
MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 201198

Romania

Although media outlets savagely attacked public spending cuts, media owners 

themselves savagely cut costs in 2010. Our panelists approximated a total loss in 

journalists’ salaries of over 50 percent in 2010 compared with pre-crises 2008.



99

INTRODUCTION

AAfter three years of prolonged electoral campaigns for an impeachment referendum, European elections, 

parliamentary and presidential elections, one may have expected 2010 to be a calmer year. This was the case only 

to a limited extent. President Băsescu won a new term at the end of 2009 and he did so against the opposition 

of the major media outlet which openly supported his competitor. Băsescu succeeded in ending the myth that 

no one can win elections against the media, but this victory haunted him in 2010.

Seizing the momentum of the presidential elections victory, Băsescu succeeded in creating a new majority in the 

Parliament attracting splinter groups from the opposition parties, both National Liberals and Social Democrats, 

and thus manufacturing a government coalition together with his own Democrat-Liberal Party and the 

representative of the Hungarian party. This coalition proved to be surprisingly stable in 2010, when it resisted 

no less than five attempts through censure motions of the opposition in Parliament to force the resignation of 

the government.

Political stability did not mean social and economic stability. 2010 was the year in which the effect of the 

economic crisis fully hit Romania. Macroeconomic stability was maintained only with money borrowed from 

IMF and with the austerity measures of severe budget cuts. President Băsescu personally assumed responsibility 

in May 2010 for cuts of up to 25 percent for state employees and 14 percent of all pensions. This later measure 

was declared unconstitutional by the Constitutional Court, so the government was forced to increase the VAT 

by 5 percent.

Băsescu and his government needed a minimal consensus to make these cuts acceptable to the public, but after 

years of jostling the media and opposition he had no chance to obtain such support. Both the mainstream media 

and the opposition attacked the budgetary cuts and blamed Băsescu personally for the economic crises and 

its effects. Media coverage of public policies reached new populists lows. Băsescu’s personal ratings fell below 

15 percent.

Although media outlets savagely attacked public spending cuts, media owners themselves savagely cut costs in 

2010. Our panelists approximated a total loss in journalists’ salaries of over 50 percent in 2010 compared with 

pre-crises 2008. Many outlets were closed, especially in print media, or transferred operations onto the Internet.

For the 2010 study, all MSI objective scores decreased because of the elections, given the polarization of the 

media outlets and the open conflict between the President Băsescu and most of the media owners. 2010 shows a 

normalization, with some objectives increasing and others decreasing, but in most cases the fluctuation is slight 

to small. Objective 4, business management, is the only exception, with a moderate drop of 0.20 over the course 

of last year due to the severe effects of the economic crisis on Romanian media. This trend continued and the 

score of Objective 4 went bellow 2.00, from 2.12 in 2010 to 1.92 this year.

Ro
m

a
ni

a
OVERALL
SCORE:
2.29

Romania



MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2011100

Scores for all years may be found online at http://www.irex.org/system/files/EE_msiscores.xls

Romania AT A GLANCE

Media-Specific

>> Newspaper of active print outlets, radio stations, television stations: 
Print: Over 1,000, exact number unavailable; Radio Stations: Exact 
number unavailable (704 radio licenses granted by the National 
Audiovisual Council); Television Stations: 8 general stations, 3 
sports-oriented, and 4 news stations (387 television licenses granted by 
the National Audiovisual Council)

>> Newspaper circulation statistics: Top ten papers have a combined 
circulation of approximately 1,127,000 (Audit Bureau of 
Circulation, 2010)

>> Broadcast ratings: Top three television stations: Pro TV (7.9%), Antena 1 
(4.9%), Kanal D (2.9%)  (paginademedia.ro, 2011)

>> News agencies: Mediafax (private), Agerpress (state-owned), NewsIN 
(private)

>> Annual advertising revenue in media sector: €273 million, of which 
€209 million is spent on television, €27 million on print, €23 million on 
radio, and €14 million on internet and cinema. (paginademedia.ro, 2011)

>> Internet usage: 7.787 million (2009 est., CIA World Factbook)

General

>> Population: 21,959,278 (July 2010 est., CIA World Factbook)

>> Capital city: Bucharest

>> Ethnic groups (% of population): Romanian 89.5%, Hungarian 6.6%, 
Roma 2.5%, Ukrainian 0.3%, German 0.3%, Russian 0.2%, Turkish 0.2%, 
other 0.4% (2002 census, CIA World Factbook)

>> Religions (% of population): Eastern Orthodox (including all 
sub-denominations) 86.8%, Protestant (various denominations 
including Reformate and Pentecostal) 7.5%, Roman Catholic 4.7%, other 
(mostly Muslim) and unspecified 0.9%, none 0.1% (2002 census, CIA 
World Factbook)

>> Languages (% of population): Romanian 91% (official), Hungarian 6.7%, 
Romany 1.1%, other 1.2% (CIA World Factbook)

>> GNI (2009-Atlas): $178.9 billion (World Bank Development 
Indicators, 2010)

>> GNI per capita (2009-PPP): $14,460 (World Bank Development 
Indicators, 2010)

>> Literacy rate: 97.3% (male 98.4%, female 96.3%) (2002 census, CIA 
World Factbook)

>> President or top authority: President Traian Băsescu  
(since December 20, 2004)

2.
31

2.
61

2.
47 2.

55

2.
02

2.
26

2.
08

1.
95

2.
84

2.
77

2.
51 2.

61

2.
24

2.
70

2.
12

1.
92

2.
47 2.
52

2.
33 2.

43

20
01

20
09

20
10

20
11

20
01

20
09

20
10

20
11

20
01

20
09

20
10

20
11

20
01

20
09

20
10

20
11

20
01

20
09

20
10

20
11

MEDIA SUSTAINABILITY INDEX: romania

SU
ST

A
IN

A
B

IL
IT

Y

OBJECTIVES

U
N

SU
ST

A
IN

A
BL

E
M

IX
ED

 S
YS

TE
M

N
EA

R
SU

ST
A

IN
A

BI
LI

TY
SU

ST
A

IN
A

BL
E

U
N

SU
ST

A
IN

A
BL

E
A

N
TI

-F
RE

E 
PR

ES
S

Unsustainable, Anti-Free Press (0-1): 
Country does not meet or only minimally 
meets objectives. Government and laws 
actively hinder free media development, 
professionalism is low, and media-industry 
activity is minimal.

Unsustainable Mixed System (1-2): 
Country minimally meets objectives, with 
segments of the legal system and government 
opposed to a free media system. Evident 
progress in free-press advocacy, increased 
professionalism, and new media businesses 
may be too recent to judge sustainability.

Near Sustainability (2-3): Country has 
progressed in meeting multiple objectives, 
with legal norms, professionalism, and 
the business environment supportive of 
independent media. Advances have survived 
changes in government and have been 
codified in law and practice. However, more 
time may be needed to ensure that change is 
enduring and that increased professionalism 
and the media business environment 
are sustainable.

Sustainable (3-4): Country has media that 
are considered generally professional, free, 
and sustainable, or to be approaching these 
objectives. Systems supporting independent 
media have survived multiple governments, 
economic fluctuations, and changes in public 
opinion or social conventions.

FREE
SPEECH

PROFESSIONAL
JOURNALISM

PLURALITY OF
NEWS SOURCES

BUSINESS
MANAGEMENT

SUPPORTING
INSTITUTIONS

Scores for all years may be found online at http://www.irex.org/system/files/EE_msiscores.xls



101

the public television channel for Romanians living abroad, to 

the Minister of Foreign Affairs. After the media community 

fiercely criticized these drafts and actively lobbied against 

them, both proposals were rejected in the Parliament. Elena 

Coman, of Soros Foundation, said even if such ideas do not 

produce direct effects, they exemplify a “regulatory field 

which is dynamic, chaotic and potentially dangerous.”

Panelists were alarmed by a new draft of the National 

Security Strategy that presents the press as a threat to 

national security. Proposed by the president, the document 

considers the so-called “media smear campaigns” among the 

threats to national security, claiming these campaigns spread 

false information about the government. Panelists explained 

these campaigns as series of articles on the same topics, 

repeatedly targeted at intimidating decision makers.

Although observers recognize the negative potential of 

media owners to use their outlets as political weapons, they 

are still worried about bringing the issue within the limits 

of national security concepts, afraid it will lead to increased 

power for the secret services. Dan Tapalagă is among the 

journalists very critical towards big media owners but he 

strongly criticized the president’s initiative, asserting that “it’s 

potentially dangerous. It doesn’t make me feel well knowing 

that I’m in the ‘threats to national security’ chapter.” Three 

leaders of political groups in the European Parliament, Martin 

Schultz (Socialists and Democrats), Guy Verhofstadt (Liberals) 

and Daniel Cohn-Bendit (Greens) sent an open letter to the 

speakers of the Romanian Parliament asking them to reject 

the proposal, considering it an “undemocratic gesture” and 

an infringement of the Charter of Fundamental Rights of the 

European Union. The draft is still waiting to be adopted by 

the Parliament. 

The intervention of the secret service was central to a media 

issue in 2010 when Sorin Ovidiu Vîntu, a controversial 

businessman and owner of a media conglomerate, was 

indicted for providing financial support to a fugitive who 

was a former director of an Investment Fund controlled by 

Vîntu. The Romanian Secret Service assisted Prosecutors in 

phone tapping Vintu, as was the legal procedure. When 

Objective 1: Freedom of Speech

Romania Objective Score: 2.55

There are no serious legal threats in Romania to the freedom 

of speech and the legislation is generally considered to be 

in line with democratic principles, although some of the 

participants feel the lack of regulation to be a problem for 

media. Dan Tapalagă, a journalist, said, “Insult and slander 

became something common on television and in newspapers 

and there are no consequences. In the last 10 years we have 

not seen greater freedom of speech than what we have at 

the moment. You can do whatever you want, practically 

nothing happens.”

The current legal framework is favorable to freedom of 

speech, but this legal protection is unstable. From time to 

time, members of Parliament propose laws to regulate the 

field. Most of these initiatives lack political support and are 

withdrawn following criticism from the media community. 

For example, in 2009 two MPs proposed a law that would 

require television stations to ensure a 50-50 balance between 

“positive” and “negative” news, citing a need to protect 

public health as negative news caused depression. The 

draft law was vetoed by President Băsescu. Two other MPs 

proposed in 2010 a law to regulate readers’ comments on 

online newspapers and to subordinate TVR International, 

Romania

Legal and social norms protect and promote  
free speech and access to public information.

FREE-SPEECH INDICATORS:

>	 Legal and social protections of free speech exist and are enforced.

>	 Licensing or registration of media protects a public interest and is 
fair, competitive, and apolitical.

>	M arket entry and tax structure for media are fair and 
comparable to other industries.

>	 Crimes against media professionals, citizen reporters, and media 
outlets are prosecuted vigorously, but occurrences of such crimes 
are rare.

>	 The law protects the editorial independence of state or 
public media.

>	 Libel is a civil law issue, public officials are held to higher 
standards, offended party must prove falsity and malice.

>	 Public information is easily available; right of access to 
information is equally enforced for all media, journalists, 
and citizens.

>	 Media outlets’ access to and use of local and international news 
and news sources is not restricted by law.

>	 Entry into the journalism profession is free and government 
imposes no licensing, restrictions, or special rights for journalists.

Dan Tapalagă is among the journalists 
very critical towards big media owners 
but he strongly criticized the president’s 
initiative, asserting that “it’s potentially 
dangerous. It doesn’t make me feel 
well knowing that I’m in the ‘threats to 
national security’ chapter.”



MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2011102

politics. When Realitatea’s nine-year license expired in the 

following period the station applied for a renewal submitting 

an editorial plan emphasizing journalists’ independence. 

This was largely considered to be disingenuous but the 

renewal was nevertheless granted. Dan Tapalagă raised these 

issues during the MSI meeting. “I saw the editorial plan of 

Realitatea TV,” he said. “You can write practically anything 

there, it does not matter.” All of the panelists believed CNA 

should have a stronger policy to enforce the content promises 

made by broadcasters when they apply for licenses.

In addition to the common criticism of the CNA, this year 

the panelists disparaged current must-carry rules. Must-carry 

rules require television cable companies to transmit a 

minimal package of stations (25 percent of all stations 

they transmit): all channels of public television, the largest 

national private stations (in terms of measured audiences), 

largest regional and local stations (also by audiences). This 

rule led to including in the must-carry package of commercial 

stations some very low quality news stations such as OTV 

(a scandal oriented outlet), because they are popular with 

viewers. Some observers and even CNA members feel the 

must-carry rule implies in practice that the state is favoring 

television stations that lead the race to the bottom in term of 

journalistic quality. 

Since the total number of television stations increased in the 

last years, the must-carry rule affected the business interests 

of cable companies, which fiercely lobbied to change it. 

The broadcasters’ association lobbied to maintain it and 

the two lobbies clashed at the CNA level. The institution 

initiated a bill in 2010 to redefine the must-carry package. 

However, Răsvan Popescu, the president of CNA, is reluctant 

towards a significant change quoting the possibility that 

some officials will put pressure on the cable companies to 

stop transmitting some channels if the obligation would be 

abolished.1 For instance, Popescu said, there are towns with 

de facto monopolies of one cable company that submits 

requests to the town halls for transmission. Without the 

must-carry obligation, the mayor can informally impose the 

distributors to transmit or not a certain channel, according to 

their preferences. 

Romania has no legal rule to limit media cross ownership 

and the tendency of cable companies to start their own 

television channels raised concerns, given the fact that 78 

percent of Romanians watch television via cable companies.2 

10 television launched in December 2010 and one panelist 

believed that CNA was pressured to give this license and that 

1 Quoted by M. Preoteasa, I. Comanescu, “Romania,” in M. Dragomir, 
M. Thomson (eds.), Mapping Digital Media: journalism, democracy and 
values, OSI/Network Media Programme, London (draft version as of 
September 15, 2010) (from now on “Preoteasa & Comanescu, 2010”)
2  Ibid.

the transcripts were made public, including those of many 

conversations with journalists working in his media group, 

they showed a depressing image of an owner openly 

dictating editorial policies. Furthermore, Maria Popa, working 

for the Media Monitoring Agency, felt that “publishing the 

transcripts raises the issue of the confidentiality of sources. If 

people know that their identity can be uncovered at a later 

stage, they will not reveal information. The courts were the 

ones responsible to protect the identities and they didn’t.” 

Dan Tapalagă stressed this later point, “It is the judge’s 

decision to select which transcript goes public. They have 

a law, why don’t they apply it?” The public did not react 

strongly to the leaking of these sources; rather, people were 

interested in the content of the case. 

The National Council of Broadcasting (CNA) controls 

broadcast licensing. It is nominally an autonomous body 

subordinated to the parliament, and the president, the 

cabinet, and the parliament appoint CNA’s 11 members. 

Over the years MSI panelists have constantly criticized CNA’s 

poor management of the licensing process. This year’s 

panel continued to raise doubts about both the process 

of granting licenses and CNA’s failure to follow-up with 

monitoring. Panelists agreed that granting licenses is not 

done in a correct, competitive, and apolitical manner. The 

criteria for granting licenses are vague and several groups 

of insiders may obtain licenses with little attention paid to 

the content of the projects submitted. According to Iulian 

Comănescu, a media analyst, “The same persons come with 

a joke content format and get licenses. This means that the 

market is closing.” Journalist Dan Tapalagă complained that 

“there are always the same people who get licenses whatever 

they write in those projects,” and Silviu Ispas, the director of 

an advertisement agency reiterated that “with whomever 

you talk to who got a license or tried to, you hear the same 

horror, Sci Fi stories.” Additionally, there are major problems 

with CNA’s follow-up. According to the law, CNA is supposed 

to monitor the implementation of the editorial plans and to 

sanction the broadcasters that fail to fulfill their proposals, 

but only superficial follow-up is conducted. The main all news 

television station, Realitatea TV, was caught in a scandal in 

2010 regarding ownership interference in the coverage of 

“I think there should be more controls 
because those of us who pay taxes 
compete in the same market as the 
ones who pay salaries avoiding taxes,” 
asserted Manuela Preoteasa, a journalist 
and online media entrepreneur.



103

taxation for media employees, it was the form of paying the 

social taxes that created widespread distress. According to 

the initial form of the law, each ‘author’ paid in this form 

had to go each month to three different institutions (pension, 

health and unemployment offices) to pay the social taxes. As 

lines were created to these institutions, the scandal occurred 

in summer of 2010 when the new legislation was supposed 

to be enforced. An online petition asking for a simpler 

modality to pay was initiated and signed by 6000 journalists, 

actors, painters and other artists affected by the law. The 

government changed the law simplifying the payment system, 

but the taxation itself remained. 

The Fiscal Agency, the Romanian equivalent of the IRS, 

undertook in 2010 a prolonged investigation into the 

accounts of Realitatea TV, the leading all news television 

station. The station’s management protested the action, 

accusing the government of interfering in response to the 

station’s anti-government line in the 2009 electoral campaign. 

One panelist, Elena Coman, believes this was a case in which 

“fiscal control was used as an instrument for abuse,” but 

other panelists were convinced that such controls may benefit 

media industry because they could punish those not playing 

by the rules. “I think there should be more controls because 

those of us who pay taxes compete in the same market as 

the ones who pay salaries avoiding taxes,” asserted Manuela 

Preoteasa, a journalist and online media entrepreneur.

Unlike some of its neighbors, Romania is not the scene of 

murders or retaliatory violent attacks against journalists. No 

journalist has been killed or injured in recent years, but some 

cases of harassment still occur. Occasionally harassment takes 

aggressive forms, mostly from the subjects of the reporting. 

Maria Popa, program manager within Media Monitoring 

Agency, pointed out that the authorities’ indifference in 

prosecuting these cases is distressing. “We even had a case 

with a cameraman who was hit by the owner of a building 

which he was filming right in front of some policemen who 

did not intervene.” Some panelists blamed the media for 

provoking aggressiveness. Preotaeasa claimed “the media 

uses an aggressive style both in language and subjects it 

covers and this backfires against the journalists,” but other 

panelists did not think the style justifies harassment against 

the entire debate around the must-carry rule was meant 

to make room for the new station. Some even suspect the 

government and President Băsescu, which are in open conflict 

with most television stations, to favor the emergence of new 

players on the market. Dan Tapalagă commented, “If you 

change the must-carry rule, then you move the power of the 

media moguls from one side to the other.” 

The EU Audiovisual Media Services Directive set in 2009 the 

general framework for the digitization of broadcasting. 

Romania initially set 2012 as the deadline for switching 

from analog to digital transmission but postponed it until 

2015, the last possible deadline accepted at the European 

level. The official explanation for the delay concerned the 

socio-economic difficulties of the country, but some argue 

that the government was unable to manage this process 

and instead answered to the pressure of the cable operators 

which were interested in a controlled opening of the market. 

One panelist, Manuel Preoteasa, a journalist and co-author 

of a special report about digitalization, believes “the political 

signal of postponing digitalization is only one: they want to 

keep the market closed. There is tremendous pressure coming 

from the current players in the market.” The other co-author 

of the digitalization report, Iulian Comănescu added that 

given the effects of the economic crises on the media sector 

“nobody is in the mood to invest. And digitalization assumes 

new investments.”

For the most part there are no undue fiscal barriers to enter 

the media market in Romania. As noted last year, after the 

economic crisis there was some discussion of introducing 

facilities for media outlets such as tax deductions or VAT 

refund for distribution. Some panelists voiced concern 

over the possibility. “Any kind of advantage created by 

the government creates problems,” said Dan Tapalagă, 

“The press should work as a business, period. Considering 

the reality in Romania any such policies would create 

unacceptable distortions.” However 2010 did not bring such 

policies from the government and the issue was not even 

seriously discussed. 

2010 saw negative effects of the abolishment of the 

intellectual rights contracts and a resultant higher social 

tax: A widespread practice in media was to pay journalists 

using the so-called “intellectual rights contracts” allowing 

authors to pay only income tax and avoid paying social taxes. 

Although it was initially meant to cover only non-permanent 

work and artistic products (thus not the work done by the 

journalist in their quality of regular employees) these types 

of contracts became a norm in the media outlets. As part of 

the general strategy to close fiscal loopholes and increase the 

social taxation, the government abolished the intellectual 

rights’ contracts in 2010. Beyond the de facto increase of 

Romania

All agreed, however, that there was a 
general hostility towards journalism as 
profession: “If you read the comments 
on forums directed at journalists, you’ll 
be terrified at what people would do to 
them,” said Elena Coman.



MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2011104

inefficient. It is form without substance. The committee gives 

some rulings but it is ignored, its decisions fail to have an 

impact. Within the board is a permanent political struggle, a 

reproduction of the situation in the Romanian parliament.” 

However, other panelists perceive TVR as offering better 

opportunities for professionals than the private outlets. 

“Although the system is bad, it also allows some happy 

occurrences and the situation of journalists is generally better 

at TVR. Besides, now there is a migration trend from private 

networks to TVR, given the economic crisis.” 

In November 2010 the opposition Social Democrat Party (PSD) 

announced a new bill to abolish the compulsory subscription 

for TVR and SRR—each household and company theoretically 

pays such a tax, although the actual collecting rate is rather 

low. PSD criticized TVR for being a mouthpiece of the 

president and the government (perhaps an unfair position 

from a party which previously appointed its spin-doctor as the 

head of the television). The draft law has minimal chances to 

be voted but it speaks volumes on how the political class is 

changing its discourse towards this institution.

The legal confusion provoked by incoherent decisions of 

the Parliament and the Constitutional Court concerning 

libel ended in 2010. As reported last year, the Parliament 

eliminated by law the prison terms for libel back in 2006, 

but the Constitutional Court reversed this decision on the 

grounds that the honor of a person cannot be defended 

only with monetary awards. The Parliament was to vote on 

another version of the law following the Constitutional Court 

decision but the legislative did nothing, resulting in a lot of 

confusion in the judiciary about the issue. Most of the judges 

decided libel cases based on the assumption that libel was 

not a matter of the criminal code, but this was rather a good 

practice than a clear legal rule. “Every judge applied the 

law as he/she understood it, there was no unitary practice,” 

explained Maria Popa. Fortunately this situation was clarified 

when the Supreme Court (the highest Court in Romania in 

charge of the interpretation of the legislation, and separate 

from the Constitutional Court, which is in charge with the 

interpretation of the Constitution) decided that libel should 

not be judged under the Criminal Code, thus de facto making 

libel a subject of the civil law. 

Romania adopted a Freedom of Information Act in 2001. In 

2006, the government made a significant improvement to 

the law by including all national companies and state-owned 

firms. However, this very liberal law is undermined in practice 

by a culture of secrecy deeply entrenched in the state 

institutions. Trying to use the law leads often to endless 

negotiations with the public servants whose first reaction is 

to stamp each document they work with as ‘secret.’ Although 

the law allows them, verbal requests are almost always 

the press. All agreed, however, that there was a general 

hostility towards journalism as profession: “If you read the 

comments on forums directed at journalists, you’ll be terrified 

at what people would do to them,” said Elena Coman. “I 

have attended political rallies from 1990 and I have seen 

how the atmosphere has evolved.” Dan Tapalagă elaborated, 

“People look now at journalists with hatred and say ‘this one 

belongs to Vântu, this one belongs to Băsescu.’”

Repeated attempts to achieve real editorial independence 

for public media have fallen short. Public media in Romania 

include the national television society (TVR), the national 

radio (SRR), and the public news agency (AgerPres). The 

president, the parliament, and the cabinet appoint the boards 

of these national radio and television stations, according to 

a 1995 law. After years of talking about changing the law in 

order to create a more accountable mechanism to appoint 

board members, many participants are beginning to accept 

that the situation cannot be improved. “The politicians are 

interested to depoliticize TVR and SRR only artificially and 

only during the elections,” lamented Maria Popa. 

Some expected the president to keep a promise he made back 

in 2005—to support a change in the rule of the game—after 

he and his party won both parliamentary and presidential 

elections in 2009, and after Băsescu refused to appoint a 

representative in the previous boards, saying the law should 

be changed. The new parliament delayed the appointment of 

new boards for the public media until it rejected the Turcan 

bill in June 2010, which would have changed the law. 

The old rules were applied to appoint new boards and 

management, and Alexandru Lazescu was appointed 

president of TVR. Lazescu is respected in the profession, 

as much as one can be in such a highly divided media and 

political scene, as he has rich experience working in media. 

The move to appoint Lazescu at TVR was at least seen as a 

return to the tradition to appoint professionals. However, 

the opposite happened at SRR. Maria Toghina, a professional 

appointed by the Liberal Party as the head of Public Radio, 

succeeded in the last years to build a reputation for balance 

and good management but her position was negotiated 

within the current government coalition and obtained by the 

Hungarian Party, which appointed András István Demeter as 

the head of SRR while Toghina stayed on as an adviser to the 

new president. 

Cezar Ion, a panelist working in the public television said “the 

law does not protect at all the television and public radio.” 

When asked if some regulations, for instance, the existence 

of an ethics committee directly elected by TVR’s employees, 

offer the journalists working there more protection than 

enjoyed by their colleagues at private stations, Ion answered, 

“The existence of an ethics committee is a plus, but it is 



105

the local newspapers controlled by politicians and the news 

television stations. 

Content added value in print is poor in recent years as the 

two most active all-news television stations set the agenda 

and the newspapers follow, and talk shows dominate 

the television news programs. “News bulletins have some 

background information, some substance but the problem is 

with the talk shows,” said Tapalagă, which panelists complain 

are too focused on scandals and manipulative in handling 

political issues. Talk shows are prolific because they are cheap 

to produce. Investigative journalism, on the other hand, 

is expensive and almost extinct from Romanian television. 

“‘Investigation’ means someone is leaking information to you, 

you receive a dossier and you just publish it, without further 

documentation,” according to Iulian Comănescu. Romania 

media in general lack the basic preoccupation for accuracy 

and fact-based reporting. In There is a lack of fact-checking, 

effort to get multiple viewpoints, or background research. 

Since the media is highly concentrated and the holdings try 

to sell their content on various channels, there is no real 

difference in this regard between television, radio, and print.

refused and redirected to written ones. This is especially 

problematic for journalists since they need rapid access to 

information. Some exceptions exist, however, as journalist 

Dan Tapalagă remarked, “With the Freedom of Information 

Act, we get the information only if we threaten them with a 

lawsuit. If you limit yourself to filing a request according to 

the law, they don’t give you the information. If you threaten 

them with a lawsuit, they give it to you.” Nonetheless, the 

information given is often badly edited and presented, and 

of little use. The public institutions in Romania still make 

a distinction between traditional, mainstream media and 

the new media. The Chamber of Deputies refused in 2009 

to allow a blogger the same access as the journalists but 

since then such cases did not occur. A freelance journalist 

was denied access in Parliament because she was not a 

representative of a media outlet, but a solution was found 

after the case was brought to the public’s attention. 

As in the previous years, the panelists did not consider access 

to international media a problem in Romania. International 

magazines are widely available, the only problem being 

the high prices compared when compared with average 

wages. The Romanian media outlets are free to republish 

foreign content but such partnerships are still rare due to 

economic constraints. 

There are no restrictions for practicing journalism in Romania; 

however, the perceived low quality of Romanian media made 

some of the panelists regret not having such restrictions. 

Some institutions are however still reluctant to cooperate 

with freelancers and bloggers. 

Objective 2: Professional Journalism

Romania Objective Score: 1.95

The panelists continued to complain about the low quality 

of reporting in Romanian media, and debated whether 

today the Romanian media are more or less professional 

than in the euphoric period of the early ‘90s. “There is no 

comparison to the 1990s,” Manuela Preoteasa believed. 

“We have real content now, not just opinions,” but Iulian 

Comănescu disagreed, almost nostalgically. “At least we had 

some norms and content based on information back then. 

Now we have only propaganda and pacts with the politicians. 

I no longer have anything to read, to watch.” Some of the 

panelists accused news television stations of transmitting a 

general catastrophic view about reality. “If you turn off the 

two news televisions, reality becomes bearable, try it,” urged 

Tapalagă, but this is not a solution for the general public who 

often do not have access to online news as an alternative to 

Romania

Journalism meets professional  
standards of quality.

PROFESSIONAL JOURNALISM INDICATORS:

>	 Reporting is fair, objective, and well-sourced.

>	 Journalists follow recognized and accepted ethical standards.

>	 Journalists and editors do not practice self-censorship.

>	 Journalists cover key events and issues.

>	 Pay levels for journalists and other media professionals are 
sufficiently high to discourage corruption and retain qualified 
personnel within the media profession.

>	 Entertainment programming does not eclipse news and 
information programming.

>	 Facilities and equipment for gathering, producing, and 
distributing news are modern and efficient.

>	 Quality niche reporting and programming exist (investigative, 
economics/business, local, political).

“‘Investigation’ means someone is 
leaking information to you, you receive 
a dossier and you just publish it, without 
further documentation,” according to 
Iulian Comănescu.



MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2011106

some marginal success in terms of audiences but it was 

never clear how the station survived, although rumors about 

blackmails abounded and there was a practice of charging 

people to be invited onto programs. 

Nevertheless Diaconescu became one of the richest men in 

Romanian media, accumulating a personal wealth of over €30 

million. He was arrested in 2010 for blackmailing a mayor. 

The anticorruption prosecutors presented taped conversations 

between him and the victim that showed a complex system 

of extortion, including the threat of live announcements on 

television about the mayor’s businesses. Diaconescu spent 30 

days in jail but was released with a lawsuit pending. Once 

back on live television, Diaconescu started a war against the 

prosecutor handling his case with below the belt personal 

attacks. The Anticorruption Office filed a complaint to the 

Broadcasting Council (CNA) which fined Diaconescu €5,000, 

but this did not discourage Diaconescu,3 who continued to 

defy the CNA. He launched a new party called The People’s 

Party and appointed his brother as the formal president of it 

in order circumvent the law against television stations overtly 

favoring any party. 

Diaconescu’s case demonstrated the inability of CNA to 

prevent unethical behavior in television. This was at least 

formally recognized by some of the Council members, who 

sent an official letter to the Culture and Media Committees of 

the Parliament in order to find solution for the “shortcomings 

of our institution.” The letter, signed by 6 of the 10 members, 

acknowledged that “by its lack of reaction CNA encouraged 

media outlets to breach the basic norms of professionalism.” 4

In such an environment, panelists considered self censorship 

to be a constant presence in Romanian media, with pressure 

coming mostly from businesses and political interests. Elena 

Coman believed that companies that paid for publicity 

during the financial crisis ended up dictating content. For 

example the Rosia Montana Gold Corporation (RMGC) started 

a controversial project to mine gold in the Rosia Montana 

area against the protests of many NGOs and environmental 

groups. At the beginning of the project the media was 

overwhelmingly against the project but this attitude started 

to change noticeably in the last period after RMGC became 

a major advertisement payer. Newspapers announced during 

editorial meetings that no more was to be written on the 

Rosia Montana case.

Various media outlets keep informal lists of politicians 

to be criticized or supported. “It is common knowledge 

that you don’t write about such and such minister. The 

3 Carmen Maria Andronache, “DNA sesizează CNA. Dan Diaconescu, 
amendat cu 20.000 de lei,” paginademedia.ro, 23 November 2010
4 Carmen Maria Andronache, “CNA este depășit de situație. O spun 
oficial membrii Consiliului!” paginademedia.ro, October 29, 2010 

More and more content is being produced by independent 

projects funded by NGOs or in freelancing. For example, 

the Rosalynn Carte scholarships for reporting mental 

disorders led to several editorial projects that launched 

debates on how to deal with depression, also trying to 

analyze the social prejudices against looking for mental 

help. The Media Monitoring Agency implemented a project 

to investigate fraud surrounding EU funds in Romania. The 

Centre for Independent Journalism implemented projects to 

encourage unbiased reports about the Roma minority and 

the Soros Foundation Romania started a project which is 

funding documentaries and offering them free of charge to 

television stations. 

While there are several ethical codes for media in Romania, 

none of them has implementation mechanisms and self 

regulation is basically non-existent. The main owners’ 

organization, the Romanian Press Club, has its own code, as 

does the main trade union but they either lack the capacity 

or willingness to implement them. Behaving ethically in 

Romanian media is purely a personal choice; there is no 

organizational pressure to behave ethically. “There are 

journalists, who respect the norms, but they are not in the 

top positions, they do not make the decisions. The trend does 

not favor them. The reporters from the news television ask 

good questions in press conferences, but the editors totally 

change the meaning of the news,” Manuela Preoteasa said. 

“These rules are not implemented because there is no code 

at the management and ownership level. There are many 

obligations for journalists, but there is no obligation for 

managers and owners.”

Moreover, there is little public demand for ethical behavior, 

as exemplified by the case of Dan Diaconescu. For years 

a marginal television figure, Diaconescu started a small 

television station called OTV in early 2000. The station 

survived by promoting extreme trivialization, with endless live 

broadcast of bizarre stories and characters. It only covered 

politics in a plotting and populist manner. Diaconescu had 

“There are journalists, who respect 
the norms, but they are not in the 
top positions, they do not make the 
decisions. The trend does not favor them. 
The reporters from the news television 
ask good questions in press conferences, 
but the editors totally change the 
meaning of the news,” Manuela 
Preoteasa said.



107

starts in Bucharest and ends at the border for the Romanian 

press,” said Dan Tapalagă. There is also general reticence to 

cover anti-business topics. Despite the major social interest, 

the media was slow to react in covering a draft bill that 

would change the conditions for banking contracts, making 

them more favourable to the banks’ clients. 

During the financial crisis in 2010, panelist Iulian Comănescu 

intimated that the “media suffered a bigger implosion than 

other industries. The personnel budgets fell more than 

the average in the economy.” Panelists approximated that 

journalists’ revenues were halved between 2010 and 2008. 

Media companies dealt differently with the crises. With Dinu 

Patriciu’s new investments, the newspaper Adevarul did not 

lay people off and only reduced salaries accordingly with 

the taxation changes mentioned earlier. Intact Corporation 

announced in 2009 a 20 percent overall salary cuts and stayed 

with this. Realitatea Media (Ovidiu Vintu’s companies built 

around Realitatea TV) closed most of its print outlets and laid 

off more than 50 percent of people working for its television 

stations, those remaining also suffered sharp wage cuts. 

Outlets not announcing layoffs were exceptions in 2010. The 

journalist and blogger Cătălin Tolontan, who worked in top 

level editorial positions for the last 20 years, claimed “the 

Romanian media currently has the fewest employees in the 

last 10 years. The fewest people, with the fewest resources.” 

8 Consequently, as Dan Tapalagă pointed out, “It is not 

the salary level which puts pressure on journalists, but the 

possibility to be sacked. First of all you have to think what 

you have to do not to be laid off.” 

Panelists denounced the general tendency in Romania to 

mix yellow journalism with quality journalism. Panelists 

feel there are no really professional newspapers, but rather 

various degrees of mixing the two categories. There is a 

general tendency to cover politics in a very populist manner, 

overshadowing difficult choices of public policy with hysteria 

and scandals. In television, the success of OTV has led many 

mainstream stations to copy its yellow journalism style, 

known as “OTVisation.” “The televisions’ problem is that 

they cannot copy OTV as much as they want,” said Silviu 

Ispas. Thus the difference between mainstream and yellow 

television journalism is fading away. Cezar Ion said, “We 

have these stations that started as news, but now there is 

only circus.”

Panelist did not consider the technical capacity of media 

outlets to be a problem for content production. Dan 

Tapalagă, a former newspaper editor who made the 

transition into working for a web portal, commented that 

many of his former colleagues refused to update their skills 

8 “Cătălin Tolontan: Conținutul nu se discută în nici un fel cu patronul,” 
interview for ImpactNews, November 5, 2010

name differs from one editorial office to another,” said 

Tapalagă. Elena Coman said the economic crises aggravated 

political pressure since it “spoiled the good guys also. We 

are too poor to be honest. Being ethical is a luxury,” when 

layoffs disproportionally affect people known to disregard 

editors’ directives. 

At the same time editors try to anticipate owners’ wishes. 

This was clear from transcripts of media tycoon Sorin 

Ovidiu Vintu’s conversations when he was coordinating an 

anti-Băsescu strategy in the 2009 electoral campaign, openly 

telling5 his editorial management that he had an “army” 

to be used against Băsescu. There was no reaction from the 

preeminent journalists called by Vintu. Tapalagă explained, 

“In the transcripts one can see how the mechanism works. 

The people find out what Vintu wants and they are ready to 

fulfil his wishes. Therefore, there is no need that Vintu or the 

party tell them what to do. They adapt themselves.”

In October 2010 Vintu made a surprising move signing a 

management contract with Sebastian Ghiţă for a period 

of five years. Ghita has a personal fortune of up to €300 

million according to Romanian Forbes and he took over the 

management of Realitatea TV, promising to invest €75 million 

in exchange for 80 percent of future profit. Realitatea TV, 

however, was never profitable and few media insiders believe 

it could become so. The media community overwhelmingly 

believes that Ghita’s involvement is simply a win-win strategy 

for the two tycoons, allowing Vintu to take a step back in 

order to solve his judicial problems and allowing Ghita to 

gain political influence by controlling the television station 

for five years. Ghita’s IT companies are heavily dependent 

on state paid contracts, and in an interview6 published 

several days after the transaction announcement, Ghita 

said, “Businessmen have no sympathies, they have interests. 

Realitatea TV supported various political leaders in various 

periods.” The reputable journalist Cătălin Tolontan published 

on his blog details7 about the closed relation between Ghita 

and some social democrat leaders and summarized the 

general view within the media community that Realitatea TV 

will continue to support this party. 

There are no permanent taboo subjects for the Romanian 

media but rather particular issues that are covered according 

to the owners’ interests, as shown above. The foreign news 

and topics are poorly presented in the media. “The globe 

5  “Stenograme integrale in dosarul Vintu. Pasaje intregi n-au aparut in 
presa. Citeste in intregime discutiile lui SOV cu Sergiu Toader, Corina 
Dragotescu si Stelian Tanase. Cum si-a lasat Vintu supape majore in 
trust,” Victor Cozmei, HotNews.ro, October 19, 2010.
6 Sebastian Ghiţă: “La Realitatea, peste eticheta Vîntu lipim alta,” 
Florin Ciornei, Evenimentul Zilei, November 29, 2010
7 “Realitatea TV, PSD şi generaţia lui Sebastian Ghiţă în cinci fapte 
reale,” www.tolo.ro, December 2, 2010

Romania



MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2011108

Adrian Sarbu is the only person in this elite group of 

conglomerates that employs media as his main activity. Sarbu 

launched Mediafax, the first private news agency in Romania, 

which dominates the market, and the first professional 

private television station (Pro TV), which revolutionized 

the media market in the mid ‘90s. He built a media empire 

around Pro TV which now includes five television stations 

(niche orientated for movies, sports, women’s issues), two 

radio channels, a daily and several magazines. Although Pro 

TV remains the leader of generalist television stations in 

terms of audiences, the outlets controlled by Sarbu are largely 

irrelevant for the public agenda since they limit themselves 

to entertainment.

Dan Voiculescu, a former informant of Securitate, the secret 

service of Communist Romania, made a fortune in the early 

‘90s with shadow deals involving state ownership. Voiculescu 

invested early in media, starting a newspaper and a television 

station, Antena 1, to compete with Pro TV (Antena 1 is 

currently the second one in terms of audiences). Voiculescu 

controls six television stations, three newspapers (one 

generalist, one sports oriented, one business oriented) and 

several magazines. His all news television station Antena 3 is 

an outlet created to be a mouthpiece for attacking President 

Băsescu, which it does obsessively, although with limited 

success given the fact that Băsescu won two terms and an 

impeachment referendum. 

Sorin Ovidiu Vintu controlled, at its peak, a media empire 

of over 20 media outlets in all segments—television, print, 

for use in a modern multimedia environment, “One can 

see them carrying around a pen at the press conferences. 

Journalists refuse to get training, to learn to work with 

new technologies.” 

Romania has a developed market for niche publications 

and this was affected to a lesser extent by the economic 

crises than the mainstream media. There were three 

business-focused dailies in Bucharest before the economic 

crises; one of them was closed in 2010. Still this market is 

still too fragmented with two dailies and three weeklies 

reporting on a still underdeveloped economy. On the other 

hand, Romania lacks publications oriented on social issues, 

such as education or health. While most foreign investors left 

the mainstream market where the competition was driven 

by political interests, they remain powerful in the glossy 

magazines market (for IT, vehicles, women, fashion). 

Objective 3: Plurality of News

Romania Objective Score: 2.61

Little more than 1 percent of Romanians regularly buy quality 

newspapers.9 This does not mean the offerings are limited; 

on the contrary the market is sharply fragmented with 

more than 13 Bucharest-based daily newspapers (although 

several of those counted in last year’s report abandoned 

print and limited themselves to online operations). Public 

television has six channels, and there are two active all-news 

television stations (Antena 3 and Realitatea TV) and two 

other television stations that have partially failed but are still 

transmitting. As in the previous years, media outlets remained 

concentrated in several conglomerates, with limited shifts in 

power and market in 2010. 

The media conglomerates were built around powerful 

individuals, and panelists consider them as unique entities 

though they sometimes function as separate companies 

linked among themselves by the personality of the owner. 

9 Calculated in “Preoteasa & Comanescu, 2010.”

“The moguls cannot be condemned 
because they invested. The problem 
starts when they begin making 
deals with politicians,” noted 
Iulian Comănescu.

Multiple news sources provide citizens  
with reliable, objective news.

PLURALITY OF NEWS SOURCES INDICATORS:

>	 Plurality of public and private news sources (e.g., print, broadcast, 
internet, mobile) exists and offer multiple viewpoints.

>	 Citizens’ access to domestic or international media is not 
restricted by law, economics, or other means.

>	 State or public media reflect the views of the political spectrum, 
are non-partisan, and serve the public interest.

>	 Independent news agencies gather and distribute news for 
media outlets.

>	 Private media produce their own news.

>	 Transparency of media ownership allows consumers to judge the 
objectivity of news; media ownership is not concentrated in a 
few conglomerates.

>	 A broad spectrum of social interests are reflected and 
represented in the media, including minority-language 
information sources.

>	 The media provide news coverage and information about local, 
national, and international issues.



109

An insider of the public television, Cezar Ion thought that 

“there is pluralism of opinions within TVR. Journalists that 

lean leftwards select their guests accordingly and vice 

versa.” Compared with their critical attitude towards the 

former head of TVR, the panelists tended to trust the new 

president Andi Lazescu. “I think TVR will evolve better under 

Lazescu,” said Iulian Comănescu. “In comparison to the other 

presidents, he acts the fastest. Lazescu was a member of the 

board and Executive Director at TVR and he knew what had 

to be done.”

The news agency market is dominated by Mediafax, a private 

agency created in early ‘90s that shadowed the stated owned 

Agerpres. Mediafax’s dominance was challenged in the last 

years by NewsIn, an agency created by Sorin Ovidiu Vintu. 

NewsIn forced Mediafax to be more flexible in negotiating 

the contracts and reducing the prices, but it finally failed in 

establishing a market for itself and became a victim of the 

general restructuring of Vintu media companies in 2010. 

The state owned Agerpres is formally controlled by the 

Parliament, but it is largely irrelevant. Its €4.6 million budget 

is comparable with the one of Mediafax but Agerpres is look 

upon by the journalists as an old unreliable outlet. It is visible 

only when some scandals occur there, such was the case in 

2010 when the pop VIP Madalina Manole killed herself and 

Agerpress published a so called interview with the singer. It 

was later exposed to be a compilation of old statements and 

Manole’s blog fragments. The editor of Agerpres was the 

‘author’ of the interview and she was only suspended for two 

months after this scandal.

All television stations and most radio stations produce their 

own news programs, but the panelists were critical with the 

general tendency to create content only from politicians 

statements and scandals. Panelists said, “News programs 

mean more and more artificial content, politicians’ statements 

commented upon by other politicians…Newspapers have 

ended up being news compilations and information from 

other sources.” 

Internet, radio, but they were never profitable and Vintu 

was the main participant in the media investment frenzy of 

2005–2008 period. As 2009–2010 brought both new legal 

problems for Vintu and general difficulties for media, his 

companies were the most affected. He closed most of the 

print outlets, neglected radio operations and maintained for 

a while Realitatea TV as the flagship operation. 

Dinu Patriciu, who made his fortune in the oil business, 

started investing in media in 2005 and more seriously in 2006, 

when he bought Adevarul, once the most reputed quality 

newspapers. Adevarul is considered number one in Romanian 

quality newspapers but Patricia also controls the tabloid Click, 

the most popular in yellow journalism. 

These media conglomerates are continuingly expanding 

to the detriment of independent outlets. Although one 

cannot speak of monopoly, the concentration itself may be 

a problem when these owners impose the same line to their 

outlets, as it was the case in 2009 electoral campaigns, when 

the Vintu and Voiculescu’s outlets set the anti-Băsescu agenda 

of mainstream media. “The moguls cannot be condemned 

because they invested. The problem starts when they begin 

making deals with politicians,” noted Iulian Comănescu. 

On pluarity of news in Romania, Silviu Ispas said, “We have 

several sources, but they are not objective.”

There are no legal restrictions in Romania for preventing 

the access to media, both traditional and new media. There 

is a problem for print media to reach the rural areas, where 

around 40 percent of Romanians still live, but this is rather 

an economic decision made by the newspapers. Our panelist 

Silviu Ispas worked for a leading local newspaper—Ziarul 

de Iasi—and mentioned that for most of the local outlets 

distributing in the villages was not making economic sense, 

thus they were not even trying. Television is the media most 

available to rural audience. 

The main problem of public television is not the usual 

political infightings around it but its constant decline 

in audiences. The TVR 1 primetime news declined from 

7.9 percent in 2005 to 2.2 percent in 2010.10 This was 

accompanied by the worsening financial situation, with the 

public television Company registering losses of around €19 

million in 2010. Surprisingly most of the losses do not come 

from TVR providing some public interest content that do 

not attract audiences. On the contrary, the popular sports 

broadcasting is responsible for €12 million losses.11 TVR 

competed in auctions for broadcastings rights with private 

stations and the former management had an irresponsible 

policy to acquire them at any costs.

10 “Preoteasa & Comanescu, 2010”
11 Figure provided by TVR to the author. 

Romania

After an explosion in the number of blogs 
in 2008 and 2009, this trend lost speed 
and there are less than five bloggers in 
Romania able to make a living out of 
their work. Generally speaking, the blogs’ 
content consists on opinions and personal 
reactions to the general news, with 
limited originality. 



MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2011110

Each of the 41 counties of Romania has one or more local 

newspaper, but their quality is generally low. Local television 

stations were pressured in the last years by the national 

stations, which need local licenses to cover the entire 

territory and as a consequence the local content provided 

has decreased. The national television TVR launched in 2008 

a dedicated channel for regional content, but its audience 

numbers are low. 

Objective 4: Business Management

Romania Objective Score: 1.92

Despite the wage cuts and layoffs virtually all media 

companies registered losses in 2009. Total advertising 

revenues decreased 37 percent in 2009 compared with 2008.12 

The economic crises affected print media disproportionally, 

where the decrease reached 55 percent. The advertisement 

market reached its peak in Romania in 2008, with €540 

million (€337 million for television and €82 million for print 

media). The amounts forecasted for 2010 show a further 

decline, with a total projection of €308 million (€209 for 

television and €27 million for print).13

Before the crisis hit, Romanian media managers were 

generally trying to increase the share of the revenues from 

advertisement. This strategy back fired in 2009 and 2010 since 

the advertisement declined sharper than the subscriptions 

and direct sales. Panelist Silviu Ispas, a top manager in the 

12 Initiative Media quoted by “Preoteasa & Comanescu, 2010” 
13 Ibid.

There is no real difference between public and private 

mainstream television stations. The first channels of TVR are 

competing with private stations to provide entertainment 

and sports, although the new management announced its 

intention to promote educational programs as well. On 

the other hand, TVR currently produces documentaries and 

cultural programs but they are broadcasted on a special 

channel—TVR Cultural—with minimal exposure. 

After an explosion in the number of blogs in 2008 and 

2009, this trend lost speed and there are less than five 

bloggers in Romania able to make a living out of their 

work. Generally speaking, the blogs’ content consists on 

opinions and personal reactions to the general news, with 

limited originality. 

While it was considered a problem several years ago, 

ownership transparency is largely known in Romania. 

Ironically this was encouraged by the media concentration, 

with big companies cross-promoting their outlets, thus having 

to recognize their ownership. 

Although declining in the last years, a general biased is still 

present in Romanian media against minorities, especially 

the Roma. “Most online publications accept the readers’ 

racist comments and rarely moderate statements which 

incite violence and racial hatred,” said Maria Popa. There 

is a Pavlovian reaction from the mainstream media after 

each statement of a Hungarian minority leader asking for 

autonomy in Transylvania, an issue which is still largely 

considered a non-debatable one by most of the Romanian 

journalists. “Any declaration about autonomy from the 

Hungarians immediately becomes a media volcano,” noted 

Coman. There is no governmental or political pressure against 

covering some gender, sexual or ethnic issues. However, 

the prejudices against Roma, homosexuals, or Jews are 

widespread among the journalists, which is immediately 

visible in the way the cover such subjects. 

Panelist Silviu Ispas, a top manager in the 
advertisement industry, described how 
the crises changed the rules of the game: 
“…The most stable press institutions 
are now the local newspapers, which 
have more revenue sources—national 
advertisement, local advertisement and 
small local announcements.”

media are well-managed ENTERPRISES,  
allowing editorial independence.

BUSINESS MANAGEMENT INDICATORS:

>	 Media outlets operate as efficient and self-sustaining enterprises.

>	 Media receive revenue from a multitude of sources.

>	 Advertising agencies and related industries support an 
advertising market.

>	 Advertising revenue as a percentage of total revenue is in line 
with accepted standards.

>	 Government subsidies and advertising are distributed fairly, 
governed by law, and neither subvert editorial independence nor 
distort the market.

>	 Market research is used to formulate strategic plans, enhance 
advertising revenue, and tailor the product to the needs and 
interests of the audience.

>	 Broadcast ratings, circulation figures, and internet statistics are 
reliably and independently produced.



111Romania

advertisement industry, described how the crises changed 

the rules of the game: “Before the crisis, the industry tended 

to draw a higher percentage of revenue from publicity and 

that is exactly where the crisis hit the hardest. Mainstream 

newspapers were affected the most. The most stable press 

institutions are now the local newspapers, which have more 

revenue sources—national advertisement, local advertisement 

and small local announcements.” If one looks back to earlier 

MSI studies, local newspapers were considered disadvantaged 

because of being disconnected to the national advertisement 

market, compared with the Bucharest based newspapers.

Romania has many active advertising agencies, most of them 

local branches of big international players such as McCann 

Ericsson; Grey, Saatchi & Saatchi; Leo Burnett; BBDO; Young 

and Rubicam. As was the case in the previous report, the 

panelists complained about the corrupt practices of the 

agencies, including blackmailing media outlets into providing 

higher rebates to the agencies. 

Ad agencies also transferred practically all of the losses 

provoked by the crises on the shoulders of the media outlets. 

Silviu Ispas, an insider of the advertisement industry described 

these practices, “No media channel is indispensable. You 

can prove scientifically, with statistics, that you can reach 

the same target as the one wanted by your client. So, the 

agencies are calling the shots and the media has to obey. The 

rebates, the money that the media outlets return to the ad 

agencies in return for delivering clients, were increased to 

ensure that agencies would receive the same revenue as last 

year. Realitatea TV and Pro TV ruined the market. In June 

2009, Pro TV raised the rebate it was paying back to agencies 

to 15 percent and this without conditioning a minimum 

amount of advertising income. All the advertisement agencies 

took their clients to Pro TV, followed by Realitatea TV. This 

also explains the severe effects for the print media. The 

agency takes its rebate faster from television, from a single 

contract, than on multiple contracts with many newspapers.

There are no direct subsidies for media outlets in Romania. 

However, an indirect and disruptive form of subsidy consists 

of the advertisement money paid by the state institutions 

and state owned companies. Adrian Nastase’s government 

abused these contracts in 2000–2004, when the state became 

a major player on this market. The new government installed 

in 2005 passed a special law with the assistance of the Center 

for Independent Journalism, creating a transparent system to 

announce state advertisement contracts and some criteria to 

distribute the money to media outlets. The problem seemed 

to be controlled in 2005 - 2008 but returned in 2009 with the 

economic crisis. 

The Romanian media industry has developed professional 

forms of measuring audience and circulation for nearly all 

segments, including print, television, radio, and Internet. The 

Romanian Audit Bureau of Circulation (BRAT) was founded 

in 1998 as an independent, not-for-profit organization to 

bring together the media outlets, ad agencies, and clients 

playing for advertisements. The advertising agencies have 

set the existence of a BRAT certificate as a precondition for 

allocating any advertising contract. BRAT later developed 

the National Readership Survey (SNA), which approximates 

the total number of readers for publications and establishes 

the demographic data. Some panelists continued to 

raise doubts about the number of readers reported by 

SNA. Since many voices in the industry raised the same 

concerns, BRAT contracted in 2010 an external auditor for 

its system and the audit confirmed BRAT’s practices were 

in line with international standards, though some criticism 

of the measurement system remains, including amongst 

some panelists. 

Objective 5: Supporting Institutions

Romania Objective Score: 2.43

Although they were severely hit by the economic crisis, 

Romanian journalists remain skeptical of joining trade 

unions. 2010 continued the trend of pay cuts and layoffs in 

the industry, but there were few signs of collective actions 

from the journalists. There are special associations of local 

publishers and broadcasters that are organized formally 

as non-governmental organizations in order to promote 

business interests and lobby the government when legislation 

affecting their sectors is debated. However, these associations 

are minimally active most of the time, with a minimal 

permanent staff around one to two employees. 

The only reaction to pay cuts and downsizing in the media 

sector was the judicial assistance provided by the union 

MediaSind for several journalists that started law suits against 

their employers after being laid off. This union claims to 

have 9,000 members but panelists were generally skeptical 

about this claim. MediaSind signed in 2004 a collective labor 

agreement for the media industry, establishing some rights 

for the journalists, including a so called “clause of conscience” 

forbidding ownership’s interference in editorial policies. 

However, this contract is largely ignored in the industry and 

was ineffectual in preempting the arbitrary actions against 

the journalists. 

2010 brought the first cases won in courts by some journalists, 

with the union’s help. A journalist won a case against 

Evenimentul Zilei newspaper for being paid below the 



MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2011112

side of CRP from the media owners. This led to the creation 

of the Association of Romanian Journalists (AJR), which has 

taken over for CRP in representing journalists. 

All of the panelists agreed that this had been a good plan but 

recognized the failure to implement it. Panelist and president 

of AJR, Cezar Ion said, “As AJR president, I can state that the 

association has failed. It is visible, it has certain notoriety, 

but it is insufficient from the point of view of its initial goals. 

There are two reasons for lack of progress: a) the lack of 

cohesion around certain ideas. There are few within the 

profession for whom ethics constitute a fundamental concern; 

and b) the media outlets management’s lack of desire to 

support these kinds of principles.” 

There was a lack of interest from the owners’ side to have a 

powerful common organization, especially after the economic 

crisis). Coupled with the bureaucratic difficulties to register an 

owner’s association14 and the lack of leadership from inside 

the CRP (Popescu resigned or was marginalized and the new 

president is a less reputed journalists with no real influence 

over the owners), the CRP did not succeed in reinventing itself 

as an umbrella association. 

After the journalists left to create AJR, the Club itself 

remained with the unclear role to represent the owners. 

Cezar Ion explained that there are some plans to create 

a Media Committee—an organization dedicated to the 

profession’s self regulation composed of CRP and AJR but 

added that “it works only theoretically.” As Elena Coman 

explained, the former glory of the Club was dependent on 

Cristian Tudor Popescu’s personality and thus started declining 

after his departure, “Popescu toiled in trying to bring them 

together. He had the capacity to be a catalyst.”

The most important NGOs dealing with media freedom are 

the Center for Independent Journalism (CIJ) and the Media 

Monitoring Agency. They act as media freedom watch dogs 

and advocacy groups and are particularly active in promoting 

ethics rules and self regulation, although they operate mostly 

in Bucharest and 2-3 big cities, none of them in small cities or 

rural areas. 

Romania has around 20 journalism university programs, 

both public and private. Previous panels criticized the media 

university programs for being disconnected from the reality 

of the profession and too theoretical. This year some panelists 

noticed some efforts to connect with the media outlets 

by inviting practicing journalists as visiting professors and 

paying more attention to developing practical skills. Two 

14 In order to register the organization, each company has to provide: 
registration papers, decisions of the board to participate, decisions to 
appoint a representative, decisions on their mandates—including on 
who the vote for the management of the future organizations, banks 
accounts of each company and the papers to prove liquidity.

minimum wage established by the collective agreement for 

those with graduate studies. One of the panelists, Elena 

Coman, underlined that MediaSind was a necessary voice 

defending the journalists this period, “Regarding MediaSind, 

we don’t have to concentrate and to be too critical on the 

membership issue. They are vocal on protecting rights; they 

sued the owners and defended the journalists.” 

As noted in last year’s report, at the national level, the 

Press Club of Romania (CRP) used to be the most powerful 

media organization, counting the country’s most important 

media outlets and journalists as members. CRP experienced a 

self-imposed revolution in 2007 and at the beginning of 2008, 

and was radically transformed. The president of CRP, Cristian 

Tudor Popescu, started a process to separate the journalistic 

MediaSind signed in 2004 a collective 
labor agreement for the media industry, 
establishing some rights for the 
journalists, including a so called “clause 
of conscience” forbidding ownership’s 
interference in editorial policies. 
However, this contract is largely ignored 
in the industry and was ineffectual in 
preempting the arbitrary actions against 
the journalists.

Supporting institutions function in the 
professional interests of independent media.

SUPPORTING INSTITUTIONS INDICATORS:

>	 Trade associations represent the interests of media owners and 
managers and provide member services.

>	 Professional associations work to protect journalists’ rights and 
promote quality journalism.

>	 NGOs support free speech and independent media.

>	 Quality journalism degree programs exist providing substantial 
practical experience.

>	 Short-term training and in-service training institutions and 
programs allow journalists to upgrade skills or acquire new skills.

>	 Sources of media equipment, newsprint, and printing facilities 
are apolitical, not monopolized, and not restricted.

>	 Channels of media distribution (e.g., kiosks, transmitters, cable, 
internet, mobile) are apolitical, not monopolized, and not 
restricted.

>	 Information and communication technology infrastructure 
sufficiently meets the needs of media and citizens.



113ROMANIA

List of Panel Participants

Adrian Voinea, manager, Gazerta de Sud, Craiova

Iulian Comănescu, blogger, comanescu.ro, Bucharest

Manuela Preoteasa, journalist and director, EurActiv.ro, 

Bucharest

Silviu Ispas, manager, Midas Media Group, Bucharest

Maria Popa, program assistant, Media Monitoring Agency, 

Bucharest

Elena Coman, public relations coordinator, Soros 

Foundation-Romania, Bucharest

Dan Tapalagă, editor, hotnews.ro, Bucharest

Cezar Ion, president, Association of Romanian Journalists, 

Bucharest

Cătălin Moraru, editor-in-chief, Monitorul de Botosani, 

Botosani

Teodor Tita, editor-in-chief, Realitea FM, Bucharest

Moderator and Author

Cristian Ghinea, media expert, Bucharest

The Romania study was coordinated by, and conducted in 

partnership with, the Center for Independent Journalism, 

Bucharest. The panel discussion was convened on December 

3, 2010.

media faculties, in Bucharest and Cluj, are implementing a €5 

million EU funded project to develop media outlets staffed 

with students

The Center for Independent Journalism is the main provider 

of short-term training programs for journalists, training 

more than 5000 journalists since November 2004. CIJ offers 

short term journalism courses, both topical (health, political 

reporting, investigative journalism, etc) and general (news 

writing, narrative reporting, photojournalism). The most 

popular courses are those in narrative reporting and “good 

governance” (a complex of articulated courses in human 

rights, covering public authorities, budget reading, public 

procurement and journalism ethics). In 2010, CIJ offered, 

for the first time, a program aimed exclusively to online 

journalists, to teach them how to create and use multimedia 

products to enhance their story-telling. 

Newsrooms rarely pay to train their journalists. CIJ charges 

fees up to €80 for short tern courses, with discounts for 

students. The fees cover the costs of the courses, but not 

the general functioning of the Center No more than six 

organizations pay systematically for their journalists to 

attend. While CIJ maintained a full swing activity, based on 

grants from various donors, some of its fee-based courses 

went unsubscribed, although there was a clear interest 

for them. 

Since Romania is part of the common European market, there 

are no restrictions for trading media equipment or printing 

facilities. The market is competitive. There is only one plant 

in Romania producing paper for publications and this was a 

concern several years ago, when a powerful local politician 

bought the plant, but since 2004 Romania has no import 

taxes and most media outlets are currently buying paper from 

other countries. There are no subsidies for printing houses 

and the critical media has many options on the market and 

there are no monopolies on public or private distribution. 




