
MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2009124

AzERBAIJAN

The journalism profession is not an easy one. Journalism is still perceived as a 

dangerous profession, given that three journalists, two of whom are prominent 

editors-in-chief, are currently serving prison sentences. Further, according 

to panelists, attacks against journalists and impunity of their perpetrators 

causes self-censorship among journalists.



125

INTRODUCTION

MMany events in 2008 impacted the development and performance of the media sector. Presidential elections 

in November did not leave much of a role for the Azerbaijani media to play, as the outcome was widely 

predicted. Television debates, organized by Public Television, were weak in content and looked like free 

airtime rather than a real debate. The moderator did not ask questions and acted as a timekeeper. The 

president did not participate in the debates.

The National Television and Radio Council (NTRC) stopped RFE/RL, vOA and BBC broadcasts on Azerbaijan’s 

FM frequencies. NTRC said it was in order to bring Azerbaijan’s legislation in compliance with international 

standards. Independent observers said the move was politically motivated.

Legal changes also affected the media. Independent experts expressed concern over proposed new 

amendments to the constitution to be decided by national Referendum. They said new amendments to 

the Privacy Act, specifically prior consent for video and photo recordings, could lead to increased pressure 

on media. In August 2008, President Ilham Aliyev signed two Decrees on Support for Media. The first 

appropriated AzN 5,000 to all regularly published newspapers and was welcomed by all its recipients. Some, 

however, said that real support would be to create conditions allowing media to prosper. Another decree 

laid out a “Concept for Support of Media,” which envisions creation of a Media Foundation that would 

lead efforts to support media initiatives. As of February 2009 little was known about this foundation’s draft 

charter and who would serve as its leadership.

The journalism profession is not an easy one. Journalism is still perceived as a dangerous profession, given 

that three journalists, two of whom are prominent editors-in-chief, are currently serving prison sentences. 

Further, according to panelists, attacks against journalists and impunity of their perpetrators causes 

self-censorship among journalists. Fewer students enroll in journalism programs compared to a peak in 1991 

when Azerbaijan became independent.

The government’s interaction with critical media outlets is minimal, and it does not respond to their 

criticisms. Government officials prefer short stand-ups versus challenging interviews. Public occasions, 

such as anniversaries of events, are among the few occasions when journalists can approach officials with 

questions.

Panel discussions also revealed that editorial independence and objectivity remained the greatest challenge 

for media outlets, which are not financially independent. Selective distribution of advertisements remained 

a major problem for development. Independent editors claim that businessmen fear retaliation for placing 

advertisements in media that are not government controlled or friendly to the government.

A
zER

BA
IJA

N
OVERALL
SCORE:
1.67

AzERBAIJAN



MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2009126

Annual scores for 2002 through 2005 are available online at http://www.irex.org/programs/MSI_EUR/archive.asp

AzERBAIJAN AT A GLANCE

MEDIA-SPECIFIC

 > Number of active print outlets, radio stations, television stations: Print: 
32 dailies, 45 weeklies, 85 monthlies; Radio: 10 AM, 17 FM; Television 
Stations: 17 (7 in Baku, 10 regional)

 > Newspaper circulation statistics: Most widely read publication is the 
opposition newspaper Yeni Musavat

 > Broadcast ratings: Top three television stations: ANS-Tv (news), Azad Tv 
(entertainment), AzTv (formerly state-owned) (AGB/Nielsen)

 > News agencies: Turan, Trend, APA, Day.Az., Azertac.

 > Annual advertising revenue in media sector: Newspaper: $500,000; 
Television: $30 million; Radio: minor

 > Internet usage: 1,036,000 (2007 est., CIA World Factbook)

GENERAL

 > Population: 8,177,717 (July 2008 est., CIA World Factbook)

 > Capital city: Baku

 > Ethnic groups (% of population): Azeri 90.6%, Dagestani 2.2%, Russian 
1.8%, Armenian 1.5%, other 3.9% (1999 census, CIA World Factbook)

 > Religions (% of population): Muslim 93.4%, Russian Orthodox 2.5%, 
Armenian Orthodox 2.3%, other 1.8% (1995 est., CIA World Factbook)

 > Languages (% of population): Azerbaijani (Azeri) 90.3%, Lezgi 2.2%, 
Russian 1.8%, Armenian 1.5%, other 3.3%, unspecified 1% (1999 census, 
CIA World Factbook)

 > GNI (2007-Atlas): $21.87 billion (World Bank Development Indicators, 
2008)

 > GNI per capita (2007-PPP): $6,260 (World Bank Development Indicators, 
2008)

 > Literacy rate: 98.8% (male 99.5%, female 98.2%) (1999 census, CIA 
World Factbook)

 > President or top authority: President Ilham Aliyev (since October 31, 
2003)

1.
75

1.
78

2.
01

1.
94

1.
57 1.

76 1.
79

1.
60

2.
06

1.
92 2.

01
1.

78

1.
65

1.
51

1.
54

1.
44 1.

65 1.
72 1.

84

1.
60

20
01

20
06

-0
7

20
08

20
09

20
01

20
06

-0
7

20
08

20
09

20
01

20
06

-0
7

20
08

20
09

20
01

20
06

-0
7

20
08

20
09

20
01

20
06

-0
7

20
08

20
09

MEDIA SUSTAINABILITY INDEX: AZERBAIJAN

SU
ST

A
IN

A
B

IL
IT

Y

OBJECTIVES

U
N

SU
ST

A
IN

A
BL

E
M

IX
ED

 S
YS

TE
M

N
EA

R
SU

ST
A

IN
A

BI
LI

TY
SU

ST
A

IN
A

BL
E

U
N

SU
ST

A
IN

A
BL

E
A

N
TI

-F
RE

E 
PR

ES
S

Unsustainable, Anti-Free Press (0-1): 
Country does not meet or only minimally 
meets objectives. Government and laws 
actively hinder free media development, 
professionalism is low, and media-industry 
activity is minimal.

Unsustainable Mixed System (1-2): 
Country minimally meets objectives, with 
segments of the legal system and government 
opposed to a free media system. Evident 
progress in free-press advocacy, increased 
professionalism, and new media businesses 
may be too recent to judge sustainability.

Near Sustainability (2-3): Country has 
progressed in meeting multiple objectives, 
with legal norms, professionalism, and 
the business environment supportive of 
independent media. Advances have survived 
changes in government and have been 
codified in law and practice. However, more 
time may be needed to ensure that change is 
enduring and that increased professionalism 
and the media business environment are 
sustainable.

Sustainable (3-4): Country has media that 
are considered generally professional, free, 
and sustainable, or to be approaching these 
objectives. Systems supporting independent 
media have survived multiple governments, 
economic fluctuations, and changes in public 
opinion or social conventions.

FREE
SPEECH

PROFESSIONAL
JOURNALISM

PLURALITY OF
NEWS SOURCES

BUSINESS
MANAGEMENT

SUPPORTING
INSTITUTIONS

Annual scores for 2002 through 2005 are available online at http://www.irex.org/programs/MSI_EUR/archive.asp



127

does not have the power to freely come to a decision. It 

receives an order that the newspaper or a journalist should 

be ‘neutralized.’ If courts were independent, the laws would 

be implemented.” Maqsad Nur executive director of Region 

Tv, disagreed, saying that judicial independence improved 

considerably since the 1990s, when Azerbaijan had just 

received its independence and had to fight to defend its 

territorial integrity.

The public does not mobilize in support of media rights 

when they are abused. RFE/RL, vOA, and BBC listeners only 

complained in private that the only radio broadcasts they 

used to listen to were off the air. Popular Turkish Tv series 

were stopped on January 1, 2009, which caused another wave 

of confusion among viewers. Panelists felt that the seeming 

apathy among citizens is a sign of their apparent hopelessness 

and inability to improve the situation.

Several developments in the area of free speech and free 

media occurred in 2008. Following presidential elections in 

November, a group of pro-government parliamentarians 

suggested lifting the presidential term limits (currently two 

terms) and called for a national referendum on this and some 

42 amendments to the constitution. Media activists fear that 

if these are adopted that new restrictions on free speech and 

media would emerge. Of particular concern was the proposed 

amendment to the Article 32, the Privacy Act, which would 

restrict the right of journalists to take photographs and 

video recordings. If adopted, journalists would be required to 

receive consent to record and release information.

Shahbaz Khuduoglu, director of Chap Evi Publishing House, 

called it “unfortunate” that the amendment does not 

require that people engaged in public and political activities 

demonstrate more tolerance to criticism. At the same time, 

he said that the public itself also is not ready for private 

revelations about government officials. Alasgar Mammadli, 

an IREX lawyer, also expressed concern. He said the absence 

of a detailed definition of what privacy is might lead to 

unjustified prosecution of the media. In a television debate 

with parliamentarian Aydin Mirzazade, Mammadli argued 

that a separate article was needed to cover public figures. The 

parliamentarian told the audience on independent ANS Tv 

that application of such an article would be a discrimination 

against public figures.

The panelists saw licensing of broadcast media as political. 

According to Mammadli, “Decisions of the NTRC have 

never been based on legal requirements.” In recent years, 

pro-government ATv paid AzN 110 for its annual license, 

whereas independent ANS Tv was required to pay AzN 

33,000 for the its renewal of its television, radio, and affiliate 

licenses. The government raised license fees after its preferred 

stations had been granted theirs. Mammadli also recalled that 

Azerbaijan’s overall score fell by 0.17 compared to last 

year, and all objectives suffered a similar fate. Objective 

4, Business Management, received the worst score 

at 1.44. However, scores for Objective 2, Professional 

Journalism, and Objective 5, Supporting Institutions, 

fell the most compared to last year, at 0.23 and 0.24 

respectively; both ended up with a score of 1.60.

OBJECTIVE 1: FREEDOM OF SPEECh

Azerbaijan Objective Score: 1.94

The score for this objective slipped slightly from last year, 

from 2.01 to 1.94, primarily due to drops in Indicators 7 and 

8, access to information and media’s access to foreign news 

sources. Overall, most of the indicators scored close to the 

overall objective score. However, there were a number of 

exceptions: Indicators 8 (despite the lower score compared 

to last year) and 9, free entry into the journalism profession 

both scored between three-quarters of a point and a full 

point higher; Indicators 4 and 6, crimes against journalists and 

libel laws, both scored about three-quarters of a point lower.

Panelists stressed that legal protections of free speech exist but 

as with past years, implementation is often problematic and 

inconsistent to the point that, in reality, it is severely curtailed.

Panelists also noted that journalists are being imprisoned 

on charges not related to their work in what appears to be 

a recent trend. Eynulla Fatullayev, a critical journalist and 

editor-in-chief of Realniy Azerbaycan newspaper remained 

in custody on charges of terrorism, inspiring national hatred, 

and tax evasion. The editor-in-chief of a major opposition 

newspaper, Ganimat zahid, as well as his journalist brother 

zahid Sakit, also remained in custody, arrested on charges of 

hooliganism despite several presidential decrees that pardoned 

a number of prisoners. All three cases were seen as largely 

politically motivated to stop government criticism in media.

Shakir Agayev, editor-in-chief of Novoye Vremya newspaper, 

said that in the streets of Baku hooliganism is committed 

every day and police offers try to investigate, but everybody 

knows why Ganimat zahid is behind bars. “Every day, when 

we leave home for work, we think we may be attacked, or 

imprisoned, or accused of libel. There is no guarantee for 

journalists,” he said.

Agayev considered that one of the reasons for government 

impunity is the absence of independent courts. “For instance, 

you want to defend your rights in the court. But the court 

AzERBAIJAN



MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2009128

Although the tax system itself is not a problem for media 

outlets, the Ministry of Taxes is used as an enforcer by the 

government. Even if the entity being examined has nothing 

to hide, the threat of an audit is enough to serve as pressure 

on critics of the government.

The government’s record of prosecuting crimes against 

journalists remains poor. Investigations into the murder of the 

editor-in-chief of Monitor magazine Elmar Huseynov in 2005 

have not yielded results. Huseynov had a history of several 

imprisonments and lawsuits with government officials.

The government failed to prosecute and punish perpetrators 

of violent attacks on opposition journalist Agil Khalil, who 

sustained a deep chest wound after being stabbed with a 

knife on March 13. Instead, the government launched a smear 

campaign against the journalist and claimed that his “gay 

partners” attacked him. All five pro-government television 

companies broadcast an interrogation of a man who 

“admitted” that he stabbed the journalist on the grounds of 

jealousy. The 25-year-old journalist, who survived the attacks 

on his life, continues to write for Azadlig newspaper after 

having emigrated to France.

Official media enjoy certain privileges and there is no 

effective legal guarantee of editorial independence of state 

media. For example, Parliamentary sessions can be recorded 

only by the parliament’s own television while all other 

television channel cameras must record from the back of 

the chamber. This results in shots of the backs of speaking 

parliamentarians’ heads. The Azarbaycan newspaper, which 

is an official organ of the Parliament, continued its favorable 

coverage of the government.

Despite efforts by civil society and the international 

community, libel is still a criminal offense and journalists can 

be imprisoned for defamatory writing. In 2008 state officials 

continued to enjoy preferential treatment before courts, as 

none of the libel cases against journalists concluded with the 

latter’s victory. In the absence of an independent judiciary, this 

often results in self-censorship among journalists and editors.

Officially, all citizens of Azerbaijan have access to public 

information. However, very few citizens enjoy this access. 

Furthermore, it is apparent that not all government agencies 

are aware of their obligation to provide information. The 

opposition media have difficulty getting the information 

they require to inform their audience. Panelists noted that 

the Foreign Affairs Ministry and, to a lesser degree, the 

Natural Recourses and Ecology Ministry are often better 

about releasing information. But, they said, the Ministry 

of Defense is a particular problem. In fact, public press 

interviews by defense officials are so rare that Minister Safar 

Abiyev’s exclusive interview, after years of silence, with ANS 

in the another case of inconsistency, pro-government STv 

channel in the Skeki region “won” a tender in the absence of 

other contenders, whereas ANS Tv’s tender was pronounced 

invalid because of the absence of competitors. Mammadli said 

the new fee of AzN 11,000 for a national license is also an 

issue of concern, as it was overpriced for regional television 

stations (there is no separate, less expensive class of license 

for regional television broadcasters), whose advertising 

revenues are limited.

NTRC also tried, unsuccessfully, to control Internet content. 

When the Internet news agency Day.az started its Internet 

radio and APA news agency began putting video content on 

its web site, NTRC called a meeting with the heads of Day,az, 

APA news agency, and others. NTRC chairman Nurshirevan 

Maharramli claimed that because Day.az radio and APA’s 

video are essentially “broadcasting” information, they should 

be licensed and, in fact, have to compete for such a license. 

The issue received wide media coverage and raised concerns 

that the government was trying to control the Internet. The 

issue eventually died down with no resolution.

In 2008 the government launched a “single window” 

business registration system, as suggested by the World 

Bank. The process has significantly simplified the registration 

process, with a maximum two working days required for 

registration of commercial entities, including newspapers 

and magazines. Registration of television and radio remained 

problematic, however.

LEGAL AND SOCIAL NORMS PROTECT AND PROMOTE  
FREE SPEECH AND ACCESS TO PUBLIC INFORMATION.

FREE-SPEECH INDICATORS:

> Legal and social protections of free speech exist and are enforced.

> Licensing of broadcast media is fair, competitive, and apolitical.

> Market entry and tax structure for media are fair and 
comparable to other industries.

> Crimes against journalists or media outlets are prosecuted 
vigorously, but occurrences of such crimes are rare.

> State or public media do not receive preferential legal treatment, 
and law guarantees editorial independence.

> Libel is a civil law issue; public officials are held to higher 
standards, and offended parties must prove falsity and malice.

> Public information is easily accessible; right of access to 
information is equally enforced for all media and journalists.

> Media outlets have unrestricted access to information; this is 
equally enforced for all media and journalists.

> Entry into the journalism profession is free, and government 
imposes no licensing, restrictions, or special rights for journalists.



129

the Defense Ministry’s comment. “We had information 

about crimes committed in 2008. We wanted to publish this 

report, but my editor advised against it in order not to have 

problems with the Ministry.”

Maqsad Nur said one of the reasons why journalists fail to 

live up to professional standards is the fact that it became 

very easy to become a journalist. “A seller of potatoes may 

become a journalist,” he said. Tahir Mammadov, head of 

Public Tv and Radio’s Public Relations Department, said 

another contributor to “bad journalism” was the fact that 

some journalists are implementing someone’s orders. “Even 

in pro-opposition media one can see articles prepared on the 

order of party officials.”

Regarding ethics, all media share a single Journalism Code. 

However, Shahbaz Khuduoglu spoke for the group when he 

noted that, “Journalists who follow journalism ethics can 

be counted by finger.” The Women’s Media Watch in 2008 

launched a campaign calling for all media outlets to develop 

their own guidebook for journalists. Independent ANS Tv has 

long had its own Guidebook, which is mandatory reading for 

all new employees.

However, problems with journalism ethics are often seen 

at senior levels. Editors spin articles in order to strengthen 

a political message and make it sound sensational. It is 

particularly obvious when the body of an article does not match 

sensational headlines, or when the same agency’s news story 

appeared with conflicting headlines in various newspapers.

Self-censorship in media organizations has emerged as 

a result of a large number of libel suits, attacks against 

journalists, and impunity with regard to crimes against media. 

Hacibeyli recalled that in the Soviet era a newspaper could 

Tv’s weekly analytical program, was perceived in the press 

as evidence of an improper business relationship between 

the two. ANS Tv filed a libel suit against Yeni Musavat 

newspaper, which published the accusations, and the court 

case continues.

There is no law that prohibits Azerbaijan’s media from citing 

foreign sources. However, the government’s ban on foreign 

broadcasters made doing so slightly more difficult. Further, it 

cast doubt on the future ability of media to freely cite such 

sources; as it is, frequently citing foreign reports critical of 

the government is likely to result in some form of retaliation 

against the offending media outlet.

Panelists agreed that entry into the journalism profession and 

general accreditation is free, but discrimination id nonetheless 

widespread. For example, only two pro-government media 

(AzTv and Azertac news agency) are allowed to cover events 

in the President’s office. No opposition media, including 

the popular Yeni Musavat and Azadlig newspapers have 

accreditation with the president’s office.

OBJECTIVE 2: PROFESSIONAL JOURNALISM

Azerbaijan Objective Score: 1.60

Objective 2 suffered a moderate loss of 0.19 compared to last 

year driven by lower scores in Indicators 2, 4, 6, and 8. None 

of the indicators scored particularly better or worse than the 

overall score, with the exception of Indicator 7, facilities and 

equipment, which scored about a half point higher than the 

overall objective score.

True professional journalism remains rare in Azerbaijan, 

which partly contributes to a large number of lawsuits against 

media. A limited number of media outlets enjoy a credible 

reputation: Zerkalo and Ekho newspapers and ANS Tv and 

to some extent Public Television. Maqsad Nur expressed 

concern over the level of professionalism of Azerbaijani 

journalists, which in his view, worsened since independence. 

Rovshan Hacibeyli, editor at Azadlig newspaper, said that 

serious problems with professionalism are partly due to 

journalists’ own shortcomings, such as not checking for 

accuracy, but also, and most importantly, difficulties accessing 

information. “It is very difficult to obtain information from 

government organizations and often we are forced to print 

information without providing the other side’s story.” He 

recalled that whenever their correspondent based on the 

border with Armenia reports that the ceasefire has been 

violated, attempts to confirm it with the Defense Ministry 

fail. In his opinion it causes a considerable delay in reporting 

news. Shakir Agayev agreed that there is difficulty getting 

AzERBAIJAN

JOURNALISM MEETS PROFESSIONAL  
STANDARDS OF qUALITY.

PROFESSIONAL JOURNALISM INDICATORS:

> Reporting is fair, objective, and well sourced.

> Journalists follow recognized and accepted ethical standards.

> Journalists and editors do not practice self-censorship.

> Journalists cover key events and issues.

> Pay levels for journalists and other media professionals are 
sufficiently high to discourage corruption.

> Entertainment programming does not eclipse news and 
information programming.

> Technical facilities and equipment for gathering, producing, 
and distributing news are modern and efficient.

> quality niche reporting and programming exists (investigative, 
economics/business, local, political).



MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2009130

Here again media in the regions have it worse, with even 

slower connections.

Amongst television channels, ANS Tv was seen as offering 

quality niche reporting. Among newspapers, Zerkalo and 

Ekho offer niche reporting on business and social issues, 

although the latter’s reporting is perceived to be targeting 

“intellectuals.” Panelists thought that Public Television 

improved its programming, especially by providing 

educational programs, but pace of reforms seemingly 

bypassed its news-making policy. Investigative reporting 

remains absent from Azerbaijan. The opposition papers do 

not investigate; they merely print rumors or innuendo. Most 

broadcasters are controlled by the authorities or owned by 

friends of the ruling party and therefore do not engage in 

investigative journalism.

OBJECTIVE 3: PLURALITY OF NEWS

Azerbaijan Objective Score: 1.78

This objective suffered a significant loss of 0.23, primarily due 

to the government’s decisions to shut foreign broadcasters 

out of Azerbaijan and the continued polarization and 

politicization of key media. The latter issue also affected the 

assessment of news agencies, and Indicator 4 also suffered a 

loss. Some gains were seen in Indicators 6 and 7, transparency 

of ownership and a broad spectrum of social interests 

reflected in the media. Despite its modest gains, however, it 

should be noted that Indicator 6 still performed poorly and 

scored below the average. Overall, all of the indicators scored 

fairly close to the overall objective score.

Overall there is a modicum of plurality in the media, even if 

few individual media outlets operate in the spirit of plurality. 

For example, one had to check several media in order to 

have a complete picture of the personal attacks levied by 

some media, such as when pro-government Lider Tv carried 

a series of reports attacking opposition leader Ali Kerimli and 

calling him gay. The main problem with this situation is that 

it implies a need of individuals to rely on several sources of 

information in order to be properly informed. In addition 

to the practical difficulties individuals face accomplishing 

this, television, the main source of news in Azerbaijan, is 

overwhelmingly controlled by the government or its loyalists.

Some newspapers strive to provide a second or even third 

side to stories. However difficulty obtaining opposing 

opinions affects fair reporting. For example, while opposition 

media refuse or find it difficult to obtain information from 

the government, some government media outlets choose to 

completely ignore the political opposition’s views on issues. 

be published with a blank spot; one could see that the censor 

did not authorize the article. Nowadays, these articles are 

published, because there are no official censors. The censors 

are the journalists themselves.

Pro-government, pro-opposition, and independent media 

interpret coverage of key events differently. Pro-government 

and pro-opposition media often lead with stories that best 

serve their political affiliation. Aynur Talibova from Women’s 

Media Watch said that most Azerbaijani media had an 

erroneous perception of what is the news. “I recall the day 

when Abu-Bakr mosque in Baku was bombed. It was same day 

when the president returned to Baku from China. I thought 

the bomb explosion would be the top story on all Tv channels. 

But all Tv channels led with a story of the president visiting a 

site to see newly equipped machines for garbage collecting.”

Tahir Mammadov said it was unfair to downgrade television’s 

role in informing the public in a timely manner. “When 

a building collapsed in Baku, two hours later we had 

construction experts, and even those who issued their license, 

arguing in a talk-show.”

Pay levels of journalists differ depending on where they work. 

Media outlets that receive a large number of advertisements 

continue to thrive, whereas independent media struggled to 

survive; this performance impacts an outlet’s ability to pay 

its personnel. But generally journalists are not among the 

well-paid in Azerbaijan. Whether pay levels are to blame for 

all corruption by journalists is debatable, but such corruption 

certainly exists. The Press Council claims that there are a 

large number of “racketeer media” and closed some 80 small 

newspapers between 2007 and 2008 that it said blackmailed 

people under the disguise of journalism.

Entertainment programming prevailed in five out of seven 

national television networks in the country. Except ANS and 

Public Television, all channels considerably increased their 

air time dedicated to, and cost of, entertainment programs. 

Primetime on these television channels was dominated by 

entertainment programs, such as various song contests. 

Lider Tv canceled its 9:00 pm news (its latest news now 

goes on air at 6:30 pm). ATv has a policy of not having 

current affairs programs at all. However, ANS Tv continued 

programs that discussed actual problems and political 

challenges of the country.

Facilities and equipment used by media vary by media type 

and individual outlet. In Baku, many media enjoy equipment 

that is modern and efficient. However, with only a few 

exceptions the media in the regions must make due with 

equipment that is antiquated and of poor quality. Most 

media complain about poor access to the Internet, which is 

both slow and expensive and hinders the work of journalists. 



131

Citizen access to international media is partly restricted. 

viewers can watch international television channels on 

satellite and cable television. In 2008 the government ended 

broadcasts by Russian and Turkish television channels on 

national frequencies. This policy proved to be unpopular with 

Russian-speaking viewers and a large audience who regularly 

watched Turkish dramas. NTRC also prevented broadcasts of 

three foreign radio programs on national frequencies: Radio 

Free Europe/Radio Azadlig, voice of America, and BBC’s 

Azerbaijani service. 

The licenses given to foreign broadcasters were seen as a 

democratic gesture by the government. However, right after 

the November 6 presidential elections, the NTRC warned the 

foreign broadcasters that their licenses might not be renewed. 

NTRC chairman Nurshirevan Maharramli said the decision 

was taken in order to bring Azerbaijan’s national frequencies 

in compliance with international practices. Independent 

observers believe that the decision was politically motivated. 

Among the three radios, RFE/RL offered the most airtime and 

enjoyed popularity for its live, interactive talk shows and often 

critical of government reporting.

As of February 2009, negotiations between the US Embassy 

and the NTRC continued. US Ambassador Derse expressed hope 

that US broadcasts might resume in exchange for Azerbaijani 

radios broadcasts in the US. NTRC made similar offers to Russia 

and Turkey in 2007 in order to continue broadcasts of their 

channels in Azerbaijan, but with no success.

These access issues would have had a definite impact if the 

population as a whole mirrors the habits of the panelists. 

Aynur Talibova concluded that the majority of Azerbaijani 

citizens receive their information from outside the country, 

primarily Russian, Turkish, and Western television channels. 

Shahbaz Khuduoglu also said that his sources of information 

were foreign television channels. Alasgar Mammadli said 

that he searches in the Internet, as local media outlets fail to 

report in a timely manner. 

In terms of the role of state media, there was a mixed 

perception as to what serving the public interest means. The 

official newspaper Azarbaycan has a tagline that reads the 

paper only publishes stories that reflect the interests of the 

state. The editorial leadership of Azarbaycan interpreted this 

as not printing articles that do not reflect the interests of 

the government. The newspaper is seen as a puppet of the 

government and carried out personal attacks against political 

opposition leaders.

Shakir Agayev said television fails to cover issues that are of 

public concern. “When people are killed because a building 

collapses, it should not be broadcast in the middle of news 

program. Or there is a fire in Sadarak market and televisions 

It is believed that pro-government television stations have 

blacklist policies that determine who can be interviewed 

and what topics can be covered. This often leads to a 

misinformed audience.

Issues of media access further impede access to a plurality 

of news options. Access to domestic print media in regions 

remains problematic, as there is no timely delivery option 

that is inclusive of all media outlets. Poor Internet connection 

and high prices for Internet services is still a major problem 

for many citizens, especially in the regions. Tahir Mammadov 

said it is impossible to have broadband Internet in the 

regions such as Ganca city, even if you spend $700,000 for a 

fiber optic cable. Rovshan Hacibeyli said access of people to 

information in rural areas is zero. He called it “absurd” to 

claim that people in the regions have access to the Internet.

Media have eloquently addressed the issue of poor access 

to the Internet. The president of the National Internet 

Forum, Osman Gunduz, and a series of articles in newspapers 

criticized monthly prices for 1 gigabyte unlimited ADSL 

service that is around 10 times more expensive than in 

neighboring Georgia, Russia, and Turkey. According to 

Gunduz, some 95 percent of Internet users in Azerbaijan use 

dial-up and only five percent can afford ADSL. In response, 

the Communications and Information Technologies Ministry 

promised in late 2008 that prices for Internet services will be 

revised in the early 2009. Starting February 1, in accordance 

with the Ministry’s decision, many of the 30 Internet providers 

decreased their prices by more than double. But even after 

the decrease, Internet prices remained highest in the region.

AzERBAIJAN

MULTIPLE NEWS SOURCES PROvIDE CITIzENS  
WITH RELIABLE AND OBJECTIvE NEWS.

PLURALITY OF NEWS SOURCES INDICATORS:

> A plurality of affordable public and private news sources (e.g., 
print, broadcast, Internet) exists.

> Citizens’ access to domestic or international media is not 
restricted.

> State or public media reflect the views of the entire political 
spectrum, are nonpartisan, and serve the public interest.

> Independent news agencies gather and distribute news for print 
and broadcast media.

> Independent broadcast media produce their own news programs.

> Transparency of media ownership allows consumers to judge 
objectivity of news; media ownership is not concentrated in a 
few conglomerates.

> A broad spectrum of social interests are reflected and 
represented in the media, including minority-language 
information sources.



MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2009132

Several newspapers are published in the languages of 

ethnic minorities. Shakir Agayev said he does not encounter 

any problems while publishing a newspaper in the Talish 

language. Public Television broadcasts a series called 

Azerbaijanis. The one-hour episodes showcase culture 

and traditions of over a hundred minority peoples living 

in Azerbaijan. Aynur Talibova, famous for her television 

programs from various regions of Azerbaijan, said minority 

people find it thrilling to meet a Baku reporter who came to 

film their homes, schools, and cemeteries. Over 110 programs 

broadcast on ANS and Lider Tv focus on culture, traditions, 

cuisine of Talishes. She said these programs are well received 

by general audiences.

OBJECTIVE 4: BUSINESS MANAGEMENT

Azerbaijan Objective Score: 1.44

The score for Objective 4 fell slightly to 1.44 due to a drop 

in Indicator 5, government subsidies of media. Proposals for 

the government to support media and continued control over 

advertising by the government resulted in a more negative 

assessment of this indicator. Indicator scores mostly fell quite 

close to the overall objective score.

The management of media outlets as businesses remained 

difficult for several reasons. The major reason is the 

selective distribution of advertising, which by and large 

bypasses independent and pro-opposition media. Gun Seher 

newspaper, after months of struggle to survive, had to 

close. With few exceptions, private businesses choose not to 

place their advertisements in pro-opposition media, fearing 

pressure from the government.

According to is editor-in-chief Elchin Shikhlinski, Zerkalo 

newspaper is one of the few media outlets run successfully as 

a business. He said the newspaper is read by decision-makers 

and others, and attracts advertisers who do not want to be 

seen as politically biased. Day.az web site is another success 

story. The Russian-language news agency’s advertisements 

are sold six months in advance. The news site is widely read 

and considered a reliable source of information. It outpaced 

television news, traditionally considered as the fastest media 

and enjoyed flexibility to update stories as they developed. 

However, on February 18 Day.az shut down for “technical 

problems” and several days later its sale to pro-government 

businessman Ilgar Guseynov was announced.

Television stations continued to be the major beneficiaries of 

advertising sales in the country. Advertisers said that among 

seven national television stations, ANS Tv is believed to 

be the most transparent. It has documented its operations 

do not cover it at all. I think neither public nor private media 

serve the public interest.” Tahir Mammadov disagreed that 

television fails to cover issues of public concern. “Take Ortaq 

Maxrac talk show. We heard from experts, officials, etc. There 

are programs like that. It is just there is a lack of them.”

Panelists agreed that there are plenty of news agencies 

gathering and distributing news. As Etibar Babayev put it, the 

problem is the quality, not the quantity. “There is no lack of 

news agencies. But how objective is their reporting? Lately, 

people are watching Xazar Tv’s news because it is a different 

approach to news.”

The affiliation of most media outlets with various political 

groups narrows down their opportunity to benefits from news 

agencies. “For instance, [opposition] Azadlig newspaper does 

not use the [official] Azertac news agency. Even if it did use it, 

it wouldn’t be seen as appropriate,” Rovsan Hacibeyli said.

All television companies produce their own television 

programs. ANS Tv continues to enjoy the highest ratings for 

its traditional news programs. ATv, which improved its news 

programs, ensured itself second place.

There was no confusion about who owns ANS Tv. Knowing 

who owns Space Tv, Lider Tv, ATv, and Khazar Tv continues 

to be a matter of rumor and assumption. Shahbaz Khuduoglu 

said that there is generally no transparency in media 

ownership. “We do not know who is behind them.” Alasgar 

Mammadli agreed that there is little transparency about 

who owns which television channel. “I know who owns ATv 

and Lider Tv because of my own contacts. This information 

should be made public. If these media are meant to serve 

the public, those who finance and guide them also should be 

people who serve public interests.” He noted that the lack of 

transparency opens up doors to corruption, whereas media 

outlets should be organizations that fight corruption. 

Panelists agreed that there is more transparency in ownership 

of newspapers, which are traditionally considered less 

lucrative businesses. Azerbaijani Law prohibits foreign 

investment in media and there are no foreign media owners 

and managers.

Television programs on women’s issues remain supervised by 

male editors, who ask their guests to share happy stories and 

women remain underserved. For example, while there are no 

women ministers in the government, the media continue to 

claim there is a gender balance in the government. Taboos 

on issues such as child labor, abortion, single women, etc., 

remain in place. Some disadvantaged groups enjoy their own 

newspapers, however no television channels offer services for 

more than 8,000 deaf viewers.



133

[pro-opposition] Novoye Vremya newspapers. The first one is 

packed up with ads, the latter doesn’t have any.”

However, telecommunications giant Azercell appeared to 

be somewhat immune from these considerations, as its 

advertisements appear in independent and occasionally 

opposition newspapers.

Farman Nabiyev said that the situation improved in the 

regions, although that might be linked to the limited number 

of media outlets in the regions. He noted that in Mingachevir 

there are only two newspapers, the government’s and his 

own Mingecevir Isiglari weekly. Nabiyev said there was no 

discrimination towards his newspaper.

Aynur Taliobova said advertisements are produced with 

little knowledge of target audiences. “Those who pay 

for ads are guided by personal, rather than corporate 

interests when choosing contractors. This is why we end 

up with ads that are not based on proper research and 

are not designed for specific audiences. This is explains 

why weather announcements are sponsored by Pal Milk 

and entertainment programs by Broyler Chicken,” she 

said. Talibova said another reason for poor quality of 

advertisements is the fact that television networks try 

to monopolize the production of advertisements. All 

seven national television networks developed their own 

advertising production studios, whose production costs were 

much lower than those produced professionally.

Shakir Agayev thought the recent increase of color magazines 

with advertisements is a good sign. He said it could be a 

result of commercial companies no longer having to pay 18 

percent vAT for media advertising.

In August 2008 President Aliyev signed two decrees on the 

occasion of National Press Day. The first decree provided 

one-time support for media, envisioned to be AzN 5,000 

to each of more than 70 regular media outlets. The 

second decree laid out provisions of the “State Concept of 

Support for Media.” This envisions the establishment of a 

Media Foundation that will supervise state support for the 

development of media. As of February 2009, little was known 

about the foundation. While all recipients of the support 

welcomed the decree, several said the most effective way 

to support the media would be to liberate the market and 

create conditions for media to develop. Countering this 

feeling, Etibar Babayev said, “Millions of dollars are pouring 

into the state budget. Why can’t media benefit from it, when 

everybody else does?”

Audience research of media outlets is somewhat sporadic. 

Newspapers have their own idea about their readership based 

on perception rather than research. The popular daily Yeni 

Musavat said its audience was “an unhappy constituency.” 

and regularly paid taxes. It was of special importance for 

ANS leadership, given its closure two years ago because 

of allegedly airing commercials beyond the 15 percent 

limitation. 

Newspapers are still seen as a means for political propaganda 

and personal ambitions rather than businesses. “In Azerbaijan 

people open their newspapers to satisfy their own ego. They 

don’t care if these newspapers are sold or bring profits; they 

do it for a personal agenda,” said Elnur Baimov.

Shahbaz Khuduoglu felt that the reason for poor business 

management is an absence of a functioning market and 

demand for advertising. Despite the fact that there are tax 

privileges, breaks on utilities, etc., for media outlets, successful 

development is not possible with sale of newspaper copies. 

“Media’s profit should come from advertising,” he said.

Etibar Babayev noted that sources for income are potentially 

diverse: advertisements, sponsorship, financial activities, 

etc. But in reality one media develops while another one 

cannot. “Because if there is no structure that supports the 

newspaper, such as a group of companies, it can not survive 

and develop.”

Alasgar Mammadli pointed to low advertising revenue 

as the main reason for underperformance by media as 

businesses. “Because there is a monopoly in the economy, 

the decisions where to place advertisements are appointed 

from a single center. This is why there is and always will 

be problems in this area.” Advertising revenue is believed 

to be controlled by the state, as major advertisers, such as 

banks, telecommunications, and construction companies are 

connected to the government. Mammadli continued, “For 

instance, on holidays take [pro-government] Azarbaycan and 

AzERBAIJAN

INDEPENDENT MEDIA ARE WELL-MANAGED 
BUSINESSES, ALLOWING EDITORIAL INDEPENDENCE.

BUSINESS MANAGEMENT INDICATORS:

> Media outlets and supporting firms operate as efficient, 
professional, and profit-generating businesses.

> Media receive revenue from a multitude of sources.

> Advertising agencies and related industries support an 
advertising market.

> Advertising revenue as a percentage of total revenue is in line 
with accepted standards at commercial outlets.

> Independent media do not receive government subsidies.

> Market research is used to formulate strategic plans, enhance 
advertising revenue, and tailor products to the needs and 
interests of audiences.

> Broadcast ratings and circulation figures are reliably and 
independently produced.



MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2009134

now characterize the Media Council as “a mouthpiece” of the 

government and distanced themselves. Independent observers 

criticized the Congress for not being fully democratic. 

However, Women’s Media Watch campaigned for women to 

be represented on the Executive Board and vusala Mahirqizi 

became the first woman member of the 12-person Board.

Media NGOs proved to be poorly coordinated when RFE/

RL, vOA, and BBC lost their licenses. Except for separate 

statements by media figures denouncing the decision, 

there was no apparent solidarity. Similarly, the closure of 

independent ANS Tv in November 2007 did not lead to any 

serious actions by the media.

Several Universities have made attempts to provide 

practical knowledge for students of journalism. The Slavic 

University opened a television and radio studio and invited 

a well-known television journalist and former president of 

Space Tv to serve as its head. ANS Tv initiated the opening 

of the US-Azerbaijan Journalism Academy together with the 

US Embassy in Azerbaijan. The US Embassy sponsors veteran 

television and radio journalists to teach journalism skills 

and law at the Academy. However, only a small percentage 

of graduates end up working as journalists, while many 

practicing journalists majored in other fields. The majority of 

journalists learn the basics on the job. 

Except for ANS Tv, new employee training is not present at 

television stations. Occasional short-term training is conducted, 

but not regularly. For instance, Russian television presenter 

vladimir Pozner taught lectures at Space Tv. OSCE sponsored 

training for Public Television staff by BBC’s training instructors.

Azarbaycan Printing House remains the most used printing 

facility. Despite a number of new private print companies, 

formerly state-owned Azarbaycan is the cheapest. In 2008, 

Television networks have more information about their 

ratings. In order to attract more advertising, television 

stations have routinely pointed to audience ratings produced 

by AGB/Nielson, an international ratings service. Television 

program schedules have been altered based on the findings. 

Thus ANS Tv’s traditionally primetime current affairs program 

Point of View was moved from 8 pm to 6 pm and then 

canceled completely. Asked whether there were political 

motives behind the move, ANS leadership said that audience 

ratings of the show had fallen drastically. Nonetheless, some 

television stations have reservations about the objectivity of 

the ratings.

OBJECTIVE 5: SUPPORTING INSTITUTIONS

Azerbaijan Objective Score: 1.60

Supporting institutions have little impact on improving the 

lot of media in Azerbaijan. The score for this objective fell 

significantly, losing 0.24 points from 1.84 last year to 1.60 

this year. Driving this loss was Indicators 3, the role of NGOs. 

With the exception of Indicators 4 and 5, academic journalism 

programs and training programs for active journalists, the 

other indicators performed at their historically poor levels.

Several media organizations are active but possess little 

power to change the situation facing the media. The 

Journalists’ Union, created in Soviet years, is nominally the 

largest journalist organization. The Institute of Reporters’ for 

Freedom and Safety is vocal but perceived as pro-opposition 

and therefore not supported by many journalists. The 

Women’s Journalist Union is new and has limited resources to 

reenergize the sector.

The Media Council bills itself as a self-regulatory body able to 

reconcile opposing sides in cases of conflict between media 

and private companies. However, the fifth annual Congress 

of the Media Council appeared to be the peak of division 

among the media. Pro-government media representatives 

voted for a new leadership, allegedly following a list sent 

out by Aliyev’s office in advance that detailed who should 

be on the new Executive Board. Instead of conducting an 

anonymous vote, the head of the Political-Social Department 

of the president’s office Ali Hassanov personally participated 

at the Congress, viewing from the stage while people raised 

their hands to vote. Changes were made to the Media 

Council’s charter and Aflatun Amasev became its chairman 

for the third time in a row, a move harshly criticized by 

some of his colleagues. Other critics noted that the head of 

the Yeni Nesl Journalists Union was left out of the Media 

Council, which he once helped create. No major opposition 

newspaper representatives became Board members. They 

SUPPORTING INSTITUTIONS FUNCTION IN THE 
PROFESSIONAL INTERESTS OF INDEPENDENT MEDIA.

SUPPORTING INSTITUTIONS INDICATORS:

> Trade associations represent the interests of private media owners 
and provide member services.

> Professional associations work to protect journalists’ rights.

> NGOs support free speech and independent media.

> quality journalism degree programs that provide substantial 
practical experience exist.

> Short-term training and in-service training programs allow 
journalists to upgrade skills or acquire new skills.

> Sources of newsprint and printing facilities are in private hands, 
apolitical, and unrestricted.

> Channels of media distribution (kiosks, transmitters, Internet) are 
private, apolitical, and unrestricted.



135

List of Panel Participants

Agayev Shakir, editor-in-chief, Novoye Vremya newspaper, 

Baku

Rovshan hacibeyli, editor, Azadlig newspaper, Baku

Maqsad Nur, executive director, Region Tv, Khachmaz

Etibar Babayev, director, Baku Slavic University Television 

Studio, Baku

Vusal Behbudov, democratization officer, OSCE, Baku

Farman Nabiyev, editor-in-chief, Mingachevir Ishiglari 

newspaper, Mingachevir

Şhahbaz Khuduoglu, director, Chap Evi Publishing House, 

Baku

Aynur Talıbova, specialist, Women’s Media Watch, Baku

Alasgar Mammadli, lawyer, IREX, Baku

Tahir Mammadov, head, Public Television and Radio Public 

Relations Department, Baku

Moderator and Author

Sevinc Osmanqizi, chairwoman, Women’s Media Watch; 

chairwoman, The Network of Women Journalists, Baku

Observer

Aliyeva Nargiz, assistant, Women’s Media Watch, Baku

The Azerbaijan study was coordinated by, and conducted in 

partnership with, Women’s Media Watch, Baku. The panel 

discussion was convened on January 5, 2009.

Azarbaycan newspaper offered color print newspapers, 

and several others switched from black and white to color. 

According to its editor-in-chief Bakhtiyar Sadikhov, the total 

number of advertisements immediately went up. Management 

raised prices for color advertisements, allowing it to cover the 

increased expenses demanded by color printing.

Several publishers remained skeptical. Editor-in-chief of 

Azadlig newspaper Azer Ahmadov said no matter how good 

the newspaper looked, it would not attract advertisers. 

“Advertisers do not place their ads in Azadlig for political 

reasons. Switching to color would not make any difference. 

Further, our audience will not stop reading us because we are 

black-and-white,” he said.

Media distribution remained restricted and often 

political. Due to the selective delivery of newspapers by 

pro-government companies such as Azermetbuatyayim, there 

is no regular delivery of newspapers to the regions. Even 

in Baku there is a selective distribution of independent and 

opposition newspapers. For example, the chief of Baku’s 

subway system banned the sale of opposition newspapers 

within the system, claiming he disagreed with what they 

wrote. The government has also directly interfered with 

distribution in the past, confiscated news kiosks of the private 

qaya distribution company. These have not been returned 

despite a presidential decree ordering their return in 2005.

AzERBAIJAN




