
MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2009214

Severe political pressure affected both the operations and reporting by 

independent media. The government persists in trying to limit citizen access to 

opposition and independent media, with the result that it controls perceptions 

of reality to a degree. Society and government, especially in the regions, do not 

value freedom of the press.

Kazakhstan



215

INTRODUCTION

MMedia in Kazakhstan suffered some disappointments in 2008, and old challenges and obstacles continue 

to hamper its performance. Several legal changes had been anticipated, and in a promising development, 

were written with input from media members and civil society. The changes would have liberalized media 

regulation and established the groundwork for future development of the sector. But ultimately, the 

proposed new laws were ignored by Parliament and replaced with proposed amendments to the existing law.

Severe political pressure affected both the operations and reporting by independent media. The 

government persists in trying to limit citizen access to opposition and independent media, with the result 

that it controls perceptions of reality to a degree. Society and government, especially in the regions, do not 

value freedom of the press.

However, some positive developments occurred, which is reflected in the MSI scores. Committed 

independent media outlets and supporting NGOs continued to push the media development and freedom 

of the press agenda. Thanks to more savvy media lawyers, media outlets are sometimes victorious in their 

court cases for libel or enforcement of freedom of information provisions. Training initiatives that promote 

better journalism and management practices are valued by media outlets and are in demand by journalists. 

More and more, market principles are being applied to management of media.

For the time being, Kazakh media has limited progress upon which to build. While all five objectives scored 

higher, none of the objectives attained a score of 2.00. Most of the improvement was observed in Objectives 

2 and 4, professional journalism and business management, which increased by 0.60 and 0.51, respectively. 

The lingering problems will no doubt pose a significant challenge in the years to come, and the progress to 

date could be reversed with relative ease by the government, should it choose to do so.

K
a

zakhstan






OVERALL
SCORE:
1.68

Kazakhstan



MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2009216

Annual scores for 2002 through 2005 are available online at http://www.irex.org/programs/MSI_EUR/archive.asp

Kazakhstan AT A GLANCE

Media-Specific

>> Number of active print outlets, radio stations, television stations: Print: 
937 total, 5 main daily papers, 6 other main weeklies; Radio: 4 main 
stations, over 40 total; Television Stations: 14 local cable networks

>> Newspaper circulation statistics: Top three: Vremja (private, Russian 
language), Karavan (private, Russian language)

>> Broadcast ratings: Top four television stations: Khabar TV, Kasakh TV 
(Kazakhstan 1), KTK (Kazakh Commercial TV), El-Arna

>> News agencies: Kazinform (state-owned), Interfax Kazakhstan, KazTAG, 
Kazakhstan Today

>> Annual advertising revenue in media sector: $60 million (2007, Video 
International Analytical Center)

>> Internet usage: 1,901,000 (2006 est., CIA World Factbook)

General

>> Population: 15,340,533 (July 2008 est., CIA World Factbook)

>> Capital city: Astana

>> Ethnic groups (% of population): Kazakh 53.4%, Russian 30%, Ukrainian 
3.7%, Uzbek 2.5%, German 2.4%, Tatar 1.7%, Uygur 1.4%, other 4.9% 
(1999 census, CIA World Factbook)

>> Religions (% of population): Muslim 47%, Russian Orthodox 44%, 
Protestant 2%, other 7% (CIA World Factbook)

>> Languages (% of population): Kazakh 64.4%, Russian (official) 95% 
(2001 est., CIA World Factbook)

>> GNI (2007-Atlas): $87.28 billion (World Bank Development Indicators, 
2008)

>> GNI per capita (2007-PPP): $9,700 (World Bank Development Indicators, 
2008)

>> Literacy rate: 99.5% (male 99.8%, female 99.3%) (1999 est., CIA World 
Factbook)

>> President or top authority: President Nursultan A. Nazarbayev (since 
December 1, 1991)

1.
36

1.
19 1.
24

1.
47

1.
44

1.
27

1.
14

1.
74

1.
35

1.
31

1.
11

1.
43

1.
68

1.
31 1.

39

1.
90

1.
25

1.
27

1.
77 1.

85

20
01

20
06

-0
7

20
08

20
09

20
01

20
06

-0
7

20
08

20
09

20
01

20
06

-0
7

20
08

20
09

20
01

20
06

-0
7

20
08

20
09

20
01

20
06

-0
7

20
08

20
09

MEDIA SUSTAINABILITY INDEX: Kazakhstan

SU
ST

A
IN

A
B

IL
IT

Y

OBJECTIVES

U
N

SU
ST

A
IN

A
BL

E
M

IX
ED

 S
YS

TE
M

N
EA

R
SU

ST
A

IN
A

BI
LI

TY
SU

ST
A

IN
A

BL
E

U
N

SU
ST

A
IN

A
BL

E
A

N
TI

-F
RE

E 
PR

ES
S

Unsustainable, Anti-Free Press (0-1): 
Country does not meet or only minimally 
meets objectives. Government and laws 
actively hinder free media development, 
professionalism is low, and media-industry 
activity is minimal.

Unsustainable Mixed System (1-2): 
Country minimally meets objectives, with 
segments of the legal system and government 
opposed to a free media system. Evident 
progress in free-press advocacy, increased 
professionalism, and new media businesses 
may be too recent to judge sustainability.

Near Sustainability (2-3): Country has 
progressed in meeting multiple objectives, 
with legal norms, professionalism, and 
the business environment supportive of 
independent media. Advances have survived 
changes in government and have been 
codified in law and practice. However, more 
time may be needed to ensure that change is 
enduring and that increased professionalism 
and the media business environment are 
sustainable.

Sustainable (3-4): Country has media that 
are considered generally professional, free, 
and sustainable, or to be approaching these 
objectives. Systems supporting independent 
media have survived multiple governments, 
economic fluctuations, and changes in public 
opinion or social conventions.

FREE
SPEECH

PROFESSIONAL
JOURNALISM

PLURALITY OF
NEWS SOURCES

BUSINESS
MANAGEMENT

SUPPORTING
INSTITUTIONS

Annual scores for 2002 through 2005 are available online at http://www.irex.org/programs/MSI_EUR/archive.asp



217

supporting the most liberal and progressive amendments to 

the law on the media. Seitkazy Mataev, the chairperson of the 

Kazakh Journalists Union Board of Directors, noted that the 

majority of these organizations are not linked to the media 

and some of them are perceived as loyal to the government.

Media professionals have expressed disappointment because 

it seemed in September and October that the dialogue with 

MCI would lead to improvements. After the hasty approval 

of the imperfect amendments by the Mazhilis, it has become 

clear these efforts were manipulative and insubstantial.

Although the state often declares its adherence to 

democratic values and liberal ideology in its rhetoric, there 

are no tools in the legal framework that guarantee freedom 

of speech in practice. Legislation regulating the media, and 

journalists in particular, are among the strictest in the former 

states of the USSR.3 For example, the criminal code contains 

six articles protecting the honor and dignity of people, 

depending on their position. The code on administrative 

offenses names more than 50 separate offenses that can lead 

to a media outlet being suspended, closed down, or having 

their print runs seized. This includes such minor offenses as 

not submitting control and obligatory copies on time and 

violating the procedure for publishing circulation data.

A number of laws on national security and the fight against 

extremism allow the authorities to interpret and restrict the 

freedom of speech quite arbitrarily, justifying their actions as 

benefiting the government. “Currently, government interests 

override the public interest,” said Yevgeniy Zhovtis, director 

of the Kazakhstan International Bureau of Human Rights and 

the Rule of Law and well-known human rights activist.

The courts are not free, as is made clear by international 

organizations’ evaluations4 made in 2008. Panelists said 

that in court proceedings involving journalists, government 

employees are regarded as innocent, and therefore favored 

regardless of whether they are plaintiffs or defendants.

In general, Kazakh society is apathetic, although the 

popularity of opposition newspapers shows that Kazakhs 

prefer to have a plurality of media. Protecting freedom of 

speech is still perceived as a specific problem for a narrow 

professional group of journalists. In 2008, there were 

multiple incidents involving non-government newspapers, 

such as Almaty Info and Taszhargan, but the community 

did not defend the journalists. The majority of citizens 

distrust journalists and the media and think they are all 

representatives of the “yellow corrupt” press.

3 http://www.medialaw.kz/index.php?r=1&c=3076
4 In particular, the OSCE evaluation of the Freedom from Torture 
Program was discussed

Objective 1: Freedom of Speech

Kazakhstan Objective Score: 1.47

Objective 1 showed modest improvement compared to last 

year, but freedom of speech still languishes in the lower half 

of what the MSI scoring system defines as an “unsustainable, 

mixed system.” Gains were recorded in indicators 1 

(legal framework), 2 (broadcast licensing), 4 (attacks on 

journalists), 5 (legal preferences for, and guaranteed editorial 

independence of, state media), and 6 (libel laws). None of 

these improvements pushed the indicator scores above the 

objective average of 1.47; indicators 2 and 6, in fact, scored 

three-quarters of a point lower. Only indicators 8 and 9, 

media access to international news sources and free entry 

into the journalism profession, scored well above the overall 

objective score.

Kazakhstan’s law on the media has been repeatedly 

amended, mainly to abolish repressive amendments made in 

2006. In January 2008, the government rejected a liberal bill 

mostly authored by NGOs; it was withdrawn from Parliament 

without being considered. The government announced 

that instead, it would start working on amendments to 

the existing law together with civil society. The Ministry 

of Culture and Information (MCI) led the work on the 

amendments, with advice from a working group that 

included representatives from six NGOs, four of whom were 

the authors of the previous bill. On December 10, 2008, the 

new changes were outlined.

The changes approved by the Mazhilis (the lower house of 

Parliament) were very controversial. On the one hand, they 

are positive and symbolic moves by the authorities just before 

the country becomes OSCE president.1 On the other hand, 

media members feel deceived, as they had united and lobbied 

for the legal framework to be liberalized. No civil society 

representatives, nor members of the MCI advisory group, 

were allowed to participate in discussion of the amendments. 

A whole raft of proposals from the working group members 

was ignored. When discussing innovations in early December 

2008, Parliament demonstrated an uncommon efficiency, as 

it speedily discussed and approved amendments to the law in 

two readings.2

A large number of NGOs asked the Senate to send back the 

bill approved by the Mazhilis to be amended. At the same 

time, the authorities published an open letter from 35 NGOs 

1 The Way to Europe State Program was specially developed to cover 
Kazakhstan’s presidency of the OSCE in 2010 and it changes some 
legislation
2 A clause-by-clause comparison of the changes in the law on the 
media can be found at www.izdatel.kz.

Kazakhstan



MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2009218

consideration when the committee members were making 

their decision.

The legislation of Kazakhstan does not single out the media 

as a special type of business and it provides neither additional 

conditions (for example, taxes) nor privileges. Privileges on 

VAT for the printed press were abolished several years ago 

and the media have been treated like any other type of the 

business since then. In 2008, however, a new draft of the 

tax code was approved that exempts newspapers and local 

broadcasters with revenues of less than $300,000 from VAT. 

As the worldwide economic crisis continues, such support will 

at least allow local media to survive, as advertising revenue in 

2008 alone fell by an average of 30 percent.

The panelists confirmed that there are significant obstacles to 

entering the television and radio broadcasting market. Unlike 

other types of businesses, entering depends entirely on the 

authorities’ support and the possibility of getting a frequency 

and licenses. When ideological and political pressures are 

taken into consideration, a media company becomes a 

much less profitable and higher risk proposition. An indirect 

indicator of this is the fact that more television and radio 

companies are choosing a safe, exclusively entertainment 

media niche, as they do not want to risk raising their social 

and political profile.

Although panelists thought the situation has improved, 

crimes against journalists and the media are still frequent. 

Investigations into these crimes are delayed and information 

on the progress and results of investigations is either difficult 

According to panelists’ assessments, controlling licenses for 

broadcast media permits officials to abuse their positions 

and exert unseen censorship. Panelists said that successful 

licensing results depend on money and the political situation. 

In 2008, the Committee for Issuing Frequencies once again 

relied on old stratagems and committed numerous violations 

of the tender rules. It gave 18 frequencies in the country’s key 

cities to Era Television Company, a private entity. As listed 

below, panelists noted several facts and details of how the 

tenders were run.

1. In early July, MCI officials assured civil society and business 

associations’ representatives (including panelist Sholpan 

Zhaksykbaeva, executive director of the Kazakh Television 

and Radio Broadcasters’ National Association) that the 

tender would not be held before autumn. However, a tender 

announcement appeared in the press later in July, stating 

that documents had to be submitted by August 12.

2. Four tenders were submitted, and one of them (from the 

Tandem Radio Company in Aktau) was disallowed because 

it had submitted an incomplete package of documents. 

Two other companies (TV TOO from Kostanai; and Atyrau 

Regional Television and Radio Company, a government 

enterprise) submitted applications to acquire just one 

frequency in their respective cities. The fourth bidder, Era, 

was the only applicant for 16 television channels. However, 

paragraph 18 of the tender rules states, “If an application to 

tender has been submitted from only one participant during 

the designated term, the Committee shall declare the tender 

null and void and hold a new tender.”

3. Era felt it was wrongly refused a frequency in a tender in 

2007 so it fought to overturn the committee’s unfair decision. 

The repressive sanctions following the public application 

resulted in a change in the company’s ownership. According 

to the panelists, the new owner’s close affiliation with the 

authorities helped ensure Era’s successful application in 2008. 

In her letter of protest to President Nursultan Nazarbaev, 

Zhaksykbaeva wrote: “Society and the press actively discuss 

the probability of high-powered officials being linked to 

the ownership of Era Television Channel,5 as they are close 

to the government and, in fact, they own the Era Television 

Company either directly or through nominees.”

4. The application documents submitted by Era did not 

contain all the required information. For example, nothing 

was mentioned about adherence to copyright and allied 

rights, and no date was shown for when the guarantee 

was paid. However, these details were not taken into 

5 Articles appeared in a number of Kazakh media on the eve of the 
tender concerning the fact that Prime Minister Karim Masimov had 
recently become the owner of Era Television Company.

Legal and social norms protect and promote  
free speech and access to public information.

FREE-SPEECH INDICATORS:

>	 Legal and social protections of free speech exist and are enforced.

>	 Licensing of broadcast media is fair, competitive, and apolitical.

>	 Market entry and tax structure for media are fair and 
comparable to other industries.

>	 Crimes against journalists or media outlets are prosecuted 
vigorously, but occurrences of such crimes are rare.

>	 State or public media do not receive preferential legal treatment, 
and law guarantees editorial independence.

>	 Libel is a civil law issue; public officials are held to higher 
standards, and offended parties must prove falsity and malice.

>	 Public information is easily accessible; right of access to 
information is equally enforced for all media and journalists.

>	 Media outlets have unrestricted access to information; this is 
equally enforced for all media and journalists.

>	 Entry into the journalism profession is free, and government 
imposes no licensing, restrictions, or special rights for journalists.



219

properly investigated reinforces the feeling among journalists 

that they must protect themselves by censoring their work.

Kazakh law does not give advantages or preferences to 

any form of media, but in practice, assistance from local 

authorities and limits on access to government information 

have become the standard. Civil servants are forced to 

subscribe to government newspapers as a condition of 

employment. Local government administrations have even 

established pools of journalists and procedures to accredit or 

not accredit them, as a way to substantiate refusal to provide 

information. A significant regulator is the practice of limiting 

opposition media’s access to information on key politicians 

and government institutions, while providing state media total 

access. For example, when the prime minister traveled recently 

to Kazakhstan’s regions, the majority of opposition media 

had great difficulty covering all events planned, because local 

authorities broke the law and only accredited one or two 

journalists from non-government media in advance.

The courts are also continuing their policy of limiting access 

to information, as they fill their chambers with government 

media representatives, leaving no room for opposition 

reporters. “When we or other non-governmental regional 

media asked the mayor for information, he replied he was 

not obliged to answer opposition newspapers,” said Tamara 

Eslyamova, chief editor of Uralskaya Nedelya. “Refusals and 

formal replies are given to almost 90 percent of all requests 

for information. We have already learned at our newspaper to 

phrase our written questions very politely and in great detail, 

so as to get at least some information from state officials.”

Kazakh law does not protect the editorial independence of 

state media. In fact, the authorities interfere in the editorial 

policy of both government and private media. Khabar 

television station, for example, is completely censored, and in 

November 2008, the president’s office decided who would run 

the Nurmedia private media concern. Regional governmental 

media are under the diktat of local authorities.

The Kazakh criminal code still contains articles on libel, 

slander, and damaging and offending the honor and dignity 

of officials. Panelists thought cases increased in 2008, and 

statistics from human rights organizations show that the 

overwhelming majority of criminal, civil, and administrative 

cases are filed against non-government media. Panelists said 

that journalists tend to be tried under civil code, and called 

court cases between officials and media representatives 

“authoritarianism with a human face.” Several panelists gave 

multiple examples of journalists or ordinary residents receiving 

sentences after being accused of libel and slander. Others 

expressed concern specifically on the court decision to close 

the www.posit.kz website for spreading inter-ethnic discord. 

to obtain or completely lacking. The most common crimes 

against journalists in Kazakhstan registered by the Adil Soz 

Public Fund in 2008 included threats, assaults (accompanied 

by the seizure of equipment and other valuables), limited 

access to news sources, and harassment.

Statistics from a number of rights protection organizations 

show that representatives of the opposition media suffer 

the most assaults and threats. In 2008, those most affected 

according to the monitoring reports were Taszhargan, 

Law and Justice, Vremya, View, Svoboda Slova, and Liter 

newspapers, and a number of media that are not controlled 

by the state, such as Uralskaya Nedelya, and Akzhayik. 

Officials, businesspeople, and underworld figures are 

constantly engaged in cases against the opposition 

newspaper Taszhargan, and its staff members are under 

threat. Journalist Ermurat Bapi from Taszhargan reported at 

a press conference on May 8, 2008 that a bomb had been 

planted in his car (it failed to properly explode and he was 

unharmed) and that he was being spied upon. He said that 

he thought this was an attempt to influence his professional 

activities. Bapi declared in advance that he was physically and 

mentally healthy and if he were to be murdered, it should be 

treated as premeditated and not a fatal accident. 

Bapi is not the only persecuted journalist. At the end of 

December, another journalist from Taszhargan, Artem Miusov, 

was stabbed three times by an unknown assailant. The attack 

is believed to be the result of an article titled “Poor Large 

Landowner” about a civil lawsuit between Almaz Kusherbaev 

and state officials. Journalist Sergey Hodanov from Liter 

newspaper was badly beaten not far from his office, and his 

attackers stole his cameras and other valuables worth KZT 

1 million. Zhanat Kartamysov, an employee of the Temirtau 

City Tax Committee, threatened Helen Kulakova, a reporter 

from Svoboda Slova newspaper, because she published 

an article on arrears in the city budget and he demanded 

that she disclose the source of this information. Only the 

intervention of the Adil Soz Fund’s representative office in 

Karaganda Region helped her deal with the threats from 

this government official. These and other crimes against 

journalists are common practice.

The investigations into murders or other crimes committed 

against journalists, when they are related to political 

issues, have little chance of being closed. Instead, the legal 

machinery and other authorities put pressure on the media 

and journalists seeking information about how investigations 

are progressing. For example, panelists reported that in 

the case of the 2007 disappearance of journalist Oralgaishy 

Zhabagtai Kyzy Omarshanova of Law and Justice newspaper, 

a secret gag order was issued to stop journalists from making 

any inquiries. The fact that crimes against journalists are not 

Kazakhstan



MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2009220

One panelist recounted the story of Kolos newspaper. 

Journalists from Kolos submitted official requests for 

information to the Akkayin Rayon police department in the 

Northern Kazakhstan Region three times. The letters were 

returned to sender on the grounds that the family name of 

Chief Peter Martynuik was spelled incorrectly. It turned out 

the police chief of the region refused to accept the requests 

because his family name was written in the dative case, 

although in fact it was proper Russian.

Panelist Olga Kaplina said that she thinks that access to 

socially important information has grown significantly 

due to the “electronic government.” However, journalists’ 

functional illiteracy is problematic here, as they do not 

know how to correctly search for information. Today, it 

is clear that a framework of departments is being formed 

as a result of the “electronic government” and they 

are working more transparently and provide requested 

information. Unfortunately, access to information is also 

complicated in many other governmental structures, in 

spite of the changes made.

As a rule, state officials do not make comments or give 

effective interviews, and especially not by phone. The 

employees of Uralskaya Nedelya have started fighting state 

officials and departments, especially those who consistently 

ignore requests. The newspaper has set up a database 

showing dates and how many requests for information 

have been made, organized by government department. 

This database was submitted to the government Service 

Affairs Agency with a request that government employees 

be prompted to satisfy requests based on Kazakhstan’s laws. 

The newspaper’s editor, Eslyamova, said that a little bit of 

movement has been made, although the local mayor is still 

causing a lot of fuss and bother.

The media can enlist world news sources via the Internet, 

which is becoming more accessible for the population in 

general. Most provincial media, especially those in Kazakh, 

cannot access the Internet because the license fee for 

legal entities is still very high (KZT 90,000 or about $600). 

Many media find a way around this by registering as an 

individual at the much lower rate of only KZT 4,500 ($30). 

Panelists noted the appearance of alternative suppliers to 

Kazakhtelecom, and legal entities can access the Internet via 

satellite for a monthly payment of KZT 16,000 ($107).

Some media subscribe to feeds of world news agencies, 

including AP, Reuters, and the BBC. However, Kazakh media 

are responsible for all content when using foreign news 

sources. No legal provisions inhibit accessing such sources.

Entrance to the journalism profession is not regulated by the 

state. A professional education in journalism or any other 

Eslyamova said that if journalists practice professional 

standards, they can possibly prove their innocence even in 

biased courts. An example was when her paper published 

an interview with the well-known violinist Marat Esengaliev, 

who criticized the chief of the regional sports department. 

The chief charged the newspaper with libel and damaging 

a person’s reputation. The journalists were able to defend 

themselves in court by submitting a recording of the 

interview. Experts proved that they asked no leading 

questions and confirmed the accuracy of the quotation.

When media members bring suit, charging that their honor 

and dignity have been damaged as a result of politicians’ 

public statements, dismissing the cases has become the norm. 

For example, in the 2007 case of Minister of Culture and 

Information E. Ertysbaev versus Vremya newspaper, the judge 

of the Sary-Arka Rayon Court in Astana defended the state 

official and rejected the newspaper’s claim, on the basis that 

the minister’s statements “were an expression of his subjective 

opinion, and the defendant’s ethical opinion was debatable.”

Vremya spent more than a year using the courts to restore 

the newspaper’s reputation. Vindication came only after the 

minister was sacked in May 2008, and the Kazakh Supreme 

Court declared the newspaper innocent and “recognized 

that the information disseminated by Ertysbaev in the 

Republic newspaper and Tochki nad I broadcast on Channel 

31 was untrue, and this information ruined the business 

reputation of the Vremya newspaper and its chief editor.” 

The ex-minister was obliged to withdraw the information 

damaging the newspaper “by announcing in the same 

newspaper that this information is untrue.”

The constitution, the law on mass media, and the law on 

providing information contain provisions regarding access 

to public information; however, the procedures for such 

access have not been defined in practice, and in most cases, 

acquiring especially significant information is impossible. As 

noted in previous sections, panelists said that state officials 

do not heed the law on the mass media, stating that this law 

specifically regulates the media sector and not their conduct.

The existing laws on government secrecy cannot resolve all 

problems, however, and must be significantly developed. 

The panelists quoted a long list of examples where rights 

on access to information from specific media and other 

community entities (for example, NGOs), have been violated. 

It is essentially impossible to access information on who owns 

the national media, monopolies, and many other enterprises, 

or actual data about the National Fund. Information about 

drafts of socially significant laws is also often placed on a 

“secret list.” Panelists noted that bills on political parties and 

local government have been placed on the list after they 

were submitted to parliament for discussion.



221

common ethical standards. But to date, no single document 

has been approved by journalists, and not many of them 

adhere to ethics in practice. Zhaksybaeva summarized the 

predominant feelings on ethics: “Under the existing legislation, 

the approval of ethical codes at a national level and the 

introduction of self-regulation will lead to a worsening of 

journalists’ position and limitations on their rights.” 

Nevertheless, journalists continue talking about the importance 

of introducing ethical principles. The dominance of paid-for 

articles and stories with no reference support the need for 

an ethics code. A number of media NGOs, including Media 

Life from Astana, Media Net from Almaty, and the Northern 

Kazakhstan Legal Media Center Public Fund, are actively 

promoting development of a journalists’ code of ethics.

However, some private print media have had their own ethics 

code for many years, and adherence to the code is written 

into each employment contract. Such rules apply at the Alau 

Television Company in Kostanai, Fifth Channel in Karaganda, 

Otyrar in Shymkent, and TVK-6 in Semei. The example of 

Uralskaya Nedelya deserves attention, because its ethics 

code was approved many years ago and employees use it 

effectively. Panelists came to the conclusion that an ethics 

code can be developed and become a useful tool if media 

legislation is liberalized and initiatives on ethics are “bottom 

up” and not “top down.”

The manifold forms of authorities’ pressure have led to 

self-censorship practices among editors and journalists alike. 

Only a small circle of journalists try not to censor their articles 

and so they and their media outlets are persecuted. “As 

Kazakh media serve the interests of the authorities, financial 

sector is not necessary to become a journalist today. Other 

professionals (physicists, mathematicians, engineers, doctors, 

etc.) work in the majority of the most successful social and 

political media. As noted above, however, accreditation is 

sometimes used by the government to limit access by critical 

media to government-sponsored activities.

Objective 2: Professional Journalism

Kazakhstan Objective Score: 1.74

Most indicators showed either minor or modest gains 

compared to last year, and received scores close to the 

overall objective score. The exception is Indicator 7, technical 

facilities, which received an increase of about one point 

and scored more than half a point higher than the overall 

objective score.

Professional journalism is a rare phenomenon at government 

and opposition media, the panelists said. “Government media 

and those linked to the authorities are still very Soviet, and 

the opposition media is a copy of the government media 

but with a negative attitude,” Zhovtis said. In spite of the 

fact that a balanced opinion should be given by opposition 

newspapers and journalists personally, this professional 

standard is not always adhered to. Due to censorship and 

possible persecution, the opposition media, in general, try to 

use the opinions of two or three parties.

Subjectivism is visible in all types of media, as each editorial 

office has its own secret belief that government media paint 

a cheerful picture of reality, whereas opposition ones paint a 

sad one. Zhovtis stressed his own experience of working with 

government and opposition media: “If government media 

always think they should cut out criticisms in their interviews 

with me, the opposition ones not only sometimes reduce 

positive points, but they also fabricate some criticisms [and 

attribute them to] me.”

Journalists encounter some obstacles in including balanced 

or expert opinions. Editorial offices do not have databases 

of experts, and many state officials and businesspeople do 

not want to be interviewed, as they are afraid of “showing 

themselves.” Yaroslava Naumenko, a reporter for New 

Generation weekly newspaper, noted that journalists 

sometimes cannot reference an expert’s opinion because 

editors think it is just hidden public relations for the expert. 

Panelist Olga Kaplina said that the media have a standard 

way of working with businesses, but only for their public 

relations purposes and not yet as providing expert opinions.

Journalists’ ethics have been discussed repeatedly by the 

press in recent years, and attempts have been made to adopt 

Kazakhstan

Journalism meets professional  
standards of quality.

PROFESSIONAL JOURNALISM INDICATORS:

>	 Reporting is fair, objective, and well sourced.

>	 Journalists follow recognized and accepted ethical standards.

>	 Journalists and editors do not practice self-censorship.

>	 Journalists cover key events and issues.

>	 Pay levels for journalists and other media professionals are 
sufficiently high to discourage corruption.

>	 Entertainment programming does not eclipse news and 
information programming.

>	 Technical facilities and equipment for gathering, producing, 
and distributing news are modern and efficient.

>	 Quality niche reporting and programming exists (investigative, 
economics/business, local, political).



MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2009222

discussion of the global and national economic crises has 

been prohibited, and those opposition media that cover 

these problems have been isolated from the government 

media community. The crisis officially took place only when 

Nazarbaev publicly pronounced the word “crisis.”

The panelists noticed a decline in journalism’s prestige and 

the falling level of professionalism. In early 2008, many 

journalists switched to public relations work, then due to the 

increasing crisis and the shrinking advertising market, they 

had to come back to journalism. Good journalists also leave 

to join private companies and government press services. 

In addition to persecution and pressure, low salaries 

contribute to the professionalism problem. Compared with 

similar professional activities (for example, public relations), 

journalists’ salaries lag far behind. Within the media industry, 

wide differences in salaries exist. For example, journalists in 

Almaty typically earn between $500 and $800 per month, 

but some journalists make between $1,000 and $2,000 per 

month in the main cities of Almaty and Astana for writing 

“specially-ordered articles,” as directed by their editors. The 

employees of local print media receive much smaller salaries, 

from $100 to $300 per month. Panelists said that, on average, 

the salary range for employees of regional broadcasters is 

$300 to $1,000 per month—comparable to other professions 

in the area.

Much of the private printed press pays some or all of journalists’ 

salaries and expenses in cash (off the books), and none of them 

complain about this illegal practice. The nature of government 

media accounting also permits additional payments, bonuses, 

and pay other expenses from a special account.

There is not always a visible difference between the salaries 

for regional government and non-government media 

employees. According to the Uralskaya Nedelya’s editor, the 

difference between the various media is insignificant in the 

region, and it varies from KZT 10,000 to KZT 15,000.

Kaplina noted an unfortunate recent tendency: all articles 

that mention the names of any commercial firms are treated 

as advertisements by the media. Businesses order these 

articles and programs and they do not include a disclaimer 

such as “this is an advertisement.” This misleads viewers and 

corrupts journalists, as they cannot criticize business actions 

and measures but only praise them.

Kazakh television features no political debates or live 

programs. The increasing proportion of entertainment 

programs in the media, noted in previous years, continued 

in 2008. A striking example is Channel 31, where virtually all 

the most relevant information and analytical programs have 

ceased to exist and entertainment programs dominate. What 

the channel was proud of—flagship and popular talk shows, 

and industrial groups, and the opposition, media leaders are 

generally told how and what to cover,” Zhaksybaeva said.

One case monitored by Adil Soz Fund is quite typical. “K. 

Petrov, the chief of the Aktuibinsk Regional Akimat’s Internal 

Policy Department, called E. Getmanova, the chief editor of 

Diapason newspaper, and expressed his interest in the fact 

that the editorial office had plans to cover the visit of the 

opposition politician Peter Svoik to Aktobe. When this was 

confirmed, the state official insisted that he write nothing 

about Svoik and declared, ‘This issue is being controlled by 

the president’s administration’ and those newspapers that 

write about him ‘will be put on the blacklist.’ As a result, 

articles about Svoik’s visit and his recommendations on 

how to rescue the country from the current crisis were only 

published in Diapason, whereas other media in Aktobe did 

not cover this event.”

The existence of taboo subjects exemplifies self-censorship 

and censorship in the media. Overall, the media very 

rarely report protests, opposition meetings, or cases of 

mismanagement or crimes by local authorities. Panelists 

noted that the state exercises control over newspapers, and 

television especially. Taboo subjects cannot be broadcast, 

but opposition newspapers sometimes report on them. 

Likewise, opposition party leaders will not receive coverage 

on television and have better luck getting covered in the 

print media.

In particular, problems concerning inter-ethnic relations are 

taboo. The media strive to create an exceptionally bright 

and cheerful image of mutual cultural enrichment and 

cover all possible ethnic festivals, etc. The reality is different: 

Kazakhstan experienced an outbreak of inter-ethnic conflicts 

in summer 2008 and the media found themselves in the 

epicenter of these events, including the Otrar TV Channel 

with its weekly 15-minute broadcast in Uzbek.

Reporting of any problem facing the country’s capital, Astana, 

is also taboo. The panelists joked, “Nothing bad has ever 

happened in the capital city, and it is always warm there.”6 

The media can never report on the family of the president 

of Kazakhstan, regardless of what they do and whatever 

influence they have on the country’s politics and economy.

Censorship and self-censorship result in reported events 

sometimes bearing no resemblance to reality. Key events are 

underreported, distorted, or not covered at all. For example, 

in spite of stagnation in the economy and the problems in 

the country’s financial and banking systems, the media are 

not allowed to cover these subjects. Since before last autumn, 

6 If one takes into consideration that winters are very cold in Astana—
perhaps the frostiest in the country—the panelist’s degree of irony 
becomes understandable.



223

Large television and radio broadcasting studios are also in a 

difficult situation regarding content. Evidence indicates that 

no Kazakh television or radio studio is above broadcasting 

unlicensed media content such as pirated movies and 

concerts. Even the wealthiest companies cannot afford to 

work exclusively with legal media content.

Last year the number of media specializing in economic 

or business topics increased. In particular, the magazines 

Semeyny Budget and Lichnye dengi were founded. The 

REC-studio in Almaty increased the number of economic 

programs from two to eight, due to the state starting a 

grants program to promote economic knowledge. Other 

media may be able to count on this support in the future.

Investigative journalism is still a rarity, but a few journalists 

dare to undertake these projects. During the discussion, 

panelists noted that a distinction should be made between 

different types of investigative articles. In particular, some 

journalists (the panelists cited a journalist from Law and 

Justice as an example) are investigating individual orders 

from senior officials. Typically, such investigators get mainly 

“compromising information” and have “patrons.” Such 

investigations are often unplanned by the media outlet, 

rather are organized and authorized by government officials.

In other cases, journalists cannot easily get an editor’s go-ahead 

for investigations. Editors avoid publishing compromising facts, 

especially if these investigations are linked to senior officials; 

and because investigative reports are time-consuming, they are 

expensive under the current circumstances.

Objective 3: Plurality of News

Kazakhstan Objective Score: 1.43

The modest increase in score compared to last year, 1.43 

compared to 1.11, can be attributed mostly to improved scores 

in indicators 4 and 5 (news agencies, and private broadcasters 

produce their own news and information programming). 

These two indicators also were the only two to score more 

than a half-point higher than the overall objective score. 

All other indicators remained more or less static. However, 

indicators 3 and 6 (state media reflect the political spectrum, 

and transparency of ownership) again seriously lagged this 

year, with scores nearly a full point lower.

Due to the relatively high cost of printed media, the average 

number of newspapers read by Kazakhs has fallen. There are 

disparities in the media market between cities and villages; 

in rural areas, the choice of media is more limited. Since 

local newspapers are cheaper than national ones and also 

contain news about rural areas, regional readers prefer local 

special reports, etc., especially in the Kazakh language—have 

been replaced by poor quality Russian serials. With the start 

of NTS broadcasting on Channel 31, programs such as Kym?, 

Yiman, and Burdas in the Kazakh language and News and To 

Dot One’s ‘I’s’ and Cross One’s ‘T’s’ in the Russian language 

are no longer broadcast. News broadcasts in Russian and 

Kazakh have been reduced, and Channel 31’s offices in 

Aktobe, Karaganda, Ust-Kamenogorsk, Aktau, and Shymkent 

have closed down.

The same trend is typical of most media. The only exception 

is KTK channel, where news dominated after the resignation 

of Rakhat Aliev. However, according to experts, what is 

happening in Kazakhstan is only a reflection of global trends: 

entertainment is what audiences want. Panelists said that 

media surveys show that the audience prefers to watch 

Russian television channels and Turkish soap operas while the 

news is being broadcast on other channels. It is no accident 

that Nurmedia, Arna Media, and other media conglomerates 

are working on developing the entertainment industry. Since 

producing competitive entertainment programs is costly, 

various television companies often buy and broadcast Russian 

entertainment programs.

Television ratings are not the only reason for the growing 

proportion of entertainment. The panelists said that the 

media is developed more easily without meddling in politics. 

Zhovtis said, “Since almost all TV and radio broadcasting 

companies are under the direct or indirect political control 

of the authorities, they do not take the risk of discussing 

acute social and political problems. As a result, entertainment 

programs are obviously displacing information programs and 

news broadcasts.” 

Good facilities and modern equipment for gathering 

information, producing, and distributing media are available 

in major media companies in the capital. Regional media use 

out-of-date technology or have no equipment at all. Regional 

publishers still cannot provide staff with computers, voice 

recorders, or cameras; most regional journalists purchase 

any equipment they need out of pocket. According to Galiya 

Azhenova, manager of the Adil Soz International Fund’s 

Expertise Social Center, the Atyrau regional workshop for 

journalists revealed that only one of them was the lucky 

owner of a camera and the rest had no equipment at all.

The situation with television companies is much better. All 

the regional television channels have switched to digital 

technology, and five of them even have their own virtual 

studios. Credit for this technological advance is due to 

Internews Network, which has enabled media professionals to 

upgrade their skills through on-site training as well as grants 

for purchasing equipment.

Kazakhstan



MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2009224

country. According to Zhaksybaeva, media in Kazakhstan 

always serve somebody’s interests: the authorities, large 

businesses owned by oligarchs, and the opposition, and 

therefore can be said to be engaged in politics. “Information 

in Kazakhstan consists not of the media but their owners 

in the person of the state, financial-industrial groups, and 

opposition leaders, all of whom consider the media as a tool 

for struggling for influence and resources,” she said.

Non-government news channels are different from those 

of the official media, primarily because they cover a larger 

number of topics. The private channels do not confine 

themselves just to press conferences and meetings—they 

invite interesting people, cover relevant topics, and conduct 

audience surveys on various government initiatives. At 

the same time, in certain regions, press secretaries and 

representatives of the department of internal policy dictate 

the content of information programs and check the texts of 

journalists from both the government and private media.

In 2008, the number of national news agencies increased 

by one: KazTAG. As Zhovtis noted, “There are no local 

independent news agencies, except those that are 

government and pro-authorities.”

Regional television companies can use material from the 

Internews News Factory information pool. In 2008, the 

information exchange database was expanded to regional 

broadcasting companies, so that currently 44 members 

contribute to the pool and are able to receive information.

Among the foreign news agencies, the most active are AP, 

Reuters, and the BBC. Relaying the reports of foreign news 

agencies is only allowed if they cover “approved” topics and 

issues; media editors will self-censor to avoid liability for 

reprinting foreign media reports.

Most television and radio channels produce their own news 

and other programs. All the regional television channels 

produce news in the Kazakh and Russian languages. Several 

television channels broadcast their own talk shows. The 

majority of government and national channels also produce 

their own news programs. According to the law, 20 percent 

of broadcasts by channels should be news, but what 

proportion of the other 80 percent should be information or 

entertainment is not regulated. Therefore, the trend toward 

entertainment content is purely a decision of editorial and 

media owners.

Kazakh legislation prohibits monopolies, including in 

the media. But no special law or regulation provides for 

transparent information about media owners, thus no one 

officially supplies these facts. When journalists try to guess 

or report their investigations about media owners or the 

presence of oligarchs in the media, such statements often 

publications. Moreover, opposition newspapers are not always 

available in the regions. According to panelists, in some areas 

such as Kustanai, the Vremya newspaper is impossible to buy 

and Taszhargan is not on sale in all regions.

A media consumption survey conducted by TNS Gallup 

Media Asia revealed a high proportion of citizens who prefer 

Russian television media, primarily because of the language. 

Also, more and more citizens are using satellite dishes to 

watch a wide range of television channels. According to the 

research, 34 percent of the population have already installed 

satellite dishes and have access to foreign media. “Public 

access to international media is practically unrestricted, except 

for several blocked opposition websites,” said Zhovtis.

In 2008, the number of bloggers increased considerably 

in Kazakhstan; they fill a lack of information in the 

media. Bloggers are not active everywhere, but the more 

technologically advanced younger generation searches for 

and finds independent information. However, according to 

panelists’ data, the level of Internet access is still very low 

and, in general, not more than 10 percent of the country’s 

population has regular Internet access. One hour of working 

on-line in a private Internet café costs KZT 250 to KZT 300 

($1.50 to $2) on average.

Monitoring of news broadcasts on the Khabar Channel in 

2008 showed that 78 percent of news coverage was about 

major newsmakers such as the president, parliamentarians, 

and the government. Few media highlighted opposition 

activity; rarely were events in the lives of ordinary citizens 

presented in the media as socially significant, which is why 

panelists talk of shortfalls covering all political life in the 

Multiple news sources provide citizens  
with reliable and objective news.

PLURALITY OF NEWS SOURCES INDICATORS:

>	 A plurality of affordable public and private news sources (e.g., 
print, broadcast, Internet) exists.

>	 Citizens’ access to domestic or international media is not 
restricted.

>	 State or public media reflect the views of the entire political 
spectrum, are nonpartisan, and serve the public interest.

>	 Independent news agencies gather and distribute news for print 
and broadcast media.

>	 Independent broadcast media produce their own news programs.

>	 Transparency of media ownership allows consumers to judge 
objectivity of news; media ownership is not concentrated in a 
few conglomerates.

>	 A broad spectrum of social interests are reflected and 
represented in the media, including minority-language 
information sources.



225

to develop business plans. Panelists noted a few cases of 

successful development.

In particular, Uralsky Vestnik has had the largest circulation 

in the region for seven years and is consistently profitable, 

despite persecution by the authorities. Success has not been 

easy, however. The paper had to establish its own distribution 

system to lessen its financial and political dependency on the 

government distribution system; it has to constantly look for 

the most effective management strategies, etc. 

The dream of each independent newspaper owner is to 

establish a complete newspaper that also has its own printing 

press. Some finally understand the essence of the media 

business and are trying to re-brand and improve the quality of 

their products (e.g. Nasha Gazeta, which, having improved its 

commercial appeal, has increased its circulation). Many regional 

newspapers are beginning to acknowledge the client-oriented 

nature of media and are doing their own audience surveys 

and introducing new management techniques. The limited 

print market remains a significant obstacle to the further 

development of more efficient management.

Any kind of investment and educational interventions have a 

much greater effect on private media. Panelist Olga Kaplina 

spoke of cases of government media misusing public funds 

when purchasing equipment. It turned out that some years 

ago, several public television companies bought expensive 

studio equipment that has still not been unpacked. 

In general, the cheapest to run—and most profitable—media 

in Kazakhstan is radio.

The main sources of income are advertising, circulation 

revenue, subscriptions, receipts from the sale of media content, 

government orders, and sponsorship. According to TNS Gallup 

Media Asia, advertising revenues are falling quickly compared 

to 2007, particularly national television broadcasting. 

The regional press has not yet felt the effects of the global 

economic crisis, possibly because they occupy a special place 

in the advertising market. For example, according to the 

editor of Uralskaya Nedelya, the paper managed to increase 

its advertising revenue in 2008. In 2008, a number of private 

regional newspapers tried new ways of running subscription 

campaigns. Despite past (and some current) mandates that 

civil servants and local officials must subscribe to official local 

papers, private newspapers have been actively competing 

for subscriptions. A striking example is Rabat, a Shymkent 

Holdings newspaper that has a larger number of readers than 

regional and city government newspapers. The reason was 

an innovative and aggressive advertising campaign launched 

during the subscription period for all the Shymkent media.

result in legal action against the journalists with predictable 

victories for the “alleged” owners. Rumors are circulating in 

society about the owners of the media and what monopolies 

have been established (for example, everyone knows that 

the owners of Era TV have recently changed, but one can 

only guess who owns the company now). But verifying such 

rumors is not possible. 

Foreign ownership is limited by law to a small percentage of 

the media.

In 2008, the strategy to create a “uniform opinion in the 

media environment” continued, by uniting the regional 

media into regional holdings. This resulted in replicating 

print and electronic newspapers in various regions into 

a united format with identical articles. This strategy has 

already been tested in several regions of the country, 

including Petropavlovsk and Atyrau, and according to panelist 

Eslyamova, “The appearance of such types of holdings has 

continued in the country, and internal affairs department 

employees [of local governments] often become informal 

employees of them.”

Kazakhstan has more than 40 media outlets for ethnic 

minorities in their languages, most of which are fully financed 

by public funds or through grant aid from the state. However, 

the minority media prefer the status of “cultural” editions, 

which are doomed to limited market presence and circulation. 

According to panelists, these media are more like booklets 

than real newspapers.

Regional television channels broadcast educational, children’s, 

gender, and legal programs. At least to some extent, these 

programs cater to public interest and address some segments 

of the population.

Objective 4: Business Management

Kazakhstan Objective Score: 1.90

All indicators in Objective 4 showed modest improvement this 

year, resulting in a strong increase of 0.51 compared to last 

year. Further, all indicators scored very close to the overall 

objective score.

The legacy of Soviet-era authoritarianism has a profound 

effect on the perception that the media is an ideological 

instrument and not a business. Editorial business plans are 

an indirect indicator of the lack of purpose to make a profit 

and develop the business. Television companies have business 

plans in place and are moving towards market reality faster 

than the newspaper industry, which is not mature enough 

Kazakhstan



MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2009226

dangerous during the economic recession, when profits from 

advertisements and revenue from selling newspapers falls.

There are examples of government subsidies given to private 

media. Special budget funds are unevenly distributed at 

various levels and do not fall into the hands of the regional 

media. The state has started to give grants to promote 

economic knowledge through supported programming.

Last year was not the first in which the media received 

state orders, but in 2008, the internal policy departments of 

hakimats (local governments) started visiting non-government 

media, urging them to participate in the competition for 

state orders. The subjects offered for these state orders 

are appealing and are in the public interest, so many 

independent media agreed to participate and successfully 

implemented their orders. In some regions, local authorities 

chose to not re-award grants to opposition media that had 

not become more loyal to the government. One example is 

TV Art, which, in the opinion of the head of the region, spent 

its previous grant improperly.

It is interesting that compared to the previous year, when many 

complaints were lodged regarding “sharing” the grants with 

corrupt officials to win allocated funds, in 2008 no such cases 

were reported—even though grants increased significantly.

In 2008, media leaders began to better understand the 

importance of audience research, updating media products 

based on survey data, and restructuring management 

strategies. However, the results of ratings surveys in the 

regions by TNS Gallup Media Asia did not meet the needs 

of local editors and owners, and some regional television 

companies had to order individual surveys. Rika TV (Aktobe), 

Alawi (Kostanai), and ART (Karaganda) carry out routine 

STS and the media seller Video International–Kazakhstan 

entered the advertising market in 2007 as the newest players 

to rival the politically affiliated Sellers’ House. In 2007, 

Video International Analytical Centre initially estimated the 

advertising market at more than $200 million, then $120 

million, $80 million, and, finally, they have lowered estimates 

to $60 million. Panelists said that the large gap between 

expectations and reality was related to inclusion of major 

advertisers and advertising agencies in regional television and 

radio broadcasting.7

The advertising market is problematic due to a lack of ratings 

information for regional channels and programs. TNS Gallup 

Media Asia has little measuring equipment (people meters) in 

the regions and is unable to provide ratings of the regional 

media products.8 In 2008, the largest advertising agencies 

and advertisers turned to selling advertisements based on 

ratings; they cannot advertise on regional television and radio 

channels without ratings data.

According to one ratings survey, First Channel Eurasia, STS, 

and KTK have the largest share of television advertising, but 

in evening prime time, while those channels broadcast the 

news, most audience members switch to the El-Arna channel, 

an affiliate of Khabar, to watch Turkish serials.

According to Kazakh law, the volume of media advertising is 

limited and should not exceed 20 percent of television and 

radio broadcasting output.9 However, the media often violate 

these regulations, and given the opportunity, seek to exceed 

the legal share of income from advertising. To date, nobody 

has been punished for doing so. An increasing number of 

journalists and editors are not fully aware of the standards 

in this field. As the editor of Uralskaya Nedelya noted, “If an 

advertiser comes along, we are ready to find additional space 

for advertising, increasing the volume of advertising. We are 

constrained only by the reader, who starts to complain that 

there is too much advertising. Nobody else responds to this 

increase, neither the tax inspectorate nor anyone else.”

Some panelists clearly recognize that the availability of 

government subsidies stifles development of the market and 

competition. Others thought government grants are aimed 

at killing off opposition media, because it is then dependent 

on government subsidies and subject to government 

influence. Panelists believed that the latter is especially 

7 Advertisements are published based on circulation.
8 The main measurements are taken in Almaty and Astana; there 
are different opinions in the country concerning the number of 
people-meters: panelists believe that there are more than 1,500, 
whereas according to data of Kyrgyz advertising agencies there are 
less than 800 people-meters in Kazakhstan. 
9 Article 8 of the Kazakh Law “On Advertising.” Article 9 explains that 
periodicals can choose what they advertise.

Independent media are well-managed 
businesses, allowing editorial independence.

BUSINESS MANAGEMENT INDICATORS:

>	 Media outlets and supporting firms operate as efficient, 
professional, and profit-generating businesses.

>	 Media receive revenue from a multitude of sources.

>	 Advertising agencies and related industries support an 
advertising market.

>	 Advertising revenue as a percentage of total revenue is in line 
with accepted standards at commercial outlets.

>	 Independent media do not receive government subsidies.

>	 Market research is used to formulate strategic plans, enhance 
advertising revenue, and tailor products to the needs and 
interests of audiences.

>	 Broadcast ratings and circulation figures are reliably and 
independently produced.



227

amendments to the media law, and was responsible for 

four of the nine amendments. Among the amendments 

was the abolition of dual licensing. Last year NAT gave 

legal support to two television companies seeking to avoid 

the state monopoly on transmitting by purchasing their 

own pole-mounted transmitters. In addition, NAT set up 

nine residency programs in various television and radio 

broadcasting companies.

Last year, the Kazakhstan Association of Publishers also held 

a number of very popular workshops devoted to increasing 

circulation, working with advertisers, improving marketing, 

and designing publications. All the workshops held by 

the association are on a fee basis; media are aware of the 

importance of such training courses and therefore invest in 

developing their potential.

Among the government-affiliated associations is the 

Association of Television and Radio Broadcasters of 

Kazakhstan (ATRB). Panelists did not know of any events over 

the past few years that the ATRB has held, but in 2008, it 

obtained four grants—while the very active NAT did not win 

any grants despite three proposals.

No journalists’ trade union has been founded yet. A 

number of NGOs that could address similar issues are either 

virtually inactive or eke out their existence under political 

considerations; many are affiliated with the government and 

have to demonstrate “organized pluralism.” These include 

the Club of Chief Editors, which just registered last year. The 

organization participated in competitions for state orders 

with incomplete documentation yet won seven grants. No 

panelist had heard about the results of these projects.

In 2008, the Business Media Association was founded by Asqar 

Tulegenov, a well-known journalist specializing in business 

journalism. He organized and ran a themed competition to 

help identify the best regional journalists covering economic 

issues. Tulegenov hopes this association will stimulate the 

activity of economic journalists in the regional media.

A number of NGOs are working to provide the media and 

journalists with legal, educational, monitoring, and advocacy 

support. Further, most media organizations have united to 

form a lobby group10 to facilitate amendments to media 

laws. The undoubted leader of these is Adil Soz Fund and its 

former regional offices, now independent NGOs and media 

law centers. Based on its monitoring of the protection of 

10 These include Adil Soz International Fund for Freedom of Speech, 
National Association of Broadcasters of Kazakhstan, Legal service 
of the Mass Media Support Center, Pavlodar Center to Support 
Regional Journalism, TV Batys Info Public Association, Adyl Atka Public 
Association, Alliance of Regional Mass Media of Astana and Akmola 
Region Public Association, North Kazakhstan Media Center, and the 
Public Fund Media Net International Journalism Center.

surveys in their area. ART has a market research specialist 

who conducts surveys via telephone or on the streets to get 

feedback on particular programs. 

The lack of permanent ratings data has prevented large 

national advertisers from entering the regions. To alleviate 

this, Internews conducted an opinion poll on regional 

television programs and news topics in four regions: 

Shymkent, Sayrane, Rudny, and Temirtau.

Panelists felt that the research institutions are not very 

professional, especially at regional level. Yaroslava Naumenko 

said that during the training courses on media ratings in 

summer 2008, most regional editors were disappointed with 

the research method because it gave clearly unprofessional 

and even false data to fit their specific order for audience 

research and its feedback.

TNS Gallup Media Asia’s switch from using “diary notes” 

to people meters has enabled it to collect more reliable 

and accurate data, and the overall situation concerning 

television advertising market share has been revised. In 

addition, the frequent updating of data and the ability to 

trace the dynamics of media development have become key 

advantageous factors.

However, monitoring of print circulation lags well behind. 

Circulation auditing efforts by the Chamber of Commerce 

and the Kazakh Association of Newspaper Researchers are 

increasingly seen as flawed. In 2008 Uralskaya Nedelya again 

tried to take the initiative to set up voluntary public monitoring 

and auditing of circulations, but yet again, it was ignored.

Objective 5: Supporting Institutions

Kazakhstan Objective Score: 1.85

Although the score for Objective 5 stayed about the same 

compared to last year, some indicators did show movement. 

Panelists gave somewhat lower scores to indicators 2 

(professional associations), 3 (NGOs), and 4 (academic 

journalism programs), while giving somewhat higher scores 

to indicators 6 (access to printing facilities) and 7 (apolitical 

distribution of media). Despite a modest slide, Indicator 3 still 

remained about three-quarters of a point above the overall 

score; Indicator 4 was about three-quarters behind. All others 

scored within a half-point of the overall objective score.

There are some functioning associations of publishers and 

owners of radio and television broadcasters. Among the 

most active are the National Association of TV Companies 

(NAT) and the Kazakhstan Association of Publishers. In 2008, 

NAT was part of the advisory working group that drew up 

Kazakhstan



MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2009228

Beeline, the Kazakh business telecommunications company, 

for five training courses in the regions. 

Among non-media NGOs, several are active participants in the 

media sector. One is the Kazakhstan International Bureau of 

Human Rights and the Rule of Law.

Almost every regional higher education institution has 

a journalism faculty, and hundreds of people qualify as 

“journalists” annually. Professional journalists with work 

experience in the capital are in great demand by regional 

media. But according to Mataev, 90 percent of journalism 

graduates in the country do not work and will not work in the 

journalism sector. Often they find jobs in public relations and 

advertising. The graduates’ lack desire to work in the profession 

is due to teaching problems, a lack of professional skills and 

knowledge after they graduate, low salaries, and high risks.

Instruction at the journalism schools is in a very critical situation 

because teachers, who are often not linked to the profession, 

have to teach five or more subjects in parallel. The outdated 

curriculum and the study process bear no resemblance to 

reality. Curricula focus on studying philology, literature, and 

the theory and history of journalism, with minimal practical 

work. This inadequate technical education does not give the 

students knowledge of the planning processes (script writing, 

directing), design, photography, montage (page-proofreading) 

and other media production techniques.

Panelists thought that educational standards for journalists 

should be improved and the majority of journalism schools 

(especially regional) should be closed down. In autumn 

2008, the journalism school of the Kazakh State University 

purchased new studio equipment; perhaps this will change 

the situation in the country’s key educational institution. 

Panelists noted that this should be used as the pilot site for 

introducing changes in the training of professional journalists.

Almost all the international organizations that support 

education and on-the-job training of journalists focus on 

more specialized, short-term courses and seminars. Subjects 

include parliamentary and business journalism, AIDS 

problems, alcoholism, violence against women and children, 

and promoting democracy. However, taking into account the 

high level of staff turnover in the press, basic workshops on 

professional skills are more effective. As Kaplina remarked, 

“Directors of TV companies are constantly asking for training 

courses, and the bosses of large media companies are ready 

to partially invest in training—for example, pay travel 

expenses of the staff to Almaty, where training courses are 

held. This lack of training courses, typical of 2008, is shown 

by the fact that there were 23 applicants per open spot for 

journalism education [at the state-sponsored trainings held by 

Internews-Kazakhstan].” 

freedom of speech, Adil Soz prepares open letters addressed 

to heads of departments and regions, asking that they 

become guarantors for observing the law within the area 

under their supervision. These letters are often effective, as 

the authorities at least always respond to them.

The work of Adil Soz is widely respected and accessible to 

everyone. Its monitoring results, analytical legal reviews, and 

commentary on current events are published without delay 

on its own website, and related media support organizations 

copy the information to place on their websites, including 

http://www.medialaw.kz. Through the support of Adil Soz 

and media law centers, it is possible to prevent threats and 

harassment of journalists and to win court cases. According 

to panelists, journalists and the media, supported by media 

lawyers, can win 90 percent of court cases if litigation is not 

politically motivated. 

A notable trend of 2008 is that regional television companies 

have started to employ their own lawyers and hire media 

organizations to conduct employee training courses. As 

part of a legal project, Internews Kazakhstan, a local NGO 

affiliated with Internews Network, held several conferences 

devoted to intellectual property rights, trained lawyers of 

television companies, and funded a study tour to Bulgaria. 

NGO representatives, government agency employees, 

and parliamentarians studied the world experience of 

media management. For the first time in Kazakhstan, 

breakthrough training courses on management, television 

programming policy, and branding were held, which raised 

great interest in the media and proved extremely useful. 

Internews Kazakhstan received its first state grant to conduct 

four training courses for television managers, journalists, 

operators, and video supervisors. It received sponsorship from 

Supporting institutions function in the 
professional interests of independent media.

SUPPORTING INSTITUTIONS INDICATORS:

>	 Trade associations represent the interests of private media owners 
and provide member services.

>	 Professional associations work to protect journalists’ rights.

>	 NGOs support free speech and independent media.

>	 Quality journalism degree programs that provide substantial 
practical experience exist.

>	 Short-term training and in-service training programs allow 
journalists to upgrade skills or acquire new skills.

>	 Sources of newsprint and printing facilities are in private hands, 
apolitical, and unrestricted.

>	 Channels of media distribution (kiosks, transmitters, Internet) are 
private, apolitical, and unrestricted.



229

List of Panel Participants

Yevgeniy Zhovtis, director, Kazakhstan International Bureau 

of Human Rights and the Rule of Law, Almaty 

Galiya Azhenova, manager, Expertise Social Centre, Adil Soz 

International Fund, Almaty

Sholpan Zhaksybaeva, executive director, NAT Kazakhstan, 

Almaty

Diana Medvednikova, director, Northern Kazakhstan Legal 

Media Centre, Astana

Tamara Eslyamova, chief editor, Uralskaya Nedelya 

newspaper, director, Journalist’s Initiative Public Organization, 

Uralsk

Yaroslava Naumenko, reporter and blogger, New Generation 

weekly newspaper, Almaty

Seitkazy Mataev, chairperson, Board of Directors of the 

Journalists’ Union in Kazakhstan, Almaty

Olga Kaplina (Groznaya), project manager, Internews 

Network, Almaty

Moderator and Author

Gulnara Ibraeva, chair, Agency of Social Technologies, 

Bishkek, Kyrgyzstan

The panel discussion was convened on January 8, 2009.

In 2008, various international organizations conducted 

training workshops for the press on issues of media 

management. Several commercial organizations sponsored 

special seminars. For example, Beeline and Internews-

Kazakhstan sponsored a series of regional seminars devoted 

to economic journalism. Hewlett-Packard contracted 

Medianet to organize sponsored training courses for 

journalists and the media on Internet technologies.

Zhovtis noted another important aspect of journalism 

education: “Where the media depends directly or indirectly 

on the authorities, it is not always possible to use the skills 

and qualifications in practice.”

The monopoly on printing was abolished long ago, and 

printing houses are mostly private businesses. In some regions, 

newspapers that have received government grants can only 

print using the state or local authorities’ printing houses. 

Due to several economic and technological problems, such as 

expensive printing presses and costly paper from Russia, local 

glossy magazines are printed better and cheaper abroad.

As with any profitable business, owners of the printing 

houses try to follow only market, commercial categories, 

but if they cooperate with non-government or opposition 

media, the authorities exert pressure and interfere with 

their activities. If the owners do not want to complicate their 

lives, they cooperate with the authorities and might break 

contracts, not fulfill obligations, etc. To avoid such difficulties, 

the major newspapers try to own the whole process, from 

printing to distribution.

Public distribution channels are usually used as a political 

resource. Print media seek alternative distribution networks, 

since Kazakhpochta, the government postal service, is generally 

inefficient and works selectively depending on who owns the 

newspaper. In large cities, various newspapers have managed to 

organize a media distribution system, but newspapers in rural 

areas are completely under the control of the government or 

associations connected with the local authorities.

The government’s preferences in media distribution reach 

down to minutiae. Flying Air Astana, one can see what 

publications are welcomed by the government. Opposition 

media are not bought by the airline and it is impossible to 

find the Zhas Alas newspaper on flights. Thus, even with no 

state monopoly on the distribution system, the government 

still uses what tools of political pressure available to it to limit 

access of the opposition media to the general public.

Until recently, the state had a monopoly on ownership 

of transmitters. As mentioned previously, however, some 

broadcasters now have their own pole-mounted installations 

or lease the right to install transmitters on the roofs of 

suitable, privately-owned high-rise buildings.

Kazakhstan




