, Report on the Media and Advertising Research in Georgia.

14  Ibid, Report on the Media and Advertising Research in Georgia.

MEDIA ARE WELL-MANAGED ENTERPRISES, 
ALLOWING EDITORIAL INDEPENDENCE.

BUSINESS MANAGEMENT INDICATORS:

> Media outlets operate as efficient and self-sustaining enterprises.

> Media receive revenue from a multitude of sources.

> Advertising agencies and related industries support an 
advertising market.

> Advertising revenue as a percentage of total revenue is in line 
with accepted standards.

> Government subsidies and advertising are distributed fairly, 
governed by law, and neither subvert editorial independence nor 
distort the market.

> Market research is used to formulate strategic plans, enhance 
advertising revenue, and tailor the product to the needs and 
interests of the audience.

> Broadcast ratings, circulation figures, and Internet statistics are 
reliably and independently produced.



185GEORGIA

government. Others made similar complaints. Some media 

representatives believe that the advertisers’ hesitancy stems 

from self-censorship rather than deliberate state policy 

of intimidation.

Zhizhilashvili brought up the example of Liberali and Tabula 

magazines, which are often compared as direct competitors 

and ideological antipodes. The government-friendly 

Tabula is awash with advertising, while Liberali gets 

little and is addicted to donor funding. Transparency 

International’s report also suggests that Liberali-vs-Tabula 

ad-placing patterns are directly linked to the magazines’ 

political leanings and ownership. Tabula’s editor, Tamar 

Chergoleishvili, denied the allegation and asserted that 

different pricing policies play a role. 

Reports by an investigative journalism group, Studio Monitor, 

revealed repeated violations of advertising rules by the two 

biggest television networks, Rustavi2 and Imedi. The airtime 

devoted to advertising exceeded the caps stipulated by the 

law on broadcasting. Following complaints from Studio 

Monitor and the Georgian Young Lawyers’ Association 

(GYLA), the Georgian National Communications Commission 

(GNCC) warned and then fined the two broadcasters. The 

Georgian parliament later amended the law on broadcasting, 

increasing the daily allowable share of advertorial content 

and the frequency of advertising slots.

The government does not provide direct subsidies to 

government-friendly media outlets; at least nobody can 

confirm that officially. There are questions about who owns 

major television outlets and how they get their money, but 

little information is available beyond speculation.

Advertising patterns tend to be impulsive and intuitive, and 

not informed by market statistics. Rather than researching 

the market for new opportunities, managers create content 

based on guesswork, and their products are rarely tailored to 

the target audience, some panelists said. Advertisers do tend 

to prefer television in part because relatively broader market 

data (reach, ratings, audience details) are available in this 

sector: mostly programming ratings measured with People 

Meters. Because of the lack of similar data, advertisers have 

no way to assess cost-efficiency of advertising with radio, 

print and online platforms.

There are some local online services that publish website 

statistics, but Kuprashvili and Ia Mamaladze, the chair 

of Georgian Regional Media Association, said they are 

not reliable.

TV MR GE, a licensee of AGB Nielsen Media Research, 

produces television ratings. It is considered reliable, and the 

main television channels use this service. There is no reliable 

data on circulation and sales for the print market or radio. 

OBJECTIVE 5: SUPPORTING INSTITUTIONS

Georgia Objective Score: 2.00

The media community’s attempts to forge unity around 

common issues are inconsistent. “Journalists take collective 

action when faced with a very serious challenge, but rarely 

get organized to tackle the ongoing, long-term issues,” 

Zhizhilashvili said. 

The Georgian Regional Broadcasters’ Association is a dynamic 

institution lobbying the collective interest of regional 

broadcast media. On the print media side, there is the 

Regional Press Association. 

The Media Trade Union is still in a nascent state, and is yet 

to emerge as a significant player in the media field. The 

Coalition for Media Advocacy is more effective in inspiring 

solidarity around journalists’ concerns. The Georgian 

Charter of Media Ethics makes a good effort to oversee the 

journalism profession and safeguard public interest, but 

this mechanism is largely a club of journalists with higher 

professional credentials, Zhizhilashvili said. The mainstream 

media tend to snub the Charter. 

Another organization, the Georgian Young Lawyers’ 

Association (GYLA), provides legal counsel to the media in 

association with Eurasia Partnership Foundation.

Georgian media continue to benefit from renewed focus 

on journalism development in the country by international 

SUPPORTING INSTITUTIONS FUNCTION IN THE 
PROFESSIONAL INTERESTS OF INDEPENDENT MEDIA.

SUPPORTING INSTITUTIONS INDICATORS:

> Trade associations represent the interests of media owners and 
managers and provide member services.

> Professional associations work to protect journalists’ rights and 
promote quality journalism.

> NGOs support free speech and independent media.

> Quality journalism degree programs exist providing substantial 
practical experience.

> Short-term training and in-service training institutions and 
programs allow journalists to upgrade skills or acquire new skills.

> Sources of media equipment, newsprint, and printing facilities 
are apolitical, not monopolized, and not restricted.

> Channels of media distribution (kiosks, transmitters, cable, 
Internet, mobile) are apolitical, not monopolized, and 
not restricted.

> Information and communication technology infrastructure 
sufficiently meets the needs of media and citizens.



MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2012186

donors. The US government and the European Union 

contribute significant amounts of support to help improve 

Georgian media. Such assistance underwrites a great deal of 

news content in Georgia. If audiences come across a quality, 

well-rounded news story there is a good chance that there is 

donor money behind it.

Local NGOs include the two associations (print and broadcast) 

mentioned above. Transparency International and GYLA 

also work on local media issues. Additionally the Open 

Society Institute also financed several Information Centers 

in some of Georgia’s regions. The centers conduct their own 

journalism, provide resources for reporters and engage in 

media advocacy. 

The USAID-funded G-Media Program also provides 

multi-pronged assistance to journalism groups and companies. 

Implemented by IREX, the program sponsors television 

programming, print and online content on topical matters 

that are often slighted by main news outlets. 

The panelists’ views on journalism education strayed in 

different directions. Some panelists said that state-sponsored 

journalism education programs are out of touch with the 

needs of the market. But while media practitioners said 

that university graduates tend to be low on technical skills, 

journalism educators say that young journalism professionals 

lack analytical skills. 

Gersamia said that the journalism department of Tbilisi 

State University is expanding the hands-on component of 

its journalism training by offering students an option to get 

academic credit for internships in news organizations. She 

said there is a growing industry demand for journalists who 

are conversant in various types of media, thus there is a 

need to expand on convergence journalism training. But the 

journalism school’s multimedia capacity is limited. 

The panelists underscored the launch of a Media Education 

Center as a significant development in journalism education. 

The Center aims to take journalism studies out of the class 

and into a newsroom environment. The Center features a 

so-called SMART newsroom, a multimedia studio accessible 

for both journalism students and professionals. IREX operates 

the studio, which will be later handed over to the Caucasus 

School of Journalism and Media Management of GIPA. 

Koridze believes that supply of young journalists exceeds the 

industry demand. “The education system produces way more 

journalism graduates than the market can accommodate,” 

he said. This also means larger classes and less teaching 

efficiency, he noted. 

One change that took place in the Tbilisi State University in 

2011 is that the undergraduate-level journalism program now 

provides qualification in social science, not solely journalism. 

“The state does not regard journalism education as a 

priority need,” said Zhizhilashvili. She said state funding 

for journalism students has diminished dramatically in 

2011. Kuprashvili added that the donor effort to improve 

journalism education is concentrated on the more advanced 

schools, such as the private Georgian Institute of Public 

Affairs, while relatively inferior journalism programs have less 

access to international development aid. 

International assistance makes a number of training courses 

available for journalists and news companies. Koridze 

believes, however, that rather than offering blanket training 

courses for various media institutions, it would be more 

effective to gear such assistance toward the professional and 

institutional needs of a specific company. “Let’s take one 

company, study its needs both in term of journalism and 

management, and then provide a multi-component training 

that deals with their specific needs,” he said. 

Except for Mtivlishvili, a majority of the panelists agreed that 

sources of media equipment are competitive and apolitical. 

However, the majority opinion was diametrically opposite in 

the assessment of the media distribution channels. 

Tbilisi municipality’s ongoing effort to replace old kiosks in 

the city touched off a series of protests from the Georgian 

press. The authorities auctioned spots for kiosks in the 

city. The bidders had the discretion to choose the type of 

merchandize—food, newspapers, cigarettes, etc. Press booths 

with expired licenses occupied many of these spots. Press 

distributors participated in the auction, but as the offers 

soared they said that they could not go head-to-head with 

other bidders. Only Elvaservice, a distribution arm of Palitra 

Media holding, won several permits in less competitive parts 

of the city. 

By the end of 2011, the three largest press distributers were 

left with only a fraction of kiosk chains they used to operate 

in the city. These companies requested that the mayor’s office 

allot spots specifically for the press through a new tender, 

but the municipality rejected the demand as discriminatory. 

As a result, food and other commodities are replacing media 

in these kiosks. “The winning companies are looking to sell 

products with the highest profit margins, and the press is 

obviously not high on their priority list,” said Koridze.

Some of the new kiosks do carry newspapers, but the press 

is migrating to newsstands and retail shops. Not everyone is 

convinced that the kiosk auction was deliberately aimed at 

the press, an accusation the mayor’s office certainly denies, 

but most of the panelists believe that newspaper sales will 



187GEORGIA

fall. Newspapers rely heavily on retail sales, as subscriptions 

are very low, which some blame on the ineffective postal 

service. To make matters worse, similar tenders are underway 

in other large cities such as Batumi and Kutaisi. 

Some broadcasters opposed outsourcing of the management 

of the state-owned chain of television towers and 

antennas. In July 2011, the Economy Ministry auctioned 

management rights of Alfacom, the company that operates 

36 telecommunications masts throughout Georgia, including 

the Tbilisi television tower, a 274-meter spire perched on 

the city’s landmark mountain. The winning and only bidder, 

Golden Com, is required to invest $20 million in upgrading 

the system that serves upwards of 30 radio station and 

16 television channels. However, Jangirashvili fears that 

outsourcing the system to a private company will result in 

higher transmission fees.

Some panelists said that politics intervene in television 

programming distribution networks. Maestro has long 

complained that most cable networks boycott it. Even though 

the channel’s broadcasts were available via satellite for 

the better part of 2011, many Georgians receive television 

programming via cable carriers, not personal parabolic 

antennas. Maestro’s popularity remains low.15 

Printing business is varied, apolitical and competitive, 

but virtually all printing houses are based in Tbilisi—with 

one in Batumi. Because of the lack of proper distribution 

infrastructure, newspapers are not distributed in many 

regions. Because of this, and the limited Internet penetration, 

broadcast news and especially television is the most accessible 

media in the regions. With the growth of the Internet, an 

increase in the use of smart phones, and a variety of cable 

networks and personal parabolic antennas, citizens face a 

wide option of news sources. But these platforms are not 

financially accessible to poorer, mostly rural populations and 

cannot compete with national television in terms of access 

and popularity. 

Facebook has become an important channel of news 

distribution. Some journalists even look for story ideas on 

Facebook. But only a handful of news outlets are making a 

good use of this resource; they simply maintain profiles on 

the network. Although the panelists say that Facebook has a 

growing role as a news distribution mechanism, the Report 

on Media and Advertising Research in Georgia suggests that 

a majority of the users would rather use the network for 

entertainment and for social networking. The CRRC survey 

found that only 45 percent of Internet users go online to 

browse for news. 

15  Ibid, The Georgian Media: Popular Assessments and Development 

Perspectives.

List of Panel Participants

Zviad Koridze, freelance journalist, Tbilisi

Nino Zhizhilashvili, journalist, Radio Utsnobi; dean, Caucasus 

University’s School of Media, Tbilisi

Nino Jangirashvili, director, TV Kavkasia, Tbilisi

Natia Kuprashvili, executive director, Georgian Association of 

Regional Television Broadcasters, Tbilisi

Beka Oniani, chairperson, Journalists’ Trade Union, Tbilisi

Ia Mamaladze, chairperson, Georgian Regional Media 

Association; publisher, Guria News, Chokhatauri

Baia Tsanava, managing editor, InterpressNews Agency, Tbilisi

Ia Antadze, director, Civic Development Institute, Tbilisi

Gela Mtivlishvili, director, Kakheti Information Center, 

Gurjaani

Medea Imerlishvili, head of news service, Radio Mtsvane 

Talgha, Tbilisi

Tamar Zurabishvili, program manager, Eurasia Partnership 

Foundation media program, Tbilisi

Mariam Gersamia, professor, Tbilisi State University, Division 

of Journalism and Mass Communications, Tbilisi 

David Paichadze, journalist, Georgian Public Broadcaster; 

professor, Ilia University, Department of Journalism, Tbilisi

Nestan Tsetskhladze, editor-in-chief, netgazeti.ge, Tbilisi

Tamar Kordzaia, lawyer, Georgian Young Lawyers Association, 

Tbilisi

Moderator

Ekaterina Basilaia, project coordinator, Tbilisi State 

University, Tbilisi

Author

Giorgi Lomsadze, reporter and media analyst, 

EurasiaNet.org, Tbilisi

The panel discussion was convened on December 9, 2011.




