
MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2009166

Moldova

For economic or political reasons, journalism in Moldova is strongly marked 

by self-censorship and partisanship. A significant part of the population, 

especially those living in the villages, does not have access to a variety 

of information sources due to poverty. Profitable media still represent an 

exception rather than the rule.



167

INTRODUCTION

PParliamentary elections will take place at the beginning of 2009, which made 2008 a pre-election 

year. Although the Republic of Moldova has not managed to fulfill all of the EU-Moldova Action Plan 

commitments (which expired in February 2008), especially those concerning the independence of both the 

mass media and judiciary, the Communist government has been trying to begin negotiations over a new 

agreement with the EU. This final agreement should lead to the establishment of more advanced relations 

compared to the current status of being simply an EU neighbor.

On the other hand, steps have been taken to establish closer relations with Russia, which sought to 

improve its global image in the wake of its war with Georgia by addressing the Transnistria issue. Moldovan 

authorities hoped that new Russian president Dmitri Medvedev would exert pressure upon Transnistria’s 

separatist leaders to accept the settlement project proposed by Chişinău. If this would have occurred, 

the future parliamentary elections would have taken place throughout the entire territory of Moldova, 

including Transnistria. But this did not happen: Russia suggested that Moldova reconsider the settlement 

plan proposed in 2003 by Moscow, which stipulated, among other things, continuing deployment of 

Russian troops in Moldova in spite of commitments to withdraw them made at the 1999 OSCE summit.

Switching to domestic issues, the unofficial government coalition, composed of the Communist Party 

(PCRM) and the Christian Democratic People’s Party (PPCD), continued the process of monopolizing the 

Moldovan broadcast media by supporting each other in the Parliament and taking the Broadcasting 

Coordinating Council (BCC) under their control. At the same time, the tandem refused to award frequencies 

to independent media outlets and it harassed and intimidated those media who dared to offer access to 

the opposition parties or criticize the coalition’s rule. As the elections get closer, one has noticed an increase 

in the amount of cases where police treat journalists brutally and restrict their access to events of interest 

to the public.

All of this occurs despite legislation that, in general, strives to reach European standards. Unfortunately, 

the observance of the law in Moldova is selective and arbitrary. Authorities apply the law in accordance 

with the interests of the ruling party. The public broadcaster Teleradio Moldova (TRM) continues to be a 

propaganda instrument of the party in government.

For economic or political reasons, journalism in Moldova is strongly marked by self-censorship and 

partisanship. A significant part of the population, especially those living in the villages, does not have access 

to a variety of information sources due to poverty. Profitable media still represent an exception rather 

than the rule. Increased revenue from advertising is below generally accepted standards in other countries. 

Moldovan media barely receive investment from foreign countries, with the exception of Russia.

M
oldo




v
a

OVERALL
SCORE:
1.81

Moldova



MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2009168

Annual scores for 2002 through 2005 are available online at http://www.irex.org/programs/MSI_EUR/archive.asp

Moldova AT A GLANCE

Media-Specific

>> Number of active print outlets, radio stations, television stations: 
Print: approximately 170 total newspapers in magazines, primarily 
in Romanian and Russian; Radio: 49; Television stations: 38 (www.
moldpresa.md)

>> Newspaper circulation statistics: N/A

>> Broadcast ratings: top ranked television station: TV Moldova 1; top 
ranked radio station: Radio Moldova

>> News agencies: Infotag, Basa-press, Reporter.MD, Moldpres (state 
agency), Info-prim Neo, InfoMarket, Deca-press, Flux, Novosti/Moldova

>> Annual advertising revenue in media sector: Approximately $34 million

>> Internet usage: 700,000 (2007 est., CIA World Factbook)

General

>> Population: 4,324,450 (July 2008 est., CIA World Factbook) 

>> Capital city: Chişinău

>> Ethnic groups (% of population): Moldovan/Romanian 78.2%, Ukrainian 
8.4%, Russian 5.8%, Gagauz 4.4%, Bulgarian 1.9%, other 1.3% (2004 
census, CIA World Factbook)

>> Religions (% of population): Eastern Orthodox 98%, Jewish 1.5%, 
Baptist and other 0.5% (2000 est., CIA World Factbook)

>> Languages (% of population): Moldovan (official, virtually the same as 
the Romanian language), Russian, Gagauz (a Turkish dialect) (CIA World 
Factbook)

>> GNI (2007-Atlas): $4.323 billion (World Bank Development Indicators, 
2008)

>> GNI per capita (2007-PPP): $2,930 (World Bank Development Indicators, 
2008)

>> Literacy rate: 99.1% (male 99.7%, female 98.6%) (2005 est., CIA World 
Factbook)

>> President or top authority: President Vladimir Voronin (since April 4, 
2001)

1.
96

1.
49

1.
79

1.
78

1.
44

1.
02

1.
60

1.
82

1.
78

1.
45

1.
74

1.
71

1.
19

1.
17

1.
51 1.

65

2.
24

2.
26

2.
12

2.
11

20
01

20
06

-0
7

20
08

20
09

20
01

20
06

-0
7

20
08

20
09

20
01

20
06

-0
7

20
08

20
09

20
01

20
06

-0
7

20
08

20
09

20
01

20
06

-0
7

20
08

20
09

MEDIA SUSTAINABILITY INDEX: Moldova

SU
ST

A
IN

A
B

IL
IT

Y

OBJECTIVES

U
N

SU
ST

A
IN

A
BL

E
M

IX
ED

 S
YS

TE
M

N
EA

R
SU

ST
A

IN
A

BI
LI

TY
SU

ST
A

IN
A

BL
E

U
N

SU
ST

A
IN

A
BL

E
A

N
TI

-F
RE

E 
PR

ES
S

Unsustainable, Anti-Free Press (0-1): 
Country does not meet or only minimally 
meets objectives. Government and laws 
actively hinder free media development, 
professionalism is low, and media-industry 
activity is minimal.

Unsustainable Mixed System (1-2): 
Country minimally meets objectives, with 
segments of the legal system and government 
opposed to a free media system. Evident 
progress in free-press advocacy, increased 
professionalism, and new media businesses 
may be too recent to judge sustainability.

Near Sustainability (2-3): Country has 
progressed in meeting multiple objectives, 
with legal norms, professionalism, and 
the business environment supportive of 
independent media. Advances have survived 
changes in government and have been 
codified in law and practice. However, more 
time may be needed to ensure that change is 
enduring and that increased professionalism 
and the media business environment are 
sustainable.

Sustainable (3-4): Country has media that 
are considered generally professional, free, 
and sustainable, or to be approaching these 
objectives. Systems supporting independent 
media have survived multiple governments, 
economic fluctuations, and changes in public 
opinion or social conventions.

FREE
SPEECH

PROFESSIONAL
JOURNALISM

PLURALITY OF
NEWS SOURCES

BUSINESS
MANAGEMENT

SUPPORTING
INSTITUTIONS

Annual scores for 2002 through 2005 are available online at http://www.irex.org/programs/MSI_EUR/archive.asp



169

of Moldova or of any other state.” Additionally, the 

Administrative Code provides up to 30 days imprisonment 

for libel and verbal abuse.

A result of the Soviet past, the freedom of expression is not 

truly valued in Moldova. Violations of freedom of expression 

are seen as a habitual thing, not as an uncommon thing. 

“Cases of freedom of speech violations do not trigger the 

attention of the state representatives. It only receives the 

concern of the journalists, media organizations and foreign 

embassies in Chişinău,” said Eugen Uruşciuc, director of press 

monitoring agency Monitor Media.

The main obstacle in implementing the laws is the formal 

and declarative attitude of the authorities towards freedom 

of expression and of the press, as well as the lack of 

independence of the judicial system.

No government authorization is required for Internet 

access. The Government does not block or limit access to 

particular websites.

Radio and television licenses are issued by the BCC, which, 

according to the Broadcasting Code, is an “autonomous 

public authority.” However, BCC members are selected 

and appointed by the PCRM-dominated parliament, and 

appointees are selected based upon their party loyalty. Most 

panelists believed that the BCC does not issue licenses in a 

balanced and objective way, by treating preferentially media 

outlets that support the PCRM.

For instance, BCC has not rejected a single license application 

from NIT TV that, according to monitoring results, favors 

the PCRM. Moreover, it has ensured national coverage to 

NIT. At the same time, BCC has rejected the request for a 

new license to the radio station Vocea Basarabiei and ProTV, 

who disseminate information critical of PCRM, consequently 

preventing the development of these stations.

The tendency of the authorities to suppress the opposition 

media and other critical voices could be discerned in the 

May 7 to 8 BCC meetings, when 16 radio frequencies and 

60 television frequencies were distributed. Vocea Basarabiei 

radio station was not awarded any of the eight FM 

frequencies it applied for. It is significant to note that this 

was the 26th time that BCC rejected this station’s request for a 

frequency in Chişinău.

In exchange, Radio Antena C, who belongs to PCRM, was 

awarded five frequencies, including one in Chişinău. Pro TV 

Chişinău has not been issued any of the seven licenses that 

it applied for (in some cases those frequencies remained 

unused), while Euro TV, managed by PPCD received nine; NIT 

received 12 licenses.

The political views of the journalists divide them and 

undermine their solidarity. Despite being active, the NGOs 

that fight for press rights and freedom of expression are 

ignored by the government.

Note: the violence occurring after the April 2009 elections 

took place after the preparation of this report. The impact on 

the media and its coverage of these events will be included in 

the 2010 study.

Objective 1: Freedom of Speech

Moldova Objective Score: 1.78

The majority of panelists believed, that in spite of the “good” 

media laws, the overall situation of the freedom of expression 

has not seen a change in 2008, on the contrary, it has 

“deteriorated” a lot.

According to Article 32 (section 1) of the Constitution, “All 

citizens are guaranteed the freedom of thought, opinion, 

as well as freedom of expression in public by words, images, 

or any other possible means.” The Press Law (Article 1), 

passed in 1994, “Guarantees to all individuals the right to 

freely express their views and ideas and to access truthful 

information on domestic and international events.” It also 

prohibits “… censorship of any type against periodicals and 

news agencies, interference with their information gathering 

and dissemination work.”

The Broadcasting Code, passed in 2006, “…aims at, among 

other things, guaranteeing to broadcasters the right 

to editorial freedom and freedom of expression, and 

establishing democratic principles for the operation of 

broadcasting in Moldova….”

However, some articles in the Constitution and other laws 

can be used as a pretext to limit the freedom of expression. 

Article 32 (3) in the Constitution punishes “defamation of the 

state and the nation.” On December 8, 2007 the government 

approved a legislative initiative to eliminate from the 

Constitution the phrase “undermining and defaming the 

state and the nation.” Nevertheless, on December 24, 2008, 

the Constitutional Court revoked the amendment, ruling that 

it could lead to “…infringing the constitutional provisions 

that guarantee the sovereignty, independence, and unity 

of the state and suppressing the fundamental rights and 

freedoms of the citizens and their sense of security.”

There is more legislation that does not parallel international 

agreements regarding human rights and freedom of 

expression. Criminal Code 347 sets punishments for 

“defiling the flag, coat of arms, or anthem of the Republic 

Moldova



MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2009170

Media companies that are awarded a license access the 

market without any restrictions. The tax system for media is 

comparable to other business areas; media companies are not 

exempt from taxes. There are no restrictions to market access 

for online and print media. “Legislation does not directly limit 

market access of media. Instead, there are other methods to 

create obstacles to restrict it,” said Anatol Golea, manager of 

TV 7.

The past year saw an increasing number of cases in which 

journalists were abused. On February 16, 2008 a journalist 

representing Timpul de Dimineata newspaper was harassed 

by a bodyguard of Prime Minister Vasile Tarlev during 

an inspection of a public facility. Despite the fact that 

the reporter had presented her identification card, one 

of the prime minister’s bodyguards forced her to the 

leave the premises of facility. Before this incident, this 

specific correspondent had published a number of articles 

in connection with some illegalities committed by the 

government while purchasing 17 Škoda vehicles.

On July 10, cameraman Ghenadie Brega was verbally and 

physically assaulted by a person at the General Prosecutor’s 

Office while he was trying to capture video footage of one 

of the young web commentators accused of “repeatedly 

calling for a violent upheaval of the constitutional regime, 

dissolution of the statehood and territorial integrity of 

Moldova” through a web forum. Although the cameraman 

informed the aggressive individual that he was a journalist 

and was filming lawfully in a public institution, the man 

After these decisions, several NGOs issued a joint statement. In 

summary, it said “BCC behavior indicates that its decisions are 

prescribed from higher above and BCC members only express 

partisan interests, which undermines the watchdog role of 

the media.”1 “Despite the legislation stipulating a transparent 

and equal attitude towards every candidate who applies for 

licenses, one cannot trust that these principles will be followed. 

BCC does not offer convincing and proven reasons for its 

refusal to issue licenses to particular aspirants,” noted Dmitri 

Kalak, deputy editor-in-chief of Ekonomicheskoe obozrenie.

A telling example in this context is the case of Pro TV, whose 

license expired December 23, 2008. Initially, in the response to 

Pro TV’s application to extend the license, BCC said that the 

television channel’s application does not meet the conditions 

stipulated in Article 24 of the Broadcasting Code, because 

during the period of validity of the license, Pro TV did not 

respect all the stipulations of the broadcasting legislation 

and the terms of the broadcast license. According to Vitalie 

Nagacevschi from the NGO Juristii pentru Drepturile Omului 

(Lawyers for Human Rights), BCC cited “criminal chronicles” 

in Pro TV’s 5 p.m. newscast several years previous and 

non-compliance with regulations that stipulate simultaneous 

interpretation for the hearing impaired; no other television 

station upholds these regulations.

Afterwards, at a news conference on December 12, BCC 

president Gheorghe Gorincioi said that the broadcasting 

authority would not extend the license of Pro TV for 

other reasons: under Article 26 of the BCC Statute, only 

those broadcast licenses “obtained in accordance with the 

Broadcasting Code” (as adopted in 2006) can be renewed. 

Since Pro TV’s license was obtained before the 2006 

Broadcasting Code was adopted, BCC could not grant a 

renewal, Gorincioi said. Pro TV’s case is now being heard by 

the Constitutional Court, which will examine the contradictions 

between the Broadcasting Code and the BCC Statute.

Refusals to award a license can be challenged in the court, 

but panelists doubt it would have any effect because judges 

obey the ruling party and, on a regular basis, rule in favor 

of BCC. A good illustration is the TVR1 case, whose license 

was illegitimately auctioned off. Even though the Appeals 

Court has ruled that TVR1 is allowed to broadcast during the 

lawsuit, the Supreme Court of Justice overturned the decision 

in record time. The complaint was accepted by the European 

Court for Human Rights and is still pending. In another 

example, the Chişinău Court of Appeals rejected Pro TV’s 

appeal to sue the BCC for refusing to automatically prolong 

its license.

1 www.ijc.md/index.php?option=com_content&task=view&id=342

Legal and social norms protect and promote  
free speech and access to public information.

FREE-SPEECH INDICATORS:

>	 Legal and social protections of free speech exist and are enforced.

>	 Licensing of broadcast media is fair, competitive, and apolitical.

>	 Market entry and tax structure for media are fair and 
comparable to other industries.

>	 Crimes against journalists or media outlets are prosecuted 
vigorously, but occurrences of such crimes are rare.

>	 State or public media do not receive preferential legal treatment, 
and law guarantees editorial independence.

>	 Libel is a civil law issue; public officials are held to higher 
standards, and offended parties must prove falsity and malice.

>	 Public information is easily accessible; right of access to 
information is equally enforced for all media and journalists.

>	 Media outlets have unrestricted access to information; this is 
equally enforced for all media and journalists.

>	 Entry into the journalism profession is free, and government 
imposes no licensing, restrictions, or special rights for journalists.



171

“Practice shows that the judicial institutions and courtrooms 

work as the government’s tool for sanctioning media critical 

to them. In 2008, the bank accounts of a few newspapers 

were frozen following courts decisions that came while there 

were attempts to file lawsuits against the newsrooms. For 

example, Jurnal de Chişinău and Edinaya Gagauzia had their 

bank accounts blocked without a justified reason,” said Eugen 

Urusciuc, director of Monitor Media agency.

Even though, according to the law, public media should have 

editorial independence, this does not happen in reality. It 

has become a tradition for the political powers to repress the 

public media. Also, Moldovan legislation stipulates that public 

and private media should be treated equally and balanced. In 

spite of this, the authorities discriminate against private media 

when it comes to access to information and the use of public 

money for advertising purposes. According to monitoring by 

the Independent Journalism Center spanning December 2007 

to May 2008,2 the amount of advertising the state places in 

a particular paper does not depend on its circulation. Daily 

Timpul, with five issues per week and a weekly circulation of 

46,750, received four times less advertising from state-owned 

companies and local public administrations than Moldova 

Suverana, which comes out four times a week and has 

a weekly circulation of 19,452. Outside the capital, the 

discriminatory practices are more evident.

Local public media are, by rule, controlled and financed 

by local administrations, which also designate their 

management. A Council of Regents made up of members 

loyal to the PCRM appoints the leadership of the public 

broadcaster TRM. Big businesses have the power to influence 

the editorial policies of state media by making their wishes 

known to the ruling party.

Any individual who feels defamed may file civil charges 

according to article 16 of the Civil Code. The offending 

information must be retracted and damages paid unless 

the defendant can prove that the information is true to the 

smallest detail. Despite the fact that the information may be 

correct, it is still possible for journalists to lose the lawsuit 

because of minor details. The law does not impose a ceiling 

on how much in damages an individual can ask for. There 

is an absence of cases where public officials are punished 

and usually these lawsuits are swept under the rug. Internet 

service providers, however, are not held liable for the content 

published by their clients online. Criminal penalties for libel 

have largely been taken off the books.

Although the Supreme Court of Justice has recommended 

to judges that they offer less protection to public figures 

in defamation cases, this has yet to be implemented. For 

2 http://ijc.md/Publicatii/presa_stat_raport_final.pdf

dressed in civilian attire brutally forced him to leave and 

struck the camera several times.

On April 30, journalist Oleg Brega was detained and 

arrested for three days for peacefully protesting in front 

of the National Palace where a celebration was held to 

mark the 50th anniversary of the foundation of Moldova’s 

public television station. The police prevented Brega from 

approaching the National Palace. The Buiucani District Court 

ruled that his placard, which bore the inscription “50 Years 

of Lies,” constituted “injury” and sentenced him to three 

days’ detention. This violated a number of legal provisions 

and international norms on the right to opinion and free 

expression. Cameraman Ghenadie Brega, who accompanied 

his brother Oleg and filmed the incident with the police, was 

fined. On May 10, Ghenadie Brega, who was then protesting 

in front of government offices against the detention of his 

brother, was ill-treated by police officers dressed in civilian 

clothes, arrested, and taken to the police department of 

Buiucani district where he was held for 48 hours in inhumane 

and degrading conditions. He was accused of “deliberative 

insubordination, resistance, and insulting the police.”

Ziarul de Garda announced that it was subjected to pressure 

and was threatened by phone and email after it published, 

on September 4, 2008, an article titled “Torrid Summer at SIS 

[Security and Information Service].” Following the article’s 

publication, unidentified persons called the members of 

the staff on their cell phones from unidentified numbers, 

threatening them with “troubles with SIS.” They were 

pretending that they knew the names of the article’s authors, 

their personal addresses, and the contacts of their family 

members. The unidentified persons also said that they were 

tapping the authors’ phones and hacking their emails.

On November 29 the vice president of the Parliament and the 

leader of PPCD publicly insulted and verbally brutalized PRO 

TV Chişinău reporter Tatiana Turcanu after she had asked him 

to comment on a previous statement regarding the owner 

of Pro TV. “Miss, go find yourself a job, soon there’ll be no 

place for you to prostitute yourself,” said Iurie Rosca. On 

December 26 a policeman physically abused Domnica Negru, 

a reporter with Pro TV. Upset that the journalist insisted that 

her questions be answered, he twisted her arm and grabbed 

her microphone, throwing it on the ground.

As usual, only the opposition press reports on cases of abuse 

against journalists. Little is done to punish the culprits. 

“Unfortunately, officials of different ranks are encouraged 

to continue to hamper journalists as such behavior it is not 

condemned by society,” said Vasile Botnaru, Radio Free 

Europe bureau chief.

Moldova



MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2009172

On November 25, the Parliament passed a final reading 

of the draft law on state secrets in spite of calls from the 

international community to improve the bill. Miklos Haraszti, 

the media freedom representative of the OSCE, said in Vienna 

that the draft “… would not reduce unnecessary secrecy 

and other obstacles to access by the media to governmental 

information.” He noted that in many areas the draft expands 

secrecy, including in the definition of state secrets and the 

types of information that can be classified, and includes a 

new undefined category of “restricted” secrets that does not 

require proof that it is potentially harmful to national security. 

The draft also reduces parliamentary oversight over secrecy.4

“The legislation guarantees access to information, but still, 

public institutions receive orders that contradict the law. 

For example, in Rezina local aldermen could not access 

common data about aid distribution in agriculture that 

they officially requested. Employees are afraid to talk to 

journalists without their superiors’ permission,” said Angela 

Zaharova, editor and anchor with Elita TV. “Civil servants are 

required by law to ensure access to information. However, 

they are not sanctioned when they do not honor this 

obligation,” affirmed Anatol Golea, manager of TV7. “Access 

to information is restricted by some incompetent public 

officials who are ‘hostages’ of the excessively bureaucratic 

and centralized administrative system. This system is a relic 

of the Soviet times, when information of public interest was 

always undisclosed. Mass media cannot fully perform its 

role of an honest informer since journalists’ access to official 

information is scarce, at times discriminatory, entailing certain 

professional risks,” noted Petru Macovei, executive director of 

Association of Independent Press.

Dmitri Kalak, deputy editor-in-chief of Ekonomiceskoe 

obozrenie had a different opinion, remarking that, “2008 

brought good and important changes regarding the access 

of journalists to information of public interest. Many 

institutions renewed their websites (Customs, the National 

Bank), providing additional information and the opportunity 

to interact online and address questions. Other state 

departments (National Bureau of Statistics, the State Chamber 

of Registration) extended the range of services, including 

offering necessary information, in some cases free of charge.”

The government does not restrict in any way the access 

of the media to foreign news and information sources, 

including those from the Internet. Journalists have 

the opportunity to use the Internet to gain access to 

international news and other information. Relaying news 

from foreign agencies is not restricted in any way. Television 

stations are permitted to broadcast international programs 

only in their original version. There are no regulations 

4 http://www.azi.md/en/statement/321

instance, a judge from Chişinău decided to freeze $300,000 

in Jurnal de Chişinău’s bank account, which could block the 

issuance of the newspaper. This was in order to ensure action 

against the newspaper brought by an ex-prosecutor who 

claimed that Jurnal de Chişinău injured his honor and dignity 

in two articles published four years previously.

A statute of limitations on defending honor, dignity, and 

professional reputation is not provided by law, but totally 

different is the situation for claiming moral damages. 

According to Article 1424 of the Civil Code, the term for 

claiming damages expires after three years from the moment 

when a victim was aware of the damages. Since the moral 

damage could not have been paid to the claimant anyway, 

the only reasonable presumption is that behind the judge’s 

decision to freeze the bank account was intent to intimidate 

and block the paper’s activity.

However, in March 2008 parliament recommended that the 

judiciary, prosecutors, and the police should adopt practices 

in line with the European Court of Human Rights (ECHR) 

in cases of libel and that the judiciary should stop ignoring 

ECHR decisions.

According to the Access to Information Law passed seven 

years ago, any individual legally residing in Moldova can 

request any information or documents from the government 

or public institutions without having to justify their inquiry. 

Even so, journalists continue to face serious problems with 

this matter, in particular those from media considered 

disobedient to the ruling party. “Both PCRM and PPCD 

members hang up the phone when journalists from Timpul 

de dimineata daily contact them for an interview,” said 

Gheorghe Budeanu, deputy editor-in-chief of that newspaper.

From time to time, journalists disclose the cases in which 

they were denied access to public information and even take 

the issue to court. A number of media NGOs publicize the 

legislation concerning access to events among journalists and 

media workers, both in Chişinău and outside the capital.

According to monitoring carried out by Acces-Info, “Out of 

4,839 requests for information addressed to public authorities 

and institutions from Moldova, the applicants received 

answers in only 19.3 percent of cases. Out of 934 responses 

submitted, only 78.1 percent contained full answers, 13.8 

percent were incomplete, and in 8.1 percent of cases entities 

gave only a formal answer. NGOs received 18.5 percent of the 

answers, mass media 21.2 percent, and citizens 17.2 percent. 

The number of answers to the requests of citizens was much 

smaller than expected, compared to the number that press 

organizations received.”3

3 www.acces-info.org.md



173

Code states, among other things, that “The journalist must 

clearly differentiate between information and opinion, use 

only information that he/she considers reliable and comes 

from known sources; such information must be reported 

in an impartial manner; the journalist must not receive any 

direct or indirect compensation from third parties for the 

publication of any opinion or information; the journalist 

must respect the privacy of individuals.” Even though the 

journalists are familiar with and accept these principles, they 

do not follow them as a law. 

Unfortunately, the Ethics Committee of the Union of 

Journalists of Moldova has no practical power, despite the 

numerous cases of serious ethical violations. Offering material 

rewards for a special type of report is part of the Soviet 

“tradition” of the Moldovan journalism. This practice can be 

encountered in all branches of the media and all generations 

and categories of journalists. “Our journalists have a problem 

with responsibility, accuracy, quality, and ethics,” said Nicolae 

Pojoga, photojournalist and senior lecturer at the Journalism 

Department of the State University. The most regrettable 

thing is the fact that the majority of journalists do not make 

any efforts to improve their professional quality,” noted 

Dmitri Kalak.

Veaceslav Tibuleac, manager of Vocea Basarabiei radio station 

disagreed, saying that “in most cases, Moldovan journalism 

meets professional standards.” “Roles have switched when it 

comes to slander and deliberate defaming language; they are 

performed more and more often by the so-called advocates 

of the state,” noted Vasile Botnaru.

All panelists agreed that nothing has changed in the matter of 

self censorship: it is practiced both in public and private media. 

concerning publications in foreign languages. The only 

reason that Moldovan media outlets cannot get foreign news 

is because of financial difficulties.

The Press Law, passed in 1994, provides the requirement to 

seek accreditation with public authorities. Article 21 (2) of 

the Press Law stipulates that “Periodic publications and news 

agencies may accredit journalists with public authorities, as 

well as for artistic and sports events, according to the relevant 

procedure.” By taking advantage of this ambiguous provision, 

state agencies and the presidency deny accreditation to 

journalists from critical media.

Foreign journalists in Moldova are accredited by the Ministry 

of Foreign Affairs and European Integration in accordance 

with regulations approved by the government in 1995. 

As in previous years, in 2008 foreign journalists, especially 

those originally from Romania, were denied access to events 

in Moldova. On December 1 the Vienna-based South East 

Europe Media Organization (SEEMO) released a statement 

that condemned the Moldovan authorities’ refusal to issue 

an accreditation card to Cristina Dumitrescu, a journalist for 

Radio Romania News. She applied for it on October 13.

Objective 2: Professional Journalism

Moldova Objective Score: 1.82

Oftentimes politically involved journalists do not strictly 

follow professional standards such as fact checking and the 

use of multiple sources. Objective and unbiased journalism 

represents an exception. It is seldom that reporters present 

all sides of a problem and the opinion of all participants 

in an issue. Journalists do not necessarily consult experts in 

specific fields or examine the background of a story. Most 

panelists believed that professional standards are oftentimes 

deliberately ignored and that a change in this aspect would 

depend on the social-political circumstances generally, and 

on press becoming a business. “Journalists are not properly 

trained, according to current international standards. Events 

are reflected tendentiously, subjectively, and are politicized,” 

said Dmitri Kalak.

“Being short on funds, media owners try to hire the smallest 

possible number of journalists in their newsrooms. Having too 

many responsibilities and an extraordinary amount of duties, 

these few reporters lose the chance to develop their abilities 

and to follow all ethical and professional standards,” said 

Gheorghe Budeanu.

The Code of Professional Ethics Principles for Journalists 

adopted in May 2000 comprises principles similar to the rules 

widely accepted by international journalism associations. The 

Moldova

Journalism meets professional  
standards of quality.

PROFESSIONAL JOURNALISM INDICATORS:

>	 Reporting is fair, objective, and well sourced.

>	 Journalists follow recognized and accepted ethical standards.

>	 Journalists and editors do not practice self-censorship.

>	 Journalists cover key events and issues.

>	 Pay levels for journalists and other media professionals are 
sufficiently high to discourage corruption.

>	 Entertainment programming does not eclipse news and 
information programming.

>	 Technical facilities and equipment for gathering, producing, 
and distributing news are modern and efficient.

>	 Quality niche reporting and programming exists (investigative, 
economics/business, local, political).



MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2009174

Most panelists believed that entertainment programs 

produced abroad and broadcast by Moldovan television 

channels continue to overshadow news programs. “Local TV 

and radio stations do not produce their own entertainment 

programs at all. Also, local broadcasters have trouble finding 

enough stories to fill up a typical newscast. The reason is the 

lack of media professionals outside the capital,” said Angela 

Zaharova, editor and anchor, Elita TV in Rezina.

According to Anatol Golea, manager of TV7, in Moldova 

there is a shortage of local news and entertainment 

programs. This situation could be repaired if there were 

investments in this area, but these are lacking for the time 

being. Most television stations, including the public ones, 

broadcast fresh newscasts only in the evening. Introducing 

day-time newscasts would attract more viewers to those 

stations. In order to get informed during the day, citizens 

listen to the hourly five-minute radio newscasts, which 

are based on news agency feeds. Dmitri Kalak considered 

that, “Entertainment does not overshadow the newscasts. 

However the quality of news is poor. Broadcast news fails 

to optimally cover topics such as social and specific business 

problems—life in general in the regions of Moldova. 

Basically, news is made from official events, press conferences 

and presentations, etc.”

The broadcast media is getting better equipment, although 

still not according to international standards. Only two 

television stations could afford to buy remote trucks and to 

broadcast live on-location. Print media lack modern printing 

technologies. Newspapers do not have professional cameras 

and licensed editing software. The media in the provinces is 

equipped even more poorly than the media in Chişinău.

Regarding niche reporting, the participants’ general opinion 

was that quality stories are quite rare. However, in 2008, with 

American financial aid, a number of private newspapers did 

a series of investigations about corruption. “As compared 

to previous years, in 2008 the politically independent press 

published a larger number of investigations into fields 

such as corruption in the public administration and their 

institutions, human rights, organized crime, etc. But society 

and the authorities do not respond to these reports,” said 

Tudor Iascenco, director of Cuvantul newspaper. Broadcast 

media pay less attention to niche reporting than print media 

does. Print media also covers economic problems more often 

and is more competent in this aspect. “Publications covering 

specialized areas are few in Moldova. Many of the magazines 

or newspapers specializing in construction, medicine, 

business, are created with the support of firms or associations 

that have interests [in those areas], therefore they report on 

subjects in a biased manner,” noted Dmitri Kalak.

The reasons are that the journalists are afraid of losing their 

jobs and of upsetting the authorities, sponsors, or advertising 

agents. Self-censorship is evident among the editors and 

publishers, as a result, the reporters and photojournalists are 

censored as well. “In most cases, reporters and editors that 

work for public media practice self censorship for the fear of 

losing their jobs,” said Petru Macovei, executive director of 

Association of Independent Press.

The majority of the panelists believe that important events 

are not always covered by Moldovan media either due to 

economic or political reasons. Public media considers as 

significant only the issues that directly involve the authorities. 

The private broadcast media carefully select events they 

should cover, since they risk being deprived of their license. 

“News became like a propagandistic entertainment, this is the 

latest ethical perversion. For example, the ex-prime minister 

Tarlev announces the launching of a campaign for supporting 

the local producers. This initiative is being boycotted for 

political reasons, and soon after that it is being forgotten 

completely. Later on, nobody calls Tarlev to account for the 

abandoned project,” said Vasile Botnaru, bureau chief of 

Radio Free Europe.

No important changes have occurred regarding the salaries 

of media professionals. Both in print and in broadcast media, 

the wages are not high enough to discourage corruption. 

There is not a big difference between the salaries paid in 

public media and those paid by private outlets. Broadcast 

journalists have slightly higher wages (averaging $250 to 

$300 monthly) than those in print media(averaging $200 to 

$250 monthly). Correspondents from the capital earn more 

than their colleagues from smaller towns and the countryside. 

In general, journalists are not paid any better than other 

professionals. “Selling” articles to politicians or to economic 

agents is a widely spread practice.

“Low wages do not contribute in any way to improving the 

condition of Moldovan media. Journalists migrate intensively 

from one newsroom to another in the hope of finding bigger 

incomes. It is the case of many TV7 correspondents who 

switched to NIT,” considered Dmitri Kalak.

“It is not the uncomfortable, troublesome journalist, 

advocating for the public that is recognized as an example 

of professional standards, rather the cooperating, tolerating 

reporter, under the false impression that he is willing to 

work with the state and to serve its interests. For example, 

the funds meant to benefit all of the media institutions 

were allocated on a selective basis, on political criteria. 

The conclusion was established by a group of experts who 

recently examined the fulfillment of the commitments 

mandated by the European Union’s Moldova Action Plan,” 

stated Vasile Botnaru.



175

source of information. There has been no official data 

collected concerning the use of blogs. For a small fee, cell 

phone carriers send news feeds by SMS, but this means of 

information has not become very popular. Setup fees for 

Internet are, on average, €50, and the monthly subscription 

is €10 to €15, while the average monthly salary in Moldova is 

€160. The initial subscription fee for satellite television is on 

average €100.

Pro TV, Vocea Basarabiei, and TV7 are private and 

independent broadcasters whose Romanian and Russian 

newscasts come closer to an impartial and pluralist coverage 

of the news. These stations broadcast in Chisinau, as well as in 

several district centers: Cahul, Cimislia, Edinet, Rezina, Soroca, 

Floresti, Basarabeasca, etc. “The TV stations that produce 

quality news do not have national coverage, therefore are 

not able to reach a broad audience. People in most villages 

have access only to NIT and Moldova 1, which provide stories 

that talk about the authorities concern for the population,” 

said Angela Zaharova.

“People have a multitude of information sources to 

choose from. Nevertheless, the vast majority of the media 

is controlled by the government and is used to promote 

a positive image of themselves as well as to discredit the 

opposition parties,” said Anatol Golea. “Usually, small 

town residents have access to the press controlled by the 

authorities. I refer both to print and electronic media. The 

number of community papers and radio stations has fallen 

compared to the previous year when the amount of such 

media was on the rise,” said Eugen Urusciuc.

The authorities control the international and national media 

that people have access to by keeping a tight grip on BCC, 

by issuing broadcasting licenses based on political criteria, 

and by approving the list of channels transmitted through 

cable. Other than these means of limiting access to media, 

legislation does not restrict in any way listening to foreign 

broadcasters or reading international publications. However, 

with the exception of Russian ones, no foreign publications 

are present in Moldova due to cover price. The authorities do 

not block access to online international media. Subscribing to 

Internet services, as well as to satellite or cable television is a 

function of one’s financial capabilities.

The accessibility of the Internet in rural regions is very low. 

The difference between access to cable TV and satellite TV in 

rural regions is determined only by the economic conditions. 

“The BCC, following instructions from the authorities, refused 

to award extending frequencies to Vocea Basarabiei radio 

station. In such a way the state limits the access of all citizens 

to their product,” stated Gheorghe Budeanu.

Objective 3: Plurality of News

Moldova Objective Score: 1.71

The majority of the panelists believed that access to multiple 

objective and trustworthy sources of information is more 

difficult in rural areas than in the cities. This refers especially 

to news offering critical yet objective reporting, since the 

current government monopolizes national broadcasters. “The 

segment of independent press is declining more and more 

every year,” considered Gheorghe Budeanu.

None of the broadcasters presenting the opposition’s 

perspective has national coverage. Both private and public 

television stations that air over the entire territory report 

only on the actions of the authorities, while ignoring 

those of the opposition. A small number of private, local, 

and national newspapers do have an editorial policy 

that promotes pluralism. Yet these papers have a modest 

circulation that does not grow because of the high price in 

relation to the population’s income. Only about seven percent 

of the population can afford to purchase national private 

newspapers. The papers published in Chisinau reach villages 

in the country with an average delay of two or three days.

Countryside residents receive their information from Moldova 

1 and other television stations with national coverage 

controlled by the authorities: NIT TV, Prime (relaying the 

Russian public television station ORT), and 2 Plus (now 

transmitting on the frequency that used to be operated 

by the Romanian public station TVR1). Euro TV, which has 

quasi-national coverage, is under the wing of the PPCD. Radio 

stations with national coverage, Radio Moldova and Antena C 

that were privatized by the current government, cover stories 

from the ruling coalition’s perspective.

According to the October 2008 Public Opinion Barometer, 76 

percent of the respondents rely on media controlled by the 

authorities (Prime TV, Moldova 1, and NIT) as their primary 

means of information.5

Community stations are only just beginning to flourish, while 

some districts already have local television stations producing 

local news. According to BCC data, 20 percent of Moldovan 

cities and villages can access cable television.

Internet has reached a penetration of 3.7 percent, 

according to Vladimir Vozian, head of the Research and 

Prognosis Unit with the National Regulatory Agency for 

Electronic Communications and Information Technology. 

The above-mentioned study showed that 3.4 percent 

of respondents consider the Internet as their primary 

5 www.ipp.md/barometru1.php?l=ro&id=34

Moldova



MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2009176

manipulate public opinion, state-owned and public media 

does not reproduce multiple points of view and does not 

interview various people for more opinions on a particular 

problem,” considered Anatol Golea.

On November 6, Dumitru Diacov, the leader of the 

Democratic Party, stated in front of the Parliament that the 

opposition does not have access to public radio and television 

stations. Diacov made everyone burst into laughter by stating 

that he is willing to have the government charge him with 

criminal offenses, as, according to him, this would be the only 

way he can appear on television in Moldova. A statement 

issued on December 8 by the Democratic Party noted that, 

“Although officially denationalized, the public institutions 

continue to misinform citizens and to offer media support to 

the leading party. The access of the opposition to public TV 

and radio is restricted.”

“The lack of political will to transform TRM into a genuine 

public service that would offer balanced and impartial 

information is detrimental to the general welfare of the 

population and creates conditions for misinforming citizens in 

the interest of a particular political party,” said Petru Macovei.

 “There are four independent news agencies in Moldova: 

DECA-press, Info-Prim Neo, INFOTAG, and Reporter.md. On the 

other hand, there are Moldpres, Novosti-Moldova, Basa-press, 

and Omega, who serve the interests of the ruling party. Public 

media prefer to subscribe to the news from the agencies loyal 

to the authorities,” said Eugen Urusciuc. The independent 

agencies sell their product on a non-discriminatory base to 

any client for a set fee. These news agencies offer information 

only in written form, not in video.

Most media outlets use the news feed provided by 

news agencies, without always paying for this service 

or indicating the source. With a few exceptions, media 

companies from Moldova cannot afford to subscribe to 

international news feeds. News from international agencies 

is accessible on the Internet.

Private radio and television stations usually produce their 

news programs in-house. The content of the news produced 

by the private channels with national coverage, NIT, Prime, 

and Antena C does not differ significantly from that produced 

by public outlets Moldova 1 and Radio Moldova. 

According to the Press Law and the Broadcasting Code, 

media outlets are under the obligation to identify their 

owners. However, only the formal executives are identifiable, 

whereupon the true owners are not visible. The stockholders 

who own the majority of the shares in stations like NIT and 

Pro TV are offshore concerns, whose owners remain unknown. 

BCC does not compel them to reveal their identities.

The majority of the panel participants believed that 

Moldova 1 and Radio Moldova cannot be considered true 

public institutions, because they are not open to opposition 

perspectives and do not air alternative opinions. These 

broadcasters serve rather as tools for propaganda and 

stretching the truth. In most instances, Moldova 1 newscasts 

tend to focus on the activity of the country’s president and 

of the government. The opposition is ignored and shown in 

a negative light. Moldova 1 and Radio Moldova do not offer 

airspace for public debates.

Almost half (48 percent) of the respondents of Monitor 

Media Agency’s Public Opinion Barometer survey conducted 

in October 2008 think that Moldovan media is not free to 

publish news and articles without being censored by the 

government. Further, 41 percent of the respondents believed 

that Moldova 1 and Radio Moldova, which together form 

TRM, cover events from the angle of the ruling coalition. 

This figure represents a 10 percent increase from 2006. On 

December 4, 2008, the party Alliance Our Moldova (AMN) 

demanded that the president of TRM explain in front of 

the Parliament why, in its report about the Exhibition of 

the Political Parties, TRM showed only PCRM’s exhibit even 

though there were 17 different political parties participating 

in the event. AMN argued that TRM violated the norms of the 

Broadcasting Code by advertising the governing party and 

making favorable comments about its exhibit, while at the 

same time showing the other parties in a negative light.

The ideological factor is also present in cultural and 

educational programs. It is noticeable as well in the way 

that participants to debates are selected. “With the goal to 

Multiple news sources provide citizens  
with reliable and objective news.

PLURALITY OF NEWS SOURCES INDICATORS:

>	 A plurality of affordable public and private news sources (e.g., 
print, broadcast, Internet) exists.

>	 Citizens’ access to domestic or international media is not 
restricted.

>	 State or public media reflect the views of the entire political 
spectrum, are nonpartisan, and serve the public interest.

>	 Independent news agencies gather and distribute news for print 
and broadcast media.

>	 Independent broadcast media produce their own news programs.

>	 Transparency of media ownership allows consumers to judge 
objectivity of news; media ownership is not concentrated in a 
few conglomerates.

>	 A broad spectrum of social interests are reflected and 
represented in the media, including minority-language 
information sources.



177

Objective 4: Business Management

Moldova Objective Score: 1.65

Most panel participants believed that this objective has 

developed slower than expected, since in the second semester 

the development of the advertising market decelerated due 

to the world crisis. It has been noted that media and auxiliary 

companies have begun to work more efficiently. However, 

as in previous years, despite having elaborate business plans, 

accounting practices, and financial techniques in accordance 

with internationally accepted standards, only a few media 

companies are profitable. The lack of investments is another 

factor that hinders the development of media and printing 

companies as efficient and professional businesses.

The lack of management and marketing experts is a problem. 

“In most of the cases, the journalists double up as managers 

and they don’t see media as a business, rather as a way to 

assert themselves,” said Eugen Urusciuc. Dmitri Kalak said, 

“Few politically unaffiliated media outlets are profitable 

businesses in Moldova. Most media institutions represent an 

instrument of political fights and propaganda, therefore profit 

is not their primary concern. One cannot speak about the 

editorial independence of such media. Advertising agencies 

sometimes avoid dealing with politically involved media.”

However the majority of panelists believe that covering 

political topics is not the problem, rather political alignment. 

“Only media outlets that cover the opposition repel 

advertising agents,” noted Angela Sîrbu, director of the 

Independent Journalism Center. “Various times company 

managers frankly told Timpul newspaper: ‘I would rather help 

you some other way than to advertise with you, otherwise I 

might receive lots of inspections,’” said Gheorghe Budeanu. 

At the same time, “Outlets loyal to the government exceed 

the allowed limit of advertising set by the Broadcasting Code. 

NIT TV might serve as an example,” added Angela Zaharov.

Tudor Iascenco, director of Cuvantul newspaper in Rezina 

contradicted this picture and wondered why there is 

not more investment in the media. “Considering the 

poor circumstances, the fact that a number of politically 

independent media companies have existed for 10 years or 

more proves that they are viable businesses,” he said.

Private media draw funding from a number of sources, such 

as sales, advertising, and sponsorship. The way that public 

media receive funding is neither adequate nor assured. It 

gets money from national or local government budgets, a 

fact that transforms them into politically dependent media. 

Unfortunately, media companies operating throughout the 

country do not have access to advertising services, most 

“It is unfortunate that in Moldova a law that would require 

the founders to disclose the identity of the owners of the 

media outlets is absent. In this context, it is strange that 

a request made in the Parliament to reveal the names 

of the owner of Pro TV provoked such a stormy reaction 

from certain politicians and journalists. I consider that it 

should become a norm of a civilized society, as well as a 

legislative norm,” remarked Dmitri Kalak. Angela Sirbu 

considered that, “The journalists reacted in a stormy way 

not because of the inquiry itself, rather because of the 

intention to intimidate and harass the above mentioned TV 

station. A MP in front of the Parliament accused Pro TV of 

being biased for the opposition, of discrediting the state 

institutions, and betraying the national interest.” “Instead 

of proposing ways to improve the legislative framework, 

the member of the Communist-allied PPCD demanded 

that Information and Security Service of the Republic of 

Moldova bring to light who backs Pro TV, without showing 

any interest for who backs other broadcasters, including the 

ones the do partisan work for the Communists or PPCD,” 

she added.

Most panelists believed that the PCRM and the PPCD acquired 

a number of media outlets through intermediaries. According 

to research carried out by Raisa Lozinschi (“Mass-media 

in the Republic of Moldova,” June 2008), all national 

broadcasters and a few local ones are part of the “Communist 

trust.” “Lately there has been a tendency to attract media 

institutions in press trusts that are loyal to the authorities,” 

said Anatol Golea.

Oligarchs so far have not joined in on media ownership. Big 

corporations do not show any interests towards media in 

Moldova, because it has not yet become a profitable business. 

Similarly, foreign investors are not interested in Moldovan 

media and this hinders the development of mass media as a 

business. “There have been no major foreign investments in 

Moldovan media so far, which is rather a disadvantage for the 

consumer of information,” said Petru Macovei.

Public media institutions fail to cover certain problems in 

society in order to preserve the image of the ruling party. 

Stations that show the abusive behavior of police are 

placed under pressure (for instance, Pro TV). There have 

been no cases of journalists being harassed for covering 

minorities. The only troubles minorities have with publishing 

newspapers in their native language are financial in 

nature. TRM has programs in Russian, Ukrainian, Bulgarian, 

Gagauz, and Yiddish. There are also publications in Russian, 

Ukranian, Gagauz, and Bulgarian. The Jewish community 

publishes a newspaper in Russian. Several private television 

and radio channels broadcast in Russian, Gagauz, Russian, 

and Bulgarian.

Moldova



MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2009178

print media has grown recently, (with a growth of $1.5 million 

in 2006, $2 million in 2007, and $2.5 million in 2008), it still 

remains relatively small compared to neighboring countries. 

Because they lack money, most newspapers can only afford to 

be printed in black and white. With a few exceptions, print 

media do not have marketing departments and the job is 

handled oftentimes by the director or the editor-in-chief.

Sixty percent of total broadcast advertising goes to a single 

channel with national coverage, Prime. All of the other 

broadcasters get the rest. Advertising accounts for about 

seven to 10 percent of airtime, according to data provided 

by Anatol Golea. The Broadcasting Code limits advertising to 

15 percent of airtime and stipulates that advertising cannot 

exceed 12 minutes per hour.

Outside of the capital and larger cities, the advertising market 

is only beginning to develop. There are 140 advertising 

agencies, but the most significant role is played by only a 

handful of multinationals. About 60 percent of broadcast 

advertising is distributed by a local agency, CasaMedia. 

Veaceslav Tibuleac thought that, “The advertising market is 

controlled by the Communist government. The advertising 

agencies are at the beck and call of the governing clique.” 

Angela Zaharov said that, “Advertising agencies work with 

big TV stations, which are controlled by the authorities, which 

oftentimes allow for the advertising limit to be exceeded.”

With a few exceptions, the share of advertising revenues in 

Moldovan media remains below generally accepted standards 

in other countries. Media managers would happily include 

more advertising, but they lack buyers, especially in the 

countryside. Most panelists said that 60 to 70 percent of 

revenues of the print media come from subscriptions and sales.

of which are based in Chisinau. Furthermore, advertising 

agents avoid working with the private media critical of the 

government, even though their circulation may be higher 

than that of other media. It is the same situation with 

state-owned companies, ministries, and government agencies: 

they advertise exclusively with the media that are loyal to 

the authorities. According to monitoring conducted by the 

Independent Journalism Center, state-owned companies chose 

where to advertise based on loyalty rather than on circulation 

of the newspaper. Discrimination against private media is 

more often encountered in the provinces.6

Various types of sponsorships and hidden advertising, 

including political ads, serve as an important source of 

income for private media. In return, the outlets must adjust 

their editorial policy and the final product. “The game 

continues with the aces in the sleeves, beginning with hidden 

subsidies for loyalty: Moldova Suvernana and Nezavisimaia 

Moldova newspapers [both privatized but widely believed 

to receive hidden subsidies from the state], but also the gift 

offered to Teleradio Moldova from the state budget. There 

is no transparency. For instance, because of political reasons 

Moldavskie Vedomosti is boycotted by companies that 

could potentially advertise in their pages, while others who 

have special ‘sympathies’ stealthily buy advertisements as if 

they are paying services in a brothel,” said Vasile Botnaru. 

“A large number of media outlets receive money from 

advertising and from foreign sponsorships, but this income 

is not stable enough to protect them from the editorial 

interference of the government. Still, the most vulnerable 

under this system is public media that is financed by public 

money,” said Eugen Urusciuc.

“Moldova has a small advertising market and many 

newspapers would not be capable of surviving only from 

advertising revenues. Another concern is the monopoly of 

Moldpresa, which at times can charge 40 percent of the price 

of the paper for the distribution. I wonder what occidental 

investor would undertake the adventure to come to Moldova 

amid these conditions,” said Anatol Caslaru, editor-in-chief of 

the weekly ECO Magazin.

The advertising market in Moldova has seen rapid 

development recently. According to the AGB Nielsen Media 

Research data, it was estimated at $34 million in 2008, 

compared to $14 million four years ago. About 59.3 percent 

of advertising goes into television, 21 percent to billboards, 

and radio receives 10.3 percent. Print media get 7.4 percent, 

while Internet and cinemas receive 2 percent.

Moldova continues to have the lowest advertising prices in 

the region. Even though the amount of advertising going to 

6 ijc.md/Publicatii/presa_stat_raport_final.pdf

Independent media are well-managed 
businesses, allowing editorial independence.

BUSINESS MANAGEMENT INDICATORS:

>	 Media outlets and supporting firms operate as efficient, 
professional, and profit-generating businesses.

>	 Media receive revenue from a multitude of sources.

>	 Advertising agencies and related industries support an 
advertising market.

>	 Advertising revenue as a percentage of total revenue is in line 
with accepted standards at commercial outlets.

>	 Independent media do not receive government subsidies.

>	 Market research is used to formulate strategic plans, enhance 
advertising revenue, and tailor products to the needs and 
interests of audiences.

>	 Broadcast ratings and circulation figures are reliably and 
independently produced.



179

All attempts to create circulation audit agencies in Moldova 

have failed so far. In November 2008, the Independent 

Journalism Center organized an initiative group meant 

to establish such an institution. Most panelists think that 

circulation disclosed by newspapers is oftentimes phony. “There 

is no circulation audit. The rating measurements are often 

ordered and reflect specific interests,” asserted Dmitri Kalak.

Objective 5: Supporting Institutions

Moldova Objective Score: 2.11

The role of the supporting organizations was undermined 

by two factors: first, the lack of solidarity among 

journalists and media owners who continue to be divided 

politically, and; second, by the authorities who reward 

only loyal journalists.

API and Electronic Press Association (APEL) continue to be 

the only active trade organizations supporting the media. 

API was founded in 1997 and counts 17 national and 

regional newspapers and two news agencies as its members. 

APEL, founded in 1998, represents 22 broadcasters and 

production studios. It is significant to note that none of 

the newspapers loyal to the ruling party are members 

of these two organizations. API has undertaken many 

activities, including providing legal and technical support 

to its members, helping outlets attract advertisers, and 

organizing professional trainings. Meanwhile, APEL focuses 

on improving media laws with a concentration on the 

implementation of the new Broadcasting Code passed 

by Parliament in 2006. It also monitors the process of 

transforming TRM into a public broadcaster.

The interests of journalists, editors, photographers, and 

other media professionals are represented by the Union 

of Journalists of Moldova (UJM), which does not function 

much as a trade union, rather it focuses on protecting 

the freedom of expression. UJM is a member of the 

International Federation of Journalists and associate 

member of the Romanian trade union MediaSind. Officially, 

UJM has 1200 members, however only 353 are active. 

Any journalist who has worked in the field for at least 

three years can join the organization. The government 

tends to ignore UJM’s requests asking for supporting of 

independent media.

Journalists who work for government controlled media do 

not get involved with UJM. Instead, in 2004 they founded 

the League of Professional Journalists, which has been 

operational for one year.

As a rule, independent media receive no subsidies from the 

government, although some private media do. The fact that 

the government applies pressure on independent media 

shows that only media that provide positive coverage of the 

government receive subsidies. In his study “Development of 

Mass Media Freedom in the context of the implementation 

of the EU-Moldova Plan of Action,” Eugen Ribca points out 

that, “When the EU-Moldova Plan of Action was adopted, 

the Moldovan authorities pledged to provide assistance to 

the print and electronic press according to objective and fair 

criteria. This did not happen. Unfortunately, the state offers 

direct financing only to the mass media that places the public 

authorities in a favorable light.”

API members have said on various occasions that if the 

government is financially able to subsidize media, then all 

companies should benefit from it equally and transparently. 

Subsidies are given indirectly through tax facilities and 

reduced fees for shipping and distributing publications. “In 

Moldova, direct allocations are a tool for influencing the 

editorial policies,” said Tudor Iascenco. “The government 

does not subsidize independent media on paper, but it offers 

assistance to some by endowing technical equipment and 

advertising with them,” believed Dmitri Kalak. For example, 

a private pro-PCRM channel, NIT TV, recently received 

discounted antennas and transmitters that were installed by 

the state company Radiocomunicatii. Eugen Urusciuc said 

that, “As a rule, the government subsidizes ex-state-owned 

media that were subsequently privatized. Since they maintain 

their past editorial policy, they continue being subsidized.”

Few media outlets can afford to buy research made from 

polls and phone surveys, unless sponsors help them. For the 

time being, the results of the research studies do not have 

an impact on the quality and attractiveness of the media 

products. The number of companies that specialize in doing 

research is small. “Because of the high costs, companies 

cannot frequently afford to order market studies with the 

goal to develop their strategic planning or to adapt media 

products for the public interest,” said Petru Macovei.

The local offices of independent international companies such 

as AGB and TNS do audience measurements. Not all media 

have the opportunity to access the research results, since 

specific outlets order them. Advertising agencies recognize 

this research data, while media institutions are skeptical 

about its truthfulness, arguing that someone’s interests 

influence it. “Economic and political groups try to direct 

companies’ advertising budgets towards media they own. In 

order to achieve this goal, they manipulate the advertising 

agencies that measure the audience and the ratings,” said 

Anatol Golea.

Moldova



MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2009180

Moldova. Even though the number of journalism graduates 

increases each year, the media have trouble identifying good 

journalists to hire.

Media specialists have the opportunity of upgrading their 

professional knowledge in short-term courses organized by 

IJC, UJM, API, APEL, Access-info, and Media Impact with the 

support of international organizations. There is a demand for 

courses in online journalism, photo journalism, management, 

advertising, design, radio journalism, and television 

journalism. Usually the employers permit their staff to attend 

these courses, as they are free of charge.

Newsprint suppliers are private companies and there are no 

restrictions on newsprint supplies. There are no restrictions 

imposed on public printers either. In some cases, newspapers 

belonging to the local public administrations are constrained 

to use the services of the state-owned printer, despite there 

being private providers in their town. This is the case for 

Farul Nistrean from Rezina. For both private and state-owned 

printers, there is a problem with the quality of printing 

services due to lack of investment.

Media distribution is managed by the state. By 

monopolizing the press distribution system, especially in 

the villages, the state dictates prices without ensuring 

speedy distribution. Private distributors have emerged 

recently in Chişinău and Bălţi, although most newsstands 

are affiliated with Moldpresa, the successor company to 

the state-owned Moldsoiuzpechat. The development of 

private distributors is hindered by the lack of investment 

in the field. All radio and television transmitters in 

Moldova are managed by a state company, which 

can suspend, for various reasons, the transmission of 

certain broadcasters. Internet services are provided by 

Moldtelecom and many other private providers, which 

have to use Moldtelecom’s network.

List of Panel Participants

Vasile Botnaru, bureau chief, Radio Free Europe, Chişinău

Anatol Golea, manager, TV 7, Chişinău

Dmitrii Kalak, deputy editor-in-chief, Ekonomicheskoe 

obozrenie, Chişinău

Petru Macovei, executive director, Association of Independent 

Press, Chişinău

Nicolae Pojoga, photojournalist, senior lecturer, Journalism 

Department, State University of Chişinău, Chişinău

Angela Sîrbu, director, Independent Journalism Center, 

Chişinău

There is also the Association of Business Journalists that 

provides professional assistance to journalists reporting on 

the economy. The Investigative Journalism Center launched 

an Investigative Journalists’ Club, which brings together 

investigative journalists from all over the country. They 

assist and help each other in producing quality journalistic 

investigations. 

The Independent Journalism Center (IJC), API, APEL, the 

Press Freedom Committee, Acces-Info, and the Center 

for Young Journalist from Moldova are some of the most 

noteworthy NGOs supporting independent media and 

advocating for the freedom of speech and press. These 

groups monitor media laws, formulate draft legislation, 

and offer legal assistance to journalists who are sued. They 

also react on a regular basis to cases of freedom of speech 

violations, harassment and intimidation of the journalists, 

and restricting access to public events. Media NGOs perform 

their watchdog activities in cooperation with international 

profile organizations from abroad (Article XIX, Reporters 

without Borders, SEEMO, etc). They are less active in the 

provinces than in the capital. The government typically 

ignores the appeals launched by these NGOs and even tries 

to discredit them by declaring that they serve the opposition 

or foreign interests.

Journalism schools in Moldova such as State University, 

International Free University of Moldova, European Studies 

University, and State University of Comrat lack media 

specialists because of low wages. They also lack equipment. 

Therefore graduates do not have the necessary practical 

training. The exception is the Advanced Journalism School 

with the Independent Journalism Center. Students have the 

opportunity to study abroad although some do not return to 

Supporting institutions function in the 
professional interests of independent media.

SUPPORTING INSTITUTIONS INDICATORS:

>	 Trade associations represent the interests of private media owners 
and provide member services.

>	 Professional associations work to protect journalists’ rights.

>	 NGOs support free speech and independent media.

>	 Quality journalism degree programs that provide substantial 
practical experience exist.

>	 Short-term training and in-service training programs allow 
journalists to upgrade skills or acquire new skills.

>	 Sources of newsprint and printing facilities are in private hands, 
apolitical, and unrestricted.

>	 Channels of media distribution (kiosks, transmitters, Internet) are 
private, apolitical, and unrestricted.



181

Vasile Spinei, chairperson, Acces-Info Center, Chişinău

Gheorghe Budeanu, deputy editor-in-chief, Timpul de 

dimineata newspaper, Chişinău

Eugen Uruşciuc, director, Monitor Media Press Monitoring 

Agency, Bălţi

Angela Zaharova, editor and anchor, Elita TV, Rezina

Tudor Iascenco, director, Cuvântul newspaper, Rezina

Veaceslav Ţibuleac, manager, Vocea Basarabiei radio, Chişinău

Moderator

Nicolae Negru, editor-in-chief, Mass Media in Moldova, 

Independent Journalism Center, Chişinău

The Moldova study was coordinated by, and conducted 

in partnership with, the Independent Journalism Center, 

Chişinău. The panel discussion was convened on November 

21, 2008.

Moldova




