
MEDIA 
SUSTAINABILITY 

INDEX
2008

The Development 
of Sustainable 
Independent Media 
in Europe and Eurasia



ii

MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2008

The Development of Sustainable Independent Media in Europe and Eurasia

www.irex.org/msi

Copyright © 2008 by IREX

IREX

2121 K Street, NW, Suite 700

Washington, DC 20037

E-mail: msi@irex.org

Phone: (202) 628-8188

Fax: (202) 628-8189

www.irex.org

Project manager: Leon Morse

IREX Project and Editorial Support: Blake Saville, Drusilla Menaker, Mark Whitehouse

Copyeditors: Carolyn Feola de Rugamas, Carolyn.Ink; Kelly Kramer, WORDtoWORD Editorial 

Services

Design and layout: OmniStudio

Printer: Kirby Lithographic Company, Inc.

Notice of Rights: Permission is granted to display, copy, and distribute the MSI in whole 

or in part, provided that: (a) the materials are used with the acknowledgement “The Media 

Sustainability Index (MSI) is a product of IREX with funding from USAID.”; (b) the MSI is used 

solely for personal, noncommercial, or informational use; and (c) no modifications of the MSI are 

made.

Acknowledgement: This publication was made possible through support provided by the 

United States Agency for International Development (USAID) under Cooperative Agreement No. 

DGS-A-00-99-00015-00. 

Disclaimer: The opinions expressed herein are those of the panelists and other project 

researchers and do not necessarily reflect the views of USAID or IREX.

ISSN 1546-0878



iii

USAID

The United States Agency for International Development (USAID) is an independent agency 

that provides economic, development, and humanitarian assistance around the world in 

support of the foreign policy goals of the United States. The agency works to support long-term 

and sustainable economic growth and advances US foreign policy objectives by supporting:

• Economic growth, agriculture, and trade

• Global health

• Democracy, conflict prevention, and humanitarian assistance

USAID provides assistance in four regions of the world:

• Sub-Saharan Africa

• Asia and the Near East

• Latin America and the Caribbean

• Europe and Eurasia

With headquarters in Washington, DC, USAID’s strength is its field offices around the world. 

They work in close partnership with private voluntary organizations, indigenous organizations, 

universities, American businesses, international agencies, other governments, and other 

US government agencies. USAID has working relationships with more than 3,500 American 

companies and over 300 US-based private voluntary organizations.

IREX

IREX is an international nonprofit organization specializing in education, independent media, 

Internet development, and civil society programs. Through training, partnerships, education, 

research, and grant programs, IREX develops the capacity of individuals and institutions to 

contribute to their societies. 

Since its founding in 1968, IREX has supported over 20,000 students, scholars, policymakers, 

business leaders, journalists, and other professionals. Currently, IREX is implementing 40 

programs in more than 50 countries with offices in 17 countries across Europe, Eurasia, the 

Middle East and North Africa, and the United States. IREX serves as a major resource for 

universities, governments, and the corporate sector in understanding international political, 

social, economic, and business developments.



MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 200884

ROMANIA

The media confront the same threats pinpointed last year. Ownership is 

concentrated and many outlets have no clear legitimate resources to support 

them. Professional ethics remain a problem. Public debates on issues such as 

the relationship between journalists and owners represent important steps 

forward, but they have yet to bear fruit.



85

INTRODUCTION

IIn 2006 political stalemate gripped the country as President Basescu squared off with his rivals in Parliament. 

Despite this, that year’s MSI panel was optimistic, returning slightly increased scores. A divided government, 

they felt, could not inhibit media freedom, as was the case before the 2004 elections.

Romania joined the European Union on January 1, 2007; the political crisis reached its peak shortly 

afterward. The president’s opponents in Parliament initiated impeachment proceedings against him, even 

though the Constitutional Court had cleared him of violations. A referendum in May on the impeachment 

led to a landslide victory for the president.

This intense political conflict endangered the perception of “objective journalism.” Politicians variously 

charged media outlets with being Basescu’s pawns or tormentors. Public television was a clear victim, as a 

top politician was appointed to lead it.

Despite previous resiliency in the face of political turmoil, this year’s panel reflected a gloomier mood, with 

a decrease in the overall average from 2.78 to 2.62. Objectives 1 and 2, freedom of speech and professional 

journalism, suffered the largest decreases. Objective 1 fell from 2.90 to 2.62 and Objective 2 decreased from 

2.56 to 2.21, the lowest score of the five objectives. Objective 3, plurality of news, remained the highest 

scoring, with only a slight drop to 2.88.

In light of EU accession, this drop might seem surprising. EU membership was the climax of a major 

undertaking that focused public and political attention for at least eight years. However, such gloom is not 

limited to the media sector, but extends throughout politics and civil society. It is obvious that major reforms 

pushed forward by the European Commission enjoyed neither genuine political will nor a critical mass 

within the public. For example, the new anti-corruption office created with EU support is now constantly 

harassed by the Parliament after it started prosecuting important politicians.

For years the EU supported Romanian journalists and, indirectly, Romanian media freedom. Yearly European 

Commission reports on the media obliged the government to act. Progress was made under EU pressure, 

from the regulation of state advertising to scrapping calumny offenses from the Penal Code. But now that 

Romania is a full EU member, the Commission’s influence over the Romanian government has decreased, 

allowing a return to old habits.

Meanwhile, the media confront the same threats pinpointed last year. Ownership is concentrated and 

many outlets have no clear, legitimate resources to support them. Professional ethics remain a problem. 

Public debates on issues such as the relationship between journalists and owners represent important steps 

forward, but they have yet to bear fruit.

RO
M

A
N

IA
OVERALL
SCORE:
2.62

ROMANIA



MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 200886

ROMANIA AT A GLANCE

MEDIA-SPECIFIC

Number of active print outlets, radio stations, television stations:  > Print: 
1000+, exact numbers not available; Radio: N/A; Television stations: N/A

Newspaper circulation statistics:  > Top ten papers have a combined 
circulation of approximately 650,000 (Audit Bureau of Circulations, 
2007)

Broadcast ratings:  > top three: Pro TV (3.1%), Antena 1 (2.4%), Acasa TV 
(2.0%) (TNS-AGB)

News agencies:  > Mediafax (private), Rompress (state-owned), NewsIN 
(private), AM Press (private), Romnet (private), AMOS News (private)

Annual advertising revenue in media sector: >  Approximately $550 
million (2006 panelists)

Internet usage: >  5,063,000 (2006 est., CIA World Factbook)

GENERAL

Population: >  22,276,056 (July 2007 est., CIA World Factbook) 

Capital city: >  Bucharest

Ethnic groups (% of population): >  Romanian 89.5%, Hungarian 6.6%, 
Roma 2.5%, Ukrainian 0.3%, German 0.3%, Russian 0.2%, Turkish 0.2%, 
other 0.4% (2002 census, CIA World Factbook)

Religions (% of population): >  Eastern Orthodox 86.8%, Protestant 7.5%, 
Roman Catholic 4.7%, other (mostly Muslim) and unspecified 0.9%, 
none 0.1% (2002 census, CIA World Factbook)

Languages (% of population): >  Romanian 91% (official), Hungarian 6.7%, 
Romany 1.1%, other 1.2% (CIA World Factbook)

GNI (2006-Atlas):  > $104.4 billion (World Bank Development Indicators, 
2007)

GNI per capita (2006-PPP):  > $9,820 (World Bank Development Indicators, 
2007)

Literacy rate: >  97.3% (male 98.4%, female 96.3%) (2002 census, CIA 
World Factbook)

President or top authority: >  President Traian Basescu (since December 
20, 2004)

2.
83 2.
90

2.
62

2.
09

2.
56

2.
21

2.
67

2.
93

2.
88

2.
58

2.
92

2.
76

2.
62

2.
57

2.
61

2.
31

2.
02

2.
84

2.
24

2.
47

20
01

20
05

20
06

-0
7

20
08

20
01

20
05

20
06

-0
7

20
08

20
01

20
05

20
06

-0
7

20
08

20
01

20
05

20
06

-0
7

20
08

20
01

20
05

20
06

-0
7

20
08

MEDIA SUSTAINABILITY INDEX: ROMANIA

SU
ST

A
IN

A
B

IL
IT

Y

OBJECTIVES

U
N

SU
ST

A
IN

A
BL

E
M

IX
ED

 S
YS

TE
M

N
EA

R
SU

ST
A

IN
A

BI
LI

TY
SU

ST
A

IN
A

BL
E

U
N

SU
ST

A
IN

A
BL

E
A

N
TI

-F
RE

E 
PR

ES
S

Unsustainable, Anti-Free Press (0-1): 
Country does not meet or only minimally 
meets objectives. Government and laws 
actively hinder free media development, 
professionalism is low, and media-industry 
activity is minimal.

Unsustainable Mixed System (1-2): 
Country minimally meets objectives, with 
segments of the legal system and government 
opposed to a free media system. Evident 
progress in free-press advocacy, increased 
professionalism, and new media businesses 
may be too recent to judge sustainability.

Near Sustainability (2-3): Country has 
progressed in meeting multiple objectives, 
with legal norms, professionalism, and 
the business environment supportive of 
independent media. Advances have survived 
changes in government and have been 
codified in law and practice. However, more 
time may be needed to ensure that change is 
enduring and that increased professionalism 
and the media business environment are 
sustainable.

Sustainable (3-4): Country has media that 
are considered generally professional, free, 
and sustainable, or to be approaching these 
objectives. Systems supporting independent 
media have survived multiple governments, 
economic fluctuations, and changes in public 
opinion or social conventions.

FREE
SPEECH

PROFESSIONAL
JOURNALISM

PLURALITY OF
NEWS SOURCES

BUSINESS
MANAGEMENT

SUPPORTING
INSTITUTIONS



87

a move contradictory to the bargain made by his party, which 

traded this position for the control over the public television 

presidency (see the below discussion about television). Ion 

confirmed this, reporting, “PSD withdrew its support to 

Nicolau because he tried to run for the CNA chairmanship.” 

Nicolau resigned completely from CNA, charging that people 

there “are blackmailed and there are pressures made upon 

one institution which pretends to be independent.”1

Panelists were also skeptical of the broadcast license granting 

process, saying it lacks clear procedures. “The granting 

process is made upon CNA members’ wishes, none of them 

having expertise in the media field or running a radio or 

TV station for at least 10 minutes,” said Ciprian Stoianovici. 

Comparing with the last years, the panelists questioned more 

the monitoring and regulatory activities of CNA. Under the 

law, CNA is the guardian of public morality and fairness in 

broadcasting. It monitors the airwaves and intervenes with 

warnings and fines against the broadcasters that breach the 

rules. But panelists considered its decisions as being biased 

depending on how powerful the different media owners are. 

“CNA gets fixated on some TV stations. On the other hand, 

in some cases of flagrant infringement, the regulatory body 

turns tolerant, as a result of negotiations made by those who 

represent political forces within CNA,” said Ion.

Since the CNA interventions have an impact on the 

media market, some panelists are discontent with its 

lack of transparency and accountability. George Ene, 

general-secretary of the Romanian Press Club (CRP) said 

that “the decisions transmitted by CNA are not supported 

by arguments, there is not a public justification.” Ion even 

believed that there are “negotiations on how the decision 

should be publicly communicated,” since they can affect 

advertising contracts. However, some improvement has been 

noticed in CNA’s behavior as a public institution. It regularly 

advises broadcasters about public interest issues such as 

journalism ethics, protection of children, correct use of the 

Romanian language, etc. “CNA has a sanitary role which I 

appreciate,” said Stoianovici, although he is very critical of 

other aspects of the institution’s activity. Editor-in-chief of 

a local newspaper and a local radio station, Catalin Moraru 

considered that, “CNA’s activity improved compared with the 

past. At least you can change their decisions without one 

setting themselves on fire in front of their building.”

Market entry for a media business is no different than for 

other businesses, and panel participants agreed that this 

was not a problem for Romanian media. However, Razvan 

Martin, program coordinator for Media Monitoring Agency, 

underlined the point he made in last year’s report: “only 

commercial companies have the right to get TV-radio license.” 

1 “Nici n-a venit bine ca a si plecat,” Gandul, June 28, 2007

OBJECTIVE 1: FREEDOM OF SPEECH

Romania Objective Score: 2.62

Objective 1 scores fell noticeably from 2.90 last year to 2.62 this 

year. Few of the indicators scored near this average. Indicators 

3, 8, and 9, market entry, media access to foreign news sources, 

and free entry to the journalism profession, scored very 

well: one point or more higher than the average. However, 

Indicators 5, 6, and 7, preferential legal treatment for state 

media, libel laws, and freedom of information fared poorly, as 

each was nearly a point or more lower than the average.

The National Council of Broadcasting (CNA) controls 

broadcast licensing and nominally is an autonomous body 

subordinated to the Parliament. The 11 CNA members 

are appointed by the president, the government, and the 

parliament. Panelists expressed doubts that this mechanism 

ensures the autonomy of CNA. Cezar Ion, the director of 

editorial production department within public television 

said that “CNA is a sort of cooperative, strongly politically 

manipulated. The most recent CNA newcomers have a 

perception that slightly touches horror about what is 

happening there.” Ciprian Stoianovici, editor-in-chief of 

the popular Radio 21 underpins this point: “CNA member 

selection is a political process and not a transparent one. And 

the politicization is stronger now than ever.”

In 2006, the political factions in parliament were unable to 

reach an agreement to appoint new members to the CNA. 

Some MPs wanted to change the law to increase the number 

of members to 13 in order to overcome this deadlock and 

please all those involved. The then-president of the CNA, Ralu 

Filip, protested and threatened to resign. His position being 

supported by most prominent NGOs, this idea was dropped. 

Unfortunately, Filip died at the beginning of 2007. His vacant 

chair became the object of an odd political bargain. Since the 

president of public television resigned around the same period, 

the ruling National Liberal Party and the opposition PSD traded 

these positions among them in order to gain an advantage in 

their common struggle against President Basescu.

Ion detailed this scandal: “There was a political bargain 

between liberals and social-democrats for CNA leadership 

versus television leadership. Nobody would publicly admit to 

the bargain but it was obvious from procedures unfolding 

in the Parliament. Because they did not trust each other, 

they delayed the vote for the whole summer and appointed 

interims to lead the institutions.” PSD appointed as a CNA 

member Valentin Nicolau, the former head of the public 

television, who had resigned among accusations of corruption 

and editorial interference formulated in a parliamentary 

report. He tried to compete for the position of CNA chairman, 

ROMANIA



MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 200888

Razvan Martin is in charge of monitoring assaults against 

journalists within the Media Monitoring Agency. He said, 

“There were some violent attacks, especially sport related, 

around the stadiums. Media pressures made the authorities 

react.” In 2006, a cameraman with the public television was 

severely beaten by a soccer fan. Ene expressed his outrage 

that “this man is free now.” Panelists agreed that Romanian 

society does not properly value freedom of expression. 

Stoianovici thought that “Aggressions against journalists do 

not trigger public outrage; when it comes to public mentality 

we are very far away. We have the legal basis but we don’t 

have a real public exercise of freedom of expression, there 

is no public desire to protect freedom of expression. Some 

attacks are even welcomed by the public.”

President Basescu displayed a sad example of this. On the 

very day of the referendum over his impeachment, Basescu 

went shopping with his wife, driving his personal car. A pushy 

reporter from Antena 1 (a television station that Basescu 

considered unfairly attacking him) hammered him with 

trivial questions (“what did you buy, what book is that you 

bought, how come you did not read it up until now, etc.”). 

He confiscated her recording device and drove away in his car, 

with the device still turned on in his pocket. While leaving, 

the president said to his wife: “Look at this stinky Gypsy.” He 

later gave back the recording device, but failed to delete his 

recorded words. Although the journalist was not Roma by 

origin, Basescu’s remarks were considered racist. This incident 

overshadowed his landslide victory in the referendum with 

over 70 percent.

The National Anti-Discrimination Council publicly warned 

the President for discriminatory behavior. He attacked this 

decision in court saying the remarks were made in private 

circumstances for his wife’s ears only. The court rejected this 

claim, saying that an important public figure does not enjoy 

the same right to a private life as ordinary citizens do.

It was not the only aggressive remark Basescu made towards 

journalists. Razvan Martin counted “three or four such 

reactions.” CRP filed a claim against Basescu for stealing the 

recording device. It is not clear under the law if the president 

can be prosecuted for such an offense. Ene, working for CRP, 

said, “The charges against Basescu are passed on between 

different institutions” and considers this to be proof that 

institutions lack the will to act. Moreover, Basescu’s popularity 

made his supporters consider his actions to be in self defense 

and led them to condemn the journalist involved. Ene said, 

“After the ‘stinky Gypsy’ event, when we announced our 

action to denounce the theft, we received about 100 emails 

of outrage from citizens and only 10 supporting our action.” 

Iulian Comanescu, a media consultant and well-known 

blogger writing about media, considered that, “There is a 

Thus the NGOs and community-based organizations are 

excluded from registering broadcast activities. But this is not 

an effective barrier in practice for powerful organizations. 

The Romanian Orthodox Church obtained licenses for a 

network of radio and television stations in the eastern region 

of Moldavia, under the initiative of Bishop Daniel. The Church 

exercises the control through intermediary companies. CNA 

encouraged this tendency by granting preferential treatment 

for church-controlled firms, as the late CNA president Ralu 

Filip publicly acknowledged. In 2007, Daniel was elected as 

patriarch of Romanian Orthodox Church and expressed his 

desire to expand the local religious media network at the 

national level.

While violence against media in Romania became less 

spectacular over the past several years, harassment continues. 

There were no direct attempts to assassinate journalists, but 

a number of cases occurred when reporters and cameramen 

were physically assaulted while gathering information. 

LEGAL AND SOCIAL NORMS PROTECT AND PROMOTE 
FREE SPEECH AND ACCESS TO PUBLIC INFORMATION.

FREE-SPEECH INDICATORS:

> Legal and social protections of free speech exist and are enforced.

> Licensing of broadcast media is fair, competitive, and apolitical.

> Market entry and tax structure for media are fair and 
comparable to other industries.

> Crimes against journalists or media outlets are prosecuted 
vigorously, but occurrences of such crimes are rare.

> State or public media do not receive preferential legal treatment, 
and law guarantees editorial independence.

> Libel is a civil law issue; public officials are held to higher 
standards, and offended parties must prove falsity and malice.

> Public information is easily accessible; right of access to 
information is equally enforced for all media and journalists.

> Media outlets have unrestricted access to information; this is 
equally enforced for all media and journalists.

> Entry into the journalism profession is free, and government 
imposes no licensing, restrictions, or special rights for journalists.

Ciprian Stoianovici, editor-in-chief of 
the popular Radio 21 underpins this 
point: “CNA member selection is a 
political process and not a transparent 
one. And the politicization is stronger 
now than ever.”



89

was the first-ever head of TVR coming openly and directly 

from the staff of a political party. Until then, parties used to 

appoint apparently independent public figures close to their 

views or linked to their leaders through social ties.

The effect of this move was immediately felt by journalists 

working for the public broadcaster. The Anti-Corruption 

Department (DNA) started the prosecution of the Minister of 

Agriculture for accepting a bribe. TVR obtained some images 

featuring the minister allegedly negotiating the bribe. The 

images were broadcast and this led to a conflict between Sassu 

and the head of the news department, Rodica Culcer. The 

public debate was hijacked and diverted from the spectacular 

bribe case to the supposedly unethical behavior of TVR, which 

publicized images from a judicial dossier that was supposed to 

be confidential under the right of a fair prosecution.

CRP intervened and stated that the TVR journalists did what 

every journalist was supposed to do after obtaining such 

information. But CRP also considered that TVR committed a 

mistake by not mentioning that the source of the images was 

DNA (although no one ever confirmed that was the source). 

This was enough for Sassu to punish Rodica Culcer. In order 

to avoid the law that protects journalists working there, 

Sassu simply promoted Culcer to a higher position within the 

newly created News and Sport Department and emptied the 

new position of any managerial or editorial responsibilities 

(Culcer filed a law-suit against this decision). To replace her, 

Sassu brought in a new editor-in-chief, a journalist previously 

working for Antena 1, a private station owned by Dan 

Voiculescu, head of the minor Conservative Party and a harsh 

enemy of President Basescu. The effect was immediately 

visible. Journalists working at TVR publicly complained that 

they were forced to broadcast pieces of news about the 

Conservative Party even though the images were covering 

two-day old events. The media monitoring also reveals an 

imbalance in the coverage of the different political forces.2

2 According to a study released by Monitoring Media, the ruling 
Liberal Party made up for 44 percent of the stories in the main 
newscast of the public television, compared to 22 percent last year. 
See http://www.hotnews.ro/stiri-politic-2250501-liberalii_fac_aproape_
jumatate_din_stirile_politice_tvr1.htm

sort of aggression [resulting] from the political environment 

and the journalists don’t have the means to react.” Moraru 

saw a positive aspect in the functioning of judiciary, “which 

is more independent,” as was visible in the intervention of 

Antidiscrimination Council and the failure of the president to 

reverse the decision in court.

Public media include Romanian Television (TVR, with four 

channels), public radio (four channels), and the public 

news agency, Rompres. The president, the Parliament, and 

the government appoint the boards of national radio and 

television stations, according to the 1995 law. While a public 

debate took place in 2005 over efforts to change the law, no 

changes were ultimately made. The NGOs working for media 

protection participated in these debates and endorsed the 

final draft prepared by Raluca Turcan, the head of Media 

and Culture Committee of Parliament. Razvan Martin who 

participated in this debates representing Media Monitoring 

Agency criticized the MPs for failing even to discuss the 

bill: “The draft law lies down in a drawer.” Ion indicated 

a political motivation for blocking the draft: “It is blocked 

because is promoted by Raluca Turcan.” Turcan is a part of a 

dissident faction within National Liberal Party that split from 

the party because of its anti-presidential stance.

Currently, public television still functions according to the 

outdated 1995 law. Ion, who works in an editorial top 

management position within the public television, thinks 

that the Board appointed according to this law “is set up 

based on political procedures. The law does not require 

any professional criteria; therefore none of the members is 

obliged to prove any competence in the field.” Stoianovici 

also thought that public television “is affected by the political 

environment. All political actors admit the laws are bad, but 

they use them all the same.”

Despite good intentions displayed by some in control of TVR, 

panelists characterized the situation there as depressing. The 

former president of TVR, Tudor Giurgiu, who was appointed 

after the 2004 elections, tried to reform the institution, but 

the politically appointed board asked the Parliament to 

remove him. Giurgiu resigned, but not before making the 

controversial decision to publicly announce his intention 

to dismiss Rodica Culcer, the editor-in-chief of the news 

department. Culcer had succeeded in reshaping the news, and 

the motivation for her dismissal was unclear.

After Giurgiu’s resignation, the above-referenced political 

bargain allowed Alexandru Sassu, a former MP and a 

top-management member of the Social Democrat Party, 

formerly in charge of communication strategies, to become 

the head of TVR. Culcer kept her job. The transfer of a party 

spin-doctor directly to the top of public television showed the 

lack of any scruples on the part of Romanian politicians. Sassu 

ROMANIA

Currently, public television still functions 
according to the outdated 1995 law. 
Ion, who works in an editorial top 
management position within the 
public television, thinks that the Board 
appointed according to this law “is set up 
based on political procedures.”



MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 200890

by including all national companies and state-owned firms. 

Nonetheless, the implementation of the law still encounters 

problems. Ene said: “I still have the feeling that people paid 

by us don’t have the conscience to report back on their 

work.” Stoianovici also felt that the “law is not helping me 

too much, because the information comes too late.” A 2006 

law on public procurement included a special transparency 

clause, making all procurement files accessible to the 

public. Ioana Avadani, who contributed to drafting the new 

provision also observed problems in implementation: “The 

transparency of public procurements does not function. When 

the web-news portal Hotnews requested information on 

facilities obtained by three big companies from the Romanian 

government, the same government that negotiated the 

transparency clause said this was not public information.”

Free of any legal restrictions, panelists did not consider access 

to international media to be a problem. Further, there is no 

need for a special license to practice journalism in Romania. 

Some voices from within the industry want to require special 

certificates to be issued by professional organizations, but this 

idea remains unimplemented. Avadani thought, “From time 

to time, this discussion comes up about who is a journalist. 

While kept in a professional environment, without state 

intervention, it is a healthy discussion.”

OBJECTIVE 2: PROFESSIONAL JOURNALISM

Romania Objective Score: 2.21

In this objective, panelists’ scores resulted in a perceptible 

drop of 0.35, from 2.56 last year to 2.21 this year. While most 

indicators were not far from the average, startlingly, four of 

them were rated below 2.00, the lowest being Indicator 3, 

self-censorship. Indicator 7, modern equipment and facilities 

helped to keep the average up somewhat, with a score 

almost a point-and-a-half higher than the average.

Panel participants generally expressed dissatisfaction with 

the quality of reporting. Catalin Moraru said that reporting 

“is not fair and impartial. The professional quality of 

Romanian journalists is very poor. Journalism as a job has a 

very bad image. The quality of reporters gets even poorer 

from one year to another.” The group split on the subject 

between pessimistic and optimistic. Manuela Preoteasa saw a 

positive sign: “I believe the trend is positive. The audience is 

moving toward quality information. The channels with good 

information are winning the audience, for instance Realitatea 

TV.” This station is the first private all-news channel in 

Romania (there are three of them now). But Ciprian 

Stoianovici rejected the argument: “Realitatea TV is becoming 

a tabloid. The best selling newspapers are one tabloid 

Political tensions also transformed into tensions among 

journalists. Since the new management team installed after 

2004 brought new people, the “old guard” within TVR 

waited for the right moment to fight back. Once Culcer 

was marginalized, reporters no longer respected the editors 

she selected via public competitions. A spectacular conflict 

occurred between the editor Radu Gafta and reporter 

Marius Zamfir. Gafta edited a piece of news by eliminating 

the name of a commercial bank specifically appearing in a 

story. Zamfir was upset and a fistfight occurred between 

the two. The picture of the editor’s swollen face covered 

the front pages of the next day’s newspapers. Sassu and the 

disciplinary committee of TVR later made the astonishing 

decision to sanction Zamfir by only decreasing his salary 10 

percent. Because he was considered close to Culcer, Gafta 

was removed from the position of editor for the main news 

bulletin. Ion, who works for TVR, explained the benevolence 

shown towards Zamfir by the fact that “he was covering 

the government and Liberal Party. I think there was an 

intervention in his favor, but I don’t know exactly who made 

it.” Gafta resigned later from his job within TVR. At least 

three other pieces were later reported in the media as being 

stopped from broadcasting by the new editorial team, two of 

them covering corruption cases.

The Romanian parliament passed a law in 2006 that 

eliminated prison terms for libel. However, the Constitutional 

Court reversed this decision on the grounds that the honor 

of a person cannot be defended only by receiving money. 

The Court’s decision cannot be overruled, and it makes it 

compulsory for the parliament to maintain libel in the Penal 

Code. To date, however, the Parliament has not taken any 

action to re-introduce libel into the Penal Code. The situation 

creates problems of interpretation, even for legal experts. 

Moraru said that the confusion has a positive side for the 

time being: “a person who wanted to sue us was advised 

by the lawyers to go under civil law, not the penal one.” All 

panelists criticized the decision of the Court. Martin said he 

downgraded his score because of this decision, and other 

panelists agreed that they had done the same.

Romania adopted a Freedom of Information Act in 2001. 

In 2006, a significant improvement was made to the law 

Moraru said that reporting “is not fair 
and impartial. The professional quality 
of Romanian journalists is very poor. 
Journalism as a job has a very bad image. 
The quality of reporters gets even poorer 
from one year to another.”



91

by the state without his involvement in media. However, 

Chireac’s colleagues were taken by surprise by his involvement 

in the otherwise flowering business with the state and 

he later resigned from the editorial position, accusing 

unspecified higher interests of attacking him. He continues to 

be a successful businessman and popular guest commentator 

on political events. Martin considered that, “In Chireac’s 

case there were good reactions both in the press and in the 

Romanian Press Club.” This case revealed the importance 

of dealing with the issue of conflict of interest from the 

professional and ethical point of view, as Chireac’s actions did 

not breach any legislation or conduct rules in place.

Participants agreed that the biggest threat to journalists’ 

freedom in Romania is not coming from politics anymore, but 

from ownership. They pointed out towards the involvement 

of rich businessmen in media, who have no immediate 

interest in obtaining profits but who use them as a political 

weapon. President Basescu attacked these people by naming 

them “media moguls.”

Stoianovici exemplified the situation of Intact Media 

Corporation. Controlled by the powerful businessman Dan 

Voiculescu (via his daughters to whom he sold his shares), 

who is also the leader of the Conservative Party, Intact was 

used for increasing his party’s potential for alliances (see the 

MSI 2004 and 2005 for details). Thus, the small party led by 

Voiculescu entered the Parliament and became a key player 

in forging parliamentary majorities. Voiculescu became one of 

the most vocal enemies of President Basescu and he led the 

parliamentary committee that initiated the impeachment of 

the president. Intact Media Group (owning the second most 

watched commercial television station, second most watched 

television news station, and second largest newspaper by 

circulation) adopted a clear anti-Basescu editorial policy, with 

Antena 3 (news television) organizing obsessive campaigns 

against the president no matter the issue. Stoianovici said, 

“There have been so many journalists working within Intact 

company and doing anything other than journalism in the last 

two years. Intact performs press manipulation, the journalists 

working there are no longer journalists.” Preoteasa agreed, 

“They manipulate over there, but in the way they organize 

debates, not the reporting. The above overall conclusion is 

(Libertatea) and one tabloid that pretends to be quality 

(Jurnalul National). About 80 percent of Romanian journalists 

are working in a tabloid related environment.”

Romania has many different professional codes developed 

by various organizations and associations. The journalistic 

community started a series of debates in 2005 to adopt a 

unified code, but little progress has been made to the date. 

The most prominent existing codes are those adopted by the 

Convention of Media Organizations (COM) and by CRP. Ioana 

Avadani, the informal leader of COM, said, “The discussion 

related to merging the two deontological codes is on the 

agenda but nothing has happened so far. It takes time for 

the idea to mature into action.” In 2006, an ethical code was 

imposed as an annex to the collective contract for the media 

industry, signed between a trade union and some owners’ 

associations, but this has had little impact on the profession 

to date.

Stoianovici thought, “Ethical rules are not known by the 

journalist.” But Martin considered this not a problem 

anymore: “They know the rules but they do not apply 

them, they are not reflected in the journalistic product.” 

A significant case happened in late of 2007. Bogdan 

Chireac, deputy editor and share-holder to the influential 

newspaper Gandul and a daily presence on television screens 

as a political analyst was accused by another newspaper, 

Evenimentul Zilei, to be the owner of a company that 

intermediated sales of communication equipment to the 

Romanian secret services. Chireac recognized the validity of 

the information but rejected any link between his journalistic 

activity and his other businesses. Taking into account the 

influential public figure Chireac was in Romania, one can 

wonder if his company would have been granted contracts 

ROMANIA

JOURNALISM MEETS PROFESSIONAL 
STANDARDS OF QUALITY.

PROFESSIONAL JOURNALISM INDICATORS:

> Reporting is fair, objective, and well sourced.

> Journalists follow recognized and accepted ethical standards.

> Journalists and editors do not practice self-censorship.

> Journalists cover key events and issues.

> Pay levels for journalists and other media professionals are 
sufficiently high to discourage corruption.

> Entertainment programming does not eclipse news and 
information programming.

> Technical facilities and equipment for gathering, producing, 
and distributing news are modern and efficient.

> Quality niche reporting and programming exists (investigative, 
economics/business, local, political).

Preoteasa observed a paradoxical 
situation: “Profitable institutions pay less 
than the ones losing money. The spine 
starts to bend. Local moguls are paying 
better than foreign investors.”



MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 200892

years of investment from “the moguls” in opening new 

outlets. “Several years ago we used to say that journalists 

are not well paid, now it is the other way around,” Avadani 

said. Preoteasa observed a paradoxical situation: “Profitable 

institutions pay less than the ones losing money. The spine 

starts to bend. Local moguls are paying better than foreign 

investors.” Other panelists did not agree that there is a 

connection between payment level and corruption: “The ones 

which want to be corrupt are so, regardless the amount,” 

Moraru said.

Panelists complained about the increased amount of 

entertainment in media products. Ion said, “News on TV 

is shown on anything. They avoid political news and they 

excuse themselves by saying they only adjust to what 

the public asks for.” Stoianovici agreed: “It is not the 

entertainment that overshadows the news, but the news 

that became entertainment.”

Panelists did not perceive the technical capacity of media to 

be a problem, given the broad access to high-tech technology 

in Romania. The only problem observed by panelists was 

that some media outlets, especially at the local level, still use 

illegal software.

The market for niche publications is developed and 

continues to grow. Specialized magazines for IT, autos, 

women, fashion, and pets are strongly market-oriented and 

flourish. A special problem, however, is community-oriented 

reporting, as some cable television companies stopped 

producing local news. Stoianovici considered that, “The 

financial media is the most functional one.” Indeed there 

are four weekly magazines and three dailies covering 

economic issues. One wonders if the Romanian economy 

produces enough news and subjects for such diversity. 

Martin thought that, although developed in terms of 

number of outlets, “The niche media is poor in quality.”

OBJECTIVE 3: PLURALITY OF NEWS SOURCES

Romania Objective Score: 2.88

After a slight increase in 2006, this objective stayed essentially 

the same, with a negligible decrease from 2.93 to 2.88. 

However, the panelists expressed a rather pessimistic opinion 

despite the increasing number of the media outlets in 

Romania, mainly due to the effects of the political crisis on 

the media. Most indicators scored in line with the average. 

Indicator 2, public access to media, scored well in the lead, 

approaching a point higher than the average. However, 

Indicator 3, state media reflect the political spectrum, scored 

more than one point lower.

pertinent but there are some good journalists working there 

and the news reporting is acceptable.” Stoianovici maintained 

his initial point adding: “I don’t deny that many of them are 

doing their job honestly; I only criticize the overall product 

which is so obviously lacking objectivity.”

However panelists agreed that self-censorship is more 

prevalent in Romania media than direct intervention from 

the ownership. Stoianovici maintained his pessimistic opinion: 

“There is a general lack of ethics in our society, journalists 

are not threatened by the employers, there is no need for 

that.” Preoteasa agreed this time: “Self-censorship is related 

to ethical principles. When you are lacking principles, you 

become insecure. A huge uncertainty is developing and that 

is when self-censorship occurs.” Avadani also supported the 

conclusion: “The journalists are not forced into covering or 

not covering an issue, it is a voluntary choice.”

Although they did not consider that any thorny issues are 

taboo for Romanian media, panelists still observed some 

tendencies in avoiding various subjects. Iulian Comanescu 

observed, “It is difficult to write about corporations.” In 2007 

Romania adopted a compulsory contribution to a private 

pension system. The companies running pension funds 

savagely competed for the newly created market and invested 

significant amounts of money in advertising. Cezar Ion linked 

this money to the coverage of the subject: “Pension funds 

appeared in the media only at the advertising level. Private 

systems’ risks were not reported.” But panelists generally 

agreed with the conclusion drawn by Moraru: “There is not 

a single subject risky for all journalists,” so sooner or later an 

issue is going to be reported by someone.

Last year’s MSI report observed a rapid increase in journalists’ 

pay. This tendency slowed down in 2007. Comanescu observed 

that the salary bubble started to break. The difference 

between Bucharest-based and local media is still sizeable. 

Panelists estimated pay ranges for entry level to editor at 

Ð300 to Ð2000 in Bucharest but only Ð250 to Ð400 in the 

regions. The panelists still considered wages for experienced 

journalists in Bucharest to be unrealistically increased after 

Panelists expressed concerns that this 
concentration left few possibilities and 
options open for journalists if they were 
to flee pressures from owners. Cezar 
Ion said, “Those who did not join the 
politically-backed media outlets have a 
fragile job.”



93

journalists if they were to flee pressures from owners. Cezar 

Ion said, “Those who did not join the politically-backed media 

outlets have a fragile job.”

Panelists agreed that people’s access to media in Romania is 

not a problem. The legislation sets absolutely no restrictions 

on access to foreign news. The only limitations are dictated 

by the prohibitive prices, but this could be overcome by the 

Internet, as Romania leads in Eastern Europe for broadband 

connections.

With the above-described situation of TVR in 2007, the gloomy 

expectations of state-owned outlets expressed by the panelists 

came as no surprise. An insider when it comes to TVR, Cezar 

Ion said, “Under former [TVR] president Tudor Giurgiu there 

was no intervention at all on the editorial side. Now the 

interventions are quite visible.” All panelists criticized the 

appointment of Alexandru Sassu, a prominent party leader, 

as president of TVR. Preoteasa said, “Until Sassu’s arrival, 

the situation was relatively OK.” Ioana Avadani added, “We 

are talking about a clear regression after Sassu’s arrival. The 

comeback of random, arbitrary will of superiors is obvious.”

The state-owned news agency is formally controlled by the 

parliament, but its market position is rather poor. The most 

important news agency is the privately owned Mediafax, 

which has been the only relevant player on the market for 

the past decade. But a new agency, NewsIn, entered the 

market in 2006. Moraru, who heads a local newspaper and is 

highly dependent on agencies for national news, welcomed 

the new arrival. He said that NewsIn brought real competition 

and led to a decrease in prices. But Stoianovici is not satisfied 

with the content provided by the new agency: “NewsIn rarely 

More than 17 Bucharest-based daily newspapers are on the 

market, and one can get three to four local daily newspapers 

in the main cities. The public television has four channels. 

A multitude of private broadcasters have established 

themselves, including all-news channels. Urban areas receive 

a variety of television stations via cable, and in recent years, 

more cable firms have penetrated the rural areas.

The concentration of the ownership in media is a problem. 

A special report3 prepared by the Center for Independent 

Journalism reveals the build-up of five major media 

conglomerates:

Around Sorin Ovidiu Vantu. A highly controversial • 

businessman that built his fortune through an investment 

fund that left 300,000 Romanians without their life’s 

savings, Vantu organized a media empire using various 

intermediary persons. He controls (without owning 

them on paper) 14 print outlets, three television stations 

(including the leading news channel), a radio network, 

and the second biggest news agency. Of note, Vantu has 

a criminal record for fraud and, under the Romanian 

broadcast law, he cannot own a broadcast license, hence 

his need for intermediaries.

Owned by Dinu Patriciu. The richest Romanian, a highly • 

controversial businessman, and former politician, Patriciu is 

involved in the oil industry and currently being prosecuted 

for manipulating the stock exchange. He owns one 

newspaper and four magazines.

Around Adrian Sarbu. This includes five television stations • 

(among them the most popular commercial one, Pro TV), 

six Bucharest based publications, two radio networks, a 

network of local newspapers, and the main news agency.

Around the Voiculescu family (see above for details about • 

Dan Voiculescu). Five television stations, six Bucharest based 

publications, and a number of radio stations are controlled 

by the family.

Ringier. A foreign company based in Switzerland, it is the • 

biggest foreign investor in Romanian media, with three 

newspapers (among them the most circulated Romanian 

newspaper, the tabloid Libertatea), an economic weekly, 

and several magazines.

Those five conglomerates control 45 percent of the television 

market in terms of audience (with TVR controlling another 

22 percent) and 90 percent of national newspapers (in 

terms of circulation). Panelists expressed concerns that this 

concentration left few possibilities and options open for 

3 Centrul pentru Jurnalism Independent. “Tendinţ e În Reflectarea Presei 
În Presă (III).” Studiu de caz: Concentrarea proprietăţ ii ş i a competenţ 
elor în mass media românească ianuarie - martie 2007

ROMANIA

MULTIPLE NEWS SOURCES PROVIDE CITIZENS 
WITH RELIABLE AND OBJECTIVE NEWS.

PLURALITY OF NEWS SOURCES INDICATORS:

> A plurality of affordable public and private news sources (e.g., 
print, broadcast, Internet) exists.

> Citizens’ access to domestic or international media is not 
restricted.

> State or public media reflect the views of the entire political 
spectrum, are nonpartisan, and serve the public interest.

> Independent news agencies gather and distribute news for print 
and broadcast media.

> Independent broadcast media produce their own news programs.

> Transparency of media ownership allows consumers to judge 
objectivity of news; media ownership is not concentrated in a 
few conglomerates.

> A broad spectrum of social interests are reflected and 
represented in the media, including minority-language 
information sources.



MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 200894

OBJECTIVE 4: BUSINESS MANAGEMENT

Romania Objective Score: 2.76

This objective showed a small drop compared to last year, 

going from 2.92 to 2.76. All indicators close to the objective 

score, with Indicator 5, government subsidies for private 

media, in the lead and Indicator 1, media are efficiently run 

businesses, bringing up the rear.

Panelists observe two main trends: while Romanian 

media have become more and more concentrated, they 

also tend to be more professionally managed. For Iulian 

Comanescu, “media concentration in five conglomerates is 

very concerning. The small press owners are taken over by 

moguls. On the other hand, it may be good for the media, 

because they get the needed financial force.” Panelists also 

raised concerns that media is not yet a business-oriented 

domain. Although the investment in new outlets is impressive 

(new financial dailies appeared in 2007), few newspapers 

generate profit. Panelists restated last year’s observation that 

10 local newspapers at the most function as self-sufficient 

businesses, which is a small percentage of the more than 150 

local papers. For Bucharest-based newspapers, several of the 

key papers appear profitable, such as Libertatea, Jurnalul 

National, and Evenimentul Zilei.

The print media still have problems with the Romanian Post 

Company, which handles subscription-based distribution. The 

company operates slowly and inefficiently. For direct sales 

distribution, the market is still dominated by the formerly 

state-owned company Rodipet, privatized in 2003. Nothing 

has changed after privatization: Rodipet still delays payments, 

causing financial problems for many publications.

has news which Mediafax would not have. They move slowly 

and they are making more mistakes. They still have to prove 

they are reliable.”

All television stations produce their own news programs. 

Most radio stations do also. Martin is worried because “Many 

local TV stations broadcast national programs, they are not 

producing any local information.”

Progress was made in the last couple of years toward 

more transparency of media ownership. Now, panelists 

felt, transparency by itself is not a problem. The Center for 

Independent Journalism developed the project Media Index, 

a web portal with details about the official ownership of all 

media outlets, detailed down to individuals. The maintenance 

of the portal is currently not financed since it was developed 

as a donor-supported project. Ioana Avadani, director of the 

Center, observed, “Media ownership became a subject of 

debate in the press. It is discussed over and over. What is the 

consumer doing with this information? Usually nothing. Intact 

trust for example, its situation is well known, the political 

involvement of its owner is openly admitted, its content is 

heavy with the Conservative agenda, but ratings did not 

drop, the party did not rise in the polls. Why is the voter 

smarter than the viewer?” Stoianovici agreed, “Progress was 

made in terms of transparency, but we still have a problem 

with the public reaction.” Moraru still considered that, “This 

progress was registered only at a national level and less for 

the local media.”

Avadani considered that there are some important issues 

not covered by Romanian media, such as the situation 

of persons infected with HIV or mental health. Also, 

Stoianovici expressed his worries concerning the rise of racist 

opinion stirred up by the well publicized case of a Roma 

Romanian who allegedly killed an Italian woman. Italian 

authorities passed a special piece of legislation to make it 

easier to deport immigrants, which primarily affects the 

one-million-strong Romanian community there. The common 

attitude in the Romanian media was to say that “we” should 

not pay for something that Roma did. “We got rid of guilt by 

blaming it on others,” said Stoianovici.

INDEPENDENT MEDIA ARE WELL-MANAGED 
BUSINESSES, ALLOWING EDITORIAL INDEPENDENCE.

BUSINESS MANAGEMENT INDICATORS:

> Media outlets and supporting firms operate as efficient, 
professional, and profit-generating businesses.

> Media receive revenue from a multitude of sources.

> Advertising agencies and related industries support an 
advertising market.

> Advertising revenue as a percentage of total revenue is in line 
with accepted standards at commercial outlets.

> Independent media do not receive government subsidies.

> Market research is used to formulate strategic plans, enhance 
advertising revenue, and tailor products to the needs and 
interests of audiences.

> Broadcast ratings and circulation figures are reliably and 
independently produced.

For Iulian Comanescu, “media 
concentration in five conglomerates is very 
concerning. The small press owners are 
taken over by moguls. On the other hand, 
it may be good for the media, because 
they get the needed financial force.”



95

ratings data are freely accessible. Avadani considers that to 

be a problem: “The ratings’ measurement is for the first time 

challenged in public. We don’t have any way to monitor and 

evaluate the situation, as we don’t have access to TV ratings, 

at least a minimum public data. This is why Dan Diaconescu 

always brags about his ratings.” He is the owner of a small, 

tabloid style television station that proclaims each night that 

it has the biggest audience in the country.

OBJECTIVE 5: SUPPORTING INSTITUTIONS

Romania Objective Score: 2.61

Objective 5 experienced a minor increase over last year of 

0.04, reflecting a situation that is unchanged. Indicator 6, 

access to printing facilities and newsprint, scored more than 

a point above the average, while Indicators 1 and 4, trade 

associations and academic journalism programs, scored 

noticeably behind the rest of the indicators.

The journalistic community in Romania remains generally 

skeptical of joining a trade union. Although started with 

promise, the MediaSind union did not make significant 

progress. In 2004, it signed a collective labor agreement 

for the media industry. The contract establishes the clause 

of conscience as one of the fundamental labor rights 

for journalists. It was reinforced in 2005 and 2006. Its 

membership remains generally unclear regarding benefits 

and few journalists mention publicly their affiliation. 

Panelists were asked if they are members or even if they 

had heard about journalists being members of MediaSind. 

Catalin Moraru said: “I never heard about a journalist 

being a member of MediaSind.” Most panelists shared this 

opinion, with the exception of Manuela Preoteasa, who 

Generally speaking, the print media depend too much on 

sales. The situation is better for the large papers in Bucharest, 

where the advertising market is better developed. Here, 

panelists estimated the proportion of advertising in total 

revenues at around 60 percent. Some local newspapers also 

reached this level. One of the most powerful local dailies, 

Monitorul de Botosani, led by panelist Catalin Moraru, 

receives 70 percent of revenue from advertising.

There are many advertising agencies active in Romania. 

Among them there are the big international players: McCann 

Ericsson, Grey, Saatchi & Saatchi, Leo Burnett, BBDO, Young 

and Rubicam, etc. Despite a large number of indigenous 

agencies, some 80 percent of advertising money is circulated 

among these international agencies. Preference is given 

to large media outlets with national distribution and to 

television stations. Ioana Avadani said, “All big international 

agencies are present here. The market is getting professional; 

the advertising agencies are working full speed.” But Cezar 

Ion still noted some questionable practices by these agencies: 

“The advertising market is not mature. The advertising 

agencies practice some forms of blackmail over the editorial 

teams: if you do this you have the contract, if not, I won’t 

give it to you.”

There are no direct subsidies for media outlets in Romania. 

In previous years, the MSI had identified state advertising 

as a form of hidden subsidy. After the 2004 elections, the 

new government quickly passed a law to establish a more 

transparent and competitive mechanism to allot and pay 

for state advertising. As an indirect result, the total amount 

spent by the state on advertisements in 2005 decreased to Ð4 

million, from Ð14 million in 2004. The panelists maintained 

last year’s conclusion that the problem of state advertisement 

was no longer jeopardizing the media industry, despite an 

inconsistent and imperfect application of the law.

For the first time in Romania, MSI panelists expressed some 

doubts concerning the accuracy and honesty of market 

research. The Romanian Audit Bureau of Circulation (BRAT) 

was founded in 1998 as an independent, non-for-profit 

organization. Many advertising agencies have set the 

existence of a BRAT certificate as a precondition for allocating 

any advertising contract. Also, BRAT developed the National 

Readership Survey (SNA), research that approximates the 

total number of readers for publications and establishes the 

demographic data. Iulian Comanescu said: “the audience 

indicated by SNA raises some doubts, I’ve heard it is an 

industry’s ‘sold game.’”

Through the broadcast law adopted in 2002, the state 

interfered with the broadcast rating system by allowing CNA 

to select a single rating system, which is currently in place. 

The system functions as a private operation and not all 

ROMANIA

SUPPORTING INSTITUTIONS FUNCTION IN THE 
PROFESSIONAL INTERESTS OF INDEPENDENT MEDIA.

SUPPORTING INSTITUTIONS INDICATORS:

> Trade associations represent the interests of private media owners 
and provide member services.

> Professional associations work to protect journalists’ rights.

> NGOs support free speech and independent media.

> Quality journalism degree programs that provide substantial 
practical experience exist.

> Short-term training and in-service training programs allow 
journalists to upgrade skills or acquire new skills.

> Sources of newsprint and printing facilities are in private hands, 
apolitical, and unrestricted.

> Channels of media distribution (kiosks, transmitters, Internet) are 
private, apolitical, and unrestricted.



MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 200896

is able to protect media freedom against the pressures of 

politicians and owners. Speaking about the creation of AJR, 

Stoianovici said: “These NGOs that have supported media 

freedom may die and we are not even grown up. They stood 

up in the role that professional associations [should have 

played but] were not up to.” An old activist in the field of 

media freedom, Razvan Martin said, “This job became more 

and more frustrating and a lousy thing to do.”

There are 20 journalism university programs across Romania, 

both state and private. The average number of students per 

class is 60, so a huge number of new journalists floods the 

market every year. Panelists working in top editorial positions 

are not impressed by the newcomers. Stoianovici said, “I 

couldn’t care less if they graduated journalism or not.” Ion 

added, “We have many students coming to work voluntarily 

but they are weak, from the point of view of the professional 

skills, and are also poorly educated.”

After the closing of the BBC School in 2001, the CIJ remained 

the only short-term training provider. The CIJ provides 

courses for journalists, journalism students, and students in 

related fields such as political science, economics, and law. CIJ 

also provides targeted assistance to media outlets. Visiting 

professionals from abroad (mostly from the US) also provide 

instruction at CIJ. According to Avadani, the CIJ director, over 

5,000 journalists and other media professionals, journalism 

students, and high-school pupils have attended CIJ courses 

and programs since November 1994.

Panelists agreed that newsprint and printing facilities are 

widely available. Most of the newspapers own a printing 

house in order to reduce their costs. A single newsprint 

factory exists in Romania. Its owner is a very controversial 

businessman and politician. The plant does not function in a 

customer-oriented manner, but it is preferred over imported 

paper because it costs about 10 percent less.

Kiosks for media distribution are, in principle, independent 

and free. The largest print media distribution company, the 

former state-owned Rodipet, is still inefficient, and cases 

when it generated financial problems for media outlets 

appear quite often. In 2006, the weekly financial magazine 

Saptamana Financiara wrote articles about the new owner 

of Rodipet, and the firm counterattacked by refusing to 

distribute the magazine that day.

declared, “I am a member, since MediaSind is affiliated 

with the International Federation of Journalists I wanted 

their internationally recognized card and thus I was made a 

member of MediaSind also.”

The Association of Local Editors and Owners gather the most 

important local newspapers in terms of circulation. At the 

national level, the CRP used to be the most powerful media 

organization, counting the most important media outlets 

and journalists as members. CRP experienced a self-imposed 

revolution in 2007 and at the beginning of 2008, and was 

radically transformed. The president of CRP, Cristian Tudor 

Popescu, started a process to separate the journalistic 

side of CRP from the media owners. Thus was created the 

Association of Romanian Journalists (AJR) that undertakes 

from CRP the representation of journalists. At the beginning 

of 2008, panelist Cezar Ion was elected the first president of 

AJR. He described AJR not as a union but as a professional 

organization. To become a member one needs three years of 

experience in media and recommendations from two members 

of the Board. Stoianovici was involved in the creation of 

this AJR. He thinks that “The Romanian Press Club will stop 

protecting directly the owners’ interests; it will remain the 

place where owners and journalist meet and negotiate.” The 

owners’ representatives from CRP started legal procedures to 

officially create the Association of Media Owners.

Broadcasters have their own organization called ARCA, but 

it does not deal with editorial matters. There are some 40 

journalists’ associations, but most of them are low-profile, 

inactive, or immature. Several exist only on paper.

The most important NGOs dealing with media freedom 

are the Center for Independent Journalism (CIJ), Media 

Monitoring Agency, and the Romanian Helsinki Committee. 

They act as an informal coalition and on numerous occasions 

have defended press freedom. The group also kept 

international observers informed and succeeded in placing 

media on the agenda of international organizations. Since 

they were highly dependent on international support there 

are concerns about their survival now that Romania is a full 

member of the EU. The attention of international donors is 

moving toward other parts of the world. Panelists expressed 

concerns that an internal critical mass is not yet present that 

The journalistic community in Romania 
remains generally skeptical of joining 
a trade union. Although started with 
promise, the MediaSind union did not 
make significant progress.



97ROMANIA

List of Panel Participants

Adrian Voinea, director, Gazeta de Sud; vice-president, The 

Association of the Local Publishers, Craiova

Catalin Moraru, editor-in-chief, Monitorul de Botosani, 

Botosani

Cezar Ion, editor-in-chief, editorial productions department, 

Public Television, Bucharest

George Ene, general-secretary, Romanian Press Club, 

Bucharest

Ioana Avadani, executive director, Center for Independent 

Journalism, Bucharest

Iulian Comanescu, freelance journalist and blogger specialized 

in the media, Bucharest

Liviu Avram, investigative journalist, Cotidianul, Bucharest

Manuela Preoteasa, editor, EurActiv.ro, Bucharest

Ciprian Stoianovici, editor-in-chief, Radio 21, Bucharest

Razvan Martin, program coordinator, Media Monitoring 

Agency, Bucharest

Moderator and Author:

Cristian Ghinea, journalist, Dilema Veche, Bucharest

The Romania study was coordinated by, and conducted in 

partnership with, the Center for Independent Journalism, 

Bucharest.


