
MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2012160

AZERBAIJAN

After a couple of years of what appeared to be a moratorium, government officials 

resumed the practice of suing opposition media outlets. Eight of these lawsuits 

demanded the imprisonment of journalists involved.



161

INTRODUCTION

TTrouble continued to follow outspoken Azeri journalists in 2011. Well-known writer and publicist Rafiq 

Tağı was stabbed in a car park on his way home and later died from his injuries. In an interview shortly 

before he died, Tağı speculated that he had may have been targeted for writings that criticized Iranian 

president Mahmoud Ahmadinejad. Avaz Zeynalli, the editor-in-chief of Khural newspaper was imprisoned 

while awaiting trial for blackmail charges; Zeynalli had also been on the losing side of a defamation case 

brought by two government officials. Zeynalli’s refusal to pay court-imposed fines may, in the opinion of 

some observers, been the reason for the latest charges and related arrest.

In 2011 the government targeted youth activists who called for an Arab Spring style uprising. Blogger 

Bakhtiyar Hajiyev, former parliamentary candidate and blogger, was imprisoned on the Azerbaijan-Georgian 

border. Following a six-month investigation, Hajiyev was sentenced to two years of imprisonment for 

evading military service. Independent observers said the charges were politically fabricated. Another youth 

activist, Jabbar Savalan, was also sentenced to two years imprisonment for illegal possession of narcotic 

drugs. President Aliyev pardoned Savalan at the end of the year.

Libel remains a criminal offense in Azerbaijan and in 2011 32 lawsuits were filed against journalists, most 

of them against pro-opposition newspapers with the dailies Yeni Müsavat and Azadlıq the chief targets. 

After a couple of years of what appeared to be a moratorium, government officials resumed the practice of 

suing opposition media outlets. Eight of these lawsuits demanded the imprisonment of journalists involved.

In 2011 the monopoly over Internet service provision ended as a new company, Azertelekom, was 

registered. But Delta Telecom, the major primary Internet service provider, continues to hold an 88 percent 

share of the Internet market.

Despite these ongoing problems, panelists this year awarded moderately better scores for four of the five 

objectives (Objective 5, Supporting Institutions, remained unchanged) with the result that the overall score 

showed similar improvement. However, only Objective 3, Plurality of News, broke through to the “near 

sustainability” category by exceeding a score of 2.00.

A
Z
E
R

B
A

IJA
N

OVERALL
SCORE:
1.89

AZERBAIJAN



MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2012162

Scores for all years may be found online at http://www.irex.org/system/fi les/EE_msiscores.xls

AZERBAIJAN AT A GLANCE

MEDIA-SPECIFIC

 > Number of active print outlets, radio stations, television stations: 

Print: 36 dailies, 100 weeklies, 85 monthlies; Radio stations: 9 AM, 

17 FM; Television stations: 23 (9 broadcasting nationwide, 14 regional)

 > Newspaper circulation statistics: Most widely read publication is the 

opposition newspaper Yeni Musavat

 > Broadcast ratings: Top three television stations: ANS-TV, Azad TV, and 

Khazar TV (AGB/Nielsen)

 > News agencies: Turan, Trend, APA, Day.Az, and 1news.az (all private); 

Azertac (state-owned)

 > Annual advertising revenue in media sector: Newspaper: approximately 

$1,000,000; Television: approximately $30-$40 million (figures are not 

publically released)

 > Internet usage: 2.42 million (2009 est., CIA World Factbook)

GENERAL

 > Population: 9,493,600 (July 2011 est., CIA World Factbook)

 > Capital city: Baku

 > Ethnic groups (% of population): Azeri 90.6%, Dagestani 2.2%, Russian 

1.8%, Armenian 1.5%, other 3.9% (1999 census, CIA World Factbook)

 > Religions (% of population): Muslim 93.4%, Russian Orthodox 2.5%, 

Armenian Orthodox 2.3%, other 1.8% (1995 est., CIA World Factbook)

 > Languages (% of population): Azerbaijani (Azeri) 90.3%, Lezgi 2.2%, 

Russian 1.8%, Armenian 1.5%, other 3.3%, unspecified 1% (1999 census, 

CIA World Factbook)

 > GNI (2010-Atlas): $45.983 billion (World Bank Development 

Indicators, 2011)

 > GNI per capita (2010-PPP): $9,220 (World Bank Development 

Indicators, 2011)

 > Literacy rate: 98.8% (male 99.5%, female 98.2%) (1999 census, 

CIA World Factbook)

 > President or top authority: President Ilham Aliyev 

(since October 31, 2003)

1.
75

20
01

1.
94

20
09

1.
74

20
10

1.
66

20
11

1.
65

20
01

1.
60

20
09

1.
79

20
10

1.
90

20
11

1.
92

20
12

1.
57

20
01

1.
60

20
09

1.
68

20
10

1.
67

20
11

1.
94

20
12

2.
06

20
01

1.
78

20
09

1.
72

20
10

1.
71

20
11

2.
15

20
12

1.
65

20
01

1.
44

20
09

1.
62

20
10

1.
31

20
11

1.
51

20
12

1.
93

20
12

MEDIA SUSTAINABILITY INDEX: AZERBAIJAN

S
U

S
TA

IN
A

B
IL

IT
Y

OBJECTIVES

U
N

SU
ST

A
IN

A
BL

E
M

IX
ED

 S
YS

TE
M

N
EA

R
SU

ST
A

IN
A

BI
LI

TY
SU

ST
A

IN
A

BL
E

U
N

SU
ST

A
IN

A
BL

E
A

N
TI

-F
RE

E 
PR

ES
S

Unsustainable, Anti-Free Press (0-1): 
Country does not meet or only minimally 
meets objectives. Government and laws 
actively hinder free media development, 
professionalism is low, and media-industry 
activity is minimal.

Unsustainable Mixed System (1-2): 
Country minimally meets objectives, with 
segments of the legal system and government 
opposed to a free media system. Evident 
progress in free-press advocacy, increased 
professionalism, and new media businesses 
may be too recent to judge sustainability.

Near Sustainability (2-3): Country has 
progressed in meeting multiple objectives, 
with legal norms, professionalism, and 
the business environment supportive of 
independent media. Advances have survived 
changes in government and have been 
codified in law and practice. However, more 
time may be needed to ensure that change is 
enduring and that increased professionalism 
and the media business environment 
are sustainable.

Sustainable (3-4): Country has media that 
are considered generally professional, free, 
and sustainable, or to be approaching these 
objectives. Systems supporting independent 
media have survived multiple governments, 
economic fluctuations, and changes in public 
opinion or social conventions.

FREE
SPEECH

PROFESSIONAL
JOURNALISM

PLURALITY OF
NEWS SOURCES

  BUSINESS
  MANAGEMENT

   SUPPORTING
   INSTITUTIONS

Scores for all years may be found online at http://www.irex.org/system/fi les/EE_msiscores.xls



163

vocal critic of the government. While the president pardoned 

Savalan, Hajiyev remains in custody.

Public expectations of improvements to freedom of speech 

and media remained high, however only a few media outlets, 

mainly opposition-affiliated newspapers whose circulation 

does not exceed 10,000 to 15,000, were able to question 

openly the status quo. Electronic media, the major source of 

public information, remain under control of the government. 

For instance, when writer Rafiq Tağı was stabbed and then 

died four days later in the hospital, all television stations 

except one completely buried the story. Only ANS carried the 

interview with Tağı at his hospital bedside, which proved to 

be his last. In this interview the writer said he believed that 

he was targeted by Iran’s regime for his writings.

In 2011, amendments to the constitution came into effect, 

including one banning journalists from filming, recording, 

and photographing without permission. The provision 

fell short of identifying an exception for public officials. 

According to Khalid Aghaliyev from Media Rights Institute, 

in approximately thirty instances journalists were denied 

permission to film and take pictures during public protests. 

“This is a very serious blow to freedom of media that 

emanates from the constitution itself,” said Aghaliyev.

Confidentiality and protection of sources of information 

is another issue of concern. Media activists submitted a 

new draft bill to protect journalists’ sources, but it was not 

included in the parliament’s agenda. Courts enjoyed wide 

prerogative to force journalists to disclose their sources. 

Absence of such a formal legal protection has made 

investigative reporting even more difficult.

Azerbaijan in 2011 also further tightened regulations 

against illegal spread of religious literature. An order by 

the president increased the fine for importing, selling, and 

distributing religious literature from AZN 2,000 ($2,550) 

to between AZN 5,000 and AZN 7,000 ($6,350–$8,900). If 

committed as part of a group, its members can now face a 

fine up to AZN 9,000 ($11,450) or imprisonment up to five 

OBJECTIVE 1: FREEDOM OF SPEECH

Azerbaijan Objective Score: 1.92

Scores for Objective 1 varied widely. Some of the indicators 

score close to the objective score of 1.92, but more did not. 

Indicators 3 (legal barriers to starting a media business), 8 

(media access and use of foreign and domestic news sources), 

and 9 (legal barriers to entering the journalism profession) all 

scored more than half a point higher than the objective score. 

On the other hand, indicator 4 (crimes against journalists) and 

indicator 6 (libel laws) both scored more than two-thirds of a 

point lower.

While on paper Azerbaijan’s constitution guarantees freedom 

of speech, thought, and media, in reality those who test those 

boundaries continued to be sent to prison for expressing their 

views. Former parliamentary candidate and blogger Bakhtiyar 

Hajiyev was arrested for what observers believed was his call 

for an Azeri Arab Springs over social media on the eve of May 

protest demonstrations. He was later charged for evading 

military service and sentenced to two years imprisonment. 

Independent observers countered that the government 

fabricated the charges. Another blogger and youth leader, 

Jabbar Savalan, was imprisoned in February on charges of 

illegal possession of narcotics. His two years prison sentence 

was also seen as politically motivated, since he has been a 

AZERBAIJAN

LEGAL AND SOCIAL NORMS PROTECT AND PROMOTE 
FREE SPEECH AND ACCESS TO PUBLIC INFORMATION.

FREE-SPEECH INDICATORS:

> Legal and social protections of free speech exist and are enforced.

> Licensing or registration of media protects a public interest and is 
fair, competitive, and apolitical.

> Market entry and tax structure for media are fair and 
comparable to other industries.

> Crimes against media professionals, citizen reporters, and media 
outlets are prosecuted vigorously, but occurrences of such crimes 
are rare.

> The law protects the editorial independence of state of 
public media.

> Libel is a civil law issue; public officials are held to higher 
standards, and offended parties must prove falsity and malice.

> Public information is easily available; right of access to 
information is equally enforced for all media, journalists, 
and citizens.

> Media outlets’ access to and use of local and international news 
and news sources is not restricted by law.

> Entry into the journalism profession is free and government 
imposes no licensing, restrictions, or special rights for journalists.

Crimes against journalists are poorly 

investigated. The General Prosecutor’s 

office has claimed that over 96 percent of 

all crimes have been resolved. However 

no crimes committed against journalists 

in 2011 were successfully resolved and no 

perpetrators were punished.



MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2012164

to ensure high standards. The panelists also considered other 

market entry conditions for print media, and namely tax 

regulations, to be fair and even more favorable than in other 

industries. For example, newspapers are exempt from 18 the 

percent tax for purchase of imported newsprint.

Crimes against journalists are poorly investigated. The General 

Prosecutor’s office has claimed that over 96 percent of all 

crimes have been resolved. However no crimes committed 

against journalists in 2011 were successfully resolved and 

no perpetrators were punished. The Media Rights Institute 

sent approximately 150 requests to various courts requesting 

action on cases of media freedom violations but received no 

answers. According to Aghaliyev, after a couple of months 

wait they were told that there was not enough evidence to 

file a suit despite a number of eyewitness accounts.

State media continue to receive legal advantages and in 2011 

AzTV further monopolized the television sector. Its two new 

official channels Medeniyyet (Culture) and Idman (Sports) 

were given exclusive rights to cover cultural and sporting 

events. Experts said that the very licenses of the two channels, 

acquired in 2009 and 2010 represented an apparent violation 

of anti-monopoly provisions of the Law on Broadcast Media. 

According to the law, one broadcaster cannot hold a license 

for more than two television and three radio channels. 

Azerbaijan Television and Radio Corporation already holds 

the license for AzTV, which puts it in a position with which no 

independent television channel can compete. Journalists have 

already started feeling the consequences of the monopoly, 

such as when only Idman exclusively covers sports events. 

No other media are able to conduct their own coverage 

of major sporting events taking place in the country. Thus 

when a boxing corruption scandal erupted in November, only 

state media were in attendance at the boxing championship. 

Independent media willing to investigate the story could not 

even enter the facilities.

Libel remains a criminal offense in Azerbaijan despite 

campaigns by media rights activists to decriminalize it. In 

2011 32 suits were filed against journalists. Seven of these 

lawsuits were filed against Avaz Zeynalli, the editor-in-chief 

of Khural newspaper. Head of the presidential administration 

Ramiz Mehdiyev launched one of these suits. Zeynalli was 

later imprisoned on October 28 but as a result of another 

lawsuit launched by pro-government parliamentarian Guler 

Ahmedova. The latter claimed that Zeynalli blackmailed her, 

but observers believed it was an orchestrated case. The Office 

to Fight Against Corruption arrested Zeynalli, who pleaded 

not guilty. The case proved the trend that the government 

is using legal tools aside from libel to arrest and silence 

journalists. Similar tactics were used against another editor, 

years. Religious rights activists questioned the consistency of 

these regulations with freedom of expression.

Licensing of broadcast media remained unfair and strictly 

political. The National Television and Radio Council (NTRC) 

is responsible for issuing and renewing television and radio 

licenses. A new law on broadcast media mandates closure of 

a television station for three regulatory infringements in two 

years. Experts believed the toughness of this regulation is 

intended to keep broadcasters dependent on the government.

Over the past year the NTRC issued only one radio license. 

The three contenders included Turan news agency, an alliance 

of organizations that included the Institute for Freedom 

and Safety of Reporters, and the little-known Golden Prince. 

Golden Prince was received the license, and it is not clear 

what made this possible given the experience offered by the 

other two contenders.

Panelists viewed registration of print media as fairer, however 

2011 saw some regression in this area too. After the closure 

of Khural newspaper, its editorial staff experienced difficulties 

registering a new newspaper called ASI. It is believed that 

refusal of ASI’s registration was politically motivated, as 

the government did not want to deal with yet another 

newspaper from the same editor. Following its troublesome 

registration, ASI managed to put together a new newspaper, 

but had to give up after its very first issue as printing 

companies, under pressure from the government, refused 

to print it.

Except in a few instances such as these, registration of new 

print media with the Justice Ministry is seen as much more 

routine and liberal. A newspaper or magazine may launch 

five business days after its application. However the new 

outlet must present evidence that its chief editor holds a 

higher education diploma and is an Azerbaijani national. 

Panelists did not see these requirements in conflict with 

freedom of media, saying that proof of a diploma is necessary 

Public information is easily released for 

media that favored the government. 

Opposition press find it difficult to 

get responses to their requests. While 

interest is clearly growing in blogs, 

bloggers still have a difficult time gaining 

access to information; they are not 

given the same rights as journalists to 

participate in press briefings and events.



165

Entry into the journalism profession is free and does not 

require special licensing. The Media Council issues press 

cards to practicing journalists, but it is for the purpose of 

attending various press events. Some panelists said some kind 

of mechanisms should be introduced to filter entry into the 

journalism profession. Some favored the idea of resuming the 

Soviet-era practice that forced journalism students to present 

their published writings before enrolling in journalism and 

mass media programs. The downside to such selectivity is that 

individuals who wish to practice journalism may be shut out: 

as it is in Azerbaijan, bloggers are not regarded as journalists 

and are not invited to press events.

OBJECTIVE 2: PROFESSIONAL JOURNALISM

Azerbaijan Objective Score: 1.94

Objective 2 scored higher this year, rising from 1.67 to 1.94 as 

panelists awarded higher scores to four indicators: indicator 4 

(media cover key events), indicator 5 (pay levels for journalists), 

indicator 7 (modern equipment), and indicator 8 (niche 

and investigative reporting). However, indicator 1 (fair and 

objective reporting) received a lower score compared with last 

year and so held back what could have been an even stronger 

improvement. Most indicators scored close to the objective 

score. Indicator 7, however, scored about three-quarters 

of a point higher, while indicator 6 (balance of news and 

entertainment) scored more than half a point lower.

Fair and objective reporting remains a major challenge of 

the Azeri media. Government-controlled media are used 

to promote the ruling elite and occasionally “expose” their 

Eynulla Fatullayev, who in 2009 who was arrested on charges 

of instigating terrorism.

Alasgar Mammadli recalled that Azerbaijan campaigned 

against the French Senate’s decision to criminalize denial 

of 1915 events in Ottoman Turkey as “genocide.” But 

Azerbaijan’s own legislation that sends journalists to jail 

for the content of their writing is no better. “How come 

we criticize France and cannot see that our own legislation 

contains such provisions that are harmful for democracy and 

freedom of expression?” he questioned. “Our neighbors 

Armenia, Georgia, Russia, Ukraine—all made progress in this 

regard, but Azerbaijan still keeps criminal offences against 

journalists,” he concluded.

Official media continued to enjoy better access to public 

information than those not affiliated with the government. 

Public information is easily released for media that favored 

the government. Opposition press find it difficult to get 

responses to their requests. While interest is clearly growing 

in blogs, bloggers still have a difficult time gaining access to 

information; they are not given the same rights as journalists 

to participate in press briefings and events. High-level official 

meetings and visits are typically attended by only a small 

number of government-affiliated media, namely the official 

Azertag news agency and state-run AzTV. All other media 

rely on those outlets’ often-biased coverage. No other media 

are allowed to enter facilities where official events are 

conducted. Even journalists accredited with the president’s 

office are chosen selectively as to which events they can cover.

Interviews with government ministers were scarce in 2011. 

Ministers used short occasional media appearances to 

take a couple of questions from the press instead. This 

did not allow journalists do in-depth interviews to explore 

substantive issues.

There was some progress in the area of access to information 

in 2011, however. The most important contributor to the state 

budget, the State Oil Fund, made public its financial reports 

and they were posted on the Fund’s website. Parliament 

began making public the draft government budget on the 

day it was included in the parliamentary session’s agenda. 

Experts noted that posting it in such a timely manner would 

give more time for public discussion.

Panelists agreed that access to and use of international 

information sources is nearly without problems and restrictions. 

Over the past year no foreign news outlet was blocked, 

filtered, or otherwise restricted. Journalists were able to freely 

use all media sources, inside and outside of Azerbaijan.

AZERBAIJAN

JOURNALISM MEETS PROFESSIONAL 
STANDARDS OF QUALITY.

PROFESSIONAL JOURNALISM INDICATORS:

> Reporting is fair, objective, and well-sourced.

> Journalists follow recognized and accepted ethical standards.

> Journalists and editors do not practice self-censorship.

> Journalists cover key events and issues.

> Pay levels for journalists and other media professionals are 
sufficiently high to discourage corruption and retain qualified 
personnel within the media profession.

> Entertainment programming does not eclipse news and 
information programming.

> Technical facilities and equipment for gathering, producing, and 
distributing news are modern and efficient.

> Quality niche reporting and programming exist (investigative, 
economics/business, local, political).



MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2012166

absence of verifiable information they have to rely on rumors 

and speculation.

All media outlets in Azerbaijan share a basic journalism code 

of ethics. Women’s Media Watch campaigns to urge all media 

outlets to develop their own guidebooks for journalists. 

The campaign gained momentum under the auspices of the 

OSCE and the Press Council. Nonetheless, many media leaders 

remain unconvinced of the need for individual guidebooks 

for their journalists. 

However, in 2011 the public vigorously debated journalists’ 

ethics and what can and cannot be reported. When a story 

of a father raping his own two daughters in a remote 

Khachmaz village broke, ANS TV went to cover the story. ANS 

reporter Aytekin Alkhasli recalls that in order to protect the 

victims, she deliberately left out the identity of the girls and 

their mother, who reported the case to police. The region 

and the village in which the crime took place were also not 

mentioned, as well as the fact that the arrested father is a 

member of an ethnic minority. However this did not solve the 

situation. The reaction of the audience was mixed. Television 

expert Zeynal Mammadli attacked ANS for “unprofessional 

reporting” and “damaging national values.” Alasgar 

Mammadli told the panel that identity could be established 

by recognizing the father. The incident also showcased public 

intolerance towards issues that might be seen as undermining 

national values.

Self-censorship is widely practiced. Although official 

censorship was abolished in 1998, journalists admit to 

self-censorship to protect themselves against attacks, lawsuits, 

and arrests.

Considering whether journalists cover key events and issues, 

panelists felt the media neglect to pick up some important 

events. Panelists pointed to the Nagorno-Karabakh peace talks 

with neighboring Armenia that continue to enjoy confidential 

status. Journalists are not able to follow the course of the talks. 

Further, protests held in April and May in Baku, corruption 

scandals, and reforms in the armed forces, are examples of 

stories of public interest that received little coverage.

The example of the April and May protests highlights 

friction between traditional and new media, which further 

deepened in 2011. The protests, consequent arrests, and 

court proceedings against dozens of demonstrators were 

extensively discussed in online media but largely bypassed 

by government-influenced media. The opposition regarded 

eighteen arrested demonstrators, including opposition 

leader Arif Hajili, as prisoners of conscience. The government 

denied there were any prisoners of conscience in Azerbaijan. 

Opposition activists used new media extensively, including 

social networks Facebook and Twitter, to share news and 

political opponents. Opposition-affiliated media also fall short 

of independent reporting, covering stories from the prism 

of their political interests. In both cases political affiliation 

make media outlets compromise independent editorial 

principles. Only a few independent outlets pursue a policy 

of airing views of all sides to a story. Editorial teams are 

known to have blacklists of people they are not supposed 

to interview. This further complicated journalists’ ability to 

conduct objective reporting, as the lists include think tanks 

and political and economic experts. For example, all television 

stations are known to have blacklisted opposition leaders Isa 

Gambar and Ali Karimli at the request of the government.

Panelists also note that stories in much of the media lack 

depth. In the example of publishing the state budget 

discussed above to illustrate improvements in access to 

information, the media did not capitalize on this opportunity. 

There were no detailed discussions of the state budget 

conducted in the media before or after it was adopted; the 

discussions that did take place were of a general character 

and lacked detailed and comprehensive analysis of the 

multi-billion dollar budget.

Pro-government and pro-opposition media are often 

used to conduct smear campaigns. For instance, in 2011 

smear campaign targeted the newly formed Forum of 

Intelligentsia consisting of well-known scientists, artists, 

former parliamentarians, and cultural icons—all critical of 

the government. Government-affiliated media ran stories 

dishonoring respected Forum members such as Oscar-winning 

scriptwriter Rustam Ibrahimbayov, historian Jamil Hassanli, 

physicist Rafig Aliyev, lawyer Aslan Ismayilov, and others. The 

government-run Azerbaijan newspaper published a letter 

signed by dozens of Baku Slavic University staff and faculty, 

who condemned the Forum. Some of the signatories came 

forward to say they had never signed such a letter.

Panelists said professionalism of journalists is not strictly 

the issue; the problem originates from the leadership of 

media outlets: stories are editorialized and receive spin from 

editors who are often under pressure from their owners. It 

is an endless cycle: government accuses the media of being 

irresponsible and running untrue stories; the media retort 

that poor access to information is to blame because in the 

Further, protests held in April and May in 

Baku, corruption scandals, and reforms 

in the armed forces, are examples of 

stories of public interest that received 

little coverage.



167

options, U.S.-government sponsored RFE/RL offers quality 

investigative reports, especially on issues like corruption and 

mismanagement. Among newspapers, Zerkalo, Yeni Musavat, 

and Azadlig are considered the most popular for their niche 

reporting on politics, while Zerkalo is also known for its 

broad coverage of economic issues. Ekho stands out for its 

foreign affairs editorials.

Investigative reporting remained problematic in Azerbaijan. 

Although media restrictions make it a risky business, financial 

difficulties also contribute to the problem. Many reporters are 

expected to file one to two reports daily, and therefore are 

not able to engage in such in-depth investigation.

OBJECTIVE 3: PLURALITY OF NEWS

Azerbaijan Objective Score: 2.15

The score for objective 3 increased this year as a result of 

higher scores for most indicators from the panelists. Most 

indicators scored higher than, but within half a point, of the 

objective score. Indicator 2 (citizen access to media) scored 

nearly two-thirds of a point higher. However, indicators 

3 (state media are non-partisan) and 6 (transparent and 

non-monopolized ownership) scored quite poorly in 

comparison and kept the overall score from being much 

higher; indicator 3 scored more than a point lower than the 

objective while indicator 6 scored more than three-quarters 

of a point lower.

videos from numerous trials of demonstrators. Thus new 

media was increasingly seen as a venue for alternative news 

and ideas.

Pay levels for journalists differ depending on the individual 

media outlet. Generally speaking, however, journalists are 

not paid well in Azerbaijan. Independent and opposition 

media remain poor, as they struggle to secure advertising. 

In government-affiliated newspapers, the government 

guarantees subscriptions, which covers some expenses. In 

addition to their formal salaries, government-affiliated 

journalists are also paid in what are known as “envelopes,” a 

monthly under-the-table subsidy.

The Azeri public continued to debate the growing number 

of entertainment programs on television. Much-criticized 

shows that included live marriages started losing ground 

from the past when they enjoyed record ratings. ATV’s Onun 

Yarisi (His/Her Soulmate) and ANS TV’s Toy Olsun (Let There 

Be a Wedding) used to enjoy the highest television ratings, 

hitting 30 to 35 percent shares. These live shows, which found 

spouses for singles and married them during live broadcast, 

were seen as contrary to national traditions and ethics and 

were criticized harshly. In 2011 ANS TV introduced a political 

special, “Open Talk,” a televised debate between political 

parties. Opponents debated issues of fair governance, 

financing of political parties, draft legislation, and other 

serious issues. Political leaders labeled as “radical opposition” 

and blacklisted for over a decade, including Sardar Jalaloglu, 

Mirmahmud Fattayev, Panah Huseynov, Igbal Agazade, and 

others, appeared in the debate. The debate was taped and 

broadcast next day. Tahir Mammadov told the panel that 

“Open Talk” represented progress in media freedom in the 

television sector. However the moderator of the debate, 

Sevinj Osmangizi, admitted in an interview with lent.az that 

the network experienced difficulty arranging debates with 

the ruling YAP party, as it was reluctant to have its members 

appear in face-to-face debates with its political rivals.

Technical facilities and equipment used by media vary by 

media type and individual outlet. Azerbaijan Publishing 

House (formerly state-owned), which prints the majority 

of newspapers, upgraded its printing equipment, thereby 

improving cost efficiencies. Several official newspapers, 

including Azerbaijan, Khalg Gazeti, and Kaspiy print in color 

and reported that the switch from black-and-white contributed 

to a rise in advertising. But the majority of independent 

newspapers, including Zerkalo, Yeni Musavat, and Azadlig 

dailies continued in black-and-white, arguing those who read 

them do it because of the content and not the color.

Among television channels, the panelists said that ANS, 

Public Television, and, to some extent, Khazar TV are 

seen as offering quality niche reporting. Among radio 

AZERBAIJAN

MULTIPLE NEWS SOURCES PROVIDE CITIZENS 
WITH RELIABLE, OBJECTIVE NEWS.

PLURALITY OF NEWS SOURCES INDICATORS:

> Plurality of public and private news sources (e.g., print, broadcast, 
Internet, mobile) exist and offer multiple viewpoints.

> Citizens’ access to domestic or international media is not 
restricted by law, economics, or other means.

> State or public media reflect the views of the political spectrum, 
are nonpartisan, and serve the public interest.

> Independent news agencies gather and distribute news for 
media outlets.

> Private media produce their own news.

> Transparency of media ownership allows consumers to judge the 
objectivity of news; media ownership is not concentrated in a 
few conglomerates.

> A broad spectrum of social interests are reflected and 
represented in the media, including minority-language 
information sources

> The media provide news coverage and information about local, 
national, and international issues.



MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2012168

Citizen journalism is also developing. ANS television launched 

the first-in-the-country television citizen reporter program 

called Khebermen. The program airs videos and photos 

uploaded by citizen journalists.

In 2011, there were a couple of Internet television 

outlets working in Azerbaijan. Newly-launched and 

government-backed Yurd TV offered high-definition quality, 

but it is not clear how the Azeri audience is benefiting from 

the project, since more than 90 percent of Azerbaijan’s 

Internet users still rely on dial-up connections, according to 

Osman Gunduz, president of Internet Forum. It is believed 

that Yurd TV is intended to counter the U.S.-financed 

Objective TV Internet project.

There is no restriction on citizens’ ability to listen or watch 

foreign media. Russian and Turkish television channels are 

widely watched in households mostly for entertainment 

programs. Western channels are popular among 

English-speaking audiences. Since the NTRC withdrew licenses 

for foreign broadcasters VOA, BBC, and RFE/RL in 2009, they 

have not been able to broadcast on national frequencies and 

their audiences have dwindled. In 2011, BBC discontinued 

its radio broadcasts in Azeri and bid farewell to most of its 

journalists. The remaining three-person staff continued BBC 

Azeri’s website, but with little success. Unlike BBC and VOA, 

RFE/RL maintained its popularity among audiences. Its radio 

broadcasts were made available on its website, and its team 

continued to enjoy popularity for its investigative reporting. 

The U.S. and Azerbaijan governments are still negotiating a 

return of VOA and RFE/RL.

State news outlets remain largely under the control of the 

government and cannot offer objective information. The 

official Azerbaijan newspaper prints articles that strictly reflect 

the views and interests of the government and ruling elite. 

The official Azertac news agency also is used to advance the 

political interests of the government: its daily news bulletins, 

offered in several languages, chronicle only official events and 

the speeches of the President and other officials. This is the 

case with state-financed AzTV television as well, which is used 

as the government’s propaganda tool, exclusively reflecting 

views of the political elite. It sees its mission as airing programs 

that showcase effective management of the country—lengthy 

coverage of officials’ visits to the regions, openings of new 

ventures, residents praising the leaders—anything that 

strengthens the impression that the country is in good hands. 

Political opposition leaders may only be seen on ANS or ITV 

Public Television and only on rare occasions. AzTV maintains 

a blacklist of people or organizations it cannot show or 

interview—including human rights activists, political opposition 

members, and intellectuals who expresses critical views.

With 4,230 registered. Azerbaijan does not lack for media 

outlets. All types of media: print, electronic, and online have 

created multiple sources of information. Television remains 

the major source of news, but according to Nigar Kocharli, 

the number of people getting their information from 

multiple sources has increased. Alasgar Mammadli, however, 

pointed out that more than 5,000 villages have no access to 

the Internet, and distribution of newspapers in the regions 

is poor; the fact remains that more than 90 percent of the 

population still rely on television. Since the government 

tightly controls television with nationwide coverage, this 

hurts severely plurality of opinion in the country’s most 

important medium.

In the case of most newspapers and magazines, plurality 

within each is limited. These are typically used for political 

purposes. Many parliamentarians have their own newspapers. 

They run lengthy interviews with their influential owners 

and care little about editorial standards and principles of 

journalism. For instance, Markaz newspaper belongs to 

Member of Parliament Guler Ahmadove, Khalg Jabhasi is 

Member of Parliament Gudrat Hasanguliyev’s, etc.

In 2011 Facebook was the most popular social media. Due to 

poor Internet access in some of the regions, youngsters travel 

long distances to get to Internet cafés. Kocharli, owner of 

the Ali and Nino bookstore chain, said the number of fans 

of their official Facebook page reached 25,000 within a year 

and most of their publicity was now done through Facebook, 

from arranging book signings to holiday events.

In general, blog writing is not developed; poor development 

of online business models is one of the challenges preventing 

bloggers from supporting themselves. Only a few serious 

blogs functioned in 2011 and politicians ran most of 

them. Opposition party leaders Isa Gambar, Ali Karimli, 

Ilgar Mammadov, and others had their blogs publicized 

in opposition party newspapers. The government has also 

joined the trend, but at a very slow pace. There was a blog 

under President Ilham Aliyev’s name, as well as Twitter 

and Facebook accounts, but they are used to post official 

statements and interviews only. Similarly, several government 

ministries, including the Ministry of Foreign Affairs, launched 

YouTube pages to post official speeches and events. But it is 

impossible to leave comments on these pages.

In 2011 Facebook was the most popular 

social media. Due to poor Internet access 

in some of the regions, youngsters travel 

long distances to get to Internet cafés.



169

free reporting. From the moment of arrival until departure, 

journalists are accompanied everywhere they go. No 

independent media are able to open a correspondent bureau 

in Nakhchevan. Aytekin Alkhasli said nothing has changed 

since she was deported from Nakhchevan for her reporting 

a couple of years ago. While in her residence there, security 

officers forcibly took her to a plane and sent her back to her 

media outlet’s main office in Baku.

Elsewhere in the regions the situation with freedom of media 

is better, but problems with access to information remain. 

For example, in the central regions of Sabirabad and Imishli 

journalists were offered bribes not to report on post-flooding 

problems facing local residents.

For foreign coverage media rely mostly on foreign agencies 

such as AP, Reuters, AFP, and others. Only a few outlets have 

bureaus overseas. Among television stations, only official 

AzTV has a reporter in Washington, DC. In 2011 ANS TV 

opened bureaus in neighboring Georgia and UK. Maintaining 

little or no staff overseas is due to financial considerations 

and the fact that local issues dominate news coverage. 

Except in a few instances, foreign-produced pieces are used 

to cover international stories. One exception came when 

the earthquake and tsunami struck Japan in March. ANS 

TV interrupted its routine broadcast and produced special 

hours-long coverage of the developments in Japan using 

foreign partners and its own contributors.

OBJECTIVE 4: BUSINESS MANAGEMENT

Azerbaijan Objective Score: 1.51

The modest improvement in this objective came as a result of 

better scores in a few indicators, notably indicator 1 (media 

are well managed) and indicator 6 (market research). No 

indicator stood out as scoring much better or worse than the 

objective; all scored within a third of a point and most scored 

within a tenth of a point.

Only a few media organizations are run as businesses; most 

newspapers were set up for political or personal interests. They 

In 2011 a couple of newly registered news agencies entered 

the market and quickly became successes. Blogger Natig 

Jaffarli said the secret of success of QafqazINFO, Newsinfo, 

modern.az and other new wire services is that in the 

atmosphere of “political konyektura,” when every outlet has 

its own established political affiliation, audiences are eager 

for “fresh blood.” Indeed, within a year QafqazINFO left 

behind veteran competitors for readership and interactive 

ratings. These agencies are seen as offering a fresh look at 

events; they post videos, YouTube links to celebrity scandals, 

etc. They manage to grasp younger audiences due to their 

soft news and informal style.

All broadcast media outlets produce their own news programs. 

ANS remains a leader for its news programs. Its 9 p.m. 

Kheberchi news program enjoys the highest viewer ratings, 

competing only with Khazar TV’s 8:30 news. ANS’s weekly 

analytical program Hesabat (Report) is also popular. Ich 

Kheber (Inner News) offers reports based on complaints from 

viewers. However, some viewers feel that ANS compromised its 

independence after its last 18-day closure by the government 

five years ago. Among government circles, ANS is still perceived 

as an opposition channel, and is accordingly wary. The latest 

manifestation of apparent pressure on ANS was a surprise, 

large-scale, company-wide tax inspection, launched in a matter 

of days after the November 8, 2010 parliamentary elections 

and it continued through spring 2011.

Government-backed Khazar Television continues to enjoy 

its popularity due to its Turkish-style presentation of news, 

accompanied by music and graphics, which seems to appeal 

to viewers. Another pro-government station, Lider TV, has 

significantly decreased its news production, dropping its 9 

p.m. news program altogether.

In 2011 public television station ITV boosted its reputation 

following the victory of Azerbaijani pop duet Ell and Nikki at 

the Eurovision Song Contest in Düsseldorf, Germany. ITV was 

the official partner of the contest and had the exclusive right 

of broadcast of the tournament.

Transparency of media ownership remains problematic. 

Among commercial television stations, only ANS TV’s founding 

ownership is laid out on its website. “There is no uncertainty 

as to who owns ANS,” said Mammadli. “But if you make a 

request regarding who is behind Space TV, you will not learn 

the true owner.” According to panelists, everyone seemed to 

know to whom each television station belongs, but this was 

based on assumptions only. The television companies feel no 

obligation to make public information about their ownership.

In terms of reporting on local and regional issues, there are 

internal barriers to doing so effectively. The Nakhchevan 

Autonomous Republic remains a hostile environment for 

AZERBAIJAN

Citizen journalism is also developing. 

ANS television launched the first-in-

the-country television citizen reporter 

program called Khebermen. The program 

airs videos and photos uploaded by 

citizen journalists.



MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2012170

founder and editor Elchin Shikhlinksy admitted that he knows 

his boundaries and does not “cross red lines.”

There are no set boundaries between advertisers and media 

outlet owners. Even though duties and obligations are 

laid out in signed agreements, private companies often 

abuse their status as advertisers and intervene with the 

editorial policy of the media organizations. They threaten 

to not renew or even withdraw their advertising if a media 

outlet runs a story criticizing them. For instance, when an 

employee of the Bank of Baku struck and killed a person 

while driving, the bank requested that media outlets not 

report the incident. Food giant Azersun attempted to 

hinder broadcasts of a report about an artificial price rise 

of its edible oil products. Its letter to heads of television 

companies said that the company was upset to learn that an 

organization it placed advertising with was going to run such 

a “defamatory” report. 

Selective advertising placement remains a major reason for 

poor business performance of media outlets. Advertising 

by and large bypasses independent and pro-opposition 

media. There is no way for independent outlets to survive 

on their own as advertising distribution is strictly political. 

No opposition-affiliated outlet receives advertisements, 

indicating that there is control over placement of advertising. 

Advertisements are placed based on political considerations 

and business and family ties, rather than market principles. 

The only exception to the ban are when big advertisers, such 

as the telecommunication giant Azercell, occasionally places 

its holiday greetings in Yeni Musavat or Azadlig newspapers; 

it is seen as a gesture rather than continuous advertising.

Revenue sources vary by outlet. Officials use administrative 

resources to get advertisements for media outlets under their 

influence. For instance, 1news agency is affiliated with the 

president’s office and receives a variety of advertisements 

from banks to construction companies. Azerbaijan gadini 

(Azerbaijani Woman) magazine belongs to the head of 

the Humanitarian Policies Department of the president’s 

administration, Fatma Abdullazade. The magazine is full 

of advertisements from prestigious jewelers to expensive 

designer outlets.

There are outlets that do not get a single advertisement 

throughout the year. Editor-in-chief of Yeni Musavat Rauf 

Arifoglu admitted that he had at times “adjusted” headlines 

in order to benefit from sales of the paper. Even government-

sponsored distribution companies have to sell Yeni Musavat 

fearing that readers will turn to another distributor. According 

to distribution companies, Yeni Musavat is one of very few 

outlets that is able to sustain itself on sales of copies only.

have small circulations, do not follow journalism principles and 

standards, and receive advertising using personal and business 

ties. As media expert Elnur Baimov put it, these newspapers 

are there “to please the ego” of their owners.

In television, ANS TV and to some extent Public TV are the 

only television stations that practice legitimate accounting, 

registering their profits from advertising. According to 

advertisers, at other television stations there is not much 

paperwork to document financial operations, allowing the 

bulk of income to go undeclared. It allows these outlets to 

offer generous reductions, bartering, and other forms of 

financial flexibility. ANS TV’s advertising rates are the highest, 

but so is its transparency.

Media outlets run as businesses are the most responsible. 

They view their reputation and readership ratings as the 

basis for advertising. Among newspapers, Zerkalo is seen 

as a successful model, enjoying advertisements and yet 

maintaining objective and fair reporting. However Zerkalo 

Among newspapers, Zerkalo is seen 

as a successful model, enjoying 

advertisements and yet maintaining 

objective and fair reporting. However 

Zerkalo founder and editor Elchin 

Shikhlinksy admitted that he knows 

his boundaries and does not “cross 

red lines.”

MEDIA ARE WELL-MANAGED ENTERPRISES, 
ALLOWING EDITORIAL INDEPENDENCE.

BUSINESS MANAGEMENT INDICATORS:

> Media outlets operate as efficient and self-sustaining enterprises.

> Media receive revenue from a multitude of sources.

> Advertising agencies and related industries support an 
advertising market.

> Advertising revenue as a percentage of total revenue is in line 
with accepted standards.

> Government subsidies and advertising are distributed fairly, 
governed by law, and neither subvert editorial independence nor 
distort the market.

> Market research is used to formulate strategic plans, enhance 
advertising revenue, and tailor the product to the needs and 
interests of the audience.

> Broadcast ratings, circulation figures, and Internet statistics are 
reliably and independently produced.



171

than research. Asked about their audience, President of Space 

TV Vagif Mustafayev said they were targeting what he called 

“elite groups.” Public TV repeatedly ran an announcement 

on the occupation of 20 percent of Azerbaijan’s territory in 

Azeri, followed by Russian, English and Arabic. While the 

motives of the move were well understood—to publicize 

Azerbaijan’s cause in its dispute with Armenia—it was not 

clear what audience it was targeting by running it in foreign 

languages on Azerbaijan’s national frequencies.

All television networks except official AzTV vigorously follow 

viewership ratings; AzTV shows no interest in having its 

programs rated. It receives its generous budget from the 

state and advertising regardless of its ratings. Thus in 2011 

AzTV received a budget allocation of AZN 35 million ($44.5 

million) and provided no reporting on how the public money 

was spent according to media lawyer Alasgar Mammadli. This 

giant budget on top of its vast advertising revenues has put 

AzTV in a position when no commercial television station 

could compete with it.

Unlike AzTV, all other stations routinely follow and make 

use of ratings produced by AGB/Nielson to attract more 

advertising. However, television managers have some 

reservations about the objectivity of ratings. They believe 

the ratings are altered to divert attention from news and 

current-affairs programs in favor of entertainment shows. 

This, they believe, is especially true in the run-up to elections. 

Television ratings are hotly debated by various public groups—

from parliamentarians to musicians. Panelists felt the race for 

television ratings produces a drop in quality, a reduction in 

education programs, and a rise in entertainment shows.

OBJECTIVE 5: SUPPORTING INSTITUTIONS

Azerbaijan Objective Score: 1.93

Objective 5 was the only objective that showed no change 

compared with last year. A few indicators scored within half 

a point of the objective score, but most did not. Indicators 3 

(supporting NGOs), 4 (academic journalism programs), and 5 

(training for practicing journalists) all scored more than half 

a point higher than the objective score. Indicators 6 (access 

to media equipment and supplies) and 7 (control of media 

distribution) both scored more than half a point lower.

According to the law on mass media, advertising in 

television may not exceed 15 minutes per hour of airtime. In 

newspapers advertising may not exceed 40 percent of column 

space. In practice, however, few print media are able to 

exceed 30 percent and independent newspapers struggle to 

reach 10 percent. The major opposition newspaper Azadlig is 

struggling to survive in a near-total absence of advertising. In 

contrast, Azerbaijan not only receives government subsidies, 

but on holidays, its pages are full of paid greetings by 

private enterprises; it is seen as prestigious to place holiday 

greetings in the newspaper as its subscription is mandatory 

for all government agencies. Editor-in-chief of Azerbaijan 

newspaper Bakhtiyar Sadikhov justified the mandatory 

subscription by saying that all government employees should 

read government news.

In the absence of any advertising, the government continued 

to offer outlets grants though its newly set up State Council 

to Support Media. Officials argued that the mechanism 

worked well and the editorial independence of media 

organizations receiving grants from the state did not suffer. 

However journalists themselves admitted that the worst-case 

scenario is being realized: newspapers, struggling to survive, 

are reluctant to lose the newly found source of income. Thus, 

panelists said pro-opposition Bizim Yol newspaper changed 

its critical tone of government. “We forgot when Bizim Yol 

wrote anything critical,” said Alagar Mammadli.

In 2011 the number of newspapers and news agencies 

receiving grants and awards from the State Council to Support 

Media grew. In 2011 the State Council gave out grants totaling 

AZN 1,306,000 ($1.6 million) on occasions like New Years, 

spring holiday of Novruz, and National Press Day. The Council 

also held joint competitions with ministries like Ecology, 

Communication, and regional executive branches. Only a few 

independent media refrained from applying for awards and 

gifts. Over 100 editors-in-chief and senior reporters received 

awards, medals, cash, and gifts from the State Council.

In 2011 the president signed a decree allocating AZN 5 million 

($6.3 million) for six national television stations. According to 

the decree, the money is intended to help television stations 

produce local films and documentaries that boost patriotism 

and national values.

Critics of government money believe that with a policy of 

selective advertising in place, the State Council is making 

outlets grow more dependent on the government and 

undermining their financial sustainability.

Media outlets tailor their products based on basic knowledge 

of the interests of their audiences. Detailed audience research 

and surveys are seen as expensive and are sporadic. Outlets 

have ideas about their readership based on perception rather 

AZERBAIJAN

Unlike AzTV, all other stations routinely 

follow and make use of ratings produced 

by AGB/Nielson to attract more 

advertising.



MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2012172

does not exist. Further, agitating to organize labor can result 

in dismissal.

Several NGOs are vocal regarding issues of security and 

safety for journalists. But their affiliation with the political 

opposition makes them unpopular with nearly half of the 

journalists in the country who work for outlets under the 

government’s influence. Media loyal to the authorities by and 

large ignore organizations working in the area of freedom 

of speech and rights of journalists. Opposition politicians 

who use the poor record of journalists’ rights to criticize the 

government typically attend media freedom events.

Similarly, the Media Council continued to lose its support 

among independent and pro-opposition print media due to 

its pro-government stance. Rumors that its chairman, Aflatun 

Amashev, received a free apartment from the government 

have further fuelled these speculations. Several newspaper 

heads spoke in favor of creating an alternative press council. 

Panelists agreed that NGOs’ activities make it difficult for 

crimes against journalists to go unnoticed. They are fast to 

organize press briefings and send out news releases every 

time a journalist is attacked. Panelists said better coordination 

between the NGOs would contribute to an improvement in 

NGO effectiveness. 

Considering the quality of education available to journalism 

students, the panelists said that universities favor theoretical 

over practical knowledge. Baku State University and Baku 

Slavic University do have in-house television and radio studios, 

however. ANS TV offers the U.S.-Azerbaijan Journalism 

Academy jointly with the U.S. Embassy. This program provides 

three-month courses to broadcast journalists. AzTV also has 

its own program, the Television and Radio Academy, for its 

entry-level journalists. The Dutch School of Journalism offers 

several training courses yearly, mostly for print journalists. 

A couple of Azeri students also took journalism classes at 

the Caucasus School of Journalism in Tbilisi, Georgia. But 

the multi-million dollar State Education Program sponsoring 

study of Azeri students abroad does not offer journalism. 

While Education Ministry officials said only “skills of urgent 

need” were supported, critics argued that the absence of 

journalism, politics, and religious studies is not incidental; 

western-educated journalists are not something that the 

government wants to deal with, they believe.

Azerbaycan Printing House remains the most used printing 

facility. Despite a number of new private print companies, 

the once state-owned Azerbaycan remains the cheapest. In 

December this printer discontinued printing of the new ASI 

newspaper, saying it was not able to print it due to “technical 

incapacity.” ASI Editor Anar Mahmudoglu argued that the 

While nominally a few professional associations are 

registered, in reality there is no association that represents 

and supports the interests of media employees. Just as in 

many other sectors of the economy, journalists can be fired 

for poorly supported reasons. Many organizations register 

their journalists as freelance entrepreneurs for tax purposes 

and to evade medical and other insurance. These journalists 

are required to pay a 2 percent tax on their own. Media 

organizations can annul their contracts with employees and 

not bear responsibility for unemployment insurance, pension, 

and other social benefits. With no trade union representatives 

at workplaces, there are no mechanisms to negotiate pay 

raises, pensions, medical insurance, and other benefits for 

journalists. Some organizations force their journalists to work 

six days, including Saturdays. There are no legal restrictions 

against starting trade unions at workplaces, but the absence 

of such experience is believed to be the major factor why one 

Media loyal to the authorities by and 

large ignore organizations working in 

the area of freedom of speech and rights 

of journalists. Opposition politicians who 

use the poor record of journalists’ rights 

to criticize the government typically 

attend media freedom events.

SUPPORTING INSTITUTIONS FUNCTION IN THE 
PROFESSIONAL INTERESTS OF INDEPENDENT MEDIA.

SUPPORTING INSTITUTIONS INDICATORS:

> Trade associations represent the interests of media owners and 
managers and provide member services.

> Professional associations work to protect journalists’ rights and 
promote quality journalism.

> NGOs support free speech and independent media.

> Quality journalism degree programs exist providing substantial 
practical experience.

> Short-term training and in-service training institutions and 
programs allow journalists to upgrade skills or acquire new skills.

> Sources of media equipment, newsprint, and printing facilities 
are apolitical, not monopolized, and not restricted.

> Channels of media distribution (kiosks, transmitters, cable, 
Internet, mobile) are apolitical, not monopolized, and 
not restricted.

> Information and communication technology infrastructure 
sufficiently meets the needs of media and citizens.



173AZERBAIJAN

List of Panel Participants

Farid Qahramanov, reporter, Turan News Agency, Baku

Aytekin Alkhasli, reporter, ANS TV and Radio, Gusar

Natig Jaffarli, blogger, Baku

Tarana Tarverdiyeva, media expert, Women’s Media Watch 

Azerbaijan, Baku

Alasgar Mammadli, media lawyer, IREX, Baku

Tahir Mammadov, head, Public Relations Department, Public 

TV and Radio, Baku

Matanat Mammadli, reporter, STV, Sheki

Nigar Kocharli, owner, Ali and Nino bookstore chain, Baku

Khalid Aghaliyev, deputy chair, Media Rights Institute, Baku

Moderator and Author

Sevinj Osmanqizi, chairwoman, Women’s Media Watch 

Azerbaijan, Baku

The Azerbaijan study was coordinated by, and conducted in 

partnership with, Women’s Media Watch Azerbaijan, Baku.

printer was told to not print their paper in order to squeeze 

them out of circulation.

Media distribution remains restricted and politically 

influenced, and there is no reliable delivery of newspapers 

to the regions. The pro-government Azermetbuatyayim 

Company delivers government newspapers only. Even 

in Baku, the capital city, there is selective distribution of 

independent and opposition newspapers. For instance, the 

chief of the Baku subway system, Taghi Ahmadov, admitted 

that he personally banned sales of opposition newspapers 

in stations. Asked for the reasons for the ban, he said he 

did it following Yeni Musavat articles that criticized him in 

1999 and then again in 2005. The government has likewise 

interfered directly with distribution of newspapers in the 

past, confiscating news kiosks of the privately held Qaya 

distribution company. These kiosks have not been returned 

despite a 2005 presidential decree ordering their restoration.

In 2011 monopoly over Internet sector of Azerbaijan ended 

and competition started with registration of a new company 

called Azertelekom. The new company consists of several 

small enterprises, including DataCELL, Bakcell, Ultel, Azerfon, 

Baktelekom, and Azerbaijan Telecomunication ISP. Delta 

Telecom, the major primary Internet provider, continues to 

dominate the market, but by the end of the year 12 percent 

of ISPs were connected to Azertelekom.

In 2011 following critical media reports and public 

debates, the Ministry of Communications and Information 

Technologies lowered Internet tariffs, helping more people 

afford Internet access. President of National Internet Forum, 

the umbrella organization that unites dozens of IT NGOs, 

Osman Gunduz said they were working on a unified contract 

to be signed between Internet users and secondary providers. 

As a result of the Communication Ministry’s efforts, Internet 

tariffs decreased for 35 percent; however Internet users said it 

was at the cost of Internet quality.

There are no restrictions against importing mobile and other 

IT devices. According to the Ministry of Communication and 

Information Technologies, there are 110 cell phones in use for 

every 100 people. The number of broadband users reached 

30 percent in 2011, according to official information, while 

the remaining Internet users continue to use poor quality 

dial-up connections.




