
MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2010268

Turkmenistan

The government owns virtually all outlets and dictates all content—mostly 

consisting of praise for the president. Citizens must look to satellite television, 

radio, and, to a limited degree, the Internet for their information needs.



269

INTRODUCTION

Turkmenistan

IIn an apparent bid to improve its international standing, Turkmenistan is opening itself up slightly to the 

world. During the era of Saparmurat Niyazov, the previous president of Turkmenistan, such a statement would 

have been unthinkable. For 20 years, the state lived under the dictatorship of Niyazov, who gave himself 

the name Turkmenbashi (“Leader of all Turkmen”). He died in late 2006, reportedly of a heart attack, and 

former Health Minister Gurbanguly Berdymukhammedov became president in 2007. Observers denounced the 

election as neither free nor fair by international standards. 

A member state of the former Soviet Union, Turkmenistan is a rather isolated Central Asian state but is 

one of the region’s largest exporters oil and gas. Turkmenistan is actively trying to expand its gas routes; 

Berdymukhammedov recently launched a new gas pipeline to China through Uzbekistan and Kazakhstan 

and to the Indian Ocean. Leaders of Uzbekistan, Kazakhstan, and China attended the official opening of this 

important project in December 2009. Political observers say that the improved pipeline system is behind the 

country’s efforts to polish its international image.

Berdymukhammedov has made some improvements to the country’s pension, education, and health care 

systems. In addition, he abolished the law mandating visas to travel to areas of Turkmenistan bordering 

neighbor states. He also ordered the government to rewrite Turkmenistan’s constitution and legal codes, in 

order to meet international standards. Despite these gestures, the government continues to exercise strict 

control over the media, and freedom of speech is non-existent. The government owns virtually all outlets and 

dictates all content—mostly consisting of praise for the president. Citizens must look to satellite television, 

radio, and, to a limited degree, the Internet for their information needs.

Turkmenistan continues to draw the harshest international criticism for its repression of the freedom of speech. 

Once again, it landed on the Reporters Sans Frontières (RSF) “Enemies of the Internet” list in March 2010, 

and was labeled one of the worst violators alongside China and North Korea. RSF warned the international 

community against falling for the recent overtures, saying, “Turkmenbashi’s successor has been preparing this 

diplomatic offensive for some time, but one should not pin any hopes on his government’s change in tone. The 

Turkmen regime is hoping to woo the international community with a new approach, but we urge its potential 

partners to look at the realities of a country.”1

In the 2009 MSI, Turkmenistan scored 0.33 overall out of 5.00 possible, virtually unchanged from last year’s 

0.32 and still reflecting an “unsustainable, anti-free press” situation. While none of the objectives changed 

dramatically, scores dropped slightly in objectives 1 and 2, and scores rose slightly in objectives 3, 4, and 5. The 

biggest drop was again in Objective 1, freedom of speech.

1 IFEX, 23 September 2009. EU Trade Agreements Ignore Media Repression http://www.ifex.org/turkmenistan/2009/09/23/trade_abuses/

Turkmenistan








OVERALL
SCORE:
0.33



MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2010270

Annual scores for 2002 through 2006/2007 are available online at http://www.irex.org/programs/MSI_EUR/archive.asp

Turkmenistan AT A GLANCE

Media-Specific

>> Number of active print outlets, radio stations, television stations: Print: 
24 national and local papers, 15 magazines; Radio: 5; Television Stations: 5

>> Newspaper circulation statistics: Top two by circulation: Netralniy 
Turkmenistan (Russian language state-owned daily), Turkmenistan 
(Turkmen language state-owned daily) 

>> Broadcast ratings: N/A

>> News agencies: Turkmendovlethabarlary (state-owned)

>> Annual advertising revenue in media sector: N/A

>> Internet usage: 75,000 (2008 est., CIA World Factbook)

General

>> Population: 4,884,887 (July 2009 est., CIA World Factbook)

>> Capital city: Ashgabat

>> Ethnic groups (% of population): Turkmen 85%, Uzbek 5%, Russian 4%, 
other 6% (2003 est., 2009 est., CIA World Factbook)

>> Religions (% of population): Muslim 89%, Eastern Orthodox 9%, 
unknown 2%

>> Languages (% of population): Turkmen (official) 72%, Russian 12%, 
Uzbek 9%, other 7%

>> GNI (2008-Atlas): $14.26 billion (World Bank Development Indicators, 
2009)

>> GNI per capita (2008-PPP): $6,210 (World Bank Development Indicators, 
2009)

>> Literacy rate: 98.8% (male 99.3%, female 98.3%) (1999 est., CIA World 
Factbook)

>> President or top authority: President Gurbanguly Berdimuhamedow 
(since February 14, 2007)

0.
32

0.
30

0.
24 0.

82

0.
74

0.
73 0.
39

0.
21 0.
26 0.
31 0.
11 0.
14

0.
26

0.
23 0.
30

20
08

20
08

20
08

20
08

081020
09

20
10

20
10

20
09

1009

20
10

20
09

09

MEDIA SUSTAINABILITY INDEX: TURKMENISTAN

SU
ST

A
IN

A
B

IL
IT

Y

OBJECTIVES

U
N

SU
ST

A
IN

A
BL

E
M

IX
ED

 S
YS

TE
M

N
EA

R
SU

ST
A

IN
A

BI
LI

TY
SU

ST
A

IN
A

BL
E

U
N

SU
ST

A
IN

A
BL

E
A

N
TI

-F
RE

E 
PR

ES
S

Unsustainable, Anti-Free Press (0-1): 
Country does not meet or only minimally 
meets objectives. Government and laws 
actively hinder free media development, 
professionalism is low, and media-industry 
activity is minimal.

Unsustainable Mixed System (1-2): 
Country minimally meets objectives, with 
segments of the legal system and government 
opposed to a free media system. Evident 
progress in free-press advocacy, increased 
professionalism, and new media businesses 
may be too recent to judge sustainability.

Near Sustainability (2-3): Country has 
progressed in meeting multiple objectives, 
with legal norms, professionalism, and 
the business environment supportive of 
independent media. Advances have survived 
changes in government and have been 
codified in law and practice. However, more 
time may be needed to ensure that change is 
enduring and that increased professionalism 
and the media business environment are 
sustainable.

Sustainable (3-4): Country has media that 
are considered generally professional, free, 
and sustainable, or to be approaching these 
objectives. Systems supporting independent 
media have survived multiple governments, 
economic fluctuations, and changes in public 
opinion or social conventions.

FREE
SPEECH

PROFESSIONAL
JOURNALISM

PLURALITY OF
NEWS SOURCES

BUSINESS
MANAGEMENT

SUPPORTING
INSTITUTIONS



271

media, without any attempt to create or facilitate the 

creation of a professional public or private media industry in 

the country,” said one panelist.

In addition, Article 43 of the new constitution guarantees 

judicial protection of citizens’ dignity, private and political 

rights, and freedom. However, several panelists commented 

that the constitution does little in practice. Those rights 

“are very often violated, and the citizens face persecution 

by undercover authorities,” a panelist said. Another panelist 

added that “there is no legal protection available in cases 

of freedom of speech violations.” According to another 

journalist, “Legal guarantees of free speech do exist, but the 

practice is similar to how things were done in the USSR—on 

paper, you had liberal laws, but their practical enforcement 

was very different.” 

The law states that libel and invasion of privacy are criminal 

offenses. The libel law gives special protection to government 

officials, public figures, the state, and state symbols. The 

burden of proof is on the accused, and convictions can lead to 

as many as five years in prison and a fine up to “30 average 

monthly wages,” according to Turkmenistan’s press law.

The government requires mass media to have licenses to 

function in Turkmenistan. Licensing fees differ, depending on 

the applicant. Government entities, for example, do not have 

to pay a licensing fee to launch a newspaper in Turkmenistan. 

Turkmen individuals or corporations, on the other hand, must 

pay “100 times the size of the estimated average monthly 

wage,” as stated in the law. The State Publishing Association, 

Turkmenmetbugat, issues licenses, with approval of the 

Ministry of Internal Affairs and the Cabinet of Ministers. The 

government can reject an application for a variety of reasons, 

including a “negative” conclusion of the Turkmenmetbugat 

expert committee. “Private media outlets are denied licenses 

for political reasons,” said one of the panelists. 

The government owns and controls tightly all newspapers, 

magazines, television stations, and radio stations in 

Turkmenistan. All media organizations are officially censored, 

and journalists working for these organizations self-censor 

as a matter of professional survival. The president appoints 

and dismisses editors-in-chief. The only news agency in the 

country is the government’s Turkmendovlethabarlary (TDH). 

Furthermore, the president regularly and publicly tells the 

media what they should print and broadcast. During a 

meeting with Security Council of Turkmenistan in July 2009, 

he stated that “mass media has an important task for the 

patriotic upbringing of the young generation of the nation.” 

The government forces journalists to cover key political 

events and issues, such as the president’s meetings with 

foreign guests, as well as the development of the so-called 

Objective 1: Freedom of Speech

Turkmenistan Objective Score: 0.24

Turkmenistan’s score for Objective 1, down just slightly 

from last year’s 0.30, reflects the deteriorating situation in 

Turkmenistan for freedom of speech. Indicator 2 (licensing 

of broadcast media) dropped to the lowest possible score. 

Among individual indicators, scores remained about the same, 

but there were dramatic drops in indicators 3 (market entry) 

and 8 (media access to, and use of, foreign sources). Only 

indicator 7 (public access to information) even attained a 0.50. 

Freedom of speech is deteriorating in the country despite 

the fact that, on paper, the law provides comprehensive 

protection for freedom of expression and freedom of the 

press. Government officials either are unaware of laws or 

continue to ignore them. Although Berdymukhammedov 

announced his plans to reform media legislation, the panelists 

expressed skepticism. “The process is very slow, and the laws 

and regulations are not enforced because of the lack of 

political will of the government,” one panelist said.2 

According to another panelist, “We saw some willingness in 

2009, on the part of Turkmen authorities, including those 

responsible for media, to open up a little bit and consider 

examples of media development in the region. Still, little has 

been done, and willingness does not make up for the lack 

of legal and social norms protecting free speech and access 

to information.” Another panelist said, “Turkmenistan still 

operates on the basis of a 1991 press law.”

The Turkmen government ignores its own laws, controls all 

blacklists, and employs harassment to control journalists who 

write anything critical of national policies. “There is simply 

no free speech inside Turkmenistan,” said one panelist. “A 

culture of ‘access’ does not exist.” For those reasons and 

because of the fear of persecution, Turkmen journalists are 

quick to refuse opportunities to contribute to foreign mass 

media outlets. 

Article 28 of the new constitution (revised in September 2008) 

gives Turkmen citizens the right to freedom of conviction, 

expression, and information, provided that the information 

is not a state secret. The existing Law on the Press and Other 

Mass Media in Turkmenistan protects the freedom of the mass 

media and contains guarantees of freedom of information. 

However, one panelist said that these rights and freedoms 

remain on paper only. “What we have is state-controlled 

2 Due to the political environment in Turkmenistan, IREX did not 
conduct an in-country panel for Turkmenistan. This chapter represents 
desk research conducted on the situation, interviews, and the results 
of questionnaires filled out by several people familiar with the 
situation of media in the country.

Turkmenistan



MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2010272

particular. RFE/RL correspondent Soltan Achilova was accused 

of producing reports that criticized national policy, and she 

was interrogated for two days. She was not released until 

she signed an agreement to stop working for RFE/RL until she 

obtained formal press accreditation. 

Also detailed in the State Department report, RFE/RL reporter 

Gurbandurdy Durdykuliyev, in Balkanabat, was harassed 

in April. A Molotov cocktail hit his house, his house and 

car were vandalized, and his door was smeared with feces. 

The authorities disrupted the wedding of another RFE/

RL reporter’s family member, harassing the bride-to-be, 

and eventually turning off the electricity at the wedding 

reception. In July, the authorities pressured RFE/RL reporter 

Osman Halliyev to stop working for RFE/RL. When he refused, 

he reported that security authorities pressured administrators 

at his son’s school to expel his son. According to the panelists, 

Turkmenistan citizens, too, are successfully intimidated into 

silence. “Crimes against journalists cause public outcry only 

outside of the country. People inside are afraid of protesting 

against such crimes,” said one panelist.

As with all programs of study, journalism students must pass 

a number of examinations, including the state language, the 

sacred book of Ruhnama, and the history of Turkmenistan. The 

journalism program accepts only 10 students each year from 

the entire country. An admissions committee established by the 

Ministry of Education decides whom to admit to the program.

The US Department of State Human Rights Report on 

Turkmenistan noted that there is no independent oversight 

of accreditation procedures for journalists, the criteria is not 

clearly defined, and all foreign correspondents must apply for 

accreditation (and they only receive visas to cover specific events, 

such as conferences, where they can be monitored easily).3 One 

panelist noted that the licensing process is politicized.

Objective 2: Professional Journalism

Turkmenistan Objective Score: 0.73

This year’s score for professional journalism slipped just 

slightly from last year’s score, reflecting how little has 

changed in this area. The highest scores were awarded 

for indicators 6 (entertainment programming does not 

eclipse news) and 7 (facilities and equipment for gathering, 

producing, and distributing news are modern and efficient), 

following the state’s efforts to modernize printing houses and 

television stations. All panelists assigned the lowest possible 

3 US Department of State, 2009 Human Rights Report: Turkmenistan 
http://www.state.gov/g/drl/rls/hrrpt/2009/sca/136095.htm

tourist destination, Avaza, including new hotel openings, new 

agreements signed with foreign companies, etc. All coverage 

must be in favor of the government. 

All Turkmenistan journalists work for government media; 

the country has no independent media outlets. Those very 

few journalists who are brave enough to veer away and 

contribute to foreign media outlets must do so secretly. 

“Journalists working for Radio Free Europe/Radio Liberty 

[RFE/RL] are blacklisted; they are not allowed to travel abroad 

for training,” noted one panelist. 

The panelists said that authorities continue to have no regard 

for freedom of speech. Security services keep tabs on the 

media by visiting their offices, opening correspondence, 

monitoring journalists’ movements, and making it clear what 

subjects are permissible. 

Turkmenistan’s news is dominated by praise of the president, 

focuses disproportionately on the accomplishments, plans, 

and activities of government leaders. Material produced by 

the state news agencies, and subsequently broadcast on the 

state television and radio channels, differs very little. Turkmen 

journalists have few, if any, opportunities to work on their 

professional skills. 

US Department of State 2009 Human Rights Report details 

several serious incidents in 2009 where Turkmenistan’s 

government agents allegedly detained, harassed, and 

intimidated journalists and their families in 2009. Journalists 

working for RFE/RL seemed to be a favorite target, in 

Legal and social norms protect and promote  
free speech and access to public information.

FREE-SPEECH INDICATORS:

>	 Legal and social protections of free speech exist and are enforced.

>	 Licensing of broadcast media is fair, competitive, and apolitical.

>	 Market entry and tax structure for media are fair and 
comparable to other industries.

>	 Crimes against journalists or media outlets are prosecuted 
vigorously, but occurrences of such crimes are rare.

>	 State or public media do not receive preferential legal treatment, 
and law guarantees editorial independence.

>	 Libel is a civil law issue; public officials are held to higher 
standards, and offended parties must prove falsity and malice.

>	 Public information is easily accessible; right of access to 
information is equally enforced for all media and journalists.

>	 Media outlets have unrestricted access to information; this is 
equally enforced for all media and journalists.

>	 Entry into the journalism profession is free, and government 
imposes no licensing, restrictions, or special rights for journalists.



273

the television channels all report the same thing—praise for 

the president. Even news about problems, such as natural 

disasters and public health threats, are avoided, according to 

a Turkmen Initiative for Human Rights (TIHR) report. 

Again this year, no new data is available on Turkmen 

journalists’ salaries or whether they are sufficiently high to 

discourage corruption. However, this year’s panelists said 

that pay levels for journalists are not high, but average. One 

MSI panelist in 2007 said that journalists’ salaries are are 

comparable to average civil-servant salaries, and another 

believed that they are high enough to prevent corruption. 

Another 2007 panelist did not feel salaries were high enough 

to discourage corruption. To put corruption into context: In 

its 2008 Corruption Perceptions Index report, Transparency 

International ranked Turkmenistan as one of the world’s 

most corrupt countries, sharing 168th place (out of 180) with 

several countries, including Iran and Haiti. 

This year, panelists said that entertainment programming 

dominates the local media in particular—a change from last 

year’s assessment. Last year, this indicator earned a slightly 

higher score, and the panelists reported that people wanted 

more entertainment programming. The panelists this year 

said that people tend to get most information they need 

through television and satellite media. News programs are 

available according to a regular schedule. 

Most journalists agreed that all media outlets are well 

equipped with advanced technological facilities. Last year’s 

report noted the government’s plans to build a 211-meter-tall 

television tower in Ashgabat; plans have moved forward, and 

the Turkish Polimeks Company is expected to have the tower 

built by October 2011.

score to indicator 3 (journalists and editors do not practice 

self-censorship). 

All the panelists agreed that true journalism is nearly 

absent from Turkmenistan, as media exist exclusively 

for political gain. Panelists commented on the difficult 

conditions under which media members are expected to 

produce. “The local media environment remains under the 

strict control of the security agencies, and is used only to 

promote government policy and glorify the personality of Mr. 

Berdymukhammedov,” one panelist said. 

As an instrument of propaganda, journalism in Turkmenistan 

cannot meet professional standards of quality. “Turkmen 

journalists do not have the opportunity to show their 

professionalism,” one panelist said, and a working journalist 

remarked, “The shortage of professionalism affects the 

quality of journalism.” Turkmen journalists are not allowed to 

approach stories objectively or use diverse sources to produce 

news stories for mass media outlets. The very few journalists 

who contribute to foreign media outlets often do so under a 

pseudonym to avoid harassment. 

Domestic journalists and foreign news correspondents engage 

in self-censorship due to fear of government reprisal, but 

official censorship persists as well, as the state continues 

to prohibit reporting on opposing political views or any 

criticism of the president. Journalists working for the state 

media produce pro-government reports under pressure of 

state censorship. “No independent reporting exists,” said one 

journalist, while another journalist said, “Any coverage critical 

of government policies is banned.” 

The panelists gave various examples of governmental 

control of media leadership positions, including President 

Berdymukhammedov’s sacking of Begli Aliev, head of 

Turkmenistan’s state-run Altyn Asyr television channel. 

The channel announced that he was dismissed for “grave 

shortcomings in work and failing to perform duties entrusted 

to him.” No report was found detailing the replacement for 

Aliev. In addition, the government fired Annamyrat Poladow, 

editor-in-chief of the government newspaper Turkmenistan, 

for “health reasons.” Former editor-in-chief of Art and 

Literature, Amanmuhammet Repova, was appointed as the 

editor-in-chief of Turkmenistan on April 13, 2009. 

Journalists cover key political events and issues in the 

country—but in favor of the government, and as approved 

by their supervisors. “Editors may prevent reporters from 

covering certain events,” one journalist noted. “For example, 

the event connected with an armed clash in one of the 

residential districts of Ashgabat in 2008. The media covers 

no acts of protest. There is less talk about the spread of 

infectious diseases, like AIDS or swine flu.” Newspapers and 

Turkmenistan

Journalism meets professional  
standards of quality.

PROFESSIONAL JOURNALISM INDICATORS:

>	 Reporting is fair, objective, and well sourced.

>	 Journalists follow recognized and accepted ethical standards.

>	 Journalists and editors do not practice self-censorship.

>	 Journalists cover key events and issues.

>	 Pay levels for journalists and other media professionals are 
sufficiently high to discourage corruption.

>	 Entertainment programming does not eclipse news and 
information programming.

>	 Technical facilities and equipment for gathering, producing, 
and distributing news are modern and efficient.

>	 Quality niche reporting and programming exists (investigative, 
economics/business, local, political).



MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2010274

Others say that international sources are often exclusively 

negative in their coverage of domestic issues. At least 

one panelist reported that people say that the number of 

information sources available in Turkmenistan has increased 

considerably over the past year. In particular, they mention an 

increase in Internet access and the number of international 

channels available on satellite television, inclusive of Russian 

and Turkish outlets. One panelist said, “Despite an oppressive 

media environment and limited sources of news and 

information, many people in Turkmenistan consider it easy to 

find the news and information they want.”

People rely first on television for their information needs. 

Many households have two dishes—one to receive signals 

from Russia and one for signals from Turkey and Europe. 

These dishes receive hundreds of television and radio 

channels. “[People] are more likely to use Russian television 

stations for news and information—inclusive of ORT, Rossiya, 

NTV and Ren-TV channels—than they are Turkmen sources 

because of the variety of information and entertainment 

programming,” said one journalist. Another panelist said that 

some people watch local TV-4, Yashlik, and Miras channels. In 

addition, the government television station TV-4 retransmits 

Russia’s Channel 1 for about two hours per day—about 20 

minutes of which is devoted to news.

RFE/RL’s Turkmen-language broadcast, known as Azatlyk 

Radio, is the second major independent source of information 

in Turkmenistan and perhaps the best source of independent 

information on domestic affairs. RFE/RL correspondents are 

under severe pressure from the government, yet Azatlyk 

Radio manages to report—often comprehensively—on stories 

Objective 3: Plurality of News

Turkmenistan Objective Score: 0.26

Plurality of news sources improved just slightly over last 

year’s score, although most indicator individual scores did 

not change dramatically from the previous year. Indicator 6 

(ownership transparency) received the lowest possible score.

Currently, Turkmenistan has five television channels, including 

one international channel, four radio stations, 24 newspapers, 

and 16 magazines. The fifth television channel, known as 

Turkmen Ovazy, broadcasts music and came on the air in 2009. 

According to the US Department of State’s 2009 Human 

Rights Report on Turkmenistan, “The government 

continued its ban on subscriptions to foreign periodicals 

by nongovernmental entities, although copies of the 

Russian newspaper Argumenti I Fakti and other nonpolitical 

periodicals appeared occasionally in the bazaars.”4 In June, 

the government began permitting state agencies and 

institutions to acquire subscriptions to foreign academic 

and scientific periodicals. However, officials continue to 

claim that foreign publications are widely available. “There 

are no prohibitions to accessing foreign press,” said a 

teacher from the Institute of International Relations of the 

Ministry of Foreign Affairs during the Central Asian Media 

Conference, held in October 2009 in the capital city of the 

Kyrgyz Republic. 

The US Department of States Human Rights Report 

on Turkmenistan noted, “Almost all print media were 

government financed. Except for the private but government-

sanctioned Turkish newspaper Zaman, which reflected the 

views of the state newspapers, the government imposed 

significant restrictions on the importation of foreign 

newspapers.”5 One panelist added that “people consider 

newspapers particularly untrustworthy, as they are full of 

propaganda; there are publications that are paid for and do 

not contain real information.” The government controls radio 

and local television as well, but satellite dishes providing 

access to foreign television programming are scattered 

throughout the country. Citizens also receive international 

radio programs through satellite television access. 

The panelists had mixed opinions on the reliability of 

domestic coverage by international news sources. Some state 

international broadcasters—for example, Azatlyk Radio (RFE/

RL Turkmen Service)—cover topics that local sources do not. 

4 US Department of State, 2009 Human Rights Report: Turkmenistan: 
http://www.state.gov/g/drl/rls/hrrpt/2009/sca/136095.htm
5 US Department of State, 2009 Human Rights Report: Turkmenistan: 
http://www.state.gov/g/drl/rls/hrrpt/2009/sca/136095.htm

Multiple news sources provide citizens  
with reliable and objective news.

PLURALITY OF NEWS SOURCES INDICATORS:

>	 A plurality of affordable public and private news sources (e.g., 
print, broadcast, Internet) exists.

>	 Citizens’ access to domestic or international media is not 
restricted.

>	 State or public media reflect the views of the entire political 
spectrum, are nonpartisan, and serve the public interest.

>	 Independent news agencies gather and distribute news for print 
and broadcast media.

>	 Independent broadcast media produce their own news programs.

>	 Transparency of media ownership allows consumers to judge 
objectivity of news; media ownership is not concentrated in a 
few conglomerates.

>	 A broad spectrum of social interests are reflected and 
represented in the media, including minority-language 
information sources.



275

As a result of the firm state monopoly over the media, 

transparency of media ownership is not an issue. Everyone 

understands that the government owns virtually all aspects of 

the media sphere.

All media in Turkmenistan are in the Turkmen language. 

The only minority-language publications available are the 

national, general interest, Russian-language daily newspaper 

Neytralniy Turkmenistan and the advertising paper Habarlar, 

which is published both in Russian and Turkmen, according 

to Kronika Turkmenistan. Publications are not available in 

the languages of Turkmenistan’s other minorities. About 20 

percent of the people living in Turkmenistan are not ethnic 

Turkmen, though the figure differs from source to source. 

However, the US Department of State lists 72 percent of the 

population as Turkmen ethnic. 

Objective 4: Business Management

Turkmenistan Objective Score: 0.14

Objective 4 barely changed from last year’s MSI study. 

Indicator 2 (media receive revenue from a multitude of 

sources) dropped to the lowest possible score. Objective 4 

(advertising revenue as a percentage of total revenue in 

line with accepted standards) fell as slightly as well, but 

most other indicators rose just enough to score close to the 

objective average. Poor performance for this objective comes 

down to the government’s dominance over the economy and 

its payment for all media expenses from the state budget. 

Turkmenistan’s economy, like all other aspects of Turkmen 

society, is controlled by the government. Its economy is 

one of the least free in the world, ranking 171 out of 

179 nations in a 2010 Heritage Foundation report on 

economic freedom. “Regulation is opaque, enforcement is 

inconsistent, and cronyism is rampant. Foreign investors face 

a highly politicized and corrupt system. Financing is largely 

controlled by the government. Property rights are enforced 

intermittently, and corruption remains widespread,” the 

report said.6

All domestic mass media are under strict state control and 

financed by the government of Turkmenistan. “Without 

private media, there cannot be a media market,” one 

panelist said. “There are no media businesses, and there is no 

editorial independence.” The only newspaper to approach 

independence, Zaman, is under control as well and has 

limited editorial independence, according to one panelist. 

6 2010 Index of Economic Freedom, Heritage Foundation. http://www.
heritage.org/index/Country/Turkmenistan

that local media will not touch. Listeners are attracted to 

information particularly about domestic events, including a 

broad spectrum of social interest issues. Foreign mass media 

outlets, including RFE/RL, approach many controversial stories 

that are not reported upon inside Turkmenistan. Examples 

include when Turkmen and Chinese workers clashed in 

eastern Turkmenistan, when Turkmenistan banned students 

from studying at foreign private universities, and a bus 

accident that killed 10 Turkmen children. In addition, no state 

media reported on Turkmenistan’s denial of entry to US Peace 

Corps volunteers in August. 

Internet access increased modestly during the year. 

Government-owned Turkmen Telecom remains the main 

provider to the general population. It continues to issue 

new Internet accounts to businesses and organizations, and 

reportedly began issuing new accounts to private individuals 

for the first time in years. Turkmenistan has approximately 

15 state-owned Internet cafés nationwide, and multiple 

NGO-sponsored facilities, private businesses, and business 

centers have been granted Internet access. However, the 

government’s administrative requirements for connection, 

including a signature from the local police station, continue 

to impede access. The government monitors citizens’ e-mail 

and Internet usage, and cuts service for accounts used to visit 

sensitive websites. 

Although the government reduced Internet cafe fees to 

approximately ($2) per hour in April 2009, access remains 

prohibitively expensive for the average citizen, considering 

that the average salary in Turkmenistan is about $200 

(depending on the region). 

Access to specific websites remains inconsistent. In March, the 

government allowed the Russian cellular telephone provider 

MTS to begin providing mobile Internet service to its business 

customers, including citizens. According to a Turkmenistan.

ru news story, the government also granted free Internet 

access to disabled customers from some select secondary-level 

schools. In June, MTS was able to offer this service to all of its 

customers—more than 800,000 subscribers by year’s end.

The content of government media outlets varies little, 

presenting only one point of view. For the last several 

years, the government has provided extensive funding 

to Turkmen mass media outlets, including television, in 

order to aid production of their own stories and programs. 

Before that, Turkmen television stations simply replayed 

certain programs over and over to fill airtime. But now, 

channels have the latest cut equipment, cassettes, cameras, 

and other technologies. According to the panelists, 

television stations have been equipped enough to produce 

live programs since 2003.

Turkmenistan



MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2010276

Objective 5: Supporting Institutions

Turkmenistan Objective Score: 0.30

Short-term trainings organized by OSCE and UNDP offices in 

Turkmenistan lifted Objective 5 just slightly, with indicator 

5 (short-term training opportunities) scoring well over 1.0. 

In fact, no other Turkmenistan MSI indicators even came 

close to 1.0. All other indicators remained almost the same 

as last year, and indicators 1 and 2 (trade associations and 

journalists’ associations) received the lowest scores possible.

Turkmenistan has no trade associations or professional 

associations that represent the interests of the media, provide 

member services, or work to protect journalists’ rights. 

In theory, the Institute for Democracy and Human Rights 

under the President of Turkmenistan exists to handle these 

functions. Yet “journalists do not receive support from this 

institution,” one panelist said. 

Essentially, Turkmenistan has no need for an association of 

media owners, since the government is virtually the only 

owner. The law does not protect workers’ rights to form 

unions. Again this year, no new information available on 

unions is available, but at least two unions for journalists 

were operating in 2007. The Union of Journalists of 

Turkmenistan was founded in 1992 with a charter that 

included “the protection of [journalists’] interests against 

state and public organizations, founders, and publishers 

of the media,” according to a 2001 IWPR article by Nazik 

Ataeva.7 But as reported in last year’s MSI, this union is an 

ineffective, quasi-governmental organization that represents 

government workers to the government, according to a 2007 

panelist familiar with its operations. The non-governmental 

Shamchirag Association of Journalists of Turkmenistan, which 

has existed for at least eight years, is apparently little better. 

“There are also no non-state institutions engaged in media 

development; no professional associations except for the old 

Soviet-style Union of Journalists that seems to exist only on 

paper,” added one panelist.

Workers in the NGO sector are subjected to the same kind 

of pressure as independent journalists. Most nominal NGOs 

are actually controlled by the government, and independent 

NGOs or informal organizations face government persecution. 

“NGOs supporting free speech and the independent media 

are prohibited in the country,” confirmed one panelist. 

Although the constitution and law provide for freedom of 

association, the government restricts this right in practice. 

7 Ataeva, Nazik. June 1, 2001. “Obedient Turkmen Media.” 
Institute for War and Peace Reporting (IWPR) http://www.iwpr.
net/?p=rca&s=f&o=176174&apc_state=henirca2001

Government funding, mandatory subscriptions, and a small 

amount of advertising support the state-run media. Given 

that Turkmenistan has no independent media of which to 

speak, and the government pays for all media, editors and 

media managers are under no pressure to worry about 

advertisements or other income issues. However, at least 

one study participant said that advertising is developing in 

Turkmenistan, with the rise of the foreign investment in the 

country’s economy. “The private sector does use the print 

media and television for advertisement,” another panelist 

added. Quoting a television journalist from the capital city, 

IWPR reported, “It is very difficult for an NGO to place an 

ad…” 

Also, IWPR reported that a representative of an NGO in 

Ashgabat said that he asked state television to help him 

produce an advertisement to be shown on World AIDS Day on 

December 1, but it turned him down, saying that the health 

ministry would need to grant special permission.

“There are limited possibilities for market research,” said 

one panelist. “Yet there are restrictions for media outlets 

to conduct in-country research to obtain information about 

the audience demographics and preferences.” However, RFE/

RL reported that it conducted an in-country survey with a 

small focus group in 2008 and 2009—the first time it had 

undertaken such a survey.

Broadcast media have no ratings system. The circulation 

figures that the government maintains for its print 

publications are inflated by the system of mandatory 

subscriptions. Government employees, who represent the 

majority of employed people in the country, have long been 

forced to subscribe to government publications. 

Independent media are well-managed 
businesses, allowing editorial independence.

BUSINESS MANAGEMENT INDICATORS:

>	 Media outlets and supporting firms operate as efficient, 
professional, and profit-generating businesses.

>	 Media receive revenue from a multitude of sources.

>	 Advertising agencies and related industries support an 
advertising market.

>	 Advertising revenue as a percentage of total revenue is in line 
with accepted standards at commercial outlets.

>	 Independent media do not receive government subsidies.

>	 Market research is used to formulate strategic plans, enhance 
advertising revenue, and tailor products to the needs and 
interests of audiences.

>	 Broadcast ratings and circulation figures are reliably and 
independently produced.



277

Another panelist gave an account of an incident involving the 

government and an international group of journalism students. 

“This summer, about 50 students from the American University 

of Central Asia based in Bishkek were prevented from 

travelling at the Ashgabat airport. The Turkmen authorities 

gave no explanation for this ban. Journalism students were 

among the banned students. This bizarre situation created fear 

for the students studying abroad regarding whether they’d be 

able return to their home after their study.”

Short-term training opportunities exist, but they are possible 

only with the support of international organizations such as 

OSCE and UNDP, and according to one panelist, “they are 

available only for journalists designated by the state.” In 2009, 

there were training courses on writing about health topics and 

classes on general skills for journalists. A two-week course in 

November sponsored by the OSCE trained journalism students 

at the Foreign Ministry’s Institute for International Relations. 

Specifically, the training addressed ethics for journalists, legal 

issues, press freedom, and the globalization of the media. It 

also helped students build writing and interviewing skills.

To regulate domestic printing and copying activities, the 

government requires all publishing houses and printing and 

photocopying establishments to obtain registration licenses 

for their equipment. Additionally, the government owns all 

publishing companies. Publications on topics that are out 

of favor with the government, including fiction, are not 

published. Channels of media distribution are under state 

ownership as well. Only some kiosks are in private hands. 

In the panelists’ experience, the Turkmenistan media sector 

has qualified journalists, but due to editorial pressure, 

expected self-censorship, and government control, journalists 

have no choice but to cover assigned events only, and 

in a pro-government way. To gently encourage Turkmen 

journalists despite these seemingly insurmountable obstacles, 

the panelists suggested that the international community 

concerned with freedom of the press should work with the 

government (such as the Ministry of Communications and 

Culture) because the top officials dictate what to cover and 

how to approach subject matter. 

“I am not convinced they can achieve much,” one journalist 

noted. “Even the best-trained journalist will have no room 

to maneuver.” 

List of Panel Participants

Due to the political environment in Turkmenistan, IREX did not 

conduct an in-country panel for Turkmenistan. This chapter 

represents desk research conducted on the situation, interviews, 

and the results of questionnaires filled out by several people 

familiar with the situation of media in the country.

The law requires all NGOs to register with the Ministry of 

Justice (MOJ) and all foreign assistance to be registered with 

the Ministry of Economics and Development and the MOJ, 

and coordinated through the Ministry of Foreign Affairs. 

Unregistered NGO activity is punishable by fines, short-term 

detention, and confiscation of property. The government 

routinely denies registration to NGOs and other private 

organizations, using subjective criteria.

Journalism education is in its infancy, and short-term trainings 

are scarce. For students wanting to pursue a journalism 

degree, studying journalism abroad is the only way to study 

and train effectively. 

In the panelists’ experience, a candidate has no way to get 

admitted into the only journalism program of Turkmenistan 

without personal connections to top-ranking officials from the 

Ministry of Communications and Culture and/or the Ministry 

of Education. The reason is that the program accepts only 10 

students per year from among the 115,000 to 130,000 students 

across Turkmenistan that graduate from secondary-level 

schools each year and wish to continue their studies at 

universities. The Ministry of Education has a policy to 

distribute equal admission from all five regions of the country, 

and of the two students accepted from each region, one is 

from the region’s main city and the other from a rural area. 

Two programs in journalism were established this year 

at the newly opened Institute of International Relations, 

which cooperated with the OSCE for short-term trainings. 

But according to one journalist, the programs “are all 

state-controlled, and access for study is limited.” According to 

a teacher from the institute, Osman Hemzayev, the programs 

can accept up to 10 new students for the program. 

“There are opportunities for students to get a journalism 

degree abroad, but it is problematic,” one panelist said. 

Turkmenistan

Supporting institutions function in the 
professional interests of independent media.

SUPPORTING INSTITUTIONS INDICATORS:

>	 Trade associations represent the interests of private media owners 
and provide member services.

>	 Professional associations work to protect journalists’ rights.

>	 NGOs support free speech and independent media.

>	 Quality journalism degree programs that provide substantial 
practical experience exist.

>	 Short-term training and in-service training programs allow 
journalists to upgrade skills or acquire new skills.

>	 Sources of newsprint and printing facilities are in private hands, 
apolitical, and unrestricted.

>	 Channels of media distribution (kiosks, transmitters, Internet) are 
private, apolitical, and unrestricted.




