
MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2009230

Kyrgyzstan

Self-censorship among journalists is still rampant. Preferential treatment 

is still given to the state controlled media. The tendency to commercialize 

the mass media also continued in 2008. With increasing pressure from the 

authorities the free mass media companies prefer not to touch public-political 

subjects and choose to develop entertainment content instead.



231

INTRODUCTION

Kyrgyzstan

TThe past year brought about some modest changes in Kyrgyzstan in regards to media freedom. On April 24, 

2008, a new law protecting the freedom of speech was enacted. Panelists fear that this law will simply be a 

symptom of the approaching toughening of the authorities’ relationship to the mass media, although the 

Kyrgyz media legislation still remains the most liberal in the region. There have been an increasing number 

of cases of violence against journalists recently. This trend has been noted in the reports of a number of 

international organizations. Finally, the NGO presence within the country has weakened as there are few 

media organizations left and the others have started working in the methodological sphere instead of 

serving the interests of the mass media and publications.

Other problems of the past persist. Self-censorship among journalists is still rampant. Preferential treatment 

is still given to the state controlled media. The tendency to commercialize the mass media also continued 

in 2008. With increasing pressure from the authorities the free mass media companies prefer not to touch 

public-political subjects and choose to develop entertainment content instead. Finally, the mass media are 

still decades behind in technical terms. Most printed publications have a single computer and regional 

newspapers rarely have any functioning equipment.

The overall score increased slightly compared to last year, from 1.78 to 1.93. The freedom of speech, 

professional journalism, plurality of news sources, and supporting institutions objectives all increased 

modestly. The business management objective is the only one that is down from last year and this is due 

mainly to the tightening control the state is exerting over independent distribution and advertising channels.

K
yrgy




zstan


OVERALL
SCORE:
1.93



MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2009232

Annual scores for 2002 through 2005 are available online at http://www.irex.org/programs/MSI_EUR/archive.asp

Kyrgyzstan AT A GLANCE

Media-Specific

>> Number of active print outlets, radio stations, television stations: Print: 
4 main dailies, 4 other main papers, 250 total; Radio: 6 main stations, 31 
others; Television Stations: 7 main stations, 3 local cable networks

>> Newspaper circulation statistics: Top four by circulation: Super Info 
(Circulation: 80,000, private, Kyrgyz language), Vechernij Bishkek 
(Circulation: 50,000, private, Russian language), Pyramid (Circulation 
40,000, private, Russian language), Delo (22,000, private, Russian 
language)

>> Broadcast ratings: Top two: National TV and Radio Broadcasting 
Corporation (state-owned, both languages), 5th Channel (private, both 
languages)

>> News agencies: Kabar (state-owned), AKIpress (private), 24.kg (private), 
Zamandashpress

>> Annual advertising revenue in media sector: $5 million in 2008

>> Internet usage: 750,000 (2007 est., CIA World Factbook)

General

>> Population: 5,356,869 (July 2008 est., CIA World Factbook)

>> Capital city: Bishkek

>> Ethnic groups (% of population): Kyrgyz 64.9%, Uzbek 13.8%, Russian 
12.5%, Dungan 1.1%, Ukrainian 1%, Uygur 1%, other 5.7% (1999 census, 
CIA World Factbook)

>> Religions (% of population): Muslim 75%, Russian Orthodox 20%, other 
5% (CIA World Factbook)

>> Languages (% of population): Kyrgyz 64.7% (official), Uzbek 13.6%, 
Russian 12.5% (official), Dungun 1%, other 8.2% (1999 census, CIA 
World Factbook)

>> GNI (2007-Atlas): $3.099 billion (World Bank Development Indicators, 
2008)

>> GNI per capita (2007-PPP): $1,950 (World Bank Development Indicators, 
2008)

>> Literacy rate: 98.7% (male 99.3%, female 98.1%) (1999 census., CIA 
World Factbook)

>> President or top authority: President Kurmanbek Bakiev (since August 
14, 2005)

1.
47

2.
07

1.
77

2.
02

1.
14

1.
89

1.
43

1.
81

1.
41

2.
23

2.
15 2.

25

1.
25

1.
55 1.

64

1.
48

1.
16

2.
09

1.
90 2.

08

20
01

20
06

-0
7

20
08

20
09

20
01

20
06

-0
7

20
08

20
09

20
01

20
06

-0
7

20
08

20
09

20
01

20
06

-0
7

20
08

20
09

20
01

20
06

-0
7

20
08

20
09

MEDIA SUSTAINABILITY INDEX: Kyrgyzstan

SU
ST

A
IN

A
B

IL
IT

Y

OBJECTIVES

U
N

SU
ST

A
IN

A
BL

E
M

IX
ED

 S
YS

TE
M

N
EA

R
SU

ST
A

IN
A

BI
LI

TY
SU

ST
A

IN
A

BL
E

U
N

SU
ST

A
IN

A
BL

E
A

N
TI

-F
RE

E 
PR

ES
S

Unsustainable, Anti-Free Press (0-1): 
Country does not meet or only minimally 
meets objectives. Government and laws 
actively hinder free media development, 
professionalism is low, and media-industry 
activity is minimal.

Unsustainable Mixed System (1-2): 
Country minimally meets objectives, with 
segments of the legal system and government 
opposed to a free media system. Evident 
progress in free-press advocacy, increased 
professionalism, and new media businesses 
may be too recent to judge sustainability.

Near Sustainability (2-3): Country has 
progressed in meeting multiple objectives, 
with legal norms, professionalism, and 
the business environment supportive of 
independent media. Advances have survived 
changes in government and have been 
codified in law and practice. However, more 
time may be needed to ensure that change is 
enduring and that increased professionalism 
and the media business environment are 
sustainable.

Sustainable (3-4): Country has media that 
are considered generally professional, free, 
and sustainable, or to be approaching these 
objectives. Systems supporting independent 
media have survived multiple governments, 
economic fluctuations, and changes in public 
opinion or social conventions.

FREE
SPEECH

PROFESSIONAL
JOURNALISM

PLURALITY OF
NEWS SOURCES

BUSINESS
MANAGEMENT

SUPPORTING
INSTITUTIONS

Annual scores for 2002 through 2005 are available online at http://www.irex.org/programs/MSI_EUR/archive.asp



233Kyrgyzstan

in its wording and in practice it may allow the courts to 

interpret it to favor the interests of certain persons and 

groups. This is only one example. Article 6 has provisions for 

revoking an electronic mass media company’s license in the 

event of “abusing the free activities of television and radio 

broadcasting organizations.” “Showing gratuitous violence” 

is mentioned among other items of possible abuse. In this 

connection, the borders of validity and groundlessness are 

unclear and undetermined and the term “violence” is not 

explained in the law.

The discontent actively expressed by the community, 

including media organizations and NGOs, forced President 

Bakiev to sign the law with a provision to make corrections 

and revisions “taking into account the community’s 

opinion.” The Ministry of Culture and Information and the 

Ministry of Justice is obliged to work out new corrections 

and revisions and it has invited key experts from the media 

to do so. However, so far in 2009, there have been no 

proposals for changes and additions. Because of this, the 

Law on Television and Radio Broadcasting is in force but 

television and radio companies are in no hurry to implement 

the law’s requirements. 

The director of Osh Television asked the Constitutional 

Court of the Kyrgyz Republic to cancel the discriminatory 

provisions in Article 20 of the Law on Television that forces 

an obligatory 50 percent of broadcasts to be in the official 

language. However, the case was rejected. In all fairness, 

some positive standards set by the new law should be 

mentioned, such as the legal requirement to work out 

editorial policies for the mass media and the establishment of 

a supervisory board.

In general, however, according to panel participants, the 

new law is a symptom of the approaching toughening of 

the authorities’ relationship to the mass media, although the 

Kyrgyz media legislation still remains the most liberal in the 

region. According to the media ombudsman Ilim Karypbekov, 

“There are adequate legal standards and mechanisms for 

protecting freedom of speech but their implementation in 

practice is complicated. The valuation approach by judges 

and other media businesses makes it possible to apply a wide 

variety of sanctions and punishments. As a result, courts make 

decisions to collect amounts varying from one to several 

million soms.”

Besides the new law on television and radio broadcasting, 

there are a number of special laws in the media sector 

that have to provide freedom of speech in the country, 

including: The Law of the Kyrgyz Republic on the Mass 

Media issued on May 8th 1993, the Law on Guarantees and 

Freedom of Access to Information, the Law on Access to 

Information that Belongs to Government Structures and Local 

Objective 1: Freedom of Speech

Kyrgyzstan Objective Score: 2.02

The most important principle for protecting freedom of 

speech, namely, prohibiting censorship, was omitted from 

the new version of the Constitution of the Kyrgyz Republic 

issued in October 2007. Experts said the consequences would 

be felt quickly and on June 3, 2008 President Bakiev signed 

a television and radio broadcasting law that was rashly 

approved by the country’s Parliament on April 24. According 

to experts, the law questioned the existence of television 

companies in the country on the eve of transferring to digital 

broadcasting. The law forces some of them to re-broadcast 

Russian and Kazakh television and radio companies or they 

will be shut down because the law’s requirements cannot 

be practically adhered to by all the electronic mass media. 

Article 8 of this law provides that over one half of total 

broadcasting time should be in the official language for every 

television and radio organization in the country. It also states 

that at least 50 percent of broadcasts should be of their own 

production and, at least 60 percent should be nationally 

produced. Khalilzhan Khudaiberdiev, director of the Osh 

Television and Radio Company, said that “this condition is 

difficult to implement, as such volumes of audio and visual 

output do not exist. I have only 42 hours of programs in the 

state language in the company. We will exhaust the entire 

collection in four days and then we will have to repeat it 

to adhere to the law.” Only the National Television and 

Radio Company Government channel and the channels that 

can make large investments can meet these conditions. For 

regional television and radio companies, this law could kill 

them off, considering the media market and the limited 

possibilities and sources to develop this market.

Andre Miasarov of the Mass Media Support Center said, “The 

new version of the Constitution does not prohibit censorship, 

as it would break the fundamental principle - to not approve 

laws limiting freedom of speech. As a result, the Law on 

Television and Radio Broadcasting was approved; writs worth 

millions have been issued against the printed mass media; 

the chief-editor of the Alibi newspaper has been detained 

and other things have happened.” Besides the crippling terms 

for television companies the law has become a milestone in 

strengthening authoritarian powers. According to Article 11 

of the Law on Television and Radio Broadcasting, the Law on 

the National Television and Radio Broadcasting Corporation 

(NTRBC) has been abolished as it contained a mechanism for 

civil control of television. It assumed the NTRBC would be 

granted the status of public television but the new law buried 

the idea of independent public television in Kyrgyzstan. 

According to media experts, the law is dangerously vague 



MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2009234

allowing preliminary concordance but this article, in fact, 

has introduced censorship when taking into consideration 

our political situation. Basically, concordance and review are 

undoubtedly different things.”

In spite of the laws limiting access to information being 

strengthened, it is still possible to gain access in practice 

through the courts. In particular, the Media Representative 

Institute won more than 10 court cases forcing officials to 

grant access to information. Expanding access to information 

is also the task of a series of human rights activists and 

their organizations. The leader of the Chui Area Local 

Self-government, Ayil Okmotu, was fined in 2008 after 

human rights activist Maxim Kuleshov took him to court 

for not providing information according to the Law of the 

Kyrgyz Republic, on Access to Information that Belongs to 

Government Structures and Local Self-governments in the 

Kyrgyz Republic.

The panelists’ assessments of this issue were divided. 

Some think the situation with licensing has been poor for 

many years and last year changed nothing. Others think 

the Law on Television and Radio Broadcasting introduced 

additional difficulties into an already non-transparent and 

non-systematic process, making it worse. Television and radio 

companies will have to get three licenses each covering 

broadcasting, content and production but there is no 

provision in the law as to who will issue these licenses and 

to whom. At the end of the year, there was a meeting of the 

licensing committee and a number of companies received 

their frequencies. Ernis Mamyrkanov, a panelist involved in 

the process that distributes frequencies, said that there is no 

clear information on available frequencies, the number of 

applicants who are waiting for frequencies, or how long they 

should wait and the criteria for decision-making. Panelists 

noted that a number of television and radio companies 

have not been able to get frequencies for many years (for 

example, Europe Plus has already been on the waiting list 

for eight years), whereas some newly formed television 

and radio companies get them with no delay. Two Chinese 

television channels received digital frequencies and the 

right to broadcast countrywide in 2008 and E1TR received 

30 frequencies at once last year. Kubat Otorbaev of Azattyk 

Media affirms that the licensing process is not transparent in 

Kyrgyzstan. Neither ordinary people nor interested parties 

including journalists are told how and when licenses for 

frequencies are issued. Some companies and people receive 

the right to frequencies immediately, whilst others have been 

waiting for years. For example, Almaz Naryn Radio in Naryn 

Province has been asking for a frequency in the At-Bashy, 

Ak-Talin, and Kochkor areas for a long time but so far 

without success.”

Self-Governments in the Kyrgyz Republic (both documents 

were issued on December 28th 2006), the Law on Protecting 

State Secrets approved on April 14th 1994, the Resolution 

of the Plenary Session of the Supreme Court of the Kyrgyz 

Republic approved on December 5th 2003, the Court Practices 

to Resolve Disputes on Protecting Honor, Dignity, and 

Business Reputation among others. 

Members of Parliament (MPs), government officials and 

civil society representatives have been seriously involved 

in revising and improving the media legislation. One MP 

has been busy trying to elaborate and submit a draft law 

that would allow the state to regulate the Internet, as this 

information zone is free from government intervention. Draft 

laws are being created on publishing activities and the new 

publication of the Law on the Mass Media is currently being 

written, but they have not yet come to fruition. Panelist 

Marat Tokoev noted, “Previously, the authorities fought 

the mass media without changing the legislation but they 

now understand that they should change the rules to suit 

themselves. A striking example of this includes a new law on 

Television and Radio Broadcasting, as well as their attempts 

to include the Internet to the mass media sector. As a result, 

the quality of the media legislation has drastically reduced.” 

Alexander Kulinskiy of the Press Complaints Commission 

says that “in fact, Article 41\1 of the Law on Television 

and Radio Broadcasting introduces censorship of television 

because it says that the person who submits information 

has a right to watch or listen to a broadcast before it 

is broadcast. Previously, the legislation had a provision 

Legal and social norms protect and promote  
free speech and access to public information.

FREE-SPEECH INDICATORS:

>	 Legal and social protections of free speech exist and are enforced.

>	 Licensing of broadcast media is fair, competitive, and apolitical.

>	 Market entry and tax structure for media are fair and 
comparable to other industries.

>	 Crimes against journalists or media outlets are prosecuted 
vigorously, but occurrences of such crimes are rare.

>	 State or public media do not receive preferential legal treatment, 
and law guarantees editorial independence.

>	 Libel is a civil law issue; public officials are held to higher 
standards, and offended parties must prove falsity and malice.

>	 Public information is easily accessible; right of access to 
information is equally enforced for all media and journalists.

>	 Media outlets have unrestricted access to information; this is 
equally enforced for all media and journalists.

>	 Entry into the journalism profession is free, and government 
imposes no licensing, restrictions, or special rights for journalists.



235Kyrgyzstan

There have been an increasing number of cases of violence 

against journalists recently. This trend has been noted in 

the reports of a number of international organizations. 

In February 2008, Human Rights Watch, the Committee to 

Protect Journalists, and Freedom House expressed their fears 

regarding the human rights situation in Central Asia generally 

and in Kyrgyzstan in particular. In the freedom rating of 

the mass media compiled by Reporters without Borders, 

Kyrgyzstan is in 110th place, whereas Tajikistan is 115th, 

Kazakhstan is 125th and Uzbekistan is 160th.

International organizations have noticed a rise in the cases of 

intimidation of the mass media “working in an atmosphere 

of increased persecution by the authorities, violence and 

lawlessness,” the report of the Committee to Protect 

Journalists2 reports. The past year was relatively calm and 

peaceful. There was no mass picketing, meetings, or other 

forms of disorder such as in the preceding year when many 

journalists were attacked by crowds, the armed forces and 

policemen. Nevertheless, the panelists noted that journalists 

were still being attacked. During panel discussions, five cases 

were reported of journalists being attacked and beaten, 

mainly by government officials. A. Kulinskiy said that while 

filming a fire at the Dordoi Market a television reporter from 

the Mir (World/Peace) Company was beaten up by some 

people in the presence of the Minister of Interior Affairs 

who showed no interest in what happened. To be fair, there 

are no reliable statistics on crimes against journalists in the 

country, nor have any media monitored the situation in 2008 

or registered crimes against journalists.

The Bishkek Press Club (BPC) and Journalists Public Association 

has drawn up training manuals on how journalists should act 

in critical situations, taking into consideration the difficulties 

of the journalist’s profession for whom mass disorder, 

meetings and other events are their workplace. 

Investigations into crimes against journalists are delayed 

for years and, as a rule, society never hears details of such 

crimes. For example, there is still no information about the 

results of the investigation into the murder of the journalist 

Alisher Saipov. The general public, as a rule, are indifferent 

to such crimes.

There have been a lot of court cases involving the mass 

media where the government has been trying to increase its 

influence in the policy of non-government and independent 

publications. Private and government mass media do not 

have equal rights. To be more exact, there is inequality 

between mass media outlets that support the government 

and those that do not. Those “friendly” towards the 

2 G. Toralieva. Mass Media Development in Kyrgyzstan—trends in 2008 
\\ www.bpc.kg 22.09.2008

To some the situation with frequency distribution is similar to 

shuffling a deck of cards. In particular, a digital frequency was 

given away in 2008 in Kyzyl-Kiya, Batken Region, but OshTV 

had already been broadcasting on this 23rd frequency for 

10 years. Naturally, OshTV started experiencing interference 

and as a result of the Company’s application to the National 

Communications Agency, an official response was received 

that the new transmitter was temporarily disconnected 

on the 23rd frequency and aerials would be re-directed. 

The Director of OshTV, Khalilzhan Khudaiberdiev, stressed, 

“Nowhere else in the world would not only the same 

frequency but also adjacent channels be given away, as this 

breaks elementary technical regulations. In the meantime, 

three years ago the Mass Media Association in partnership 

with the Communications Agency drew up draft competitive 

conditions for giving away frequencies. The fate of this 

project is so far undecided.” 

However, Ilim Karypbekov noted that as no media outlet 

applied to the Media Representative Institute for support 

there were no court proceedings on issues related to the 

non-transparent and non-objective distribution of frequencies. 

In general, the law covering licensing has not been developed 

and this is alarming due to the forthcoming transition to 

digital broadcasting by 2014. Who will own the digital 

frequencies and who will distribute them and how will this be 

done? These and other questions should be solved urgently.

In October 2008, a new Tax Code came into force. The media 

sector still has no inherent benefits compared to other types 

of businesses.1 Yet the tax system has become even more 

advantageous to the mass media than before, as the tax on 

advertising was abolished and some other types of taxation 

have been reduced. According to the panelists, conditions for 

entering the media market are still unequal. Socio-political 

publications cannot be registered in the Ministry of 

Justice for various reasons and people attempting to set 

up electronic mass media outlets cannot get a frequency 

or license. Kulinskiy testified that he personally could not 

register his newspaper in the summer of 2008 and 60 other 

people who submitted their documents to register at the 

same time were refused. 

Also, there is no equality in the process and conditions for 

functioning mass media as legal entities. The mass media 

are vulnerable to censorship and dependent on distribution 

channels that are concentrated in the state’s hands. Only 

completely commercial media outlets that do not touch 

socio-political problems or the mass media affiliated to key 

power structures and groups can become efficient businesses.

1 Tax advantages and preferences cannot be applied in favor of state 
producers under the Facilitating Protocol signed on joining the WTO



MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2009236

The state provides variable access to information for various 

outlets. Opposition and other “unfriendly” mass media do 

not get information or they get it late. If the president or 

prime minister go on business trips they usually take two 

or three journalists with them. The list invariably includes 

Channel 5 and NTRBC and if Channel 5 invites MPs to its 

broadcast, the Press Service of the President’s Administration 

will provide a hero’s welcome. 

In autumn 2008, a law on social partnership was approved, 

and most likely, the mass media will receive investments from 

this initiative in the near future. The majority of the media 

community is certain that competition for getting social 

orders will become a way of pressuring non-governmental 

outlets and giving further preferential treatment to 

government ones.

According to criminal case statistics, journalists’ accusations of 

libel were not often considered in court in 2008. The panelists 

noted isolated instances when journalists were charged under 

such articles, as “libel” and “insulting honor and dignity,” but 

in all cases journalists “had a lucky escape.” 

The conditions changed dramatically in well-publicized cases 

against the mass media, such as those against the De-facto 

and Alibi newspapers. Cholpon Orozobekova, the Chief Editor 

of the De-facto opposition newspaper, was charged under the 

Criminal Code for “Deliberately Spreading False Information.” 

Her office was searched and a criminal case filed. The chief 

editor of the Alibi newspaper was imprisoned for a day “for 

not implementing a court’s decision.” Media experts clarified 

that unlike the Criminal Code’s articles on libel and insulting 

honor and dignity, under civil law only the courts can order 

searches and other procedures. Such articles as “deliberately 

spreading false information” and “not implementing court 

decisions” fall under civil law. They empower investigators 

and the police to independently decide on searching a house, 

building, office etc. At present, the criminal case against 

Orozbekova is in abeyance because she has disappeared and 

is being sought as a criminal.

Panelists noted with alarm that the pressure on courts to 

apply the precedents of the above-mentioned Articles of 

the Criminal Code could be disastrous and the beginning 

of the end of the freedom of speech in Kyrgyzstan. Panelist 

Uson Kasybekov, an independent journalist, noted that “the 

whole problem stems from the fact that the presumption of 

innocence only applies in theory and in practice an accused 

should prove his or her innocence and the investigating 

agencies don’t have to prove the guilt of the accused.”

In July 2008, revisions to the Administrative Code that 

strengthened the right of access to socially significant 

information were approved. However, practice lags seriously 

government include not only all government mass media 

like SK, KT, and NTRBC, but also a number of private mass 

media affiliated with the authorities including Channel 5, 

the Vecherniy Bishkek and MSN newspapers and others. The 

inequality in the system is in the form of built in preferences 

to the “friendly” mass media. Panelist Antonina Blindina of 

the Chuiskie Novosti newspaper goes as far to say, “I have a 

feeling that the state has a policy to destroy all newspaper 

editorial offices in spite of the fact they are government ones. 

The mass media in the regions are suffering.”

The tradition of compulsory subscriptions still favors the 

government-supported newspapers and the government 

takes an active role in skewing advertisements towards these 

outlets. For example, all official institutions in society make 

their announcements and advertise in Slovo Kyrgyzstan and 

Kyrgyz Tuusu. Vecherniy Bishkek has been proclaimed a 

publication that has a “natural monopoly on advertising.”

The budget grants reliable subsidies to a number of 

“friendly” government mass media outlets. Although at least 

a third of the government outlets break the budget laws and 

editors speak of their distress, nevertheless, budget funds are 

their basic revenue. In 2008, for example, a mobile satellite 

television station was bought for the National Television 

and Radio Broadcasting Corporation for over $500,000 from 

non-budget funds of the Government of the Kyrgyz Republic, 

while the majority of the regional mass media remained at 

the mercy of local authorities that are not going to financially 

support these mass media.3 As a result, the majority of the 

regional mass media “have one foot in the grave.” Panelist 

Khalilzhan Khudaiberdiev said, “The law contains double 

standards. NTRBC is in an exclusive legal position. This TV 

channel is subsidized from our taxes but we cannot elect our 

representatives onto the supervisory board. We have no other 

ways to influence them, although we pay for the NTRBC as 

we do the army, police and so on. Discriminatory competitive 

conditions exist due to our taxes.” 

Tax levels also vary according to how close the mass media 

outlets are to the government. Government mass media 

outlets are exempt from a whole range of taxes including 

road and emergencies taxes. They pay less VAT due to the fact 

that pulling money from one government organization to 

another one is an irrational waste of funds. The majority of 

the private mass media, naturally, have no such indulgences. 

3 All regional TV and Radio Broadcasting companies owe huge sums 
of money to power companies and communal services and don’t 
pay their employees their salaries every month and don’t have any 
way of updating let alone repairing outdated equipment. In 2008 
they, complete with their outstanding debts, were transferred to 
the balance sheet of the Communications Ministry. Most regional 
newspapers have long since given up any hope of getting any money 
from the budget although they are completely enslaved politically



237Kyrgyzstan

still unlimited. There are no minimum standards that would 

limit recruits to the profession. It is no coincidence that 

businessmen who have started making profits in another 

business often risk opening a media business, usually a 

newspaper. Dozens of newspapers appear and disappear 

every year because the people who start them have no skills 

or even a clear imagination of a media business. In experts’ 

opinions, printed publications dominate new mass media.

Objective 2: Professional Journalism

Kyrgyzstan Objective Score: 1.81

The overwhelming majority of the mass media never try to 

give objective and balanced coverage of events. Panelist 

Antonina Blindina said, “Reporters never check information. I 

have some employees on my newspaper who can distort any 

facts. Thank God, I usually manage to spot these mistakes 

but there are exceptions and the newspaper sometimes 

publishes unchecked information. This is typical of all 

newspapers. Journalists don’t bother to even find out and 

clarify family names.” The only exception panelists could 

mention that met international standards was the Bishkek 

Press Club. It always gives every point of view on a problem 

and uses experts in their relevant sectors. The AkiPress news 

agency was also well recommended. 

According to data from Alexander Kulinskiy, the Chair of the 

Press Complaints Commission, it received 74 complaints in 

2008, of which six concerned poor coverage of events. That 

number would be higher but conflicts are often resolved 

internally between the parties before a formal complaint 

is made. An example of a complaint against the De-facto 

newspaper is as follows: journalist Leila Saralaeva accused the 

newspaper of plagiarism because it translated her interview 

with an opposition politician and made no reference to 

the author and source when it was published as an original 

article. Another example was when a well-known singer 

and MP I. Zhunusov, the ex-Deputy Prime Minister and 

ex-MP E. Ibraimova tried to lodge a complaint against this 

newspaper. The De-facto newspaper stated that the state 

official had received illegal revenue because she did not quit 

an international project and was still getting a salary there. 

When Ibraimova produced documents refuting this claim 

the newspaper did not think it was necessary to apologize. 

This shows that even threats of criminal and administrative 

punishments do not frighten many mass media outlets and 

journalists. So-called opposition mass media paint events in 

a negative light while government mass media and those 

affiliated with the authorities and the first family paint them 

in a positive light. 

behind the legislation. Journalists noticed a worsening in this 

sector because even traditionally “transparent” government 

structures like the Parliament have become more closed. 

In spite of the fact that every agency has a press service, 

journalists cannot always obtain information. The president 

did not give any public interviews to national or foreign mass 

media outlets; the speaker of parliament was also inaccessible 

for the mass media and the mayor of Bishkek only talked to 

an NBT journalist. Media experts noted that the president 

warned ministers not to speak frankly to the mass media 

but instead should get permission from the prime minister 

in each specific case. The story of the “sickness-death” of the 

country’s president in March 2008 after he left the country for 

more than a month was the most outstanding consequence 

of the lack of access to information.

The struggle to provide a guaranteed access to information 

law is being waged by civil society representatives. A number 

of NGOs took the Ministry of Education to court to demand 

information on a project being implemented under a grant 

from an international organization. The human rights activist 

M. Kuleshov sued the leader of the local self-government in 

the Chui Regional Court and the court fined the government 

official for not providing information. Several NGOs sued the 

Ak-Zhol Parliamentary Group, as it does not allow the public 

to be present at its sessions. As the political party is not a 

government structure, the court refused to oblige the MPs 

to be transparent. There was only one successful instance in 

court of the mass media getting access to information and 

this was by the Vzglyad newspaper. Journalists have not yet 

taken up this struggle however. In general, journalists are 

passive and argue they do not have enough time for this and 

as yet have no plans to do so.

Panelists feel that access to foreign information can be 

considered free. Television channels, such as Channel 5, 

NTRBC, and E1TR use news from Reuters, BBC, and Euronews. 

However, there have been some setbacks and reductions 

in foreign sources. The contract concluded by Azattyl 

Radio with the National Television and Radio Broadcasting 

Corporation was broken, as the government television 

channel stopped broadcasting Azattyk radio and closed down 

television broadcasts of the Azattyk-Media Kyrgyz Bureau. 

Applications by the local bureau’s leaders and Azattyk Radio 

representatives (in The Czech Republic) and the Board of 

Directors of Radio and Television Broadcast Managers (US 

Government Department) to the state’s leaders and the 

National Television and Radio Broadcasting Corporation had 

no affect and since autumn 2008, Azattyk’s radio broadcasts 

ceased on national radio and television.

There have been no changes in this sector and none are 

expected in future. Entry to the journalist’s profession is 



MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2009238

as the newspaper has been struggling for the rights of all 

population groups. When publishing information about a 

murdered person from Poland, the newspaper suggested the 

person’s “alternative sexual orientation” was the reason he 

was murdered.”

Censorship and self-censorship have become a fact of life for 

the overwhelming majority of outlets. Antonina Blindina, the 

editor of the Chui Izvestia government newspaper and For 

You private newspaper quoted an example, “Our newspaper 

has started making digests of publications from the most 

popular newspapers in Kyrgyz. We were sure it was important 

in the political sense so that the Russian-speaking population 

was informed about all key discussions in the country. Readers 

immediately responded enthusiastically that this column was 

called for but after the first two issues of the digest we were 

invited to the court to frighten us; after the third issue we 

were notified by phone when they asked us directly, “Why do 

you need this?” So we closed this column. I have to pay my 15 

employees and I have a family. As a result, our readers have 

been cut off from discussions conducted in Kyrgyz.” 

Television workers are experiencing special difficulties in this 

area and whereas the printed media still reflect a wide range 

of political bias this is not so in the television format. Many 

journalists agree to self-censorship when they invite guests 

to their studios who are more or less loyal to the authorities 

just to get them to agree to be interviewed, thus concealing 

various critical information. As the list of prohibited subjects 

is more or less clear to everyone, journalists have to go 

navigate these reefs and mention nothing that is prohibited. 

The media representative Ilim Karypbekov noted that the 

fact that there are several Articles in the Criminal Code of 

the Kyrgyz Republic designed especially for the criminal 

The unsigned trilateral contract between US-based National 

Democratic Institute (NDI), the OSCE Mission in Bishkek, and 

NTRBC, under which some television channels were obliged 

to broadcast a socio-political program made with support 

from international organizations, shows that covering events 

in a good light has become the norm. In the same way, 

the trilateral contract between NDI, OSCE, and NTRBC on 

re-broadcasting radio and television broadcasts of Azattyk 

Radio was cancelled unilaterally. There was speculation about 

why this contract was cancelled, but experts think the real 

problem was that foreign mass media representatives wanted 

to cover political issues in a manner that is not beneficial for 

the authorities. 

There are some in the mass media that do not hide the 

corrupt character of newspapers or programs. Tribuna 

newspaper makes its pages available to all who want and 

can buy them. There are even cases where dirt has been 

spread about a specific politician or public figure and the 

compromised man can “buy” the next issue of this newspaper 

to show himself to be an ideal politician or publish 

discrediting information about his opponents.

No journalists adhere to ethical standards. Journalists 

have neither special training4 nor the tools to regulate 

the situation in the media community. The coverage from 

journalists and outlets of the August 2008 airplane crash, 

when scores of children and adults perished or were injured, 

was a clear example of the lack of journalists’ ethical 

standards. No journalists thought it was wrong to force 

interviews with relatives of the deceased immediately after 

bodies had been identified. A journalist from the NTRBC, 

who was standing near the airplane’s fragments with a 

semi-burnt security instruction card, said ironically that none 

of the passengers had followed these instructions. Another 

significant fact is that bitter quarrels take place between 

colleagues of outlets with different political orientations. The 

Beliy Parohod Internet publication, Agym newspaper and 

others are especially abusive. Publication of compromising 

photos and collages that insult human dignity have become 

the norm in Kyrgyz journalism. Panelist Alexander Kulinskiy 

comments on this: “The MK in Kyrgyzstan newspaper recently 

printed on its first page that an infant died because of a 

power blackout in a maternity hospital but there was no 

mention of the infant in the article. The Delo # newspaper 

always states that the sun shines equally on everybody, 

4 Only in 2008 has a small special course on journalists’ ethics been 
included in the curricula of Journalist Faculties. This course doesn’t use 
special material but an existing Russian textbook. In 2008 under the 
auspices of the Press Complaints Commission methodological material 
was written on journalists’ ethics, which will be disseminated and 
available to all Higher Education Institutions 

Journalism meets professional  
standards of quality.

PROFESSIONAL JOURNALISM INDICATORS:

>	 Reporting is fair, objective, and well sourced.

>	 Journalists follow recognized and accepted ethical standards.

>	 Journalists and editors do not practice self-censorship.

>	 Journalists cover key events and issues.

>	 Pay levels for journalists and other media professionals are 
sufficiently high to discourage corruption.

>	 Entertainment programming does not eclipse news and 
information programming.

>	 Technical facilities and equipment for gathering, producing, 
and distributing news are modern and efficient.

>	 Quality niche reporting and programming exists (investigative, 
economics/business, local, political).



239Kyrgyzstan

only cultural events that take place with the permission and 

support of the authorities.

Panelists were divided regarding the term “corruption” as 

applied to the journalist’s profession. Some experts think 

journalists produce media products to order but this is not 

corruption because journalists have neither the power nor 

freedom to choose. Other experts recognize that the symbolic 

power of media coverage means that all cases of abuse to 

gain personal benefit by journalists is considered corruption. 

However, both groups of experts agreed that articles written 

to order, extortions by journalists and taking bribes is normal 

practice among almost all of the mass media. For some, 

articles to order are the main source of income. Columns 

in newspapers and air time on television are sold both by 

mass media bosses and every journalist within the limits of 

his or her “competence.” Thus, when earning KGS 2,000 to 

KGS 2,500 ($55 to $70) per month on national television, 

journalists have been appearing on certain broadcasts for 

years and do not want to look for better paid work. As a 

rule, such journalists are not poor. Panelists quoted examples 

of especially corrupt outlets, such as the Sary Ozon Regional 

Television Company and Tagdyr on NTRBC. 

In general, journalists’ corruptibility and low salaries are 

inextricably linked. Journalists’ salaries depend on who owns 

their outlet and their regional and national status. Regional 

outlets are really struggling. Panelists quoted the example 

of several weekly newspapers published by the journalist 

E. Sadybaev. He is the founder and owner of these outlets, 

and does everything himself. It is practically impossible to 

hire workers because these publications may only generate 

KGS 1,000 per month and naturally, good specialists would 

not agree to such a salary. The average salary for a regional 

newspaper journalist or reporter is KGS 1,500 to KGS 3,000 

per month. The only strategy for regional journalists is to 

work for several outlets at once. It is clear that this situation 

will become permanent without drastic change. 

In the capital city’s mass media, salaries are higher at KGS 

6,000 to KGS 10,000 per month. However a number of elite 

journalists get much more, KGS 25,000 and up, working for 

a number of private and even government outlets. Many 

private outlets have false accounts to avoid taxes on large 

earnings. In this connection, journalists think neither of 

the negative influence of such hidden revenues on future 

pensions nor the government’s interest in filling its coffers.

The tendency to commercialize the mass media continued in 

2008. With increasing pressure from the authorities the free 

mass media companies prefer not to touch public-political 

subjects and choose to develop entertainment content 

instead. The most popular newspaper is Super Info, has a 

daily circulation of 82,000 followed by similar newspapers 

prosecution of journalists shows objective reasons why 

self-censorship exists.

Determining the social significance of events varies depending 

on the ownership of the outlet and the closeness to the 

authorities or opposition. All government television channels, 

as a rule, talk of the routine work of the government at the 

highest level. As part of a UNDP project in 2008 showed, 

over 90 percent of all those shown as news-makers are the 

President of the country, the Prime Minister and MPs. Local 

authorities appear less frequently and ordinary people are 

not key subjects in the news at all. Coverage of opposition 

leaders is taboo in the government mass media. For example, 

Kubat Otorbaev, the director of Azattyk Media states that 

showing such opposition politicians, such as O. Tekebaev 

on the Inconvenient Questions Program, was the reason 

why the NTRBC of the Kyrgyz Republic refused to meet its 

contractual obligations. There is a whole list of subjects that 

government media and media affiliated with the authorities 

are prohibited from covering, including family affairs of state 

leaders, sources of money and businesses of key politicians, 

and so on. Kubat Otorbaev said that “overall there is a trend 

that many mass media are avoiding critical subjects due to 

censorship and are turning into so-called “yellow” press. 

Analytical broadcasts, such as Betme Bet, Yngaysyz Suroolop, 

21st Studio, Koz Karash, Epicenter, Kungoi Teskey, and Kyrgyz 

Okmotundo broadcast by the National Television and Radio 

Company ceased in 2008, although the Company broadcasts 

countrywide.” The trend to conceal certain political and 

economic subjects is aided by the lack of attention to the 

everyday lives of ordinary people. This has made the coverage 

of the government mass media and those affiliated with 

the authorities far removed from the reality of the everyday 

situation in Kyrgyzstan. The opposition mass media does 

just the same but with the focus on opposition leaders and 

organizations and criticizing those in power. Ordinary people 

and events from their lives are ignored here if they don’t 

protest against state policy. 

Panelist Marat Tokoev said, “The Agym newspaper greatly 

influenced the development of the mass media in Kyrgyz. The 

gutter press style of completely ignoring ethics and morals 

is very effective commercially and this style and approach is 

all the rage in Kyrgyz media, the only exception being the 

Zaman-Kyrgyzstan newspaper. In regards to using experts’ 

opinions, I will become an “omnivorous” media expert as 

soon as the mass media ask me to comment on issues of 

management, professional ethics, and human rights issues.” 

There is some cultural mass media coverage in the languages 

of ethnic minorities but the press in ethnic languages is 

forbidden from socio-political coverage. As a result, they do 

not cover actual problems in their Diasporas’ lives and cover 



MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2009240

resulted in many regional broadcasting transmitters being out 

of service. The amount of damaged equipment has increased, 

transmitters and microwave-link equipment have stopped 

working and diesel generators require frequent maintenance 

and replacement.

Meanwhile, the need to equip the television companies 

with modern digital equipment is increasing since the target 

date for the country’s transition to digital broadcasting in 

2014 is not far off. The problem is not only in the lack of 

legislation covering the mass media, but also the absence 

of funds for the medium-term development of the mass 

media. For example, the state mass media can barely get 

enough funds for essential needs from the State Budget—

salaries and taxes. Items such as travel expenses, vehicles and 

repair of equipment are not provided for in the Budget, let 

alone technological development and purchasing materials. 

Interestingly, the State has run a pilot project in Batken 

Province introducing digital television. As a result, only a 

few residents of Batken Province with modern televisions 

can watch the local digital television. Two other southern 

provinces, Jalalabat and Osh, are next in line. However, 

the National Agency for Communications and the Ministry 

of Culture and Information have no strategic plan for 

step-by-step television digitization.

Specialized journalism has been struggling to come into 

existence. Recently some initiatives and attempts have been 

made regarding training, specializing in and creating special 

media products. The Akipress news agency has started to 

develop a supplement—a magazine about health - along 

with some business content. Yet most attempts have ended in 

failure. For example, the magazine ARTiSHOK was published 

only twice and the BiStyle magazine appeared only once. 

There is only one commercially profitable specialized journal, 

the Obustroistvo I remont DIY magazine, which has found its 

place in the mass media market.

The vehicle press has experienced a moderate upturn 

but previously developed types of journalism, such as 

parliamentary journalism, are gradually dying and there has 

been no real progress in business journalism either.

In 2008 several organizations started teaching special 

journalism: the Mass Media Support Centre ran a training 

course called “Mass Media Management Laboratory”; the 

Soros-Kyrgyzstan Fund continued teaching investigative 

journalism; the Journalists NGO organized seminars to 

highlight the problem of terrorism and extremism; the 

Bishkek Press Club organized a school of journalism providing 

a number of specialized courses, including economic and 

gender journalism.

that cover mainly entertainment. Entertainment content is 

rapidly replacing socio-political content on public television 

and according to Ilim Karypbekov, this is also an indicator of 

self-censorship in the mass media.

In 2008 entertainment products of the Ibarat literary and 

musical studio alone made up about 40 percent of total 

broadcasting on NTRC. If similar programs produced by other 

studios and newspapers are included, they account for more 

than half of all broadcasts.

Panelist Ilim Karypbekov describes the situation of radio 

stations: “In regard to radio stations, I know of none with 

a socio-political direction with the exception of BBC and 

Azattyk. Musical content is safer and convenient for the 

authorities and satisfies certain tastes of the audience.” 

At the same time, in the pre-election period even purely 

entertainment-focused outlets cover news. It is symbolic that 

at the end of 2007 before the parliamentary elections, Kylych 

Sultanov the owner of the Super Info, was recruited by the 

well-known politician Tursunbai Bakir uulu and entered in the 

party list as the second candidate. Since then Super Info has 

gradually been increasing its news content.

According to panelists, the mass media are decades behind 

in technical terms. Most printed publications have a 

single computer and regional newspapers rarely have any 

functioning equipment. They are still doing everything by 

hand in notebooks, as they have no modern voice recorders 

and lack funds to develop Internet versions of their media 

products.

Printing technology has made a big step forward since an 

independent printing press was set up in the Mass Media 

Support Centre five years ago. The state printing house 

was forced to compete and to significantly upgrade their 

equipment. However, in spite of constant attempts to update 

and modernize printing facilities, everything is still technically 

at least twenty years behind, said A. Miasarov the Director 

General of the Mass Media Support Centre. 

The situation with television companies is even direr. 

Even the largest one, the National Television and Radio 

Broadcasting Corporation, possesses only five MPEG and 

seven DVCam cameras while the daily content produced is 

8-9 hours; the majority of private and regional companies use 

semi-professional and amateur equipment. Few mass media 

companies buy licensed software and NTRC KR, for example, 

cannot even use the News Factory program, which requires a 

Windows licensed package.

Many television and radio broadcasting companies are 

seriously affected by the irregular electricity supply and, 

according to H. Hudayberdiev and A. Blindina, this has 



241Kyrgyzstan

appeals to the Government and Kyrgyztelecom the website 

was unblocked.” 

Because all print and electronic mass media have traditionally 

used the Internet, coverage is broader than the number 

of Internet users. This was the underlying reason for the 

appearance of the news block in Kyrgyz on the website of 

the popular Azattyk Media, www.azattyk.kg. Thus, although 

it has lost a large audience on national television and radio, 

Azattyk media reaches an audience through its news being 

reprinted in local newspapers.

The state mass media do not edit political news 

independently and are very dependent on the ‘agenda’ 

set by the political elite. E1TR Public TV airs no unbiased 

public-political information reflecting key events and no 

significant non-political public content. Moreover, the 

broadcast content is barren of any social importance (there 

is no educational content or programs in the languages 

of ethnic minorities). None of the state mass media meet 

international standards of journalism.

The following news agencies are currently operating in the 

country: Kabar (public), Akipress, 24kg, and Zamandash press. 

The www.azattyk.kg website also acts as a news agency 

providing information for free, while the website of the 

Bishkek Press Club is the most popular as a source of material 

for other mass media (www.bpc.kg).

Most panelists noted problems in the work of each of 

the news agencies. The Kabar public news agency focuses 

exclusively on official information and material is not very 

professionally presented. The 24kg agency often provides 

Objective 3: Plurality of News

Kyrgyzstan Objective Score: 2.25

In 2008, the prices of print media increased and that led, on 

the one hand, to the collapse of foreign (mainly Kazakh and 

Russian) newspapers and magazines and on the other hand to 

fewer mass media products in the regions. Panelist Miasarov 

Andrew said that “The prices of print products do not 

correspond to the purchasing power of the population and 

this reduces the number of information sources.” One of the 

most important reasons why newspapers cost more was that 

Kyrgyzspochtasy, the Kyrgyz post office that has a monopoly 

in distributing mass media products, raised its prices by 100 

percent. Even the most profitable newspaper, Super Info, had 

to raise its retail price to KGS 13 ($.35). To pay more than KGS 

160 a month for a newspaper is an unaffordable luxury for 

the average village family. It is clear that people will still buy 

the cheapest newspapers, which are mostly local, in order to 

get television program listings and a minimum of local and 

national news. These newspapers, however, are far behind 

those published in the capital as to quality and content. 

Panelist Antonina Blindina highlights further problems with 

Kyrgyzpochtasy: “the Kyrgyzpochtasy State Enterprise refuses 

to deliver newspapers for sale in the regions thus annihilating 

the system of subscription meaning that only local 

newspapers are available in villages, the quality and design 

of which are unfortunately not competitive with newspapers 

published in Bishkek.” 

Internet blogging is just beginning to develop in Kyrgyzstan; 

according to experts, about two hundred bloggers 

continually update their pages. Given that no more than 

10 percent of the population has permanent access to the 

Internet, it is understandable that this type of information 

and communication will not significantly influence the 

development of society for a long time.

On the whole citizens have unrestricted access to domestic 

and foreign mass media. Cost is the only natural constraint. 

In 2008 the Internet Television Project was being prepared, 

but it has not yet been implemented due to the low 

technical parameters; Akipress attempted to develop the 

mobile Internet market, but that project was commercially 

unprofitable because of the very limited demand.

It could be said that a number of websites were repeatedly 

blocked in Kyrgyzstan, but, as the media representative 

Ilim Karypbekov stated, there is no evidence that this has 

knowingly been done by the Government. The Internet is 

still a free zone. Panelist Kubat Otorbaev refutes this claim 

by saying “In 2008 the Kyrgyztelecom blocked access to 

the Azattyk Internet website for more than 20 days. After 

Multiple news sources provide citizens  
with reliable and objective news.

PLURALITY OF NEWS SOURCES INDICATORS:

>	 A plurality of affordable public and private news sources (e.g., 
print, broadcast, Internet) exists.

>	 Citizens’ access to domestic or international media is not 
restricted.

>	 State or public media reflect the views of the entire political 
spectrum, are nonpartisan, and serve the public interest.

>	 Independent news agencies gather and distribute news for print 
and broadcast media.

>	 Independent broadcast media produce their own news programs.

>	 Transparency of media ownership allows consumers to judge 
objectivity of news; media ownership is not concentrated in a 
few conglomerates.

>	 A broad spectrum of social interests are reflected and 
represented in the media, including minority-language 
information sources.



MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2009242

key mass media, including national television, will be a part 

of this private media holding. This will provide an ideological 

basis for re-election of the current President of the Kyrgyz 

Republic.

As already mentioned, neither the public nor the private mass 

media are aimed at producing publicly important information 

content. Even public outlets don’t aim to provide information 

covering the various ethnic and social minorities.

In the south there are private television and radio 

broadcasting companies and newspapers in the Uzbek 

language, the most popular being OshTV, Mezon TV and 

DDD. However, after the introduction of the new Law on 

Television and Radio Broadcasting, this has become more 

risky. If they don’t broadcast at least 50 percent of their own 

media products in Kyrgyz, the State language, they can be 

closed down and the Uzbek speaking audience would be 

deprived of accessible local mass media.

The Government does not consider it necessary to harmonize 

the inter-ethnic situation and no programs in Uzbek are 

produced by the state television channels for the second 

largest ethnic group. This is not the first year there have been 

no news broadcasts in Uzbek on NTRC. However, NTRC is 

the only channel that broadcasts news summaries with sign 

language for the deaf once a day.

Objective 4: Business Management

Kyrgyzstan Objective Score: 1.48

The mass media in Kyrgyzstan are often not recognized as 

businesses and continue to function as ideological tools in 

the struggle for power. As a result, efficient management is 

a very rare event and the mass media are rarely profitable. 

Despite falling sales, the majority of media managers and 

owners still do not plan to employ professional managers 

and marketing specialists. However, the Mass Media Support 

Centre organized a series of seminars and training courses on 

mass media management. 

Other related businesses do not typically work efficiently 

and are generally not profitable. There are just a few are 

successful, such as the independent printing house, which 

not only helps publications improve their packaging and 

re-branding, but also does not increase prices for its services 

throughout the year despite the rising cost of paper and 

plates.

Kyrgyzbasmasoz, which has a monopoly over the distribution 

network, is among the most unprofessional related 

enterprises. No private delivery network can compete with 

unverified and unreliable information and does not cover 

all the key events in the country. The Zamandash Press 

agency is finding its place in the news market as its digests 

of world media reports seem to be the most interesting. 

The Bishkek Press Club presents analytical information, its 

professionalism is remarkable and represents every possible 

point of view on each issue by experts. However, the large 

amount of information and professional standards makes this 

site “inconvenient” both for the public and opposition mass 

media, which present differently-colored but equally biased 

information on events.

Before 2008 virtually all television and radio broadcasting 

companies produced their own news programs, but in 

the past year this practice was gradually discontinued. 

Pyramida ceased using their own content and switched to 

re-broadcasting RenTV programs. Some radio stations don’t 

run news programs at all and just broadcast music.

Consumers do not have access to information about owners 

of the outlets, the existence or lack of media holdings and 

monopolies in the mass media sphere. Rumors are circulating 

among experts about who owns the various outlets and 

which of them are members of conglomerates, but there 

is no actual proof. Panelist Kubat Otorbaev stated, “There 

is a state and family monopoly of TV broadcasting and 

newspapers. Although there is no information on the owners 

of the companies, their names are well-known to the public.” 

A remarkable fact is that every time the Agym newspaper 

publishes a particularly cynical or unethical article, those who 

are considered to be the official owners of the newspaper 

publicly declare they have recently sold it. Yet experts 

believe that the founder and first owner of the newspaper, 

M.M.Eshimkanov, did not sell it until the end of 2008. On the 

other hand, there are allegations about the media outlets 

owned by Alexander Kim, which includes the newspapers VB 

and MSN. Experts believe that the real head of the media 

outlets is a member of the President’s family and currently the 

list includes a number of television and radio broadcasting 

companies, as well as the Lenta advertising agency. The 

Sharshekeev media holding is still functioning and publishes 

14 print publications.

In 2008 media experts gathered quite a lot of evidence that 

the media holdings alleged to be run by the President’s son 

are expanding and there are good grounds to believe that 

by the next elections (in 2009 both pre-term parliamentary 

and the next presidential elections could take place5) all the 

5 The Constitutional Court is currently deciding when the 
next presidential elections will take place, as according to 
the previous version of the Constitution the elections have 
to be held in October 2009, whereas according to the new 
version—in 2010 

 



243Kyrgyzstan

cannot always employ professionals. Selling newspaper 

space and airtime are among the most advanced advertising 

methods and the electronic mass media cannot do this due to 

the lack of ratings surveys.

In the course of the year the leading advertising agency was 

Lenta, whose clients are large and small outlets who are often 

under pressure from the authorities, according to panelists 

Kulinsky and Blindina.

On the whole, in 2008 according to experts, the total 

advertising market did not exceed $5 million, and the spread 

of advertising flows was irregular. The VB newspaper still 

retains its status of an “authorized advertising monopolist.” 

Note that this status has not been awarded to the natural 

monopolist in terms of audience, NTRC KR.

Blindina said, “Advertising agencies are not very active when 

working with the mass media. Most of them set high prices 

for their services: from 30 to 50 percent and in rural areas the 

market is poorly developed.” Panelist Ernis Mamyrkanov of 

the Ministry of Culture and Information said, “In the regions 

the situation with advertising revenues is so pitiful that mass 

media are still at the embryonic stage of development. It can 

be said that regional mass media are owned by information 

fanatics instead of businessmen and the main income sources 

of the mass media are services rendered to local inhabitants 

that could hardly be called advertising revenues and grants 

for upgrading and enlarging the mass media technical base 

are very rare.”

Since the advertising market is small and underdeveloped 

in the regions, the majority of the mass media does not 

expect increased advertising revenue and counts mainly 

on the income from sales. Perhaps only a few outlets can 

the public “monster” since no alternative network has 

national coverage. Small networks cannot compete on 

prices for services but Kyrgyzsbasmasoz does not meet its 

obligations to its clients; newspapers are not delivered on 

time and are delivered irregularly. Kyrgyzbasmasoz often 

becomes a tool the authorities use to combat disagreeable 

mass media.

All television transmitters are the property of the state 

agency the Production Association for Relay Lines, Television, 

and Radio Broadcasting (RPO RMTR), which paradoxically is a 

part of the Kyrgyztelecom Joint Stock Company. All television 

channels have to pay very high fees to RPO RMTR to relay 

signals but the quality is often poor value for the money. For 

many years there have been problems between NTRC KR and 

RPO RMTR because of the poor image quality on the first 

national channel. The national corporation, which has to pay 

most of its budget to relay signals (KGS 180 million, or about 

$5 million, per year), blames RPO RMTR. RPO RMTR does not 

admit its guilt and tries to convince people that the poor 

quality of signals is caused by bad communications lines from 

the television studios to RPO RMTR transmitters. They also 

claim that it is a consequence of incompatible technologies of 

media content production and transmitting.

Among the income sources traditionally attributed to the 

domestic mass media, the volume of advertisements in 

all genres of the mass media fell in 2008. In Kyrgyzstan, 

newspapers losses were 50 percent. On television channel 

NTS advertisements fell by 10 percent and they virtually 

ceased on Mir TV. The advertising revenues of cable television 

companies also fell significantly. As Khudaiberdiev stated, 

even KATEL, a major advertiser, stopped advertising their 

services in the mass media in the south. 

Subscriptions as a source of income are applicable for only 

a few public newspapers, Slovo Kyrgyzstana and Erkin Too, 

since the authorities force all public employees, pensioners 

and beneficiaries to subscribe to them. There has been a 

real decline in earnings compared to the rising costs of 

producing media. That has meant that most outlets have had 

to raise their prices for newspapers, but the resulting fall in 

circulation numbers can become the reason why newspapers 

go bankrupt.

Professional advertising specialists rarely work in the mass 

media. Panelist Kubat Otorbaev explained, “Advertisers work 

mainly with a few mass media monopolists such as NTRC 

and Vecherny Bishkek. If NTRC is a natural monopolist as its 

programs are broadcasted all over Kyrgyzstan, the newspaper 

Vecherny Bishkek is an artificially established monopolist in 

the market owing to the newspaper’s policy of taking the 

official political line of the White House.” Even the largest 

media companies, with special advertising departments, 

Independent media are well-managed 
businesses, allowing editorial independence.

BUSINESS MANAGEMENT INDICATORS:

>	 Media outlets and supporting firms operate as efficient, 
professional, and profit-generating businesses.

>	 Media receive revenue from a multitude of sources.

>	 Advertising agencies and related industries support an 
advertising market.

>	 Advertising revenue as a percentage of total revenue is in line 
with accepted standards at commercial outlets.

>	 Independent media do not receive government subsidies.

>	 Market research is used to formulate strategic plans, enhance 
advertising revenue, and tailor products to the needs and 
interests of audiences.

>	 Broadcast ratings and circulation figures are reliably and 
independently produced.



MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2009244

The situation with market research has changed very little 

in recent years. Panelist Marat Tokoev said, “The field of 

media market research has been virtually untouched. The 

advertising market is not estimated and the mass media 

cannot work with ads and attract other income sources, 

due mainly to not being seen as businesses. The mass media 

serve people’s interests and are a tool to accomplish mainly 

economic and political goals.” There are a number of research 

companies that publish their findings in ratings tables. 

However, no single survey gives its methodology and its basic 

characteristics, such as selection criteria and uncertainties. 

Panelists have no information on subscriptions in market 

research results and the number of outlets using the research 

results to improve their management approach.

While there is a lack of reliable information on ratings 

among the television and radio broadcasting companies, the 

print outlets have problems reliably estimating circulation 

figures, though conditions vary. The statutory requirement 

to give actual circulation figures for publications printed by 

the independent printing house is being fulfilled, but this 

requirement appears to be time consuming and unnecessary 

for newspapers printed by the other two public printing 

houses. Thus, in the country there are simultaneously 

newspapers showing actual circulation figures, newspapers 

showing no figures at all and newspapers showing made up 

circulation figures.

There is currently no official body producing newspapers’ 

circulation figures and providing the public with reliable 

information. The Mass Media Support Centre attempted to 

create “the most popular newspapers” section on its website, 

which would include information on publications with the 

highest circulations. The Directorate of Independent Printing 

Houses asked competitors from the public sector6 for these 

figures but could not get any reliable information.

Objective 5: Supporting Institutions

Kyrgyzstan Objective Score: 2.08

A critical professional association working on behalf of 

broadcasters in Kyrgyzstan is the Association of Radio and 

Television Broadcasters (ART). Their mission is to deliver 

advertisements to regional members of the association. In 2008 

ART was re-registered and continued its work not only as “the 

advertising agent” of regional electronic mass media, but also 

as a public organization to protect the interests of its members. 

In particular, ART actively lobbied for amendments to the Law 

of the Kyrgyz Republic “On Television and Radio Broadcasting.” 

6 Besides the public printing houses “Uchkun” and “Erkin Too” there is 
also a private printing house—“Plyus” which prints 8 newspapers.

demonstrate relatively standard figures. Panelists consider 

the Avtogid newspaper to be one where advertising revenue 

is not less than 85 percent, while income from sales does not 

exceed 15 percent. 

Blindina noted that despite the fact that there are more than 

100 advertising agencies, most outlets cannot cooperate with 

them because of the crippling terms offered by advertisers. 

Advertising agents often take up to 50 percent. Moreover, the 

decline in advertising by major manufacturers and other legal 

entities has already become noticeable in the capital and 

even applies to the VB. Unlike previous years, at the end of 

this year the newspaper published virtually only private ads.

Adverse economic conditions and the growing monopoly 

of Lenta in the mass media market has resulted in many 

advertising agencies beginning to work on a barter basis as 

they did in the early 1990s.

The state media is not fully funded from state budget funds. 

Independent mass media organizations do not receive direct 

state subsidies, although there is a list of various privileges 

noted earlier for affiliated mass media. Some further 

examples are advantages in the distribution of advertising, 

free access to information sources, and unrestricted listing on 

the list of seconded journalists.

Panelist Kubat Otorbaev pointed out, “The fact that 

state subsidies can deprive private mass media of their 

independence has been proven by the examples of some 

publications. After the events of March 24, 2005, the 

Government started to render overt and covert support 

to the independent newspapers Jany Ordo, Enesai, and 

others that influenced their work and content. The editorial 

building of the newspaper Jany Ordo belongs to the 

President’s Administration of the Kyrgyz Republic. In reality 

in Kyrgyzstan, any state subsidies turn into tools for putting 

pressure on the editorial policy of any mass media. 

But in 2008 the Law on Social Orders was passed, which could 

greatly change the fate of the leading independent outlets 

in the Republic. If the Government follows the experience of 

neighboring states in working with the mass media based on 

grants for social orders, we can confidently expect the state 

will allocate funds to support non-government mass media. 

Most likely, this will include the moderate opposition outlets, 

which the authorities would like to control using social orders 

as bait. 

Nevertheless, while anticipating the introduction of grants, 

the mass media community has split into two groups. 

Some believe that grants will make the mass media lose 

their independence, while others believe that it is a way to 

produce socially important content while maintaining their 

own beliefs and principles.



245Kyrgyzstan

The influence of media organizations on mass media 

activities was shown by a symbolic event organized by three 

organizations at the end of 2008 (Journalists NGO, the 

Institute of Media Representatives and Media Centre PA) that 

resulted in establishing the National Newspaper Awards in 

three categories: 

•	 Annual circulation (awarded to the Super Info Newspaper), 

•	 Annual development (awarded to the Avtogid Newspaper),

•	 Breakthrough of the Year (awarded to the De facto 

Newspaper) 

Last year saw amendments to the Law on the Mass Media and 

media organizations focused their activities on participating 

in this key event. Such organizations as IMR and the Press 

Complaints Commission did a lot to improve constructive 

interaction between NGOs and the authorities. As media 

representative I. Karypbekov metaphorically noted “we have 

built bridges of understanding.” The NGOs used a variety 

of strategies, including equating the members of media 

organizations as members of the Public Chamber to further 

influence decisions made by the Government, as well as 

participating in working groups of the Ministry of Art and 

Culture. However, there were a lot of disappointments along 

the way. The authorities’ declared willingness to cooperate 

often turned out to just be a formality and NGOs were 

simply ignored. Nevertheless, active participants in media 

organizations are confident that the strategies are correct 

and positive results will be achieved.

In 2008, according to the panelists, there were negative 

trends in the development of media organizations. According 

to Ernis Mamyrkanov, the activity of media NGOs has fallen 

sharply since “Internews-Kyrgyzstan,” which was pivotal in 

The Association of Publishers and Distributors of Periodical 

Press, founded at the end of the year, is actively engaged 

in promoting the mass media law and has started working 

out action plans. The mission of the Association is defined 

as follows: to lobby the interests of book and periodical 

publishing and to turn newspapers into profitable, 

investment-attracting businesses. It is worth noting that the 

chair of the Association is A. Miasarov, the General Director 

of CP SMI, which probably accounts for the independent 

printing house’s high prestige.

There is no Union of Journalists in Kyrgyzstan, however there 

are numerous public organizations supporting the mass 

media, some of which define themselves as human rights 

protectors. The most active media organizations are the 

Institute of Media Representative (IMR), the Journalists Public 

Association, the Bishkek Press Club, the Press Complaints 

Commission and the Mass Media NGO. Most of these media 

organizations provide the following services to journalists 

and the mass media: legal advice, court attorneys, training 

and monitoring freedom of speech. In 2008, for the first time, 

four organizations (the Institute of Media Representative, 

Journalists Public Association, ART and the Press Complaints 

Commission) implemented a unique Media Train project. 

The main idea of the project was to create a positive public 

image of the mass media and teach techniques of interaction 

between the public and the mass media.

Before the “train” departed for the regions a special video 

report was made about the hardships of working as a 

journalist and the social importance of journalism in society. 

All meetings with the population were held under the key 

slogans “By cooperating with the mass media, you make life 

better,” “Quality information = quality life,” and “Better a 

friend of the media than an enemy of the media.”

The year was also remarkable in that representatives of 

almost all media organizations gathered in the Chychkan 

Valley and held a forum. The forum resulted in the creation 

of the “Partnership Network of Media Organizations in 

Kyrgyzstan” to consolidate efforts to protect freedom of 

speech and develop journalism.

Panelist Kubat Otorbaev noted that “Some 

non-governmental organizations, such as “Journalists,” 

“Kylym Shamy,” “Citizens Against Corruption” and the 

“Coalition for Democracy and Civil Society,” actively 

cooperate with the mass media to protect the freedom 

of speech and independence. For example, when NTRC 

blocked Azattyk radio broadcasts or court proceedings were 

instituted against the newspapers De facto, Alibi and Achyk 

sayasat, all the above-mentioned NGOs reacted, considering 

the events violations of the freedom of speech.” 

Supporting institutions function in the 
professional interests of independent media.

SUPPORTING INSTITUTIONS INDICATORS:

>	 Trade associations represent the interests of private media owners 
and provide member services.

>	 Professional associations work to protect journalists’ rights.

>	 NGOs support free speech and independent media.

>	 Quality journalism degree programs that provide substantial 
practical experience exist.

>	 Short-term training and in-service training programs allow 
journalists to upgrade skills or acquire new skills.

>	 Sources of newsprint and printing facilities are in private hands, 
apolitical, and unrestricted.

>	 Channels of media distribution (kiosks, transmitters, Internet) are 
private, apolitical, and unrestricted.



MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2009246

and knowledge and were aimed at expanding specialized 

skills and knowledge. As panelists noted, however, the high 

turnover of employees in the sphere makes basic seminars 

on reporters’ skills and editing necessary and only CP Media 

PA organized a basic 3-month school. Ten people attended 

the course and three specialists graduated. Mass media 

representatives, especially the managers, often ask for 

residential training courses to be organized where they can 

be actively involved in the production process.

The entire print media is printed by four companies, the 

state run Uchkun and Erkin Too, the private “Plus,” and 

the public independent printing house “CP Media.” The 

printing houses work in unequal conditions. Thus, Uchkun 

and the independent printing house possess more advanced 

technology; Erkin Too and Plus are limited, in this sense. On 

the other hand, there are benefits for the state mass media 

in the form of unofficial tax breaks for state printing houses. 

Since 2008 a particularly important advantage for “the state 

run companies has included regulated electricity supply, 

which meant that the electricity supply of CP Media was cut 

off but that for Uchkun was not. This year the number of 

customers of the state printing house increased and the daily 

print run grew by half a million, but the limits on electricity 

supply remained, as approved on January 1, 2008. The state 

printing houses are always used at critical moments as tools 

to apply political pressuring on undesirable publications.

Panelist Kubat Otorbaev stated that, “The only enterprise 

covering all of Kyrgyzstan is “Kyrgyzpochtasy,” which remains 

under the control of the Government and this is reflected 

in its work. In 2008 there were events when the authorities 

used Kyrgyzpochtasy to block the distribution channels of 

independent publications. Television and radio transmitters 

are also under state control. The Government has a lot of 

tools with which to put pressure on Internet-providers too.” 

However, the number of independent distribution channels has 

started to increase slowly but the conditions for developing 

alternative non-government structures are not equal and 

are discriminatory. Thus, the alternative press delivery 

and sales network “Kyrgyzbasmasoz” encounters serious 

difficulties when obtaining permits from local authorities to 

set up newspaper kiosks. There is no possibility of obtaining 

long-term leases or opening kiosks in the capital either.

It is difficult to overcome Kyrgyztelezom’s domination over 

Internet providers as it issues permits for this activity and 

inhibits the development of communications technologies. 

Currently, the following providers are working in the 

country, Asia-info, ElCat, Katel, Jet and the new satellite 

alternative channel, Aknet. It is obvious that any kind of 

monopoly is used by the state authorities to exert pressure 

on independent outlets. It is difficult to avoid the dictates for 

printing houses and electronic mass media as well.

giving grants, ceased functioning. Indeed, there are few 

media organizations left and the others have started working 

in the methodological sphere instead of serving the interests 

of the mass media and publications.

There are no quality academic programs for journalists. There 

is a large gap between the old theoretical assumptions and 

the practices of the modern mass media, and this fact is not 

addressed in any of the higher education institutions. Even the 

most conservative teachers, who always insisted that journalism 

is a vocation and it is impossible to succeed in the profession 

without talent, recognize that the education programs do not 

contribute to producing professional journalists. 

The school of journalism in the Bishkek Press Club has become 

a cultural experiment for teachers of journalistic faculties. 

There have been attempts to create a communications 

platform between mass media representatives and 

organizations supporting media, teachers and students of 

journalistic faculties, and representatives of the Ministry of 

Education. There have been discussions on introducing a new 

list of concentrations such as mass media management, but 

gaining practical experience is still a key problem for the 

majority of universities. 

Today there are at least three standards of journalism 

education in Higher Education Institutions:

•	 The approved state standard mainly repeats the curriculum 

of the Moscow State University, with a classical bias 

towards philology and literature (this method is used by 

KNU, BHU, I. Arabaev University, etc.). It should be noted 

that practical work in the KNU has not been properly 

applied and the graduates are not aware of how methods 

work in practice. 

•	 The mixed model consists of Turkish standards and Kyrgyz 

teaching capacity. In this case there is a trend towards 

producing documentary and feature films and attempts to 

develop television journalism (this standard is applied at 

the Manas Turkish University). 

•	 The Americanized model focuses on studying the social 

processes of mass communications development. Students 

study public relations and advertising but the availability of 

a practical base (student newspaper and television training 

equipment) allows the students to actively integrate 

into the leading television companies. However there is 

a paradox here. The teaching is in English and implies 

studying cases from the American context.

In 2008 short-term seminars and training courses were held 

and supported by such organizations as Internews Network, 

Soros-Kyrgyzstan Fund, the Journalists NGO, and CP Media. 

Most seminars were focused on those possessing basic skills 



247

List of Panel Participants

Alexander Kulinskiy, chair, Press Complaints Commission, 

Bishkek

Andrew Miasarov, director general, Mass Media Support 

Center, Bishkek

Antonina Blindina, chief editor, Chuiskie Izvestiya newspaper, 

Bishkek

Ilim Karypbekov, director, Media Representative Institute, 

Bishkek

Kubat Otorbaev, director, Azattyk Media, Bishkek

Marat Tokoev, chair, Board of the Journalists’ Public 

Organization, Bishkek

Uson Kasybekov, independent journalist, Bishkek 

Khalilzhan Khudaiberdiev, director, Osh Television and Radio 

Company; president, the Mass Media Association, Osh

Ernis Mamyrkanov, employee, the Ministry of Culture and 

Information; manager, ElTR Public Television, Bishkek

Moderator and Author

Gulnara Ibraeva, chair, Agency of Social Technologies, Bishkek

The panel discussion was convened on January 17, 2009.

Kyrgyzstan




