
MEDIA 
SUSTAINABILITY 

INDEX
2008

The Development 
of Sustainable 
Independent Media 
in Europe and Eurasia



ii

MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2008

The Development of Sustainable Independent Media in Europe and Eurasia

www.irex.org/msi

Copyright © 2008 by IREX

IREX

2121 K Street, NW, Suite 700

Washington, DC 20037

E-mail: msi@irex.org

Phone: (202) 628-8188

Fax: (202) 628-8189

www.irex.org

Project manager: Leon Morse

IREX Project and Editorial Support: Blake Saville, Drusilla Menaker, Mark Whitehouse

Copyeditors: Carolyn Feola de Rugamas, Carolyn.Ink; Kelly Kramer, WORDtoWORD Editorial 

Services

Design and layout: OmniStudio

Printer: Kirby Lithographic Company, Inc.

Notice of Rights: Permission is granted to display, copy, and distribute the MSI in whole 

or in part, provided that: (a) the materials are used with the acknowledgement “The Media 

Sustainability Index (MSI) is a product of IREX with funding from USAID.”; (b) the MSI is used 

solely for personal, noncommercial, or informational use; and (c) no modifications of the MSI are 

made.

Acknowledgement: This publication was made possible through support provided by the 

United States Agency for International Development (USAID) under Cooperative Agreement No. 

DGS-A-00-99-00015-00. 

Disclaimer: The opinions expressed herein are those of the panelists and other project 

researchers and do not necessarily reflect the views of USAID or IREX.

ISSN 1546-0878



iii

USAID

The United States Agency for International Development (USAID) is an independent agency 

that provides economic, development, and humanitarian assistance around the world in 

support of the foreign policy goals of the United States. The agency works to support long-term 

and sustainable economic growth and advances US foreign policy objectives by supporting:

• Economic growth, agriculture, and trade

• Global health

• Democracy, conflict prevention, and humanitarian assistance

USAID provides assistance in four regions of the world:

• Sub-Saharan Africa

• Asia and the Near East

• Latin America and the Caribbean

• Europe and Eurasia

With headquarters in Washington, DC, USAID’s strength is its field offices around the world. 

They work in close partnership with private voluntary organizations, indigenous organizations, 

universities, American businesses, international agencies, other governments, and other 

US government agencies. USAID has working relationships with more than 3,500 American 

companies and over 300 US-based private voluntary organizations.

IREX

IREX is an international nonprofit organization specializing in education, independent media, 

Internet development, and civil society programs. Through training, partnerships, education, 

research, and grant programs, IREX develops the capacity of individuals and institutions to 

contribute to their societies. 

Since its founding in 1968, IREX has supported over 20,000 students, scholars, policymakers, 

business leaders, journalists, and other professionals. Currently, IREX is implementing 40 

programs in more than 50 countries with offices in 17 countries across Europe, Eurasia, the 

Middle East and North Africa, and the United States. IREX serves as a major resource for 

universities, governments, and the corporate sector in understanding international political, 

social, economic, and business developments.



MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2008132

The state of emergency imposed temporary restrictions on mass gatherings 

and private broadcasters. Only Georgian Public Broadcasting was allowed to 

provide news coverage. Imedi TV was the first station to be closed after one 

of its owners said he would spare no resources to rid the country of President 

Saakashvili. The closure was characterized by police violence against the staff, 

witnesses said. Two other stations were closed the same evening.

GEORGIA



133

INTRODUCTION

GEORGIA

OVERALL
SCORE:
2.07

G
EO

RG
IA

GGeorgia’s media sector has been affected greatly by the political and societal turmoil of the fall of 2007. 

On November 8, President Saakashvili announced that he would resign later that month, that snap 

presidential elections would be held on January 5, 2008, and that he would run for re-election. The 

decision followed a standoff between the government and the opposition that began when former 

defense minister Irakli Okruashvili accused Saakashvili of corruption and of suggesting an assassination 

of billionaire businessman—and political ally turned foe—Arkadi “Badri” Patarkatsishvili. Patarkatsishvili 

subsequently died of a heart attack on February 12, 2008. Two days later, Okruashvili was arrested 

on various corruption charges. Protest rallies spread throughout the country, leading up to a major 

demonstration on November 2 in Tbilisi, initiated by the opposition. After six days of protests, the 

government declared a state of emergency.

The state of emergency imposed temporary restrictions on mass gatherings and dissemination of information 

by private broadcasters. Only Georgian Public Broadcasting was allowed to provide news coverage. Imedi 

TV was the first station to be closed in the hours prior to the state of emergency, after Patarkatsishvili, 

one of its owners, stated that he would spare no resources to rid the country of President Saakashvili. 

The closure of Imedi was characterized by police violence against the staff inside and outside the station, 

according to witnesses. Two other television stations were closed the same evening.

Mass demonstrations in support of Imedi took place throughout the country, and in December, the 

government reversed its decision to close Imedi. However, the general prosecutor released covert recordings 

featuring Patarkatsishvili, then running as a presidential candidate, speaking to the head of the Interior 

Ministry’s Special Operations Department about planning rallies on January 6 to protest the election results. 

On the tape, he offered money for neutralizing the interior minister during the demonstrations. Imedi staff 

temporarily suspended broadcasting in order to distance themselves from the imbroglio, now protesting 

the actions of Patarkatsishvili and the authorities.

Although restrictions did not apply to newspapers and online outlets, a few newspapers, uncertain whether 

the restrictions applied to them, chose not to publish. Some news agencies opened their websites for free 

public access, and use of online news sources drastically increased.

Meanwhile, the media scrambled to plan election coverage. Initiatives were launched, such as four 

television stations jointly commissioning exit polls. Internews Georgia and Civil.ge launched separate 

websites devoted to the elections. However, the opposition harshly criticized the media for favoring the 

authorities. Indeed, media monitoring during the campaign by OSCE showed a general lack of balance in 

the news coverage of presidential candidates.



MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2008134

2.
31

2.
73

2.
16

2.
12

2.
09

2.
11 2.

23

2.
62

2.
09

1.
94 2.

14

1.
77

2.
55

2.
42

2.
23

1.
87

1.
57

2.
15

1.
54

1.
97

20
01

20
05

20
06

-0
7

20
08

20
01

20
05

20
06

-0
7

20
08

20
01

20
05

20
06

-0
7

20
08

20
01

20
05

20
06

-0
7

20
08

20
01

20
05

20
06

-0
7

20
08

MEDIA SUSTAINABILITY INDEX: GEORGIA

SU
ST

A
IN

A
B

IL
IT

Y

OBJECTIVES

U
N

SU
ST

A
IN

A
BL

E
M

IX
ED

 S
YS

TE
M

N
EA

R
SU

ST
A

IN
A

BI
LI

TY
SU

ST
A

IN
A

BL
E

U
N

SU
ST

A
IN

A
BL

E
A

N
TI

-F
RE

E 
PR

ES
S

GEORGIA AT A GLANCE

GENERAL

> Population: 4,646,003 (July 2007 est., CIA World Factbook) 

> Capital city: Tbilisi

> Ethnic groups (% of population): Georgian 83.8%, Azeri 6.5%, 
Armenian 5.7%, Russian 1.5%, other 2.5% (2002 census, CIA World 
Factbook)

> Religions (% of population): Orthodox Christian 83.9%, Muslim 9.9%, 
Armenian-Gregorian 3.9%, Catholic 0.8%, other 0.8%, none 0.7% 
(2002 census, CIA World Factbook)

> Languages (% of population): Georgian 71% (official), Russian 9%, 
Armenian 7%, Azeri 6%, other 7%

> GNI (2006-Atlas): $6.938 billion (World Bank Development Indicators, 
2007)

> GNI per capita (2006-PPP): $3,690 (World Bank Development Indicators, 
2007)

> Literacy rate: 100% (male 100%, female 100%) (2004 est., CIA World 
Factbook)

> President or top authority: President Mikheil Saakashvili (since January 
25, 2004);

MEDIA-SPECIFIC

> Number of active print outlets, radio stations, television stations: 83 
newspapers, 28 radio, 37 television (www.media.ge)

> Newspaper circulation statistics: Kviris Palitra (50,000 weekly 
circulation), Rezonansi (42,000 weekly circulation), 24 Saati (35,000 
weekly circulation) (Sources: individual newspaper claims)

> Broadcast ratings: highest rated television outlets in Tbilisi: 
Imedi (29.54%), Rustavi2 (27.42%), Mze (5.30%) (TV MR GE, 
Licensee of AGB Nielsen Media Research, January 2008

> News agencies: AP Bureau, Reuters Bureau, Black Sea Press, Novosti 
Gruzia, Sarke, Interpressnews, Infozavri, Iprinda, Kavkazpress, Media 
News, Prime News, Prime News Business, GBC News, GHN, France Press 
(www.yellowpages.ge) 

> Annual advertising revenue in media sector: For TV, approximately 
$25 million (unknown for print and radio) (TV MR GE, Licensee of AGB 
Nielsen Media Research)

> Internet usage: 332,000 (2006 est., CIA World Factbook)

Unsustainable, Anti-Free Press (0-1): 
Country does not meet or only minimally 
meets objectives. Government and laws 
actively hinder free media development, 
professionalism is low, and media-industry 
activity is minimal.

Unsustainable Mixed System (1-2): 
Country minimally meets objectives, with 
segments of the legal system and government 
opposed to a free media system. Evident 
progress in free-press advocacy, increased 
professionalism, and new media businesses 
may be too recent to judge sustainability.

Near Sustainability (2-3): Country has 
progressed in meeting multiple objectives, 
with legal norms, professionalism, and 
the business environment supportive of 
independent media. Advances have survived 
changes in government and have been 
codified in law and practice. However, more 
time may be needed to ensure that change is 
enduring and that increased professionalism 
and the media business environment are 
sustainable.

Sustainable (3-4): Country has media that 
are considered generally professional, free, 
and sustainable, or to be approaching these 
objectives. Systems supporting independent 
media have survived multiple governments, 
economic fluctuations, and changes in public 
opinion or social conventions.

FREE
SPEECH

PROFESSIONAL
JOURNALISM

PLURALITY OF
NEWS SOURCES

BUSINESS
MANAGEMENT

SUPPORTING
INSTITUTIONS



135GEORGIA

These events added to the perception of media serving 

first as political actors and less as businesses and impartial 

providers of news. In comparison to last year, the overall MSI 

score dropped, reflecting lower scores for four of the five 

objectives. The drop is due largely to the events of the fall, 

according to panelists. Most objectives scored near the overall 

average, though Objective 4, Business Management, came 

in noticeably lower at 1.77. Only Objective 2, professional 

journalism, scored slightly higher in comparison to last year.

OBJECTIVE 1: FREEDOM OF SPEECH

Georgia Objective Score: 2.16

Legislation directly regulating the activities of the media in 

Georgia witnessed no change in 2007 and remained liberal 

and progressive yet poorly applied. However, according to the 

panelists, amendments introduced to other laws and some 

new laws enacted in 2007 allow limited freedom of speech 

and access to information. The events leading up to and 

surrounding the state of emergency further demonstrated 

a lack of proper enforcement and abuse of existing laws. 

This objective, therefore, decreased from last year’s score 

of 2.73 to 2.16 this year. Although two indicators, covering 

access to international news by the media and registration of 

journalists, fared well (about a point higher than the average), 

many indicators were significantly below, led by those 

covering broadcast licensing and crimes against journalists.

While the General Administrative Code of Georgia secures 

freedom of information with only some exceptions, and 

makes all sessions of public institutions open, some policies 

violate these principles. For example, the tax code states that 

all information related to taxation is closed, with only a few 

exceptions; and the newly adopted Law on the Government of 

Georgia makes all government sessions closed. Amendments 

to the Organic Law of Georgia on Courts of General 

Jurisdiction banned photo and video shooting in courtrooms 

and buildings, despite an appeal by journalists urging a veto 

by the president. Journalists can now only attend the trials 

with audio recording, unless a judge rules otherwise. 

Panelists agreed that the laws are poorly applied, and they 

discussed in particular the case of Imedi. According to Irakli 

Sharabidze, head of the legal department of Teleimedi Ltd., 

the police provided no warrant when entering Imedi to prove 

the legality of their actions. According to Civil.ge accounts 

and journalists’ recollections, masked men burst into the 

rooms and studios of Imedi and forced journalists and others 

present, among them women and children, onto the ground 

at gunpoint, and some report being beaten. Police officers 

confiscated the staff’s mobile phones then allowed them to 

leave. Outside journalists were again attacked with batons, 

rubber bullets, and tear gas by special police. Many stated 

that they were injured and had to seek medical assistance. 

The court order on the seizure of Imedi property, dated 

November 7, was not provided to the company management 

until November 13. 

On November 8, the broadcasting license of Teleimedi Ltd. 

was suspended for three months by the Georgian National 

Communications Commission (GNCC). The decisions of GNCC 

did not appear on the commission’s website until November 

16. One dated November 7 simultaneously warned and 

fined Imedi, and the other, dated November 8, suspended 

the license. The commission’s decisions were based on the 

Article 56, p. 2 of the Georgian Law on Broadcasting that 

prohibits license holders from broadcasting programs that 

in any form contain appeals towards violence. According to 

GNCC, the statement of the television owner, Arkadi (Badri) 

Patarkatsishvili, aired by Imedi on November 7, contained 

obvious encouragements for further escalation of violence, 

and directly jeopardized constitutional order. 

The sanctions were carried out with numerous procedural 

violations. Article 71of the Georgian Law on Broadcasting 

states that first the commission has to provide a written 

warning, and in the case that a license holder fails to 

consider the warning in the set period, the commission 

can impose a fine, according to paragraph 2 of the same 

article. However, the commission issued two sanctions—a 

warning and a fine—in one simultaneous decision. Second, 

LEGAL AND SOCIAL NORMS PROTECT AND PROMOTE 
FREE SPEECH AND ACCESS TO PUBLIC INFORMATION.

FREE-SPEECH INDICATORS:

> Legal and social protections of free speech exist and are enforced.

> Licensing of broadcast media is fair, competitive, and apolitical.

> Market entry and tax structure for media are fair and 
comparable to other industries.

> Crimes against journalists or media outlets are prosecuted 
vigorously, but occurrences of such crimes are rare.

> State or public media do not receive preferential legal treatment, 
and law guarantees editorial independence.

> Libel is a civil law issue; public officials are held to higher 
standards, and offended parties must prove falsity and malice.

> Public information is easily accessible; right of access to 
information is equally enforced for all media and journalists.

> Media outlets have unrestricted access to information; this is 
equally enforced for all media and journalists.

> Entry into the journalism profession is free, and government 
imposes no licensing, restrictions, or special rights for journalists.



MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2008136

the document set contradictory terms for fine payment. At 

one point, it obliged immediate payment, while elsewhere 

in the same document, it granted one month for payment. 

Third, the decision to suspend the license, according to the 

commission, was carried because Imedi failed to pay the fine 

immediately and because it repeatedly aired Patarkatsishvili’s 

statement. However, as noted, the terms did not clearly 

state when the fine was to be paid, and given that Imedi TV 

was taken off the air by the authorities, it could not air the 

statement repeatedly. 

Likewise, the police that closed of television Channel 25 in 

Batumi provided no warrant. The station was allowed back 

on the air after the state of emergency was lifted. “The press 

service of the Ajara Internal Affairs Administration informed 

me that the decision about letting us back on air was made 

by the Ministry of Internal Affairs of Georgia,” said Merab 

Merkviladze, the channel’s deputy director.

Kavkasia TV, also taken off the air by police on November 

7, received no warrant. Company director Nino Jangirashvili 

said that when she referred to the Prime Minister and GNCC 

regarding the issue, she received a blank letter with the 

minister’s signature as a reply from the cabinet while the 

commission replied that it did not issue any decision on 

license suspension.

Yet another concern of the panelists was access to public 

information, especially in the regions, despite provisions in 

the constitution and administrative code for access to public 

information. Individuals and press services responsible for 

providing public information either fail to do so on time 

or refuse to release the information, providing no written 

justification for their actions even when the information is 

envisaged for immediate release. Often journalists are not 

let in to public buildings. These cases mostly are not taken 

to court, given that the process consumes time and effort. 

With regard to obtaining public information, print media 

companies often complain that they are discriminated against 

versus broadcasters, while some broadcasters believe that 

they are selectively boycotted by different politicians who 

refuse to participate in their programs or provide them with 

comments.

Two cases illustrate the difficulties in access to public 

information. The newspaper Khalkhis Gazeti in Gori 

requested a draft budget for the Gori district at the 

beginning of 2007. After being refused the document, the 

paper had to go to court, and the draft budget was provided 

only after the Supreme Court ruled in favor of the newspaper. 

However, the paper received the document in October, after 

the budget had been long approved. In a similar case, the 

newspaper Rezonansi had to wait for more than a year 

and for a court decision in order to receive information 

on tenders announced by the Tbilisi City municipality. The 

panelists expressed regret that no substantive legislative 

mechanism exists to penalize those who do not provide access 

to information.

Panelists assessed negatively the work of the GNCC. The main 

claims concerned licensing issues, access to information, and 

the commission’s selective approach toward broadcasters. 

Panel participants considered the commission biased and 

influenced by the government. “If before November 7, the 

commission—at least for show—tried to keep independence 

and objectivity, after these events it completely lost face,” 

Jangirashvili said. 

According to the GNCC website, four new licenses were 

granted this year: one to Radio Muza; one to TV 33, which 

later rented out the license to the Ministry of Defense’s 

television channel, Sakartvelo; one new license to radio 

Odishi in Samegrelo region; and one new license to radio 

Hereti, from Kakheti region. 

The Hereti license became a sticking point. The station won 

a contest for the frequency in spring of 2007; nevertheless, 

the commission granted the license only on December 11, 

explaining the delay by the radio’s supposed failure to pay 

a license fee of 20 percent by a deadline in May. Radio 

management claimed that the payment was made on time; 

the letter notifying the commission about the payment was 

sent in July, and all supporting documents were provided. 

The GNCC insisted that the radio provided the payment proof 

only at the beginning of December and during this time was 

broadcasting illegally without a license. The same day, the 

commission issued an order fining the radio. 

The radio management alleges that the reason for the 

commission’s grievances lay in the radio’s coverage of political 

events. According to Hereti Director Ramaz Samkharadze, the 

radio provides balanced reports, allocating air to all voices 

and opinions. He indicated that a person affiliated with the 

ruling party threatened him, promising problems if the radio 

did not stop airing reports critical of the authorities. 

Two community radio stations were established in Georgia’s 

Kvemo Kartli and Javakheti regions (populated with Azeri 

and Armenian minorities, respectively) by the BBC World 

Service Trust and the local association Studio Re, with 

financial support from the European Commission and other 

donors. Studio Re referred to the commission three times 

with a request to announce a competition for community 

broadcasting licenses. The commission did not provide any 

clear response, leaving the project implementers uncertain 

with regard to the radio stations’ possible future in terms 

of licensing. The competition still has not been announced 



137GEORGIA

and today, both radios go on air through loudspeakers as an 

alternative to broadcasting. 

Media are not unduly taxed compared to other industries, 

and do have some tax advantages. After tax benefits for print 

media expired on January 1, 2007, the only privilege for them 

remained an exemption from the 18 percent value added tax 

(VAT), with no specified period of time for this exemption. 

The print media mainly face one problem: difficulty or great 

delay in obtaining VAT refunds. In the past, some broadcast 

media encountered a different problem. The Georgian tax 

code does not envisage donations, so when broadcasters 

allocated obligatory free air time for pre-election political 

advertising, according to the tax code they still had to be 

charged with a profit tax. Today the issue can be regulated 

through requests to related ministries and their official 

decisions confirming exemption of broadcasters from the tax, 

but the panelists agreed that amendments to the tax code 

have to be enforced. 

In addition to threats and beatings of journalists surrounding 

the November events in the capital, the year 2007 saw 

greater administrative attacks against media outlets. The 

problems included several media outlets being evicted from 

a state-owned building without legal procedures being 

followed. In one instance, at the publishing house Samshoblo, 

approximately 100 organizations, 15 newspapers, and two 

television stations were “illegally” occupying office spaces. 

The building was to be sold at auction and all tenants were 

asked to leave. Jangirashvili of Kavkasia TV said that she 

was provided no notice, and police removed equipment 

and furniture. When the property was returned, half of it 

was unusable. An official letter from the president offered 

TV Kavkasia reimbursement for 6 months of rent out of the 

Presidential Reserve Fund. TV Kavkasia did not accept the offer, 

considering it an inappropriate use of funds meant to be used 

in emergency situations, and Jangirashvili said that she believes 

that there was no reason for such a rushed eviction—the 

building is still sitting empty, awaiting a new owner.

Shortly after the Samshoblo eviction, on August 20 the 

Union of Journalists and its tenants, including Akhali 7 Dge, 

were evicted from a building in the historic part of Tbilisi. 

Khatuna Maisashvili, one of the founders and co-editor of the 

newspaper, was aware of the dispute between the Ministry 

of Economic Development and Union of Journalists and 

tried to find out how the problem may impact them. The 

Minister of the Judiciary and other officials assured her that 

the new owner of the building was obliged to follow the 

terms articulated in the newspaper’s contract with the Union 

of Journalists. However, this contract did not stop police 

from evicting the newspaper. Deprived of an office, the small 

newspaper has shut down.

Ia Mamaladze of the Georgian Regional Media Association 

said that central newspapers now better understand the 

problems of regional newspapers, after having faced similar 

humiliations. They now know how it feels when your work is 

not appreciated, she said.

During the November 7 events, a reporter of Guria News was 

severely beaten, but the case has not been investigated so 

far. While the public is outraged when journalists are abused, 

the Georgian media itself does not consider it necessary to 

discuss such cases. Mamaladze said that she is upset by the 

fact that information on beatings of regional journalists does 

not cause outrage in central media. Regional reporters feel 

unsafe and are not able to count even on solidarity of their 

colleagues from national media, according to Mamaladze. In 

regions, journalists are “absolutely unprotected,” she says. 

When discussing if Georgian Public Broadcasting is given any 

privileges, Ia Bobokhidze, editor-in-chief of Kutaisi-based 

Akhali Gazeti said that some public officials readily 

participated in the programs of the public broadcaster, 

while they turn down requests from private televisions. 

Eliso Chapidze of the newspaper Rezonansi said that she 

had witnessed how some officials treat employees of the 

public broadcaster as public servants and not independent 

journalists. However, Tinatin Izoria, producer general of 

Georgian Public Radio, assured the panel that public radio 

enjoys a high degree of independence.

Paragraph 2 of Article 17 of the Law on Freedom of Speech 

and Expression, which entered into force in 2004, states that 

a court cannot demand an apology as a sanction in libel 

cases. The same law obliges a plaintiff, not a defendant, to 

prove the charges. However, courts mostly fail to properly 

apply this law as well as the others. Mamaladze, Chairman 

of the Georgian Regional Media Association (GRMA), 

recalled a recent case in which a judge sentenced Guria News 

newspaper to a public apology after a local government 

representative sued the paper for libel.

OBJECTIVE 2: PROFESSIONAL JOURNALISM

Georgia Objective Score: 2.11

When discussing the level of professionalism in Georgian 

media, panelists agreed that it remains generally low. 

Journalists exercise self-censorship and a commonly accepted 

and adhered ethics code is missing. Together with a low level 

of general and specialized skills across the profession, the 

indicator witnessed no real movement from last year, despite 

the good journalists and handful of good outlets that do 

exist. Only the indicator concerning modern equipment fared 



MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2008138

much better than the average; those covering pay levels for 

journalists and self-censorship scored about a half point lower 

than the average.

Regarding whether the government interferes in the selection 

of quality journalists or the maintenance of professionalism, 

panelists referred to public statements made by the newly 

appointed prime minister. His criticism of some journalists 

was viewed by panelists as a sign of indirect pressure on 

the profession. Sharabidze said that efforts by some public 

bodies to lure journalists from private television companies by 

offering higher salaries and public jobs hurt the profession. 

Some complained about journalists combining their 

reporting jobs with positions at public institutions, thereby 

discrediting the profession. David Paitchadze of Tbilisi State 

University drew the panel’s attention to the fact that some 

journalists once worked as public relations representatives 

for commercial entities, similarly damaging the perceived 

integrity of journalism.

Some panelists noted that there is an increase in attempts 

among journalists to represent all involved parties in their 

reports. However, the panelists also felt that this balance was 

a mere formality from the journalists’ side and that it did not 

have a positive impact on the overall quality of their reports. 

Journalists do not double-check facts, and as a result, their 

reports do not reflect the reality in many cases. 

According to Izoria, before November 7 the Georgian media 

were absolutely polarized. Only afterwards was there a 

recognition that they needed to keep a balance. The media 

became active players in the political standoff and abandoned 

their watchdog positions. Different politicians boycotted 

certain television channels. In October, 10 opposition parties 

refused to participate in Rustavi 2’s new political talk show 

until the ruling-party representatives stopped boycotting its 

rival, Imedi TV. 

The Center for Social Sciences, Civic Development Institute, 

and GRMA, with funding from the European Union and 

Georgia office of the Eurasia Foundation, conducted a 

four-month-long media monitoring of selected news and 

analytical programs aired by the three major television 

channels (Moambe of Georgian Public Television, Kurieri 

and P.S. of Rustavi 2, and Kronika and Droeba of Imedi). 

Their research showed that representatives of different 

political parties selectively refuse to provide information to 

or participate in programs of certain media outlets. Those 

outlets often have to fill gaps with information generated 

from other available sources, which are not always reliable. 

Such reporting often leads to distortion of facts and 

incomplete reporting on issues.

Monitoring during the election period was conducted by one 

group set up by Adam Michnik of Poland’s Gazeta Wyborcza 

(who had initially come to mediate the Imedi situation) and 

another set up by Open Society-Georgia Foundation (Media 

Center). They examined election coverage by key media. The 

monitoring results showed a general lack of balance in the 

news coverage of the presidential candidates in terms of 

devoted time. Some broadcasters allocated more coverage 

to the incumbent, Mikheil Saakashvili; some to opposition 

coalition leader, Levan Gechechiladze; and some to other 

candidates. Regarding the amount of political advertising, 

Mikheil Saakashvili was reported to be the leader.

The time when journalists were taking direct bribes has 

passed. However, other forms of corruption still exist. 

Panelists suspect that some subsidies in the television industry 

might qualify as signs of corruption, although the panelists 

could not contribute specific facts to the discussion. Also, 

as Maia Mikashavidze, dean of GIPA’s Caucasus School of 

Journalism and Media Management pointed out, financial 

factors impact editorial decision-making, given that editors 

tend to lean towards their advertisers’ interests.

Other aspects of ethical journalism are evolving. The 

Georgian Media Council, which was designed to serve as a 

media self-regulatory body with arbitration powers and as 

the main enforcer of a journalistic code of ethics, continued 

operations this year. The Council hears complaints about 

stories in the media and decides if the reporting violated 

ethics and standards.

Many panelists, however, expressed a lack of trust in the 

Council. It was not established as a result of media outlets 

deciding to unite, they said; rather, it was forced on the 

media by an influential NGO seen to be very close to the 

JOURNALISM MEETS PROFESSIONAL 
STANDARDS OF QUALITY.

PROFESSIONAL JOURNALISM INDICATORS:

> Reporting is fair, objective, and well sourced.

> Journalists follow recognized and accepted ethical standards.

> Journalists and editors do not practice self-censorship.

> Journalists cover key events and issues.

> Pay levels for journalists and other media professionals are 
sufficiently high to discourage corruption.

> Entertainment programming does not eclipse news and 
information programming.

> Technical facilities and equipment for gathering, producing, 
and distributing news are modern and efficient.

> Quality niche reporting and programming exists (investigative, 
economics/business, local, political).



139GEORGIA

government. From the very beginning media professionals 

viewed the Council as a tool the government could use to 

punish “disobedient” journalists and media outlets. Last 

year, the panel reported a lack of independence and possible 

political interference in its review processes. This year, 

panelists reported, the Council was silent until the events 

of November, at which point it issued 12 recommendations 

to media outlets in order to induce them to provide 

objective and fair coverage of political events in the pre- 

and post-election periods. According to Zviad Koridze, the 

Council’s renewed activity coincided with the establishment 

of Adam Michnik’s monitoring group. Koridze thought that 

the Council’s work was meant to prevent the Michnik’s group 

from being the only observer of pre-election coverage.

Ilia Chavchavadze State University allocated funding to the 

Council to pay for software to monitor how four television 

channels (Mze, Rustavi 2, Imedi, and Georgian Public 

Television) followed the 12 recommendations. This sudden 

activity fueled suspicions, panelists reported, that the Council 

is influenced by the government. Panelists wondered why the 

Council remembered only then about the need to adhere to 

journalistic standards.

David Paitchadze, a board member for the Council, responded 

to the accusations of inactivity. According to him the Council 

was not active over the past year because the complaints they 

received were either outside scope of their mandate or were 

filed against media outlets that do not recognize the Council. 

Beyond that neither citizens nor the media had not sought 

the Council’s services.

Most panelists agreed that the Council is needed, but requires 

an overhaul in order to gain the trust of the profession. 

Panelists pointed to the general usefulness of its activities 

such as monitoring the media, and that the media itself 

should be funding the council’s operations. Referring to 

recent events, Kikalishvili of Rustavi 2 said “The media felt 

pressure from society. This trend should continue.”

In December, the GNCC gathered members of the 

broadcasting community to present the latest version of the 

Draft Code of Conduct for Broadcasters, a 22-page document 

setting professional standards and norms. As of this writing, 

the code remains as a draft.

The December meeting was the fourth attempt by GNCC to 

pass a code. In June, when yet one more public discussion 

was cancelled, GNCC accused the broadcasters of failing 

to submit their recommendations. During the panel 

discussion, Sharabidze, in turn, blamed the commission for 

pretending to involve the broadcasters in elaboration of 

the code and giving too-short notice to develop comments. 

According to Sharabidze, the GNCC does not consider the 

recommendations put forward by broadcasters. Tamar 

Kordzaia of the Georgian Young Lawyers Association (GYLA) 

disagreed, noting that after GYLA had submitted comments 

on the very first draft of the code, GNCC considered all of 

them in the new version. According to Kordzaia, the fact that 

the code is still not approved indicates that the commission is 

willing to cooperate. 

The problem remains that most media (with the exception of 

Georgian Public Broadcasting) do not have their own codes. 

Article 50 of the Georgian Law on Broadcasting obliges 

the commission to “draw up and pass as law the Code of 

Conduct for license holders.” Some panelists said that they 

consider the law a government attempt to regulate media. 

They insisted that to secure genuine self-regulation, separate 

media should combine their efforts in drafting a single code 

of conduct that includes common values.

Panelists agreed that self-censorship is still practiced, and its 

level did not decrease compared to previous years. However, 

they found it difficult to identify how self-censorship is 

manifested in practice. Some supposed that journalists 

acknowledge that the outlets for whom they work have 

informal policies, and that journalists are conscious of 

what issues they can cover and how they can frame the 

issues. Some attributed self-censorship to avoiding extra 

problems—a certain fear of causing the government’s 

discontent, losing professional contacts, and losing chances to 

be granted interviews. “Journalists want to secure ‘comfort’ 

and safety for themselves,” Paitchadze said.

Sharabidze named two major generators of self-censorship: 

a low level of professionalism and a weak job market. 

Average wages for journalists remain comparatively low 

and misbalanced between the broadcast and print media, 

especially in the regions. Georgia has only a few solvent 

outlets and journalists tend to try to retain their jobs there. 

Bassa Janikashvili of Radio Utsnobi agreed that the root 

of the problem lies in the lack of professionalism. The 

government does exert pressure, as do media owners. 

But there are journalists who are not vulnerable to 

those pressures. Janikashvili believes that either they 

are marginalized as a result or they end up being 

unemployed. But they do prove that it is possible to allow 

neither government nor opposition, neither owners nor 

self-censorship, to destroy their professional integrity.

Certain topics, such as religion, the church, and minorities 

remain taboo for journalists. Tamar Kordzaia of GYLA 

recounted a case in which she was interviewed by a journalist 

about the privatization monitoring project that GYLA 

conducted. When she brought up the handing of certain 

property by the president to the Patriarchate as an example 



MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2008140

of violation of the law on privatization, which prohibits 

giving away state property, the journalist asked her to choose 

some other case not related to the church. 

Apart from taboo issues described above, journalists cover most 

major events. Different media outlets attach different levels of 

importance to them and frame them differently. Nonetheless, 

“each media outlet has its own list of untouchable topics. In 

the case of Rustavi 2 such a topic used to be, for example, the 

television’s ownership,” Kikalishvili said.

The number of entertainment programs has increased due 

to market demand, but the panelists said that they do 

not think that it trumps news programming. Head of the 

Radio Green Wave News Service Eka Pirtskhalava expressed 

disappointment that television offers no other types of 

programming except for entertainment, soap operas, and 

news, which is an indication not only of market demand but 

of journalists’ low level of professionalism.

The panelists assessed highly media’s technical resources, and 

noted improvements in terms of niche reporting. Specialized 

programs and newspaper supplements exist. Rustavi 2 and 

Mze have business programs and Imedi has program series on 

health care.

OBJECTIVE 3: PLURALITY OF NEWS SOURCES

Georgia Objective Score: 2.09

Panelists agreed that although many news sources are 

available in Georgia, reliable information remains scarce. 

With the events of November, this objective witnessed a 

substantial drop from 2.62 to 2.09. While most indicators fell 

relatively close to the average, the indicator of transparency 

of ownership scored about half a point lower, and the 

indicator of private media producing their own programs 

scored more than half a point higher.

Maisashvili said that part of the problem is the absence of an 

openly partisan press, owned by political parties. Instead of 

establishing such media, political groups try to influence and 

buy the loyalty of independent media. In Georgia, everything 

about the media is mixed—some publications pretending 

to belong to the intellectual press have signs of being the 

popular press, and vice versa. Newspapers do not cater their 

content to their readership.

Information is not uniformly accessible across the country. 

Mikashavidze pointed that while almost all important 

events taking place in Tbilisi are covered, events taking 

place in regions are not. The upper and middle class can 

receive information from diverse news sources, but people 

with lower incomes have no access to the Internet or cable 

broadcasting, and the information available to them is 

limited. According to Mamaladze, even the central broadcast 

media is not available in some villages. Blogs are a novelty in 

Georgia and are just taking their first steps. Modern methods 

for distributing information remain a challenge for those 

who need to use them.

Some media outlets have a selective approach toward sources. 

Jangirashvili complained that Georgian Public Broadcasting 

favors one group of experts—namely, those who have rather 

close ties with the government and who somehow manage 

to justify everything that the government does. The public 

broadcaster does invite representatives of opposing parties 

to its debate programs, but this is done for show rather than 

from a sincere desire to represent all viewpoints, according 

to Jangirashvili. Panelists pointed to one particular program 

that exemplifies the bias: a documentary produced by the 

Ministry of Internal Affairs and the Prosecutor General’s office 

entitled “From November to November,” which claimed 

that opposition leaders were planning to overthrow the 

government. The particular problem (besides the content that 

many found biased) was that it was not identified up front as 

being produced by the ministry and prosecutor’s office.

Bobokhidze claimed to know for certain that Georgian Public 

Broadcasting’s reporters in the regions have lists of people 

and NGOs who should not be approached for comment, 

and whose events and issues should not be covered. When 

Channel 25 was forcefully closed, the editor tried to convince 

the local reporter from Georgian Public Broadcasting (which 

was the only television channel operating during the state 

MULTIPLE NEWS SOURCES PROVIDE CITIZENS 
WITH RELIABLE AND OBJECTIVE NEWS.

PLURALITY OF NEWS SOURCES INDICATORS:

> A plurality of affordable public and private news sources (e.g., 
print, broadcast, Internet) exists.

> Citizens’ access to domestic or international media is not 
restricted.

> State or public media reflect the views of the entire political 
spectrum, are nonpartisan, and serve the public interest.

> Independent news agencies gather and distribute news for print 
and broadcast media.

> Independent broadcast media produce their own news programs.

> Transparency of media ownership allows consumers to judge 
objectivity of news; media ownership is not concentrated in a 
few conglomerates.

> A broad spectrum of social interests are reflected and 
represented in the media, including minority-language 
information sources.



141GEORGIA

of emergency) to record and air the circumstances of the 

station’s closure. It has not been aired.

According to panelists, services of local news and information 

agencies are affordable, but not satisfactory. The agencies 

provide only texts and photos, not video and audio, and the 

quality is low. Often agencies package comments as facts and 

distribute factually incorrect information. Seventy percent 

of information they deliver as news cannot qualify as such, 

according to some panelists. Jangirashvili said that now 

agencies have more competition between them, so some are 

better than others. Interpressnews was named as agency of 

rather high quality, with Agency Prime News and Georgian 

Hot News following. Only television stations can afford 

subscriptions to international agencies. 

There are no community newspapers or television stations in 

Georgia.

Information about media owners is not transparent, according 

to panelists. One can find, with some effort, in whose name 

a company is registered in Georgia or, if registered outside 

Georgia, who is registered as its representative. But this 

information does not reveal the real interests behind the 

station. The panelists asked why individuals try to hide their 

ownership of media outlets. Some speculated it happens 

because that Georgian legislation bars those in public service 

from owning and managing media outlets. 

Independent journalist Zviad Koridze recounted what 

happened to him when he was working for the program PS 

at Rustvai 2. Like many other employees of Rustavi 2, Koridze 

did not know who the owner of the company was. But when 

he decided to prepare a piece about a cement company 

in Kaspi that was causing environmental damage, the 

management of Rustvai 2 politely asked him to refrain from 

working on this story. When he inquired why, the answer was 

“because this person pays your salary.” According to panelists, 

not knowing who the owner is contributes to self-censorship. 

Journalists try to guess who the owners are and which story 

topics may or may not be appreciated. 

Following the scandal with Imedi, GNCC announced on 

December 17 that three television companies submitted 

papers regarding their ownership, as requested by the Law 

on Broadcasting. According to GNCC accounts, Georgian 

Industrial Group (GIG) owns 45 percent of shares of Mze TV 

and Rustavi 2. GIG has multiple business interests, from coal 

mining to travel. MP David Bezhuashvii, brother of Foreign 

Minister Bezhuashvili, is a founding member of the group. 

The rest of shares are owned by GeoMedia Group. The only 

information available on GeoMedia is that it is registered in 

the Marshall Islands. Imedi is wholly owned by I-Media, which 

has given power of attorney over 100 percent of its shares to 

News Corporation Europe. 

People are not provided with sufficient information on 

culture and history of ethnic minorities and their contribution 

to Georgia’s history. Programs that facilitate dialogues and 

integration are scarce. Some media continue to use donor 

funding to produce programs in minority languages, such as 

the Azeri-language informational and analytical programs 

produced by radio Hereti. CIPDD has opened resource centers 

such as Internet clubs for journalists in areas populated by 

Armenian and Azeri minorities. In June, Georgian Public 

Broadcasting, with donor support, started a weekly talk show 

on minorities. 

From May to June, the NGO Youth Alternative monitored 

the coverage of ethnic minority issues by four major 

television channels (Pubic Broadcaster, Imedi, Rustavi 2, 

and Mze). The monitoring was supplemented by interviews 

with management and reporters of the televisions. Their 

research revealed that the four stations together produced 

only 70 news items concerning minorities during that time 

period, and 90 percent of the broadcasts were during news 

programs. Journalists said in interviews that their viewers 

did not demand information on ethnic minorities, and such 

information is not commercially viable. 

The Council on Ethnic Minorities at the public defender’s 

office elaborated recommendations for public institutions 

and the Georgian media, and presented them publicly in 

May. The document stated that the Georgian media often 

displays intolerance and xenophobic attitudes and needs 

to be monitored for such offenses. A report by the public 

defender’s office regarding state of minorities states that in 

Georgia, the media distributes mostly negative information 

about ethnic minorities. Domestic, legal, and other problems 

raised by minorities are often politicized. 

The company Business Consulting Group Research conducted 

a study on Internet usage in August 2007 in eight major cities. 

The results showed that 14.7 percent of those polled use the 

Internet. In Tbilisi, the rate is higher: 18.7 percent. Of those 

polled nationwide, 65.6 percent of use Internet at home, 36.6 

percent at work, and 8.5 percent in Internet cafés. In Tbilisi, 

people access the Internet more at work (69.2 percent) and 

home (38.7 percent) than those outside the city. The poll 

showed that 59.6 percent use the internet for e-mail, 49.9 

percent to receive information, 26.3 percent for education, 

and 54 percent for entertainment.

In the Georgian communications market, the Internet 

is the second-fastest growing segment, after mobile 

phones. According to the GNCC annual report, in 2006 

the cumulative income of Internet providers was GEL 26 



MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2008142

million—a 53 percent increase from the previous year. DSL 

is the fastest-growing service. The number of users in 2006 

doubled to reach 30,000. The major Internet provider is 

Caucasus Online, which controls up to 90 percent of the 

market. Other providers have protested Caucasus Online 

using its monopolistic position to limit their customers’ access 

to certain web pages.

OBJECTIVE 4: BUSINESS MANAGEMENT

Georgia Objective Score: 1.77

The panelists did not indicate any major improvements 

in the media business environment compared to the last 

year, and in fact, pointed to a major decline, due in part 

to the far-reaching problems emanating from November. 

“Most of the Georgian media are political actors and are 

not considered businesses,” Janikashvili said. This objective 

declined from 2.14 last year to 1.77, and all indicators were 

clustered closely to this average.

TV MR GE and BCG offer television research and ratings. 

BCG began using peoplemeters on January 1, 2008, joining 

TV MR GE. 

Advertising placements are still influenced by political 

decisions. Though the situation has changed slightly for the 

better, the problem remains. Janikashvili mentioned Radio 

Utsnobi as an example of a successful business whose major 

source of revenue is advertising. However, “Our radio is 

considered oppositional,” he said. “The brother of one of 

its founders is now in politics and is a presidential candidate 

from the opposition coalition. This hampers our business 

because many advertisers do not want to be associated with 

the oppositional radio, they do not want extra problems.”

The practice of “roundabout” funding (when some private 

media are not directly subsidized by the state, but are 

awarded money for publishing public announcements) still 

exists. This makes other newspapers unable to compete. 

Stable sources of revenue, which could protect media from 

political influence, do not exist, panelists said.

According to the panelists, central and national television 

companies—even the major ones, which were always 

thought to be profitable despite having millions of lari in 

turnover—either run at a loss or merely manage to cover 

their monthly expenses. Those surviving from advertising 

revenue cannot reinvest funds in their outlet’s development, 

and that prevents the channels from expanding programs, 

installing technical updates, or increasing human resources 

Thus, they are stuck in a cycle in which they have difficulty 

becoming more attractive for more advertisers and 

generating more revenues.

Most of the television channels are subsidized by their 

owners, distorting the market. Subsidized television channels 

do not charge market prices for advertising because they are 

relying on financial support. This kind of dumping negatively 

influences radios and newspapers as businesses in terms of 

advertising. Those who would not be able to afford television 

advertising in a healthy market environment now can (and 

prefer to) purchase television airtime, given the existing 

circumstances. 

Panelists believed that what happened to Imedi TV and the 

others in November will for a long time discourage foreign 

investments in the Georgian media market. 

Regional print media were said to be at the end of a 

transitional phase as businesses. The period when they could 

and almost did rely solely on donor funding is over, as is the 

time when almost all faced crises and many faced shutdowns. 

Now the regional media market houses several publications 

that managed to survive and reach a minimal level of 

sufficiency, if not sustainability. This achievement was again 

attributed to the past donor support and quality training in 

media management. 

The advertising market in the regions grew not because of 

local enterprise development, but because of the expansion 

of major national businesses into the regions. Long-term 

advertising contracts are now available. Gradually, advertising 

revenue has started to exceed sales of copies as a source of 

revenue for print media. Akhali Gazeti from Imereti region 

and Guria News from Guria region exemplified this change.

INDEPENDENT MEDIA ARE WELL-MANAGED 
BUSINESSES, ALLOWING EDITORIAL INDEPENDENCE.

BUSINESS MANAGEMENT INDICATORS:

> Media outlets and supporting firms operate as efficient, 
professional, and profit-generating businesses.

> Media receive revenue from a multitude of sources.

> Advertising agencies and related industries support an 
advertising market.

> Advertising revenue as a percentage of total revenue is in line 
with accepted standards at commercial outlets.

> Independent media do not receive government subsidies.

> Market research is used to formulate strategic plans, enhance 
advertising revenue, and tailor products to the needs and 
interests of audiences.

> Broadcast ratings and circulation figures are reliably and 
independently produced.



143GEORGIA

Grants still remain one of the revenue sources for 

newspapers, though donor support is now limited to 

individual thematic projects. The business environment has 

not improved for regional television companies, especially 

after donor support ended. Merab Merkviladze of Channel 25 

in Batumi cited a curious instance of paid televised obituary 

announcements having become the major source of revenue 

for most regional television channels. Even in big cities, where 

the advertising market is relatively developed, advertising 

revenue does not exceed 30 percent of the total revenue, 

according to the experts on the panel. 

The elections also demonstrated its effect on the media 

business in the country. Televisions in the regions expressed 

concern over their obligation to allocate free time—90 

seconds per three hours—for every qualified candidate, in 

case the broadcaster decides to air any election advertising 

at all. Avtandil Gvasalia of the Georgian Association of 

Regional Television Broadcasters insisted that this mandate 

greatly damages regional television channels as businesses. 

Elections are the only occasion for them to generate relatively 

high revenues, but given this obligation, all candidates 

try to fully use the opportunity, purchasing a minimum of 

paid advertising time and running free political ads for the 

rest of the pre-election period. Mamaladze added that this 

obligation affects newspapers as well, since candidates are 

reluctant to place paid ads in the papers and would rather 

take full advantage for the obligatory free airtime on 

television channels.

Sharabidze complained that laws do not provide clear 

guidance to the television and radio stations on publishing 

paid political ads on their website. Both Radio Utsnobi 

and Radio Imedi wanted to offer such service during the 

pre-presidential election period. Imedi opted to follow the 

scheme approved for television stations and sent a letter to 

GNCC, notifying the regulator on the prices they planned 

to offer as well as the amount of website space to be sold. 

According to TV MR GE, additional political campaign 

revenue in December 2007 reached $11 million.

Three major advertising agencies drive the market in 

Georgia. Media House serves exclusively Rustavi 2 and Mze 

television companies. Video International works exclusively 

with Imedi TV. Sarke plays a peculiar role, regularly winning 

tenders for public service advertisements countrywide. 

More and more media outlets in the capital as well in the 

regions cooperate with advertising agencies. According to 

Gvasalia, about 40 percent of advertising comes to regions 

from Tbilisi-based advertising agencies. Panelists also noted 

a growing level of professionals working in the newspapers’ 

marketing departments. 

TV MR GE Research data states that in 2007, the television 

advertising market (excluding political advertisements) 

reached approximately $20 million. In August, Media.ge 

published assessments voiced by Video International Director 

Nikolai Sosnovsky. Sosnovsky claimed that Rustavi 2 and Imedi 

were the only two major national television channels. They 

cumulatively attract up to 60 percent of the audience and 

control over 90 percent of the advertising market, leaving the 

rest of the television companies only about one percent of 

advertising budget for each.

Circulation data on newspapers are not collected in Georgia. 

This year, four regional newspapers united in an initiative 

funded by the Open Society-Georgia Foundation. Newspaper 

Batumelebi from Ajara region, Guriis Moambe from Guria, 

Tavisupali Sitkva from Samegrelo, and Akhali Gazeti from 

Imereti will conduct a print advertising market and audience 

research, first in western Georgia. The Institute of Polling 

and Marketing continues measuring radio ratings using CATI 

technology. The panelists expressed general discontent with 

the quality of the research offered by the organizations 

existing in Georgia and their reluctance to increase this quality.

OBJECTIVE 5: SUPPORTING INSTITUTIONS

Georgia Objective Score: 2.23

A slight but insignificant decline was noted in this objective. 

Some indicators stood out from the average: Indicator 2, on 

professional associations, scored well below the average; 

Indicators 3 and 6, covering NGO advocacy and access to 

newsprint printing facilities, scored well above.

Panelists representing print media unanimously noted 

improvements in newspaper distribution in Tbilisi. The 

system works without failures, and distributors exercise 

non-discriminatory and business-oriented policies towards 

newspapers. According to the Information Agency, 

Infogeorgia XXI, there are 12 distribution agencies out of 

which panelists distinguished the work of the Georgian Post, 

Info Service, and Elva Service. In the fall of 2007, Press Express 

issued a newspaper and magazine catalog for the first half 

of 2008. The catalogue includes 60 Georgian newspapers, 30 

magazines, and more than 700 other titles from CIS, Europe, 

and the United States available for subscription. 

However, the regions are not as well served. Existing state 

and private centralized distribution systems cover the 

regions but do not reach all populated areas. Most regional 

newspapers have established their own small distribution 

services, which are not efficient. “I could have increased 



MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2008144

my circulation by 20 percent if I was able to deliver the 

newspaper to all prospective subscribers,” Bobokhidze said.

The quality of printing presses remains low, while costs have 

increased due to inflation and suspended trade between 

Russia and Georgia after economic sanctions were imposed 

by Russia. Meanwhile, the demand for quality products is 

growing together with the advertising market. Due to high 

printing costs, newspapers (especially regional papers) are 

considering raising subscription rates, but they risk losing 

some of their readership.

No data on circulation are available. Legislation does not 

oblige newspapers to disclose their circulation figures, 

and no private cooperative (such as an audit bureau of 

circulation) exists. Panelists agreed that newspapers should 

open their circulation records if they want to establish 

trust-based relations with advertisers and secure appropriate 

niches in the market.

Many television stations rely on cable to carry their broadcasts 

into homes. In Georgia, such relations are subject of 

contractual agreements between the broadcaster and the 

cable company. Merkviladze recalled the unfortunate case in 

which Channel 25 went off the cable system in Batumi for 10 

months. The local cable companies did not provide (and were 

not even obliged to provide) the channel management with 

clear explanations on why the transmission was suspended, as 

no contract was signed between the Channel 25 and the cable 

systems operators at that point. Merkviladze alleged that the 

cable companies were forced into this by local tax inspection.

“Non-governmental organizations today show more 

solidarity towards media than media towards each 

other,” said Khatuna Maisahsvili of Akhali 7 Dge. Panelists 

distinguished the Georgian Young Lawyers Association and 

the Young Economists Association for their support to media. 

They also praised the work of Equality Institute, Human 

Rights and Information and Documentation Center, and 

Transparency International Georgia as particularly effective 

NGOs working with media. Mamaladze of GRMA raised the 

same issue as last year about the regional branches of the 

NGOs being not as supportive as their Tbilisi head offices. 

They have closer ties with local authorities and as such are 

reluctant to challenge them. 

Georgia has no associations of journalists to protect 

journalists’ rights. Working agreements between media 

outlets and journalists either do not exist at all or are oral 

or short-term. All agreed that journalists have difficulty 

expressing solidarity when they are afraid to lose their 

jobs and are unable to easily find a new one. In such 

circumstances, membership in any professional union puts 

journalists at risk. 

Two regional media associations, Georgian Association of 

Regional Television Broadcasters and Georgian Regional 

Media Association, continue to serve their members’ 

economic interests. Perhaps due to an increase in 

membership, these organizations seem to have less cohesion 

among their members, panelists noted.

The quality of journalism education remains low. “The 

professional level of journalists would not be an issue in 

our discussions if what were doing in terms of journalism 

education was sufficient,” said Mikashavidze. The exception, 

according to Mikashavidze, is the Caucasus School of 

Journalism and Media Management (CSJMM), where she 

serves as the dean. It offers high-quality English and Georgian 

language graduate programs and, she said, the 30 or so 

journalists that graduate from there do influence the overall 

media market. All of them find jobs and about two-thirds stay 

in the profession. They become leaders in their profession, are 

respected by their colleagues, and stand out among the rest. 

However, their influence may take time to become apparent.

Journalism education faces several other issues. Relevant 

textbooks still are in shortage. An overwhelming number 

of students enroll in state universities, and there is a lack 

of qualified teachers. About 550 students enroll in the 

Journalism Division of the Tbilisi State University each year, 

studying journalism either as major or minor. According 

to Paitchadze, the number of graduates far exceeds the 

demands of the media market in Georgia.

Maisashvili, in addition to working at Akhali 7 Dge, is a 

lecturer at the Ilia Chavchavadze State University’s Faculty 

of Arts and Sciences. She expressed more optimism about 

the state of journalism education, saying that there is a pool 

of motivated youngsters willing to master journalism. Even 

SUPPORTING INSTITUTIONS FUNCTION IN THE 
PROFESSIONAL INTERESTS OF INDEPENDENT MEDIA.

SUPPORTING INSTITUTIONS INDICATORS:

> Trade associations represent the interests of private media owners 
and provide member services.

> Professional associations work to protect journalists’ rights.

> NGOs support free speech and independent media.

> Quality journalism degree programs that provide substantial 
practical experience exist.

> Short-term training and in-service training programs allow 
journalists to upgrade skills or acquire new skills.

> Sources of newsprint and printing facilities are in private hands, 
apolitical, and unrestricted.

> Channels of media distribution (kiosks, transmitters, Internet) are 
private, apolitical, and unrestricted.



145GEORGIA

though journalism is taught as a minor at her school, she 

said, significant practical modules are offered using actual 

television studios. They plan to develop a similar radio studio 

and a student newspaper. 

Panelists agreed that the quantity and the quality of available 

short-term training have decreased. No short-term certificate 

programs exist for re-qualification of individuals. CSJMM 

offers training courses of up to three months in media 

management and communications. But while partial tuition 

waivers are available, they do not support living costs, which 

can make attendance difficult for those from the regions. 

Individual (mainly donor-supported) training sessions are still 

offered, but they are insufficient. 

Panelists noted that none of the media outlets organize their 

own training for their journalists. Some lack resources for 

such training, but some do not have the will. Local trainers 

are in short supply, but even so journalists have a general 

mistrust towards local trainers. Not all journalists consider 

additional training necessary, and some are reluctant to use 

an opportunity even if it is available. 

Regional media experience is another problem. Regional 

journalists who have reached a certain point of development 

(either through an extensive short-term training or through 

studying at CSJMM) leave their host outlets and move to 

the capital. As a result, there is a lack of human resources in 

regional media. Bobokhidze attributed this to low salaries 

and a low level of media development in the regions 

competing against better pay and better conditions in Tbilisi.

List of Panel Participants

David Paitchadze, assistant professor of journalism, Tbilisi 

State University, Tbilisi

Maia Mikashavidze, dean, Caucasus School of Journalism 

and Media Management at the Georgian Institute of Public 

Affairs, Tbilisi

Irakli Sharabidze, legal department head, Teleimedi Ltd., 

Tbilisi

David Kikalishvili, anchor, Sunday Evening Television 

Magazine P.S., Rustavi2 TV, Tbilisi

Nino Jangirashvili, director, TV Kavkasia, Tbilisi

Merab Merkviladze, founder and deputy director, Channel 25, 

Batumi 

Bassa Janikashvili, steering committee member, Radio 

Utsnobi, Tbilisi

Tinatin Izoria, producer general, Georgian Public Radio, Tbilisi 

Eka Pirtskhalava, head of the news service, Radio Green 

Wave, Tbilisi

Ia Mamaladze, chairman, Georgian Regional Media 

Association, Tbilisi 

Avtandil Gvasalia, executive director, Georgian Association of 

Regional TV Broadcasters, Tbilisi

Eliso Chapidze, deputy editor-in-chief, Rezonansi, Tbilisi

Khatuna Maisashvili, founder and co-editor, Akhali 7 Dge, 

Tbilisi

Ia Bobokhidze, editor-in-chief, Akhali Gazeti, Kutaisi

Zurab Khrikadze, independent media expert, Tbilisi

Zviad Koridze, independent journalist, Tbilisi

Tamar Kordzaia, lawyer, Transparency and Accountability 

Support Project, Georgian Young Lawyers Association, Tbilisi 

Moderators and Authors

Ellada Gamreklidze, independent expert, Tbilisi

Lia Chakhunashvili, independent expert, Tbilisi


