
MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2010216

“The year of 2009 could be called legislatively regressive,” said Diana 

Medvednikova Okremova. “The world community unanimously stated that 

the laws adopted invalidate all attempts of Kazakhstan to reconcile itself with 

democratic states, [and] that these laws discredit the state in the eyes of the 

global community—even more so in view of its OSCE chairmanship.

Kazakhstan



217

INTRODUCTION

IIn 2009, the Organization for Security and Cooperation in Europe (OSCE) selected Kazakhstan to assume 

the rotating chair for 2010. As the first former successor state of the USSR to have this honor, Kazakhstan 

had potential momentum for a new democratization. Citizens anticipated the enhancement of democratic 

reforms and legislative amendments in the sphere of civil society and media development.

Instead, this year proved disappointing for civil activists and media practitioners. Just before taking the 

OSCE chairmanship, Kazakhstan adopted two laws on Internet regulation and on recognition of private 

life immunity. The first law equates the Internet with mass media (with all the disadvantages as written 

in Kazakh law), while the second law provides for up to five years of imprisonment for the publication 

of “illegally collected information” on a person’s private life. In addition, the state reshaped restrictive 

amendments into, as journalists described it, a “patched” law on mass media.

“The year of 2009 could be called legislatively regressive,” said Diana Medvednikova Okremova. “The world 

community unanimously stated that the laws adopted invalidate all attempts of Kazakhstan to reconcile 

itself with democratic states, [and] that these laws discredit the state in the eyes of the global community—

even more so in view of its OSCE chairmanship. Yet the laws were adopted. It is worth noting that no serious 

consequences in relation to these have been recorded so far.”

Various media-related protests and large media forums colored the year also. The politicized manslaughter 

trial of human rights advocate Evgeny Jovtis served as a rallying point for proponents of enhanced civil 

rights. The Eurasian Media Forum annual conference, chaired by the president’s eldest daughter, convened 

in April. According to its website, the forum “facilitates the professional development of the Eurasian 

media and promotes international public understanding of Eurasian issues,” among other goals. During 

discussions of Internet regulation at this meeting, members of the “For Free Internet!” movement picketed 

near the forum. Almost all of them were arrested. The delegate from Respublica, Evgeniya Plakhina, rushed 

the conference hall and told the international delegates of the legislative changes described above.

In a positive development, 2009 saw the convening of the second annual Media Kurultai, a professional 

conference for media, NGOs, and officials. This was an important step for the dialogue between the 

authorities and media; it allowed the NGOs to describe their work and challenges, and the problems of 

Kazakh-language media were spelled out for the first time.

K
azakhstan








OVERALL
SCORE:
1.44

Kazakhstan



MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2010218

Annual scores for 2002 through 2006/2007 are available online at http://www.irex.org/programs/MSI_EUR/archive.asp

Kazakhstan AT A GLANCE

Media-Specific

>> Number of active print outlets, radio stations, television stations:  
Print: 937 total, 5 main daily papers, 6 other main weeklies; Radio: 4 
main stations, over 40 total; Television Stations: 14 local cable networks

>> Newspaper circulation statistics: Top three: Vremja (private, Russian 
language), Karavan (private, Russian language)

>> Broadcast ratings: Top four television stations: Khabar TV, Kasakh TV 
(Kazakhstan 1), KTK (Kazakh Commercial TV), El-Arna

>> News agencies: Kazinform (state-owned), Interfax Kazakhstan, KazTAG, 
Kazakhstan Today

>> Annual advertising revenue in media sector: $60 million (2007, Video 
International Analytical Center)

>> Internet usage: 2,300,000 (2008 est., CIA World Factbook)

General

>> Population: 15,399,437 (July 2009 est., CIA World Factbook)

>> Capital city: Astana

>> Ethnic groups (% of population): Kazakh 53.4%, Russian 30%, 
Ukrainian 3.7%, Uzbek 2.5%, German 2.4%, Tatar 1.7%, Uygur 1.4%, 
other 4.9% (1999 census, CIA World Factbook)

>> Religions (% of population): Muslim 47%, Russian Orthodox 44%, 
Protestant 2%, other 7% (CIA World Factbook)

>> Languages (% of population): Kazakh 64.4%, Russian (official) 95% 
(2001 est., CIA World Factbook)

>> GNI (2008-Atlas): $96.24 billion (World Bank Development Indicators, 
2009)

>> GNI per capita (2008-PPP): $9,690 (World Bank Development Indicators, 
2009)

>> Literacy rate: 99.5% (male 99.8%, female 99.3%) (1999 est., CIA World 
Factbook)

>> President or top authority: President Nursultan A. Nazarbayev (since 
December 1, 1991)

1.
36

1.
24

1.
47

1.
49

1.
44

1.
14

1.
74

1.
40

1.
35

1.
11

1.
43

1.
34

1.
68

1.
39

1.
90

1.
44

1.
25

1.
77 1.

85

1.
51

20
01

20
08

20
09

20
10

20
01

20
08

20
09

20
10

20
01

20
08

20
09

20
10

20
01

20
08

20
09

20
10

20
01

20
08

20
09

20
10

MEDIA SUSTAINABILITY INDEX: Kazakhstan

SU
ST

A
IN

A
B

IL
IT

Y

OBJECTIVES

U
N

SU
ST

A
IN

A
BL

E
M

IX
ED

 S
YS

TE
M

N
EA

R
SU

ST
A

IN
A

BI
LI

TY
SU

ST
A

IN
A

BL
E

U
N

SU
ST

A
IN

A
BL

E
A

N
TI

-F
RE

E 
PR

ES
S

Unsustainable, Anti-Free Press (0-1): 
Country does not meet or only minimally 
meets objectives. Government and laws 
actively hinder free media development, 
professionalism is low, and media-industry 
activity is minimal.

Unsustainable Mixed System (1-2): 
Country minimally meets objectives, with 
segments of the legal system and government 
opposed to a free media system. Evident 
progress in free-press advocacy, increased 
professionalism, and new media businesses 
may be too recent to judge sustainability.

Near Sustainability (2-3): Country has 
progressed in meeting multiple objectives, 
with legal norms, professionalism, and 
the business environment supportive of 
independent media. Advances have survived 
changes in government and have been 
codified in law and practice. However, more 
time may be needed to ensure that change is 
enduring and that increased professionalism 
and the media business environment are 
sustainable.

Sustainable (3-4): Country has media that 
are considered generally professional, free, 
and sustainable, or to be approaching these 
objectives. Systems supporting independent 
media have survived multiple governments, 
economic fluctuations, and changes in public 
opinion or social conventions.

FREE
SPEECH

PROFESSIONAL
JOURNALISM

PLURALITY OF
NEWS SOURCES

BUSINESS
MANAGEMENT

SUPPORTING
INSTITUTIONS

Annual scores for 2002 through 2006/2007 are available online at http://www.irex.org/programs/MSI_EUR/archive.asp



219

journalists, bloggers, and the public into a social force. The 

more pessimistic panelists said that acknowledging a social 

group, or speaking of any real level of solidarity, would be 

premature. “I think that to mention blogs as a type of civil 

journalism is too early. This is a crowd of disconnected users, 

who prefer gossiping or cursing, rather than fighting for 

their rights. And the existing movement ‘For Free Internet!’ 

is perceived by many as technically illiterate and noisy, rather 

than a real social force,” panelist Yaroslava Naumenko said.

At the end of the year, official applications from bloggers and 

other citizens registered online, in accordance with the newly 

adopted law on the Internet, surprised local officials.

The Ministry of Culture and Information still issues licenses, 

and according to Naumenko, “television broadcast licensing 

remains a closed and corrupt sphere in Kazakhstan.” During 

2009, the license competitions committee conducted just 

one contest, distributing 18 FM radio channels in large cities 

and four regional radio channels. After the contest, the 

government suspended issuance of frequencies pending the 

transition to digital broadcasting. However, the panelists 

are not convinced that the moratorium can hold out until 

digitization takes place. As panelist Beisen Kuranbek stated, 

likely this limitation would be released first, as happened in 

Russia, and frequencies would be “unfrozen.”

Kazakhstan’s approach to digital conversion has raised many 

questions and objections, according to the panelists. The state 

has repeatedly referred to an absence of radio frequencies, 

but an air of secrecy surrounds government allocations. 

Even the members of the frequency distribution committee 

have no information on the availability of frequency bands. 

Panelists also questioned the concept development and the 

main stages of program implementation (such as creation 

and maintenance of multiplexes, purchase of set boxes, 

and training of personnel). The state-owned Arna-Media is 

entrusted with those responsibilities.

According to panelist Sholpan Zhaksybaeva, executive 

director of the National Association of Television and 

Radio Broadcasting Companies of Kazakhstan (NAT), “the 

holding consisting of Kazteleradio, other public channels, 

and newspapers will not promote the interests of non-state 

broadcasters. Any enterprise, whether it is public or private, 

tends to gain profit. Since it is obvious that Arna-Media will 

not gain profit from its own media companies, its whole 

profit will be gained from private and non-state media 

companies exclusively.”

Zhaksybaeva also lamented the lack of citizen input in the 

conversion process and the related possible consequences for 

private media. “There has been no public discussion on the 

transition to digital television in Kazakhstan. It is presented 

Objective 1: Freedom of Speech

Kazakhstan Objective Score: 1.49

Legal provisions regulating mass media activities in 

Kazakhstan are controversial. The constitution supports 

freedom of speech, but law enforcement is based on other 

key legislation that restricts this freedom. Authorities can 

detain journalists and sentence them to imprisonment, 

based on the criminal code; a civil code provides broad 

opportunities for officials to ruin media companies; and an 

administrative code empowers authorities to close media 

companies and confiscate their property. According to the 

panelists, if 20 percent of all norms protect freedom of 

speech, 80 percent threaten it.

“Everything is relative; we can compare the situation with 

even more closed and totalitarian regimes in our region and 

see that our situation is still more or less free. But if we speak 

about true freedom and mechanisms of its protection, the 

tremendous gap between Kazakhstan and countries with 

developed democratic institutions becomes obvious,” panelist 

Tamara Kaleeva said.

Kazakhstan has legal norms that place responsibility on 

officials to refrain from obstructing professional activity and 

providing false information. But according to the panelists, 

journalists did not take advantage of these provisions in 2009, 

nor did they attempt to lobby for adoption of the law on 

access to information1 to protect broadcast journalists. “In 

2009, Kazakhstan started developing a new information law.2 

Officials indicate this law is going to be progressive; however, 

NGO experts involved in the bill’s development are less 

certain,” panelist Olga Kaplina said.

Practically speaking, Kazakhstan has no social mechanisms 

to protect freedom of speech. The panelists expressed the 

belief that freedom of speech is an abstract value for civil 

society, and the wider public is not ready to fight for it. When 

authorities manage to suppress media freedoms, citizens 

just vote against biased media with their remote controls, 

switching to foreign television through cable or satellite. 

Panelist opinions were split on the development of the 

online protest group “For Free Internet!” Some of the more 

optimistic panelists believe that this civil movement, which 

emerged in response to the law on Internet, helped unify 

1 The Law on access to information is included in the state plan 
until 2014. Public discussion is conducted around broader access 
to information, rather than around access to socially important 
information in journalism. Within the frame of the projects supported 
by the international organizations, officials went to foreign countries 
to become familiar with European practice. However, despite this 
investment, a quality law has still not been developed.
2 http://www.medialawca.org/document/-1833 

Kazakhstan



MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2010220

Kazakh law treats media businesses like any other type of 

business, without providing any preferences or imposing 

any additional requirements, according to the panel. Several 

years ago, media companies received a customs break on 

the importation of media equipment. This privilege allowed 

media companies to import expensive equipment, although it 

quickly became obsolete and needed frequent replacement. 

Later on, this critical privilege was canceled, and despite 

lobbying from NGOs and business associations, a return 

looks unlikely. “The customs benefit for media companies 

is crucial. After all, media equipment must be replaced 

more frequently, as opposed to, for example, vehicle repair 

equipment,” panelist Gulnara Asanbaeva said.

Recently, the state applied a zero VAT rate for media 

enterprises, which stirred up controversy and provoked 

different reactions from various outlets. In autumn 2009, 

an anti-crisis council of media managers5 was established 

to unite large media companies. The council applied to 

the government to return the zero VAT rate. Some media 

NGOs objected: The president of the Kazakhstan Association 

of Newspaper Publishers, Sergey Mirolyubov, stated that 

such a privilege could indirectly cause growth of salaries of 

mass-media partner companies.6 Private media companies 

with relatively low revenue also objected, since payments 

other than VAT impact their bottom line. They argued that 

large media companies that also had a zero VAT rate would 

get additional power, and could force small media companies 

out of business.

5 http://www.internews.kz/newsitem/13-10-2009/9220 \
6 http://izdatel.kz/community/interview/1176121810-sergejj-miroljubov-
gazetam-nuzhno.html

as a small technical innovation. Not a single dialogue took 

place between the state, broadcasters, civil society, and the 

public, outside of the conference of NAT Kazakhstan ‘Digital 

Broadcasting: Technical Revolution and the Interests of Society.’ 

The public’s lack of awareness will facilitate easy repression of 

any dawning of non-state television in Kazakhstan.”

Aside from the issues they identified around future 

digitization, the panelists said that the current practice of 

frequency band allocation is problematic. They charged 

that a contest conducted in April was fraught with multiple 

violations, many centering around TOO Elorna Tynysy, a 

newly established company viewed as pro-government. TOO 

Elorna Tynysy received all 18 frequency bands, and according 

to the panelists, it is affiliated with the television and radio 

company Era,3 which obtained frequency bands despite 

violations last year. The panelists took special note that the 

company obtained its license for broadcasting two weeks 

before the formal contest for frequency bands allocation. 

Technically, the company obtained its frequency band legally, 

since other contenders failed to prepare their documents to 

the correct specifications (some applicants failed to number 

the pages of their proposals, others failed to bind the pages 

properly, etc). Criteria such as experience, the company’s 

reputation, and the high quality of broadcasting content in 

other cities were not taken into consideration as important 

factors, panelists claim.

Kostanai TV, a very reputable company with five years 

of operational history, lost the 2009 competition based 

on formalities. The contest committee includes only two 

representatives of civil society: one is a representative of 

NAT, which protects the interests of its members; and one 

usually represents a government-owned NGO.4 Only the NAT 

representative can present objections—which typically do not 

carry any weight. NAT and other media organizations have 

attempted and failed so far to remove the licensing function 

from the Ministry of Culture and Information and facilitate a 

transparent process for issuing frequency bands.

For now, cable and satellite television appear to present 

more development opportunities. Media companies can raise 

signals to Yamal, Intelsat, or Sputnik satellites. In addition, 

a foreign television channel, K+, broadcasts via satellite to 

Kazakh territory.

3 There are rumors that the television station Era actually belongs 
to the prime minister, Masimov Karim. According to panelists, the 
management composition in the new company Elorna Tynysy matches 
Era. Therefore, the fact that this company got its frequency band 
was not just coincidental. That is why Masimov Karim is against the 
proposed version of “Concept for transition to digital broadcasting,” 
according to which withdrawal of the frequency band is possible.
4 The composition of the contest committee is determined by the 
ministry.

Legal and social norms protect and promote  
free speech and access to public information.

FREE-SPEECH INDICATORS:

>	 Legal and social protections of free speech exist and are enforced.

>	 Licensing of broadcast media is fair, competitive, and apolitical.

>	 Market entry and tax structure for media are fair and 
comparable to other industries.

>	 Crimes against journalists or media outlets are prosecuted 
vigorously, but occurrences of such crimes are rare.

>	 State or public media do not receive preferential legal treatment, 
and law guarantees editorial independence.

>	 Libel is a civil law issue; public officials are held to higher 
standards, and offended parties must prove falsity and malice.

>	 Public information is easily accessible; right of access to 
information is equally enforced for all media and journalists.

>	 Media outlets have unrestricted access to information; this is 
equally enforced for all media and journalists.

>	 Entry into the journalism profession is free, and government 
imposes no licensing, restrictions, or special rights for journalists.



221

roughed up one of print house staff members, three staff 

members were taken away, and several staff members were 

locked in the building of the print house and denied access to 

lawyers or members of the media. Copies of Golos Respubliki 

were removed from the printing press and taken away. 

Adil Soz reported that this incident was perpetrated by the 

Finance Police.

The authorities favor “quieting down” journalists with legal 

tactics. In early January 2009, authorities detained Ramazan 

Esergepov, the editor-in-chief of Alma-Ata Info, straight from 

an Almaty hospital, with no regard for his health condition. 

The authorities deemed Esergepov’s publication of the article 

“Who rules the country—president or NSC?” a criminal 

act, invoking the provision against “illegal collection and 

dissemination of information containing state secrets” and 

“abuse of power.” The court found him guilty and convicted 

him to three years in prison. Appeals failed.

By law, there should not be any advantages for either state 

or independent media. However, in practice, public/state 

media and private media companies linked to key politicians 

enjoy considerable advantages. According to panelist Erjan 

Suleimenov, “Dariga Nazarbaeva [the eldest daughter of the 

president] has media holdings that distribute products at very 

low prices, and related enterprises enjoy privileged tax rates.”

Naumenko agreed and provided another example. “State 

newspapers receive tremendous amounts of money, and this 

information is not available to the general public. Let’s say 

in Pavlodar, where the average salary is KZT 30,000 [$200], 

a journalist from Zvezdy Priirtyshiya received KZT 100,000 

[$675] before the crisis, and a column writer who wrote brief 

articles once every two weeks received KZT 70,000 [$475]. In 

state newspapers, the rates are even higher. Of course, the 

work of journalists should be compensated, but not from 

the pockets of taxpayers. Some of these journalists go on 

assignments all over the world, eating well at the expense of 

taxpayers, but they write incoherent materials that nobody 

needs. This is the shame of Kazakhstan’s journalism.”

Suleimenov said that the state uses multiple mechanisms to 

weaken private media. “Everybody is equal before the law. 

But in practice, the conditions that private media companies 

operate under, in terms of obtaining licenses and frequency 

bands, channels of official information, and subsidies for state 

media, kill private outlets,” he said.

Other perks of state media include steady funding streams, 

the continuing practice of forced subscription to state 

periodicals, a greater share of advertising revenue, privileged 

access to information, opportunities for plum assignments, 

and state awards.

Detailed content regulation (on the basis of language, for 

example) is another feature that separates media enterprises 

from other businesses. For these reasons, the panelists 

evaluated this particular indicator fairly low, and agreed 

that despite the appearance of legislative equality between 

media and other businesses, media outlets face unique 

obstacles in practice.

Threats and attacks against journalists seen in recent 

years did not subside in 2009. Such incidents are not 

generally investigated, and if an active investigation is 

declared, the case will usually remain unsolved. One official 

strategy is to portray attacks on journalists as unrelated 

to their professional activity, even when connections are 

obvious. Kazakhstan’s monitoring of free speech, such as 

that conducted by Adil Soz International Foundation for 

Protection of Freedom of Speech for many years, describes 

various such cases in 2009. In one example from Adil Soz: 

“On September 22, unknown assailants beat the journalist 

and human rights activist Ainur Kurmanov near his house. 

He was hospitalized with serious head and hand injuries. 

Doctors evaluated his condition as medium grave. His 

colleagues believe the attack was planned with the purpose 

of intimidation and was related to human rights protection 

and professional activity of the journalist.”7

In another example, authorities found no connection with 

professional activity in the murder of Sayat Shulembaev, a 

journalist with the video information portal Stan.TV who was 

killed in his apartment in December 2009. However, some of 

his colleagues stated that they believe that he was targeted 

because of his work. 

In 2009, bloody fighting erupted between law enforcement 

organizations, including the National Safety Committee (NSC), 

the finance police, and the Office of the Public Prosecutor. 

Journalists who covered this fighting faced raids, threats, 

and other forms of pressure, yet it is clear that none of 

these violations were recorded. Attacks on camera crews and 

photographers also grew common, yet authorities did not 

investigate or initiate proceedings. 

Sometimes, law enforcement bodies treat journalists 

aggressively as well. Panelists recalled that when staff of Stan.

TV covered mass riots in Sary Arka, police destroyed their 

equipment. A public apology from the head of the police 

station settled the case.

Adil Soz monitoring reported another incident on September 

24. Unknown intruders broke into the print house Kometa 

S, which prints Golos Respubliki (Voice of the Republic, 

a pseudonym for the troubled weekly Respublica). They 

7 www.adilsoz.kz 

Kazakhstan



MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2010222

speech and creative work, it is intolerable to criminalize and 

deprive of freedom those people who publicly expressed 

their opinions and beliefs. Collection of billions and millions 

of tenge for moral damage compensation should not be 

acceptable in a society that respects the right for freedom of 

opinions and convictions.” 

The statement demanded from the government and the 

president several immediate measures:

•	 For the Parliament: Decriminalize defamation, regulate 

amounts of moral damage compensation, and restrict 

judicial suspension and closing of media to exclusive cases 

only as provided for by the Constitution;

•	 For the Supreme Court: Summarize the practice of judicial 

decisions on protection of personal non-property rights to 

be in line with constitutional rights for freedom of opinion 

and conviction, freedom of speech, and creative work;

•	 For the Office of Public Prosecutor General: To initiate 

review of cases against journalists sentenced to prison for 

performing their professional duties, as well as citizens 

criminally punished for public presentation of their 

opinions and convictions.

In addition to charging journalists under defamation laws, 

authorities use other laws and legal cases to punish critical 

journalists as such opportunities arise. One 2009 case involved 

Tohniyaz Kuchukov, a journalist from Vremya, and another 

involved the human rights activist Evgeniy Jovtis.10 Public 

opinion was split regarding the guilt of the accused and the 

fairness of the court’s decision; some considered the sentence 

related to imprisonment fair, while others believed that the 

police saw an opportunity to put a troublesome journalist 

and human rights activist behind bars. Panelist Shoplan 

Zhaksybaeva said, “Guilt has not been proven in the case of 

Jovtis. Everything depends on who is accused. In a similar 

case, the son of large construction company director got into 

a car accident in Almaty and three students were killed. He 

escaped abroad, and the case gradually faded.”

Kazakh law formally provides for public access to official 

information. However, officials have many loopholes through 

which they can dodge compliance. For example, they might 

refer to official, professional, and state secrets, which 

10 The accused were involved in similar car accidents with pedestrians 
while they were driving, and in both cases the victims died. Law 
enforcement practice in these cases normally follow this pattern: 
upon public forgiveness of the representatives of the suffered party 
and upon payment of compensation, the sanction in the form of 
imprisonment is not applied. The court usually suspends the sentences, 
or sometimes closes the case. Yet when Evgeny Jovtis got into such 
a situation, after official forgiveness from the mother of the person 
who died, the sister and uncle were assigned as official representatives 
instead. The Kuchukov trial occurred at the same time. Both were 
convicted.

With regard to libel and defamation law and court cases 

involving the media, Kaleeva noted that officials enjoy 

greater legal protection than regular citizens. Kazakh 

law has several provisions that protect the honor of the 

president, prime minister, judges, and law enforcement 

bodies. Defamation is a criminal offense, while the civil code 

provides liability for damaging honor, dignity, and business 

reputation. Procedurally, the criminal code provides that the 

claimant should prove his or her claims, while in the civil 

code, equality of the parties is established.8 Legislation does 

not take into account the initial source of information or a 

quote. Regardless of the original source, media companies are 

always accused or are co-defendants.

Criminal and civil pressure on Kazakh journalists increased in 

2009. Three times more defamation cases were recorded in 

2009 than in 2008, with some cases involving huge amounts of 

claims against journalists and media outlets and some resulting 

in prison terms. Examples include a lawsuit against Respublica 

filed by BTA-Bank that led to a KZT 60 million ($400,000) 

judgment for the plaintiff; the trial of TOO Tengizneftstroy 

against Uralskaya Nedelya and journalist Lukpan Akhmedyarov 

that resulted in an award of KZT 70 million ($466,000) for the 

former; and a lawsuit filed by a subsidiary director of copper 

giant Kazakhmys against the editor of Nashe Vremya for 

KZT 1 million ($6,700). Regarding this last case, panelists said 

that it was written based on strict documentary evidence of 

established environmental law violations.

Naumenko said that Internet writers likely will be targeted 

next. “With amendments introduced into the law on Internet 

regulation, a blogger could, in principle, be convicted just 

by presenting a printout of a disagreeable comment to the 

court. I am confident that pretty soon we can expect to see 

bloggers on trial.”

According to Kaleeva, the situation in the regions is in no 

way more liberal. She said that even a regular citizen can 

be charged. For example, Alpamys Bekturganov, an aksakal9 

from West-Kazakhstan oblast, was convicted and sentenced 

to a year in prison for a press conference speech in which he 

spelled out regional problems.

In August 2009, in a show of solidarity, more than 30 

leading media companies and media organizations from 

Kazakhstan’s journalism community presented a statement 

against the unjustified toughening of judicial standards 

towards journalists. The statement read in part: “…Judicial 

decisions contradict fundamental values of Kazakhstan 

society. In a country that declared the right to freedom of 

8 According to amendments to Criminal and Civil Codes as of 2008
9 Aksakals, or elderly men, in Kyrgyz and Kazakh traditions symbolize 
wisdom and knowledge and demand cultural respect.



223

the MP statements had little effect. However, there is always 

a danger that the suggestion could be taken up by officials 

with more influence.

Objective 2: Professional Journalism

Kazakhstan Objective Score: 1.40

Objective coverage is an unrealizable dream for journalists 

in Kazakhstan, according to the panelists. Asanbaeva said 

that people who are tired of the propaganda glorifying 

Kazakhstan found on Khabar television channel, for example, 

or in Kazpravda, joke that they would really like to live in 

such a remarkably successful country. Almost all media outlets 

exhibit an inclination towards either the state or towards 

the opposition. As Kaleeva said, “The political engagement 

of media owners, and the economic dependence of editors 

on the state budget or on opposition financing, deprive the 

public of objective coverage.”

Panelists agreed that the media clearly do not refer to 

several sources. Often, pieces are presented without even 

one source, with just the opinion of a journalist, and in some 

publications, the journalist just introduces minimal changes 

into press releases. This can be attributed partially to laziness 

and low professionalism, panelists said, but some journalists 

rationalize their careless approach by blaming the difficulties 

in obtaining information from several sources and the limited 

circle of experts on certain matters. Panelists understand 

that these excuses, while not acceptable, have an element of 

truth. Key official sources, including the majority of ministers, 

prime ministers, and the president of the country, are 

closed from access. Ministers became even more inaccessible 

are protected by law. The law on state secrets is applied 

extensively; newspaper editor Ramazan Esergepov received a 

three-year jail sentence in August 2009 under its terms.

In fairness, it should be noted that journalists do not 

always employ all legal methods at their disposal to access 

information. For instance, although Evening Taldykorgon 

fought with local authorities to gain access to socially 

important information, no media companies or journalists 

initiated trials to enable access to closed information, 

according to Adil Soz.

Often akimats (local government officials) deny access to 

information for regional private media companies, openly 

stating absolutely illegal reasons to deny private outlets 

information. On one hand, the legal illiteracy of local officials 

is obvious; on the other hand, such cases demonstrate a 

deepening trend of centralization of authority.

Legislative restrictions on information access also obstruct 

investigative journalism. The sale of special equipment, such 

as concealed cameras, is under strict control of the state. Last 

year, a young boy found with a video camera hidden in a pen 

was convicted and detained for violation of these provisions 

of the law.

Nonetheless, new technologies are making access to 

pre-cleared information easier. “The development of 

electronic government tools in Kazakhstan improved 

information access for journalists. Sites of public organizations 

are updated fairly regularly,” Kaplina said.

Opportunities to subscribe to foreign press materials are 

limited only by financial resources and editorial priorities. 

Tougher copyright regimes and recent staff reductions result in 

many regional and national newspapers publishing digests of 

reports from international media. The Internet presents more 

opportunities to access free video materials. A majority of 

websites are accessible, but the main provider, Kazakhtelecom, 

blocks some of them (e.g., Live Journal). Lack of knowledge 

of foreign languages, especially among older professionals, is 

another barrier to the use of foreign media sources.

Admission to the occupation is unrestricted. A journalist is not 

required to obtain any special license; no bodies are tasked 

with certifying journalists. However, the editorial line of a 

journalist’s parent organization influences his or her inclusion 

into the pool of reporters covering certain officials.

This sphere has seen some disturbing developments with 

regard to entrance, though. In particular, some notorious 

MPs suggested introducing mandatory psychiatric exams 

for journalists to be permitted to work. Fortunately, such 

proposals did not elicit much response. As Kaleeva noted, 

the status and the image of the parliament is so low that 

Kazakhstan

Journalism meets professional  
standards of quality.

PROFESSIONAL JOURNALISM INDICATORS:

>	 Reporting is fair, objective, and well sourced.

>	 Journalists follow recognized and accepted ethical standards.

>	 Journalists and editors do not practice self-censorship.

>	 Journalists cover key events and issues.

>	 Pay levels for journalists and other media professionals are 
sufficiently high to discourage corruption.

>	 Entertainment programming does not eclipse news and 
information programming.

>	 Technical facilities and equipment for gathering, producing, 
and distributing news are modern and efficient.

>	 Quality niche reporting and programming exists (investigative, 
economics/business, local, political).



MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2010224

specially produced films during judicial proceedings about 

groups of accused people who were called criminals even 

before court decisions had been made; these people were 

denied the presumption of innocence. 

Another example is the treatment of a murder case of a 

woman with three children in Astana. Law enforcement 

bodies were still carrying out the investigation when an 

MP appeared on the air, named the murderer, declared 

him guilty, and demanded the death penalty for him. A 

media chorus supported the MP’s assessment, and only one 

journalist from Astana raised the possibility of the accused 

person’s innocence and that the court had failed to present 

indisputable evidence of his guilt.

Self-censorship was already intense in Kazakhstan, but 

the toughening stance of law enforcement practices has 

increased the pressure on journalists. “Self-censorship is a 

major problem for journalists in Kazakhstan,” Kaplina said. 

“Very often the owners of media demonstratively punish 

those journalists who fail to obey internal secret rules, 

to teach them a lesson. Thus, in Uralsk, TDK-42 television 

channel director Likpan Akhmedyarov asked an oblast akim 

an ‘inconvenient’ question. After that the owner arranged a 

demonstrative investigation into [his] television company and 

blamed the journalist, accusing him of exposing the whole 

team [to repercussions].”

A journalist who writes objectively, openly, and without 

censorship about key problems of society, about real political 

and economic processes, and sometimes even about social 

and cultural issues, faces serious risks. Punishment could be 

a prison sentence for slander; paying millions in fines for 

the damaging honor, dignity, or business reputation; or 

disciplinary action by the outlet’s owner. Owners, grasping 

the extent of co-responsibility for their content, try to play 

safe. According to panelists, often conflicts and controversy 

happen inside editor’s offices, when the editors censor 

materials or change them significantly. The journalists of 

Liter/Akyn many times challenged the editor-in-chief because 

of censorship. However, the owners did not support the 

protest of the journalists.

In another example, imprudent management by TV-Art, 

a Karaganda television company, led to its closure and a 

warning to other media. On June 10, a court decided to 

block this channel’s transmission and to annul its registration. 

During an on-air SMS chat, where the audience sent messages 

from their mobile phones, a text appeared in the Kazakh 

language containing a call for international dissent. The 

management of the channel cited a technical error, as the 

moderator did not know the language and did not follow 

instructions on clearing any questionable messages with 

the management. The company disciplined the moderator. 

to journalists after Nazarbaev’s speech last year, when 

he denied the economic crisis and accused “incompetent 

members of the government and irresponsible journalists” of 

disseminating such rumors.

The panelists also discussed the problem of turnover in 

journalism and the need to develop mentorship programs. 

On television, and especially at Kazakh-language channels, 

journalists tend to be rather young, new to the profession, 

and completely ignorant of ethical standards and principles 

of balanced journalism. As panelist Beisen Kuranbek stated, 

“A journalist older than 35 in the leading Kazakh-speaking 

television companies is already a dinosaur. The trend toward 

hiring young, glamorous journalists resulted in the rupture of 

editorial traditions. The journalists lack basic knowledge; they 

support their owner’s objectives without question. Before, we 

called such journalists ‘shameless.’”

Although the professional community has not adopted a 

general code of journalistic ethics, the media sector has 

drafted various documents, such as the Declaration of Moral 

Essential Principles of Kazakhstan Journalism and the Ethics 

Code of Kazakhstan Journalists. The documents were signed 

and adopted by several media companies, but they have 

neither formal nor practical effect.

Several panelists said that they believe that these efforts are 

just another attempt by authorities to apply more pressure 

on journalists. According to the panelists, some international 

organizations may have been misguided in their advocacy 

for ethics initiatives for Kazakhstan. Their first step was 

to develop projects to promote ethical standards, and the 

second step was to lobby for their adoption among media 

companies and journalists. The organizations also did not 

factor in the lack of media freedom, and started imposing 

ill-fitting versions of ethical standards and institutions based 

on the model of European media, which enjoy greater 

freedom. All these attempts failed because journalists were 

not on board.

According to the panelists, it is unnecessary to adopt ethical 

standards in order to protect the rights and dignity of regular 

citizens. As Kaleeva stated, “First of all, regular citizens 

are not interesting for media. News subjects are mostly 

high-ranking officials, and they are protected from criticism 

from the part of media by various legal mechanisms. Second, 

such cases as coverage of HIV-infected children and similar 

problems are made by specially trained journalists quite 

ethically. There is not a single case recorded in relation to 

violation of the rights of children or parents.”

At the same time, 2009 brought examples of scandalous 

violations of ethical standards in terms of judicial and criminal 

current events coverage. Khabar television transmitted 



225

which earlier had a reputation for unruliness. The website then 

dropped coverage of political scandals and prohibited topics.

The Ministry of Culture and Information has tried to meet 

the requirements of various media by disseminating a list 

of topics “recommended for coverage” on a weekly and 

monthly basis. For instance, adoption of abandoned children 

is the most recommended topic at the moment.

Interestingly, Kazakh-language media permit critiques of 

international relations in a historical sense: Soviet history in 

these periodicals is a very popular topic and practically always 

is described as “genocide” and occupation of Kazakhs by 

Russian imperial authorities. The Russian-speaking media, as a 

rule, do not refer to the recent historical past or the Soviet era.

Panelists questioned the wording of the indicator assessing 

pay for journalists. Kaleeva argued that officials of different 

ranks receive much higher salaries for their work, but this has 

not prevented corruption, and independent journalists lack 

enough power to even have opportunities to profit illegally. 

Some panelists, however, did find a correlation between 

pay and corruption. “Journalism salaries are inadequate in 

all regions,” Antonenko observed. “The practice of gifts, 

selling of air time, and ordered materials flourishes. Salaries 

in state-owned and private media are about the same, but in 

the first case, the reporter is protected from possible troubles 

related to professional activity.”

In 2009, for many journalists and other specialists, salary rates 

fell—both in state-owned and private media companies. Some 

companies turned to layoffs. The unexpected devaluation of 

the Kazakh tenge by almost 25 percent in several days hurt 

the financial standing of most media companies, especially 

private ones. Royalty payments, upon which many media 

outlets depend to boost incomes, fell as well, and influential 

politicians cut back on their funding of media outlets. Even 

state-owned outlets that receive significant sums of money 

from the state budget were affected by the economic crisis. 

According to expert observations, leading media outlets, 

including the television and radio companies Khabar and 

Kazakhstan, reduced managements considerably. The owner 

of Karavan proposed an alternative to his staff: either reduce 

staff by 30 percent or reduce salaries by the same amount. 

The journalists agreed to reduce their salaries, provided that 

all staff members could keep their jobs. Channel 31, after 

selling its main holdings to a Russian company, reduced its 

staff almost by 70 percent.

Kaplina noted, “The crisis equalized average salaries in the 

sector with that in other fields. The journalism profession 

is no longer considered a highly paid one, which caused an 

outflow from the profession.” However, panelists said that 

the economic crisis affected partner professional spheres, too; 

However, the supervisory body demanded the channel’s 

closure. According to Beisen Kuranbek, this case forced 

many regional television companies to halt interactive 

communication and all types of live chats.

Sharp self-censorship and other repressive tactics prevent 

journalists from covering the most important events and 

topics in the country. According to Asanbaeva, with most 

media outlets, “news content does not differ from the 

official interpretation of events.” The most urgent economic, 

political, and international problems remain beyond the 

scope of attention of most media outlets. For example, 

the Kazakh government is rumored to have sold a million 

hectares of land to the People’s Republic of China, yet the 

media are silent on this topic. The media has paid scant 

attention to the economic crisis.

Kazakh law does not provide a clear enough definition 

of the topics that should be closed to the public, or what 

constitutes “socially important” information. The understood 

list of universally prohibited topics is broad, however. All 

information related to the president’s family is secret; media 

are prohibited from writing about his illegitimate children 

or his health, or adultery by the president’s family members. 

Panelists mentioned various sanctions towards Megapolis, 

which published material about scandals involving Goga 

Ashkenazi and the president’s son-in-law.

The information related to Rakhat Aliev, the president’s 

former son-in-law, has become an especially prohibited topic 

in Kazakhstan. According to the panel, only on channel K+, 

which broadcasts via satellite from abroad and on YouTube, 

is it possible to mention his name. Kazakh websites are 

programmed to omit his name automatically, whether 

authors are presenting positive or negative information 

about him. In addition, there have been attempts to jam 

K+ channel’s signal. Thus, according to Adil Soz monitoring 

results, “from October 26, the website of K+ [www.kplus-tv.

net], with direct Internet broadcasting from Hot Bird satellite, 

appeared to be inaccessible for Kazakhstan’s population 

using the services of Nursat and Kazakhtelecom providers. 

According to its owners, the site was blocked after its 

television signal was blocked from Yamal-20011 satellite.

But journalists can never be sure whether a given topic might 

suddenly become closed for discussion. Thus, when an accident 

involving exploding ammunition occurred in Arus, it turned 

out that shooting footage and presenting this news would 

involve disclosing state secrets. It is dangerous as well to bring 

up prohibited topics in casual social networking sites on the 

Internet. For instance, after adoption of the new Internet law, 

authorities began monitoring the Internet site www.Zona.kz, 

11 www.adilsoz.kz 

Kazakhstan



MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2010226

A majority of large television and radio companies have 

continued their technical modernization despite the economic 

crisis. Channel 7 was equipped in 2009 according to the most 

advanced multimedia standards. State-owned channels, with 

solid investments from the state, also continue to be able 

to upgrade their equipment. This past year, state-owned 

television channel Kazakhstan purchased 18 remote trucks; 

some were transferred to its regional branches. 

In order to compete with the well-equipped regional offices 

of the largest television and radio companies, local stations 

also need to upgrade their facilities. Even small private 

regional television and radio companies, which naturally 

do not have much money to buy remote broadcasting 

equipment, manage to find cheaper, yet effective 

alternatives, working with municipal services to craft their 

own mini mobile stations.

Specialized journalism is practically non-existent, with the 

possible exception of economic news. The crisis stirred 

up interest in economic journalism even more, and some 

international organizations have supported the development 

of economic journalism. While not fully developed as a 

genre, economic news became an integral part of all news 

on television and in some specialized periodicals. Otherwise, 

opportunities for journalists to specialize are limited by lack 

of funds to hire and support development of specialized staff, 

and by political factors such as restricted access to public 

information and the wide range of prohibited topics.

Current conditions do not support the development of 

investigative journalism at all, according to the panelists. 

Asanbaeva noted that under the investigative journalism 

heading in a legal newspaper, a reader finds official press 

releases with slight adjustments. Furthermore, programs 

are designed based on the will of the owners, commercial 

profit, and the whims of channel management. “As a result, 

almost no quality children’s programs, education programs, or 

documentaries are produced. The only sector well covered in 

media is economics,” Kaplina said.

Objective 3: Plurality of News

Kazakhstan Objective Score: 1.34

The number of media companies in Kazakhstan, both private 

and state-owned, is rather significant and continues to grow. 

However, whether or not Kazakh media adequately addresses 

the needs of certain social groups is questionable. 

Some panelists said that the Internet is quickly filling any 

gaps on that front. Kaplina commented, “There are indeed 

many media companies in Kazakhstan. The launch of SMS 

thus, a significant number of journalists who left for public 

relations jobs were forced to return to journalism.

Regional journalists, as a rule, receive less pay. Distinctions 

exist among media outlets as well as internally, as payment 

is made on an individual basis using a merit-based 

system, rather than by seniority. Also, the gap in income 

depending on language persists: Russian-speaking journalists 

traditionally receive higher pay than their Kazakh-speaking 

colleagues. The disparity is related primarily to the fact 

that Kazakh-language media receive a lesser share of 

advertisements. State efforts to support Kazakh-language 

media and align incomes have failed. However, the career 

development prospects of Kazakh-speaking journalists are 

much stronger than those of Russian-speaking journalists.

Some panelists described a more positive scenario. According 

to Beisen Kuranbek, journalists in his area of Taldykorgan are 

well compensated. “On average, salaries in other professions 

are about KZT 25,000 [$165], while in our television and 

radio outlet, the average salary is about KZT 55,000 [$365]. In 

addition, a good journalist can receive additional payments 

up to KZT 100,000 [$665] as a bonus for extra work,” he said.

The trend away from news and toward entertainment 

continued in the past year. The largest television channels 

canceled a significant number of information analysis 

programs. For example, by 2009, only two news programs 

(one in Russian and one in Kazakh) remained at Channel 31, 

RNR closed its Reporter program, and some companies even 

took a two-month break from news programs. Meanwhile, 

television and radio company Khabar and other news 

programs in state broadcasting did not reduce news programs 

but significantly increased the volume of its entertainment 

programs. News programs return lower ratings and are 

unprofitable. Suleimanov noted, “A drop of public interest in 

news occurred in September. This was recorded not only by a 

Gallup survey, but also by the research-analytical organization 

OIK. The president had publicly denied the economic crisis in 

the country. The population understood the lack of usefulness 

of such news; it is like a weather forecast that never comes 

true. Does it make any sense to watch it?”

State policy to support Kazakh-language broadcasting 

also resulted in more entertainment programs. With 

the amendment introducing language percentages and 

monitoring, Kazakh-language programs must be broadcast 

during prime time. But often they are endless concerts 

and other “traditional” and often low-quality products. 

Kazakh-produced entertainment programs are not very 

popular; the only exception is the music contest Eki Elduz (Two 

Stars), which mimics a Russian program. Other programs that 

copy Russian programs receive poor ratings; Russian-produced 

entertainment programs are much more popular.



227

types of extremist ideologies. Behind these moves, panelists 

see the intent of state structures to force cable networks to 

include in their packages such television channels as Khabar 

and Kazakhstan.

In general, access to domestic and foreign media is still 

unrestricted, aside from financial limitations and language 

limitations. There have been exceptions, including the 

blocking of Life Journal and satellite channel K+. Officials 

claim that they have nothing to do with these cases. For 

example, in the case of the television channel Kazakhtelecom, 

officials blamed “unknown hooligans.”

State media simply express the official point of view and do 

not act in the public interest. Furthermore, despite significant 

state subsidies, they do not broadcast enough educational 

programs, and there is no state children’s channel or even a 

state channel with a notable segment devoted to children’s 

programming. During 2009, media advocates spelled out 

repeatedly the need for a separate educational channel, but 

this has not materialized.

Kazakhstan has seven active news agencies: Kazakhstan 

Today, Kaz Info, Kaz TAG, Interfax, www.vesti.kz, www.

gazeta.kz, www.inform.kz, and Ria-News (Russian; registered 

locally). Foreign news agencies include Associated Press and 

Reuters. Only Ria-News, Associated Press, and Reuters Video 

provide video materials. Most agencies work on a subscription 

basis, but the prices are not affordable for all media 

companies. The active development of electronic government 

resources also cost news agencies business.

news distribution from KazTag news agency is a positive 

development in 2009… Every year, the users of social 

networks such as Twitter and Facebook grow. In Kazakhstan 

in 2009, several portals were created that post news and 

blogs and are essentially social networks, such as kaztube.kz, 

yvision.kz, and nur.kz.” 

In addition, mobile networks have begun to develop news 

services, and though they are not yet widely in demand. 

Information service packages are including brief versions  

of news.

However, officials have shown a willingness to block websites. 

Naumenko gave one example: “Blocking of the blog platform 

livejournal.com, due to the blog of disgraced relative 

Nazarbaev Rakhar, is another shame for the country and 

evidence of narrow-mindedness of officials.”

Diana Medvednikova Okremova was another of the panelists 

with a more negative assessment. “There are very few sources 

of information and they are not objective,” she said. “The 

Internet is still expensive, not all have access, and sites often 

are blocked. Television channels offer polluted journalism. 

But the main issue is that society is often not even interested 

in what is happening politically. Few people know what 

stands behind certain media, who finances them, and for 

what; people are not interested. They are consumed by social 

problems: paying their mortgages, keeping their jobs, and 

bringing up children.”

Cost remains a major hurdle for many. After a jump 

in inflation in spring 2009, newspaper prices went up 

significantly. Specialized media were the first to be closed 

during the crisis. They are practically absent now, while glossy 

periodicals flourish. The expense of cable television, Internet 

access, and print periodicals force citizens to buy cheap 

Chinese satellite dishes that provide pirate signal reception 

with a strange package of channels, including NTV, DTV, 

some regional Russian channels, Turkmen channels, MTV, and 

fashion channels.

Although the conventional knowledge was that cable 

television usually develops in large cities, studies show a 

different picture. In Almaty slightly more than 60 percent of 

households are connected to cable, but in small cities such 

as Aktau or Atyrau, 90 percent of the population watches 

cable television. Despite the high prices of cable broadcasting, 

viewers must switch to those services because they cannot 

receive signals through regular antennas. 

Currently, cable television has become more problematic, 

as legislative initiatives are underway to influence cable 

packages. The Ministry of Culture and Information has 

already started to control content, under the pretext of 

protecting people from pornography, terrorism, and other 

Kazakhstan

Multiple news sources provide citizens  
with reliable and objective news.

PLURALITY OF NEWS SOURCES INDICATORS:

>	 A plurality of affordable public and private news sources (e.g., 
print, broadcast, Internet) exists.

>	 Citizens’ access to domestic or international media is not 
restricted.

>	 State or public media reflect the views of the entire political 
spectrum, are nonpartisan, and serve the public interest.

>	 Independent news agencies gather and distribute news for print 
and broadcast media.

>	 Independent broadcast media produce their own news programs.

>	 Transparency of media ownership allows consumers to judge 
objectivity of news; media ownership is not concentrated in a 
few conglomerates.

>	 A broad spectrum of social interests are reflected and 
represented in the media, including minority-language 
information sources.



MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2010228

and Ukrainian remain on state channels, but their political or 

economic impact is negligible. Minority-language media exists 

only to perpetuate the desired image that Kazakhstan is a 

model of ethnic friendship. Other social minorities have few 

opportunities to express their interests in the media.

Objective 4: Business Management

Kazakhstan Objective Score: 1.44 

Most media companies in Kazakhstan are focused on politics, 

not making money, and few outlets are profitable. According 

to the panelists, “no more than 20 percent of private media 

companies in Kazakhstan are economically independent.” 

Local media outlets, and especially television, are more likely 

to turn a profit. Each region has private television and radio 

stations and newspapers that enjoy a near-monopoly in terms 

of audience coverage and advertisement volume. Examples 

include Taldykorgon’s main newspaper, Talgykorgon; Otrar’s 

Rabat, which now sponsors TV Otrar and is an example of 

a highly effective enterprise; and Novy Vestnik, which is 

published in Karaganda by a former citizen who now lives 

in Canada. Novy Vestnik is profitable to the extent that 

its owner does not intend to close his troublesome but 

very profitable enterprise. Some radio stations report high 

income, such as Russian radio, Europe+, and Radio NS. Their 

cumulative share in the advertising market is 77 percent.12

A small number of television channels do not receive 

subsidies from shareholders and owners. They include STV 

(former Rakhat channel), which minimized its costs for 

media content production; and STS (formerly Channel 31), 

because costs for producing media content and advertising 

competition have changed.

Preferential treatment for state media companies especially 

hinders private large media enterprises. Public media 

companies affect the overall advertising market by offering 

heavy discounts, and private outlets cannot compete. 

Suleimenov provided an example: The annual budget of 

the state television channel Kazakhstan in 2009 amounted 

to about $60 million—comparable to the entire advertising 

market—while the annual budget of the television channel 

Khabar (half-owned by the state) made up about $40 million.13

According to TNS Gallup monitoring results, the advertising 

market grew 3.6 percent in 2009. Advertising revenue is the 

biggest source of revenue for private media enterprises. 

Private media outlets still may receive state money based 

12 www.tns.-global.kz TNS Gallup Media Asia
13 According to Video International, in 2009, total advertisement 
market in Kazakhstan made up of $80 million. 

Media companies do not always acknowledge materials 

obtained from news agencies; reference is made only in 

scandals or in political news, when media companies would 

like to reduce risk by pointing to another outlet as the 

primary source.

A new information portal, Bnews (http://www.bnews.kz/), 

was created last year. Positioned primarily as a business news 

agency, it publishes information on other sectors as well, 

and offers both print and video news. However, the panelists 

consider it rather one-sided and government-leaning.

Some media companies had to reduce or stop producing 

their own programming as a result of the 2009 economic 

crisis. The television channel Turan Turkistan, for example, 

stopped producing news. Practically all radio stations either 

removed news from the air completely or replaced it with 

news from agencies. 

At the same time, some regional television channels were 

able to continue producing some news programs facilitated 

by regional news-sharing initiatives (described in Objective 

5). In principle, for the regional television channels, news 

is the only unique product; regional companies try to 

differentiate themselves from the news of large national 

channels and to speak more to local populations and 

their problems. Still, all regional stations reduced their 

own programming in the past year. A majority of them 

dismissed news journalists and hired Internet researchers as 

replacements. These staff members collect news briefs from 

the Internet resources at minimal cost. Radio stations can no 

longer be considered media outlets, panelists said, as most of 

their airtime is filled with music.

According to a majority of the panelists, even specialists in 

the media sphere cannot always guess media ownership. 

Ownership information is not accessible anywhere in official 

channels, and rumors spread broadly. The origin of the 

many media entities owned by Dariga Nazarbaeva or her 

ex-husband Rakhat Aliev is not clear. However, the readers 

of newspapers usually can guess ownership based on the 

interests advocated.

As Naumenko stated, “Citizens in Kazakhstan do not know 

who owns media companies. As a rule, [companies] are not 

registered by the true owners or firms, and there are no 

laws that would require disclosure of the actual founders. 

Moreover, Nazarbaev’s family most often owns resources—

although this is impossible to confirm—or large financial-

industrial groups, which keep media to lobby their interests 

exclusively.” 

Kazakhstan has some minority-language periodicals, 

including in Uzbek, Korean, and Uigur. These newspapers 

are funded fully by the state. Programs in German, Korean, 



229

process, and network agencies won. Arna-Media and Video 

International are the largest network agencies. Due to the 

fall in the market, agencies developed so-called “anti-crisis 

packages” to stimulate small and medium business. TNS 

Gallup research identified several general trends: the 

volume of advertisement dropped considerably for all media 

companies, but especially for print and radio; the diversity 

of advertisement messages decreased in all media; and the 

average advertisement output did not change significantly.

Large advertising agencies are still reluctant to operate 

in the regions. The process of market centralization and 

monopolization at the regional level is hindered due to poor 

knowledge of local media influence and a lack of reliable 

ratings and research.

Additionally, regional advertisement agencies are not 

always professional. One panelist described a shocking 

advertising campaign against alcoholism. On huge billboards 

in Taldykorgon, a child is shown with visible physical 

development problems and the headline “Mother, why 

am I a monster?” But for the most part, large agencies 

work creatively and professionally. There are wonderful 

examples of advertisement campaigns as well, including those 

addressing social topics such as combating drug addiction and 

reducing child abandonment.

Article 9 of Kyrgyzstan’s law on advertising stipulates, 

“advertisements in television and radio programs…

should not exceed twenty percent of the total volume of 

broadcasting per day, except for scrolling script [tickers].” For 

print periodicals, there is no such threshold for the volume 

of advertisement. Article 8 of the law indicates that “…

subject matter should be determined by print periodicals 

on tenders to cover specific social-political problems, but 

accepting state subsidies is fraught with serious consequences 

that lead to dependence on the authorities. State media 

companies receive huge amounts of money, and an even 

greater share of the advertisement market and public 

relations budgets. According to Kaleeva, “Income sources are 

diversified; however, advertisement income is not sufficient. 

Income from the state limits editorial independence.”

The television channel Kazakhstan once did not show any 

advertisements, since 100 percent of all costs were covered by 

state subsidies.

Given the overall reduction of advertising revenue,14 many 

media companies again returned to such services as private 

advertisements, condolences, or announcements on private 

events. The television channel KTK continued to invest in 

cinema production in 2009. This year, that experience was rather 

successful: the series Kara—Champion was produced for KZT 30 

million ($200,000) and brought KZT 50 million ($330,000).

For the regional television channels, traditional concerts 

brought significant money. According to Kuranbek, as soon 

as he was assigned as the manager of Jetysu Television he 

stopped showing the concerts, but letters flowed, asking to 

return them to the air. There were even calls from the local 

“white house” with the same request. “It turns out that this 

is our ethnic tradition,” Kuranbek said. “In addition, these 

concerts bring some money to the company.”

Print media suffered the most from the jump in inflation and 

the economic crisis in general. Apart from income from sales 

and subscriptions, state subsidies provide the biggest portion 

of revenue for newspapers. Both private and state print media 

companies compete for state funds. Often in such contests, 

the most effective and popular private periodicals win.

Advertising agencies in Kazakhstan are quite developed. The 

advertising market of the country before the economic crisis 

was considered to be the third among CIS countries (after 

Russia and Ukraine). In 2009, the advertising market fell by 18 

percent compared to 2008. According to the data from TNS 

Gallup Media Asia during “Media Kurultai-2009,” print media 

and radio suffered the most. Even with the downturn, the 

total volume of the advertising market was $471.6 million.15

According to the panel, the advertising market in the largest 

cities underwent a period of division and weeding out of 

non-professionals. The economic crisis only intensified this 

14 Total volume of advertisement costs, according to official price lists, 
reduced by 18.3%. Maximum reduction of budgets occurred in press. 
www.tns.-global.kz TNS Gallup Media Asia
15 Evaluation of the market was presented by TNS Gallup Media Asia 
and includes four spheres: television, radio, print media, and outdoor 
advertising.

Kazakhstan

Independent media are well-managed 
businesses, allowing editorial independence.

BUSINESS MANAGEMENT INDICATORS:

>	 Media outlets and supporting firms operate as efficient, 
professional, and profit-generating businesses.

>	 Media receive revenue from a multitude of sources.

>	 Advertising agencies and related industries support an 
advertising market.

>	 Advertising revenue as a percentage of total revenue is in line 
with accepted standards at commercial outlets.

>	 Independent media do not receive government subsidies.

>	 Market research is used to formulate strategic plans, enhance 
advertising revenue, and tailor products to the needs and 
interests of audiences.

>	 Broadcast ratings and circulation figures are reliably and 
independently produced.



MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2010230

TNS Gallup has more or less established audience surveys, 

and most media companies, public and private, perform 

marketing studies regularly. However, during the discussion 

at the annual Eurasian media forum, a TNS Gallup 

representative said that investing in the publication of study 

results does not make sense, because media do not buy or use 

them to plan their programs. (There are some exceptions; for 

example, Channel 31 forms its broadcasting program based 

exclusively on popularity ratings.) It is more likely that for 

most media outlets, such studies are symbolic. For example, 

at Khabar television, the economic program Your Entrance 

has one of the lowest ratings among all its programs, and a 

psychological talk show draws a large and stable audience, 

according to the survey. Yet the economic show remained 

and the psychological show was canceled. 

No organization audits the circulation of print media. 

Panelists doubted the reliability of the circulation figures 

published by leaders of the print market, and in particular 

of Karavan.16 The lack of reliable data was cited as one of 

the reasons that almost 30 percent of advertising companies 

turned from print journalism to websites. However, 

Naumenko had the opposite view. “Advertisers do not 

demand true figures. In this respect, online periodicals 

can provide some perspective, but unfortunately, Kazakh 

advertisers treat those with skepticism because the Internet 

audience is still small,” he said.

In 2009, media companies with established online social 

networks (e.g., Otyrar-TV in Shymkent and radio station NS) 

started using Internet resources to study their audience.17 

Many regional media even formed some “pools of readers” 

to assess and to adjust their broadcasting.

Objective 5: Supporting Institutions

Kazakhstan Objective Score: 1.51

In 2009, the number of trade associations did not change. 

Kazakhstan has two television and radio broadcasting 

associations: NAT, which has been active for many years as a 

membership organization; and the Association of Television 

and Radio Broadcasters of Kazakhstan (ATRB). Some panelists 

described ATRB as an organization existing only on paper, 

16 This is the old title, at the moment the title of the newspaper is in 
the form of a slogan that starts from Karavan word; the change of 
the title did not cause changes of the staff and the strategies of this 
periodical.
17 See more details in the following Internet sources: Kazakhstan 
television channels in social networks. http://www.internews.kz/
newsitem/02-12-2009/9810; Kazakhstan radio stations in social 
networks. http://www.internews.kz/newsitem/07-12-2009/9856; 
Kazakhstan newspapers in social networks. http://www.internews.kz/
newsitem/10-12-2009/9916

independently. Print periodicals distributed by subscription 

should indicate thematic area of the periodical in the 

condition of subscription.” The legislation prohibits only 

advertisement of alcohol products, breast milk substitutes, 

tobacco products, and certain restricted goods and services.

Non-governmental media companies receive funding from 

the state to support implementation of public information 

policy. In 2009, 44 newspapers, 46 magazines, 19 television 

channels, three radio stations, and one news agency received 

state funds. Half of those receiving state funds are private, 

including some large and well-known newspapers such 

as Vremya, Izvestiya Kazakhstan, Moscow Komsomoletz 

in Kazakhstan, Komsomolskaya Pravda in Kazakhstan, 

and regional media including small outlets such as Alva (a 

television channel in Zyryanovsk, East-Kazakhstan oblast). 

State subsidies often allow smaller media to survive; however, 

local administrations often consider subsidies carte blanche to 

interfere with the news and editorial policy of private outlets.

At the same time, procedures for allocating state funds 

are not transparent. Private media companies usually 

win competitions that offer scant production funding, 

which results in poor-quality programs. Taking this into 

account, along with the pressure from the authorities that 

accompanies state subsidies, many media companies stated 

that they would not compete for state funding in 2010.

Marketing studies are more popular today; even some 

regional media companies now pursue this research. 

However, there are very few research organizations that 

provide quality marketing studies and consulting services. 

Academics from various local universities—and even some 

people and institutions that have no familiarity with survey 

methodologies at all—try to fill the empty niche of market 

research experts and sociologists. Most often, they employ 

primitive surveys conducted by asking people in the street.

Medvednikova described cases in which media outlets spent 

considerable amounts for marketing studies and were left 

disappointed. “Study results were absolutely obvious, at 

the level of common sense, with no practical ideas on what 

should be changed. There are no reliable research agencies 

that would be trustworthy; they are corrupt and will provide 

the results they believe are desired.” Kaplina also noted, “It is 

impossible to calculate incomes, and the agencies sometimes 

provide made-up figures.” 

Regarding print research, Naumenko commented, “Few 

periodicals conduct marketing studies and identify their 

group of readers. It is unclear why. Most likely it is because 

state newspapers receive their money anyway, and private 

newspapers will receive money from their founders—

oligarchs—while others will be closed.”



231

participated in lobbying for a bill advancing the interests 

of journalists and media owners, and in campaigns to 

protect oppressed journalists Lukpan Akhmedyarov and 

Ramazan Esergepov. However, as panelists stated, these were 

just first steps by the organization, which for many years 

existed in name only. In many respects, the union is still 

pro-government and does not meet the requirements for a 

real trade union.

Kazakhstan lacks self-regulatory bodies for the journalism 

community. Interest in this issue is growing in Kazakhstan’s 

journalism and legal circles, though, with journalists mostly 

supportive of the notion amid skepticism from the government.

Media NGOs constitute the broadest and most active network 

for protection of the rights of journalists and freedom of 

speech in the country. The Media Alliance of Kazakhstan was 

established in early 2009, including about 10 Kazakh NGOs 

from different regions. Its purpose is to develop the media 

sphere of the country, to enhance professionalism, and to 

strengthen legal support of journalists. In addition, the public 

foundation Institute of Media Standards was established in 

2009, providing strategic management training programs for 

media leadership. 

The publicly funded Adil Soz International Foundation for 

Protection of Freedom of Speech, Medianet, Media-Center, 

and Media Life are active in cities and in the regions. Media 

NGOs provide legal advice to journalists and editors. However, 

few journalists and editors actually apply for advice and 

support, despite the pressure and risks they face. Suleimanov, 

coming from his own experience with judicial proceedings as 

a co-defendant in a slander lawsuit, assumed that journalists 

often do not apply for legal advice since they are fearful of 

acting apart from their company’s management.

but last year it did convene a conference for journalists, and 

the government designated it as the civil society structure 

to develop and strengthen media outlets. Also recently 

established are the Kazakhstan Association of Newspaper 

Publishers and a professional association of Internet 

publishers that has not yet begun operations.

Panelists described a case that resulted in some criticism of 

NAT. In 2009, ART was facing closure and the withdrawal 

of its license and frequency. ART’s journalists asked NAT for 

help in starting a campaign to protect the staff and company 

and to draw nationwide attention to its plight. Other media 

outlets stood ready to support the campaign. It appears that 

NAT did reach out to the head of the station to help, but 

the owners deferred, believing that the station would be 

saved anyway. When those hopes proved false, the owners 

attempted to mobilize the campaign with NAT, but it was too 

late. ART’s journalists later blamed NAT management, saying, 

“We trusted you and paid our membership fee, and you did 

not protect us and we lost our jobs.”

Internews Network has proven valuable in supporting news 

distribution across Kazakhstan. Internews helped to organize 

regional television companies to devise a pilot satellite-based 

news sharing pool beginning in autumn of 2009. This 

initiative began spontaneously when Taldykorgon media 

shared with other local networks its footage of a fire. Then, 

during a gas crisis, regional companies came to appreciate 

footage-sharing arrangements when colleagues in Astana 

provided simultaneous translation from government officials 

commenting on the problem. Each regional television and 

radio company provides coverage from at least one local 

news item per day, which is believed to have regional reach. 

In addition, Internews publishes relevant Russian material, 

facilitating inter-regional integration and providing citizens 

with more exposure to local news. Panelists said that this 

cooperative effort has resulted in improved news coverage.

According to the panelists, Kazakhstan has a limited union 

presence. “Unfortunately, human rights lawyers have not 

managed to establish a trade union. Journalists appeared to 

be passive in this regard. There are no specialized unions of 

bloggers and journalists,” Naumenko said.

Although not a union, a club of editors-in-chief was 

established in 2009. Some panelists referred to the trade 

union of television and radio company Jetysu as the only 

positive example of Kazakh unions. Jetysu’s union monitors 

labor rights and provides support to members in difficult 

situations. Members pay membership fees—a sign of their 

trust in the union. 

The Union of Journalists in Kazakhstan intensified its 

activity in the past year, after a long dormancy. The union 

Kazakhstan

Supporting institutions function in the 
professional interests of independent media.

SUPPORTING INSTITUTIONS INDICATORS:

>	 Trade associations represent the interests of private media owners 
and provide member services.

>	 Professional associations work to protect journalists’ rights.

>	 NGOs support free speech and independent media.

>	 Quality journalism degree programs that provide substantial 
practical experience exist.

>	 Short-term training and in-service training programs allow 
journalists to upgrade skills or acquire new skills.

>	 Sources of newsprint and printing facilities are in private hands, 
apolitical, and unrestricted.

>	 Channels of media distribution (kiosks, transmitters, Internet) are 
private, apolitical, and unrestricted.



MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2010232

In 2009, in an extraordinary development for students 

and teachers of journalism, a ministry grant established 

professional multimedia studios at the Kazakhstan Institute 

for Management, Economics, and Strategic Research 

(KIMEP) and at Kazakhstan State University (KazSU). These 

advanced facilities could significantly change the character of 

professional training of students.

Traditionally, potential employers have skeptically viewed 

graduates of journalism departments. Graduates are assumed 

to be poorly trained and unprepared for the professional 

world, while teachers blame the outdated equipment. Many 

panelists expressed concern that trainers themselves lack 

understanding of how to operate modern equipment; the 

overwhelming majority of trainers are not technically adept 

and have never worked in practical journalism.

In addition, more journalists are trained in universities than 

the field can employ. According to the panelists, annually 

about 500 journalists graduate, but at a time when many 

professional journalists are losing their jobs, the chances are 

slim for newcomers to find good positions. The absence of 

mentorship programs, the low entry-level salaries, and the 

difficult and risky nature of journalism cause high turnover 

rates among young journalists.

Existing journalism academic programs need to be analyzed 

critically and reformed, according to the panelists. KIMEP 

and UNESCO have launched a pilot effort with this mind, 

aimed at the convergence of economic journalism, political 

communication, and online technologies. Other NGOs also 

have turned their attention to university journalism students: 

Dessenta started training students from eight regional 

universities with a grant from the European Commission.

At the end of 2009, based on an order from the education 

ministry, an evaluation of chairs and departments of 

journalism training programs was carried out.18 According 

to the results, the five top institutions included Almaty State 

University, KazSU, LN Gumilev Eurasian National University, 

KIMEP, and Kostanai University.

The panelists said that practicing Kazakh journalists have 

sufficient opportunities to attend seminars, conferences, 

and other training programs, both through international 

organizations and with the support of companies. In 2009, 

short-term training sessions were conducted on subjects such 

as linguistic issues; social topics including HIV/AIDS, domestic 

violence, alcoholism, and drug addiction; environmental 

journalism; and training for lawyers of media entities. Adil Soz 

received grants from the state for the second year for the legal 

education of journalists. The Soros Foundation-Kazakhstan has 

18 A total of 23 universities train journalists in the country.

supported more training programs on economic journalism, 

and Internews held training programs for managers and 

program directors to aid in addressing the economic crisis.

The panelists identified only the journalism school Medianet 

as working systematically and providing different types of 

training to journalists. These programs are not academic ones, 

and so do not provide any status to graduates. Some media 

companies, which are seriously concerned by the shortage of 

qualified personnel, also run practical “journalism schools” to 

quickly train young professionals. Panelists gave higher marks 

to residential training programs, believing their format to be 

ideal—the whole journalist team being trained along with 

the management, rather than journalists alone, since they 

lack decision-making power.

However, the panelists cited a shortage of multimedia 

training opportunities, especially given that many donor 

organizations that have been working in this area have 

curtailed training programs. (Panelists pointed to Internews as 

an exception; it has offered regional training for journalists.) 

Many organizations conduct trainings that do not meet 

professional standards, panelists added, and some managers 

are more inclined to pay for training of their advertisement 

and ratings specialists than technical crews.

Printing enterprises are subject to political factors. For example, 

the weekly Respublica has been forced to use pseudonyms such 

as Golos respubliki (Voice of the Republic) and Moya respublika 

(My Republic) in order to be printed. According to a February 

20, 2010 report by RFE/RL, Respublica’s editors think that the 

government has ordered printers not to offer their services 

to the weekly. On the other hand, state-favored print houses 

receive numerous benefits: preferred orders of glossy expensive 

magazines, state orders for printing particular products, etc. 

Panelists claimed that print houses allow periodicals to provide 

false circulation statistics.

Media distribution channels are not totally free. Half of the 

country’s television transmitters belong to the state, and 

Kazakhtelecom enjoys a 70 percent share of the ISP market. In 

2009, the authorities did not allow cable television providers 

to show the film Borat,19 which was being broadcast on MTV. 

One cable operator had to cite “technical difficulties” for 

its failure to show the film, while the owners of other cable 

networks did not comment. Given the coming digitization, 

an even deeper monopoly might become possible, as media 

observers anticipate that multimedia platforms will belong to 

the state.

19 The 2006 Sacha Baron Cohen film Borat: Cultural Learnings of 
America for Make Benefit Glorious Nation of Kazakhstan was 
perceived as a humiliating derision of Kazakh culture. There were no 
official opinions, but this film was secretly blocked from distribution  
in Kazakhstan.



233

List of Panel Participants

Bejsen Kuranbek, director, Jetysu Television, Taldykorgan

Diana Medvednikova (Okremova), director, Northern 

Kazakhstan Legal Media Center, Astana

Erjan Sulejmenov, general director, Media Standards 

Institute, Almaty

Galija Azhenova, director, Public Center of Expertise, Adil 

Soz International Foundation for Protection of Freedom of 

Speech, Almaty

Gulnar Asanbaeva, associate professor, Kazakhstan Institute 

for Management, Economics, and Strategic Research, Almaty

Olga Kaplina (Groznaja), project manager, Internews 

Network, Almaty

Sholpan Zhaksybaeva, executive director, National 

Association of Television and Radio Broadcasting Companies 

of Kazakhstan, Almaty

Tamara Kaleyeva, president, Adil Soz International 

Foundation for Protection of Freedom of Speech, Almaty

Vjacheslav Abramov, director, MediaNet International Center 

for Journalism, Almaty

The following participants submitted a questionnaire but did 

not attend the panel discussion.

Andrej Antonenko, news manager, TAN TV, Almaty

Yaroslava Naumenko, blogger and journalist, Almaty

Moderator and Author

Gulnara Ibraeva, chair, Social Technologies Agency, Bishkek, 

Kyrgyzstan

The Kazakhstan study was coordinated by, and conducted 

in partnership with, Social Technologies Agency, Bishkek, 

Kyrgyzstan. The panel discussion was convened on January 

12, 2010.

Kazakhstan




