MEDIA

SUSTAINABILITY

INDEX

2006/2007

The Development

of Sustainable
Independent Media

in Europe and Eurasia

@ I1REX

=’  WWW.IREX.ORG




MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2006/2007

The Development of Sustainable Independent Media in Europe and Eurasia
www.irex.org/msi

Copyright © 2007 by IREX

IREX

2121 K Street, NW, Suite 700
Washington, DC 20037
E-mail: msi@irex.org

Phone: (202) 628-8188

Fax: (202) 628-8189
Www.irex.org

Project managers: Mark Whitehouse and Drusilla Menaker

IREX Project and Editorial Support: Blake Saville, Drusilla Menaker, Mark
Whitehouse, Michael Clarke, Leon Morse

Copyeditor: Kelly Kramer, WORDtoWORD Editorial Services
Design and layout: OmniStudio
Printer: Kirby Lithographic Company, Inc.

Notice of Rights: Permission is granted to display, copy, and distribute the MSI in
whole or in part, provided that: (a) the materials are used with the acknowledgement
“The Media Sustainability Index (MSI) is a product of IREX with funding from USAID."”;
(b) the MSI is used solely for personal, noncommercial, or informational use; and (c)
no modifications of the MSI are made.

Acknowledgment: This publication was made possible through support provided by
the United States Agency for International Development (USAID) under Cooperative
Agreement No. DGS-A-00-99-00015-00.

Disclaimer: The opinions expressed herein are those of the panelists and other
project researchers and do not necessarily reflect the views of USAID or IREX.

ISSN 1546-0878




USAID

The United States Agency for International Development (USAID) is an independent
agency that provides economic, development, and humanitarian assistance around
the world in support of the foreign policy goals of the United States. The agency
works to support long-term and sustainable economic growth and advances US
foreign policy objectives by supporting:

e Economic growth, agriculture, and trade
¢ Global health
e Democracy, conflict prevention, and humanitarian assistance

USAID provides assistance in four regions of the world:

e Sub-Saharan Africa

¢ Asia and the Near East

e Latin America and the Caribbean
e Europe and Eurasia

With headquarters in Washington, DC, USAID’s strength is its field offices around
the world. They work in close partnership with private voluntary organizations,
indigenous organizations, universities, American businesses, international agencies,
other governments, and other US government agencies. USAID has working
relationships with more than 3,500 American companies and over 300 US-based
private voluntary organizations.

IREX

IREX is an international nonprofit organization specializing in education,
independent media, Internet development, and civil society programs. Through
training, partnerships, education, research, and grant programs, IREX develops the
capacity of individuals and institutions to contribute to their societies.

Since its founding in 1968, IREX has supported over 20,000 students, scholars,
policymakers, business leaders, journalists, and other professionals. Currently, IREX
is implementing 40 programs in more than 50 countries with offices in 17 countries

across Europe, Eurasia, the Middle East and North Africa, and the United States. IREX

serves as a major resource for universities, governments, and the corporate sector in
understanding international political, social, economic, and business developments.




202 ‘ ‘ MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2006-2007



INTRODUCTION

The year 2006 in Kyrgyzstan was marked by dramatic political events. Analysts speak of the formation in
Kyrgyzstan of a “demonstration-democracy” regime and of entering an era of ochlocracy (mob rule). In
describing the political situation over the past year, several key factors of domestic policy stand out. First
is a tendency toward regional and clan principles. The political elite is increasingly based on this principle,
including parliament. Distribution of resources also follows this trend, both through legal an extralegal
reprivatization. Second, conflicts among the presidency, government, and parliament have re-emerged, as
the agreement between the president and prime minister to govern in tandem also has failed. Third, a large
group of elites from the Akayev era has coalesced into an opposition camp, if somewhat heterogeneous
and unconsolidated. Fourth, the growth of demonstrations as a means of opposition has grown since 2005
and has hindered stabilization of politics, as the street is often a preferred political outlet. Finally, the
rewriting, often rapid and little debated, of the country’s Constitution and other legislation has hindered

democratic development.

These and other factors directly influence the media in the country, as media are either controlled by
political forces or are subject to pressure from political forces. Following events in March 2005 that led to
the ouster of then-President Akayev, media have come under increasing pressure from the government
and political forces, including, in some cases, the forcible change in ownership. In turn, the main line of
struggle by opposition forces during the November 2006 confrontation with the regime was aimed, in part,
at gaining access to the airwaves of the State Radio and Television Company and control over the company’s

news policy. The trend persists.

Polarization has established itself in the media, as the media have chosen to, or been forced to, choose
sides. However, there is not unity in either the pro-government media (“sympathies” of these media can
be labeled pro-Kulov, pro-Bakiyev, and proparliamentary) or in the opposition media, where each outlet

advances its preferred leader. Overall, the chief characteristic of Kyrgyzstan’s media remains contentious.

An important factor limiting the further development of the media sector and the transformation of
media outlets from political instruments into professional businesses is economic instability. The advertising
market, which otherwise might serve to mitigate political control by providing revenue to media outlets,
is unable to develop more intensively, as real GDP growth declined in 2005 in an already poor country.
Additionally, the expansion of the Russian and Kazakhstan advertising markets, with global brands, has

hindered the development of Kyrgyzstan’s own market.

OVERALL
SCORE:
1.97

NVLSZADHAN

KYRGYZSTAN

203



KYRGYZSTAN aracLance

GENERAL

> Population: 5,284,149 (July 2007 est., CIA World Factbook)
> Capital city: Bishkek

> Ethnic groups (% of population): Kyrgyz 64.9%, Uzbek 13.8%, Russian
12.5%, Dungan 1.1%, Ukrainian 1%, Uygur 1%, other 5.7% (1999 census,
CIA World Factbook)

> Religions (% of population): Muslim 75%, Russian Orthodox 20%, other
5% (CIA World Factbook)

> Languages (% of population): Kyrgyz 64.7% (official), Uzbek 13.6%,
Russian 12.5% (official), Dungun 1%, other 8.2% (1999 census)

> GNI (2006-Atlas): $2.554 billion (World Bank Development Indicators,
2007)

> GNI per capita (2006-PPP): $1,980 (World Bank Development Indicators,
2007)

> Literacy rate: 98.7% (male 99.3%, female 98.1%) (1999 census, C/A
World Factbook)

> President or top authority: President Kurmanbek Bakiyev (since August
14, 2005)

MEDIA SUSTAINABILITY INDEX: KYRGYZSTAN

SUSTAINABLE

MEDIA-SPECIFIC

> Number of active print outlets, radio stations, television stations: A
total of 938 media outlets are registered with Kyrgyzstan’s Ministry of
Justice, 36 of these being radio stations and 47 of these being television
stations

> Newspaper circulation statistics: The daily independent newspaper
Vecherniy Bishkek circulates 20,000 copies on weekdays and 60,000
copies on Fridays. The independent newspaper Moya Stolitsa Novosti
circulates 5,000 copies on weekdays and 60,000 on Saturdays.

> Broadcast ratings: N/A

> News agencies: Kabar (government), Aki Press (independent), Bely
Parokhod (independent)

> Annual advertising revenue in media sector: N/A

> Internet usage: 280,000 (2005, CIA World Factbook)

Unsustainable, Anti-Free Press (0-1):
Country does not meet or only minimally
meets objectives. Government and laws
actively hinder free media development,
professionalism is low, and media-industry
activity is minimal.

Unsustainable Mixed System (1-2):
Country minimally meets objectives, with
segments of the legal system and government
opposed to a free media system. Evident
progress in free-press advocacy, increased
professionalism, and new media businesses
may be too recent to judge sustainability.

SUSTAINABILITY

Near Sustainability (2-3): Country has
progressed in meeting multiple objectives,
with legal norms, professionalism, and
the business environment supportive of

>
=
=
o
<
=
wn
2
7}

u
33
EY
E3
29
R X
=
s5=

UNSUSTAINABLE
ANTI-FREE PRESS

= <l
g gl g
= ]] &
PROFESSIONAL
JOURNALISM

PLURALITY OF
NEWS SOURCES

OBJECTIVES

independent media. Advances have survived
changes in government and have been
codified in law and practice. However, more
time may be needed to ensure that change is
enduring and that increased professionalism
and the media business environment are
sustainable.

Sustainable (3-4): Country has media that
g : are considered generally professional, free,
= and sustainable, or to be approaching these
BUSINESS SUPPORTING o o
MANAGEMENT INSTITUTIONS objectives. Systems supporting independent
media have survived multiple governments,
economic fluctuations, and changes in public
opinion or social conventions.

204

MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2006-2007




Nonetheless, panelists did assess a positive change, as the
replacement of political figures and political instability in the
process of the redistribution of power and resources did give

| “

rise to an overall “softening” of the regime in relation to the
media. Serious debates on the country’s public television led
to discussions of political control. The heightened political
events led to a rise in the role of political news and became
an impetus for the development of the news industry—both
in the format of the media and in the increasingly pluralistic

news agencies.

Overall, despite the obstacles posed by political instability
and economic stagnation, panel participants assessed the
events taking place as more positive than in the previous
year. The panelists noted progress or stability with respect

to most objectives, although they emphasized that the
process of democratization and attainment of independence
and stability on the part of the media still had a long way

to go and, unfortunately, remains reversible. Kyrgyzstan's
overall score reached 1.97, an increase of 10 percent over the
previous year.

OBJECTIVE 1: FREE SPEECH

Kyrgyzstan Objective Score: 2.07/4.00

The year's key event was the adoption of a new version of
the Kyrgyz Republic Constitution. Discussions and debates
over the new Constitution took place for over a year, and

LEGAL AND SOCIAL NORMS PROTECT AND PROMOTE
FREE SPEECH AND ACCESS TO PUBLIC INFORMATION.

FREE-SPEECH INDICATORS:
> Legal and social protections of free speech exist and are enforced.
> Licensing of broadcast media is fair, competitive, and apolitical.

> Market entry and tax structure for media are fair and
comparable to other industries.

> Crimes against journalists or media outlets are prosecuted
vigorously, but occurrences of such crimes are rare.

> State or public media do not receive preferential legal treatment,
and law guarantees editorial independence.

> Libel is a civil law issue; public officials are held to higher
standards, and offended parties must prove falsity and malice.

> Public information is easily accessible; right of access to
information is equally enforced for all media and journalists.

> Media outlets have unrestricted access to information; this is
equally enforced for all media and journalists.

> Entry into the journalism profession is free, and government
imposes no licensing, restrictions, or special rights for journalists.

Marina Sivasheva, an instructor in the
sociology program at the American
University of Central Asia, said, “The best
is the enemy of the good. There have

been repeated attempts to create a law on
the media. Incidentally, the present state
secretary, Madumarov, as a deputy in the
previous parliament, attempted to propose
such a law...many points of which were
written poorly and in a confused and overly
rhetorical fashion and was killed there.

citizens got tired of the number of versions of the new
Constitution and the ensuing debates. Several stages of
work of the Constitutional Conference were not completed,
since the current president had little interest in revisions
that could weaken his power. In the end, opposition protests
and pressure led to a new version of the Constitution being
passed by parliament and signed into law by the president
in a matter of hours. In the various versions discussed, the
principal contentious issue focused on the relative powers
and status of the country’s president, government, and
parliament. The Constitution adopted on November 9, 2006,
proclaimed a presidential-parliamentary form of government.

The process of adoption and the content of the new
Constitution have received varying interpretations
throughout the country. Negative assessments, along with the
certainty that it will soon be revised, predominate. Revisions
were offered by key political figures almost immediately
after its adoption. As Zholdoshbay Osmonov, of Jalalabat
State Television and Radio Company, notes, “It was adopted
in haste and in secret from the people, and consequently it
failed to take into account the opinion of millions of citizens
living in Kyrgyzstan. This ‘miracle’ Constitution is still not
accessible to the broad circle of the country’s public, and

not even to all of its higher officials and politicians. The
information vacuum surrounding the content of the country’s
basic law has resulted in a situation in which differing
interpretations of the principal provisions of the document
differ among the public, depending on the extent of people’s
knowledge of it.”

Panelists noted that key provisions guaranteeing democratic
freedoms hastily “dropped out” of the Constitution’s text.
Elmira Toktogulova, general director of the Nongovernmental
Foundation for the Development of Media Consulting in
Central Asia, said, “Kyrgyzstan's Constitution (both old and

KYRGYZSTAN

205



Others on the panel believe that the

laws on the media have exhausted their
usefulness to such an extent that they are
substantially impeding the development
of the media sector. As proof, they point
to the situation in the area of distributing
broadcast frequencies for television and
radio, and the denationalization of the
state media outlets.

new versions) guarantees freedom of speech, thought, and
the press, and freedom of expression. It is noteworthy that
the new version of the Kyrgyz Republic Constitution lacks the
point that censorship is prohibited in the Kyrgyz Republic.”

Laws regulating the media in Kyrgyzstan were written at various
intervals from 1992 through 2002 and reflected the distinctive
features of the political situation at the time. The media sector
and other interested groups have discussed the possibility of
revising laws in this area, which, it is generally acknowledged,
have for the most part become obsolete. Panelists disagreed

on the necessity of revisions at this time. Some doubted the
possibility of revising the laws for the better.

For instance, Marina Sivasheva, editor of the website www.
media.in.kg and an instructor in the sociology program at
the American University of Central Asia, said, “The best is
the enemy of the good. There have been repeated attempts
to create a law on the media. Incidentally, the present state
secretary, Madumaroyv, as a deputy in the previous parliament,
attempted to propose such a law...many points of which
were written poorly and in a confused and overly rhetorical
fashion and was killed there. The present law is not all that
bad, believe me. And additional laws on protection and
guarantees sufficiently augment the basic Law on the Media.
Hence, it is possible to work with that law. Until we, the
media community, start creating precedents and explaining
to society that officials who fail to provide information
should be held accountable, and such officials are harshly
punished, nothing will change.” Another panelist, Aleksandr
Kulinskiy, an independent journalist, supported that view.
He argued, “Quite honestly, the journalistic community and
nongovernmental organizations (NGOs) are impeding the
process of revising laws in the area of the media. Because in
the present parliament, it does not seem possible to adopt
more liberal laws than in 1992.” An indirect argument
against revising laws on the media was added by Antonina
Blindina, editor of the newspapers Chuyskiye izvestiya

and Dlya Vas, who spoke of elections law: “The new code

was adopted in 2005, and, in my view, there are too many
provisions governing media activity during the period of
election campaigns, and they over-regulate that activity.
During the time of election campaigns, many media outlets
refused to participate in campaigning, because there are a
lot of potential pitfalls. The law is confusingly written, and
some provisions lend themselves to differing interpretations;
therefore, media outlets preferred...not to cover publicly
important events during the election period in order not to
inadvertently commit possible violations of the laws.”

Others on the panel believe that the laws on the media

have exhausted their usefulness to such an extent that they
are substantially impeding the development of the media
sector. As proof, they point to the situation in the area of
distributing broadcast frequencies for television and radio,
and the denationalization of the state media outlets. In
particular, Ernis Mamyrkanov, executive director of the
Association of Regional TV and Radio Broadcasting, said:
“Actually, the existing laws were needed during that period
and have fulfilled their mission. But now the situation has
emerged such that the journalistic community or NGOs

are attempting to postpone revising the laws. This, to the
contrary, is having a ruinous effect on the media outlets
themselves. This can be said both of television and of

issues affecting the financial stability of the media outlets
themselves. And it can also be related to the issue of
‘denationalizing’ the republic’s print publications. It has been
18 months now that this has not been resolved, because there
is no basis for it in law.”

The existing legal basis defines rules for issuing licenses and
frequencies that are common for all types of communications
operators—telephony, the Internet, and television and radio
broadcasting. And a number of regulations here are clearly
impeding the development of the electronic media, especially
the regional media. Mamyrkanov noted, “In 2001, when the
bill on postal and electronic communications was submitted,
which precedes the law on licensing, in order to protect the
interests of the BITEL company, an amendment to it was
introduced to the effect that frequencies were to be granted
on the basis of an auction. Moreover, in order to take part
in an auction, it was necessary to put up 20 million soms.
The law on postal and electronic communications does not
make any distinctions among communications operators;
they are all lumped together under a single term. Not all

of them (television and radio broadcasters) are able to put
up that 20-million-som deposit in order to take part in the
auction. But when there were precedents—Kadamzhay and
Tash-Kumyr, with the help of international organizations,
attempted to establish a radio station in those dying
cities—they were refused because they did not meet the
requirements of an auction, according to which there was

MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2006-2007



supposed to be a second applicant. Where are such applicants
going to come from in those cities?”

According to Mamyrkanov’s information, around 60
applications to obtain television and radio broadcast
frequencies are presently waiting for the National
Communications Agency to resume considering applications.
The situation with respect to the Agency’s status is still
unclear, since the structure of the government is being
defined anew on the basis of the new version of the Kyrgyz
Republic Constitution.

At this time, issues of licensing and the allocation of frequencies
are the most pressing. The lack of resolution of this issue is
creating an obstacle to the free entry of pluralistic media outlets
into the media market. Licenses are increasingly becoming

a mechanism for intimidating and combating the media,
according to many panelists. The history of the development

of the Piramida Television and Radio Company demonstrates
how licenses are taken away, how they are not issued, and what
sort of bargaining over obtaining a license takes place with the
authorities. On the whole, the matter of licensing has gotten
even worse over the past year, Kulinskiy believes.

Panelists consider another problem to be the structure

of taxes for media outlets. On the one hand, the Kyrgyz
Republic Tax Code guarantees media outlets identical
conditions to those for other segments of the market. On the
other hand, there are differences in the practice of taxation
between government and nongovernmental media outlets.
Thus, the former receive tax breaks, and tax audits are not
aggressive in nature. This implementation of tax policy
becomes an important mechanism when authorities want to
pressure nongovernmental media outlets.

Other panelists argued that the media should have some tax
advantages, particularly when it comes to the value-added tax
(VAT). According to Nurgazy Anarkulov, deputy editor of the
newspaper Zhany Ordo, just “recently around 20 newspaper
publications have closed in the country, virtually all of them
Kyrgyz-language publications. There was one reason—the
value-added tax rate. Publishing houses are operating at a
loss. The print advertising market is substantially smaller than
that for the electronic media, and small circulations result

in a high unit-cost of production.” Blindina adds: “It works
out that the press pays the VAT twice—in buying paper and
printing services, and then on the sale of newspapers.”

Cases of crimes against journalists and persecution of
media outlets have been related to the status of the media
as a political weapon. Panelists noted that the nature of
the persecution of journalists has changed since the times
of President Akayev. Whereas the methods of judicial
prosecution and attempts to use the guise of law to cover

up the authorities’ attacks on journalists used to prevail,
now cases of physical attacks, beatings, and the harassment
of journalists occur more widely. That is, politicians’ use of
extralegal methods, and arbitrary and lawless tactics, are
becoming the norm. The panel’s experts cited numerous
examples of attacks on journalists during the November
2006 protests, in which journalists allege that even the
representatives of law-enforcement agencies, parliamentary
deputies, and high-ranking officials committed crimes against
journalists. Investigations in these cases either are not
initiated or are not carried through to prosecution.

According to data obtained in monitoring of the observance
of journalists’ rights conducted by the Journalists NGO, the
number of infractions of the law with respect to journalists
has been increasing. For example, there were 40 cases in June
and 85 attacks in November.

Panel participants also deemed attacks on media outlets to
be an alarming trend; they cited the examples of the robbery
of the Tribuna newspaper and hackers’ attacks on Internet
resources (the website www.tazar.kg, for example). As the
latter case indicates, the Internet’s exclusion from laws on
the media and the lack of any regulations governing Web
resources are creating considerable problems for the owners
of websites. In the case of the attack on the Tazar site, the
law-enforcement agencies were unable to comprehend the
specifics of the way that Internet resources operate and of
the damage caused to them.

The authorities have not given up the judicial “lever” for
pressuring the media, either. According to the information
of the Media Representative Institute, over the past two
years that organization has represented journalists’ interests
52 times before judicial bodies. The attorneys at the Media
Representative Institute participated in eight libel cases

and 50 trials involving the defense of honor, dignity, and
business reputation.

The issues of media agencies’ unrestricted access to
international news and of freely entering into journalistic
activity did not draw any discussion, as there seem to be few
obstacles beyond the economic. However, the issue of access
to news sources is more complicated. Obtaining information
from government sources is not always possible, and red
tape and perfunctory replies to inquires are common. The
time frames established by law for responding to citizens’
inquiries are not compatible with the immediate nature of
media activity, panelists concluded. That is precisely why

the materials in many media outlets are in many respects
contentious. As Kulinskiy noted, “The existing law on the
right of access to information states requirements but does
not stipulate any sanctions. That is, it makes guarantees

but does not prescribe any mechanisms for implementing

KYRGYZSTAN 207



the law or mechanisms for punishment. It is impossible to
create precedents. | filed an inquiry with the Supreme Court
requesting a list of Supreme Court judges and their work
phone numbers. Dosmatov, the first deputy chairman of
the Supreme Court, refused because “that is not subject

to disclosure.” If | appeal to regional-level courts, what do
you think? Whose side will they be on? There is no point in
creating a precedent.”

In summing up the discussion with respect to indicators of the
first objective, Kulinskiy argued, “We have freedom of speech.
We have a law on the subject. But it has so many holes in

it that they make it possible to disregard both freedom of
speech and the possibility of exercising that freedom of
speech. And most importantly, the law does not guarantee
the protection of freedom of speech. That is, it is mostly a
matter of mere declaration.” It also was noted that work on
the development of media law is continuing. In particular, this
autumn a Law on the Right of Access to Information at the
Disposal of Government Agencies and Local Self-Government
was passed by parliament and confirmed by the Kyrgyz
Republic president; it will substantially improve access to
information. While the panelists were overall negative, they
noted a slight improvement in the atmosphere.

Kyrgyzstan Objective Score: 1.89/4.00

Journalists in Kyrgyzstan are still far from maintaining
professional standards, which was the focus of the panelists’
discussion. Despite the obvious progress that panelists noted
in the form of higher ratings compared with last year (1.89 in
2006 and 1.61 in 2005), considerable criticism was voiced with
respect to the professionalism of journalists, as the rating still
remains low.

In Osmonov’s opinion, subjectivity and the one-sided
reporting of news are by no means accidental in the work
of most journalists: “A situation has emerged in the media
market whereby journalists dance to the tune of their
‘providers,’ treating one and the same event in various ways
to suit those who ‘pay the piper.’ But not all journalists
recheck the accuracy of information from various sources;
that's just not something that is demanded of them. To the
contrary, in their dependent situations, they have to cover
events in a one-sided, biased fashion.”

During a period of political upheaval, when the public is
especially waiting for accurate information, Kyrgyzstan’s
media outlets, with the rarest of exceptions, work for certain
interest groups, according to most panelists. The politically

biased journalist sometimes does not even take into account
basic logic and common sense. Sivasheva recalls journalists’
"accurate” reports of the statistics of November rallies:
"When journalists with opposition publications started
howling about 50,000 supporters gathered on the square,
even an outside Russian journalist could not restrain himself
and said that the square couldn’t even hold that many
people!” Typical in this respect is the position taken by Bolot
Maripov, a deputy, journalist, and co-owner of a newspaper,
who frankly stated: “Rumors are the best source for the
media. It's not worth mentioning sources.”

Ethical standards are not well defined in Kyrgyzstan. Some
standards are developed jointly by the journalistic community
as a whole, while others are adopted in virtually every editorial
office. The standards that are adopted do generally meet
international norms, but they are not followed in practice.
Toktogulova admitted, “Kyrgyzstan’s media outlets do not
follow the practice of including ethical standards among the
conditions of a job contract when staff members are hired.
Therefore, the notions in journalists’ heads and the verbal
orders of editors operate in cases where a question of ethical
standards and standards for the quality of information arises.”

Almaz Ismanov, of the Osh Media Center, described typical
cases of the violation of ethnical norms. “In Jalalabat, the
media revealed the name of a person sick with AIDS, as

a result of which he ended his life by committing suicide;
following the death of parliamentary deputy Erkebayev,
television showed the act of public self-immolation of his
brother, who was driven to despair by the inaction of the
investigative agencies and the arbitrary rulings of the courts;

JOURNALISM MEETS PROFESSIONAL

STANDARDS OF QUALITY.

PROFESSIONAL JOURNALISM INDICATORS:

> Reporting is fair, objective, and well sourced.

> Journalists follow recognized and accepted ethical standards.
> Journalists and editors do not practice self-censorship.

> Journalists cover key events and issues.

> Pay levels for journalists and other media professionals are
sufficiently high to discourage corruption.

> Entertainment programming does not eclipse news and
information programming.

> Technical facilities and equipment for gathering, producing,
and distributing news are modern and efficient.

> Media outlets have unrestricted access to information; this is
equally enforced for all media and journalists.

> Quality niche reporting and programming exists (investigative,
economics/business, local, political).

MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2006-2007



a television reporter who was interviewing a girl who was a
participant in the events in Aks-Suu District reduced her to
hysterics and forced her to cry on camera.”

The political and economic dependence of publications

and journalists is resulting in a revival of the practice of
self-censorship and the placement of taboos on certain topics.
In the opinion of the panel participants, self-censorship

will become typical of journalistic work so long as the risks

of all forms of persecution of journalists exist. Systems of
taboos are especially widespread on the level of the regional
media. In most media outlets, very real censorship and quite
specific taboos exist. Panelist Anarkulov, from Zhany Ordo
newspaper, describes the “golden rule” for journalists on
nongovernmental publications: “Don't criticize your sponsor
or the editor’s friends.” Overall, the media system is not
subject to specific censorship, but internally, the life of media
staffers has by no means been democratized; in most media
outlets, the dictates of the editor-owner rule, and articles and
reports are censored.

Of course, the choice of topics and coverage of key events
also depend on the bias of media outlets and specific
journalists. In the presentation of information, there is an
observable tilt toward the non-analytic, narrowly informative
genres. At the same time, it is not yet possible to say that
the existing media outlets deliver citizens a timely and
high-quality news product.

The panelists also discussed ways in which journalists abuse
their professional status. Virtually all panelists cited examples
in support of the widespread assertion that television
reporters with the State Television and Radio Company
extort bribes for showing a subject and blackmail and for
not shooting critical materials. Mamyrkanov recalled a press
conference held by the widow of deputy Erkinbayev in

2006 in which she asked a journalist in the audience about
the money he had received from her for his “professional
work.” The panelists agreed that such unethical and even
criminal conduct is doing irreparable damage to the status of
journalists and is destroying trust in journalism.

The autumn political crisis, like last year’s spring revolutionary
events, demonstrated the high value of timely and objective
news reporting. Under these circumstances, the prestige of
the electronic media grew substantially since they were able
to provide fresh news several times a day, in contrast with
the weekly newspapers. During the period of the autumn
demonstrations, various radio and television channels,
depending on their type of ownership and their editors’
political bias, covered events in various ways; nonetheless,
there was no information vacuum such as the one that
existed in the spring of 2005. Furthermore, in striving to
inform citizens in real time about the demonstrations that

The panelists also discussed ways in which
jJournalists abuse their professional status.
Virtually all panelists cited examples in
support of the widespread assertion

that television reporters with the State
Television and Radio Company extort
bribes for showing a subject and blackmail
and for not shooting critical materials.

were taking place on the capital city’s square, without time
limitations, some electronic media outlets encountered the
problem of maintaining their broadcast network. The NTS
television channel made a decision to broadcast live only one
event—the opposition protest demonstration and everything
related to it.

In today’s media, investigative journalism remains rare.
Usually journalists attribute the lack of investigative
reporting to the lack of resources to support it and the
equally high risks. Anarkulov shared his experience: “I
wanted to conduct a journalistic investigation concerning
Kyrgyz Temir Zholdoru, but | received a warning from the
deputy executive that | would be killed if | did. | had to back
off.” Sivasheva sees another reason for the “disappearing
genre”—professionalism. She recounted a program for
training journalists under a Soros Foundation-Kyrgyzstan
project whereby 44 participants in a seminar on investigative
journalism were chosen on the basis of a competition, and
after the training only 11 of them were able to present their
investigative work.

Ismanoy, regional coordinator of the Osh Media Center, sees
a significant difference in the content of media depending
on the language of a publication. In his opinion, the
Uzbek-language media are not always relevant to events
taking place in the republic. Differences in the content and
quality of articles also occurs between national and regional
media. The regional media outlets, in the panelists’ opinion,
are substantially inferior in terms of professionalism, and the
regional media outlets themselves are significantly inferior
to capital-city publications in terms of production values.
There are several reasons for such differences. First of all, the
physical facilities and equipment of regional media outlets
(both governmental and private) are very poor. The sole
media outlets in remote regions may have a single voice
recorder, computer, and mobile phone, and the earnings of
regional journalists are barely over one-tenth those of their
capital-city counterparts. Printing facilities in the regions have
not been replaced in decades. Editors who make the decision

KYRGYZSTAN

209



to be printed at more technologically “advanced” print shops
face problems with delivery and increased production costs.

OBJECTIVE 3: PLURALITY OF NEWS SOURCES

Kyrgyzstan Objective Score: 2.23/4.00

A single information space has not yet been created in
Kyrgyzstan, and each region has its own array of information
sources. On the level of province or district centers, this
includes the local press and electronic media (radio,
television); in most regions, the State Television and Radio
Company; and in the northern regions, Russian television
channels and Russian and Kazakh print media. In the south,
the information package includes the Uzbek media (mainly
television and radio, although there is also Uzbekistan's
regional press). Radio is available throughout nearly all of
Kyrgyzstan’s territory, but in some cases it can be received
only over transistor radios, rather than over hard-wired
receivers. The most popular radio throughout the country

is Azattyk. Remote areas in the southern provinces have
some zones that cannot be reached by national television
broadcasts. At present, steps are being taken to bring

the coverage of regional television company EITR up to
nationwide standards. EITR, based in Osh, was named a public
television company by the authorities after the events of
March 2005. In terms of both its technical parameters and its
professionalism, it remains a regional media outlet. It remains
politically and economically dependent, and its content
reflects that dependence.

MULTIPLE NEWS SOURCES PROVIDE CITIZENS

WITH RELIABLE AND OBJECTIVE NEWS.

PLURALITY OF NEWS SOURCES INDICATORS:

> A plurality of affordable public and private news sources (e.g.,
print, broadcast, Internet) exists.

> Citizens' access to domestic or international media is not
restricted.

> State or public media reflect the views of the entire political
spectrum, are nonpartisan, and serve the public interest.

> Independent news agencies gather and distribute news for print
and broadcast media.

> Independent broadcast media produce their own news programs.

> Transparency of media ownership allows consumers to judge
objectivity of news; media ownership is not concentrated in a
few conglomerates.

> A broad spectrum of social interests are reflected and
represented in the media, including minority-language
information sources.

In the provincial centers, citizens have the possibility of
connecting to the Internet, and in those centers there is

also access to the library resources of nongovernmental and
international organizations. In the districts and villages,

the possibilities of reading the periodical press in libraries
and of using the Internet are limited. Blindina believes that
"only 30 percent of the population has access to print media
outlets. And for rural residents, local media outlets are more
acceptable in terms of both price and delivery time.”

Substantial information resources are available to city
dwellers, especially in the capital and in Osh. Several
television channels from Kyrgyzstan, cable television,

satellite television, the Internet and the press of Kyrgyzstan,
Kazakhstan, and Russia are available. It is also possible to
obtain periodicals in foreign languages, but the Western press
has extremely limited readership.

Panelists noted the rapid growth of local programming

on all television channels since late 2005 and early 2006.

News segments are the most complicated element for every
television and radio company. Radio stations usually use the
news agencies’ news wires and materials from the Internet,
and they broadcast short, five-to-seven-minute news reports
quite frequently. The situation is more complicated when it
comes to television news programs, which are essentially done
once a day and then repeated in several broadcasts. Sometimes
one and the same news item may be broadcast on State Radio
and Television for two or even three days, which in principle
casts doubt on whether news programs are “news."”

A new trend has emerged with respect to the content of
materials on State Radio and Television. More attention is
given to information from the regions, and a significant
bias toward news of the southern provinces is noticeable.
The quality and style of news from the regions reproduce
the reality of the 1980s, when news consisted of reports on
agricultural accomplishments.

The cooperation among private television and radio studios
established in the context of the Internews-Kyrgyzstan
project does not yet have a stable venue for the exchange of
regional news. At the State Television and Radio Company,
regional television and radio studios have been activated and
broadcast their own one-hour news programs weekly.

Large-circulation print media published in the capital

focus for the most part on political events and news of the
capital. The weekly nature of most publications makes the
preparation of timely and significant information difficult.
In the only daily (five days a week) newspaper, Vecherniy
Bishkek, crime reports are of huge importance in the current
news section, mostly because this is the information that

is widely accessible to journalists; it need not be carefully

MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2006-2007



checked, and the risks of being taken to court for such articles
is virtually nonexistent.

On the whole, every publication has problems with
“distortions” in news content, a fact that is related to the
difficulties journalists have in obtaining information from
diverse sources. Despite the legally guaranteed access to
publicly significant information, a number of government
institutions resist the exercise of this right. For example, the
Kyrgyz Republic National Security Council has no press service,
and the press services of the law-enforcement agencies
inform journalists on a selective basis. In Kulinskiy’s opinion,
"every agency should have regulations on the activities of
the press service that define its powers and duties. However,
not a single body, except the parliament, has such regulations
that are accessible, and usually agency employees have not
even heard of such a document.” It was generally agreed
that the most transparent body in the country at this time is
the parliament. However, Toktogulova voiced a somewhat
different opinion: “When such an important and vital issue
as the parliament’s budget was being discussed, this was
done behind closed doors, and journalists and the public had
no access. That is, it seems to me that for the parliament,
their standard openness is nothing more than a means of
self-promotion.”

Whether a journalist is one of “us” or one of “them”

has huge significance in the question of access to official
government information. The former receive priority

access. They are invited to significant government activities
sufficiently in advance, and they are taken along on trips
within the country and abroad. Journalists who belong

to “them” must know how to cultivate ties and contacts

for obtaining access to official information. Independent
journalists have particular problems. This is related to the fact
that the law does not define such a category of journalist,
and in official places a journalist is automatically expected to
produce an official document from his or her editorial office.
Without such a document, access to information is shut off.

In general, Kulinskiy noted, “citizens in Kyrgyzstan have
access to all forms of media. It is limited only by each specific
user’s financial ability.” As for media access to publicly
important information, panelists said, it continues to be
made difficult and requires a unified struggle on the part of
journalists and requires precedents of success.

The news agencies are of key importance in the production
of real-time news with a broad thematic sweep. There has
been obvious progress here. Whereas there were two news
agencies operating in the country before the 2005 revolution,

In the districts and villages, the possibilities
of reading the periodical press in libraries
and of using the Internet are limited.
Blindina believes that “only 30 percent of
the population has access to print media
outlets. And for rural residents, local
media outlets are more acceptable in
terms of both price and delivery time.”

today one can speak of a competitive environment: the
Kabar, Aki Press, 24 kg, Bishkek Info, and Belyy Parokhod
news agencies. Every key agency has its own advantages and
shortcomings, but the existence of competitors gives them
incentives to develop on an accelerated basis.

The public-television project has not yet been drawn up,
although public discussions have been extremely vigorous.
Ismanov said, “The discussions of public television are the
result of political bargaining between the authorities and the
opposition. The authorities have been attempting to show
strength in resolving the matter, calling EITR public, while the
climate at this time of the year has prevented the opposition
from ‘flexing their muscles.” There is a great danger today, on
the wave of political struggles, of creating a mere imitation
of public television, although in my view, the establishment
of public television merits even greater priority than
constitutional reform.”

Information on the owners and incorporators of newspapers
is generally not provided, or the obscure designations of

LLC or JSC (joint-stock company) are given. This sort of
information is considered a commercial secret. The panel
discussion accented the problems of the lack of transparency
of ownership and of the processes by which media outlets
are changed from one form of ownership to another. For
example, after it was announced that Kyrgyz Public Radio
and Television was to become Channel Five and to be under
private ownership, many questions arose in journalistic
circles. In particular: How could a media outlet with a high
percentage of government ownership (a substantial bloc of
shares were held by a number of governmental entities—the
National University, the Kabar News Agency, etc.) become a
private outlet? The concealment of information about owners
among nongovernmental media outlets, which tout their lack
of bias and their independence, has a damaging effect on the
level of trust in such media outlets, according to the panelists.

KYRGYZSTAN

211



OBJECTIVE 4: BUSINESS MANAGEMENT

Kyrgyzstan Objective Score: 1.55/4.00

The tempestuous political events of 2005 and 2006 exposed
the weakness of media management, according to panelists.
Media outlets in the country continue to be political and
ideological instruments, but not business enterprises.
Toktogulova notes, “The main purpose of their operation is
to support various financial and political groups, and the way
in which the public is informed about events in the country
depends on the owners’ position.”

Television channels’ production of their own programming,
which had experienced an upswing, declined again in the
second half of the year. Today, the “Nashe vremya” programs
on Piramida do not conclude with analytical wrap-ups; Apta
is no longer carried by Kyrgyz Public Educational Radio and
Television; and there is no analysis on Independent Bishkek
Television. The reason lies in financial problems. Grants for
television channels have dried up, and although sponsors still
provide some money, it is not sufficient. Only a few media
outlets succeed in being profitable enterprises.

Panelists discussed cases of economically successful media
businesses. As in the past, Vecherniy Bishkek, Agym, and Delo
No. continue to be examples of successful business enterprises.
The example of Vecherniy Bishkek is interesting. As Sivasheva
noted, “They have their tradition, and the city’s residents
have been reading it for several generations now. It has

been in the market for 30 years. Vecherniy Bishkek's ads—all
linear ads—have found their niche.” Another publication,
Agym, which celebrated its 80th year in November, also has
established its traditions and found its niche.

INDEPENDENT MEDIA ARE WELL-MANAGED
BUSINESSES, ALLOWING EDITORIAL INDEPENDENCE.

BUSINESS MANAGEMENT INDICATORS:

> Media outlets and supporting firms operate as efficient,
professional, and profit-generating businesses.

> Media receive revenue from a multitude of sources.

> Advertising agencies and related industries support an
advertising market.

> Advertising revenue as a percentage of total revenue is in line
with accepted standards at commercial outlets.

> Independent media do not receive government subsidies.

> Market research is used to formulate strategic plans, enhance
advertising revenue, and tailor products to the needs and
interests of audiences.

> Broadcast ratings and circulation figures are reliably and
independently produced.

“The survival of nongovernmental print publications is largely
a matter of management,” believes Mamyrkanov. “As a
newspaper owner, | form a management concept and an
economic strategy. A publication’s editor, on the other hand,
is responsible specifically for a newspaper’s policy with respect
to content. It is important to separate management and
professional journalism.”

Another successful business example is the new publication,
Super info, the circulation of which, according to panelists,
is reaching 60,000. Panelists assessed that publication not

as an information newspaper as such but as a “clipping
service” newspaper. Blindina commented on the publication’s
business success in this way: “In this type of media outlet,
90 percent of which consists of materials provided by the
Internet and 10 percent of rumor and gossip, there is

no need to worry about journalistic personnel or about
copyrights or ethical problems.” Anarkulov believes that
“the Super info phenomenon cannot only be viewed as an
example for condemnation. There are many things that the
newspaper'’s editor and owner have managed to achieve as
good businessmen and managers. For example, Super info is
delivered even to remote regions. And whereas the leader
of the Kyrgyz-language print media, Agym, is sold at retail
for 12-13 soms, Super info goes for 7-8 soms. The point is
that the owners of this newspaper have established a more
efficient distribution system. They have established direct
contracts with specific postal departments for distribution of
the paper and ‘bypassed’ the costs of the monopoly of both
state-controlled Kyrgyzbasmasoz and Kyrgyzpochtasy.”

Extremely important factors in the success of a print media
outlet as an economic enterprise are high-quality and
affordable printing services. The state of printing facilities
varies from region to region. Thus, in Bishkek there is a
choice of print shops. But even here, all is not well. Whereas
nongovernmental media outlets have received preferences
at the print shop of the Center for Support of the Media, for
government publications the services of that print shop have
either been off limits or cost much more than for private
publications. It is a noteworthy fact that the print shop of
the Center for Support of the Media follows a policy of
transparency and truthfulness with respect to newspapers’
circulation numbers. All publications printed at that print
shop are now forced to indicate their actual circulation.

Blindina shared her experience of the drawbacks of working
with government print shops. “If we are printed at the

Uchkun State Company, it is important to keep watch over our
pressrun. That means that we need to station people on all five
floors. Our papers get shamelessly stolen. And then they’re sold
cheaply and undercut our regular prices.” Regional print shops,
as a rule, do not own technologically modern equipment, and

MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2006-2007



therefore regional media outlets incur high production costs.
The situation in each region has its own distinctive features. In
Osh, there are two private print shops, but both of them are
headed by government officials whose jobs are to work with
the media. Thus, one print shop is operated by the director

of a government print shop, and the other is managed by

the director of Kyrgyzpochtasy. Both successfully combine
their government service and private business with maximum
benefit for the latter.

In Batken, print media outlets prefer to be printed outside
the province—in neighboring Tajikistan—or to take their
work to Bishkek print shops. The prospects for increasing the
revenues of regional print shops are caught in a vicious cycle
of problems. Because of weak management, it is difficult to
earn profits and to update their equipment. Without new
technologies, it is difficult to count on earning profits by
bringing in new clients.

Capital-city publications especially suffer from delivery to
the regions. Kulinskiy says that Komsomolskaya Pravda in
Kyrgyzstan (KPK) even had a plan: print part of its circulation
in the south, which would have been advantageous to both
the newspaper (saving both transportation and time) and its
readers (the newspaper would be cheaper and more timely).
But the print shop’s technical parameters did not make it
possible to implement that plan.

A painful issue for the newspaper business is obtaining
loans. Blindina tried unsuccessfully to get a loan at the bank
and was surprised. “The banking system does not grant
loans for the newspaper business. | was lucky—I received an
interest-free loan from the state budget, but most media
editors are greatly in need of loans. If there were a line of
preferential credit for media outlets and print shops, the
media market would develop further.”

For most print publications, the main source of revenue

is earnings from the sale of their publications (up to 80
percent, according to panelists’ figures). The advertising
market is very limited, represented mainly by mobile cellular
phone operators, and does not exceed 15-20 percent.
Nongovernmental media outlets rely mainly on commissioned
articles and sponsorship, and on grants from international
organizations. At government media outlets, relatively

small subsidies and other government subsidies support

the enterprise’s budget. However, as time passes, the state
has been funding government media less and less: There

is symbolic support for Slovo Kyrgyzstana (SK), and State
Television and Radio Company receives subsidies covering
only five hours of broadcasting. The government press in
the regions lives on “starvation rations,” and even a small
staff's meager wages are more than can be afforded in the
regions. Editors and journalists use every available means;

“The survival of nongovernmental

print publications is largely a matter of
management,” believes Mamyrkanov. “As
a newspaper owner, | form a management
concept and an economic strategy. A
publication’s editor, on the other hand, is
responsible specifically for a newspaper’s
policy with respect to content. It is
important to separate management and
professional journalism.”

they sell newspaper space, publish paid announcements, and
accept money for covering or not covering certain topics
and individuals.

Diversification of revenue sources and reduction of the
percentage of government subsidies are an important stage
in the transition of government media outlets to political
independence. As panelists noted, the autumn’s political
disturbances demonstrated a more restrained policy and more
balanced approach to the provision of information on the
central government media outlets—the State Television and
Radio Company, Slovo Kyrgyzstana, and Kyrgyz Tuusu (KT).

The ad agencies no longer hold monopolies, although major
advertisers do work only with certain agencies, concluding
contracts with them for an entire package of services. Not
everyone is a winner in the distribution of advertising
streams. For small print publications, there is no prospect of
moving up from the position of also-rans in the ad market.
All the most profitable advertising orders are filled by
television. Bektash Shamshiyev, a journalist for Azattyk radio
station, is not very optimistic in forecasting the development
of the advertising market, even for television: “Major
investors usually do not bother to advertise their products in
the Kyrgyz media. For Kyrgyzstan’s channels, advertisements
for Turkish, Iranian, and local business products remain. It will
still be a long time before advertising becomes a powerful
financial structure for the media in Kyrgyzstan.”

Nonetheless, in television a struggle is under way for
distribution of the main advertising streams. But here a real
problem arises with respect to measuring the advertising
market. As Kulinskiy noted, “There has been a growth in the
advertising market, but neither the ad agencies nor the media
have any idea of the size of that market and its sectors.” An
acute shortage of various types of media measurements is the
problem of the day. There are no reliable marketing or rating
measurements. Advertising rates continue to be set arbitrarily,

KYRGYZSTAN

213



Bektash Shamshiyev said: “Major
investors usually do not bother to
advertise their products in the Kyrgyz
media. For Kyrgyzstan’s channels,
advertisements for Turkish, Iranian, and
local business products remain. It will
still be a long time before advertising
becomes a powerful financial structure
for the media in Kyrgyzstan.”

and there are no reliable figures on newspaper circulation.
The very few studies of the media market that are conducted
are usually commissioned by international organizations,

and the study results are not brought to the attention of the
media outlets themselves.

Lacking regular access to audience and market research,
media managers do not understand the importance of such
data. Toktogulova remarked, “Many editors of leading
publications publicly oppose ratings and other media
measurements. Putting forth one’s own unsubstantiated ideas
about market supply and demand is, at the very least, risky

in an economic sense. It is incompatible with the commercial
side of journalism.”

Meanwhile, the incident with the record 200,000 pressrun
of Moya Stolitsa-Novosti in spring 2005 reflects the costs of
not knowing demand. At that time, a special edition of the
newspaper with a pressrun unprecedented for the country
sold out instantaneously in a single southern province alone.
This case compels media managers to think about the real
potential of consumers and their needs and interests.

Kyrgyzstan Objective Score: 2.09/4.00

In Kyrgyzstan, there are a number of professional and
nongovernmental organizations (NGOs) that work to promote
the interests of various groups in the media sector—editors,
managers, journalists, and media organizations and
associations. There are also NGOs with a broader and less
specific mandate that work on monitoring the observance of
the rights of journalists or media outlets, and on protecting
freedom of speech. Those organizations include the Union
of Journalists, the Association of Electronic Media, the Media
Workers Trade Union, the Media Resource Centers NGO,

the Federation of Sports Journalists, the Voice of Liberty

Nongovernmental Foundation, the Journalists NGO, the
Institute of the Media Representative, the Media Consulting
NGO, the Nongovernmental Foundation for the Protection of
the Rights of Journalists and the Media, etc.

In classifying the spectrum of existing organizations, Ismanov
said, “Professional groups and associations represent the
interests of media owners, not creative personnel. As of this
time, in the outlying regions there is not a single lawyer
who specializes in the media, or an attorney or even an NGO
that concerns itself with these issues. Several of them halted
their activity 18 months ago.” Shamshiyev categorically
asserted, “Until there is professional solidarity, not a single
organization will operate effectively!”

The question of the effectiveness of the activities of
supporting institutions evoked disputes in panel discussion.
Most of the participants saw in NGOs not the intention

to support the media and free speech, but unprincipled
devourers of grant money. The whole essence of the work
of NGOs and other organizations that support the media
was expressed in the concept “the profanation of activity,”
and the approach to the defense of freedom of speech was
defined as “double standards.” Kulinskiy, an advocate of that
viewpoint, said heatedly: “There was a strike of cameramen
at the Kyrgyz Television and Radio Company. Where were
the trade unions? People themselves did not even know that
without trade unions they could not protest in an organized
fashion. In labor disputes, there is no help from anyone.

At Piramida, there was an incident with a well-known
anchorwoman in which management infringed her rights. So
that anchorwoman received no help from either the trade
union or the ombudsman, but, it's ridiculous to say, Comrade
Tursunbek Akun (chairman of the Presidents Committee on
Human Rights) personally helped her!”

SUPPORTING INSTITUTIONS FUNCTION IN THE
PROFESSIONAL INTERESTS OF INDEPENDENT MEDIA.

SUPPORTING INSTITUTIONS INDICATORS:

> Trade associations represent the interests of private media owners
and provide member services.

> Professional associations work to protect journalists’ rights.
> NGOs support free speech and independent media.

> Quality journalism degree programs that provide substantial
practical experience exist.

> Short-term training and in-service training programs allow
journalists to upgrade skills or acquire new skills.

> Sources of newsprint and printing facilities are in private hands,
apolitical, and unrestricted.

> Channels of media distribution (kiosks, transmitters, Internet) are
private, apolitical, and unrestricted.

MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2006-2007



Other panelists did not agree with such a radical assessment.
They gave rather high marks to the activities of NGOs,
emphasizing the importance of both monitoring of the
observance of the rights of journalists and the media, and
actions in support of free speech. Examples were cited of
NGOs’ repeated and active involvement in organizing actions
in support of the Piramida television channel this year.

The activities of the Institute of the Media Representative
received high marks, as did all of those organizations that
offer short-term professional training. In the panelists’
opinion, the main problem is that there are not all that many
organizations, and they are mainly concentrated in the two
big cities—Bishkek and Osh.

Marat Tokoyey, of the Nongovernmental Association of
Journalists, believes that not every media representative
knows his mission and the work that can be done in specific
organizations. “Take even organizations that are not very
active, such as the Association of Radio and Television
Broadcasters. This is a membership organization consisting

of seven radio stations and one newspaper. They pool their
efforts in working with advertising markets, and they help fill
the airwaves with quality products, etc. As for violations of
journalists’ rights, as the experience of our Journalists NGO
shows, the reason for the violation of journalists’ rights often
lies in their legal ignorance.”

Legal knowledge is not the only thing journalists experience
a shortage of. In the panelists’ opinion, the system of
professional education is obsolete and does not take the
realities of journalists’ work today into account. After
graduating from journalism departments and divisions, poorly
trained journalists come to work in media outlets. Most of
them do not know how to write the most basic notes and do
not know how to gather information correctly. But an even
greater percentage of journalist graduates never make it to
media outlets at all. Usually it is considered more prestigious
and profitable to work for PR agencies, and that is where
graduates try to go.

The main weakness of professional training of journalists in
higher schools lies in the incorrect concept of practical studies
in journalism. The standardized emphasis on history and
literature seems inappropriate to the requirements of the
market. It is much more important, in the panelists’ opinion,
to include in the curriculum courses on professional ethics
and the legal foundations of journalism, as well as specialized
courses for further topical specialization in journalism.

“The personnel problems at media outlets are solvable,”
Blindina believes. “It is important to participate in free short
trainings and seminars, and we need to revive the system
of mentoring at media outlets themselves. It is good that

In the panelists’ opinion, the system of
professional education is obsolete and
does not take the realities of journalists’
work today into account. After graduating
from journalism departments and divisions,
poorly trained journalists come to work in
media outlets. Most of them do not know
how to write the most basic notes and

do not know how to gather information
correctly. But an even greater percentage
of journalist graduates never make it to
media outlets at all.

there are numerous specialized training courses. Internews-
Kyrgyzstan plays the leading role here.”

In improving the professionalism of journalists, a great deal
depends on the position of management. On the one hand,
editors have a stake in professional personnel. On the other,
the production process brooks no delay, and time is not given
to mentoring. And the staff member himself fears that he
will lose wages during the time that is taken for training.
Many editors see the solution in a strategy of luring away
journalists who are already trained. Blindina shared her own
experience as an editor in training personnel: “l took on two
female employees as advertising agents. They came to the
job without any knowledge or experience. | sent them to do
internships and undergo training while keeping their pay.
After gaining knowledge and trying their hand, the girls left
and went where the pay was better. So the next time you'll
think twice about whether you should develop personnel?”

Toktogulova believes that “in training employees one
needs to take the comprehensive approach. There need

to be training courses on the job, with a use of clear-cut
indicators of the effectiveness of training and progress
reports.” Positive experience with comprehensive training in
the residency format already exists in the republic—training
in management at Kyrgyz Public Educational Radio and
Television and on the newspaper Dlya vas, which made it
possible to change the “face” of media outlets.

In residencies and the comprehensive on-the-job training

of personnel, additional positive aspects are noted: The
simultaneity of innovation and intervention at all levels of
media outlets contributes to the implementation of reforms
in work; not just those who usually participate in training

KYRGYZSTAN 215



Toktogulova believes that “in training
employees one needs to take the
comprehensive approach. There need to
be training courses on the job, with a use
of clear-cut indicators of the effectiveness
of training and progress reports.”

programs, but other employees of media outlets, get involved
in the training.

The need for structural, systemic changes is important in more
than professional training alone. It is especially important

in the demonopolization of sources of the printing and
distribution of media products. In virtually every sphere of
media production and distribution, the problems remain

of the diversity and variety of channels, their impartiality,

and their successfulness as business enterprises. As of this
time, the panelists cited a number of monopolies or near
monopolies that it is important to rapidly and effectively
reform: The Kyrgyztelekom State Enterprise holds a monopoly
on telecommunications networks, which theoretically could
allow it to close off access to the Internet. The only entity
that can transmit television and radio signals from Bishkek

to the regions is RPO RMTR. Until there is pluralism in all of
these services and channels, the authorities will have levers
for pressuring the media and holding onto the media as an
ideological tool.

In the system of the distribution of print products,
Kyrgyzbasmasoz holds a monopoly, as does Kyrgyzpochtasy,
in the system of delivery of those products to the regions.
This allows them to treat various media outlets selectively
and set the rates they want for services. In the capital, there
are alternative entities for distribution, such as the Periodika
private network, or groups of individual distributors. But on
the whole, monopoly persists in the country. “Networks for
the distribution of print products are under the control of
the government or paragovernmental agencies. And they
quite often follow a selective policy with respect to individual
media outlets,” according to Ismanov.

Panel Participants
Nurgazy Anarkulov, Zhany Ordo newspaper

Antonina Blindina, Editor-in-Chief, Chuyskiye izvestiya
newspaper, Chuy Province

Almaz Ismanov, Osh Media Center
Aleksandr Kulinskiy, Independent Journalist

Ernis Mamyrkanov, Association of Regional Television
Broadcasters

Zholdoshbay Osmonov, Zhalalabat Television and Radio
Company

Marina Sivasheva, Website www.media.in.kg, Journalism
Program, American University of Central Asia

Marat Tokoyev, Nongovernmental Association of Journalists

Elmira Toktogulova, Nongovernmental Foundation for the
Development of Media Consulting

Bektash Shamshiyev, Journalist, Azattyk radio station

Observers
Chinara Omurkulova, IREX, Kyrgyzstan
Saule Kusayeva, IREX, Kazakhstan

Maria Stefaruk, USAID

Moderator

Gulnara Ibrayeva, Kyrgyzstan

216

MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2006-2007





