
MEDIA 
SUSTAINABILITY 

INDEX
2008

The Development 
of Sustainable 
Independent Media 
in Europe and Eurasia



ii

MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2008

The Development of Sustainable Independent Media in Europe and Eurasia

www.irex.org/msi

Copyright © 2008 by IREX

IREX

2121 K Street, NW, Suite 700

Washington, DC 20037

E-mail: msi@irex.org

Phone: (202) 628-8188

Fax: (202) 628-8189

www.irex.org

Project manager: Leon Morse

IREX Project and Editorial Support: Blake Saville, Drusilla Menaker, Mark Whitehouse

Copyeditors: Carolyn Feola de Rugamas, Carolyn.Ink; Kelly Kramer, WORDtoWORD Editorial 

Services

Design and layout: OmniStudio

Printer: Kirby Lithographic Company, Inc.

Notice of Rights: Permission is granted to display, copy, and distribute the MSI in whole 

or in part, provided that: (a) the materials are used with the acknowledgement “The Media 

Sustainability Index (MSI) is a product of IREX with funding from USAID.”; (b) the MSI is used 

solely for personal, noncommercial, or informational use; and (c) no modifications of the MSI are 

made.

Acknowledgement: This publication was made possible through support provided by the 

United States Agency for International Development (USAID) under Cooperative Agreement No. 

DGS-A-00-99-00015-00. 

Disclaimer: The opinions expressed herein are those of the panelists and other project 

researchers and do not necessarily reflect the views of USAID or IREX.

ISSN 1546-0878



iii

USAID

The United States Agency for International Development (USAID) is an independent agency 

that provides economic, development, and humanitarian assistance around the world in 

support of the foreign policy goals of the United States. The agency works to support long-term 

and sustainable economic growth and advances US foreign policy objectives by supporting:

• Economic growth, agriculture, and trade

• Global health

• Democracy, conflict prevention, and humanitarian assistance

USAID provides assistance in four regions of the world:

• Sub-Saharan Africa

• Asia and the Near East

• Latin America and the Caribbean

• Europe and Eurasia

With headquarters in Washington, DC, USAID’s strength is its field offices around the world. 

They work in close partnership with private voluntary organizations, indigenous organizations, 

universities, American businesses, international agencies, other governments, and other 

US government agencies. USAID has working relationships with more than 3,500 American 

companies and over 300 US-based private voluntary organizations.

IREX

IREX is an international nonprofit organization specializing in education, independent media, 

Internet development, and civil society programs. Through training, partnerships, education, 

research, and grant programs, IREX develops the capacity of individuals and institutions to 

contribute to their societies. 

Since its founding in 1968, IREX has supported over 20,000 students, scholars, policymakers, 

business leaders, journalists, and other professionals. Currently, IREX is implementing 40 

programs in more than 50 countries with offices in 17 countries across Europe, Eurasia, the 

Middle East and North Africa, and the United States. IREX serves as a major resource for 

universities, governments, and the corporate sector in understanding international political, 

social, economic, and business developments.



MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2008206

KAZAKHSTAN

In 2007 there was imperious rhetoric about reforming the media to bring 

it into compliance with OSCE guidelines. The Government of Kazakhstan 

declared its readiness to strengthen democratic achievements, including 

pluralistic media development. However, according to the MSI panelists, in 

reality the authorities created obstacles to strengthening the basic principles 

of democratic development, primarily regarding freedom of speech.



207

INTRODUCTION

IIn 2007 there was imperious rhetoric about reforming the media to bring it into compliance with OSCE 

guidelines. The Government of Kazakhstan declared its readiness to strengthen democratic achievements, 

including pluralistic media development. However, according to the MSI panelists, in reality the authorities 

created obstacles to strengthening the basic principles of democratic development, primarily regarding 

freedom of speech. Kazakhstan’s Ministry of Interior and Ministry of Culture and Information initiated a 

number of draft laws that would trespass upon such freedoms if passed. The Ministry of Interior’s draft 

law on libel proposed civil liability for spreading inaccurate defamatory information about people’s private 

lives; the draft law from the same Ministry, On Editorial Activities, proposed the introduction of legal norms 

on printing activities for producing periodicals that did not meet international legal provisions and the 

Constitution’s guarantees on freedom of speech. The draft law drawn up by the Ministry of Culture and 

Information was an attempt to regulate information exchange on the Internet. Furthermore, the liberal 

draft law on the mass media developed by Kazakhstan’s civil society and submitted to Parliament in April 

2007 was ignored until the end of the year, when it was panned by the government.

The Parliamentary elections held in 2007 worsened the chances for private media to conscientiously and 

objectively cover events. Opposition parties’ measures were extremely poorly covered. Even commercial 

material and advertisements from opposition parties could not be broadcast or published due to bans issued 

by the administration. Advertising agency owners were strictly ordered to only publish advertisements for 

the Nur Otan political party. Social Democrats prepared advertising clips on their platform, and they were 

ready to pay a number of television channels, including the government one, to broadcast them. They 

were refused because the advertisement producers filmed people, including President Nursultan Nazarbaev, 

without first getting their written permission. The government said showing these advertisements could 

infringe on these persons’ rights. At the same time, clips shown by the ruling party also used pictures that 

showed the president and his family and other people without their permission, but all mass media were 

able to broadcast these advertisements very often. In the end, the media covered all the ruling party’s 

events as actual news, but the opposition paid exorbitant rates just for reports on their events.

Overall, Kazakhstan’s score changed little, increasing by a margin of 0.06. The overall score of 1.33 still places 

it in the bottom half of being an “unsustainable, mixed system,” according to MSI definitions. Additionally, 

most objective scores remained essentially unchanged. Objective 3, plurality of news sources, experienced a 

small decrease and lost its place as the top-scoring objective; in fact, it’s loss of 0.20 points placed it as the 

lowest scoring objective. Objective 5, supporting institutions, experienced a significant improvement of a 

half a point, bringing it more in line with its 2005 score and returning it to the top spot.

K
A

ZA
K

H
STA

N
OVERALL
SCORE:
1.33

KAZAKHSTAN



MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2008208

KAZAKHSTAN AT A GLANCE

MEDIA-SPECIFIC

Number of active print outlets, radio stations, television stations:  > Print: 
5 main daily papers, 2 other main weeklies; Radio: 4 main stations; 
Television stations: 6

Newspaper circulation statistics:  > top 3: Kazakhstanskaya Pravda 
(state-backed, Russian language), Yegemen Qazaqstan (state-backed, 
Kazakh language), Ekspress-K (private, Russian language)

Broadcast ratings: >  top 3: First Channel Eurasia (44.44 %), KTK (11.19 %), 
and N K (10.13 %) (TNS Gallup Media Asia, January 2008)

News agencies: >  Kazinform (state-owned), Interfax Kazakhstan

Annual advertising revenue in media sector: >  Television: $180 million 
(VI-Kazakhstan)

Internet usage: >  1,247,000 (2006 est., CIA World Factbook)

GENERAL

Population: >  15,340,533 (July 2008 est., CIA World Factbook)

Capital city: >  Astana

Ethnic groups (% of population): >  Kazakh 53.4%, Russian 30%, Ukrainian 
3.7%, Uzbek 2.5%, German 2.4%, Tatar 1.7%, Uigur 1.4%, other 4.9% 
(1999 census, CIA World Factbook)

Religions (% of population): >  Muslim 47%, Russian Orthodox 44%, 
Protestant 2%, other 7% (CIA World Factbook)

Languages (% of population): >  Kazakh 64.4%, Russian (official) 95% 
(2001 est., CIA World Factbook)

GNI (2006-Atlas):  > $59.18 billion (World Bank Development Indicators, 
2007)

GNI per capita (2006-PPP):  > $8,700 (World Bank Development Indicators, 
2007)

Literacy rate: >  99.5% (male 99.8%, female 99.3%) (1999 est., CIA World 
Factbook)

President or top authority: >  President Nursultan A. Nazarbayev (since 
December 1, 1991)

MEDIA SUSTAINABILITY INDEX: KAZAKHSTAN

SU
ST

A
IN

A
B

IL
IT

Y

OBJECTIVES

U
N

SU
ST

A
IN

A
BL

E
M

IX
ED

 S
YS

TE
M

N
EA

R
SU

ST
A

IN
A

BI
LI

TY
SU

ST
A

IN
A

BL
E

U
N

SU
ST

A
IN

A
BL

E
A

N
TI

-F
RE

E 
PR

ES
S

1.
36

1.
15 1.
19

1.
44

1.
35

1.
27 1.
35

1.
03

1.
31

1.
68

1.
50

1.
31

1.
25

1.
93

1.
27

1.
24

1.
14

1.
11

1.
39

1.
77

20
01

20
05

20
06

-0
7

20
08

20
01

20
05

20
06

-0
7

20
08

20
01

20
05

20
06

-0
7

20
08

20
01

20
05

20
06

-0
7

20
08

20
01

20
05

20
06

-0
7

20
08

FREE
SPEECH

PROFESSIONAL
JOURNALISM

PLURALITY OF
NEWS SOURCES

BUSINESS
MANAGEMENT

SUPPORTING
INSTITUTIONS

Unsustainable, Anti-Free Press (0-1): 
Country does not meet or only minimally 
meets objectives. Government and laws 
actively hinder free media development, 
professionalism is low, and media-industry 
activity is minimal.

Unsustainable Mixed System (1-2): 
Country minimally meets objectives, with 
segments of the legal system and government 
opposed to a free media system. Evident 
progress in free-press advocacy, increased 
professionalism, and new media businesses 
may be too recent to judge sustainability.

Near Sustainability (2-3): Country has 
progressed in meeting multiple objectives, 
with legal norms, professionalism, and 
the business environment supportive of 
independent media. Advances have survived 
changes in government and have been 
codified in law and practice. However, more 
time may be needed to ensure that change is 
enduring and that increased professionalism 
and the media business environment are 
sustainable.

Sustainable (3-4): Country has media that 
are considered generally professional, free, 
and sustainable, or to be approaching these 
objectives. Systems supporting independent 
media have survived multiple governments, 
economic fluctuations, and changes in public 
opinion or social conventions.



209

During the panel discussions, Olga Didenko, lawyer with 

the Mass Media Support Center, reported the following, 

“In 2007, freedom of speech was the subject of trade.” 

Recent legislative initiatives to “more efficiently” regulate 

the mass media were suspended (though not removed 

from the agenda) in view of their negative assessments by 

international organizations, the OSCE in particular. Panelists 

felt this was done to promote the country’s image, as it 

is a candidate for the revolving OSCE chair. This was also 

based on statements by government officials, such as those 

by Minister of Foreign Affairs Marat Tazhin, who noted at 

a government conference that steps were being taken to 

“promote Kazakhstan’s positive image in the country and 

abroad.” Local authorities quite specifically understand they 

must promote the state’s positive image. Thus, the Interior 

Policy Department in the Southern Kazakhstan Region issued 

directions on actively covering Kazakhstan’s chairing the OSCE 

to all media bosses.

When commenting on the recalls of draft government laws, 

Minister of Culture and Information Ertysbaev declared in 

public that the laws that regulate Kazakhstan’s Internet and 

publishing activities were necessary for the country and they 

would be approved later on.

Public opinion has little influence on the authorities, panelists 

thought, and referred to the example of journalists uniting 

against the draft Law on the Mass Media. The minister of 

culture and information was the only one who responded to 

OBJECTIVE 1: FREEDOM OF SPEECH

Kazakhstan Objective Score: 1.24

The score for this objective remained nearly unchanged, with 

an increase of only 0.05. Indicator scores varied widely, with 

only a few scoring near the objective average. On the high 

side, Indicators 8 and 9, media access to international news 

sources and free entry into the journalism profession, scored 

more than a point higher than the average. Indicator 3, 

market entry, also fared better than most indicators. However, 

several indicators received scores well below the average. 

These include Indicator 2, broadcast licensing, Indicator 5, 

preferential legal treatment for state media, and Indicator 6, 

libel laws.

In general, the country’s legislation contains basic provisions 

to support freedom of speech and access to socially 

significant information. Kazakhstan’s constitution and a 

number of special provisions guarantee freedom of speech 

and creativity and prohibit censorship. Provisions that help 

promote freedom of speech include international treaties and 

conventions ratified by Kazakhstan. However, the existing 

legislation contains a number of limitations and prohibitions. 

For example, lawyer for Adil Arka Mass Media Support Public 

Fund Helen Kuzmina noted, “The administrative legislation 

alone contains 11 articles covering journalists’ liability, 

including influence on the courts concerning infringing on 

the procedures for providing control copies and so on.”

“Legislation on the mass media does not meet international 

provisions and puts national security and the state’s interests 

higher than freedom of speech and applies restrictions that 

do not meet accepted limitations on human rights,” said 

Yevgeniy Zhovtis, director of Kazakhstan’s International 

Bureau on Human Rights and Legality Observance. Putting 

the laws ito paractice is also problematic. Even laws 

forbidding censorship are flouted. For example, regional 

authorities are in no doubt that they have the right to censor 

the mass media and dictate media content. The deputy 

governor of the Sandyktau Area, Balym Izbasarova, demands 

that newspaper articles be shown to her before they are sent 

for printing.

Also, other laws are applied selectively in order to harass 

media. At the end of the year, representatives from the 

Ministry of Justice and the Public Prosecutor’s Office visited 

all production and private television studios in Pavlodar 

to check on their use of licensed software. It turned out 

that over 90 percent used pirated copies and they had to 

pay large fines. While such laws should be enforced, it was 

interesting that no government media were checked during 

this unannounced inspection.

KAZAKHSTAN

LEGAL AND SOCIAL NORMS PROTECT AND PROMOTE 
FREE SPEECH AND ACCESS TO PUBLIC INFORMATION.

FREE-SPEECH INDICATORS:

> Legal and social protections of free speech exist and are enforced.

> Licensing of broadcast media is fair, competitive, and apolitical.

> Market entry and tax structure for media are fair and 
comparable to other industries.

> Crimes against journalists or media outlets are prosecuted 
vigorously, but occurrences of such crimes are rare.

> State or public media do not receive preferential legal treatment, 
and law guarantees editorial independence.

> Libel is a civil law issue; public officials are held to higher 
standards, and offended parties must prove falsity and malice.

> Public information is easily accessible; right of access to 
information is equally enforced for all media and journalists.

> Media outlets have unrestricted access to information; this is 
equally enforced for all media and journalists.

> Entry into the journalism profession is free, and government 
imposes no licensing, restrictions, or special rights for journalists.



MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2008210

The decision to refuse or allow broadcasting depends not 

only on the supposed loyalty of the mass media owners 

but on their financial situation and proposals. For example, 

Irbis TV won a tender for a frequency in January 2007. The 

minister for culture and information personally commented 

that this television company submitted the highest bid. In 

spite of the fact that this company did not start broadcasting 

in the six months following its award, as it needed to by law, 

the committee did not recall the frequencies. According to 

the panelists this shows bias and even corruption.

The taxation structure for the media is absolutely identical to 

other types of business. There have been no tax privileges for 

the mass media since a VAT exemption for the printed press 

was cancelled three years ago.

New entrants find it difficult, however, to enter the market 

because of monopoly-like conditions in the market. The draft 

law on the mass media initiated by the state contains a line, 

“monopolization of the mass media is prohibited.” At the 

same time, the acting law, On Monopolistic Activities, identifies 

a monopoly as an entity that has 35 percent of market share 

in its sector, after which the state should start regulating 

the sector by providing equal opportunities to other market 

entrants. However, there is still no precedent in the media 

sector for application of this anti-monopoly legislation.

According to Adil Soz PA, which monitors crimes against 

journalists and the media, in 2007 alone three journalists 

were killed in suspicious traffic accidents, five were seriously 

injured, one was abducted and never found, 12 journalists 

were threatened, and 10 were assaulted. As a rule, the crimes 

are not investigated and the guilty are not found.

In 2007, an unprecedented case arose. Journalist Oralgaishi 

Dzhabagtaikyzy, director of the Anti-corruption Department 

of the republican newspaper Zakon I pravosudie, was 

last seen by her friends on March 30. According to the 

newspaper’s representative in Almaty, the day before her 

disappearance she had received a threatening phone call 

concerning her latest investigations. She was thought to 

have been working on a special investigation concerning 

corruption. Criminal proceedings were instituted but there 

has been no trace of her yet.

Beatings of journalists and cameramen are commonplace 

events that cause little stir in society. Many go unreported 

and journalists do not file charges. A typical example 

happened in January 2007 when a camera crew from TBC 

31 channel was badly beaten by market security guards. 

Serzhan Dzirenbaev, a cameraman, and Galiya Idoyatova, a 

journalist, went to film the results of a fire in the market but 

were obstructed by security guards, who smashed their video 

camera and tried to beat up the cameraman.

this protest, saying he did not depend on journalists and so 

he was not worried about their discontent.

According to the panelists, society’s understanding of 

the concept of freedom of speech is often perceived as a 

specialized interest for only one professional group, namely, 

journalists. In general, the numerous cases of attacks on 

freedom of speech have had no real high profile in society. 

“Legal protection of the freedom of speech is declarative and 

society is not much inclined to publicly protect it,” said Zhovtis.

The process for issuing of broadcast licenses in Kazakhstan 

involves two important steps. The Ministry of Culture and 

Information issues licenses based on technical requirements. 

Allocation of frequencies is the more arduous step.

In January 2007, the Tender Committee on the Allocation 

of Frequencies held a conference where it admitted gross 

violations of Kazakhstan’s legislation. As a result, six tender 

participants, including three members of the National 

Association of Television and Radio Broadcasters (NAT) 

members, were barred from competing for the right to 

provide terrestrial television and radio. Era-TV and 31st 

Channel, which were among those barred, published a letter 

demanding that the Ministry of Culture and Information 

cancel the tender results and hold a new tender in 

compliance with the legislation. This public declaration did 

not help restore fairness; moreover, it resulted in a number 

of repressive sanctions against the Era-TV television channel 

by the Ministry. NAT also sent a letter to the president 

asking that the results of the tender be annulled and a new 

transparent and legal tender be organized.

In August 2007, the Regulations for Licensing and 

Qualification Requirements for Organizing Television and/

or Radio Broadcasting came into force. They regulate the 

procedure and conditions for issuing licenses, re-registration, 

and issuing duplicate licenses. Compliance with the 

government’s resolution on qualification requirements 

borders on censorship, panelists felt, because many 

substantial requirements are made of applicants. These 

requirements include a wide range of loosely formulated 

indicators, including production conditions that provide for 

the security of society, the environment, citizens’ life and 

health, and guaranteed quality of output. It also establishes 

obligations on all the mass media, regardless of type, to 

represent the state’s interests in broadcasts.

Panelists said that money and politics determine the result 

of licensing. In spite of the fact that, according to the 

procedure, officials and government bodies must reply to 

applications for frequencies within 15 days, in reality some 

entities have been waiting for their applications to be 

considered for several years.



211

no news or analytical programs in the KTK schedule. KTK also 

had a new boss, Arman Shuraev, who was a senior aide to the 

president. Caravan was gagged by a court order, forbidding 

publication of information concerning the Nurbank case.

The other advantage granted to state media is privileged 

access to information concerning the activities of major 

politicians and state agencies. A case in Akmola oblast 

exemplifies this. A journalist with the newspaper Kurs asked 

the head of the regional election committee for preliminary 

information about the results of the elections and received 

the following reply: “We only give information to the 

Akmoliskaya Pravda regional newspaper and you are nothing 

to me! You can get the information after it is published 

in the newspaper. Read the newspapers!” Moreover, the 

journalist was refused a copy of the list of candidates 

standing in the elections, which had already been published 

in the governmental mass media. Private media loyal to the 

government also receive preferential access to information.

The Criminal Code of of Kazakhstan still includes clauses 

concerning libel and slander and damaging and offending 

the dignity of officials. As a rule, court cases accusing 

journalists of libel and slander finish with journalists and 

media given a suspended sentence and/or having ruinous 

fines imposed on them.

Journalists consider the provisions of Kazakhstan’s Criminal 

Code on libel and slander a significant problem in their 

professional activities. Use of the Criminal Code’s article on 

libel presupposes a procedure in which the plaintiff should 

prove in court that a journalist deliberately and knowingly 

spread untrue information. In spite of this, courts often 

punish journalists in certain political situations. Material 

evidence and other clearly noticeable signs of journalists’ 

correctness can mean nothing.

A series of examples serve to demonstrate the unequal 

chances for success in court cases of offending the honor 

and dignity of officials, libel, and slander where plaintiffs 

are well-known politicians and high ranking officials. The 

best example is the series of court cases between Minister 

for Culture and Information Ertysbaev and the Vremya 

newspaper. The reason for Vremya taking the case to court 

was an interview the minister had given to the Respublika 

Delovoe obozrenie newspaper, where the minister called 

Vremya journalists and other mass media “rascals, adventurers 

and impostors.” The counter-claim made by the minister was 

the result of the publication of an article entitled “Seven 

baby-sitters cannot say why their only baby lost an eye,” 

by a journalist with Vremya. “She offended the honor and 

dignity of a high ranking official and did irreparable harm 

to his business image” was the government’s response to the 

article’s phrase “if Minister Ertysbaev could remember that he 

Arson attacks on media offices are not uncommon, either. 

The printing office of the Aktaus newspaper Lada plus was 

set on fire in three places simultaneously in April 2007 and a 

computer was stolen from the office. Employees linked the 

arson attack to critical articles published in the newspaper 

and criminal proceedings were instituted over the arson.

Last year representatives of law-enforcement bodies 

committed acts of violence against journalists as well. In May 

2007 police officers arrested an employee of the Kazakh 

television company KTK, Ivan Likhouzov. Questioning carried 

out at the Department of Domestic Affairs in Almaty the day 

after the arrest resulted in the journalist being taken to the 

intensive care unit of a hospital. The journalist was taken to 

the Department by force directly from KTK’s offices by police 

officers wearing masks. According to Kazakhstan Today, 

another employee, Vitaly Piskunov, was arrested and beaten. 

Neither doctors nor lawyers were allowed to visit them and 

the reasons for the arrest were not given. It was ascertained 

later the journalists were “witnesses” to the disappearance of 

the ex vice-president of Nurbank, Zholdas Timraliev.

Legal advantages exist for state media. Simply the practice 

of financially supporting the government mass media puts 

private media at a disadvantage. Local authorities make 

residents subscribe to the government publications. The 

NGO Coalition monitored subscriptions in five regions of the 

country in an effort to counteract compulsory subscriptions. 

Many cases of compulsory subscriptions to a number of 

government publications were identified. Government 

publications, such as Egemen Kazakhstan and Kazakhstan 

Truth or regional publications such as Northern Kazakhstan 

and Soltystik Kazakhstan, survive in the market mainly due to 

compulsory subscriptions. There is a cause-effect relation here, 

as the circulation increases due to compulsory subscriptions, it 

increases the advertising attractiveness of the publications.

There is no guarantee for editorial independence enforced 

at state media. In fact, the government interferes in 

non-state media as well. Such was the case behind the 

“re-organization” of the media that were part of the 

Alma-media holding company, jointly owned by Rakhat Aliev. 

At the end of May the television channel KTK and Caravan 

newspaper, owned by Aliev, were shut down at the request 

of the Prosecutor General’s Office based on an accusation 

of hampering the Nurbank investigation. At the same time, 

it was known that sanctions were applied to the newspaper 

and television channel because Aliev (the former son-in-law 

of the president) wanted to publish damaging information 

about high ranking officials collected in the course of Aliev’s 

work with the authorities. A month after the newspaper 

and television channel had closed down, they reappeared, 

however, the content had changed completely: there were 

KAZAKHSTAN



MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2008212

Arkin, a correspondent for Vremya newspaper, asked the 

South Kazakhstan Department for Interior Affairs for details. 

The head of the Public Relations Department denied the 

rumors. “Anastasiya Novikova’s body was not found in our 

oblast,” she informed the public on August 3. The Ministry 

of Internal Affairs press service neither proved nor disproved 

the information. However, on August 5 an official report 

was made that Novikova’s body had really been found and 

transported to Almaty.

Officials of various ranks set limits on access to information. 

In March, at a national meeting on implementing the 

president’s vision for the future, a journalist from Era TV, 

Yulia Isakova, was gruffly and humiliatingly ordered to be 

removed from the meeting room by Minister Ertysbaev. Later 

on the journalist sued the minister for causing moral damage. 

The journalist demanded a token payment of one tenge to 

highlight the fact that a high ranking official had violated her 

rights and to show that it was possible to get fair treatment.

Refusing access to high-profile court hearings is a common 

practice. According to the panelists all the refusals are made 

clearly and officially. Usually court sittings are arranged in 

small halls and court officials occupy all the seats so that 

journalists and civil society representatives are not allowed in.

As a rule, only financial resources limit access for journalists 

or media outlets to various international information sources. 

The advent of new technologies severely weakens any 

intent the government may have to limit this access through 

legal means. Media do access international news agencies. 

Nevertheless, the use of the international information does 

not exempt the Kazakh media from liability, and some cases 

have been reported recently when Kazakh media have 

been accused of slander and punished after re-broadcasting 

information from international sources.

As in years past there are no restraints on entry into the 

journalism field. Any citizen who has sufficient ability 

and wants to master the profession can enter faculties of 

journalism or specially organized journalism training schools. 

Journalists are not licensed. At the same time, accreditation 

of journalists is undertaken by state agencies. In practice, 

most state agencies have no fixed procedures of accreditation; 

indeed, lists of invited media representatives and journalists 

are compiled for each event and very often the lists do not 

include journalists from the opposition mass media.

Adil soz PA recorded examples of this becoming a problem. 

On May 23, 2007 the Prime Minister Masimov visited Atyrau. 

A week before, journalists accredited with the Atyrau 

administration wanted to know if it was possible to be 

present at the sites where Masimov was going to visit. The 

head of Atyrau’s Department of Internal Policy answered 

is responsible not only for information but also for culture, he 

would probably not delete surplus ‘eyes’ from the budget.” 

The verdict handed down by the district court of Astana 

rejected the claim by Vremya whereas the counter-claim by 

the minister was partly satisfied. The judge decided that the 

minister’s words were just him professing his own ethical 

opinion, which is debatable, whereas the phrase the journalist 

used was a statement harming the minister’s image.

At the same time, the provisions that provide sanctions for 

preventing a journalist’s professional activities (Article 155 

of the Criminal Code and Article 352 of the Administrative 

Infringement Code) are ignored. One of the panelists noted, 

“The lack of the supremacy of the law, corruption, and 

political will create obstacles to how the laws on the mass 

media devoted to freedom of speech operate.” Such methods 

of juridical protection, as filing a court case against those 

who violate freedom of speech are ineffective due to the 

courts’ dependence on the authorities and as a consequence, 

are rarely used. Even when government officials at various 

levels break this law it is very difficult and almost impossible 

to make them answerable for their actions.

According to the constitution and the law About the Mass 

Media, state agencies are obliged to provide information 

to representatives of the mass media within three days 

regardless of the type, ownership, and political leaning of the 

media outlet. This does not apply to state secrets. However, 

officials consider that this law, which also includes many other 

provisions on the media, to be a tool to regulate the mass 

media, but that it does not apply to them.

There is a legal penalty for failure to provide information 

requested by a journalist during an established period of 

time but it is not a deterrent for noncompliance. However, a 

precedent was set in April 2007: the patience of the editorial 

staff of the Vecherny Taldykorgon newspaper snapped. The 

journalists and editors were tired of persuading officials to 

do what they were obliged to do by law. The boss of the 

editorial office filed a case concerning the illegal refusal to 

provide proper information. The nine defendants were the 

heads of district and municipal Departments of Internal Affairs, 

representatives of the oblast Department of Internal Affairs 

and the Chair of the Traffic Police Committee of the Ministry of 

Internal Affairs of the Kazakh Republic. As of the time of the 

MSI panel discussion, this case had not been resolved.

In some cases officials give false information in spite of the 

fact that supplying misleading information to the media 

is a punishable offense. For example, on August 1, 2007 

information was published in the media that the body of 

Anastasiya Novikova, a presenter on the NTK television 

channel who had disappeared in Vienna three years ago, had 

been found in a settlement in southern Kazakhstan. Dilyaram 



213

is similar to this Declaration (it was created based on it), the 

Journalists’ Charter.

However, none of these documents can be approved and 

used in practice. Panelist Tamara Kaleeva, president of the 

Adil Soz International Fund for the Protection of Freedom of 

Speech, said, “Concerning censorship, pressure, and control 

of journalists it is too early and even incorrect to talk about 

self-regulation and introducing ethical standards. When we 

have liberal journalism we will take care of ethical standards, 

as there will be a need for ethical self-regulation.” Moreover, 

according to journalists, approval of the national code that 

was proposed by the state is impossible in principle.

The availability of any sort of written document does not 

promote the real practical introduction of ethical standards. 

Considerably more important is developing and adopting 

editorial offices’ policies for specific mass media in which the 

owners of media include prohibiting journalists from receiving 

bribes. Ethical principles depend on the internal policy of 

editorial offices and the awareness of journalists’ themselves.

Self-censorship is widespread and multi-level. The majority 

of journalists have “excellently” mastered the self-censorship 

rule in working with the media, as they can recognize in 

advance if the subject is suitable for publishing or not and 

they have become experts in how to “correctly” report 

any story. “Self-censorship in the mass media, especially 

government ones, is a widespread and normal event. Editors 

know in advance what subjects they should not cover, what 

they should not say about the local authorities and even in 

what light they should show the region’s eminent people,” 

said Diana Medvednikova

that no journalists were accredited to report the visit except 

for journalists from two oblast governmental newspapers. 

Representatives of other mass media repeatedly tried to get 

accreditation and appealed to the head of the administration, 

but to no avail. The same applied in Taraz for Masimov’s 

visit. There, to the question of why the media had not been 

invited, the head of the Department of Internal Policy said, 

“You always write inappropriately!”

OBJECTIVE 2: PROFESSIONAL JOURNALISM

Kazakhstan Objective Score: 1.14

The score for this objective fell slightly this year, and panelists’ 

thoughts on media coverage of the election were one reason 

for this. All indicators but one scored near or somewhat 

above the objective average. The exception was Indicator 3, 

self-censorship, which scored nearly a point lower than the 

objective average.

In general, the government press uses multiple sources to talk 

about the authorities and their actions, as do the opposition 

media in showing the government’s weaknesses. In both 

cases, journalists use selective approaches to cover the news.

“News broadcasts, especially in the regional mass media, are 

of low quality, as the news is mainly that passed on from 

local authorities. There is a need for quality news broadcasts 

for the most educated audience watching TV, as the majority 

of young people, pensioners, and others switch to other 

programs, including entertainment shows, serials, and so on,” 

said Helen Kuzmina.

As far as consulting experts, journalists are quite often 

ordered to not use various information sources. There are 

blacklists of experts whom the government would not like 

to see in the media (the panelists gave financial expert 

Zhandosov as an example, as he is an opposition figure who 

is not given access to the leading printed media or allowed 

to broadcast).

There are no real ethical standards. They have been replaced 

by owners’ leanings and editorial offices’ direct economic 

interests. The issue of ethics for the profession is not a 

new one in Kazakhstan. In the early 2000s there were 

widespread discussions about ethics in professional circles. 

In 2002, at the Congress of Journalists, a draft Journalist’s 

Professional Ethics Code was worked out. However, the 

Code could not be further developed. Later, the Moral Bases 

for Kazakhstan’s Journalists Declaration was developed 

and placed on the Journalists’ Congress website. Panelists 

commented, “This Declaration is still pending and no one 

touches it and it touches no one.” There is a document that 

KAZAKHSTAN

JOURNALISM MEETS PROFESSIONAL 
STANDARDS OF QUALITY.

PROFESSIONAL JOURNALISM INDICATORS:

> Reporting is fair, objective, and well sourced.

> Journalists follow recognized and accepted ethical standards.

> Journalists and editors do not practice self-censorship.

> Journalists cover key events and issues.

> Pay levels for journalists and other media professionals are 
sufficiently high to discourage corruption.

> Entertainment programming does not eclipse news and 
information programming.

> Technical facilities and equipment for gathering, producing, 
and distributing news are modern and efficient.

> Quality niche reporting and programming exists (investigative, 
economics/business, local, political).



MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2008214

Beyond self-censorship, other obstacles prevent coverage of 

key issues. In December 2007, reporters from Rika TV could 

not prepare a report on Chinese railway coaches that the 

Kazakhstan Temir Zholy Company continues using in spite of 

expert reports that they are dangerous. This very important 

subject was not reported because railway employees 

prevented the journalists from filming. Key political events 

may not covered by the opposition media for reasons 

including limited access, as in the example of Prime Minister 

Masimov’s trips to the regions. Panelists did not say whether 

opposition media purposely leave out coverage of key events 

that favor the government.

The salary levels of Kazakhstan’s journalists vary, depending 

on many factors such as whether the outlet is national 

or regional; socio-political, entertainment, or specialized; 

broadcast or print; government or private, and; job divisions 

and a journalist’s status. As the panelists noted, there are 

geographical variations, in particular, the cost of living and 

salaries are higher in the northern regions. Journalists from 

Almaty earn at least $500 to $800 monthly while ones from 

the provinces only $100 to $300. Part of some salaries is paid 

unofficially to avoid taxes. These salaries do not motivate 

people to stay in this profession and salaries are much higher 

when working at government level.

Because of the low salaries and the need to find additional 

income, journalists take part in advertising for firms and 

people. Panelists revealed that getting paid for various 

articles is a quite widespread practice among journalists. 

Panelists talked about drops in “illegal” fees in 2007 due 

to stricter monitoring by editorial offices of journalists’ 

illegal revenues. At present, the majority of editorial offices 

have permanent advertising managers who are involved in 

centralized advertising. Nevertheless, monitoring by social 

organizations devoted to studying freedom of speech has 

revealed cases of corruption involving journalists. Sergey 

Vasiliev, a journalist from Ust-Kamenogorsk, was arrested in 

2007, accused of extorting money from an entrepreneur. The 

case was dropped after the parties resolved their differences

There is a trend of news and information losing out to 

entertainment in Kazakhstan. Entertainment magazines 

dominate the print market. In television, even those stations 

that had well established news broadcasts are dropping them 

in favor of entertainment programs. Since STS came into the 

television market the number of entertainment broadcasts 

has increased, although, according to many panelists really 

good entertainment broadcasts have not been produced 

so far. Rakhat TV, for example, does not include any news 

broadcasts after it was bought by a Russian firm, for example. 

The highly rated program presented by Yevgeniy Grunberg, 

To Dot One’s “I’s” and Cross One’s “T’s, has ceased. The 

In addition to the governmental mass media, there are 

media outlets of political parties and those controlled by 

business media representatives. It is clear that there is no 

independence of publication policy of both the political 

and business media and examples were given testifying 

to a number of prohibitions and preconditions hampering 

the professional activities of journalists. In particular, a 

mistake made by a journalist from Irbis TV in a report on an 

aluminum plant resulted in his dismissal since the influence of 

an oligarch on that particular media outlet meant it could not 

be treated in a more reasonable way.

“Self-censorship prospers due to repressive legislation, 

political control by the state, and mass media owners’ 

interests. Thus for 99 percent of the media ‘Kazakhgate’ is 

taboo and for all government mass media ‘Rakhatgate’ is 

taboo,” said Tamara Kaleeva

One panelist, who wished to remain anonymous, stated, 

“There are subjects that are taboo including economic 

crises, international relations, and nothing bad can be 

written about Astana; only good things can be written 

or nothing at all. Subjects depend on orders from above. 

All subjects are important but we cannot always write 

about them. For example, we cannot write that there is no 

heating, so we have to write that the radiators are cold 

and the most recent example is: at the end of 2007, an 

employee of the National Security Committee approached 

a journalist in his editorial office after he had asked the 

Ministry of Health about the increasing cases of Hepatitis 

B. After a detailed interrogation including the reasons for 

making such a request he was directly prohibited from 

writing on this subject.”

Unfortunately, the obstacles to objective coverage of events 

appear not only during elections or on sensitive topics. 

High-ranking officials see the coverage of social and political 

information as exclusively in the domain of advocacy. Zhovtis 

wryly noted that it is not recommended to even report bad 

weather conditions in Astana.

When taking into consideration all these factors the panelists 

confidently declared that information is in reality linked to 

the interests of powerful political and businesspersons. In 

particular, some events can be given wide coverage whereas 

much more significant events are not covered at all. Any 

subject related to national security can be classified and 

covering this subject means undermining security. There is a 

list of taboo subjects, about which it “would be better not to 

write” in a specific political situation and, according to the 

panelists, this list is quite impressive. The list of prohibited 

subjects and undesirable personalities in the regional mass 

media is even larger.



215

policy estimates can be published in this specialized media 

environment, although in reality, the border between 

political issues and economic development is very shaky. 

A panelist, Askar Shomshekov spoke about developing 

business journalism. A number of seminars on business 

journalism were conducted with support from international 

organizations and there are some encouraging signs, 

including setting up the Nasha Zhizn newspaper with an 

emphasis on business news, particularly banking. Also, 

special business broadcasts are slowly developing on the 31st 

Channel and Khabar.

OBJECTIVE 3: PLURALITY OF NEWS SOURCES

Kazakhstan Objective Score: 1.11

Panelists gave this objective a slightly lower score this year: 

1.11 down from 1.31. In particular they expressed concerns 

about media ownership and attempts to create more 

entrenched media conglomerates. As such, Indicator 6 scored 

more than three-quarters of a point less than the average. 

Indicator 3, state media reflect the political spectrum, 

also finished rather poorly. Only Indicator 2, citizen access 

to media, was appreciably higher than other indicators, 

although it did not exceed a score of 2.00.

“There are no independent television and radio channels in 

the country that reflect political pluralism and the variety 

of socio-political opinions in society,” said Yevgeniy Zhovtis. 

In the regions, local authorities pressure the leading media, 

especially private media. Pressure was so intense that 

some broadcast media decided not to broadcast news and 

analytical broadcasts during the pre-election period. For 

example, the 31st Channel’s studio in Pavlodar took a “break” 

and their employees were sent on holiday in order not to 

cover opposition events. The leadership of the Region Media 

network that has exclusive rights to run advertisements on 

KTK, NTK, Russian Radio, and cable television in the country’s 

regions decided not to run political advertisement at any 

price and they ignored politics.

Residents of rural regions have less access to various 

information sources. For example, connection to the 

Internet for an average rural resident is limited and difficult 

in spite of information that the number of Internet users 

using Kazakhtelecom is growing.1 The quality of Internet 

connections is poor and the number of providers working in 

the regions is still small.

1 Kazakhtelecom’s report states that the number of Internet subscribers 
increased by 50 percent in the regions in 2007, however, in reality this 
growth was only possible due to all employees of Kazakhtelecom’s 
regional branches being forced to connect.

31st Channel has stopped broadcasting business news and 

information and has taken a new course, entertainment. 

Despite this shift, according to numerous program ratings, 

Kazakh audiences prefer entertainment programs on Russian 

television channels.

“Technical equipment for the mass media is much better 

in the capital and regional centers than in the regions. 

Editorial offices do not have enough money to install 

modern equipment; as a result, audiences get information 

that is far from perfect,” said Diana Medvednikova. The 

national mass media are quite well equipped. Production 

studios have been developed and the level and quality of 

production for the majority of them are quite competitive 

with European and Russian standards, primarily due to 

advanced technical equipment. The regional mass media, 

on the contrary, experience serious technical equipment 

problems and the majority of journalists have neither 

a Dictaphone nor computers. The Machine Department 

Bureau still exists in the Nedelya newspaper, Northern 

Kazakhstan Region, where texts are typed on three 

computers and journalists write articles in longhand. 

Regional television and radio are technically limited in 

broadcasting live from events.

The low speed of the Internet also creates additional 

obstacles to journalists’ work, as it does not allow them to 

get information from online sources or send their reports to 

central offices. Articles from regional reporters are still often 

sent on cassettes by mail or special delivery.

The situation related to developing specialized journalism 

has not significantly changed in the past year. Journalist 

investigations are not common in the national mass media. 

As a rule, these are investigations in the style sanctioned 

by the authorities, i.e., either compromising documents are 

given to a journalist or access is given to information from 

closed sources. One of the panelists, who did not wish to be 

named, spoke about this happening in a newspaper. He was 

given authentic documents that irrefutably proved that the 

Energy Department’s leadership had been misusing money 

allocated to repair a heating main in the region. It is obvious 

government officials who were interested in replacing the 

enterprise’s leadership provided this information. There are 

well known investigators at Vremya and there are isolated 

investigations in the Caravan but this genre is not popular. 

In general, journalists, due to the high workload in their 

editorial offices, cannot specialize in special investigations or 

a certain theme. In reality, journalists have to be “jacks of all 

trades” to write about anything everything.

However, there is one exception. Business journalism is 

developing in the country due to the ongoing development 

of big business. Everything that is not related to government 

KAZAKHSTAN



MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2008216

sometimes easier in the regions than getting opposition mass 

media there.

As mentioned above, the government has no policies in place 

limiting access to existing media. However, in total four news 

related Internet sites were blocked in Kazakhstan in 2007: 

www.zonakz.net, www.kub.kz, www.geo.kz and www.inkar.

info. Moreover, support was refused to the domains www.

kub.kz and www.geo.kz, which had been housed in the 

Kazakh segment of the Internet. KazNIC (the Kazakh Center 

for Internet Information) blocked support to the domains 

in the KZ zone after receiving a letter from the Information 

Dissemination and Communications Agency.

The list of news agencies has not changed in the past year. 

The leading news agencies are still Kazakhstan Today, 

Interfax, and Kazinfo. Even the private Kazakhstan Today is 

linked to the ruling party. The News Factory News Agency was 

set up on the initiative of regional television studios and with 

support from Internews in an effort to organize international-

standard information exchange between the regions. The 

enterprise is unofficial and was set up based on membership 

and paying membership fees principles. Currently, it 

is experiencing serious obstacles. Local authorities are 

pressuring television studios that have become members, and 

as a result KTK-7 has refused to supply news and continue 

participating in the project after three months. Further, 

receipt of material from and to independent television 

studios is often problematic due to technical problems, such 

as poor Internet access.

The majority of independent television channels and radio 

stations, both regional and national, produce their own 

news, but control by local authorities and self-censorship 

by journalists ensure that the news is similar and basically 

reflects the state’s interests. Rare informative and analytical 

programs on the leading television channels are gradually 

being forced out by entertainment programs, however. 

As a rule, the same news is covered in the various media, 

as they have a unified agenda. News programming is not 

outsourced.

“The Minister for Culture and Information has been trying for 

several years to get information on who owns the main mass 

media resources in the country but it is just words. No one 

will allow him to, even if he, indeed, wants to publish such a 

terrible truth,” said Tamara Kaleeva.

Panelists had no idea how far news is monopolized, as there 

are no real and reliable data and no one investigates this. 

Generally, rumor and common sense prevail when trying to 

identify media ownership.

Larger numbers of villagers started installing satellite 

dishes last year. In general, people living near the border 

with Russia are saturated with Russian media. A panelist 

declared these villages are vague about details of 

current government policy or who was elected in the last 

presidential elections.

However, at least Khabar and Eurasia broadcast to the regions 

in order to provide informational unity in the country. Also, 

small private cable television studios with various names have 

been set up everywhere in the regions and are part of the 

unified corporation Alma TV. Nevertheless, due to the large 

landmass of the state there are some “islands” where the 

Kazakh mass media do not reach or they reach these areas 

with significant delays. For example, Galiya Azhenova said 

that there had been no Kazakh television and newspapers 

were delivered a week late and in limited quantities to the 

Kastalovskiy area until recently.

In spite of the fact that due to forced subscription rural 

intellectuals and civil servants are obligatory receivers of 

government print media, they do not have free access to 

opposition press. Moreover, the forced subscription often 

comes to 25 percent of civil servants’ salaries. In general, the 

panelists reckoned prices for print media are accessible for 

the majority of families.

It is not difficult to subscribe to a foreign newspaper 

in Kazakhstan, as it is only a question of affording the 

subscription, but delivery times (together with language 

limitations) probably makes this unrealistic for the majority 

of Kazakhs, although, getting foreign newspapers is 

MULTIPLE NEWS SOURCES PROVIDE CITIZENS 
WITH RELIABLE AND OBJECTIVE NEWS.

PLURALITY OF NEWS SOURCES INDICATORS:

> A plurality of affordable public and private news sources (e.g., 
print, broadcast, Internet) exists.

> Citizens’ access to domestic or international media is not 
restricted.

> State or public media reflect the views of the entire political 
spectrum, are nonpartisan, and serve the public interest.

> Independent news agencies gather and distribute news for print 
and broadcast media.

> Independent broadcast media produce their own news programs.

> Transparency of media ownership allows consumers to judge 
objectivity of news; media ownership is not concentrated in a 
few conglomerates.

> A broad spectrum of social interests are reflected and 
represented in the media, including minority-language 
information sources.



217

OBJECTIVE 4: BUSINESS MANAGEMENT

Kazakhstan Objective Score: 1.39

This objective scored essentially the same as last year, with a 

minor increase of 0.08. All indicators scored very close to the 

overall average, with none appearing much high or lower.

The majority of nationwide print press and television channels 

are profitable, mainly due to advertising. Kazteleradio, 

which is part of the renationalized Joint-Stock Company 

Katelko is not a successful business, however. In the opinion 

of the panelists the leader in advertising is Khabar TV, 

which belongs to and is managed by Dariga Nazarbaeva, a 

daughter of the Kyrgyz president; panelists did not comment 

on how this might contradict the law, as noted above. As 

a rule, successful, financially sustainable print media are 

advertising newspapers, some with circulations of 300,000 to 

350,000 copies, and in the regions, 30,000 to 50,000 or more. 

In Pavlodar the most popular newspaper is the Free Ads 

Newspaper.

The majority of regional TV stations and channels are not 

capable of becoming profitable and financially stable. For 

example, according to Shomkenov Askar, in Pavlodar only 

Rakhat TV is profitable, although there are also successful 

print media there, which manage to survive and be 

independent thanks to advertising. The Golos Ekibastuza 

newspaper is unique in that its shared ownership has 

resulted in a stalemate. Half of the shares belong to the 

local administration and the rest to the editorial team. 

Owing to the solidarity and professionalism of the journalist-

shareholders, the local administration cannot change the 

editor of the newspaper or dictate policy. The newspaper is 

very popular locally and publishes mainly advertisements. 

Overall, however, in the opinion of the panelists, the biggest 

problem contributing to unprofitability is the low quality of 

media management.

Advertising revenues are the main source of income for 

private media. All printed media try to increase their 

circulations to get more money from advertising. However 

the problem is just that: focusing on collecting ads results 

in poor content of the non-advertising part and this in turn 

puts obstacles in the way of increasing the circulation and 

collecting new ads.

The last year was successful for developing and extending 

advertising agencies. Today, besides the state advertising 

agencies, the market includes chain agencies such as 

the Leo Bernet Agency and Video International Projects. 

VI-Kazakhstan sells advertising on the two national television 

channels of the country: 31 Channel, whose shareholders are 

Until very recently, any who publicly mentioned Rakhat 

Aliev’s media assets was doomed to court proceedings 

and losses. However, due to his conflicts with the ruling 

party in 2007, Aliev had to talk about his assets in the 

media sector. In February 2007, Aliev announced he 

intended to amalgamate a number of mass media into a 

holding company, as he had shares in them. In particular, 

he reported, “I previously had friendly and family ties 

to the managers of these resources, including Khabar. I 

was involved in other business interests and worked in 

government positions. From now on, we have decided to 

diversify our assets and, in addition to sugar and banks I 

am also in the media sector…. We bought packets of shares 

of several leading brands in the national media market 

including the KTK television channel and minority holdings 

in Khabar, Caravan Newspaper, and the Kazakhstan Today 

News Agency.” Aliev said he was interested in “creating 

a unified, efficient media holding company that would 

manage various information resources ranging from Internet 

portals to national television channels. There are media 

conglomerates throughout the civilized world and their 

experience can be useful for us as well. We want to create 

competitive mass media in the CIS.”

In 2007, the president issued an order to create a new 

government holding company, Samgau, that includes 12 

information and communications companies including 

Kazteleradio, Kazpochta (the Kazakh Post Office), and 

others. The holding’s future task includes developing 

the infrastructure for digital television in the country. It 

is quite probable that the existence of this government 

holding may result in significant changes next year in both 

starting broadcasting and developing a competitive media 

environment in general.

Due to the media’s specific characteristics and based upon 

legislation, the media have limited opportunities to attract 

foreign investments compared to other types of business. 

According to Item 2 of Article #5 of the Law On the Mass 

Media, “foreign natural persons and legal entities, as well 

as persons with no citizenship are prohibited from directly 

or indirectly dealing in and controlling over 20 percent of 

the shares of a legal entity that is a mass media owner in 

Kazakhstan or is carrying out activities in this sector.”

Information resources written in minority languages 

are worse than poor. Some papers that get insignificant 

donations do not even have ambitions to be topical and write 

critically about national minorities in Kazakhstan. When Adil 

Soz PA conducted its monitoring not a single publication 

devoted to minorities could be found. Those that do exist, 

printed press in Uigur, Korean, Uzbek, and other languages, 

are not significant as they have tiny circulations.

KAZAKHSTAN



MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2008218

allocated to civil society. The Ministry plans to increase the 

share of “state orders” for producing content highlighting 

certain subjects in the coming year. For private media, getting 

a state order means they are restricted in their freedom 

and there is stronger interference by the state in editorial 

policy. Moreover, if one outlet is a member of a media 

holding company and gets a state order the potential of the 

remaining media in the holding company to be critical is 

automatically reduced. Nevertheless, a lot of regional mass 

media go to any lengths to get additional sources of revenue 

to exist and develop.

By virtue of the undeveloped management of printed 

press and the lack of qualified personnel, a number of 

media outlets are compelled to enter into agreements with 

the authorities to receive grants by “state order.” Some 

mass media enterprises have even refused grants from 

international organizations as they do not want to be put on 

the list of media disloyal to the authorities. At the same time 

the opportunity to get grants for developing independent 

media is very limited and the grants are insignificant. 

The major donors are the Soros Foundation and other 

international organizations via Internews.

Ordinary media do not order research into media audience 

and consumption. On the one hand, qualified and legitimate 

research services are expensive and on the other hand, 

under-funded media management cannot see from the 

research data how they can develop. Nevertheless, many of 

the media spend some of their own money or use their own 

resources to research public opinion and the structure of mass 

media consumption. For example, in Shymkent the Rabat 

newspaper called readers daily and analyzed the ratings 

of publications. Some of national and popular regional 

newspapers publish ratings of articles derived from calls 

and readers’ letters. Caravan, 31 Channel, and other media 

have their own marketing experts who research mass media 

consumption.

Quite often the mass media order market research to sell 

advertising space as a public relations strategy for promoting 

their media brand. At the same time, the western advertising 

companies entering the market should change the situation. 

For example, the Gallup’s Institute is working in Kazakhstan; 

serious market research is carried out in other sectors of the 

economy: trade, tourism, cargo and passenger transportation, 

etc. Panelists named a number of companies (both private 

and state), which are engaged in market research in Almaty: 

Reputatsiya, Media Center, Renaissance and the Marketing 

Department of the Republican Research Center.

Techniques for conducting mass media research are 

changing too. For example, the entry of VI into the Kazakh 

market has been marked by a change in keeping records 

STS Media, and Astana. It is the second attempt by the mass 

media-seller to enter the Kazakh market: at the end of the 

1990s the company had to leave under pressure from the 

local authorities. According to estimates of the VI Analytical 

Center, in 2007 the value of the television advertising market 

$180 million; this year 25 percent growth is expected.

Production studios in Kazakhstan are developing very quickly. 

Some of them have already turned into powerful television 

agencies, for example, Sattai Film and Mark 2 Productions. 

Whereas several years ago commercials for Central Asia were 

adapted in Eastern Europe or Russia, nowadays the lion’s 

share of the world’s brands adapt their commercials in local 

studios. Now western directors are more often engaged in 

creating commercials, video clips, etc., in Kazakhstan instead 

of Russia.

There are limits on advertising. According to the Law on 

Advertising, citizens have guarantees that the volume of 

advertising in the mass media will not exceed 20 percent, 

however in practice the percentage in pro-state or state 

mass media considerably exceeds this volume. In May 2007, 

the country’s Parliament approved the draft law On Making 

Changes and Additions to Some Legislative Statements on 

Advertising Issues, which has identified the newly admissible 

limits for advertising in the electronic mass media; in 

particular, advertisements on television should also not 

exceed 20 percent of the total broadcast.

The majority of the independent mass media do not receive 

state grants. However, last year the Ministry of Culture and 

Information declared that it was necessary to increase state 

support of the mass media and civil society. According to 

data obtained by a panelist, 700 million tenge alone was 

INDEPENDENT MEDIA ARE WELL-MANAGED 
BUSINESSES, ALLOWING EDITORIAL INDEPENDENCE.

BUSINESS MANAGEMENT INDICATORS:

> Media outlets and supporting firms operate as efficient, 
professional, and profit-generating businesses.

> Media receive revenue from a multitude of sources.

> Advertising agencies and related industries support an 
advertising market.

> Advertising revenue as a percentage of total revenue is in line 
with accepted standards at commercial outlets.

> Independent media do not receive government subsidies.

> Market research is used to formulate strategic plans, enhance 
advertising revenue, and tailor products to the needs and 
interests of audiences.

> Broadcast ratings and circulation figures are reliably and 
independently produced.



219

on the Mass Media; at the beginning of the year it helped 

three members who had applied for radio frequencies and 

been rejected prepare legal documents to appeal against the 

result of the tender. During the year it has run a total of 12 

seminars for its members: six on improving the professional 

skills of production staff and the other six for mass media 

managers, advertisers, and public relations managers. One 

of the main objectives of the seminars for the mass media 

managers and production workers was to strengthen legal 

security and develop a strategy to avoid legal claims. NAT 

also actively helped settle a dispute in the Association of 

Cable Television Operators. The National Association of 

Newspaper Publishers traditionally monitors the circulation 

of the print media and ensures fair competition in the 

advertising market.

NGOs supporting the media and developing freedom of 

speech in Kazakhstan continued working in 2007. They 

give legal advice, research issues under litigation, develop 

educational programs, and monitor violations of the law in 

the sphere of the media. Positive results of their activities can 

be seen by the fact that, in the face of certain conservative 

tendencies in the sphere of freedom of speech, these 

organizations have been able to unite and have progressed. 

In 2007, thanks to the activities of NGOs a number of laws, 

which would have resulted in limits on the freedom of the 

media, were not passed by the Parliament. NGOs’ activities in 

protecting freedom of speech and the media influence public 

opinion, since society considers the struggle to be mainly a 

professional issue.

There remain a number of problems in developing the 

NGOs that support freedom of speech, however. There are 

a few new organizations and not as many international 

organizations give financial, organizational, and advisory 

assistance as they once did. As a result these NGOs are 

poorly represented in some regions of the country and are 

non-existent in others.

Despite the impressive graduations of journalists from higher 

education institutions, professional media education is not 

prestigious. The numerous specialists working in practical 

journalism have no special education and are convinced that 

recognition is more important in journalism than knowledge 

of techniques. On the other hand, a small number of 

graduates from journalism faculties have started working in 

practical journalism, preferring to settle down in the press 

services of state bodies, public relations jobs, and advertising 

agencies. At meetings of journalism teaching staff from 

leading higher education institutions, they point to the 

government paying less attention to the problem of training 

professional journalists and reducing practical training as a 

reason for deficiencies.

on peoplemeters. According to Alexander Rodnjansky, the 

president of STS Media, “the telemarket of Kazakhstan is very 

dynamic and a lot of companies/sellers have been working in 

the market for a long time. Now the market of Kazakhstan 

is opening up to foreign companies. VI will have to be at its 

very best to stay in this market.”

Ratings are measured in large cities when ordered by 

advertising agencies. In particular, the Gallup Institute 

measures ratings for Region Media. However, the results of 

these rating surveys are not available to communities, as 

they are used exclusively to work out the pricing policy for 

placing advertisements.

In Kazakhstan estimating and calculating the circulation of 

printed media are traditionally done in cooperation with 

the Kazakh Association of Newspaper Researchers and the 

Chamber of Commerce. The problem of “exaggerated” 

circulations was solved in the country long ago. However, 

in 2007 the work of the independent assessors weakened, 

and distorted information on circulations occurred. A 

typical example is the Caravan newspaper, which in 2007 

underwent a lot of changes and reorganizations but 

still claims a circulation of 200,000; in the opinion of the 

panelists this is untrue.

Owners of Internet sites and domains also lie about the true 

number of Internet users. Advertising experts think that 

many popular sites wind the ‘hit’ meters to increase the 

attractiveness of the sites for advertisers.

OBJECTIVE 5: SUPPORTING INSTITUTIONS

Kazakhstan Objective Score: 1.77

The score for this objective increased a great deal in the space 

of a year, moving from 1.27 to 1.77. Panelists in particular 

pointed to the work being done by NGOs as positive, and 

therefore Indicator 3 received a much higher score. However, 

this score still signifies an “unsustainable, mixed system.” 

Holding back the average were Indicators 6 and 7, access 

to printing facilities and newsprint and apolitical access to 

distribution networks.

A number of associations exist only on paper, the 

Association of Television and Radio Broadcasters of 

Kazakhstan and the Congress of Journalists of Kazakhstan 

among them. They infrequently hold events and do not 

operate on a day-to-day basis.

The most active organizations are the NAT and National 

Association of Newspaper Publishers. NAT has actively 

assisted in developing and proposing to Parliament the Law 

KAZAKHSTAN



MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2008220

its displeasure with Kazpochta. Because of the company’s 

high charges, regional printed media are forced to close as 

they cannot afford to pay such high delivery prices. Large 

printed media are unhappy that deliveries to the regions are 

greatly delayed in spite of the company’s high tariffs. Having 

listened to Daurena Moldagalieva, the chair of the board of 

Kazpochta, the MPs advised the management of the post 

office to allocate grants for distributing printed media in the 

regions by reducing the salaries of the 1100 workers of the 

central department who earn $2,246 a month on average.

The basic retail press distribution network is run by the 

state and frequently used as a tool by local authorities to 

apply political pressure. For example, Shuhrat Hashimov, an 

acting editor of the Taraz Times city newspaper reported 

that in 2007 their newspaper was repeatedly removed from 

the newsstand of the regional administration. According 

to Hashimov, he learned from a reliable source that the 

newsagent had been forbidden to sell the Taraz Times as a 

result of a series of critical articles. Large holdings such as 

Kazpress or AiF (part of the Ravan media holding) are the 

entry points to the supermarket distribution system, which 

opposition print media cannot access.

In the course of monitoring carried out by the Adil soz PA it 

was been revealed that direct pressure has been applied to 

undesirable, disloyal mass media using the delivery system. 

On May 28, 2007 after the arrival of the Almaty – Atyrau 

train, policemen searched the mail coach and checked all the 

bundles of newspapers. The distributors who came to collect 

their goods were told that the police were searching for 

Caravan, (during its three month suspension by the courts). 

Bundles of newspapers were ripped open and the search 

was conducted on the porch of Kazpochta in the presence 

of four newspaper distributors. Men in civilian clothes made 

sure that only new issues of Vremya, Komsomolka and some 

other magazines remained. According to the newspaper 

distributors, they were verbally warned against selling 

Caravan in the city’s markets, even old issues published before 

the court’s decision.

Every year, the number of opportunities to improve 

professional qualifications with good training courses 

decreases. Nowadays training courses for media workers 

is probably only available in one organization, Internews. 

There are also projects such as Videonet and The School of 

Journalism intended for young specialists. On the other hand, 

some NGOs offer educational services to journalists that are 

not always taken up. Panelists noted that the problem is 

not that people are “overfed” with seminars but the quality 

and subjects of the offered training courses. Subjects most 

in demand for training courses are: media management, 

advertising in the media, and technical specialties; there is a 

need to train specialized journalism, for example, blogging. 

Numerous inquiries to various organizations about arranging 

professional seminars in Kazakh cannot be met because of 

the distinct lack of Kazakh-speaking professional trainers.

Panelists pointed to a number of examples of access to 

printing facilities being used to pressure the media. Uralskya 

Nedelya newspaper in northwestern Kazakhstan was nearly 

driven to extinction because the local authorities forced all 

the printing presses to cancel printing contracts with the 

newspaper at the beginning of the year. Sergey Ilyin, the 

director of one printing house, privately informed Tamara 

Eslyamova, the editor-in-chief of the newspaper, that he had 

been pressured by the regional administration into taking 

this step. At the end of January 2008, the employees of the 

newspaper started a protest called, “Corruption, Hands Off 

Our Newspaper!”

Kazpochta has a monopoly on deliveries of newspapers and 

magazines to villages, unlike in the cities, and so consumers 

incur all the expenses of the monopoly plus inefficient 

management and services. In February 2007 the roundtable 

organized by the Aimak Group of Parliamentarians expressed 

SUPPORTING INSTITUTIONS FUNCTION IN THE 
PROFESSIONAL INTERESTS OF INDEPENDENT MEDIA.

SUPPORTING INSTITUTIONS INDICATORS:

> Trade associations represent the interests of private media owners 
and provide member services.

> Professional associations work to protect journalists’ rights.

> NGOs support free speech and independent media.

> Quality journalism degree programs that provide substantial 
practical experience exist.

> Short-term training and in-service training programs allow 
journalists to upgrade skills or acquire new skills.

> Sources of newsprint and printing facilities are in private hands, 
apolitical, and unrestricted.

> Channels of media distribution (kiosks, transmitters, Internet) are 
private, apolitical, and unrestricted.



221

List of Panel Participants

Helen Kuzmina, lawyer, Adil Arka Mass Media Support Public 

Fund, Petropavlovsk

Olga Didenko, lawyer, Mass Media Support Center, Almaty

Yevgeniy Zhovtis, director, Kazakhstan’s International Bureau 

on Human Rights and Legality Observance, Almaty

Sergey Vlasenko, lawyer, NAT Mass Media Support Centre, 

Almaty

Galiya Azhenova, manager, Expertise Public Centre under the 

International Fund for the Protection of Freedom of Speech, 

Almaty

Askar Shomshekov, executive director, Regional Journalism 

Support Centre, Pavlodar

Sholpan Zhaksybaeva, executive director, NAT Kazakhstan, 

Almaty

Diana Medvednikova, manager, Northern Kazakhstan Legal 

Media Centre, Kostanai

Marat Bigaliev, manager, Internews Network Project, Almaty

Tamara Kaleeva, president, Adil Soz International Fund for 

the Protection of Freedom of Speech, Almaty

Moderator and Author:

Gulnara Ibraeva, chair, Agency of Social Technologies, 

Bishkek, Kyrgyzstan

KAZAKHSTAN


