
MEDIA 
SUSTAINABILITY 

INDEX
2006/2007

The Development 
of Sustainable 
Independent Media 
in Europe and Eurasia



ii

MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2006/2007

The Development of Sustainable Independent Media in Europe and Eurasia
www.irex.org/msi

Copyright © 2007 by IREX

IREX
2121 K Street, NW, Suite 700
Washington, DC 20037
E-mail: msi@irex.org
Phone: (202) 628-8188
Fax: (202) 628-8189
www.irex.org

Project managers: Mark Whitehouse and Drusilla Menaker

IREX Project and Editorial Support: Blake Saville, Drusilla Menaker, Mark 
Whitehouse, Michael Clarke, Leon Morse

Copyeditor: Kelly Kramer, WORDtoWORD Editorial Services

Design and layout: OmniStudio

Printer: Kirby Lithographic Company, Inc.

Notice of Rights: Permission is granted to display, copy, and distribute the MSI in 
whole or in part, provided that: (a) the materials are used with the acknowledgement 
“The Media Sustainability Index (MSI) is a product of IREX with funding from USAID.”; 
(b) the MSI is used solely for personal, noncommercial, or informational use; and (c) 
no modifications of the MSI are made.

Acknowledgment: This publication was made possible through support provided by 
the United States Agency for International Development (USAID) under Cooperative 
Agreement No. DGS-A-00-99-00015-00. 

Disclaimer: The opinions expressed herein are those of the panelists and other 
project researchers and do not necessarily reflect the views of USAID or IREX.

ISSN 1546-0878



iii

USAID

The United States Agency for International Development (USAID) is an independent 
agency that provides economic, development, and humanitarian assistance around 
the world in support of the foreign policy goals of the United States. The agency 
works to support long-term and sustainable economic growth and advances US 
foreign policy objectives by supporting:

• Economic growth, agriculture, and trade
• Global health
• Democracy, conflict prevention, and humanitarian assistance

USAID provides assistance in four regions of the world:

• Sub-Saharan Africa
• Asia and the Near East
• Latin America and the Caribbean
• Europe and Eurasia

With headquarters in Washington, DC, USAID’s strength is its field offices around 
the world. They work in close partnership with private voluntary organizations, 
indigenous organizations, universities, American businesses, international agencies, 
other governments, and other US government agencies. USAID has working 
relationships with more than 3,500 American companies and over 300 US-based 
private voluntary organizations.

IREX

IREX is an international nonprofit organization specializing in education, 
independent media, Internet development, and civil society programs. Through 
training, partnerships, education, research, and grant programs, IREX develops the 
capacity of individuals and institutions to contribute to their societies. 

Since its founding in 1968, IREX has supported over 20,000 students, scholars, 
policymakers, business leaders, journalists, and other professionals. Currently, IREX 
is implementing 40 programs in more than 50 countries with offices in 17 countries 
across Europe, Eurasia, the Middle East and North Africa, and the United States. IREX 
serves as a major resource for universities, governments, and the corporate sector in 
understanding international political, social, economic, and business developments.



MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2006–2007120

The print media, which have remained more critical, are largely disliked by 

the authorities. High-ranking officials have made many public remarks on the 

mediocrity of the print media in Georgia. It is expected that the government 

will further tighten its grasp on electronic media in preparation for 2008 

parliamentary and presidential elections.

GEORGIA



121

INTRODUCTION

IIn 2006, relations between Georgia and Russia deteriorated drastically, with Russia starting to object 

openly to Georgia’s aspirations to NATO membership. This had consequences for a wide range of sectors in 

Georgia. In the spring, imports of Georgian wine and mineral waters to Russia were banned on the grounds 

of their contended noncompliance with safety standards. Although evaluated as not dramatic for Georgia’s 

economy at the macro level, the ban did do damage at a local level. The Russian Federation responded 

to the arrest of four Russian military officers on espionage charges in September with the evacuation of 

its embassy staff from Tbilisi and suspension of air, railway, and land traffic with Georgia. Anti-Georgian 

xenophobia took off in Russia, with police harassment of ethnic Georgians and the Russian Federal 

Migration Service tracking down and deporting allegedly illegal immigrants with Georgian citizenship. 

Economic sanctions imposed by Russia affected the operations of Georgian media as well, which 

depended on the Russian market for newsprint and other printing materials. Prices have increased 

approximately one-third on these supplies.  

Despite growing tensions, Russia continued to transport weaponry from its Batumi and Akhalkalaki 

military bases. According to a March 31, 2006, Georgian-Russian agreement, all the weaponry should be 

removed from Georgia before December 31, 2007.  

Domestic politics in Georgia provided a number of puzzles for media to solve.

Businessman Kibar Khalvashi hastily sold his 78 percent of shares in Rustavi2 television station to the 

previously unknown company Geotrans. The transaction suspiciously coincided in time with the shift in 

the balance of power in Georgian politics. In mid-November, the president of Georgia reassigned the 

Minister of Defense, Irakli Okruashvili, to the Ministry of Economy, from which the latter soon quit. In 

2004, Khalvashi—who is thought to be a close friend of Okruashvili—purchased shares of Rustavi2, which 

had played an important role in ensuring the success of the 2003 Rose Revolution. 

In November, three Georgian television companies—Rustavi2, Mze, and Pirveli Stereo—decided to join 

into one holding company. Earlier, Rustavi2 bought 78 percent of the shares of Mze. Koba Davarashvili, 

director general of Rustavi2, does not exclude the possibility of Geotrans’s selling part of the shares to 

attract additional funding. Georgian Industrial Group (GIG), which owns 22 percent of shares of Rustavi2 

and Mze and 65 percent of shares of Pirveli Stereo, is thought to become the holding’s future major 

shareholder. GIG holding has business interests in cement production, coal mining, electricity export and 

import, and generation, aviation, import of medical agricultural equipment, and medical appliances. The 

companies aim to complete the merger by 2007.

OVERALL
SCORE:
2.40

GEORGIA

G
EO

RG
IA



MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2006–2007122

GENERAL
> Population: 4,661,473 (July 2006 est.)

> Capital city: Tbilisi

> Ethnic groups (% of population): Georgian 83.8%, Azeri 6.5%, Armenian 
5.7%, Russian 1.5%, other 2.5% (2002 census)

> Religions (% of population): Orthodox Christian 83.9%, 
Armenian-Gregorian 3.9%, Catholic 0.8%, Muslim 9.9%, other 0.8%, 
none 0.7% (2002 census)

> Languages (% of population): Georgian 71% (official), Russian 9%, 
Armenian 7%, Azeri 6%, other 7% 
(Note: Abkhaz is the official language in Abkhazia.)

> GNI (2006-Atlas): 6.938 billion (World Bank Development Indicators, 
2007)

> GNI per capita (2006-PPP): $3,690 (World Bank Development Indicators, 
2007)

> Literacy rate (% of population): 99%

> President or top authority: President Mikheil Saakashvili

MEDIA-SPECIFIC
> Number of active print outlets, radio stations, television stations: 

 82 licenses awarded (GNCC)
•  68 for general broadcasting (39 television, 25 radio, 

2 radio and television, 2 unidentified)
•  14 for specialized broadcasting (5 television, 8 radio, 

1 television and radio)

 According to the electronic portal, Media.ge, 120 newspapers are 
published in Georgia.  

> Newspaper circulation statistics (total circulation and circulation of 
largest paper):

 Kviris Palitra (weekly, Tbilsi): approximate weekly circulation: 
50,000–60,000 (Information provided by the newspaper.)

 Rezonansi (daily, Tbilisi): approximate daily circulation: 5,000–7,000; 
Tuesday insert Mteli Kvira (whole week): approximate circulation: 6,000; 
Sunday insert Basta (entertainment): approximate circulation: 4,000 
(Information provided by the newspaper.)

 24 Saati (daily, Tbilisi): approximate daily circulation: 4,700–4,800 on 
Mondays; 4,000–4,200 on Tuesdays, Wednesdays, and Thursdays; 5,500 on 
Saturday (Information provided by the newspaper.)

> Broadcast ratings (top three ranked stations):

 TV MR GE, Licensee of AGB Nielsen Media Research, December 2006 

 Tbilisi share of television audience:
 • Rustavi 2: 5.51%
 • Imedi: 4.12%
 • Public Broadcaster of Georgia: 1.06%

 Region’s share of television audience:
 • Imedi: 5.97%
 • Rustavi 2: 5.15%
 • Public Broadcaster of Georgia: 0.93%

 Tbilisi and Regions share of television audience:
 • Rustavi 2: 5.38%
 • Imedi: 4.77%
 • Public Broadcaster of Georgia: 1.02%

> News agencies  

 AP Bureau, Reuters Bureau, Black Sea Press, Novosti Gruzia, Sarke, 
Interpressnews, Infozavri, Iprinda, Kavkazpress, Media News, Prime News, 
Prime News Business (business news), GBC News (economy, business), 
GHN (Georgian Hot News), France Press (local representative) (www.
yellowpages.ge) 

> Annual advertising revenue in media sector:

 According to TV, television advertising market reached approximately $13 
million in 2006. Estimations for 2007 are $16–17 million. (MR GE, Licensee 
of AGB Nielsen Media Research)

> Number of Internet users: 175,600 
(2005) CIA World Factbook

1.
87

2.
36

2.
31

2.
73

1.
57

2.
00 2.

12

2.
09 2.
15 2.

25
2.

23

2.
62

1.
54

1.
85 1.

94 2.
14

1.
97

2.
26

2.
55

2.
42

20
01

20
04

20
05

20
06

-0
7

20
01

20
04

20
05

20
06

-0
7

20
01

20
04

20
05

20
06

-0
7

20
01

20
04

20
05

20
06

-0
7

20
01

20
04

20
05

20
06

-0
7

MEDIA SUSTAINABILITY INDEX: GEORGIA

SU
ST

A
IN

A
B

IL
IT

Y

OBJECTIVES

U
N

SU
ST

A
IN

A
BL

E
M

IX
ED

 S
YS

TE
M

N
EA

R
SU

ST
A

IN
A

BI
LI

TY
SU

ST
A

IN
A

BL
E

U
N

SU
ST

A
IN

A
BL

E
A

N
TI

-F
RE

E 
PR

ES
S

FREE
SPEECH

PROFESSIONAL
JOURNALISM

PLURALITY OF
NEWS SOURCES

BUSINESS
MANAGEMENT

SUPPORTING
INSTITUTIONS

Unsustainable, Anti-Free Press (0-1): 
Country does not meet or only minimally 
meets objectives. Government and laws 
actively hinder free media development, 
professionalism is low, and media-industry 
activity is minimal.

Unsustainable Mixed System (1-2): 
Country minimally meets objectives, with 
segments of the legal system and government 
opposed to a free media system. Evident 
progress in free-press advocacy, increased 
professionalism, and new media businesses 
may be too recent to judge sustainability.

Near Sustainability (2-3): Country has 
progressed in meeting multiple objectives, 
with legal norms, professionalism, and 
the business environment supportive of 
independent media. Advances have survived 
changes in government and have been 
codified in law and practice. However, more 
time may be needed to ensure that change is 
enduring and that increased professionalism 
and the media business environment are 
sustainable.

Sustainable (3-4): Country has media that 
are considered generally professional, free, 
and sustainable, or to be approaching these 
objectives. Systems supporting independent 
media have survived multiple governments, 
economic fluctuations, and changes in public 
opinion or social conventions.

GEORGIA AT A GLANCE



123GEORGIA

Rustavi2 lost most of its long-standing journalists. Popular 

anchor and producer Eka Khoperia resigned on air while 

moderating a talk show regarding a high-profile murder 

case, citing “unacceptable demands” put forth by “some 

governmental officials.” Some human-rights groups and 

opposition believe certain high-ranking government officials 

are implicated in this murder. Khoperia had worked at 

Rustavi2 for seven years. Soon after, the director general, Nick 

Tabatadze, was fired. The reason was provided neither to 

the general public, nor to the journalists of Rustavi2, some of 

whom first went on strike and then quit. Tabatadze had been 

with the company for 11 years. Davarashvili, who previously 

headed the advertising company Sarke and was thought to 

be a close friend of an influential member of the governing 

party, replaced Tabatadze. 

In the beginning of the year, Public Broadcaster of Georgia 

was similarly left without key staff. The director general of 

Channel II of the Public Broadcaster was sacked. The deputy 

director general, the general producer of the public radio, 

the head of the financial department, and the entire legal 

department quit. 

In 2006, the first Western investments were made in Georgian 

media, in both broadcast and print. Badri Patarkatsishvili 

sold a significant part of his shares in Imedi Media Holding 

to Rupert Murdoch’s News Corporation. Details of the 

deal remain confidential. The newspaper 24 Hours traded 

34 percent of its shares to a group of Slovak and German 

publishers in exchange for second-hand printing presses. 

The exemption from profit and property taxes that the print 

media enjoyed since 2005 expired at the end of 2006 and was 

not renewed. However, the exemption from the value-added 

tax (VAT) remains in place. 

The Georgian National Communications Commission started 

a public review of draft Broadcasters’ Code of Conduct. The 

Georgian Law on Broadcasting of 2004 calls for adoption of 

such a code. 

In October, municipal elections were held. Voter turnout was 

low. The ruling party—National Movement—won with almost 

78 percent of votes throughout Georgia.

The panel believes the government has gained full control 

over the major television stations, except one—TV Imedi. 

Unfortunately, Imedi cannot serve as an example of a 

nonpartisan media outlet. The print media, which have 

remained more critical, are largely disliked by the authorities. 

High-ranking officials have made many public remarks on the 

mediocrity of the print media in Georgia. It is expected that 

the government will further tighten its grasp on electronic 

media in preparation for 2008 parliamentary and presidential 

elections. Left without donor support, regional media are 

struggling. Some newspapers, which offered quality content, 

are no longer able to come out regularly. Talk-show studios 

at many regional television stations are empty. The overall 

Media Sustainability Index (MSI) improved marginally to 2.4 

in 2006, from 2.23 in 2005. The improving MSI objectives 

concerned free speech, plurality of news sources, and business 

management. As self-confidence in government grew, 

sensitivity toward media criticism decreased. More television 

channels started to offer discussion programs and debates in 

2006, and media managers gained more experience and skills 

throughout the year. 

OBJECTIVE 1: FREE SPEECH

Georgia Objective Score: 2.73/4.00

The legislative framework for the media did not change in 

2006, and panelists unanimously evaluated it as enabling and 

progressive in general. However, they still registered a few 

complaints. One of them is related to the coverage of elections. 

Regional broadcasters want the following provision, 

which they regard as unjustified interference in their 

entrepreneurial activity, removed from the Law on 

Broadcasting: “Holders of general broadcasting licenses, 

also holders of other types of licenses, which broadcast 

pre-election advertising, are obliged, during election 

campaign, taking place in their coverage area, to broadcast 

LEGAL AND SOCIAL NORMS PROTECT AND PROMOTE 
FREE SPEECH AND ACCESS TO PUBLIC INFORMATION.

FREE-SPEECH INDICATORS:

> Legal and social protections of free speech exist and are enforced.

> Licensing of broadcast media is fair, competitive, and apolitical.

> Market entry and tax structure for media are fair and 
comparable to other industries.

> Crimes against journalists or media outlets are prosecuted 
vigorously, but occurrences of such crimes are rare.

> State or public media do not receive preferential legal treatment, 
and law guarantees editorial independence.

> Libel is a civil law issue; public officials are held to higher 
standards, and offended parties must prove falsity and malice.

> Public information is easily accessible; right of access to 
information is equally enforced for all media and journalists.

> Media outlets have unrestricted access to information; this is 
equally enforced for all media and journalists.

> Entry into the journalism profession is free, and government 
imposes no licensing, restrictions, or special rights for journalists.



MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2006–2007124

pre-election advertisement, provided to them by all qualified 

election subjects, at no cost and non-discriminatorily, but not 

more than 90 seconds in 3 hours” (Chapter VIII, Article 66, 

Pre-election advertising). 

The draft Code of Conduct takes this provision even further. 

It not only obliges private broadcasters to allocate free 

airtime for pre-election advertising to all qualified candidates 

during an election campaign (Chapter 9, Advertising in 

Broadcast Media, Article 126, Pre-election advertising and 

political debates, Point 1), but it also requests that they cover 

the platforms of each qualified election subject in all news 

programs, broadcast in the hours following the presentation, 

in the major news program among others (Chapter 9, 

Advertising in Broadcast Media, Article 126, Coverage of 

Political Parties, Point 3). Regional broadcasters believe that 

these requirements should not be part of the Code. 

Both print and broadcast media find the below provisions of 

the Georgian Election Code as unduly burdening: 

Election Code of Georgia of 2003, Chapter VIII, on transparency 

of preparation and conduct of elections, Article 73, on 

election campaign, Point 14, states the following for both 

public and private television companies, beginning from 

the 50th day prior to election day and until the approval 

of the final election results by the Election Commission: “If 

allocating airtime for election campaigning and political 

advertising…must announce publicly and submit to the 

CEC the following information: the start and end date and 

frequency of the allocated airtime; duration and timetable of 

the allocated daily airtime; and the airtime tariff.”   

Similar requirement applies to print media, stipulated in Point 

15 (a) of the same provision. The day after the expiration 

of the term of election registration of parties and election 

blocks, newspapers, other than the newspapers of political 

parties, shall abide by the following terms: “If allocating 

newspaper space for election campaigning and political 

advertising, the newspaper must publish in its newspaper 

and also provide to the CEC the following information: the 

start and end date and frequency of allocated newspaper 

space; the size of space allocated in one newspaper issue; if 

providing newspaper space free of charge, how much of the 

total allocated space is being provided free of charge and the 

space tariff.” 

Point 15 (b) of the same provision restricts the newspaper in 

allocating newspaper space to one election subject in one 

newspaper issue or over a period of one week to one-third 

of the newspaper space. The Georgian Regional Media 

Association believes this requirement deprives the newspapers 

of legitimate income in case there are only a few election 

subjects willing to advertise in it. 

Another concern expressed by the media relates to changes in 

the Georgian Tax Code. The exemption on profit gained from 

advertising, and property possessed by publishers and used 

for publishing purposes, which the print media enjoyed since 

2005, expired and has not been renewed. However, the VAT 

exemption remained in place. Paata Veshapidze, managing 

editor of 24 Hours newspaper, believes that this decision will 

not have a significant economic impact on the majority of 

newspapers—only the largest publishing companies, which 

own printing presses and other significant assets, will feel 

the burden. However, panelists’ opinions were split on this 

subject. Veshapidze was not too worried; he represents one 

of the largest companies, which had half a million GEL in 

profit in 2006 and newly acquired printing presses. He sees 

this as a problem, which the press can turn into a promising 

opportunity. A new tax regime will force newspapers to 

finally move away from double accounting—make the 

remuneration system transparent, conclude contracts with 

their employees, and pay all due taxes. If more is expended 

in remuneration, there is less profit; hence, less payment is 

due on the profit tax. A media company has a choice: either 

hide the real amount of remuneration and related taxes and 

have no contracts with employers and pay more in profit tax, 

or pay decent salaries with all due taxes, have employment 

contracts in order, and pay less in profit tax. Veshapidze 

believes the new obligations will be even less burdensome 

if the government exempts businesses, including media 

businesses, from the profit tax on the profit reinvested in the 

company’s development, which the government intends to do 

in the near future. 

Ia Mamaladze, chairman of the Georgian Regional Media 

Association and publisher of the regional newspaper Guria 

News, argued that the abolishment of tax breaks resulted in 

printing and distribution services becoming more expensive 

and less affordable to smaller newspapers. Veshapidze 

disagreed, believing that printing services became more 

expensive as a result of increased prices on newsprint and 

printing supplies. 

“Eight million USD is not much money as 
some politicians like to present it, when 
you have to keep two TV and two radio 
channels operating, with equipment 
obsolete and money coming in quarterly 
installments,” Kveselava said, speaking of 
public broadcasting. 



125GEORGIA

Opinions of the panel were split when evaluating the activities 

of the Georgian National Communications Commission (GNCC). 

Ramaz Gamezardashvili, a member of the Georgian Association 

of Regional Television Broadcasters Steering Committee and 

owner of TV Imervizia broadcasting in Chiatura and Sachkhere, 

said that GNCC closely follows legislation, is consistent, does 

not cause problems to broadcasters, and is more or less 

independent. Veshapidze and Zviad Koridze, chief producer of 

Sunday evening program “P.S.” on Rustavi2, disagreed on the 

topic of independence, with Koridze pointing out that in the 

past three years, the GNCC has awarded only a few frequencies 

and only to those groups that have proved their political 

loyalty to the ruling party.

The media are not discriminated against in market entry and 

tax structure but are treated similarly to other industries. 

However, as discussed above, the print media still enjoy 

some privileges, such as VAT exemption. Until the end of 

2006, kiosks, which sell only press, were exempted from the 

obligation to have a cash register. 

Khatuna Kveselava, director of the news, social, and political 

programs department at the Public Broadcaster of Georgia, 

and Tinatin Izoria, producer general of Public Radio, said 

that politicians generally do not interfere in the Public 

Broadcaster’s work. In 2006, some MPs tried to influence 

staffing decisions, if unsuccessfully. 

The Public Broadcaster is funded at 0.15 percent of GDP 

from the state budget. Parliament, when planning the state 

budget, relies on the approved GDP from the past year, not 

on the projected GDP for the next year. For example, the 

state obligation to the Public Broadcaster in the 2007 budget 

was calculated according to the GDP of 2005. Because of this, 

the Public Broadcaster is not fully benefiting from the GDP 

growth, which initially was the main idea behind this scheme. 

The difference in this case amounts to GEL 1.5 million. The 

Public Broadcaster’s budget in 2006 was GEL 16.5 million, 

with income from economic activities nearly GEL 2 million. 

Economic activities include income from limited advertising, 

rent, and sale of property. 

“Eight million USD is not much money as some politicians like 

to present it, when you have to keep two TV and two radio 

channels operating, with equipment obsolete and money 

coming in quarterly installments,” Kveselava said, speaking of 

public broadcasting. 

The employment contracts state that the Public Broadcaster 

is obliged to ensure editorial independence for its journalists 

and that the journalists are obliged to adhere to professional 

standards established by the Public Broadcaster. In 2006, the 

Public Broadcaster adopted an internal Code of Conduct. An 

independent group does monitor its content, and the Public 

Broadcaster organizes trainings in ethics for its journalists and 

presents monitoring reports to them. 

Some media outlets still remain state-owned in Adjara 

Autonomous Republic. In October, the spokesperson of the 

head of the Adjara Autonomous Republic was appointed as 

a chief of the Adjaran State TV, the fate of which remains 

unclear. The Law on Broadcasting was amended to postpone 

a decision about its future status. The option of turning it 

into a regional branch of the Public Broadcaster is not under 

consideration at this stage. The newspaper Adjara is funded 

from the state budget as well. 

Access to public information remains a problem across 

the country for both public and private media entities. 

Panelists attributed this to different reasons. Press centers 

at public organizations block easy access to information 

instead of insuring it. Panelists evaluated those press 

centers as especially unfriendly; the centers are headed by 

their former colleagues—journalists. Even when there is no 

malice, uneducated state bureaucrats are not able to handle 

information requests, and there is no culture of public 

servants being forthcoming. After some were reprimanded 

for assisting reporters, they have sealed themselves out from 

media altogether, fearing that otherwise they may lose their 

jobs. Not all public organizations have websites; those that 

have them do not update them in a timely manner. Panelists 

agreed that it is not a priority of the government to make 

public information transparent. 

Journalists, for their part, do not know which procedures they 

should follow when requesting information. And sometimes 

they ask for commentary, naively believing that they are 

requesting information. 

Some thought that the number of crimes against journalists 

has decreased, but only in Tbilisi. The opposite is true for the 

regions. If in Tbilisi offenders fear publicity, what happens 

Accreditation is needed to have access 
to certain events and public institutions. 
Some panelists think that the government 
uses this opportunity to its advantage. 
Although entry into the profession is 
free and unhindered, some influential 
members of the government take the 
liberty of publicly labeling some journalists 
as “professionally incapable” and putting 
pressure on their employers to fire them. 



MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2006–2007126

in the regions does not always resonate. Gamezardashvili 

proposes another explanation: journalists in the regions now 

try to avoid confrontation with the authorities and are less 

willing to tackle controversial issues.

In 2006, local officials applied both direct and indirect 

pressure on journalists in the regions. The examples point to 

the nature of this pressure. Ilya Chachibaia, a reporter for Gia 

Boklomi newspaper, said he was locked in a room by the head 

of security of the president’s envoy to the Samegrelo-Zemo 

Svaneti region and was asked to name information sources. 

Roman Kevkhoishvili, a journalist for TV Tanamgzavri; Gela 

Mtivlishvili, editor of Imedi newspaper; and Zviad Ruadze, 

a reporter for 24 Hours newspaper, were physically abused 

by the head of Vakiri Municipality and his supporters. Later 

three offenders were detained. Nato Gogelia, a reporter for 

Guria News newspaper in Ozurgeti, was trying to find out 

why the roof of the newly renovated movie theater was 

leaking. She was cynically offered payment by the assistant 

of the president’s envoy to the Guria region for her silence. 

She also received several threats over the phone. The head 

of Georgia’s Patrol Police attacked Public Broadcaster 

cameraman Lasha Shengelia, who was filming the site of a 

crime. The offender resigned, and the Public Broadcaster did 

not file charges against him. Zviad Ruadze, who published an 

investigative piece about a local health clinic in the Spektri 

newspaper in Gurjaani, was verbally abused and threatened. 

Sometimes the offenders are prosecuted, but not always. 

In October, Ramaz Samkharadze, director of Radio Hereti in 

Lagodekhi, was verbally and physically abused by the former 

MP David Kapanadze, who did not like a piece the radio had 

broadcast on the eve of municipal elections. The investigation 

has restarted only after the Public Defender’s office addressed 

the head of the prosecutor general’s General Inspection. 

Accreditation is needed to have access to certain events and 

public institutions. Some panelists think that the government 

uses this opportunity to its advantage. Although entry into 

the profession is free and unhindered, some influential 

members of the government take the liberty of publicly 

labeling some journalists as “professionally incapable” and 

putting pressure on their employers to fire them. 

In December 2005, Akaki Bobokhidze, the president’s 

envoy to the Imereti region, had broken the nose of Irakli 

Imnaishvili, a former journalist for TV Mze, shortly after live 

debates between them broadcast by Kutaisi TV’s “Rioni.” 

Subsequently, Imnaishvili had to stay in bed with a brain 

concussion. Bobokhidze had resigned from his post but soon 

was appointed chairman of the National Guard. In October, 

the president reappointed Bobokhidze as his envoy to the 

Imereti region. In 2005, the prosecutor general’s office 

initiated criminal charges against Bobokhidze, which later 

were reduced to a misdemeanor assault.  

Although the legal provisions and mechanisms are in place, 

they are not being used effectively; the court system is not 

fully independent and is slow in processing cases. 

OBJECTIVE 2: PROFESSIONAL JOURNALISM

Georgia Objective Score: 2.09/4.00

When commenting on the level of professionalism in the 

media, panelists noted that journalists’ qualifications are 

generally very low in Georgia. According to Veshapidze, even 

top journalists would not score above average, if judged 

against Western standards. 

Media outlets have become actors in the political process. 

In the political standoff between the government and 

the opposition, TV Imedi is criticized for siding with the 

opposition, while Rustavi2 is denounced for pursuing the 

official line of the president’s administration. 

The divide has affected journalists’ daily work. It is difficult 

for journalists to provide balanced account of events when 

one or the other faction regularly refuses to comment or 

participate in the debates. For instance, some government 

representatives will not talk to TV Imedi, and some opposition 

parties have at times boycotted Rustavi2. 

Givi Ordenidze, of the Open Society Georgia Foundation 

(OSGF), thinks that the national television companies try 

JOURNALISM MEETS PROFESSIONAL 
STANDARDS OF QUALITY.

PROFESSIONAL JOURNALISM INDICATORS:

> Reporting is fair, objective, and well sourced.

> Journalists follow recognized and accepted ethical standards.

> Journalists and editors do not practice self-censorship.

> Journalists cover key events and issues.

> Pay levels for journalists and other media professionals are 
sufficiently high to discourage corruption.

> Entertainment programming does not eclipse news and 
information programming.

> Technical facilities and equipment for gathering, producing, 
and distributing news are modern and efficient.

> Media outlets have unrestricted access to information; this is 
equally enforced for all media and journalists.

> Quality niche reporting and programming exists (investigative, 
economics/business, local, political).



127GEORGIA

to follow professional standards, while the vast majority 

of newspapers do not attempt to follow such standards. 

Ordenidze said that the Public Broadcaster deserves praise 

for striving to be balanced and keep standards of quality 

high, even if it does not always manage to achieve this goal. 

Veshapidze thinks that the Public Broadcaster today provides 

the public with the most balanced information. However, the 

Public Broadcaster does not have modern equipment, and the 

visual side of its programs is lacking. Maia Mikashvidze, dean 

of the Caucasus School of Journalism and Media Management 

(CSJMM) at the Georgian Institute of Public Administration 

(GIPA) suggested distinguishing content from packaging 

when assessing the Public Broadcaster. 

Why is the quality of journalism so low? Among reasons that 

panelists mentioned are lack of education and a low level 

of civic culture. Newspapers cannot get qualified personnel 

for GEL 150–200. Quality is not something that managers 

expect or demand from these low-paid reporters. Reporters 

of regional television stations earn more—up to GEL 400. 

Reporters in some national newspapers can make as much 

as GEL 800. But even this is not enough of an attraction for 

the best professionals. In addition, in the majority of cases, 

journalists do not have contracts and have no benefits, such 

as vacation. 

Corruption is not as much of an issue as it was under 

Shevardnadze’s government. Journalists generally do not 

accept bribes and favors for writing or not writing articles. 

However, corruption, if taken in its broader sense, still 

plagues Georgian media. Media outlets are loyal to their 

major advertisers. Veshapidze suggested distinguishing 

regional media from Tbilisi media in this discussion. 

The debate around quality of journalism naturally overflowed 

into the debate on media-assistance programs. Veshapidze 

thinks that the quality of journalism in the regions has 

improved largely thanks to donor assistance rendered to local 

media outlets. Regional reporters received a good education 

through training. Now they double-check sources, and their 

articles are less opinionated. 

However, decreased donor assistance to regional media 

resulted in their lessening their watchdog functions and 

becoming more dependent on local authorities. When the 

central media are not able to penetrate regions, local media 

remain the only mechanism of control over local government, 

Izoria said. Gamzerdashvili noted that media professionalism 

grows only in regions that remain in the donors’ area of 

interest, such as Ninotsminda, Akhaltsikhe, and Marneuli, 

while in the rest of Georgia, regional television stations are 

struggling. Talk-show studios given to them by donors in 

previous years are idle. Two regional television companies, 

Trialeti TV in Gori and Channel 25 in Batumi, which were 

often used to exemplify the achievements of regional media, 

are facing serious financial, legal, and institutional problems. 

The answer to the question posed by Mikashavidze—whether 

it can be assumed that the growth in professionalism 

witnessed in the regions is sustainable and irreversible—is 

“no.” However, Koridze argued that those regional 

journalists, who now know what good journalism is about, 

will not retreat and abandon their professional stance.

But, some asked, is it not the time for them to become 

self-sustainable? Does donor assistance cause more harm 

than good by making them lazy and damaging the market 

and competition? Koridze argued that some media became 

accountable to donors and stopped being accountable 

to their audience; he favors loans over grants. Kveselava 

thinks donors should invest more in individual journalists 

than in media outlets. Ordenidze believes donors should 

focus efforts on helping media to improve management 

practices. Veshapidze believes donors should cooperate on 

investment-heavy projects, which can benefit many media 

outlets simultaneously. One such area could be creation of a 

nationwide newspaper distribution system. 

The panel finally agreed that the issue is difficult and that 

there are no clear answers. Donors are different, and so are 

the recipients. Some approaches were more efficient than 

others, and some media outlets made better use of resources 

available to them. 

In general, there is no demand in society for ethical and 

professional journalism. The media community itself has 

shown little interest in institutionalized self-regulation. Some 

newspapers even denounced self-regulation as an instrument 

of censorship. Very few media outlets have their own internal 

Codes of Practice. “Unfortunately, a professional standard in 

media is considered a limitation and not a necessary element 

of professionalism,” said Kveselava. 

Decreased donor assistance to regional 
media resulted in their lessening their 
watchdog functions and becoming 
more dependent on local authorities. 
When the central media are not able to 
penetrate regions, local media remain 
the only mechanism of control over local 
government, Izoria said. Gamzerdashvili 
noted that media professionalism grows 
only in regions that remain in the donors’ 
area of interest.



MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2006–2007128

The OSGF supported the Media Council in 2006. It 

developed institutionally and now has an office, a new 

chairman, and new board members. However, it needs 

further donor assistance to keep basic operations going 

because its founders are reluctant to pay a membership fee. 

Last year, six complaints were filed to the Media Council, 

five of which it considered (it rejected one complaint 

because it concerned a topic not covered by the Council’s 

mandate). None of the complaints were of groundbreaking 

significance. Nevertheless, the Council failed the first 

test in nonpartisanship and independence, according to 

many. Corporate and political interests mingled during the 

review process. The Council first found the review of the 

complaint by Tina Khidasheli, a member of an opposition 

party, inappropriate on the eve of local elections and then 

evaluated it as groundless. Khidasheli criticized coverage of 

a murder case by Rustavi2. She maintained that Rustvavi2’s 

report on the reason why the court hearing was postponed 

was not accurate. Later the Council decided that Rustavi2 

distributed incomplete information and that there was 

no defamation or purposefully falsified information. The 

journalists demonstrated low professionalism but not gross 

violation of standards, according to the Council. 

With support from the European Council, the NGO Liberty 

Institute prepared the first draft of the Broadcasters’ 

Code of Conduct. The Code defines working principles for 

the Public Broadcaster and private television and radio 

broadcasters, and sets standards for broadcast production 

and professional ethical norms for journalists. The draft was 

reviewed by the experts from the Council of Europe and 

by Article 19. The draft Code has received criticism from 

international and Georgian organizations as being too vague 

in areas and for mingling guiding principles with rules; the 

functions of the GNCC and Council of Broadcasters are not 

clearly distinguished and defined. The Code’s adoption was 

postponed twice—first to the end of December 2006 and 

then to the beginning of April 2007.

Are all important events covered in Georgian media? One of 

the panelists thinks that, in principle, they are: “We cannot 

say that there are important topics that are not covered at 

all. They are prioritized in a more subtle way—the topic can 

be covered on the 6 o’clock news and on the major evening 

news, in the beginning of a news program or in the end, 

in-depth or superficially, etc. I don’t know if journalists receive 

directions from authorities on what to cover—journalists are 

aware of the general line their company pursues and try to 

adjust to it.” 

Koridze and Bassa Janikashvili, chairman of Radio Utsnobi’s 

Steering Committee, disagreed, saying that there are indeed 

such directions. 

“Some journalists are so used to receiving directions from 

authorities that they start their morning with phone calls to 

them and are not able to make any decision independently,” 

Koridze said. 

Mamaladze also disagreed, noting that the regions do not 

receive adequate coverage in the central media. Journalists of 

national media do not keep in touch with colleagues in the 

regions and overlook many important developments, he said. 

“When journalists were diagnosed with self-censorship in 

2004, they believed in it and found in it a comfort from 

responsibility. When self-censorship is high, there is no 

responsibility at all, because everything can be blamed on 

self-censorship,” Koridze said. He attributed the recent 

increase in entertainment programs to the growing sense 

of self-censorship. “This is one of the ways self-censorship is 

demonstrated, and this is a way to avoid responsibility,” 

he concluded.  

The number of entertainment programs has grown in all 

television channels. Since April 2007, Rustavi2 has begun 

airing seven new programs, and all of them focus on 

entertainment. 

“Entertainment shows are produced where political 

programs are not nonpartisan and as such are losing in 

ratings. Some TV [stations] try to regain ratings and audience 

through entertainment. They think, why don’t we produce a 

program which will bring profit and not headache?” 

added Janikashvili. 

There are examples of niche reporting on Georgian television. 

Specialized business programs are broadcast on Rustavi2 and 

Mze; 24 Hours newspaper has a business supplement. 

OBJECTIVE 3: PLURALITY OF NEWS SOURCES

Georgia Objective Score: 2.62/4.00

There is plurality of affordable sources of news and 

information in Georgia. Access to domestic or international 

media is not restricted.

“Some journalists are so used to receiving 
directions from authorities that they start 
their morning with phone calls to them 
and are not able to make any decision 
independently,” Koridze Janikashvili said. 



129GEORGIA

According to the 2005 annual report of the GNCC, income for 

Internet services (including VAT) constituted GEL 19.8 million. 

In the electronic communications market, Internet service is 

the fastest-growing segment. In 2000–2005, the composite 

growth rate of income was 40 percent. 

In summer 2006, the Internet provider Caucasus Network 

purchased two other Internet providers—Georgia Online 

and Sanet. Today, Caucasus Network serves 90 percent of 

subscribers in Georgia. Some fear this new near-monopoly. 

Formally, the Public Broadcaster allows the views of the 

entire political spectrum to be heard. According to one of 

the participants, a trained ear can still catch journalists’ 

preferences through wording of questions, intonation, and 

other nuances.

Koridze disagrees, referring to a bolder demonstration of 

preferences. According to him, one good example is an 

evening program called “Argumenti.” In the first half, two 

representatives of the majority are talking, both of them 

agreeing with each other. Then two representatives of the 

opposition are talking, both agreeing with each other. In 

the third section, two experts representing the majority are 

talking, and they, too, agree with each other. The major 

principle of the Public Broadcaster—to get all these people 

together and around one table—is absent. 

In public radio, more diversity of opinions is allowed.

Media ownership cannot be characterized as transparent. 

For example, Rustavi2 employees know very little about 

the owners of the company, let alone the public. Not all is 

clear with Imedi Media Holding, either: How many of the 

shares were sold to News Corporation? Who else, except 

Patarkatsishvili and Murdoch, owns its shares? Mamaladze 

noted that information about ownership in the regions is 

more open. 

Koridze thinks that the media, especially electronic, are 

under the influence of the government and the ruling party. 

TV Imedi is not influenced by the government now, but this 

was not the case earlier, when Patarkatsishvili had a better 

relationship with the government. The government may 

not interfere, but the owner does interfere in the editorial 

policy. Kveselava also believes that the interests of owners, 

financial or political, often influence news content. Media 

often participate in political processes and are not objective 

watchdogs, she concludes.  

The Public Broadcaster, both television and radio, offers 

programs for ethnic minorities. The news program “Moabe” 

airs everyday in one of the minority languages—Russian, 

Armenian, Azeri, Abkhaz, and Ossetian. From 2007, the 

Public Broadcaster, with support from USAID through the 

UN Association of Georgia, will produce a talk show to 

facilitate civic integration of ethnic minorities. The Public 

Radio produces programs about and for ethnic minorities. 

One program is broadcast on Saturdays in Georgian. A news 

program in Russian, Armenian, Azeri, Abkhaz, and Ossetian 

also is broadcast every weekday. On Saturday, there is a 

20-minute summary review in Russian. 

Former state newspapers—Gurjistan in Azeri and Vrastan in 

Armenian—are still published. TV Parvana in Ninotsminda 

and ATV 12 in Akhaltsikhe rebroadcast evening news 

programs of major national channels, with a voice-over 

in Armenian. Marneuli TV and Channel 12 in Bolnisi 

rebroadcast evening news programs of national channels 

with voice-over in Azeri. A weakness of this concerns 

sustainability. The broadcasts by TV Parvana and ATV 12 

in Armenian are among the few minority-initiated private 

projects. The rest of the projects are initiated and supported 

by various donors and international NGOs. 

Marneuli and Ninotsminda now have the country’s first 

community radio stations. The radio stations are run by local 

people with different ethnic, cultural, social, and professional 

MULTIPLE NEWS SOURCES PROVIDE CITIZENS 
WITH RELIABLE AND OBJECTIVE NEWS.

PLURALITY OF NEWS SOURCES INDICATORS:

> A plurality of affordable public and private news sources (e.g., 
print, broadcast, Internet) exists.

> Citizens’ access to domestic or international media is not 
restricted.

> State or public media reflect the views of the entire political 
spectrum, are nonpartisan, and serve the public interest.

> Independent news agencies gather and distribute news for print 
and broadcast media.

> Independent broadcast media produce their own news programs.

> Transparency of media ownership allows consumers to judge 
objectivity of news; media ownership is not concentrated in a 
few conglomerates.

> A broad spectrum of social interests are reflected and 
represented in the media, including minority-language 
information sources.

Formally, the Public Broadcaster allows 
the views of the entire political spectrum 
to be heard. According to one of the 
participants, a trained ear can still catch 
journalists’ preferences through wording of 
questions, intonation, and other nuances.



MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2006–2007130

backgrounds, and programs are produced in three languages 

(Armenian/Azeri, Russian, and Georgian). While their 

applications for licences have not yet been processed by 

the GNCC, they broadcast by loudspeaker. This project also 

is donor-supported, implemented by the BBC World Service 

Trust in cooperation with Studio Re and IREX Europe with 

funding from the EU and co-funding from the Global Conflict 

Prevention Pool and the Open Society Georgia Foundation. 

OBJECTIVE 4: BUSINESS MANAGEMENT

Georgia Objective Score: 2.14/4.00

“Unfortunately, the media is still not a business in Georgia. 

The majority of media does not depend on advertising 

revenue. Some continue to think that media is for managing 

people and not for making money,” said Janikashvili.

Radios are becoming more and more popular. Because 

politicians do not consider radio to be an influential medium, 

radios more readily provide a venue to alternative opinions. 

Fierce competition is further fueling the drive—there are 33 

radio stations on the airwaves. However, only a few of them 

are profitable, among them Radio Utsnobi. 

Advertising placements are influenced by politics. Business 

in Georgia directly depends on political conjuncture and is 

not free in its decisions. For example, Radio Utsnobi has a 

program called “Free Speech,” moderated on a rotating basis 

by well-known journalists. Some are viewed as loyal to the 

government, and some are not. But still the radio station 

could not find anyone willing to sponsor this program due 

to its political content and criticisms of the government. As a 

result, “Free Speech” is the only program on the radio that 

cannot sustain itself. Gamezardashvili agreed with Janikashvili 

that no advertiser wants to be affiliated with a program in 

which the government is criticized. 

In the regions, businesses are forced to advertise in media 

that are formally independent but in reality are “owned” 

by the local authorities. When they really need to have an 

impact, they advertise in both media outlets—in a newspaper 

favored by local government and in a truly popular one. 

Although private media do not receive state subsidies directly, 

some inventive representatives of local authorities have 

found “a solution” to this “problem.” They have founded 

“pet” newspapers, to which they award money, set aside 

in the local budget for publishing public announcements. 

Independent newspapers, which have a higher circulation 

and a better distribution record, are not able to beat such 

competitors. In some regions, employees of public institutions 

are forced to subscribe to certain newspapers. 

According to GNCC’s annual report, in 2005 income in the 

television and radio industry increased and reached GEL 

31.729 million, including VAT. In 2004, income was 25.9 

million; in 2000, it was 9.9 million. In five years, income has 

increased 3.2 times. The share of television broadcasting in 

the total income of the broadcasting sector in the past five 

years has increased from 28.2 percent to 64 percent. In this 

period, income grew annually at a rate of 48.8 percent.  In 

cable television broadcasting, income grew annually at a rate 

of 10.2 percent; in radio broadcasting, it grew 9.3 percent. 

Circulation data on newspapers are not collected in Georgia.

Since January 2005, television ratings have been measured 

by the TV MR GE, a licensee of AGB Nielsen Media Research, 

through PeopleMeters. KPMG specialists repeatedly found the 

methodology and practice as complying with international 

standards. The television industry uses the data to modify 

schedules; some programs at national television channels 

were removed because of a decrease in ratings and replaced 

by others. Advertisers also buy the data.

Since September 2006, the Institute of Polling and Marketing 

has measured radio ratings in Tbilisi and several larger cities 

of Georgia, using CATI technology. 

INDEPENDENT MEDIA ARE WELL-MANAGED 
BUSINESSES, ALLOWING EDITORIAL INDEPENDENCE.

BUSINESS MANAGEMENT INDICATORS:

> Media outlets and supporting firms operate as efficient, 
professional, and profit-generating businesses.

> Media receive revenue from a multitude of sources.

> Advertising agencies and related industries support an 
advertising market.

> Advertising revenue as a percentage of total revenue is in line 
with accepted standards at commercial outlets.

> Independent media do not receive government subsidies.

> Market research is used to formulate strategic plans, enhance 
advertising revenue, and tailor products to the needs and 
interests of audiences.

> Broadcast ratings and circulation figures are reliably and 
independently produced.



131GEORGIA

OBJECTIVE 5: SUPPORTING INSTITUTIONS

Georgia Objective Score: 2.42/4.00

While Georgia has a decent infrastructure of cable 

television and a transmitter system, the media face issues. 

TV Tanamgzavri in Telavi and Channel 25 in Batumi found 

themselves in a difficult situation when local cable companies 

refused to carry their content. The cable companies cited 

economic considerations, but some speculated that political 

interests were also present in these disputes. The Public 

Broadcaster complained that some cable operators lower the 

quality of its signal. 

Both public and commercial broadcasters registered grievances 

against state-owned Teleradiocentri of Georgia, which 

administers television towers throughout Georgia. The 

broadcasters think that the company incorrectly interpreted 

the Law on Broadcasting, which requested Teleradiocentri 

of Georgia to ensure that all broadcasting license holders 

and the Public Service Broadcaster have “non-discriminatory, 

equal, direct access to every free element of technical means 

and services with cost-oriented and non-discriminatory tariffs” 

(Chapter XI, Article 76, Transitional and Conclusive Provisions, 

Point 7). Teleradiocentri of Georgia has established the same 

fee for placing both weak and strong antennas on its towers. 

As a result, a national broadcaster pays the same for placing 

a 1500-WT transmitter with an accompanying large UPS on a 

tower as a small local broadcaster pays for placing a 50-WT 

transmitter with a small support infrastructure. The tower fees 

have become an unbearable burden for local broadcasters. 

Many local broadcasters have opted to move transmitters 

and receivers to other, less suitable locations, such as roofs 

of buildings and other constructions, and the quality of 

transmission has naturally worsened. In those regions where 

the landscape does not allow an alternative solution, local 

broadcasters are forced to pay one-third of their annual 

income in tower fees. Local broadcasters that do not have 

much income from advertising, after paying tower fees, have 

very little available to invest in developing their companies. 

According to panelists, press distribution, printing 

facilities, and advertising agencies work more or less 

efficiently only in the Tbilisi market. Outside Tbilisi, the 

situation remains worrisome. 

Veshapidze complained that even in Tbilisi press distributors 

do not work transparently. Publishers are not able to receive 

accurate numbers on sold and unsold copies and as such are not 

able to plan and manage circulation. Those publishers who are 

forced to use a distribution network owned by their competitor 

sometimes fall victim to unethical business practices. 

Delivery of press in the regions is still problematic. None of 

the current distributors can deliver to all areas. There are 

some hopes for improvement, as Sakpressa and the postal 

system’s infrastructure have been privatized. But no radical 

improvements in this area were observed in 2006. Home delivery 

is still a problem in Tbilisi. Again, distributors can deliver to some 

central districts of the city, but not in the suburbs. 

24 Hours sees the creation of its own distribution network as 

the only solution at this stage and is discussing the project 

with its Western investors. 24 Hours now has printing presses, 

which can ensure higher-quality printing, but it took some 

time for the company to operate them because no one 

in Georgia had enough knowledge of modern printing 

processes. 24 Hours has invited foreign specialists to train 

Georgian workers and hopes to use the printing presses in 

the near future. 

The panel was unanimous in awarding the quality of 

journalism education with lower scores. Despite the fact 

that the programs offered by CSJMM at GIPA are of a high 

standard, the number of students the school graduates is still 

relatively small, and this is not able to drastically impact the 

overall picture.

Kveselava complained that journalism education does not 

give the students critical-thinking skills, which makes young 

SUPPORTING INSTITUTIONS FUNCTION IN THE 
PROFESSIONAL INTERESTS OF INDEPENDENT MEDIA.

SUPPORTING INSTITUTIONS INDICATORS:

> Trade associations represent the interests of private media owners 
and provide member services.

> Professional associations work to protect journalists’ rights.

> NGOs support free speech and independent media.

> Quality journalism degree programs that provide substantial 
practical experience exist.

> Short-term training and in-service training programs allow 
journalists to upgrade skills or acquire new skills.

> Sources of newsprint and printing facilities are in private hands, 
apolitical, and unrestricted.

> Channels of media distribution (kiosks, transmitters, Internet) are 
private, apolitical, and unrestricted.

According to panelists, press distribution, 
printing facilities, and advertising agencies 
work more or less efficiently only in the 
Tbilisi market. Outside Tbilisi, the situation 
remains worrisome. 



MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2006–2007132

journalists vulnerable to manipulation or reduces them to the 

role of recording equipment. David Paitchadze, chair of the 

TSU Journalism Subdivision, proposed to separately discuss 

the state of education in public universities. Journalism 

is taught in many higher-education institutions, but the 

major ones are TSU, Technical University, Ilya Chavchavadze 

University, Tbilisi State Institute of Theatre and Cinema, and 

Kutaisi and Batumi universities. There are some positive 

improvements in all of them, but the results of improvements 

will not be felt for at least five years as changes take hold 

and students benefit. 

All public journalism schools share some problems, one of 

which is a large number of students. The TSU Journalism 

Subdivision has 700 students enrolled, either majoring or 

minoring in journalism, with others taking journalism classes 

as electives. Providing a practice-oriented education while 

possessing only a few pieces of equipment is an enormously 

challenging task. The TSU Journalism Subdivision has only 30 

computers available to students and teachers. It has revised 

its curricula, but it is unable to find qualified teachers. 

This is not surprising, considering that TSU can offer only 

small honoraria to invited teachers not possessing scientific 

degrees. A few of the best practitioners, who agreed to teach 

to TSU journalism students, do this out of charity rather than 

for the pay.

Despite the fact that a number of textbooks were translated 

in recent years, journalism schools still experience a severe 

lack of instructional materials. TSU made English an 

obligatory course and teaches it to journalism students for 

four semesters. Nevertheless, a textbook on news writing in 

Georgian is still a necessity and has not been developed yet. 

Mikashavidze noted that equipment and finances alone 

cannot help journalism education. Finding qualified teachers 

is the biggest challenge. 

GIPA/CSJMM now has 50 students enrolled in English- and 

Georgian-language programs. Twenty-five more will graduate 

from the English-language program in 2007. The school has 

50 computers and nine cameras available to 75 students. 

GIPA/CSJMM plans to add a master’s course in the evening, 

with mixed Georgian-English instruction. 

Both TSU and GIPA/CSJMM plan to make radio labs available 

for students to practice. GIPA acquired a radio license in 2006. 

TSU will be broadcasting over the Internet. 

Mamaladze says that there is high demand for training in 

the regions. Every third e-mail that GRMA receives asks for 

information about training opportunities. 

GIPA/CSJMM took this niche, vacated by media developers, 

and is offering three short-term, fee-based training courses, 

with duration up to three months, in photojournalism, 

media management, and communications management. 

Trainers are GIPA/CSJMM teachers. Many students are willing 

to participate, but few from the regions can cover living 

expenses. Most expensive is the course in communications 

management, which costs USD 400. Others cost between USD 

90 and USD 120. The school uses income from the training 

courses to buy equipment. 

Panelists could name only a few NGOs from which media 

received active and efficient support in 2006. Among those 

are the Georgian Young Lawyers Association (GYLA), the 

Association of Young Economists, and Internews Georgia. 

However, Mamaladze complained that regional branches of 

the NGOs are not always as responsive as their head offices 

in Tbilisi. Having closer ties with the local administration, 

they are not always willing to challenge the administration’s 

approaches and decisions. 

There are still no notable associations of journalists focused 

on protecting journalists’ rights. 

Both the Association of Georgian Regional Television 

Broadcasters and the Georgian Regional Media Association 

continue to serve the interests of their members. Besides 

reacting to the violation of their rights, they implement 

a number of activities, aimed at enhancing their business 

operations and independence. The Georgian Regional Media 

Association is helping its members to bring their businesses 

into full compliance with the law and is making computers 

with Internet connections and a library available to journalists 

of regional media visiting Tbilisi on reporting assignments. 

Members of the Association of Georgian Regional Television 

Broadcasters united forces to enter the national advertising 

market. They jointly purchase and translate various television 

programs into Georgian. 

Despite the fact that a number of 
textbooks were translated in recent   
years, journalism schools still experience    
a severe lack of instructional materials. 
TSU made English an obligatory course 
and teaches it to journalism students for 
four semesters. Nevertheless, a textbook 
on news writing in Georgian is still a 
necessity and has not been developed yet. 



133GEORGIA

Panel Participants 

David Paitchadze, Chair of the Journalism Subdivision, 

Department of Social and Political Sciences, Tbilisi State 

University, Tbilisi 

Maia Mikashavidze, Dean, Caucasus School of Journalism and 

Media Management (CSJMM), Georgian Institute of Public 

Affairs (GIPA), Tbilisi

Zviad Koridze, Chief Producer, Sunday-evening program 

“P.S.,” Rustavi2 TV, Tbilisi

Khatuna Kveselava, Director of News, Social, and Political 

Programs Department, Public Broadcaster of Georgia, Tbilisi

Tinatin Izoria, Producer General, Public Broadcaster 

Radio, Tbilisi

Bassa Janikashvili, Member of Steering Committee, Radio 

Utsnobi, Tbilisi

Ia Mamaladze, Chairman, Georgian Regional Media 

Association (GRMA) 

Ramaz Gamezardashvili, Association of Georgian Regional 

Television Broadcasters, Member of Steering Committee

Paata Veshapidze, Managing Editor, 24 Hours newspaper, 

Tbilisi

Givi Ordenidze, Manager, Civil Society and Media Support 

Program, Open Society Georgia Foundation (OSGF), Tbilisi

Moderators 

Lia Chakhunashvili, independent expert

Ellada Gamreklidze, independent expert




