
MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2011200

Ukraine

The opposition characterizes the government’s activities as a bulldozer attack 

on democracy. However, the president’s success has proven that democracy in 

Ukraine has been a colossus with feet of clay, and that apparent progress in 

2005 to 2009 was illusory.



201

INTRODUCTION

TThe new Ukrainian government, headed by President Viktor Yanukovych, came to power after the 

presidential elections in February 2010. Influential international organizations and western governments 

have criticized the Yanukovych administration repeatedly for curtailing democratic freedoms and civil 

liberties, applying selective justice, repressing political opponents, raiding businesses, and cracking down 

on human rights activists and the media. Against this backdrop, fears are rising that not only is Ukraine 

sliding back towards authoritarianism, but the current administration may be more brutal than that of 

former President Kuchma. The new government denies such claims, blaming journalists for venality and 

irresponsibility and accusing the opposition of conspiracy.

The opposition characterizes the government’s activities as a bulldozer attack on democracy. However, the 

president’s success has proven that democracy in Ukraine has been a colossus with feet of clay, and that 

apparent progress in 2005 to 2009 was illusory. During that period, those in power failed to build strong 

political institutions and traditions and instead compromised with courts, bought journalists, and refused to 

launch public broadcasting.

According to Oleksiy Pogorelov, general director of the Ukrainian Association of Press Publishers (UAPP), the 

change of power in early 2010 brought a return to older methods and officials dedicated to controlling the 

release of information with careful dosing, and preventing publication of undesirable facts. As before, law 

enforcement bodies and other authorities fail to react to misdeeds brought to light by investigative journalism.

Manipulated, stifled television constitutes the major source of news for 70 percent of the population. 

In 2010, Freedom House downgraded Ukraine’s status to “partially free,” from to “free” in 2009. Major 

Ukrainian channels Inter, TRK Ukraina, and Pershyi Nacionalnyi ignored the study, which described 

narrowing political pluralism on these channels. Almost all other channels that did report on the study 

ignored the fact that Freedom House pinned much of the blame on Yanukovych.

Panelist Kostyantyn Kvurt, board chair of Internews-Ukraine, noted that Ukraine’s imperfect attempt at 

democracy lacked the scaffolding of systematic changes, and rendered freedom of speech fragile regardless 

of who wins presidential elections. There were litmus tests signaling an authoritarian approach—such 

as several cases on the obstruction of professional activities of journalists, which were demonstratively 

investigated but closed. Kvurt added that the 2010 change in power was a trial of Ukrainian media’s 

commitment to freedom and will to stand up for the public interest. The majority of media failed, but 

the resistance of some strong journalists, NGOs, and the international community played a positive role. 

Opinion polls reveal that Ukrainians are aware of the threats to the freedom of speech. Another sign of 

hope is that a growing number of citizens, currently estimated at 25 to 30 percent, are discovering truth 

and pluralism in the online press.

U
k

r
aine




OVERALL
SCORE:
1.96

Ukraine



MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2011202

Scores for all years may be found online at http://www.irex.org/system/files/EE_msiscores.xls

Ukraine AT A GLANCE

Media-Specific

>> Number of print outlets, radio stations, television stations: 27,969 
publications (only 4,200 of which publish regularly) including 12 major 
daily newspapers; 524 radio stations; 647 television stations (most local) 
(State Committee on Television and Radio, comin.kmu.gov.ua)

>> Newspaper circulation statistics: The top three dailies are Robocha 
gazeta (founded by the Cabinet of Ministers), Segodnya (private), 
and Fakty I Kommentarii (private) (exact figures are unavailable, but 
panelists estimate that circulations for these publications range from 
100,000 to 400,000)

>> Broadcast ratings: top television stations: TRK Ukraina, Studio 1+1, ICTV, 
STB, and Novyi Kanal (all private); top network radio stations: Hit FM, 
Radio Shanson, Russkoe radio (all private) (MMI)

>> Annual advertising revenue in media sector: television: $335 million, 
print: $276 million, radio: $25 million, Internet: $35 million (Ukrainian 
Advertising Coalition)

>> News agencies: Interfax (private), UNIAN (private), Ukrainski Novyny 
(private), Ligabiznesinforn (private), DINAU-Ukrinform (state-owned)

>> Internet usage: 12.9 million (InMind)

General

>> Population: 45,415,596 (July 2010 est., CIA World Factbook)

>> Capital city: Kyiv

>> Ethnic groups (% of population): Ukrainian 77.8%, Russian 17.3%, 
Belarusian 0.6%, Moldovan 0.5%, Crimean Tatar 0.5%, Bulgarian 0.4%, 
Hungarian 0.3%, Romanian 0.3%, Polish 0.3%, Jewish 0.2%, other 1.8% 
(2001 census)

>> Religions (% of population): Ukrainian Orthodox - Kyiv Patriarchate 
50.4%, Ukrainian Orthodox - Moscow Patriarchate 26.1%, Ukrainian 
Greek Catholic 8%, Ukrainian Autocephalous Orthodox 7.2%, Roman 
Catholic 2.2%, Protestant 2.2%, Jewish 0.6%, other 3.2% (2006 est., CIA 
World Factbook)

>> Languages (% of population): Ukrainian (official) 67%, Russian 24%, 
other 9% (includes small Romanian-, Polish-, and Hungarian-speaking 
minorities) (CIA World Factbook)

>> GNI (2009-Atlas): $128.92 billion (World Bank Development Indicators, 
2010)

>> GNI per capita (2009-PPP): $6,180 (World Bank Development  
Indicators, 2010)

>> Literacy rate: 99.4% (male 99.7%, female 99.2%) (2001 census)

>> President or top authority: President Viktor Yanukovych (since February 
25, 2010)

1.
62

2.
02

2.
00

1.
84

0.
90

1.
77 1.

96

1.
75

1.
46

2.
18

1.
89 2.

04

1.
51

2.
43

2.
11

1.
97

1.
37

2.
32

2.
28

2.
20

20
01

20
09

20
10

20
11

20
01

20
09

20
10

20
11

20
01

20
09

20
10

20
11

20
01

20
09

20
10

20
11

20
01

20
09

20
10

20
11

MEDIA SUSTAINABILITY INDEX: UKRAINE

SU
ST

A
IN

A
B

IL
IT

Y

OBJECTIVES

U
N

SU
ST

A
IN

A
BL

E
M

IX
ED

 S
YS

TE
M

N
EA

R
SU

ST
A

IN
A

BI
LI

TY
SU

ST
A

IN
A

BL
E

U
N

SU
ST

A
IN

A
BL

E
A

N
TI

-F
RE

E 
PR

ES
S

Unsustainable, Anti-Free Press (0-1): 
Country does not meet or only minimally 
meets objectives. Government and laws 
actively hinder free media development, 
professionalism is low, and media-industry 
activity is minimal.

Unsustainable Mixed System (1-2): 
Country minimally meets objectives, with 
segments of the legal system and government 
opposed to a free media system. Evident 
progress in free-press advocacy, increased 
professionalism, and new media businesses 
may be too recent to judge sustainability.

Near Sustainability (2-3): Country has 
progressed in meeting multiple objectives, 
with legal norms, professionalism, and 
the business environment supportive of 
independent media. Advances have survived 
changes in government and have been 
codified in law and practice. However, more 
time may be needed to ensure that change is 
enduring and that increased professionalism 
and the media business environment 
are sustainable.

Sustainable (3-4): Country has media that 
are considered generally professional, free, 
and sustainable, or to be approaching these 
objectives. Systems supporting independent 
media have survived multiple governments, 
economic fluctuations, and changes in public 
opinion or social conventions.

FREE
SPEECH

PROFESSIONAL
JOURNALISM

PLURALITY OF
NEWS SOURCES

BUSINESS
MANAGEMENT

SUPPORTING
INSTITUTIONS

Scores for all years may be found online at http://www.irex.org/system/files/EE_msiscores.xls



203Ukraine

Objective 1: Freedom of Speech

Ukraine Objective Score: 1.84

The panelists scored Objective 1 lower this year, primarily due 

to lower scores for indicators 3 (media market entry) and 7 

(access to information). Aggravations persist with indicators 

2 (licensing), 4 (attacks and crimes against journalists), and 

5 (legal protections of editorial independence for state 

media). Along with indicator 7, these all scored more than a 

half-point lower than the objective score. As with last year, 

indicator 8 (media use of foreign and domestic news sources) 

and indicator 9 (free entry into the journalism profession) 

outscored the objective average, this time by more than a 

point each.

For many years, Ukraine has enjoyed rather developed media 

legislation, but for an equally long time, panelists have 

stressed that enforcement of these laws remains problematic. 

According to Oleg Khomenok, a media adviser of the 

Internews Network U-Media project, the problem of law 

enforcement has intensified and those in power either violate 

the law or turn a blind eye to violations.

In September 2010, the Ukrainian NGO Democratic Initiatives 

Foundation conducted a poll of 29 reputable journalists and 

scored the level of freedom of speech at 4.3 out of a scale of 

10. The foundation’s March 2004 poll resulted in a score of 

2.4 for freedom of speech, and its March 2005 poll resulted in 

a score of 7.1

The think tank Razumkov Center interviewed 2,000 citizens 

in October 2010, reporting that 56.5 percent of Ukrainians 

acknowledge political censorship in the country, and rating 

the freedom of speech overall level at 3.27 out of 5. Nearly 

30 percent of respondents saw the revocation of frequencies 

from television stations TBi and Kanal 5 as political pressure 

on oppositional channels. More than a quarter acknowledged 

the protection of business interests of television owners close 

to the power, and nearly 12 percent were aware of licensing 

law violations.

In April 2011, a presidential decree dismissed the national 

commission on strengthening freedom of speech and 

the development of the information industry. Initially, 

the commission was tasked with developing proposals 

for Ukraine’s compliance with Council of Europe, OSCE 

membership obligations, and potential EU membership, 

and it had continued functioning as an experts’ association. 

Concerns also grew about the improper influence of 

1  Democratic Initiatives Foundation poll, in Ukrainian, with photos is 
available on the Democratic Initiatives Foundation website: http://dif.
org.ua/ua/events/jowrj0gi0

the Ukrainian Security Service (SBU), headed by Valeriy 

Khoroshkovskiy, a media owner holding 30 percent of 

the television market share. He was also a member of the 

Highest Council of Justice, raising concerns about conflicts 

of interest in the appointment of judges—as emphasized in 

Resolutions of the Council of Europe Assembly (No. 1755 of 

October 4) and the European Parliament (November 25). His 

holding, Inter Media Group, initiated action, resulting in the 

controversial decision to revoke frequencies from TBi and 

Kanal 5.

Over the course of 2010, a number of reputable international 

organizations, including Reporters sans Frontières, 

International Press Institute, International Federation of 

Journalists, Association of European Journalists, Article XIX, 

Human Rights Watch, the Monitoring Committee of the 

Parliamentary Assembly of the Council of Europe, and the 

OSCE Representative on Media Freedom, along with the US 

and EU governments, addressed the Ukrainian government 

or published statements regarding their concern over the 

decline of freedoms in Ukraine. In May 2010, journalists 

and media activists established a public movement, Stop 

Censorship, in response to a report on censorship authored 

by journalists from major channels (1+1 and STB). Stop 

Censorship, with about 570 signatories, lobbies for freedom 

of speech, professional journalism standards, and the rights 

of journalists, in addition to fighting censorship. The activists 

conducted a number of remarkable public acts, including 

Legal and social norms protect and promote  
free speech and access to public information.

FREE-SPEECH INDICATORS:

>	 Legal and social protections of free speech exist and are enforced.

>	 Licensing or registration of media protects a public interest and is 
fair, competitive, and apolitical.

>	M arket entry and tax structure for media are fair and 
comparable to other industries.

>	 Crimes against media professionals, citizen reporters, and media 
outlets are prosecuted vigorously, but occurrences of such crimes 
are rare.

>	 The law protects the editorial independence of state or 
public media.

>	 Libel is a civil law issue, public officials are held to higher 
standards, offended party must prove falsity and malice.

>	 Public information is easily available; right of access to 
information is equally enforced for all media, journalists, 
and citizens.

>	 Media outlets’ access to and use of local and international news 
and news sources is not restricted by law.

>	 Entry into the journalism profession is free and government 
imposes no licensing, restrictions, or special rights for journalists.



MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2011204

meeting with the head of the SBU and issuing regular public 

statements on violations.

Nataliya Lygachova, board chair of Telekrytyka, said that 

society does not understand the importance of free speech 

and democracy as a tool to protect its economic and political 

rights. Media laws in Ukraine are rather progressive, she 

noted, but politicians have sufficient possibilities to evade 

them. For example, in the formation of the new National 

Council on Television and Radio Broadcasting, members of 

parliament from the ruling coalition ignored a number of 

legal provisions on membership eligibility.

Media lawyer Lyudmyla Pankratova emphasized that 

although the law contains minimal provisions to protect 

journalists from having to reveal sources, such attempts to 

force journalists to disclose their sources has increased. In 

at least two cases, journalists from Rivnenska Gazeta and 

Kyiv Post refused to disclose their sources, through the aid 

of lawyers. In the Kyiv Post case, journalist Yuriy Onyshkiv 

interviewed by phone the ex-Minister of Economics Bohdan 

Danylyshyn (who had fled from persecution and was 

hiding abroad) and published a story. Later Onyshkiv was 

interrogated by the General Prosecutors’ office regarding 

his sources of information for the fugitive’s whereabouts. A 

media lawyer accompanied Onyshkiv to the interrogation, 

and Onyshkiv signed a confidentiality agreement, so the 

details of the interrogation are not known. Later, Danylyshyn 

was detained by Czech police, but a Czech court granted him 

political asylum.

According to Lygachova, the system of licensing television 

and radio frequencies—as well as digital broadcasting—is 

not transparent. Although an appeals process exists, the 

courts are influenced by political forces and pressured by 

law enforcement bodies headed by powerful media owners. 

Kvurt noted that if previously the licensing of broadcasters 

more or less protected public interests, now it is absolutely 

politically motivated. In addition, the system is tainted by 

a conflict of interest, as a majority of votes in the National 

Council on Television and Radio Broadcasting belong to 

people connected with Khoroshkovskiy’s Inter Media Group 

Ltd. channels.

The Ukrainian media covered widely a case in which the 

licenses to expand TBi broadcasting were withdrawn in favor 

of Inter Media Group Ltd. That decision drew statements 

from many international organizations as well, including 

Article XIX. In January 2010, the National Council for 

Broadcasting awarded two independent broadcasters, TBi and 

Kanal 5, extra frequencies. Three channels from Inter Media 

Group appealed the decision in mid-summer 2010, on the 

grounds that the National Council for Broadcasting lacked the 

proper quorum for the vote. In response to the appeal, courts 

ruled not only to revoke TBi and Kanal 5’s extra frequencies, 

but further annulled the initial frequencies given to TBi in 

2009. As a result, the revocation of frequencies reduced the 

audience share of both companies, damaging their economic 

standings. Consequently, TBi broadcasts only on satellite and 

cable. On January 26, 2011, the Highest Administrative Court 

upheld the rulings of previous courts.2

On the eve of this court hearing, Article XIX expressed its 

concern about the failure of the Ukrainian courts to take into 

account the freedom of expression aspects of the case. Article 

XIX suggested that the interference may have been politically 

motivated, and aimed at downgrading the media influence 

of both broadcasters, noting: “There have been allegations 

that the head of the SBU, Valeriy Khoroshkovskiy, had 

orchestrated the case against TBi and Kanal 5 as it has been 

noted that he has corporate interests in the revocation of 

the frequencies. The Khoroshkovskiy family owns Inter Media 

Group, which was a contestant for the frequencies and who 

disputed their allocation. Inter Media Group is the biggest 

broadcasting player in Ukraine. It supports the current 

president and the ruling Party of Regions, according to many 

national and international observers. Noting that Kanal 5 and 

TBi are claimed by Ukrainian media watchdog Telekrytyka to 

be the only remaining television channels with independent 

and fair television news coverage, it is reasonable to suspect 

that authorities are restricting their operations.”3

Earlier, the General Prosecutors’ office opened a criminal 

case against several members of the National Council for 

Broadcasting, responsible for awarding additional frequencies 

to Kanal 5 and TBi in January 2010. TBi commented, 

“Opening this criminal case by the General Prosecutor’s 

office in the interest of Khoroshkovskiy’s channels is a direct 

manifestation of censorship and political persecution of the 

members of independent regulating body, and also betrays 

signs of corruption.”

Viktor Danylov, director of Rivne-1 TV and head of the 

publishing house OGO in Rivne, also mentioned that 

the government made several attempts to refuse license 

extensions to regional broadcasters, because their national 

network partners are out of favor.

Kvurt said that it is nearly impossible to enter the television 

market without proper political partners. Politics and business 

interests drive the process, and the accelerating concentration 

2 “Ukraine: Independent Broadcasters under Threat.” Article XIX, 
January 25, 2011.
3 Ibid, Article XIX.



205Ukraine

of capital and resources in the hands of a few business groups 

does not bode well for newcomers. New frequencies will not 

be distributed until 2015, and licenses granted earlier will 

be canceled gradually. On the print media side, publications 

must register but the process is rather liberal—and moreover, 

not properly regulated, according to Danylov. The Ministry of 

Justice registers almost all publications, despite similar titles 

and trademarks—and court decisions to close these “clones” 

are not enforced.

Top officials have attempted to introduce registration of 

Internet media outlets. In mid-summer 2010, the government 

presented parliament with a draft law, No. 6603, regarding 

registration of electronic news agencies. So far, such attempts 

have not led to action. According to Tetyana Rikhtun, head 

of Sebastopol Information and Press Center, on the one hand, 

it could be taken as a positive sign that registration of online 

media is not required; but on the other hand, this means that 

Internet journalists cannot meet the rules of accreditation—

limiting their access to information, even during official state 

visits. In this way, authorities can limit popular Internet media 

outlets from publishing and spreading negative information 

across Ukraine and beyond its borders. 

Media outlets face the same market entry and commercial 

regulations as other businesses. The adoption of a new 

tax code, set to go into effect in 2011, did not improve 

the tax administration system. The VAT exemption for part 

of newspaper operations grants minor savings, but the 

separate accounting required adds to the workload. The 

panelists stressed that state financing of municipal and 

state media creates unequal market conditions, with some 

outlets paying taxes while their competitors are financed 

from taxpayer’s money. In addition to affecting editorial 

independence, subsidized media outlets can afford to 

lower advertising prices, hurting the profits of independent 

outlets. The government grants certain privileges to 

subscription publications delivered by the post office, but only 

high-circulation publications benefit.

Attacks on journalists grew, and did not lead to adequate 

investigations or prosecution, said Pankratova. Ukrainian 

journalists face many challenges gaining justice in the 

courts. Kvurt noted that society does not display outrage 

regarding crimes against journalists, as authorities do not 

properly investigate crimes against any citizens. According 

to Khomenok, from time to time, officials pay lip service 

to the protection of journalists’ rights, as in statements 

made by Hanna Herman, deputy head of the presidential 

administration. However, there is general negligence of 

human rights, and law enforcement bodies fail to protect 

human rights, laws, or the state.

Viktoriya Syumar, executive director of the Institute of Mass 

Information, agreed that violations of journalists’ rights 

increased in 2010, hindering their work, and that most 

attacks were connected with officials and their guards. Some 

of the most serious cases include Sergiy Andrushko and 

Sergiy Kutrakov, the disappearance of Vasyl Klymentiev, and 

the beating of the Kanal 5 crew. In addition to these cases, 

many more took place in the regions. Lygachova stressed 

that criminal cases under Article 171 (on “prevention of 

professional activities of journalists”) of the Criminal Code 

of Ukraine are almost never brought to court—and few 

of the cases that make it to the courts are brought to a 

fair conclusion. Usually, court decisions protect officials, 

law enforcement representatives, and businesses close to 

the government.

In April 2010, Berkut (special militia division) guards pushed 

Novyi Kanal journalist Sergiy Kutrakov out of a Ukrainian 

House exhibition, after he attempted to record a fight 

between exhibition organizers and representatives of the 

Svoboda association. Kutrakov filed a suit, but the courts 

rejected it. Berkut representatives then filed a suit against 

Kutrakov, accusing him of hooliganism. However, the Berkut 

claim dissolved in procedures, and did not lead to any 

consequences for Kutrakov. In another case, in June 2010, a 

presidential guard attacked STB journalist Sergiy Andrushko 

at the Agro-2010 exhibition. Law enforcement bodies refused 

to file a criminal case, and Andrushko is still fighting to prove 

in courts that the attack hampered his professional activities. 

Earlier, in April 2010, a city administration official threw 

Andrushko’s microphone into a trash bin.

In July 2010, Ukrainian blogger Oleg Shynkarenko was invited 

to SBU to discuss his blog; the authorities considered his 

threatening language criticizing the president’s neglect of 

the Ukrainian language to be a threat to a state official. The 

security officials released Shynkarenko after he promised 

in writing to refrain from threatening and criticizing the 

government “in a brutal way.” He also claimed that some 

posts disappeared from his blog. The media community took 

notice of this case, as it indicates that SBU or other authorities 

trace blogs and might interfere with the work of bloggers 

more in the future.

Other cases include the August 2010 disappearance of 

Vasyl Klymentiev, editor-in-chief of Novyi Styl (New Style) 

in Kharkiv. Although questions swirl over whether he could 

be considered a journalist following professional standards, 

the failure to investigate his disappearance is of concern to 

the media community. Also of concern, in December 2010 

the well-known journalist Mustafa Nayem was detained 

and taken to the police department because, by official 

explanation, “he has an oriental face.” On the same day, 



MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2011206

militia members asked for identification documents and 

searched the property of the Korrespondent editor-in-chief 

Vitaliy Sych, without providing a reason. In November 2010, 

the prime minister’s guards refused to let Kanal 5 journalists 

film his meeting with protesting entrepreneurs, and damaged 

a camera.

Other outlets are subjected to more subtle, yet relentless, 

forms of pressure. Since spring of 2010, tremendous pressure 

has been exerted on Crimea’s Chernomorskaya TV, which 

belongs to MP Andriy Senchenko, a member of former 

Prime Minister Yulia Timoshenko’s party. The channel has 

withstood inspections from all possible authorities: the tax 

police, the state department fighting economic crimes, 

the price control committee, prosecutors, SBU, and an 

anti-monopoly committee.

Following up on cases from 2009, UNIAN news agency photo 

reporter Vitaliy Danylchenko was beaten at a brandy factory 

in Kherson oblast in September 2009. The perpetrator was 

fined a small sum, while in 2010, Danylchenko lost his claims 

that the incident violated Article 171 of the Criminal Code, 

meant to guard against stopping journalists from conducting 

their professional activities. However, Danylov mentioned 

one successful case in Rivne, where, following public pressure 

and a pile of evidence, a fair sentence is expected for Anatoly 

Pekhotin for threatening Rivne journalist Vlad Isayev with a 

gun in 2009. 

Finally, in December 2010, the General Prosecutor’s office 

completed its investigation of the high-profile murder 

of journalist Georgiy Gongadze in September 2000. The 

investigation concluded that General Oleksiy Pukach (who 

was detained in 2009) killed Gongadze by the order of 

then-Minister of Interior Yuriy Kravchenko (who died under 

mysterious circumstances in 2005). Reporters Sans Frontières 

expressed its frustration over the investigation, noting, 

“From the outset, the entire investigation seems to have 

been designed to avoid implicating senior officials and 

politicians, and now the focus is on putting all the blame on 

Yuriy Kravchenko,”4 despite the fact that other officials were 

implicated as well.

By and large, state and municipal media managers are 

appointed on the basis of politics and loyalty. Television and 

radio companies are required to adopt editorial statutes 

and submit them to the National Council for Broadcasting, 

but the statutes are just a formality. In print media also, 

statutes are more or less common. These statutes shiningly 

uphold editorial independence, objectivity, and equal access 

of political groups during elections, but in reality they are 

4  “Those behind Georgiy Gongadze’s murder still unpunished 10 years 
later.” Reporters Sans Frontières, February 10, 2011. http://en.rsf.org/
ukraine-those-behind-georgiy-gongadze-s-10-02-2011,39521.html

not upheld; 90 percent of the council members are media 

managers and owners. Furthermore, government funding is 

not distributed transparently. State media employees enjoy 

civil servant status, with higher pensions. Journalists with the 

leading state media outlets are granted other privileges as 

well, such as inclusion into the journalism pools for Ukraine’s 

top officials.

Syumar noted several examples of illegal dismissal of 

managers of state and municipal media during the last year, 

revealing the intentions of local governments to control 

the media through loyal appointees. Kyiv Post journalist 

Vlad Lavrov stated that state and municipal media depend 

almost completely on funding provided by the authorities, 

and critical coverage of the government is practically absent. 

Lavrov’s regional and municipal colleagues give him the 

impression that their mission is making a governor or a mayor 

look good.

Ukraine has not established public broadcasting yet, and a 

provision on state television supervisory board appointments 

has not been fulfilled. In March 2010, the Cabinet of Ministers 

appointed new management of the National Television 

Company of Ukraine (NTCU)—breaching the existing law that 

calls for the supervisory board to make appointments. The 

NTCU general director is Ehor Benkendorf, an experienced 

manager with profound commercial television experience, 

primarily from Inter. One of his deputies, Valid Arfush—a 

Ukrainian media manager who served as an adviser to 

Hanna Herman, current deputy head of the president’s 

administration—promised to make the channel a mouthpiece 

of the government’s achievements. At that time, Lygachova 

assumed that the channel might turn pro-presidential, and 

that it might be included informally in Inter Media Group—

but in any case, it would not become truly public. With ties 

to the presidential administration, Khoroshkovskiy exerts 

influence on the channel as well. Although its position in 

the marketplace is growing, its news programs have been 

labeled the epicenter of manipulative information from the 

governing authorities. According to monitoring of the eight 

major channels, it shows the greatest signs of zakazukha, 

or censorship. In January 2011, media reports named the 

NTCU’s Pershyi Nacionalnyi channel the first anti-public media 

outlet. Launch of a Ukrainian Euronews program at Pershyi 

Nacionalnyi is planned for 2011.

Libel has been considered a civil law issue since 2001; 

however, the burden of proof rests with defendants. 

Pankratova expressed concern over the growing number of 

lawsuits and current court practices. Due to the rotation of 

judges, many of them are inexperienced in the peculiarities 

of libel cases and the application of the European Court on 

Human Rights practices. Despite a Supreme Court resolution 



207Ukraine

that public figures claims must have a higher burden of proof, 

courts usually fail to apply this principle, and are reluctant to 

reduce large sums of damage. Yevgen Rybka, editor of the 

news agency LigaBiznesInform, added that judges are more 

controlled by political interests following court reform, and 

the Highest Council of Justice has become a punitive body—

so the media may expect to lose more lawsuits.

In a high-profile libel case in October 2010, Member of 

Parliament Yuriy Boot won a lawsuit against Olga Snicarchuk 

and Kanal 5 for calling him an “apostate.” The court awarded 

him UAH 20,000 ($2,550), although he initially requested UAH 

100,000 ($12,750). Boot came under fire by his parliamentary 

colleagues over his lawsuit; in attempt to embarrass him, 

other MPs made a show of collecting money for him at the 

parliament, and some deputies wanted to exclude him from 

a justice committee. Finally, under this pressure, he withdrew 

his claims.

Lavrov said that journalists are threatened commonly with 

lawsuits, but most of them are solved pre-trial. He said that 

he is more concerned with the almost-weekly pressure from 

the richest Ukrainians and their foreign lawyers. They are 

turning to the London court system, which has gained a 

reputation for libel tourism. In 2008, Rinat Akhmetov sued 

the Obozrevatel website in a London court in this manner. 

Another Ukrainian famous for libel tourism is Dmytro Firtash, 

an oligarch who filed libel claims in London against Kyiv 

Post (a public media company) in mid-December 2010 for 

portraying him as corrupt to the British community. Kyiv Post 

was compelled to undertake the untraditional measure of 

blocking UK users’ access to its website. However, in February 

2011, a London High Court judge dismissed the case.

In December 2010, a local court in Lviv banned the ZIK 

channel investigative program Who Lives There, based on an 

episode that looked at the head of local railway—but that 

the court never even watched. The official claimed that he 

did not give consent for ZIK to collect and spread information 

about him and his family.

However, as evidence that it is still possible to fight for justice 

within the current system, Danylov mentioned another 

case. In 2010, Danylov’s media outlet reached an amicable 

settlement with the regional governor, following a dispute 

that started back in 2009 and nearly destroyed that outlet 

along with some other regional media.

Pogorelov noted that in the last few years, the National 

Expert Commission on Issues of Protecting Social Morale, 

which often avoided pre-trial mediation and went straight 

to courts, has won plenty of lawsuits on moral issues against 

the media. According to a December 9, 2010 presidential 

decree, the commission will be liquidated soon, but another 

body might take over its mission. Under a flag of fighting 

pornography and related issues, it is very easy to silence 

unpleasant media or artists, noted the panelists. Essentially, 

the law on protecting social morale condones censorship, 

which is banned in Ukraine. Another provision aiming to 

fight pornography, Law No. 404, entered into force in early 

2010. It compels Internet providers to keep data on all clients’ 

identification and connections and to ban access to certain 

websites if they contain forbidden content.

Regarding access to official information, the panelists were 

unanimous that average citizens face more complications 

than media members. Journalists are more likely to be 

successful in this respect, although often they do get 

the runaround. Rybka commented that access to public 

information became noticeably more challenging in the past 

year. Even very basic requests, which a few years ago could 

be obtained by phone calls, now often require journalists to 

submit written requests to the press office—costing them a 

tremendous amount of time.

Syumar added that communication with state officials has 

become more limited. In particular, President Yanukovych 

gave only one press conference. His press office does its best 

to minimize opportunities for independent journalists to 

ask questions, from refusing accreditation to establishing 

limits for questions. Sometimes Internet journalists or NGO 

representative face difficulties also in getting accredited for 

certain events. Rykhtun said that officials surround themselves 

with professional press officers and lawyers that do their best 

to deflect requests from journalists, giving them non-answers 

that can hardly be used. She said also that access to 

governmental bodies has returned to pre-2004 norms in some 

instances, with city council sessions—by law open to citizens—

requiring journalists to be accredited.

Along with the amendments to the Law on Information, 

the new Law on Access to Public Information was adopted 

on January 13, 2011. If the president signs these, they will 

come into force in the spring of 2011. A pool of civil society 

organizations developed the new law and experts from the 

Council of Europe evaluated the draft. The adopted version 

was virtually unchanged, except for eliminating a provision 

giving the Parliamentary Ombudsman for Human Rights 

oversight of access to public information.

The main achievements in the new law on access to 

information include an expanded list of authorities and 

other sources obliged to disclose public information; a 

reduction of the average term of reply to five days (with 

certain alternatives), rather than 30 days; citizen’s choice for 

any form of request (verbal, written, email, etc.), and; the 

stipulation that a cause for the request need not be given. 

Additionally, the new law provides that certain information 



MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2011208

must be released immediately online, and certain data cannot 

be classified as confidential. Lawsuits for non-compliance with 

the law can be filed according to the Administrative Justice 

Code, under which defendants must prove their actions, while 

plaintiffs need only prove that the request was made and that 

the requested data was unavailable. The data provided under 

this law is not subject to approval, as a face-to-face interview 

would be. However, the authorities’ internal correspondence 

and drafts of decisions are not subject to disclosure, either 

before or after an official decision is adopted—as is typical in 

European practice.

The amended law on information now provides for 

cancellation of foreign journalist obligatory accreditation 

with the Ministry of Foreign Affairs, and it unifies rights 

for journalists of all types of media—although confusion 

remains over which documents will be required to prove a 

journalist’s status. 

According to the panelists, the worst change in the 

information law is that it leaves open the possibility that the 

media could be sued for moral damages. As media lawyer 

Tetyana Kotuzhynska wrote in Dzerkalo Tyzhnya, “The 

positive changes in the new edition of the law of information 

are very few, but the threat to pay moral damages for 

criticizing some official or politician is 100 percent.” She 

believes that these provisions will make officials—who 

account for about 60 percent of plaintiffs in lawsuits against 

media—more likely to file lawsuits.

According to Pankratova, the Resolution of the Cabinet of 

Ministers of Ukraine of 2002 called for governmental websites 

to present public information, reports on activities, and 

official decisions. Although substantial state funding was 

provided for this purpose, official websites are still lacking 

much required data. 

On the other hand, the Law on Protection of Personal Data, 

adopted in June 2010, came into force on January 1, 2011. It 

allows for the collection of open source data about a person 

but forbids its publication without prior written consent. 

Although the law cites public interest in the availability of 

socially important information as an excuse for publishing 

data, and claims to not limit journalists’ professional activities, 

its ambiguity still threatens media with the possibility of 

stopping any publication. According to the Ukrainian Helsinki 

Human Rights Union, it ties journalists’ hands and is a step 

toward limiting freedom of speech and access to information.

Access to and use of local and international news sources is 

not restricted.

Entry into the journalism profession is free; a journalism 

degree is not required. However, accreditation procedures 

apply and can be limiting. Because online media outlets are 

not subject to registration, in some cases Internet journalists 

cannot provide the proper papers to apply for accreditation 

or else they are required to supply extra evidence.

Objective 2: Professional Journalism

Ukraine Objective Score: 1.75

With intensifying political and economic pressures, censorship 

and self-censorship have grown. Although the media sector 

shows no direct evidence of overt censorship, media owners 

deploy forms that are more subtle yet still serious. In general, 

journalism remains a poorly compensated, low-prestige field, 

with rather frequent turnover. Personnel cuts and the need 

to reduce costs contributed further to lowered journalism 

standards in the past year. 

The fall in score came mostly because of lower scores for 

indicators 1 (objective and well sourced reporting) and 

4 (coverage of key events). A rise in indicator 7 (modern 

equipment and facilities) offset other declines somewhat 

and also scored more than a point higher than the objective 

score. Most other indicators scored near the objective score, 

although indicator 3 (self-censorship) lagged by more than 

half a point.

The NGO Telekrytyka has been monitoring professional 

standards at major television channels since 2002, using six 

criteria (balance, promptness, reference to sources, factuality, 

accuracy, and fullness). Most of the channels score less than 3 

out of a possible 6. As a rule, violations of standards went by 

a sine wave pattern, with peaks on the eve of elections and 

slopes in “peaceful” periods. According to Otar Dovzhenko, 

a Telekrytyka journalist, the sine curve went up steeply 

during 2010. He commented on the continued interference 

with professional practices. “Violations observed now are 

consequences of the centralized information policy as well as 

politically motivated self-censorship,” he said. “In that sense, 

journalists and their managers receive directives on maintaining 

a certain positive attitude towards the government. This 

self-censorship…is extremely dangerous and ties journalists’ 

hands.” He added that another dangerous symptom is the 

growing repression of important information, and named Inter, 

ICTV, and Pershyi Nacionalnyi as the key culprits in that respect—

with Kanal 5 and STB notable exceptions.

Kvurt agreed that monitoring of the leading media shows 

a decrease in adherence to key standards of journalism, 

including balance, context, consultation with experts 

(especially in economic and political matters), and coverage 

of socially important events. According to Pogorelov, the 

low profitability of media business in the post-economic 

crisis period influences media managers heavily: they have to 



209Ukraine

secure short-term profits and forget about strategies for three 

years or beyond. This approach, in turn, leads to a greater 

readiness to publish jeansa (paid-for positive news coverage), 

and it also drives media outlets to select topics and genres 

that are best-selling and increase ratings or audiences.

Too frequently, journalists rely on secondary sources. Lavrov 

noted the absence of fact checking, as well. On the one hand, 

outlets have cut their staffs, and the remaining employees 

are overworked as a result. On the other hand, society does 

not appear to demand balanced, quality news. Lavrov has 

found that in hiring journalists, about two-thirds of the CVs 

he reviews simultaneously trumpet journalism and advertising 

copywriting skills. Often, even the test articles that applicants 

submit contain plagiarism, and many applicants fail to 

interview the sources or verify the information that they 

receive. Khomenok stressed that many experienced journalists 

have left the profession, and newcomers are extremely 

inexperienced and unskilled. If they do not have a press 

release to which they can refer, they may be unaware of 

what it is going on at all, let alone strive to undertake deeper 

background research or conduct provocative interviews. 

Danylov agreed that generally standards are low, but he said 

that some quality regional media still follow the standards of 

balanced reporting.

Regarding professional standards in online journalism, 

Rikhtun said that although the Internet may be considered 

a source of independent news, it might be too easy to 

launch a website and promote a certain viewpoint. Many 

online outlets tend to retell news already aired or published 

by others.

Ukraine’s ethical media standards correspond to standards 

accepted internationally. All major channels have very solid 

ethical codes that they usually publish online, and many 

strive to spread standards at training events. A few years 

ago, several Internet publications formed a convention to 

help promote ethical standards on the Internet. The panelists 

pointed to many examples of journalists working hard to 

follow ethical standards despite pressure from managers 

to compromise their ethics. However, sooner or later, they 

tend to be fired or decide to leave their jobs. Kvurt said 

that ethical standards are not supported institutionally, and 

the industry quickly gets rid of those determined to uphold 

standards at the expense of the media house’s business or 

political interests. Yuri Lukanov, head of the Kyiv Independent 

Media Trade Union, said that those who openly ignore 

standards are working in the president’s pool of journalists, 

while those following standards are sacked.

The panelists discussed some of the questionable practices 

they see. For example, almost every media outlet has separate 

price lists for print stories and broadcast pieces. Rikhtun 

mentioned that although newspaper articles might contain 

small markers signaling paid-for stories, such stories are 

harder to recognize in online media. The same is true for 

pieces that state officials commission. Rybka said that the 

2010 elections demonstrated that the print sector has lot of 

jeansa publications.

Self-censorship exists and is on the rise, even in online 

media—considered the freest platform. Blogger Oleg 

Shynkarenko’s interrogation proved that the SBU monitors 

the Internet, although the extent of its reach is not known. 

According to Sergeev, the political situation contributes to 

self-censorship, but Lavrov cited the lack of job security for 

journalists as a major cause as well. Most journalists are not 

staff members, and usually they are paid under the table. 

Often outlets hire them as private entrepreneurs or under 

agreements for an author’s fee, accompanied by a disclaimer 

exempting publishers from liability for any damages that 

might be claimed for the story. After the presidential 

elections, the question “are we going to cover this?” was 

heard more often in the newsroom. Danylov agreed that 

sometimes media fail to cover issues that might be discussed 

in every marketplace of the city, just to avoid unpleasant 

consequences. Sergeev said, however, that if a story is 

newsworthy, the anticipation of making a splash will override 

the instinct to self-censor.

Pankratova provided the example of a professional 

investigative journalist in Kremenchug that has begun to 

weigh every word, running her work by a lawyer, when she 

writes about a local mayor. Khomenok added that the regions 

have seen several quiet or scandalous dismissals of journalists, 

Journalism meets professional  
standards of quality.

PROFESSIONAL JOURNALISM INDICATORS:

>	 Reporting is fair, objective, and well-sourced.

>	 Journalists follow recognized and accepted ethical standards.

>	 Journalists and editors do not practice self-censorship.

>	 Journalists cover key events and issues.

>	 Pay levels for journalists and other media professionals are 
sufficiently high to discourage corruption and retain qualified 
personnel within the media profession.

>	 Entertainment programming does not eclipse news and 
information programming.

>	 Facilities and equipment for gathering, producing, and 
distributing news are modern and efficient.

>	 Quality niche reporting and programming exist (investigative, 
economics/business, local, political).



MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2011210

and these cases showed their colleagues how they should 

behave if they want to keep their jobs. In fall 2010, regional 

media covered local elections weakly, primarily in order 

to evade political problems. According to Rikhtun, in state 

and municipal media, self-censorship reaches to the level of 

editorial policy. She noted that a deputy editor that worked 

at a private regional television station for five years was fired 

because she signed a “Stop Censorship” petition.

Regarding the media’s reach in covering major news and 

events, Pankratova pointed to Telekrytyka’s monitoring of 

major television channels—which confirmed that major media 

outlets ignore or stifle many socially important topics. For 

these issues, only the 25 to 30 percent of Ukrainians using the 

Internet can find the truth through information agencies and 

other websites. According to Syumar, forbidden topics and 

personalities inconvenient for the government have emerged. 

Prosecution of the opposition, dramatic differences in medical 

care allocation for government ministers versus regular 

citizens, human rights activists, news on unemployment, and 

other social problems are some of the topics that the eight 

major television channels avoid unanimously. (Sometimes STB 

and Kanal 5 are exceptions to this rule.) Television journalists 

on the panel complained about the media’s failure to cover 

critiques on new governmental appointees and Kharkiv 

agreements on the Russian fleet and gas prices. One journalist 

was told to show positive features and not analyze them. On 

the business side, no Ukrainian print outlets covered the huge 

recall of Toyota cars in the United States, because at that 

time, Toyota was signing lucrative contracts for advertising 

in Ukraine.

During the panel discussions, Kvurt stated that media outlets 

not only silence many issues but deliberately manipulate 

the news: for example, Russian political technologist Igor 

Shuvalov edits stories and interviews online at three major 

channels (Inter, Pershyi Nacionalnyi, and ICTV). As a result, 

socially important topics are either not covered or covered in 

a distorted way. In another example, Inter channel reported 

that entrepreneurs protesting the tax code left Maydan 

voluntarily, while in fact their encampment was dismantled 

with the aid of law enforcement bodies. Important topics 

such as the new tax code were mentioned almost every day in 

2010 in the news—but the media shied away from providing 

details about the ensuing protests by entrepreneurs and the 

problems that the new rules caused. Similarly, the media 

always covered more positively the various international 

statements critical of the Ukrainian government. Khomenok 

pointed out, however, that the development of new media 

offers a way to shatter the silence on some of these topics; 

for example, millions watched the video streaming of the 

entrepreneurs protesting the tax code.

The compensation level for journalists is extremely low—as 

low as secretarial jobs in the business sector. According to 

Lavrov, this explains the lack of highly qualified journalists. 

Generally, reporters and editors do not make lots of 

money, but they make more than teachers and some other 

professionals. As civil servants, municipal and state media 

employees enjoy the privilege of a lucrative pension. 

However, according to Danylov, the economic crisis led to 

50 to 70 percent cuts in revenues for regional broadcasters, 

and with advertising budgets still low, broadcasters cannot 

afford to increase pay for journalists. In this climate, keeping 

qualified personnel is a difficult challenge. Kvurt stressed that 

to reduce costs, management gets rid of the most expensive 

employees and hires cheaper, less diligent journalists who 

think less of mission and fulfill orders. Over the last few 

years, corruption in the media sector moved from the level 

of journalists who would take money for stories to the upper 

level of owners and management.

The panelists tended to agree that entertainment 

programming is increasing, although the media sector has 

separate news channels and plenty of news sources. About 

nine nationwide channels have regular news programs, at 

least six have weekly talk shows dedicated to political and 

social issues, and two to three channels are dedicated to news 

only. Although television proffers much more entertainment 

programming than print or online outlets do, Ukrainians still 

seem to have enough news sources. Khomenok and Rybkat, 

however, noted that a number of pseudo-investigative 

television programs have a more entertainment tone, to the 

discredit of the genre.

In terms of access to modern facilities and equipment, the 

panelists agreed that proper technical facilities are available 

and rather affordable, even for the regions. The only limiting 

factor is cost, but technologies are becoming cheaper.

According to the panelists, niche reporting is insufficient. 

Although journalists cover various topics, they usually lack 

sufficient expertise to cover topics properly and in depth, 

and they make poor use of experts. Reasons cited include 

the need to reduce costs, and; the growing workload that 

prevents journalists from spending resources, either on 

time-consuming investigations or deeper digging into the 

beat. Sometimes owners are afraid of consequences, or 

journalists themselves do not want to bother. Pankratova 

stressed that many investigative centers and journalists are 

supported by donor funds, and the quality of investigations 

increases at the regional level, as donors are more likely to 

influence the situation at the local level. Ukraine has several 

regional bureaus of investigative reporters.



211Ukraine

According to Pogorelov, a wide variety of topical publications 

are available. Lavrov noted that media houses pay more 

attention to economic journalism than other niche areas, as 

many publishers believe that a high-quality economic section 

can attract advertisers. He mentioned, however, that the 

Ukraine has a total absence of consumer issues coverage, such 

as Consumer Reports provides in the United States or Stiftung 

Warentest in Germany.

Objective 3: Plurality of News

Ukraine Objective Score: 2.04

Diverse news sources are available to citizens. Uncovering 

the truth, however, may require digging it up from several 

sources, primarily Internet media. In addition, the choice 

is much poorer in small towns, and there is a digital gap 

between large cities and rural areas. Most of the population 

uses television as a news source, and 25 to 30 percent use the 

Internet to obtain news. 

The rise in this objective’s score is due generally to the 

development of new media, which provide more diverse 

and independent information sources. Specifically, indicators 

4 (news agencies) and 5 (private media produce their own 

news) received higher scores, to lead the growth in score. 

There were some differences in where scores fell, however. 

Indicator 3 (state media are non-partisan) fell short of the 

objective score by more than a point, while indicator 6 

(transparency and concentration of media ownership) lagged 

by more than half a point. Indicators 1 (plurality of sources 

and perspectives), 2 (citizen access to media), and 4 all scored 

more than half a point more than the objective score.

According to a December 2010 poll of 2,076 people by 

Research & Branding Group, 56 percent of Ukrainians trust 

Ukrainian media, 60 percent value stability more than 

freedom of speech, 51 percent believe that free speech is 

threatened, and 53 percent believe that Ukrainian media 

are free. The poll showed that television is the main source 

of news for 69 percent of Ukrainians, and the Internet for 

15.5 percent.

According to InMind research undertaken for the Internet 

Association of Ukraine, Internet penetration in October 2010 

reached 33 percent (i.e., one third of adults in Ukraine are 

Internet users). There are 12.9 million regular Internet users 

aged 15+ years old, and 8.3 million of them live in cities 

of more than 50,000 inhabitants. About 4.6 million live in 

smaller cities and villages. About 8.7 million Ukrainians use 

the Internet almost every day, and a majority of Ukrainian 

users access the Internet from their home computers. About 

3.35 million people use broadband Internet. Ukraine shows 

the fastest growth rate of internal traffic, and places fifth in 

Europe in this indicator. 

According to Pogorelov, citizens have no technical limits to 

finding news. The main limitation to citizen access to diverse, 

in-depth, and/or specific information is the quality of media. 

A citizen can access information and media, but quality 

and depth vary, and price for them may become limiting. 

Kvurt agreed that generally the country has enough news 

sources, but he underlined a lack of proficiency in foreign 

languages as an added barrier for some. Also, the number 

of publications did not decrease, but the number of dailies 

published was reduced across Ukraine.

Additionally, Kvurt stressed that it is necessary to admit that 

Ukraine has a digital gap: in rural areas and small towns, 

people primarily enjoy limited television and few newspapers; 

in larger cities, many more opportunities are available. 

Khomenok mentioned that in Crimea, people might be on a 

waiting list for a couple of years to get broadband Internet 

access, due to the Ukrtelekom monopoly. The law places no 

restrictions on access, though there were a few examples 

of semi-oppositional channels having difficulties getting on 

cable providers.

Usage of social networks, especially among younger people, 

is growing rapidly. During the last three years, more than 80 

percent of Ukrainian users joined the Russian social networks 

Odnoklassniki and VKontakte. Facebook’s Ukrainian users 

reached 1 million in January 2011—up from 200,000 in 

Multiple news sources provide citizens  
with reliable, objective news.

PLURALITY OF NEWS SOURCES INDICATORS:

>	 Plurality of public and private news sources (e.g., print, broadcast, 
internet, mobile) exists and offer multiple viewpoints.

>	 Citizens’ access to domestic or international media is not 
restricted by law, economics, or other means.

>	 State or public media reflect the views of the political spectrum, 
are non-partisan, and serve the public interest.

>	 Independent news agencies gather and distribute news for 
media outlets.

>	 Private media produce their own news.

>	 Transparency of media ownership allows consumers to judge the 
objectivity of news; media ownership is not concentrated in a 
few conglomerates.

>	 A broad spectrum of social interests are reflected and 
represented in the media, including minority-language 
information sources.

>	 The media provide news coverage and information about local, 
national, and international issues.



MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2011212

January 2010. By the end of 2011, Facebook may number 

among the three most visited websites, along with Google 

and VKontakte. Ukrainians have 5.9 million VKontakte 

accounts and 100,000 Twitter accounts. According to Yandex, 

Ukraine had 700,000 blogs in 2010—100,000 of them active. It 

represents a 40 percent growth of the blogosphere over the 

previous year. Among the 10 most visited websites in 2010, 

only one is Ukrainian (www.ukr.net); others are international 

or Russian. One of the most popular independent news 

sources, Ukrainska Pravda, draws 200,000 online readers 

a day. 

In light of these trends, many publications stopped in 2010 

or plan to stop their print versions and focus on the Internet. 

Television also started to use new technologies. Channel TV 

24 was one of the first to release an iPhone application to 

allow viewers to watch its programs on smartphones.

Access to foreign media is generally not limited, aside 

from language barriers and the costs, and low availability 

outside of cities. However, Rikhtun mentioned instances 

in which municipal utilities ordered citizens to dismantle 

satellite dishes. Allegedly, the municipal authorities favored 

local cable operators who were having difficulty increasing 

subscribers. Russian-language sources are the most common 

foreign sources available; but according to Kvurt, this is 

more a danger for national informational security than 

an advantage.

State and municipal media, with a few exceptions, serve the 

interests of the ruling power primarily. Danylov emphasized 

that with the change of power, within one day state media 

immediately attuned to new priorities. Media outlets 

funded from the state budget focus most of their efforts 

on covering the authorities. In terms of other news, by and 

large, state-sponsored news programs are dull and distant 

from people’s needs. Kvurt stated that the country has no 

truly public media, and despite the diversity of various private 

media outlets, they cannot assume the role that a truly public 

media should play.

The major Ukrainian news agencies are the private UNIAN, 

Interfax, Ukrainski Novyny, LigaBiznesInform, RBC-Ukraine 

(Ukrainian agency of the Russian RosBiznesKonsulting Group), 

and state-owned Ukrinform. Rybka noted that apparently, 

two major news agencies—Ukrainski Novyny (belonging to 

Khoroshkovskiy) and Interfax (with a history of friendliness 

to the government)—are favored and receive exclusive news 

from the government. Their employees are included in the 

pools of top officials, and drink coffee in reception areas 

waiting for the news to be released to them. He added 

that the sector has problems with protection of intellectual 

property: published reports are taken from news agencies 

and not cited properly.

Danylov said that regional media cannot afford foreign news 

agencies and even some Ukrainian agencies. On the other 

hand, a local regional agency cannot find clients among local 

media capable of paying a modest fee. Pankratova mentioned 

that very often, smaller newspapers ignore the news agencies’ 

copyrights. Panelists also mentioned that Ukrainians and 

Ukrainian media often use foreign publications translated 

by Russian services such as inosmi.ru and inopressa.ru, which 

might select foreign news according to their agendas.

Private media produce their own news, and local news is the 

foundation for regional media. According to the panelists, 

usually the leading private media produce superior coverage; 

they are more modern and better equipped to respond to 

audience needs. There are strong online media outlets that 

produce their own content, and they host many bloggers. 

However, blogs tend to be more about opinion and analysis 

rather than simply news.

Ukrainian law includes no requirements to disclose media 

ownership, and often the true owners are hidden under 

numerous foreign companies. In some cases, people can 

find this data from alternative sources of news in the 

Internet. For the average citizen, it is not obvious who 

owns or controls blogs or other online media. According 

to Syumar, transparency of ownership and the progressive 

monopolization of television are still problems. For example, 

nine television channels belong to Khoroshkovskyi, and; three 

major television channels belong to Viktor Pinchuk, son-in-law 

of ex-president Kuchma. Other major media owners include 

oligarchs Renat Akhmetov and Ihor Kolomoiskyi.

Thus, media ownership is concentrated in the hands of 

large Ukrainian businessmen close to politics, and foreign 

investments are almost absent. Some Russian companies 

have Ukrainian media interests: for instance, Russian ORT 

owns a 29 percent stake in the UA Inter Media Group; RBC 

news agency has daughter company in Ukraine, and; the 

newspaper Kommersant is in circulation. Korrespondent 

weekly is owned by a US citizen, and Kyiv Post is owned 

by transnational Istil group. In a recent report on legal 

limitations for investing across borders, the World Bank 

Group evaluated the Ukrainian media sector as low as 15 

percent. The telecommunications sector is also subject to 

limits in direct foreign investments.

A broad spectrum of social interests are reflected and 

represented in the media, but according to the panelists, the 

media neglect some topics and coverage does not always 

meet expectations for quality. Ethnicity, social convention, 

and religion are covered fairly well, because they are 

important to the agenda of Ukrainian society. For instance, 

a sample issue of the national weekly Ukrainiskiy Tyzhden 

contained a story on a conflict between orthodox churches in 



213Ukraine

Ukraine, one on Crimea in general, and one questioning the 

policy toward Crimean Tatars.

Ukraine has no community media in the true sense, but local 

and regional media do cover a rather broad spectrum of 

social interests—and according to the panelists, private media 

usually do this better than state-owned or municipal outlets. 

Media do not frequently cover the topics of gender and 

sexual orientation, however.

Generally, media cover local, national, and international 

issues. Nationwide media do cover regions when important 

events take place, and many media outlets that are trying to 

attract a wider audience include special sections on certain 

geographic areas. At the regional level, media cover local, 

national, and international news, although the quality of 

coverage depends on the outlet. At a more local level (usually 

municipal media), the quality and range of coverage is very 

poor, due to self-censorship, low professional standards, 

and the lack of financing. According to Kvurt, Ukrainian 

media coverage of international news may appear sufficient 

at first glance, but upon closer inspection, it is often 

rather superficial.

Objective 4: Business Management

Ukraine Objective Score: 1.97

The decline in this objective resulted from lower panelist 

scores for indicators 4 (advertising revenue compared to 

other revue sources), 5 (government distortion of the media 

market), and 7 (audience and circulation statistics). Indicator 

5 was the only indicator to score substantially different than 

the objective score, lagging by more than half a point. To 

some, indicator 5’s lower score is due to the rewording of this 

indicator, which was intended to focus panelists’ attention on 

the government’s impact on the media market as a whole, 

beyond subsidies.

While profitable, well-managed, and professional media 

businesses exist, many media are just mouthpieces of political 

and business interests. State and municipal media financing 

of such outlets, and the lack of transparency in spending, 

create unfair competition. According to Khomenok, a narrow 

segment of successful and well-managed media fight for 

survival amid unfair competition in a non-transparent and 

corrupt market. Kyiv-based journalist Lavrov agreed that 

just a handful of Ukrainian media outlets, especially in print 

media, are self-sufficient and operate purely as businesses. As 

a result, private media have to rely on subsidies from their 

owners. Syumar accepted that media business management is 

rather efficient at many outlets, but that does not guarantee 

their independence. The panelists spoke of instances of 

economic pressure on media outlets; for instance, Ukrainskyi 

Tyzhden, a weekly that is critical of the government, was 

rejected from distribution on airlines, despite an agreement 

that it had forged.

Kvurt noted that since 2005, national television has been a 

highly profitable business, but with problems of corruption, 

a concentration of large shares of media in few hands, 

non-transparency, and an absence of a sense of social 

responsibility to fulfill media’s watchdog role and cover 

socially important issues objectively. Most state and municipal 

media managers do not view their outlets as businesses, and 

in serving the interests of their founders and patrons, they 

disregard efficiency in spending taxpayers’ money.

Media receive revenue from multiple sources. Print media 

earn primarily from advertising, hidden advertising, and 

subscriptions. Television stations sell advertising and programs 

and arrange small services such as live broadcasts. State and 

municipal media do not receive enough state funding, and 

they try also to earn money in the marketplace. According 

to Pogorelov, for a long time, primarily only large national 

and regional media have been building their business 

professionally. Smaller outlets were not paying enough 

attention to marketing, research, or the need to diversify 

revenue sources. Now, more and more businesses build their 

business on the basis of research, polls, and sales figures. 

However, not all of them can afford to acquire research data.

There are certain disproportions in the advertising market 

between television and other media, and between the urban 

center and the regions. Direct commercial advertising is more 

media are well-managed ENTERPRISES,  
allowing editorial independence.

BUSINESS MANAGEMENT INDICATORS:

>	 Media outlets operate as efficient and self-sustaining enterprises.

>	 Media receive revenue from a multitude of sources.

>	 Advertising agencies and related industries support an 
advertising market.

>	 Advertising revenue as a percentage of total revenue is in line 
with accepted standards.

>	 Government subsidies and advertising are distributed fairly, 
governed by law, and neither subvert editorial independence nor 
distort the market.

>	 Market research is used to formulate strategic plans, enhance 
advertising revenue, and tailor the product to the needs and 
interests of the audience.

>	 Broadcast ratings, circulation figures, and internet statistics are 
reliably and independently produced.



MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2011214

increase of newsprint costs, publishers had been increasing 

costs gradually since 2008.

Radio advertising reached UAH 200 million ($25,485,800), 

and might gain back 14 percent in 2011. Internet advertising 

grew by 93 percent to UAH 280 million ($35,680,200), with a 

forecast of 43 percent growth in 2010; Internet advertising is 

a leader in growth.

Advertising revenue as a percentage of total revenue is in 

line with accepted standards, and Kvurt said that he believes 

that the share of advertising revenue has increased. During 

Kuchma’s time in office, there was less political advertising, 

because administrative pressure was used to secure 

desired coverage. During Yuschenko’s time of pluralism, 

politicians had to spend more money for coverage. Now, 

the situation has returned to using less money to obtain 

favorable coverage.

The share of political money in the market remains 

substantial, and state subsidies for state and municipal media 

are not distributed transparently. The amount of funding 

varies greatly, depending on the relevant local authorities’ 

decisions, and government funding definitely influences 

editorial policies and distorts the market. The government 

also allocates funds for “information coverage” of its 

activities, and this almost always constitutes advertorials 

about the government. Authorities do not distribute these 

funds in a transparent or competitive way. Sometimes they 

give funds directly to local municipal media, and sometimes 

they distribute to a pool of local media. There is a mandate 

that Ukraine’s laws must be published in two governmental 

newspapers, Uryadovyi Kurier and Holos Ukrainy, which gives 

them additional revenue.

Only major media in large cities can afford market research. 

At about $3,000 per month, participation in GfK Ukraine 

market research panels is unrealistic for regional media. 

Danylov added that since 2008, he had to reduce his 

marketing department and related expenses substantially, 

except for certain research conducted in house or by a third 

party. However, he stressed that quality audience research 

is not affordable for regional and local media. Furthermore, 

local advertisers lack awareness of its applications. Sergeev 

mentioned that once a year, the U-Media project of Internews 

Network orders research and offers the results to regional 

media at a reduced cost. Several media in Chernivtsi bought 

TNS media audience research last year, but only two actually 

used it. Khomenok emphasized that many media outlets in 

Crimea do not make use of the research data that is available.

According to Syumar, the media sector has no recognized 

system of broadcast ratings, circulations, or Internet statistics. 

Panelists agreed that the GfK panel has certain discrepancies, 

developed in the capital and large cities, while in the regions, 

classifieds and personal congratulatory notices are the most 

common form of advertising. Advertising agencies do not 

want to bother with small commissions from small accounts; 

therefore, they prefer working with larger media or asking 

for bribes. Regional television have difficulty competing 

with national television, as it cannot afford to buy research 

results or pay the fees to be included in ratings research. 

However, Sergeev and Danylov confirmed that the situation 

improved for regional television stations in 2010. Internet 

advertising grew as well, with advertisers drawn to the 

inexpensive format.

According to the All-Ukrainian Advertising Coalition, the 

2010 media advertising market (television, radio, print, and 

Internet) totaled UAH 5.706 billion ($727.1 million), up 28.6 

percent in these segments from 2009—and estimates point 

to possible gains of about 20 percent in 2011. In addition to 

this figure, political advertising was estimated at about UAH 

300 million ($38.2 million, up one-third from the 2009 figure) 

with more than 50 percent in television and 30 percent in 

print media. In hryvnia, the advertising market has just about 

returned to pre-crisis 2008 figures; however, it has not in US 

dollars (the US dollar rate for much of 2008 was about 5 UAH, 

while now it is about 8 UAH).

The 2010 television advertising market reached UAH 2.68 

billion ($342 million), up 34 percent from 2009, with top 

television advertisers including Procter & Gamble, Henkel, 

Uniliever, Benckiser, Colgate-Palmolive, Kraft Foods, Nestle, 

L’Oreal, SC Johnson, and GlaxoSmithKline. The share of 

regional television amounted to just UAH 115 million ($14.7 

million, 15 percent higher than 2009). In 2011, estimates 

predict that national television stations might add 33 percent 

to their advertising revenues, while regional television might 

gain 10 percent.

Print revenues in 2010 increased by 16.8 percent: UAH 2.21 

billion ($281.6 million) compared to the total of UAH 1.892 

billion ($241 million) in 2009. Out of this figure, only 25 

percent went to regional publications. In 2011, the print 

media expects to see a 14 percent increase. The above figures 

are based on UAPP data, but the Independent Regional Press 

Publishers Association insisted that regional print media 

advertising is larger by UAH 280 million ($35.7 million).

Overall, UAPP reported that the print media earned more 

than UAH 7 billion ($892 million) in 2010, with subscriptions 

accounting for a major part of that sum. This is the first time 

that the press calculated all revenue sources: advertising, 

sales, and subscription. Subscriptions accounted for 23 percent 

of total press revenues in 2008 and 38 percent in 2009, and 

reached 44 percent in 2010, primarily due to price increases. 

To make up for the loss in advertising revenue and the 



215

experiences, provide legal and training support, and lobby 

for industry interests. They collect modest membership 

fees and draw support from donor funds and money from 

sponsors. According to Pogorelov, however, efficiency varies 

among trade and professional organizations, depending on 

the professionalism of association leaders and the demand 

from the professional community. Also, coordination of 

professional communities is rather low, and they have very 

few professional managers. As a result, some panelists 

assessed the impact of professional organizations as poor.

Among trade unions, the Kyiv and Zaporizhzhya unions 

are most active. Modest member fees just cover office and 

secretarial expenses. Grants from donors allow the unions to 

react to violations, and in 2010, Kyiv’s media trade union won 

a dozen court cases. Now, the unions are planning to reform 

the system of member fees. According to Lukanov, however, 

media trade unions are more or less active in the regions, but 

function only formally at the national level. Lavrov considers 

the influence of trade unions rather limited.

According to Pankratova, there is no reputable, all-Ukrainian 

organization protecting journalists’ rights. Self-regulating 

efforts have also failed, as not all journalists recognize the 

existing Commission of Journalism Ethics. The commission, an 

NGO uniting a couple thousand members around signing an 

ethical code, has existed for several years. But its decisions, 

made by a board of 15 media representatives, lack mechanics 

of influence; they cannot take a press card away from an 

unethical journalist, for example. Samar asserted that the 

but generally it reflects the market. The panelists said that 

print media continue lying about their circulations, and the 

industry shows no interest in establishing honest rules.

The Internet is the only medium in Ukraine without 

established advertising monitoring for the whole sector. The 

industry players have just started to select contractors and 

develop their methodologies. According to panelists, tools 

to measure Internet audiences are neither ideal nor fully 

reliable. The Ukrainian Association of Internet Advertising 

contracted Gemius Ukraine and GfK Ukraine to conduct 

research of Internet users in 2008 through 2010. Gemius plans 

to launch new tools in 2011 to gain more relevancy. Another 

source of Internet statistics is Bigmir, which counts browsers 

that opened websites with a pre-installed Bigmir-meter. 

The Ukrainian Internet Association, which unites Internet 

providers primarily, contracted InMind for user-centric 

research of the Internet audience by offline sampling and 

further installation of monitoring software on users’ PCs.

Objective 5: Supporting Institutions

Ukraine Objective Score: 2.20

This objective score remained nearly the same as last year, 

with the slight decrease due mostly to a lower evaluation 

of indicator 6 (sources of media equipment, newsprint, 

and printing). Most indicators scored within a half-point of 

the objective score, although indicator 3 (NGOs) exceeded 

that margin slightly, while indicator 4 (academic journalism 

programs) lagged behind by nearly a point.

The industry is represented by major trade associations, 

including the Industrial Television Committee, the 

Independent Broadcaster Association (IAB) and Radio 

Committee in broadcasting; the UAPP and the Association of 

Independent Regional Publishers of Ukraine (AIRPU) in print 

media (including their web endeavors), and; the Ukrainian 

Internet Association, the All-Ukrainian Advertising Coalition, 

and the Ukrainian Association of Internet Advertising. All 

of these associations are independent from the government 

and cooperate with international bodies—for example, both 

newspaper associations are part of the World Association of 

Newspapers. AIRPU managed to conduct the second annual 

All-Ukrainian Newspaper Congress in October 2010, and 

thanks to its efforts, the congress of the World Association of 

Newspapers will be held in Kyiv in 2012.

Some panelists had a positive view of the efficiency of trade 

associations and their contributions to industry development. 

According to Sergeev and Danylov (IAB and UAPP members), 

trade associations support members as platforms to exchange 

Ukraine

Supporting institutions function in the 
professional interests of independent media.

SUPPORTING INSTITUTIONS INDICATORS:

>	 Trade associations represent the interests of media owners and 
managers and provide member services.

>	 Professional associations work to protect journalists’ rights and 
promote quality journalism.

>	 NGOs support free speech and independent media.

>	 Quality journalism degree programs exist providing substantial 
practical experience.

>	 Short-term training and in-service training institutions and 
programs allow journalists to upgrade skills or acquire new skills.

>	 Sources of media equipment, newsprint, and printing facilities 
are apolitical, not monopolized, and not restricted.

>	 Channels of media distribution (e.g., kiosks, transmitters, cable, 
internet, mobile) are apolitical, not monopolized, and not 
restricted.

>	 Information and communication technology infrastructure 
sufficiently meets the needs of media and citizens.



MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2011216

Ukraine, but the programs and teachers remain inadequate 

for industry needs, leading Lavrov to say that he would prefer 

to work with and train young journalists without a formal 

journalism education. Rikhtun stressed that not only do most 

teachers in university journalism departments lack practical 

exposure to journalism, but they are often former or current 

employees of governmental press offices.

Annually, more than 10,000 students graduate as journalists. 

Many Ukrainian journalism graduates do not go to work 

to for media outlets; some go to press offices, while others 

go on to get higher degrees in a humanitarian field or go 

another direction. Although Ukrainians have opportunities 

to study journalism abroad, and such travel is not restricted 

at all, the option is too expensive for average citizens. Most 

students able to take advantage of study-abroad programs 

receive foreign grants—and for a country the size of Ukraine, 

there are very few grants to study journalism overseas. 

Various short-term training courses are available, but 

probably not for all departments and levels. Danylov stressed 

that individual media outlets must adopt a longer-term, more 

systematic approach to staff training. Sergeev mentioned 

the usefulness of an in-house training program that his 

outlet uses from time to time. Khomenok stressed that 

longer-term (15 days for managers and editors; 27 days for 

journalists) training cycles conducted from 1998 to 2003 

made much more of a difference, increasing the critical mass 

of qualified personnel to compensate for poor academic 

instruction. Today, most of the programs offered are two-day 

to three-day workshops. According to Lavrov, NGOs run 

some useful training programs, but many programs exist 

only as tools to spend grants from foreign organizations and 

development programs supporting the media. Furthermore, 

following the economic crisis, journalists and media 

professionals have limited ability to pay for extra training 

remains, and both the opportunity and demand for courses 

have decreased. Usually journalists cannot afford to pay for 

training themselves, and employers are sometimes reluctant 

to invest in staff training, given the high turnover.

Printing facilities are fully de-monopolized. According to 

Khomenok, every second region has two to four decent 

printing houses, furnished primarily with second-hand foreign 

equipment. Service irregularities occur, but not for political 

reasons. Danylov registered displeasure that the state does 

not regulate the newsprint supply in Ukraine. The prices go 

up regularly, due to the non-transparent system of its customs 

clearance and an alleged deal between suppliers. Newsprint 

costs 1.5 to 2 times more than the European average, while 

newspapers are 5 times cheaper in Ukraine than in Europe. 

Sergeev suspects collusion between suppliers of television and 

level of journalists’ self-organization is low, and trade unions 

remain ineffective and weak.

The Union of Journalists of Ukraine, a remnant of the Soviet 

era, remains primarily as a defender of municipal media 

interests; from time to time, it makes relevant statements 

about the industry. Its membership has increased over the 

last years, as it helps to obtain Shengen visas. However, the 

panelists questioned its financial transparency; it is funded 

from the state budget and also collects member fees. 

Panelists also said that the Honored Journalist of Ukraine 

award is fully discredited, as it is awarded at the president’s 

direction—usually to the people who are the best in fulfilling 

instructions from above.

Major NGOs supporting the media include the Academy 

of Ukrainian Press; the Institute of Mass Information, 

a member of the International Freedom of Expression 

Exchange; Internews-Ukraine; the Media Law Institute; the 

Media Lawyers Association; the Regional Press Development 

Institute; Telekrytyka, and; a regional organization, the 

Information and the Press Center in Simferopol. They monitor 

violations, render legal support, provide training in various 

areas, develop and lobby laws, and conduct media literacy 

and other projects. The country has various regional press 

clubs and other NGOs, but the reach of most NGOs tends 

to be limited to larger cities—very few, if any, are found in 

rural areas.

According to Kvurt, Ukraine’s media NGOs are 

values-oriented; they defend standards and principles, not the 

interests of certain members. They influence the situation as 

far as the resources available to them allow. The state neither 

helps such organizations nor interferes with their activities. 

The legislation surrounding NGOs is, however, imperfect 

enough that it is a potential threat to NGOs. Furthermore, 

the tax legislation for NGOs contains some confusing 

contradictions that the new tax code failed to clear up. 

However, Kvurt expressed his opinion that any attempts to 

strengthen the legislative footing of NGOs in the current 

climate would only aggravate their status. According to 

Pankratova, there were recent reports on attempts by the 

SBU to check activities of some organizations working with 

the International Renaissance Foundation, a group in Vinnitsa 

focused on protecting human rights.

Panelists said that unfortunately, the School of Digital 

Future at Kyiv-Mohyla Academy, financed for a few years 

by Ukrainian billionaire Renat Akhmetov’s foundation, 

represents the only attempt to develop innovation in 

journalism education. Kyiv-Mohyla Academy’s master and 

doctoral programs in journalism are also practice-oriented. 

There are 71 journalism departments at universities all over 



217

List of Panel Participants

Viktor Danylov, director, TRC Rivne-1; publisher, OGO 

Publishing House, Rivne

Oleg Khomenok, media advisor, Internews’ U-Media project, 

Kyiv

Kostyantyn Kvurt, chairman of the board, Internews-Ukraine, 

Kyiv

Vladyslav Lavrov, journalist, Kyiv Post, Kyiv

Yuriy Lukanov, journalist; head, Kyiv Independent Media 

Trade-Union, Kyiv

Lyudmyla Pankratova, media lawyer, Kyiv

Oleksiy Pogorelov, general director, Ukrainian Association of 

Press Publishers, Kyiv

Tetyana Rikhtun, director, Sebastopol Information and Press 

Center, Sebastopol

Yevgen Rybka, content editor of the dossier section, 

Ligabiznesinform, Kyiv

Gennadiy Sergeyev, director, TRC Chernivtsi, Chernivtsi

The following participants filled out a questionnaire but 

could not attend the panel discussion.

Oksana Brovko, executive director, Association of the 

Independent Regional Publishers of Ukraine, Kyiv

Tetyana Lebedeva, honorary chairman of the Independent 

Broadcasters Association, Kyiv

Nataliya Lygachova-Chornolutska, chairman of the board, 

Telekritika NGO, Kyiv

Viktoria Syumar, executive director, Institute of Mass 

Information, Kyiv

Moderator and Author

Kateryna Laba, executive director, Regional Press 

Development Institute, Kyiv

The panel discussion was convened on December 6, 2010.

radio equipment as well; the country has many suppliers, but 

the costs are also 1.5 to 2 times higher than European norms.

Sergeev also mentioned instances of ungrounded refusals 

by cable operators to carry some channels. In mountainous 

areas, he rents tower space from the state RRT concern to 

mount his transmitters—but he pays as if he rents a full set 

of equipment. Danylov added that using RRT facilities comes 

with the danger of sudden price increases, reaching 10 to 

15 times.

The distribution situation is fine where a city has two 

or three competitive distributors, but publishers owning 

distribution networks often prevent others from distribution. 

Despite last year’s resolution of the Cabinet of Ministers to 

provide newsstands at the rate of at least one kiosk per 3000 

inhabitants, Danylov had difficulty gaining permission from 

local officials to add a few more kiosks in his city. At the same 

time, 26 bakery kiosks received permission in one day. Rybka 

agreed that regional print media outlets have noticeable 

difficulty getting the land from local governments for kiosks, 

mainly for political reasons. According to Chernyavskiy, the 

2010 profits of press distributors increased by five percent, 

while sales and subscription prices also increased due to a 

40 percent rise in the cost of newsprint. Another restraint to 

subscription is the poor condition of post boxes, 25 percent of 

which are broken down.

It is absolutely possible to provide mobile content, but it is 

rather expensive. Khomenok underlined a barrier for mobile 

content monetization, noting that all mobile operators take 

70 percent of SMS fees. ICT infrastructure is developing and 

many technical innovations are available in the country. 

However, there is a gap between large cities and rural areas 

in the spread of Internet access and other technologies. 

According to Pogorelov, the absolute and relative cost for 

Internet, mobile content, and cable television is higher in 

towns and rural areas than in large cities, and the quality of 

services is usually lower.

The panelists were also anxious about prospects of digital 

television—specifically, that regional channels may not receive 

space if Ukraine does not follow European recommendations 

about the conversion to digital format. Ukraine has 

committed to transferring to digital DVB-T format by June 

2015. However, the process of introducing digital television in 

Ukraine is inefficient and slow due to low awareness; a lack 

of market incentives, and; governmental bodies’ low effort to 

launch the process properly, develop a good plan of transfer, 

or pave the way legally.

Ukraine




