
MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2012190

Several journalists were fired from state media, and some were arrested, placed 

under house arrest, or convicted of libel or organizing mass riots.

BELARUS



191

INTRODUCTION

BELARUS

OVERALL
SCORE:
1.08

B
E
L
A

R
U

S

IIt was a turbulent year for Belarus. The early months of 2011 were overshadowed by a wave of repression against the 

opposition, civil society, and free media. The crackdown began on election night, December 19, 2010 when tens of 

thousands gathered in Minsk to protest what they believed to be a stolen presidential election that saw incumbent 

president Lukashenka re-elected for the third time, with 80 percent of the vote. The police violently broke up the rally 

and in the weeks that followed continued harassing anyone who had even tangential affiliation with the opposition.

The media environment remained hyper-strict and the government was intolerant of critics. All sectors were 

dominated by state-owned outlets. Only on the Internet, and from a handful of private newspapers and offshore 

broadcasters, could Belarusians find independent news and analysis. Offices of several private newsrooms were 

raided. Autoradio, a private station in Minsk, was taken off the air in January 2011 for broadcasting opposition 

campaign advertisements. Several journalists were fired from state media, and some were arrested, placed under 

house arrest, or convicted of libel or organizing mass riots.

In April the country was hit by a severe economic crisis. The government had for years lavishly subsidized the economy: 

the state sector accounts for about 75 percent of the economy and until recently brought job security and rising 

incomes to many Belarusians. This model proved unsustainable and in May Belarus had to devalue its currency by 56 

percent against the U.S. dollar. This did not, however, prevent further inflation, which caused even more difficulties.

As the economy slowed down, media outlets faced shrinking advertising revenues, stiffer completion, and 

skyrocketing prices. Critical reporting in many cases meant the loss of crucial advertising, or worse.

This crisis spurred discontent in June, when online social networks started promoting nonviolent protests, 

encouraging people to take to central squares of their cities and clap their hands in unison rather than shout slogans 

or hold signs. After a series of such flash mobs, the government responded by mass arrests and censoring of social 

networks. Several pro-opposition news websites and blogs were blocked altogether. The crackdown on opposition 

and economic troubles had cut deeply into Lukashenka’s popularity. According to independent polls, in September 

his job-approval rating plunged to 20.5 percent, down from 53 percent the previous year. It took a $3 billion bailout 

loan from Russia to prop up the economy.

As the use of Internet grows, the government has tried to extend restrictions on freedom of expression into cyberspace. 

Stricter filtering policies are in place and cyber-attacks against pro-opposition websites are becoming more commonplace. 

With parliamentary elections due in 2012, the prospects for freedom of speech look bleak, a panelist argued.

Note: MSI panelists in Belarus agreed to participate only if they were not named publicly. Amendments to the 

criminal code were introduced in December 2005 to add an article, “Discrediting the Republic of Belarus,” that 

provides for criminal liability for giving international organizations “false information” about the situation in the 

country. Human-rights groups, both domestic and international, believe the article’s vague wording makes it possible 

for the government to detain for up to six months anyone reporting negative information or to imprison them for 

up to two years.



MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2012192

Scores for all years may be found online at http://www.irex.org/system/fi les/EE_msiscores.xls

FREE
SPEECH

PROFESSIONAL
JOURNALISM

PLURALITY OF
NEWS SOURCES

BUSINESS
MANAGEMENT

SUPPORTING
INSTITUTIONS

0.
94 0.
58 0.
68

0.
68

0.
71

0.
93 0.
98 1.

15
1.

15 1.
26 1.
30

0.
75 0.

85
1.

13 1.
32

1.
29

1.
03 1.
07

0.
93

0.
88

1.
40

0.
88 1.

04 1.
22

1.
22

20
01

20
09

20
10

20
11

20
12

20
01

20
09

20
10

20
11

20
12

20
01

20
09

20
10

20
11

20
12

20
01

20
09

20
10

20
11

20
12

20
01

20
09

20
10

20
11

20
12

MEDIA SUSTAINABILITY INDEX: BELARUS

S
U

S
TA

IN
A

B
IL

IT
Y

OBJECTIVES

U
N

SU
ST

A
IN

A
BL

E
M

IX
ED

 S
YS

TE
M

N
EA

R
SU

ST
A

IN
A

BI
LI

TY
SU

ST
A

IN
A

BL
E

U
N

SU
ST

A
IN

A
BL

E
A

N
TI

-F
RE

E 
PR

ES
S

Unsustainable, Anti-Free Press (0-1): 
Country does not meet or only minimally 
meets objectives. Government and laws 
actively hinder free media development, 
professionalism is low, and media-industry 
activity is minimal.

Unsustainable Mixed System (1-2): 
Country minimally meets objectives, with 
segments of the legal system and government 
opposed to a free media system. Evident 
progress in free-press advocacy, increased 
professionalism, and new media businesses 
may be too recent to judge sustainability.

Near Sustainability (2-3): Country has 
progressed in meeting multiple objectives, 
with legal norms, professionalism, and 
the business environment supportive of 
independent media. Advances have survived 
changes in government and have been 
codified in law and practice. However, more 
time may be needed to ensure that change is 
enduring and that increased professionalism 
and the media business environment 
are sustainable.

Sustainable (3-4): Country has media that 
are considered generally professional, free, 
and sustainable, or to be approaching these 
objectives. Systems supporting independent 
media have survived multiple governments, 
economic fluctuations, and changes in public 
opinion or social conventions.

BELARUS AT A GLANCE

GENERAL

 > Population: 9,542,883 (July 2011 est., CIA World Factbook)

 > Capital city: Minsk

 > Ethnic groups (% of population): Belarusian 83.7%, Russian 8.3%, 

Polish 3.1%, Ukrainian 1.7%, other 3.2% (2009 census)

 > Religions (% of population): Eastern Orthodox 80%, other (including 

Roman Catholic, Protestant, Jewish, and Muslim) 20% (1997 est., CIA 

World Factbook)

 > Languages (% of population): Belarusian (official) 53.2%, Russian 

(official) 41.5% (2009 census)

 > GNI (2010-Atlas): $58.17 billion (World Bank Development 

Indicators, 2011)

 > GNI per capita (2010-PPP): $14,020 (World Bank Development 

Indicators, 2011)

 > Literacy rate: 99.6 % (male: 99.8 %, female: 99.4%) (1999 census, 

CIA World Factbook)

 > President or top authority: President Alexander Lukashenka

(since July 20, 1994)

MEDIA-SPECIFIC

 > Number of active print outlets, radio stations, and television stations: 

1,402 publications including 677 newspapers (9 regular dailies), 674 

magazines and journals, 41 bulletins, and 9 catalogues; 162 radio 

stations (4 nationwide); 82 television stations (8 nationwide) (Belarus 

Ministry of Information, 2011)

 > Newspaper circulation statistics: The top three newspapers by 

circulation are SB. Belarus Segonia (state-owned, 2,000,000 weekly 

circulation), Komsomolskaya Pravda v Belorussii (independent, 

589,300 weekly circulation), Respublika (state-owned, 245,000 weekly 

circulation) (Medusa Advertising Agency December 2011)

 > Broadcast ratings: The top three by audience share are ONT (20.7%, 

state-owned), NTV-Belarus (17.8 %, Russian-owned, broadcasting 

state-controlled), RTR-Belarus (11.1%, Russian-owned, broadcasting 

state-controlled) (GEVS, September 2010)

 > News agencies: BelTA (state-owned), BelaPAN (private), Interfax-Zapad 

(Russian-owned), Prime-TASS (Russian-owned), Ecopress (private), 

Agentstvo Grevtsova (private), Minsk-Novosti (state-owned), 

Registr Information and Legal Agency (private) (Belarus Ministry of 

Information, 2011)

 > Annual advertising revenue in media sector: $84 million ($52 million 

television, $11 million press, $7.7 million Internet, $4.9 million radio) 

(ZenithOptimedia advertising group, July 2011)

 > Internet usage: 4 million (Gemius, November 2011)

FREE
SPEECH

PROFESSIONAL
JOURNALISM

PLURALITY OF
NEWS SOURCES

BUSINESS
MANAGEMENT

SUPPORTING
INSTITUTIONS

Scores for all years may be found online at http://www.irex.org/system/fi les/EE_msiscores.xls



193BELARUS

OBJECTIVE 1: FREEDOM OF SPEECH

Belarus Objective Score: 0.71

The Belarusian constitution and the media law both 

guarantee the freedom of opinions and their free expression. 

They also ban censorship and media monopolies, yet these 

provisions “are only declared, yet hardly enforced,” a panelist 

summarized. At the same time, the media law has provisions 

that inhibit the freedom of speech. Considerable restrictions 

are in place on what registered media outlets can report 

on. In particular, they cannot give publicity to unregistered 

groups or organizations that were shut down, making it risky 

to cover activities of the opposition. Likewise, according to 

the law on mass events, would-be rallies or pickets cannot 

be mentioned in media reports until they are authorized by 

the government.

The media law also bans distribution of extremist 

information, with the law on counter-extremism giving 

very vague definition of “extremism.” On January 11, 

2011, Autoradio, a popular private station based in Minsk, 

was taken off air after its license was cancelled by the 

government. Autoradio was the only station that dared to 

broadcast campaign advertisements for opposition candidates 

in the run-up to the December 2010 presidential election. 

Three weeks after the controversial vote the station was 

shut down. The supervisory body, headed by the hard-line 

information minister, Aleh Praliaskouski, claimed Autoradio 

“failed to stick to its declared programming concept and 

distributed information that contained public appeals to 

extremist actions.” On top of that the Ministry of Information 

handed them a back-dated warning over distribution of 

appeals to extremism.

The ministry argued that an advertisement of Andrei Sannikau, 

an opposition candidate for the presidency who said the 

“fate of the country is determined in the square, not the 

kitchen,” contained calls to extremist activities. Sannikau 

was calling on the Belarusian people to attend protest rallies 

at Minsk’s main square against expected fraud during the 

presidential vote. Autoradio argued the same words were used 

in Sannikau’s platform materials published by the presidential 

administration’s mouthpiece SB. Belarus Segonia and in his 

television and radio presentations aired by state-owned 

broadcasters. None of them were challenged. Furthermore, 

according to the counter-extremism law, only the court can 

rule on whether information materials are “extremist.”

The station appealed both the canceling of its license and the 

warning. In an unprecedented development, the Supreme 

Economic Court upheld the appeals and even ordered the 

ministry to reimburse Autoradio’s court fees. Observers 

were surprised as Belarusian courts offer very little, if any, 

protection in such politicized cases, as all Belarusian judges 

are appointed by the president himself and are financially 

dependent on the presidential administration and local 

governments. Salaries of judges are totally up to the 

president, who also has an exclusive right to dismiss any 

judge, with no safeguards against arbitrary dismissal. Houses 

of judges are considered “official dwellings,” which judges 

lose if they are dismissed. In less than two weeks, however, 

another panel of judges of the Supreme Economic Court 

cancelled the previous ruling and endorsed both the warning 

and cancelling of Autoradio’ license.

The media law gives the government powers to penalize 

the media even for minor violations, like technical 

mistakes, and more importantly over any information the 

government considers inaccurate or misleading. Furthermore, 

confidentiality of news sources is protected by the media 

law yet could be lifted by order of a criminal investigations 

authority or by a court ruling.

The panel also mentioned the law “On Information, 

Informatization, and Protection of Information.” Although 

it has a disclaimer that it does not regulate media activities 

and intellectual property rights, its nature is comprehensive 

as far as access to information is concerned. Defamation laws 

are strict and also come into tension with freedom of speech. 

Defamation is criminalized and both the Civil Offences Code 

LEGAL AND SOCIAL NORMS PROTECT AND PROMOTE 
FREE SPEECH AND ACCESS TO PUBLIC INFORMATION.

FREE-SPEECH INDICATORS:

> Legal and social protections of free speech exist and are enforced.

> Licensing or registration of media protects a public interest and is 
fair, competitive, and apolitical.

> Market entry and tax structure for media are fair and 
comparable to other industries.

> Crimes against media professionals, citizen reporters, and media 
outlets are prosecuted vigorously, but occurrences of such crimes 
are rare.

> The law protects the editorial independence of state of 
public media.

> Libel is a civil law issue; public officials are held to higher 
standards, and offended parties must prove falsity and malice.

> Public information is easily available; right of access to 
information is equally enforced for all media, journalists, 
and citizens.

> Media outlets’ access to and use of local and international news 
and news sources is not restricted by law.

> Entry into the journalism profession is free and government 
imposes no licensing, restrictions, or special rights for journalists.



MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2012194

and the Criminal Code offer greater protections to public 

figures, most notably the president.

Presidential Edict #60 on Measures to Improve the Use of the 

National Segment of the Internet, came into effect in July 

2010 and provided for Internet filtering. That prompted fears 

of Internet censorship, as the 35 blacklisted websites included 

two leading pro-opposition news sites. Despite private fears, 

freedom of speech violations did not cause a public outcry 

apart from some complaints on the Internet. Panelists failed 

to recall any agitation after the government shut down 

Autoradio or attempted to axe two leading opposition 

newspapers, Narodnaya Volya and Nasha Niva.

Print media with a circulation of more than 299 copies and 

broadcast media reaching more than 10 people, as well as 

information agencies, must obtain registration from the 

Ministry of Information. This registration is in fact an official 

authorization, rather than just a notification procedure. 

Although the media law provides for registration of Internet 

media and the Council of Ministers was supposed to have 

adopted pertinent regulation by the end of 2008, online 

media still is not subject to registration.

A media outlet can be started up by an organization or an 

individual, yet newsroom activities shall only be performed 

by an organization. The registration procedure requires the 

applicant to list numerous details about the outlet, including 

the proposed specialization (topics to be covered), frequency, 

area of distribution, sources of funding, and detailed 

information about the would-be editor-in-chief. There is a 

registration fee ranging from $100 (for a print media) to 

$1,000 (for a national broadcaster), depending on the type of 

the outlet and the proposed area of distribution. Would-be 

editors must have journalism diplomas and at least five years 

of editing experience and the outlet is supposed to have a 

residential address. Under the law, this registration process 

takes 30 days to complete.

Registration is highly politicized, the panel agreed. The 

last time the Ministry of Information registered a private 

newspaper that could cover political and social issues was in 

2002, according to a panelist. Private outlets are finding it 

increasingly difficult to register or update their registrations. 

The ministry tends to nitpick and denies registrations 

even to free newspapers and legal advice journals. A 

panelist alleged that private media outlets were being 

discriminated against so as to give a competitive advantage 

to state-controlled outlets.

The Ministry of Information reported in October 2011 

that since the beginning of the year it registered 86 new 

media outlets (23 newspapers, 56 magazines and journals, 

five bulletins and two catalogs). Only 13 of them were 

state-owned. At the same time, registrations of 32 outlets 

were cancelled (10 newspapers, 19 magazines and journals, 

and three bulletins), including seven state-owned ones.

One needs a frequency from the Republican Commission on 

Television and Radio Broadcasting as well as a license from 

the Ministry of Communications and Informatization to 

operate an over-the-air broadcasting station in Belarus. First, 

a media outlet (television or radio) should be registered with 

the Ministry of Information, then a frequency is allocated 

via a tender administered by the Republican Commission 

on Television and Radio Broadcasting. The National State 

Television and Radio Company—a conglomerate of four 

television channels, five radio networks and five regional 

television and radio companies—as well as television and 

radio stations founded by the president and the Council of 

Ministers receive frequencies without a tender. 

While commenting on whether the process was politicized, 

a panelist said: “Several years ago Ministry of Information 

officials openly admitted that frequencies were being 

granted neither by the Republican Commission, nor the 

ministry, yet by the Presidential Administration. Thus, despite 

the seemingly open process of allocation of frequencies, 

there are absolutely no grounds to speak of a fair and 

open procedure.”

The broadcast media market was far from being crowded. 

Only 29 FM stations operated in Belarus, 15 of them in the 

capital, Minsk. There were 82 television channels, yet most 

of them are local ones. By the end of 2011, 94 percent of 

Belarusians were reached by digital terrestrial television. 

However, the digital package included only eight television 

channels (seven state-controlled and one private that offers 

only entertainment content) and one state-run radio station. 

Other than the aforementioned registration and licensing 

roadblocks, market entry for media outlets remain the same 

as for businesses in other industries. The media law, however, 

restricts direct foreign ownership of media organizations 

to 30 percent. Another media-specific restriction is that 

operations of any media outlet can be suspended for up to 

three months without a court ruling, following a written 

warning from the Ministry of Information. 

Taxation is also the same as for other businesses and laws 

do not provide for tax breaks for media. Still, a presidential 

decree in September 2009 exempted state-controlled 

television channels ONT and STV as well as the National State 

Television and Radio Company from value-added tax and 

income taxes for three years.

Crimes against journalists remained rare. Panelists 

traditionally spoke of intimidation and harassment of 

journalists and media by authorities. Obstructing lawful 



195BELARUS

professional activities of journalists and forcing them to 

spread or hush certain information, committed with violence 

or threats of violence, destruction of or damage to property, 

violation of the rights and lawful interests of a journalist is a 

crime in Belarus, punishable by up to three years in prison.

Most often journalists were attacked during opposition 

rallies, most notably during the series of social-network-

driven “silent protests” where thousands of Belarusians 

gathered in main squares of cities without any banners 

and simply stood silently or clapped in unison. The protests 

took place at least once a week, usually on Wednesdays, 

throughout most of the summer of 2011. Crackdowns usually 

followed the same pattern: protesters were attacked by 

skinhead-type men in sportswear and violently dragged 

into unmarked buses. Journalists who tried to film the 

arrests were hit or thrown to the ground and sometimes 

had their equipment damaged. Journalist IDs and protests 

were largely disregarded. At least once, tear gas was used 

against journalists to prevent them from filming the dispersal. 

Hundreds of protesters were detained after every such rally, 

with most of them getting fines or arrests for up to two 

weeks. According to independent media reports, there were 

at least 77 counts of journalists being briefly detained while 

filming or photographing “silent protests.”

Journalists tried to address the problem in an organized way. 

In July 2011, a group of 30 journalists filed a complaint with 

the Office of the Prosecutor General and the Ministry of 

Internal Affairs asking to investigate the unlawful detentions 

and identify the perpetrators and those in command. 

European Radio for Belarus, an offshore broadcaster beaming 

news to Belarus from Poland, also filed a complaint after 

three of its journalists were arrested while covering the 

“silent rallies.” The subsequent investigation admitted 

the detentions were unlawful and rights of journalists 

were violated. The Office of the Prosecutor General urged 

the Ministry of Internal Affairs to “consider disciplinary 

actions” against the police officers who violated journalists’ 

rights. However there were no reports that they were 

actually punished.

Sometimes journalists also received threats. In February 

2011, private regional newspaper Brestskii Kurjer received 

several anonymous letters with clippings of its stories about 

harassment of opposition activists, as well as insults and 

threats. Separately, several investigative reporters received 

threats and had to quit their investigations, according to 

a panelist. However, he was reluctant to provide more 

details because of the risk of jeopardizing his colleagues. 

Although publicized by independent media and human 

rights defenders, cases of attacks against journalists hardly 

caused an outcry apart from discussions on the Internet. 

There was, however, more solidarity across the independent 

media community. 

As noted above, several state media journalists were fired 

surrounding the December 2010 presidential election. 

Siarhiej Darafejeu, a popular presenter with the state-owned 

television channel ONT was suspended after the live election 

night show on December 19, 2010. While the show was being 

filmed thousands of people were gathering in downtown 

Minsk to protest against what they believed was a rigged 

election. Darafejeu challenged the chair of the Central 

Election Commission over alleged violations of campaigning 

rules and the right of people to protest. As a result, the chair 

left the studio in the middle of the show. Darafejeu was 

fired in April 2011 and went to Ukraine to work for a private 

news channel.

Separately, Ales Liauchuk, a Brest region correspondent with 

the state-owned youth newspaper Znamia Yunosti, was fired 

in January 2011 after he refused to write derogatory stories 

about the opposition and their participation in the December 

2010 presidential election.

The media law claims editorial independence of newsrooms 

while censorship and unlawful interference with newsroom 

activities are banned, but state media that dominate in all 

sectors, apart from the Internet, are far from being editorially 

independent. Editors-in-chief of key national media outlets 

are appointed by the president himself. The Presidential 

Administration also approves the appointment of editors of 

all national and regional (oblast-level) state media outlets. 

Regional governments, in their turn, approve appointments 

of editors of local state-run outlets. 

The state media does not allow diversity of viewpoints and 

voices, panelists agreed. The political opposition is effectively 

banned from state media unless it becomes a target of smear 

campaigns. As a rule, state-owned outlets shy away from 

criticizing the government, yet national media, most notably 

SB. Belarus Segonia, a daily published by the presidential 

administration, are allowed to give bad press to local 

authorities. Meanwhile, in an opinion poll by Independent 

Institute of Social, Political, and Economic Studies (IISEPS) in 

June 2011 only 10.3 percent of the respondents said they 

believed Belarusian media were independent.

Under Belarusian laws, libel can be both a civil and criminal 

offence. Libel contained in a public speech or in printed or 

publicly performed work, or in the media, is criminalized and 

thus punishable by up to two years of correctional labor, or 

imprisonment for up to six months, or restraint of liberty for 

up to three years. The same applies to insult inflicted through 

the media. The Criminal Code gives greater protection to 

public officials, most notably the president. “Insult of the 



MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2012196

representative of the authorities” can be punished by up to 

six months in prison, or restraint of liberty for up to three 

years. “Calumny toward the president” is penalized by up to 

four years in jail. “Insult of the president” is punishable by up 

to two years of correctional labor or imprisonment.

On July 5, 2011, a district court in the northwestern city of 

Hrodna near the Polish border convicted Andrzej Poczobut, 

who writes for Poland’s largest daily, Gazeta Wyborcza, of 

insulting President Lukashenka. The journalist was arrested 

in April 2011 on charges of libel and insulting the president 

in eight of his print articles, as well as on pro-opposition 

news website Belorusskii Partizan and his blog http://

poczobut.livejournal.com. In a closed trial in Hrodna, the 

court convicted him of libel and gave him a three-year 

suspended sentence. Insult charges were dropped. The court 

told Poczobut that the offending matter in question was 

that he had called Lukashenka a dictator. The journalist said 

his articles only contained criticism of President Lukashenka’s 

17-year regime, not insults. Poczobut was released after the 

court announced the verdict, but his case would be reviewed 

later. In September 2011, the Hrodna Oblast Court upheld 

the verdict against him. He was also banned from leaving 

the country, and changing his place of residence without 

a police permit. Previously in 2009, the Belarus Ministry of 

Foreign Affairs canceled his press accreditation and denied 

his applications to renew it, on the grounds that his reporting 

was biased and insulting to the president. A month earlier he 

had received threats warning him to stop his critical reporting 

or else face retribution.

The last time criminal libel provisions were used was 

2002, when two editors and a journalist of two different 

newspapers were handed two years of corrective labor each 

over libeling President Lukashenka. More common are honor, 

dignity, and business reputation suits, falling under civil law. 

Every year media organizations receive several dozen of such 

suits, in most cases stemming from reports on local issues 

and with compensation claims ranging from several hundred 

to several thousand U.S. dollars. For such cases the plaintiff 

does not have to prove malice, claiming moral damages 

is enough. Unless cases are politicized, media outlets tend 

to avoid publicity over such lawsuits for fear of receiving 

warnings from the Ministry of Information over inaccurate 

reporting. After two written warnings a media outlet might 

be shut down.

Neither Internet service providers nor hosts are held 

responsible for what users post on the Internet, yet illegal 

content must be removed following a court ruling or an 

order from law-enforcement agencies, the office of the public 

prosecutor, or tax authorities. Still, managers of websites that 

offer feedback tend to moderate comments and delete the 

most controversial posts, according to a panelist.

On one hand the law guarantees the “right to receive, store, 

and disseminate complete, accurate, and timely information 

about the activities of state bodies or public associations; 

political, economic, cultural, and international life; and the 

environment” and thus it is in compliance with international 

standards. But on the other, this law restricts access to state, 

commercial, and professional secrets, and in fact access to 

any information may be restricted by other legislation. In 

practice, state bodies are given wider rights to classify the 

information at their disposal and thus withhold it from the 

public. According to a presidential decree adopted on March 

2, 2011, 58 state bodies and organizations as well as regional 

governments can classify their information as secret. The list 

includes the cabinet of ministers, the parliament, supreme 

and higher economic courts, all law-enforcement agencies, 

all ministries, the national bank, and several government 

agencies and state-owned holding companies. Most notably, 

Belarus’ biggest media organization, the National State 

Television and Radio Company, is also on that list.

In June 2011, when most of the country was unsettled by 

the deepening financial crisis, a deputy economy minister 

told an interviewer the government did have a crisis plan, 

yet added that it was secret and thus would not be made 

public. Information from government agencies could only be 

obtained via their press services or after approval from top 

officials, in accordance with the presidential edict adopted 

in 2009. As well, many events including press conferences 

require accreditation to be covered by a journalist, but the 

system of accreditation remains unregulated and private 

media are often barred from attending events; bloggers and 

freelancers are not considered journalists and are not eligible 

for such accreditation. Only his personal photographer and 

photojournalists from the state news agency BelTA can 

photograph President Lukashenka. Even for big open-air 

celebrations attended by the president, cameras with lenses 

longer than 1.5 inches are not allowed.

“The media law does not contain specific mechanisms 

for journalists to obtain information. The authorities 

refuse to provide information without giving any reasons. 

Journalists do not fight to try to change the situation,” a 

panelist commented. 

Media outlets’ access to and use of local and international 

news and news sources remains unrestricted, apart from 

several pro-opposition news websites that are being filtered 

for state-owned organizations. The Internet is getting more 

affordable and becoming an increasingly important source 

of news for media organizations. However, many journalists 

are still held back by their poor foreign language skills and 

the cost of subscriptions to foreign news services. As a result 

they have to rely either on local Internet media or foreign 

Russian-language news sites. 



197BELARUS

Entry into the journalism profession remains unrestricted, but 

lack of accreditation can create difficulties. The government, 

however, introduced special requirements for editors-in-chief, 

who must have a journalism diploma and at least five years of 

previous editorial experience. As mentioned above, bloggers, 

citizen journalists, freelancers, and those working for foreign 

media outlets without accreditations from the Ministry of 

Foreign Affairs are not considered journalists.

While the profession remains open, the government does 

control admission to state journalism schools and the 

employment of graduates. Would-be students have to provide 

recommendations from local governments and undergo an 

interview that basically screens them for political loyalty. 

Graduates of state journali sm schools have to work for two 

years wherever the government tells them (usually regional 

newspapers) or cover the cost of their education and stipends. 

At Belarus’ biggest journalism school, the Journalism Institute 

at the Belarusian State University, the annual tuition fee is 

around $1,000.

OBJECTIVE 2: PROFESSIONAL JOURNALISM

Belarus Objective Score: 1.26

Speaking in general, reporting is far from being spin-free and 

balanced, the panel said. At the same time, panelists found 

it hard to generalize about the media sector as a whole, 

because state-owned media differs from private media so 

greatly in this sense. Therefore, the final MSI scores reflected 

a sort of a “compromise” between estimates of state-owned 

and private media.

State-owned media were referred to as “suppliers 

of propaganda that violate all norms of professional 

journalism.” “The traditional picture of distorted facts, 

censorship, and outright libel in 2011 was complemented 

by a whole series of sponsored stories that discredited 

opposition leaders, leading human rights defenders, and the 

democratic movement as a whole,” one panelist commented. 

Private media and news agencies were more likely to follow 

standards of professional journalism. Still, the restrictive and 

secretive environment and lack of resources impaired the 

quality of their reporting.

One of the panelists, a regional editor, said: “Speaking 

of regional independent media, a new trend became 

apparent: stepped-up self-censorship and decay of journalists’ 

professionalism. This is due to a number of reasons, most 

notable being journalists’ weariness over having to fight 

ideological authorities, low wages, and the decline in 

the prestige of journalism in the country. However, most 

journalists are aware of their ethical responsibilities to obtain 

information from multiple sources, check facts, and provide 

the public with objective information. But because of these 

reasons, regional journalists are increasingly becoming either 

politicized or vigilant to avoid covering controversial issues.”

Many media outlets conduct background research and experts 

are approached for comments, but given the restricted access 

to information, that hardly improves their stories. This is 

especially true of economic and political reporting, since 

government policymaking is opaque and comments and 

forecasts tend to be mere guesswork. The “pool of experts” 

remained small, making many news outlets look very much 

alike in terms of comments they offer, a panelist complained.

Two journalistic organizations operate in Belarus, the 

independent Belarusian Association of Journalists (BAJ) and 

the state-controlled Belarusian Union of Journalists (BUJ). 

Both have their own codes of ethics that are quite universal 

and share the common principles of truthfulness, accuracy, 

objectivity, impartiality, and public accountability. Private 

media, the panel agreed, are much more likely to adhere to 

these principles. The participants mentioned numerous stories 

in state-controlled newspapers and odious documentaries on 

state television channels meant to mudsling opponents of 

the government. Most notably, “Social shadows” an August 

2011 documentary by Belarus 1 TV, lambasted social network 

activists, political opposition, independent media, foreign 

governments, and international NGOs over being part of a 

conspiracy to overthrow the government. No one of them 

was given an opportunity to comment on the allegations. 

The documentary equated social-network-inspired rallies 

in Belarus to “Arab Spring” upheavals that swept away 

despotic regimes in Tunisia, Egypt, and Libya. Footage of 

violent attacks, dead bodies, and wounded people (including 

JOURNALISM MEETS PROFESSIONAL 
STANDARDS OF QUALITY.

PROFESSIONAL JOURNALISM INDICATORS:

> Reporting is fair, objective, and well-sourced.

> Journalists follow recognized and accepted ethical standards.

> Journalists and editors do not practice self-censorship.

> Journalists cover key events and issues.

> Pay levels for journalists and other media professionals are 
sufficiently high to discourage corruption and retain qualified 
personnel within the media profession.

> Entertainment programming does not eclipse news and 
information programming.

> Technical facilities and equipment for gathering, producing, and 
distributing news are modern and efficient.

> Quality niche reporting and programming exist (investigative, 
economics/business, local, political).



MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2012198

children) were shown from these countries. The television 

channel received numerous complaints, yet refused to name 

the authors of the documentary and later accused the 

complainers of trying to interfere with Belarus 1’s editorial 

independence, putting pressure on independent journalists, 

and even restricting the freedom of speech in the country. 

Still, some staff wrote in their Facebook accounts that they 

felt ashamed to work for that organization, without any 

apparent repercussions.

Meanwhile, twelve media managers, editors, and journalists 

representing leading state media outlets were on the list 

of 180 senior Belarusian officials banned from entering the 

European Union. The travel ban was imposed on January 31, 

2011 over violations of electoral standards in the December 

2010 presidential election and the crackdown on the political 

opposition, civil society, and independent media.

There is some selling of stories, mostly in the form of hidden 

advertising, and often to sidestep a requirement that puts 

a cap on the maximum amount of advertising. The Law 

“On Advertising” limits advertisements to 25 percent for 

state-owned general news publications, 30 percent for 

privately-owned. For radio and television, advertising is 

restricted to 20 percent of total daily broadcasting (30 

percent from 6 p.m. to 10 p.m.).

Self-censorship “is the basis of Belarusian journalism,” a 

panelist argued. His colleague added that it was exercised 

everywhere: in the state-run media via planning of stories 

and selective search of information. In private, especially 

regional, newspapers self-censorship is done via “editing” to 

mitigate the wording of, and sometimes leave out entirely, 

potentially controversial stories. Another panelist claimed 

that not all private outlets practice self-censorship: some 

independent media, like the news agency BelaPAN, do cover 

all news and report on all issues. 

Still, not all key issues are covered by both state and 

non-state outlets, since both government bodies and civic, 

non-governmental institutions remain taciturn and there is 

lack of reliable alternative sources of information, a panelist 

summarized. The business interests of President Lukashenka 

and top officials remain the topics that are largely avoided. 

One of the panelists added that the media could easily 

come under pressure over reporting on environmentalists’ 

criticism of the Russian-designed nuclear power plant Belarus 

is building.

There were hardly any events or issues that were covered 

exclusively by bloggers or users of social networks. “I have 

not heard that they offered more complete and better-quality 

coverage of any problem or issue, as compared to the press. 

Yes, their posts can spark leads for further searches, yet they 

can never do a better job,” a panelist argued. Sometimes 

though, interesting news or analysis makes the jump to 

“bigger” media from blogs or citizen reports.

Pay levels for media professionals varied greatly. Those 

working for state-controlled outlets remain better off, even 

more so compared with previous years. In 2010, journalists 

working for private media earned 25 to 30 percent less than 

their counterparts in state-funded media. A year later, with 

the raises for public-sector employees, the spread widened 

to 50 to 55 percent, according to a panelist. In rough terms, 

reporters at small regional papers earn around $150 a month, 

$200 to $250 at medium sized papers and around $400 to 

$500 at large national newspapers. State-controlled national 

television channels and newspapers like SB. Belarus Segonia 

are even more generous in terms of salaries, especially for 

political reporters and editors who might earn three or four 

times more than their coworkers who cover other topics. On 

top of that, until recently journalists working for state-owned 

media received housing loans on very generous terms.

Meanwhile, the median Belarus monthly salary (nationally, 

not just in the media) was $468 in January 2011 and $339 in 

December 2011. The financial crisis pushed consumer prices 

up—those of imported goods tripled—while the salaries 

largely remained the same. As a result most journalists were 

dissatisfied with their salaries, regardless of the size of their 

news organizations and whether they worked for state media 

or private. Many would like to leave, according to a panelist, 

yet pay levels were approximately the same across the sector. 

Instead, journalists tend to work for multiple outlets.

However, the panelists do not feel that the low salaries 

at private outlets encourage corruption, since very few 

businesses would dare buy favorable coverage there, for 

or fear of government reprisals over supporting opposition 

media. State press, television, and radio, should, in 

accordance with international standards, all be considered 

corrupt, a panelist argued, speaking of their remuneration 

practices. Since state media mostly pushes propaganda, 

twisting facts and not offering objective coverage, they tend 

to disregard ethical standards in return for higher salaries.

The news-to-entertainment ratio varied dependent on 

the sector. Around 60 to 70 percent of programming on 

state-controlled television is entertainment, a panelist 

estimated. On FM radio stations news is limited to 

approximately 5 to 10 percent. Newspapers and news 

websites, in contrast, offer very little entertainment content.

With advances in technology, basic facilities for 

newsgathering and content production are available and 

affordable to all newsrooms. Still, newsrooms are in need of 

faster PCs for such demanding tasks like video editing or page 



199BELARUS

design. The idea of “backpack journalism” with one person 

shooting video, recording audio, making photos, writing 

a story, and then posting it online gained some popularity 

after trainings offered by international media development 

organizations. Yet newsrooms are finding it next to 

impossible to equip all of their reporters with camcorders, 

laptops, or even smartphones. Bigger media outlets need 

professional photo and video equipment.

Internet subscriptions are by and large affordable, yet 

mobile Internet remains too expensive for most journalists. 

Non-licensed software remains the sore point. Although 

small independent media organizations can legalize part of 

the pirated software via Microsoft’s NGO software license 

donation project, the procedure itself takes a lot of time and 

licenses are about to expire when they finally arrive, as a 

panelist described in his experience of trying to legalize the 

software for his NGO.

Although there are no reports about fines over the use of 

illegal software, some newsrooms understand the danger. 

Still, most media professionals are reluctant to use free or 

open source software, as free versions of accounting, page 

design, audio- and video editing packages remain lacking in 

features, according to a panelist.

Niche media themselves generally cannot support their own 

activities, the panel agreed. And amid budget struggles 

very few traditional media organizations can afford beat 

reporting. Still, there is some specialized reporting on the 

economy (panelists mentioned weeklies Belarusskaya Gazeta, 

and Belorusy i Rynok and e-paper Ej.by), sports (newspaper 

Pressball and website Goals.by), and cars (newspaper 

Avtobusiness and its website abw.by). Big portals like TUT.

by and Onliner.by offer, amongst other topics, IT news and 

analysis. Elsewhere, 34 multimedia magazines are doing a 

good of job of covering youth culture. Local newspapers and 

websites tend to concentrate on covering local issues.

Investigative journalism has almost gone extinct. Still, 

panelists mentioned reports by Yauhen Valoshyn, an 

investigative reporter with state-owned daily Zviazda. Most 

notable was a series of his stories about the unrestricted sale 

of opiate-containing poppy seeds used to produce highly 

addictive hard drugs. The stories were widely publicized. 

Valoshyn later said that the Belarusian secret service, the KGB, 

had been trying to recruit him on several occasions. Zviazda’s 

editor-in-chief Vladimir Narkevich came under pressure to 

fire Valoshyn several times. In November 2011, Narkevich was 

dismissed after 22 years as the editor-in-chief. In December 

2011, the newly-appointed editor forced Valoshyn to resign 

over unexcused absences despite being notified by the 

Ministry of Information that Valoshyn was traveling abroad 

for several days. Valoshyn’s had traveled to neighboring 

Ukraine to participate in the Global Investigative Journalism 

Conference and later to visit his grandmother who had fallen 

seriously ill.

OBJECTIVE 3: PLURALITY OF NEWS

Belarus Objective Score: 1.32

There are multiple news sources that provide Belarusians 

with local, national, and international information, yet 

these are not diverse enough in content, a panelist argued. 

The solution he offered is to privatize state media, first of 

all national television channels and “big” newspapers and 

news agencies, since there can be no diversity of viewpoints 

without diversity of ownership. Television, radio, and the 

press are still dominated by the state-owned outlets that 

essentially speak in one voice and do not allow a variety of 

viewpoints. For years, the opposition has been denied access 

to state media, with the exception of election campaigns. Yet 

several dozen private newspapers, a handful of expatriate 

broadcasters, and the web allow for more varying opinions or 

at least offer different perspectives.

In an opinion poll conducted in May 2011 by the Independent 

Institute of Socio-Economic and Political Studies, 75.7 

percent of Belarusians aged 18 and older said they are 

getting information from the television, 34.0 said percent 

newspapers, 33.4 percent the Internet, 28.0 percent friends, 

20.5 radio, and 2.2 percent social networks.

MULTIPLE NEWS SOURCES PROVIDE CITIZENS 
WITH RELIABLE, OBJECTIVE NEWS.

PLURALITY OF NEWS SOURCES INDICATORS:

> Plurality of public and private news sources (e.g., print, broadcast, 
Internet, mobile) exist and offer multiple viewpoints.

> Citizens’ access to domestic or international media is not 
restricted by law, economics, or other means.

> State or public media reflect the views of the political spectrum, 
are nonpartisan, and serve the public interest.

> Independent news agencies gather and distribute news for 
media outlets.

> Private media produce their own news.

> Transparency of media ownership allows consumers to judge the 
objectivity of news; media ownership is not concentrated in a 
few conglomerates.

> A broad spectrum of social interests are reflected and 
represented in the media, including minority-language 
information sources

> The media provide news coverage and information about local, 
national, and international issues.



MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2012200

Circulation-wise, heavily subsidized state-owned publications 

continued to prevail on the press market despite the 

unfolding finance crisis. Although private publications still 

outnumber state-controlled ones (997 versus 405), most of 

them offer only entertainment content. Throughout 2011, 

government-owned newspapers reported an aggregate 

weekly circulation of around 3,500,000 copies. Meanwhile, 

around two-dozen private newspapers with the aggregate 

weekly print-run of approximately 800,000 copies continu 

reporting on political and social issues. That figure however 

includes almost 600,000 copies of the popular Russian-owned 

tabloid Komsomolskaya Pravda v Belorussii that publishes a 

Belarusian insert.

Most radio stations in Belarus are state-owned, 139 versus 

23. Four state-controlled radio stations each reach at least 

95 percent of the population, according to the Ministry 

of Communications and Informatization. The Ministry 

reported that 30 to 40 percent of the population listens to 

state-controlled radio stations broadcast via a cable network 

of around 1,200,000 subscribers. Private radio stations offer 

very little news and those are mostly official information, 

sport, and entertainment. Meanwhile, all domestic radio 

stations are required to broadcast 75 percent Belarusian 

music. Three expatriate radio stations, European Radio for 

Belarus, Radio Liberty, and Radio Racyja broadcast on a daily 

basis to Belarus from the West and have several hundred 

thousand listeners, according to various estimates.

Out of 82 television channels, 50 are privately-owned, yet 

their reach is limited. Meanwhile, as noted above, seven 

state-controlled television channels reach 94 percent of 

Belarusians. Around 25 percent of Belarusians watch satellite 

television. Belsat TV, an independent satellite channel 

broadcasting news and current affairs as well as cultural 

programs into Belarus from Poland, is watched by around 

800,000 people, according to Zerkalo-Info research center.

Luckily, as Internet subscriptions grow more affordable, more 

sources of news and analysis, and thus more perspectives, are 

becoming readily available, panelists said. In November 2011, 

the Belarusian Internet audience totaled 4 million people, 

with Internet penetration reaching 50 percent (amongst those 

aged 15 and older), according to Gemius, an independent 

Internet research outfit. The daily audience of news websites 

reached 650,000 visitors, weekly 1.4 million. Meanwhile, 

Belarus’s most popular television channel, ONT, has a daily 

audience of 2.6 million people while weekly it totaled 

5.5 million.

Foreign websites are more popular: 34.9 percent of those 

polled in June 2011 by IISEPS said they access Russian sites, 

33.3 percent Belarusian, 13.3 percent European, and 2.2 

percent American.

Social networks gained more popularity. According to 

Gemius, in November 2011, almost 70 percent of Belarusian 

Internet users visited at least one social networking 

website. By the end of the year over 2,500,000 Belarusians 

had accounts with VKontake, Russia’s most popular social 

network, followed by Russian social network Odnoklassniki 

(950,000), Facebook (350,000), and LiveJournal (105,000). 

Belarusian social networks i.TUT.by and Vseti.by had 

correspondingly 1,200,000 and 800,000 accounts. YouTube is 

the third most popular website in Belarus, after Google and 

VKontake, according to Alexa.com traffic rankings.

Although there was discussion of politics and current 

affairs in social networks and youth even used VKontake 

to coordinate a wave of protests in the summer of 2011, 

entertainment and networking definitely trump politics 

online. Meanwhile, as the financial crisis has deepened, 

economy bloggers are growing increasingly popular, a 

panelist noted. Two of them even started guest-blogging for 

TUT.by, Belarus’s biggest web portal.

Panelists also mentioned Prokopovi.ch, a website where users 

post currency buy and sell offers and then agree to meet in 

person to execute the deal. The service, whose name mocks 

that of the Belarus central bank’s head Petr Prokopovich, was 

created by a group of web developers in April 2011. After 

just a couple of weeks, it was attracting a daily audience 

of around 30,000 people. The website claims it facilitated 

millions of dollars in deals every day. More importantly, it 

offered currency exchange quotes that both individuals and 

small businesses rely on.

All in all, citizens may check one news source against 

another; yet for viewpoints different from those offered by 

the government one oftentimes must rely on assumptions, 

different versions, and surmises, the panelist generalized.

Access to domestic and international news sources is not 

restricted by law, with the exception of 35 websites that 

are blacklisted for access in state agencies, educational 

institutions, and libraries. The list is only available to Internet 

service providers and contains mostly pornographic websites. 

However, key pro-opposition news websites Charter97.

org and belaruspartisan.org are blacklisted, just like the 

currency-exchange service prokopovi.ch and the website 

of human rights center Viasna (spring96.org). A satirical 

blog by Jauhen Lipkovich (http://lipkovich.livejournal.com/) 

is also blocked, together with around 300 more blogs on 

popular blogging platform LiveJournal, that all use the 

same IP address. Some news websites suffered distributed 

denial-of-service attacks. On April 12 and 13, 2011, Charter97.

org and belaruspartisan.org were hit by a massive attack, 

suggesting a coordinated raid. The attacks came just a day 

after a metro station in Minsk was hit by a powerful blast 



201BELARUS

that killed 13 people and injured more than 100. Both 

news sites blamed the bombing on the government. The 

day before, the Office of the Prosecutor General told news 

agencies that those two websites are blocked. The reason 

behind the decision was the violation of the law “On mass 

events” which bans the media from reporting on planned 

dates and places for protest rallies until the gatherings get 

authorities’ approval.

Access to Facebook, Twitter, and major Russian social 

networking sites was repeatedly blocked during the 

numerous opposition protests in the summer of 2011, after a 

new opposition group called “Revolution by Social Networks” 

held a series of Internet-organized rallies in about 30 cities 

and towns.

On December 29, 2011, pro-opposition news site Charter97.

org once again came under attack. Anonymous hackers 

got access to the website’s content-management system, 

deleted all stories and archives, and posted a fake story about 

Andrei Sannikau, an oppositional candidate for presidency 

in the 2010 election and a co-founder of the Charter-97 civil 

initiative, a group behind the website. He is now serving a 

five-year prison term on charges of staging riots following 

last December’s presidential election.

Charter97 administrators said they identified the IP addresses 

hackers used. While most of the disruptions against Charter97 

took place behind the shield of anonymizing services, one of 

the attackers was using a Belarusian IP address. The website’s 

editor-in-chief, Natallia Radzina, who spent six weeks in a 

KGB jail, then fled house arrest and is currently living in exile 

in Lithuania, said she believes the Belarusian KGB was behind 

the attack. According to several reports, a keylogger trojan 

virus was deployed to steal login credentials from website 

editors. Computers of other of opposition activists and 

journalists were also infected, according to these reports.

Speaking of restrictions, panelists also mentioned a dozen 

embattled private newspapers that are banned from 

state-owned distribution networks. In 2005, they were 

expelled from the subscription offerings of Belposhta, 

the postal service, and banned from newspaper kiosks of 

Belsajuzdruk, a press distribution monopoly controlled by the 

Ministry of Information. Those who did sell via Belsajuzdruk 

reported that it imposed restrictions on the maximum number 

of copies independent outlets could sell.

The foreign press remains unaffordable, especially after the 

178 percent devaluation of the Belarusian ruble against the 

U.S. dollar. Meanwhile, NewspaperDirect, a digital newspaper 

distribution and publishing operator, entered the Belarusian 

market in August 2011. The company offers 1,700 same-day 

international newspapers from 94 countries in 49 languages 

that were to be printed on-demand in Minsk. However, 

the government notified NewspaperDirect that for foreign 

titles to be distributed in Belarus express permission from 

the Ministry of Information is needed. Such permits were 

issued to over 600 titles; most of them specialized journals 

or entertainment magazines. Some of the world’s leading 

business publications like Time, The Economist, Businessweek, 

and the Financial Times did receive such permits. Meanwhile, 

information minister Aleh Praliaskouski told news state news 

agency BelTA in August 2011 that over 4,000 foreign titles 

were being distributed in Belarus. Unfortunately, the Ministry 

of Information provides data on successful applicants only, 

and there are no reports about foreign outlets that were 

denied permits.

Around 140 foreign television channels (mostly Russian) are 

broadcast via cable networks, but news and satirical shows on 

channels that criticize Belarus’ government are censored.

“Availability of information sources to a greater extent 

depends on the locality: in Minsk and regional capitals people 

have a real opportunity to use all sources of information, 

including state and private media, satellite channels, and the 

Internet. In smaller towns, where incomes and penetration 

of modern technologies are lower, opportunities to obtain 

information from various sources are fewer. People in these 

towns cannot use the Internet at work, so their access to 

information remains limited. Speaking of rural areas: in most 

cases only national state television channels and state-owned 

regional newspapers are available,” a panelist said.

Although most consumer prices skyrocketed, Internet fees 

largely remained unchanged. The government “unofficially” 

ordered Internet service providers to keep tariffs low, thus 

making it affordable to many more people, according 

to a panelist. Satellite television, in particular Belsat TV, 

is quite popular, including in rural areas not reached by 

cable networks.

There is no truly public media in Belarus, while state-owned 

ones remain “absolutely biased” towards the government, a 

panelist said, adding that it is independent media that, where 

possible, reflect the existing political spectrum and public 

interests. But they are also not free from some of the biases 

in favor of certain non-governmental groups.

Artists and musicians who are critical of the government are 

marginalized. A growing number of Belarusian and Russian 

rock bands are on an unofficial blacklist that bans them from 

mention on state media. A number of rock songs calling for 

change and glorifying freedom are also banned. Influential 

U.S. and British actors and musicians including Oscar winners 

Kevin Spacey and Kevin Kline, the Pet Shop Boys, Jude Law, 

Sienna Miller, Ian McKellen, and Samuel West are on the 



MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2012202

blacklist as well. Some of them recorded YouTube messages in 

support of free expression in Belarus, others performed with 

the dissident theatre group Belarus Free Theatre. Sources 

inside state television did not deny that the blacklist is in 

force, according to several reports.

Nine media companies—two state-owned and seven private—

are registered as information agencies by the Ministry of 

Information, yet only four of them offer newswire services: 

BelaPAN, BelTA, Interfax-Zapad, and Prime-TASS.

Private news agency BelaPAN is “undoubtedly the leader 

in distributing unbiased information,” the panel agreed. 

Although it is regularly coming under pressure over its 

independent reporting, it is able to deliver high-quality 

products that include newswire service and roundups, 

photoservice, web-ready info-graphics, and interactive 

graphics, audio, and video. Its e-paper Naviny.by is one of 

the most popular news sites: almost 10 percent of Belarusian 

Internet users read it at least once a month. 

BelTA is state-run and has been the official agency of 

the government for over 90 years. It offers news, photos, 

infographics, press roundups, television listings and 

analytical bulletins to over 700 subscribers, both domestic 

and foreign. In addition, it publishes the weekly 7 Dnei 

and several journals and builds and maintains websites 

for local governments and state-owned newspapers. Two 

more agencies—Interfax-Zapad and Prime-TASS—are 

Russian-owned. Interfax is pro-government while Prime-TASS 

offers mostly business and financial news.

On average, agencies charge around $300 per month for daily 

news updates to $600 for real-time ones. One of the panelists 

argued that the fees are quite reasonable. Still, many smaller 

media organizations find them too expensive and thus tend 

to rely on what is available for free on the Internet. In most 

cases news agencies are quoted as sources, yet sometimes 

their stories are taken from other media and thus they are 

not mentioned as original suppliers. International agencies 

like AFP, Associated Press, and Reuters, however, are 

affordable only to big state-owned media.

Private outlets produce their own news and information 

content to various degrees. More news is produced by 

regional newspapers and websites. At the same time they 

too rely on news agencies and central media for coverage of 

national and international affairs. National newspapers and 

websites concentrate on analysis and comments. In general, 

most websites aggregate stories from other sources. Bloggers 

produce very little of their own news, but do comment on 

what is available online. Private radio and television stations 

rely on official information and the Internet.

The level of ownership transparency remains very low. The 

Media Law requires disclosure of immediate owners of 

registered media outlets. However ordinary citizens hardly 

have the understanding of who owns or influences specific 

outlets. “The consumer is absolutely unaware of who owns 

certain media. It is the product he or she is judging by,” a 

panelist argued.

Belarus has a 30 percent limitation on the immediate foreign 

media ownership, with the exception for those outlets 

that had been established before the latest Media Law 

came into effect in 2009. Foreign investment remains very 

limited and most of it is from Russia. Russian businesses own 

two news agencies, Interfax-Zapad and Prime-TASS, and 

three newspapers, popular daily Komsomolskaya Pravda v 

Byelorussii and weeklies BelGazeta and Argumenty i Fakty. 

Two Russian companies have stakes in VTV, an entertainment 

television channel.

Many social and minority issues remain disregarded by most 

mainstream media outlets. They are seen as unworthy of 

coverage unless there are situations of conflict or crisis. State 

media tend to promote collectivism, Soviet-style stability, and 

avoid “sensationalization” of stories. Independent media are 

understaffed and tend to report only on the issues of biggest 

concern, i.e. the economy and politics. “At the moment, these 

[minority] problems are not in the focus of public attention. 

The main and most urgent question now is the standoff 

between the authoritarian regime and the society. Of course, 

sporadic publications on such topics do appear, but they do 

not cause any agitation,” a panelist argued. Still, such issues 

as disability, gender, and sexual orientation are discussed 

online, mostly within pertinent communities.

In general, local, national, and international issues are 

being covered, yet to a different degree and from different 

perspectives. State outlets tend to push propaganda to boast 

the benefits of a “stronger state” and a “socially-oriented” 

neo-Soviet economy while covering local and national 

events. However, there is very little critical reporting: only big 

outlets and most notably the presidential daily SB. Belarus 

Segonia are allowed to criticize local governments. As for 

international reporting, they tend to concentrate on crisis, 

conflicts, disasters, and some entertainment.

Even with restricted access to official information, several 

dozen private regional newspapers do a better job of 

covering current affairs in their regions, a panelist said. There 

are also many small regional websites and blogs that tend 

to aggregate news from other news websites. For coverage 

of national and international news local media tend to 

rely either on news agencies or national/foreign websites. 

National non-state media focus on reporting about the 

capital, Minsk, and country-level news and developments. 



203

allow for their sustainability and profitability. However, the 

external business environment, as well as objective obstacles 

in producing high-quality information products, created 

unfavorable conditions for their successful operation,” a 

panelist commented.

Meanwhile, only 25 percent of local state-owned newspapers 

and 80 percent of television stations are self-sustaining (as 

revealed by the Minister of Information in an interview). 

On average, regional state-controlled papers cover only 85 

percent of their operating costs, according to the Ministry 

of Information. The United Media, an association of 

privately owned regional newspapers, said in October 2011 

that its members cover 95 percent of their costs. Private 

newspapers and magazines happened to be the hardest 

hit of all. “Today we can clearly ascertain that 2011 was a 

year of deteriorating economic conditions for the press. 

The growth of printing fees by an average of 270 percent, 

newsprint up to 300 percent, plus state intervention, made 

it difficult for a number of independent media outlets 

to run a profitable, legal business in Belarus. Restricted 

distribution, the ban against state-owned businesses from 

advertising in the independent media, and more and more 

small businesses that used to be the mainstay of regional 

advertising markets shutting down because of the currency 

turmoil all can be mentioned as examples of deteriorating 

economic conditions,” one panelist said. To stay afloat, 

private newspapers had to cut down on the number pages 

by an average of 10 percent and circulation by 15 percent, 

according to the United Media. Advertisement sales were also 

down 25 percent.

Many media organizations do some basic business planning, 

usually short-term. However, with a178 percent devaluation 

of the national currency and 108 percent inflation, the actual 

outcomes turned out to be much worse than any worst-case 

scenarios, a panelist argued. All media outlets employ 

professional accountants (which is a legal requirement), 

advertising managers, and sometimes lawyers. Many 

newspapers hire distribution managers to make sure that 

papers go out to newsvendors and customers. Dedicated 

marketing and human resource specialists are only affordable 

to big state-owned media organizations.

Sources of revenue remain varied, but somewhat traditional. 

State-controlled outlets rely on direct funding by the 

government, subsidized fees, advertising, tax breaks 

(the three biggest television stations), and state-imposed 

subscriptions and subsidized copy sales (the state-owned 

newspapers). Private newspapers and magazines live off 

advertising revenues and to a lesser extent copy sales and 

subscriptions. Private television and radio stations depend on 

advertising sales, sponsored programming, and (in the case of 

BELARUS

And they are more likely to report on international affairs 

than local. Private newspapers do not have regional sections 

or inserts, yet some portals like TUT.by or news websites like 

ej.by or belta.by aggregate news for specific regions.

OBJECTIVE 4: BUSINESS MANAGEMENT

Belarus Objective Score: 0.88

Business-wise, 2011 was a tempestuous year. Skyrocketing 

fees and dwindling advertising revenues hit most media 

organizations regardless of ownership or sector. Still, some 

outlets got through the financial crisis less troubled. State 

media relied heavily on direct government funding  and 

subsidized fees. Elsewhere, the Internet was the only sector 

that not only avoided shrinking advertising spending, 

but even saw a modest growth of 6.1 percent against a 

year earlier.

In 2011 state media outlets were slated to receive around 

$70 million in direct funding from the government. Around 

$55 million was earmarked for state-run television and 

radio stations. The actual amount was different because of 

the sharp devaluation of Belarusian currency. Twenty-five 

newspapers and magazines received subsidies to cover 

printing costs, newsprint purchase, and salaries. Meanwhile, 

the annual advertising market totaled $84 million in 2011.

“The state media is completely on the government 

payroll. Therefore, any reflections on their efficiency and 

sustainability are pointless. Among independent media 

there are some outlets whose management practices would 

MEDIA ARE WELL-MANAGED ENTERPRISES, 
ALLOWING EDITORIAL INDEPENDENCE.

BUSINESS MANAGEMENT INDICATORS:

> Media outlets operate as efficient and self-sustaining enterprises.

> Media receive revenue from a multitude of sources.

> Advertising agencies and related industries support an 
advertising market.

> Advertising revenue as a percentage of total revenue is in line 
with accepted standards.

> Government subsidies and advertising are distributed fairly, 
governed by law, and neither subvert editorial independence nor 
distort the market.

> Market research is used to formulate strategic plans, enhance 
advertising revenue, and tailor the product to the needs and 
interests of the audience.

> Broadcast ratings, circulation figures, and Internet statistics are 
reliably and independently produced.



MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2012204

Furthermore, heavily subsidized state media outlets continue 

to undersell their private counterparts competing for 

advertisements. Many companies owned or controlled by the 

state face pressure not to advertise in outlets critical of the 

government. Businesses and non-profit organizations are also 

required to publish legal notices in state-owned newspapers.

Government subsidies are only granted to state-owned 

media, either in the form of direct funding or tax breaks 

for state-owned television channels, both detailed above. 

“Advertising is being channeled to state-owned media and 

the government does use subsidies to influence editorial 

policy of state outlets. Independent media have nothing to 

do with that,” a panelist claimed.

Use of market research also remains limited. Professional 

polls, surveys, or focus groups are unaffordable to most 

outlets, except a small group of big state-owned broadcasters. 

Still, some private media organizations conduct their own 

market research and use this information for strategic 

planning and to better meet the needs of their audience, a 

panelist said. In most cases such in-house research incentives 

make use of questionnaires and phone calls or online polls. 

“Still, it is extremely rare when marketing research (both 

in state and independent media) becomes the determining 

factor in shaping editorial policy,” another panelist argued.

For press circulations the industry relies on stated print runs 

only. Meanwhile, several private companies offer newspaper 

readership data, broadcast ratings, and Internet audience 

research. GEVS employs peoplemeters to measure television 

viewing habits, and phone polls to produce ratings of 34 FM 

stations, 82 newspapers, and 18 magazines. The company 

also monitors advertising on television, radio, and in the 

press. NOVAK sells television and radio ratings as well as 

newspaper readership data obtained via diary panels and 

biannual face-to-face interviews. MASMI, amongst other 

things, researches media consumption and monitors television 

advertising. Ratings and audience data are available 

through subscription only and remain affordable only to big 

advertising agencies and large media organizations. Some 

generalized information on media audiences is sometimes 

available from Zerkalo-Info and IISEPS research companies.

Panelists praised Gemius, an Internet research firm, for its 

online audience measurement data that includes ratings 

and audience profiles. For its research and ratings Gemius 

integrates offline research, site-centric measurement, pop-up 

surveying, and user-centric measurement. Websites receive 

demographics of their audiences free of charge while site 

ratings and some technical data are available online. In 2010 

key advertising market players agreed to rely on Gemius data 

for online media planning. Online ratings are also available 

from Akavita.

regional media companies) congratulatory messages. Internet 

advertising spending remains the same as the year earlier and 

most outlets (with the exception of bigger portals like TUT.by 

or Onliner.by) still struggle to sustain their online operations, 

relying on other sources, such as direct funding by owners or 

grants from foreign donors. Bloggers rely on sponsorship or 

third-party advertisements served by Google. Foreign donors 

fund expatriate broadcasters as well as some private print and 

online media.

At the same time, most media organizations disregard such 

possible sources of revenue as merchandising (selling books, 

research), offering local searches through an online directory 

of businesses (charging businesses for inclusion in online 

directories), selling audience information to advertisers, direct 

content sales (photos or video footage), and paid access to 

archives. Partnerships with other media organizations to 

share expenses are also neglected.

Sources of revenue do affect editorial policies, panelists 

argued. With very few exceptions, noted above, state media 

outlets do not criticize the government. As a rule most 

media organizations avoid giving bad press to prominent 

advertisers, most notably banks and mobile phone operators. 

In 2011, the weakening economy caused the advertising 

market to slump 14 percent against the previous year, 

according to the advertising group ZenithOptimedia. 

Television was down 11.9 percent, print 21.4 percent, radio 

9.3, and outdoor 30. Internet advertising spend was up 6.1 

percent compared to 2010.

Many small and medium-sized businesses were hit by 

the financial crisis, and forced to axe their advertising 

expenditures. A survey by one advertising agency suggested 

33 percent of businesses cut down their media advertising 

campaigns by an average of 50 percent. Budget-wise the 

market consolidated even further and was dominated by 

big multinational companies like Procter & Gamble, Nestlé, 

Unilever, Schwarzkopf & Henkel, and domestic mobile-phone 

operators. Their marketing accounts are managed by a 

handful of international advertising agencies. As a result, 

several agencies control 90 percent of all advertising spend, 

a panelist claimed, quoting industry sources. Furthermore, 

those advertisers and agencies tend to choose communication 

channels that offer a wider reach. Almost 62 percent of all 

expenditures are traditionally channeled to television stations, 

usually state-controlled networks.

Regional outlets and smaller media tend to be neglected 

by advertising agencies, a panelist argued. Local media 

companies receive a maximum of 10 percent of advertisement 

sales via agencies and have to rely on their in-house sales 

teams. In some cases, a panelist said, advertising agencies 

tend to choose outlets that offer bigger discounts rather than 

better demographics.



205BELARUS

It also works to promote the telecommunications industry 

and protect its members through lobbying activities. In 

general, the government tends to cooperate mostly with 

telecommunications industry groups, possibly because it relies 

on their technical expertise or because officials maintain 

closer ties with their former colleagues, many of whom are 

now employed by telecommunications companies, one of the 

panelists said.

Two associations of media professionals operate in Belarus. 

The Belarusian Association of Journalists (BAJ) has around 

1,000 members and more young journalists are joining, a 

panelist added. Most BAJ members work for private media 

outlets. The association seeks to promote media freedom, 

professionalism, and ethical standards. Core membership 

services include legal advice and representation, as well 

consultancy and trainings. The BAJ publishes the quarterly 

journal Abajour and runs a website popular among journalists 

that aggregates industry news and advice, offers information 

about trainings and contests, and hosts a journalism jobs 

board and experts database. The association has been 

conducting monitoring of press freedom violations since 1998, 

but it often comes under pressure over its efforts to protect 

press freedom and rights of the whole of the journalist 

community rather than just protect its members.

The government-controlled Belarusian Union of Journalists 

(BUJ) brings together more than 2,000 media workers 

representing state-controlled outlets. Editors of big 

state-owned newspapers and the deputy information 

minister dominate its board and secretariat. BUJ similarly 

claims it works independently to protect press freedom, 

promote the industry, and defend rights of its members. The 

union also offers networking and training to its members. 

Panelists doubted the union was efficient in protecting 

journalists’ rights. They can only recall letters and resolutions 

condemning the European Union’s travel ban on several 

Belarusian editors and journalists. Both organizations 

unite rank and file journalists as well as editors and media 

executives, but the latter tend to play the major roles. 

Thus, in case of employment-related disputes, the rights 

of ordinary reporters can hardly be protected, one of the 

panelists argued.

NGOs remain marginalized. In 2011, a few embattled 

human rights groups came under fire over providing legal 

and practical support to victims of government abuses and 

acting as a key source of information about rights violations. 

Most notably, Ales Bialiatski, founder of Viasna, one of 

Belarus’ leading rights organizations, was sentenced to 

four-and-a-half years in prison and confiscation of property 

over alleged tax evasion. He was arrested in August after 

Polish and Lithuanian authorities provided data about his 

overseas accounts apparently used to accumulate funds 

OBJECTIVE 5: SUPPORTING INSTITUTIONS

Belarus Objective Score: 1.22

Capacity building and supporting institutions remain weak 

and infrastructural facilities are politicized and insufficient to 

support independent and pluralistic media. Still, one of the 

panelists argued, “In general, the situation in this sector is 

more diverse than in areas directly related to ideology.”

Amongst trade associations, panelists mentioned only 

United Media, an association of 13 private regional 

newspaper publishers that works to promote innovation 

via exchange of ideas, experience, and training 

opportunities to help its members grow and become 

more efficient as businesses. Elsewhere, almost 100 cable 

operators and television broadcasters are members of 

the Telecommunications Industry Union (TIU). It works to 

liberalize the telecommunications market and represents 

its members’ views when the government proposes 

telecommunications laws. For example, telecom companies 

lobbied for the possibility of direct interconnection of 

networks between providers rather than via Beltelecom, a 

state-owned telecommunications monopoly. In December 

2011, TIU organized a telecommunications conference that 

discussed industry trends related to television and radio 

broadcasts, operation of networks, and Internet technologies. 

The biggest Internet service providers and mobile phone 

operators are members of Belinfocom, an association of 

information and communication technologies organizations. 

SUPPORTING INSTITUTIONS FUNCTION IN THE 
PROFESSIONAL INTERESTS OF INDEPENDENT MEDIA.

SUPPORTING INSTITUTIONS INDICATORS:

> Trade associations represent the interests of media owners and 
managers and provide member services.

> Professional associations work to protect journalists’ rights and 
promote quality journalism.

> NGOs support free speech and independent media.

> Quality journalism degree programs exist providing substantial 
practical experience.

> Short-term training and in-service training institutions and 
programs allow journalists to upgrade skills or acquire new skills.

> Sources of media equipment, newsprint, and printing facilities 
are apolitical, not monopolized, and not restricted.

> Channels of media distribution (kiosks, transmitters, cable, 
Internet, mobile) are apolitical, not monopolized, and 
not restricted.

> Information and communication technology infrastructure 
sufficiently meets the needs of media and citizens.



MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2012206

As a result, after a couple of semesters some students try to 

relocate to the journalism institute in Minsk.

Discussing foreign study opportunities, panelists first of 

all mentioned the European Humanities University (EHU), 

once a leading Belarusian university now in exile in Vilnius, 

the capital of Lithuania, just 20 miles from the Belarusian 

border. Around a quarter of all its students study for free, for 

others annual tuition fees are below $2,000. EHU has around 

200 full-time and almost 500 distance-learning students 

divided amongst three majors: mass communication and 

journalism, visual culture (cinema, television and Internet), 

and design and visual media. In November 2010, IREX Europe 

in partnership with BBC Media Action opened a multimedia 

training facility for EHU’s Department of Media and 

Communications. The facility includes a purpose-built digital 

television studio, a radio studio, and a newsroom. In addition, 

the project provides for training of faculty and students. The 

latter are expected to receive practical training in television 

broadcasting, radio, print, and modern multimedia journalism 

by producing regular news reports. EHU students also publish 

their own newspaper and gain experience during internships 

with foreign media and private media in Belarus, one of 

the panelists added. EHU does not offer master programs in 

journalism, so graduates have to choose majors in culture 

studies or go to other universities.

Unfortunately, very few graduates come back to Belarus 

to work as journalists. “Every year 30 graduates receive 

bachelor’s degrees in journalism, yet none of my colleagues 

have seen them,” a panelist said. Moreover, another panelist 

argued that the state media would not recognize EHU’s 

journalism diplomas since Belarus’ government views the 

university as a political project. Another panelist cited a poll, 

conducted by EHU’s alumni association of 2011 graduates—

not necessarily with journalists degrees—that suggested only 

25 percent of them returned to Belarus.

Separately, there are several scholarship programs funded by 

foreign governments.

A variety of short-term training opportunities are available 

from both local and foreign organizations, ranging from 

seminars and workshops to online courses, study tours 

and in-practice training. Most of them are offered only to 

non-state outlets and tend to target newsroom staff rather 

than technical specialists, a panelist said. Although at times 

training opportunities seem to be plentiful, coordination 

between media development projects is insufficient, leading 

to overlapping and duplication of activities. Sometimes 

trainings are announced on short notice, making it difficult 

to plan participation and send people who would benefit 

most, another panelist complained. The panel differed on the 

efficiency of study tours abroad. Some participants doubted 

coming from foreign donors. Viasna was deregistered in 2003 

and operated unofficially ever since as Belarus’ government 

repeatedly blocked his attempts to obtain legal status.

Still, those few surviving rights groups do monitor and 

publicize cases of violations of journalists’ rights and 

sometimes provide legal assistance. One of the panelists 

expressed his concern that legal representation was becoming 

a sore point for private media critical of the government. 

He recalled that lawyers who protect opposition political 

prisoners came under pressure in 2011 and some of them 

even had their licenses canceled. As a result many advocates 

tend to avoid politicized cases.

There are a handful of other non-profit groups—some 

registered as NGOs, others as for-profit companies or 

operating without registration—working to support 

media outlets. Their services include legal advice, technical 

assistance, capacity building via trainings, and organizational 

development. However their resources are stretched thin 

and thus few media outlets benefit from such assistance. 

Moreover they try to operate with a low profile so as to 

steer clear of government repression. As well, NGO access 

to foreign funding is restricted and requires approval 

by the government, and use of unregistered foreign aid 

is criminalized.

Journalism degrees are available via traditional on-campus 

programs or distance learning from both domestic and 

foreign universities. Most notable is the Journalism Institute 

at the Belarusian State University in Minsk with about 1,500 

students. The institute offers majors in print, broadcast, and 

web journalism, as well as in media management, editing, 

and international journalism. Panelists praised its technical 

facilities yet criticized its archaic curriculum. Although it 

provides for six months of hands-on internships, graduates 

gain few practical skills, one of the panelists argued. 

According to some reports, students still have little access to 

the state-of-the-art television studio that was set up three 

years ago. Instead, commercial programming and most 

notably a lottery show are produced there. Student-run 

media is limited to a monthly newspaper (circulated in 

70 copies and online in PDF) and a web site. Both tend to 

concentrate on student life and the journalism institute. 

Meanwhile, the institute cooperated with foreign media 

development organizations, most notably with FOJO, a 

Sweden-based media institute.

State universities in Homiel, Hrodna and Viciebsk, as well as 

several private institutes in Minsk, offer similar journalism 

programs. Training in regional institutions is in many cases 

offered by faculty who have never worked as journalists and 

thus are even less practice-oriented, according to a panelist. 



207BELARUS

The telecom infrastructure is almost entirely state-owned 

and dominated by Beltelecom, a state company. Beltelecom 

controls international Internet traffic and interconnections of 

domestic Internet service providers. The same arrangement 

is in place for phone operators. Almost 60 Internet service 

providers operate in Belarus and in most cases they own their 

last-mile networks. With about 1.1 million ADSL subscribers, 

Beltelecom is the country’s biggest Internet provider. 

Additionally, more than 400,000 subscribers use its IPTV 

service. Its near-monopolistic hold pretty much everywhere 

outside Minsk and some bigger cities turned out to be to 

the benefit of users, one of the panelists argued, as the 

company kept Internet fees low. It sells two-megabit Internet 

subscriptions without a traffic cap for less than $10 a month. 

Other providers, therefore, had to keep their fees in line.

Meanwhile, by the end of 2011 more than 60 percent of 

Belarusian Internet users used broadband connections, 

around 12 percent used mobile Internet, and about 9 percent 

used dial-up connections, according to Internet research 

company Gemius. The mobile phone penetration rate is 113 

percent of the population and mobile Internet is available 

everywhere in the country, industry reports said. At the same 

time, all Internet service providers are supposed to restrict 

access for state-owned organizations, educational institutions, 

and libraries to websites on government’s blacklist.

Hosting is another problem. As required by a presidential 

Internet regulation edict adopted in 2010, all companies 

that sell goods or service via the Internet must use domestic 

hosting and .BY domain names. While quality of hosting 

services remain poor, fees are at least two times higher than 

in Western Europe or Russia, according to a panelist. As a 

result, popular news websites or those offering a lot of heavy 

content like streaming video or flash have to either pay those 

exorbitant fees or employ traffic balancing solutions so that 

their non-Belarusian users are redirected to mirrors of those 

websites hosted abroad.

List of Panel Participants

Note: MSI panelists in Belarus agreed to participate only if 

they were not named publicly. Amendments to the criminal 

code were introduced in December 2005 to add an article, 

“Discrediting the Republic of Belarus,” that provides for 

criminal liability for giving international organizations 

“false information” about the situation in the country. 

Human-rights groups, both domestic and international, 

believe the article’s vague wording makes it possible for 

the government to detain for up to six months anyone 

reporting negative information or to imprison them for up to 

two years.

knowledge and skills gained in different media environments 

would be readily applicable in Belarus. Another panelist, a 

regional editor, said he found hands-on in-house trainings 

by visiting practitioners to be most efficient and less time 

consuming. In most cases trainings are donor-funded and thus 

offered for free; sometimes participants or their outlets cover 

domestic travel costs. Paid-for courses are available from 

the Journalism Institute at the Belarusian State University. 

They last four to ten days and cover 15 different topics from 

newspaper and broadcast journalism to advertising, media 

management, and website promotion.

Printing facilities are monopolized by the state. Although 

there are several privately-owned printing firms, they 

remain under tight governmental control and thus are 

similarly politicized.

In principle, newsprint sources are not monopolized. Yet 

dozens of private papers faced restricted access in July 

2011 when Belarus’ only newsprint factory stopped selling 

to non-state outlets. At the same time newspapers were 

unable to import newsprint themselves, as they could not 

convert Belarusian rubles into foreign currency because of 

the government-imposed restrictions on the currency market. 

As a result they had to pay exorbitant prices, a panelist said. 

Meanwhile, the locally produced newsprint is still of poor 

quality, a panelist argued. In October 2011, a state-owned 

printing firm in the city of Brest informed its clients it would 

not use standard newsprint because it had been causing 

breakdowns of its high-speed presses. Outlets were advised 

to purchase improved, i.e. more expensive, newsprint. Other 

big printing companies adopted similar practices, according 

to media reports. At the same time many magazines prefer 

to place their orders with printing companies in Russia or 

Lithuania because of much better quality and lower prices.

Access to distribution channels remains a sore point, both 

for print and broadcast media, a panelist claimed. Most of 

the press is sold via Belsajuzdruk, a state-owned network of 

around 1,500 newspaper kiosks, managed by the Ministry of 

Information, and postal service Belposhta (almost 3,800 post 

offices and kiosks), owned by the Ministry of Communications 

and Informatization. Around a dozen private newspapers 

have been banned from these networks since 2005. Some 

regional outlets respond to this difficulty by running their 

own distribution incentives offering subscriptions and street 

sales of newspapers.

Belarus’ government controls broadcast facilities and most of 

them remain state-owned. Some private television and radio 

stations own broadcast equipment and cable networks, but 

hard-to-obtain licenses are needed to operate them.




