
MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 200986

Romania

It seems that the Romanian media’s structural problems—lack of ethics, 

unreliable and abusive ownership, and tabloidization—impede the expected 

progress. Several years ago, our panelists were waiting for some form of 

normalization, but the depressing conclusion for 2008 is that there is no 

normalization within sight.



87

INTRODUCTION

RRomania joined the EU in 2007, registering a major success after an unsteady transition from communism. 

But the EU accession made little difference in media’s freedom. It was the internal political situation that 

counted the most. Prior to 2004, the powerful executive branch, led by Adrian Nastase, had threatened 

freedom of speech with a coherent strategy of buying or intimidating vocal critics. The change of 

government in 2004 improved the situation, but the country found itself in a devastating political battle 

between the president, Traian Basescu, and the prime minister, Calin Popescu Tariceanu. The political crisis 

became unmanageable in January 2007, immediately after the festivities marking the new EU membership. 

Tariceanu made an alliance in parliament with the opposition Social Democrat Party and impeached Basescu, 

but this act failed to pass a popular referendum. The political climate remained tense until the December 

2008 election. The situation took its toll on media, which were affected by the politicians’ hysteria on one 

hand and the obvious political involvement of many media outlets on the other. The conflicts between 

journalists became a daily occurrence, with each side accusing the other of being manipulated, and even 

paid, by various political factions. 

The process of ownership concentration continued in 2008, with several people controlling an overwhelming 

majority of mainstream media. Many are questioning their genuine interest in developing media as 

profit-making businesses. Businessmen Dinu Patriciu and Sorin Ovidiu Vintu—two of the “top five” 

wealthiest Romanians—are under investigation for a series of financial misdoings. Together, they own 

an estimated €100 million in media investments, and their media empires are still being expanded. Dan 

Voiculescu, also among the wealthiest Romanians, mixes business and politics; his media trust, Intact, openly 

supports his small party while furiously attacking his political enemies, such as President Basescu.

The president himself has a bizarre relationship with the media, which he uses to disseminate his messages 

while at the same time accusing them of supporting the owners’ hidden interests. The profession blatantly 

ignores ethical standards, and various journalists accused by colleagues of lacking ethics seem to take pride 

in the accusation. As one MSI panelist remarked, “The word ‘deontology supporter’ became an insult in 

Romania.” It was used mainly by journalists working at Intact to attack other journalists who dared to draw 

attention for disregarding codes of conduct. 

Thus, the tabloid media enjoy an increasing audience because they avoid political scandals. The only foreign 

trust ownership generates profit and audience by remaining politically neutral and adopting an almost 

completely tabloid format. 

Four of the five objectives registered small decreases, while only Objective 2, professional journalism, 

increased marginally. Although not dramatic—indeed the decrease is almost negligible—the decrease is 

Romania






OVERALL
SCORE:
2.57

Romania



MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 200988

Annual scores for 2002 through 2005 are available online at http://www.irex.org/programs/MSI_EUR/archive.asp

Romania AT A GLANCE

Media-Specific

>> Number of active print outlets, radio stations, television stations: Print: 
1000+, exact numbers not available; Radio: N/A; Television Stations: N/A

>> Newspaper circulation statistics: Top ten papers have a combined 
circulation of approximately 757,000 (Audit Bureau of Circulation, 2008)

>> Broadcast ratings: top three television stations: Pro TV (2.6%), Antena 1 
(1.6%), Acasa TV (1.1%) (paginademedia.ro)

>> News agencies: Mediafax (private), Agerpress (state-owned), NewsIN 
(private)

>> Annual advertising revenue in media sector: Approximately $768 
million (paginademedia.ro)

>> Internet usage: 12,000,000 (2007 est., CIA World Factbook)

General

>> Population: 22,246,862 (July 2008 est., CIA World Factbook) 

>> Capital city: Bucharest

>> Ethnic groups (% of population): Romanian 89.5%, Hungarian 6.6%, 
Roma 2.5%, Ukrainian 0.3%, German 0.3%, Russian 0.2%, Turkish 0.2%, 
other 0.4% (2002 census, CIA World Factbook)

>> Religions (% of population): Eastern Orthodox 86.8%, Protestant 7.5%, 
Roman Catholic 4.7%, other (mostly Muslim) and unspecified 0.9%, 
none 0.1% (2002 census, CIA World Factbook)

>> Languages (% of population): Romanian 91% (official), Hungarian 6.7%, 
Romany 1.1%, other 1.2% (CIA World Factbook)

>> GNI (2007-Atlas): $132.5 billion (World Bank Development Indicators, 
2008)

>> GNI per capita (2007-PPP): $10,980 (World Bank Development 
Indicators, 2008)

>> Literacy rate: 97.3% (male 98.4%, female 96.3%) (2002 census, CIA 
World Factbook)

>> President or top authority: President Traian Basescu (since December 
20, 2004)

2.
31

2.
90

2.
62

2.
61

2.
02

2.
56

2.
21 2.
26

2.
84 2.

93

2.
88

2.
77

2.
24

2.
92

2.
76

2.
70

2.
47 2.

57
2.

61

2.
52

20
01

20
06

-0
7

20
08

20
09

20
01

20
06

-0
7

20
08

20
09

20
01

20
06

-0
7

20
08

20
09

20
01

20
06

-0
7

20
08

20
09

20
01

20
06

-0
7

20
08

20
09

MEDIA SUSTAINABILITY INDEX: romania

SU
ST

A
IN

A
B

IL
IT

Y

OBJECTIVES

U
N

SU
ST

A
IN

A
BL

E
M

IX
ED

 S
YS

TE
M

N
EA

R
SU

ST
A

IN
A

BI
LI

TY
SU

ST
A

IN
A

BL
E

U
N

SU
ST

A
IN

A
BL

E
A

N
TI

-F
RE

E 
PR

ES
S

Unsustainable, Anti-Free Press (0-1): 
Country does not meet or only minimally 
meets objectives. Government and laws 
actively hinder free media development, 
professionalism is low, and media-industry 
activity is minimal.

Unsustainable Mixed System (1-2): 
Country minimally meets objectives, with 
segments of the legal system and government 
opposed to a free media system. Evident 
progress in free-press advocacy, increased 
professionalism, and new media businesses 
may be too recent to judge sustainability.

Near Sustainability (2-3): Country has 
progressed in meeting multiple objectives, 
with legal norms, professionalism, and 
the business environment supportive of 
independent media. Advances have survived 
changes in government and have been 
codified in law and practice. However, more 
time may be needed to ensure that change is 
enduring and that increased professionalism 
and the media business environment are 
sustainable.

Sustainable (3-4): Country has media that 
are considered generally professional, free, 
and sustainable, or to be approaching these 
objectives. Systems supporting independent 
media have survived multiple governments, 
economic fluctuations, and changes in public 
opinion or social conventions.

FREE
SPEECH

PROFESSIONAL
JOURNALISM

PLURALITY OF
NEWS SOURCES

BUSINESS
MANAGEMENT

SUPPORTING
INSTITUTIONS

Annual scores for 2002 through 2005 are available online at http://www.irex.org/programs/MSI_EUR/archive.asp



89

registered. CNA grants this right after a complex procedure 

that includes details about future editorial content and 

programming. But the state does not control editorial content 

and programming in cases where the company owning 

a license is later sold. Thus, a sort of trafficking occurred 

when companies having good political connections obtained 

licenses and later sold them.

Stoianovici, whose radio station had an expansion policy, 

said the station was offered such licenses, especially obtained 

in order to be sold but refused the offer. Romania is in the 

process of transferring all licenses to digital. An odd fight 

occurred between two ministries for passing new legal 

provisions regarding the transfer. CNA and the Culture 

Ministry worked transparently to draft a law that granted the 

former the right to manage the process (as was previously 

the case). At the same time, the Communication Ministry 

prepared another draft granting this right to a subordinate 

agency. CNA won this battle—the government assumed its 

draft. However, the situation raises serious doubts about 

how Romania will be able to manage the complex process of 

transferring licenses. 

In 2008, CNA remained active in combating some of the most 

extreme breaches of decency in the television industry. CNA’s 

most prominent “client” is OTV, owned by Dan Diaconescu. 

OTV is an independent television station, although rumors 

suggest it was sold to one of the big media owners. OTV 

has a long history of offering Romanians extreme forms of 

infotainment. Its formal owner organizes long talk shows 

with bizarre characters, and the main topic is various crimes 

and disappearances. From 2007 to 2008, OTV organized 

several hundred so-called episodes about the disappearance 

of Elodia Ghinescu, a lawyer who married a police officer. In 

one episode, Diaconescu instigated a hacker to break into 

Ghinescu’s e-mail inbox and show her personal messages 

on the air. Ghinescu became a popular icon, although she 

continues to be missing. Meanwhile, the mainstream media 

took over the case and followed OTV’s example in revealing 

personal details about her family.

CNA tried to tame OTV by fining it several times and 

even interrupting the transmission for three hours. But 

Diaconescu fought back, launching a campaign against 

CNA with the slogan “Hands-off-the-people television.” 

Although it was able to remove the station’s license, CNA 

did not take this radical step. Another CNA “client” is Mircea 

Badea, a television host who uses injurious language when 

commenting on political and social matters. Public opinion 

is split about CNA’s attempts to limit such behavior. Some 

believe CNA should stop such obviously abusive reporting, 

while others doubt CNA’s integrity and motivations. The long 

history of suspicion about CNA does not help the institution. 

paradoxical in a country that recently joined the EU and 

enjoyed seven consecutive years of economic growth. It seems 

that the Romanian media’s structural problems—lack of 

ethics, unreliable and abusive ownership, and tabloidization—

impede the expected progress. Several years ago, our 

panelists were waiting for some form of normalization, 

but the depressing conclusion for 2008 is that there is no 

normalization within sight.

Objective 1: Freedom of Speech

Romania Objective Score: 2.61

The panelists observed a discrepancy between the legal 

framework on one hand and the social norms concerning 

the protection of free media on the other hand. The legal 

protection is generally satisfactory, but its implementation is 

deficient. “The legislation exists, but it is not implemented in 

all cases; there are problems, and they are solved only after 

some public outcry,” said Catalin Moraru, editor of a leading 

local newspaper. Another panelist, Ciprian Stoianovici, news 

editor at a radio station, said he believed the economic 

environment was jeopardizing media freedom: “The media 

corporations control a large share of the market and thus 

suffocate this freedom.” Panelists consistently point out 

the unreliable legal protection and foggy interests of an 

increasingly concentrated ownership. These problems also 

exist in highly regulated areas, such as broadcast media. 

The National Council of Broadcasting (CNA) controls 

broadcast licensing and nominally is an autonomous body 

subordinated to the parliament. The 11 CNA members 

are appointed by the president, the government, and the 

parliament. Over the years, MSI panelists have expressed 

doubts that this mechanism ensures the autonomy of the 

institution. There were no political wars around CNA in 2008, 

as was the case in previous years, when the political dispute 

among the president, the government, and unstable political 

alliances took its toll on the functioning of CNA. In previous 

reports, panelists doubted the fairness of the licensing 

process. This was a not problem in 2008 because CNA had no 

more aerial licenses to grant. “We are lucky they finished the 

licenses in the previous years,” said Moraru.

When it comes to digital licenses (not limited in number), 

the registration process is much easier, and CNA refuses this 

right only in exceptional circumstances. This was the case 

with Becali TV, named after Gheorghe Becali, a controversial 

politician and soccer club owner with extremist views. Becali 

wanted to start a television station, but CNA denied the 

license on procedural grounds. Returning to traditional 

licenses, a problem remains with selling those already 

Romania



MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 200990

if abused during the implementation. With the Romanian 

media hit by financial crises, some panelists felt that the state 

should use indirect ways to help the industry. Adrian Voinea, 

owner and editor of a regional newspaper, believed the VAT 

for advertising should be reduced to zero as a way both to 

help media and to encourage companies and consumers to 

spend. Another proposed policy was to reduce the VAT for 

media selling (currently 9%). These ideas have little chance 

of being implemented; Romania began 2009 with severe 

financial crises, and the budget deficit jumped to a surprising 

5.2% for 2008. Stoianovici said, “We always say one industry 

or another is the top priority, but the media will never be 

such a priority. We are hit by the crises, and the advertising 

budgets are the first to be cut.” Petrisor Obae, who started 

the media-dedicated website paginademedia.ro, warned 

that such a rescue plan for the industry could jeopardize its 

independence: “We have the mentality that a rescue plan 

would have some demands from the government attached 

to it.” Some panelists said they decreased the rating for this 

indicator because the media industry is disadvantaged as the 

state helps other industries.

While cases of extreme violence against journalists are rare 

in Romania, the various harassments continue, and the 

panelists complained about a hostile environment against 

the profession. Evenimentul Zilei newspaper published a 

series of articles under the name “Cupola” documenting the 

links between former communist secret-police networks and 

current businesspeople. In June 2008, one of the involved 

journalists received death threats.1 In the spring of 2008, 

Bucharest hosted the NATO summit. There were no massive 

public protests, which usually follow NATO gatherings, 

but small groups of demonstrators (some of them foreign 

citizens) tried to organize anti-NATO manifestations. The 

police overreacted and summoned up the youngsters in order 

to check their documents. It was an inability to deal with such 

manifestations that triggered overwhelming protests. In one 

incident,2 a journalist who reported the news was taken into 

custody and spent several hours at the police station. Panelist 

Rasvan Martin, who heads media-freedom projects within 

Media Monitoring Agency, was present at the incident to 

document police intervention. He was also taken into custody 

without clear justification and was freed after several hours. 

Although they claimed the intervention was solicited by 

the owner of an establishment where anti-NATO protesters 

gathered, the police were obviously overreacting in this case. 

The MSI panelists believed that a social intolerance against 

the journalists was more and more visible. “Nobody reacts. 

The crimes against journalists do not cause public scandal,” 

1 Evenimentul Zilei, June 30, 2008, “Ziarist EVZ ameninţat cu moartea”
2 Romania Libera, April 3, 2008, Petre Badica, Alexandra Radu, 
“Brutalitate politieneasca in numele NATO”

At the same time, other CNA actions raises doubts even from 

the public, which otherwise would support the organization’s 

actions against filthy media. For example, CNA forbade a 

television advertisement that showed a group of workers 

destroying some architectural artifacts. The motivation was 

that the clip could encourage such behavior. Another example 

is the warning issued by CNA in January 2009 after the 

anniversary of “national poet” Mihai Eminescu. Several radio 

hosts read a trivialized version of an iconic poem by Eminescu, 

which CNA considered unacceptable behavior. Although 

many considered it to be only bad taste, serious doubts were 

expressed about CNA’s willingness to endanger its credibility 

by picking petty fights.

In 2008, CNA faced two similar situations when parliament 

voted for laws that went against the spirit of media freedom. 

Two MPs from different parties (the liberal Ioan Ghise and 

the nationalist Gheorghe Funar) proposed a law requiring 

broadcasters to show “positive news” and “negative news” in 

equal proportions. They argued that the bad news affected 

the development of young people and the mental health of 

the population. The definitions of “positive” and “negative” 

were not specified, and the law was supposed to be 

implemented by CNA, which condemned its passage. The law 

was not promulgated by the president and changed very little 

after the strong public outcry. All of the panelists considered 

the law to be aberrant and raised concerns about the mood 

in parliament, which passed such a bill.

The same parliament passed another bill with more serious 

consequences. Before the December 2008 election, the 

broadcasting law was modified to make television stations 

charge money for the presence of candidates in the electoral 

debate. The broadcasters’ associations had dual positions, 

since the stations would have benefited from the law. 

But the journalists and editors raised concerns about the 

unacceptable mixing of criteria in inviting the candidates 

and organizing the debates. CNA was put in the awkward 

position of implementing a law it disagreed with. In the first 

instance, many took this as CNA’s initiative and blamed the 

institution for the new situation. Panelist Iulian Comanescu, 

media analyst, said this was “a time bomb which exploded in 

CNA’s hand before the election.” It is obvious that the mix of 

advertising criteria (tariffs) and content criteria (impartiality, 

independence, etc.) had lethal effects on the credibility of 

talk-show hosts, talk shows and television stations that sold 

policy positions for money during the campaign.

Market entry for a media business is no different than for 

other businesses, with the exception of the above cryptic 

licensing process for broadcasters. The legislation for 

registering companies is still complex, but this is the case for 

all areas and could be turned into a barrier for media only 



91

asked the panelists if the intrusive methods of some media 

outlets could explain the public reaction. Stoianovici rejected 

this explanation, saying this situation was rare.

Public media include Romanian Television (TVR, with six 

channels), public radio (four channels), and the public 

news agency, Rompres. The president, the parliament, and 

the government appoint the boards of national radio and 

television stations, according to the 1995 law. While a public 

debate took place in 2005 over efforts to change the law, no 

changes were ultimately made. The NGOs working for media 

protection participated in these debates and endorsed the 

final draft prepared by Raluca Turcan, head of the Media and 

Culture Committee of Parliament. After she was caught in 

the middle of the political conflict between the president and 

the government in 2006–2008, Turcan was not able to put the 

draft on parliament’s agenda. After the 2008 election, with a 

new majority, she expressed the intent to use the momentum 

to push for a new law. 

Currently, public television still functions according to the 

outdated 1995 law, which makes the institution dependent 

on the electoral cycles. After 2004, a serious attempt was 

made to break the vicious circle with the appointing of 

the independent film director Tudor Giurgiu as president. 

He started some serious reforms in an institution plagued 

by immobility, waste, and politicization. Independent 

personalities were involved in hiring new people, especially 

in the highly sensitive news department. But the political 

crises created a huge amount of pressure and led to various 

scandals that we explained in previous MSI reports. Finally, 

Giurgiu was sacked and replaced with a high-ranking member 

of the Social Democrat Party, Alexandru Sassu, the first-ever 

head of TVR coming openly and directly from the staff of a 

political party.

Until then, parties used to appoint independent public figures 

close to their views or linked to their leaders through social 

ties. Sassu started to appoint all the new people who came 

to TVR in the past several years, surrounding himself with 

yes-men. He used the same strategy to remove “undesirable” 

people: to circumvent the legal protection they enjoyed, 

he simply changed their job title. The former head of the 

news department, Rodica Culcer, and the former head of 

the programming department, Cezar Ion, were replaced by 

this method. They both started lawsuits against TVR, and 

the former already prevailed.3 Ioana Avadani, director of 

the Center for Independent Journalism, said that “Sassu’s 

intervention led to the ‘elimination of some TV shows.’” 

3 Evenimentul Zilei, Andreea Vadan, January 16, 2009, “Televiziunea 
publică pierde în instanţă”

said Voinea. As an example, he described what happened 

in Craiova, where a group of dubious characters from the 

underground economy became aggressive toward some 

journalists who where reporting a funeral gathering, and 

the police intervened to “protect them from us.” Stoianovici 

confirmed that “nothing serious happened, but the situation 

worsened terribly—first, because of a lack of reaction from 

authorities over small things. When media show up, with the 

average person violence is the rule: the press is the one poking 

its nose into your business. There is a clear aversion to media.” 

Speaking about underground businesses, Moraru noted that 

the number of reports about this fell dramatically because 

journalists are afraid. He also believed that “the punishment 

of the ones who molest journalists is late or nonexistent. 

Fortunately, the aggressions are rare, but when they happen 

the public is not impressed. We don’t count on its reaction.” 

To make matters worse, the conflict among journalists 

sometimes becomes aggressive. “Mircea Badea says he will 

break the neck of X journalist once he catches him,” said 

Stoianovici, referring to a popular television showman who 

had this reaction after reading something negative about 

himself in the media.

Some panelists blamed politicians for instigating against 

journalists. “After PSD attempted to politically control the 

media until 2004, now the political class has discovered that 

it is more efficient to set the people against the media,” said 

Stoianovici, while Moraru observed that the two electoral 

campaigns in 2008 made the politicians more aggressive. We 

Romania

Legal and social norms protect and promote  
free speech and access to public information.

FREE-SPEECH INDICATORS:

>	 Legal and social protections of free speech exist and are enforced.

>	 Licensing of broadcast media is fair, competitive, and apolitical.

>	 Market entry and tax structure for media are fair and 
comparable to other industries.

>	 Crimes against journalists or media outlets are prosecuted 
vigorously, but occurrences of such crimes are rare.

>	 State or public media do not receive preferential legal treatment, 
and law guarantees editorial independence.

>	 Libel is a civil law issue; public officials are held to higher 
standards, and offended parties must prove falsity and malice.

>	 Public information is easily accessible; right of access to 
information is equally enforced for all media and journalists.

>	 Media outlets have unrestricted access to information; this is 
equally enforced for all media and journalists.

>	 Entry into the journalism profession is free, and government 
imposes no licensing, restrictions, or special rights for journalists.



MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 200992

such case pitted a journalist against the powerful mayor of 

Constanta, Radu Mazare, who strongly controls the political 

institutions in his region. Journalist Feri Predescu works 

for one of the few independent newspapers in Constanta. 

Predescu wrote a story that expressed some legitimate 

suspicions about the mayor’s connections to a controversial 

businessman. She was charged with libel and sentenced to 

pay a more than €20,000 in damages to Mazare.5 Ironically, 

Mazare became a public figure as journalist in the 1990s, 

when he himself became the target of judiciary vendettas. 

Another high profile case had a different ending. In 2008, 

President Basescu opened a case against Cristian Oprea, a 

journalist working for Cotidianul. While Basescu is attacked 

on a daily basis in other media outlets, he chose to start 

this lawsuit after an article which, though it was evidently 

biased, was relatively harmless. Basescu asked for a symbolic 

amount in material damages, however the judges rejected 

the president’s complaint.6

Romania adopted a Freedom of Information Act in 2001. 

It was inspired by the American model and is thus liberal 

compared to the region’s standards. In 2006, the law was 

significantly improved with the inclusion of all national 

companies and state-owned firms. Problems continued to 

occur in the law’s implementation, however, since authorities 

tend to interpret it restrictively in order to hide embarrassing 

or politically controversial information. Razvan Martin said 

the 2006 amendment covering the national companies is 

not well-known and some companies still invoke the law 

so as not to release information. One case involved Mr. 

Martin’s NGO and the Romanian Post Company. The NGO 

filed a law suit and won in court. However, going to court 

is not a solution for journalists who want the information 

rapidly. Mr. Stoianovici said “the trial is not a solution 

from a journalist’s point of view. You just waste time and 

do not get the information. As a journalist I will not go in 

court.” “A solution is to threaten a law suit, said newspaper 

editor Moraru. “But it doesn’t work every time.” Avadani, 

director of the Center for Independent Journalism, said “the 

trials are (often) concluded in favor of those who request 

information.”

Panelists did not consider access to international media to be 

a problem for Romania. The only possible problem is price.

“Even for central media, but especially for the local ones, 

access to foreign sources is conditioned by price. Fortunately 

free information is even more abundant on the Internet” said 

Iulian Comanescu, a freelance journalist and blogger.

5 Cuget Liber, November 25, 2008 “Feri Predescu a fost condamnată 
pentru delict de opinie anti-Mazăre”
6 Cotidianul, January 20, 2009, “Traian Băsescu pierde procesul intentat 
jurnalistului Cristian Oprea şi publicaţiei Cotidianul”

But Sassu’s actions are only the tip of the iceberg. The real 

problem is the politicization of TVR’s board. Each party 

appoints its representative there, and they behave as such. 

The most extreme case involved the representative of the 

Conservative Party, which despite the name is a left-leaning 

party led by Dan Voiculescu, a big media owner. His party 

appointed to TVR’s board one of the managers of its private 

television station,4 a direct competitor of the public television 

station. With the politicians supervising the editorial policy, 

the MSI panelists again raised doubts about public television. 

“Public television does not enjoy independence by law, and it 

was never so evidently politicized. Every crack in legislation to 

control the institution was exploited,” said Stoianovici. 

The past several years saw a significant decrease in TVR’s 

audiences and advertising revenues (this will be discussed 

later in the report). Thus, the politicization is worsened by 

incompetence and chaotic management. In the second half 

of 2008, TVR launched two new channels, a regional one 

and a news-dedicated one. Both have been launched in a 

rather experimental form, with poor quality and secondhand 

content (TVR Info, the news channel, mostly transmits live 

static images from several public locations). Media analyst 

Comanescu summarized the situation as such: “We could 

consider the considerable income of public television, which 

comes from subscriptions, to be a judicial distortion, while the 

TV station does not serve the public interest or have a high 

rating. It is rather bizarre to finance with tens of millions per 

year of public money a TV station that gets high ratings only 

for football games. For such a thing, it is more logical and fair 

to have a pay-per-view system. The presence of a former PSD 

member in the top management of public television raised 

questions at that time over the political non-involvement of 

TVR, even though its later evolution shows a lack of expertise 

of the director-president Alexandru Sassu rather than 

manipulation tendencies.”

The Romanian parliament passed a law in 2006 eliminating 

prison terms for libel. However, the Constitutional Court 

reversed this decision on the grounds that the honor of 

a person cannot be defended only by receiving money. 

The Court’s decision cannot be overruled, and it makes it 

compulsory for parliament to maintain the libel law in the 

penal code. However, for now the Parliament has not taken 

any action to re-introduce libel as a criminal offense into the 

penal code. The situation may muddle interpretation of the 

law, even for legal experts. However, in 2008 there were no 

cases of journalists punished with prison for violating the libel 

law. Instead, there have been cases where journalists have 

been fined exorbitant amounts for material damages. One 

4 Declaration of interests for Razvan Barbato, http://www.cdep.ro/
camera_deputatilor/declaratii_interese/institutii/tvr/barbatorazvan.pdf



93

Romania has many different professional codes developed 

by various organizations and associations. The discussions 

between various NGOs and professional associations to 

adopt a unified code and implementation mechanism led 

nowhere. In 2006, an ethical code was imposed as an annex 

to the collective contract for the media industry, signed 

between a trade union and some owners’ associations, but 

so far this has had little impact on the profession. The gap 

between norms and their implementation is summarized by 

panelist Comanescu: “the norms exist in different versions 

but they are not assumed and there is confusion about them. 

There are diverse violations from speculation in news to 

an aggressively defiant presence in Romanian media. CNA 

sanctions do not improve the situation.” 

Bogdan Chireac was the first Romanian journalist to resign 

following a conflict of interest. Chireac was deputy editor 

and a share-holder in the influential Gandul newspaper, and 

a daily presence as a security and foreign affairs analyst on 

numerous TV shows. At the same time, he owned a company 

that intermediated sales of communication equipment to 

the Romanian secret services. He resigned from Gandul after 

the information became public. But the scandal affected his 

career only in the short term. In 2008, he reappeared as an 

analyst almost daily on political talk-shows. Obae questioned 

this professional evolution: “All journalists accept Bogdan 

Chiriac as an analyst. But this is not about competence, it is 

about morality. He is a journalist who at one moment was 

involved in activities worth millions of euro with the state 

and wrote articles in the area where his company worked.”

Another explanation for this indicator’s decreased score 

is the tabloidization of mainstream media, which covers 

crimes, rapes and other acts of violence in an intrusive and 

There is no need for a special license to practice journalism 

in Romania. The state does not control who can enter the 

profession and journalists are subject to legal working 

contracts as any other employees are. As panelist Ciprian 

Stoianovici ironically noted, “The only reason not to be a 

journalist is to not want to be so.”

Objective 2: Professional Journalism

Romania Objective Score: 2.26

This year’s panelists continued to express negative views 

about the quality of reporting in Romania. The pessimistic 

mood prevalent in the previous report deepened this year: 

“Editorial products show even low quality this year,” said 

Avadani. Stoianovici offered the example of Realitatea TV. 

Once marketed as the Romanian CNN, this news station 

has descended into infotainment and tabloid style content. 

Stoianovici also said Romanian media is split into categories: 

those that try to follow some standards and those who only 

seek audiences without paying any attention to standards. 

“We are talking about two types of journalists. Ones that try 

at least to do their job and others who do not even wonder 

about their work,” Stoianovici said.

One of the preferred methods noted by the panelists is the 

selection of talk show guests. “The experts are selected to 

prove opinions already well defined by journalists,” Obae 

said. These experts serve as analysts for a television station or 

another media outlet. In addition to speculating about the 

news and providing opinions, analysts’ political biases are 

visible. For example, a Romanian television show hosted a 

well-known novelist as a monster expert. Another repeatedly 

insisted that a media analyst participate in a football show, 

Comanescu said.

As an example, the panel discussed the case of Intact Trust, 

one of the biggest ownership concentrations in Romania 

media, which owns the second-largest commercial TV station, 

a TV news channel, the biggest sport newspaper, radio 

stations, and several other publications. Intact is owned by 

the family of Dan Voiculescu, the head of the Conservative 

Party and a former Securitate informer. The media outlets 

owned by Voiculescu tend to protect their owner’s political 

allies and attack his enemies. President Basescu, who has 

long conflicted with Voiculescu, is often attacked on Antena 

3, Intact’s news television station. In Voiculescu’s case, said 

Comanescu, “A connection between the owner’s political 

interests and some issues raised by newspapers or TV station 

is easily done. Intact Trust functions as an instrument of 

political PR, you have no chance to work correctly inside this 

company” Stoianovici added.

Romania

Journalism meets professional  
standards of quality.

PROFESSIONAL JOURNALISM INDICATORS:

>	 Reporting is fair, objective, and well sourced.

>	 Journalists follow recognized and accepted ethical standards.

>	 Journalists and editors do not practice self-censorship.

>	 Journalists cover key events and issues.

>	 Pay levels for journalists and other media professionals are 
sufficiently high to discourage corruption.

>	 Entertainment programming does not eclipse news and 
information programming.

>	 Technical facilities and equipment for gathering, producing, 
and distributing news are modern and efficient.

>	 Quality niche reporting and programming exists (investigative, 
economics/business, local, political).



MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 200994

problems and pressures but they were not recognized by the 

newspaper. Per my information a client mentioned in one of 

the articles threatened to cut publicity from the newspaper. 

The newspaper decided to end the series for other reasons—

the articles needed to be analyzed by the legal department 

to avoid lawsuits. They talked about a new series at another 

time, however, for the moment the articles remained 

unpublished,” Obae said.

A controversial case occurred during the electoral campaign, 

when a former police officer accused Home Affairs Minister 

Cristian David of consuming drugs. Martin, from Media 

Monitoring Agency, said TV stations did not follow up on 

the story, including the public television station. This could 

be explained by the strict rules applied to political reporting 

during the electoral campaign; thus TV stations preferred 

to avoid the story. “Only Realitatea FM (a radio station) 

developed the story, and TV stations were afraid to air it. 

Their own cowardice and incompetence in interpreting the 

law are the reason for this situation,” Martin said.

Although the panelists agreed there are no taboo issues 

for Romanian media, they observed some tendencies to 

avoid various subjects. Comanescu said there is a tendency 

to rely too much on official information, and to simply 

retransmit political opinions without looking for original 

stories or opinions. Inevitably this results in TV stations and 

newspapers carrying the same stories and information. “You 

have hurdle style journalism—the same story taken from 

one station to another. News is checked with competition.” 

Obae said. Manuela Preoteasa, who worked for years as a TV 

investigative journalist and currently is editor of an online 

media outlet, said investigations are almost totally absent on 

TV. But, she said, “The most important issues do not remain 

uncovered. We have the Internet so that information gets to 

the public.” Ene agrees that it is not the lack of information 

that is the problem, but the quality of reporting. “Journalists 

relate the most important events, but they are doing it very 

poorly,” he said.

The panel unanimously said there is no direct connection 

between pay levels and being vulnerable to corruption. 

This is not necessarily good news, as corruption, or at least 

vulnerability to it, persists when wages are decent. “There 

are reporters who would sell themselves no matter how 

much they are paid,” Moraru said. ”It’s not the payment 

that make the journalists vulnerable, but the culture and the 

environment,” Ene added.

The trend in 2006-2007 to increase media salaries stopped 

in 2008. Some media outlets even announced a reduction of 

salaries as a result of the financial crises. Intact Corporation 

reduced it's wages 20 percent. Despite this recent 

development, salary levels remain decent in comparison 

disrespectful manner. George Ene, general-secretary of the 

Romanian Press Club, offered details about the case of an 

11-year-old girl, who was raped by her uncle and became 

pregnant. Media reported the case using her initials, the 

name of her village, and her parents’ names, making moot 

any effort to keep her identity anonymous. Another example 

which sparked debate was the murder of a child by his social 

assistant. In this case one of the mainstream TV stations said 

viewers could see images with the child on its Web site (thus 

avoiding the CNA’s sanctions). Obae also drew attention to 

the fact that “media exploits funerals. There is no question 

about respecting human dignity.” The line between serious 

media and tabloid media is not clear: “What is really scary is 

that media which consider itself to be of high quality and are 

breaking the rules to a great extent,” Avadani said. “There 

is no quality press in Romania, there is nothing comparable 

with The Guardian, there is no radio, newspaper, article 

without non-quality articles.” Stoianovici said.

But journalists are not the only ones to be blamed for this 

tendency: “Each year our readers prefer more articles about 

homicides, rapes. We see this from focus groups we conduct 

to find out what people read in our newspaper,” said Moraru, 

editor in chief of the newspaper Monitorul de Botosani.

Participants agreed that the ownership structure and 

involvement of media owners in politics and businesses 

that operate with public money create conditions that may 

cause journalists to practice self-censorship. “It is clear that 

big media groups owned by magnates with penal problems 

include voices based on political affinities,” Comanescu said.

“We don’t have the habit of resigning. Romanian journalists 

do not resign. Why is Vladu Petreanu is still working there?” 

Stoianovici asked in reference to a respected journalist 

working for Intact’s news television station and who tries 

to objectively report on his shows, but is an exception in a 

station dominated by virulent and biased shows. 

Ene doubted that media owners are setting the news agenda: 

“I don’t see the magnates meeting with news editors in chief 

and telling them what to do. That is not how their influence 

works.” Avadani pointed out that this is the essence of 

self-censorship: “There is no need to be asked, you know very 

well what is expected of you.”

Another problem is that journalists often seek good relations 

with politicians in order to get a job in an administration: “At 

the country level, one quarter of the civil servants are former 

journalists who self-censored while writing about politicians 

and ended up becoming advisers,” Moraru said.

In other cases, advertisers put pressures on journalists. In 

the Cupola case, where a journalist received dead threats, 

an advertiser also used an economic weapon: “There were 



95

and pets are strongly market-oriented and flourish. The most 

developed are those dedicated to women’s issues, where the 

competition among 15 publications is fierce.8 In 2008 the 

Romanian editions of Marie Claire and InStyle were launched.

Objective 3: Plurality of News

Romania Objective Score: 2.77

More than 17 Bucharest-based daily newspapers are on the 

market, and three to four local daily newspapers are available 

in Romania’s other main cities. The free newspaper market 

is developing with three titles in Bucharest, one of which is 

expanding its territory. The public television station operates 

six channels, two of which launched in 2008, though the 

overall audience has sharply decreased in the last two years. 

There are three private news-dedicated TV channels and one 

public (launched at the end of 2008, which still experimental). 

Urban areas receive a variety of television stations via cable, 

and in recent years, more cable firms have penetrated the 

rural areas. The concentration of media ownership is a 

problem. There are five major media conglomerates:

•	 Sorin Ovidiu Vantu: A highly controversial businessman 

who built his fortune through an investment fund that 

bankrupted 300,000 Romanians of their life savings, Vantu 

organized a media empire using various intermediaries. He 

controls (without owning on paper) 14 print outlets, three 

television stations (including the leading news channel), a 

radio network, and the second biggest news agency. Vantu 

has a criminal record for fraud and, under the Romanian 

broadcast law, cannot own a broadcast license, hence his 

need for intermediaries.

•	 Dinu Patriciu: The richest Romanian, another highly 

controversial businessman, and former politician, Patriciu 

is involved in the oil industry and is being prosecuted 

for manipulating the stock exchange. He adopted an 

aggressive expansionist strategy, allotting more than €3 

million for one newspaper’s marketing strategy. 

•	 Adrian Sarbu: His conglomerate includes five television 

stations -- among them the most popular commercial one, 

Pro TV -- several Bucharest-based publications, two radio 

networks, a network of local newspapers, and the main 

news agency.

•	 Voiculescu family: (See above for details about Dan 

Voiculescu.) Five television stations, six Bucharest-based 

publications, and a number of radio stations are controlled 

by this family.

8 IBID

to Romanian standards. This is a direct result of major 

investments made in the industry in the last several years 

by powerful businesspeople. “One of the few good effects 

of investments made by some controversial businessmen in 

media since 2005 is the rise of salaries to levels close to those 

in democratic countries or even exceeding those. In some cases 

salary creates the adverse effect of raising suspicion about 

journalists who might sell their services. Media markets in 

Romania faced a crisis of human resources starting in 2006. 

People like Sorin Ovidiu Vîntu and Dinu Patriciu (some of the 

richest Romanians, who are both controversial and involved in 

problems with the judiciary) up to now have probably invested 

more than €100 million in their new media assets. Some 

professionals must split between more than one editorial staff, 

newcomers are insufficiently educated by universities and have 

little practical background,” Comanescu said.

The trend of media tabloidization continued in 2008. 

Newspapers continued to expand, and benefited from heavy 

investments and a competitive market. Only the first three 

tabloids—Libertatea, Click and Can-Can—represent 53 percent 

of the total print media market and their share is increasing.7 

Comanescu offered a gloomy perspective on the recent 

evolution: “Only entertainment and tabloid formats have 

good ratings, especially as they neglect serious issues. The 

phenomenon is visible especially with dailies where in 2008 

three tabloids prospered compared with one in 2006. Quality 

papers instead have reduced sales.” 

But the problem simply is not the existence of tabloid media 

but in the unclear border between it and the serious media. 

There is an obvious pressure towards tabloidization: “Which 

news programs? They are entertainment,” Obae said. Moraru, 

editor a local newspaper that is struggling to preserve 

some standards explained this trend is a result of a lack of 

resources: “Most local news papers, including the one I am 

working with, can’t afford to pay a decent salary to people 

working on one or two articles per month. I think journalists 

should know how to conduct an investigation for better or 

for worse. But reporters want something easy.”

Panelists did not perceive the media’s technical capacity to 

be a problem, given the broad access to high technology 

in Romania. “The new technologies are easily adopted in 

transition countries and they are cheap. Excepting local 

media, only television has a gap compared with countries 

(with more advanced media) but this gap is closing,” 

Comanescu said.

The market for niche publications is developed and continues 

to grow. Specialized magazines for IT, cars, women, fashion, 

7 Iulian Comanescu, Evenimentul Zilei, December 2008, “Marile 
schimbări din media în 2008”

Romania



MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 200996

But the online world is developing fast and has started to 

compete with mainstream media. The online news portal 

Hotnews.ro became an influential voice on the public agenda 

and hired some reputable journalists from radio and TV who 

had fallen out of favor with big media owners. 

Panelists agreed that access to media in Romania is not 

a problem. The legislation sets absolutely no restrictions 

on access to foreign news. The only limitations are 

prohibitively high prices, but this could be overcome with 

the use of the Internet. The distribution of print media in 

rural areas is still deficient.

Public television registered a sharp decline in its market 

position in recent years. While it once authoritatively 

dominated the TV market, TVR fell to seventh place with 

audiences in urban areas. An astonishing 73 percent total 

audience decrease was registered between 2004 and 

2008.9 The station has more than 3,158 of employees with 

significant salaries, strict rules which prevent any reform, 

and a politicized management structure. Sharp competition 

from private stations found TVR unprepared, and exposed 

it as black hole where public money enters without 

significant outcome. TVR is financed by three sources: a 

special tax paid by the public, transfers from state budget, 

and advertising. The tax income is problematic since tax 

evasion is rampant and TVR does not have any convincing 

arguments to present to the public for paying taxes. Until 

2006, the tax was collected by the state-owned electricity 

company. When that company was privatized the new 

owner refused to collect the special tax for TVR and the 

institution started to register financial difficulties. In 2008, 

it cashed a total of €20 million from advertising.10 The 

financial deficit for 2007 was €8.8 million. 

While the previous managers were sacked for far less 

than that, the current one enjoys enough political support 

not to be held accountable. Alexandru Sassu is a former 

politician who lost a bid for a seat in Parliament on the 

Social Democrat party list, and was instead granted this 

job, not having had any previous experience in media. 

The politicization of TVR was only doubled under Sassu by 

blatant incompetence. But his management only covers 

the real structural problems of this institution. The human 

resources situation is dominated by a perverse system of 

incentives. While wages are substantial, they do not depend 

on performance. On the contrary, the most preeminent 

personalities in TVR were forced to leave the institution 

9 Petre Barbu, Adevarul, January 22, 2009, “TVR este în criză de bani şi 
audienţă”
10 Estimation of Adevarul newspaper, idem

•	 Ringier: A foreign company based in Switzerland, it is the 

biggest foreign investor in Romanian media, with three 

newspapers (among them the most circulated Romanian 

newspaper, the tabloid Libertatea), an economic weekly, 

and several magazines.

According to a 2007 report, those five conglomerates 

controlled 90 percent of national newspapers (in terms of 

circulation) and 45 percent of the television audience market, 

but this percentage likely increased in 2008 given the decline 

of public television. 

The panelists expressed their concerns that such a 

concentration reduced the options for journalists in a media 

market dominated by several people: “The problem is that 

you can’t leave if you enter in conflict with the owner. The 

concentration solely does not affect the independence 

because media is more solid as a business but journalists have 

very few options,” Preoteasa said. Opinions about controlling 

the news agenda were more diverse. Ioana Avadani said: 

“Property concentration is a natural process. We have 

five conglomerates so there is no monopoly danger. What 

could be dangerous is cartelization. Such was the case with 

anti-Basescu orientation when the Parliament impeached the 

President.” Ene disagreed and said there were no evidence 

the media owners reached an agreement on that case. Martin 

said three out of five big media owners have a pending court 

case, implying that this could affect their media’s coverage. 

Internet penetration is estimated between 30 percent and 

40 percent (there are several studies with different results). 

Multiple news sources provide citizens  
with reliable and objective news.

PLURALITY OF NEWS SOURCES INDICATORS:

>	 A plurality of affordable public and private news sources (e.g., 
print, broadcast, Internet) exists.

>	 Citizens’ access to domestic or international media is not 
restricted.

>	 State or public media reflect the views of the entire political 
spectrum, are nonpartisan, and serve the public interest.

>	 Independent news agencies gather and distribute news for print 
and broadcast media.

>	 Independent broadcast media produce their own news programs.

>	 Transparency of media ownership allows consumers to judge 
objectivity of news; media ownership is not concentrated in a 
few conglomerates.

>	 A broad spectrum of social interests are reflected and 
represented in the media, including minority-language 
information sources.



97

had political motivations, as the manager’s legal term expired 

and the editor was seeking to replace him. In any case, Ene 

said the agency is rather neutral to political forces.

All television stations produce their own news programs. 

Most radio stations do so also. The panelists’ discussion 

underlined the problem of quality, since journalists tend to 

practice so-called “herd reporting:” “The same information 

(or non-information) is visible all over, with the starting 

point being the political agenda of the parties and 

authorities which is swallowed by the media as a commodity, 

out of obedience, and due to a lack of resources and 

professionalism.”

While the transparency of media ownership was a problem 

several years ago, important progresses were registered. 

Transparency is not a problem for most of the panelists, 

since ownership became a subject for the media itself. The 

competition in media led to open conflicts between outlets 

and journalists attacking each other with references to each 

other’s owners. The advantage for the public is widespread 

knowledge of who the owner is and what links exist between 

owners’ interests and editorial content. The down side 

of this is that trust in media is declining and the public’s 

skepticism of journalists is increasing. It is a common fact 

that comments bellow the articles in on-line editions tend to 

attack journalists based on readers’ perception of journalists’ 

self-censorship or other corruption. The broadcasting law 

requires transparency of ownership, but there is no such legal 

requirement for print or Internet media.

The panelists observed a tendency in the mainstream 

media to report on the same subject when it is put on the 

public agenda, especially by politicians. This leads to “a 

stereotype regarding media given especially by editorial 

vision. The stereotype does not manifest at a social level. 

Niche mass-media are less developed, with the exception of 

blogs which become numerous (a few thousand are active) 

and relatively read (a few hundred or thousand visitors daily) 

since 2006.”

The coverage of Roma issues and the image of this minority 

is biased against them, though violent attacks that continued 

to be registered up until several years ago has now became 

rare. Public television introduced for the first time translation 

of news programs for deaf persons. Martin said that 

“alternative culture, issues related to broad social categories 

(young, persons working in agriculture, research) are not 

covered by media.” 

after conflicts with management. This situation is further 

complicated by powerful unions and highly restrictive rules 

for hiring, promoting, punishing and terminating people. As 

Stoianovici put it: “Inside people and immobility do not offer 

the opportunity to succeed. If you want tomorrow to reform 

you have no chance because of inside opposition. I don’t see 

how or who would assume restructuration.” Both Martin and 

Obae blamed unions for the situation. As for autonomy from 

politics, Stoianovici added: “They are equidistant, and serve 

anyone. They are obedient by nature. There are some very 

good professionals and their talents are lost because they are 

not doing anything worthwhile. They stay because of a good 

salary and less work than is required in the private sector.” 

However, Obae said TVR should be praised for producing 

some quality cultural programs. 

While less exposed to political scandals and pressures, public 

radio is in only a slightly better situation. The young and 

reformist manager appointed in 2005 resisted in function 

with the price of preserving the status-quo and limiting 

the reformist initiatives only to surface changes. Again, the 

perverse system of incentives tales its toll: “The tragedy is 

that for them it is good, for the journalists. They have at least 

a 50 percent higher salary. They have also bonuses for stories 

that are broadcast, foreign language and there are a lot of 

people coming to work only to cash in their salary. They are 

employees who only know how to cut the tape, as used to be 

done in the old days, they do it and are paid although they 

are not needed anymore,” Stoianovici said. Ms. Preoteasa 

said, however, there have been some positive changes in 

public radio’s programming. 

The most important news agency is the privately owned 

Mediafax, which has been the only relevant player on the 

market for the past decade. A new agency, NewsIn, entered 

the market in 2006 with big promises, and is supported by the 

powerful media group controlled by Sorin Ovidiu Vantu. This 

competitor forced Mediafax to be more flexible and decrease 

its prices. The opinions within the panel about NewsIn’s 

impact were diverse. Comanescu said the market is still 

dominated by Mediafax. Both representatives of local media, 

Voinea and Moraru, believed NewsIn is better than Mediafax, 

and has a chance to topple the hierarchy.

The state-owned news agency is formally controlled by the 

parliament, but its market position is rather poor. The name 

of the institution was changed from Rompress to Agerpress 

in 2008 by a law passed in Parliament. In July 2008, the 

editor of the Internal Politics section accused the manager of 

censorship. An internal scandal occurred, with some employees 

organizing a union and supporting the editor. The manager 

responded by organizing a parallel union. Ene said the scandal 

Romania



MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 200998

newspapers tended to depend disproportionally on sales 

and subscriptions. Moraru warned that in the current crisis 

the dependence on subscriptions to produce revenue for 

local newspapers would increase: “The reputed local press 

disappears without subscription sales. Also big newspapers 

with long-established traditions could disappear.” 

There are many advertising agencies active in Romania. 

Among them there are the big international players: McCann 

Ericsson, Grey, Saatchi & Saatchi, Leo Burnett, BBDO, and 

Young and Rubicam among others. Despite a large number of 

indigenous agencies, some 80 percent of advertising money is 

circulated among these international agencies.

As we previously mentioned the local print media tend to 

depend too much on subscriptions. For the central media, 

advertising constitutes the largest share of revenues. For 

glossy magazines, advertising accounts for as much as 80 

percent of revenue. Comanescu said reduced consumer 

spending causes prices for sold copies to be minimal.

Private television stations fiercely compete for advertising 

money, since they are totally dependent on this revenue 

source. In 2008, TV stations owned by Media Pro had 36 

percent of the total TV advertisement volume consumed in 

Romania, while the rival group Intact reached 18 percent.14 

But the overall audience for mainstream television has 

decreased 8 percent in 2008 in favor of niche stations. 

There are no direct subsidies for media outlets in Romania. 

In previous years, the MSI identified state advertising as 

a form of a hidden subsidy. After the 2004 elections, the 

new government quickly passed a law to establish a more 

transparent and competitive mechanism to allot and pay 

for state advertising. As an indirect result, the total amount 

spent by the state on advertisements sharply decreased. 

There were no other scandals concerning this issue in recent 

years. The panelists agreed this is no longer a problem for 

media freedom in Romania. Some other small-scale economic 

interventions in the media market could be considered 

preferential subscriptions made by local authorities for some 

media outlets. The scale of this phenomenon has not yet 

been documented. 

Although the profit-oriented media uses market studies to 

calibrate editorial content, this method is considered to be 

a standard media practice in Western Europe, Comanescu 

said. The most advanced outlets seem to be commercial 

radio stations which are using this instrument to establish 

play listings. For those companies willing to do so, there are 

instruments and companies to provide such research and even 

some local newspapers do so, such as Moraru’s newspaper. 

14 Petre Barbu, Adevarul, January 13, 2009, “Cum a fost împărţit tortul 
reclamelor TV”

Objective 4: Business Management

Romania Objective Score: 2.70

The concentration of ownership in Romanian media led to 

a professionalization of the industry although that does 

not mean it is more effective in terms of business profits. 

A big owner cannot directly control each aspect of activity, 

as was the case with small owners, thus the need for 

professionalization. The interest of big businesspersons (the 

so-called “moguls” as they are known in Romania) in entering 

this market created an investment boom in recent years. 

Massive investment provoked not only a human resources 

crisis (same people worked in several media outlets) but also 

created an unequal balance between profit and competition. 

There are media groups who face major losses. As a result, 

their presence in the market creates an overly competitive 

situation in which the competitive advantage of older 

media products is shadowed by the explosion of new assets, 

Comanescu said.

The media landscape is a mix of outlets that are 

profit-oriented and others that seek profit only as an 

incidental goal, but which are primarily developed in order 

to ensure their owners a political and economic instrument. 

Being supported by other businesses, the later put pressure 

on the market and gain more and more influence. 

The global financial crisis hit the Romanian media, but the 

full impact remains to be seen. An insider in the print media 

industry said the total amount of advertisement money 

spent on print media would decrease 20 percent in 2009, and 

probably a quarter of local media will go bankrupt.11 The 

Media Pro Corporation proceeded with layoffs at the end of 

2008 and closed some of its publications or transferred the 

content to the Internet.12

An estimated €593 million were spent on advertisement in 

Romania in 2008, with the largest share (€383 million) going 

to TV stations. Print media earned €87 million and radio 

earned €39 million. The biggest advertisers are multinational 

companies with Procter & Gamble, Loreal, Unilever, and 

Coca-Cola leading the top. The first Romanian company 

comes in at eleventh place.13 With a disproportionate share 

of money going to TV, print media must compete harshly 

for advertising. The Bucharest-based newspapers are at an 

advantage as they have direct access to the companies and 

advertisement agencies. The panelists agreed that local 

11 Catalin Tolontan, interview for www.iqads.ro, January 27, 2009, 
“Ziarele nu au murit si nu vor muri”
12 Doinel Tronaru, Evenimentul Zilei, December 16, 2008, “Media, lovită 
în plin de criză”
13 Alfacont quoted by www.paginademedia.ro



99Romania

Last year’s MSI indicated that panelists had serious doubts 

about the accuracy and honesty of market research. These 

warnings were confirmed in 2008 by several scandals. The 

Romanian Audit Bureau of Circulation (BRAT) was founded 

in 1998 as an independent, not-for-profit organization. 

Many advertising agencies have set the existence of a BRAT 

certificate as a precondition for allocating any advertising 

contract. Also, BRAT developed the National Readership 

Survey (SNA), research that approximates the total number 

of readers for publications and establishes the demographic 

data. But this approximation is contested. Moraru said that 

in the case of his newspaper SNA estimated a copy was read 

by seven to eight readers, then the numbers fell suddenly to 

three people. Voinea was faced the opposite situation: “They 

told me that with a circulation of 3,000 issues I have 12,000 

readers.” Although advantaged by the numbers, he found 

them to be exaggerated. 

The Association of Local Owners and Editors organized a 

meeting with BRAT where some errors were recognized 

and explained that some operators did not follow the 

methodology and rules.

Through the broadcast law adopted in 2002, the state 

interfered with the broadcast rating system by allowing 

CNA to select a single rating system, which is currently 

in place. The system functions as a private operation and 

not all ratings data are freely accessible. The professional 

organization which gathers televisions and advertisers 

is ARMA. The organization signs contracts for media 

measurement with research companies. Last year the bidding 

was acquired by GfK. At the end of 2008, a conflict occurred 

between ARMA and GfK after an audit showed flagrant 

mistakes in data gathering. ARMA confidentially informed 

its members there is a possibility they will remain without 

reliable audience data in 2009.15

In 2008, BRAT also started an audience measurement 

program, SATI, for Web sites. This service is also contested in 

the industry since SATI refuses to publish information about 

referrals, raising the question of whether some sites practice 

spamming to increase their audience numbers.

Objective 5: Supporting Institutions

Romania Objective Score: 2.52

The journalistic community in Romania remains generally 

skeptical of joining a trade union. Although started with 

promise, the MediaSind union did not make significant 

progress and remains a marginal voice. In 2004, it signed 

a collective labor agreement for the media industry. The 

contract establishes the clause of conscience as one of the 

fundamental labor rights for journalists. Despite all the 

problems underlined in this report, there was not a single 

case of a journalist who used this clause in a conflict with his 

owner.

The Association of Local Publishers gathers the most 

important local newspapers in terms of circulation. The 

traditional organization representing both the media 

industry and journalists is the Romanian Press Club 

(CRP). The Club experienced a self-imposed revolution in 

early 2008, which caused a radical transformation. The 

then-president of CRP, Cristian Tudor Popescu, started a 

process to separate the journalistic side of CRP from the 

media owners. The separation resulted in the creation of 

the Association of Romanian Journalists (AJR) that took 

from CRP the representation of journalists. Despite the 

promising beginning, AJR failed to take off and its current 

activity is rather dormant. As for the Club itself, which now 

includes only media owners, its profile suffered after Popescu 

renounced his position. The new president does not command 

the same respect and is largely seen as someone who is 

obedient to the media companies. Some members accused 

her of being a puppet for Media Pro trust, where she works, 

and that the Club is largely inactive due to her management. 

Ene, general-secretary of the Club, said the internal elections 

were held by secret ballot and the suspicions are not 

grounded. 

Broadcasters have their own organization called ARCA, but it 

does not deal encompass editorial matters. There are some 40 

15 Information leaked to the highly reliable media blog www.tolo.ro, 
January 19, 2009.

Independent media are well-managed 
businesses, allowing editorial independence.

BUSINESS MANAGEMENT INDICATORS:

>	 Media outlets and supporting firms operate as efficient, 
professional, and profit-generating businesses.

>	 Media receive revenue from a multitude of sources.

>	 Advertising agencies and related industries support an 
advertising market.

>	 Advertising revenue as a percentage of total revenue is in line 
with accepted standards at commercial outlets.

>	 Independent media do not receive government subsidies.

>	 Market research is used to formulate strategic plans, enhance 
advertising revenue, and tailor products to the needs and 
interests of audiences.

>	 Broadcast ratings and circulation figures are reliably and 
independently produced.



MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2009100

“There is a gap between journalism faculties and the 

profession—and at the same time a lack of practical 

education in universities. Professors do no have professional 

background and they reject the competence of journalists 

and vice versa” Comanescu concluded.

After the closing of the BBC School in 2001, CIJ remains the 

main short-term training provider. CIJ provides courses for 

journalists, journalism students, and students in related fields, 

such as political science, economics, and law. CIJ also provides 

targeted assistance to media outlets. Visiting professionals 

from abroad (mostly from the U.S.) also provide instruction 

at CIJ. A newcomer is Media Management Institute, which 

provides training, business consulting for media and 

organizes media-dedicated conferences.

Panelists agreed that newsprint and printing facilities are 

widely available. Most newspapers own a printing house in 

order to reduce costs. A single newsprint factory exists in 

Romania. Its owner is a very controversial businessman and 

politician but its impact on the industry is limited because 

of competition from imports. Printing facilities constituted a 

significant share of media sector investments in the last year. 

“The printing industry is developed. At least two printing 

houses of big capacity were created last year,” Comanescu said.

Comanescu said there are no political constraints on media 

distribution but structural shortcomings still exist. “The 

former national network of distribution for print press, 

Rodipet, is collapsing, and on a private level distribution is 

probably the weakest segment in Romanian media. Print 

press barely reach rural areas,” he said.

Local media, which depends on subscriptions, consistently 

complains about the inefficiency of the Romanian Post 

Company. In January 2008, the Association of the Local 

Publishers (APEL) and the Post were at odds because the 

company sent local newspapers an ultimatum asking them to 

accept new contracts which doubled the Post’s commission 

for distribution. The Bucharest-based newspapers, as they 

were in a better financial situation, did not receive such 

notifications. Stoianovici said “the Post attacked local press 

because in Bucharest it has no influence.” APEL petitioned 

the government and the Competition Council, and conducted 

several rounds of negotiations with the company. The matter 

remains unresolved.

journalists’ associations, but most are low-profile, inactive, or 

immature. Several exist only on paper.

The most important NGOs dealing with media freedom 

are the Center for Independent Journalism (CIJ), Media 

Monitoring Agency, and the Romanian Helsinki Committee. 

They act as an informal coalition and on numerous occasions 

have defended press freedom. The groups also keep 

international observers informed, and have succeeded in 

placing media on the agenda of international organizations. 

Since they are largely dependent on international support, 

there are concerns about these groups’ survival now that 

Romania is a full member of the EU. The attention of 

international donors is moving toward other parts of the 

world. As was expressed at the 2008 MSI discussion, the 

panelists expressed concerns that an internal critical mass is 

not yet developed enough to protect media freedom against 

the pressures of politicians and owners. 

There are around 20 journalism university programs across 

Romania, both state-supported and private. The average 

number of students per class is 60. Consequently, a huge 

number of new journalists floods the market every year. But 

the panelists who work in top editorial positions said they are 

not impressed by the newcomers. “In the last two years I saw 

400 CVs, about 60 to 70 percent graduated from journalism 

faculties and I have hired none. They have huge attitude 

problems” said Stoianovici, who the journalism faculty at 

Iasi University is an exception because it emphasizes field 

practice. Moraru agreed with the general skepticism: “Many 

students graduating from journalism faculties do not intend 

to practice. They want to directly become VIPs. They want to 

write in a newspaper to tell people their experiences.” 

Supporting institutions function in the 
professional interests of independent media.

SUPPORTING INSTITUTIONS INDICATORS:

>	 Trade associations represent the interests of private media owners 
and provide member services.

>	 Professional associations work to protect journalists’ rights.

>	 NGOs support free speech and independent media.

>	 Quality journalism degree programs that provide substantial 
practical experience exist.

>	 Short-term training and in-service training programs allow 
journalists to upgrade skills or acquire new skills.

>	 Sources of newsprint and printing facilities are in private hands, 
apolitical, and unrestricted.

>	 Channels of media distribution (kiosks, transmitters, Internet) are 
private, apolitical, and unrestricted.



101Romania

List of Panel Participants

Adrian Voinea, director, Gazeta de Sud; vice-president, the 

Association of the Local Publishers, Craiova

Catalin Moraru, editor-in-chief, Monitorul de Botosani, 

Botosani

George Ene, general-secretary, Romanian Press Club, 

Bucharest

Ioana Avadani, executive director, Center for Independent 

Journalism, Bucharest

Iulian Comanescu, freelance journalist and blogger specialized 

in the media, Bucharest

Manuela Preoteasa, editor, EurActiv.ro, Bucharest

Ciprian Stoianovici, editor-in-chief, Radio 21, Bucharest

Razvan Martin, program coordinator, Media Monitoring 

Agency, Bucharest

Petrisor Obae, editor, paginademedia.ro, Bucharest

Moderator and Author

Cristian Ghinea, journalist, Dilema Veche, Bucharest

The Romania study was coordinated by, and conducted in 

partnership with, the Center for Independent Journalism, 

Bucharest. The panel discussion was convened on December 

5, 2008.




