
MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2011254

TAjIkISTAN

Despite the harsh censorship stemming from the incidents in Rasht, there have 

been some positive signs: NGOs and media associations are uniting in their 

response and their efforts, and Tajikistan’s Internet community became more 

cohesive, sharing information on how to access blocked servers.



255

INTRODUCTION

TAjIkISTAN

OOn September 19, 2010, in Tajikistan’s eastern Rasht region, a group of hard-line Islamic opposition militants 

opened fire on a military convoy. A total of 26 soldiers and officers were killed in the attack, and 14 were 

seriously injured. The government’s growing concerns over Islamic terrorism came to a head in 2010 as a 

result of this incident and other disturbances, including a suicide bombing in khujand, Tajikistan’s first 

terrorist attack; and the escape of 25 highly dangerous criminals from a Dushanbe prison—among them 

mercenaries, drug traffickers, and members of the terrorist Islamic Movement of Turkestan. In response, on 

September 22, the government began a large-scale operation to eliminate insurgents in the region, and 

used the opportunity to step up censorship of some “inconvenient” independent media as well.

Since then, all communication with the region has been locked down, practically cutting off journalists 

from sources of information. On September 29, the authorities ordered the blocking of two local websites 

(avesta.tj and tojnews.tj) and three foreign websites (tjknews.com, ferghana.ru, and centrasia.ru). A few 

days later, the State Tax Committee, followed by government television cameras, conducted audits of all the 

country’s private printing houses. Soon after, the houses refused to print the four independent newspapers 

Farazh, Nigoh, Ozodagon, and Paikon. Top brass in the Ministry of Defense appeared in television spots, 

accusing the private press of provocation and aiding terrorists and extremists by publishing accurate 

information about events in Rasht.

Despite the harsh censorship stemming from the incidents in Rasht, there have been some positive signs: 

NGOs and media associations are uniting in their response and their efforts, and Tajikistan’s Internet 

community became more cohesive, sharing information on how to access blocked servers. Independent 

media plurality has grown, and online media are beginning to overtake traditional sources of information.

Other notable events in 2010 included the February 28 elections of the Majlisi Nomoyandagon, the lower 

house of Parliament. The Organization for Security and Cooperation in Europe (OSCE), which has never 

deemed an election in Tajikistan to be free and fair, said again that the 2010 elections failed to meet 

democratic standards. In addition, the media took note of signs of warming relations with Russia. For 

example, output from a Russian-built hydroelectric power station stepped up to full design capacity in 2010. 

This development is significant politically and economically, given the various tensions among members 

of the Commonwealth of Independent States and the rolling power cuts that affect Tajikistan in winter 

and shut down radio broadcasting, television broadcasting, and Internet access. Finally, after a three-year 

hiatus, the Committee on Television and Radio Broadcasting allowed the Russian television channel 

RTR-Planeta to air in Tajikistan.

TA
jIk

ISTA
N

OVERALL
SCORE:
1.42



MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2011256

Scores for all years may be found online at http://www.irex.org/system/files/EE_msiscores.xls

MEDIA SUSTAINABILITY INDEX: TAJIKISTAN

SU
ST

A
IN

A
B

IL
IT

Y

OBJECTIVES

U
N

SU
ST

A
IN

A
BL

E
M

IX
ED

 S
YS

TE
M

N
EA

R
SU

ST
A

IN
A

BI
LI

TY
SU

ST
A

IN
A

BL
E

U
N

SU
ST

A
IN

A
BL

E
A

N
TI

-F
RE

E 
PR

ES
S

FREE
SPEECH

PROFESSIONAL
JOURNALISM

PLURALITY OF
NEWS SOURCES

 BUSINESS
 MANAGEMENT

  SUPPORTING
  INSTITUTIONS

1.
15

1.
64

1.
66

1.
57

1.
13

1.
46 1.
53

1.
43

1.
25

1.
70

1.
61

1.
59

1.
00

1.
22

1.
13

1.
16

1.
01

1.
30 1.
33

1.
33

20
01

20
09

20
10

20
11

20
01

20
09

20
10

20
11

20
01

20
09

20
10

20
11

20
01

20
09

20
10

20
11

20
01

20
09

20
10

20
11

TAjIkISTAN AT A GLANCE

MEDIA-SPECIFIC

 > Number of active print outlets, radio stations, television stations:  
210 active newspapers, 25 television stations, and 16 radio stations

 > Newspaper circulation statistics: The top three newspapers by 
circulation are Oila, Asia Plus, and Charkhi Gardun 

 > Broadcast ratings: The top radio stations are Radio Imrüz, Radio Vatan, 
Asia Plus, and Orieno (Russian-language)

 > News agencies: Asia Plus, Avesta, Tojnews, Pressa.tj (private); khovar 
(state-owned)

 > Annual advertising revenue in media sector: N/A

 > Internet usage: 700,000 (2009 est., CIA World Factbook)

GENERAL

 > Population: 7,627,200 (july 2011 est., CIA World Factbook)

 > Capital city: Dushanbe

 > Ethnic groups (% of population): Tajik 79.9%, Uzbek 15.3%, Russian 
1.1%, kyrgyz 1.1%, other 2.6% (2000 census, CIA World Factbook)

 > Religions (% of population): Sunni Muslim 85%, Shia Muslim 5%,  
other 10% (2003 est., CIA World Factbook)

 > Languages: Tajik (official), Russian widely used in government and 
business

 > GNI (2009-Atlas): $4.841 billion (World Bank Development Indicators, 
2010)

 > GNI per capita (2009-PPP): $1,950 (World Bank Development Indicators, 
2010)

 > Literacy rate: 99.5% (male 99.7%, female 99.2%) (Millennium 
Development Goals Report, 2009)

 > President or top authority: President Emomali Rahmonov  
(since November 6, 2006)

Unsustainable, Anti-Free Press (0-1): 
Country does not meet or only minimally 
meets objectives. Government and laws 
actively hinder free media development, 
professionalism is low, and media-industry 
activity is minimal.

Unsustainable Mixed System (1-2): 
Country minimally meets objectives, with 
segments of the legal system and government 
opposed to a free media system. Evident 
progress in free-press advocacy, increased 
professionalism, and new media businesses 
may be too recent to judge sustainability.

Near Sustainability (2-3): Country has 
progressed in meeting multiple objectives, 
with legal norms, professionalism, and 
the business environment supportive of 
independent media. Advances have survived 
changes in government and have been 
codified in law and practice. However, more 
time may be needed to ensure that change is 
enduring and that increased professionalism 
and the media business environment 
are sustainable.

Sustainable (3-4): Country has media that 
are considered generally professional, free, 
and sustainable, or to be approaching these 
objectives. Systems supporting independent 
media have survived multiple governments, 
economic fluctuations, and changes in public 
opinion or social conventions.



257

The Law on the Press and Other Mass Media was adopted 

back in the Soviet era (December 14, 1990). Despite numerous 

amendments and additions made over the past 20 years, 

clearly it is out of date. Therefore, members of both the 

lower and upper houses of the Majlisi initiated a new draft 

media law—which many independent media experts and 

representatives of civil society do not find in keeping with the 

spirit of the times. Media advocates expressed concern that 

the bill does not meet democratic standards of human rights 

or freedom of speech, does not aim to increase the autonomy 

or independence of journalists’ creative potential, and does 

not create a legal framework for the free expression of 

citizens’ views, beliefs, or opinions. The journalism community 

also expressed dissatisfaction that legislators designed the 

changes without taking into account contemporary realities 

in the media. The bill, which could be adopted in March 2011, 

is being considered by a parliamentary committee media 

working group that includes representatives of civil society.

The 1990 penal code allows for punishment for anyone 

impeding journalists in their legal and professional activities, 

as well as for officials that refuse to provide information 

to citizens. Although not one prosecution has ever arisen 

from either of those articles, the de jure possibility exists of 

defending journalists’ rights. All of the panelists reported 

that officials do a poor job of enforcing laws and their 

implementation regulations. They attribute the problem 

to low legal awareness among journalists, the culture of 

impunity for state officials that do not uphold the laws, and 

the failure of journalists to hold officials accountable for their 

obligations under the press law on the right to information.

junayd Ibodov, a jurist and media expert, agreed that there 

is a dichotomy between the law and its regulatory aspect on 

the one side and its practical implementation on the other. 

He noted that Tajik laws allow officials to close newspapers 

and block websites in the interest of national security in 

emergency situations, but he questioned the application 

of the law in some situations. He gave the example of 

when authorities cut off the Rasht region from all forms of 

communication, blocked websites, and stopped publication 

OBJECTIVE 1: FREEDOm OF SPEECh

Tajikistan Objective Score: 1.57

Objective 1 remained nearly the same as last year, with 

a slight decrease coming mostly from a lower score for 

indicator 3 (market entry and taxation). All the indicators 

scored close to the objective score, with the exception of 

indicator 8 (unrestricted use of foreign and domestic sources 

of news), which exceeded the objective score by about 

three-quarters of a point.

Ten laws in all govern the Tajik information sector. They 

include the Tajikistan constitution, the Law on the Press and 

Other Media, the Law on Television and Radio Broadcasting, 

the Law on Information, the Statute on Licensing of 

Broadcasting, and other chapters of the civil and penal 

codes. The constitution provides for freedom of the press 

and prohibits censorship, and special laws on the media 

and television guarantee the freedom of speech and access 

to information. However, on a practical level, they do not 

guarantee freedom of speech. Also, although the criminal 

code governs prosecutions for libel or slander, a supplement 

to the articles of the Penal Code addresses the defamation of 

public officials, and in 2007, the president signed into law a 

decree on criminal defamation over the Internet.

TAjIkISTAN

LegaL and sociaL norms protect and promote  
free speech and access to pubLic information.

FREE-SPEECH INDICATORS:

> Legal and social protections of free speech exist and are enforced.

> Licensing or registration of media protects a public interest and is 
fair, competitive, and apolitical.

> market entry and tax structure for media are fair and 
comparable to other industries.

> crimes against media professionals, citizen reporters, and media 
outlets are prosecuted vigorously, but occurrences of such crimes 
are rare.

> the law protects the editorial independence of state or 
public media.

> Libel is a civil law issue, public officials are held to higher 
standards, offended party must prove falsity and malice.

> public information is easily available; right of access to 
information is equally enforced for all media, journalists, 
and citizens.

> media outlets’ access to and use of local and international news 
and news sources is not restricted by law.

> entry into the journalism profession is free and government 
imposes no licensing, restrictions, or special rights for journalists.

Zinatullo Ismoilov, speaking as director of 
SMT independent television in Dushanbe, 
said that the procedure for obtaining a 
license is very involved and drawn out, 
especially if the authorities do not want 
to grant a particular license—for example, 
they might quibble over an extra comma.



MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2011258

Speaking as a jurist, Ibodov noted also that the Press Law 

describes how sources of confidential information should 

be protected: Article 29 states that journalists can only be 

required to disclose confidential sources by order of the court. 

However, Article 352 in the Penal Code contradicts the press 

law; it stipulates that witnesses called to testify must oblige 

or face heavy fines. Dikayev said that he sees an urgent need 

for a law on the protection of sources.

Panelists were unanimous that electronic media licensing 

does not adhere to the law. At least eight non-government 

broadcast outlets have applied for licenses, but in 2010, 

authorities permitted the registration of only one 

independent broadcaster: the Avis-Plus radio station in 

Istaravshan, in Sughd Province in the north of the country.

Ravshan Abdullayev, executive director of the Eurasia 

Foundation of Central Asia in Tajikistan, Dushanbe, said that 

the non-state electronic media (i.e., television and radio) 

depend heavily on the bodies that allocate broadcasting 

frequencies and licenses. That sort of leverage prevents 

potentially independent media from going on air, and fuels 

self-censorship among media editors in organizations that 

do broadcast.

Zinatullo Ismoilov, speaking as director of SMT independent 

television in Dushanbe, said that the procedure for obtaining 

a license is very involved and drawn out, especially if the 

authorities do not want to grant a particular license—for 

example, they might quibble over an extra comma. Not a 

single journalist sits on the State Licensing Commission; the 

members are mainly government officials. khalikjanova said 

that the commission denies licenses as a way to eliminate 

competition for the government media, and all the panelists 

agreed that a public commission or other independent entity 

should deal with licensing issues.

The panelists shared some specific cases of licensing problems. 

Ismoilov’s station has a broadcasting license, but another 

channel—the Russian ORT station relayed by the Russian 

military base—broadcasts on the same frequency, also with a 

license. Consequently, SMT lost its advertisers, and its viewers 

lost an alternative source of information. Rano Babajanova, 

director of the Department of Information Analysis in 

Sughd Province and a journalism professor at khujand State 

University, noted the case of television station Guli Bodom in 

kanibadam, Sughd Province. The station had to re-register in 

2010 and was denied, Babjanova suspects, because the owner 

criticized the authorities. In her view, the licensing process is 

corrupt, but proving that the decisions are political is difficult.

The media market is possible to enter, like any other kind of 

business. Any interested citizen, even without an education in 

journalism, can start up a newspaper. Even though Tajikistan 

of newspapers during the anti-terrorist operation. The correct 

procedures were not observed, he said; instead, the Deputy 

Minister of Communications sent out a forceful telegram 

to all Internet service providers (ISPs) demanding that the 

so-called undesirable sites be blocked. Western governments 

have protested to the Tajik Ministry of Foreign Affairs, and 

the independent media highlight such problems repeatedly.

Turko Dikayev, a correspondent for Asia-Plus in kulob, said 

that such actions by the authorities violate human rights, and 

show in stark relief that Tajikistan has no civil society and 

that civil liberties are of secondary concern to the Tajikistan 

people. No one stands up for their rights, but they protest 

if their electricity or gas is cut off or their economic rights 

are threatened. Lola khalikjanova, editor-in-chief of the 

Institute for War and Peace Reporting (IWPR) in Tajikistan, 

agreed, noting that not a single reader stood up in support of 

Farazh, one of the blocked papers, although the newspaper 

is a favorite among the people and always sold quite a large 

number of copies.

Dikayev, however, highlighted a positive: Tajikistan’s 

Internet user community became more united as they 

combined expertise to get around the government’s server 

blockades. Now, he said, almost all journalists and other 

users know about proxy servers and anonymizers. However, 

the authorities also restrict access to—or even close down—

opposition websites that publish critical information about 

Tajikistan. Such sites have included fergana.ru, centrasia.ru, 

and arianastorm.com.

According to Varorud’s khujand director Negmatullo 

Mirsaidov, Yusuf Rahmonov, the military prosecutor in Sughd 

Province, told journalists at an October press conference 

of the jamaat Ansarullah movement’s involvement in the 

September terrorist attack on the building that houses the 

Regional Directorate for Combating Organized Crime in 

khujand. Yet the Office of the Provincial Prosecutor in Sughd 

objected to the release of this information, and forced all 

the journalists who attended the press conference to sign 

statements that they had misunderstood what Rahmonov 

said. Law enforcement officials did not know how to 

organize a retraction, and overreached their authority in their 

response, Mirsaidov said.

Pirnazarov said that personal contacts 
are necessary to get any information at 
all, and almost always, the sources speak 
only on the condition of anonymity.



259

parasites” in one of its articles. Panelist Nazarali Pirnazarov, 

the editor of Sobytiya, noted that with its ethnic hate speech, 

SSSR also sows the seeds of interregional strife. Yet because 

SSSR has not signed the Tajikistan journalists’ Code of Ethics, 

and does not recognize the activities of the Press Council that 

oversees ethics violations, journalists have no leverage over it.

All the panelists agreed that the state media operate under a 

system of preferential treatment. Official newsmakers invite 

state media to press conferences and provide other types of 

contact, and they are included in the presidential press pool. 

The government rarely invites opposition journalists to its 

functions, especially not those held in the regions.

The law prohibits media monopolization, but more than 

90 percent of the electronic media are state media. Ibodov 

said that President Rahmonov’s political will is needed in 

order to prevent division of the media into “ours” and 

“theirs”—i.e., state and independent. kurbon Alamshoyev, 

director of Pamir-Media independent news agency in 

khorugh, expressed the view that the authorities deliberately 

stir up antagonism between government and independent 

media in order to break their unity and prevent them from 

defending their rights and interests. At a Qurghonteppa 

meeting of authorities, Saijon Sorbonkhoja, the deputy 

mufti of Tajikistan and chair of the Ulema Council of khatlon 

Province, officially requested that the government stop the 

activities of all independent media, calling for elimination 

non-governmental publications or at least monitoring their 

activities. Sorbonkhoja blamed non-state media for people’s 

protests and hostility toward the government, and singled 

out Farazh and Paikon for their criticism of authorities.

Beginning in 2007, NGOs and media associations have 

raised the issue of abolishing laws on libel and slander. 

Despite open letters to the government and the Majlisi, 

the authorities continue to ignore these requests. In 2010, 

several lawsuits were pending against journalists. Court 

hearings continued for Asia-Plus, Farazh, and Ozodagon for 

publishing a statement by lawyer Solijon jurayev that proved 

the corruption of two Supreme Court judges (Nur Nurov and 

Ulugbek Makhmadshoev) and a judge at Dushanbe City Court 

(Fakhriddin Dodometov). The plaintiffs are suing the lawyer 

and the newspapers for damages of TjS 5 million (almost 

$1.2 million).

In November of 2010, law enforcement agencies in Asht 

district, Sughd Province, detained Mahmadyusuf Ismoilov, 

correspondent for the independent weekly Nuri Zindagi, 

under suspicion of committing defamation, criminal insult, 

and extortion. Ismoilov was detained for an article published 

in the independent Istiklol about the alleged unlawful 

conduct of law enforcement officers and what Ismoilov called 

the lack of justice in Asht district. Employees of the regional 

has set up a “one-stop shop” system to register with the tax 

authorities, media businesses must then obtain the consent 

of the Ministry of Culture as well. In the current market, 

and especially in the past year, media businesses have had 

difficulty gaining financial independence, as the authorities 

have been focusing more intently on media businesses.

Media businesses receive no special tax incentives. Murod 

Sotiyev, director of Paem news agency in Qurghonteppa 

(kurgan-Tyube), said that the media pay taxes not on their 

profits, but on their income—which is especially challenging 

for the generally unprofitable provincial media. The state 

media are better off, thanks to permanent budget funding 

and compulsory subscriptions.

Ibodov said that throughout society and in the journalism 

environment, there is a strong feeling of dread and fear for 

people’s safety. Although the panelists did not report any 

physical attacks on journalists in 2010, authorities detained 

or threatened a number of journalists. From the beginning of 

the year, practically all independent media were under some 

degree of government pressure for publishing critical stories. 

journalists considered “undesirable” are not allowed into 

press conferences, authorities take away their cameras and 

dictation machines, and the government demands retractions. 

Increasingly, journalism-related organizations believe that 

the government is targeting journalists as a result of their 

professional activities and for protecting the interests of 

citizens, society, and state.

The National Association of Independent Media of 

Tajikistan’s August monitoring report marked a number 

of violations of journalists’ rights. As in 2009, the principal 

violations in 2010 include: unjustified restrictions on the 

provision of information of public importance, or refusal 

to provide such information at all; unjustified summonses 

from law enforcement bodies; ignoring the rights to a 

person’s inviolability, in the form of unwarranted searches 

and seizures; and public affronts to journalists for their 

professional activities. 

The panelists noted that despite the law, journalists do 

not feel protected, and Tajik society does not respond 

to violations of their rights or persecution of journalists. 

Nargis kasymova, an editor at Safina state television and 

producer at Vatan independent radio station in Dushanbe, 

said that society sides with the government, and people 

view clampdowns on journalists as fair responses to those 

who challenge the established order—as if “they got what 

they˛deserved.”

Mirsaidov gave an example of the lack of solidarity among 

journalists: the private, independent newspaper SSSR publicly 

insulted fellow journalists in Sughd, calling them “Uzbek 

TAjIkISTAN



MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2011260

been unable to obtain any data on the financial activities of 

the Tajik Aluminum Company, the country’s largest exporter; 

all queries on the matter were simply ignored. In another 

example of the failure to share public information, no 

officials publish their income in the press, despite a verbal 

instruction from the president.

The panelists agreed that in any natural disaster or 

emergency situation, officials are afraid to give out any 

information without permission from the Presidential Palace. 

Pursuant to a personal instruction by the president, all 

ministries and agencies gave quarterly press conferences, 

sharing a limited amount of information. However, since 

2005, the press has been closed out of some departments—

such as the Ministry of Defense, the State Committee of 

National Security, and the Central Directorate of Border 

Control—on the grounds that departmental activities are 

state secrets. Only the state media receive information from 

the agencies, in irregular and small doses. In one case, after 

airing a critical story about the activities of one ministry 

earlier in 2010, SMT was kept off all lists for state visits, access 

to parliament, and access to the Office of the President.

Furthermore, the panelists were unanimous that foreign 

correspondents in Tajikistan continue to have privileged 

access to information. Davlatov noted as an example that 

in the course of the Rasht antiterrorist operation, the 

foreign media—ITAR-TASS, RIA Novosti, BBC, and Svoboda—

scooped the local media. kironshoh Sharifzoda, director of 

the Association of journalists, said that officials talk to the 

foreign media more readily, possibly because of their higher 

level of professionalism, and because their stories do not 

always come out on the Internet.

Media outlets have open access to foreign media, particularly 

through the Internet. However, constant online access is rare. 

Satellite and cable television, which have become widespread 

in Tajikistan, are broader channels for foreign news.

journalists do not need a license, or even necessarily any 

professional training, to practice journalism, resulting in 

heavy turnover. However, officials do not always recognize 

or accept journalists’ press service certificates and Ministry 

of Foreign Affairs accreditation for covering specific events 

or cases. 

The state does not interfere with the selection of journalism 

students or their training, although the president often 

talks about the importance of a good education, including 

a journalism education, to improve the country’s image. 

Ismoilov said that journalism students at local universities in 

state-financed cohorts, i.e., studying for free, do not get to 

work internships or jobs in the independent media.

prosecutor’s office in Sughd Province demanded that the 

editor of Nuri Zindagi hand over copies of all stories under 

Ismoilov’s byline for the entire period that he wrote for the 

newspaper, beginning in 2008. To date, authorities have 

not named Ismoilov’s complainant. The newspapers Faraj, 

Ozodagon, and Facts and Comments all came to his defense, 

while the National Association of Independent Mass-Media 

in Tajikistan (NANSMIT) issued a statement regarding his 

detention and provided him with a lawyer.

Access to important public information has deteriorated 

under the Law on the Right of Access to Information, 

adopted in 2008. State authorities are allowed up to 45 days 

to respond to information requests from citizens. In addition, 

the law includes a provision on reimbursing officials for 

“expenses” for providing information. The 2009 MSI reported 

the journalism community’s deep concern over an official 

decree allowing ministries and departments to charge up to 

$8 per page for providing information or interviews; but to 

date, there have been no cases in which journalists have been 

asked to pay the fee.

Ibodov said that under the law, officials can be held liable for 

failing to provide information, but in practice that has not 

happened—as the lawmakers “forgot” to write into law any 

mechanisms to implement the provision. Getting interviews 

and comments from government officials of any rank on 

important issues of the day is an uphill struggle. Each ministry 

keeps a list of information to be kept from the media, and 

bureaucratic procedures for relaying requests up the chain of 

command complicate journalists’ efforts significantly.

The panelists cited many examples of problems accessing 

information on major events, such as the escape of 25 

high-risk prisoners from State Committee for National 

Security prison in August, the September 19 firing on the 

military convoy in the Rasht region, and the start of the 

anti-terrorist operation there in September. The agencies 

carrying out the operation in Rasht shared information only 

after it lost relevancy. On the pretext of not allowing the 

militants to have any communication with the outside world, 

the authorities cut off all types of communication links from 

the region, including cell phones, and restricted journalists’ 

access. Pirnazarov said that personal contacts are necessary 

to get any information at all, and almost always, the sources 

speak only on the condition of anonymity.

Farazh Deputy Editor Nurali Davlatov said that, similarly, 

journalists had also been unable to obtain information about 

the owner of the offshore company IRS, which controls the 

Dushanbe–Chanak toll highway connecting the center of 

the country with the north as far as the Uzbek border. All 

media requests were simply ignored, or the company released 

non-answers. Also, for many years, independent media had 



261

Currently, professional ethics are an extremely important issue 

in Tajikistan. Back in 2009, OSCE, NANSMIT, and the Union of 

journalists of Tajikistan organized a series of roundtables to 

debate the proposed Tajikistan journalists’ and Media Code 

of Ethics, which was adopted in October 2009. However, not 

all media outlets in Tajikistan recognized the code or the 

authority of the Press Council that governs it. The council is 

tasked with monitoring ethical standards, and according to 

Alamshoyev, the Press Council held nine meetings in 2010 and 

issued statements on a number of breaches of the code. 

However, panelists expressed doubts about the council’s 

effectiveness. They said that council members expressed 

unflattering opinions about each other, serving as proof 

that it had rotted from within; and after a year’s work, the 

council had not managed to translate the code of ethics into 

Russian. Sharifzoda shared his opposition to the Press Council 

and noted that, for example, despite sharp criticism directed 

at SSSR for hate speech, the paper has not responded with 

changes to its practices because SSSR does not recognize 

the code.

The panelists noted that many journalists violate ethical 

standards. For example, plagiarism and blackmail are 

rampant, solidarity within the field does not exist, and hidden 

advertising flourishes. Sharifzoda said that, as a matter of 

survival, editors cheerfully place public relations and other 

paid-for material. Abdullayev expressed the belief that 

Asia-Plus had recently been paid handsomely for promoting 

the Islamic faction, in a bid to generate support for the 

Islamic Revival Party and Islamic religious sects. In support of 

his belief, he said that he knows the views of the journalists 

working there, and that what the journalists think and what 

they write are obviously two different things. khalikjanova 

gave another example of a common ethics violation: After 

a quarterly state press conference at the Tojikmatlubot, 

officials distributed envelopes containing TjS 20 (about $5) to 

consumer cooperative reporters. The panelists noted also that 

often authorities use journalists to compromise people by 

dishing out dirt and sleaze, which then creates problems for 

the editorial office from the disgruntled persons named.

Dikayev said that the independent newspapers Varorud and 

Asia-Plus and the government newspapers Sadoi Mardum and 

Jumhuriyat have their own in-house ethics codes.

OBJECTIVE 2: PROFESSIONAL JOURNALISm

Tajikistan Objective Score: 1.43

Tajikistan’s score for media professionalism slipped slightly, 

reflecting overall stagnation in this area. Indicators 6 (balance 

of news and entertainment) and 7 (modern equipment and 

facilities) both lost some ground, which accounts for most 

of the decrease in score. Further, only indicator 4 (media 

cover key events) stood out, outscoring the objective by 

three-quarters of a point.

Although some panelists stated the belief that the level of 

professional journalism has risen, many obstacles impede 

journalist professionalism in Tajikistan. The severe restrictions 

on access to official information constitute a serious 

impediment, while the risks associated with providing critical 

coverage of any sphere of public life make journalists resort 

to anonymous sources of information, or even to flagrant lies.

Also, many newspapers are run by people lacking journalistic 

training, so papers often fall short of international standards 

of journalism and look more like tabloids. A few media 

outlets publish openly biased or nationalistic material 

regularly. Many journalists fail to check their facts, and 

frequent changes appear in the sources of quotations and 

interviews in ongoing stories—especially problematic in the 

print media. Abdullayev said that journalists have proven 

to be both unprepared and untrained to conduct effective 

interviews. For most journalists, the interview is no more than 

a list of questions, without paying attention to their subjects’ 

answers or asking follow-up or supplementary questions as an 

interview progresses.

TAjIkISTAN

JournaLism meets professionaL  
standards of quaLity.

PROFESSIONAL JOURNALISM INDICATORS:

> reporting is fair, objective, and well-sourced.

> Journalists follow recognized and accepted ethical standards.

> Journalists and editors do not practice self-censorship.

> Journalists cover key events and issues.

> pay levels for journalists and other media professionals are 
sufficiently high to discourage corruption and retain qualified 
personnel within the media profession.

> entertainment programming does not eclipse news and 
information programming.

> facilities and equipment for gathering, producing, and 
distributing news are modern and efficient.

> quality niche reporting and programming exist (investigative, 
economics/business, local, political).

For example, plagiarism and blackmail are 
rampant, solidarity within the field does 
not exist, and hidden advertising flourishes.



MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2011262

a number of hard-hitting stories, including investigative work. 

But Sharifzoda disagreed, concluding that self-censorship is 

thriving and journalism does not meet professional standards 

of quality, especially not in the investigative genre. kasymova 

said that in her former position as a state journalist, she was 

obliged to conduct interviews in accordance with the strict 

rules of the Safina state television channel, but now as a 

writer for independent newspapers, she can afford to publish 

interviews on sensitive issues.

Panelists underlined ongoing taboos in the media, including 

critical articles about the president and his family, the 

speakers of the upper and lower houses of the Majlisi, 

the activities of the Tajik Aluminum Company, the State 

Committee for National Security, or the tax authorities. 

Another controversial topic was the decision by Minister 

of Education Abdujabbor Rahmonov to bar women from 

wearing the hijab in high schools. kasymova mentioned that 

she wrote a blog piece in support of the decision, which drew 

a heated response from readers and her community. People 

insulted her, the neighbors had stopped saying hello, and a 

colleague warned her that something might happen to her. 

Fearing for herself and her child, she became very careful, 

and she seldom blogs anymore.

Low pay also affects negatively the development of 

professional journalism. The panelists said that state media 

journalists receive especially low pay. For regional state 

media journalists, salaries are no more than $20 a month, and 

generally, the government provides no other remuneration. 

In the capital, state media journalist salaries range from $25 

to $100. Furthermore, these salaries are practically unchanged 

from 2009, despite the financial crisis and the sharp rise in 

food and energy prices. To cope, regional journalists accept 

flour, rice, vegetable oil, and fruit in exchange for favorable 

coverage in the press. Babajanova commented that in order 

to survive and feed their families, almost all journalists in 

the regions are forced to work anonymously on the side for 

other media or with Internet publishers, affecting the quality 

of their work greatly. Ismoilov said that state television 

journalists supplement their incomes by taking home $100 to 

$150 for shooting a 30-second story for the news broadcast, 

while others earn a bit on the side at private shootings. His 

co-workers at SMT independent television do not take money 

for shoots, much to the surprise and annoyance of their 

colleagues from the state channels.

journalists in the non-government media earn significantly 

higher monthly wages, from $150 to $500. The panelists 

noted that most of the best journalists in Tajikistan work as 

local correspondents for foreign electronic and print media.

Sharifzoda said that entertainment dominates radio and 

television, with little analysis or news programming. On state 

journalists and editors continue to cope with the pressures 

of their jobs by resorting to self-censorship. Abdullayev said 

that the level of self-censorship among Tajik journalists is 

quite high, and journalists often leave out important pieces 

of information in their work for fear of repercussions. Often 

business interests, as well as political considerations, drive 

self-censorship. Dikayev said that there are tacit agreements 

not to criticize a sponsor or an advertiser, but otherwise, 

sponsors and owners do not interfere. However, Babajanova 

reported that Tajikistan’s largest cell phone company, Tcell 

(a subsidiary of the Swedish-Finnish company TeliaSonera), 

bought a transmitter for Provincial State Television in Sughd 

Province, and now influences the channel’s editorial policy. 

Panelists also recalled several cases in which journalists lost 

their jobs after writing accurate and critical articles; for 

example, Rajab Mirzo, a journalist who displeased the owner 

of the Orieno-Media holding company, was forced to resign—

first from his post as editor at the Imrüz radio station and 

then as editor of Imrüz daily newspaper.

In addition, editors censor critical articles about the activities 

of the tax authorities, for fear of inviting an audit. Sotiyev 

added that the regional authorities react badly when local 

journalists work for media in the capital; they monitor the 

journalists’ work, and often call them in to account for their 

stories. khalikjanova said that at any time, officials might 

use administrative levers such as tax laws; for example, they 

might track the proceeds from printing, and unpaid utility 

bills owed by “undesirable” media; then higher-ups would 

make anonymous phone calls to printing press owners, with 

the result that those newspapers are not printed anywhere. 

That is exactly what had happened in 2010, when every 

printing house refused to print Farazh, Ozodagon, Paikon, 

and Nigoh.

Mirsaidov commented that journalists do report on all major 

themes and events, but self-censorship lies in the details. Still, 

the trend is toward raising ever more sensitive issues. Along 

those lines, Mirsaidov said, the Tajik-language newspapers 

Nigoh and Farazh and the Russian-language Asia-Plus publish 

Kasymova said that in her former 
position as a state journalist, she 
was obliged to conduct interviews in 
accordance with the strict rules of the 
Safina state television channel, but now 
as a writer for independent newspapers, 
she can afford to publish interviews on 
sensitive issues.



263

OBJECTIVE 3: PLURALITY OF NEwS

Tajikistan Objective Score: 1.59

While the score for this objective is nearly identical to last 

year, in indicator scores made some offsetting movement. 

Indicator 3 (state media are nonpartisan and serve the public 

interest) lost ground and also scored half a point behind 

the objective score. Indicator 4 (news agencies) improved 

and scored ahead of the objective score by more than 

three-quarters of a point. The rest of the indicators remained 

static and scored within a half-point of the objective.

Although the Ministry of Culture registered 20 new 

newspapers and five magazines (18 private, plus seven trade 

publications) during the year, the panelists noted an overall 

decline in the amount of news sources providing objective, 

up-to-date news. However, new media are providing a 

growing number of options, and Ravshan Abdullayev 

commented that online sources have overtaken in importance 

all other sources of information. Over the past two years, 

journalists, politicians, and other socially active citizens have 

made Internet blogs and social networks an increasingly 

popular platform for an alternative to the state position. 

Tajiks participate actively in social networks. Although 

recently odnoklassniki.ru saw the greatest development, 

Twitter, Facebook, and livejournal are used widely as well. 

YouTube now features thousands of videos on Tajikistan. 

Most people are not aware of the possibilities of obtaining 

television, news programming occupies no more than 20 

percent of airtime, and 25 percent on private radio. Ismoilov 

commented that no one pays for news programs, and thus 

they are not moneymakers. Nevertheless, his television 

channel, the independent SMT, devotes about 40 percent 

of airtime to news and analysis programming. Most of 

the airtime on FM radio stations goes to music, greetings, 

and quizzes. Only Radio Imrüz, which broadcasts in Tajik, 

specializes in news and analytical programming.

From a technical standpoint, most of the media in Tajikistan 

are poorly equipped—an especially acute problem in the 

regions. Sotiyev reported that in khatlon Province, journalists 

have no printing equipment, such as scanners; desktop 

printers; or Risograph-type high-speed, multi-functional 

digital printing systems. Few have voice recorders or cameras, 

except for correspondents of major newspapers. Dikayev said 

that the kulob district—which includes 10 regions—does not 

have a printing house; all of its newspapers must be printed 

in Dushanbe. Also, in contrast to Tajikistan’s four independent 

television stations, state and regional television and radio 

have poor, obsolete technical equipment.

Tajikistan still has few specialized journalists, and the panelists 

said that high-quality specialized journalism does not exist. 

Sharifzoda attributes that to the low level of professional 

training. Some journalists write small amounts of high-quality 

material in one area or another, but most journalists are 

generalists. Davlatov noted also that quality investigations 

are highly risky, courting danger with the authorities and 

prosecutors. The panelists noted that the monetary costs of 

investigative reporting are high also; investigations require 

travel and additional material resources, and not all editorial 

offices have deep enough pockets. 

Still, there are promising signs that investigative journalism 

might be turning a corner, with the advent of the Center for 

Investigative journalism. The IWPR office in Tajikistan is also 

working intensively and fruitfully in the genre, and often 

local newspapers pick up and reprint IWPR political and social 

investigative pieces. In 2009, more than 10 investigations 

on social topics, economics, and the environment were 

published. In 2010, Asia-Plus published many articles in the 

investigative genre covering health issues, trials, religious 

freedoms, and politics. Hard-hitting topics brought to light 

include the police’s use of torture against detainees; the 

illegal eviction of residents from homes slated for demolition; 

and problems in health care, particularly maternity wards. All 

the panelists agreed that the most daring investigative pieces 

run in the Tajik-language newspapers. khalikjanova took 

the view, however, that the material is very often emotive 

and does not always balance different points of view. 

Furthermore, although readers might respond well, such 

reporting often lands journalists in hot water.

TAjIkISTAN

muLtipLe news sources provide citizens  
with reLiabLe, obJective news.

PLURALITY OF NEWS SOURCES INDICATORS:

> plurality of public and private news sources (e.g., print, broadcast, 
internet, mobile) exists and offer multiple viewpoints.

> citizens’ access to domestic or international media is not 
restricted by law, economics, or other means.

> state or public media reflect the views of the political spectrum, 
are non-partisan, and serve the public interest.

> independent news agencies gather and distribute news for 
media outlets.

> private media produce their own news.

> transparency of media ownership allows consumers to judge the 
objectivity of news; media ownership is not concentrated in a 
few conglomerates.

> a broad spectrum of social interests are reflected and 
represented in the media, including minority-language 
information sources.

> the media provide news coverage and information about local, 
national, and international issues.



MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2011264

Resource Center in Dushanbe offer free Internet access, 

journalism libraries, newspaper archives, and access to news 

feeds from various news agencies.

There is a large gulf between news available near the capital 

and the regions; for the most part, online news is available 

only in the capital. Sotiyev reported that because of the 

lack of Internet service in parts of Qurghonteppa and the 

surrounding area, his Paem news agency disseminates news 

through libraries—delivering CD-ROMs filled with news 

recordings. In the regions, even where Internet access is 

possible, traffic is very low. Especially in the more remote 

regions, Internet reliability depends on technical conditions, 

primarily with the erratic electricity supply. In the winter and 

spring of 2010, some regions received electricity for only four 

to six hours a day.

Cost is another barrier to media access. The Internet is 

not accessible for ordinary people, as 60 percent of the 

population is living below the poverty level. Monthly access 

rates from the various ISPs range from $25 to $60. According 

to the panelists, at most 15 percent of the population 

has access to the Internet, and that includes those who 

visit Internet cafés. Similarly, although interest in reading 

newspapers is growing every year, very few people can afford 

to buy newspapers because of the ever-rising cost. The cost 

of print publications is quite high, retailing on average from 

TjS 1.50 to TjS 2 ($0.34 to $0.45). Ismoilov reported that 

the further from the capital, the dearer newspapers are; 

for example, in Garm, in the eastern part of the country, 

newspapers cost TjS 5 ($1.10). Russian and other foreign 

newspapers are generally unaffordable because of the 

exorbitant cost. Given that the minimum pension and wage 

equal about $13.70 a month, people choose necessities 

over newspapers.

As described earlier, the government does not hesitate to 

censor when it objects to media coverage. Of the websites 

blocked on September 29, 2010, only Avesta and Tojnews 

have been unblocked so far. However, Abdullayev said that it 

should be noted that to date, the Tajik authorities have not 

tried to block blogging platforms or social networks. Also, no 

one has brought any criminal case against an Internet user for 

something said online, making the Internet the safest place to 

publish an alternative to the state view of events.

The state media, panelists said, do not reflect alternative 

points of view, but the independent media aim for balance 

in their coverage of events. Representatives of the opposition 

simply have no opportunities to appear on state media 

airwaves, nor do the state print media cover their views. 

The opposition’s point of view was conspicuously absent in 

the run-up to the elections, and the only stories related to 

opposition news that appear on the khovar government news 

news through SMS, although many media invite their readers 

to report newsworthy events that they see via SMS. Zafar 

Abdullayev, CEO of the Avesta news agency and Fakty i 

Kommentarii (“Facts and Comments”), developed an SMS text 

message system in support of his agency.

At the same time, the demand for news is enormous, and 

the printed press is a very popular medium. A new daily 

newspaper, Imrüz, appeared; all other publications are 

weekly, with the exception of Asia-Plus, which runs twice a 

week. Of the new papers and magazines that the Ministry 

of Culture has registered, nine are to be published in 

Dushanbe, eight in Sughd Province, two in Gorno-Badakhshan 

Autonomous Region, and one in the Rasht region. As 

reported in the 2009 MSI, the total circulation figure for 

all newspapers produced in Tajikistan is less than 200,000. 

Dikayev reported that because of the financial crisis, the 

circulation of even the most popular newspapers fell about 

15 to 20 percent, with the Russian-language media affected 

most severely.

According to the Press Department of the Ministry of 

Culture, 69 state newspapers are put out in the regions. Their 

circulations numbered no higher than 500 to 1,000 copies in 

2010. Most of them come out twice a month, as a result of 

technical and financial constraints. As in 2009, of the regional 

state-owned newspapers, only Dieri Tursunzoda (Tursunzoda 

city, circulation 4,000 to 4,500) and Haqiqat Sughd (Sughd, 

circulation 4,500 to 5,500) remain profitable.

Currently, only four independent television stations broadcast 

in Tajikistan, two in Sughd Province and in the khatlon 

region, one in Tursunzoda city, and one in Dushanbe. All FM 

radio stations in Tajikistan broadcast using much the same 

format, and can be distinguished from one another only by 

the times that their short news programs air. Most of the 

inhabitants in the largest cities have satellite dishes, and for 

them, obtaining news is not a problem. Satellite television is 

becoming more common in rural areas, too.

With the support of international organizations, civil society 

is trying to expand public access to a broad spectrum of 

information. News resource centers, offering periodical 

publications and Internet access, have opened in the regions. 

With the support of OSCE, information access centers 

have formed in the regions and are very popular among 

journalists. The Republican Press Center and the Media 

At the same time, the demand for news 
is enormous, and the printed press is a 
very popular medium.



265

All four state television channels use agency news only from 

the State khovar news agency, although they use excerpts 

from the news on Russian television channels and Euronews 

in their foreign news segments.

The electronic media produces very little of its own programming, 

except for short news broadcasts, entertainment programming, 

and talk shows. Babajanova said that in Sughd Province, the 

independent television stations CM-1 and Asia produce higher 

quality, more up-to-the-minute news segments than the state 

television channels.

The panelists noted that information consumers, outside 

of people working in the media field, are not particularly 

interested in knowing who owns media outlets. The most 

important thing for them is whether news is up to date. 

Sharifzoda said that some conditional confirmation exists 

about “chains” of newspapers surrounding their owners. The 

panelists commented that there is a reason behind the talk 

and rumors about the new newspaper Imrüz belonging to the 

oligarch khassan Asadullozoda, the president’s brother-in-law.

To date, Tajikistan’s major commercial corporations have 

not become very involved in the media. Foreign capital 

(except for grants from international donor organizations) 

is not a factor, as Tajik law prohibits foreign nationals from 

owning media.

The media avoids covering many social issues, including 

the president’s family, border disputes, clergy, the religious 

establishment, or corruption in the higher echelons of 

government. State television does not show accidents, armed 

clashes, or natural disasters in the news.

In Tajikistan, the minority press is very small, with only 

about 20 print media that are mostly localized outlets. 

Mainly, these include publications in Russian, Uzbek and 

kyrgyz, and Turkmen; news in Uzbek, Arabic, and English 

is available on state television as well. Uzbek ethnic groups 

have a wider choice of news in their language. In addition 

to the local media, they have Halk Ovozi, a national 

government newspaper; the non-government Dustlik; the 

popular newspaper Tong; and two magazines. Mirsaidov 

agency website are either critical or amount to mud-slinging. 

Ibodov added that the state media publish only one point of 

view—the government-sanctioned truth. Pirnazarov added 

that some private media are also forced to print dirt and 

sleaze, with the full knowledge of the Office of the President. 

In these cases, authorities send letters to editorial offices 

demanding that a certain story be printed. Ismoilov added 

that all television channels in Tajikistan, state or private, 

interrupt their own programming for the president’s public 

appearances or official visits.

According to the panelists, the state media definitely do not 

serve society’s interests, but rather the political interests of 

certain individuals. Abdullayev commented that Tajik state 

radio and television address socially relevant topics only 

from the government’s point of view, as in the voluntary-

compulsory purchase of shares in the Rogun hydroelectric 

power station. kasymova confirmed that a journalist has no 

way to work at a state channel and still report, unobstructed, 

in the public interest. There are also unwritten rules for 

covering political events.

Tajikistan has nine registered news agencies: the khovar 

government news agency and the independent Asia-Plus, 

Avesta, InterPress-Service, pressa.tj, Simonews, Tojnews, 

Varorud and Zerafshan-Times. However, only Asia-Plus, 

Avesta, pressa.tj, and Tojnews are active currently. As a result 

of financial problems after grants dried up, two agencies, 

Pamir-Media and khatlon Press, went out of business and 

lost their registration. The lead news agency, Asia-Plus, is 

attempting to cover the news countrywide.

News agency sites are open-access, but access to much of the 

information is restricted to subscriber-only areas. However, 

access to the Avesta, khovar, Tojnews, and pressa.tj sites is 

completely open, and only restricted partially on Asia-Plus. 

However, at a time when many print media are experiencing 

financial difficulties, not all newspapers are able to subscribe 

to news agency feeds. The Asia-Plus news agency feed, for 

example, costs from $40 to $90 per month, but Alamshoyev 

noted that it is free for regional media. In recent years, 

the print media have begun to make greater use of the 

services provided by international news agencies, including 

the BBC, Radio Free Europe/Radio Liberty, and websites 

of news agencies Reuters, AP, AFP, ITAR-TASS, RIA Novosti, 

and Regnum.

However, Pirnazarov noted that not all newspapers attribute 

their sources or provide links. Ibodov said that the laws 

and regulations in force place no restrictions on the use of 

local and foreign news, but in that process, very often local 

journalists violate the intellectual property rights of other 

sources of news.

TAjIkISTAN

Mirsaidov said that local media base their 
news programming on local news, but 
the regional media rarely produce local 
news—rather, they broadcast or reprint 
news from the center. The panelists noted 
the low level of interregional exchanges 
of news.



MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2011266

In addition, the Asia-Plus holding company has a 

Russian-language newspaper, an FM radio station, and, since 

2008, the country’s first glossy magazine, VIP-Zona. Asia-Plus 

newspaper is considered the most profitable publication in 

the country. It publishes weekly and each edition includes 12 

to 14 columns of advertising—out of about 48 columns total.

Other successful companies include the Oila holding company, 

with two newspapers, a printing press, a news agency, and an 

advertising agency; and Charkhi Gardun, which has a printing 

press and four newspapers. Most of the regional media are 

unprofitable and subsist on international grants. Mirsaidov 

noted an exception: the owner of Tiroz, in Sughd, has made 

the station into a profitable enterprise. However, most of its 

airtime goes to advertising and announcements.

Few media outlets follow a professional business plan. 

Mirsaidov said that putting together such strategies is 

virtually impossible, given the unpredictable demand. For 

example, in Sughd Province, people have started to buy 

fewer newspapers, and according to Mirsaidov’s estimates, 

the circulation of the popular Varorud has fallen from 1,500 

to 500.

Davlatov commented that OSCE invited a trainer from the 

Netherlands to teach business strategy and printing services, 

but the trainer could offer only limited help to some outlets, 

given the particular challenges they face. For example, he had 

no advice for Farazh editorial officers regarding when every 

printing house refused to print the paper.

The panelists held slightly differing views on the primary 

sources of media revenue. Ismoilov identified grants, sales of 

securities, advertising, and advertorial and public relations 

said that people in Sughd Province, in the regions bordering 

Uzbekistan, watch only Uzbek television. Pirnazarov said that 

since 2009, Karategin has been coming out in Tajik, Russian, 

and kyrgyz in the Rasht region. khalikjanova shared her view 

that with the tendency toward strengthening the role of the 

state language, the Russian-language press will disappear 

gradually from the media market., The kyrgyz Sarykol, 

printed in kyrygzystan, is available in Murghab.

Dikayev said that the national minority newspapers do not 

work on the most serious problems facing national minorities, 

but everyday topics. However, the panelists said that the 

national minorities in Tajikistan are free, and minority media 

can develop without restriction. Still, there is discrimination 

in the higher echelons of power, which admits no Russians, 

Uzbeks, or any other nationality.

Mirsaidov said that local media base their news programming 

on local news, but the regional media rarely produce local 

news—rather, they broadcast or reprint news from the center. 

The panelists noted the low level of interregional exchanges 

of news. Often, people in Dushanbe do not know what is 

going on in neighboring towns and villages. Neither the 

state nor the independent print and electronic media post 

correspondents abroad or in central Tajikistan, apart from the 

Asia-Plus bureau in Washington, DC, and the state agency 

khovar in Moscow and Ankara.

OBJECTIVE 4: BUSINESS mANAGEmENT

Tajikistan Objective Score: 1.16

The score for business management showed almost no 

change. The nearly negligible increase resulted form a 

somewhat higher evaluation of indicator 7 (audience 

measurement and circulation figures). Otherwise, no 

indicators showed any movement and all indicators scored 

close to the overall objective score.

Most of the media in Tajikistan are still in transition toward 

becoming successful businesses. Abdullayev said that the 

failure of many media outlets to become profitable and 

diversify their sources of revenue stems from mismanagement 

and the lack of strategies to ensure financial stability. 

According to Ismoilov, a newspaper must have a circulation 

of at least 3,000 to generate income, and it can support very 

few employees. The sector has a handful of exceptions that 

operate successfully and turn decent profits. For example, 

one major financial group, the Orien International holding 

company, has its own media business—including two radio 

stations, a daily newspaper, a monthly business magazine, 

and an advertising division.

media are weLL-managed enterprises,  
aLLowing editoriaL independence.

BUSINESS MANAGEMENT INDICATORS:

> media outlets operate as efficient and self-sustaining enterprises.

> media receive revenue from a multitude of sources.

> advertising agencies and related industries support an 
advertising market.

> advertising revenue as a percentage of total revenue is in line 
with accepted standards.

> government subsidies and advertising are distributed fairly, 
governed by law, and neither subvert editorial independence nor 
distort the market.

> market research is used to formulate strategic plans, enhance 
advertising revenue, and tailor the product to the needs and 
interests of the audience.

> broadcast ratings, circulation figures, and internet statistics are 
reliably and independently produced.



267

they know; as a result, a few media tend to monopolize the 

limited advertising dollars.

Ismoilov said that in early 2010, the Committee for Radio and 

Television raised prices for airing advertising, and advertisers 

gravitated towards outdoor advertising instead. Prices have 

now dropped back, but so far, few large advertisers have 

returned. The panelists noted that advertisers now prefer 

television as a more accessible medium than newspapers. 

In addition, a market is developing in SMS advertisements, 

announcements, and greetings.

However, the panelists found that the major businesses rarely 

support the media through direct advertisements, preferring 

to place publicity, advertising, and public relations material 

with them instead. Some of the panelists expressed the belief 

that Tajikistan is seeing complete commercialization of the 

media, with back-to-back advertising. The Tajik-language 

media is stuffed with advertorials.

Tajikistan has five advertising agencies, but they charge 

high commissions for their services, and generally media 

houses find it easier to work with advertisers directly. Most 

advertising is not produced in Tajikistan; usually it comes 

from Russian, Turkish, and Iranian television channels and 

is translated into Tajik. kasymova said that all four state 

television channels have their own advertising departments, 

as do Oila and Charkhi Gardun.

Since 2003, the Law on Advertising has been in force to 

regulate advertising in the media. The law differentiates 

between the approaches taken to state and non-state media. 

Advertising material must not exceed 10 percent of daily 

airtime for state electronic media or 30 percent for non-state 

media. Advertising must not exceed 25 percent in state 

periodical publications or 40 percent in non-government 

periodicals. The panel noted that state bodies give advertising 

only to media that are loyal to them. The state press 

prints advertising only from Goskomimuschestvo, the State 

Property Committee.

material as the primary sources. Pirnazarov said that the Tajik 

media cannot be described as effective businesses, because 

they depend almost entirely on advertising—a shrinking 

resource for most outlets, as one or two groups enjoy a 

near-monopoly. Advertising material is a hallmark of media 

based in the capital and the regional centers. Of those, the 

greatest volume of advertising goes to three state television 

channels, two government newspapers, and four or five 

non-state newspapers. 

According to some of the panelists, non-governmental 

media are becoming more focused on securing advertising, 

announcements, and public relations material. However, other 

panelists disagreed. Davlatov said that the independent print 

media survive on sales primarily, and khalikjanova said that 

most private or independent media operate on grants, their 

owners’ funds, or in some cases, lucrative printing houses as 

side businesses. Abdullayev commented that another source 

of income for local media is photo and video material, which 

they can sell to foreign agencies and newspapers.

The panelists did agree that many media outlets still subsist 

on grants. According to Sotiev, regional media tend to exist 

on aid appropriations from the state budget, or on limited 

subscriptions. For the government and state print media, as 

before, compulsory subscriptions for government workers 

constitute the main source of income. Non-government 

regional television stations and print media also receive small 

subsidies from local government budgets.

The government continues to provide substantial financial 

support to all state media outlets. However, in 2010 the 

Majlisi discussed a proposal to cut budget funding for 

the government press. A Majlisi Namoyandagon member, 

Davlatali Davlatzoda, raised the matter on October 22 during 

a debate on the budget legislation for 2010. In his view, 

many ministries, government departments, and cities and 

regions publish media that play almost no part in providing 

the country with information or news, and the state wastes 

a great deal of state money on these outlets. The state-run 

media also suffer from weak capitalization and a low level 

of investment.

As in 2009, the biggest advertisers in the media are 

mobile telephone operators, Internet service providers, 

pharmaceutical companies, commercial banks, international 

organizations, and foreign embassies. Advertisers direct 

most of their support to Asia Plus and Digest Press, ignoring 

the Tajik-language opposition media in order to avoid any 

difficulties with the government in the future, according 

to some panelists. Other panelists suggested that for the 

most part, advertisers are unable to identify the best media 

partners or target groups, and tend to deal only with those 

TAjIkISTAN

Most of the regional media are 
unprofitable and subsist on international 
grants. Mirsaidov noted an exception: 
the owner of Tiroz, in Sughd, has made 
the station into a profitable enterprise. 
However, most of its airtime goes to 
advertising and announcements.



MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2011268

OBJECTIVE 5: SUPPORTING INSTITUTIONS

Tajikistan Objective Score: 1.33

Objective 5’s score showed no overall change this year. 

Indicator 3 (NGOs) did improve and was the only indicator 

to score more than half a point ahead of the objective 

score. Indicator 6 (access to printing and media equipment) 

decreased in score, yet remained within half a point of the 

objective score. Indicator 1 (trade associations) did not change 

and remained the lowest-scoring indicator, lagging by more 

than half a point.

The media arena has no active associations on the business 

side; one publishers’ association is no longer operating. The 

Association of Entrepreneurs of the Republic of Tajikistan is in 

operation, but not one media holding or outlet is a member. 

In mid-December 2010, the leaders of the independent print 

media established the Association of Media Distributors 

and elected Zafar Abdullayev to lead it. How active the 

association will be remains to be seen.

Currently, Tajikistan has 11 journalists’ associations and 

foundations: NANSMIT, the Media Alliance, the Society of 

Independent Electronic Media, the Fund for the Defense 

and Remembrance of journalists, the Association of 

journalists, the Association of Publicists, the Association of 

Sports journalists, the Center for Investigative journalism, 

the Association of Teachers of journalism, the Association 

of Professional journalists of Sughd Province, and the 

As in previous years, 2010 saw little market research 

conducted over the course of the year. Dikayev said that 

Tsentr Zerkalo (Mirror Center) carried out market research 

on the popularity of radio, but it was flawed; for example, 

98 percent of respondents in the kulob region indicated 

that they listen to radio Asia-Plus—which does not 

broadcast there.

khalikjanova said that problems with marketing and 

matching business planning to effective management 

present a major challenge for all media in Tajikistan. She 

said that market research studies in Tajikistan do not look 

at what readers need and find interesting; researchers are 

preoccupied with circulation and sales figures determining 

a publication’s popularity. khalikjanova noted that OSCE 

and the Soros Foundation have planned a media marketing 

strategy training program, and they are in the process of 

selecting the beneficiaries. In her view, however, it is still too 

early to say that the newspapers are becoming self-sufficient 

and sustainable.

Print media continue the practice of reducing print runs of 

publications in order to reduce taxes. As Alamshoyev put 

it, the circulation figures for independent newspapers do 

not always correspond to reality, as commonly the owners 

disguise income and circulation figures. Hidden advertising 

and public relations material are another way to avoid 

paying taxes.

Although some outlets measure online statistics, Pirnazarov 

said that Tajikistan’s Internet meters and website hit counters 

are not always accurate. In addition, the measurements do 

not include a broad enough range of metrics; they tend to 

focus on clicks on individual stories rather than overall traffic 

to a site.

As in previous years, 2010 saw little 
market research conducted over the 
course of the year. Dikayev said that 
Tsentr Zerkalo (Mirror Center) carried 
out market research on the popularity 
of radio, but it was flawed; for example, 
98 percent of respondents in the 
Kulob region indicated that they listen 
to radio Asia-Plus—which does not 
broadcast there.

supporting institutions function in the 
professionaL interests of independent media.

SUPPORTING INSTITUTIONS INDICATORS:

> trade associations represent the interests of media owners and 
managers and provide member services.

> professional associations work to protect journalists’ rights and 
promote quality journalism.

> ngos support free speech and independent media.

> quality journalism degree programs exist providing substantial 
practical experience.

> short-term training and in-service training institutions and 
programs allow journalists to upgrade skills or acquire new skills.

> sources of media equipment, newsprint, and printing facilities 
are apolitical, not monopolized, and not restricted.

> channels of media distribution (e.g., kiosks, transmitters, cable, 
internet, mobile) are apolitical, not monopolized, and not 
restricted.

> information and communication technology infrastructure 
sufficiently meets the needs of media and citizens.



269

media and advance the freedom of speech. Most of the 

panelists judged that there is now an acute need to establish 

an independent trade union of journalists in Tajikistan, to 

resolve disputes between media outlets and journalists, 

including problems within editorial offices.

Cooperation is evident between local NGOs and international 

organizations that defend the freedom of speech, 

through partnership projects, joint activities, and events. 

Unfortunately, though, the panelists believe that the 

international organizations with a presence in Tajikistan 

constantly distance themselves from the NGOs operating in 

the media area. Some of the panelists feel that international 

NGOs continue to cooperate with only two or three media, 

refusing support to any others.

Of the NGOs and international organizations that successfully 

support media freedom and provide legal support to 

journalists, the panelists highlighted the work of the khoma 

Association, the NGO Bureau of Human Rights and Rule of 

Law, Internews, and the Sughd Bureau for Human Rights. 

The khoma Association conducted trainings for journalists, 

and held a competition among Tajik media on covering 

climate change. The NGO Bureau of Human Rights and Rule 

of Law promotes effective, accountable and transparent 

governance, including guaranteeing access to information, 

and improving the accountability of public officials. Also, in 

conjunction with media associations, they have held public 

hearings on topics such as preventing domestic violence. The 

activities of the NGOs do not often extend as far the regions; 

Gorno-Badakhshan Autonomous Region, Rasht region, and 

other areas of central Tajikistan are particularly neglected in 

terms of media development support.

The panelists expressed concern about professional education 

and training for journalists. Panelists reported that the 

number of training opportunities has fallen sharply, and 

those that exist are lacking in quality. Tajikistan has one 

state-run faculty of journalism and five departments of 

journalism, where every year more than 100 people are 

TAjIkISTAN

Association of Television journalists. The sector has one 

union: the Union of journalists of Tajikistan. The union and 

NANSMIT rely solely on financial support from international 

donor organizations.

The panelists underscored that media support institutions made 

significant progress in aiding the media in 2010, particularly as 

government pressure on the opposition increased. In October 

2010, a group of media executives, journalism associations, 

and individual activists set up an informal coalition called the 

September 29 Committee, in honor of the date when authorities 

launched unprecedented, high-pressure propaganda against 

some of the independent private media.

Sharifzoda noted another display of cooperation in 2010, 

when two non-governmental journalists’ associations, the 

Media Alliance of Tajikistan and the Association of journalists, 

teamed up to provide legal education for young journalists 

and defend the freedom of speech. Ibodov said that even 

though previously non-governmental journalism associations 

played a relatively passive role in reviewing media legislation, 

they have revived that area of their work in recent years. 

The Union of journalists of Tajikistan, NANSMIT, the Media 

Alliance of Tajikistan, and the Association of journalists were 

the prime force behind a series of roundtables to discuss 

the draft Law on Access to Information, and supplementary 

amendments to the Law on the Press and Other Media. While 

Dikayev noted that the Union of journalists of Tajikistan 

does not protect journalists’ rights and focuses purely on the 

creative side of the media, other panelists said that NANSMIT 

is working purposefully to protect the rights of journalists. 

In November 2010, TajFEN, a network for promoting freedom 

of speech in Tajikistan, was organized under the auspices 

of NANSMIT. The network bridged media and human rights 

organizations to better protect the freedom of expression in 

Tajikistan. Participants include the Bureau of Human Rights 

and Rule of Law, the Civil Internet Policy Initiative Social Fund, 

the Union of journalists of Tajikistan, the Media Council of 

Tajikistan, NANSMIT, khoma, the Association of journalists, 

the IWPR representative in Tajikistan, and the Tajik Association 

of Independent Electronic Media. In general, though, the 

panelists said that they see little solidarity among journalists. 

As Sharifzoda noted, not all media members came out in 

defense of their colleagues when the printing houses refused 

to print papers and the authorities shut down websites.

To date, attempts by a number of NGOs to establish 

an independent trade union to protect the interests of 

journalists have not been successful. Mirsaidov concluded that 

the media associations have not yet succeeded in establishing 

a productive dialogue with the government to lobby for 

their interests, or to protect the interests of the independent 

In October 2010, a group of media 
executives, journalism associations, and 
individual activists set up an informal 
coalition called the September 29 
Committee, in honor of the date when 
authorities launched unprecedented, 
high-pressure propaganda against some 
of the independent private media.



MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2011270

group have had training and upgrading in their workplace. 

Government media journalists attend seminars and training 

courses only rarely, as they do not acknowledge international 

standards. Additionally, not all media CEOs encourage their 

employees’ desire for professional development, especially 

if the staff on the ground is thin. Consequently, there is a 

big gap between the level of training and education of state 

media journalists and independent media journalists, as well 

as a gap between Tajik and international standards.

A number of international and local organizations offer 

training. For example, the khoma Association conducted 

a series of training programs on economic journalism, 

on Tajikistan’s accession to the WTO, and creating a pool 

of journalists to cover the professional and economic 

problems of the country. Pirnazarov commented that 

currently, only the IWPR office in Tajikistan runs on-site 

training seminars for regional journalists on legal issues and 

international standards.

The panelists praised the high quality of Internews training 

programs; these programs spend a lot of time on advertising, 

management, news, multimedia journalism, and blogging. 

In the panelists’ estimation, Internews offered the highest 

quality programs and was the most helpful to the country’s 

journalists in 2010, for the second consecutive year. 

Furthermore, since the end of 2008, Internews Network in 

Tajikistan hosted the website reporter.tj, which publishes 

news, runs announcements about grants and training 

programs, hosts a live magazine, and includes a section for 

bloggers. Web tracking shows that the site is drawing a high 

number of visitors.

However, Tajik media outlets lost some international funding 

for training because of an incident in February 2010. Several 

leaders of the Tajik media criticized certain trainers from 

European countries, saying that the media need direct 

financial aid, not training with incompetent coaches. This 

resulted in a sharp backlash from the donor organizations, 

which then cut grants for training programs.

On the subject of print quality and access to equipment, the 

panelists observed that access to printing and typesetting 

facilities is subject to purely political restrictions. Although 

the country has private printing houses, according to the 

panelists, none are truly independent—as proven when 

they succumbed to government direction and refused to 

print Farazh, Nigoh, Paikon, and Ozodagon. It appears that 

the government warned private presses against getting 

involved. Dikayev expressed the belief that the government 

has used administrative leverage to pressure private printing 

houses as well, conducting tax inspections and cutting off 

electrical supply. 

educated, but so far no private higher education institutions 

in Tajikistan train journalists. Babajanova said that at the 

Faculty of journalism at khujand State University (in Sughd 

Province in northern Tajikistan), where she teaches, there 

is a balance between teacher-practitioners and theorists. 

Independent journalists are also invited to teach. She noted 

that 30 percent of khujand State University journalism 

graduates change direction after graduation, although they 

stayed in similar lines of work.

According to most of the panelists, however, journalism 

graduates receive very low quality training. They expressed 

concern that apparently training does not include enough 

basic computer skills or specific software and training 

for online journalism—perhaps only 36 hours in a year. 

Alamshoyev reported that in khorugh, the university’s 

journalism department has been in operation for four years 

but it still does not have enough teachers for specialized 

subjects or adequate supporting literature. Dikayev added 

that the journalism Department at kulob University (in 

khatlon region, in the south of the country) opened in early 

2010 with 18 students, but the only specialization it offers is 

radio and television journalism because the department has 

no teachers skilled in any other media. Sharifzoda suggested 

that interactive e-learning could be effective for students of 

journalism in higher education, but that would be problematic, 

as only one university, the Russian-Tajik Slavonic University, has 

access to the Internet. Davlatov also observed that university 

journalism department administrators oppose allowing 

students to practice year-round in the independent media.

Students have some study-abroad options in various programs 

in Turkey, Iran, and the United States (where Tajik students 

rarely study journalism, as their English is not strong enough), 

but they can study only on a private, individual basis. 

Students can study officially only in a few Commonwealth of 

Independent States countries: Russia, kazakhstan, Ukraine, 

and Belarus. Furthermore, according to khalikjanova, none 

of the journalism graduates from foreign institutions return 

to Tajikistan.

There is no surplus of personnel in journalism, because 

graduates either do not want to work in the profession or 

their skill levels are so low that they cannot find work. The 

panelists noted that media CEOs are almost always dissatisfied 

with graduates’ level of training, because universities 

graduate students with little concern about their work quality 

or degree of professionalism.

Short seminars (lasting three to four days), work experience, 

and master classes are the most popular forms of training 

among journalists. Editors are extremely reluctant to grant 

study leave for any long period. All courses and master classes 

are given free of charge, but only staff of the Asia-Plus media 



271

The authorities did exert influence over the distribution of 

independent media, as the Tajikmatbuot (Tajikprint) system is 

interested in selling only government publications. Opposition 

publications can be found for sale in Tajikmatbuot kiosks only 

rarely; they are sold by public distributors only—often elderly 

people past retirement age. The panelists expressed the hope 

that the recently established Association of Media Distributors 

would be able to establish its own effective alternative 

distribution network.

List of Panel Participants

Junayd Ibodov, media expert and lawyer, Dushanbe

Turko Dikayev, correspondent, Asia-Plus, kulob

Lola Khalikjanova, editor-in-chief, Institute for War and Peace 

Reporting-Tajikistan; blogger, Dushanbe

Negmatullo mirsaidov, director, Varorud, khujand

Ravshan Abdullayev, executive director, Eurasia Foundation 

of Central Asia-Tajikistan; blogger, Dushanbe

Zinatullo Ismoilov, director, SMT TV, Dushanbe

Rano Babajanova, director, Department of Information 

Analysis, Sughd Province; professor, Department of 

journalism, khujand State University

murod Sotiyev, director Paem News Agency, Qurghonteppa

Kurbon Alamshoyev, director, Pamir-Media News Agency, 

khorugh

Akbarali Sattorov, owner, Charkhi Gardun; head, Tajikistan 

Union of journalists; blogger, Dushanbe

Nargis Kasymova, editor, Safina TV; producer, Vatan Radio; 

blogger, Dushanbe

Nazarali Pirnazarov, editor, Sobytiya; blogger, Dushanbe

Nurali Davlatov, deputy editor, Farazh, Dushanbe

Kironshoh Sharifzoda, director, Association of journalists, 

Dushanbe

Moderator and Author

Lidiya Isamova, correspondent, RIA News, Dushanbe

The panel discussion was convened on December 10, 2010.

When Sharqi Ozod, a government printing press, refused 

to print Farazh, the director cited worn-out equipment and 

lack of capacity. Davlatov understands that this was just an 

excuse, given that the total print run for the two government 

publications Sadoi Mardum and Jumhuriyat alone totals 

more than 40,000 copies. The panelists commented that the 

appointment of the Sharqi Ozod director, a former member 

of the Security Council of the Republic of Tajikistan, was a 

very political move, and censorship has become more overt as 

a result.

Mirsaidov reported, however, Istaravshan has one private 

printing house—the only one that printed the newspaper 

Varorud. After other printing houses refused to take it, 

the director of the Istaravshan house said that until a court 

decision shut down the newspaper, he would print it.

However, the government places no restrictions on access to 

newsprint and equipment. Sharqi Ozod, Asia-Plus, Charkhi 

Gardun, and Oila supply newsprint currently. According to 

Sotiyev, it does not pay to be in the newsprint supply business 

in the regions without an accompanying side business. All of 

the panelists agreed on the need to establish printing and 

typesetting facilities to service the independent media in 

the capital, Dushanbe, and in the provincial centers—such 

as khujand, Qurghonteppa, and khorog. They pointed to 

kyrgyzstan’s facilities as a model.

Abdullayev noted that in 2007, the Eurasia Foundation 

delivered equipment for an independent printing press 

with a design capacity of five million copies a week. All 

the equipment had been transferred to Mukhtor Bokizoda, 

director of the Fund for the Defense and Remembrance 

of journalists, but he had been unable to clear it through 

customs, as there was no permission from the government. 

It sat in storage at the U.S. Embassy until 2009, when 

USAID transferred it to Azerbaijan, where it now operates 

successfully at the Azerbaijani Farmers’ Association.

Currently, each private broadcast station acquires its own 

transmitters indepe ndently, although a few years ago, 

Internews provided them. Now, private stations can generally 

only procure low-capacity transmitters. Although the 

government keeps an eye on blogging platforms, they have 

not blocked them to date. So far, mobile telecommunication 

devices are used primarily as a communication tool; there 

is no SMS news service. Mobile Internet connections are 

available, but for the time being, they do not cover the whole 

country—because as soon as the electricity in the regions 

was cut, the 3G transmitters also went out. Tajiktelecom, a 

Ministry of Transport and Communications body, oversees all 

transmission towers.

TAjIkISTAN




