
MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2010156

“The government may restrict the work of media both business-wise—via 

printing houses, distribution systems, advertising, and tax penalties—and as 

far as editorial policy is concerned—via censorship, false-information and libel 

suits, and restricting access to official information,” one panelist commented.

BELARUS



157

INTRODUCTION

BELARUS

OVERALL
SCORE:
0.96

Belarus




OOnce again, Belarus fell short of the requirements for at least partial sustainability of its media sector, 

reflecting the Belarusian media’s stagnation in 2009. Prohibitive legal norms and restricted access to news 

sources were only partially offset by media advocacy efforts and the largely unregulated Internet.

The Belarus government prefers repressing free speech with subtle tools that have the same chilling effect 

as overt measures. “The government may restrict the work of media both business-wise—via printing 

houses, distribution systems, advertising, and tax penalties—and as far as editorial policy is concerned—via 

censorship, false-information and libel suits, and restricting access to official information,” one panelist 

commented. Despite such circumstances, Belarusian citizens can still access alternative viewpoints via the 

Internet, international broadcasters, and a few surviving private newspapers.

As relations with Russia, Belarus’s closest ally, continued to deteriorate, Belarus President Lukashenka 

tried to further thaw ties with the West, firstly with the European Union (EU). The EU is demanding 

more political freedoms in Belarus, including unrestricted media. The government mostly paid lip 

service to political liberalization, but its grip on the media did ease slightly. The authorities retreated, 

at least temporarily, from regulating online media. An advisory council on the media was set up and 

non-state actors were invited to discuss media-related issues. Three more embattled private newspapers 

were allowed back into state-controlled distribution networks, but a dozen more were left outside. 

The government granted permission to one foreign-donor-funded broadcaster to open a bureau inside 

Belarus, albeit only for one year.

Elsewhere, the under-reformed Belarusian economy was unable to generate enough revenue to sustain 

independent media. In fact, Belarus needed billions of dollars from the International Monetary Fund and 

Russia to uphold its economy.

Two disquieting developments, just several days after the MSI panel discussion was held, called into doubt 

whether the period of relatively relaxed controls will continue. First, the government appointed a new, 

more hawkish information minister, Colonel Aleh Praliaskouski. Praliaskouski is a former army officer 

and head of a department of the presidential security service. His brief connection with the media was 

serving as director of BelTA news agency, the mouthpiece of government, in 2002 and 2003. Most notable, 

however, was his tenure as chief of the Lukashenka administration’s ideology department (2006-2008). The 

opposition weekly Narodnaya Volya found itself on the wrong side of a costly libel suit filed by Praliaskouski 

(detailed in the 2008 MSI report). In 2008, he stated the necessity of filtering web content, praising the 

experience of China.



MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2010158

Annual scores for 2002 through 2006/2007 are available online at http://www.irex.org/programs/MSI_EUR/archive.asp

FREE
SPEECH

PROFESSIONAL
JOURNALISM

PLURALITY OF
NEWS SOURCES

BUSINESS
MANAGEMENT

SUPPORTING
INSTITUTIONS

0.
94

0.
48 0.

58 0.
68

0.
93

0.
89 0.

98 1.
15 1.

30

0.
74

0.
75 0.

85

1.
29

0.
82

1.
03 1.
07

1.
40

0.
75 0.

88 1.
04

20
01

20
08

20
09

20
10

20
01

20
08

20
09

20
10

20
01

20
08

20
09

20
10

20
01

20
08

20
09

20
10

20
01

20
08

20
09

20
10

MEDIA SUSTAINABILITY INDEX: BELARUS

SU
ST

A
IN

A
B

IL
IT

Y

OBJECTIVES

U
N

SU
ST

A
IN

A
BL

E
M

IX
ED

 S
YS

TE
M

N
EA

R
SU

ST
A

IN
A

BI
LI

TY
SU

ST
A

IN
A

BL
E

U
N

SU
ST

A
IN

A
BL

E
A

N
TI

-F
RE

E 
PR

ES
S

Unsustainable, Anti-Free Press (0-1): 
Country does not meet or only minimally 
meets objectives. Government and laws 
actively hinder free media development, 
professionalism is low, and media-industry 
activity is minimal.

Unsustainable Mixed System (1-2): 
Country minimally meets objectives, with 
segments of the legal system and government 
opposed to a free media system. Evident 
progress in free-press advocacy, increased 
professionalism, and new media businesses 
may be too recent to judge sustainability.

Near Sustainability (2-3): Country has 
progressed in meeting multiple objectives, 
with legal norms, professionalism, and 
the business environment supportive of 
independent media. Advances have survived 
changes in government and have been 
codified in law and practice. However, more 
time may be needed to ensure that change is 
enduring and that increased professionalism 
and the media business environment are 
sustainable.

Sustainable (3-4): Country has media that 
are considered generally professional, free, 
and sustainable, or to be approaching these 
objectives. Systems supporting independent 
media have survived multiple governments, 
economic fluctuations, and changes in public 
opinion or social conventions.

BELARUS AT A GLANCE

General

>> Population: 9,671,900 (January 2009, National Committee for Statistics)

>> Capital city: Minsk

>> Ethnic groups (% of population): Belarusian 81.2%, Russian 11.4%, 
Polish 3.9%, Ukrainian 2.4%, other 1.1% (1999 census)

>> Religions (% of population): Eastern Orthodox 80%, other (including 
Roman Catholic, Protestant, Jewish, and Muslim) 20% (1997 est.,  
CIA World Factbook)

>> Languages (% of population): Belarusian, Russian, other

>> GNI (2008-Atlas): $52.117 billion (World Bank Development Indicators, 
October 2009)

>> GNI per capita (2008-PPP): $12,150 (World Bank Development Indicators, 
October 2009)

>> Literacy rate: 99.6% (male 99.8%, female 99.4%) (1999 census)

>> President or top authority: President Aliaksandr Lukashenka 
(since July 20, 1994)

Media-Specific

>> Number of active print outlets, radio stations, television stations:

>> Print: 1,305 (663 newspapers (9 daily)), 594 magazines and journals, 42 
bulletins and 6 catalogues); Radio: 158 radio stations (2 nationwide); 
Television stations: 71 (6 nationwide) Belarus Ministry of Information, 
February 2009)

>> Newspaper circulation statistics: top three: Sovietskaya Byelorussia 
(state-owned, 2,000,000 weekly circulation), Komsomolskaya Pravda 
v Belorussii (independent, 558,000 weekly circulation), Respublika 
(state-owned, 271,250 weekly circulation) (Medusa Advertising Agency 
December 2009)

>> Broadcast ratings: Share of television audience: ONT (18.0%, 
state-owned), NTV Belarus (15.7%, Russian-owned, broadcasting 
state-controlled), RTR-Belarus (8.4%, Russian-owned, broadcasting 
state-controlled) (GEVS, December 2009)

>> News agencies: BelTA (state-owned), BelaPAN (private), Interfax-Zapad 
(Russian-owned), Prime-TASS (Russian-owned), Ecopress (private), 
Agentstvo Grevtsova (private), Minsk-Novosti (state-owned), 
Registr Information and Legal Agency (private) (Belarus Ministry of 
Information, 2009)

>> Annual advertising revenue in media sector: $ 92.4 million ($56 
million television, $14 million press, $6 million Internet, $5.4 radio) 
(ZenithOptimedia advertising group, December 2009)

>> Internet usage: 3 million (November 2009 Gemius

FREE
SPEECH

PROFESSIONAL
JOURNALISM

PLURALITY OF
NEWS SOURCES

BUSINESS
MANAGEMENT

SUPPORTING
INSTITUTIONS

Annual scores for 2002 through 2006/2007 are available online at http://www.irex.org/programs/MSI_EUR/archive.asp



159BELARUS

Separately, a draft of a presidential decree on the Internet 

was leaked to independent media. Among other provisions, 

it calls for registration of online media and the possibility of 

summarily blocking any website. As of this writing, whether 

the government will move forward with implementing this 

decree is unclear. But the Internet community and free speech 

advocates fear the worst, looking ahead to local elections in 

2010 and the presidential election early in 2011.

Note: MSI panelists in Belarus agreed to participate only if 

they were not named publicly. Amendments to the criminal 

code were introduced in December 2005 to add an article, 

“Discrediting the Republic of Belarus,” that provides for 

criminal liability for giving international organizations 

“false information” about the situation in the country. 

Human-rights groups, both domestic and international, 

believe the article’s vague wording makes it possible for the 

government to detain for up to six months anyone reporting 

negative information or to imprison them for up to two years.

Objective 1: Freedom of Speech

Belarus Objective Score: 0.68

Although the Belarus Constitution guarantees the freedom 

of speech, these provisions are largely not enforced. Despite 

severe criticism both in-country and abroad, a media law 

came into effect in February 2009. Comments from MSI 

panelists on the new law ranged from “tolerably restrictive” 

to “draconian.”

In particular, press freedom watchdogs condemned the 

burdensome procedures for accreditation of journalists; the 

information ministry’s increased authority to penalize the 

media and their managers; the sanctions for violating the 

vague requirement of “compliance with reality” for media 

materials; the restriction on foreign ownership of media to 

30 percent; and most notably, the government’s efforts to 

extend tough controls of online media.

The media law orders existing print and broadcast outlets 

to re-register with the Ministry of Information. Although 

the ministry manages registration rather unrestrictively, 

at least half a dozen small-circulation regional bulletins 

were unable to register as newspapers under the law. 

Their applications were repeatedly returned—neither 

denied nor approved. The ministry cited various dubious 

reasons for returns: a company being registered at a home 

address (most common), a paper’s specialization being 

non-compliant with publishing standards, and would-be 

editors lacking journalism diplomas and experience. Panelists 

noted that two or three companies with almost identical 

applications were able to register regional newspapers.

The Internet remains the least regulated of all media and 

largely unrestricted, although VOIP is banned other than for 

personal use. Users are not required to register for access to 

the Internet. And in an attempt to improve its relations with 

the EU, the government put an informal moratorium on the 

registration of Internet media.

One of the panelists mentioned other laws detrimental 

to freedom of speech: the law on civil service (effectively 

bans access to official information), the law on combating 

extremism (makes criticizing government policies dangerous), 

and the criminal code (with numerous defamation provisions).

Politicized courts with judges appointed by the president 

offer little if any protection—only when the international 

community applies pressure. Freedom of speech violations 

in 2009 were hardly causing public outcry, but independent 

journalists did display some solidarity.

The information and communications ministries issue 

broadcast licenses in a three-tier process. First, a broadcaster 

registers a media outlet (the so-called television or radio 

program) with the Ministry of Information. Then the 

Republican Commission on Television and Radio Broadcasting, 

the nine-member body of government officials headed by the 

Minister of Information, allocates a frequency via a tender. 

Finally, the Ministry of Communications and Informatization 

issues a license to use the frequency allocated.

Although a set licensing system is in place, panelists said 

that the actual allocation is highly problematic. “Broadcast 

licensing is neither fair nor competitive. And there are no 

exceptions here,” one panelist said.

Broadcasters founded by the president and the Council of 

Ministers receive frequencies without a tender. This practice 

allows further government monopolization of media—

despite the Constitution expressly banning such monopolies. 

Furthermore, the media behemoth National State Television 

and Radio Company pays a registration fee of just $60 to run 

its three national television channels, one satellite television 

channel, five national radio stations, and five regional 

television and radio companies with their own regional FM 

radio and television production studios. Other applicants pay 

40 to 200 times as much to register.

Between February and November 2009, the Ministry of 

Information registered four radio stations (one state-owned) 

and seven television channels (three state-owned). In 

February and August, the ministry announced two tenders 

to allocate three regional FM radio frequencies each, in the 

towns of Lida, Pinsk, Babrujsk, Salihorsk, Zhlobin, and Brest. 



MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2010160

However, the ministry issued no official reports about bidders 

or any winners.

On the positive side, Belarus remains a global leader in 

regulatory reforms to ease conducting business, according 

to Doing Business 2010, the seventh report in an annual 

series published by the World Bank and International Finance 

Corporation. For the second consecutive year, Belarus ranked 

fourth among the top 10 regulatory reformers. Its overall 

rank climbed to 58 from 85 last year (up from 115 two years 

ago). On starting a business, Belarus was ranked seventh 

out of 183 countries—an impressive leap from 98th a year 

earlier. Starting a business in Belarus requires six days and five 

procedures, according to the same survey.

Although would-be publishers and broadcasters—just like 

other businesses—will certainly benefit from those reforms, 

media outlets also have simplified administrative procedures. 

The new media law eased registration of media outlets and 

most notably abandoned the requirement that newsrooms 

register their locations with local governments. Theoretically, 

filling out an application form, paying a registration fee, 

and filing these with the Ministry of Information are enough 

to start up a media outlet. Within a month of receipt, 

the ministry is to decide on an application. However, the 

aforementioned non-registrations of regional newspapers 

“should be seen as an extra barrier to market entry,” said one 

of the panelists, a media lawyer. Broadcasters go through the 

cumbersome licensing procedures detailed above.

Belarusian law has other media-specific restrictions, most 

notably that media operations can be suspended for up 

to three months following a warning from the Ministry of 

Information and without a court ruling. Also under the new 

media law, direct foreign ownership of media is limited to 

30 percent for a publisher or broadcaster, and radio stations 

must air 75 percent Belarusian music. This clause in particular 

causes stations to lose audiences, as listeners seek more 

variety and therefore turn less to radio as a source of music.

Taxation in the media sector is no different from other 

industries, and although the government has made some 

reforms, all businesses have to cope with one of the most 

tangled tax systems in the world. According to Doing Business 

2010, a medium-sized company would spend 901 hours a 

year preparing, filing, and paying taxes that would total 99.7 

percent of its profits. This led to Belarus being ranked 183rd 

of 183 economies on this indicator in the report.

Crimes against journalists remained rare. However, the 

panelists agreed that media professionals do not feel secure. 

The police practice of obstructing journalists engaged in 

covering opposition rallies continued to thrive, and new 

developments prompted fears that police were adopting 

new practices. During peaceful civil actions in downtown 

Minsk on September 9, September 16, and October 16, 2009, 

plainclothes riot police obstructed the work of journalists 

photographing and filming the events and the subsequent 

dispersals by the police. Each reporter was tackled by two 

plainclothes commandos, who covered camera lenses and 

pushed journalists away from the scene and made filming and 

photographing nearly impossible. The Belarusian Association 

of Journalists took these concerns to the Ministry of Interior 

and the presidential administration. The authorities told 

them that the government investigated the incidents, but no 

reports were made public.

In addition, several journalists received anonymous threats. 

On February 6, 2009, Andrzej Poczobut, a correspondent in 

Belarus for Poland’s largest daily, Gazeta Wyborcza, found a 

note on his apartment door warning him to stop his critical 

reporting or else face retribution. Then his family, including 

his 8-year-old daughter, received repeated calls on their 

mobile phones from unknown callers asking for Poczobut’s 

whereabouts. A month later, the Ministry of Foreign Affairs 

denied his application to renew his press accreditation, on 

grounds that his reporting was biased and insulting to the 

president. Poczobut’s allegedly insulting articles included a 

recent police initiative to enforce the fingerprinting of male 

residents, the deportation of three Polish Catholic priests, new 

criminal lawsuits launched against recently released political 

prisoners, and talks between Lukashenka and EU officials.

Legal and social norms protect and promote  
free speech and access to public information.

FREE-SPEECH INDICATORS:

>	 Legal and social protections of free speech exist and are enforced.

>	 Licensing of broadcast media is fair, competitive, and apolitical.

>	 Market entry and tax structure for media are fair and 
comparable to other industries.

>	 Crimes against journalists or media outlets are prosecuted 
vigorously, but occurrences of such crimes are rare.

>	 State or public media do not receive preferential legal treatment, 
and law guarantees editorial independence.

>	 Libel is a civil law issue; public officials are held to higher 
standards, and offended parties must prove falsity and malice.

>	 Public information is easily accessible; right of access to 
information is equally enforced for all media and journalists.

>	 Media outlets have unrestricted access to information; this is 
equally enforced for all media and journalists.

>	 Entry into the journalism profession is free, and government 
imposes no licensing, restrictions, or special rights for journalists.



161BELARUS

In another case, Natallya Radzina, editor of the opposition 

news website Charter97.org, received an e-mail on July 

15, 2009 threatening her with sexual violence if she 

was not “careful” about what she posted on the site. 

This came a week after her website reported about 

the pardon of the leader of the pro-Russian neo-fascist 

group, Russian National Unity. The story reported details 

of the government’s failure to curb the organization’s 

xenophobic and racist activities, alleging ties with the 

Belarusian KGB. Back in 2006, the same group had sent 

threats to several independent regional newspapers.

Iryna Khalip, Belarus correspondent for the Moscow-based 

independent newspaper Novaya Gazeta, has been targeted 

also. On December 12, 2009 in a memo to her newspaper, 

she said that she had received anonymous threats by e-mail, 

phone, and telegram. She was warned not to publish the 

investigative report she wrote and submitted to her paper 

on November 22, 2009 about the disputed legacy of the late 

Georgian billionaire Badri Patarkatsishvili. One e-mail read, 

“Unless you remove your article, you will go to meet Anna 

Politkovskaya,” referring to the Novaya Gazeta reporter 

who was gunned down in Moscow in 2006. The telegram 

suggested that Khalip “think about her son when reporting.” 

An unidentified man told Khalip by phone that she should 

not leave her house if the article is published. 

The article was published on December 9, 2009, but there 

was no follow through on the threats. Khalip said that she 

believes that the state security service KGB was involved, 

since details mentioned in the messages suggested that the 

perpetrators had intercepted her e-mails and bugged her 

cell phone.

Belarus has no truly public media in the Western sense. 

With the exception of the Internet, state-owned media 

outlets prevail. Editors of the biggest nationwide media are 

appointed by the president, so “they ‘by custom’ remain 

editorially dependent,” a panelist commented.

Media law does not on its face favor either state media 

or private media. However, private, independent media 

routinely face restricted access to official information, mainly 

via a largely unregulated system of accreditations. Non-state 

journalists still rarely win access to events attended by the 

president or other top officials.

Businesswise, state-owned media enjoy subsidized rent, 

salaries, distribution, and printing on top of $67 million 

(down from $75 million a year earlier) in direct funding 

from the state budget. Moreover, a presidential decree of 

September 25, 2009 exempts state-controlled television 

channels ONT and STV from VAT and income taxes for three 

years, on the condition that the outlets reinvest the money 

to upgrade their technical facilities and buy and produce 

content. Just a month later, the National State Television and 

Radio Company secured similar tax breaks.

Belarus has harsh libel and insult laws, with government 

officials and especially the president having a higher level 

of protection against criticism. The president does not have 

to file a suit; the public prosecutor’s office “automatically” 

files. Libel is punishable by up to three years in prison, by two 

years in a labor camp, or by large fines. The courts have heard 

no such cases since 2002; however, every year local media 

assistance NGOs report 15 to 20 so-called “honor, dignity, 

and business reputation” suits dealt with through the civil 

law. Meanwhile, state-controlled media regularly involved in 

smear campaigns against opposition groups go unpunished. 

Independent media companies are in most cases penalized by 

fines for far less egregious violations.

As of this writing, there were no reports of Internet service 

providers or web hosting companies being punished for the 

content that users store or transmit via their facilities. Still, 

almost all websites critical of the government are hosted 

outside Belarus.

Belarus has no access to information law, and access to 

public information remains restricted, panelists agreed. 

A provision under the earlier media law, which ordered 

state bodies and officials to provide information within 10 

days of a newsroom’s request, was abolished altogether, 

“leaving independent media even without that insignificant 

safeguard,” a media lawyer commented.

One of the panelists recalled the government “significantly 

restricting and filtering” information about the swine flu. As 

the epidemic was gaining strength, the Ministry of Health 

stopped reporting on the availability of drugs and providing 

statistics regarding infections and deaths. The ministry started 

offering percentage data instead, and only to state-controlled 

media. Their non-state counterparts were largely ignored and 

had to rely on other, often unofficial sources.

Concurrent with those actions, the Ministry of Information 

warned that “it would stop any attempts to disinform the 

population,” adding that online versions of registered 

media were also monitored. Two weeks later, on November 

18, 2009, the ministry handed out warnings over swine flu 

stories to two independent newspapers: the opposition 

weekly Nasha Niva and the Russian-owned popular daily 

Komsomolskaya Pravda v Belorusii. The stories at both 

newspapers cast doubt on the official version of how the 

government tackled the epidemic. Following such a warning, 

the Ministry of Information may suspend a media outlet’s 

operations for up to three months. With two warnings 



MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2010162

during a year, the Ministry of Information may seek closure 

of a media outlet via a court ruling.

Access to international news and news sources—mostly via 

the Internet—remains unrestricted. Still, the affordability 

of fast Internet connections hampers the broader use of 

international sources, as do the cost of subscriptions to 

foreign news services and the poor foreign language skills 

among some readers.

In principle, the government allows reprints and rebroadcasts. 

But in practice, one panelist argued, the state keeps broadcast 

media under tight control and no news rebroadcasting 

is allowed. On September 30, 2009, the Ministry of 

Information issued a warning to Autoradio, a Minsk-based 

FM station, citing it as “falling short of its creative concept of 

broadcasting.” The Ministry suggested the radio station “take 

steps to keep to the creative concept of its broadcasting,” 

otherwise its license could be cancelled. Although the text of 

the warning contains no reference to any particular violation, 

it is believed to be prompted by the EuroZoom radio program 

that was produced by the independent European Radio for 

Belarus (ERB) and then broadcasted daily by Autoradio. ERB is 

a donor-funded radio headquartered in Poland. Surprisingly, 

on November 11, 2009, a Council of Ministers directive 

allowed ERB to open an official bureau in Belarus for a period 

of one year.

Panelists differed somewhat on whether entry into journalism 

is generally free. On the one hand, a journalism diploma is 

not a legal requirement to work as a journalist. In fact, state 

and independent newsrooms are staffed mostly by those who 

lack journalism diplomas, according to numerous reports. 

On the other hand, the government controls admissions to 

journalism schools. Applicants must provide recommendations 

from local authorities and then undergo interviews by a 

special commission that mostly checks on how politically loyal 

would-be journalists are. Moreover, graduates of journalism 

schools are subject to Soviet-style “distribution” and must 

work for two years wherever the government sends them—

usually to small state-owned regional newspapers.

Belarusian law requires editors-in-chief to have a diploma or 

degree in journalism and at least five years of managerial 

experience. That condition has been in place for years 

and the labor inspectorate at the Ministry of Labor and 

Social Protection checks for compliance. In an alarming 

development this year, the Ministry of Information somewhat 

transcended its jurisdiction by introducing that requirement 

of editors as a prerequisite for entities applying to register a 

new media outlet.

Accreditation also proves to be a barrier for some media 

professionals. “The accreditation procedure is neither 

transparent nor open, and is in fact an ideal mechanism 

to restrict access to information,” a panelist commented. 

Sometimes events are being covered on a pool basis 

and independent journalists may not be allowed. Online 

journalists, freelancers, and bloggers have even more 

difficulty gaining access to information or public events, given 

that they are not employed by a registered media outlet and 

have no journalist status.

Panelists could cite only one attempt to fight restricted access 

in any organized way. In 2007, the House of Representatives 

(the lower chamber of the Belarusian parliament) denied 

accreditation to Maryna Koktysh, deputy editor-in-chief of 

the opposition weekly Narodnaya Nolya. Since then, she has 

unsuccessfully tried to appeal the decision. On December 

4, 2009, the Belarusian Supreme Court ruled that “issues 

related to accreditation of journalists fall outside of courts’ 

jurisdiction and denials cannot be taken to court.”

Foreign correspondents must be accredited with the Ministry 

of Foreign Affairs. The ministry has repeatedly denied 

accreditations to journalists working for independent 

donor-funded broadcasters—ERB, Radio Racyja, and satellite 

TV Belsat—that specifically target Belarus, on grounds that 

they had been reporting without accreditation.

Objective 2: Professional Journalism

Belarus Objective Score: 1.15

While commenting on Objective 2, panelists mentioned 

that giving overall scores on Belarusian media is not easy, 

given the huge differences between independent and state 

media. Scoring is especially difficult with regard to objectivity, 

in-depth reporting, ethics, censorship, and pay levels, one of 

them remarked.

State-controlled media present one-sided and biased 

coverage. Quite often, controversial events and issues are 

simply not covered. Opposition media also push propaganda. 

Still, Belarus has independent media outlets that try to be 

objective, despite the government or opposition pressure to 

“counteract lies.” According to one panelist, independent 

media “have become hostage to a closed society and—to a 

much lesser degree—lack of culture of professionalism.” 

With understaffed newsrooms, most independent 

newspapers and online media find it next to impossible to 

conduct in-depth research, instead merely scratching the 

surface of an issue, which affects report quality. Journalists 

at state-controlled media simply accept as truth what 

government officials are saying and do no fact checking or 

background research.



163BELARUS

A rather small “pool of experts” is approached for comments, 

and as a result, the different media outlets present hardly 

any variety of approaches or opinions, one panelist argued. 

The experts themselves are in the dark and offering mostly 

guesswork, given the restricted access to information. 

Independent think tanks have almost gone extinct or at best 

become “one-man-bands.”

Each of the country’s two journalistic organizations, the 

governmental Belarusian Union of Journalists and the 

independent Belarusian Association of Journalists, has its 

own code of conduct. The codes are quite universal: “It all 

boils down to the Ten Commandments,” a panelist said. 

Another panelist added, “Media operate in such a narrow 

corridor that there is hardly any possibility to violate ethical 

standards.” 

In a surprise move, the government tried to enter the 

discussion of ethics. Natallya Piatkevich, first deputy head 

of the presidential administration, accused the media of 

sensationalizing stories and said it would be advisable to 

work out a unified journalism ethics code.

Self-censorship is thriving across the media sector, in varying 

degrees. Some independent media are ready to report on 

sensitive issues, but journalists know that they are better 

off not addressing some subjects—for example, President 

Lukashenka’s family as well as the business interests of his 

family and allies. A business survival imperative leads to 

newsrooms compromising their ethical standards—at times by 

not criticizing prominent advertisers, and even by succumbing 

to requests that certain advertisements not be placed next to 

political stories or any critical reporting at all.

In most cases, journalists—especially those at state-controlled 

newsrooms—are already aware of the corridor within which 

their reporting should stay. The editors of independent 

journalists sometimes advise soft-pedaling stories, especially 

when a publisher or broadcaster is seeking a license or is 

updating registration with the government. “State-owned 

media ex officio have to conceal public information,” a 

panelist commented. “If that is impossible, they indulge in 

a mass production of factoids. Independent media tend to 

cover key events; however, often they are themselves in the 

dark about important matters.” 

Panelists said that the media cover almost all key events, 

but the quality remains a sore point. “You can’t say people 

understood what was going on with the economy or the 

swine flu,” a panelist argued. Blogs and social networks like 

YouTube, Facebook, and Twitter are hardly contributing 

anything except for personalized comments.

“Pay levels for journalists are sufficiently low to encourage 

all manifestations of corruption,” a panelist said, but added 

rather ironically, “The thing is, there is no need to buy 

journalists that often.” A journalist at a regional newspaper 

earns at least $300 a month in the regions and around $700 

in the capital, according to one panelist. Note that in local 

currency equivalents, salaries remained the same at best as a 

year earlier. Throughout 2009, the Belarusian ruble slumped 

33 percent against the U.S. dollar, including a one-off 

devaluation of 20 percent to seek a $2.5 billion loan from the 

International Monetary Fund. In 2009, the median salary in 

Belarus was around $350 a month.

Overall, journalists working for the state media remained 

better off compared to their independent counterparts. One 

of the panelists equated working for the state media to 

corruption, since “these journalists kept on generous retainers 

are just spinning the government’s line.” Apart from higher 

salaries, state-owned media are still capable of securing 

subsidized housing loans for their employees.

“With salaries being low and temptations high,” said one 

panelist, journalists and editors do sell stories and provide 

favorable coverage, mostly in the form of veiled advertising. 

Sometimes these choices are made to sidestep the legal 

limitation on the amount of advertising. Occasionally, 

journalists and editors are offered gifts or trips; for example, 

a car dealer that organizes a “how-good-our-cars-are contest” 

and gives cash prizes to authors of the best stories.

By Western standards, Belarusian television maintains a rather 

high information-to-entertainment ratio. Newspapers contain 

hardly any entertainment features. Nonetheless, the panelists 

argued that the media sphere does not include enough news, 

Journalism meets professional  
standards of quality.

PROFESSIONAL JOURNALISM INDICATORS:

>	 Reporting is fair, objective, and well sourced.

>	 Journalists follow recognized and accepted ethical standards.

>	 Journalists and editors do not practice self-censorship.

>	 Journalists cover key events and issues.

>	 Pay levels for journalists and other media professionals are 
sufficiently high to discourage corruption.

>	 Entertainment programming does not eclipse news and 
information programming.

>	 Technical facilities and equipment for gathering, producing, 
and distributing news are modern and efficient.

>	 Quality niche reporting and programming exists (investigative, 
economics/business, local, political).



MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2010164

and the quality of both information and entertainment 

programming remains low. 

The government also is dissatisfied with the amount and 

quality of news. On December 14, 2009, President Lukashenka 

lambasted the state media: “Media are not working today at 

all. There is nothing to watch on the television both at home, 

and, luckily for us, abroad. No one listens to radio in Belarus 

any more. And they watch only music videos on television. 

This is all entertainment stuff, not interesting at all. I have an 

impression that managers [of state television channels] have 

forgotten that they are executors of ideological work.”

The basic technical capacities for newsgathering and 

reporting are available everywhere across the industry, the 

panelists agreed. However, independent newsrooms are 

increasingly unable to afford to stay on the cutting edge of 

the technology or offer good multimedia or multi-platform 

journalism. They are desperate for faster computers and 

broadband Internet, as well as photo and video equipment. 

The software used is almost 100 percent pirated. 

At the same time, several panelists cited journalists’ 

reluctance and lack of skills in using the equipment and 

technology already at their disposal. With government 

subsidies and centralized procurement of equipment, 

state-controlled newsrooms are getting more competitive 

with regard to technology.

With restricted access to information and the lack of 

resources available to the media, investigative journalism has 

gone extinct. There is some quality niche reporting, mainly 

on economics and sports. “There is a need for specialized 

journalism, yet with media just fighting for survival as 

businesses and no one willing to invest, there is hardly any 

market for that,” a panelist argued. 

Private blogs and on-line media have not offered much  

of an alternative. Blogs are largely opinion, often based  

on news in “traditional” media. And online media suffer  

for the same reasons broadcasters and print media do, 

including lack of resources.

Objective 3: Plurality of News

Belarus Objective Score: 0.85

According to the panelists, news is restricted in Belarus 

and independent news sources are not readily available. 

There is some relief thanks to the Internet, small private 

newspapers, satellite dishes, and foreign radio stations. 

“There are a lot of state-owned, and very few private, 

sources of information. Quantitatively, there are more 

non-state media registered [900 versus 414, according 

to the Ministry of Information], yet audience-wise, 

they are largely overshadowed,” a panelist said.

State television continued to dominate in 2009. In a 

September independent opinion poll, 89.8 percent of 

Belarusians aged 18 and older said that they watch 

state-owned national television channels; 85.0 mentioned 

Russian television; 47.2 cited local television stations; 40.9 

said cable television; and 22.2 named satellite television. In 

a March 2009 survey by the same pollster, only 5 percent 

said they were watching independent donor-funded satellite 

television Belsat. Novak, a television audience research 

company, reported the following weekly audiences for state 

television channels: ONT, 2.42 million; NTV-Belarus, 875,000; 

Channel One, 620,000.

According to the same March 2009 survey, 50.9 percent 

listened to state radio and 50.8 percent to private FM 

stations offering mostly entertainment content. Independent 

broadcasters based outside Belarus reached far smaller 

audiences: European Radio for Belarus, 3.6 percent; Radio 

Racyja, 2.4 percent; and Radio Liberty (Belarusian service), 2.1 

percent. (The margin of error for the survey was 3 percent.) 

These broadcasters also employed the Internet as a key tool 

in distributing their content.

Meanwhile, the Internet is evolving as an increasingly 

important source of news: 7.3 percent said in the 

aforementioned March 2009 survey that they are reading 

news on the Internet. In October 2009 the weekly audience 

of Belarusian news websites totaled around 250,000 visitors, 

according to Gemius, an Internet research company. Blogs 

Multiple news sources provide citizens  
with reliable and objective news.

PLURALITY OF NEWS SOURCES INDICATORS:

>	 A plurality of affordable public and private news sources (e.g., 
print, broadcast, Internet) exists.

>	 Citizens’ access to domestic or international media is not 
restricted.

>	 State or public media reflect the views of the entire political 
spectrum, are nonpartisan, and serve the public interest.

>	 Independent news agencies gather and distribute news for print 
and broadcast media.

>	 Independent broadcast media produce their own news programs.

>	 Transparency of media ownership allows consumers to judge 
objectivity of news; media ownership is not concentrated in a 
few conglomerates.

>	 A broad spectrum of social interests are reflected and 
represented in the media, including minority-language 
information sources.



165BELARUS

and social networks have hardly become a source of news on 

their own, and some “traditional” media have representation 

online. Internet access remains faster and cheaper in more 

urbanized areas. New media technology is available—Internet 

via mobile phones, for instance—but their adoption remains 

relatively low.

Subsidized, state-controlled publications dominate the print 

market. Private newspapers are discriminated against in 

distribution, severely limiting their reach. Most notably, since 

2005 the state has banned 10 out of 25 non-state publications 

from government-owned distribution and subscription 

networks. Those publications have to rely on their own 

in-house distribution services.

Several years ago, the government effectively banned 

foreign news channels from cable networks. In April 2009, 

five more Russian television channels were taken off 

cable networks. The Telecommunications Industry Union 

(TIU), a trade association of cable network operators, 

elected to remove RTR-Planeta, NTV Mir, Ren TV, Channel 

One, and TVCi. TIU and its members cited various 

reasons, such as increased broadcasting fees requested 

by the proprietors of the disconnected channels and/

or their failure to obtain a permit from the Ministry of 

Information to distribute in Belarus. However, industry 

sources believe the ban was brought about by criticism of 

President Lukashenka on some of the Russian channels.

To broadcast or distribute in Belarus, foreign media outlets 

need express permission from the Ministry of Information. 

The ministry has rubber-stamped distribution of 378 foreign 

publications (38 newspapers, 2 bulletins, and 338 magazines 

and journals). The Russian press is subject to a simplified 

procedure, but almost all foreign press is restrictively 

unaffordable for Belarusians. Foreign television channels 

are available either via cable or satellite. Belarusian cable 

operators offer 119 television channels, including 60 Russian 

channels, and several ISPs started offering entertainment 

programming via Internet protocol television.

Belarus has no truly public media; state-owned outlets 

are nothing more than mouthpieces of the government, 

the panelists agreed. State media spend a predominant 

amount of time reporting on the government and its 

leaders, while ignoring the opposition, independent trade 

unions, and NGOs. Usually, state media cover opposition 

groups only when they are being attacked by state 

propagandists or the KGB. Sometimes, however, some 

opposition groups or leaders might get coverage just to 

sow more discord among the already fractured opposition. 

They serve the public interest only via educational and 

cultural programming. “What is more, they do carry 

weather forecasts,” a panelist added sarcastically.

Belarus has four traditional news agencies, and only 

one of them is state-owned, according to the Ministry 

of Information. The independent news company 

BelaPAN has traditionally won accolades for its 

high-quality reporting and its broad spectrum of services: 

news subscriptions, the e-paper Naviny.By, photos, 

infographics, audio, video, and multimedia content.

State-owned BelTA is the mouthpiece of the government. It 

offers news, photo services, and infographics and publishes 

the weekly 7 Dnei and several journals. Separately, BelTA is 

building websites for local governments and state-owned 

newspapers and is supplying them with national news. 

Two more prominent market players—Interfax-Zapad and 

Prime-TASS—are Russian-owned. A monthly news subscription 

would cost around $300, according to one panelist. Most 

media can afford to buy news from one company only, and 

a handful of big state-owned media covering international 

news can afford and make use of subscriptions to 

international news (AFP, Associated Press, and Reuters).

Of the 71 television broadcasters in Belarus, 41 are privately 

owned. The only television with national reach outside of 

governmental control is the First Music Channel. The others 

are small local stations offering a small amount of their own 

programming, which consists mostly of personal messages 

(like birthday greetings) and some daily local news in which 

the government is never criticized. In fact, local governments 

frown on any critical reporting at all.

Domestic radio broadcasters are hardly producing any news 

of their own. Instead, they rely on BelTA, Interfax-Zapad, 

and the Internet. International radio companies targeting 

Belarus, including the ERB, Radio Racyja, and Radio Liberty, 

do produce their news, yet their reach is very limited. Some, 

such as ERB and Radio Liberty, are more important as Internet 

news agencies, with other Internet portals using their news.

Although the law orders disclosure of the direct owners 

of media, the real proprietors are not always apparent 

to an average reader or viewer. This is even more an 

issue in case of online media or blogs that remain largely 

unregulated. Media ownership is hardly concentrated 

other than by the state. The only foreign investment 

in the media industry is from Russia. In addition to the 

two aforementioned news agencies, Russian businesses 

own popular daily Komsomolskaya Pravda v Byelorussii 

and the weeklies BelGazeta and Argumenty i Fakty.

The panelists agreed that many social and minority issues 

remained underrepresented. The government places obvious 

pressure on the media to avoid “sensationalizing” the 

stories so as not to damage the “social cohesion” of the 

country. Minority issues are at most discussed on the web 



MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2010166

by those affected and within communities themselves. Some 

ethnic minorities, most notably Polish and Jewish, publish 

their own small-circulation newspapers and bulletins. 

Gender, ethnicity, and religions other than Russian Orthodox 

are among the issues that receive little coverage in the 

mainstream media.

Objective 4: Business Management

Belarus Objective Score: 1.07

At best, media as an industry is balancing books, the panelists 

agreed. Independent media outlets are trying to break even 

mostly, or generating very little profit. State media companies 

rely heavily on government subsidies and are far from being 

responsible or well-managed businesses.

The government retains ownership over supporting firms like 

printing presses, distribution networks, the postal service, 

and the telecommunications infrastructure. As businesses, 

these are neither professional nor efficient but might be 

profit-making given the exorbitant fees they charge. They 

make money in areas other than providing services to the 

media. Belsajuzdruk, a press distribution monopoly that 

operates more than 1,500 newspaper kiosks nationwide, 

sells everything from cigarettes to toothpaste and stationery, 

a panelist said. The postal service, Belposhta, retains a 

monopoly over press subscriptions has turned its offices into 

mini-banks.

Media companies do some basic business planning, but in 

most cases project for only 12 months. Media outlets have 

personnel policies in place, yet very few—only the large 

and lucrative—could afford to hire dedicated professionals 

to manage marketing, finance, and human resource 

management. Having certified accountants is a legal 

requirement, so most media retain these services. Many do 

have advertising sales managers and some have lawyers to 

help media tackle tangled Belarusian legislation so as not to 

expose themselves to fines and sanctions.

Revenue comes from a variety of sources. State media 

rely heavily on government funding and, where allowed, 

on subsidized advertising fees. For years, businesses have 

been under pressure not to advertise in independent 

newspapers critical of the government. Government-

controlled print media also capitalize on inflated 

state-imposed subscriptions. Private businesses, state 

companies, and even government officials themselves have 

to subscribe to two newspapers and then send receipts 

to ideology bosses at local governments. Typically, these 

are the Sovietskaya Bielorussija, the organ of Lukashenka 

administration, and a local state-owned newspaper.

Privately owned media depend mostly on advertising. 

Personal messages, such as birthday greetings and SMS chats, 

remain important sources of revenue for local television 

stations. To some extent, newspaper sales supplement the 

income of independent publishers. Foreign donors fund 

independent broadcasters based outside the country, as well 

as some non-state publications and online media. Private 

media do not receive state subsidies.

Speaking of the advertising market, a panelist said, “Many 

companies do not advertise at all, either because they don’t 

need that, can’t afford that, or think they can’t afford that.” 

In such an environment, the advertising market is hardly able 

to sustain the existing media—to say nothing of fostering 

development of specialized media products.

In 2009, the Belarusian advertising market dropped 20 

percent to a total of $92.4 million, according to advertising 

group ZenithOptimedia. To certain degree, the loss was 

offset by the aforementioned devaluation of the local 

currency against the U.S. dollar. Still, television remained the 

dominant advertising medium, with 60 percent ($56 million) 

of total advertising spent. Print generated $14 million, the 

Internet $6 million, and radio $5.4 million. The advertising 

market is rather underdeveloped, especially outside the 

capital, the panel agreed. There are a lot of creative 

agencies, very few media agencies, and not a single digital 

agency. Even at the biggest of agencies, only one person 

might be tackling media planning and media placement, a 

panelist added.

Independent media are well-managed 
businesses, allowing editorial independence.

BUSINESS MANAGEMENT INDICATORS:

>	 Media outlets and supporting firms operate as efficient, 
professional, and profit-generating businesses.

>	 Media receive revenue from a multitude of sources.

>	 Advertising agencies and related industries support an 
advertising market.

>	 Advertising revenue as a percentage of total revenue is in line 
with accepted standards at commercial outlets.

>	 Independent media do not receive government subsidies.

>	 Market research is used to formulate strategic plans, enhance 
advertising revenue, and tailor products to the needs and 
interests of audiences.

>	 Broadcast ratings and circulation figures are reliably and 
independently produced.



167BELARUS

Budget-wise, multi-national giants like Procter & Gamble 

and Colgate-Palmolive and domestic mobile telephone 

operators continued to dominate the market. Their 

marketing accounts are still managed by big international 

advertising agencies and the money is by custom 

channeled to the national television networks offering 

the broadest reach. Still, they do sustain other media. 

Despite the huge discounts they demand, these agencies 

buy newspaper space or air time well in advance, thus 

helping the media to close cash flow gaps. Traditionally, 

regional media companies have relied on classified 

advertising from local small business and medium-sized 

businesses, but 2009 saw a more pronounced influx 

of national advertisers, according to one panelist.

The law limits advertising to 20 percent of total daily 

broadcast time and 30 percent of prime time (6 p.m. to 10 

p.m.). For the press, advertising is restricted to 30 percent 

of content in non-state, general news publications and 25 

percent in state-owned.

Big state-owned media, primarily television channels, are 

reportedly hiring research companies. But according to the 

panel, those outlets have made no apparent changes to 

editorial or programming policies. “Media hardly commission 

any market research, and when they do get results, these are 

hardly used,” one panelist commented.

For other media companies, media-commissioned market 

research is restrictively unaffordable. Some regional media 

companies do make use of their own research, obtained 

mostly via questionnaires and phone surveys. The government 

oversees the validity of circulation data, yet actual press sales 

remain suspect, since Belarus has no independent circulation 

audit authority.

Broadcast media has seen no improvements in audience 

data. NOVAK sells ratings on television, radio, and print 

media via subscriptions to its diary panel, and does quarterly 

face-to-face polls. GEVS measures television ratings with 

PeopleMeters. The Independent Institute of Socio-Economic 

and Political Studies conducts mostly political polls, but 

sometimes includes television, radio, and newspaper 

questions in its surveys.

Internet statistics are available from Akavita (via online 

counters and questionnaires), NOVAK (Internet usage panel), 

and Gemius (via online counters, online questionnaires, 

and face-to-face interviews). At best, only generalized 

information is available to media outlets for free. Detailed 

data are offered by subscription and affordable only to major 

advertising agencies and lucrative media companies.

Objective 5: Supporting Institutions

Belarus Objective Score: 1.04

Supporting institutions remain weak in Belarus, with few 

independent associations or unions, weak journalism faculties, 

and state-controlled infrastructure.

For trade associations, panelists cited United Media, an 

association of private regional newspaper publishers. The 

association has 14 members and is a forum for regional 

editors and media managers to exchange ideas and 

experience. It runs its own training program for association 

members, which include journalists, accountants, advertising 

sales managers, and other media sector workers. The 

association also fosters some business cooperation, such as 

exchanging advertising and buying newsprint in bulk at 

reduced rates.

Panelists also mentioned the Telecommunications Industry 

Union, which brings together 95 cable operators and 

television broadcasters. The union gained some publicity 

after it was used to oust five Russian television channels from 

cable networks, as detailed under Objective 3. The panelist 

said that they doubt that any independent trade association 

would have a chance to effectively lobby the government.

Belarus has two working associations of media professionals. 

The Belarusian Union of Journalists (BUJ) is a “governmental” 

association uniting around 2,000 professionals who work for 

state-controlled media. BUJ has been functioning so for more 

than 50 years. Among other government officials, the deputy 

information minister is on the BUJ board. Although some 

Supporting institutions function in the 
professional interests of independent media.

SUPPORTING INSTITUTIONS INDICATORS:

>	 Trade associations represent the interests of private media owners 
and provide member services.

>	 Professional associations work to protect journalists’ rights.

>	 NGOs support free speech and independent media.

>	 Quality journalism degree programs that provide substantial 
practical experience exist.

>	 Short-term training and in-service training programs allow 
journalists to upgrade skills or acquire new skills.

>	 Sources of newsprint and printing facilities are in private hands, 
apolitical, and unrestricted.

>	 Channels of media distribution (kiosks, transmitters, Internet) are 
private, apolitical, and unrestricted.



MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2010168

reports suggest that the union is offering some networking 

possibilities and limited training incentives, one panelist said 

that BUJ is mostly giving out prizes.

The 1,200-member-strong Belarusian Association of Journalists 

(BAJ), meanwhile, works to protect independents journalists’ 

rights via legal advice and defense, professional development, 

and public advocacy. BAJ has won plaudits each year from 

the panelists for its efforts to promote free, independent, and 

pluralistic media. However, its resources remained stretched.

Very few “state” journalists are members of BAJ and very 

few non-state journalists have joined BUJ. Furthermore, 

both BUJ and BAJ bring together management and 

rank-and-file employees. No journalist trade union in the 

country can promote journalist interests independent of 

management interests.

For almost 15 years, BAJ has been (or rather had to be, as 

one of the panelists noted) the only press freedom watchdog 

working in Belarus. Very rarely, assistance might come 

from the few surviving humanitarian groups, but “they 

are hardly efficient at all as far as protecting journalists or 

media is concerned,” a panelist commented. “In fact, they 

are an endangered species themselves.” In many cases, 

these organizations provide mostly publicity for cases and 

occasional legal assistance. Foreign press freedom groups do 

monitor and publicize violations, but they have little effect on 

the government.

State universities in Homiel, Hrodna, and Viciebsk offer 

diplomas and degrees in journalism, as do several smaller 

private institutes based in the capital. The most notable, 

however, is the journalism institute at Belarusian State 

University in Minsk, which has more than 1,500 students. 

Panelists indicated that controversy exists over the 

qualifications of graduates, as their education focuses 

on “academic programs” and not “substantial practical 

experience.” As one panelist said, “Every time [one of] their 

graduates comes to our newsroom, he or she needs to be 

thoroughly retrained or thoroughly trained-up.” 

The main external educational alternative is European 

Humanities University (EHU), once a Belarusian university now 

in exile in Vilnius, just 110 miles away from Minsk. EHU offers 

two majors: media and communications and visual design and 

media. Every year the university admits around 30 students. 

Similarly to domestic institutions, EHU has difficulty providing 

“training grounds” for students to gain practical experience. 

Given that the Belarusian government views EHU as a political 

project, its graduates might face problems finding jobs back 

in Belarus, as local education authorities might not recognize 

their diplomas. Moreover, very few are willing to come back, 

at least at the moment, according to one panelist.

Other minor opportunities include government and foreign 

donor-funded scholarship programs in Poland, Ukraine, the 

United Kingdom, and the United States. As in previous years, 

panelists doubted that graduates will find it easy to locally 

apply the knowledge and experience that they gain abroad.

Short-term training opportunities—in most cases, offered 

for free by domestic and foreign media development 

organizations—remained plentiful, if not always efficient. 

Many training programs concentrate on general issues while 

more specific skills (e.g., investigative reporting, online and 

multiplatform reporting, editing, infographics, etc.) need to 

be developed, according to a panelist. Furthermore, most 

training programs and seminars are rather one-off activities 

and newsrooms and journalists have difficulty planning and 

making arrangements well in advance. As a result, quite often 

media outlets are not sending those who might benefit most 

from such educational programs.

Training offerings for advertising, sales, and finance 

departments are few. One of the panelists mentioned that 

webinars are not popular at all, although the technology has 

been around for several years. Another panelist cited lack 

of motivation among media professionals to learn on their 

own or seek out the training possibilities available to them. 

Foreign organizations offer longer-term hands-on training 

programs, yet Belarusian journalists’ poor knowledge of 

second languages greatly restricts the number of possible 

applicants. Meanwhile, regional journalists that have 

participated in trainings and seminars held abroad sometimes 

come under pressure from local KGB officers.

Although sources of newsprint are not yet monopolized, the 

government has grown even stricter about imposing locally 

produced newsprint requirements onto printing presses and 

publishers alike. That newsprint is more expensive and of 

somewhat inferior quality. A technical standards authority 

has been pressuring several independent newspapers over the 

quality of imported newsprint they use, although the printing 

presses made no complaints.

Printworks are tightly controlled by the government via the 

Ministry of Information, the regulator of both publishing and 

media industries. Belarus has some private printing houses, 

yet even they act as meddlesome censors—under the law, a 

printing house director is responsible for the content of the 

printed materials produced. Printing houses also have quality 

issues; for example, they are notorious for being unable to 

maintain color consistency.

Similarly, the government retains full control over all media 

distribution channels. The press in Belarus is sold almost 

exclusively in a limited number of kiosks, owned by state 

monopoly Belsajuzdruk. Press subscriptions are monopolized 



169BELARUS

by Belposhta, the postal service. A handful of independent 

newspapers operate their own very small distribution systems.

The government owns most television and radio transmitters, 

with the remaining transmitters controlled via frequency 

licensing. Cable networks are usually privately owned, 

although the state significantly influences which channels can 

be part of cable packages. Private Internet service providers 

own some last-mile infrastructure, but interconnections are 

only possible via the state telecom monopoly Beltelecom. 

Most importantly, the state controls all international Internet 

traffic. However, costs are decreasing and bandwidth is 

increasing. Belarus’s direct Internet connection with other 

countries (Russia and Poland) reached a total bandwidth of 22 

Gbps as of the end of 2009, up from 5 Gbps a year earlier. At 

the same time, Internet fees have lowered considerably: a 1 

MB ADSL connection without a traffic cap costs around $35 a 

month, down from $500 a year earlier.

List of Panel Participants

Note: MSI panelists in Belarus agreed to participate only if 

they were not named publicly. Amendments to the criminal 

code were introduced in December 2005 to add an article, 

“Discrediting the Republic of Belarus,” that provides for 

criminal liability for giving international organizations 

“false information” about the situation in the country. 

Human-rights groups, both domestic and international, 

believe the article’s vague wording makes it possible for the 

government to detain for up to six months anyone reporting 

negative information or to imprison them for up to two years.




