
MEDIA 
SUSTAINABILITY 

INDEX
2008

The Development 
of Sustainable 
Independent Media 
in Europe and Eurasia



ii

MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2008

The Development of Sustainable Independent Media in Europe and Eurasia

www.irex.org/msi

Copyright © 2008 by IREX

IREX

2121 K Street, NW, Suite 700

Washington, DC 20037

E-mail: msi@irex.org

Phone: (202) 628-8188

Fax: (202) 628-8189

www.irex.org

Project manager: Leon Morse

IREX Project and Editorial Support: Blake Saville, Drusilla Menaker, Mark Whitehouse

Copyeditors: Carolyn Feola de Rugamas, Carolyn.Ink; Kelly Kramer, WORDtoWORD Editorial 

Services

Design and layout: OmniStudio

Printer: Kirby Lithographic Company, Inc.

Notice of Rights: Permission is granted to display, copy, and distribute the MSI in whole 

or in part, provided that: (a) the materials are used with the acknowledgement “The Media 

Sustainability Index (MSI) is a product of IREX with funding from USAID.”; (b) the MSI is used 

solely for personal, noncommercial, or informational use; and (c) no modifications of the MSI are 

made.

Acknowledgement: This publication was made possible through support provided by the 

United States Agency for International Development (USAID) under Cooperative Agreement No. 

DGS-A-00-99-00015-00. 

Disclaimer: The opinions expressed herein are those of the panelists and other project 

researchers and do not necessarily reflect the views of USAID or IREX.

ISSN 1546-0878



iii

USAID

The United States Agency for International Development (USAID) is an independent agency 

that provides economic, development, and humanitarian assistance around the world in 

support of the foreign policy goals of the United States. The agency works to support long-term 

and sustainable economic growth and advances US foreign policy objectives by supporting:

• Economic growth, agriculture, and trade

• Global health

• Democracy, conflict prevention, and humanitarian assistance

USAID provides assistance in four regions of the world:

• Sub-Saharan Africa

• Asia and the Near East

• Latin America and the Caribbean

• Europe and Eurasia

With headquarters in Washington, DC, USAID’s strength is its field offices around the world. 

They work in close partnership with private voluntary organizations, indigenous organizations, 

universities, American businesses, international agencies, other governments, and other 

US government agencies. USAID has working relationships with more than 3,500 American 

companies and over 300 US-based private voluntary organizations.

IREX

IREX is an international nonprofit organization specializing in education, independent media, 

Internet development, and civil society programs. Through training, partnerships, education, 

research, and grant programs, IREX develops the capacity of individuals and institutions to 

contribute to their societies. 

Since its founding in 1968, IREX has supported over 20,000 students, scholars, policymakers, 

business leaders, journalists, and other professionals. Currently, IREX is implementing 40 

programs in more than 50 countries with offices in 17 countries across Europe, Eurasia, the 

Middle East and North Africa, and the United States. IREX serves as a major resource for 

universities, governments, and the corporate sector in understanding international political, 

social, economic, and business developments.



MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2008254

TURKMENISTAN

The new president has made positive changes in the education and pension systems, 

and has lifted some restrictions on freedom of movement. But the media’s situation 

in Turkmenistan has not improved appreciably since his assumption of power. In 

November 2007, the NGO Amnesty International released a report that found 

that, “the new government of Turkmenistan has retained nearly all the draconian 

restrictions on freedom of expression that marked the Niyazov period.”



255

INTRODUCTION

TURKMENISTAN

TThe definitive event in Turkmenistan in 2007 was the death of Saparmurat Niyazov, the eccentric authoritarian 

ruler who had led the country for more than 20 years. Under Niyazov’s leadership, Turkmenistan had become 

one of the most isolated and repressive countries in the world. After he died, many in Turkmenistan and in 

the international community hoped for positive change. Niyazov’s successor, Gurbanguly Berdymuhamedov, 

has made some encouraging speeches and a few important reforms. He has even taken steps to improve 

the quality of journalism in Turkmenistan. At the same time, though, he has maintained tight control of the 

content of the media, which are state-owned and heavily censored. He has also ordered the removal of private 

satellite dishes in the capital, Ashgabat; since the 1990s, satellite television has been the primary source of 

uncensored information in Turkmenistan.

Niyazov became the head of the Communist Party in the Turkmen Soviet Socialist Republic in 1985. When the 

Soviet Union fell in 1991, he ran for president and won with 99.5 percent of the vote. The Turkmen parliament 

made him president for life in 1999. He built a personality cult, erecting golden statues of himself and forcing 

Turkmen citizens to read his book, the Rukhnama, of Turkmen history and philosophical musings. He also 

crushed all political dissent and denied Turkmen citizens the freedoms of expression, movement, religion, and 

assembly, among others. Under Niyazov’s leadership, the amount of freedom granted the Turkmen media 

slowly declined from a very low level to an even lower level.

As Niyazov’s reign neared its end in 2006, Turkmenistan was named the third most censored country in the world 

by the U.S.-based NGO Committee to Protect Journalists; the third worst violator of press freedom in the world 

by the France-based NGO Reporters sans Frontiers; and one of the 10 most repressive societies in the world by the 

U.S.-based NGO Freedom House. Niyazov died unexpectedly on Dec. 21, 2006, reportedly due to heart failure.

Berdymuhamedov, who had served as deputy prime minister and health minister under Niyazov, won the 

presidency on Feb. 11, 2007, with 89 percent of the vote. However, the U.S. Department of State found that 

the election “did not meet international standards.” 

The new president has made positive changes in the education and pension systems, and has lifted some 

restrictions on freedom of movement. But the media’s situation in Turkmenistan has not improved appreciably 

since his assumption of power. In November 2007, the NGO Amnesty International released a report that found 

that, “the new government of Turkmenistan has retained nearly all the draconian restrictions on freedom of 

expression that marked the Niyazov period.”

The MSI was used to study Turkmenistan for the first time this year. Panelists’ scores returned an overall 

average score of 0.42, reflecting an “unsustainable, anti-free press” as a baseline. All objectives scored low, 

and only Objective 2, professional journalism, scored above a 0.50.

TU
RK

M
EN

ISTA
N

OVERALL
SCORE:
0.42



MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2008256

TURKMENISTAN AT A GLANCE

MEDIA-SPECIFIC

Number of active print outlets, radio stations, television stations:  > Print: 
24 national and local newspapers, 16 magazines; Radio: 5; Television 
stations: 4

Newspaper circulation statistics:  > Top two by circulation: Netralniy 
Turkmenistan (Russian language state-owned daily), Turkmenistan 
(Turkmen language state-owned daily)

Broadcast ratings: >  N/A

News agencies: >  Turkmendovlethabarlary (state-owned)

Annual advertising revenue in media sector: >  N/A

Internet usage: >  64,800 (2006 est., CIA World Factbook)

GENERAL

Population: 5,179,571 (July 2008 est., CIA World Factbook) 

Capital city: >  Ashgabat

Ethnic groups (% of population): >  Turkmen 85%, Uzbek 5%, Russian 4%, 
other 6% (2003 est., CIA World Factbook)

Religions (% of population): >  Muslim 89%, Eastern Orthodox 9%, 
unknown 2% (CIA World Factbook)

Languages (% of population): >  Turkmen 72%, Russian 12%, Uzbek 9%, 
other 7% (CIA World Factbook)

GNI (2006-Atlas):  > N/A (World Bank Development Indicators, 2007)

GNI per capita (2006-PPP):  > $3,990 (World Bank Development Indicators, 
2007)

Literacy rate: >  98.8% (male 99.3%, female 98.3%) (1999 est., CIA World 
Factbook)

President or top authority: >  President Gurbanguly Berdimuhamedow 
(since February 14, 2007

MEDIA SUSTAINABILITY INDEX: TURKMENISTAN

SU
ST

A
IN

A
B

IL
IT

Y

OBJECTIVES

U
N

SU
ST

A
IN

A
BL

E
M

IX
ED

 S
YS

TE
M

N
EA

R
SU

ST
A

IN
A

BI
LI

TY
SU

ST
A

IN
A

BL
E

U
N

SU
ST

A
IN

A
BL

E
A

N
TI

-F
RE

E 
PR

ES
S

0.
32

0.
82 0.
39

0.
31

0.
26

20
08

20
08

20
08

20
08

08

FREE
SPEECH

PROFESSIONAL
JOURNALISM

PLURALITY OF
NEWS SOURCES

BUSINESS
MANAGEMENT

SUPPORTING
INSTITUTIONS

Unsustainable, Anti-Free Press (0-1): 
Country does not meet or only minimally 
meets objectives. Government and laws 
actively hinder free media development, 
professionalism is low, and media-industry 
activity is minimal.

Unsustainable Mixed System (1-2): 
Country minimally meets objectives, with 
segments of the legal system and government 
opposed to a free media system. Evident 
progress in free-press advocacy, increased 
professionalism, and new media businesses 
may be too recent to judge sustainability.

Near Sustainability (2-3): Country has 
progressed in meeting multiple objectives, 
with legal norms, professionalism, and 
the business environment supportive of 
independent media. Advances have survived 
changes in government and have been 
codified in law and practice. However, more 
time may be needed to ensure that change is 
enduring and that increased professionalism 
and the media business environment are 
sustainable.

Sustainable (3-4): Country has media that 
are considered generally professional, free, 
and sustainable, or to be approaching these 
objectives. Systems supporting independent 
media have survived multiple governments, 
economic fluctuations, and changes in public 
opinion or social conventions.



257

access to information by the media, from the Ashgabat office 

of the Organization for Security and Cooperation in Europe 

(OSCE), journalists have the legal right to “search, select, 

receive, and disseminate information and ideas in any form...

censorship of the mass media is not allowed.”

These laws notwithstanding, if the Turkmen government 

needed a legal justification to punish dissenters or 

independent-minded journalists, it could find one in a vague 

law passed in 2003. According to Human Rights Watch’s 

November 2007 report, under that law, a person who 

“attempts to harm the country politically or economically” 

or “attempts to sow doubts about the domestic and 

international policies of the president of Turkmenistan” can 

face up to life in prison. One panelist noted that there is 

no legal recourse in these matters, as the judiciary depends 

upon “instruction from the government” in human rights and 

freedom of expression cases. 

Berdymuhamedov denies, however, that this or any other 

law would ever be used to intimidate the Turkmen press. 

“There was never in Turkmenistan any pressure on the press,” 

he told an audience when he visited Columbia University in 

2007, according to a September 24, 2007 report by Radio Free 

Europe/Radio Liberty (RFE/RL). 

This statement completely ignores the ongoing harassment of 

independent journalists in Turkmenistan, the most egregious 

case of which was what Reporters sans Frontiers has called 

“the torture death” of journalist Ogulsapar Muradova while 

in government custody in September 2006. Muradova, 58, 

Due to the repressive political environment in Turkmenistan, 

IREX did not conduct a full panel for Turkmenistan. This 

chapter represents research conducted on the situation and 

the results of questionnaires filled out by a “mini-panel” of 

several people familiar with situation of media in the country. 

The names of those who provided information will not be 

published in order to protect their personal security.

OBJECTIVE 1: FREEDOM OF SPEECH

Turkmenistan Objective Score: 0.32

Turkmenistan has no history of press freedom or freedom of 

expression. As stated in the NGO Human Rights Watch 2004 

annual report, “The regime of president-for-life Saparmurat 

Niyazov…crushes independent thought, controls virtually all 

aspects of civic life, and actively isolates the country from the 

outside world…Turkmen law bans criticism of any policies 

initiated by President Niyazov and equates it with treason.” 

Those who dared to defy the Niyazov regime often paid 

a heavy price. “There were credible reports that security 

officials tortured, routinely beat, and used excessive force 

against criminal suspects, prisoners, and individuals critical of 

the government,” according to the U.S. Department of State’s 

2004 Human Rights Practices report for Turkmenistan. The 

United Nations adopted resolutions expressing concern about 

human rights violations in Turkmenistan in 2003, 2004, 2005, 

and 2006.

Indeed, the scores for Objective 1’s individual indicators 

corroborate these observations. Only Indicator 8, media access 

to international news sources, scored higher than 0.50.

On paper, Turkmenistan’s laws categorically protect freedom 

of expression and of the press. In reality, there is no freedom 

of speech and the Turkmen press is comprehensively 

censored. Journalists and regular citizens are afraid to 

criticize the government in even mild ways, fearing that 

they and their family members could lose their government 

jobs—a serious threat, given that unemployment in 

Turkmenistan is as high as 60 percent by some accounts. 

Those journalists and human rights activists who do speak 

up can face intimidation, imprisonment, assault, and even 

death, as in one case late in 2006 (detailed on page 3). 

“Self-censorship in Turkmen mass media is a synonym for 

‘self-preservation,’” one panelist wrote.

Article 26 of Turkmenistan’s constitution gives all Turkmen 

citizens the rights to freedom of opinion and expression. 

Article 1 of the law “on the press and other mass media in 

Turkmenistan” guarantees the freedom of the press and the 

other mass media. According to a June 21, 2007 report on 

TURKMENISTAN

LEGAL AND SOCIAL NORMS PROTECT AND PROMOTE 
FREE SPEECH AND ACCESS TO PUBLIC INFORMATION.

FREE-SPEECH INDICATORS:

> Legal and social protections of free speech exist and are enforced.

> Licensing of broadcast media is fair, competitive, and apolitical.

> Market entry and tax structure for media are fair and 
comparable to other industries.

> Crimes against journalists or media outlets are prosecuted 
vigorously, but occurrences of such crimes are rare.

> State or public media do not receive preferential legal treatment, 
and law guarantees editorial independence.

> Libel is a civil law issue; public officials are held to higher 
standards, and offended parties must prove falsity and malice.

> Public information is easily accessible; right of access to 
information is equally enforced for all media and journalists.

> Media outlets have unrestricted access to information; this is 
equally enforced for all media and journalists.

> Entry into the journalism profession is free, and government 
imposes no licensing, restrictions, or special rights for journalists.



MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2008258

investigation. He also did not put an end to harassment of 

journalists working in Turkmenistan. As RFE/RL reported on 

April 27, 2007, “At least seven RFE/RL correspondents in the 

country have had their land lines and mobile telephones 

blocked in recent weeks...Reporters in the country say state 

security officials are following them daily and interfering in 

their private lives.” In one incident, state security officials 

detained and questioned an RFE/RL correspondent’s son 

for eight hours in Ashgabat and threatened his girlfriend, 

“telling her she would face trouble if she married into the 

correspondent’s family.”

On a slightly more positive note, Human Rights Watch 

reported that in June 2007, after years of trying, journalist 

Nina Startseva was finally allowed to leave the country to 

seek asylum abroad. She had to “sign away her property and 

promise never to return to Turkmenistan.”

Like Muradova, the majority of journalists who are 

intimidated, followed, or threatened by the government 

are Turkmen citizens who cooperate with or work for 

international media organizations. Reporters who write 

for RFE/RL are often targeted, but they are not the only 

ones. A local correspondent for the Institute for War and 

Peace Reporting (IWPR) was recently called into the office 

of the state security agency and questioned about the 

subject of one of his e-mails. Even when independent local 

journalists are not being actively harassed, the government 

listens to their phone calls and reads their emails, one 

panelist wrote.

These independent local journalists are the international 

community’s most important uncensored source of 

information about what goes on inside Turkmenistan, since 

international journalists are seldom permitted to visit the 

country. Even when international journalists are allowed 

to enter, they generally operate under tight Turkmen 

government monitoring and control. 

Accounts vary regarding which foreign news organizations 

have managed to get accreditation to work in Turkmenistan. 

Some sources say none have been accredited. A November 

7, 2007 IWPR article found that Reuters, AFP, and a Pakistani 

news agency had received accreditation. Rules on accrediting 

journalists are used keep international media representatives 

from covering events that are distasteful to the Turkmen 

government. For example, in 2006 the government refused 

to accredit international journalists who wanted to cover 

an OSCE conference on sustainable tourism development, 

according to the OSCE.

Even if international journalists can surmount the obstacles 

set up by the Turkmen government, they face another 

problem: Turkmen citizens are usually afraid to talk to them 

was a correspondent for the Turkmen Service of the U.S. 

government-funded RFE/RL. According to a compilation of 

reports from international organizations, in the early months 

of 2006, state security agents followed her, harassed her, and 

threatened to imprison her children. In April, her cell phone 

and home phone were cut off. On June 18, she was arrested. 

The day after Muradova’s arrest, Niyazov denounced her on 

national television as a traitor. Her three adult children were 

arrested and held for two weeks. 

Muradova was not charged until July 12, 2006, “…

considerably later than the three-day limit prescribed by 

the Turkmen Code of Criminal Procedures requires,” a 

March 27, 2007 UN report noted. The charge was “illegal 

acquisition, possession, or sale of ammunition or firearms,” 

and it “appears to be fabricated,” according to Amnesty 

International. She was convicted on August 25 “after a 

closed-door trial that lasted only a few minutes,” Reporters 

sans Frontiers found. She was sentenced to six years in prison.

Both the UN and the OSCE protested her conviction. OSCE 

Representative on Freedom of the Media Miklos Haraszti 

took the case up with the Turkmen government and was 

told that Muradova had been “involved in criminal activities 

related to organization of subversive acts and collection of 

defamatory information in Turkmenistan in order to create 

public dissatisfaction,” according to an August 28, 2006 OSCE 

press release. During her detention, Muradova was given 

“psychotropic drugs” in an attempt to extract a confession, 

Amnesty International reported.

When Muradova’s body was returned to her family on 

September 14, 2006, “it had a large head wound and 

bruises around the neck, according to the Bulgaria-based 

Turkmenistan Helsinki Foundation for Human Rights, which 

spoke to the journalist’s adult children before the family’s 

phone lines were cut,” the Committee to Project Journalists 

reported in a Sept. 21, 2006 press release.

Muradova died under the Niyazov regime. During 2007, 

Berdymuhamedov ignored calls to initiate a government 

A positive result of this strict censorship 
is that journalists virtually never face libel 
suits, since they produce only innocuous, 
government-approved reports. In 
Turkmenistan, libel is a criminal offense, 
punishable by up to two years in prison. 
The burden of proof is on the accused.



259

OBJECTIVE 2: PROFESSIONAL JOURNALISM

Turkmenistan Objective Score: 0.82

Journalism in Turkmenistan does not meet international 

standards. News in Turkmenistan is not objective, well 

sourced, or fair: it is propaganda for the government. 

Journalists are forced constantly to exercise self-censorship 

and to submit to government censorship. They cannot cover 

many key events and issues because stories that portray the 

government or the nation in a negative light are taboo. 

However, panelists found at least one bright point within 

this objective: the Turkmen media have good equipment 

with which to work. Therefore, Indicator 7 scored rather 

well, definitively bringing up the average. Indicator 6, 

entertainment/news balance, also scored noticeably above the 

average. All other indicators scored at or below the average, 

notably Indicator 3, state media reflect the political spectrum. 

This indicator scored near 0.

Although some of Berdymuhamedov’s public comments 

suggest that he would like the Turkmen media to adopt 

Western journalistic principles, others suggest that he believes 

the fundamental role of the media should be to support 

government policy. In a speech in early 2008, he “called upon 

[the media] to propagate and popularize Turkmenistan’s 

new national foreign and domestic policies,” according to 

Turkmendovlethabarlary, the government news agency.

Though it is unclear exactly what kind of journalism 

Berdymuhamedov expects from the Turkmen media, it is 

because, in the past, those who cooperated with the foreign 

press were later been questioned, threatened, and punished. 

“The Ministry of National Security summoned for questioning 

virtually all those who met journalists of the BBC and the 

French media production company Galaxie-Presse who visited 

Turkmenistan and subsequently criticized the government’s 

policies. Those questioned were barred from leaving 

Turkmenistan, and some were put under house arrest,” 

Amnesty International reported.

Journalists who work for domestic media organizations—

essentially all of which are owned and operated by the 

government—face a different set of challenges. Just as 

Niyazov did, Berdymuhamedov appoints the top editors of 

all the countries’ mass media organizations. Furthermore, 

“…all printed, audio, and video material is censored by 

the Committee for the Protection of State Secrets in the 

Press, which comes under the government,” according to 

a November 7, 2007 IWPR article. Journalists who produce 

reports that portray the government in an unfavorable light 

risk having their work trashed, losing their jobs, or worse.

A positive result of this strict censorship is that journalists 

virtually never face libel suits, since they produce only 

innocuous, government-approved reports. In Turkmenistan, 

libel is a criminal offense, punishable by up to two years in 

prison. The burden of proof is on the accused.

Journalists in Turkmenistan have limited access to foreign 

media. According to one panelist, journalists often have 

Internet access in their offices (and some even have it at 

home, although one panelists noted that this requires 

“official registration”), but the range of sites they can visit 

is limited. Some websites—such as those maintained by BBC, 

RFE/RL, and IWPR—often are not accessible. The Turkmen 

print media occasionally reprint edited versions of stories 

from international news sources. These usually deal with 

scientific discoveries and similar nonpolitical topics.

Under Niyazov, foreign periodicals were banned. In June 

2007, Berdymuhamedov signed a decree saying that 

Turkmenpochta (the postal service) should conclude a 

contract with Russian Rospechat “to provide ministries, 

organizations, and scientific institutions of Turkmenistan 

with foreign periodicals for the first half of 2008,” 

according to the semi-official, pro-government website 

Turkmenistan.ru. It is not clear which publications will 

be provided (some reports suggest that scientific rather 

than news publications will be provided) and to which 

organizations. At the beginning of 2008, one panelist 

reported that some (though few) organizations were 

receiving foreign periodicals.

TURKMENISTAN

JOURNALISM MEETS PROFESSIONAL 
STANDARDS OF QUALITY.

PROFESSIONAL JOURNALISM INDICATORS:

> Reporting is fair, objective, and well sourced.

> Journalists follow recognized and accepted ethical standards.

> Journalists and editors do not practice self-censorship.

> Journalists cover key events and issues.

> Pay levels for journalists and other media professionals are 
sufficiently high to discourage corruption.

> Entertainment programming does not eclipse news and 
information programming.

> Technical facilities and equipment for gathering, producing, 
and distributing news are modern and efficient.

> Quality niche reporting and programming exists (investigative, 
economics/business, local, political).



MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2008260

While Turkmenistan suffers from an oppressive political 

atmosphere, its government does not suffer from a lack 

of funds. The country has some of the largest natural gas 

reserves in the world and small but significant reserves of oil. 

Its per capita gross domestic product is $1,669, the second 

highest in Central Asia (after Kazakhstan), roughly three 

times as high as neighboring Uzbekistan and comparable to 

China, according to the most recent UNDP statistics.

Although this wealth generally does not reach the average 

Turkmen family, it does provide the government with funds 

to spend on projects that it deems important. For example, 

Niyazov spent tens of millions of dollars rebuilding central 

Ashgabat in white marble and gleaming reflective glass. Also, 

the media have been relatively well provided with technical 

equipment. In October, Berdymuhamedov allocated $9 million 

to improve the “material and technical resources” of state 

television and radio stations, according to the Central Asia 

Newswire. He also commissioned one of the tallest television 

towers in the world, according to IWPR.

“Due to [the] recent modernization of [the] media industry 

in Turkmenistan, media have [the] latest facilities, and 

equipment for gathering and producing news. However, 

it is slightly better in [the] capital city than other regions 

and cities of the country,” one panelist wrote. “Recently, 

authorities are concerned with modernization of state 

television channels, building new television towers, [and] 

arranging film editing rooms and studios with the most 

modern technologies,” another panelist wrote.

One panelist believed that journalists’ salaries were high 

enough to prevent corruption; another wrote that they are 

comparable to average civil servant salaries, with recently 

announced plans for the government to increase them. 

Another panelist, however, complained that the average 

salary of a journalist in Turkmenistan is only $20 to $30 

per month, so low that “many journalists have retrained 

themselves in other professions.” To put corruption generally 

into context: In its 2007 Corruption Perceptions Index report, 

Transparency International ranked Turkmenistan as one of the 

world’s most corrupt countries, number 162 of 179.

Panelists gave Turkmenistan relatively high scores for its ratio 

of news to entertainment programming. They said that news 

is available and affordable for citizens to consume if they 

wish. The problem is that this news is of low quality and has a 

strong pro-government bias.

One panelist, who rated the indicator below the average, 

however, justified the low score by writing “Reporting is not 

balanced and [is] single-sided, reflecting [the] official state 

position. Media is not diverse, having similar format. TV 

channels broadcast national holidays’ celebration (dances, 

very clear that he is not pleased with their current products. 

He has harshly criticized Turkmen journalists for their lack 

of professionalism. He has condemned Turkmen radio and 

television for using unverified information. He has said that 

journalists “lack basic skills such as conducting interviews, 

including expert opinions, and doing research for television 

reports and newspaper outlets,” according to Chemen 

Durdiyeva’s January 23, 2008 article in the CACI Analyst, 

the journal of Johns Hopkins University’s Central Asian 

and Caucasus Institute. Since his election, he has fired two 

ministers of culture and replaced the chief editors of all 

the newspapers, according to the Times of Central Asia, a 

regional newspaper based in the Kyrgyz Republic.

Panelists made clear the challenges of working for a state-run 

media organization: “Reporting in Turkmenistan is not 

objective and not well-sourced...journalists cannot get all 

sides to a story even if they want...because [if] the story is not 

[favorable] to the current government, then journalists’ work 

may not be published,” one said. 

“Reporting is always subjective and mostly focused on state 

policies,” another said. “No investigative programming 

exists...I don’t think that journalist[s] apply any critical 

thinking to their work...[the] main concern of the journalists 

working on television, etc., is to publish information that 

can be approved by state officials and for which they will 

not be punished.”

Specifically regarding media covering key events, one 

panelist wrote, “In case of disasters or critical events 

(crashes, etc.) almost never does [the] media cover these 

events. People [get] information about such events through 

their relatives or friends.”

Although some of Berdymuhamedov’s 
public comments suggest that he 
would like the Turkmen media to 
adopt Western journalistic principles, 
others suggest that he believes the 
fundamental role of the media should 
be to support government policy. In a 
speech in early 2008, he “called upon 
[the media] to propagate and popularize 
Turkmenistan’s new national foreign 
and domestic policies,” according to 
Turkmendovlethabarlary, the government 
news agency.



261

said during his speech at Columbia University. “I appointed 

as editor in chief a student, a student from a Turkmen 

university… a senior; editor-in-chief of the newspaper for 

youth, a member of government already.”

Given this ownership structure, it is perhaps not surprising 

that all of the country’s newspapers present a single view: 

that of the government. They present this perspective 

mostly in Turkmen language, although some materials are 

presented in Russian, including one of the two main national 

newspapers. The media largely ignore the country’s Uzbek 

and other minorities, which include Koreans, Baloch, and 

various groups from the Caucasus. “Journalists do not write 

about minority issues because they can be easily punished for 

it,” one panelist said.

songs—only national), cartoons, and fiction movies (which 

are censored, no kisses or bed scenes). News blocks usually 

start usually start with [the] president [opening] a new 

factory, hospital, visiting newly built sports complexes. [The] 

president issued a new law, which was fully supported by the 

ministers and “Medjilis” (parliament). President firing another 

minister, and no interviews of [the fired] ministers is shown to 

announce [their] opinion. After most important events, some 

cultural news is reported (celebration of national dances), 

sport, and weather.”

However, reports from inside Turkmenistan indicate that 

the quality and timeliness of news in the country has been 

improving since Berdymuhamedov took office.

A housewife in Ashgabat told an IWPR correspondent that 

she was “pleasantly surprised to discover that she was eligible 

for a maternity payment under the new welfare package 

announced at the same time as the restitution of pensions. 

‘It was the first time I have ever found out anything useful 

and relevant to my life from the television news, rather than 

from neighbors or acquaintances,’ she said,” according to a 

November 7, 2007 IWPR article.

OBJECTIVE 3: PLURALITY OF NEWS SOURCES

Turkmenistan Objective Score: 0.39

Government-produced television, radio, newspapers, and 

magazines are affordable and relatively plentiful, but they 

all offer the same set of centrally approved information. 

During 2007, Berdymuhamedov increased access to censored, 

government-monitored Internet, which many saw as a 

positive step. However, he also started bringing satellite 

television—until now the primary source of uncensored 

information in Turkmenistan—under government control.

Individual indicator scores did not vary much from the 

objective score. The lowest, Indicators 4 and 5 (independent 

news agencies and private broadcast media produce their 

own news), barely broke 0. Indicators 1 and 2, plurality of 

sources and citizen access to news, finished somewhat ahead 

of the others.

Turkmenistan has four television channels, five radio stations, 

24 national and local newspapers, and 16 magazines. There 

are two general-interest national daily newspapers. Most 

issues of these two major papers are only four or eight pages 

long. One weekly newspaper, Reklami i Bizness (Advertising 

& Business), is privately owned by a Turkish businessperson; it 

has a circulation of 5,000. All other media in Turkmenistan are 

owned and operated by the government. “In Turkmenistan 

there is a big newspaper for youth,” Berdymuhamedov 

TURKMENISTAN

MULTIPLE NEWS SOURCES PROVIDE CITIZENS 
WITH RELIABLE AND OBJECTIVE NEWS.

PLURALITY OF NEWS SOURCES INDICATORS:

> A plurality of affordable public and private news sources (e.g., 
print, broadcast, Internet) exists.

> Citizens’ access to domestic or international media is not 
restricted.

> State or public media reflect the views of the entire political 
spectrum, are nonpartisan, and serve the public interest.

> Independent news agencies gather and distribute news for print 
and broadcast media.

> Independent broadcast media produce their own news programs.

> Transparency of media ownership allows consumers to judge 
objectivity of news; media ownership is not concentrated in a 
few conglomerates.

> A broad spectrum of social interests are reflected and 
represented in the media, including minority-language 
information sources.

For years, the primary source for 
alternative viewpoints has been satellite 
television. Satellite dishes became 
popular in the early 1990s, when Niyazov 
tightened control of other media. In 
the mid-1990s, there were about 1,000 
satellite dishes in the capital and perhaps 
250 more in each of the countries other 
four major cities, according to a 1996 
Internews article by Eric Johnson.



MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2008262

beautification plan for the capital. As reported the 

pro-government website Turkmenistan.ru, “‘We shall work 

consistently and systematically to get rid of everything 

that makes our capital untidy, slovenly, and tasteless,’ said 

Gurbanguly Berdymuhamedov. According to the head 

of state, the old apartment houses, cars parked on the 

sidewalks, and television satellite antennas make the city look 

ugly. ‘It is enough to fix one powerful antenna for the whole 

apartment house.’” 

By the beginning of 2008, the government had begun 

tearing down satellite dishes in the capital. “A ‘set of 

fixed programs from satellite television broadcast by cable 

networks is offered by the authorities as an alternative,’” 

according to a Jan. 27, 2008 article from the Kronika 

Turkmmenistan website, which is maintained by the 

nongovernmental Turkmen Initiative for Human Rights. 

“This includes no news, only entertainment. It does not 

include Radio Liberty, Voice of America, BBC, Deutsche 

Welle, Mayak Radio, etc. Individual satellite aerials offer 

an average of 300-350 tele[vision] and radio channels. The 

package of programs broadcast by cable networks which is 

offered by the authorities includes 20-30 programs.”

In July 2002, Niyazov tried something similar. He declared 

that the satellite dishes on buildings in Ashgabat looked ugly 

and ordered them removed (he also complained that Russian 

programs had a “biased opinion of life in Turkmenistan and 

misrepresented reality,” according to ITAR-TASS). However, 

Niyazov’s ban did not last. According the U.S. Department of 

State’s 2003 Human Rights Practices report, the government 

backed off the following year.

One of Berdymuhamedov’s public relations coups has been 

his expansion of Internet access, which he began almost 

immediately after taking office. He was elected February 

11 and on February 16 RFE/RL quoted him as saying that 

“Internet cafés are starting to open in Ashgabat and other 

cities. At this moment, we are working on a program to 

extend Internet access to every school.” Turkmen and 

international media alike lauded him for this initiative. 

Reports on how many cafés had opened before the end of 

2008 vary widely, but the number is probably below a dozen, 

including two to five in the capital. 

All this good publicity glossed over the fact that 

the Internet was available in Turkmenistan before 

Berdymuhamedov was elected. In 2006, there was already 

one Internet café, and possibly two, in Ashgabat. It was 

located in a building on the capital’s main plaza under 

the towering Arch of Neutrality monument. It was usually 

empty, which is perhaps not surprising, since it charged 

about $2 per hour for access. Also in 2006, some people had 

Internet service in their private homes, although the access 

For years, the primary source for alternative viewpoints has 

been satellite television. Satellite dishes became popular in 

the early 1990s, when Niyazov tightened control of other 

media. In the mid-1990s, there were about 1,000 satellite 

dishes in the capital and perhaps 250 more in each of 

the countries other four major cities, according to a 1996 

Internews article by Eric Johnson.

By 2007, dishes were so common that one journalist counted 

48 on a 60-unit apartment building in Ashgabat. Most 

families in Ashgabat, which has a population of about 

500,000, have at least one dish. Many families have two: one 

to pick up Russian channels and another for channels from 

Turkey and Europe. Even in rural areas, satellite dishes are 

quite common. They cost about $50; a complete package 

including a tuner and some cable costs around $100. They can 

receive hundreds of television and radio channels.

Russian channels are perhaps the most watched. Turkish 

and Iranian channels are also popular. Families watch a 

variety of programming, including the Moscow evening 

news, Russian MTV, mainstream American movies dubbed 

into Russian, and Iranian and Turkish music videos. Some 

also watch news reports from Euronews, CNN, or the 

BBC. All this provides them with a wealth of uncensored 

information about the outside world that is not available 

through the domestic media.

However, none of these satellite channels covers domestic 

Turkmen events on an even slightly regular basis. For 

uncensored information on domestic events, practically the 

only place to turn is Radio Liberty’s Turkmen Service, Azatlyk 

Radio, which is available through regular television satellite 

dishes. A broad cross-section of Turkmen citizens listens to 

Azatlyk Radio: rich and poor, urban and rural, opposition and 

pro-government. Perhaps this explains why the government is 

so hard on RFE/RL correspondents.

This also explains why it was so troubling that 

Berdymuhamedov announced in November that he had 

ordered the removal of satellite dishes from apartment 

buildings in Ashgabat. He cast the move as part of a 

Under Berdymuhamedov, as under 
Niyazov, there was only one Internet 
service provider: government-owned 
Turkmentelekom. Software at 
Turkmentelekom allows the government 
to decide which sites Turkmen citizens 
are allowed to view.



263

OBJECTIVE 4: BUSINESS MANAGEMENT

Turkmenistan Objective Score: 0.31

Media organizations are not managed as businesses in 

Turkmenistan, because they are government agencies, 

not businesses. There are no significant private media 

organizations in the country. This reflects the leadership’s 

wish to control information within Turkmenistan’s borders, 

but it also reflects the larger economic situation in the 

country. The government controls most of the economy. 

Turkmenistan has one of the least free economies in the 

world, according to a 2008 Heritage Foundation study, which 

ranked it 152nd of 158 countries.

All indicators scored poorly, even worse than the objective 

score, with the exception of Indicators 3 and 4, advertising 

agencies and the advertising market and balance of 

advertising and other revenue. These two indicators scored 

somewhat higher, raising the average.

“It would not be relevant to talk about whether media 

organizations are profit-generating businesses,” one panelist 

wrote. “Media managers do not feel pressed to use more ads 

in their programs or newspaper pages, since the government 

is covering all their expenses.”

The government does not use market research to decide 

what its media organizations should present to the public. 

It presents what it thinks is politically expedient and then 

forces people to buy it. Subscribing to regional or national 

newspapers is mandatory for government employees. “Our 

director informed us that 10 per cent of our salary would 

be deducted for newspapers and journals,” a math teacher 

was unbearably slow, sometimes taking 10 minutes to load 

a page. One panelist wrote, “The average Internet speed 

is very low and unstable, and [does] not allow watching 

video or listening [to] VOIP materials.” Some businesses 

and international organizations had Internet access. U.S.-

government-sponsored “American Corners” in all the 

regional capitals also provided access.

This is not to say that Internet access in Turkmenistan 

was widespread under the Niyazov regime. Turkmenistan 

had—and still has—one of the lowest rates of Internet 

access per capita in the world. Just 0.8 percent of people in 

Turkmenistan are Internet users, compared to 3.4 percent 

in Uzbekistan, and 15.2 percent in Russia, according 

to the World Bank. “I would say that the society is 

Internet-illiterate,” one panelist wrote.

Despite expanding Internet access, Berdymuhamedov has 

apparently tightened control of Internet cafés slightly. In 

2006, patrons could simply use a computer, pay, and leave. 

Internet cafés now require users to leave their names—and 

according to some reports, show their identification—when 

they pay.

Under Berdymuhamedov, as under Niyazov, there was 

only one Internet service provider: government-owned 

Turkmentelekom. Software at Turkmentelekom allows the 

government to decide which sites Turkmen citizens are 

allowed to view. “Most web sites that contain information 

perceived to be critical of the government are blocked. 

Security services reportedly visit Internet cafés and intimidate 

customers,” according to UNHCR’s 2008 World Report.

In the first half of 2007, security services sometimes visited 

Internet cafés “with copies of messages sent from specific 

computers and specific information about their authors,” 

a Human Rights Watch report found. “Security agents 

warned the authors about possible negative consequences 

of their being linked by e-mail to ‘organized networks 

distributing false information and defamation.’ According 

to a Turkmentelekom employee who wished to remain 

anonymous, every computer in each Internet café has been 

assigned an identification number in addition to its Internet 

IP address. Special software and equipment were installed 

that allows the state to identify computers (both private and 

in public cafés) operating through the network that connect 

to specific websites.” 

Regarding transparency of media ownership, panelists 

noted that ownership is clear as the state ultimately owns 

or controls all media. However, this does effectively create 

a conglomerate intent on monopolizing the news and 

information that is available.

TURKMENISTAN

INDEPENDENT MEDIA ARE WELL-MANAGED 
BUSINESSES, ALLOWING EDITORIAL INDEPENDENCE.

BUSINESS MANAGEMENT INDICATORS:

> Media outlets and supporting firms operate as efficient, 
professional, and profit-generating businesses.

> Media receive revenue from a multitude of sources.

> Advertising agencies and related industries support an 
advertising market.

> Advertising revenue as a percentage of total revenue is in line 
with accepted standards at commercial outlets.

> Independent media do not receive government subsidies.

> Market research is used to formulate strategic plans, enhance 
advertising revenue, and tailor products to the needs and 
interests of audiences.

> Broadcast ratings and circulation figures are reliably and 
independently produced.



MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2008264

As a result of the overall situation, this objective received the 

lowest score of the five objectives. While Indicators 4 and 

5 (academic journalism programs and short-term training 

opportunities) scored well above the average—although not 

above 1—all others scored either a flat 0 or barely above 0.

After criticizing the nation’s journalists for poor skills, 

Berdymuhamedov ordered the Turkmen State Makhtumkuli 

University to introduce a major in journalism. “We opened 

the journalism department at the state university this year. If 

necessary, we will open post-graduate courses for journalists 

and other media staff,” the president said in October, 

according to the Central Asia Newswire. Until 2007, there was 

no journalism program in the country; the media mainly hired 

graduates with degrees in Turkmen language or literature.

Berdymuhamedov also suggested that journalists should 

also take courses abroad. “We will even open short-term 

skills-improvement courses for journalists and other media 

workers, if necessary,” the president said. 

This represents a major shift in policy for the country, 

according to one panelist who said that attending such 

courses abroad was frowned upon in the past. “I have a 

friend who attended a highly professional training abroad 

and then lost his job in Turkmenistan,” the panelist said.

NGOs face nearly as much persecution as independent 

journalists in Turkmenistan. In 2003, the government passed 

a law effectively criminalizing NGOs that were not registered 

with the Ministry of Justice. The staff of these NGOs faced 

penalties ranging from fines to imprisonment. A new law was 

adopted the next year that abolished these criminal penalties, 

according to Freedom House. Unregistered NGOs remain 

illegal, however; they just do not face criminal penalties. 

Since 2004, no new NGOs have been registered. However, 

from a Dashagouz school said, according to an April 14, 2007 

article from the Kronika Turkmenistana website.

A former journalist with 35 years of experience explained the 

situation well in another article on the same website: “If the 

newspaper were self-sustained financially, the editorial board 

would make an effort to make the newspaper content more 

readable, increase its circulation, and attract the readers’ 

attention. In the meantime, there is no need for this. They 

will face no constraints in attracting subscribers since the 

subscription to several newspapers is mandatory for every 

employed country’s resident. There is no competition and no 

single independent print media...our press is more committed to 

ideological upbringing and propaganda than generating profit.”

Information on print media circulation is incomplete and 

distorted by government-coerced subscription sales. Broadcast 

media ratings are not available.

According to panelists, the advertising sector is not well 

developed and lacks workers with professional skills. A few 

advertising agencies exist, but their role is minor. Almost no 

advertisements are placed on television, but some are placed 

in the newspapers.

OBJECTIVE 5: SUPPORTING INSTITUTIONS

Turkmenistan Objective Score: 0.26

Supporting institutions do little to assist or improve 

the media in Turkmenistan. The government dominates 

almost every other sector of Turkmen society just as it 

dominates politics, economics, and the mass media. Trade 

associations and NGOs do not play significant roles in 

the country. However, to his credit, since taking office, 

Berdymuhamedov has initiated the creation of the country’s 

only university-level journalism program. 

SUPPORTING INSTITUTIONS FUNCTION IN THE 
PROFESSIONAL INTERESTS OF INDEPENDENT MEDIA.

SUPPORTING INSTITUTIONS INDICATORS:

> Trade associations represent the interests of private media owners 
and provide member services.

> Professional associations work to protect journalists’ rights.

> NGOs support free speech and independent media.

> Quality journalism degree programs that provide substantial 
practical experience exist.

> Short-term training and in-service training programs allow 
journalists to upgrade skills or acquire new skills.

> Sources of newsprint and printing facilities are in private hands, 
apolitical, and unrestricted.

> Channels of media distribution (kiosks, transmitters, Internet) are 
private, apolitical, and unrestricted.

After criticizing the nation’s journalists for 
poor skills, Berdymuhamedov ordered the 
Turkmen State Makhtumkuli University 
to introduce a major in journalism. “We 
opened the journalism department at 
the state university this year. If necessary, 
we will open post-graduate courses for 
journalists and other media staff,” the 
president said in October, according to 
the Central Asia Newswire.



265TURKMENISTAN

existing NGOs have had to renew their registrations during 

that time. This requirement has been used by the government 

as a tool for coercion.

NGOs that do manage to register and stay registered with 

the government deal with heavy interference from the 

government. They must register with the Ministry of Justice 

every grant that they are awarded before they can receive 

the funds—a process that can take months. They must inform 

the Ministry of all their events. Ministry representatives have 

the right to participate in NGOs’ internal meetings. Given this 

situation, NGOs are unable to effectively support the media.

“What distinguishes the Turkmen environment is the 

comprehensive government harassment and intimidation 

of independent actors that has made it virtually impossible 

for civil society organizations to function. In this regard, 

the Niazov [sic] and post-Niazov [sic] periods so far are 

indistinguishable,” according to Human Rights Watch. 

Turkmen law provides no guarantees to allow workers 

to form unions or to strike, according to Freedom House. 

However, two associations of media workers exist. The 

Union of Journalists of Turkmenistan was founded in 1992 

with a charter that included “the protection of [journalists’] 

interests against state and public organizations, founders, 

and publishers of the media,” according to a 2001 IWPR 

article by Nazik Ataeva. A quasi-governmental organization 

that represents government workers to the government, it is 

ineffective according to a panelist familiar with its operations.

The nongovernmental Shamchirag Association of Journalists 

of Turkmenistan, which has existed for at least six years, 

is apparently little better. “One time they conducted a 

‘training,’ but it’s funny to even call it a training,” wrote one 

journalist. “They got a grant and worked with volunteers 

from Counterpart [Consortium]. The guys [journalists who 

attended] can’t say what the training did for them.”

Turkmenistan’s printing and distribution facilities, television 

transmitters, and Internet service provider are all owned by 

the government. Newspapers are largely distributed through 

the government postal service, though they are sometimes 

sold in bazaars as well.

Due to the repressive political environment in Turkmenistan, 

IREX did not conduct a full panel for Turkmenistan. This 

chapter represents research conducted on the situation and 

the results of questionnaires filled out by a ‘mini-panel’ of 

several people familiar with situation of media in the country. 

The names of those who provided information will not be 

published to protect their personal security.


