172 ‘ ‘ MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2011



INTRODUCTION

From a social and political perspective, Moldova experienced an exceptional year in 2010—the first year of the
Alliance for European Integration government, formed after July 2009 parliamentary elections. After eight

years of predictability, a series of intense events unfolded on the political scene.

After the parliamentary elections of 2009, four attempts by the parliament to elect a president failed.
Furthermore, parliament failed to reach a consensus or to achieve a quorum on the issue of amending Moldova'’s
constitutional provisions on electing the president; this could have ended the political crisis. Instead, Moldovan
citizens were invited to participate in the first constitutional referendum since the country’s independence. The
referendum aimed at directly involving the voters in amending Article 78 of the Constitution of the Republic
of Moldova, to enable the country’s president to be directly elected by its citizens. The referendum, however,
failed as a result of insufficient participation by voters, possibly weary from so many electoral campaigns. The

dissolution of the Moldovan parliament became inevitable.

Parliament was dissolved on September 28, with early elections set for November. Twenty political parties and
the same number of independent candidates joined the race. In 2010, the Electoral Code was amended to
(1) lower the vote threshold for political parties to enter parliament; (2) allow electoral blocs; (3) remove the
prohibition of parliamentary candidates with dual citizenship, and; (4) liberalize provisions regarding reporting
on elections in the mass media. These changes and the authorities’ interest in encouraging electoral competition
and participation in voting marked a departure from previous campaigns with educational initiatives,
interactive electoral debates, and unprecedented opportunities for electoral propaganda. Nevertheless, the
results of the November elections confirmed the political polarization in society. Almost half the voters gave

their votes to the Communist Party, while the other half voted for democratically oriented parties.

Many aspects of the media sector progressed during 2010. First, boosted by an infusion of significant foreign
investments, new print and electronic media appeared. With a revival of competition, standards of quality
for media products increased. The regional media, however, especially outlets in Gagauzia, still survive on

donations of a political nature.

Indeed, all objectives showed strong improvement in score compared to last year. After years of stagnation in
the middle of the “unsustainable, mixed system” scoring category, Moldova has achieved its highest overall

score and its first time achieving a score in the “near sustainability” range, even if by a fairly small margin.

OVERALL
SCORE:
2.10

VAOQ 1O

MOLDOVA

173



M O LDOVA AT A GLANCE

GENERAL

> Population: 4,317,483 (July 2010 est. C/IA World Factbook)
> Capital city: Chisinau

> Ethnic groups (% of population): Moldovan/Romanian 78.2%, Ukrainian
8.4%, Russian 5.8%, Gagauz 4.4%, Bulgarian 1.9%, other 1.3%
(2004 census)

> Religion (% of population): Eastern Orthodox 98%, Jewish 1.5%,
Baptist and other 0.5% (2000 est., C/A World Factbook)

> Languages (% of population): Moldovan (official, virtually the same as
the Romanian language), Russian, Gagauz (CIA World Factbook)

> GNI (2009-Atlas): $5.568 billion (World Bank Development
Indicators, 2010)

> GNI per capita (2009-PPP): $3,010 (World Bank Development
Indicators, 2010)

> Literacy rate: 99.1% (male: 99.7%, female: 98.6%) (2005 est., C/IA
World Factbook)

> President or top authority: Acting President Mihai Ghimpu (since
September 11, 2009)

MEDIA SUSTAINABILITY INDEX: MOLDOVA

SUSTAINABLE

MEDIA-SPECIFIC

> Number of print outlets, radio stations, television stations: Print media:
about 170 newspapers and magazines with local and national coverage
in Romanian and Russian (www.moldpresa.md); Radio stations: 48;
Television stations: 50 (www.cca.md)

> Newspaper circulation statistics (total circulation and largest
paper): N/A

> Broadcast ratings: TV Moldova 1 and Radio Moldova, both state-owned,
are the highest rated broadcasters.

> Annual advertising revenue in the media sector: Television: €16 million;
Newspapers: about €5 million; Magazines: €1 million; Radio: €1.5 million
(National Agency for Competition Protection)

> News agencies: Infotag, Basa-press, Moldpres (state-owned), Info-prim
Neo, InfoMarket, Deca-press, Novosti-Moldova, Monitor Media

> Internet usage: 1.333 million (2009 est., C/A World Factbook)

Unsustainable, Anti-Free Press (0-1):
Country does not meet or only minimally
meets objectives. Government and laws
actively hinder free media development,
professionalism is low, and media-industry
activity is minimal.

Unsustainable Mixed System (1-2):
Country minimally meets objectives, with
segments of the legal system and government
opposed to a free media system. Evident
progress in free-press advocacy, increased
professionalism, and new media businesses
may be too recent to judge sustainability.

SUSTAINABILITY

Near Sustainability (2-3): Country has
progressed in meeting multiple objectives,
with legal norms, professionalism, and
the business environment supportive of

>
=
=
o
<
=
=
wn
2
7}

s
33
4
B3
29
R X
=
s5=

UNSUSTAINABLE
ANTI-FREE PRESS

PROFESSIONAL
JOURNALISM

PLURALITY OF
NEWS SOURCES

OBJECTIVES

Scores for all years may be found online at http://www.irex.org/system/files/EE_msiscores.xls

independent media. Advances have survived
changes in government and have been
codified in law and practice. However, more
time may be needed to ensure that change is
enduring and that increased professionalism
and the media business environment

are sustainable.

Sustainable (3-4): Country has media that
are considered generally professional, free,
and sustainable, or to be approaching these
objectives. Systems supporting independent
media have survived multiple governments,
economic fluctuations, and changes in public
opinion or social conventions.

BUSINESS SUPPORTING
MANAGEMENT INSTITUTIONS

174

MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2011




OBJECTIVE 1: FREEDOM OF SPEECH

Moldova Objective Score: 2.15

MSI panelists agreed that Moldova achieved visible progress
on Objective 1 this year, reflected in a significant jump in
the score and crossing the threshold into near-sustainability.
All indicators shared in receiving better scores from
panelists, with the exception of indicator 3 (market entry)
and indicator 9 (free entry into the journalism profession).
Despite improvement, however, indicator 2 (media licensing)
still lagged behind the objective score by more than half

a point. Indicator 8 (media access and use of domestic and
international news sources) and indicator 9 both scored more
than half a point higher than the objective; historically these
have been the highest scoring indicators in this objective.

Moldova’s constitution guarantees the freedom of expression
and access to information. Not only speech is protected as

a form of expression, but expression through images or any
other means is guaranteed as well. Constitutional norms also
stipulate cases for limiting freedom of expression which, in
addition to those listed in paragraph (2) of Article 10 of the
European Convention on Human Rights, include “defamation
of the country and the nation.”

LEGAL AND SOCIAL NORMS PROTECT AND PROMOTE
FREE SPEECH AND ACCESS TO PUBLIC INFORMATION.

FREE-SPEECH INDICATORS:
> Legal and social protections of free speech exist and are enforced.

> Licensing or registration of media protects a public interest and is
fair, competitive, and apolitical.

> Market entry and tax structure for media are fair and
comparable to other industries.

> Crimes against media professionals, citizen reporters, and media
outlets are prosecuted vigorously, but occurrences of such crimes
are rare.

> The law protects the editorial independence of state or
public media.

> Libel is a civil law issue, public officials are held to higher
standards, offended party must prove falsity and malice.

> Public information is easily available; right of access to
information is equally enforced for all media, journalists,
and citizens.

> Media outlets’ access to and use of local and international news
and news sources is not restricted by law.

> Entry into the journalism profession is free and government
imposes no licensing, restrictions, or special rights for journalists.

“Jointly, these actions could lead

to the consolidation of legal norms
protecting the freedom of the media,”
Macovei claimed.

Nevertheless, this indicator progressed due to the adoption
of two extremely important laws on freedom of speech and
information. “Last year saw some changes in the liberalization
of the media market, the adoption and enforcement of the
Law on Freedom of Expression, the adoption of the Law

on the Denationalization of Public Periodicals, and work

on the development of a new broadcasting code,” said

Petru Macovei, executive director of the Independent Press
Association (IPA). “Jointly, these actions could lead to the
consolidation of legal norms protecting the freedom of the
media,” Macovei claimed. Carolina Budesco, editor of the
online outlet azi.md, considers the guarantees provided by
the new law extremely important for the freedom of speech,
and representative of European standards in the field. “The
Law on the Freedom of Expression secures the right of

every person to criticize the authorities; the confidentiality
of sources is protected by this law, so that people who
disseminate information received from confidential sources
to the public cannot be obligated to disclose the identity of
the source in a civil or criminal trial,” Budesco said. Moreover,
a person’s refusal to disclose the source of information does
not deprive him or her of other guarantees for defendants

in judicial proceedings. In addition, the law stipulates that
prosecuting agencies or courts can oblige a person to disclose
a source of information in criminal proceedings only if several
conditions are met simultaneously.

NGOs in the country, namely the Independent Journalism
Center (1JC) and IPA, helped to develop and advocate for
the two new laws. 1JC has worked on the Law on Freedom
of Expression since 2006. IJC advocated for its adoption
with the previous parliament, but only after the parliament
gained a democratic majority in 2009 was passage possible.
IPA developed the other law, on the denationalization of
public periodicals.

Yet Eugen Luchianiuc, blogger and co-founder of the privesc.
eu online portal, believes that journalists’ freedom of speech
is directly proportional to the freedom “allowed” by their
employers or funders. Valentina Ceban, a journalist at the
public broadcasting company in Gagauzia, expressed a similar
opinion—except she went a step further and asserted that
there are no independent media outlets. “Any media outlet,
be it television, radio, print, or online, directly belongs to
some political party, and if it is not owned, it nevertheless

MOLDOVA

175



Matei described some common types of
harassment journalists face. “Journalists
may be harassed by politicians’
bodyguards, they may be ordered to film
from a certain standpoint, or they must
present their accreditation to at least 10
people before being allowed to film an
event,” she said.

supports some political group,” Ceban said. “Examples in this
regard can be Chas Pik, the online Gagauzlar, and the public
broadcasting company Teleradio Gagauzia, which openly
supports the Communist Party,” Ceban added.

Also, panelists agreed that enforcement of the law is
deficient in Moldova. Veaceslav Perunoy, director of the
periodical SP in Balti, noted that court decisions on the
freedom of speech are not always correct. “Legal texts
generally comply with international standards on human
rights and freedom of expression, and journalists can litigate
cases violating their rights, but they cannot be sure of the
independence of the judiciary,” confirmed Vasile State, of the
Electronic Press Association (APEL).

Periodicals and broadcast outlets are subject to registration.
A registration certificate for print media is equivalent to a
license for broadcast media. Unless a print outlet bears a
registration number, a fiscal code, and a VAT code (assigned
at registration) it cannot operate as a legal entity. Thus,
periodicals are registered at either the Ministry of Justice
or the State Registration Chamber, while the Broadcast
Coordinating Council (BCC) licenses broadcast media. As

for online publications, they are not subject to registration,
although Eugen Urusciuc, director of the Monitor Media
News Agency, recalled that in 2010 the BCC requested that
parliament oblige live streaming online media to obtain a
BCC license. The status of this request is not clear, but the
panelists did not believe it likely that parliament would
consider the request.

Panelists agreed that there are no difficulties with the
registration procedures for periodicals and news agencies, but
the press law prohibits unregistered newspapers and news
agencies. As for the licensing procedure for broadcasting
outlets, panelists strongly criticized the BCC's actions. The
majority of panelists held that BCC is an easily manipulated
institution, and that the licensing and distribution of
frequencies is non-transparent and corrupt. State said,
“Licensing is a weak point in the development of Moldovan

radio and television.” He added, “In 2010, just like in
previous years, the BCC licensed some broadcasting outlets of
questionable merit.” Licensing procedures lack transparency,
and it is not clear to ordinary citizens why one broadcaster is
granted a new radio frequency or a new television channel
and another one is denied.

Panelists described the remarkable BCC session of October
19, 2010, when 10 frequencies of the 11 up for tender were
taken by a single broadcaster: VDT—a virtually unknown
outlet competing against important stations Jurnal TV and
Publika TV. Later, VDT refused eight of the frequencies
granted. In the same session, the BCC granted four of the
seven radio frequencies up for tender to a single radio
station—Maestro FM. Panelists emphasized that the media
reported that the two winning outlets belonged to one
businessman, but the simple fact that nearly all television
frequencies were granted to one broadcaster raised doubts
about the impartiality of BCC decisions.

In 2010, parliament modified Article 66, paragraph (3) of the
Broadcasting Code to stipulate that a broadcasting outlet
could hold a maximum of five licenses in one raion or other
sub national division (previously, a broadcaster could hold
only two). Rodica Mahu, editor-in-chief of Jurnal de Chisinau,
pointed to this decision as further evidence of influence and
lack of transparency regarding the BCC.

Panelists agreed that entry into the media market is free and
unlimited. All print, online, and broadcasting outlets, apart
from official registration requirements, are absolutely free
to launch their media businesses. “It seems that print media
enter the market more easily, although maintenance is as
difficult as it is with broadcasting media,” said Mahu. On the
other hand, Perunov expressed the view that mass media
must be treated preferentially, to protect local content and
enable financial independence for local media.

Rodica Matei, reporter and editor on TV Elita in Cimislia,
however, said that media enterprises are disadvantaged
compared with other sectors. “We pay a 20 percent VAT,
while agricultural enterprises pay an eight percent VAT;
furthermore, we are additionally charged a five percent local
advertising tax,” Matei said. Discrimination against the mass
media is also evident in the way rental charges for premises
in public buildings are calculated. “While before the Tarlev
government the media were treated like art and music
associations in calculating rental charges, now a media outlet
must pay as much as a bank,” Matei added.

Panelists expressed their disagreement with the 2010
introduction of the local advertising tax, which requires
media outlets to pay five percent of advertising revenue.
According to Macovei, “The taxation of media continues

MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2011



to be a hindrance for the development of the media
market, and in 2010 authorities repeatedly pushed the local
advertisement placement tax. The protests of mass media
organizations, especially of the IPA, were followed by the
introduction and vote in the first reading of a draft law
annulling this tax, which so far has not been voted on in a
final reading,” Macovei said.

Generally, violations against the media are penalized like
violations against any citizen. Moldovan legislation stipulates
no special penalties for violations against journalists.
Violations against media professionals are not frequent,
though occasionally defense and security services intimidate
working journalists. Also, isolated cases of hooliganism

or threats against journalists take place as well. Perunov
believes that the intensity of these incidents increases during
electoral campaigns, and that in most cases the aggressors
escape punishment.

Mahu explained that she awarded this indicator the lowest
possible score based on her personal experience. Mahu tried
to bring to justice the policemen who kidnapped her during
the civil unrest in April 2009. “Although international opinion
was more scandalized than that of Moldovans, no one was
punished,” Mahu said. “"The two policemen who detained
and interrogated me had two administrative proceedings
instituted. The second ended in March 2010 with their
appeal, and nothing happened to them; they retained their
positions,” she explained.

Urusciuc presented several examples of violations of
journalists’ rights in 2010. “On April, 7 journalist Ernest
Vardanyan was arrested in the separatist region of
Transnistria, which is not controlled by the Chisinau
authorities, and was accused of espionage for Moldova.

Also, in several instances journalists were harassed on duty—
including Victor Ciobanu [Jurnal TV] and the Publika TV team
of journalists. There were also several cases of preventing
the media from accessing events—including a case when a
magistrate ordered journalists out of a court session on a
high-profile case [that of lacob Gumenita, Chisinau’s ex-police
chief who was arrested for his role in the violent crackdown
on protestors in 2009], and the intimidation of a journalist
from Ziarul de Garda, and a robbery at the Capitala office

in July.”

Matei described some common types of harassment
journalists face. “Journalists may be harassed by politicians’
bodyguards, they may be ordered to film from a certain
standpoint, or they must present their accreditation to at
least 10 people before being allowed to film an event,” she
said. “Journalists are not treated favorably, especially if they
seem to be investigating a case,” she concluded.

Many bloggers say they are not
recognized as news sources since

they have more limited access to
information than journalists at traditional
media outlets.

The constitution, the Broadcasting Code, and the Law on
the Freedom of Expression prohibit censorship or any other
interference with the editorial policy of the media, especially
that of public institutions. Although legal guarantees for the
editorial independence of public media have existed for a
long time, censorship and interference with editorial policy
have never been punished, because the legislation failed

to stipulate sanctions for such violations. In 2010, at the
initiative of civil society groups, the parliament registered

a draft law inserting two new violations into the Criminal
Code: censorship and illegal, deliberate hindrance of the
activities of mass media or intimidating a person for offering
criticism. This draft, however, has not been voted on yet in a
parliamentary session.

While the public company Teleradio Moldova has been
heavily criticized in recent years by national and European
experts for its editorial policy favoring the governing

party, in 2010 it began to visibly abandon this practice.
Studies monitoring the company’s journalistic products—
conducted by civil society organizations including 1JC and
APEL, by BCC, and also by the company’s own monitoring
department—reported this progress. Investments by
European organizations, including the European Commission’s
media program and the Council of Europe, supported

the improvements. The panelists said that two steps, in
particular, were instrumental in breaking Teleradio Moldova’s
subservience to the government: appointing five new
members to the Supervisory Board, and appointing new
leadership for the company.

On the other hand, partisan practices, self-censorship, and
subservient journalism are still promoted at the regional
public company Teleradio-Gagauzia and at print media
outlets founded by local public authorities. The situation
at Teleradio-Gagauzia greatly depends on the director’s
will and character to resist the political and economic
influence. Teleradio-Gagauzia's problems are linked to the
administration’s political bias. In the case of public print
media, the Law on the Denationalization of Periodicals is
expected to remove these media outlets from the state’s
financial and editorial control.

MOLDOVA 177



Ceban explained that she awarded the lowest score to

this indicator on the basis of her personal observations

as an employee at Teleradio-Gagauzia. “For two weeks
already | have been watching the non-execution of the
Supervisory Board'’s decision on the dismissal of the company’s
president.” She explained, “The selection of the public
company'’s leadership is done on the basis of their political
affiliation; members of the editorial board are appointed
according to the same political criteria, although they are
formally independent.”

Perunov believes that in Moldova there are no editorially
independent media except for Teleradio-Moldova. “Raion
and municipal newspapers founded by local authorities are
totally dependent on the will of the leadership and on party
interests,” said Perunov. “Although the law forbids public
authorities from founding broadcasting companies, in Balti
BTV still operates and is de jure owned by the municipal
council—and de facto by the municipality, as it is funded
from the local budget,” he added.

Defamation in Moldova is a civil offence. Still, the
Contravention Code provides that libel and slander are
unlawful deeds punishable by fines, community service, or
arrest. However, with the entry into force of the Law on
Freedom of Expression, public figures are less shielded from
criticism, the parties in a case bear the same burden of proof,
media bank accounts cannot be seized, and the press enjoys
more freedom to criticize the state.

Free access to information is a constitutional right. Moldovan
citizens are free to access official information on the basis

of both the Law on Access to Information and the Law

on Transparency in Decision Making. There are no specific
legislative provisions that would grant the media additional
privileges in accessing information of public interest. “No
changes occurred in 2010 regarding access to information,
except for greater openness from the State Chamber of
Registration in this area,” said Macovei. "It is still problematic
to obtain information from the Cadastral Service or the
General Prosecutor’s Office.”

Tudor lascenco, director of Cuvantul in Rezina, is convinced
from experience that the authorities are open to the
media and citizens only when it comes to information that
contributes to their positive image—and that they are very
reluctant when asked to provide inconvenient information
that may reveal unsavory facts.

On the other hand, Urusciuc believes that officials and
politicians have recently displayed greater openness to the
media, and that the degree of access to public information is
higher than in previous years. “Some government institutions
increased the degree of transparency for the media. Cabinet

meetings became accessible to the public by creating
opportunities for viewing them online on the government’s
website [www.gov.md], and launching the Government
Monitor newsletter,” he explained. Also in 2010, the
government declassified a series of documents relevant to the
previous government by means of a specially created website:
www.secret.gov.md.

However, while panelists agreed that at the national level
media access to public figures had improved, at the local level
the situation remained stagnant. Local public authorities do
not hesitate to order the press out of public sessions, or to
restrict journalists’ access to public information—especially
regarding public procurements. Angela Zaharova, an editor
at Moldova 1, said that local public authorities rarely employ
press officers, and although they do designate an employee
responsible for public relations, this person typically does not
know the specifics of the work or is insufficiently trained.

The mass media’s access to international news and sources

of information, including the Internet, is not restricted in

any way. Journalists and editors can use the Internet to
access international news and other information. There is no
prohibition with regard to relaying news and information
from foreign news agencies. Television stations have the right
to retransmit programs from foreign European television
channels, and from countries that are signatories of the
European Convention on Transfrontier Television on the basis
of the free retransmission principle.

Entry into the profession is free; anyone can choose to
become a journalist. However, bloggers have no access to
most state institutions. Journalists need special accreditation
to attend parliamentary sessions, even if they have a press
card. Also, journalists need accreditation to report on the
government. Many bloggers say they are not recognized

as news sources since they have more limited access to
information than journalists at traditional media outlets.

OBJECTIVE 2: PROFESSIONAL JOURNALISM

Moldova Objective Score: 2.11

Just as with the previous objective, visible progress has been
made in Moldova. Many panelists agreed that due to the
competition that appeared in the media market in 2010,
the quality of journalism products offered by the media

has improved, and accordingly, MSI scores for this objective
went up. All indicators received higher scores and all scored
close to the indicator score. However, there is still room

for improvement.

MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2011



Some panelists highlighted the negative effects on
professional standards stemming from heavy political
campaigning in recent years. “Overall, the quality of
journalism products is average to good,” said Macovei, “but
the election campaigns of recent years and excessive political
influence on the media have eroded the basic principles

of responsible journalism, and some media outlets publish
biased, poorly documented reports that do not comply

with ethical principles of two sources, the presumption

of innocence, and the right of reply.” According to State,
despite some overall progress compared with previous

years, there are still plenty of gaps in terms of reporters
observing professional standards. “Events are often reported
superficially and tendentiously, journalists’ subjectivity seeps
into reports, and audiovisual production values do not always
meet professional standards,” he remarked. Participants
agreed that some journalists fail to verify information using
several sources and give space to the views of all parties
concerned, and that when that happens, it is done to benefit
certain persons, parties, or subjects.

Urusciuc believes that compliance with ethical norms by
professionals is one of the main problems of journalism

in Moldova. “Manipulation, interpretation, juggling facts,
and taking statements made by sources of information out
of context are typical of a number of media outlets in the
country; in an election year like 2010, the media used these
techniques extensively,” Urusciuc said.

Also, panelists noted that the departure of some prominent
journalists from certain television stations shows that

the editorial policy of these institutions still seems to be
influenced by particular factors and situations. Panelists

STANDARDS OF QUALITY.
PROFESSIONAL JOURNALISM INDICATORS:
> Reporting is fair, objective, and well-sourced.
> Journalists follow recognized and accepted ethical standards.
> Journalists and editors do not practice self-censorship.

> Journalists cover key events and issues.

> Pay levels for journalists and other media professionals are
sufficiently high to discourage corruption and retain qualified
personnel within the media profession.

> Entertainment programming does not eclipse news and
information programming.

> Facilities and equipment for gathering, producing, and
distributing news are modern and efficient.

> Quality niche reporting and programming exist (investigative,
economics/business, local, political).

Matei said, “l have been working in

the field for over three years and |
cannot deny that there have been some
cases in my career when | was forced
either not to publish an article that was
already prepared or to keep silent on a
certain situation.”

referred to the cases of Vitalie Calugareanu, who left Jurnal
TV, and Natalia Morari who left Publika TV. “We cannot
blame the two journalists; they were put in a position to
accept self-censorship and to compromise, but their decision
indicates that the management of media outlets requires
employees to comply with certain rules,” added Urusciuc.

In this regard, the situation in Gagauzia is much worse. Ceban
believes that there are virtually no journalists in Gagauzia
who collect all points of view for an article. Ceban added that
this phenomenon is directly related to the fact that Gagauzia
has practically no independent media outlets, except for

the public radio station, the Ajyn Achyk television station,
and Znamja.

Participants also discussed that in principle, journalists accept
ethical standards, but do not appear to prioritize compliance.
According to State, “The problem is that those who violate
the rules of professional ethics generally escape punishment.
Moreover, they find ways to circumvent ethical rigors by
somewhat unusual methods, such as distorting messages by
mixing information and comments, even in news programs,
as in the case of NIT TV's editorial policy favoring the
Communist Party.” Panelists believe that use of these media
effects aimed at subtly manipulating public opinion have
become alarmingly common.

In recent years, Moldova has taken some concrete steps
toward increasing the accountability and credibility of the
media to society, and to promoting quality journalism based
on specific ethical standards. Media NGOs, including IPA,
drafted and edited the “Guide to Ethical Style,” and in 2009,
the National Press Council was founded. Its basic function

is to examine complaints about the editorial activities

of newspapers and magazines, news agencies, and web
editions and information portals in Moldova, and to develop
recommendations to enhance professional standards in the
media and promote responsible journalism. In 2010, media
and civil society representatives launched a consultation
campaign on changing and improving the Journalists’ Code
of Ethics adopted in 1999, which many consider poorly
structured and confusing. Furthermore, upon its adoption

MOLDOVA

179



Urusciuc noted that, “Overall, the
Moldovan media report on the most
important events of the day, but it
should be mentioned that the media
bask in political topics at the expense of
social and community issues.”

in 1999, only a few organizations co-signed, and organizers
of the 2010 campaign hope to draw in more media
organizations through a subscription process. Finally, the
Code of Ethics lacks provisions pertaining to self-regulation
that are so necessary; the National Press Council needs to
have clear and thorough obligations and responsibilities
spelled out.

Regarding ethics for journalists in Gagauzia, Ceban said,
“There is a guide on ethical norms, but it is not widespread
in the editorial offices of Gagauzia.” lascenco, director

of a publication that is an IPA member, said that the IPA
distributed the “Guide to Ethical Style” to a large number
of editorial offices, but the enforcement of these rules in
most cases depends on a director’s will. Ceban added that
she personally knows of Gagauzian journalists who agreed
to receive gifts or payments in exchange for coverage of
some event.

As for plagiarism, the phenomenon is widespread among
journalists in Moldova. This problem has been addressed
with growing frequency in editorial offices, journalistic
circles, seminars, and at conferences. Luchianiuc, representing
online media, said that journalists in Moldova fail to

respect copyrights.

Discussing self-censorship, all panelists agreed that it still
exists in editorial offices of Moldova. Matei said, “I have
been working in the field for over three years and | cannot
deny that there have been some cases in my career when |
was forced either not to publish an article that was already
prepared or to keep silent on a certain situation.” Perunov
commented, “Self-censorship is most common in the state
media, although there are cases when it is encountered in
the independent media when the outlet’s economic interests
are at stake.” Some journalists practice self-censorship for
various reasons: fear of losing their jobs or of upsetting
authorities or economic interests. Editors and publishers

also practice self-censorship, imposing it on journalists and
photojournalists. According to Ceban, “Editors and publishers
deliberately force reporters to resort to self-censorship; such
situations are common in public television in Gagauzia as
well.” Additionally, the lack of transparency regarding mass

media ownership leads to interference in media outlets by
political or economic groups that aim to use the media to
manipulate public opinion. As a result, journalists at these
outlets are unable to report on certain important events and
situations, and in some cases practice self-censorship.

Journalists mostly manage to report on important events
occurring in the country; however, the media outlets’ agendas
frequently reflect the official agenda. According to State, “As
a rule, over half of the issues broadcast are prepared based
on press conferences by official or unofficial actors.” Urusciuc
noted that, “Overall, the Moldovan media report on the most
important events of the day, but it should be mentioned that
the media bask in political topics at the expense of social

and community issues.” Panelists believed that the Moldovan
press is politicized as a result of the “chronic electoral
process” that afflicts the country. “Moreover, the Chisinau
media are strongly centralized; they report mostly on daily
events occurring in the capital, and less on events in other
regions,” Urusciuc said. Luchianiuc offered that traditional
media organizations do not always report on events that are
important to society, and that sometimes bloggers write more
about such topics than journalists. Moldova is not yet seeing a
large extent of coverage on such topics on social networking
tools, such as YouTube, Twitter, or Facebook.

In 2010, two new television stations appeared in the media
market. As a result, competition heated up, and job offers
for journalists materialized. Broadcasting in general evolved
dramatically this year. Competition forced producers and
directors to enrich television schedules with interactive
programs, political debates, and similar offerings. All these
developments generated a massive migration of journalists
and media professionals working in the NGO sector to accept
flattering offers from media outlets. These offers, however,
came from private media, and public broadcasters lost many
employees because they could not match salary offers.

The situation outside the Moldovan capital is different.
According to Matei, “Although there are some very good
regional journalists, they are paid poorly in comparison

with journalists working in Chisinau, and this drives some

to practice political partisanship.” lascenco, from Rezina
believes that for this reason, many good journalists prefer

a decent salary at the cost of denying their own beliefs and
opinions. She added, “Being a reporter in the region, | get
frustrated when | hear about my Chisinau colleagues’ salary
for the work they do, while | am both a reporter and video
editor.” Urusciuc shared this opinion, and said, “Low pay for
journalists is a handicap for the media industry in Moldova;
the low wages of journalists, especially outside Chisinau, can
lead to corruption and editorial subjugation by political or
financial powers.

180

MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2011



Ceban noted that in Gagauzia, the media owners themselves
openly tell their employees to accept projects from other
media outlets to augment their income, as the average salary
paid to journalists in Gagauzia is not more than MDL 2,500
($210). “In our region, there are too few media outlets for
journalists to be able to work for several publications, and for
this reason one has to work 12 hours a day instead of eight,”
added Ceban.

All panelists agreed that journalists in Moldova have to work
at several jobs in order to secure their existence financially.
The participants also said that print journalists earn lower
salaries than television journalists. However, journalists—
especially television journalists—in Moldova are paid much
better than teachers and civil servants, for example.

Participants agreed that so far, entertainment and political
programs in the Moldovan press are balanced. Perunov
believes, however, that the new stations Jurnal TV and
Publika TV hint at a trend for information programs to
eclipse entertainment shows. According to information on
the BCC website, Jurnal TV devotes 77 percent of its airtime
to informative and analytical programs, and 23 percent to
entertainment programs; Publika TV declared a similar ratio.
On the other hand, some panelists noted that the print

press is filled with political news items and articles at the
expense of entertainment. “If radio and television maintain a
certain balance, | can hardly remember the last time | read in
newspapers anything other than news,” remarked Ceban.

Regarding the media’s use of modern equipment and
facilities, the panelists were unanimous that there are certain
differences between the situation of regional media and that
of media outlets in the capital, between print and electronic
media, and between public and private media. The panelists
representing online media declared that their technical
equipment is satisfactory. In the regions, however, there is
less investment in the media, and for this reason technical
performance indicators are very low. Public broadcasting
professionals noted that public company Teleradio-Moldova
is decidedly lacking in high-performance equipment, which
reduces the quality of the products provided to the public.
However, the progress in independence and professionalism
shown this year by the public broadcaster resulted in
increased interest from foreign donors and European
institutions in supporting this progress through personnel
training programs and the provision of technical equipment.
For example, in November 2010 the government of the Slovak
Republic offered Teleradio-Moldova technical equipment
worth €100,000. Media consumers expect quality programs
and shows as a result of these investments.

Meanwhile, the problem of obsolete and outdated
equipment at Teleradio-Gagauzia remains acute. “For

television, this issue is urgent; it has a crucial influence

on the quality of journalism in the region,” said Ceban.
“Old and unprofessional cameras often fail during filming,
and obsolete antennas cannot cover the entire region,”
she added.

Panelists said that although there are journalists who
specialize in certain areas—economics, medicine, sports
(Radio Sport, the first specialized radio on sports, launched
in November 2010)—investigative journalists are too few.
Perunov believes that one reason could be poor training

and lack of material resources. According to him, “Media
managers consider in-depth investigations prohibitively
expensive.” He added, “Investigative journalists are not
financially motivated to produce such complicated products.”
This is true in the sense that journalists are not financially
supported to cover the costs of in-depth reporting, nor are
they compensated in terms of better pay if they are willing
to take on the extra risk and put in the extra time that such
reporting calls for. Mahu said that while some journalists

do conduct investigative reporting, they lack quality. "A
quality investigation—not a story inspired by a file leaked by
the political opponent of the object under investigation—is
difficult. It takes time and resources to make a genuine
social exploration for the benefit of the entire community,”
explained Mahu. Furthermore, very few reporters and editors
are professionally prepared to do the investigations. In
universities and in newsrooms, only superficial attention is
paid to this type of reporting.

While in Chisinau niche and investigative journalism is weak,
in Gagauzia it is missing altogether. “Media report only on
political events, and investigative reporting is non-existent,”
said Ceban.

OBJECTIVE 3: PLURALITY OF NEWS

Moldova Objective Score: 2.36

Public access to multiple sources of information has improved:
broadcasters that received licenses for broadcasting via
satellite made serious efforts to persuade as many cable
broadcasters as possible to include these stations in their
program lineups. In addition, access to objective and accurate
information improved as well, due to changes in the editorial
policies at television stations with national coverage, such as
Moldova 1, 2 Plus, and Prime. All indicators improved, and
indicator 2 (citizen access to media) improved to the point

of exceeding the objective score by more than half a point.
Indicator 3 (public media are nonpartisan) and indicator

6 (transparency of ownership), however, were not able to

MOLDOVA

181



“The low income of the population is the
factor that restricts access to information
the most, and television remains the
most inexpensive source of information,”
said Perunov. “At the same time, local
and regional television stations are still
quite fragile and cannot bridge the gap
of diverse and pluralistic information in
rural communities,” said State.

improve enough to finish near the objective score, and
lagged by a bit more than half a point.

The amount of media options grew very rapidly in Moldova
in 2010. At the beginning of the campaign for early
parliamentary elections, the BCC published a list of television
and radio stations with national coverage (meaning more
than 60 percent coverage). Thus, Moldova 1, Prime, 2 Plus,
NIT, and Euro-TV Chisinau are national television stations,
and Radio Moldova, Prime FM, Vocea Basarabiei, Noroc, Hit
FM, and Europa Plus Moldova are national radio stations.
According to data published by the BCC, 50 television stations
plus 14 Moldovan television channels and 48 radio stations
currently operate in Moldova. Of these, 25 television stations,
seven Moldovan channels, and 18 radio stations have their
headquarters and broadcast in regions beyond Chisinau.

MULTIPLE NEWS SOURCES PROVIDE CITIZENS
WITH RELIABLE, OBJECTIVE NEWS.

PLURALITY OF NEWS SOURCES INDICATORS:

> Plurality of public and private news sources (e.g., print, broadcast,
internet, mobile) exists and offer multiple viewpoints.

> Citizens' access to domestic or international media is not
restricted by law, economics, or other means.

> State or public media reflect the views of the political spectrum,
are non-partisan, and serve the public interest.

> Independent news agencies gather and distribute news for
media outlets.

> Private media produce their own news.

> Transparency of media ownership allows consumers to judge the
objectivity of news; media ownership is not concentrated in a
few conglomerates.

> A broad spectrum of social interests are reflected and
represented in the media, including minority-language
information sources.

> The media provide news coverage and information about local,
national, and international issues.

As for print media, according to National Bureau of

Statistics from 2008, 518 outlets (magazines, periodicals,

and newspapers) operate across the country, while www.
moldpres.md counted 170 media titles published in Moldova.
Although no data exist on the number of online media,

more than 20 news portals can be accessed in Moldova. Also,
there are about eight currently functioning news agencies.

In addition to these media that operate exclusively online,
most television, radio, and print companies manage their own
websites. In general, media consumers in Moldova have access
to many sources of information. According to the Public
Opinion Barometer (POB) that surveyed 1,100 people, as of
November 2010, almost 10 percent of respondents believe
they have a great deal of free access to information, more
than 40 percent said they have some access, and about 36
percent said they have little access.

According to the POB, nearly 75 percent of respondents turn
mainly to television for their news, about 10 percent rely on
the Internet, and 6.7 percent count on radio. Newspapers are
the main source of information for just 2.3 percent of the
respondents. The most popular television channels serving as
the main source of information for citizens are: Moldova 1
(27.8 percent), Prime (24.9 percent), NIT (16.7 percent), and
Pro TV (15.1 percent).

In terms of the quality of programs broadcast by television
channels with the largest audiences, Moldova 1 led with just
over half of the respondents believing that it reports events
with the most truth and objectivity.

Monitoring reports conducted by the BCC and media NGOs
during the election campaign of October-November 2010
pointed to fairly decent standards of behavior of the media
monitored. The only television channel that aggressively
engaged in political partisanship in favor of a political party
was NIT. According to the final report on media monitoring in
the election campaign,’ NIT decidedly favored the Communist
Party (PCRM), behaving like its “pet station.” Journalists
accompanied PCRM candidates to the majority of meetings
with the electorate and openly campaigned for this party.

At the same time, NIT failed to feature other candidates

and ensure a pluralism of opinions in its news bulletins. In
response, the BCC applied three sanctions to NIT during the
last election campaign.

All panelists agreed that access to pluralistic sources of
information is more difficult in the regions, where, panelists
said, the population has already been brainwashed by NIT
and Moldova 1, which before 2009 was absolutely subservient

"Independent Journalism Center. “Media Monitoring in the Election
Campaign for the Early Parliamentary Elections of November 28,
2010.” Available at: http://www.ijc.md/Publicatii/monitorizare/Report_
elect_final_en.pdf

MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2011



to the communist government. “As for social networking
websites, especially odniklassniki.ru, access to them is
becoming more frequent in rural areas,” said Zakharova.

National legislation does not in any way hinder citizens’
access to national and international media. Although access
is free, the international media presence in the Moldovan
market is not significant. Recently, the first television station
in Romania, TVR, resumed its retransmission in Moldova
through the 2 Plus television channel (after the BCC withdrew
this station’s broadcasting license in 2007). Prime, which used
to retransmit the programs of Russian channel Pervyj Kanal
on state network lll, displeased Russian media consumers and
the Russian authorities after it reduced the Russian station’s
retransmission time and enriched its broadcast schedule

with its own programs and shows in Romanian. A total

of 500 veterans from Moldova sent an open letter to the
Russian leadership and to Pervyj Kanal in which they accused
Prime of broadcasting only 40 percent of the authentic
Russian product.?

“The low income of the population is the factor that restricts
access to information the most, and television remains the
most inexpensive source of information,” said Perunov. "At
the same time, local and regional television stations are

still quite fragile and cannot bridge the gap of diverse and
pluralistic information in rural communities,” said State.

Considering whether or not public media outlets reflect

the views of the entire political spectrum, are not partisan,
and work in the public interest, the panelists said that,
unfortunately, this statement is valid only for the public
broadcaster Teleradio-Moldova—and only since 2010. Indeed,
after appointing new members to the company’s Supervisory
Board and a new administration at the beginning of January
2010, Moldovans and international observers recognized the
public broadcaster’s progress in establishing an independent
editorial policy and pluralistic and fair coverage of events.
Monitoring reports on the national public broadcaster’s
behavior performed by the BCC and civil society during

the 2010 election campaigns demonstrated this company’s
commitment to professional media standards. At the same
time, Mahu noted that the people who had been openly
favoring the communists for eight years remain in office, and
they sabotage the principles of a balanced, impartial, and
fair editorial policy. According to Mahu, “The style of these
stations [Moldova 1 and Radio Moldova] remains obsolete
and often primitive, even if they try to cover the areas of
public interest [educational and cultural programs] ignored by
their colleagues in private broadcasting companies.”

2Media Monitor, October 6, 2010.

As for blogs, Mahu commented, “I

do not think that bloggers produce
original content; | believe that they
basically comment on the major news—
or, frequently, on rumors. In all cases,
bloggers are not a source themselves.”

Unfortunately, local media funded by public authorities are
not independent; they depend entirely on the founder’s will
financially and editorially and are nothing but a mouthpiece
for the authorities. “The state media do not serve the public
interest; they devote attention mostly to local authorities,”
said Perunov. In Moldova, there are about 40 periodicals
founded by public authorities that will soon be subject

to privatization under the Law on Denationalization of
Public Periodicals adopted in the autumn of 2010. The
implementation of this law will contribute to strengthening
the editorial and creative independence of the periodicals,
will develop media competition and will attract investment.

Ceban remarked, “In Gagauzia, the leaders of many
public and state media formally declare that these

media serve readers’ or viewers' interests while in fact
the situation is exactly the opposite.” According to the
monitoring report conducted by APEL on the manner in
which Teleradio-Gagauzia reported on the elections, the
regional public broadcaster presented unbalanced and
disproportionate amounts of political/electoral news, ignored
its function of educating the radio listeners and television
viewers through educational programs, and violated legal
provisions on electoral debates.

While the television and electronic media market became
more dynamic, news agencies faced a crisis, according to
Urusciuc. He explained, “The speed with which information
began to circulate somehow ‘confused’ news agencies. News
agency executives say they lost many subscribers this year
because access to promptly produced, quality information has
become easier via television and web information resources.”
All news agencies have been affected equally, working to
fight the demand for swift information at the expense of
accurate information. Also, although news agencies offer
news services on the web as well, other web portals provide
the same information free of charge. In terms of international
agencies, Mahu noted that major agencies—Reuters,
Associated Press, or Agence France-Press, have only a handful
of subscribers in Chisinau; media outlets also receive news

via Agerpres and ITAR-TASS. Mahu added, “The online portal
jurnal.md, which is in fact a news agency, does not subscribe

MOLDOVA

183



to any international news agency, not even to Agerpres.”
Ceban noted that there are no news agencies in Gagauzia.

Almost all private television and radio stations produce
their own news, as media market competition has virtually
forced broadcasters to enhance their broadcasting
schedules with their own news bulletins and programs. In
2010, two television news stations—Jurnal TV and Publika
TV—supplemented the media market with hourly news
broadcasts. In addition, noted Urusciuc, “Prime made serious
investments in its production, and it has launched a series
of news bulletins, debates, and entertainment talk-shows.”
According to Ceban, Gagauzia has television channels and
newspapers that produce their own news, including the
private TV2 Komrat and Eni Aj. She added that sometimes
the news produced by private stations differs from the news
broadcast by public stations, but only with regard to the
politicians who appear on screen.

As for blogs, Mahu commented, “I do not think that bloggers
produce original content; | believe that they basically
comment on the major news—or, frequently, on rumors. In all
cases, bloggers are not a source themselves.”

The subject of transparency of media ownership became a
heated topic of discussion in 2010 in journalistic circles and
civil society. The Broadcasting Code does not include any
provisions to increase the transparency of ownership. A civil
society initiative, however, prompted an amendment to the
electoral code requiring broadcasters, at the beginning of an
election campaign, to provide the BCC with a list of owners
and the editorial policies adopted during the campaign.
Nevertheless, those provisions have not reached their target
because the real owners of the stations remain unknown.
Media NGOs argue that it is essential to add provisions in the
Broadcasting Code to increase transparency of ownership in
broadcasting by revealing the names of owners, founders,
shareholders, members, and owners of parent companies.

In most cases, media owners are intermediaries. Newspapers
publish only the name of the editorial company—not the
people involved. Furthermore, party newspapers deny being
the press bodies of political parties, thus misleading readers.
“For example, Argumenty i Fakty v Moldove belongs to

a member of the PCRM, Gazeta MD in Balti also belongs
to—and is funded by—some PCRM members, Novoe Vremja
belongs to a politician, and so on,” Perunov said. He added
that the country has no law requiring the publication of such
information. “There are both monopolies and oligarchies

in the media market,” he concluded. Ceban said that in
Gagauzia, on the other hand, the public knows the media
owners because they are very few.

Budesco said that despite the lack of official data, it was said
during communist rule that there was a so-called “Voronin
media trust” that included several television stations,
newspapers, and news agencies (Moldpres, Basa-press,
OMEGA), as well as public broadcasting institutions, because
their editorial policies favored the PCRM. “Currently, there is
information about the creation of another media trust, that
of businessman Vlad Plahotniuc who owns several television
stations and most local radio stations,” said Budesco, adding,
“Foreign oligarchs who expanded their businesses in Moldova
are already being spoken about openly—the controversial
businessman from Romania, Sorin Ovidiu Vantu, who
launched Publika TV in Chisinau, and Dinu Patriciu, owner of
Adevarul in Romania who launched Adevarul and Click."”

As mentioned above, the panelists believe that the media

in Moldova focus more on political issues than on any other
subject. Some participants explained that this is due to the
political crisis that the country has faced over the past two
years, and as a result, most of the topics broadcast in news
bulletins and talk shows are political, and the figures most
often seen on screen are politicians. Moldovan media report
very infrequently on issues relating to equality between the
sexes, ethnicity, or religion. The reasons are not obstacles
raised by the authorities, but a lack of interest by editors,
media executives, and even reporters. Although domestic
violence, trafficking in women, and migration are some of
the most serious problems experienced by Moldovan society,
they are under-represented in the media, although some
outlets do organize campaigns aimed at raising awareness.

In terms of minority language media, lascenco commented,
that the number of Russian-language publications that
circulate in Moldova almost equal offerings in Romanian.
Perunov noted that while Moldova has newspapers in
minority languages, the legislation requires broadcasters to
devote at least 70 percent of broadcasting time to programs
in the official language. Ceban said, “In Gagauzia, because
people speak Gagauz and Russian, there is only one television
station that broadcasts both in these languages and in the
official language.” Budesco added, “The trend in Moldova is
that speakers of other languages receive information from
the Russian-language media, especially those originating from
the Russian Federation.”

Most of the panelists believe that Moldovan media

provide the public with information of local, national, and
international interest, though it is still insufficient. Overall,
in the media outlets with national coverage and in those
from the capital, topics of national interest prevail, while
local and international topics attract their interest only in
cases with sensational elements. Nevertheless, the public has
access to information of international interest due to the

MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2011



presence in the media market of TVR 1, Radio Free Europe,
Pervyj Kanal, and several other retransmissions from foreign
channels and newspapers published in Russia. A number

of local broadcasters produce news of community interest,
encouraged with technical and financial support from foreign
donors. Teleradio-Moldova, with its mission to cover a wider
range of consumer interests, broadcasts news and programs
of local interest to a greater degree.

OBJECTIVE 4: BUSINESS MANAGEMENT

Moldova Objective Score: 1.60

Despite improvement in the score of this objective, panelists
concluded that the media in Moldova are not well-managed
businesses and this complicates editorial independence.
Indeed, this objective is the only one to remain in the
"unsustainable, mixed system” scoring category. All indicators
showed improvement except for indicator 5 (government
distortion of the market) and indicator 6 (market research).
However, all indicators scored very close to the objective
score, meaning panelists’ criticisms are well founded.

Independent media managers try to organize their businesses
so that they are profitable. According to market rules, a
quality product normally means more sales and higher
profits. Unfortunately, Moldova is not normal in this regard.
Advertising flows continue to be directed not by market
forces, but rather to businesses loyal to or dependent on
political or economic groups. In other words, in Moldova the
best does not always win. Politicization of media businesses

MEDIA ARE WELL-MANAGED ENTERPRISES,
ALLOWING EDITORIAL INDEPENDENCE.
BUSINESS MANAGEMENT INDICATORS:
> Media outlets operate as efficient and self-sustaining enterprises.

> Media receive revenue from a multitude of sources.

> Advertising agencies and related industries support an
advertising market.

> Advertising revenue as a percentage of total revenue is in line
with accepted standards.

> Government subsidies and advertising are distributed fairly,
governed by law, and neither subvert editorial independence nor
distort the market.

> Market research is used to formulate strategic plans, enhance
advertising revenue, and tailor the product to the needs and
interests of the audience.

> Broadcast ratings, circulation figures, and internet statistics are
reliably and independently produced.

Urusciuc, who manages his own media
business said, “The country’s precarious
economic situation directly affects the
media industry... News-oriented print
media, especially in the regions, often
lives on the edge.”

is a known fact. Many managers see mass media not as
businesses but as propaganda tools. This fact became even
more evident during electoral campaigns. According to State,
"Although there are signs of recovery, the situation is not
satisfactory and there is room for improvement.”

lascenco believes that, “Most media outlets are kept afloat
by grants from various international bodies...because the
income from the sale of publications and advertising space
does not fully cover production costs.” Independent media
in Moldova are at best sustainable, but they are neither
effectively managed nor produce substantial profit. Media
rarely develop business plans because they lack the skills to
do so. Moreover, the media do not have sufficient resources
to employ specialists in marketing or finance, in particular
because such specialists are few. “The operation of the media
in Moldova is not stable or efficient,” said Perunov.

Urusciuc, who manages his own media business said, “The
country’s precarious economic situation directly affects

the media industry.” He added, “Only media outlets that
exist on grants by local or external donors—Jurnal TV,
Publika TV, Prime—or media with an economic character—
Ekonomicheskoe obozrenie, Economis—can be considered
prosperous. News-oriented print media, especially in the
regions, often lives on the edge.”

There is no transparency in the use of taxpayers’ money by
the public media, because they do not have adequate and
secure sources of income to exclude political intervention.
Advertising has a negative influence on the editorial policies
of all media, regardless of ownership. Prices are primarily
dictated by advertisers and not by media outlets.

Most of the country’s media outlets receive income from
different sources. Mahu said, “Short advertisements bring
very little, insignificant income to Jurnal de Chisinau.
Jurnal Trust Media has its own advertising agency, Reforma
Advertising. As for us, we at Jurnal de Chisinau make the
most of election campaigns, providing space to all political
advertisers except for the PCRM. In fact, during these
campaigns we have a rare opportunity to feed our rather
modest budget. Actually, Jurnal de Chisinau is financed

MOLDOVA 185



from subscriptions and sales of advertising and has shown a
modest profit.”

According to Perunoy, “The country’s poor economy does
not allow the local media to have reliable sources of income
that would ensure their stability and sufficient funding.”
Ceban said that media outlets in Gagauzia, in most cases, are
funded from a single source. She added, “The regional public
company is financed from the local budget, draws additional
income from advertising and renting antennas, and is under
pressure from the main funder: the local administration.”

In October 2010, Veaceslav lonita, an economist, told Jurnal
TV that the advertising market in Moldova is in an embryonic
stage, and is nearly monopolized by one advertising agency
that decides which media outlets get advertising money.
Luchianiuc said that 80 percent of the television advertising
market is concentrated in a single advertising company, which
works preferentially with a limited number of television
stations owned by the same holding as the advertising
company. Analysts say the main obstacle to the development
of advertising is the existence of media monopolies, and the
fact that local businesses have small budgets for advertising.
Most of the money in the advertising market comes via
foreign companies. Advertising specialists say that corruption
and violations of copyright prevent the flow of more
advertising. Media owners, however, talk about the crisis in
media advertising in stronger terms. Val Butnaru, the director
of Jurnal Trust Media who founded Reforma Advertising, his
own advertising agency, told the same television channel that
television advertising is pure thuggery; there is no law that
would establish clear rules, such as a requirement to advertise
in the official language or to exclude foreign broadcasters
from the Moldovan advertising market.

If in 2009 organizations specializing in assessing the
advertising market found a decline of nearly 10 percent in
the global advertising market, in 2010 they found an increase,
despite pessimistic forecasts at the end of 2009. According to
Zenith Optimedia, in 2010 global advertising expenditures
rose by a surprising 4.9 percent; however, experts predict that
from 2010 to 2013 expenditures on advertising in magazines
and newspapers will fall by 2 percent while spending on
online advertising will increase about threefold. In Moldova,
similar to the global trend, placing advertisements with
online media is a growing trend among advertisers. According
to the Totul.md portal, banner advertising has very low prices,
about €0.55 to €3 per 1000 clicks, while the average price in
Europe, Russia, and Romania is more than €10 per 1000 clicks.

Panelists identified a number of problems that affect media
advertising. First of all, advertising from public institutions
is unfairly channeled, mainly to publications controlled by
the authorities. Second, legal provisions limiting the amount

of advertising (which is not subject to additional taxes) in
social and political newspapers to 30 percent are a serious
impediment to the development of print media businesses.
Third, massive public funding of public media that also sell
advertisements and granting various advantages of access to
information create conditions of unfair competition. Finally,
fees for distributing publications are based on the number of
pages and are arbitrarily applied by Posta Moldovei, which
hampers the increase in the volume of newspapers.

According to the panelists, the majority of newspapers pull 60
to 70 percent of their revenue from subscriptions and sales.
Managers would be happy to place more advertising in the
stations’ programs or on the pages of newspapers, but they
receive no offers, especially in the regions. In print media,
journalists/editors/directors themselves solicit advertisements,
while television stations tend to have on-staff commercial
directors to handle this role. “Not all media companies

get high revenues from advertising. Regional television
stations will never be able to compete with public stations

or even with television stations newly appearing on the
market because of unequal conditions of competition,” said
Matei, representative of a regional channel. Perunov added,
“Advertising in newspapers is unprofessional. According to
law, in a commercial newspaper advertising cannot exceed 30
percent of the space, and in my opinion this restriction should
be removed to allow each newspaper to decide advertising
percentages—while publications with over 60 percent
advertising should be considered advertising publications and
charged VAT.”

State-owned and public media have the right to offer
space and broadcasting time for advertising, which private
media owners consider unfair competition. The panelists
expressed outrage that state-owned media receive all the
announcements, articles, and information from public
authorities. In Moldova, the government does not provide
subsidies for the private media; there are, however, media
outlets funded from local budgets that are granted low
rent or free space and absorb all the advertising from public
authorities. From this point of view, private media are
discriminated against compared to state-owned media.

“There are no legal regulations on financial assistance

for mass media except for provisions on funding for

the child-oriented press, said Macovei.” (The Press Law
provides that periodicals dedicated to children are financed
by the state.) Macovei continued, “However, in 2010, a
parliamentary commission on culture, education, research,
youth, sport, and mass media developed and examined the
draft Law on State Aid to Periodicals, which provided for the
establishment of a special fund that could be used to provide
grants. Later, however, the government rejected this draft for

MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2011



the reason that it involves additional expenses from the state
budget,” said Macovei.

According to Urusciuc, “There are very few examples when
media outlets can afford the luxury of ordering professional
market studies. Publications reject market studies for two
reasons: either they have no funds for such research or they
consider it unimportant.” Mahu noted, “Unfortunately, in
Moldovan reality one cannot talk about professional, credible
market studies—which in fact are nonexistent. Media market
research is mainly performed empirically, by deduction, by
comparison, or by use of unofficial sources.”

Monthly audience measurements are published by TV MR
MLD, the official representative of the international research
network AGB/Nielsen Media Research, which monitors

15 television stations and eight national radio stations.
“Television stations in Chisinau treat audience measurements
differently; the public most often regards this data as
research, the [favorable] results of which have been bought,”

said Zaharova. “Media ratings are produced by some
untrustworthy organizations,” said Perunov.

Local stations do not have full access to such services. Before
2010, large audience measuring companies refused to assess
the audiences of small television stations. “In 2010, local
radio broadcasters that formed into networks launched
contracts on audience measurement and research on public
preferences,” added Zaharova.

In the print press sector, the Audit Bureau of Circulation

and the Internet in Moldova (ABCI) was established in 2009,
and it is to launch the first circulation audit in January 2011.
ABCl includes 16 media outlets, five advertising agencies,
and two advertising clients. Perunov added that there are no
organizations that provide audience information at no cost
to media outlets—such information must be purchased for a
high price.

As for the Internet, there are several websites that publish
statistics on Moldovan website audiences: metrica.md
(180 sites listed), alexa.com, and Google Analytics. Many
media outlets check their statistics regularly; there is tight
competition among online media.

OBJECTIVE 5: SUPPORTING INSTITUTIONS

Moldova Objective Score: 2.27

Panelists awarded modestly higher scores for this objective,
and indicator 2 (professional associations), indicator 4
(academic journalism programs), indicator 5 (short-term
training), and indicator 6 (access to media equipment and

printing) all received noticeably higher scores. Indicator 3
did not change, but remained the highest-scoring indicator
with a score a little more than half a point higher than the
objective. The new indicator 8 (ICT infrastructure), however,
lagged behind all others, receiving a score about half a point
lower than the objective.

The official register of NGOs, updated by the Ministry

of Justice, includes several trade organizations of radio
broadcasters and cable television providers—some with
similar names and unclear pursuits. Thus, the register
contains the Employers’ Association of Cable Television
Providers NORD, the Employers’ Association of Broadcasters
of Moldova, the Association of Directors of Independent
Radio and Television Stations of Moldova Meridian, the
Moldovan Employers’ Association of Broadcasters, and the
National Employers’ Association of Broadcasters of Moldova.
Unfortunately, the panelists could not confirm that all
these organizations are active in defending the interests of
media businesses.

Panelists were positive about the emergence of the National
Employers’ Association of Broadcasters of Moldova in August
2010; the press wrote that it was the first of its kind in the
country. The Association includes seven radio stations (Radio
7, Megapolis FM, Europa Plus, Retro FM, Publika FM, Pro FM,
and Radio 21) and seven television stations (Publika TV, TVC
21, Pro TV, Accent TV, TV 7, TNT, and N4). This organization
managed to annul the 5 percent local tax on revenue from
advertising imposed by the Chisinau Municipal Council.

SUPPORTING INSTITUTIONS FUNCTION IN THE

PROFESSIONAL INTERESTS OF INDEPENDENT MEDIA.

SUPPORTING INSTITUTIONS INDICATORS:

> Trade associations represent the interests of media owners and
managers and provide member services.

> Professional associations work to protect journalists’ rights and
promote quality journalism.

> NGOs support free speech and independent media.

> Quality journalism degree programs exist providing substantial
practical experience.

> Short-term training and in-service training institutions and
programs allow journalists to upgrade skills or acquire new skills.

> Sources of media equipment, newsprint, and printing facilities
are apolitical, not monopolized, and not restricted.

> Channels of media distribution (e.g., kiosks, transmitters, cable,
internet, mobile) are apolitical, not monopolized, and not
restricted.

> Information and communication technology infrastructure
sufficiently meets the needs of media and citizens.

MOLDOVA

187



Some panelists said that the Employers’ Association of
Broadcasters of Moldova, registered in 2004, is active and
includes 40 cable operators and broadcasters that cover
some 150 localities. According to the association’s president,
Vladimir Topal, the association represents about half of all
cable operators.

Foreign donors, including USAID and SOROS Foundation
Moldova, have recently invested in establishing networks

of local television outlets to enhance their ability to defend
their interests and support their development. Examples of
such networks include the Regional Broadcasters Association,
MERIDIAN; the TV AICI Network, which consists of seven
television channels, two cable channels, two newspapers,
and two radio stations covering the Republic of Moldova
and Transnistria, and; a network of local television and radio
stations founded in February 2010 that includes 13 local radio
stations and 15 local television stations.

Unfortunately, there are no journalists’ trade unions in
Moldova to defend and promote the professional, financial,
and social interests of journalists and other workers. Mahu
said, “There are two national associations of journalists; one
was founded in strictly political interests and disappeared,
and the other, the Union of Journalists of Moldova, is in a
state of vegetation—reviving just a little during congresses
when its management seeks re-election.” She added, “There
are also some thematic associations, whose endeavors, if they
exist, are known to only the few people who are members.”
The Register shows that two other professional organizations
were registered in 2010, the Media Center and the
Association of Russian Language Journalists in Moldova. Both
advocate in support of media independence and pluralism

in Moldova.

The most active supporting NGOs, which constantly and
publicly defend the rights of journalists and organize
professional training for them, are: 1JC, IPA, APEL, Committee
for Free Media, Journalist Investigations Center, and
Acces-Info Center. Also, the 1JC and the Committee for Free
Media regularly organize the Press Club, while the Journalist
Investigations Center organizes the Journalist Investigations
Club. Although their core activities are concentrated in
Chisinau, these organizations pay a lot of attention to local
media. For instance, IPA's members are exclusively local
media, and 1JC focuses on media in Gagauzia and Transnistria.
Recognizing that in the past, Chisinau journalists were
spoiled with too much attention at the expense of regional
journalists, professional organizations now orient their
activities primarily to local media.

"[These organizations] played and continue to play the main
role in changing the mentality of journalists, building and
adapting their capacities to new realities and conditions of

work. Their support helped the majority of independent
periodicals to get started and to remain afloat. They
consequently defend the interests and rights of journalists
and media outlets in all areas. This is the reason why these
NGOs receive support and are respected and appreciated

not only by most workers in the field, but also by society.
Media NGOs actively defend the freedom of speech and
independent media, but they have not yet managed to
achieve solidarity of the media as a guild that could influence
public policies,” said Macovei.

Mahu added, “They immediately react to any violation of
media freedom and provide counseling and legal assistance
for journalists and media outlets (covering all expenses).”
Although these organizations make attempts to be present
in regions as well, they manage it to a lesser extent.
Nevertheless, events are organized in the northern capital
of the republic as well as in Gagauzia; in-house training

is organized at editorial offices in the regions and local
journalists are invited to events in Chisinau.

“The quality of training received by young journalists is
poor,” said Rodica Russu, from Radio Moldova. “Gaps are
bridged by engaging foreign experts in the field to train
journalists and managers of Moldovan media; this training
is, however, expensive and can rarely be afforded by public
broadcasters or specialized NGOs that access funds for this
purpose.” Zaharova added, “The existing programs aimed
at young journalists provide practical training, but mostly at
NGOs and less at universities.”

Instead, students can obtain degrees abroad. There are
exchange programs to help students continue their studies
in Europe or the United States, but usually students do not
return to Moldova after studying abroad. “As for journalism
schools in the country, employers remain dissatisfied with
the quality and level of training of graduates,” Zaharova
said. Gagauzia has just one university with a journalism
department, but for two years the department has been
dormant because of lack of student interest. “l cannot
understand why, but young people are not willing to learn
journalism,” said Ceban. “I can honestly state that the best
journalism training program is the School of Advanced
Journalism [$SAJ] in Chisinau, which mainly offers practical
training; after graduating from SSAJ, it is very easy to get
a job,” added Ceban. $SAJ is an 1JC project in which young
people are trained for 10 months in a newsroom regime.
Studies at $SAJ are mainly focused on practical activities.
The 10th month is the internship month—media managers
are keen to have students work with them and see this as
an opportunity to lure future employees. “SSAJ graduates
in recent years have proved to be far more competitive
than graduates of Moldova State University’s Department of

MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2011



Journalism, not to mention other local institutions that have
departments of journalism,” said Mahu.

There are few short-term training courses provided in

the workplace. Recently, training has been organized

at the public television station led by western experts.
Unfortunately, even the opportunities offered by various
media NGOs are not fully exploited; they are sometimes
ignored by journalists or editors who are not pleased by the
absence from work of employees engaged in short courses.
When invited to short courses abroad, journalists often refuse
them because a few weeks’ absence from work at a media
outlet will cost them their salaries. “Few people are willing
to participate in seminars, because that leaves newsrooms
empty,” remarked Mahu.

Perunov suggested online courses as one solution. Luchianiuc
said that online journalists do not participate in such courses
because they do self-training on the Internet. “We held
seminars focused on media ethics in Cahul, and managers
did not send people from the newsroom; no one from the
university wanted to come, either,” said Alexandru Cantir,
director of the Committee for Free Media.

Regarding sources of media equipment, newsprint, and
printing facilities, Perunov commented, “Suppliers of
consumables for print media are not politicized, but they
are practically monopolies as there are only two or three of
them.” Also, there is an acute shortage of quality modern
printing companies in the capital and in the regions, and
the poor quality of printing hinders the press, according to
Perunov. Mahu said the director of the state-owned printer
pressured Jurnal de Chisinau after it published an article
about the printing director’s collaboration with the KGB, “...
and we refused its services and were forced to abide by the
often inconvenient conditions imposed by a private printer.”

Some media distribution channels are politicized. Relations
between Posta Moldovei and newspaper editors are still
tense, because of its media distribution monopoly. Editors say
that the enterprise absorbs about half of their revenue and
that business dealings are not transparent. In October 2010,
IPA organized a discussion between the prime minister, Vlad
Filat, and a group of newspaper executives to discuss the
problems between Posta Moldovei and newspaper editors.

Other media distribution channels (kiosks, transmitters) are
mainly owned by the state. The radio transmission network
is state-owned and, under some pretexts, it can halt the
broadcasts of some stations—although in 2010, no such cases
were reported. Panelists noticed no difficulties in other areas
related to media distribution.

Information technology and communications infrastructure
do not meet the needs of the media, according to some
panelists. “The Internet is slow, mobile telephony is
expensive, mobile Internet is very expensive, and so the
practice of media information transmission through mobile
telephony is not widespread,” said Perunoy, adding, “In
villages the situation is even worse.” Panelists noted that

to date there is a discrepancy between taxes on Internet
services for consumers in rural and urban areas. “For example,
a person from a region sometimes pays twice as much as
someone in the capital, for the same Internet service. People
living in regions are limited to a single service provider that
monopolizes the local market. Chisinau and Balti suppliers
offer much lower prices for the same quality parameters
because there is competition.”

List of Panel Participants
Angela Zaharova, editor, Moldova TV 1, Chisinau
Carolina Budesco, online editor, www.azi.md, Chisinau

Eugen Luchianiuc, blogger, www.privesc.eu and www.
luchianiuc.com, Chisinau

Vasile State, expert, Electronic Press Association, Chisinau

Petru Macovei, executive director, Independent Press
Association, Chisinau

Rodica Mahu, editor-in-chief, Jurnal de Chisinau, Chisinau

Eugen Urusciuc, director, Monitor Media Press Monitoring
Agency, Balti

Rodica Russu, news director, Radio Moldova, Chisinau

Alexandru Cantir, director, Press Freedom Committee,
Chisinau

Rodica Matei, reporter and editor, Media TV, Cimislia
Turdor lascenco, founder, Cuvéntul, Rezina
Veaceslav Perunov, founder, SP, Balti

Valentina Ceban, reporter and editor, Teleradio Gagauzia,
Comrat

Moderator and Author

Doina Costin, media law coordinator, Independent Journalism
Center, Chisinau

The panel discussion was convened on December 3, 2010.

MOLDOVA

189





