
MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2009152

Panelists indicated that Belarusian independent media would remain hostage 

to the government’s political games with the West. “Should we fall out with 

Europe, strangling them [the surviving independent media] is a technical 

issue,” a panelist commented.

BELARUS



153

INTRODUCTION

BELARUS

OVERALL
SCORE:
0.84

Belarus




DDespite a slight increase from last year, 0.84 against 0.73, Belarus remained a country where the government 

allowed little media freedom, although media advocacy efforts were still pushed by some groups and new 

media continued to develop as an alternative.

Two restrictive laws were adopted with a view to tightening the grip over the media and ensuring they 

had little chance of publishing information critical of the government. In a coordinated effort in March 

2008, the KGB raided local offices of independent donor-funded broadcasters. Equipment was seized, and 

journalists were detained for questioning.

Conversely, in an end-of-year attempt to improve its strained relations with the EU, the government 

allowed two independent newspapers back into the state press distribution network and the postal service. 

Both newspapers were banned from those monopolized distribution channels in 2005, together with a 

dozen other publications critical of the government. Elsewhere, the government organized a roundtable 

with international and domestic press freedom watchdogs to discuss Internet regulation. The government 

has vowed to take the watchdogs’ recommendations into account while drafting the soon-to-be-adopted 

cabinet decree on Internet media. Until now, the Internet has been the least-regulated of media in Belarus. 

Those latest developments left some of the panelists with hope that there would not be an immediate 

crackdown on the independent media.

Throughout 2008, Belarus attempted to offset an increasingly unfriendly relationship with Russia, its closest 

ally, by thawing ties with the West, primarily the EU. In August, the country’s last political prisoners were 

released from jail, including former presidential candidate, Alyaksandar Kazulin. However, a parliamentary 

election a month later was deeply flawed, according to domestic and international observers. Candidates 

loyal to Belarus’s president, Alyaksandar Lukashenka, won all of the 110 seats in parliament. Despite the 

release of the prisoners, this suggests Belarus is not planning even a token political liberalization that might 

eventually undermine Lukashenka’s rule. Still, improved relations with the West would build the president’s 

bargaining power in negotiating Russian subsidies—in the form of discounted gas and oil—for Belarus’s 

unreformed economy. Any Western investment that might follow would allow Belarus to avoid being 

economically over-dependent on Russia.

Panelists indicated that Belarusian independent media would remain hostage to the government’s political 

games with the West. “Should we fall out with Europe, strangling them [the surviving independent media] 

is a technical issue,” a panelist commented.



MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2009154

Annual scores for 2002 through 2005 are available online at http://www.irex.org/programs/MSI_EUR/archive.asp

FREE
SPEECH

PROFESSIONAL
JOURNALISM

PLURALITY OF
NEWS SOURCES

BUSINESS
MANAGEMENT

SUPPORTING
INSTITUTIONS

0.
94

0.
50

0.
48 0.

58

0.
93

0.
81

0.
89 0.

98

1.
30

0.
67

0.
74

0.
75

1.
29

0.
78

0.
82 1.

03

1.
40

0.
81

0.
75 0.

88

20
01

20
06

-0
7

20
08

20
09

20
01

20
06

-0
7

20
08

20
09

20
01

20
06

-0
7

20
08

20
09

20
01

20
06

-0
7

20
08

20
09

20
01

20
06

-0
7

20
08

20
09

MEDIA SUSTAINABILITY INDEX: BELARUS

SU
ST

A
IN

A
B

IL
IT

Y

OBJECTIVES

U
N

SU
ST

A
IN

A
BL

E
M

IX
ED

 S
YS

TE
M

N
EA

R
SU

ST
A

IN
A

BI
LI

TY
SU

ST
A

IN
A

BL
E

U
N

SU
ST

A
IN

A
BL

E
A

N
TI

-F
RE

E 
PR

ES
S

Unsustainable, Anti-Free Press (0-1): 
Country does not meet or only minimally 
meets objectives. Government and laws 
actively hinder free media development, 
professionalism is low, and media-industry 
activity is minimal.

Unsustainable Mixed System (1-2): 
Country minimally meets objectives, with 
segments of the legal system and government 
opposed to a free media system. Evident 
progress in free-press advocacy, increased 
professionalism, and new media businesses 
may be too recent to judge sustainability.

Near Sustainability (2-3): Country has 
progressed in meeting multiple objectives, 
with legal norms, professionalism, and 
the business environment supportive of 
independent media. Advances have survived 
changes in government and have been 
codified in law and practice. However, more 
time may be needed to ensure that change is 
enduring and that increased professionalism 
and the media business environment are 
sustainable.

Sustainable (3-4): Country has media that 
are considered generally professional, free, 
and sustainable, or to be approaching these 
objectives. Systems supporting independent 
media have survived multiple governments, 
economic fluctuations, and changes in public 
opinion or social conventions.

BELARUS AT A GLANCE

General

>> Population: 9,685,768 (July 2008 est., CIA World Factbook) 

>> Capital city: Minsk

>> Ethnic groups (% of population): Belarusian 81.2%, Russian 11.4%, 
Polish 3.9%, Ukrainian 2.4%, other 1.1% (1999 census, CIA World 
Factbook)

>> Religions (% of population): Eastern Orthodox 80%, other (including 
Roman Catholic, Protestant, Jewish, and Muslim) 20% (1997 est., CIA 
World Factbook)

>> Languages (% of population): Belarusian, Russian, other 

>> GNI (2007-Atlas): $40.90 billion (World Bank Development Indicators, 
2008)

>> GNI per capita (2007-PPP): $10,740 (World Bank Development Indicators, 
2008)

>> Literacy rate: 99.6% (male 99.8%, female 99.4%) (1999 census, CIA 
World Factbook)

>> President or top authority: President Aleksandr Lukashenko (since July 
20, 1994)

Media-Specific

>> Number of active print outlets, radio stations, television stations: 
Print: 1,307 (673 newspapers (9 daily), 586 magazines and journals, 42 
bulletins and 6 catalogues); Radio: 158 radio stations (2 nationwide); 
Television Stations: 69 (6 nationwide) (Belarus Ministry of Information, 
December 2008)

>> Newspaper circulation statistics: Top three by circulation: Sovietskaya 
Byelorussia (state-owned, 2,809,830 weekly circulation), Komsomolskaya 
Pravda v Belorussii (independent, 548,000 weekly circulation), 
Respublika (state-owned, 286,000 weekly circulation) (Belarus Ministry 
of Information, December 2008)

>> Broadcast ratings: Share of television audience: ONT (15.318%, 
state-owned) NTV Belarus (9.6%, Russian-owned, broadcasting 
state-controlled), Channel One TV (7.296%, state-owned) (Institute for 
Sociology at the National Academy of Sciences, July-November 2008)

>> News agencies: BelTA (state-owned), BelaPAN (private), Interfax-Zapad 
(Russian-owned), Prime-TASS (Russian-owned), Ecopress (private), 
Agentstvo Grevtsova (private), Minsk-Novosti (state-owned), 
Registr Information and Legal Agency (private) (Belarus Ministry of 
Information, 2008)

>> Annual advertising revenue in media sector: $114.1 million ($70 million 
television, $18 million press, $6 million radio advertising, $6.3 million 
Internet) (ZenithOptimedia advertising group, December 2008)

>> Internet usage: 6,000,000 (2007 est., CIA World Factbook)

FREE
SPEECH

PROFESSIONAL
JOURNALISM

PLURALITY OF
NEWS SOURCES

BUSINESS
MANAGEMENT

SUPPORTING
INSTITUTIONS

Annual scores for 2002 through 2005 are available online at http://www.irex.org/programs/MSI_EUR/archive.asp



155BELARUS

Note: MSI panelists in Belarus agreed to participate only if 

they were not named publicly. Amendments to the criminal 

code were introduced in December 2005 to add an article, 

“Discrediting the Republic of Belarus,” that provides for 

criminal liability for giving international organizations “false 

information” about the situation in the country. Human-rights 

groups, both domestic and international, believe the article’s 

vague wording makes it possible for the government to detain 

for up to six months anyone reporting negative information 

or to imprison them for up to two years.

Objective 1: Freedom of Speech

Belarus Objective Score: 0.58

Freedom of speech scores saw minimal changes from the 

previous year, effectively keeping Belarus in the category 

of the most repressive countries. The government remained 

actively opposed to freedom of speech and access to public 

information. Indicator 8, media access to foreign news 

sources, showed modest improvement and, like last year, 

was the only indicator to exceed a score of 1.00. All other 

indicators showed no change and scored very close to the 

overall objective score.

One panelist commented, “[On the] Constitution level, 

everything is wonderful. Laws are 50-50. [There are 

laws, but some provisions are draconic—registration, 

accreditations, regulation of the Internet]. Enforcement 

is even more brutal than when these laws that are 

good-for-nothing are not enforced.”

By amending the law on civil service, the government banned 

state officials from talking to the media except when they 

have a go-ahead from higher-level bureaucrats. The law on 

“information, informatization, and protection of information” 

adopted in November 2008 sets its sights on further restricting 

access to any public information, independent media experts 

claimed. Most notably, a new media law was adopted in 

August 2008 that orders online media to register with the 

Ministry of Information while also updating registrations of all 

existing media outlets. Separately, it introduces burdensome 

procedures for accreditation of journalists, especially those 

working for foreign media. A provision under the earlier 

media law, which ordered state bodies and officials to provide 

information within 10 days of a newsroom’s request, was 

abolished altogether. A fuzzy requirement of “compliance 

with reality” for media materials was introduced. The law is 

poorly synchronized with other laws, notably employment 

legislation that is likely to cause confusion and expose 

independent media outlets to administrative sanctions  

and fines.

Licensing of broadcast media remains far from fair, 

competitive, and apolitical, according to panelists. They 

recalled Lukashenka speaking out in 2007 to say that broadcast 

licensing was politicized and that launching a radio station, 

for example, would not be made easier for non-state actors. 

Still, two more privately owned regional television channels 

launched FM music stations (in Homiel and Svetlahorsk, both 

in southeastern Belarus) and several more Minsk-based stations 

have gone farther into the regions. SKIF television, a privately 

owned network of regional television stations, is starting up 

in the city of Bobruisk. Local officials openly admitted there 

was no competition. The broadcaster simply received “positive 

recommendations” from other local governments. Separately, 

a license was granted for a cable television channel in the 

capital, Minsk, to target the hearing impaired.

Broadcast licensing is handled by the Ministry of Information. 

Yet even its officials openly admit that de facto decisions 

are being made by the Lukashenka administration, which 

considers licensing of great importance for the state, a media 

lawyer added. Another panelist estimated that Belarus had 

$300 million to $500 million a year in lost license fees because 

its full broadcast frequency was not being used. 

Market entry for media outlets is more complicated than 

for other businesses, panelists agreed. Licensing comes from 

ministries of information (print and broadcast media) and 

telecommunications (broadcasters). Unlike other businesses, 

media operations can be suspended following a warning 

from the Information Ministry—without a court ruling. In one 

of the very few positive developments, the new media law 

abandoned the requirement that newsrooms register their 

locations with local governments. Unlike other industries, the 

same law restricted direct foreign ownership of media to 30 

percent for a publisher or broadcaster, although this could 

be easily sidestepped with extra effort and at additional cost. 

Taxation of media outlets is no different from other businesses, 

and media have no tax breaks. In 2005, radio stations were 

ordered to air 75 percent Belarusian music. This affected 

business: The stations have been losing both audiences and 

advertising revenues ever since. The Internet remained the 

least regulated sector even though, with $6.3 million in 

revenues in 2008, it has for the first time surpassed radio.

Crimes against journalists were rare. As in previous years, 

photographers and cameramen suffered most, and more 

often, possibly because they work closer to the scene, 

panelists noted. As in the past, the biggest threat to 

journalists’ security came from law-and-order forces; these 

were also the first entities to obstruct journalists’ work. On 

March 25, 2008, Andrej Liankevich, a photojournalist with 

Nasha Niva, was brutally beaten and arrested by riot police 

as he covered an opposition rally in Minsk. Siamen Pechanko, 



MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2009156

another journalist from the same newspaper, was arrested 

and sentenced to 15 days in jail by a Minsk court for alleged 

participation in the same “unauthorized” rally. Separately, a 

Lithuanian television crew was detained as it tried to film the 

rally. The crew’s footage was confiscated by the police.

Just two days later, the Belarusian KGB raided offices of several 

independent broadcasters, the apartments of their journalists, 

and other businesses they believed were working with those 

outlets. The searches started at almost exactly the same time 

in Minsk, Homiel, Hrodna, Viciebsk, and other cities. The 

KGB seemed to be targeting two independent outside radio 

stations, the Polish-funded Radio Racja and the EU-backed 

European Radio for Belarus (ERB), as well as the U.S.-funded 

RFE/RL. Satellite television channel Belsat, mostly Polish-funded, 

said its premises had also been raided. These broadcasters 

are primarily headquartered in neighboring Poland and their 

journalists have all been denied government accreditations. 

Broadcast equipment and computers were seized during the 

raids and the KGB detained dozens of journalists for questioning 

over alleged connections with the creators of animated 

cartoons that were deemed insulting to President Lukashenka 

in 2005. According to a panelist, the targeted journalists had 

their phones tapped. The entire large-scale operation was 

supervised and carried out by the KGB’s counterintelligence 

department. Ironically, the actions may have helped sustain 

Belsat, since panelists believed its funding was about to be cut 

back. After the raids, the Polish Foreign Ministry—the major 

funder of Belsat—announced it would increase funding for the 

television channel to cover losses suffered by journalists. Other 

governments and international organizations also pledged 

support for the media outlets affected.

In a more positive development—obviously an attempt to 

improve relations with Europe—the Belarus Foreign Ministry 

accepted accreditation applications from several Belsat 

journalists who had previously been denied accreditation on 

dubious grounds.

Throughout the year, independent publications—ARCHE 

magazine and two unregistered newspapers, Svaboda 

and Glos znad Niemna na uchodzstwi—were investigated 

for suspected dissemination of extremist information. 

This dangerous development implied criminal liability 

for the publications’ editors and writers. “There were no 

improvements as far as journalists’ security or even the 

feeling of security is concerned. It’s true journalists are not 

getting killed here, but there is no normal feeling in your 

profession either,” a panelist commented.

There are no truly public-service media in Belarus. The 

market is dominated by state-owned media with the 

exception of the Internet. State media are far from editorially 

independent, since their editors, whose contracts are usually 

renewed annually, are directly appointed by the Ministry 

of Information. By and large, media laws favor neither 

state-funded nor independent media. However, the law limits 

advertising in non-state general news publications to less 

than 30 percent of content compared with 25 percent for 

state-owned. That is hardly consolation for the former, since 

every year the budget law provides extra funding ($75 million 

in 2008) for state-owned media. This comes in addition 

to state media’s subsidized salaries, rent, printing and 

distribution. Independent media also have a disadvantage 

when it comes to access to information since many events 

require accreditations, and officials withhold information and 

comment from non-state media. However, according to one 

panelist, even state media are not getting comments. Civil 

Legal and social norms protect and promote  
free speech and access to public information.

FREE-SPEECH INDICATORS:

>	 Legal and social protections of free speech exist and are enforced.

>	 Licensing of broadcast media is fair, competitive, and apolitical.

>	 Market entry and tax structure for media are fair and 
comparable to other industries.

>	 Crimes against journalists or media outlets are prosecuted 
vigorously, but occurrences of such crimes are rare.

>	 State or public media do not receive preferential legal treatment, 
and law guarantees editorial independence.

>	 Libel is a civil law issue; public officials are held to higher 
standards, and offended parties must prove falsity and malice.

>	 Public information is easily accessible; right of access to 
information is equally enforced for all media and journalists.

>	 Media outlets have unrestricted access to information; this is 
equally enforced for all media and journalists.

>	 Entry into the journalism profession is free, and government 
imposes no licensing, restrictions, or special rights for journalists.

One panelist commented, “[On the] 
Constitution level, everything is 
wonderful. Laws are 50-50. [There are 
laws, but some provisions are draconic—
registration, accreditations, regulation of 
the Internet]. Enforcement is even more 
brutal than when these laws that are 
good-for-nothing are not enforced.”



157BELARUS

servants prefer to play it safe. They avoid comment and do 

not provide any information.

Belarusian law carries criminal penalties for libel and offers 

greater protection for top officials, particularly the president. 

Furthermore, Belarus libel laws do not allow for the public 

figure doctrine, under which public figures and officials 

may win libel lawsuits only if they can demonstrate that the 

publishers’ knew the information was false or that it was 

published with reckless disregard for the truth. There were no 

reports of such cases in 2008.

More common are “honor and dignity” cases covered under 

civil law. In these cases, the prosecution does not have to 

prove malice, or even falsity. It is enough that the article in 

question caused “emotional distress” to the person described.

As noted above, access to public information is restricted, 

primarily for independent media. Under a presidential decree 

adopted several years ago, official bodies have the right to 

classify their activities and documents as top secret. Even 

statistical data is withheld. The national statistical committee 

is said to operate a department to protect secret information, 

according to a panelist. The committee is apparently the 

only state body that charges media for CDs or brochures 

containing very basic statistical data. The prices for this 

information are generally not affordable.

Restrictions on information combine with resource problems 

and harsh laws to further restrict investigative reporting. 

The only examples of investigative journalism panelists 

could name were stories occasionally published by the 

electronic newspaper Ezhednevnik and, even more rarely, by 

independent weekly Narodnaya Volya. With so many obstacles 

and safety concerns, journalists’ investigative skills have almost 

fallen into disuse. “Access to information is the cornerstone of 

journalism, everything else is being built on top of that. The 

government is perfectly aware of that and will keep the media 

on a ‘starvation diet,’” a panelist commented.

Access to international news and news sources, mostly via the 

Internet, remained largely unrestricted by the government. The 

affordability of Internet fees—to say nothing of international 

news subscriptions—and language barriers are still 

handicapping the broader use of international news sources. 

Although Internet access became somewhat cheaper in 2008, 

some smaller regional newsrooms still use the Internet on a 

limited basis; those journalists have to queue at the editor’s 

desk, the only one connected to the Internet. Still, according 

to one panelist, very few Belarusian media are interested in or 

can make good use of international news sources.

Entry into the journalism profession was made more 

complicated in 2008, at least as far as getting professional 

education at state journalism schools. The government 

introduced new requirements in 2008: applicants must 

provide recommendations from local authorities and then 

undergo interviews by a special commission. The commission 

mostly checks on how politically loyal would-be journalists 

are, officials admitted openly. Moreover, graduates of 

journalism schools are subject to Soviet-style “distribution” 

and must work for two years wherever the government sends 

them. At the same time, a journalism diploma is not a legal 

requirement to work as a journalist.

Other restrictions affect Internet media workers and 

freelancers. They do not enjoy the status of journalist since 

they are not employed by a registered media outlet. As 

a result, they are even less protected. Those working for 

foreign media should be accredited with the Foreign Affairs 

Ministry. Accreditations are also needed for an increasing 

number of events. These accreditations are often denied for 

independent media outlets.

Objective 2: Professional Journalism

Belarus Objective Score: 0.98

There has been no improvement of note in professional 

journalism. Most indicators showed little change from last 

year, except Indicator 1, reporting is fair, objective, and well 

sourced, which dropped modestly, and Indicator 7, technical 

facilities, which saw a modest improvement in scores. All 

indicators scored within a half point of the overall objective 

except for Indicator 7, which scored slightly better than the 

other indicators.

Both state and non-state media fell short of complying with 

professional and ethical standards, the panelists agreed. 

Political polarization cultivates propagandistic approaches 

on both sides. Even independent broadcasters based outside 

Belarus and funded by foreign donors with a view to offer an 

alternative to state propaganda are following this pattern, 

according to panelists. “There is no will and no skills,” one 

There are no truly public-service media 
in Belarus. The market is dominated by 
state-owned media with the exception 
of the Internet. State media are far 
from editorially independent, since their 
editors, whose contracts are usually 
renewed annually, are directly appointed 
by the Ministry of Information.



MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2009158

panel participant commented. “Across the spectrum, facts and 

comments are being slanted so as to fit certain concepts. That 

is Soviet-style journalism.”

Technical experts remained a sore point. There is a small 

pool of them contacted by numerous media outlets on every 

pertinent occasion. There have been attempts to broaden 

that list but to no avail. The quality of experts’ comments is 

another problem “They have polished their presentation skills 

and style, but as to their economic analyses and forecasts, 

there is a feeling they are coming from the heart, rather than 

from the head,” a panelist commented. On the other hand, 

“no expert can be smarter than the author of the story. If 

questions the latter asks or the topic itself are silly, there is 

very little an expert can help with,” another panel participant 

added. Meanwhile, interviewing and research skills are 

poor, especially among younger journalists. Understaffed 

independent newsrooms find it very hard to produce 

high-quality in-depth reporting, to say nothing of more 

involved investigations. That is why science, technology, and 

industry are hardly covered at all.

There are two journalistic associations in the country: the 

Belarusian Association of Journalists (BAJ), which brings 

together independent media professionals, and the Belarusian 

Union of Journalists (BUJ), the “official” journalists’ association. 

Each has an ethical code of conduct. Unfortunately, the codes 

are not always followed, although independent journalists are 

more likely to adhere to them. “Getting on top of a barricade 

[i.e., taking an impassioned stand on an issue] is the easiest, as 

a result ethical standards suffer. Thus, the profession is eroded, 

the respect for journalism is eroded, so no wonder there is no 

public outcry when media are being harassed,” said one of the 

panel participants.

The selling of stories or the selling of positive coverage is not 

widespread since Belarus is a small market, both politically 

and economically, and dominated by the state. Sometimes, 

however, hidden advertisements are sold to sidestep legal 

limitations on the amount of advertising, a matter affecting 

both ethics and survival, a panelist added.

The panel agreed that self-censorship is widespread, and 

panelists noted that journalists are becoming accepting of 

the need to self-censor. “Once in a while, looking through 

the clippings of my past stories or electronic archives, I get 

surprised that I dared to write it that way. Right now, I 

would have chosen a euphemism. This is an illustration of 

the creeping erosion of journalism. Nobody wants to get 

into trouble through a single phrase—better to use Aesopian 

language. As a result, we see verbosity, ambiguity, lots 

of metaphors, and allusions, which put us on the brink of 

deprofessionalization,” a panelist commented.

“There was a taboo—either internal or imposed from 

outside—or intimidation or a habit not to write about the 

private life of the president, his family, and his allies. [That is] 

until he showed up at a public event with a 4-year-old son, 

previously concealed. Then there was sort of a go-ahead and 

both non-state and state media started writing about the 

child,” a panelist said. Independent media are more willing to 

discard self-censorship, although sometimes they have to be 

more cautious not to endanger their sources.

Almost all key events are being covered. The question is 

quality and reach. “You can bring up topics of paramount 

importance in a newspaper with a circulation of 299 [any 

publication circulating more than 300 copies must be 

registered with the government] or a blog, but who’s to read 

that?” a panel participant asked. Another panelist added that 

minor topics and events are not covered at all, and there is 

a big question of whether journalists are actually aware of 

all key topics given the degree of secrecy and the restricted 

access to information. “This is mere guesswork, yet some 

issues are either entirely missing or there are only allusions,” 

according to the panel.

There is no strong correlation between pay levels and 

corruption, panelists argued. Journalists, especially 

Journalism meets professional  
standards of quality.

PROFESSIONAL JOURNALISM INDICATORS:

>	 Reporting is fair, objective, and well sourced.

>	 Journalists follow recognized and accepted ethical standards.

>	 Journalists and editors do not practice self-censorship.

>	 Journalists cover key events and issues.

>	 Pay levels for journalists and other media professionals are 
sufficiently high to discourage corruption.

>	 Entertainment programming does not eclipse news and 
information programming.

>	 Technical facilities and equipment for gathering, producing, 
and distributing news are modern and efficient.

>	 Quality niche reporting and programming exists (investigative, 
economics/business, local, political).

“There is no will and no skills,” one 
panel participant commented. “Across 
the spectrum, facts and comments 
are being slanted so as to fit certain 
concepts. That is Soviet-style journalism.”



159BELARUS

independent ones, are not earning much, yet there is no 

one to buy them off. Still, there is some selling of stories 

or brokering positive coverage, mostly to businesses and 

sometimes to politicians. Journalists working for state media 

are better off than a year before. Their earnings depend 

on the official salary grids and, with state-mandated wage 

hikes throughout the year, they are now paid at least twice 

as much as those in non-state media. A journalist at a state 

newspaper earns around $700 a month in the regions and 

up to $1,000 a month in the capital. Journalists at Belarus’ 

biggest daily, Sovietskaya Byelorussia, the key organ of the 

Lukashenka administration, and Channel One TV, are paid at 

least $1,500 a month.

There is hardly any pronounced move of independent 

journalists to other professions (mostly advertising) or 

state-controlled media. Very rarely do they leave for other 

countries, typically Ukraine and Russia. Media workers’ 

salaries are quite competitive when compared with those of 

teachers or doctors, a panelist noted.

The balance between news content and entertainment has 

remained consistent for several years, with the latter—by 

Western standards—somewhat surpassed by information 

programming, a legacy of the Soviet Union, where the 

media’s main role was to inform. Channel One TV, for 

example, allots 20-25 percent of its airtime to information 

programming, according to a panelist. Nonetheless, the 

quality of both news and entertainment remained low. 

Independent newspapers provide very little relief as far 

as entertainment content is concerned. Their coverage is 

one-sided and the topics uninteresting. Surprisingly, weekend 

issues of Sovietskaya Byelorussia were complimented for their 

high-quality infotainment, notably historical publications. 

On the Internet, a panelist added, there has been a buildup 

of audiences everywhere and entertainment Web sites 

outperformed online news sources.

As far as technical facilities, “the situation is not catastrophic 

yet leaves much to be desired.” State media are better 

equipped than independent news outlets, and Minsk-based 

media fare better than regional outlets. Although some basic 

level is sustained most everywhere, media professionals lack 

the skills to make a good use of the facilities at their disposal. 

For many journalists, computers are nothing more than 

digital printing machines. They do not have the practical skills 

needed to use up-to-date software and online services, some 

of which are free of charge. Although Internet fees dropped 

further in 2008, not all newsrooms can provide high-speed 

connections without a traffic cap for their staff. Meanwhile, 

the independent press cannot afford their own distribution 

facilities (vehicles, points-of-sale, etc.). For non-state 

broadcasters, where technology is center stage, keeping 

up-to-date is even more difficult.

Some niche reporting exists, mostly in business, politics, 

and sports, but panelists rated its quality as somewhat 

unsatisfactory. This is despite the fact that many independent 

journalists, and especially editors, received specialized 

training from international and domestic media-development 

organizations. On the other hand, the environment itself 

trammels quality reporting. “The politics are distorted, so 

is political journalism. There is no normal business, so its 

coverage is also warped, with no specialized media products,” 

a panel participant said.

Objective 3: Plurality of News

Belarus Objective Score: 0.75

This objective remained unchanged from last year. Only 

Indicator 1, plurality of news sources, showed minor 

improvement. All other indicators remained unchanged, 

and all indicators scored relatively close to the overall score 

of 0.75. There is some theoretical plurality of news sources, 

panelists agreed, yet not all of them are readily available 

(independent press and broadcasters) or easily affordable (the 

Internet and satellite television and radio). What is more, an 

average citizen is hardly willing to take the effort to acquire 

alternative sources of news.

Urban areas offer a wider selection of news sources. Villages 

and smaller towns are often reached by two national 

state-owned channels, two or three state newspapers (usually 

Sovietskaya Byelorussia and local ones), and state radio 

channels. Overall, state television dominated an October 2008 

independent opinion poll: 90.1 percent of Belarusians aged 18 

and older said they were watching Belarusian TV; 84 percent 

named Russian channels; 46 percent said local television; 

and 18.3 percent cited satellite television. For radio, 53.6 

percent listened to state radio and 51.8 percent listened to 

private FM stations offering mostly entertainment content. 

Independent broadcasters based outside Belarus reached far 

smaller audiences according to this survey: European Radio 

for Belarus, 1.9 percent; Radio Liberty (Belarusian service), 

“The politics are distorted, so is political 
journalism. There is no normal business, 
so its coverage is also warped, with no 
specialized media products,” a panel 
participant said.



MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2009160

1.2 percent; and Radio Racyja, 1.4 percent. International 

broadcasters like Voice of America (2.0 percent) and the BBC 

(1.4 percent) were not in demand, either. Earlier surveys, 

however, showed audiences for the international broadcasters 

that were two or three times larger than this survey, and the 

external radio stations are increasingly operating as de facto 

news agencies with their stories posted at popular Web sites 

(portals and news sites).

Internet usage has increased slightly: 10.9 percent of those 

polled said they were using it daily with an additional 12.4 

percent using it several times a week.

Regarding newspapers, 35.9 percent of those polled in 

another survey by the same company said they read local 

newspapers: 28.4 percent read Sovietskaya Byelorussia and 

28.3 percent read the popular Russian tabloid Komsomolskaya 

Pravda v Byelorussii with a Belarusian insert. The leading 

opposition weekly Narodnaya Volya and the more moderate 

independent weekly Svobodnye Novosti were read by 5.4 

percent and 3.0 percent of respondents, respectively.

One of the panelists argued that poor marketing was to 

blame for media startups’ failure to achieve success. For 

example, this panelist argued, a year after independent 

satellite television Belsat was launched, only 4.1 percent of 

those surveyed said they were watching it.

“There is neither total jamming [of foreign broadcasters] 

nor Internet filtering. Rather, the state is engaged in 

throwing sand into the gears, a shameful practice for a 

European country. On election days or during opposition 

rallies, independent news sites are cordoned off via shaping 

[bandwidth prioritizing and limiting]. Or another example: 

Cable operators used to say ‘You are watching 48 TV 

channels,’ yet when one of them, NST, Russian humor TV, had 

satirized President Lukashenka, it was replaced by another 

channel the following day. That new television channel 

could be just as good, but their meddling into my menu 

and deciding what should be on my plate is displeasing,” a 

panelist argued.

State newspapers retained a dominant position in the market. 

The government subsidizes their rent, subscription, printing, 

postage, and distribution. Back in 2005, the government 

banned 13 independent newspapers from state-owned 

distribution and 16 independent newspapers from 

subscription networks. Some of those banned newspapers 

closed down altogether. Others had to rely on their own 

small-scale distribution incentives, and it “will take years for 

them to recuperate,” a panelist said.

In an attempt to improve its relations with the European 

Union, the government in November 2008 allowed two 

of those banned newspapers, Narodnaya Volya and Nasha 

Niva, back into distribution systems. “The question is for 

how long and whether it will be worth their while,” a 

panelist said, adding that applications of almost a dozen 

other independent newspapers to distribute via state-owned 

networks were rejected just a week later. Furthermore, 

Belsayuzdruk (a nationwide network operating around 1,400 

newspaper kiosks) charged Nasha Niva a 55 percent markup 

and introduced a cap on how many copies it could sell. 

These networks often delay for up to 90 days their payments 

to publishers for the copies sold, further undermining 

newspapers’ efficiency.

To be distributed or broadcast in Belarus, foreign print 

and electronic media need express permission from the 

Ministry of Information. On top of that, 136 cable operators 

now offering 90 television channels (including 50 Russian 

ones) must have their subscription packages approved by 

Multiple news sources provide citizens  
with reliable and objective news.

PLURALITY OF NEWS SOURCES INDICATORS:

>	 A plurality of affordable public and private news sources (e.g., 
print, broadcast, Internet) exists.

>	 Citizens’ access to domestic or international media is not 
restricted.

>	 State or public media reflect the views of the entire political 
spectrum, are nonpartisan, and serve the public interest.

>	 Independent news agencies gather and distribute news for print 
and broadcast media.

>	 Independent broadcast media produce their own news programs.

>	 Transparency of media ownership allows consumers to judge 
objectivity of news; media ownership is not concentrated in a 
few conglomerates.

>	 A broad spectrum of social interests are reflected and 
represented in the media, including minority-language 
information sources.

State newspapers retained a dominant 
position in the market. The government 
subsidizes their rent, subscription, 
printing, postage, and distribution. 
Back in 2005, the government 
banned 13 independent newspapers 
from state-owned distribution and 
16 independent newspapers from 
subscription networks.



161BELARUS

local governments. Cable television is available in urban 

areas only and is more or less affordable. According to the 

aforementioned survey, 39 percent of respondents watch 

cable television. Most Western, Polish, and Ukrainian news 

channels were banned from cable networks several years 

ago. However, they are available via satellites, quite often 

for free, or are just pirated. As for foreign press, only Russian 

publications—usually unaffordably priced—are available.

State media are hardly serving the public interest, other 

than through educational and cultural programming, 

panelists said. For years, they have been reporting mostly 

on the government and speaking with a single voice, 

quite often that of President Lukashenka. Marginalized 

opposition, independent trade unions and non-governmental 

organizations are mostly—and at best—ignored; they are 

sometimes smeared. Despite their efforts, independent 

broadcasters based outside Belarus were unable to fill the 

non-partisan public media gap. Meanwhile, panelists felt 

the pressure was mounting to make independent Belarusian 

media more servile toward the opposition. 

There are nine news agencies in Belarus, according to 

the Ministry of Information. However, only BelaPAN can 

be considered independent. Panelists not only praised its 

objective and professional reporting but also noted the 

variety of services it offers: news subscriptions, e-paper, 

and photos, as well as some infographics, audio, video, and 

multimedia content.

BelTA, the mouthpiece of the government, offers news, 

photo service, infographics, and publishes the weekly 7 Dnei 

and several journals. Two more prominent market players—

Interfax-Zapad and Prime-TASS—are Russian owned. At 

around $300 a month, subscriptions for most independent 

newspapers are only just affordable, to say nothing of news 

Web sites. Privately owned radio stations were banned from 

using BelaPAN news back in 2003 and since have relied on 

other sources, mostly the Internet. 

There are 41 privately owned television broadcasters out of 

69 broadcasters in total, yet they are mostly local stations 

offering little of their own programming. Most are limited to 

daily local news, personal messages (like birthday greetings), 

and weekly news programs. These broadcasters steer away 

from criticism of the government.

Panelists differed on the level of transparency of media 

ownership. The law orders disclosure of direct owners 

(publishers and broadcasters). But the state remained the 

only media tycoon, since “nobody views media as a business, 

that is more of a toy,” a panelist explained. There are some 

Russian-owned media, notably popular daily Komsomolskaya 

Pravda v Byelorussii and weeklies BelGazeta and Argumenty 

i Fakty.

Like the broader political spectrum, social issues are 

underrepresented. The government prefers to ignore 

minority issues; they remained marginalized in the 

mainstream media and covered to very little extent by special 

media. Most notable were ethnic minorities’ newspapers and 

bulletins, led by Polish and Hebrew publications, circulated 

within those communities.

Objective 4: Business Management

Belarus Objective Score: 1.03

For the first time since 2003, Objective 4 received a 

score exceeding 1.00. Most of the indicators saw slight 

improvement, but panelists’ observations of the growing 

advertising market (covered by Indicator 3) accounted for 

most of the improvement. Otherwise, all indicators received 

scores close to the overall objective score, except for Indicator 

5, government subsidy of independent media, which 

scored more than a point higher. Despite the improvement, 

Belarusian media still face serious problems in terms of their 

management and financial performance.

“All in all, the industry is just surviving,” a panelist said 

while commenting on how efficient the media have been 

as businesses. An under-reformed and illiberal economy 

with no significant private sector is unable to generate 

enough earnings to sustain the media. Compounding the 

situation, the government either directly owns or controls 

both production (like printing presses) and distribution 

facilities (postal service, press distribution network, telecom 

infrastructure). Unreformed and largely inefficient, 

these supporting institutions have been hampering the 

development of the media sector.

Panelists differed on the level of 
transparency of media ownership. The 
law orders disclosure of direct owners 
(publishers and broadcasters). But the 
state remained the only media tycoon, 
since “nobody views media as a business, 
that is more of a toy,” a panelist 
explained.



MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2009162

By and large, Belarus’ media have been hit by the economic 

crisis of late 2008. Some media faced decreasing advertising 

revenues by the end of the year, although others have seen 

unexpected jumps in ad sales as advertisers set out to spend 

ahead of the recession expected in 2009. Banks and car 

dealers have already announced they would be cutting their 

ad spending by 70 percent in 2009, according to a panelist.

Even the state television channels have seen their spending 

capped by the government and have had to cancel some 

expensive entertainment shows, according to a panelist. 

He quoted one of the television bosses at Channel One as 

saying: “As you know there is no crisis in Belarus [President 

Lukashenka vowed to retain control over the economy and 

‘banned panicking’], yet there is no money either.” The 

government has even been contemplating selling stakes in its 

propaganda pillars, state-owned national television channels, 

according to the same panelist.

Elsewhere, the privately owned weekly Express-Novosti 

announced in December 2008 that it would suspend 

operations for six months because of its owner’s difficulties 

with other businesses.

There is some basic business-planning, a panelist argued. 

Still, following those plans is difficult in such a turbulent 

environment. Accounting practices and laws are not fully 

compatible with recognized international standards. The 

government, however, has vowed it would simplify the overly 

complicated accounting and taxation systems, lower taxes, 

and curb red tape. Human resources management remained 

a weak point. Certified specialists are hired to manage 

accounting, which is a legal requirement. Sales managers 

are common. But only bigger media companies can afford 

lawyers, marketing, finance, and personnel managers.

Revenues come from a variety of sources that have remained 

largely unchanged for many years. State media relied heavily 

on government funding and on subsidized advertising fees. 

The latter are often used to lure advertisers away from 

privately owned media. Businesses may come under pressure 

not to advertise in independent newspapers critical of the 

government. Private radio stations rely mostly on advertising, 

as do non-state television companies where revenues also 

come from personal messages, like birthday greetings, 

sms-chats, etc.

The independent press generally depends on advertising. The 

sale of copies is important for a couple of popular tabloids 

and the opposition weeklies, which advertisers shun. Regional 

non-state newspapers rely mostly on classified ads from 

local small and medium-sized businesses, as well as, to some 

degree, on newspaper sales. Some of these publishers also 

run side businesses, mostly small advertising agencies that 

have developed out of their in-house ad sales departments. 

Foreign donors funded independent broadcasters based 

outside the country, as well as some non-state publications 

and online media. Private media do not receive direct 

subsidies from the government.

Commenting on how those revenue sources affected 

editorial policy, a panelist said the media absolutely would 

not criticize advertisers.

Throughout 2008, the Belarusian advertising market grew 

30.4 percent, to total $114.1 million annually, according to 

advertising group ZenithOptimedia. The Internet has more 

than doubled its earnings, to $6.3 million from $3 million. 

Other sectors were less successful. Television spending totaled 

$70 million, print media $18 million, and radio $6 million.

Big international agencies continued to dominate the 

advertising market. So did their clients, multinational giants 

like Procter & Gamble, Colgate-Palmolive, and domestic 

mobile telephone operators which, seeking wider audiences, 

traditionally channel their budgets to national television 

networks. The law limits advertising to 20 percent of total 

daily broadcast time and 30 percent of prime time (6 p.m. to 

10 p.m.). Smaller media outlets are missing opportunities to 

build up their ad sales, a panelist argued, possibly because of 

stereotypes or lack of pertinent experience.

“All in all, the industry is just 
surviving,” a panelist said while 
commenting on how efficient the media 
have been as businesses.

Independent media are well-managed 
businesses, allowing editorial independence.

BUSINESS MANAGEMENT INDICATORS:

>	 Media outlets and supporting firms operate as efficient, 
professional, and profit-generating businesses.

>	 Media receive revenue from a multitude of sources.

>	 Advertising agencies and related industries support an 
advertising market.

>	 Advertising revenue as a percentage of total revenue is in line 
with accepted standards at commercial outlets.

>	 Independent media do not receive government subsidies.

>	 Market research is used to formulate strategic plans, enhance 
advertising revenue, and tailor products to the needs and 
interests of audiences.

>	 Broadcast ratings and circulation figures are reliably and 
independently produced.



163BELARUS

Little market research is being done, panelists agreed. Only a 

handful of bigger media outlets, like national state television 

channels, some national newspapers, and radio networks, can 

afford commissioned research, mostly in the form of opinion 

polls and, sometimes, focus groups. The research results are 

principally used to impress advertisers and, sometimes, to 

customize content. Donor-funded broadcasters like satellite 

television Belsat and European Radio for Belarus are also 

using commissioned research. Other media, at best, do their 

own research, mainly via questionnaires and phone surveys.

Panelists noted some improvements as far as broadcast 

ratings and, especially, Internet statistics are concerned. 

One more company, GEVS, started offering television 

broadcast ratings based on PeopleMeters. It joins the 

institute for sociology at the National Academy of Sciences. 

The Independent Institute of Socio-Economic and Political 

Studies (IISEPS) conducts mostly political polls but sometimes 

has television, radio, and newspaper questions in its surveys. 

MASMI is offering ratings of radio stations and statistics on 

the use of the Internet. NOVAK is still selling subscriptions to 

its diary panel and does quarterly face-to-face interviews on 

media consumption. In 2008, it launched an Internet usage 

panel. Gemius, a new actor on the Belarusian market, started 

offering Internet usage statistics gathered through online 

counters, online questionnaires, and offline face-to-face 

interviews. At best, only generalized information is available 

to media outlets. Detailed data are offered on subscriptions, 

affordable to major advertising agencies and rich media 

companies. Actual press sales remained suspect since there is 

no independent audit authority.

Objective 5: Supporting Institutions

Belarus Objective Score: 0.88

The average score for Objective 5 edged up slightly from 0.74 

a year earlier thanks to modest improvements in Indicators 1, 

trade associations, and 5, short-term training opportunities. All 

other indicators showed little to no change. A few indicators 

received scores that differed noticeably from the overall score. 

Indicator 2, professional associations, scored nearly a point 

higher than the overall score, just as it did last year. Also similar 

to last year, Indicators 6 and 7, access to printing facilities and 

apolitical distribution, both scored more than half a point 

lower. All other indicators scored close to the overall score.

Panelists were not aware of the existence of active trade 

associations representing publishers or broadcasters. “Not 

out of my own experience, but rather from an Information 

Ministry official I have learned such organizations do 

exist,” one panelist said rather ironically. Still media owners 

and managers—especially regional ones that are not 

competitors—communicate and share their experiences with 

each other, added another panelist.

Two professional associations benefit media professionals in 

Belarus. The Belarusian Union of Journalists is an “official” 

organization uniting around 2,000 professionals who work 

for state-controlled media. Its activities, according to a 

panelist, are restricted to mostly giving out prizes, although it 

also offers limited training incentives.

The 1,200-strong Belarusian Association of Journalists (BAJ), 

meanwhile, works to protect journalists’ rights via legal 

advice and defense, professional development, and public 

advocacy. Panelists traditionally paid tribute to what the BAJ 

was doing to protect both journalists and freedom of speech 

in the country. However, its resources and reach are limited. 

“BAJ is doing a great job, but that is not enough. Despite all 

the heroic efforts, there is little they can do. They have got 

excellent lawyers, but you can actually count cases when they 

Supporting institutions function in the 
professional interests of independent media.

SUPPORTING INSTITUTIONS INDICATORS:

>	 Trade associations represent the interests of private media owners 
and provide member services.

>	 Professional associations work to protect journalists’ rights.

>	 NGOs support free speech and independent media.

>	 Quality journalism degree programs that provide substantial 
practical experience exist.

>	 Short-term training and in-service training programs allow 
journalists to upgrade skills or acquire new skills.

>	 Sources of newsprint and printing facilities are in private hands, 
apolitical, and unrestricted.

>	 Channels of media distribution (kiosks, transmitters, Internet) are 
private, apolitical, and unrestricted.

The independent press generally depends 
on advertising. The sale of copies is 
important for a couple of popular 
tabloids and the opposition weeklies, 
which advertisers shun. Regional 
non-state newspapers rely mostly on 
classified ads from local small and 
medium-sized businesses, as well as, to 
some degree, on newspaper sales.



MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2009164

have really succeeded, since you cannot chop wood with a 

penknife,” one panelist said.

In principle, there are non-governmental organizations 

involved to some degree in free speech and media advocacy 

work, but they are mostly human-rights groups, assisting 

journalists to the same degree as other citizens. At best, 

they provide limited publicity and—occasionally—legal 

assistance when journalists’ rights are violated. As a rule, such 

organizations operate in urban areas only. “The situation is 

that journalists have got BAJ and do not need anything else. 

In critical situations such NGOs do help, but these are one-off 

cases rather than systematic work,” a panel participant said.

Panelists criticized universities for their curricula, faculties, 

and the quality of journalism training offered. “There is no 

institute in Belarus you could send a person to and at least 

hope a more or less qualified specialist would graduate,” 

an independent editor explained. His counterparts from 

state-owned media are similarly dissatisfied. The director 

of the state news agency BelTA was quoted as saying he 

would rather hire a person with a degree in economics or 

political studies. Still, journalism degrees are offered by 

state universities, most notably the journalism institute at 

Belarusian State University (BSU) in Minsk, and state schools 

in Homiel, Hrodna, and Viciebsk. There are also three 

privately owned institutions, all based in Minsk, that train 

journalists. BSU’s journalism institute vowed to stay up to 

date with journalism trends and, correspondingly, offer more 

practical training. As a result, a major in Web journalism was 

introduced in 2008. Although the institute spent around $3.5 

million on a new television studio, students were not allowed 

in, according to a panelist. Instead, a lottery show was 

produced there for one of the national television channels.

External alternatives include, first and foremost, the European 

Humanities University (EHU), once a Belarusian university now 

in exile in Vilnius, just 110 miles away from Minsk. Panelists 

said they had not come across an EHU journalism student or 

a media product from the university and could not generalize 

as to the quality of the training. There have been no 

graduates from the university yet, so it is too soon to judge.

Other minor opportunities include government and foreign 

donor-funded scholarship programs in Ukraine, Poland, the 

United Kingdom, and the United States. As in previous years, 

panelists doubted that graduates would find it easy to locally 

apply the knowledge and experience they gained abroad.

Short-term training opportunities are abundant and there is 

a wide selection, addressing all levels and all departments. 

Most trainings are offered for free by both domestic and 

foreign media-development organizations. However, the 

effect is sometimes minimal, a panelist argued, saying skills are 

often lost as soon as trainees get back to their routine work. 

Another panel participant said the quality of such trainings 

was deteriorating, especially those offered by foreign trainers 

and he was less willing to send his staff. Such courses often 

concentrate on general issues such as ethics—possibly because 

donors are more willing to fund them—than on professional 

development. Longer-term in-service trainings, especially 

those held abroad, are less readily tapped by key staff since 

understaffed newsrooms depend heavily on these employees. 

According to panelists, trainings should concentrate more on 

improving journalists’ interviewing and investigative skills, 

business reporting, and everything related to the presentation 

of information (visual design, infographics, multimedia).

Sources of newsprint are not yet monopolized, yet the 

government was reportedly ordering some state regional 

printing presses to switch to domestically produced newsprint 

that is more expensive and of somewhat inferior quality. 

Printing facilities are mostly owned by the state. The few 

remaining ones are directly controlled by the government via 

the Ministry of Information, the regulator of both publishing 

and media industries. “There is no problem buying newsprint, 

yet what will you do with that given the situation with 

printing houses? Private ones are even more likely to say no,” 

an independent editor commented. Under the law, a director 

of a printing house is responsible for the content of the 

printed materials produced. Furthermore, there is an issue of 

quality and non-standard orders. In the latter case, it is both 

easier and cheaper to print abroad.

The government retained tight control over all media 

distribution channels. Broadcasters and newspaper kiosks are 

owned by the state. Postal services, too. There are some sales 

of mostly non-political publications through newsstands in 

shops and supermarkets. Some independent papers operate 

their own very small distribution systems. These allowed 

them to keep afloat after they were banned from state 

distribution networks.

Panelists were not aware of the existence 
of active trade associations representing 
publishers or broadcasters. “Not out of 
my own experience, but rather from 
an Information Ministry official I have 
learned such organizations do exist,” one 
panelist said rather ironically.



165BELARUS

Most of the telecom infrastructure is also owned by the 

government via the state telecom monopoly Beltelecom. 

It controls all international Internet traffic and charges 

exorbitant rates for that and for interconnection of private 

last-mile Internet service providers. As a result, Internet-access 

remains unaffordable to many Belarusians. Most have to 

choose between slow connections and traffic caps. A one 

megabit ADSL without a traffic cap is offered for around $500 

a month.

List of Panel Participants

Note: MSI panelists in Belarus agreed to participate only if 

they were not named publicly. Amendments to the criminal 

code were introduced in December 2005 to add an article, 

“Discrediting the Republic of Belarus,” that provides for 

criminal liability for giving international organizations “false 

information” about the situation in the country. Human-rights 

groups, both domestic and international, believe the article’s 

vague wording makes it possible for the government to detain 

for up to six months anyone reporting negative information 

or to imprison them for up to two years.




