
MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2011128

AzErBAIjAN

With more Azeris embracing social media, such as Facebook, YouTube, and 

Twitter, they actively used these channels to comment on the campaign and 

share information—boosted by several young parliamentary candidates who 

used new media heavily to reach their audiences.



129

INTRODUCTION

FFor the first time in years, only one journalist is in prison in Azerbaijan. Though the Azerbaijani Supreme 

Court ruled to uphold the Strasbourg-based European Court of Human rights decision to release editor 

Eynulla Fatullayev immediately, he remains in jail. Media freedom remains a critical issue—attacks on 

journalists are common, and perpetrators are not punished.

Defamation is still a criminal offence, and 2010 saw further worsening of legal and social defense of 

free speech. In February, the Azerbaijani parliament approved amendments to five existing media laws, 

including banning journalists from filming, recording, and photographing without permission—a move 

media activists characterized as “a further blow to information gathering.”

Pro-government Lider TV stirred up public outrage when, in a flagrant breach of privacy, it broadcast 

a video clip showing an opposition newspaper official in an explicit sexual act two weeks prior to the 

November 8 parliamentary elections. Widely believed to be an attempt by the government to discredit the 

opposition ahead of elections, the National Television and radio Council (NTrC) was pressed to look into 

the matter, but took no action.

Other problems that have long plagued the Azeri media persist. The allotment of broadcast media licenses, 

for example, remains a strictly political affair, although print media enjoy greater freedom. Despite 

an increase in ambitious, quality media, fair and objective reporting remains rare. restricted access to 

information compounds the problem. Despite a law that envisions equal rights for public and independent 

media, representatives of independent media are routinely refused accreditation for state events.

In an apparent gesture to win media sympathy, the government handed out generous awards and gifts to 

about 100 senior journalists on National Press Day in 2010. The state allocated AzN 2 million ($2.5 million) 

to the newly created State Council for Support of Media, regarded by some as an attempt to silence 

critical media. A few independent outlets and journalists, however, opted to not participate; one journalist 

returned his award in protest.

After last year’s ordeal with the arrest of two bloggers, Azerbaijan’s blogosphere grew in 2010—a rise partly 

attributed to interest in the media surrounding the parliamentary elections. With more Azeris embracing 

social media, such as Facebook, YouTube, and Twitter, they actively used these channels to comment on 

the campaign and share information—boosted by several young parliamentary candidates who used new 

media heavily to reach their audiences. However, bloggers are still not perceived as journalists and do not 

participate in press briefings.

A
zEr

BA
IjA

N
OVERALL
SCORE:
1.65

AzErBAIjAN



MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2011130

Scores for all years may be found online at http://www.irex.org/system/files/EE_msiscores.xls

AzErBAIjAN AT A GLANCE

MEDIA-SPECIFIC

 > Number of active print outlets, radio stations, television stations:  
Print: 36 dailies, 100 weeklies, 85 monthlies; radio stations: 9 AM, 17 
FM; Television stations: 23 (9 broadcasting nationwide, 14 regional)

 > Newspaper circulation statistics: Most widely read publication is the 
opposition newspaper Yeni Musavat

 > Broadcast ratings: Top three television stations: ANS-TV, Azad TV, and 
Khazar TV (AGB/Nielsen)

 > News agencies: Turan, Trend, APA, Day.Az, and 1news.az (all private); 
Azertac (state-owned)

 > Annual advertising revenue in media sector: Newspaper: approximately 
$1,000,000; Television: approximately $30–$40 million (figures are not 
publically released)

 > Internet usage: 2.42 million (2009 est., CIA World Factbook)

GENErAL

 > Population: 8,372,373 (july 2011 est., CIA World Factbook)

 > Capital city: Baku

 > Ethnic groups (% of population): Azeri 90.6%, Dagestani 2.2%,  
russian 1.8%, Armenian 1.5%, other 3.9% (1999 census)

 > Religions (% of population): Muslim 93.4%, russian Orthodox 2.5%, 
Armenian Orthodox 2.3%, other 1.8% (1995 est., CIA World Factbook)

 > Languages (% of population): Azerbaijani (Azeri) 90.3%, Lezgi 2.2%, 
russian 1.8%, Armenian 1.5%, other 3.3%, unspecified 1% (1999 census, 
CIA World Factbook)

 > GNI (2009-Atlas): $42.53 billion (World Bank Development 
Indicators, 2010)

 > GNI per capita (2009-PPP): $9,020 (World Bank Development 
Indicators, 2010)

 > Literacy rate: 98.8% (male 99.5%, female 98.2%) (1999 census, CIA 
World Factbook)

 > President or top authority: President Ilham Aliyev (since October 
31, 2003)

1.
75 1.

94
1.

74

1.
66

1.
57 1.
60 1.
68

1.
67

2.
06

1.
78

1.
72

1.
71

1.
65

1.
44 1.

62

1.
31

1.
65

1.
60 1.

79 1.
90

20
01

20
09

20
10

20
11

20
01

20
09

20
10

20
11

20
01

20
09

20
10

20
11

20
01

20
09

20
10

20
11

20
01

20
09

20
10

20
11

MEDIA SUSTAINABILITY INDEX: AzERBAIjAN

SU
ST

A
IN

A
B

IL
IT

Y

OBjECTIVES

U
N

SU
ST

A
IN

A
BL

E
M

IX
ED

 S
YS

TE
M

N
EA

R
SU

ST
A

IN
A

BI
LI

TY
SU

ST
A

IN
A

BL
E

U
N

SU
ST

A
IN

A
BL

E
A

N
TI

-F
RE

E 
PR

ES
S

Unsustainable, Anti-Free Press (0-1): 
Country does not meet or only minimally 
meets objectives. Government and laws 
actively hinder free media development, 
professionalism is low, and media-industry 
activity is minimal.

Unsustainable Mixed System (1-2): 
Country minimally meets objectives, with 
segments of the legal system and government 
opposed to a free media system. Evident 
progress in free-press advocacy, increased 
professionalism, and new media businesses 
may be too recent to judge sustainability.

Near Sustainability (2-3): Country has 
progressed in meeting multiple objectives, 
with legal norms, professionalism, and 
the business environment supportive of 
independent media. Advances have survived 
changes in government and have been 
codified in law and practice. However, more 
time may be needed to ensure that change is 
enduring and that increased professionalism 
and the media business environment 
are sustainable.

Sustainable (3-4): Country has media that 
are considered generally professional, free, 
and sustainable, or to be approaching these 
objectives. Systems supporting independent 
media have survived multiple governments, 
economic fluctuations, and changes in public 
opinion or social conventions.

FREE
SPEECH

PROFESSIONAL
JOURNALISM

PLURALITY OF
NEWS SOURCES

  BUSINESS
  MANAGEMENT

   SUPPORTING
   INSTITUTIONS

Scores for all years may be found online at http://www.irex.org/system/files/EE_msiscores.xls



131

spring 2010 following a 2009 referendum. A number of media 

laws changed to bring free-speech protections into accord 

with the constitution. Thus in early February, the Azerbaijani 

parliament approved amendments to five already existing 

media laws. Media activists characterized these changes as 

a further blow to information gathering—particularly an 

amendment banning journalists from filming, recording, 

and photographing without permission. The provision fell 

short of identifying an exception for public officials. The 

only exceptions to the law are cases when there is a search 

warrant issued by law enforcement.

Media lawyer Alasgar Mammadli believes an environment 

exists where issues of public importance can be covered 

up easily in the name of privacy. This is, in and of itself, 

a violation of law, but it also restricts media freedoms 

guaranteed by the constitution. It complicates efforts by 

journalists sued for reporting on transgressions by public 

officials to provide evidence, as they are not allowed to film 

and record events without approval.

According to journalist Farid Gahramanli, the worst-case 

scenario is coming true. “In summer 2010, two young 

journalists were detained while trying to take pictures in 

Shuvelan. They were doing a story on luxury properties 

owned by government officials. Both journalists were arrested 

for violating privacy.”

While panelists agreed that Azerbaijan’s constitution meets 

European standards, the implementation is lacking. According 

to blogger Natig jafarli, Azeri officials use the privacy card to 

cover up personal issues, while violating the same standards 

to punish political adversaries. The broadcast of a sex video 

of opposition newspaper leader Azer Ahmadov illustrates this 

double standard. Pro-government Lider TV broadcast the clip, 

and it was also available on social media networks. Media 

activists believe the government ordered the airing of the 

clip, in an attempt to discredit a political opponent and win 

support for the ruling party.

OBjECTIVE 1: FREEDOm OF SPEECh

Azerbaijan Objective Score: 1.66

The score for freedom of speech in Azerbaijan remained 

nearly the same as in 2010, with the slight decrease resulting 

from somewhat lower scores for indicator 3 (market entry). 

A somewhat higher score for indicator 8 (media use of local 

and international news sources) was not enough to offset 

indicator 3’s poorer score. Most indicators scored close to 

the objective score, although indicator 2 (media licensing) 

scored more than a half-point behind, while indicator 8 

and indicator 9 (free entry into the journalism profession) 

outperformed the objective score by nearly a point-and-a-half 

and more than half a point, respectively.

Since 1995, the Azerbaijan Constitution has guaranteed free 

speech, thought, media and other basic human rights. One 

article states explicitly: “Everyone is free to look for, acquire, 

transfer, prepare, and distribute information,” and “Freedom 

of mass media is guaranteed.” Three years later, in 1998 

President Aliyev abolished all censorship of mass media. Yet 

these legislative efforts have not been upheld and, panelists 

agreed, this held true in 2010.

2010 saw worsening legal and social protections of free 

speech. Amendments to the constitution came into effect in 

AzErBAIjAN

LegaL and sociaL norms protect and promote  
free speech and access to pubLic information.

FREE-SPEECH INDICATORS:

> Legal and social protections of free speech exist and are enforced.

> Licensing or registration of media protects a public interest and is 
fair, competitive, and apolitical.

> market entry and tax structure for media are fair and 
comparable to other industries.

> crimes against media professionals, citizen reporters, and media 
outlets are prosecuted vigorously, but occurrences of such crimes 
are rare.

> the law protects the editorial independence of state or 
public media.

> Libel is a civil law issue, public officials are held to higher 
standards, offended party must prove falsity and malice.

> public information is easily available; right of access to 
information is equally enforced for all media, journalists, 
and citizens.

> media outlets’ access to and use of local and international news 
and news sources is not restricted by law.

> entry into the journalism profession is free and government 
imposes no licensing, restrictions, or special rights for journalists.

Panelists discussed the use of tax 
authorities as a tool to punish meida 
critical of the government. Fatullayev, 
the editor-in-chief of the opposition 
newspaper realniy Azerbaijan, mentioned 
above, is currently serving multiple 
prison sentences, the first of which is for 
allegedly violating the tax code.



MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2011132

channels. Azerbaijan Television and radio Corporation 

already holds licenses for AzTV and Idman (Sports) channels. 

Mammadli argued that this puts AzTV in a position where no 

independent television channel can compete.

In contrast with television, print media continued to enjoy 

good start-up conditions. Panel participants said that market 

entry and tax regulations for print media are fair and, in 

fact, more favorable than in other industries. Newspapers, 

for example, are exempt from 18 percent taxes for purchase 

of imported newsprint. “There are no obstacles for starting 

newspapers. Anyone with AzN 50 ($63) in his or her pocket 

can start up a newspaper in Azerbaijan,” said Shikhlinski. 

However, Aytekin Alkhasli, an ANS TV and radio reporter 

from the Gusar region, considered that market entry 

conditions are somewhat inferior in the provinces: “I have 

seen people who abandoned starting a newspaper under 

pressure from various interests.”

Panelists discussed the use of tax authorities as a tool 

to punish meida critical of the government. Fatullayev, 

the editor-in-chief of the opposition newspaper Realniy 

Azerbaijan, mentioned above, is currently serving multiple 

prison sentences, the first of which is for allegedly violating 

the tax code. jafarli said due to the complexity of the 

existing code, it could be used unfairly to find irregularities 

and suspend or close a media outlet. In 2010, independent 

ANS TV and radio was subject of major tax inspection just 

after the parliamentary elections in which ANS TV reported 

vote rigging.

Crimes against journalists are poorly investigated, and 

perpetrators of such crimes are punished only in a few 

instances. Gahramanli points to this as one of sad statistics of 

Azerbaijan: “With only two or three crimes against journalists 

successfully resolved over the past seven years, there is an 

atmosphere of impunity.”

According to Media rights Institute, in 2010 there were 

106 reported acts of violence against journalists. journalists 

assigned to Nakhchevan Autonomus republic, as well as those 

affiliated with pro-opposition Azadlig and Yeni Musavat 

newspapers and U.S.-funded radio Free Europe/radio Liberty 

were often targets.

More than ten lawsuits were filed regarding attacks on 

media. Court rulings, however, often fail to find attackers 

guilty, or punishments are not commensurate with the crimes 

committed. For example, a court found the attacker of 

Salamnews agency reporter zulfigar Kheyirkheber guilty of 

hooliganism, but he was sentenced to a couple days of labor. 

To draw a parallel, the two bloggers Emin Milli and Adnan 

Hajizade were also found guilty of hooliganism in 2009, but 

the sentence was two years imprisonment. The editor-in-chief 

The public was outraged. According to Elchin Shikhlinski, 

editor-in-chief of Zerkalo and Ayna, the incident proved that 

“The law was not written for everyone. If this video was 

broadcast on an independent television channel, that channel 

would have already been closed, and its heads would be 

behind bars. Yet, nothing happened in this case. The NTrC 

should have imposed sanctions, and closed the channel at 

least temporarily.”

In another step back for legal protection of free speech, the 

Azerbaijani parliament adopted a change to the Law on 

Information, placing responsibility for freedom of the press 

in the hands of the ombudsman on human rights, Elmira 

Suleymanova—rather than establishing an institute of the 

representative on Freedom of the Media, as envisioned in 

the 2005 Law on Access to Information. The president’s office 

submitted a draft bill altering this provision.

Media rights activists protested dropping the media 

ombudsman provision, and stressed that creation of such 

an institution is an important, unfulfilled obligation for 

a country in which journalists are subjected to pressure, 

persecution, and arrests. Many journalists feel the decision 

is doomed to failure, as the human rights ombudsman lacks 

expertise on media. Gahramanli emphasized that an effective 

media freedom ombudsman must know the media.

Licensing of broadcast media remains unfair and strictly 

political, according to the panelists, in stark contrast with 

the print media—which the panel characterized as “very 

liberal.” 2010 saw further tightening of the Law on Broadcast 

Media. One amendment provides for closure of a television 

station for three regulatory infringements in two years, 

whereas earlier it was three regulatory infringements per 

year. This increased pressure on independent television 

stations, especially for those that use live broadcasts. In 

Mammadli’s view, the toughness was intended to increase the 

dependence of broadcasters on the government. One outlet, 

the independent ANS TV, was not allowed to broadcast 

election coverage.

State-run AzTV acquired a third broadcast license in 2010 

for Medeniyyet (Culture) TV channel, an apparent violation 

of anti-monopoly provisions under the Law on Broadcast 

Media. According to the law, one broadcaster cannot hold 

a license for more than two television and three radio 

Qahramanli said that cabinet ministers, 
who are supposed to be an example, 
are particularly “stingy” when releasing 
public information.



133

Tunjay provided her view, in line with the government 

position, that the Azerbaijani public is not ready for 

abolishing criminal punishments for libel: “If defamation is 

no longer a crime, no one will be able to stop them. There 

will be no means left, but to kill a liar.” Countering this 

position, Shikhlinksi recalled a similar line or reasoning when 

Azerbaijan debated abolishing the death penalty in 1998. 

“We did not return to the 18th century despite [opponents’] 

warnings. There are no mass murderers around us.”

Problems persist regarding access to public information. 

Despite a legal requirement to provide information within 

days, press inquiries are often delayed or in some instances 

completely ignored. Qahramanli said that cabinet ministers, 

who are supposed to be an example, are particularly “stingy” 

when releasing public information. According to one 

journalists’ survey conducted by Women’s Media Watch, the 

Ministry of Taxes, Ministry of Ecology and Environment, and 

Ministry of Foreign Affairs are the most effective providers of 

information, whereas the Ministry of Defense does not even 

have a website.

High-level government meetings and visits are typically 

attended by only a small number of government-affiliated 

media, namely the official Azertag news agency and state-run 

AzTV. All other media rely on those agencies’ often-biased 

coverage, according to the panelists.

For the first time, the panelists commented, the mood 

during the parliamentary election season could be felt in 

both traditional and new media spheres. While interest 

is clearly growing in blogs, bloggers still have a difficult 

time gaining access to information; they are not given the 

same rights as journalists in participating in press briefings 

and events. Social media users actively commented on the 

ongoing campaign, sharing links to often-ridiculous videos 

of candidates’ television appearances. It was also interesting 

to see several young parliamentary candidates use all 

the advantages of new media to get out their campaign 

messages—although the majority of candidates still rely on 

paid television appearances and newspaper articles for their 

election coverage.

According to Socialbakers.com, in 2010 the number 

of Facebook users in Azerbaijan reached 279,000, a 6 

percent increase over the previous year. Azerbaijan was 

rated 94th in the Facebook users chart worldwide. Even 

Azerbaijani President Ilham Aliyev opened Facebook and 

Twitter accounts.

Access to international news sources is practically limitless. 

Media outlets can easily access local and foreign news sources. 

Over the period of study, no foreign media outlets were 

closed, filtered, or in any way restricted, according to the 

of Azadlig, Ganimat zahid, was jailed for hooliganism and 

received an even harsher sentence—four years in prison.

Irada Tunjay, editor-in-chief of the pro-government Edalet, 

believes the number of claimed crimes against journalists is 

over-estimated as most beatings, assaults, and other violence 

occurs when so-called “racketeer journalists” try to blackmail 

innocent people. She says racketeer journalism is a crime and 

should be dealt with accordingly. “When they cannot get 

what they want, they end up beaten up,” Tunjay said.

In some cases, journalists and editors attempt to defend 

their rights. Shikhilinski said that he acted upon information 

that his reporter was threatened and succeeded. “I had a 

reporter who was writing about houses being destroyed 

on Fizuli Street. For two months, he had been receiving 

threatening phone calls. We appealed to the police and the 

calls instantly stopped.”

Alkhasli, who was deported from Nakhchevan a couple 

of years ago for her reporting, said she has been trying 

to resolve conflicts on her own, without seeking help of 

law enforcement. “I try to explain and provide as much 

information as possible that there are laws that should be 

taken seriously.”

Gahramanli shared his view that plurality at state-financed 

public media outlets should be guaranteed by law, as 

mandated European public television. “I think there should 

be some kind of mechanism of public control over the public 

media outlets so that they serve interests of the greater 

public,” he suggested. Mammadli stressed that such a 

mechanism of control is desperately needed for the state-run 

AzTV television. “This year, AzTV received 30 million AzN 

($37.5 million) from the state budget, and it is not obliged 

to submit any kind of accounting. There is a provision on 

accountability for private television companies in the media 

law, but AzTV does not regard itself as a private entity and 

does not declare anything.”

Libel remains a criminal offense in Azerbaijan despite 

campaigns by media rights activists to change it. In 2010, 36 

libel suits were filed against journalists, but none resulted 

in journalists being arrested. In 2010, two media NGOs 

submitted draft bills on libel and defamation to parliament. 

None had been adopted at year’s end. In her December 

interview with 1news agency, rabiyyat Aslanova, chair of 

the parliament’s Committee for Human rights, said that the 

Law on Libel would be adopted only when journalists in 

Azerbaijan prove ethical. “Only when Azerbaijani journalists 

become responsible for what they write and comply with 

high journalistic principles, we will agree to adopt this bill,” 

said Aslanova.

AzErBAIjAN



MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2011134

Despite an increase in the number of ambitious quality 

media, fair and objective reporting is sparse in the eyes of the 

panelists. Barriers to accessing information add to the severity 

of the problem.

It is an endless cycle: media criticize officials for poor access to 

information; government officials accuse journalists of lacking 

ethics and professionalism. At the request of the government, 

international organizations have increased their efforts to 

provide training opportunities for journalists and editors. 

However, these efforts failed to address the core problem 

with the media: many are propaganda tools and the founders 

of most of the newspapers care little about professionalism.

All media in Azerbaijan share a basic journalism code, meant 

to encompass ethics. Women’s Media Watch campaigned to 

urge all media outlets to develop their own guidebooks for 

journalists. The campaign gained momentum in 2010 under 

the auspices of OSCE and the Press Council. Nonetheless, many 

media heads remain unconvinced of the need for individual 

guidebooks for their journalists. ANS TV has long had such a 

guidebook, similar to the BBC’s Producer’s Guidebook, which is 

updated regularly and mandatory reading for all employees.

Given their concerns that entry into the journalism profession 

is perhaps too free, some senior journalists suggest a filtering 

mechanism to improve the overall professionalism of the 

field. Shikhlinski thinks that the liberal process of registration 

of newspapers made it too easy for non-professionals to 

work in the media. “Anyone can establish his or her own 

newspaper, which makes it dangerous,” said Shikhlinski. 

He considers a new regulation requiring editors to hold a 

university diploma inadequate. Tunjay believes filters to keep 

“the gates closed for non-professionals” would contribute to 

professionalism in media. “Yes, the state created conditions 

for freedom of registration, but it did not say go and turn it 

into a prison,” she said.

Although censorship was officially abolished years ago, 

journalists admitted to self-censorship to protect themselves 

against attacks, lawsuits, and arrests. Azadlig’s editor, rovshan 

Mammadov, recalled the Soviet years when whole pages 

could be printed blank and people knew it was censored, but 

now pages are printed in full and readers do not realize the 

censorship, because authors censored themselves.

In an atmosphere of impunity for the attacks on journalists, 

many media heads warns their journalists to protect 

themselves. Consequently, articles miss important details and 

lack in-depth investigation and thorough analysis. “In the 

past, there were four layers of censorship in place [as sensitive 

articles had to be approved by the KGB, Ministry of Defense, 

the Communist Party, and the Information Department], and 

yet I was optimistic,” said Shikhlinski, concluding, “Today, 

there is no censorship yet I think we are regressing.”

panelists. When Wikileaks released a series of U.S. diplomatic 

cables critical of the Azerbaijani government, there were no 

restrictions on reading, distributing, or reprinting the reports. 

Several newspapers translated and reprinted the cables in 

their entirety. One newspaper ridiculed companies holding 

U.S. government contracts that banned their employees from 

reading Wikileaks cables in their workplaces.

Becoming a journalist is free and there are no licenses 

required—although some senior journalists argued that the 

field needs a filter of some sort to improve professionalism. 

However, as noted above, the government does not grant 

full access to coverage of its activities, rather is chooses which 

journalists may do so.

OBjECTIVE 2: PROFESSIONAL jOURNALISm

Azerbaijan Objective Score: 1.67

Objective 2 scored nearly identically to last year, with only 

indicator 5 (pay levels for journalists) losing ground. Indicator 

7 (modern and efficient equipment and facilities) scored 

slightly more than half a point higher than the objective 

score, the only indicator to differ from the objective score by 

that magnitude.

JournaLism meets professionaL  
standards of quaLity.

PROFESSIONAL JOURNALISM INDICATORS:

> reporting is fair, objective, and well-sourced.

> Journalists follow recognized and accepted ethical standards.

> Journalists and editors do not practice self-censorship.

> Journalists cover key events and issues.

> pay levels for journalists and other media professionals are 
sufficiently high to discourage corruption and retain qualified 
personnel within the media profession.

> entertainment programming does not eclipse news and 
information programming.

> facilities and equipment for gathering, producing, and 
distributing news are modern and efficient.

> quality niche reporting and programming exist (investigative, 
economics/business, local, political).

It is an endless cycle: media criticize 
officials for poor access to information; 
government officials accuse journalists of 
lacking ethics and professionalism.



135

At the end of 2010, preparations were underway to launch 

a new Internet television channel called YUrD Television. 

The architect of YUrD TV, Elnur Baimov, is the entrepreneur 

behind Day.az, News.az and other successful media projects. 

In his interview with 1news, Baimov said that YUrD TV will 

offer high-definition quality to the whole region. It was 

not clear how the Azeri audience would benefit from the 

high-definition Internet project, since more than 90 percent 

of Azerbaijan’s Internet users still use dial-up, according to 

Osman Gunduz, president of Internet Forum. The panelist 

said it is believed that the government-backed YUrD TV is 

intended to counter the U.S.-financed independent Objective 

TV Internet project.

Among television channels, the panelists said that ANS, 

Public Television, and, to some extent, Khazar TV are seen 

as offering quality niche reporting. Among newspapers, 

Zerkalo, Yeni Musavat, and Azadlig are considered the most 

popular for their niche reporting on politics, while Zerkalo is 

also known for its quality coverage of economic issues. Ekho 

stands out for its foreign affairs coverage.

Investigative reporting remained problematic in Azerbaijan. 

Although media restrictions make it a risky business, financial 

difficulties also contribute to the problem. Many reporters 

were expected to file one-to-two reports daily, and therefore 

could not engage in in-depth investigation.

Among television channels, ANS, Public Television, and, to 

some extent, Khazar TV are seen as offering quality niche 

reporting. Among newspapers, Zerkalo, Ekho, Yeni Musavat 

and Azadlig are considered the most popular for their 

niche reporting.

Investigative reporting remains risky because of obstacles 

to media freedom—but financial difficulties also contribute 

to the problem. Many reporters are expected to file 

one-to-two reports daily, and therefore cannot engage in 

in-depth investigations.

Considering whether journalists cover key events or issues, 

panelists felt the media neglected to pick up some important 

events. For example, in the wake of flooding in central 

Sabirabad region, several protests took place that television 

channels essentially ignored. However, social media stepped 

into the void, sharing videos and images from the residents’ 

protests in the flooded province.

Pay levels for journalists differ depending on employers. 

Generally speaking, however, journalists are not paid well 

in Azerbaijan. Independent and opposition media remain 

poor, as they struggle to secure advertising. In government-

affiliated newspapers, the government guarantees 

subscriptions, which covers some expenses. In addition to 

their formal salaries, government-affiliated journalists are 

also paid in what are known as “envelopes,” a monthly 

under-the-table subsidy.

The Azeri public vigorously debated the growing number of 

entertainment programs on television, spurred by an op-ed 

by ramiz Mehtiyev, head of the president’s administration, 

published in Azerbaijan. Following the article, many television 

channels changed programming policies, dropping or 

altering popular shows. However, according to head of NTrC, 

Nurshirevan Meherremli, these changes were not sufficient to 

address the problem.

In 2010, a new, much-criticized trend arose of shows that 

included live marriages. ATV’s Onun Yarisi (His/Her Soulmate) 

and ANS TV’s Toy Olsun (Let There Be a Wedding) set 

television rating records, hitting 30 to 35 percent shares. 

These live shows that found spouses for singles and married 

them during live broadcasts were seen as counter to national 

traditions and ethics and were harshly criticized. “A mother 

asking for a fiancé for her daughter and herself is not 

something to be shown on TV,” wrote Azadlig. Amid harsh 

public criticism in the end of December, ATV dropped its 

popular Onun Yarisi, but ANS kept Toy Olsun and continued 

to enjoy record ratings.

By the end of 2010, ATV channel underwent radical changes, 

as an official within the president’s office reportedly dismissed 

its leadership. Yeni Musavat reported that the official’s wife 

was expected to assume leadership of the entertainment 

channel. What triggered reforms at ATV no one knows for 

certain, but rumor has it that it has to do with an interruption 

during the president’s New Year’s address to the nation.

Technical facilities and equipment used by media vary by 

media type and individual outlet. Azerbaijan Publishing 

House (formerly state-owned), which prints the majority 

of newspapers, upgraded its printing equipment, which 

improved cost efficiencies. Several newspapers switched from 

black-and-white to color, including Azerbaijan, Khalg Gazeti, 

Zerkalo, Kaspiy, and others.

AzErBAIjAN

“In the past, there were four layers of 
censorship in place [as sensitive articles 
had to be approved by the KGB, Ministry 
of Defense, the Communist Party, and the 
Information Department], and yet I was 
optimistic,” said Shikhlinski, concluding, 
“Today, there is no censorship yet I think 
we are regressing.”



MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2011136

that requests were ignored. However, with the exception 

of a couple of independent media outlets, many outlets are 

biased in one direction or another, choosing stories to fit their 

political agenda, sometimes with distortion.

The state has plenty of leverage to influence the reporting 

of independent outlets. According to Elchin Shikhlinsky, this 

might include withdrawal or interruption of advertising, 

creating problems with tax authorities, or newspaper sales 

that suddenly dry up. In other cases, journalists’ relatives who 

work for the state might find themselves in trouble.

In contrast to pressure on independent media, panelists 

unilaterally agreed that access to domestic and international 

news remains practically flawless. There were no reports 

that access to a local or foreign media outlet was closed, 

filtered or somehow restricted. When Wikileaks released a 

series of cables criticizing the Azeri government, there were 

no restrictions to read, distribute, or reprint these reports. 

Websites of news outlets that originally printed these 

cables, such as the UK’s Guardian newspaper or local Yeni 

Musavat, which translated and reprinted the cables in their 

entirety, could easily be accessed throughout the period. 

Furthermore, critical YouTube videos, which many Azeris find 

offensive, are accessible without obstacle. Users of social 

media, such as Facebook, Twitter, and others also enjoyed 

unrestricted freedom.

However, in 2009 the government withdrew licenses for 

foreign broadcasters such as radio Free Europe, leaving 

the Internet as the only way for Azeris to access these 

news sources.

Following critical media reports and public debates, the 

Ministry of Communications and Information Technologies 

successfully lowered Internet tariffs, helping more people 

afford Internet access in 2010. However, Internet users 

indicated that while tariffs were cut nearly in half compared 

to previous years, providers cut corners on quality.

Public news sources remain largely under the control of the 

government and cannot offer objective information, said 

the panelists. Editor-in-chief of the state-owned Azerbaijan, 

Bakhtiyar Sadikhov, argued at a group discussion at Women’s 

Media Watch that the newspaper’s status stipulates that 

it can only print information that reflects the views of the 

government and ruling elite. The official Azertac news agency 

also is used to advance political interests of the government: 

its daily news bulletins, offered in several languages, chronicle 

only official events.

It is true in the case of state-financed AzTV television as 

well. The television channel is used as the government’s 

propaganda tool, exclusively reflecting views of the political 

elite. It sees its mission in airing programs that showcase 

OBjECTIVE 3: PLURALITY OF NEwS

Azerbaijan Objective Score: 1.71

Objective 3 also scored nearly identically to last year. 

Improvement in indicator 2 (citizen access to media) 

improved, but this was offset by losses in indicator 4 (news 

agencies) and 6 (transparency of ownership). Indicator 2 was 

the only indicator to score more than half a point higher 

than the objective score, while indicator 3 (state media are 

non-partisan) was the only one to lag behind by more than 

half a point.

With around 4,200 media outlets and 50 news agencies 

registered with the Ministry of justice, there is an abundance 

of choice for Azeri citizens, and it is possible to find different 

viewpoints among the various channels and publications.

According to the panelists, the independent media do try to 

offer all sides to a story, whenever possible. When a reporter 

writes, “Information could not be independently confirmed,” 

or “we were not able to get a reaction,” it often indicates 

muLtipLe news sources provide citizens  
with reLiabLe, obJective news.

PLURALITY OF NEWS SOURCES INDICATORS:

> plurality of public and private news sources (e.g., print, broadcast, 
internet, mobile) exists and offer multiple viewpoints.

> citizens’ access to domestic or international media is not 
restricted by law, economics, or other means.

> state or public media reflect the views of the political spectrum, 
are non-partisan, and serve the public interest.

> independent news agencies gather and distribute news for 
media outlets.

> private media produce their own news.

> transparency of media ownership allows consumers to judge the 
objectivity of news; media ownership is not concentrated in a 
few conglomerates.

> a broad spectrum of social interests are reflected and 
represented in the media, including minority-language 
information sources.

> the media provide news coverage and information about local, 
national, and international issues.

“There is no uncertainty as to who owns 
ANS,” said Mammadli. “But if you make 
a request regarding who is behind Space 
TV, you will not learn the true owner.”



137

to developments related to the commercial ATV station 

to prove that real owners do not feel obliged to come 

forward and release information about its recent change in 

ownership. rare press reports on ATV’s ownership are based 

on eyewitness accounts from staff and assumptions. ATV has 

released no official information.

Several newspapers are published in the languages of ethnic 

minorities. Alkhasli, based in Gusar, where the Lezgyn 

minority lives, said that she does not encounter problems 

while reporting on ethnic minorities, mostly because 

journalists are trained to be considerate on sensitive issues. 

“For instance, there was an incident in Gusar, when a man 

of Lezgyn origin raped an Azeri woman. I was told not to 

mention the attacker’s national identity.”

Due to Azerbaijan’s secular status, journalists are also trained 

to work carefully around foreign religious influences, such 

as Wahhabis and others, to avoid advancing their missionary 

interests. Gender imbalance in the media management has 

affected coverage of gender-related issues, such as women’s 

rights, health, abortion, career opportunities for women, 

etc. Several news groups campaign for gender balance in the 

leadership of news outlets.

OBjECTIVE 4: BUSINESS mANAGEmENT

Azerbaijan Objective Score: 1.31

Objective 4 lost ground due to lower evaluations by the 

panelists of indicator 5 (government intervention in the 

media market), indicator 6 (market research) and indicator 

7 (audience and circulation statistics). All indicators scored 

within half a point of the objective score.

“There is no market for media outlets to operate as 

profit-generating businesses,” summarized Shikhlinski. In his 

view, in the absence of a market-oriented economy and lack 

of advertising revenues media organizations cannot survive 

and thrive. Therefore, only media outlets that get some kind 

of external subsidy survive, with a few lucky exceptions, 

effective management of the country—lengthy coverage 

of officials’ visits to regions, openings of new ventures, 

residents praising the leaders—anything that strengthens 

the impression that the country is in good hands. Political 

opposition leaders could only be seen on ANS or ITV Public 

Television and only on rare occasions. AzTV maintains 

a blacklist of people or organizations it cannot show 

or interview—including human rights activists, political 

opposition members, and intellectuals who expresses 

critical views.

There are plenty of news agencies in Azerbaijan gathering 

and distributing news, such as Turan, Trend, APA, Day.Az 

and 1news.az, but the problem is their quality, not quantity. 

Political affiliation influences the quality of their services. 

Pro-government media rely mostly on news offered by official 

Azertac and semi-official APA, Trend, and 1news agencies, 

while Turan’s reports are only seen in independent and 

opposition-affiliated newspapers.

All broadcast media outlets produce their own news 

programs. ANS remains a leader for its news programs. Its 

9 p.m. Kheberchi news program enjoys the highest viewer 

ratings, and its weekly analytical program Hesabat (Report) 

is also popular. Ich Kheber (Inner News) program offers social 

reports based on complaints from viewers. However, some 

viewers feel that ANS compromised its independence after 

its 18-day closure by the government four years ago. Among 

the government circles, ANS is still perceived as an opposition 

channel, and is accordingly wary. The latest manifestation 

of apparent pressure on ANS was an instant, large-scale, 

company-wide tax inspection, launched in a matter of days 

after the November 8 parliamentary elections.

Government-backed Khazar Television continues to build up 

its popularity. Led by a Turkish entrepreneur, its Turkish-style 

presentation of news, accompanied by music and graphics, 

seems to appeal to viewers. Khazar’s somewhat excessive 

criminal news coverage (also accompanied by music) is known 

to contribute to its popularity.

Another pro-government station, Lider TV, has significantly 

decreased its news production, dropping its 9 p.m. news 

program altogether. Meanwhile, the public television 

station ITV, commended for its cultural programs on 

national traditions and public figures, fails to offer quality 

news programming.

Transparency of media ownership remains problematic. 

Among commercial television stations, only ANS TV’s 

founding ownership is laid out on its website. “There is no 

uncertainty as to who owns ANS,” said Mammadli. “But 

if you make a request regarding who is behind Space TV, 

you will not learn the true owner.” The panelists pointed 

AzErBAIjAN

Gender imbalance in the media 
management has affected coverage 
of gender-related issues, such as 
women’s rights, health, abortion, career 
opportunities for women, etc. Several 
news groups campaign for gender 
balance in the leadership of news outlets.



MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2011138

In television, ANS TV and to some extent Public TV are the 

only television stations that practice legitimate accounting, 

registering their profits from their advertising. According 

to advertisers, in other television stations there is not much 

paperwork involved to document financial operations, 

allowing the bulk of income to go undeclared. It allows these 

outlets to offer generous reductions, bartering, and other 

forms of financial flexibility. ANS TV’s advertising rates are 

the highest, but so is its transparency.

According to the law on mass media, advertising in 

television should not exceed 15 minutes per hour of airtime. 

In newspapers advertising may not exceed 40 percent of 

column-space. In practice, however, few print media are able 

to exceed 30 percent and independent newspapers struggle 

to reach 10 percent. The major opposition newspaper Azadlig 

is struggling to survive in a near-total absence of advertising. 

In contrast, Azerbaijan not only receives government 

subsidies, but on holidays, its pages are full of paid greetings 

by private enterprises. No businesses place holiday greetings 

in the widely read Azadlig. Azerbaijan also receives a 

large share of advertising from funeral announcements 

and condolence notes; it is seen as prestigious to place 

condolences in the newspaper read by decision-makers.

Since 2005, each of 30 newspapers receives AzN 2,000 

($2,500) in state assistance. In 2008 the government gave 38 

newspapers AzN 5,000 ($6,250) each. In 2009 this sum was 

doubled, and each of 38 newspapers and news agencies, 

including opposition-affiliated ones, received AzN 10,000 

($12,500). The government’s subsidy was widely welcome by 

its recipients, but Shikhkinski holds that the subsidies seriously 

affect newspapers’ credibility and ability to criticize.

Created in 2009 by presidential decree, many welcomed the 

State Foundation to Support Media as an opportunity to 

help struggling media benefit from gigantic oil benefits. In 

2010, the Foundation conducted a number of grant tenders 

and writing competitions with generous cash awards. On the 

occasion of 135th anniversary of the creation of Azerbaijani 

media, the government called upon the media community for 

award nominations. Most media outlets and NGOs submitted 

nominations, signed by their own employees, nominating 

heads of their organizations for awards. One of the few 

exceptions was the russian-language Ekho, which, instead of 

its head, nominated its deputy editor-in-chief instead.

Only a few independent media refrained from applying for 

awards and gifts. Nearly all those suggestions were approved 

and over 100 editors-in-chief and senior reporters received 

awards, medals, cash and gifts. The ceremony, held by ramiz 

Mehtiyev, head of the president’s administration, further 

announced that the president signed a decree designating 

money go to the State Council for Support of Media to 

construct a residential complex for journalists. 

including Zerkalo. But even Zerkalo experiences difficulties 

whenever it challenges the accepted boundaries of media 

freedom. Shikhlinski believes that the fact newspapers 

cannot sustain and flourish financially ultimately affects the 

prestige of journalism as a profession. As a result, those who 

fail elsewhere land involuntarily in journalism, a profession 

widely believed to not promise a prosperous future.

Selective advertising placement remains a major reason for 

the poor business performance of media outlets. Advertising 

by and large bypasses the independent and pro-opposition 

media. With few exceptions—like Azercell, the mobile 

communications giant—private businesses do not place their 

advertisements in pro-opposition media, fearing pressure 

from the government. In 2010, the Press Council offered 

to adopt a Turkish model where all state advertising is 

equally divided among newspapers meeting certain criteria. 

It remains unclear how this model would be effective in 

Azerbaijan. Government pressure on private entrepreneurs, 

who provide the lion’s share of advertising, would not end in 

the opinion of the panelists.

media are weLL-managed enterprises,  
aLLowing editoriaL independence.

BUSINESS MANAGEMENT INDICATORS:

> media outlets operate as efficient and self-sustaining enterprises.

> media receive revenue from a multitude of sources.

> advertising agencies and related industries support an 
advertising market.

> advertising revenue as a percentage of total revenue is in line 
with accepted standards.

> government subsidies and advertising are distributed fairly, 
governed by law, and neither subvert editorial independence nor 
distort the market.

> market research is used to formulate strategic plans, enhance 
advertising revenue, and tailor the product to the needs and 
interests of the audience.

> broadcast ratings, circulation figures, and internet statistics are 
reliably and independently produced.

Advertising by and large bypasses the 
independent and pro-opposition media. 
With few exceptions—like Azercell, 
the mobile communications giant—
private businesses do not place their 
advertisements in pro-opposition media, 
fearing pressure from the government.



139

OBjECTIVE 5: SUPPORTING INSTITUTIONS

Azerbaijan Objective Score: 1.90

Objective 5’s score improved modestly this year as a result 

of better scores in indicator 1 (trade associations) and 6 

(access to media equipment and printing). Indicator 3 (NGOs) 

exceeded the objective score by about half a point, the only 

indicator to score much differently than the objective scored.

just like the media itself, professional associations and other 

supporting institutions are also polarized. Some panelists 

said that the journalists’ trade union head sounds more like 

a party apparatchik than a media-rights advocate. Those 

However, some feel that the Foundation is doing a disservice 

to the media in Azerbaijan. Once an enthusiastic supporter, 

Shikhlinski acknowledges that it is not what it was originally 

intended to be: “We created this Foundation with good 

intentions. But look what is happening today. All it does is to 

give out money—to newspapers that are dead already. In the 

absence of working economic mechanisms—with no market, 

no advertising—these papers will die again.”

Shikhlinksi considers that, instead, the Foundation should focus 

on projects of strategic importance to aid media. One such 

project could be reforming the distribution systems. “Take 

Gazakh, there are 78,000 people living in this region, and not a 

single newspaper kiosk. You bring them an eggplant wrapped 

in newspaper and people start to read it to see what’s 

happening in the world. I was born and grew up in Baki Soveti 

area of Baku. There used to be seven or eight kiosks in this 

area. You won’t find a single one today,” he said

Market research by media outlets is sporadic. Newspapers 

have ideas about their readership based on perception rather 

than research. Television networks have more information 

about their ratings. To attract more advertising, television 

stations routinely follow the ratings produced by AGB/

Nielson, an international rating service.

Television managers, however, have some reservations about 

the objectivity of ratings. They believe the ratings are altered 

to divert attention from news and current-affairs programs in 

favor of entertainment shows. This, they believe, is especially 

true in the run-up to elections. Television ratings are hotly 

debated by various public groups—from parliamentarians to 

musicians, and other art figures. Panelists felt the race for 

television ratings produces a drop in quality, a reduction in 

education programs, and a rise in the already mentioned 

entertainment shows.

As an example of public debate around ratings, Member 

of Parliament Azay Quliyev has stated publicly that 

foreign-owned AGB/Nielsen chooses 400 families from the 

lowest rungs of the social ladder in order to denigrate the 

Azerbaijani public. It is likely that this was wishful thinking 

on his part, however, as experience around the world has 

shown the popularity of programming eschewed by the elite. 

Various groups campaigned to stop television channels from 

“profiting at the expense of public morale” to no effect.

The only television channel that ignores audience ratings 

is AzTV, the state-financed station that receives millions 

of manats in subsidies from the state, regardless of 

ratings or performance. All the remaining five national 

television channels depend to various extents on ratings to 

support revenues.

AzErBAIjAN

supporting institutions function in the 
professionaL interests of independent media.

SUPPORTING INSTITUTIONS INDICATORS:

> trade associations represent the interests of media owners and 
managers and provide member services.

> professional associations work to protect journalists’ rights and 
promote quality journalism.

> ngos support free speech and independent media.

> quality journalism degree programs exist providing substantial 
practical experience.

> short-term training and in-service training institutions and 
programs allow journalists to upgrade skills or acquire new skills.

> sources of media equipment, newsprint, and printing facilities 
are apolitical, not monopolized, and not restricted.

> channels of media distribution (e.g., kiosks, transmitters, cable, 
internet, mobile) are apolitical, not monopolized, and not 
restricted.

> information and communication technology infrastructure 
sufficiently meets the needs of media and citizens.

Once an enthusiastic supporter, 
Shikhlinski acknowledges that it is not 
what it was originally intended to be: 
“We created this Foundation with good 
intentions. But look what is happening 
today. All it does is to give out money—
to newspapers that are dead already. 
In the absence of working economic 
mechanisms—with no market, no 
advertising—these papers will die again.”



MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2011140

However, the Press Council is not perceived as independent of 

the government.

Considering the quality of education available to journalism 

students, the panelists said that universities favor theoretical 

over practical knowledge. Baku State University and Slavic 

University do have in-house television and radio studios, 

however. In addition, in 2010, the State Foundation to 

Support Media organized meetings of heads of media with 

leading journalism students to foster internships. ANS TV 

offers the U.S.-Azerbaijan journalism Academy jointly with 

the U.S. Embassy that provides for three-month courses to 

broadcast journalists. AzTV also has its own program, the 

Television and radio Academy, for its entry-level journalists.

Azerbaycan Printing House remains the most used printing 

facility. Despite a number of new private print companies, 

the once state-owned Azerbaycan remains the cheapest. 

However, several opposition dailies, including Yen Musavat, 

have begun to rely on Chap Evi Publishing House, following a 

series of obstructions from Azerbaycan.

Media distribution remains restricted and politically driven. 

There is no reliable delivery of newspapers to the regions. 

The pro-government Azermetbuatyayim company delivers 

government newspapers only. Even in Baku, the capital 

city, there is a selective distribution of independent and 

opposition newspapers. For instance, in the past the chief 

of the Baku subway system banned sales of opposition 

newspapers in stations, based on his own political 

inclinations. The government has likewise directly interfered 

with distribution in the past, confiscating news kiosks of 

the privately held Qaya distribution company. These kiosks 

have not been returned despite a 2005 presidential decree 

ordering their restoration.

regarding Internet services, state-run Delta Telecom held 

onto its grip as a monopoly, and provided services to 

over thirty local Internet providers. Amid growing public 

dissatisfaction over Internet quality, in the spring of 2010, the 

government and Delta Telecom offered to introduce licensing 

regulations for secondary providers—a move that was 

criticized by independent experts and dismissed as a measure 

intended to pressure independent providers.

trade associations willing to help have very little power to 

improve protections for journalists. To date, there are no real 

publishers’ or online media associations.

Another marginally independent media rights organization, 

the Azerbaijani Committee for the Protection of journalists 

(not affiliated with the New York-based Committee to 

Protect journalists, which criticized this award), went so far 

as to identify President Ilham Aliyev winner of its “Friend 

of the Media” Award. The announcement and a glamorous 

presentation ceremony took place while Editor-in-chief 

Eynulla Fatullayev sat in prison, despite a ruling of the 

European Court of Human rights ordering his immediate 

release. The head of the committee, Aflatun Amasev, who 

is also chair of the Press Council, thanked the government 

leadership for efforts to protect and develop Azerbaijani 

media. Opposition leader Isa Gambar, a previous winner of 

the award himself, publicly gave his award away in a sign 

of protest.

Several professional organizations are active, but possess little 

power to change the media predicament. The journalists 

Union, active since Soviet times, is the largest journalists’ 

organization. According to Shikhlinski, the organization’s 

chair, the organization will survive only if its members pay 

their dues. A common perception that NGOs are incapable of 

drastically changing the situation affected the credibility of 

journalism associations.

Another body, the Press Council, bills itself as a regulatory 

body able to bring opposing sides to reconciliation and 

its fight against “blackmail media” continued in 2010. 

Another marginally independent media 
rights organization, the Azerbaijani 
Committee for the Protection of 
Journalists (not affiliated with the 
New York-based Committee to Protect 
Journalists, which criticized this award), 
went so far as to identify President 
Ilham Aliyev winner of its “Friend of the 
Media” Award.



141AzErBAIjAN

List of Panel Participants

Irada Tunjay, editor-in-chief, Adalet, Baku

Farid Qahramanov, reporter, Turan News Agency, Baku

Aytekin Alkhasli, reporter, ANS TV and radio, Gusar 

Natig jaffarli, blogger, Baku

Tarana Tarverdiyeva, media expert, Women’s Media Watch 

Azerbaijan, Baku 

Elchin Shikhlinki, editor-in-chief, Zerkalo and Ayna, Baku

Asad Yagubzade, representative Press Council, Baku

Alasgar mammadli media lawyer, IrEX, Baku

Tahir mammadov, head, Public relations Department, Public 

TV and radio, Baku 

Moderator and Author

Sevinc Osmanqizi, chairwoman, Women’s Media Watch 

Azerbaijan, Baku

The Azerbaijan study was coordinated by, and conducted in 

partnership with, Women’s Media Watch, Baku. The panel 

discussion was convened on January 11, 2011.




