
MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2011272

TUrkMENISTAN

The government enjoys absolute power in controlling the mass media outlets 

in the country, exercising strict censorship and harassment to control those 

journalists who persist in working independently, and to ensure that the media 

focus primarily on extolling the virtues of the country’s leadership.



273

INTRODUCTION

TUrkMENISTAN

EEnergy-rich Turkmenistan has strengthened its position as a key player in Central Asia by opening up its 

lucrative oil and gas reserves after years of isolation under the dictatorship of its former leader Saparmurat 

Niyazov. Turkmenistan could hold the third-largest gas reserves in the world, trailing only russia and Iran. As 

radio Free Europe/radio Liberty (rFE/rL) reported, this huge gas reserve would meet the EU’s energy needs for 

about 50 years. In 2010, the former Soviet republic signed numerous international, multibillion-dollar energy 

projects, including a new multibillion-dollar gas pipeline project to neighboring Iran, and it negotiated to 

increase gas supplied to China. Turkmenistan also pledged gas commitments to Western projects, including 

Nabucco and the Trans-Caspian Gas Pipeline, and signed an agreement in December to build a gas pipeline to 

India via Pakistan and neighboring Afghanistan—known as the Trans-Afghanistan pipeline, or TAPI link.

After Niyazov’s death in 2006, former health minister Gurbanguly Berdymukhammedov was elected president 

on February 11, 2007—in an election that observers deemed neither free nor fair. However, President 

Berdymukhammedov has made some improvements to the country’s pension, education, and health-care 

systems, and ordered Turkmenistan’s constitution and legal code rewritten to meet international standards. 

In May, the parliament approved new criminal codes that reduced the maximum term of imprisonment for 

violent crimes from 25 years to 15 years, and introduced a system of fines as an alternative to prison.

Turkmenistan has not had a single opposition party or a private media outlet during its nearly two decades of 

independence, or during the 70-some years of Soviet rule before that. But in 2010, President Berdymukhammedov 

suggested setting up opposition parties and private media in his country—unprecedented steps for one of the 

most politically restricted countries of the world.

However, many see through these efforts as attempts to burnish Turkemistan’s image internationally and 

profit from the country’s vast natural gas reserves. The government enjoys absolute power in controlling the 

mass media outlets in the country, exercising strict censorship and harassment to control those journalists who 

persist in working independently, and to ensure that the media focus primarily on extolling the virtues of the 

country’s leadership. With Turkmen officials apparently afraid of letting dissenting opinions air, the country 

has no independent media outlets.

Although the government controls new media as well, restricting online access, posting soldiers at the doors 

of Internet cafés, and blocking content, awareness of the Internet is growing steadily among the population. 

More citizens are taking advantage of social networking websites to discuss issues that matter to them, and 

a few brave journalists are writing blogs that provide citizens and foreigners alike deeper insights about the 

true state of affairs—including media developments and access to media technology.

TU
rk

M
EN

ISTA
N

OVERALL
SCORE:
0.35



MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2011274

TUrkMENISTAN AT A GLANCE

MEDIA-SPECIFIC

 > Number of active print outlets, radio stations, television stations: Print: 
24 national and local newspapers, 15 magazines; radio Stations: 5; 
Television Stations: 5

 > Newspaper circulation statistics: Top two by circulation: Netralniy 
Turkmenistan (russian language state-owned daily), Turkmenistan 
(Turkmen language state-owned daily).

 > Broadcast ratings: N/A

 > News agencies: Turkmendovlethabarlary (state-owned)

 > Annual advertising revenue in media sector: N/A

 > Internet usage: 80,400 (2009 est., CIA World Factbook)

GENErAL

 > Population: 4,997,503 (July 2011 est., CIA World Factbook)

 > Capital city: Ashgabat

 > Ethnic groups (% of population): Turkmen 85%, Uzbek 5%, russian 4%, 
other 6% (2003 est., CIA World Factbook)

 > Religions (% of population): Muslim 89%, Eastern Orthodox 9%, 
unknown 2%

 > Languages (% of population): Turkmen (official) 72%, russian 12%, 
Uzbek 9%, other 7%

 > GNI (2009-Atlas): $17.50 billion (World Bank Development  
Indicators, 2010)

 > GNI per capita (2009-PPP): $6,980 (World Bank Development  
Indicators, 2010)

 > Literacy rate: 98.8% (male 99.3%, female 98.3%) (1999 est., CIA  
World Factbook)

 > President or top authority: President Gurbanguly Berdimuhamedow 
(since February 14, 2007)

0.
32

0.
30

0.
24 0.
28 0.

82

0.
74

0.
73

0.
75

0.
39

0.
21 0.
26

0.
25 0.
31

0.
11 0.
14

0.
14 0.

26

0.
23 0.
30

0.
31

20
08

20
08

20
08

0820
09

1110 111009
 

111009
 

111009
 

20
08

20
09

20
11

20
10

MEDIA SUSTAINABILITY INDEX: TURKMENISTAN

SU
ST

A
IN

A
B

IL
IT

Y

OBJECTIVES

U
N

SU
ST

A
IN

A
BL

E
M

IX
ED

 S
YS

TE
M

N
EA

R
SU

ST
A

IN
A

BI
LI

TY
SU

ST
A

IN
A

BL
E

U
N

SU
ST

A
IN

A
BL

E
A

N
TI

-F
RE

E 
PR

ES
S

Unsustainable, Anti-Free Press (0-1): 
Country does not meet or only minimally 
meets objectives. Government and laws 
actively hinder free media development, 
professionalism is low, and media-industry 
activity is minimal.

Unsustainable Mixed System (1-2): 
Country minimally meets objectives, with 
segments of the legal system and government 
opposed to a free media system. Evident 
progress in free-press advocacy, increased 
professionalism, and new media businesses 
may be too recent to judge sustainability.

Near Sustainability (2-3): Country has 
progressed in meeting multiple objectives, 
with legal norms, professionalism, and 
the business environment supportive of 
independent media. Advances have survived 
changes in government and have been 
codified in law and practice. However, more 
time may be needed to ensure that change is 
enduring and that increased professionalism 
and the media business environment 
are sustainable.

Sustainable (3-4): Country has media that 
are considered generally professional, free, 
and sustainable, or to be approaching these 
objectives. Systems supporting independent 
media have survived multiple governments, 
economic fluctuations, and changes in public 
opinion or social conventions.

FREE
SPEECH

PROFESSIONAL
JOURNALISM

PLURALITY OF
NEWS SOURCES

BUSINESS
MANAGEMENT

SUPPORTING
INSTITUTIONS

Scores for all years may be found online at http://www.irex.org/system/files/EE_msiscores.xls



275

a newspaper in Turkmenistan. Turkmen individuals or 

corporations, on other hand, must pay 100 times the size 

of the estimated monthly wage. The State Publishing 

Association, Turkmenmetbugat, issues licenses with approval 

of the Ministry of Internal Affairs and the Cabinet of 

Ministers. The ministries can reject applicants for a variety 

of reasons.

Turkmen authorities regularly detain, harass, and intimidate 

journalists and their families. In July 2010, officials refused 

to let husband-and-wife journalists Annamamed Myatiyev 

and Elena Myatiyeva travel to the Netherlands, and gave 

no clear reason for the ban. Myatiyev needed to undergo 

an operation for a detached retina, according to reporters 

sans Frontières (rSF). Both Myatiyev and his wife worked 

for several years for the government daily Neutralniy 

Turkmenistan before being fired. Myatiyeva was fired in 2002 

for attending a training seminar for journalists in Sweden, 

Due to the political environment in Turkmenistan, IREX 

did not conduct an in-country panel for Turkmenistan. This 

chapter was produced using desk research, interviews, and 

the results of questionnaires filled out by several people 

familiar with the media situation in the country.

OBJECTIVE 1: FREEDOM OF SPEECh

Turkmenistan Objective Score: 0.28

Most Turkmen citizens have not heard of phrases such as 

“freedom of speech” or “freedom of the press.” On paper, 

Turkmenistan’s laws provide comprehensive protection for 

freedom of expression and of the press. The new constitution, 

adopted in 2008 by President Berdymukhammedov, 

reaffirmed these rights—and the government has 

announced plans to reform its media-related laws, too. The 

new constitution gives Turkmens the right to freedom of 

conviction and the expression and freedom of information, 

barring state secrets. The existing law “On the Press and 

Other Mass Media in Turkmenistan” protects the freedom of 

the mass media and also guarantees freedom of information. 

In addition, Article 43 of the new constitution guarantees 

judicial protection of citizens’ dignity and their private and 

political rights and freedoms.

However, in practice, such protections have not been 

implemented or respected. Government officials are either 

unaware of, or simply ignore, the laws. As one writer summed 

up the situation, “The only decision-maker is the President, 

who seeks to get rid of untrustworthy citizens and make the 

entire country stand in line as a frightened crowd.”1

Freedom House, an independent international organization 

monitoring democracy and human rights, regularly ranks 

Turkmenistan as one of the “worst of the worst” repressive 

countries, along with Burma, North korea, and Somalia. 

The organization’s director of advocacy, Paul Schriefer, said 

that these are “countries where individuals have almost no 

opportunity to enjoy the most fundamental rights; regimes 

whose people experience heavy penalties for independent 

thought or action, and where little or no opposition activity is 

permitted to exist.” In this climate, Turkmen journalists dare 

not work for or contribute to foreign media outlets.

To operate in Turkmenistan, mass media outlets are 

required to obtain a government license. Licensing fees 

differ, depending on the applicant. Government entities, 

for example, do not have to pay a licensing fee to launch 

1  Shabunts, Natalya. “Imitation.” Chronicles of Turkmenistan. Turkmen 
Initiative for Human rights, January 26, 2011. http://www.chrono-tm.
org/en/?id=1591 (Available as of March 5, 2011.)

TUrkMENISTAN

Addressing cabinet meetings, the 
president regularly criticizes mass media 
officials for the low ideological and 
artistic standards of Turkmen television 
programs and other media outlets.

LegaL and sociaL norms protect and promote  
free speech and access to pubLic information.

FREE-SPEECH INDICATORS:

> Legal and social protections of free speech exist and are enforced.

> Licensing or registration of media protects a public interest and is 
fair, competitive, and apolitical.

> market entry and tax structure for media are fair and 
comparable to other industries.

> crimes against media professionals, citizen reporters, and media 
outlets are prosecuted vigorously, but occurrences of such crimes 
are rare.

> the law protects the editorial independence of state or 
public media.

> Libel is a civil law issue, public officials are held to higher 
standards, offended party must prove falsity and malice.

> public information is easily available; right of access to 
information is equally enforced for all media, journalists, 
and citizens.

> media outlets’ access to and use of local and international news 
and news sources is not restricted by law.

> entry into the journalism profession is free and government 
imposes no licensing, restrictions, or special rights for journalists.



MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2011276

Turkmen law deems libel and invasion of privacy as 

criminal offenses. The libel law grants special protection 

to government officials, public figures, the state, and 

state symbols. The burden of proof is on the accused, and 

convictions can lead to as many as five years in prison and 

a fine of up to 30 months’ pay. But in practice, libel and 

invasion of privacy are not issues because controls on media 

are so strict—journalists have little chance to publish or air 

critical content.

In terms of access to official information, government officials 

control the release of all information. The presidential 

administration or specially designated officials from the 

regions must approve in advance all interviews with 

government officials.

The Turkmen Initiative for Human rights, an independent 

public organization registered in Austria, reports that 

Turkmen authorities do not consider independent or 

freelance journalists to be journalists. They only count 

employees of the official Turkmen media or representatives 

of foreign news agencies that have obtained official 

accreditation from the Ministry of Foreign Affairs 

of Turkmenistan.

The government holds exclusive oversight of press 

accreditation. It grants visas to journalists only to cover 

specific events, such as international oil and gas conferences 

and other summits, where authorities can monitor their 

activities. reportedly, in August 2010, the president signed a 

decree to explicitly bar almost 40,000 individuals from leaving 

Turkmenistan—a move that affects journalists and academics 

in the country greatly, as well as foreign journalists interested 

in covering Turkmenistan. EurasiaNet.org reported that Najot, 

a human rights group in Uzbekistan, obtained a copy of the 

secret blacklist, which states that the individuals barred from 

entry are employees of various government agencies or are 

the subject of intelligence surveillance. The second part of 

the document lists foreign nationals barred from entry into 

Turkmenistan, including representatives of international 

organizations (Amnesty International, the Soros Foundation, 

and the Memorial Human rights Center), political refugees, 

and 73 journalists.2 One of Turkmenistan’s only bloggers, who 

writes under the pen name Annasoltan, commented that with 

so few journalists allowed in to the country, the information 

available to the international media is, in her words, clichéd 

and reductionist.3

2 Fitzpatrick, Catherine. “Blacklist reportedly Circulated of Undesirables 
in Turkmenistan.” Eurasianet.org, July 31, 2010. http://www.eurasianet.
org/node/61649 (Available as of March 5, 2011.)
3 Annasoltan, “State of Ambivalence: Turkmenistan in the Digital Age.” 
Digital Icons: Studies in Russian, Eurasian and Central European New 
Media, No. 3 (2010); page 2. Available at: http://www.digitalicons.org/
wp-content/uploads/2010/07/Annasoltan-3.1.pdf as of March 5, 2011.

rSF reported. When Myatiyev was fired in July of 2009, he 

was told it was because of the detached retina from which he 

had been suffering for the previous few months. Following 

an international outcry over the case, the authorities later 

allowed the Turkmen journalists to travel to the Netherlands. 

In August 2010, Turkmen officials banned rFE/rL’s Allamourad 

rakhimov, a Prague-based broadcaster and native of 

Turkmenistan, from entering the country, although he held a 

valid visa. rFE/rL reported also that unidentified young men 

attacked its reporter Gurbansoltan Achilova’s home on New 

Year’s Eve. She found all her windows knocked out by stones. 

Earlier, rFE/rL’s Gurbandurdy Durdykuliev was harassed in the 

same way.

Furthermore, the president regularly—and publicly—tells 

the media what they should print and broadcast. Addressing 

cabinet meetings, the president regularly criticizes mass 

media officials for the low ideological and artistic standards 

of Turkmen television programs and other media outlets. 

For that reason, and because of officials’ “unsatisfactory 

performance [and] shortcomings in the work,” the president 

issued warnings to media officials numerous times in 2010. 

For example, in January, the president gave a warning 

to Begench Abaev, the director of Yashlyk channel of the 

General Directorate of Turkmen TV, and he reprimanded 

Minister of Culture and Television and radio Broadcasting 

Gulmurad Muradov.

Two weeks later, President Berdymukhammedov fired 

Annamyrat Annaev, the director of the television channel 

Turkmenistan, for losing control over the quality of 

television programs. On August 20, the president dismissed 

Deputy Culture and Broadcasting Minister Aymuhammet 

Orazmukhammedov for failing to cope with his assigned 

responsibilities. The president added that television 

programming was not conforming to the required quality 

and artistic level to meet the spiritual and cultural needs of 

society. The same day, he dismissed Mekan komekov, the 

director of Turkmen Ovazy channel, for similar reasons.

In November, the president issued a final warning to 

Maksat Altaev, director of Altyn Asyr (“Golden Age”), the 

Turkmenistan television channel of the General Directorate of 

Turkmen TV. In a November 23 report of the semi-state news 

website Turkmenistan.ru, Berdymukhammedov was quoted 

through the press service of the president: “Altaev has got 

the last warning that he will be relieved of his position in 

case of recurrence of such shortcomings.”

During a meeting of the Cabinet of Ministers on September 

25, President Berdymukhammedov severely reprimanded his 

press secretary kakageldi Chariyardurdiev “for shortcomings 

in preparation of official reports and for failing to highlight 

these materials in mass media on time and in high quality.”



277

record infectious diseases such as hepatitis, flu, measles, 

scarlet fever, and others. Before they made records referring 

to ‘acute respiratory disease’ but it turned out that it has 

recently been banned. Now only ‘season cold’ can be used in 

medical records,” noted one commentator.6

Local mass media outlets are failing to cover such issues as 

the government’s refusal to allow hundreds of students to 

go abroad to continue their studies, or even problems that 

russian-Turkmen citizens face, such as the government’s 

practice of blocking citizens with dual citizenship from 

leaving Turkmenistan. EurasiaNet.org has reported on that 

story, however. According to the website, in some cases 

officials ask that russians apply for new Turkmen passports; 

in other cases, migration officials have stated that in order to 

leave the country, russians must either renounce their russian 

citizenship and apply for Turkmen citizenship or renounce 

their Turkmen citizenship and obtain an exit visa to depart 

permanently from Turkmenistan.

In terms of pay levels, the Institute for War and Peace 

reporting (IWPr) quoted a commentator from Ashgabat: 

“The state is spending millions of dollars on improving 

the way television works. Staff are on high salaries by 

local standards and enjoy good working conditions—

high-end equipment, and separate studios and rooms.” Yet, 

despite all this, the programs shown on television are dull 

and mediocre.”7

6 Ibid, Shabunts.
7 “Turkmen Viewers Skeptical of TV reforms,” IWPr. July 23, 2010. 
http://iwpr.net/report-news/turkmen-viewers-sceptical-tv-reforms 
(Available as of March 5, 2011.)

OBJECTIVE 2: PROFESSIONAL JOURNALISM

Turkmenistan Objective Score: 0.75

Journalism in Turkmenistan cannot be considered fair, 

objective, or well sourced. Journalists working for the state 

media produce pro-government reports highlighting the 

president’s accomplishments and success stories, barely 

quoting anyone except the president. Turkmen journalists 

have few, if any, opportunities to improve their professional 

skills, as neither government agencies nor NGOs offer many 

training opportunities.

Turkmen media have no formal ethical guidelines for 

journalists; editors do not distribute or mention to newly 

hired journalists any type of professional standards to follow. 

Working journalists are treated in a “special” way whenever 

they approach government officials for information or for 

quotes. Most of the time, journalists are given gifts for their 

favorable coverage.

Officials censor all of Turkmenistan’s media organizations, 

and journalists self-censor as a matter of professional survival. 

Editors-in-chief are appointed and dismissed by the decrees of 

the president. Annasoltan reported that Turkmenistan citizens 

even self-censor their consumption of media content: “There 

seems to be an unwritten rule about ‘politically correct’ and 

‘socially accepted’ behavior on the Internet, by which almost 

all net users abide. In Turkmenistan, people police their 

own actions and thoughts.”4 “The real news is circulated in 

whispers,” commented another writer.5

Journalists limit their coverage to issues that please 

government ears. For example, Turkmen mass media outlets 

picked up on the romanian Institute of International 

relations and Economic Cooperation’s selection of President 

Berdymukhammedov as “Man of the Year.” State media 

also highlighted extensively the curious Gallup World Poll’s 

report on Turkmenistan, which claimed that Turkmenistan’s 

people are among the world’s top 20 happiest. The Turkmen 

government seized immediately upon the widely publicized 

survey as a propaganda mechanism, and the president 

claimed that it is proof that Turkmenistan enjoys a high 

standard of living.

“The Turkmen mass media focus exclusively on achievements, 

accomplishments, the ‘great reforms’ which are underway 

in the country where poor, beggars, unemployed, infectious 

diseases, and other problems of real life are non-existent. 

Health care practitioners are forbidden to diagnose and 

4 Ibid, Annasoltan, p. 9.
5 Ibid, Shabunts.

TUrkMENISTAN

JournaLism meets professionaL  
standards of quaLity.

PROFESSIONAL JOURNALISM INDICATORS:

> reporting is fair, objective, and well-sourced.

> Journalists follow recognized and accepted ethical standards.

> Journalists and editors do not practice self-censorship.

> Journalists cover key events and issues.

> pay levels for journalists and other media professionals are 
sufficiently high to discourage corruption and retain qualified 
personnel within the media profession.

> entertainment programming does not eclipse news and 
information programming.

> facilities and equipment for gathering, producing, and 
distributing news are modern and efficient.

> quality niche reporting and programming exist (investigative, 
economics/business, local, political).

http://iwpr.net/report-news/turkmen-viewers-sceptical-tv-reforms


MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2011278

check sources against each other, as all media outlets in 

Turkmenistan present only one point of view—that of the 

government. Few Turkmen are aware of the potential to 

receive news through handheld devices such as smartphones 

and/or by SMS news alerts.

People get most of their information through television and 

satellite television. News programs are available according 

to a regular schedule. Currently, Turkmenistan has five state 

television channels, one national radio service, 25 national 

and local newspapers, and 16 magazines. All newspapers 

are alike, as they are all stocked with information on 

government activities from the presidential press services 

or other authorized state bodies. All official information 

is disseminated through the state’s only news agency, 

Turkmen dovlet habarlary. Newspapers are printed and 

circulated but not read. Neither newspapers nor other media 

outlets struggle to win readers, as the government compels 

government employees—including teachers, doctors, military 

personnel, and others—to subscribe.

Materials broadcast on the national television and radio 

channels differ very little, but they all heap praise on the 

leadership—emphasizing in particular the success of President 

Berdymukhammedov’s Era of New revival. State television 

channels offer in-depth reporting only on topics favorable 

to the government, which are really just longer-form, more 

detailed propaganda. Noted one analyst, “The news coverage 

from the sessions of the Cabinet of Ministers or the State 

Security Council stands out. These sessions are covered 

Since coming to power in 2007, President Bedymukhammedov 

has pressured the broadcast media frequently. Observers say 

that the administration has made real attempts to improve 

quality, with government funding for new television stations 

and technical equipment. The president even signed a 

decree to build a new television tower in the capital city of 

Ashgabat. The nearly €140 million project would include more 

than 100 editing rooms and 10 on-air booths. Polimeks, a 

Turkish construction company, is reported to be constructing 

the 24-floor, 211-meter television tower. The facility is 

slated to open in October 2011, according to the semi-state 

Turkmenistan.ru website.

Entertainment programming dominates among local 

media, and Turkmen television programs are filled with 

entertainment. The news program Vatan runs four times 

per day, each broadcast lasting 13 to 17 minutes—without a 

single segment of foreign news, unless the president travels 

abroad. “I never watch the Turkmen [television] channels,” as 

IWPr quoted one Ashgabat resident. “Local television shows 

only folk dancing and talking heads who repeat phrases like 

‘our esteemed president’ and ‘dear president’ all the time.”8

If President Berdymukhammedov takes part in a festive event 

that ends with a concert, all other programs are cancelled 

and the entire concert is shown, focusing on images of the 

president and his entourage. Furthermore, IWPr reported 

that the differences between various channels are minimal, 

with only the presenters’ clothing setting the shows apart. 

The male announcers on the Altyn Asyr channel all wear 

identical suits and ties, while the Miras channel features 

women in Turkmen national costumes.

None of the state-run media outlets offer quality niche 

reporting or investigative reporting. However, Turkmenistan 

is starting to see blogs offering insights into Turkmenistan’s 

“restrictive policies, its urban spaces, its health infrastructure, 

and also new media in Turkmenistan.”9

OBJECTIVE 3: PLURALITY OF NEwS

Turkmenistan Objective Score: 0.25

The Turkmen government funds all media outlets in the 

country, and controls newspapers, magazines, radio, and 

television stations tightly. Citizens have no opportunity to 

8 Ibid, IWPr.
9 “Between Big Brother and the Digital Utopia: e-Governance in 
Post-Totalitarian Space.” Digital Icons: Studies in russian, Eurasian and 
Central European New Media website; http://www.digitalicons.org/
issue03/annasoltan-3-1/ (Available as of March 5, 2011.) Annasoltan’s 
neweurasianet Turkmenistan blog is available, as of March 5, 2011, at: 
http://www.neweurasia.net/category/turkmenistan/

muLtipLe news sources provide citizens  
with reLiabLe, obJective news.

PLURALITY OF NEWS SOURCES INDICATORS:

> plurality of public and private news sources (e.g., print, broadcast, 
internet, mobile) exists and offer multiple viewpoints.

> citizens’ access to domestic or international media is not 
restricted by law, economics, or other means.

> state or public media reflect the views of the political spectrum, 
are non-partisan, and serve the public interest.

> independent news agencies gather and distribute news for 
media outlets.

> private media produce their own news.

> transparency of media ownership allows consumers to judge the 
objectivity of news; media ownership is not concentrated in a 
few conglomerates.

> a broad spectrum of social interests are reflected and 
represented in the media, including minority-language 
information sources.

> the media provide news coverage and information about local, 
national, and international issues.



279

quality of imported newspapers and directing cultural officials 

to “take care of this matter.” He said that Turkmenistan 

produces enough newspapers, magazines, and books to keep 

everyone happy. IWPr confirmed that Turkmenistan is trying 

to stem the trickle of imported newspapers, “…probably to 

stop people reading too much about the ethnic clashes that 

shook southern kyrgyzstan in June.”14

To access foreign television programming, citizens use 

satellite dishes also—a practice widespread throughout the 

country. Turkmen television re-transmits russian Channel 

One broadcasts for about 10 minutes each day. The satellite 

information channel TV-4 broadcasts in several languages, 

including russian, English, Farsi, French, Arabic, and Chinese. 

Print periodicals and television and radio broadcasting 

in languages of other ethnic minorities are not available 

in Turkmenistan.

Generally, newspapers cost next to nothing, but few people 

can afford to own a satellite dish or have access to cable 

television. During the presidential election campaign, the 

president promised to create the right conditions to develop 

the communications network, saying: “I will pay a great 

deal of attention to this sphere. The latest technology—for 

example, the Internet—should be available to every person in 

the country.”

He kept his promise partially, lifting some of the restrictions 

on the Internet, opening up several Internet cafés in the 

capital city and in other regions, and allowing some Turkmen 

citizens to express themselves in an open forum online. Yet 

the government controls the Internet strictly, filtering its 

content and blocking many sites, according to a 2010 report 

by rSF, which lists Turkmenistan among the worst enemies of 

the Internet.15 According to Annasoltan, “In February 2007, 

rFE/rL reported that Turkmen authorities had allowed the 

14 “Further restrictions on Foreign Press in Turkmenistan.” News 
Briefing Central Asia, Institute for War and Peace reporting, 
September 3, 2010. Available at: http://iwpr.net/report-news/further-
restrictions-foreign-press-turkmenistan (Available as of March 5, 2011.)
15 “Web 2.0 versus Control 2.0.” reporters sans Frontières, March 18, 
2010. http://en.rsf.org/web-2-0-versus-control-2-0-18-03-2010,36697.
html (Available as of March 5, 2011.) See also rSF’s website profile 
Internet Enemies: Turkmenistan. http://en.rsf.org/internet-enemie-
turkmenistan,36692.html (Available as of March 5, 2011.)

by gifted story writers. Exuberant in words, these articles 

lack informational content and are abundant in general 

wordings, phrases, conventional texts, boring-to-death clichés, 

inspired by Hitler-Stalin pompous rhetoric. They imitate the 

transparent performance of top echelons of power.”10

However, in 2010 Turkmenistan announced the publication 

of its first private newspaper, Rysgal (Welfare). A commercial 

publication about business affairs, the paper is not truly 

independent, as the president ordered the state-controlled 

Union of Entrepreneurs to establish it. The private newspaper 

“…may publish articles about the successes and positive 

experiences in the field of entrepreneurship,” the president 

said ahead of the first issue of the paper. The first issue of 

Rysgal appeared on September 17. Soon after, IWPr reported 

that local Turkmen media experts were not impressed, 

and that Rysgal is not really any more interesting than 

the existing newspapers. Like others, it features a large 

front-page portrait of President Berdymukhammedov. The 

only difference is that it is printed on glossier paper. A 

local journalist dismissed Rysgal, comparing it to a student 

newspaper—lacking original material, with no analytical 

articles and no views from the entrepreneurs that are the 

target readership, according to IWPr.11

Turkmen blogs, especially within the country, are not yet 

common, but awareness of blogging is growing quietly. The 

main Turkmen blogger for www.neweurasia.net, Annasoltan, 

is a Turkmen-born, Western-educated journalist, working 

under a pseudonym to promote awareness of free media 

to Turkmens.12 A report she authored on the status of the 

digital media in Turkmenistan underlined the government’s 

announcement of the availability of the 3G mobile spectrum 

as “holding out the promise of widespread and continuous 

web connectivity” and noted, “The state’s ambivalent policies 

notwithstanding, there is evidence of vibrant chat rooms and 

sustained efforts by Turkmens to utilize the full potential of 

the Internet.”13

President Berdymukhammedov won credit years ago for 

lifting a longstanding ban on imported foreign newspapers, 

allowing citizens and government institutions to subscribe to 

russian newspapers, with some newspapers and magazines, 

mostly from russia and Uzbekistan, sold at local markets. 

However, according to IWPr, the president clamped down 

again in August 2010, declaring his unhappiness with the 

10 Ibid, Shabunts.
11 “Turkmenistan’s First Private Newspaper Disappoints.” News Briefing 
Central Asia, Institute for War and Peace reporting, October 6, 
2010. http://iwpr.net/report-news/turkmenistan’s-first-private-paper-
disappoints (Available as of March 5, 2011.)
12 Ibid, “Between Big Brother and the Digital Utopia: e-Governance in 
Post-Totalitarian Space.”
13 Ibid, Annasoltan, p. 1.

TUrkMENISTAN

Materials broadcast on the national 
television and radio channels differ very 
little, but they all heap praise on the 
leadership—emphasizing in particular the 
success of President Berdymukhammedov’s 
Era of New Revival.



MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2011280

People in major cities, especially in Ashgabat, have greater 

access to the Internet and other media sources than people 

living outside of Ashgabat. Annasoltan wrote, “This state 

of affairs changes abruptly from bad to worse just a few 

kilometers outside the capital, where computers and the 

Internet are scarce and remain alien concepts to many 

Turkmen citizens. Here, beyond Ashgabat’s megalopolis 

panorama, the ICT situation remains mostly unchanged 

from earlier times. In Turkmenistan, 60 to 70 percent of the 

population live in rural areas, and the gulf between urban 

and rural population is growing.”19 

In another example of the geographic divide, after the 

government announced availability of the 3G spectrum, 

Annasoltan noted, “Turkmens from large towns are also 

routinely disappointed to find that what they covet is not 

within their reach. In March, a resident of Abadan, a town 

located near Ashgabat, rushed to a Turkmen Telecom centre 

to obtain 3G for his mobile phone when he heard the news 

that 3G is now available in Turkmenistan. However, he 

returned disappointed, having learned that 3G availability 

was confined to Ashgabat alone.”20

Pricing limits Internet availability as well. According to rFE/

rL, “Access to the net also comes at a high cost, placing the 

Internet beyond the reach of ordinary Turkmen citizens. An 

hour of surfing the net at an Internet café costs about $2.10, 

while surfing at home costs $0.42 per hour in addition to a 

monthly subscription fee of $4.20. Such prices are prohibitive 

in a country where, despite vast energy wealth, some 30 

percent of the population lives in poverty, and the average 

monthly salary is about $200.”21

Commenting on Turkmenistan Online’s posted official rates, 

one perplexed resident said, “I do not understand who 

these rates are designed for and how these tariffs have been 

calculated. For instance, fines are calculated based on the 

minimum wage, which is now rated at TMT 50 (equivalent 

of $17). In Turkmenistan, the cheapest fee for low-speed but 

unlimited Internet access is $213! I think that Turkmenistan 

has the most expensive Internet rates in the world.”22 

Thus, many opt for Internet cafés, demonstrated by long 

lines at the popular Parakhat Internet café in Ashgabat. Most 

cafés charge around TMT 3 per hour (slightly more than 

a dollar).23 “Some Ashgabat residents use Internet in the 

offices of foreign and international agencies; for instance, 

19 Ibid, Annasoltan, p. 7.
20 Ibid, Annasoltan, p. 7.
21 Ibid, Najibullah, Farangis.
22 “Turkmen Style Internet.” Chronicles of Turkmenistan. Turkmen 
Initiative for Human rights, February 7, 2011. See http://www.
chrono-tm.org/en/?id=1602 (Available as of March 5, 2011.)
23 Ibid, Turkmen Style Internet.”

public to post comments on the official Altyn Asyr website. 

However, a mere four days later when critical comments 

were posted related to government policies, interactive 

communication with the online community was aborted 

and no further comments were posted… Such half-hearted 

and stillborn attempts at openness are common practice; 

the promise of digital access is frequently undermined by 

technical difficulties, red tape, and prohibitive costs.”16 

The law requires registration for Internet users, both at 

Internet cafés and at home. Internet users must also leave 

their passport information in records as part of registration. 

Annasoltan reported that sometimes, soldiers are even posted 

at café doors.17

Citizens are also using talyplar.com, the social networking 

website designed for students, to express criticism of the 

government. The Turkmen-language site was set up outside 

of Turkmenistan in the United States. Others like it are 

growing in popularity among Turkmen youth—both inside 

and outside the country. Some website visitors are taking 

advantage of the luxury of anonymity to criticize government 

activities and discuss other socially important matters. rFE/rL 

quoted one poster, “Why there is so much corruption around? 

If you are pregnant, you have to pay a bribe… If you want to 

study in a good school, you need to pay a bribe. To get any 

document, you have to give bribes. Bribery is in our blood 

now. Why? Because salaries are low, prices are high. There 

is only one employed person in most families. Many families 

survive on pensions.” Another subscriber wrote, “There is no 

rule of law.”18

16 Ibid, Annasoltan, p. 5.
17 Ibid, Annasoltan, p.8.
18 Najibullah, Farangis. “Turkmen Dipping Their Toes Into Online 
Forums.” radio Free Europe/radio Liberty website, September 30, 
2010. Available at: http://www.rferl.org/content/Turkmen_Dipping_
Their_Toes_Into_Online_Forums/2172821.html as of March 5, 2011. 

According to Annasoltan, “In February 
2007, RFE/RL reported that Turkmen 
authorities had allowed the public to 
post comments on the official Altyn 
Asyr website. However, a mere four 
days later when critical comments were 
posted related to government policies, 
interactive communication with the 
online community was aborted and no 
further comments were posted…”

http://www.rferl.org/content/Turkmen_Dipping_Their_Toes_Into_Online_Forums/2172821.html
http://www.rferl.org/content/Turkmen_Dipping_Their_Toes_Into_Online_Forums/2172821.html


281

religion, and sexual orientation. The mass media outlets 

function as if such issues do not exist or are unimportant.

Nearly all media in Turkmenistan are in Turkmen language. 

The minority-language publications available are the 

national, general interest, russian-language daily Neytralniy 

Turkmenistan and the advertising paper Habarlar, which 

is published both in russian and Turkmen. The eight-page 

Rysgal is published in Turkmen and russian.

Turkmenistan has regional newspapers, with one newspaper 

per region. They focus on local news while devoting 

significant space to national news, particularly the president’s 

acts, decrees, and trips at home and abroad. The local news 

outlets do not include a sentence of news about foreign 

countries. There are no regional television channels.

OBJECTIVE 4: BUSINESS MANAGEMENT

Turkmenistan Objective Score: 0.14

All domestic mass media are under strict government control 

and financed fully by the government of Turkmenistan 

through subsidies and mandatory subscriptions. Aside from 

a small amount of advertising, mass media outlets are not 

involved in commercial activities. The circulation figures 

that the government maintains for its print publications 

are inflated, given the mandatory subscriptions. The state 

determines the budget for each media outlet and the 

president appoints and dismisses editors-in-chief. The 

government provides no transparency guidelines to citizens 

in ‘American corners’ or the UNDP office. For a long time, 

nobody visited the OSCE office, which has Internet access 

and three old computers that were installed for civil society 

activists. According to one of the public activists, the ‘reason 

is that the control over Internet users here is more rigid than 

in Internet cafes.’”24

Turkmen students abroad use online message boards to ask 

people in Turkmenistan about job opportunities and salaries 

at home. School graduates in Turkmenistan post questions 

asking about university entrance exams, education fees, 

and living costs abroad. The important thing, advised a user 

named Vladimir Torin on talyplar.com, is expressing and 

sharing ideas. rFE/rL quoted the user as saying, “Do not keep 

your ideas inside your head. If an idea comes to your head, 

implement. If you have no plans to implement, then share it 

with the world and put your signature underneath.”25

No cases have been reported of people running afoul of the 

government due to their critical comments, and there are no 

indications that government officials monitor the posts. Yet 

the government regularly blocks certain websites, including 

opposition sites and news sites critical of the government. 

From time to time, the government blocks certain social 

networking websites, such as Facebook, russian Odnoclassniki 

(“Classmates”), and YouTube, but as of December, these 

websites were accessible to the public. At the time of 

Annasoltan’s Digital Icons report on Turkmenistan’s new 

media situation, Facebook was only available on mobile 

phones with the russian MTS service provider.26

Lucie Morillon, co-author of rSF’s “Enemies of the Internet” 

report, wrote that autocratic regimes such as Turkmenistan’s 

are suspicious of social networking sites “because it could be 

a tool for the mobilization of civil society,” rFE/rL reports. 

“Given the state of media in Turkmenistan, the Internet is 

basically the only space where alternative views—however 

limited—can be expressed.”27

No laws or regulations exist to govern disclosure of media 

ownership. All newspapers have a quote of the president 

on the front page, indicating the president’s stamp of 

approval, and television stations mention the president’s 

support regularly. But since the government acts as a media 

conglomerate and owns and operates nearly every media 

outlet, such statements are unnecessary.

Turkmen mass media outlets do not cover social issues, such 

as those concerning gender, ethnicity, social conventions, 

24 Ibid, “Turkmen Style Internet.”
25 Ibid, Najibullah, Farangis.
26 Ibid, Annasoltan, p. 9.
27 Ibid, Najibullah, Farangis.

TUrkMENISTAN

media are weLL-managed enterprises,  
aLLowing editoriaL independence.

BUSINESS MANAGEMENT INDICATORS:

> media outlets operate as efficient and self-sustaining enterprises.

> media receive revenue from a multitude of sources.

> advertising agencies and related industries support an 
advertising market.

> advertising revenue as a percentage of total revenue is in line 
with accepted standards.

> government subsidies and advertising are distributed fairly, 
governed by law, and neither subvert editorial independence nor 
distort the market.

> market research is used to formulate strategic plans, enhance 
advertising revenue, and tailor the product to the needs and 
interests of the audience.

> broadcast ratings, circulation figures, and internet statistics are 
reliably and independently produced.



MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2011282

The media sector has no need for an association of media 

owners, since the government is virtually the only owner. 

Numerous international reports state that at least two 

unions for journalists operate in the country. Indeed, it 

is difficult to truly know whether they function, or what 

specific activities they promote. The Union of Journalists 

of Turkmenistan was founded in 1992 with a charter that 

includes “the protection of [journalists’] interests against state 

and public organizations, founders, and publishers of the 

media.” The other, the Shamshirag Association of Journalists 

of Turkmenistan, is described as non-governmental—

but essentially, it is state-controlled, and its impact is 

minimal. Journalists are aware of these unions, but many 

do not see the value of joining, as journalists work for 

government-owned media outlets, have reasonable salaries, 

and do not report on controversial or critical issues that might 

lead to a need for union support.

These associations would be unable to offer any kind 

of protection to journalists working inside the country, 

since Turkmenistan poses a strong challenge to working 

journalists—particularly representatives of rFE/rL. The 

Turkmen government keeps ignoring rFE/rL’s requests 

to establish a bureau in capital city of Ashgabat, despite 

formal permission from the Ministry of Foreign Affairs of 

Turkmenistan in 1995, according to an rFE/rL statement 

issued in Astana, kazakhstan in November 2010.31

31 radio Free Europe Statement to the OSCE review Conference, 
Astana, November 26 2010. November 25, 2010. Available at: http://
www.osce.org/home/73779 as of March 5, 2011.

for them to determine whether personnel policies are in place 

to allocate the right people to certain tasks.

As the state guarantees their budgets, media outlets do 

not feel pressure to use more advertisements to generate 

revenue. The Turkmenistan advertising industry is 

developing—albeit slowly—due to an increasing number of 

international oil and gas companies entering the market, 

but specific figures are not available. Anyone can advertise 

in newspapers, but citizens are limited to advertising on 

state-run television stations. reportedly, some international 

organizations have had difficulties airing advertisements on 

national television stations.

Almost no private sector exists in Turkmenistan. The 

government provides the majority of jobs and dominates the 

economy, which continues to be one of the least free in the 

world. Turkmenistan ranks 169th in the Heritage Foundation’s 

2011 Index of Economic Freedom, keeping company with Iran, 

Eritrea, and the very lowest-scoring North korea at 179.28 

“Corruption remains widespread,” the report stated. “Foreign 

investors face a highly politicized and corrupt system… Laws 

are poorly developed, and judicial employees and judges are 

poorly trained and open to bribery,” the report stated.29

rFE/rL is reported to be conducting research in the 

country to obtain information on audience demographics 

and preferences. However, media experts note that such 

organizations have limited possibilities for market research, 

given government restrictions.

The broadcast media sector has no ratings system. According 

to U.S.-based Pyramid research, the number of individual 

pay-television subscriptions in Turkmenistan at the end of 

2009 was just 13,200 and the estimated total number of 

Internet users was about 127,000.30

OBJECTIVE 5: SUPPORTING INSTITUTIONS

Turkmenistan Objective Score: 0.31

Turkmenistan has no trade associations or professional 

associations that could represent the interests of media, 

provide member services, or work to protect journalists’ 

rights. The government-run Institute for Democracy and 

Human rights lives on paper only, with a mission of playing 

an ombudsman’s role in resolving petitions on human 

rights-related issues and supporting democratization.

28 2011 Index of Economic Freedom, the Heritage Foundation. Available 
at  http://www.heritage.org/index/PDF/2011/Index2011_highlights.pdf 
(Available as of March 5, 2011.)
29 Ibid, Index of Economic Freedom.
30 “Internet in Turkmenistan: The Barrier raises, but Outlook remains 
Hazy.” Pyramid research, July 21, 2009. http://www.pyr.com/points/
item/090721.htm (Available as of March 5, 2011.)

supporting institutions function in the 
professionaL interests of independent media.

SUPPORTING INSTITUTIONS INDICATORS:

> trade associations represent the interests of media owners and 
managers and provide member services.

> professional associations work to protect journalists’ rights and 
promote quality journalism.

> ngos support free speech and independent media.

> quality journalism degree programs exist providing substantial 
practical experience.

> short-term training and in-service training institutions and 
programs allow journalists to upgrade skills or acquire new skills.

> sources of media equipment, newsprint, and printing facilities 
are apolitical, not monopolized, and not restricted.

> channels of media distribution (e.g., kiosks, transmitters, cable, 
internet, mobile) are apolitical, not monopolized, and not 
restricted.

> information and communication technology infrastructure 
sufficiently meets the needs of media and citizens.



283TUrkMENISTAN

Although the constitution and law provide freedom to form 

associations, the government restricts this right in practice. 

The law requires all NGOs to register with the Ministry of 

Justice and all foreign assistance groups to register with 

the Ministry of Justice and the Ministry of Economics and 

Development, coordinated through the Ministry of Foreign 

Affairs. Unregistered NGO activity is punishable by fines, 

short-term detention, and confiscation of property. The 

government continues to deny registration to NGOs and 

private organizations, using subjective criteria.

Journalism education is in its infancy, and short-term 

training programs are scarce. The Institute of International 

relations under the Foreign Ministry of Turkmenistan offers 

an international journalism degree. Short-term training 

opportunities exist, but are possible only with the support of 

international organizations, such as OSCE and UNDP. OSCE 

has offered at least one course for second-year and third-year 

journalism students at the Institute of International relations. 

The course aims to enhance students’ skills with practical, 

hands-on assignments.

No recent reports are available of journalists being punished 

for training abroad; however, cases have been reported 

of journalists being barred from leaving Turkmenistan for 

journalism conferences.

The government owns all printing production facilities, print 

distribution facilities, and media distribution channels. Only 

some kiosks are in private hands. In a prominent example of 

the government’s attempt to hang on to control of the ICT 

sector, in December 2010 officials suspended the license held 

by russian mobile telephone service provider MTS, which 

began offering Internet service to mobile phone subscribers in 

2008. State-owned TurkmenTelecom began to offer Internet 

connectivity to citizens in 2008 as well. Although one of its 

subsidiaries, TM Cell or Altyn Asyr, launched 3G service in 

March 2010, customers have been frustrated by the low speed 

and inability to watch videos on their devices. Furthermore, 

Internet users of popular chat rooms often complain about 

the poor quality of service and low connection speed.32

List of Panel Participants

Due to the political environment in Turkmenistan, IREX 

did not conduct an in-country panel for Turkmenistan. This 

chapter was produced using desk research, interviews, and 

the results of questionnaires filled out by several people 

familiar with the media situation in the country.

32  Ibid, Annasoltan, p. 5.




