
MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2010126

AZERBAIJAN

Azerbaijan continues to top lists for the number of journalists imprisoned, 

with more added in 2009. Worse, 68-year-old Novruzali Mamedov, in the 

midst of a 10-year jail sentence for treason, died of a stroke while in custody.



127

INTRODUCTION

OOne of the biggest stories of 2009 in Azerbaijan was the shooting by a student at the State Oil Academy 

that left 13 people dead and another 13 wounded. Coverage of this story highlighted stark differences 

in the media, as pro-government, oppositionist, and independent media all covered the story differently. 

Furthermore, the incident allowed citizen journalism and online news sources to show their potential as 

additional or alternative news sources: these sources scooped traditional media with footage from the scene.

Politically speaking, 2009 was an active year, as constitutional and legislative changes dominated discussions 

in the media and received significant international attention. The government proposed changes to 29 

articles of the constitution, most notably the elimination of presidential term limits. The referendum 

passed with more than 90 percent approval, according to the central Election Commission. However, 

members of the opposition and journalists decried what they allege to have been significant irregularities, 

including stuffing ballot boxes, multiple voting, and intimidation. Furthermore, although the changes were 

announced in December, they became the subject of public debate on state television only a few weeks 

before the referendum was held, and even then were limited to about three hours a week, according 

to RFE/RL.1 The Council of Europe’s venice Commission, which reviews constitutional issues in member 

states, characterized the removal of presidential term limits as “a serious setback on Azerbaijan’s road to a 

consolidated democracy.”

The amendments also contained provisions that observers in the media and civil society charge will hamper 

the role of the press as watchdog. Article 32 amendments added protections to individual privacy; now 

permission is required to capture video images in people and use them in media reports. Article 50 changes 

mandate a right of reply for individuals in the media regardless of whether reports deemed damaging to 

one’s reputation are true or not.

Azerbaijan continues to top lists for the number of journalists imprisoned, with more added in 2009. Worse, 

68-year-old Novruzali Mamedov, in the midst of a 10-year jail sentence for treason, died of a stroke while 

in custody. Some reports suggest he was denied access to adequate health care.

Azerbaijan’s overall score is much the same as it was last year. This is the case despite a modestly lower score 

for Objective 1 (Freedom of Speech); Objective 1 experienced the largest change of any single objective, 

losing 0.20 point. Two other objectives experienced slight increases: Objective 4 (Business Management) by 

0.18, and Objective 5 (Supporting Institutions) by 0.19. Objective 2 (Professional Journalism) and Objective 

3 (Plurality of News) remained much the same.

1 “Azerbaijanis Pass Controversial Proposal To Scrap Presidential Term Limits.” Radio Free Europe/Radio Liberty. March 18, 2009. http://
www.rferl.org/content/Azerbaijanis_vote_On_Controversial_Proposal_To_Scrap_Presidential_Term_Limits/1512634.html

A
ZER

BA
IJA

N
OVERALL
SCORE:
1.71

AZERBAIJAN



MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2010128

Annual scores for 2002 through 2006/2007 are available online at http://www.irex.org/programs/MSI_EUR/archive.asp

AZERBAIJAN AT A GLANCE

MEDIA-SPECIFIC

 > Number of active print outlets, radio stations, television stations: Print: 
32 dailies, 45 weeklies, 85 monthlies; Radio stations: 10 AM, 17 FM; 
Television stations: 17 (7 in Baku, 10 regional)

 > Newspaper circulation statistics: Most widely read publication is the 
opposition newspaper Yeni Musavat

 > Broadcast ratings: Top three television stations: ANS-Tv (news), Azad Tv 
(entertainment), AzTv (state-owned) (AGB/Nielsen)

 > News agencies: Turan, Trend, APA, Day.Az., Azertac.

 > Annual advertising revenue in media sector: Newspaper: $500,000; 
Television: $30 million; Radio: minor

 > Internet usage: 1,485,000 (2008 est., CIA World Factbook)

GENERAL

 > Population: 8,238,672 (July 2009 est., CIA World Factbook)

 > Capital city: Baku

 > Ethnic groups (% of population): Azeri 90.6%, Dagestani 2.2%, Russian 
1.8%, Armenian 1.5%, other 3.9% (1999 census)

 > Religions (% of population): Muslim 93.4%, Russian Orthodox 2.5%, 
Armenian Orthodox 2.3%, other 1.8% (1995 est., CIA World Factbook)

 > Languages (% of population): Azerbaijani (Azeri) 90.3%, Lezgi 2.2%, 
Russian 1.8%, Armenian 1.5%, other 3.3%, unspecified 1% (1999 census)

 > GNI (2008-Atlas): $33.23 billion (World Bank Development Indicators, 
2009)

 > GNI per capita (2008-PPP): $7,770 (World Bank Development Indicators, 
2009)

 > Literacy rate: 98.8% (male 99.5%, female 98.2%) (1999 census, CIA 
World Factbook)

 > President or top authority: President Ilham Aliyev (since October 31, 
2003)

1.
75

2.
01

1.
94

1.
74

1.
57

1.
79

1.
60 1.

68

2.
06

2.
01

1.
78

1.
72

1.
65

1.
54

1.
44 1.

62

1.
65 1.

84
1.

60 1.
79

20
01

20
08

20
09

20
10

20
01

20
08

20
09

20
10

20
01

20
08

20
09

20
10

20
01

20
08

20
09

20
10

20
01

20
08

20
09

20
10

MEDIA SUSTAINABILITY INDEX: AZERBAIJAN

SU
ST

A
IN

A
B

IL
IT

Y

OBJECTIVES

U
N

SU
ST

A
IN

A
BL

E
M

IX
ED

 S
YS

TE
M

N
EA

R
SU

ST
A

IN
A

BI
LI

TY
SU

ST
A

IN
A

BL
E

U
N

SU
ST

A
IN

A
BL

E
A

N
TI

-F
RE

E 
PR

ES
S

Unsustainable, Anti-Free Press (0-1): 
Country does not meet or only minimally 
meets objectives. Government and laws 
actively hinder free media development, 
professionalism is low, and media-industry 
activity is minimal.

Unsustainable Mixed System (1-2): 
Country minimally meets objectives, with 
segments of the legal system and government 
opposed to a free media system. Evident 
progress in free-press advocacy, increased 
professionalism, and new media businesses 
may be too recent to judge sustainability.

Near Sustainability (2-3): Country has 
progressed in meeting multiple objectives, 
with legal norms, professionalism, and 
the business environment supportive of 
independent media. Advances have survived 
changes in government and have been 
codified in law and practice. However, more 
time may be needed to ensure that change is 
enduring and that increased professionalism 
and the media business environment are 
sustainable.

Sustainable (3-4): Country has media that 
are considered generally professional, free, 
and sustainable, or to be approaching these 
objectives. Systems supporting independent 
media have survived multiple governments, 
economic fluctuations, and changes in public 
opinion or social conventions.

FREE
SPEECH

PROFESSIONAL
JOURNALISM

PLURALITY OF
NEWS SOURCES

BUSINESS
MANAGEMENT

SUPPORTING
INSTITUTIONS

Annual scores for 2002 through 2006/2007 are available online at http://www.irex.org/programs/MSI_EUR/archive.asp



129

“We do not see moderation or liberalization in the 

government’s approach to free speech and media freedom,” 

he concluded. He also pointed to the fact that the official 

number of cases of government prosecution of journalists 

went down, whereas the actual number of those arrested and 

tried was higher than in the previous year. The discrepancy 

came about because journalists were arrested for crimes that 

were not nominally related to their professional duties, such 

as terrorism, drug abuse, etc.

Alasgar Mammadli, a media lawyer for IREX, also argued 

that 2009 saw further restrictions of free speech and media 

freedom. He characterized the constitutional amendments as 

detrimental to the protection of free speech. He specifically 

pointed to the article 32 provisions that prohibit taping and 

photographing without prior consent of the individual. These 

new privacy regulations were seen as potentially detrimental 

because they do not differentiate between ordinary citizens 

and public officials. In the absence of a “public officials” 

category, the amendment was largely seen as an attempt to 

guard government officials from unwanted media exposure.

In his February 20 interview with ANS Tv, the president’s legal 

advisor, Shahin Aliyev, said that the government will look into 

a number of further amendments, including introduction of a 

“public officials” definition in order to bring Azerbaijan into 

compliance with Western standards. However, by the end of 

2009 there was no movement in that direction.

Another issue of concern is the amendment to article 50 

that guarantees each individual’s right to refute information 

about his or her private life. According to Mammadli, the 

current reading of the amendment left space for maneuver 

and falsification. “The amendment should have specified 

that each individual had the right to deny false information. 

But denial of true information will mislead the public and 

contribute to disinformation.”

Freedom of the press is often interpreted by some as freedom 

to publicize information that is not necessarily true. Both 

government and political opposition-affiliated media enjoyed 

the freedom to run unverified or false information as news. 

An independent survey conducted by the Media Council 

revealed that the two newspapers that ran the highest 

number of defamatory articles were the pro-government Iki 

Sahil and the pro-opposition Azadlig newspapers.

In March, new provisions were introduced to article 19 of the 

Law on Mass Media. These include the suspension or total 

closure of a media outlet, based on a court’s decision, if its 

editor does not possess a university diploma, is a foreigner, or 

has two or more convictions within one calendar year. In the 

opinion of Ayten Mammadova, senior reporter for Azadlig, 

the new law makes it too easy to close down an unfavorable 

OBJECTIVE 1: FREEDOM OF SPEECh

Azerbaijan Objective Score: 1.74

Changes to the constitution, resulting proposed changes to 

the law, continued unfairness in broadcast licensing, and 

persistent harassment and arrests of critical journalists and 

bloggers all contributed to a modestly lower score, reflective 

of a deteriorating environment for freedom of speech and 

freedom of the media. Four indicators in particular showed 

a noticeable decline: indicator 1 (legal and social protections 

for freedom of speech), indicator 2 (broadcast licensing), 

indicator 5 (guarantees of editorial independence and legal 

advantages for state media), and indicator 9 (free entry into 

the journalism profession). Other indicators remained more 

or less unchanged. Indicator 2 received the lowest score, 

slightly more than half a point behind the overall objective 

score, while indicator 3 (market entry) and indicator 8 (media 

are not restricted in use of foreign sources) scored somewhat 

more than half a point higher.

Azerbaijan’s constitution guarantees protection of free speech 

and other basic human rights. Article 47 covers freedom 

of speech and thought, while article 50 states explicitly: 

“Everyone is free to look for, acquire, transfer, prepare, and 

distribute information,” and “Freedom of mass media is 

guaranteed. State censorship in mass media, including press, 

is prohibited.” The provisions have historically not been 

evenly upheld by the government or society at-large, and 

panelists felt this held true again in 2009.

Additionally, other articles of the constitution clouded 

this picture somewhat, and it was made cloudier after the 

referendum in March that amended the constitution. The 

old article 32 (“right for personal immunity”) covered privacy 

and related rights, including provisions such as “gaining, 

storing, using, and spreading information about a person’s 

private life without his/her consent is not permitted.” Article 

32 was amended to include specific provisions concerning the 

media. Section III of article 32 now includes the following: 

“No one may be subjected to being followed, videotaped or 

photographed, tape recorded, or subjected to similar actions 

without his or her consent save activities in cases prescribed 

by law.” Other, similar provisions were added as well. Article 

50, which until this year consisted entirely of the two sections 

listed above, now includes a third section: “Everyone’s 

right to refute or react to the information published in the 

media and violating his or her rights or damaging his or her 

reputation shall be guaranteed.”

According to Shahbaz Khuduoglu, director of Chap Evi 

Publishing House, the March 18 referendum proved to be a 

further blow to the protection of free speech in Azerbaijan. 

AZERBAIJAN



MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2010130

by a presidential decree in April 2009 after almost three 

years in prison. All three cases were largely seen as politically 

motivated to stop government criticism in media.

In 2009, an additional six journalists and two bloggers were 

convicted on criminal charges and imprisoned: editor Serdar 

Elibeyli and reporter Ramiz Tagiyev from Nota newspaper; 

Milletim newspaper editor Faramaz Allahverdiyev; Azadlig 

Harakatchilari union boss Tahmasib Novruzov; Fanat.

az journalists Zahid Ezemet and Nadir Mukhtarli; Ideal 

newspaper founder Nazim Quliyev, and; bloggers Adnan 

Hajizade and Emin Milli. In the last case, the two were 

assaulted while at a restaurant; after reporting the assault, 

they were instead charged with hooliganism.

Panelists showed the divide between established media and 

the nascent blogosphere in Azerbaijan by saying the arrest 

of Hajizade and Milli was not a particular threat to media 

freedom. They argued that the bloggers were not known by 

the general public and did not represent credible media in 

Azerbaijan. Panelists noted that Hajizade and Milli graduated 

from universities in the US and Germany, respectively, and—

in the opinion of the panelists—enjoyed close connections 

with those embassies in Azerbaijan. However, the arrest 

of the bloggers sent a warning to the entire online media 

community about their security and safety, especially given 

the fact that NTRC has been engaged in talks with European 

organizations about the possible introduction of regulations 

for the Internet sector.

Licensing of broadcast media remained political in Azerbaijan. 

The National Television and Radio Council (NTRC) remained 

nominally in charge of the licensing process but was largely 

seen as the implementing instrument of the president’s office. 

Five out of six national television stations are considered to 

be close to government. According to Khuduoglu, there has 

been total government control over the broadcast licenses in 

place, and therefore there are a limited number of television 

stations in Azerbaijan. “In short, a person from the street 

will not be able to get a license,” he concluded. For example, 

around 5,000 Sumgayit city residents petitioned NTRC for 

a local television frequency in 2009, but their request was 

denied. NTRC claimed that a frequency was not available for 

tender. The case has being appealed in the Court of Appeal.

Recent examples of questionable licensing include two 

television stations that received licenses in 2008 and started 

broadcasting in 2009. Regional broadcasters Sheki and Yevlax 

Tv won their licenses in the absence of other contenders and 

were believed to be backed by people close to government 

circles. No new broadcast licenses were issued in 2009.

Khalid Aghaliyev from the Media Rights Institute pointed out 

the shortcomings in the formation of the NTRC. In his view, 

media outlet given that the judicial system in the country is 

not independent.

Changes early in May 2009 to the broadcasting law increased 

the maximum of a seven-day suspension for infringement 

of regulations to one month. Mammadli considered that 

length too harsh because it would inevitably lead to serious 

financial repercussions for the broadcaster. “It is death for a 

Tv station, which has obligations to its advertisers, to stop its 

broadcasts for one month every time it makes a mistake,” he 

said. Another detrimental amendment to the law provides 

for closure of a television station if the number of regulatory 

infringements exceeded three per year. This aggravated the 

atmosphere of pressure on independent television stations, 

especially for programs broadcast live. In Mammadli’s 

view, the toughness of the measure was intended to raise 

dependence of broadcasters on the government.

Azerbaijan remained infamous for the number of journalists 

arrested or already languishing in jail. Eynulla Fatullayev, a 

critical journalist and editor-in-chief of Realniy Azerbaycan 

newspaper, remained in custody on charges of terrorism, 

inspiring national hatred, and tax evasion. In December, 

prison officials, in a search of his cell, claimed to have found 

0.22 gram of heroin and added penalties for drug possession 

to his sentence. The editor-in-chief of noted opposition 

newspaper Azadlig, Ganimat Zahid, also remained in 

custody, arrested on charges of hooliganism despite several 

presidential decrees that pardoned a number of other 

prisoners. His brother, journalist Zahid Sakit, was pardoned 

LEGAL AND SOCIAL NORMS PROTECT AND PROMOTE  
FREE SPEECH AND ACCESS TO PUBLIC INFORMATION.

FREE-SPEECH INDICATORS:

> Legal and social protections of free speech exist and are enforced.

> Licensing of broadcast media is fair, competitive, and apolitical.

> Market entry and tax structure for media are fair and 
comparable to other industries.

> Crimes against journalists or media outlets are prosecuted 
vigorously, but occurrences of such crimes are rare.

> State or public media do not receive preferential legal treatment, 
and law guarantees editorial independence.

> Libel is a civil law issue; public officials are held to higher 
standards, and offended parties must prove falsity and malice.

> Public information is easily accessible; right of access to 
information is equally enforced for all media and journalists.

> Media outlets have unrestricted access to information; this is 
equally enforced for all media and journalists.

> Entry into the journalism profession is free, and government 
imposes no licensing, restrictions, or special rights for journalists.



131

in 2005 have not yielded results. Huseynov had a history of 

several imprisonments and lawsuits with government officials.

State media continued to receive preferred treatment over 

opposition and independent media. Tarana Tarverdiyeva, a 

training instruction with Women’s Media Watch, observed 

that state media access to public information is easier 

than for commercial media. Opposition media encounter 

difficulties in getting high-ranking officials to speak and share 

information. Journalists who work for pro-government media 

have better chances of getting interviews and information 

on important issues. Only state-run AzTv is accredited to 

tape the president’s daily meetings. Mammadova observed 

that all newspapers willing to cover presidential meetings are 

referred to the official Azertac news agency, whose reporting 

is favorable to the government.

By law, state-financed AzTv has editorial independence 

from the government. However, in practice it serves as a 

propaganda tool for the government. In 2009, AzTv received 

AZN 30 million ($37 million) from the state budget; funding 

for public İTv decreased from AZN 14 million ($17.5 million) 

in 2008 to AZN 8.5 million ($10 million) in 2009, whereas 

independent television stations received no funding at all.

Despite efforts by civil society and the international 

community, libel is still a criminal offense, and journalists 

can be—and routinely are—imprisoned for defamatory 

writing. According to Azerbaijan’s laws, it is the defendant’s 

obligation to prove his or her innocence in a libel case. In 

2009, according to Agaliyev, 49 defamation cases against 

journalists were filed. State officials continued to enjoy 

preferential treatment before courts, and none of the libel 

cases against journalists resulted in verdicts in their favor. 

The absence of an independent judiciary contributes to 

self-censorship among journalists and editors.

However, panelists took as a positive sign the fact that two 

bills on defamation were prepared in cooperation with 

international experts and submitted to parliament. By the 

end of 2009, a campaign to lobby for the bills continued, and 

there was hope that it might be adopted in 2010.

Mammadova stressed that difficulty accessing public 

information contributed to defamatory reporting. “State 

television itself failed to provide information during the 

scandal with the Eurosong vote-rigging. Even the body that 

deals with information itself failed to help journalists—to 

prevent them from running false information,” she said. Tahir 

Mammadov, head of the public affairs department for public 

broadcasting, disagreed with the statement, saying that his 

mobile was on throughout the entire period for all media, 

including pro-opposition Azadlig, to contact him.

there should have been transparency and public debates 

as to who should be nominated to the NTRC and what 

characteristics the members should have. None of these took 

place in Azerbaijan. “Therefore, it is no surprise that this 

entity works under the direct supervision of the government 

and fails to demonstrate an objective policy.” 

Mammadli also considered that the Council of Europe–

mandated NTRC failed to meet European recommendations 

and standards. Nine candidates, nominated by the president, 

serve as its board members, and there was neither 

competition nor alternative candidates to choose from. Its 

current composition does not reflect the political spectrum in 

the country.

Unlike broadcast media, print media enjoyed unlimited 

market entry. The registration procedure for newspapers 

and magazines was further simplified in 2009 with the 

introduction of a “single window” system for entrepreneurs. 

In contrast with previous years, founders of new print media 

were expected to undergo the same simplified registration 

procedure as other entrepreneurs with the Ministry of 

Taxes and submit a letter of intent to the Ministry of Justice 

outlining details of the proposed media outlet, such as 

its title, founders’ contact details, etc. According to new 

regulations, they are entitled to start up the new media 

organization five days after submission of these materials. But 

in practice, it was taking up to three weeks for the Ministry 

of Justice to issue a certificate of registration. Nevertheless, 

media owners hailed the introduction of the new registration 

procedure, saying that it made the process less complicated 

and bureaucratic in comparison with previous years, when 

they had to undergo full-scale registration with the Ministry 

of Justice, which could take months.

However, other laws do treat media differently than other 

businesses. Changes to the law in 2009 saw a deterioration 

of broadcasters’ control over their own property. According 

to changes made to the broadcast law, broadcasters are 

expected to apply for permission two months in advance 

should they choose to sell their property, and only if 

permission is granted may they sell it. This came as an 

additional lever of control over television and radio station 

owners and was viewed as narrowing their property rights.

On a positive note, in 2009 Azerbaijani print media continued 

to enjoy a vAT exemption for production and distribution.

While some physical attacks against journalists were reported 

in 2009, fortunately none of these attacks were serious. Other 

minor forms of harassment are also a common nuisance for 

media professionals. The government’s record of prosecuting 

crimes against journalists remains poor. Investigations into 

the murder of the editor-in-chief of Monitor, Elmar Huseynov, 

AZERBAIJAN



MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2010132

Media Council, Aflatun Amasov, said that one person could 

be behind 10 such newspapers.

Tarverdiyeva observed that too often journalists are not 

expected to conduct background research into a story and 

lack perspectives from all sides concerned. It is particularly 

true in stories that concern military, social, and financial 

matters. “Instead of trying to get to the core of the issue 

and investigate its reasons, they often choose to run with 

think-tanks’ made-up concepts. Too often, in the absence of 

facts, opinion is delivered as news,” she said.

At television stations, to raise audience ratings in an effort 

to attract advertising, there is a proclivity for criminal news 

and reporting scandals. Commercial Khazar Tv’s evening news 

program runs footage of corpses accompanied by music to 

advertise its criminal news angle. All popular entertainment 

shows are known to have used podstava (paid actors) to 

exacerbate tension during news programs to raise ratings.

Regarding ethics, all media share a single journalism code. 

In 2009, Women’s Media Watch continued its campaign 

to urge all media outlets to develop their own guidebook 

for journalists. Independent ANS Tv has long had its own 

guidebook, updated regularly and mandatory for all new 

employees. However, the editor-in-chief of the influential 

newspaper Zerkalo, Elchin Shikhlinski, considers such a 

guidebook redundant and a waste of time.

Public perception of media ethics is also shaped by fraudsters. 

ANS Tv exposed a group of people who had been using 

journalist credentials and posing as staff from its investigative 

television program Ich Kheber to extort money in the regions. 

ANS Tv launched hotline to report future abuse of its name.

Panelists agreed that not all government agencies are aware 

of their obligation to provide information. The opposition 

media have difficulty getting the information they require to 

inform their audience. Panelists noted that the Foreign Affairs 

Ministry and, to a lesser degree, the Natural Recourses and 

Ecology Ministry are often better about releasing information.

Panel participants welcomed the presidential order that every 

state agency should create its own website to facilitate access 

to public information.

Azerbaijani media generally enjoy unrestricted access to 

international news and news sources. Although some foreign 

radio broadcasts remained banned from Azerbaijan, this 

posed more of a problem for the average citizen than media 

professionals, as many alternative means are available to access 

international news. Media outlets use news sources of their 

choice, and there are no problems citing foreign news sources.

Entry into the journalism profession is mostly free. Practicing 

journalism does not require a special license. However, some 

state activities may be covered only by journalists working for 

state media. Further, one of the new requirements to start 

up a new media outlet is that the editor-in-chief must hold 

a university degree. Panelists agreed that is a way to ensure 

high editorial standards, which they agreed is a problem for 

the Azerbaijani media.

Panelists felt that it is too easy to become a journalist, to the 

detriment of professional standards. Tarverdiyeva recalled 

that in Soviet years, in order to become a journalism student, 

applicants had to have two years of experience with media 

and articles printed in newspapers. “Nowadays we end up with 

journalism students who applied for other faculties, failed, and 

are forced to study journalism in order to get a diploma.”

OBJECTIVE 2: PROFESSIONAL JOURNALISM

Azerbaijan Objective Score: 1.68

The score for this objective remained roughly the same as last 

year, thanks to almost all indicators remaining unchanged. 

Only indicator 5 (pay levels for journalists) showed some 

change, increasing slightly. All indicators scored very close to 

the overall objective score.

Fair and objective reporting remains a luxury that only 

a few media outlets can afford. This is partly because 

newspapers are mostly started as state organs, to further 

a specific political purpose, or to promote an individual’s 

ambitions. Launched as a propaganda tool, founders of these 

newspapers care very little about professional standards and 

quality. In a statement to the press, the chairman of the 

JOURNALISM MEETS PROFESSIONAL  
STANDARDS OF QUALITY.

PROFESSIONAL JOURNALISM INDICATORS:

> Reporting is fair, objective, and well sourced.

> Journalists follow recognized and accepted ethical standards.

> Journalists and editors do not practice self-censorship.

> Journalists cover key events and issues.

> Pay levels for journalists and other media professionals are 
sufficiently high to discourage corruption.

> Entertainment programming does not eclipse news and 
information programming.

> Technical facilities and equipment for gathering, producing, 
and distributing news are modern and efficient.

> Quality niche reporting and programming exists (investigative, 
economics/business, local, political).



133

making it into a terrorist attack on the state. All seven 

national television stations were given instructions not to 

run emotional footage from the scene, and censorship was 

exercised throughout the days following the incident.

In contrast with traditional media, Internet media proved to 

be fast and effective in their coverage. Within minutes after 

the incident, students and eyewitnesses uploaded footage 

taken with mobile cameras onto YouTube and various other 

sites. It was an eye-opening experience for many to see 

that nontraditional media, not taken seriously before, left 

behind traditional media, including television, for coverage 

of hot news.

Gabil Abbasoglu, editor-in-chief of the popular lent.az online 

news agency, admitted that the State Oil Academy incident 

revealed a number of shortcomings that could be prevented. 

The website of APA news agency, an umbrella company that 

includes lent.az, totally collapsed, unable to handle the huge 

number of visitors.

A survey conducted by Women’s Media Watch on May 

2 revealed that many Internet users regarded the State 

Oil Academy tragedy as a turning point. “It proved that 

television stations, newspapers, and news agencies were not 

able to deliver news as it was happening. Also, it was great to 

know that we now have a channel to get uncensored news. 

Frankly, I have more confidence in Internet news, because it is 

not censored,” IT specialist Aziz Elkhanoglu told the survey.

Pay levels of journalists differ slightly depending on where 

they work. But generally speaking, journalists are not among 

the well-paid in Azerbaijan. Independent and opposition 

media struggle to get advertisements to survive. Government-

affiliated media generally do better, but even they do not 

offer competitive salaries. Journalists believed that one 

of the reasons for the underdevelopment of investigative 

journalism is the lack of financial incentives. Etibar Babayev, 

director of Baku Slavic University Television Studio, observed 

that journalists are expected to produce stories every day 

in order to keep the media organization running, whereas 

investigation requires days, if not weeks, of research—

something that media outlets simply cannot afford.

The prevalence of entertainment programming over news 

and information programs became a real problem in the 

fall 2009. To remain competitive in the race for audience 

ratings, commercial television stations gave preference to 

entertainment programs and conflict-based reality shows. 

Alkhasli said, “It is a shame to see that some stations run 

concerts all day long, like Gutb television in Guba.”

In October, the head of the presidential administration, 

Ramiz Mehdiyev, submitted an op-ed on the necessity to 

stop the trend; it was published in the official Azerbaijan 

Mammadov considered that the reason for such a high 

number of lawsuits against journalists is partly because there 

is not a strong media self-regulatory mechanism in place. “As 

long as we turn a blind eye to cases when some people abuse 

their status as journalists and write lies and defamation, 

there will be cases when journalists are prosecuted,” he said. 

Mammadov drew a parallel between the local situation and 

the media councils in the EU, saying that in some EU countries 

the latter enjoy a high decree of authority, including the 

ability to suspend or even close down guilty newspapers. 

In his view, such a practice would lead to a higher decree 

of accountability on behalf of journalists. “As a spokesman 

myself, I often find myself in situations when newspapers 

report complete lies. I call their editor, and they tell me that 

they heard the ‘information’ at a funeral or wedding and 

promise to immediately change it. It can hardly be called 

a responsible journalism,” Mammadov said. In his view, 

newspapers rectify their mistakes when it is too late and the 

damage has been done. Therefore, citizens are forced to take 

matters to courts.

However, there are some efforts underway to this end, 

and not without controversy. In 2009, the Media Council 

continued its efforts to expose what it called “racketeer” 

newspapers. In September, the chairman of the Media 

Council, Aflatun Amashov, announced that there were 200 

racketeer newspapers in Azerbaijan. “We have already named 

80 such newspapers. Soon we will announce another 30 of 

them,” he said. Amashov sent a message to “those who were 

behind” such newspapers to stop. Amashov’s fight against 

blackmail of citizens under the guise of journalism received 

resistance. One of these newspapers, Tezadlar, filed a lawsuit 

against Amashov.

Panelists acknowledged that they all practice self-censorship to 

some extent. In their view, self-censorship emerged as a result 

of a large number of lawsuits, attacks against journalists, and 

impunity of those who committed them. “It became too easy 

to target journalists. And editors openly tell their employees 

that they should be able to defend themselves. Many 

reporters interpret this as ‘the survival of the drowning person 

is in the hands of the drowning person,’” said Tarverdiyeva. 

Aytekin Alkhasli, reporter for ANS Tv and Radio, noted that 

regional media professionals face a more difficult situation 

than those working for national outlets: “As a regional 

correspondent of ANS Tv, I enjoy incomparably more freedom 

as to what I report and how I report.”

The April 30 shooting at the State Oil Academy revealed that 

government, opposition, and independent media interpret 

coverage of key events differently. Some pro-government 

media tried to downgrade the significance of the event, 

whereas some pro-opposition media exaggerated the story, 

AZERBAIJAN



MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2010134

indicator 7 (wide range of social and minority issues covered 

in media). Only indicator 3 (state media are nonpartisan) 

scored much differently than the overall objective score, 

lagging behind by slightly more than half a point.

Panelists agreed that with so many news media options, 

overall there is a notion of pluralism in the media. 

Media outlets give spin to stories to better suit their 

political interests. The same interview might be used by 

pro-government media to stress the country’s achievements 

while pro-opposition media use the same interview to 

highlight the government’s failures; independent media 

might go with a completely different angle. Therefore, one 

has to check several news sources in order to have a complete 

picture of the story. This seemingly pluralistic approach to 

news testifies to the compromise of editorial standards for 

the sake of political interests.

Difficulty obtaining opposing opinions affects fair reporting. 

While opposition media refuse or find it difficult to obtain 

information from the government, some government media 

outlets choose to completely ignore the political opposition’s 

views on issues. It is believed that all pro-government 

television stations have blacklist policies that determine who 

can be interviewed and what topics can be covered. The list 

is being constantly updated and is based on their loyalty 

level to government circles. Therefore, opposition leaders 

rarely appear on television, the people’s major source of 

information, except for some appearances on ANS or the 

public İTv.

Khuduoglu pointed out that the lion’s share of Azerbaijani 

media is still state-run. Nearly every state agency has its own 

newspaper, and their number and circulation contain some 

80 percent of the whole media. Another 10 percent is run 

by political opposition parties. Only the remaining 5 to 10 

percent of newspapers can claim political independence.

In 2009, the new AzTv Idman sports channel started 

broadcasting. This represented the government’s continued 

efforts to develop controllable media at the expense of 

commercially independent networks.

Bloggers and other Internet media continued to develop 

but are not yet seen as full-scale alternatives to traditional 

media sources, except in emergency situations like the April 

30 shooting incident at the State Oil Academy. The slow 

development of Internet media is also linked to high tariffs 

for low-quality Internet service.

Access to domestic media is not restricted. Citizens can freely 

use social networks, such as Facebook, Twitter, YouTube, 

etc. A number of politicians, parliamentarians, and public 

activists use social networks. However, there is a mixed 

perception regarding privacy expectations of these networks. 

newspaper. The op-ed opened up heated debates over the 

issue that proved to be of concern for many people. All 

television stations were expected to “draw a lesson” from 

the op-ed and reconsider their programming policy. As a 

result, a number of entertainment shows either dropped 

completely or underwent changes to make their format more 

educational or informative. Thus, Lider Tv’s Car Show, which 

enjoyed the highest popularity rating in Azerbaijan, stopped. 

Another popular entertainment show on Lider Tv, Dostum 

(My Friend), changed its format. Instead of having performers 

sing each night, they had to compete in a song competition.

ANS Tv managed to avoid much of this shift to 

entertainment. Its vice president, Mir Shahin, told the press 

that the company continued to observe a balance between 

entertainment and current-affairs programming and did 

not see the need for drastic changes. “We want rules to be 

applied for everyone,” Mir Shahin was quoted as saying, an 

apparent hint that pro-government television stations were 

the ones to be blamed for ratings competition.

Facilities and equipment used by media vary by media type 

and individual outlet. In Baku, many media enjoy equipment 

that is modern and efficient. Facilities in some of the regions 

underwent modernization in 2009. Television stations 

in Sheki, Guba, Yevlakh, and other areas received new 

equipment with the government’s support. Alkhasli said she 

was originally impressed by the latest digital equipment of 

the local television station in Khachmaz but soon learned that 

its professional standards failed to be as good. Further, poor 

Internet access and up-link opportunities remain problematic 

for media in the regions.

Among television channels, ANS Tv and İTv are seen as 

offering quality niche reporting. Among newspapers, Zerkalo, 

Ekho, Yeni Musavat, and Azadlig offer niche reporting on 

business and social issues. Panelists thought that Khazar Tv 

improved its news programming, especially by providing 

visuals and graphics.

Investigative reporting remains problematic in Azerbaijan. 

The opposition papers do not investigate; they merely print 

rumors or innuendo. Most broadcasters are controlled by 

the authorities or owned by friends of the ruling party and 

therefore do not engage in investigative journalism, either.

OBJECTIVE 3: PLURALITY OF NEWS

Azerbaijan Objective Score: 1.72

The score for Objective 3 remained nearly unchanged 

compared with last year. Indicator 4 (news agencies) did 

improve somewhat, but this was offset by a similar loss for 



135

serves the national interests of the country by keeping the 

public informed of the government’s work.

Panelists agreed that there are plenty of news agencies 

gathering and distributing news. As Babayev put it, the 

problem is the quality, not the quantity. “There is no lack 

of news agencies. But as in previous years, there is a lack of 

information of public interest,” he said.

Although news agencies are not selective in offering their 

services to all media outlets, government-affiliated media end 

up using the official Azertac and semi-official APA and Trend 

news agencies most often. However, Turan new agency is seen 

as offering alternative thinking and has a restricted subscription 

by independent and opposition media. Aghamaliyev said he 

enjoys the fact that news reporting by news agencies differs 

drastically: “I wouldn’t want [pro-opposition] Turan to report 

similarly to [pro-government] APA.”

All private broadcast media produce their own news 

programming. ANS Tv maintained leadership for its 

independent news programs, which to some extent differs 

from the public İTv and commercial television stations seen as 

close to the government.

Transparency of media ownership still remains problematic. 

Among commercial television stations, only ANS Tv’s 

founding ownership was made clear to public and laid out 

on its website. “There is no uncertainty as to who owns ANS 

Tv,” said Mammadli. “But if you make a request regarding 

who is behind Space Tv, someone will certainly show up, 

but this wouldn’t be a real person who is behind it,” he 

continued. Mammadli also said the same is true for many 

opposition newspapers as well. It is difficult to say who is 

behind which newspaper.

Mammadova said that the Council of Europe’s efforts to 

establish the identity of the owners of ATv revealed names 

of wives of two high-profile officials. She considered that 

the identity of national television stations should be public 

information. Mammadov argued that it was not important 

for the public to know who the real founder behind a media 

organization was. “It is important that we know the people 

who manage them,” he said.

Several newspapers are published in the languages of ethnic 

minorities. Alkhasli, a northern-regions-based reporter, said 

that she does not encounter problems while reporting on 

ethnic minorities. In her view, this is partly due to the fact that 

media representatives are aware and trained to be considerate 

of sensitive issues: “For instance, there was an incident in 

Gusar when a man of Lezgyn origin raped an Azeri woman. I 

covered the story but put aside his national identity.”

For instance, in one incident Yeni Musavat and Azadlig 

newspapers published photos of a Nakhchevan official’s child, 

taken from Facebook, to demonstrate his father’s wealth.

NTRC’s ban on RFE/RL, vOA, and BBC broadcasts on 

Azerbaijan’s FM frequencies came into effect on January 1, 

2009. Despite media reports regarding the continuation of 

negotiations for the resumption of these foreign broadcasts, 

NTRC chairman Nushirevan Maharramli confirmed that 

the “issue is over.” There are no restrictions on listening to 

other foreign broadcasts or reading foreign news. Foreign 

print editions are not easily available, as there are a limited 

number of subscriptions, and only a few distribution 

companies provide foreign titles.

Internet tariffs remained relatively high, despite the Ministry 

of Communications and Information Technologies’ efforts to 

bring prices down in January and then again in April 2009. 

But in most instances Internet providers failed to switch to 

new, lower tariffs and instead offered higher speed for the 

same tariffs. According to the Azerbaijan Internet Forum, 

95 percent of Azerbaijan’s Internet users still use low-quality 

dial-up, and only 5 percent had access to ADSL services.

State media continue to spend a predominant amount of 

time reporting on government leaders. AzTv carries detailed 

reports from the president’s meetings and trips on a daily 

basis. Official Azerbaijan newspapers also have a twisted 

perception as to what its “official newspaper” status stands 

for. Its editor-in-chief, Bakhtiyar Sadikhov, has argued that the 

newspaper’s tagline reads “the paper only publishes stories 

that reflect the interests of the state.” In his view, the paper 

AZERBAIJAN

MULTIPLE NEWS SOURCES PROvIDE CITIZENS  
WITH RELIABLE AND OBJECTIvE NEWS.

PLURALITY OF NEWS SOURCES INDICATORS:

> A plurality of affordable public and private news sources (e.g., 
print, broadcast, Internet) exists.

> Citizens’ access to domestic or international media is not 
restricted.

> State or public media reflect the views of the entire political 
spectrum, are nonpartisan, and serve the public interest.

> Independent news agencies gather and distribute news for print 
and broadcast media.

> Independent broadcast media produce their own news programs.

> Transparency of media ownership allows consumers to judge 
objectivity of news; media ownership is not concentrated in a 
few conglomerates.

> A broad spectrum of social interests are reflected and 
represented in the media, including minority-language 
information sources.



MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2010136

running sensational headlines to grab the attention of what 

he called the “unhappy constituency.” “Our audience is those 

who are not happy with government policy, and their needs 

cannot be ignored,” he said.

Major opposition newspaper Azadlig was struggling to survive 

in the total absence of advertising. “No matter how good or 

bad our newspaper is, we won’t get advertising. This is why 

a switch to color print is not an option for us. It won’t bring 

advertising, and those who read us are happy to do so in black 

and white,” Azadlig director Azer Ahmadov told WMW.

According to the law on mass media, advertising may not 

exceed 40 percent of the space in a print publication, but 

in practice most print media do not exceed 30 percent. For 

broadcasters, advertising may not exceed 15 minutes per hour 

or airtime.

Advertising agencies are developing, but generally 

advertising remains one of least transparent sectors. Most of 

the sponsorship and advertising deals were made possible 

after the advertiser’s representatives were secretly given 

shapka, which is a bribe of between 5 percent and 40 percent 

of the total deal. Media that are struggling to make ends 

meet are forced to take or leave these terms. But even these 

packages have strings attached: advertisers are reluctant to 

back anything that could be interpreted as criticism of the 

government. Therefore, projects advocating human rights 

and democracy, investigative reporting, political debates, 

and true analytical journalism have no chance of getting 

commercial sponsorship. Only nonpolitical projects, such as 

cooking shows, style and fashion, health, song competitions, 

etc., receive sponsorship.

When covering religion, due to Azerbaijan’s secular status, 

the media are cautious not to glamorize foreign religious 

influences wanting to propagate their religious views, 

including Wahhabis and others. Gender misbalance in 

the management of media has its effect on coverage of 

gender-related issues. Male bosses supervise women’s 

programs, and issues of women’s health, abortion, single 

mothers, etc. are still not seen as appropriate and therefore 

are not welcome in most media.

OBJECTIVE 4: BUSINESS MANAGEMENT

Azerbaijan Objective Score: 1.62

Panelists provided noticeably better scores for indicator 5 

(government subsidies for private media) and indicator 7 

(audience ratings and circulation data), leading to a small 

overall increase in the score for business management this 

year. The increase in indicator 7 made it the leading indicator, 

scoring just slightly more than half a point higher than the 

overall objective score. Other indicators remained the same as 

last year and scored very close to the overall objective score.

Selective placement of advertising remains a major reason 

for the poor business performance of media outlets. Panelists 

agreed that while editorial standards and professionalism 

remain as media’s “muscles” to be worked upon to make 

the sector stronger, its “arteries” are advertising. Advertising 

by and large bypasses independent and pro-opposition 

media. With few exceptions—like Azercell, the mobile 

communications giant—private businesses do not place 

their advertisements in pro-opposition media, fearing 

pressure from the government. Therefore, independent and 

opposition media are largely dependent on subscriptions or 

individual sponsorships and financing by the owners.

According to distribution companies, only one newspaper, 

opposition Yeni Musavat, continued to work with profit in 

the absence of any advertising. Demand for the newspaper 

was so high that even pro-government distribution companies 

had to deliver it to meet their customers’ needs. Yeni Musavat 

was founded, and is run, by former Musavat Party deputy 

chair Rauf Arifoglu. An experienced journalist and politician, 

Arifoglu managed to create a private daily newspaper that 

enjoys one of the highest circulations in the country. In 

September 2009, the newspaper launched its newly designed 

website, which has become similarly popular. To keep sales 

of its print copies high, its website is updated only after noon.

In his interview with Women’s Media Watch, Arifoglu 

admitted that to keep Yeni Musavat’s circulation high, at 

times his team had to compromise editorial standards by 

INDEPENDENT MEDIA ARE WELL-MANAGED 
BUSINESSES, ALLOWING EDITORIAL INDEPENDENCE.

BUSINESS MANAGEMENT INDICATORS:

> Media outlets and supporting firms operate as efficient, 
professional, and profit-generating businesses.

> Media receive revenue from a multitude of sources.

> Advertising agencies and related industries support an 
advertising market.

> Advertising revenue as a percentage of total revenue is in line 
with accepted standards at commercial outlets.

> Independent media do not receive government subsidies.

> Market research is used to formulate strategic plans, enhance 
advertising revenue, and tailor products to the needs and 
interests of audiences.

> Broadcast ratings and circulation figures are reliably and 
independently produced.



137

then continued to allocate grants based on competitions 

for journalists and media organizations. However, the head 

of the foundation, vugar Safarli, was criticized for running 

the foundation too tightly. Journalists claimed it is easier 

to appeal to the European Court of Human Rights than for 

the foundation’s grant competition. They said there are too 

many bureaucratic obstacles to enter the competitions. The 

foundation’s charter envisions that only organizations that 

have been registered for more than one year are eligible to 

apply. This precondition keeps out media-rights organizations, 

which have been refused registration for political reasons or 

granted registration only recently.

Audience research usage by media outlets is somewhat 

sporadic. Newspapers have their own ideas about their 

readership based on perception rather than research. 

Television networks have more information about their 

ratings. To attract more advertising, television stations have 

routinely pointed to audience ratings produced by AGB/

Nielson, an international ratings service. Television program 

schedules have been altered based on the findings. Thus, ANS 

Tv’s Elgizin cume akhshamlari (Thursdays with Elgiz) show, 

which hit a record 20 percent audience share in Azerbaijan, 

was among the most viewed, and yet the most criticized, 

programs. Run during primetime at 10 pm, this reality-based 

scandal show was seen by some as demoralizing the public 

and socially detrimental. However, its high rating ensured it a 

second season, too.

Some television stations have reservations about the 

objectivity of the ratings. They claim ratings have 

deliberately been altered to divert attention from news and 

current-affairs programs in favor of entertainment shows.

OBJECTIVE 5: SUPPORTING INSTITUTIONS

Azerbaijan Objective Score: 1.79

The small increase in score for this objective resulted primarily 

from panelists giving somewhat better scores for indicator 

1 (trade associations) compared with last year. Otherwise, 

indicator scores remained mostly static. As with last year, 

indicator 3 (media-support NGOs ) scored the highest, just 

slightly more than half a point higher than the overall 

objective score. The rest of the indicators fell within half a 

point of the score.

Trade associations and other supporting institutions have very 

little power to improve the protection of media rights and 

interests in Azerbaijan. There is no independent organization 

bringing together broadcasters. Attempts to obtain official 

registration for an association of regional broadcasters 

In some instances, magazines have been launched to help 

entrepreneurs get around the 18 percent vAT on advertising: 

rather than going through an advertising agency, the business 

can use the magazine for some of its advertising needs.

While independent media struggle for sales, subscriptions to 

pro-government newspapers and magazines are mandatory 

for government agencies. For instance, the editor of the 

official newspaper, Bakhtiyar Sadikhov, said it was only 

natural that government employees are expected to subscribe 

to Azerbaijan to be aware of government affairs. Other 

pro-government newspapers such as 525-ci Qazet, Ses, Iki 

Sahil, and Sharg also enjoy “financial help” with mandatory 

subscriptions.

There is no ban on selling advertising for state media outlets. 

For instance, state-financed Azerbaijan newspaper receives a 

large share of advertising from funeral announcements and 

condolence notes. It is seen as prestigious to place condolence 

notes in the newspaper that is read by decision-makers. 

Similarly, state-run AzTv enjoys an increase in advertising 

during public holidays, as companies pay for congratulatory 

messages to the Azerbaijani people, broadcast on the channel 

that is widely watched by government officials.

However, panelists saw it as a positive development that 

NTRC is trying to end advertising on AzTv and İTv. The 

chairman of the NTRC, Nushirevan Maharramli, said that 

NTRC has already submitted such recommendations to the 

government in order to ensure an equal playing field for 

commercial broadcasters. NTRC’s move met resistance from 

the leadership of AzTv and İTv. By the end of 2009, the 

government had not responded to NTRC’s suggestions.

In another positive development, 2009 saw the launch of 

the Media Support Foundation, established by presidential 

decree. Independent experts and foreign observers ridiculed 

the idea of setting up a government body to help media 

become independent of the government. However, many 

media leaders saw this as an opportunity to help struggling 

media benefit from gigantic oil profits. The editor-in-chief 

of Zerkalo newspaper, Elchin Shikhlinski, argued that US 

government funds support local media and that an AZN 

10,000 ($12,500) grant funding for a media organization 

is a drop in the ocean, especially in light of the profits the 

country is making.

The foundation’s first action after its launch, on the occasion 

of Azerbaijan Press Day, was to allocate AZN 10,000 in 

one-time support to each of more than 40 regularly 

operating print media and news agencies. Pro-government, 

pro-opposition, and independent media organizations were all 

on the list of grant recipients. The move was lauded by media 

leaders, including those from the opposition. The foundation 

AZERBAIJAN



MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2010138

In January 2009, a group of senior journalists signed a petition 

calling on foreign donor organizations to stop giving grants 

to organizations that they called “non-journalist media 

NGOs.” The petition said that these grant projects were not 

improving the situation for the media and were mismanaged 

or misappropriated. The petition claimed that these NGO even 

went so far as to make up cases to justify obtaining donor 

funds, but that in reality they fell short of protecting real 

journalists. Well-known journalists such Shahvalad Chobanoglu, 

Zamin Haji, Khalig Bahadur, Qan Turali, Seymur Baycan and 

many others signed the petition, which prompted debates in 

the media about the efficiency of media-rights organizations.

The legislature considered changes to the NGO law that 

would have prohibited NGOs from receiving more than half 

of their funding from foreign sources, forced registration 

with the state, and mandated that NGOs operating nationally 

have a presence in at least one-third of the country’s rayons 

(administrative regions). Fortunately these provisions were 

struck from the final version passed in June, even though the 

law kept provisions preventing foreigners from starting NGOs 

and limitations on the activity of foreign NGOs.

Universities make attempts to provide practical knowledge 

for students of journalism. Baku State University and the 

Slavic University have television and radio studios. ANS Tv 

has the US-Azerbaijan Journalism Academy together with 

the US Embassy in Azerbaijan. AzTv opened its Television 

and Radio Academy to provide in-house training for its 

employees. All of this was seen as a positive sign to improve 

journalists’ professionalism.

Overall, panelists felt that the existence of alternative training 

programs for journalists who lack “traditional” education 

offered by NGOs is a positive sign. “These short-term courses, 

arranged by local and international organizations, successfully 

fill gaps that state education cannot provide. For instance, 

there is training for journalists writing on legal issues, the 

economy, and citizen journalism. They are free, convenient, 

and encourage personal development,” said Mammadova.

Azarbaycan Printing House remains the most used printing 

facility. Despite a number of new private printing companies, 

formerly state-owned Azarbaycan is the cheapest. In 2009, 

Azarbaycan and, partially, Zerkalo newspapers offered color 

print newspapers, and several others switched from black and 

white to color.

However, newspaper distribution is mainly dependent on 

pro-government structures; the independent Qaya company 

continued to offer a rare alternative. Khuduoglu considered 

that the 40 percent, and in some instances up to 50 percent, 

distribution charge makes those considering starting up 

a print media outlet think twice before starting up a 

failed in 2005-2006. In 2009, a group of leaders from Yevlax, 

Ganca, Lenkoran, and Khacmaz television stations announced 

their intent to establish a Regional Broadcasters’ Council. 

By the end of 2009, it was not clear if this organization was 

registered or functioning.

The Media Council bills itself as a self-regulatory body able to 

reconcile opposing sides in cases of conflict between media and 

private companies. Following his re-election as its chairman, 

Aflatun Amashov is more aggressively advocating media-rights 

issues. His fight against racketeer journalists, described above, 

includes media close to the government. In his televised speech, 

Amashov said that some high-ranking government officials 

were behind some of the “racketeer” newspapers.

Several professional organizations are active but also possess 

little power to change the situation facing the media. The 

Journalists Union, created during Soviet years, is nominally 

the largest journalist organization. The Yeni Nesl Journalists 

Union and the Democratic Journalists League focus mainly 

on training. Mammadova said that the Journalists Union is a 

nominal structure and does not protect the rights of media 

professionals: “There are news media in Azerbaijan where 

journalists can be fired instantly, and no one stands up to 

resist it. Who needs a trade union if it is useless?”

Mammadli said that there are a number of media-rights NGOs 

that raise different issues of concern regarding media, but 

they fail to satisfactorily unite journalists to facilitate their 

own defense. Supporting NGOs include the Media Rights 

Institute and the Institute for Reporters Freedom and Safety. 

Their activities include documenting threats to media outlets 

and journalists, providing analyses of and tracking legal 

changes, and assisting journalists who find themselves in legal 

battles. The Women’s Media Watch is relatively new.

SUPPORTING INSTITUTIONS FUNCTION IN THE 
PROFESSIONAL INTERESTS OF INDEPENDENT MEDIA.

SUPPORTING INSTITUTIONS INDICATORS:

> Trade associations represent the interests of private media owners 
and provide member services.

> Professional associations work to protect journalists’ rights.

> NGOs support free speech and independent media.

> Quality journalism degree programs that provide substantial 
practical experience exist.

> Short-term training and in-service training programs allow 
journalists to upgrade skills or acquire new skills.

> Sources of newsprint and printing facilities are in private hands, 
apolitical, and unrestricted.

> Channels of media distribution (kiosks, transmitters, Internet) are 
private, apolitical, and unrestricted.



139AZERBAIJAN

newspaper business. He pointed out that only competition 

could bring down the distribution charges and boost the 

newspaper market. Mammadova noted that Qaya does not 

have a regional network, and distribution of newspapers 

willing to criticize the government in areas outside Baku 

is dependent on the pro-government Metbuat Yayimi or 

Azermetbuatyayim companies, which causes real problems for 

distribution throughout the country.

Even in Baku there is selective distribution of independent 

and opposition newspapers. For example, the chief of Baku’s 

subway system banned the sale of opposition newspapers 

within the system, claiming he disagreed with what they 

wrote. The government directly interfered with distribution 

in the past by confiscating the kiosks of Qaya. These have not 

been returned despite a presidential decree ordering their 

return in 2005.

List of Panel Participants

Aytekin Alkhasli, reporter, ANS Tv and Radio, Gusar region

Khaled Aghaliyev, deputy director, Media Rights Institute, 

Baku

Ayten Mammadova, senior reporter, Azadlig, Baku

Gabil Abbasov, general director, Lent.az news portal, Baku

Etibar Babayev, dean of the Media Center, Baku Slavic 

University, Baku

Tarana Tarverdiyeva, training instructor, Women’s Media 

Watch, Baku

Ilgar Ibrahimoglu, COE Information Center, Director, Baku

Şhahbaz Khuduoglu, director, Chap Evi Publishing House, 

Baku

Alasgar Mammadli, lawyer, IREX, Baku

Tahir Mammadov, head, Public Television and Radio Public 

Relations Department, Baku

Moderator and Author

Sevinc Osmanqizi, chairwoman, Women’s Media Watch; 

chairwoman, The Network of Women Journalists, Baku

The Azerbaijan study was coordinated by, and conducted in 

partnership with, Women’s Media Watch, Baku. The panel 

discussion was convened on December 21, 2009.




