
MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2011156

Lukashenka told a press conference he had thwarted a revolution and 

promised there would be no “brainless democracy.” He also vowed to “reform 

the Internet” and warned journalists that they should “stop jeering at the 

authorities and the people.”

BELARUS



157

INTRODUCTION

BELARUS

OVERALL
SCORE:
1.02

Bela
ru

s

TThe political situation in Belarus, and its relations with the outside world, saw substantial deterioration. 

The year ended with violent crackdowns against the opposition, civil society, and media because of their 

protests against the December elections that saw Alexander Lukashenka declared the winner under 

dubious conditions.

Earlier in the year, Belarus’s relations with Russia—its closest ally and most important trading partner—

deteriorated further. Moscow faulted Lukashenka for reneging on promises to form a customs union with 

Russia and Kazakhstan, recognize the independence of Abkhazia and South Ossetia, and sell key enterprises 

to Russian investors. In summer 2010, Russia banned dairy products from Belarus and accused Lukashenka 

publicly of usurping power, repressing the opposition and the media, and murdering his opponents. 

Although Russian television channels are censored in Belarus, many Belarusians saw the documentaries on 

the Internet.

Lukashenka continued to try to woo the West to counterbalance his overdependence on Moscow. The 

European Union promised more aid if the presidential elections were free and fair. Election rules were 

somewhat relaxed, and nine opposition candidates were allowed to register. The government invited the 

Organization for Security and Cooperation in Europe (OSCE) to monitor the election. Many hoped this time 

the government would refrain from an outright crackdown on the opposition and civil society.

They were wrong. Ten days before the vote, Lukashenka agreed to join the Russia-Kazakhstan customs 

union and secured a deal with Russia that once again gave him subsidized gas and oil, necessary to fuel the 

Soviet-era state enterprises that ensure nearly full employment.

Official election results gave Lukashenka 80 percent of the vote, deemed improbable by most observers. 

OSCE declared the election neither free nor democratic. Thousands of opposition supporters took to the 

streets to protest and were met by riot police and plainclothes agents who violently dispersed the crowd. 

Approximately 700 demonstrators were detained and given brief prison sentences. Dozens of journalists 

were attacked and some briefly detained; the KGB raided homes and offices of journalists to seize 

equipment and footage related to coverage of the protests. Lukashenka told a press conference he had 

thwarted a revolution and promised there would be no “brainless democracy.” He also vowed to “reform 

the Internet” and warned journalists that they should “stop jeering at the authorities and the people.”

The year 2011 is not shaping up to be a good one, the panel agreed. Repressions continue as this report was 

written. Political opposition, civil society, and independent media feel intimidated. Belarus’s independent 

journalism will survive, yet many might suffer.



MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2011158

Scores for all years may be found online at http://www.irex.org/system/files/EE_msiscores.xls

FREE
SPEECH

PROFESSIONAL
JOURNALISM

PLURALITY OF
NEWS SOURCES

BUSINESS
MANAGEMENT

SUPPORTING
INSTITUTIONS

0.
94 0.
58 0.

68

0.
68

0.
93 0.
98 1.

15

1.
15 1.

30

0.
75 0.

85

1.
13 1.

29

1.
03 1.
07

0.
93

1.
40

0.
88 1.

04 1.
22

20
01

20
09

20
10

20
11

20
01

20
09

20
10

20
11

20
01

20
09

20
10

20
11

20
01

20
09

20
10

20
11

20
01

20
09

20
10

20
11

MEDIA SUSTAINABILITY INDEX: BELARUS

SU
ST

A
IN

A
B

IL
IT

Y

OBJECTIVES

U
N

SU
ST

A
IN

A
BL

E
M

IX
ED

 S
YS

TE
M

N
EA

R
SU

ST
A

IN
A

BI
LI

TY
SU

ST
A

IN
A

BL
E

U
N

SU
ST

A
IN

A
BL

E
A

N
TI

-F
RE

E 
PR

ES
S

Unsustainable, Anti-Free Press (0-1): 
Country does not meet or only minimally 
meets objectives. Government and laws 
actively hinder free media development, 
professionalism is low, and media-industry 
activity is minimal.

Unsustainable Mixed System (1-2): 
Country minimally meets objectives, with 
segments of the legal system and government 
opposed to a free media system. Evident 
progress in free-press advocacy, increased 
professionalism, and new media businesses 
may be too recent to judge sustainability.

Near Sustainability (2-3): Country has 
progressed in meeting multiple objectives, 
with legal norms, professionalism, and 
the business environment supportive of 
independent media. Advances have survived 
changes in government and have been 
codified in law and practice. However, more 
time may be needed to ensure that change is 
enduring and that increased professionalism 
and the media business environment 
are sustainable.

Sustainable (3-4): Country has media that 
are considered generally professional, free, 
and sustainable, or to be approaching these 
objectives. Systems supporting independent 
media have survived multiple governments, 
economic fluctuations, and changes in public 
opinion or social conventions.

BELARUS AT A GLANCE

General

>> Population: 9,577,552 (July 2011 est., CIA World Factbook)

>> Capital city: Minsk

>> Ethnic groups (% of population): Belarusian 83.7%, Russian 8.3%, Polish 
3.1%, Ukrainian 1.7%, other 3.2% (2009 census)

>> Religions (% of population): Eastern Orthodox 80%, other (including 
Roman Catholic, Protestant, Jewish, and Muslim) 20% (1997 est., CIA 
World Factbook)

>> Languages (% of population): Belarusian (official) 36.7%, 
Russian (official) 62.8%, other 0.5% (includes small Polish- and 
Ukrainian-speaking minorities) (CIA World Factbook)

>> GNI (2009-Atlas): $53.70 billion (World Bank Development Indicators, 
2010)

>> GNI per capita (2009-PPP): $12,740 (World Bank Development Indicators, 
2010)

>> Literacy rate: 99.6% (male: 99.8%, female: 99.4%) (CIA World Factbook)

>> President or top authority: President Alexander Lukashenka (since July 
20, 1994)

Media-Specific

>> Number of active print outlets, radio stations, and television stations: 
1,320 publications including 653 newspapers (9 regular dailies), 623 
magazines and journals, 36 bulletins, and 7 catalogues; 157 radio 
stations (2 nationwide); 77 television stations (6 nationwide) (Belarus 
Ministry of Information, 2010)

>> Newspaper circulation statistics: The top three newspapers by 
circulation are Sovietskaya Byelorussia (state-owned, 2,000,000 
weekly circulation), Komsomolskaya Pravda v Belorussii (independent, 
561,000 weekly circulation), Respublika (state-owned, 240,000 weekly 
circulation) (Medusa Advertising Agency December 2010)

>> Broadcast ratings: The top three by audience share are ONT (16.2%, 
state-owned), NTV-Belarus (16.0%, Russian-owned, broadcasting 
state-controlled), RTR-Belarus (11.3%, Russian-owned, broadcasting 
state-controlled) (GEVS, September 2010)

>> News agencies: BelTA (state-owned), BelaPAN (private), Interfax-Zapad 
(Russian-owned), Prime-TASS (Russian-owned), Ecopress (private), 
Agentstvo Grevtsova (private), Minsk-Novosti (state-owned), 
Registr Information and Legal Agency (private) (Belarus Ministry of 
Information, 2010)

>> Annual advertising revenue in media sector: $97 million ($58 million 
television, $14 million press, $7.6 million Internet, $5.4 million radio) 
(ZenithOptimedia advertising group, December 2010)

>> Internet usage: 3.3 million (Gemius, August 2010)

FREE
SPEECH

PROFESSIONAL
JOURNALISM

PLURALITY OF
NEWS SOURCES

BUSINESS
MANAGEMENT

SUPPORTING
INSTITUTIONS

Scores for all years may be found online at http://www.irex.org/system/files/EE_msiscores.xls



159BELARUS

Note: MSI panelists in Belarus agreed to participate only if 

they were not named publicly. Amendments to the criminal 

code were introduced in December 2005 to add an article, 

“Discrediting the Republic of Belarus,” that provides for 

criminal liability for giving international organizations 

“false information” about the situation in the country. 

Human-rights groups, both domestic and international, 

believe the article’s vague wording makes it possible for 

the government to detain for up to six months anyone 

reporting negative information or to imprison them for up 

to two years.

Objective 1: Freedom of Speech

Belarus Objective Score: 0.68

The score for freedom of speech is exactly the same as it was 

last year. Most of the indicators’ scores remained the same; 

only indicator 1 (legal and social protections for free speech) 

lost a little ground while indicator 3 (media market entry 

and tax structure) gained a little. As with last year, indicator 

8 (restrictions on media access to and use of news sources) 

was the sole outlier, scoring about three-quarters of a point 

higher than the objective score while all other indicators 

scored well within half a point.

Freedom of speech in Belarus is protected by the law—first, 

the constitution and second, the media law. They both 

provide for the freedom of opinions and beliefs and their 

free expression. Censorship, unlawful restriction of media 

activities, and monopolization of the media are expressly 

banned. However, the panelists noted these provisions are 

hardly enforced.

Both local and foreign civic groups condemned the media 

law adopted in 2008 as severely restrictive, citing the 

government’s extended powers to penalize media even for 

minor violations and fewer safeguards for the journalists 

and the media. A vague requirement of “compliance with 

reality” was introduced and accreditation rules for journalists 

tightened. Papers have received notices that their stories are 

not in compliance “with reality.”

Other laws restrain freedom of speech. The law on civil 

service restricts access to public information, as the media 

can obtain official information only via press officers or top 

officials of governmental bodies. The criminal code offers 

greater protections for top government officials, most notably 

the president. Defamation is criminalized. The vaguely 

worded law on combating extremism also has a chilling effect 

on critical reporting.

“The freedom of speech never became a value for most 

Belarusians. The fear of losing your job, to become a social 

outcast dominates them. At the same time, the economic 

crisis and presidential elections raised their interest in 

alternative information,” a panelist commented.

However, the crackdown on the freedom of speech in 

Belarus has not caused any public outcry apart from some 

complaining on the Internet. Many Belarusians are afraid to 

protest, as doing so might mean direct loss of income.

Confidentiality of sources is protected by the media law 

yet can hardly be enforced, one of the panelists argued. 

Newsrooms are increasingly relying on the Internet to 

communicate with their sources and obtain information from 

whistle-blowers. Their anonymity, however, could be easily 

compromised. A presidential Internet regulation adopted 

in February 2010 ordered Internet service providers (ISPs) to 

store log files with usernames for twelve months.

In March 2010, the police raided offices of main opposition 

news website Charter97.org and the independent weekly 

Narodnaya Volya. The apartments of Natalia Radzina and 

Sviatlana Kalinkina, editors for Charter97 and Narodnaya 

Volya, respectively, as well as those of Maryna Koktysh, a 

journalist with Narodnaya Volya, and Iryna Khalip, a journalist 

for Moscow-based Novaya Gazeta, were also searched. Their 

computers and data-storage devices were confiscated as part 

Legal and social norms protect and promote  
free speech and access to public information.

FREE-SPEECH INDICATORS:

>	 Legal and social protections of free speech exist and are enforced.

>	 Licensing or registration of media protects a public interest and is 
fair, competitive, and apolitical.

>	M arket entry and tax structure for media are fair and 
comparable to other industries.

>	 Crimes against media professionals, citizen reporters, and media 
outlets are prosecuted vigorously, but occurrences of such crimes 
are rare.

>	 The law protects the editorial independence of state or 
public media.

>	 Libel is a civil law issue, public officials are held to higher 
standards, offended party must prove falsity and malice.

>	 Public information is easily available; right of access to 
information is equally enforced for all media, journalists, 
and citizens.

>	 Media outlets’ access to and use of local and international news 
and news sources is not restricted by law.

>	 Entry into the journalism profession is free and government 
imposes no licensing, restrictions, or special rights for journalists.



MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2011160

of the investigation into alleged defamation of a top regional 

KGB boss. Their newsrooms, however, claimed they had been 

reporting on the under-the-carpet war between the Ministry 

of Interior and the KGB and the police were looking for those 

who had been leaking information to the press.

The Ministry of Information acts as a regulator for the 

media (print and broadcast outlets) and publishing (printing 

presses) sectors. Television and radio stations as well as the 

press must obtain registrations from the ministry. Under 

the law, the registration procedure should take 30 calendar 

days to complete, yet the ministry tends to procrastinate, 

according to a panelist. And it is “beyond question” that 

registration of media outlets is politicized, another panel 

participant added. In response to attempts by independent 

groups to register regional newspapers last year (detailed 

in the 2010 MSI report), the ministry introduced additional 

requirements for potential applicants. Would-be editors were 

required to have journalism diplomas and at least five years 

of previous editing experience, and the outlet had to have a 

nonresidential address.

The number of registered outlets, both print and broadcast, 

inched up a bit compared with the previous year, according 

to the ministry’s statistics. The ministry traditionally failed to 

specify how many newspapers, for example, are registered as 

“socio-political” publications, i.e., those allowed to report on 

political and social issues rather than offer only entertainment 

content. Panelists could not recall any newly established 

news outlets.

Broadcasters must follow a licensing regime. After obtaining 

registration from the Ministry of Information for a television 

or radio program, a broadcaster must obtain a frequency, 

allocated via a tender by the Republican Commission 

on Television and Radio Broadcasting, the nine-member 

body of government officials headed by the minister of 

information. After that, the Ministry of Communications 

and Informatization issues a license to use the frequency 

allocated. The procedure remains obscure and politicized, 

according to panelists. No tenders were announced in 2010, 

and there were no reports that a television or a radio station 

had received a frequency.

Online media remained largely outside of governmental 

control, although the media law provides for 

their registration.

Apart from the aforementioned politicized registration and 

licensing practices, market entry for media companies is by 

and large the same as for businesses in other sectors. Capital 

requirements and tax structure for media businesses are the 

same as in other industries. The media law, however, limits 

direct foreign ownership of news outlets to 30 percent. 

Radio stations are still required to air 75 percent Belarusian 

music. Unlike in other sectors, operations of any media 

outlet can be suspended for up to three months without a 

court ruling, following a written warning from the Ministry 

of Information. The ministry may thus penalize newsrooms 

even for minor violations—for example, as the law puts it, for 

“distributing information that does not correspond to reality 

and discredits the honor, dignity, and business reputation of 

physical and legal persons.”

Although crimes against journalists remained rare, media 

professionals do not feel secure. Reporters covering 

opposition rallies put themselves in jeopardy of being 

physically assaulted by the police. In October 2009, journalists 

took complaints to the Ministry of Interior about unidentified 

men attacking cameramen and photographers during pickets 

and demonstrations. Police authorities said they would 

adopt German experience and send “press officers” to mass 

events, where they would “handle journalists’ requests.” 

Yet in practice this had little effect. Obstructing the work 

of journalists is a criminal offense in Belarus, yet it happens 

frequently. When rallies are dispersed and participants 

are detained, the police usually treat journalists the same 

way as protesters, a panelist noted. Yet afterward, unlike 

demonstrators, they are neither fined nor given brief prison 

sentences, which leads observers to believe that they are 

simply being prevented from reporting.

Attacks on journalists peaked on December 19, when at least 

20 journalists were detained and dozens more beaten up 

while riot police were breaking up a post-election protest 

rally in Minsk, according to the Belarusian Association of 

Journalists (BAJ), a domestic press-freedom watchdog. The 

police paid no attention to journalists’ IDs, according to 

numerous reports. Both foreign and domestic journalists were 

assaulted, including photographers from state-controlled 

media outlets. Separately, dozens of journalists had their 

photo and video equipment damaged.

Some journalists, however, seemed to be a target of a 

coordinated attack. Natallia Radzina, editor of Charter97.org, 

was severely beaten by the police. Though rescued by friends 

during the dispersal, she was subsequently arrested by the 

The law on civil service restricts access 
to public information, as the media 
can obtain official information only 
via press officers or top officials of 
governmental bodies.



161BELARUS

KGB, along with all her coworkers, at the website’s editorial 

office in the middle of the night.

Irina Khalip, an award-winning investigative journalist with 

the Moscow-based Novaya Gazeta, was detained by the KGB, 

along with her husband, Andrei Sannikau, on their way to the 

hospital. Sannikau stood as a candidate against Lukashenka. 

He was severely beaten, and his leg was broken during the 

dispersal of the rally. Radzina, Khalip, and Sannikau are all 

in a KGB prison and face up to 15 years in jail on charges of 

“organizing mass disorder.”

Men thought to be security agents attacked opposition 

candidate Vladimr Neklyayev and his supporters on their way 

to the rally. A group of Belarusian and foreign journalists 

who witnessed the attack were prevented from using 

their recording equipment and were ordered to lie face 

down in the snow, BAJ reported. John Hill, a reporter with 

The New York Times, was hit in the face when he tried 

to show his press ID to the attackers. Andrei Liankevich, 

an award-winning freelance photojournalist, had his 

camera confiscated.

In the days that followed, the KGB raided editorial offices of 

several independent news outlets most likely seeking footage 

of election-night protests. Warrants said searches were part 

of investigations into the post-election “mass disorder.” 

The independent weekly Nasha Niva and European Radio 

for Belarus had their computers, cameras, recorders, and 

data-storage devices confiscated. The apartments of Nasha 

Niva’s editor-in-chief, photojournalist, and video-reporter 

were also searched and equipment seized. The office of 

independent satellite television Belsat was also raided, 

yet nothing was impounded there because the reporters 

managed to get out in advance.

Panelists also mentioned the strange death of Aleh Biabenin, 

once a journalist and cofounder of pro-opposition news 

website Charter97.org. In September 2010, he was found 

hanged in his country house outside Minsk, and the police 

were quick to allege he had killed himself. Biabenin’s 

friends dismissed suicide claims and said he was killed by the 

security services to intimidate the opposition ahead of the 

presidential election. In an unprecedented development, the 

government allowed OSCE experts into the country, and their 

inquiry confirmed suicide claims. It is, however, unknown 

whether Biabenin had been actively involved in journalism 

work. According to some reports, he was managing Andrei 

Sannikau’s election campaign.

Like any autocracy, the Lukashenka government keeps a tight 

control on the flow of information. “Media hold a weapon 

of a most destructive power,” the president told journalism 

students in February 2008, “and they must be controlled by 

the state.” The Soviet-style system of “ideology work” has 

been, in fact, reinstalled. Local governments, educational 

institutions, and organizations—whether state-owned or 

private—employing more than 300 people must employ 

ideology officers. Ideological orientation sessions are regularly 

held. State-owned media are just part of that system. While 

outlining ideologists’ personnel practices, a presidential 

edict of February 2004 said the appointment of editors of 

national and oblast-level state media should be approved by 

the Lukashenka administration. In the same manner, oblast 

governments are authorizing the appointment of editors of 

local media. Editors of key national outlets are appointed by 

the president directly.

Via generous funding, subsidized printing and distribution, 

as well as forced subscriptions, the government retained a 

Soviet-era network of 136 local newspapers. Many of them 

kept their communist-style names and editorial policies. 

Bigger newspapers are similarly pushing propaganda, perhaps 

in a more subtle way.

Although the law guarantees equal opportunities for both 

state and non-state media, the former enjoy preferential 

treatment. Private outlets commonly face restricted access 

to information (via an unregulated system of accreditations 

where they are denied the ability to cover government news 

conferences) and distribution channels (either via direct ban 

or restrictively unaffordable fees).

Furthermore, a presidential decree in September 2009 

exempted state-controlled television channels ONT and 

STV from VAT (value-added tax) and income taxes for three 

years. The National State Television and Radio Company, a 

conglomerate of national and regional television and radio 

networks, also received similar tax breaks. Television and 

radio stations founded by the president and the Council of 

Ministers receive frequencies without a tender and pay only 

a fraction of the state registration fee that other media 

companies are charged.

The government also restricts how much revenue non-state 

media can get from advertising. State firms are generally not 

allowed to advertise in outlets critical of the government; 

then there are subsidized advertising rates offered by 

state media that are used to lure advertisers from private 

media companies.

Many events involving top officials are covered on a pool 

basis, most notably those attended by President Lukashenka. 

Of all non-state media, only BelaPAN, a privately owned news 

agency, was lucky to win inclusion into the presidential pool, 

according to a panelist.

Discussion participants mentioned only one case when state 

media face a disadvantage in comparison to private media. 



MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2011162

For the general news press, advertising is restricted to 30 

percent of content in non-state publications and 25 percent in 

state-owned publications.

Belarusian law has both civil and criminal defamation 

provisions. The criminal code has four articles related to 

defamation. Two of them, “calumny toward the president” 

and “insult of the president,” are punishable by up to four 

and two years in prison, respectively. Two more cover “insult 

of the representative of the authorities” and “discrediting the 

Republic of Belarus” and are punishable by up to two years in 

prison. However, none of these provisions have been applied 

since 2002. More common are honor, dignity, and business 

reputation suits, dealt with under civil law, yet still having the 

same chilling effect on the media. For such suits the plaintiff 

does not have to prove malice; it is enough to claim the story 

had caused “emotional distress.”

Every year media face several dozen such suits, sometimes 

resulting in fines of hundreds or thousands of dollars or 

even official warnings from the Ministry of Information. 

Information minister Aleh Praliaskouski told a press 

conference in December 2010 that official warnings were 

more of a “security cushion” for the press rather than a tool 

to silence critical voices. He went on to explain, “Had media 

outlets faced a suit for every inaccurate piece of information 

they distributed they would go bankrupt.”

All the judges in Belarus are appointed by presidential 

decrees, and thus courts provide very little protection, 

especially when cases are politicized.

Official information remains restricted, especially for 

non-state newsrooms. Belarusian law does not regard 

bloggers, freelancers, citizen reporters, or those working 

for foreign media without accreditation as journalists. Many 

events require accreditation—and procedures to obtain 

this remain largely unspecified—and non-journalists are 

not admitted. Furthermore, under the civil-service law, 

information or comments from many official institutions may 

be obtained only via press services or following approval from 

top leadership.

Though the presidential Internet regulation edict ordered, 

among other very few positive things, that state bodies 

should put information about their activities on their official 

websites, that requirement has not built up the amount of 

available public information, the panel agreed.

Access to both domestic and international news sources is 

not restricted by law. The only obstacle is affordability and 

journalists’ poor foreign-language skills. As a result, only 

a handful of bigger media companies use subscriptions to 

foreign news services, such as Reuters, Associated Press, or 

AFP. Reprints and rebroadcasts are quite common, sometimes 

with disregard to intellectual property rights. However, in 

most cases media outlets at least provide links to the original 

sources. Meanwhile, the Internet remains the main source of 

news for journalists, a panelist added.

Entry into the profession is unrestricted for journalists. In fact, 

many reporters working for both state and private media lack 

journalism diplomas. The government, however, effectively 

bans new people from becoming editors-in-chief and starting 

up their own outlets, since, as detailed above, they should 

have gained both journalism degrees and editorial experience 

elsewhere. Admission to journalism schools is controlled by 

the state. Applicants must provide recommendations from 

local governments and undergo interviews; both of them 

are used to politically vet would-be journalists, according to 

some reports.

Graduates of journalism schools—just like any students 

getting free university training at state-run universities—

are subject to Soviet-style “distribution” and must work 

for two years wherever the government sends them or 

reimburse their tuition. In 2010, according to the Ministry 

of Information, 32 graduates were sent to state-run 

regional newsrooms.

Objective 2: Professional Journalism

Belarus Objective Score: 1.15

Panelists’ evaluation of professional journalism also did not 

change compared with last year; no indicator scores changed 

noticeably, and all indicators scored pretty much the same as 

the objective did overall.

“Self-censorship, professional compromises, and deteriorating 

professionalism are common,” one of the panelists, an 

independent editor, said, while discussing the status of 

professional journalism. At the same time, he added, most 

journalists are aware of their ethical duties of supplying 

objective information to the public but face obstacles in 

obtaining official information and often lack resources to 

Obstructing the work of journalists 
is a criminal offense in Belarus, yet it 
happens frequently. When rallies are 
dispersed and participants are detained, 
the police usually treat journalists the 
same way as protesters, a panelist noted.



163BELARUS

conduct thorough research. News agencies and larger media 

do a better job in this respect.

State-run media, though, are less likely to adhere to those 

principles because they are just part of the state propaganda 

machine. Some of their independent counterparts are 

somewhat following suit. With restricted access to 

information and officials, they find it hard to get comments 

from all sides to a story. Since state media shy away from 

covering edgy issues, independent outlets still try to refute 

state propaganda, but they are adopting an increasingly 

antagonistic approach.

Journalists try to consult technical experts. Yet most of them, 

especially economists and political analysts, must cope with 

restricted access to information; consequently, they offer 

few insights, and their forecasts are frequently off target. 

Furthermore, the “pool of experts” is rather small, and 

the same names and similar comments tend to appear in 

numerous media at once.

There are two journalists’ organizations in Belarus—a 

state-controlled one, the Belarusian Union of Journalists, and 

its independent counterpart, the Belarusian Association of 

Journalists. Both have developed their own ethical codes, just 

like some bigger media companies, and they are accepted 

quite universally. Journalists do accept gifts, albeit ones of 

low value. More common is the selling of stories in the form 

of advertorials, quite often to sidestep a requirement that 

puts a cap on the maximum amount of advertising.

Self-censorship does exist, since, as a panelist noted, “There is 

a constant threat of some kind of governmental intervention. 

There is no way we can avoid it [self-censorship]; otherwise 

your media business won’t last long.” The family of President 

Lukashenka and business interests of his closest allies, as well 

as corruption in the law-enforcement agencies, remain the 

topics that are most avoided. Separately, media outlets steer 

clear of criticizing prominent advertisers.

Independent media try to cover all key events, panelists 

agreed, yet slants may range from being pro-opposition to 

more unbiased. Some panel participants argued that given 

the government’s wide-reaching control over society and 

information, one cannot be sure all important issues make 

it to the news. Bloggers and citizen journalists generally do 

not provide substantial amounts of new information since 

they are either reporting on hyperlocal issues or adding 

personalized comments on top of what the “traditional” 

media cover. They did a great job of covering the dispersal 

of post-election opposition rallies, according to the 

panel. Bloggers even launched a grass-roots campaign to 

“investigate” what many believed had been a provocation by 

security agents. Photos, videos, and even intercepted police 

radio conversations were analyzed to reconstruct the events 

that had been a pretext to the crackdown on the protesters.

Pay levels of media professionals differ across the sector, 

being “high to very high” in state-run media companies and 

“obviously insufficient” in independent ones. Journalists 

with private media outlets earn $400 to $600 a month in the 

capital, Minsk, and less so in the regions. Heavily subsidized 

state-run newsrooms are more generous. Journalists are 

paid around $800 to $1,000 a month. Key staff at bigger 

state-owned media companies, like the presidential daily 

Sovietskaya Belorussia, earn $2,500 to $3,000 a month, 

according to a panelist. Separately, government-owned media 

are still able to secure for their employees loans on generous 

terms. State-mandated wage hikes have been used for years 

to win popular support for the government and President 

Lukashenka personally. Several weeks before the 2010 

presidential election, salaries of government media workers 

(along with other sectors) were increased once again to reach 

the average of $500 a month. As a result, private media 

companies noticed a more pronounced outflow of staff, 

first of all technical specialists who prefer to go freelance 

and accountants and lawyers who find jobs with state 

Self-censorship does exist, since, as a 
panelist noted, “There is a constant 
threat of some kind of governmental 
intervention. There is no way we can 
avoid it [self-censorship]; otherwise your 
media business won’t last long.”

Journalism meets professional  
standards of quality.

PROFESSIONAL JOURNALISM INDICATORS:

>	 Reporting is fair, objective, and well-sourced.

>	 Journalists follow recognized and accepted ethical standards.

>	 Journalists and editors do not practice self-censorship.

>	 Journalists cover key events and issues.

>	 Pay levels for journalists and other media professionals are 
sufficiently high to discourage corruption and retain qualified 
personnel within the media profession.

>	 Entertainment programming does not eclipse news and 
information programming.

>	 Facilities and equipment for gathering, producing, and 
distributing news are modern and efficient.

>	 Quality niche reporting and programming exist (investigative, 
economics/business, local, political).



MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2011164

organizations more lucrative and less frustrating. Journalists 

tend to work for multiple outlets or supplement their primary 

jobs with moonlighting.

State-owned broadcasters that dominate the media market 

have a rather high news-to-entertainment ratio (estimated at 

30 percent news and public affairs), yet the quality of both 

remains low, the panel agreed. One of the panelists said that 

instead of blatant propaganda he would like to see more 

news on state television and radio, while newspapers and 

online media should have more entertainment content.

All media outlets, regardless of how small, have basic 

equipment for newsgathering and content production. At the 

same time, many journalists prefer to use their own laptops, 

recorders, and cameras. Speaking of state-run outlets, the 

government is spending millions of dollars to equip them 

with up-to-date technology. Although basic facilities are in 

place, independent newsrooms still need faster PCs, more 

professional photo and video equipment, and, most notably, 

licensed software. Recent confiscations of equipment at 

independent newsrooms suggest they also need extra sets 

of equipment stored elsewhere to make sure their work will 

not be interrupted in case of an emergency. Internet fees 

are dropping, yet newsrooms said they would like faster and 

more reliable connections for what they pay.

Most newsrooms are understaffed, and their resources are 

stretched thin, which makes it nearly impossible to offer 

quality niche reporting. Some specialized journalism does 

exist, first of all on economics, legal issues, and sports. In 

other sectors, Belarusian media find it next to impossible to 

compete with the niche reporting done by Russian magazines 

and journals, a panelist said. Investigative journalism is almost 

non-existent: what has been offered as investigative is at 

best in-depth reporting or leaks from the security services. 

In general, news agencies and newspapers offer better at 

specialized reporting while state media avoid any potentially 

controversial topics.

Objective 3: Plurality of News

Belarus Objective Score: 1.13

This objective showed modest improvement compared 

with last year, almost entirely due to better evaluations of 

indicators 4 (news agencies) and 5 (private media produce 

their own news). Otherwise, there was little change among 

the indicators. Further, most indicators scored close to the 

objective score. Indicator 4 led the pack, exceeding the 

objective score by slightly more than half a point, while 

indicator 3 (state media are non-partisan) trailed the objective 

score by three-quarters of a point.

Readily available media do not offer a diversity of viewpoints. 

As a rule, non-state outlets are more likely to include multiple 

perspectives while state-controlled media all speak in a 

single voice. The expression of alternative views on political 

developments, however, remained limited to a handful of 

remaining private newspapers, a few expatriate broadcasters, 

and the Internet.

The Ministry of Information claims non-state actors dominate 

the press sector: there are more than twice as many non-state 

publications compared with the state-owned ones (923 

versus 397 in October 2010). However, most of those private 

titles published entertainment content. According to the 

BAJ, fewer than 30 independent newspapers are reporting 

on political and social issues, and their aggregate weekly 

print run varies from 500,000 to 700,000 copies. Meanwhile, 

Sovietskaya Belorussia, Belarus’s biggest daily run by the 

presidential administration, alone has a weekly print run 

of more than 2,000,000 copies. Then there are several 

other national newspapers, as well as the state-owned 

province-level publications. And finally, there is a network 

of 136 state-owned newspapers in smaller towns with an 

aggregate weekly print-run of 897,000 copies.

Most of the radio stations in Belarus are state-owned (135 

versus 22); 121 of them are distributed via wired radio 

network, which reaches millions of households.

Multiple news sources provide citizens  
with reliable, objective news.

PLURALITY OF NEWS SOURCES INDICATORS:

>	 Plurality of public and private news sources (e.g., print, broadcast, 
internet, mobile) exists and offer multiple viewpoints.

>	 Citizens’ access to domestic or international media is not 
restricted by law, economics, or other means.

>	 State or public media reflect the views of the political spectrum, 
are non-partisan, and serve the public interest.

>	 Independent news agencies gather and distribute news for 
media outlets.

>	 Private media produce their own news.

>	 Transparency of media ownership allows consumers to judge the 
objectivity of news; media ownership is not concentrated in a 
few conglomerates.

>	 A broad spectrum of social interests are reflected and 
represented in the media, including minority-language 
information sources.

>	 The media provide news coverage and information about local, 
national, and international issues.



165BELARUS

State television remains the main source of news for 

Belarusians. In a May 2010 survey by the Center for 

Information and Analysis, the government’s major think tank, 

86.4 percent said they get news from national television 

channels. National newspapers yielded 39.3 percent; local 

newspapers 36.3 percent; local television 30.2 percent; 

national radio 27.9 percent; the Internet 22 percent; and local 

radio 20.9 percent.

Alternative political views do make it into mainstream media, 

yet only for a short period of time. Media monitoring of 

the presidential campaign by the OSCE election observers 

showed that all major television stations with nationwide 

coverage demonstrate a clear bias in favor of the incumbent 

president, devoting some 89 percent of primetime news 

coverage to his campaign activities and official duties. Other 

candidates tended to be mentioned as a group, their names 

mentioned infrequently, and generally portrayed negatively. 

All four state-funded newspapers monitored by the OSCE 

demonstrated clear bias in the president’s favor. For example, 

Sovietskaya Belorussia devoted 91 percent of its political and 

election-related coverage to President Lukashenka.

The opposition was allowed access to state television, yet 

only as talking heads. In accordance with the electoral code, 

presidential candidates were granted one hour of free airtime 

on Channel One TV and one hour on Radio One. The airtime 

was then split into two 30-minute presentations. Neither 

pre-recorded audio and video materials nor photos were 

allowed during those presentations. The Central Election 

Commission denied three requests for additional airtime by 

opposition candidates.

Additionally, the candidates were allowed to publish their 

platforms (a maximum of five typed A4 pages) in four 

national and seven regional newspapers. Lukashenka’s 

presentation appeared on the front page of the most widely 

read newspapers, while the opposition candidates’ platforms 

were published on inside pages.

One televised debate and one radio debate were aired live 

for the first time since 1994, when Lukashenka was elected as 

Belarus’s first and only president. This time, however, he did 

not participate in the debates and never used his free airtime.

The candidates were also allowed to purchase airtime and 

newspaper space from both state and private media. Only 

Autoradio, a Minsk-based privately owned radio, agreed to 

broadcast advertisements of two opposition candidates, yet 

it was forced by the government to suspend advertisements 

after just three days.

With traditional media being so firmly under the 

government’s fist, Belarusians are turning to the Internet for 

independent news and analysis, since it remains the least 

regulated of all sectors. The aggregate weekly audience of 

Belarusian news sites reached 412,000 visitors in September 

2010, up from 250,000 in October 2009, according to Gemius, 

an independent Internet research company. However, media 

outlets make very little use of mobile-phone technologies, 

aside from having mobile versions of their websites.

Usage of social networks skyrocketed in 2010, according to 

numerous reports. By the end of the year almost 1,000,000 

Belarusians had accounts with VKontake, Russia’s most 

popular social network. Belarusian social network I.TUT.BY 

had 800,000 accounts, followed by Russian social network 

Odnoklassniki (420,000), Facebook (193,000), LiveJournal 

(80,000), and Twitter (20,000). Many Internet users turned 

to them for news and comments, most notably on Election 

Day, when many independent news websites were blocked 

and social networks became informal conduits for news, a 

panelist added.

Access to both domestic and international media is largely 

non-restricted, bar the domestic independent press. In 2010, 

10 private newspapers remained excluded from state-owned 

distribution networks. In 2005, they were expelled from 

the subscription offerings of Belposhta, the postal service, 

and banned from newspaper kiosks of Belsajuzdruk, a 

press distribution monopoly controlled by the Ministry of 

Information. Since then, they have relied on their own 

distribution services and sales via shops that dared to put 

them on their racks.

The foreign press is in most cases unaffordable. Furthermore, 

to be distributed in Belarus, foreign media outlets need 

express permission from the Ministry of Information. Several 

years ago the ministry ousted all foreign news channels 

from Belarus’s cable networks. Despite the close relations 

between Belarus and Russia, Russian channels offering 

news were also swept away. The bigger ones were replaced 

by localized versions, technically controlled by Belarusian 

state-run networks. As a result, their news programs and 

documentaries covering Belarus’s affairs are censored; this 

The opposition was allowed access to 
state television, yet only as talking heads. 
In accordance with the electoral code, 
presidential candidates were granted 
one hour of free airtime on Channel 
One TV and one hour on Radio One. 
The airtime was then split into two 
30-minute presentations.



MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2011166

became more acute during the all-out information war 

between the two countries that erupted in mid-2010.

Still, Belarusian cable operators broadcast 120 television 

channels, including 60 Russian ones. Most of them offer 

entertainment content.

Uncensored foreign television remains accessible via satellites. 

Although installation of satellite dishes is subject to approval 

by local housing authorities, this requirement is in most 

cases ignored. The only obstacle to broader use of satellite 

television and the Internet is affordability and willingness to 

take extra efforts, panelists argued, as technically they are 

available everywhere, including remote rural areas.

“A Belarusian living in a small town or a village can 

afford television, occasional Internet surfing—still better 

if that’s done at work—and buying a newspaper. Yet 

that hardly equals accessing multiple news sources,” a 

panelist commented.

The Internet became cheaper and faster, yet still not good 

enough for users to avoid delays on YouTube and similar 

services, according to a panel participant. It remains 

largely unrestricted, except for on Election Day, when key 

pro-opposition and news websites were blocked. The same 

day Belarus’s telecommunications monopoly Beltelecom 

blocked secure HTTPS connections outside of Belarus. That 

made it impossible for thousands of Belarusians to log into 

their social network accounts and use mail services like 

Gmail. Some online media reported they also had trouble 

logging into their websites to add content. Several reports 

mentioned attempts to spoof at least nine pro-opposition 

and news websites by redirecting users to the dated copies 

of those websites rather than just blocking the originals. 

Beltelecom was believed to be involved, since fake websites 

were reportedly hosted on its facilities. Those spoofing 

attempts, however, turned out to be unsuccessful, since 

they were spotted in their early stages by cyber-activists and 

made public.

There are no true public media outlets in Belarus, while 

“state-owned ones are just informational servants of 

government at all levels,” a panelist commented. Election 

campaign coverage was no different. OSCE election 

observers said state media were grossly biased in favor of the 

incumbent president. The only way state media serve public 

interests is via cultural, educational, and sports programming.

Although nine media companies—two state-owned and 

seven private—are registered as information agencies by 

the Ministry of Information, only four of them work as 

traditional news agencies, panelists argued: BelaPAN, BelTA, 

Interfax-Zapad, and Prime-TASS.

Just like during previous panel discussions, the participants 

were complimentary of BelaPAN, an independent news 

agency. Despite limited resources and intense pressure from 

the government, it is able to deliver high-quality content that 

includes news subscriptions, the e-paper Naviny.By, photos, 

infographics, audio, video, and multimedia.

State-owned BelTA is the mouthpiece of the government, 

according to the panel. It offers news, photo services, and 

infographics and analytical bulletins to over 300 media 

outlets, both domestic and foreign. In addition, it publishes 

the weekly 7 Dnei and several journals and builds and 

maintains websites for local governments and state- 

owned newspapers.

Two more agencies—Interfax-Zapad and Prime-TASS—are 

Russian-owned. Prime-TASS offers mostly business and 

financial news.

Subscriptions, ranging from $300 per month for daily updates 

to $600 for hourly, are too expensive for many newsrooms. 

At best, media outlets can afford to buy news from one 

company only. In most cases, they instead prefer to use 

information from these agencies that is available for free, but 

certainly cite them as sources, a panelist said. Subscriptions to 

international agencies like AFP, Associated Press, and Reuters 

are affordable only to big state-owned media.

Private print media seek to produce more of their own 

content, since that is essential for their survival, a panel 

participant argued. Regional outlets tend to be more prolific 

in producing their own content, while national ones offer 

more thorough analysis. One of the panelists quoted a survey 

by a media-development NGO that analyzed news sources 

for dozens of independent news sites and newspapers. The 

percentage of original content varied from 30 percent to 80 

percent. BelaPAN tends to be the most widely used source of 

news, followed by BelTA, Radio Liberty/Radio Free Europe, 

European Radio for Belarus, Interfax-Zapad, and Ria Novosti 

(a Russian news agency).

There are 70 private broadcasters in Belarus—48 television 

channels and 22 radio stations—yet they produce very little 

of their own news programming. Instead, they tend to rely 

on the Internet and official information as sources of news 

Usage of social networks skyrocketed 
in 2010, according to numerous reports. 
By the end of the year almost 1,000,000 
Belarusians had accounts with VKontake, 
Russia’s most popular social network.



167BELARUS

content. Expatriate broadcasters such as European Radio 

for Belarus, Radio Liberty/Radio Free Europe, Radio Racyja, 

and satellite channel Belsat that beam news into Belarus do 

produce most of their own news programming. However, 

they are only reaching smaller audiences via broadcasting. 

According to an August 2010 poll by NOVAK, an independent 

pollster, 5.7 percent of Belarusians watch Belsat; 2.6 percent 

listen to the European Radio for Belarus, 2.4 percent Radio 

Liberty/Radio Free Europe, and 1.1 percent Radio Racyja. 

However, broadcasters such as European Radio for Belarus 

and Radio Liberty/Radio Free Europe have substantially larger 

audiences accessing via the Internet and are operating as de 

facto news agencies with their content widely used in other 

media and online.

As mentioned above, bloggers produce very little of 

their own content. Yet they helped cover and distribute 

information on the post-election protests and then 

reconstruct events and even identify possible provocateurs of 

the violent crackdown on the protests.

Media ownership is not always transparent, especially in the 

case of online media and blogs. For registered outlets, the 

law orders disclosure of the founder as well as the publisher 

and the broadcaster, yet real owners are not always apparent. 

In many cases, media do not mention that the government 

owns them. Judging by the content, however, an average 

consumer can always tell whether an outlet is state-controlled 

or independent. The government remains Belarus’s only 

media tycoon.

As mentioned above, foreign media ownership is restricted 

in Belarus. The only foreign investment in the media industry 

is from Russia. In addition to the two aforementioned 

news agencies, Russian businesses own popular daily 

Komsomolskaya Pravda v Byelorussii and the weeklies 

BelGazeta and Argumenty i Fakty.

The Lukashenka government has always been keen on 

ensuring Soviet-style “stability.” As a result, many social 

issues receive very little, if any, coverage in the mainstream 

media. While presenting his platform to the Belorussian 

National Assembly (a convocation of handpicked Lukashenka 

supporters) two weeks before the election, he said there 

was no discord on ethnic, religious, or cultural grounds 

in Belarus. He went on to recall the Polish foreign-affairs 

minister’s attempt to discuss problems of the Polish minority 

and telling him: “Remember, we do not have any minorities: 

neither sexual, nor ethnic. These are our people, these are 

our Poles, these are my Poles.” Underrepresented issues are, 

however, discussed online and in small-circulation publications 

distributed within relevant communities.

Quite the contrary to underreporting minority issues, while 

trying to appeal to Lukashenka’s electorate the mainstream 

state-owned media report extensively on local issues, 

including rural areas and smaller towns. The coverage is 

in most cases positive, with little reporting on “smaller 

drawbacks.” While covering international developments, 

state-run media mostly report on calamities, like scandals, 

crimes, riots, economic crises, and accidents. Against such 

a background Belarus looks like an island of stability in a 

turbulent world. Privately owned media, news websites, and 

blogs offer much more balanced coverage of both local and 

international affairs.

Objective 4: Business Management

Belarus Objective Score: 0.93

The score for this objective fell slightly, mostly as a result 

of a precipitous fall for indicator 5 (government distortion 

of the media market). This indicator also received the 

only score to lag behind the objective score by more than 

half a point. To some degree this is due to the rewording 

of this indicator, which was intended to focus panelists’ 

attention on the government’s impact on the media market 

as a whole, beyond subsidies. For example, in Belarus the 

government controls much of the commercial and industrial 

sectors and is not shy about steering advertising away from 

independent-minded media. On a positive note, panelists 

awarded a higher score to indicator 7 (audience and 

circulation measurement), and this indicator was the only one 

to exceed the objective score by more than half a point.

“Media businesses, apart from a very few projects not related 

to reporting on political and social issues, are hardly making 

media are well-managed ENTERPRISES,  
allowing editorial independence.

BUSINESS MANAGEMENT INDICATORS:

>	 Media outlets operate as efficient and self-sustaining enterprises.

>	 Media receive revenue from a multitude of sources.

>	 Advertising agencies and related industries support an 
advertising market.

>	 Advertising revenue as a percentage of total revenue is in line 
with accepted standards.

>	 Government subsidies and advertising are distributed fairly, 
governed by law, and neither subvert editorial independence nor 
distort the market.

>	 Market research is used to formulate strategic plans, enhance 
advertising revenue, and tailor the product to the needs and 
interests of the audience.

>	 Broadcast ratings, circulation figures, and internet statistics are 
reliably and independently produced.



MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2011168

both ends meet, and mostly survive due to funds coming 

from other sources, like state subsidies, grants, or revenues 

from owners’ other businesses,” a panelist commented.

Private media try to operate as efficient firms, including some 

that use basic business planning and put efficient policies 

in place, yet to very little avail. Restrictions imposed by the 

government related to printing, distribution, and sales make 

profitable and legal businesses all but impossible.

State-controlled media are far from being sustainable. Apart 

from direct funding—$56 million from the national budget 

alone—state media are supported via subsidized salaries, 

rent, printing, and distribution fees. Their propagandistic 

functions are much more important. “I have always said and 

repeat it once again: sustainability should not be seen as an 

end in itself. Nowadays the emphasis should be placed on 

informational and ideological components, improving the 

content, the quality, and the competitiveness of the press,” 

the Belarusian information minister told a press conference in 

December 2010. He went on to say that only 46 (out of 136) 

local state newspapers are self-sustainable, which is up from 

18 five years ago. Among regional state television stations, 85 

percent are at least breaking even.

Instead of spending money training their journalists, some 

state-run newspapers still employ typists, a panelist said. 

Personnel policies at private outlets are much more efficient, 

yet in most cases apart from newsroom staff they can 

afford only professional accountants (a legal requirement), 

advertising managers, and sometimes lawyers.

Revenue sources vary across the sector. State media depend 

on direct funding from national and local governments and 

to some extent on advertising. State-owned newspapers 

are also benefiting from imposed subscriptions and cheaper 

printing, distribution, and advertising fees. Regional media 

rely on sales of copies and to a great extent on classified 

advertisements by local small businesses. Quite often both 

state and private companies come under pressure not to 

advertise in non-state newspapers or online media. Radio 

stations rely on advertising while regional broadcasters are 

getting most of their revenues from congratulatory messages 

and greetings.

Apart from bigger portals, like TUT.by, online media hardly 

generate enough advertising revenue to sustain their 

operations and must be subsidized either by owners or 

sponsors. Foreign donors continue to fund independent 

broadcasters based outside the country, as well as some 

non-state publications and online media.

Belarus’ advertising market totaled $97 million in 2010, 

according to advertising group ZenithOptimedia. Print media 

earned $14 million, the Internet $7.6 million, and radio $5.4 

million. Television spending was up 11.5 percent against 2009, 

while the Internet leaped by 28.8 percent; print and radio 

remained the same. Big multinational companies, including 

Procter & Gamble, Schwarzkopf & Henkel, Colgate-Palmolive, 

and domestic mobile-phone operators remained the biggest 

spenders. Newspapers also depend on advertisements from 

banks, lotteries, and car dealers.

Revenue sources do influence editorial policy, the panel 

agreed: state media do not criticize the government while all 

media outlets avoid giving bad press to key advertisers.

Advertising agencies do very little to foster the development 

of the advertising market, especially outside the capital, 

Minsk, a panelist argued. Another panel participant, an 

independent editor, added that his regional newspaper 

is getting a maximum of 10 percent of its revenues via 

advertising agencies. As seen in the figures above, the lion’s 

share of advertising expenditure—almost 60 percent—is 

going to television (mostly big state-run channels). Although 

media outlets themselves set advertising prices, prominent 

advertisers and bigger advertising agencies that dominate the 

market tend to demand huge discounts. Subsidized state-run 

outlets often undersell private media companies. As a result, 

private newspapers, for example, might feel pressure to add 

more pages to comply with a legal restriction on the amount 

of advertising: 30 percent of content in non-state, general 

news publications and 25 percent in state-owned. For radio 

and television, advertising is limited to 20 percent of total 

daily broadcast time and 30 percent of prime time (6 p.m. 

to 10 p.m.).

State subsidies are meant only for state-owned media, and 

the government is hardly selling any advertising. One of the 

panelists mentioned informal orders from the Lukashenka 

administration that “did not recommend” that banks and 

other big state-owned companies advertise in independent 

newspapers and online media.

Commissioned market research remains affordable to only 

a handful of big media companies. Still, one of the panel 

“Media businesses, apart from a very 
few projects not related to reporting 
on political and social issues, are hardly 
making both ends meet, and mostly 
survive due to funds coming from 
other sources, like state subsidies, 
grants, or revenues from owners’ other 
businesses,” a panelist commented.



169

(professional associations) and 3 exceeding the objective score 

by about a half a point each. Indicator 6 (apolitical sources 

of media inputs) lagged by about three-quarters of a point, 

while indicator 7 (apolitical distribution channels) trailed the 

objective score by nearly a point.

Supporting institutions remained shackled. The government 

retains control over production and distribution facilities and 

put a stranglehold on trade and professional associations. 

Press-freedom watchdogs and human-rights defenders are 

constantly harassed. Though the Internet remains relatively 

unrestricted, some alarming legal developments and Election 

Day censorship suggested the period of relatively loose 

controls over the Internet might soon be over.

Panelists mentioned only two trade associations: United 

Media, an association of 17 private regional newspaper 

publishers, and the Telecommunications Industry Union (TIU), 

a 99-member organization of cable operators and television 

broadcasters. Both serve as a forum to exchange ideas and 

experience. United Media still maintains its own training 

program for participating outlets. In addition, there is an 

exchange of news (mostly via their websites) and advertising. 

The TIU said on its website that it worked to liberalize the 

telecommunications market, licensing, and customs and 

taxation procedures, and contributed to the legislative 

process. It was, however, unknown how successful those 

lobbying attempts have been.

BELARUS

participants added, “In 2010 I did not hear about surveys of 

media audiences, except for online media.” Some regional 

outlets are doing their own research—mostly via paper-based 

and online questionnaires—to tweak editorial policies and 

attract advertisers. Donors have also commissioned research, 

but its use for business or editorial purposes by the media has 

been limited.

Press sales figures remained suspect: advertisers had to rely on 

published print-run figures only, since no circulation auditor 

has emerged.

There were some developments as far as broadcast ratings 

and press readership data are concerned: GEVS had built 

up its peoplemeter panel and started offering national 

television ratings beginning in January 2010. In December it 

launched two more national phone-based research tools. One 

would measure ratings and advertising of 36 Belarusian FM 

stations. The second would provide data on readership and 

advertisements placed in 100 newspapers.

Another private research outfit, NOVAK sells ratings on 

television, radio, and print media via subscriptions to its diary 

panel; it also conducts face-to-face polls twice a year.

Just like commissioned market research, these ratings are 

affordable only to wide-reaching media companies and 

leading advertising agencies. Meanwhile, both big television 

channels and key advertising firms seemed to be dissatisfied 

with the quality of television ratings and the discrepancy 

between data provided by GEVS and NOVAK. A workgroup 

was set up to announce a tender that would invite a bigger 

western company like TNS Gallup Media, AGB Nielsen Media 

Research, or GFK Group to run measurement of television 

audiences. The head of the working group said in an 

interview that diary panels are archaic and peoplemeters 

should be introduced instead, while failing to at least 

mention ratings produced by GEVS.

Internet statistics are offered by Gemius (via online counters, 

online questionnaires, and face-to-face interviews), Akavita 

(online counters and questionnaires), and NOVAK (Internet 

usage panel).

Objective 5: Supporting Institutions

Belarus Objective Score: 1.22

This objective improved somewhat compared with last year, 

due to the relative strength of the newly added indicator 8 

(communications infrastructure meets the needs of media) 

and because of small improvements in indicators 3 (NGOs) 

and 5 (short-term training). This objective did see more 

varied scores than the other objectives, with indicators 2 

Supporting institutions function in the 
professional interests of independent media.

SUPPORTING INSTITUTIONS INDICATORS:

>	 Trade associations represent the interests of media owners and 
managers and provide member services.

>	 Professional associations work to protect journalists’ rights and 
promote quality journalism.

>	 NGOs support free speech and independent media.

>	 Quality journalism degree programs exist providing substantial 
practical experience.

>	 Short-term training and in-service training institutions and 
programs allow journalists to upgrade skills or acquire new skills.

>	 Sources of media equipment, newsprint, and printing facilities 
are apolitical, not monopolized, and not restricted.

>	 Channels of media distribution (e.g., kiosks, transmitters, cable, 
internet, mobile) are apolitical, not monopolized, and not 
restricted.

>	 Information and communication technology infrastructure 
sufficiently meets the needs of media and citizens.



MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2011170

Minsk, as well as by state universities in Homiel, Hrodna, 

and Viciebsk. There are also journalism programs at several 

smaller private institutions, all based in the capital. Their 

faculty and curricula remain very Soviet-style, a panelist said. 

Editors of both state and private media remain dissatisfied 

with the quality of training. Graduates themselves think skills 

obtained at these universities are of very little practical use, 

a panel participant added. Meanwhile, the country’s biggest 

journalism school, BSU’s 1,500 student-strong journalism 

institute, is offering majors in online journalism. In a 

positive development, domestic journalism schools increased 

cooperation and had joint programs with German and 

Swedish media-development organizations.

Opportunities to get journalism degrees abroad do exist—

for example, at the European Humanities University (EHU), 

once a leading Belarusian university now in exile in Vilnius, 

Lithuania, just 20 miles from the Belarusian border. EHU offers 

two journalism-related majors: media and communications 

and visual design and media. Belarus education authorities 

do not recognize EHU’s bachelor degrees, so many students 

enroll in master programs, either with EHU or other European 

universities, rather than going back to Belarus.

Other opportunities include government and foreign donor–

funded scholarship programs in Poland, Germany, Ukraine, 

the United Kingdom, and the United States.

Short-term trainings are available, and “non-state” media 

professionals have better access, one of the panelists argued. 

As a rule, such training opportunities are offered for free 

by domestic and foreign media-development organizations. 

Sometimes media companies cover all or part of participation 

fees. Most trainings target journalists and editors while 

advertising and sales managers, newspaper designers, 

photographers, and video journalists are often neglected, a 

panel participant complained.

Hands-on onsite consultations and trainings by invited 

practitioners would be most useful, a panelist argued, since 

most outlets find it next to impossible to send key staff away 

for several days.

Sources of newsprint, software, and equipment are neither 

monopolized nor politicized. The only restriction is that of 

affordability. Although broader use of laptops and netbooks 

sold with preinstalled licensed operating systems somewhat 

lowered the percentage of pirated software, office, graphic, 

and video editing packages are almost 100 percent pirated, 

according to many panelists. Meanwhile, most outlets 

remained reluctant to use free and open-source alternatives.

Distribution remains a sore point. Very few broadcasters own 

transmitting equipment, which puts them at a disadvantage, 

since the government may take away their frequencies at any 

Two professional associations of journalists work in Belarus. 

The 2,000-strong Belarusian Union of Journalists is the 

“governmental” organization of media professionals 

employed by state-run outlets. Panelists failed to expand on 

what the Belarusian Union of Journalists is doing apart from 

organizing contests and giving out prizes.

The BAJ has over 1,200 members representing mostly private 

media. Only BAJ works for the benefit of journalists and 

protects the freedom of speech, panelists said. Apart from 

networking activities, it maintains a training program for 

its members and offers them legal assistance. It cooperates 

actively with similar organizations in other countries. BAJ is 

in fact the only organization actively campaigning for media 

freedom and journalists’ rights and frequently comes under 

pressure. In January 2010, BAJ received a warning from 

the Ministry of Justice over its legal assistance center and 

membership cards. The ministry said that BAJ, being an NGO 

rather than a media outlet, had violated the media law by 

issuing membership cards that read “PRESS.” It was urged 

to collect all the IDs used by journalists during their daily 

work since 1995, when BAJ was established. The warning 

also attacked BAJ’s internal legal-assistance unit, which 

the ministry said had not been properly established. The 

organization appealed to the Supreme Court, but the appeal 

was dismissed. BAJ faces closure if it fails to comply and 

receives a second warning within the next twelve months.

In December 2010, BAJ came under pressure once again 

after it condemned police brutality against Belarusian and 

foreign journalists during the Election Day opposition rally. 

The Ministry of Justice said the organization could defend the 

rights of only its members.

Apart from BAJ, the panel agreed, there are no other 

organizations working to systematically support the freedom 

of speech. The few surviving organizations of human-rights 

defenders, most notably the Belarusian Helsinki Committee 

and Viasna, sometimes provide legal assistance to journalists 

and media outlets and offer limited publicity of such cases.

Journalism degrees are offered by the journalism institute 

at the Belarusian State University (BSU) in the capital, 

The press depends heavily on the 
state-owned printing houses, as very 
few privately owned presses are licensed 
to print newspapers. Printing facilities 
remain monopolized by the state and are 
politicized, panelists agreed.



171Belarus

names. Media outlets wishing to sell advertisements or 

subscriptions to their online content had to comply. Many 

pro-opposition websites chose to stick to foreign hosting and 

non-Belarusian domain names. Others must use expensive 

and inefficient services of Belarusian hosting providers, 

which are themselves, in most cases, using Beltelecom’s 

infrastructure. According to industry sources, Beltelecom in 

fact had only one secure and reliable datacenter in Minsk, 

and its resources are already stretched to accommodate more 

websites. The same edict provided for filtering of websites 

that the government considers dangerous. Those provisions 

were never implemented, yet, as detailed below, independent 

news sites were inaccessible on Election Day. Separately, ISPs 

are required to identify all the devices (including computers 

and mobile phones) that are being used to connect to 

the Internet. Identification cards must be presented at 

Internet cafés.

Still, Internet use continued to grow, and prices dropped. 

In August 2010, 3.3 million Belarusians used the Internet, 

according to Gemius. The Ministry of Telecommunications 

said 1.8 million people use broadband connections. Plans 

with 1 Mbps connections without a traffic cap were sold 

in December 2010 for as low as $18 a month, down from 

$35 in 2009. Mobile-phone networks cover 97.8 percent 

of the country, and all operators were offering 3G 

Internet connections.

List of Panel Participants

Note: MSI panelists in Belarus agreed to participate only if 

they were not named publicly. Amendments to the criminal 

code were introduced in December 2005 to add an article, 

“Discrediting the Republic of Belarus,” that provides for 

criminal liability for giving international organizations 

“false information” about the situation in the country. 

Human-rights groups, both domestic and international, 

believe the article’s vague wording makes it possible for 

the government to detain for up to six months anyone 

reporting negative information or to imprison them for up 

to two years.

time. The press depends heavily on the state-owned printing 

houses, as very few privately owned presses are licensed to 

print newspapers. Printing facilities remain monopolized by 

the state and are politicized, panelists agreed. Under the law, 

a printing house director is responsible for the content of the 

printed materials produced, so censorship is not infrequent. 

Printing services are expensive while quality is notoriously 

poor; most notable are color inconsistencies and an inability 

to print photo-spreads.

Likewise, press distribution channels are almost entirely 

owned by the state, and around a dozen independent titles 

have been banned from them for years. The press distribution 

network Belsajuzdruk and the postal service Belposhta 

are owned by the state, and access is politicized. A dozen 

regional private newspapers were denied access in 2005 

and must rely on their own limited in-house distribution 

via shops. The latter frequently come under pressure from 

local governments that urge them to stop selling these 

critical publications. Those non-state titles that are lucky to 

win access to state networks are also dissatisfied with huge 

mark-ups (up to 70 percent of the retail price), caps on the 

number of copies allowed to be sold, and delayed payments. 

Belsajuzdruk has huge outstanding debts; even debt-recovery 

suits offer little help since its revenues are dwindling, a 

panelist commented.

Cable networks are often privately owned, yet the list 

of television channels must be approved by the local 

government and the Ministry of Information, which means 

they keep controversial channels off the air.

ISPs continue to build up their last-mile networks, especially 

in Minsk and bigger cities. The government, however, 

retains control over most of the telecom infrastructure, 

interconnections between computer and mobile-phone 

networks, and all international Internet traffic. State 

telecommunications giant Beltelecom sells Internet 

subscriptions to both end-users and ISPs, charging the latter 

exorbitant fees.

A presidential Internet edict in February 2010 ordered 

all Belarusian companies selling goods or services via the 

Internet to move to Belarusian hosts and have .BY domain 




