
MEDIA 
SUSTAINABILITY 

INDEX
2008

The Development 
of Sustainable 
Independent Media 
in Europe and Eurasia



ii

MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2008

The Development of Sustainable Independent Media in Europe and Eurasia

www.irex.org/msi

Copyright © 2008 by IREX

IREX

2121 K Street, NW, Suite 700

Washington, DC 20037

E-mail: msi@irex.org

Phone: (202) 628-8188

Fax: (202) 628-8189

www.irex.org

Project manager: Leon Morse

IREX Project and Editorial Support: Blake Saville, Drusilla Menaker, Mark Whitehouse

Copyeditors: Carolyn Feola de Rugamas, Carolyn.Ink; Kelly Kramer, WORDtoWORD Editorial 

Services

Design and layout: OmniStudio

Printer: Kirby Lithographic Company, Inc.

Notice of Rights: Permission is granted to display, copy, and distribute the MSI in whole 

or in part, provided that: (a) the materials are used with the acknowledgement “The Media 

Sustainability Index (MSI) is a product of IREX with funding from USAID.”; (b) the MSI is used 

solely for personal, noncommercial, or informational use; and (c) no modifications of the MSI are 

made.

Acknowledgement: This publication was made possible through support provided by the 

United States Agency for International Development (USAID) under Cooperative Agreement No. 

DGS-A-00-99-00015-00. 

Disclaimer: The opinions expressed herein are those of the panelists and other project 

researchers and do not necessarily reflect the views of USAID or IREX.

ISSN 1546-0878



iii

USAID

The United States Agency for International Development (USAID) is an independent agency 

that provides economic, development, and humanitarian assistance around the world in 

support of the foreign policy goals of the United States. The agency works to support long-term 

and sustainable economic growth and advances US foreign policy objectives by supporting:

• Economic growth, agriculture, and trade

• Global health

• Democracy, conflict prevention, and humanitarian assistance

USAID provides assistance in four regions of the world:

• Sub-Saharan Africa

• Asia and the Near East

• Latin America and the Caribbean

• Europe and Eurasia

With headquarters in Washington, DC, USAID’s strength is its field offices around the world. 

They work in close partnership with private voluntary organizations, indigenous organizations, 

universities, American businesses, international agencies, other governments, and other 

US government agencies. USAID has working relationships with more than 3,500 American 

companies and over 300 US-based private voluntary organizations.

IREX

IREX is an international nonprofit organization specializing in education, independent media, 

Internet development, and civil society programs. Through training, partnerships, education, 

research, and grant programs, IREX develops the capacity of individuals and institutions to 

contribute to their societies. 

Since its founding in 1968, IREX has supported over 20,000 students, scholars, policymakers, 

business leaders, journalists, and other professionals. Currently, IREX is implementing 40 

programs in more than 50 countries with offices in 17 countries across Europe, Eurasia, the 

Middle East and North Africa, and the United States. IREX serves as a major resource for 

universities, governments, and the corporate sector in understanding international political, 

social, economic, and business developments.



MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2008222

KYRGYZSTAN

The recent political situation in Kyrgyzstan has led to numerous attempts 

to reform media laws. During rallies in 2006, for example, reforming the 

government’s television channel was central to the opposition’s demands. In 

2007, several changes were made to media legislation. “The year 2007 could be 

a record one for changes to the legislation for the mass media, if law-making 

initiatives are successful,” said journalist Alexander Kulinskiy.



223

INTRODUCTION

KYRGYZSTAN

TThe overall political situation in Kyrgyzstan in the recent past has led to scrutiny of mass media activities 

and numerous attempts to reform mass media legislation. During rallies in April and November 2006, for 

example, reforming the government’s television channel was central to the opposition’s demands. In 2007, 

a number of significant legislative changes were made that impact the Kyrgyz media. “The year 2007 could 

be a record one for changes to the legislation for the mass media, if law-making initiatives are successful,” 

said journalist Alexander Kulinskiy.

A new Kyrgyz constitution reaffirming the principles of freedom of speech and freedom of the press was 

approved by national referendum in October 2007. However, an article directly prohibiting censorship was 

removed, although it exists in the Law on the Mass Media passed in 1992.

In response to the 2006 protests, on March 26, 2007, the president signed a decree that reformed the State 

Television and Radio Company into the National Television and Radio Corporation (NTRC), and on April 2, 

he signed the Law on the National Television and Radio Corporation. However, after the law was signed, 

the process of introducing public control developed only gradually, and after just six months, the authorities 

had manipulated the situation and applied pressure that has stopped reforms.

Parliamentarians also proposed initiatives concerning the mass media in 2007. To regulate the Internet 

and make providers responsible for information they disseminate, Parliament proposed several draft 

amendments to the Law on the Mass Media and Law on Access to Information, which deems the Internet 

as part of the mass media. The previous Parliament approved the law on the NTRC, elected members of the 

NTRC Supervisory Board, and provided tools to implement the law. Unfortunately, the supervisory board 

was not a long-term entity and it could not help implement the law on the NTRC.

Another group, under the aegis of the Ministry of Culture and Information, worked on reforms and drafted 

laws on the mass media, but information on that process was limited. Some media workers had information 

that draft laws on publishing activities and on the status of journalists are ready; some others said that draft 

laws on television and radio broadcasting and on the National Council on Television and Radio Broadcasting 

have been drawn up.

Overall, however, panelists felt that many laws were not being implemented in a timely way, and that 

pressure on the profession had hurt professionalism. The overall score for Kyrgyzstan decreased from 1.97 

last year to 1.78 this year. Although not a severe drop, the primary changes occurred in Objectives 1 and 2, 

free speech and professional journalism. These fell by 0.30 and 0.46, respectively, with Objective 2 being the 

lowest scoring of the five objectives. The other three objectives either fell slightly or, in the case of Objective 

4, showed a minor improvement.

K
Y

RG
Y

ZSTA
N

OVERALL
SCORE:
1.78



MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2008224

KYRGYZSTAN AT A GLANCE

MEDIA-SPECIFIC

Number of active print outlets, radio stations, television stations: >  Print: 
4 main dailies, 4 other main papers; Radio: 6 main stations; Television 
stations: 7 main stations

Newspaper circulation statistics: >  top 3: Vecherniy Bishkek (private), MSN 
(private), ResPublica (private)

Broadcast ratings: >  Top three: Piramida (private), Kyrgyz Public 
Educational TV (private), Ecological Youth TV (private)

News agencies: >  Kabar (state-owned), AKIpress (private), 24.kg (private)

Annual advertising revenue in media sector: >  N/A

Internet usage: >  298,100 (2006 est., CIA World Factbook)

GENERAL

Population: >  5,356,869 (July 2008 est., CIA World Factbook) 

Capital city: >  Bishkek

Ethnic groups (% of population): >  Kyrgyz 64.9%, Uzbek 13.8%, Russian 
12.5%, Dungan 1.1%, Ukrainian 1%, Uygur 1%, other 5.7% (1999 census, 
CIA World Factbook)

Religions (% of population): >  Muslim 75%, Russian Orthodox 20%, other 
5% (CIA World Factbook)

Languages (% of population): >  Kyrgyz 64.7% (official), Uzbek 13.6%, 
Russian 12.5% (official), Dungun 1%, other 8.2% (1999 census, CIA 
World Factbook)

GNI (2006-Atlas):  > $2.609 billion (World Bank Development Indicators, 
2007)

GNI per capita (2006-PPP):  > $1,790 (World Bank Development Indicators, 
2007)

Literacy rate: >  98.7% (male 99.3%, female 98.1%) (1999 census., CIA 
World Factbook)

President or top authority: >  President Kurmanbek Bakiyev (since August 
14, 2005)

MEDIA SUSTAINABILITY INDEX: KYRGYZSTAN

SU
ST

A
IN

A
B

IL
IT

Y

OBJECTIVES

U
N

SU
ST

A
IN

A
BL

E
M

IX
ED

 S
YS

TE
M

N
EA

R
SU

ST
A

IN
A

BI
LI

TY
SU

ST
A

IN
A

BL
E

U
N

SU
ST

A
IN

A
BL

E
A

N
TI

-F
RE

E 
PR

ES
S

1.
91 2.

07
1.

77

1.
61

1.
89

1.
43

2.
20

2.
23

2.
15

1.
31

1.
55 1.

64

1.
85

2.
09

1.
90

1.
47

1.
14

1.
41

1.
25

1.
16

20
01

20
05

20
06

-0
7

20
08

20
01

20
05

20
06

-0
7

20
08

20
01

20
05

20
06

-0
7

20
08

20
01

20
05

20
06

-0
7

20
08

20
01

20
05

20
06

-0
7

20
08

FREE
SPEECH

PROFESSIONAL
JOURNALISM

PLURALITY OF
NEWS SOURCES

BUSINESS
MANAGEMENT

SUPPORTING
INSTITUTIONS

Unsustainable, Anti-Free Press (0-1): 
Country does not meet or only minimally 
meets objectives. Government and laws 
actively hinder free media development, 
professionalism is low, and media-industry 
activity is minimal.

Unsustainable Mixed System (1-2): 
Country minimally meets objectives, with 
segments of the legal system and government 
opposed to a free media system. Evident 
progress in free-press advocacy, increased 
professionalism, and new media businesses 
may be too recent to judge sustainability.

Near Sustainability (2-3): Country has 
progressed in meeting multiple objectives, 
with legal norms, professionalism, and 
the business environment supportive of 
independent media. Advances have survived 
changes in government and have been 
codified in law and practice. However, more 
time may be needed to ensure that change is 
enduring and that increased professionalism 
and the media business environment are 
sustainable.

Sustainable (3-4): Country has media that 
are considered generally professional, free, 
and sustainable, or to be approaching these 
objectives. Systems supporting independent 
media have survived multiple governments, 
economic fluctuations, and changes in public 
opinion or social conventions.



225KYRGYZSTAN

the end, this proposal contradicts the Law on Mass Media 

Registration.

Articles #127 and #128 of the Kyrgyzstan criminal code • 

promote self-censorship and create grounds for censorship.

There are no clear tools that guarantee journalists’ rights • 

to practice. For example, officials are obliged to provide 

information, but no action can be taken against persons 

who will not provide such information.

The tools for protecting journalists in their professional • 

activities are effective in name only. In practice, they 

depend on how authorities apply them. With regard to the 

courts, rather than favor the law and protect journalists’ 

duties to publish news and inform society, they protect 

government officials’ reputations, honor, and dignity. 

The judicial system has no firm scales to measure damage 

caused, or limits on financial awards to officials.

Kyrgyz society is not truly aware of the value of freedom of 

speech. The problem becomes evident in situations that are 

critical for journalists. When Alisher Saipov, a journalist and 

the publisher of the Siesat newspaper, was murdered in 2007, 

the community did not stand up in defense of freedom of 

speech. According to Antonina Blindina, editor of Chuiskie 

Izvestiya newspaper, the mass media are responsible for that 

reaction. The people of the Kyrgyzstan cannot forgive the 

fact that those honest, objective newspapers that sought 

the truth and prompted the 2005 revolution have suddenly 

become supporters of the government and have lost interest 

in freedom.

Panelists were unanimous regarding Indicator 2, which 

addresses the licensing of broadcasting mass media. They 

noted that the printed media in the Kyrgyzstan are better 

off than the electronic mass media. Print media outlets are 

physically able to enter the market, and the registration 

procedure for a newspaper is quite easy. However, the 

National Communications Agency (NCA) makes acquiring a 

license almost impossible for electronic mass media. Issuing 

licenses and allocating frequencies have become tools for 

state control and influence, according to the panelists. 

Applicants receive no information on the length of the 

queue, terms for considering applications, or the availability 

and numbers of frequencies. According to Kulinskiy, “Licenses 

are only granted to those politically loyal to the authorities, 

and television broadcasting is only possible after overcoming 

a whole raft of unwritten obstacles.”

The activities of the NCA are not transparent, and because 

it follows no clear rules for issuance, its decisions are 

politicized, according to Ilim Karypbekov, director of the 

Media Representation Institute (MRI), a media support and 

OBJECTIVE 1: FREEDOM OF SPEECH

Kyrgyzstan Objective Score: 1.77

In general, freedom of speech has worsened in the Kyrgyz 

Republic, and the state is trying to limit journalists’ access to 

information. Recently, key politicians have hastily demanded 

that the mass media be restricted. Deputy Prime Minister 

Nur uulu Dosbol has frequently insisted that the Ministry 

of Culture and Information strictly regulate mass media 

activities. These developments contributed to a loss of 0.30 

points in this objective compared to last year. The indicator 

scores mostly did not fall close to the average. Indicators 8 

and 9, media access to international news sources and free 

entry into the journalism profession, in particular scored 

much higher than the average. On the other hand, Indicators 

2, 4, and 6, broadcast licensing, crimes against journalists, and 

libel laws, scored well below the average.

The legislative base that regulates Kyrgyz media activities 

remains one of the most liberal in the region, but often 

legislation contains contradictions and obstacles to freedom 

of speech.

Under pressure from community protests of April 2006, the 

president issued Decree #20, which called for legislation to 

improve freedom of speech. A government working group 

created a set of proposed changes and additions to laws on 

advertising, government tariffs, mass media, and the civil 

and criminal codes. The recommendations were intended to 

develop effective tools to protect the mass media. However, 

the government is still ignoring the recommendations, 

and journalists have not yet begun lobbying for their 

implementation. According to panelist Ilim Karypbekov, “The 

facts show that freedom of speech has grown worse. At 

present, it is not a question of developing freedom of speech, 

but of saving previous achievements.”

Although the 2006 protests brought about some level of 

change, they were not free of controversy. As panelist 

Zhenishbek Edigeev noted, “At present, six men who 

participated in the opposition’s April rallies are in prison. They 

only tried to express their own opinion.”

In their evaluation of the law-making initiatives by various 

political entities, MSI panel participants noted several factors 

that necessitate further improvement of the legislation.

Under the law, there is no concept of a “journalist.”• 

Changes to the law on advertising violate consumers’ rights • 

to access information in their preferred language. The mass 

media also has access limits, as advertisement texts must 

be published in two languages, Kyrgyz and Russian. In 



MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2008226

privileges (on VAT and tax from advertising). Government 

mass media that are budget-financed are not liable for 

taxes regardless of the value of the state subsidy and their 

own earnings. State-run media pay only income tax and 

deductions to the Social Fund.

During the panel discussions, the most heated debates were 

about government pressure on private media. The State 

Committee on Anti-monopoly Policy is used to combat 

disagreeable media enterprises. This institution will shut 

its eyes to the monopolization by certain pro-government 

media, yet it actively watches the activities of other media 

for compliance with the anti-monopoly law. The mass media 

that become objects of attention by the committee do not 

go to court, but prefer to pay up, knowing that the state has 

sufficient “legal” means to combat intractable mass media.

Another difference between the media and other types of 

businesses is that selling and buying such media outlets is 

linked to the republic’s political situation. Public and political 

press outlets—and especially television channels—are only 

sold with the secret approval of the White House. The right 

to buy a developed media business is also approved by the 

authorities. Kyrgyzstan has a huge number of politicians and 

public actors who would like, and are financially able, to buy 

a television channel.

The majority of news-oriented papers are privately owned and 

do not aim to make profits. However, the successes of Super 

Info, a new entertainment newspaper for Kyrgyz-speaking 

journalists; Avtogid Digest, and; Obustroistvo I Remont 

defense organization. “The procedure for issuing a license 

with the National Communication Agency is absolutely 

opaque, and completely depends on governmental 

willingness,” he said.

There have been cases in which licenses have been issued 

quickly and with no queuing. According to Karypbekov, 

these applicants were able to bypass almost 60 legal entities, 

none of which complained to the NCA or tried to get a 

fair result. “When rights are clearly infringed upon and 

unfair competition is present, no official applications have 

been submitted to the Media Representation Institute from 

aggrieved applicants,” he said. “We repeatedly announced to 

the various mass media our readiness to go to court to protect 

their rights, but none of the mass media would risk protesting 

against the NCA, and they prefer to curry favor from the 

agency’s officials by various methods. Because of this, the 

Media Representation Institute ceased its involvement.”

Currently there are a number of proposals to improve 

allocation of frequencies and issuing licenses. The working 

group under the Ministry of Culture and Information 

suggests creating a national council on television and 

radio broadcasting, whose functions will include allocating 

frequencies, licensing, and control and regulation. The NCA 

itself, with support from the Soros Kyrgyzstan Foundation, 

has drawn up legislation resolving the allocation of 

frequencies, based on the United States model: frequencies 

are sold to communications operators that rent them out to 

television and radio stations.

Many participants said that the state has still not developed 

a policy or strategy for the obligatory changeover to digital 

technology by 2012, as the legislation and existing practices 

may not be ready by that time. The laws currently being 

drafted do not consider the coming change.

The results for Indicator 3, conditions for entering the media 

market, show a difference between Kyrgyz law and actual 

practice. According to the law, the way into the market for 

media does not differ from other type of business, and there 

are no preferences for the mass media. But according to the 

panel participants, involvement in the media business is more 

difficult and risky.

For example, if a print outlet or television station runs several 

controversial stories, it will be subject to the close attention 

of tax inspectorates, the anti-monopoly committee, and other 

agencies. In addition, in contrast to other types of business, 

the printed press is subject to a VAT levy twice: once when 

buying the basic materials and once when selling the media 

product. Government newspapers, however, get state support 

in the form of compulsory subscriptions or special subsidies 

for purchasing machinery and equipment, and receive tax 

LEGAL AND SOCIAL NORMS PROTECT AND PROMOTE 
FREE SPEECH AND ACCESS TO PUBLIC INFORMATION.

FREE-SPEECH INDICATORS:

> Legal and social protections of free speech exist and are enforced.

> Licensing of broadcast media is fair, competitive, and apolitical.

> Market entry and tax structure for media are fair and 
comparable to other industries.

> Crimes against journalists or media outlets are prosecuted 
vigorously, but occurrences of such crimes are rare.

> State or public media do not receive preferential legal treatment, 
and law guarantees editorial independence.

> Libel is a civil law issue; public officials are held to higher 
standards, and offended parties must prove falsity and malice.

> Public information is easily accessible; right of access to 
information is equally enforced for all media and journalists.

> Media outlets have unrestricted access to information; this is 
equally enforced for all media and journalists.

> Entry into the journalism profession is free, and government 
imposes no licensing, restrictions, or special rights for journalists.



227KYRGYZSTAN

enforcement organizations. But even the number of 

registered crimes against journalists shows a worsening 

situation for the year. In general, there is a lack of 

effective professional associations that members can trust 

to turn to for help. However, in April 2007, in reaction to 

increasing cases of attacks on journalists, Kyrgyzstan’s media 

organizations demanded that the country’s leadership and 

opposition leaders protect journalists.

Regarding guaranteed editorial independence for state-run 

media, panelists said that there is no such thing in the 

Kyrgyzstan. The journalists of the panel declared that 

editorial policy is an abstract concept for the majority of 

the mass media. What exists is a traditional practice of mass 

media dependence on founders, owners, executive directors, 

governmental authorities, and big business. Since all the 

leading media are held by the son of the president, there is 

little independence in editorial policy.

In spite of certain costs related to the authorities’ pressure 

on government mass media, it is much more “profitable” 

for journalists and editors to be under the patronage of 

the government and government-related entities. The 2005 

presidential decree reforming some government media has 

not resulted in a complete privatization of government 

papers, but government media that were temporarily 

deprived of the government’s financial backing began 

to grasp the difficulties of surviving in the market. After 

receiving renewed government funding and reconsidering 

their position as government mass media, these outlets now 

have elected not to become private joint-stock companies 

because, as Azattyk Radio journalist Bektash Shamshiev 

noted, “they feel more comfortable with government support 

than sailing alone.”

Panelist Andrew Miasarov noted, “The decree on privatization 

was fundamentally flawed. Newspapers have no fixed assets, 

there is nothing that can be turned into shares, and there 

was no real political will for privatization. In spite of public 

rhetoric, government officials made it plainly known: there 

will be no privatization.”

With regard to Indicator 6, addressing libel, Kyrgyz law 

considers libel and slander criminal acts. The types and limits 

of journalists’ liability for disseminating untrue information 

are identified in Kyrgyzstan’s criminal code (articles #127 

and #128), civil code, and the Law on the Mass Media. When 

personal, non-property rights such as honor, dignity, and 

business reputation are violated, civil and legal liability under 

Article #18 of the civil code arises only if certain conditions 

simultaneously exist. In practice, these articles serve as a tool 

to restrain and censor the mass media, threatening journalists 

with a criminal record (generally, if he or she is unrepentant), 

and providing a reason for journalists’ self-censorship.

(Construction and Repairs) magazine in 2007 prove that the 

specialized press can be quite successful in Kyrgyzstan.

With regard to Indicator 4, crimes against journalists, this 

year’s study showed a drift away from democracy and 

towards autocracy. Kyrgyzstan was named one of 41 countries 

worldwide with “a defective democracy,” according to a new 

survey by the Bertelsmann Foundation.1

Kyrgyz journalists experienced an unprecedented year in 2007, 

encountering previously unknown hardships. A sad record 

was broken for the year in terms of crimes against the mass 

media. In addition to the killing of Alisher Saipov, more than 

30 attacks on journalists and mass media representatives 

were reported. As a result of persecution, journalists Kairat 

Birimkulov and Turat Bektenov had to flee the country. Dozens 

of journalists continue to receive telephone and written threats 

every day. Offices have been set on fire, and the first-ever 

case of explosives being used to attack an editorial office was 

reported. Criminal charges have been brought in all these 

cases; however, nothing has been disclosed.

As a result of the worsening security situation, several 

important tendencies are being noted.

Authorities only give lip service to reacting to crimes • 

against journalists.

The rate of unsolved crimes against journalists has given • 

rise to a feeling of impunity and the belief that law 

enforcement employees are either the criminals or actively 

conniving with criminals.

The prestige of journalism has fallen and journalism is not • 

recognized as socially important. Public opinion appears 

to have turned against journalists, and attacks on and 

persecution of journalists do not evoke any strong protests.

Conflicts are worsening between various journalist groups. • 

Violent attacks on journalists have not become reasons 

for consolidating and protecting journalists’ rights; rather, 

they have caused disagreements or resulted in studied 

non-intervention.

Journalists have started understanding the professional • 

techniques to enlist in extreme situations (rallies, 

demonstrations, etc.). They are the first “experts” who 

have been trained on various subjects related to extreme 

journalism, and they know how to correctly cover such 

important events for the country.

Many of the increased number of crimes against journalists 

are not receiving publicity and are not registered by law 

1 Since 2003, the Bertelsmann Change Index has thrice studied political 
and economic changes in 125 states. Leading industrial states (for 
example, Germany) are not included in this study.



MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2008228

factor is the contradictions in the legislation about the type 

and practice of journalists’ work. Being on a production 

line and requiring efficiency, journalism as a rule does not 

wait for the terms negotiated in the legislation concerning 

government responses to citizen and organization requests.

But the key reason why journalists do not protect their 

rights on access to information is their distrust of the courts. 

The courts depend exclusively on supreme officials’ political 

will. During panel discussions, Zhenishbek Edigeev noted, 

“Government officials can always prove they have the right 

not to give information, and both they and judges can 

subjectively decide how to determine ‘socially significant’ 

information...information can be declared secret.”

With regard to Indicator 8, access to foreign information and 

news sources, the Kyrgyz government places no legislative 

limitations on foreign information. Any media entity with 

proper funding can sign contracts with world news agencies.

Panelists gave high ratings to Indicator 9, entrance into the 

field of journalism. After the Soviet era, when professional 

education meant so much, currently many people who see 

journalism as a mission and not an education have come into 

the field.

As in the rest of the world, the Internet has caused the borders 

between journalism and mass media audiences to become 

blurred. Journalist and non-journalist blogs and diaries have 

become part of normal practice for getting information.

Many practicing journalists in important positions in the 

private and government mass media have secondary or 

special technical education. In the past, editorial personnel 

confirmed their professional level based on the government’s 

attestations and formal indicators (availability of higher 

education, work experience, etc.). At present, there are no 

such processes, and no organizations that could carry out such 

assessments legitimately. Even the leading government mass 

media, such as the NTRC, have had no attestations for over 

seven years.

The Ministry of Culture has often stated that it will certify 

journalists, thus introducing some kind of permission to work 

in the journalism sector. The ministry does partner with the 

journalists’ union in such initiatives, but no real preparatory 

documents have been seen so far. A number of government 

structures have introduced pools of journalists that cover 

their activities, but only Parliament and the president’s 

administration have introduced journalist accreditation.

However, security personnel do make distinctions. Anyone 

without media credentials covering protests will not be 

considered a journalist; thus, they can be arrested.

The civil procedure code states that plaintiffs should prove 

defamation or libel. A media entity found guilty must 

pay compensation as decided by the court. Impugned and 

aggrieved citizens have the right to demand that the mass 

media retract and refute the information.

Unsuccessful attempts to decriminalize libel and slander 

have been going on for almost 10 years in Kyrgyzstan. The 

last attempt was made by the current president, Kurmabek 

Bakiev. In spring 2006, a draft law was presented to 

Parliament with the aim of humanizing the criminal code 

and, among other various proposals, removing Articles #127 

(libel) and #128 (slander). These proposals were rejected in 

the draft law approved by Parliament.

Journalists on the panel complained that due to a lack of 

professional solidarity, they have not been able to create 

a significant lobby to decriminalize libel and slander. They 

also believe that claims for huge amounts of damages would 

cease if the legal code stated that plaintiffs owe tax on the 

value of any settlements.

MRI reports that public prosecutors are issuing warnings to 

the mass media several times more often than under the 

previous regime. According to the panelists, 60 percent of all 

cases against the mass media are filed by government officials 

and leaders, and almost 75 percent of those cases are against 

the opposition mass media. As a rule, the government wins 

huge amounts of money from the mass media and journalists. 

Imprisonment is handed down extremely rarely; in 2007 there 

were no cases of imprisonment, but least five cases were 

recorded in which journalists were brought to trial.

Freedom of information is addressed in Kyrgyzstan’s Law on 

Access to Information Belonging to Governmental Structures 

and Local Self-governments. It states, “Access to information 

includes free access to periodicals and television and radio 

broadcasts and information in cases provided by the law. This 

does not extend to confidential information or information 

that contains government, commercial, or service secrets.”

Unequal relations and unequal access to information is a 

normal practice. The discussion participants noted that beyond 

government limitations, civil society institutions and NGOs 

in particular are even more closed to the mass media. The 

majority of NGOs do not have public relations spokespersons 

and do not understand information strategy techniques.

According to experts and media lawyers, there have been 

virtually no examples of journalists taking court action against 

those violating the right of access to information. Even 

though legal standards that help journalists are quite well 

developed, other factors prevent journalists from protecting 

their rights. Journalists’ legal illiteracy is one factor. Another 



229KYRGYZSTAN

journalists’ political and civil culture, as they do not separate 

commercial information from socially significant information. 

Journalists usually rush to earn money during elections,” he 

said.

Last year did see one positive development. In contrast to 

previous years, none of the mass media launched a war in 

the newspapers and on broadcasts directed against other 

mass media. To all appearances, the Kyrgyz mass media 

are experiencing the end of the stage of information 

confrontation, in the face of a more real threat: becoming 

part of the combined media holding owned by the “first 

family.”

Journalists in the Kyrgyz Republic do not follow a formal 

set of ethical standards. “Ethics in relations do not exist in 

the mass media’s editorial offices, and neither do they pay 

attention to ethics when describing events,” said Antonina 

Blindina. However, the majority of those who stand for 

approving ethical standards believe that resolving this issue 

will simultaneously promote greater professional solidarity 

and strengthen self-regulation in the media.

In 2007, at the Ninth Central Asian Mass Media Conference 

in Dushanbe, Tajikistan, participating countries discussed 

self-regulation of mass media. Journalists from other 

countries were ambiguous about the issue, but Kyrgyz 

representatives declared jointly that they accept the idea 

and created a new entity called the Committee to Consider 

Complaints against the Mass Media. The committee consists 

of nine members representing the mass media and civil 

society, and is intended to serve as an alternative to court 

proceedings. At the end of 2007, the committee began work 

on developing a code of ethics drawn up by the Journalists’ 

OBJECTIVE 2: PROFESSIONAL JOURNALISM

Kyrgyzstan Objective Score: 1.43

“In general, reporters’ standards are not followed, and only 

some mass media adhere to objectivity principles. The mass 

media are perceived as a weapon to be used for fighting 

with and in reality, journalists fight information wars. 

There is no place for objectivity here,” said panelist Bektash 

Shamshiev. This sentiment sums up why this objective has 

never exceeded a score of 2.00 in the seven years that the MSI 

has studied Kyrgyzstan, and developments this year resulted 

in a significant drop from 1.89 to 1.43. Most indicators 

scored close to the objective score. Only Indicator 7, modern 

equipment and facilities, received a score noticeably higher 

and it was the only one to exceed 2.00. On the other hand, 

Indicator 3, self-censorship, was the lowest, with a score more 

than half a point lower than the average.

Regarding balance in coverage, the elections present a good 

example of why panelists handed down lower scores this year 

than last. The Journalists’ Public Association conducted media 

monitoring during the last week of the pre-election campaign 

for the 2007 pre-term Parliamentary elections in partnership 

with Internews Kyrgyzstan and the Taza Shailoo Association, 

with support from the US Embassy. This monitoring covered 

45 newspapers, 12 broadcast media, and six Internet sites in 

Bishkek and Osh. The monitoring established the following:

None of the mass media impartially covered the election • 

campaigns. 

Analysis of advertising on private television channels shows • 

that all private television channels were interested not in 

political bias but in the opportunity to earn as much as 

possible. In particular, this explains why advertisements 

for the Ar Namys opposition party were shown on such 

television channels as Pyramid and Channel 5—which many 

believe are owned by people close to the president.

Only the national channel, NTRC, ran advertisements for • 

all 12 parties that participated in the elections, being 

required to do so as a government mass media entity. 

However, the Ata-Meken Party and others were unable 

to run advertisements during prime time. They appealed 

to the Supreme Court, which ruled in their favor, but 

NTRC dragged it heels implementing the decision until 

the court forced them to with only two days to go before 

campaigning ended. 

During a discussion of the election coverage, panelist Maxuda 

Aitieva said that the imbalance and journalists’ bias cannot 

be explained simply by political procedures and pressure 

from the authorities. “The problem is also in the low level of 

JOURNALISM MEETS PROFESSIONAL 
STANDARDS OF QUALITY.

PROFESSIONAL JOURNALISM INDICATORS:

> Reporting is fair, objective, and well sourced.

> Journalists follow recognized and accepted ethical standards.

> Journalists and editors do not practice self-censorship.

> Journalists cover key events and issues.

> Pay levels for journalists and other media professionals are 
sufficiently high to discourage corruption.

> Entertainment programming does not eclipse news and 
information programming.

> Technical facilities and equipment for gathering, producing, 
and distributing news are modern and efficient.

> Quality niche reporting and programming exists (investigative, 
economics/business, local, political).



MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2008230

Political news is so limited and banal that the media 

have stopped being effective. Recently, the UNDP Gender 

Project and SIDA of Sweden conducted monitoring of news 

broadcasts on NTRC, and their results showed that the 

same news story can be repeated for two to three days. 

For example, news on the president’s trip to the southern 

regions and meetings in Karakul was broadcast 16 times on 

the NTRC news bulletins. The news item that the brave mayor 

of Karakul rescued an elderly woman from a fire and later 

received a government award was shown 10 times. However, 

none of the media reported the seizure of the entire 

circulation of two newspapers printed in an independent 

printing office.

Most print and electronic mass media use information from 

two national news agencies; clearly, the same news travels 

from one outlet’s broadcast to another and from one outlet 

to another. According to Kulinskiy, the modern mass media 

do not take into account people’s pyramid of needs. 

Journalists’ wages at government media are very low. 

According to the director of the Media Representation 

Institute, NTRC journalists earn KGS 6,000 to KGS 8,000 

($160 to $220) monthly. It is also difficult to earn serious 

bonuses for published work, as bonus amounts have not 

been reviewed since 1996 and the som’s value has changed 

significantly since then. Given rising inflation, editorial office 

employees cannot survive on salary alone. According to some 

experts, a state that sets such low wage scales presumes and 

secretly sanctions corruption and bribe-taking. In the private 

mass media, the situation is often even more dramatic. For 

example, panelists revealed that Pyramid TV employees have 

not received their salaries for three to four months.

Corruption thrives throughout government service as well. 

Panelists talked about “normalized” corruption practices 

in the Finance Ministry, as they take “compensation” at 

clearly identified rates: 10 percent of the payment value. To 

a large degree, government media are corrupt as a result of 

expectations and general practice.

Promised salaries serve as an attraction for journalists. For 

example, when Channel 5 was founded, journalists were 

promised $1,000 per month. In reality, the salaries do not 

exceed $500. When a new boss took over the NTRC in 2007, 

he started inviting the best staff from Channel 5 and Pyramid 

by promising salaries of not less than KGS 16,000 to KGS 

20,000 ($450 to $550) and offering creative positions. Many 

experts responded, but in reality, they receive about half of 

the promised monthly salaries.

According to experts’ estimates, the capital city’s successful 

journalists earn from $300 to $500 per month. In the majority 

of regional newspapers, the journalists do not get bonuses, 

Congress. Delegates from various media entities approved the 

code, but it is still not known what specific tools will be used 

to self-regulate the media and how the code will overcome 

the tradition of following owners’ interests.

Panelists provided examples of government extortion and 

blackmail of journalists with their coverage or (non-coverage) 

of events and corruption claims. The government media are 

more inclined to such tendencies than private media, as their 

owners strictly control journalists’ activities and they more 

clearly negotiate editorial principles in this aspect.

Ilim Karypkulov declared that the NTRC is an enterprise 

riddled with corruption. The newly appointed NTRC Artists’ 

Board, under Melis Eshimkanov, identified a number of cases 

of bribe-taking and corruption. According to unconfirmed 

sources, law enforcement and local authorities had their own 

“price lists” for airing positive reports or to stop negative 

news from being broadcast. Investigative bodies are currently 

examining the majority of these cases.

Self-censorship is significant problem in the Kyrgyzstan. 

Government publications are still censored. Both the 

government and private mass media still maintain and use 

lists of undesirable people for writing articles and opinions. 

There are a number of closed and taboo subjects for the 

media, such as privatization, and opposition activities. 

None of the media cover international dissent or conflicts, 

in spite of the conflicts between local Kyrgyz and Dungan 

communities. The subject of the economy and politics is 

especially prohibited.

Another important inducement to self-censorship is 

economic dependence. The management of NTRC is 

discussing the problem of how to get donor assistance from 

government structures and agencies but not to become a 

hostage to this financing.

In a private conversation with Kulinskiy, his colleagues from 

the Agym newspaper explained how difficult it is for them to 

change their viewpoints and write in a completely different 

way than they did under the previous owner. Judging by 

Agym’s pages, self-censorship has overcome journalists’ 

values, ideas, and principles.

With regard to Indicator 4, reporting on significant events, 

the Kyrgyz media essentially do not cover intra-political 

developments, changes in privatization processes, or events 

related to the authorities’ properties. During the most 

critical political and economic periods for the country, 

citizens traditionally get their news from other sources, such 

as Russian television channels and newspapers, Svoboda 

(“Freedom”) Radio, or BBC broadcasts. News bulletins on the 

popular Channel 5 cover nothing but state press conferences, 

government conferences, or the president’s trips and meetings.



231KYRGYZSTAN

the past 10-15 years using grants from international 

organizations. But the grant programs have now virtually 

ended, and local radio stations have not become successful 

mass media enterprises. The majority still do not know 

their audience, what should be their content, or how to 

earn money. Regional mass media are experiencing serious 

shortages of creative personnel, management experts, and 

legal support as well.

Many television stations in the regions are suffering a similar 

fate. According to calculations by the Osh television station’s 

director, the replacement of equipment of regional television 

and changeover to digital technologies will require at least $1 

million. However, there have been no potential investors in 

the region so far that would be able to bring television up to 

modern standards.

Even the capital city’s private television studios and 

companies’ ability to produce good programming is quite 

complicated. One of the first successful television stations, 

Pyramid TRK, is being choked by a lack of money and 

technical problems. Against a background of better equipped 

television channels (Channel 5, NTS, NTRC), this company is 

becoming less competitive, although the channel’s employees 

more or less aim at a certain target group, including the city’s 

poor small business owners.

Technical re-equipping of the private and government 

channels that support the current government will allow 

production of more of their own media products. However, 

the existing technical capacities are not even 50 percent used. 

The lack of qualified technical personnel has become a large 

problem. For example, through a Japanese technical grant, 

NTRC received new equipment including studio consoles, but 

no director can fully use them.

Relay systems cause even more concern. The country no 

longer has 100 percent television coverage. Reception of 

the national channel, NTRC, is only possible in 78 percent of 

the country, according to experts. The relays available in the 

regions are already obsolete and break down frequently. 

There are some regions in the country where neither Kyrgyz 

television nor newspapers can reach. The obsolete relays 

belonging to the Production Association for Relay Lines, 

Television, and Radio Broadcasting (RPO RMTR) distort NTRC’s 

picture, and this issue has resulted in mutual criticism and 

finger-pointing between the two.

Quality specialized journalism scored fairly low among 

panelists. Although Kyrgyzstan has no real specialized 

journalism sector, some subjects are starting to be covered 

with regularity. Parliamentary journalism is developing, 

thanks to support from international organizations and the 

implementation of several projects designed to support and 

nor is freelance work allowed. Print media journalists’ 

average salaries are KGS 1,000 to KGS 3,000, and editorial 

offices have limited opportunities to attract advertisers. Radio 

workers in regions are even worse off, as they earn KGS 750 

to KGS 1,500 per month.

The worldwide tendency of entertainment programs forcing 

out news broadcasts and mass media (Indicator 6) is also 

typical for the media in Kyrgyzstan. The total circulation of the 

entertainment-based print publications is several times higher 

than those covering more traditional news. Gossip publications 

provide lots of space for the activities of show business stars. 

On the heels of the Russian media, Kyrgyz newspapers (such as 

Agym) run anything-goes competitions with prizes that include 

a romantic supper with a variety artist or film star. According 

to journalists, the feedback from these articles is much higher 

than responses on the most critical social and political articles. 

On the NTRC, news and other information and analytical 

broadcasts do not exceed 20 percent, whereas entertainment 

broadcasts account for almost 80 percent.

No reliable research is available on media consumption in the 

country, but common sense and experience suggest higher 

audiences for Russian serials and entertainment shows. Kyrgyz 

media ignore copyrights in their pursuit of larger audiences, 

as unlicensed broadcasts are aired; and without doubt, ideas 

are plagiarized from Russian originals and sometimes from 

other local media.

Despite the fact that Indicator 7 (modern media equipment) 

received the best score of Objective 2 indicators, in general 

media equipment is dated and in need of replacement. At 

regional publications, some editorial offices still have no 

computers, and articles are typed on old typewriters. Printing 

is concentrated in two of the capital city’s printing offices, 

but the majority of area and regional newspapers cannot 

deliver page proofs to the printing office and then collect 

the print runs. Because of this, the publishing conditions 

and quality of print are still at 1950s levels. Regarding the 

regional press in the south, the periodicals from Dzhalal-Abad 

and only one newspaper from Osh, Itogi Nedeli, are printed 

in an independent printing office. The newly-formed capital 

city press might have no alternatives for publication soon, 

because to comply with Kyrgyz’s anti-monopoly legislation, 

the independent printing office has to limit the number of 

publications it can print. 

Not all equipment is up to par at the Uchkun State Concern, 

where the majority of all publications are printed. According 

to experts, the Chinese equipment that was bought several 

years ago has a short working life.

At regional radio stations, equipment is deteriorating. The 

majority of independent stations were installed during 



MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2008232

the media of the country, but especially in television and 

radio. Journalists’ dependence on their editors’ approaches 

to the positions of authorities and business group interests 

effectively eliminates the opportunity to use multiple 

information sources and well-balanced approaches. Even 

“branded” foreign studios and broadcasts (for example, 

Svoboda/Freedom Radio) have declared their objectivity and 

conscientiousness in delivering information, but they often 

hide their prejudicial nature and political interests.

Citizen accessibility to information varies significantly 

between Kyrgyzstan’s regions, large cities, and the capital 

city. The capital has over 200 newspapers and dozens of radio 

stations, four cable television channels, and five television 

channels, but the situation in the regions is much different. 

For instance, the national press and popular social and 

entertainment newspapers are delivered to Batken Region 

approximately one week after being printed.

The delivery system represents the largest problem for 

printed publications. The two regional delivery monopolies, 

Kyrgyzbasmasoz and the Kyrgyz Post Office, are expensive but 

they do not guarantee efficient delivery to consumers. They 

neither remit money for subscriptions and newspapers sold 

in a timely manner, nor have they set up a system to deliver 

printed publications to the regions. According to Blindina from 

Chuiskie Izvestiya and For You newspapers, up to 80 percent of 

the cover price is attributable to distribution costs.

In addition, the authorities use the post office as a tool 

against undesirable mass media during critical political 

periods. “Besides the inefficient way post office employees 

work, these employees ‘forget’ to distribute newspapers 

develop Parliament’s information strategies. Medical journalism 

is another important direction in Kyrgyz journalism. Articles on 

medical science are not highlighted in every newspaper, but 

they are frequent and they are quite interesting. In addition, 

many publications on health are available in the country, and 

the NTRC set up a special Television Clinic Project. The Ministry 

of Health is quite efficient at providing information through 

the its press secretary.

Crime reporting has become reasonably well developed. 

In addition to the specialized newspaper, Delo #, many 

journalists in mass media regularly write on criminal subjects. 

International organizations also offer support in this sector. 

The OSCE Center in Bishkek works to liberalize media’s access 

to law enforcement sources, and to strengthen the role of the 

press services working with the Ministry of Interior’s structural 

departments.

There are isolated undertakings in sports journalism as well. 

The president’s instruction to support football and national 

sports involving strength (unarmed combat, self-defense, 

judo, wrestling, boxing) has provided a great stimulus to 

developing this specialization. The NTRC has been signing 

commercial agreements to broadcast football competitions 

for the second time.

Virtually no members of the Kyrgyz media conduct 

investigative journalism. Journalists have neither the time to 

conduct the proper research nor the willingness to take such 

a studied risk. High staff turnovers also result in a lack of 

journalists with the skill for investigative journalism. 

OBJECTIVE 3: PLURALITY OF NEWS SOURCES

Kyrgyzstan Objective Score: 2.15

This objective scored more or less the same as last year, with a 

drop of only 0.08. Most indicators scored along the same lines 

as the average, with two exceptions. Indicator 3, state media 

represent the political spectrum, scored nearly a point lower 

than the average. Indicator 2, citizen access to media, scored 

more than a point higher.

The availability of a plurality of news sources is under threat 

in Kyrgyzstan. Journalists widely discuss the possibility of 

a large media holding being formed that would include 

all the more or less successful media enterprises and stop 

any opportunities to develop independent media. The 

person behind this movement is Maxim Bakiev, the son of 

Kyrgyzstan’s president.

Even now, the majority of media professionals and observers 

have noted a radical reduction in information sources in all 

MULTIPLE NEWS SOURCES PROVIDE CITIZENS 
WITH RELIABLE AND OBJECTIVE NEWS.

PLURALITY OF NEWS SOURCES INDICATORS:

> A plurality of affordable public and private news sources (e.g., 
print, broadcast, Internet) exists.

> Citizens’ access to domestic or international media is not 
restricted.

> State or public media reflect the views of the entire political 
spectrum, are nonpartisan, and serve the public interest.

> Independent news agencies gather and distribute news for print 
and broadcast media.

> Independent broadcast media produce their own news programs.

> Transparency of media ownership allows consumers to judge 
objectivity of news; media ownership is not concentrated in a 
few conglomerates.

> A broad spectrum of social interests are reflected and 
represented in the media, including minority-language 
information sources.



233KYRGYZSTAN

averting a crisis for all independent electronic mass media 

and a totally imposed pricing policy for all government 

television and radio companies.

The state does not limit access to international websites 

or the foreign press, television, or radio broadcasts. In 

fact, the southern regions of Kyrgyzstan have become 

a platform for spreading foreign radio broadcasts from 

neighboring countries. The ability to subscribe to foreign 

printed publications is limited only by individual financial 

considerations and language skills. The difference in the 

volumes of the foreign media that are accessible to people 

vary depending on whether they live in a town or village.

Svoboda and BBC Radio are broadcast in Kyrgyzstan: two 

of the national radio channels broadcast four hours of BBC 

programs per week. News reports from world news agencies 

such as Reuters are bought and broadcast.

Chinese-made parabolic antennas are becoming more 

accessible and commonplace, and the capital has cable 

television. Television and radio broadcasts from Uzbekistan, 

Tajikistan, and Kazakhstan can be received in various regions 

of the republic. The First Channel Worldwide Network (ORT) 

and RTR, Russia (with add-on television channels, such as 

Culture, TVC, and others) are the most widely watched in 

the country. Broadcasting in Russian for Kyrgyz television 

companies is not competitive, compared to channels from 

Russia. However, radio from Russia has practically been lost to 

local competition and control of frequencies.

Regarding the printed media in the capital, Russian titles have 

been leaders among foreign publications for several years. 

The Argumenty i Fakty newspaper, from Kazakhstan, is very 

active in the market now.

As discussed in Objective 2, there is no expectation of 

editorial independence at state-run media. Despite new 

laws making an effort to turn NTRC into a public service 

broadcaster, the ruling party in the end did not want to lose 

its main “megaphone.” By manipulating the members of the 

newly elected Supervisory Board the authorities removed this 

structure from the decision making process.

Kyrgyzstan has two main news agencies, 24.kg and 

AKIpress. The Bishkek Press Center (BPC), another 

independent news agency, has also strengthened its 

position. In contrast to the two leading news agencies, 

BPC is trying to become a center for analytical information 

and expert assessments from the most prestigious experts. 

The Kabar State News Agency is losing out on part of 

the market, but it has priority in access to government 

information sources. The majority of mass media use these 

agencies as the main source for their news reports.

containing articles critical of the authorities. They know 

they are monopolists and they dictate their conditions by 

not implementing certain obligations to the newspapers,” 

said Yrysbek Omurzakov, chief editor of the Tribuna 

newspaper.

Another problem is organizing retail sales of publications. 

The capital city has made some developments and 

Kyrgyzbasmasoz has to compete, but it holds a distribution 

and sales network monopoly in the regions. High-circulation 

publications and successful business enterprises (such as 

Vecherniy Bishkek, Agym, and Avtodelo) have organized 

their own delivery channels, but the idea of consolidating 

deliveries and creating alternatives to the monopolies have 

not been developed.

In spite of an attempt to regulate the Internet, access to 

information is open and free. Some negative tendencies can 

be seen in this sector, including initiatives by MPs to regulate 

the Internet and denial of service attacks on websites of some 

newspapers and news websites, which have appeared more 

frequently during significant political events.

The number of Internet providers in Kyrgyzstan is stable and 

has not changed. According to research by international 

organizations, Internet access is available across 10 

percent of the republic and is increasing in large towns 

and the capital. In the countryside, computerization is 

not well developed. The cost is high while quality and 

speed are quite low. In the towns, numerous resource 

centers have been opened with grants from international 

organizations, and Internet services are free for certain 

social groups, including students, journalists, and civil society 

representatives. Internet clubs and IP telephony are also 

quite widespread, as they are available in each regional and 

even area center. The cost of use in such centers is relatively 

low, between KGS 33 to KGS 55 per hour.

The price of printed publications continued to grow in 2007. 

At present, Komsomolskaya Pravda, the market leader, costs 

KGS 11 to KGS 14 in the capital. The relatively expensive 

glossy magazines are also popular; that market has increased 

by 47 percent in the last year.

Panelists recommended several measures be taken in order to 

expand access to national mass media. Among them, one is 

to build an independent printing facility in the south to help 

further strengthen the media institutions in the region. At 

present, the aggregate circulation of southern publications 

is almost 100,000 copies, with at least five profitable entities. 

Second is that the issue of the politics and authority of RPO 

RMTR’s relaying infrastructure should be resolved, as this 

organization is used as a weapon against “undesirable” 

media. In the future, RPO RMTR should be privatized, 



MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2008234

over all the more or less successful mass media businesses. 

This media conglomerate allegedly already includes the RTR 

retransmission (through RPO RMTR), such newspapers as 

Agym and Vecherniy Bishkek, MSN, and part of the Uchkun 

State Concern. The editorial policies of these media, along 

with the politically motivated declarations by foreign business 

representatives to invest in some media entities, are indirect 

proof of a holding company being formed.

Last year, the expansion of foreign investors in the national 

mass media continued. For example, Kazakhstan’s 31st 

Channel (a holding of the Kazakh president’s family) bought 

NBT, and the controlling interest in Pyramid was sold to a 

business person from Kazakhstan.

Indicator 7, regarding representation of public interests in 

the media, was rated low by panelists. In recent years, the 

republic’s leadership has backed away from the rhetorical 

strategy of supporting ethnic variety, and it has no plan to 

support media programming for national minorities. Kyrgyz, 

Russian, and Uzbek government publications receive state 

subsidies, but those for Dungan (the oldest newspaper for 

ethnic minorities), Korean, or Azerbaijani newspapers do 

not. Being limited in finding revenue from advertising, 

these publications eke out a miserable existence and do not 

appear regularly.

National television no longer broadcasts in minority 

languages. Citizens are exposed to the culture of ethnic 

minorities only through Wheel of Life, a popular program 

covering everyday people’s lives. This format does not cover 

critical issues on problems and conflict areas in diasporas, 

however. In addition, given the secondary and unequal 

status of media for ethnic minorities, their journalists and 

editors do not cover issues related to specific interests and 

problems of communities.

Panelists also noted that the Russian press has a decreasing 

presence because of the Russian-speaking population’s 

continuing emigration. According to the Embassy of Russia in 

Kyrgyzstan, 44,000 people left to live in Russia in 2007.

OBJECTIVE 4: BUSINESS MANAGEMENT

Kyrgyzstan Objective Score: 1.64

This objective registered a minor increase over last year, 

moving from 1.55 to 1.64. Overall, panelists rated most 

indicators close to the average. Indicator 3, advertising 

agencies and the advertising market, was the leading 

indicator, while Indicators 6 and 7, market research and 

measurements of audience and circulation, were somewhat 

behind the others.

The prices for distributing information are quite acceptable, 

and access is open to all media. The media that have capital 

and revenue can also buy information from foreign sources, 

but at several times the price.

As reflected in the score for Indicator 5, original radio and 

television channel productions are limited. Even the NTRC, 

with its large technical and human resources, produces only 

six to eight hours daily of original programming. Information 

and analytical broadcasts make up 20 percent of NTRC’s 

productions, and entertainment and educational broadcasts 

make up 80 percent. On average, other television companies 

produce even less of their own media product.

Efficient news several times per day, based on the CNN 

model, has been the goal and functional niche for the 

private Channel 5. In addition, the channel’s news output 

has increased since it began. However, it does not report 

on multiple issues per day because its financial, human, and 

professional resources are limited. Pyramid’s news is aimed 

more at city residents, whereas the NTRC news is supposedly 

aimed at everybody in the country.

The lack of a system of reporters’ bureaus and the decay of 

regional television studios significantly reduces the capacity 

of regional news. The regions supply only a few reports 

per news bulletin, which usually contains 10 to 15 stories. 

News bulletins from television and radio studios do not give 

any serious, detailed information on world events, further 

isolating the country. The NTRC’s attempts to open several 

bureaus in Russia, Kazakhstan, and China have not been 

supported by the state so far.

Radio stations (with the exception of the Europe+ Radio 

and, in some regions, the Azattyk+ Almaz Alliance) basically 

gather their own information, and their news bulletins are 

completely built on reports from news agencies and other 

mass media. However, many radio stations do not carry 

any news at all or retransmit foreign stations that provide 

listeners with news from other countries (for example, Echo 

of Moscow).

The mass media at various levels indulge in plagiarism and 

pirating of news stories because Kyrgyzstan has no copyright 

security law.

With regard to Indicator 6, transparency of media ownership, 

Kyrgyz law does not mandate disclosure of the ownership 

of mass media entities. But in the majority of cases, the 

traditional channel for information dissemination—gossip—

reveals who owns which media enterprise and how and why 

the sale or purchase of the mass media took place.

As mentioned above, there are clear signs that a media 

holding group is being assembled that threatens to take 



235KYRGYZSTAN

the average cost per line is KGS 90 ($2). Many media 

entities—including Vecherniy Bishkek, Megapolis, and For 

You—prefer to have their own advertising agencies, which 

often work with no fixed rates for advertisements.

The state makes subscription compulsory to a number of 

national newspapers and gives subsidies to the government 

mass media at national, regional, and area levels. Regional 

and area newspapers that owe money to suppliers of 

electricity, paper, and other materials receive subsidies from 

the state to cover nearly all their expenses. Government 

subsidies to private, authority-supporting media are in 

indirect forms: tax privileges, special rules on anti-monopoly 

policy, providing journalists with free trips as they 

acccompany officials, etc.

Recent developments influenced the score for Indicator 3, 

advertising agencies and related businesses supporting the 

advertising market. Lenta Advertising Information Enterprise, 

owned by a member of the president’s family, strengthened 

its market position this year and threatens to monopolize the 

advertising market. Lenta’s assets include the Fifth Channel, 

Love-Radio, Pyramid TRK, RTR-Planeta (since 2008), and 

magazine and outdoor advertising in the Bishkek.

Numerous advertising newspapers (Vecherniy Bishkek in 

particular) and television fill the line advertising niche. 

The prices and volumes of line advertising are constantly 

increasing. At present, the Friday edition of Vecherniy Bishkek 

is 48 pages, and due to the large volume of advertisements, 

the editor and owner have kept the cover price at KGS 7 

for a long time. The price per line ad in Vecherniy Bishkek is 

KGS 60 to KGS 80, and the price for box advertising varies, 

starting at a minimum of KGS 1,350. The prices for advertising 

The mass media and related enterprises still operate as 

profit seeking businesses in the majority of cases, although 

do so inefficiently, in spite of the popularity of a number 

of publications. A number of economically successful media 

enterprises are either specialized advertising publications 

or are not oriented toward news. Examples of successful 

private media that combine news and entertainment 

content are isolated.

With regard to the media-related businesses for distributing 

and delivering publications, those businesses are 

government-owned. The retail system, Kyrgyzbasmasoz, 

is on the threshold of privatization, and this issue has not 

yet been resolved. In the regions, no alternatives exist to 

the government systems for delivery and distribution, and 

government structures seek more to hinder than develop 

the media market. Kyrgyzpochtasy (the Post Office) has huge 

debts to both private and government media. The postal 

service is also used as a means for the authorities to apply 

political pressure to the private media.

Regarding Internet sources, the 24.kg News Agency and 

AKIpress have played significant roles in developing 

the journalism sector. Last year, the 24.kg News Agency 

was clearly already well developed, and now it is on the 

threshold of sustainability. AKIpress News Agency was grant- 

funded initially, and although funding has stopped, the 

quality has continued.

The Kyrgyz media have several revenue sources. Among 

those sources are advertising; distribution (selling print 

runs and subscriptions); grants, and; various subsidies, 

including money from the state budget. Sponsorship is one 

of the main revenue sources for a number of private mass 

media entities established by influential politicians and 

businesspeople that see the publications primarily as tools 

for propaganda and agitation.

Advertising is still weak in the media business. In spite of 

the large growth in advertising volume due to increases in 

industries such as construction, satellite communications, and 

food, advertising is under a monopoly. The opportunity to 

acquire or increase advertising is more limited for regions 

than for outlets in towns or the capital. Non-news and 

specialty press receive essentially no revenue from advertising, 

earning 80 to 90 percent of their revenue from selling 

publications. Online advertising is still in its infancy, and 

Internet ads are more expensive than printed publications 

and on cable television.

The difference in advertising budgets for different types of 

publications is significant. In general, advertising broadsheets 

specialize in accepting and publishing advertisements, the 

rates for which are permanently increasing. At present, 

INDEPENDENT MEDIA ARE WELL-MANAGED 
BUSINESSES, ALLOWING EDITORIAL INDEPENDENCE.

BUSINESS MANAGEMENT INDICATORS:

> Media outlets and supporting firms operate as efficient, 
professional, and profit-generating businesses.

> Media receive revenue from a multitude of sources.

> Advertising agencies and related industries support an 
advertising market.

> Advertising revenue as a percentage of total revenue is in line 
with accepted standards at commercial outlets.

> Independent media do not receive government subsidies.

> Market research is used to formulate strategic plans, enhance 
advertising revenue, and tailor products to the needs and 
interests of audiences.

> Broadcast ratings and circulation figures are reliably and 
independently produced.



MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2008236

making it very difficult to get a license extended. Other 

effective tactics include tax checks by the state and cutting 

off access to information from government sources. The 

government is also an important source of advertising.

With regard to market research, marketing companies in 

Kyrgyzstan have been working nominally for a long time, but 

none of the mass media have commissioned market research 

in order to build their development strategies. Management 

training under the Mass Media Support Fund emphasizes 

that editors and journalists must understand a publication’s 

specific character, identify its target group, and cater to 

consumers’ needs. However, these strategic components for 

success are foregone by the majority of the mass media. 

Ordering market research is impossible for the majority of 

the mass media due to financial weakness or modest means. 

Inviting world-renowned researchers such as the Gallup 

Institute is just a dream for the majority of private and 

government mass media entities.

The lack of serious research makes editors and journalists 

try to “draw in” their audiences when launching interactive 

broadcasts, organizing feedback, or running audience surveys.

A number of advertising agencies offer market research. 

Research companies include M-Vector, M’ADgroup Bishkek, 

SIAR-Bishkek, Dialection, and El Picker. The most recent 

large-scale applied research project was the 2005 SIAR Limited 

print media survey. In 2007, the Dialection Consulting Agency 

conducted market research into radio audiences for two 

specific stations in the southern regions of the country, which 

detailed the most important aspects of the radio stations’ 

listeners. However, the reports that appear in various sources 

on calculated ratings and market leader positions are not 

trusted, and the sources do not pretend that the research is 

valid because they do not report the most important details 

regarding the conducted research.

The struggle for honest competition and to identify 

exact circulation numbers started with the development 

of the Mass Media Support Fund and the opening of an 

independent printing office. Newspapers that are printed in 

the Uchkun State Concern or Erkin Too Governmental Printing 

Office often either exaggerate circulation numbers or do not 

offer them. The printing office and its clients have not made 

any moves toward honest competition. Essentially, the state 

ignores non-observance of laws by many government and 

pro-authority publications.

Kyrgyzstan has no open source where information can be 

gathered on the circulation of publications. The independent 

printing company’s status, and its close relationship with 

a number of US organizations and its representative 

international supervisory board, do not allow the authorities 

in electronic media vary significantly, depending on the type 

of television. Cable television’s owners promote goods and 

services with discounts and price variations of $20 to $25 per 

minute for permanent advertisers (satellite communications, 

casinos, Shoro, etc.).

NTRC does not have a firm pricing policy. In some cases, the 

difference between prices for various advertisers is huge, but 

there is no explanation for the privileges and discounts given.

The regional radio and television stations united under the 

Regional Television and Radio Broadcasters’ Association 

jointly regulate advertising issues. However, low advertising 

volumes in the regions limit the contribution that advertising 

can make to an editorial office’s budget.

This year’s score for Indicator 4, share of media revenue as 

advertising, was affected by the growth of the advertising 

market. These advertising markets in the capital and large 

towns are not yet saturated, and worldwide producers and 

brands are coming into the market. Attracting advertisements 

from world agencies and companies in Kyrgyz is not feasible, 

however, because copyrights are breached in the media.

At the same time, the demand for advertising in such 

publications as Vecherniy Bishkek is growing such that the 

newspaper has to keep increasing the number of pages 

and reduce news and information coverage. Journalists 

and editors of competing newspapers believe that the 

playing field in the media environment is not even, given 

the privileges that the Anti-monopoly Committee gave 

Vecherniy Bishkek when it announced that the newspaper 

is a permitted monopoly (under the law, any single business 

controlling more than 35 percent of the market is subject 

to monopoly regulation; in this case, the government made 

an exception only allowed in a few prior cases). Vecherniy 

Bishkek continues to receive significant advertising from key 

sources in the limited advertising market, including from the 

government and international organizations.

The revenue from subscriptions plays a primary role for 

a number of government mass media. According to an 

independent printing office’s data, a number of newspapers 

such as Slovo Kyrgyzstana are able to support their circulations 

at the level of almost 9,000 copies only due to subscriptions 

received. Revenue from subscriptions is not as high for private 

publications and popular tabloid newspapers, however.

Although no cases have been registered recently regarding 

direct state investment into private non-governmental mass 

media, the government has sufficient intervention tools to 

influence and interfere in editorial policy. Examples include 

halting of print runs of private newspapers, depriving 

electronic mass media entities of licenses to broadcast, and 



237KYRGYZSTAN

interests. The initiative that was proposed at the end of 

2007—creating a committee to handle complaints against 

the mass media—has not yet come to fruition. The selection 

of professionals for the committee’s supervisory board at the 

Kyrgyz Journalist’s Congress in December 2007 promises to 

move this initiative in the right direction.

The professional organizations that protect journalists’ rights 

can be divided into membership and non-membership groups. 

There are less membership organizations probably because 

none of the associations has looked after the needs of 

journalists and the mass media. There has been no precedent 

that a professional media organization would actively 

protect the interests of its members and receive membership 

dues that would allow it to organize activities and be 

self-supportive.

Kyrgyzstan has one government-affiliated membership 

organization: the Kyrgyzstan Union of Journalists, the 

inheritor of the USSR’s Journalists’ Union. Although the union 

has neither the prestige nor influence of its predecessor, 

in 2007 it did actively work in partnership with a number 

of NGOs and international organizations to organize the 

Congress of Journalists.

The most widespread strategy of media NGOs is focusing 

on grant programs and projects. Only 15 to 20 NGOs are 

actively working in the freedom of speech and journalists’ 

protection sector. They include Internews, MRI, Mass Media 

Support Centre, Journalists’ Public Association, and the 

Bishkek Press Club.

Journalists often complain that their rights are often violated, 

and that from year to year involvement in journalism is 

becoming more risky. Representatives of the organizations 

that protect the mass media maintain that journalists do not 

to openly interfere in its work. However, there are other 

tools of influence—for example, pressure on the printing 

company’s clients.

Studying Internet use in the republic began last year as 

applied academic research. Students and teachers at the 

American University of Central Asia’s (AUCA) Sociology 

Department visited the regions and participated in the 

university’s study. However, as often happens with academic 

research, their results are unavailable to the public at large or 

even to specialized expert groups.

OBJECTIVE 5: SUPPORTING INSTITUTIONS

Kyrgyzstan Objective Score: 1.90

This objective experienced a small decline from 2.09 last year 

to 1.90. A number of indicators received scores dispersed from 

the overall average. Indicators 1 and 4, trade associations and 

academic journalism programs received scores close to a point 

lower than the average. On the high side, Indicators 3 and 6, 

NGOs and access to printing facilities and newsprint, scored 

upwards of a point greater than the average.

As in previous years, the panelists noted the paradoxical 

situation with developing professional associations. On the 

one hand, Kyrgyzstan has many supporting mass media NGOs 

and professional unions, and their numbers are increasing 

every year. Each organization has its functional niche and 

wide circle of service recipients and members. MRI provides 

legal advice and support for journalists and the mass 

media; the Mass Media Support Center offers trainings and 

publishing services to its members; the Regional Television 

and Radio Broadcasters’ Association helps find advertisers 

and regulates advertising issues; and the Journalists’ Public 

Association monitors journalists’ rights in the country.

On the other hand, NGOs are lacking in areas such as 

strengthening of professional consolidation, raising legal and 

civil awareness among journalists, and filing cases against 

government structures that violate freedoms and rights.

“Journalists remain an unprotected group due to a lack of 

developed and efficient NGOs,” Kulinskiy said. “NGOs and 

the mass media try to support freedom of speech, but their 

individuality, multiple views, focus on grants, and weak 

contact with the target group and the state make it difficult to 

efficiently defend freedom of speech and journalists’ rights.”

Neither the media nor NGOs supporting the media have 

been able to resolve the problem of delivering and 

distributing printed media, organizing an association 

for print media, and working to protect the press’s 

SUPPORTING INSTITUTIONS FUNCTION IN THE 
PROFESSIONAL INTERESTS OF INDEPENDENT MEDIA.

SUPPORTING INSTITUTIONS INDICATORS:

> Trade associations represent the interests of private media owners 
and provide member services.

> Professional associations work to protect journalists’ rights.

> NGOs support free speech and independent media.

> Quality journalism degree programs that provide substantial 
practical experience exist.

> Short-term training and in-service training programs allow 
journalists to upgrade skills or acquire new skills.

> Sources of newsprint and printing facilities are in private hands, 
apolitical, and unrestricted.

> Channels of media distribution (kiosks, transmitters, Internet) are 
private, apolitical, and unrestricted.



MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2008238

Several generations of well-known journalists and television 

workers and operators were trained in short courses offered by 

Internews. At present, other organizations (Bishkek Press Club, 

Mass Media Support Centre, Media Consult, and IMP) provide 

specialized short-term training courses. Almost all training 

course are free of charge, as they are part of grant projects, 

and journalists or operators can enroll simply by asking.

Kyrgyzstan faces challenges with regard to Indicator 6, private 

and independent printing enterprises. Printing became a 

profitable business in Kyrgyzstan long ago, and a large 

number of private, small printing companies and studios have 

opened. However, after the Resolution of the Government 

of the Kyrgyzstan, only a limited number of print businesses 

could print their periodicals with no problem. Among the 

sanctioned printing companies there are two governmental 

houses (Uchkun State Concern and Erkin Too Printing 

House) and the independent printing press, the Mass Media 

Support Center. The print business cannot compete with the 

government, however. The Uchkun State Concern always 

receives the most profitable and biggest orders—except 

from the opposition mass media, which are printed almost 

exclusively by independent presses.

Media distribution channels are also an issue in the republic, 

as described above. The government network for distributing 

and delivering Kyrgyzbasmasoz and Kyrgyzpochtasy print 

media is a monopoly. Yet in spite of high payments for 

delivery and the large number of printed media that have 

to apply to Kyrgyzpochtasy, the organization is in a sad state 

in many respects due to poor work practices and a lack of 

management technologies.

The situation with electronic media is also bleak. Regarding 

broadcast transmitters, virtually all of them are involved 

with RPO RMTR. This poses many potential conflicts, 

as it is unclear who will support and control the relays. 

Kyrgyzstan’s two smaller private Internet providers (Elcat 

and Asiainfo) are desperately struggling to compete against 

Kyrgyztelecom’s monopoly.

want to observe their rights, as they resist taking to court 

those responsible for the hostile environment. But recently, 

journalists have expressed concern about the lack of solidarity 

within their profession. They are holding discussions on the 

need to jointly resolve their problems.

Indicator 4, regarding academic programs in journalism, 

also scored in the low range. Since the former Soviet 

republics have gained their independence, the codes on 

entering journalism have been removed and the significance 

of professional training for journalists has fallen into 

decay. Kyrgyzstan has experienced a long-standing crisis 

in journalists’ education and traditional discussions on 

journalism as a mission and profession. The result is a huge 

number of people in the journalism sector who have had no 

professional training.

Panelists did not agree on the quality of training for 

graduates of various universities. Some said that journalists 

from the Kyrgyz-Russian Slavic University are better trained, 

while others felt that graduates from Manas University or 

AUCA are better. Kyrgyzstan has almost no experts with 

good theoretical knowledge and practical work experience, 

so institutions hire either faculty who have made a name in 

practicing journalism or those marginal academic workers 

who devoted their lives to studying journalism.

Journalism students sometimes have chances to study abroad. 

Several dozen young people have traveled to developed 

countries to study journalism, but the percentage of those 

who come back as experts with diplomas is small, and it is 

difficult for them to adapt to Kyrgyz practices.

Training for professional journalists (Indicator 5) is sufficiently 

available in Kyrgyzstan. International and local public 

organizations run educational programs for journalists and 

the media. They offer various thematic seminars and courses 

on legal aspects, reporting skills, covering children’s issues, 

and covering gender and ethnic issues, but no courses are 

available in efficient media management, advertising sales, 

or media distribution technologies. Designers and paste-up 

operators occupy a special place in producing printed media. 

Training courses in modern international standards for these 

skills are conducted at the independent printing office of the 

Mass Media Support Center.



239

List of Panel Participants

Zhenishbek Edigeev, director, De-Facto Newspaper, Bishkek

Antonina Blindina, editor, Chuiskie Izvestiya Newspaper, 

Bishkek

Ilim Karypbekov, director, Media Representative Institute, 

Bishkek

Marat Tokoev, chair, Board of the Journalists’ Public 

Association, Bishkek

Alexander Kulinskiy, chair, Committee for Considering 

Complaints About the Mass Media, Bishkek

Bektash Shamshiev, reporter, Azattyk Radio, Bishkek

Zharkyn Ibraeva, director, Almaz Radio, Naryn

Andrew Miasarov, director general, Mass Media Support 

Center, Bishkek

Maxuda Aitieva, executive director, Mass Media Resource 

Center, Osh

Moderator and Author

Gulnara Ibraeva, chair, Agency of Social Technologies, Bishkek

KYRGYZSTAN


