
MEDIA 
SUSTAINABILITY 

INDEX
2006/2007

The Development 
of Sustainable 
Independent Media 
in Europe and Eurasia



ii

MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2006/2007

The Development of Sustainable Independent Media in Europe and Eurasia
www.irex.org/msi

Copyright © 2007 by IREX

IREX
2121 K Street, NW, Suite 700
Washington, DC 20037
E-mail: msi@irex.org
Phone: (202) 628-8188
Fax: (202) 628-8189
www.irex.org

Project managers: Mark Whitehouse and Drusilla Menaker

IREX Project and Editorial Support: Blake Saville, Drusilla Menaker, Mark 
Whitehouse, Michael Clarke, Leon Morse

Copyeditor: Kelly Kramer, WORDtoWORD Editorial Services

Design and layout: OmniStudio

Printer: Kirby Lithographic Company, Inc.

Notice of Rights: Permission is granted to display, copy, and distribute the MSI in 
whole or in part, provided that: (a) the materials are used with the acknowledgement 
“The Media Sustainability Index (MSI) is a product of IREX with funding from USAID.”; 
(b) the MSI is used solely for personal, noncommercial, or informational use; and (c) 
no modifications of the MSI are made.

Acknowledgment: This publication was made possible through support provided by 
the United States Agency for International Development (USAID) under Cooperative 
Agreement No. DGS-A-00-99-00015-00. 

Disclaimer: The opinions expressed herein are those of the panelists and other 
project researchers and do not necessarily reflect the views of USAID or IREX.

ISSN 1546-0878



iii

USAID

The United States Agency for International Development (USAID) is an independent 
agency that provides economic, development, and humanitarian assistance around 
the world in support of the foreign policy goals of the United States. The agency 
works to support long-term and sustainable economic growth and advances US 
foreign policy objectives by supporting:

• Economic growth, agriculture, and trade
• Global health
• Democracy, conflict prevention, and humanitarian assistance

USAID provides assistance in four regions of the world:

• Sub-Saharan Africa
• Asia and the Near East
• Latin America and the Caribbean
• Europe and Eurasia

With headquarters in Washington, DC, USAID’s strength is its field offices around 
the world. They work in close partnership with private voluntary organizations, 
indigenous organizations, universities, American businesses, international agencies, 
other governments, and other US government agencies. USAID has working 
relationships with more than 3,500 American companies and over 300 US-based 
private voluntary organizations.

IREX

IREX is an international nonprofit organization specializing in education, 
independent media, Internet development, and civil society programs. Through 
training, partnerships, education, research, and grant programs, IREX develops the 
capacity of individuals and institutions to contribute to their societies. 

Since its founding in 1968, IREX has supported over 20,000 students, scholars, 
policymakers, business leaders, journalists, and other professionals. Currently, IREX 
is implementing 40 programs in more than 50 countries with offices in 17 countries 
across Europe, Eurasia, the Middle East and North Africa, and the United States. IREX 
serves as a major resource for universities, governments, and the corporate sector in 
understanding international political, social, economic, and business developments.



MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2006–2007136

Hopes that the government would desist from its crusade against the free 

media after the election proved futile. The Media Sustainability Index (MSI) 

panel agreed that the state stuck to its policy of institutionalized harassment 

of the free press and forecast that the situation would only deteriorate, with 

the government expected to tighten its control over the Internet and possibly 

satellite television.

BELARUS



137

INTRODUCTION

TThere were no signs of improvement regarding media freedoms in Belarus during 2006. Instead, as the 

government was trying to silence any dissenting voices, pressure on journalists and the few remaining 

independent media outlets increased tremendously, especially in the lead-up to the March presidential 

election. The balloting, widely believed to have been unfairly conducted, secured 82.6 percent of the vote 

for incumbent President Alexander Lukashenko, who has ruled the country of 10 million since 1994.

Shortly before election day, police attacks and confiscations of independent newspapers were stepped up, 

and those most critical—Narodnaya Volya, BDG. Delovaya Gazeta, and Tovarishch—were unable to reach 

their readers. The Belarusian Association of Journalists (BAJ), a domestic press-freedom watchdog, reported 

at least 40 accounts of journalists being harassed during the election period, including physical assaults of 

several correspondents, mostly photographers and cameramen. Separately, 23 Belarusian journalists and 11 

foreign ones were handed brief prison sentences of three to 15 days over alleged public disorder.

Hopes that the government would desist from its crusade against the free media after the election proved 

futile. The Media Sustainability Index (MSI) panel agreed that the state stuck to its policy of institutionalized 

harassment of the free press and forecast that the situation would only deteriorate, with the government 

expected to tighten its control over the Internet and possibly satellite television.

Economically, Belarus witnessed some growth (up to 10 percent, officially). Though unsustainable and fueled 

mainly by subsidized imports of gas and oil from Russia, this growth made it possible for the government to 

improve living standards to some degree. Consequently, there was less room for expanded privatization or 

economic reforms that might have triggered at least some political liberalization. By and large, Belarusian 

society remained conservative and largely complacent. Ethnic, sexual, and religious minorities continued to 

be marginalized, and nonconformity and dissent generally were not welcome.

Opposition was weak and scattered: if the 2006 election were free and democratic, Lukashenko rivals would 

have secured only 25 percent of the vote, independent polls suggested. That figure was unchanged from 

the 2001 election.

Information channels were monopolized—if not owned, they were heavily controlled by the government—and 

spoke in a single voice, MSI panelists reported. Many Belarusians still believed in what is reported on 

official television and radio. In a 2006 independent opinion poll, 58.2 percent said they trusted Belarusian 

state-owned media, followed by Russian media (35.2 percent), Belarusian non-state media (12.0 percent), 

European and other Western media (10.2 percent), and the Internet (8.8 percent).

BELA
RU

S

BELARUS

OVERALL
SCORE:
0.71



MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2006–2007138

.9
4

.5
9

.5
7

.5
0 .9

3
.8

6

.7
8 .8
1

1.
30

.7
0

.5
4 .6

7

1.
29

.8
9

.6
9 .7

8

1.
40

.9
1

.7
2 .8

1

20
01

20
04

20
05

20
06

-0
7

20
01

20
04

20
05

20
06

-0
7

20
01

20
04

20
05

20
06

-0
7

20
01

20
04

20
05

20
06

-0
7

20
01

20
04

20
05

20
06

-0
7

MEDIA SUSTAINABILITY INDEX: COUNTRY

SU
ST

A
IN

A
B

IL
IT

Y

OBJECTIVES

U
N

SU
ST

A
IN

A
BL

E
M

IX
ED

 S
YS

TE
M

N
EA

R
SU

ST
A

IN
A

BI
LI

TY
SU

ST
A

IN
A

BL
E

U
N

SU
ST

A
IN

A
BL

E
A

N
TI

-F
RE

E 
PR

ES
S

FREE
SPEECH

PROFESSIONAL
JOURNALISM

PLURALITY OF
NEWS SOURCES

BUSINESS
MANAGEMENT

SUPPORTING
INSTITUTIONS

GENERAL

> Population: 9,714,000 (Belarus Ministry for Statistics and Analysis, 2006)

> Capital city: Minsk

> Ethnic groups (% of population): Belarusian 81.2%, Russian 11.4%, Pole 
3.9%, Ukrainian .4%, other 1.1% (1999 Official Population Census)

> Religions (% of population): Russian Orthodox 80%, Catholic 14%, 
Protestant 2% (from an interview with Leonid Guliako, chair of the State 
Committee on Religions and Nationalities at the Council of Ministers, 
February 22, 2006, Belorusskaya Niva)

> Languages (% of population): Belarusian 73.7%, Russian 24.1% (1999 
Official Population Census). However, only 7.8% speak Belarusian on 
a daily basis, 16.1% speak both Belarusian and Russian, 52.3% speak 
Russian only, and 23% speak a nonstandard “mixture” of both languages. 
(Opinion poll by the Independent Institute for Socio-Economic and 
Political Studies, November 2006)

> GNI (2006-Atlas): 32.800 billion (World Bank Development Indicators, 
2007)

> GNI per capita (2006-PPP): $8,810 (World Bank Development Indicators, 
2007)

> Literacy rate: 97% (1999 Official Population Census)

> President or top authority: President Alexander Lukashenko, 
since July 20, 1994 (re-elected in 2001 and 2006)

MEDIA-SPECIFIC

> Number of print outlets, radio stations, television stations: 1,232 print 
outlets, 8 news agencies, 51 television stations, 154 radio stations (Belarus 
Ministry of Information, March 2006)

> Newspaper circulation statistics:

Sovietskaya Byelorussia is a state-owned daily with an official print run of 
502,850 copies per issue and a weekly circulation of 2,514,250 copies.

Komsomolskaya Pravda v Belorussii (Belarusian edition of a popular 
Russian daily) is the largest independent daily with an official print 
run of 51,000 copies per issue (325,000 copies on Fridays) and a weekly 
circulation of 529,000 copies. 

Narodnaya Volya is the largest opposition daily with an official print 
run of 11,000 copies per issue and a weekly circulation of 44,000 copies. 
(Medusa Advertising Agency)

> Broadcast ratings: Share of television audience: ONT 21.9%, RTR 15.0%, 
Channel One TV 12.2% (Institute for Sociology at the National Academy 
of Sciences, June 2006)

> News agencies: BelTA (state-owned), BelaPAN (private), Interfax-Zapad 
(Russian-owned), Prime-TASS (Russian-owned), Ecopress (private, 
economic news), Agentstvo Grevtsova (private, economic news), 
Minsk-Novosti (state-owned, Minsk City news), Register Information and 
Legal Agency (private, economic news) (Belarus Ministry of Information, 
2006)

> Annual advertising revenue in media sector: $50 million ($20 million 
television, $10 million press, $8 million outdoor advertising, $1 million 
to $1.5 million Internet) (Advertising agency Starcom MediaVest Group 
Belarus)

> Internet usage: 1.6 million 
users (Independent Institute for 
Socio-Economic and Political 
Studies, 2006)

BELARUS AT A GLANCE

MEDIA SUSTAINABILITY INDEX: BELARUS

SU
ST

A
IN

A
B

IL
IT

Y

OBJECTIVES

U
N

SU
ST

A
IN

A
BL

E
M

IX
ED

 S
YS

TE
M

N
EA

R
SU

ST
A

IN
A

BI
LI

TY
SU

ST
A

IN
A

BL
E

U
N

SU
ST

A
IN

A
BL

E
A

N
TI

-F
RE

E 
PR

ES
S

FREE
SPEECH

PROFESSIONAL
JOURNALISM

PLURALITY OF
NEWS SOURCES

BUSINESS
MANAGEMENT

SUPPORTING
INSTITUTIONS

Unsustainable, Anti-Free Press (0-1): 
Country does not meet or only minimally 
meets objectives. Government and laws 
actively hinder free media development, 
professionalism is low, and media-industry 
activity is minimal.

Unsustainable Mixed System (1-2): 
Country minimally meets objectives, with 
segments of the legal system and government 
opposed to a free media system. Evident 
progress in free-press advocacy, increased 
professionalism, and new media businesses 
may be too recent to judge sustainability.

Near Sustainability (2-3): Country has 
progressed in meeting multiple objectives, 
with legal norms, professionalism, and 
the business environment supportive of 
independent media. Advances have survived 
changes in government and have been 
codified in law and practice. However, more 
time may be needed to ensure that change is 
enduring and that increased professionalism 
and the media business environment are 
sustainable.

Sustainable (3-4): Country has media that 
are considered generally professional, free, 
and sustainable, or to be approaching these 
objectives. Systems supporting independent 
media have survived multiple governments, 
economic fluctuations, and changes in public 
opinion or social conventions.



139

In a positive development, use of the Internet was growing, 

and, at least in the capital and bigger cities, broadband 

was getting more available and affordable, albeit still more 

expensive than in neighboring countries.

The MSI overall ranking for Belarus in 2006 was 0.79, 

relatively unchanged from the previous year. No objective 

reached even 1.00, and the country remained categorized 

as anti–free press. The slight increases in scores might 

be attributed to the growth of the Internet—largely 

unrestricted, compared with other media—and efforts by the 

few remaining independent media to uphold professional 

and ethical standards.

Note: MSI panelists in Belarus agreed to participate only 

if they were not named publicly. Amendments to the 

Criminal Code were introduced in December 2005 to add 

a new article, “Discrediting the Republic of Belarus,” that 

provides for criminal liability for submitting to international 

organizations “false information” on the situation in 

the country. Human-rights groups, both domestic and 

international, believe the article’s vague wording make it 

possible for the government to penalize anyone reporting 

negative information with detention of up to six months or 

imprisonment of up to two years.

OBJECTIVE 1: FREE SPEECH

Belarus Objective Score: 0.50/4.00

Although the Belarus Constitution guarantees freedom of 

speech and basic legal infrastructure has been put in place, 

MSI panelists agreed that this right is not enforced. “In a 

courtroom, public prosecutors just turn a deaf ear to your 

reference to the Constitution. And state officials, from 

municipality clerks to information ministry apparatchiks, 

are outspoken: ‘Yes, I know it’s illegal. You may take the 

matter to the court.’ They are absolutely aware that these 

constitutional norms are not enforced,” a panelist said. 

Furthermore, politicized courts offer no protection or 

opportunity for a fair hearing of a case.

The legal framework has not changed since 2005, and MSI 

panelists were not expecting any improvements. Instead, 

they said, the government would try to regulate the Internet 

(which is not a media under current press law), restrict access 

to satellite television (as an independent television channel is 

expected to start broadcasting from Poland soon), and hinder 

the work of foreign broadcast correspondents.

Meanwhile, the new draft laws on the press and 

“informational security” were expected to be sent to the 

parliament. Not surprisingly, there was no public discussion 

BELARUS

of these bills, and independent experts were not invited 

to contribute.

However, violations of freedom of speech caused little or no 

public outcry. Young opposition activists staged several protests 

in Minsk in support of independent newspapers, but they 

were seen as reacting mainly to the election results than to be 

demonstrating any specific belief by the society in free speech.

Elsewhere, some newspapers have seen their readers filing 

complaints with local governments or even lawsuits against 

postal service and press distribution monopoly, trying to get 

these publications back to the newsstands and mailboxes. 

These efforts have been in vain. “It is mostly opposition 

activists, who are protesting, those who have nothing to lose. 

They’ve already lost their jobs … The retired are also active: 

LEGAL AND SOCIAL NORMS PROTECT AND PROMOTE 
FREE SPEECH AND ACCESS TO PUBLIC INFORMATION.

FREE-SPEECH INDICATORS:

> Legal and social protections of free speech exist and are enforced.

> Licensing of broadcast media is fair, competitive, and apolitical.

> Market entry and tax structure for media are fair and 
comparable to other industries.

> Crimes against journalists or media outlets are prosecuted 
vigorously, but occurrences of such crimes are rare.

> State or public media do not receive preferential legal treatment, 
and law guarantees editorial independence.

> Libel is a civil law issue; public officials are held to higher 
standards, and offended parties must prove falsity and malice.

> Public information is easily accessible; right of access to 
information is equally enforced for all media and journalists.

> Media outlets have unrestricted access to information; this is 
equally enforced for all media and journalists.

> Entry into the journalism profession is free, and government 
imposes no licensing, restrictions, or special rights for journalists.

“In a courtroom, public prosecutors just 
turn a deaf ear to your reference to the 
Constitution. And state officials, from 
municipality clerks to information ministry 
apparatchiks, are outspoken: ‘Yes, I know 
it’s illegal. You may take the matter to 
the court.’ They are absolutely aware 
that these constitutional norms are not 
enforced,” a panelist said.



MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2006–2007140

the government would not stop paying their pensions,” a 

panelist commented. In general, MSI panelists said, Belarusian 

society remains quite conservative and complacent and is 

afraid of criticizing the Soviet-style state.

On the subject of broadcast media licensing, panelists were 

unanimous: it is “unfair, uncompetitive, and far from being 

apolitical.” Only two licenses were granted in 2006, one 

to an unspecified FM radio and another to TV Center-Bel, 

which is broadcasting Russian channel TV-Center (TVC) and 

producing none of its own programming. Furthermore, TVC 

is controlled by Moscow Mayor Yury Luzhkov, an ally of 

President Lukashenko.

In August 2006, the state commission for radio frequencies, 

which had been supervised by the Ministry of Posts and 

Telecommunications since 1994, was assigned to the Security 

Council, a body that controls and coordinates the work of 

Belarus law-enforcement agencies.

As an industry, the media sector is highly regulated. Licensing 

comes from the telecommunications and information 

ministries, and, in an additional media-specific requirement, 

approval must be sought for office locations from local 

governments. The latter is “just in case” it is necessary to deny 

approvals to political and general news media outside of the 

governmental control, the panel said. “I doubt anyone will 

start [an independent] TV or a newspaper at all,” a panelist 

noted. Also industry-specific is that media outlets 

can be suspended without a court ruling, after receiving 

two to three warnings from the Ministry of Information.

Under a presidential decree adopted 
several years ago, official bodies have 
the right to classify their activities and 
documents as top secret. “That has 
gone down to education authorities in 
smaller towns that are just withholding 
information,” a panelist said. “State 
officials have grown more astute as to 
working with independent media. They 
are not afraid of inviting independent 
media to a committee seating or a press 
conference. The point is that all the 
information is on paper and they are just 
voting that through quickly. We sit there 
and listen, but we can’t hear anything.”

Numerous privately owned titles entered the market in 

2006, but most are narrowly specialized. The Ministry of 

Information said it registered 113 new titles—35 newspapers 

(31 non-state) and 78 journals and magazines (67 non-state).

Crimes against journalists remained rare. However, there 

were reports that independent journalists and their families 

had been harassed for their political reporting and writing 

on alleged corruption cases of governmental officials. 

Independent newspapers Intex-press in Baranovichi and 

Vitebskii Kurjer in Vitebsk reported that they received 

threats from Russian National Unity, an outlawed far-right, 

ultra-nationalist paramilitary organization based in Russia 

that advocates the expulsion of non-Russians and an 

increased role for traditional Russian institutions such as the 

Russian Orthodox Church. Outside of newspaper offices there 

were graffiti reading “Down with venal press” and “Hornet’s 

nest of CIA.” No prosecutions resulted.

Similar to previous years, journalists were targeted during 

the election campaign, when around 1,000 protesters also 

were jailed or fined nationwide over alleged participation 

in post-election street demonstrations in March 2006. The 

BAJ, an independent press watchdog, reported around 

40 incidents of journalists being harassed. Twenty-three 

Belarusian journalists and 11 foreign ones from Canada, 

Poland, Russia, and Ukraine received brief prison sentences of 

three to 15 days over alleged public disorder.

At least three journalists were severely assaulted by state 

security during the election period. On March 2, Oleg Ulevich, 

a correspondent for Komsomolskaya Pravda v Belorussii, was 

reported beaten by plainclothes commandos and had to be 

hospitalized. He suffered a concussion and a broken nose. 

Ulevich was among the journalists who went to a police 

department in Minsk to obtain news about presidential 

candidate Alexander Kozulin, who had been arrested earlier 

that day. Jan Rybarz, a correspondent with Czech paper 

Mlada Fronta Dnes, was beaten and robbed by unidentified 

individuals in the center of Minsk on March 19 and 

hospitalized with head injuries. On March 25, Pavel Sheremet 

of Russian Channel One TV, well-known for his criticism of the 

Belarusian government, was grabbed by plainclothes police 

officers in central Minsk. He was then “put into a minibus, 

handcuffed, beaten for 20 minutes and driven around the 

city, and then taken to a police station. In the police station, 

a protocol was made, stating the use of bad language and 

insulting the president,” he said later in an interview.

There was an inquiry into Ulevich’s case, but it came to a 

halt later that year. Separately, panelists recorded little if any 

progress in the investigation of the disappearance of Dmitry 

Zavadski, a cameraman for the Russian Channel One TV, 



141

in 2001 and the murder in 2004 of Veronika Cherkasova, a 

journalist for the independent weekly Salidarnasc.

There is almost no investigative reporting in Belarus, except, 

to some extent, what is being done by the BAJ’s Agency for 

Investigative Journalism. These investigations are occasionally 

published by electronic newspaper Ezhednevnik.

Even in-depth reporting on sensitive issues is not welcome. 

Panelists recalled a story by Belorusy i Rynok that carried 

top officials’ salaries, which were calculated by journalists 

based on an easily available salary grid. When another 

independent newspaper, Komsomolskaya Pravda v Belorussii, 

reprinted the story with names of the officials attached, 

pressure was put on the newsroom to disclose their sources. 

Moreover, there was an investigation into whether the 

information had been leaked.

Editorial independence is declared, yet not enforced. 

Editors and directors of the state-owned media are directly 

appointed either by the president or by the ministry of 

information. There is no party press, apart from newspaper 

Tovarishch published by the oppositional Communist Party 

of Belarus (CPB). It has a weekly circulation of 10,000 

copies and is distributed mostly via CPB structures. Other 

titles produced by political parties are mostly samizdat, or 

underground papers.

Panelists mentioned the firing of Yulia Slutskaya, 

editor-in-chief of Komsomolskaya Pravda v Belorussii, 

as an example of intervention by the government into 

the management and editorial policy of an independent 

newspaper. The newspaper was said to be writing too 

independently and too much about the opposition. The 

publisher had been fined $60,000 over a minor mistake in a 

caption and, with one more suit from another state official 

pending, Russian owners of the newspapers sacked the editor.

Belarusian law includes criminal penalties for libel and offers 

greater protection for top officials, including the president. 

Most common, however, are “honor and dignity” cases falling 

under civil law, where the prosecution does not have to prove 

malice, or even falsity. It is enough that the article in question 

caused “emotional distress” to the one being described. 

Furthermore, there is no “expiration,” and suits may be filed 

years after the story was published.

In 2006, there were several attempts by opposition activists to 

sue state media over mudslinging—all of them unsuccessful, 

panelists said. Independent media face honor and dignity 

suits now and then, but they are less frequent, since the 

number of titles dropped compared with previous years. 

As for compensations sought, figures are rising. “It is bad 

taste to demand less that 10 million rubles [about $4,700],” 

BELARUS

a panelist said. In 2006, the median salary in Belarus was 

approximately $300, officially.

Although the law guarantees equal access to information 

for both state and privately owned newspapers, this norm is 

absolutely not enforced, MSI panelists said, with the former 

clearly receiving preferential treatment.

Under a presidential decree adopted several years ago, 

official bodies have the right to classify their activities and 

documents as top secret. “That has gone down to education 

authorities in smaller towns that are just withholding 

information,” a panelist said. “State officials have grown 

more astute as to working with independent media. They 

are not afraid of inviting independent media to a committee 

seating or a press conference. The point is that all the 

information is on paper and they are just voting that through 

quickly. We sit there and listen, but we can’t hear anything,” 

he added.

Apart from the Ministry for Statistics and Analysis, which might 

charge independent media for CDs or brochures with statistical 

data at rates that are generally not affordable, there are no 

financial obstacles as to getting public information. 

Panelists said a lot of public information is available through 

open sources, mostly from the Internet. But they said many 

journalists do not know where to go for information and for 

them it is often easier to say they were given no comments. 

The Internet nonetheless generated the higher score for 

Objective 1—0.67, compared with 0.57 for 2005, panelists 

said. With fees going down somewhat, most newsrooms, 

including some smaller regional ones, went to broadband. 

There are no formal restrictions on access to international 

news. Although international media require the permission 

of the Ministry of Information to distribute or air in Belarus 

and are delivered via state-controlled channels, online 

news media, mostly Russian, were the primary source of 

international information for Belarusian newsrooms. The 

main obstacle to western news services is that of language 

and pricing. Still, Internet fees are high and connections slow 

for many of the staff, participants added.

By and large, entry into the journalism profession is free, 

and the government hardly controls admission to journalism 

schools. However, many events require accreditations, 

and some local governments were reported to deny those 

to independent journalists lacking a journalism diploma. 

Graduates of journalism schools are subject to the Soviet-style 

“distribution,” when they have to work for two years 

wherever the government sends them. However, most 

graduates sidestep this requirement, not infrequently by 

applying to masters or doctorate programs.



MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2006–2007142

Other restrictions affect Internet media workers, who do 

not enjoy journalist status and thus are less protected and a 

prohibition on a journalist working for a Belarusian media 

outlet also working for a foreign one. Those working for 

foreign media cannot do so without an accreditation from 

the Foreign Affairs Ministry.

OBJECTIVE 2: PROFESSIONAL JOURNALISM

Belarus Objective Score: 0.81/4.00

There was no significant change this year in the ranking 

for Professional Journalism. Still, panelists noted, the gap 

between state and non-state media is deepening, and some 

of the experts found it very difficult to provide a score that 

would assess Belarus media in general.

All in all, stories are not objective. “Government-owned 

media are pushing state ideology; their non-state 

counterparts are either doing the same or just drawing a 

negative picture,” a panelist said. Providing viewpoints from 

both sides of an issue is problematic, since state officials 

refuse to give comments even when it is to their advantage.

Since Internet use is growing in Belarus, more people—mostly 

without professional training or any experience in mass 

communications—are jumping to online media. “They 

just don’t know information and sources should be 

double-checked and have an illusory belief the Internet is 

something not regulated by the law. And subjectivity prevails 

absolutely over reporting,” one of the experts noted.

There is a code of ethics developed by the BAJ, and some 

independent media came up with their own ethical standards. 

The BAJ used to have a committee for ethics, but that has 

not been very active recently, possibly because independent 

journalists are reluctant to confront their colleagues—already 

under pressure from the government—with “ethical charges.”

However, there is much antagonism between the state 

propaganda machine and independent media. With knives 

out on both sides, it is ethical standards that suffer first and, 

according to a panelist, “media as an industry does not need 

self-regulation here.”

Journalists of state-controlled Channel One TV were slammed 

for their smear campaigns against the opposition, use of 

police and secret-service footage, and, most notably, for 

staging footage of an improvised tent camp in downtown 

Minsk, installed as a token of popular protest against the 

March 2006 presidential election, which was widely described 

as fraudulent. 

Similarly to previous years, some of the MSI participants 

equated self-censorship with responsibility rather than 

fear. State media were said to have nothing to say about 

self-censorship. One of the panelists recalled a conversation 

with one of his ex-colleagues who had left independent 

press for Sovietskaya Belorussia, the country’s biggest daily 

and a mouthpiece of the Lukashenko administration. He 

was told: “There is no such thing as self-censorship. We 

are writing freely; there is even no need to fact-check 

information and sources.” In very much the same way, some 

independent titles are carefully selecting topics: “There 

are newspapers that would not carry even the name of the 

Belarusian Popular Front [a moderately nationalistic political 

party, legally registered by the government] on it pages,” 

said another expert. 

Among the most dangerous topics are the Lukashenko family 

and business interests of his closest allies. Also not welcome are 

Chernobyl-related issues, since the government claims that 20 

years after the nuclear plant disaster polluted areas are now by 

and large clean, and it is beginning to repopulate them.

As to reporting on corruption, every now and then 

journalists and editors are approached by law enforcement 

trying to sell compromising materials of local officials, 

panelists said. Albeit “very interesting,” that is too 

dangerous a source, they added. 

Although Belarus boasted some economic growth in 2006 

and salaries rose compared with previous years, journalism 

is poorly paid. In most independent newspapers, reporters 

earn only $100–150 a month, similar to agriculture workers, 

the country’s lowest-paid profession. Journalists at stronger 

JOURNALISM MEETS PROFESSIONAL 
STANDARDS OF QUALITY.

PROFESSIONAL JOURNALISM INDICATORS:

> Reporting is fair, objective, and well sourced.

> Journalists follow recognized and accepted ethical standards.

> Journalists and editors do not practice self-censorship.

> Journalists cover key events and issues.

> Pay levels for journalists and other media professionals are 
sufficiently high to discourage corruption.

> Entertainment programming does not eclipse news and 
information programming.

> Technical facilities and equipment for gathering, producing, 
and distributing news are modern and efficient.

> Media outlets have unrestricted access to information; this is 
equally enforced for all media and journalists.

> Quality niche reporting and programming exists (investigative, 
economics/business, local, political).



143

independent publications earned up to $400 a month, 

still some 30 percent less than their counterparts from the 

state-controlled media. Leading government-owned titles 

and broadcasters, like Sovietskaya Belorussia or TV News 

Agency of Belarusian State Television and Radio Company, 

are more generous. 

Some outflow of journalists to other professions and also 

to state-controlled media continues. Those who stay usually 

work freelance or part-time for other media outlets. As a 

result, the quality and exclusivity of reporting suffers.

Panelists agreed that there is some selling of stories or 

positive coverage, mostly to businesses, and in the form of 

hidden advertisements and endorsements. Sometimes, this 

is done to comply with the law that limits advertising to 30 

percent of a newspaper’s content. Sometimes businesses are 

afraid to openly purchase advertising from independent titles. 

The market for political advertising shrank further, since at 

least three independent titles were forced to stop publication 

in 2006. Still, there remained newspapers willing to sell stories 

to politicians. “There is little corruption here; hence, there is 

no market, neither political nor economic. There is no need, 

no demand, and therefore no supply,” a panelist said. 

Quantitatively, the ratio of information to entertainment 

programming is high, especially by Western standards. 

Yet the quality of news—a strange mixture of show and 

propaganda—remains low. 

On the technical side, Belarus independent media have some 

capacity but still lag far behind Western counterparts. At 

most newspapers, reporters still have to share computers. 

Newsrooms are desperate for digital cameras, sound 

recorders, graphic stations, laptops, and cheaper and faster 

Internet. One panelist noted that technical standards have 

skyrocketed during the previous years, while technical 

facilities largely remained the same. “I’m sure what’s being 

used [by independent media] is not just used efficiently, yet 

extremely efficiently,” he added. 

Another panelist mentioned that state inspectors are 

beginning to inquire whether the software used by media 

outlets is licensed. The International Intellectual Property 

Alliance says Belarus piracy rates are “very high.” Although 

no country-specific data are available, these rates may 

compare to Ukraine, which is reported to pirate 92 percent 

of its software. The issue might grow very pressing for 

independent media should the government choose to more 

actively enforce copyright laws. However, the panelist said, 

the situation at state media is not very different. 

For television, which heavily relies on technology, things are 

even worse. Most independent broadcasters used to have 

BELARUS

a single camcorder (at best two) for both studio and field 

reporting. According to a panelist, the television stations 

haven’t been purchasing much equipment recently—only 

computers. The television equipment, like camcorders, mixers, 

and editing stations, is being repaired and refurbished. His 

forecast is that these will not survive two more years of use.

By contrast, the government is providing more state funds 

on the media it controls. In 2006, it spent $704,225 on 

computers and photo equipment for state media, while 

local government-owned newspapers received $354,000 to 

purchase computers, cameras, and vehicles. 

Some relatively high-quality niche reporting exists at some 

national newspapers. Regional newspapers are also working 

to provide specialized reporting, which is not typical of state 

media, even the bigger national dailies. 

Although most reporters and editors at independent 

media had received specialized training from international 

media-assistance organizations and were professionally 

prepared to offer that kind of reporting, panelists noted that 

there was a big problem of finding experts willing to speak 

on subjects covered and, far more difficult, able to put their 

expertise into simple words.

OBJECTIVE 3: PLURALITY OF NEWS SOURCES

Belarus Objective Score: 0.67/4.00

This objective has earned a score of 0.67, compared with 

0.54 for 2005, mostly because Internet use was growing 

and getting more affordable and the government was not 

very restrictive as to international news sources. There also 

has been an increase in independent radio broadcasting in 

Belarus, positively assessed by experts.

There is some plurality of news sources, panelists agreed, yet 

there is very little plurality of viewpoints, especially in the 

easily available media. For Belarusians, television has been 

and still is the main source of news. State-owned television 

networks Channel One and ONT cover the entire country, 

and one more—STV, originally a Minsk-based television 

channel—also went regional. However, they speak with a 

single voice, and are, as one of the panelists put it, “weapons 

All in all, stories are not objective. 
“Government-owned media are pushing 
state ideology; their non-state counterparts 
are either doing the same or just drawing a 
negative picture,” a panelist said.



MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2006–2007144

of mass destruction rather than mass media.” There is a 

network of 17 privately owned regional broadcasters with 

very little of their own programming that panelists said 

provide hardly any relief.

Two Russian channels, RTR and NTV, are available through 

most of the country, at least in urban areas, but are 

broadcast and technically controlled by Belarus state 

television networks.

To be aired or broadcast on cable, foreign media need 

express permission from the Ministry of Information, which 

has already ousted Polish and Ukrainian channels from cable, 

a more harmful move than to ban Western channels like BBC 

or CNN. The former were much more popular, since there 

were hardly any language obstacles and audiences took more 

interest in the neighboring countries’ affairs than those of 

the rest of the world.

Cable networks are available solely in urban areas and are 

quite affordable. There are 121 cable operators in Belarus, of 

which 97 are privately owned. In some areas not reached by 

television at all, there has been growth in the use of satellite 

television. According to panelists, 450,000 households have 

access to that, and they mostly watch free-to-air Russian and 

Ukrainian channels.

Panelists recalled only one count of authorities trying 

to restrict access to satellite television, that being in the 

northwestern town of Lida, in November 2006. Housing 

authorities ordered removal of unauthorized—apparently 

meaning all, since there is no regulation to register the dish 

with the local government—satellite dishes. Local officials 

inventoried all the dishes and threatened fines unless they 

were dismantled. By early 2007, it was unclear whether 

that was an attempt by the government to restrict access to 

satellite television with the opposition expected to start an 

independent satellite channel at some point in 2007. 

In radio, state-owned media also dominate: 134 of 151 radio 

channels are state-owned, with the government covering the 

country with a cable network known as radiotochka. Only 30 

radio stations broadcast on FM, including 15 in the capital, 

Minsk. Under threat of losing their licenses, FM stations 

stopped broadcasting independent news several years ago. 

An order two years ago to air 75 percent Belarusian music 

further undermined them.

Given the vacuum in the country, MSI panelists spoke 

positively of radio broadcasters based outside the country, 

listing Radio Liberty (RFE/RL), Radio Racyja, Deutsche Welle, 

and European Radio for Belarus (ERB). The latter, funded by 

the European Union and other donors, started broadcasting 

from neighboring Poland in February 2006. Though 

donor-funded, these radios were referred to as domestic 

rather than foreign because their programming is produced 

by Belarusian journalists. They offer independent news and 

some music content, but their reach is limited largely to the 

west of the country because they broadcast mostly on short 

and medium waves with quality often so low that it is hardly 

audible. Separately, these stations are offering news via 

their websites, including Internet broadcasting. ERB is also 

available via satellite and on FM in the west of the country 

from Poland and southwest from Ukraine. Still, according 

to opinion polls, they reach barely 5 percent of Belarusians. 

There were no reports that those stations were jammed, and 

panelists doubted they would be.

The newspaper market is dominated by the state press, 

which has a share of at least 80 to 85 percent, panelists said. 

The government subsidizes these outlets’ rent, subscription, 

printing, postage, and distribution.

MULTIPLE NEWS SOURCES PROVIDE CITIZENS 
WITH RELIABLE AND OBJECTIVE NEWS.

PLURALITY OF NEWS SOURCES INDICATORS:

> A plurality of affordable public and private news sources (e.g., 
print, broadcast, Internet) exists.

> Citizens’ access to domestic or international media is not 
restricted.

> State or public media reflect the views of the entire political 
spectrum, are nonpartisan, and serve the public interest.

> Independent news agencies gather and distribute news for print 
and broadcast media.

> Independent broadcast media produce their own news programs.

> Transparency of media ownership allows consumers to judge 
objectivity of news; media ownership is not concentrated in a 
few conglomerates.

> A broad spectrum of social interests are reflected and 
represented in the media, including minority-language 
information sources.

There is some plurality of news sources, 
panelists agreed, yet there is very little 
plurality of viewpoints, especially in the 
easily available media. For Belarusians, 
television has been and still is the main 
source of news. State-owned television 
networks Channel One and ONT cover the 
entire country.



145

Throughout 2006, the total one-off print run of local 

state-owned newspapers increased from 867,000 to 887,000 

copies, including a build-up of 20,000 subscribers to 761,000 

against 741,000 a year earlier. Furthermore, 50 regional 

state-owned newspapers added pages and went color.

Banned from state-owned distribution and subscription 

networks, independent titles have seen a slump in circulation 

by some 30 percent on average. Some suspended printing 

altogether: the national daily BDG. Delovaya Gazeta and the 

regional weekly Himik, based in Novopolotsk in the north 

of the country. These chose to move fully online because 

their resources were depleted by falling revenues. One 

more newspaper, Zhoda, was suspended by the Ministry of 

Information and later closed by a court after the weekly 

carried the Danish cartoons of the prophet Mohammed 

that outraged so many Muslims around the world. Panelists 

said they believed that case was an excuse to silence 

the newspaper, which had long been very critical of the 

Lukashenko regime.

Extra pressure was put on the market by advertising papers 

in some cities, including Baranovichi, Brest, and Molodechno. 

These publications, distributed for free, were offering 

classified ads and, more important, television listings. On 

average, 30 percent of readers are buying newspapers 

because of television listings, a panelist noted.

Affordability was not much of a problem for independent 

press, experts argued. Rather, they said, because of the 

restricted access, fewer readers were willing to overcome 

obstacles to get their papers.

Some increase in the use of the Internet was recorded. 

Opinion polls said that at least 1.6 million Belarusians 

were online, but mostly for entertainment, with only 12 

percent using the Internet to read political news. Although 

decreasing, Internet fees are too high even compared with 

neighboring countries. However, non-password dial-up is 

available from state communications monopoly Beltelecom 

almost everywhere in the country. Broadband is becoming 

more available, yet not widely affordable.

Panelists recalled that there were attempts to restrict access to 

independent news sites during the election period. Most were 

just blocked, they said, but in some cases more sophisticated 

techniques, such as traffic shaping (bandwidth prioritizing 

and limiting), were used. Users proficient enough with IT to 

use proxies or other means to circumvent those restrictions 

are too few to count, said a panelist, an online editor. Either 

way, all outbound Internet traffic is controlled by the state via 

Beltelecom. Satellite uplink transmissions are banned.

BELARUS

Media ownership is apparently 
transparent, but there are cases where 
real owners may not be known—though, 
panelists noted, the public does not seem 
to care. “At least, by just looking at a 
newspaper you can always tell whether it’s 
state-owned or not and what’s inside,” a 
panelist said.

Some panelists argued that other, nontraditional formats 

should be used. Political documentaries are already being 

circulated on CDs, just like the youth multimedia magazine 

CD-MAG. With the price of a blank CD already being 

two-thirds of that of a newspaper copy and given all the 

restrictions related to printing and distribution, it is an 

alternative at least worth considering, said a panelist, an 

independent editor.

There are no “public” media in the Western sense, panelists 

said. There are independent media that are objective to 

varying degrees and state media that are used mostly for 

propaganda and offer no alternative viewpoints.

BelaPAN was named the most professional domestic news 

agency, and by and large the only independent one. Its 

services are widely used by independent media, and the only 

obstacle here is affordability. Domestic broadcasters, both 

independent and state-owned, were banned from using 

BelaPAN in 2003 and have relied on the state news agency 

BelTA ever since.

There are also two Russian-owned agencies—Prime-TASS, 

which is more or less unbiased, and Interfax-Zapad, which 

engages in propaganda duels with the government, a 

panelist said.

Media ownership is apparently transparent, but there are 

cases where real owners may not be known—though, 

panelists noted, the public does not seem to care. “At least, 

by just looking at a newspaper you can always tell whether 

it’s state-owned or not and what’s inside,” a panelist said.

Apart from the state, media ownership is not concentrated. 

However, conglomerates are likely to emerge in the future. 

Despite generous subsidies and repressions against their 

independent counterparts, many state-owned newspapers 

are not even breaking even. The government was said to 

plan merging inefficient newspapers or, as is done elsewhere 

across the highly controlled economy, to “attach” loss-making 

companies to more efficient ones. The information ministry 



MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2006–2007146

“suggested” that Sovietskaya Belorussia, published by the 

Lukashenko administration, should be responsible for state 

propaganda abroad. The newspaper has been a publisher of 

Soyuz (a newspaper insert on the Belarus/Russia union state 

distributed in Belarus and Russia) and the Minsk Times (an 

English-language weekly). In 2007, it will take over Holas 

Radzimy, a newspaper for ethnic Belarusians living abroad.

There is some presence of Russian business: ProfMedia owns 

the popular daily Komsomolskaya Pravda v Belorussii and 

has a stake in analytical weekly BelGazeta. However, as of 

December 2006, it was going to sell Komsomolskaya Pravda, 

published in Russia and some other former Soviet republics, 

most likely to Russian gas monopoly Gazprom. Two more 

mass-circulation Russian newspapers, weeklies Argumenty i 

Fakty and Trud, publish their Belarusian local editions.

There are some minority-language newspapers, most 

notably in Polish. However, they are insignificant. All 

in all, minority issues—ethnic, religious, or social—are 

marginalized and do not get very much public interest, 

with the media following suit.

OBJECTIVE 4: BUSINESS MANAGEMENT

Belarus Objective Score: 0.78/4.00

On the business side, Belarus media outlets are similarly 

victimized by the government via its direct ownership and 

control of distribution and printing facilities, numerous 

legal and economic restrictions, and direct harassment of 

media outlets and advertisers. These conditions make it all 

but impossible for non-state media to operate as efficient, 

profitable, and transparent business, panelists agreed.

Nonetheless, the experts gave a higher score for this 

objective: 0.98, compared with 0.69 for 2005. They attributed 

the growth mostly to Indicator 5—“Independent media do 

not receive government subsidies”—which was seen as a 

positive aspect given the degree of antagonism between the 

government and the independent media.

State-owned media are both being heavily funded and 

having the media landscape cleansed of their independent 

rivals. Even so, many government-controlled newspapers 

with artificially inflated print runs and unsold copies of 

around 30 percent are finding it very hard to break even. 

The government was said to have ordered them to come up 

with business plans and adopt more feasible business models, 

panelists reported. 

All Belarus printing houses are either owned or directly 

controlled by the state, namely by the Ministry of 

Information, which also is the media regulating authority. 

Although the government has invested millions of dollars to 

purchase new presses, the quality remains low, even at the 

biggest printers. “Dom Pechaty [Belarus’s biggest newspaper 

printer, based in Minsk] stopped printing non-color papers, 

yet didn’t learn how to produce full-color ones. Every time 

the supposedly same color looks different on paper. That 

speaks for itself,” a panelist said. The panelist contended 

that both printing and distribution are inefficient and 

unprofessional, yet still make profits because of high fees. In 

2006, Belarus’s printing houses produced 307.7 million copies 

of newspapers, a 6.5 percent increase from 2005. 

Some independent newspapers were unable to find a printer 

in Belarus and had to go to Smolensk, in western Russia. 

These included the largest opposition weekly, Narodnaya 

Volya, the leading analytical weekly BDG. Delovaya Gazeta 

(before it suspended print publication shortly after the 

March 2006 presidential election), and the weekly Tovarishch, 

published by the oppositional Communist Party of Belarus.

Similarly to previous years, distribution remained a sore point 

for independent media. In 2003, the government introduced 

licensing of press distribution, thus totally monopolizing an 

already highly regulated sector. Since then, the Ministry of 

Posts and Telecommunications has issued 53 press distribution 

licenses; however, no significant alternative distribution 

networks emerged, and the press distribution is largely 

divided between Belsoyuzpechat (a nationwide network 

operating 1,350 newspaper kiosks) and Belpochta, the state 

postal service that covers subscriptions and also offers some 

retail sales via post offices.

INDEPENDENT MEDIA ARE WELL-MANAGED 
BUSINESSES, ALLOWING EDITORIAL INDEPENDENCE.

BUSINESS MANAGEMENT INDICATORS:

> Media outlets and supporting firms operate as efficient, 
professional, and profit-generating businesses.

> Media receive revenue from a multitude of sources.

> Advertising agencies and related industries support an 
advertising market.

> Advertising revenue as a percentage of total revenue is in line 
with accepted standards at commercial outlets.

> Independent media do not receive government subsidies.

> Market research is used to formulate strategic plans, enhance 
advertising revenue, and tailor products to the needs and 
interests of audiences.

> Broadcast ratings and circulation figures are reliably and 
independently produced.



147

Unlike during previous years, Belsoyuzpechat made a profit 

in 2006, with annual sales of around $83 million, a 24 percent 

increase from 2005, reports said. Approximately 55 percent 

of the annual cash flow was generated by press sales. Foreign 

titles (mostly Russian magazines and journals with very few 

news publications) account for only 10 percent of sales; the 

remaining 90 percent are Belarusian.

In 2006, the total one-off subscription circulation was 5 

million copies, Belpochta reported. Around 5,000 Russian 

titles are offered on subscription, yet their individual sales 

are marginal. All in all, 93 percent of subscription sales were 

generated by Belarusian press.

Some regional publishers operated their own house-to-house 

delivery systems and relied on privately owned shops to sell 

their newspapers.

For broadcasters, all transmitters—even if initially purchased by 

the broadcaster itself—are to be owned by the government.

The sources of revenue for media outlets are varied, yet they 

are not contributing to more professional, responsible, and 

sustainable media, MSI panelists said. Using their subsidized 

status, the state media are distorting the market by offering 

lower sales prices and advertising rates. Advertising in 

non-state media is only 5 percent tax-deductible, but fully 

deductible in government-owned media. In addition, the law 

limits advertising in non-state general news publications to 

less than 30 percent of content. Separately, the government 

forbids state-owned companies—and more frequently, private 

businesses—from advertising in independent media. Local 

media complained that government’s harassment of small and 

medium-sized businesses has further depleted their revenues.

As a result, in order to survive independent media must 

rely on other, often very unsustainable sources, including 

foreign donors, and must sell stories and favorable coverage 

to businesses and politicians. Not infrequently, media shy 

away from criticism of prominent advertisers, such as mobile 

telephone operators.

Barring some exceptions, Internet media are almost 100 

percent donor-funded, which makes them very vulnerable to 

pressure from a variety of sources. Independent broadcasters, 

in their turn, rely solely on advertising.

In 2006, the Belarus advertising market totaled $50 million 

annually, with $20 million spent on television ads, $10 million 

on press, and $8 million on outdoor advertising. Internet 

advertising was worth up to $1.5 million. The top five 

advertisers were big multinational corporations—Procter & 

Gamble, Reckitt Benckiser, Unilever, Colgate-Palmolive, and 

Nestlé. Very little of their business reached independent 

media, since advertising agencies were more willing to work 

with television channels that reached larger audiences. On 

average, media buyers account for 5–7 percent of advertising 

in regional press, a panelist said. So far, these media find that 

their mainstays have been local, privately owned businesses. 

Still, he added, agencies and national advertisers have gone 

regional, and those towns closer to Minsk, including Bobruisk, 

Borisov, and Molodechno, have seen more money coming 

from agencies.

The share of advertising revenue for media is too low, 

panelists agreed. Belarus is lagging far behind Nordic 

countries and, lately, Ukraine, where 80–90 percent 

of revenue is generated by advertising. Furthermore, 

independent Belarusian publishers have to subsidize 

distribution with advertising revenues.

Given the degree of hostility, independent media are not 

receiving subsidies from the government. It should be noted 

that with the score for this indicator higher than in previous 

years, the overall objective rate was skewed upward.

There are market-research companies in Belarus. However, 

unless subsidized by international assistance organizations, 

their services are prohibitively expensive for independent 

media. Some non-state media have developed their in-house 

research efforts, albeit less sophisticated efforts such as 

questionnaires and phone polls. Alternatively, state-owned 

media and some independent ones stridently critical of 

the government tend to decide by themselves what their 

audiences want. The Lukashenko administration was rumored 

to have directly assigned individualized “specializations” to 

five leading state-owned newspapers.

Some professional research is being done, mostly by Novak, a 

major market- and opinion-research company, to benefit big 

international companies and advertising agencies. These are 

the only ones that can afford regular broadcast ratings, also 

produced by Novak. In 2006, the Institute for Sociology at the 

BELARUS

Although the government has invested 
millions of dollars to purchase new presses, 
the quality remains low, even at the 
biggest printers. “Dom Pechaty [Belarus’s 
biggest newspaper printer, based in Minsk] 
stopped printing non-color papers, yet 
didn’t learn how to produce full-color 
ones. Every time the supposedly same color 
looks different on paper. That speaks for 
itself,” a panelist said.



MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2006–2007148

National Academy of Sciences launched use of PeopleMeters 

to produce television ratings. However, a subscription was 

so expensive and data of audiences so generalized that even 

the richest of advertisers chose to stick to Novak, which is still 

using a diary panel, panelists said.

Circulation figures remain suspect in Belarus. Independent 

media show real print runs because the printers have long 

been under pressure from the government and are still 

vetted, but panelists said state-owned ones tend to show 

inflated figures. There are no independent audit circulations 

firms operating in Belarus.

OBJECTIVE 5: SUPPORTING INSTITUTIONS

Belarus Objective Score: 0.81/4.00

Given the degree of repression any dissenting voices face, 

media-support institutions remain weak. The minimal increase 

for this objective—from 0.72 in 2005 to 0.80—resulted from 

higher scores given to professional associations, primarily the 

BAJ, that are working to protect journalists’ rights.

Among trade groups, an association of independent regional 

publishers, the Foundation for the Local Press Development, 

closed down altogether in 2006. A similar organization of 

local television broadcasters, Television Broadcasting Network 

(TBN), and cable operators, BANT, remained underdeveloped 

and ineffective at protecting their members against the 

government.

Panelists spoke highly of the BAJ, which unites around 

1,000 (and growing) independent journalists and works to 

protect their rights via legal advice and defense, professional 

development, and publicity. However, its possibilities are 

limited and its resources stretched, and it has to fight for 

its own survival, which further hampers its ability to protect 

journalists. One of the panelists said it was not good that the 

BAJ brings together both publishers and journalists but rather 

that it “should be protecting my journalists against me and 

act more like a trade union.”

Human-rights groups, such as Viasna, Charter 97, and the 

Belarusian Helsinki Committee (BHC), among other things 

monitor violations of media freedoms and make them public. 

However, in 2006 only BHC remained legally registered, and 

there were attempts by the government to close it down over 

alleged tax violations.

There are no domestic institutions offering high-quality 

journalism courses. Belarus State University in Minsk 

and other schools in Gomel, Grodno, and Vitebsk are 

offering Soviet-style degree programs with little or no 

practice-oriented training. A panelist said some of his 

younger journalists were turning propagandists with rigid 

thinking and lots of ready-made clichés just a year after they 

joined the journalism school, and despite having been trained 

in Western reporting standards before that.

There are degree programs abroad, most notably a journalism 

school at the European Humanities University in Vilnius 

and the Kalinouski program in Poland, both funded by 

international donor organizations and foreign governments. 

However, these are newly established opportunities (2005 

and 2006, respectively), and it was too early for panelists to 

judge whether they will be offering high-quality journalism 

training. Furthermore, panelists argued, the graduates 

might find it impossible to apply locally the knowledge and 

experience they have gained abroad.

Short-term courses and in-service training are more readily 

available to journalists from both independent and 

state-owned media. The latter, however, shun even the 

most innocuous opportunities, such as trainings in the use 

SUPPORTING INSTITUTIONS FUNCTION IN THE 
PROFESSIONAL INTERESTS OF INDEPENDENT MEDIA.

SUPPORTING INSTITUTIONS INDICATORS:

> Trade associations represent the interests of private media owners 
and provide member services.

> Professional associations work to protect journalists’ rights.

> NGOs support free speech and independent media.

> Quality journalism degree programs that provide substantial 
practical experience exist.

> Short-term training and in-service training programs allow 
journalists to upgrade skills or acquire new skills.

> Sources of newsprint and printing facilities are in private hands, 
apolitical, and unrestricted.

> Channels of media distribution (kiosks, transmitters, Internet) are 
private, apolitical, and unrestricted.

The share of advertising revenue for 
media is too low, panelists agreed. Belarus 
is lagging far behind Nordic countries 
and, lately, Ukraine, where 80–90 percent 
of revenue is generated by advertising. 
Furthermore, independent Belarusian 
publishers have to subsidize distribution 
with advertising revenues.



149BELARUS

of the Internet, for fear of repressions because in most 

cases they are being offered and funded by international 

media-assistance agencies. Increasingly often these programs 

are held abroad, which understaffed media outlets find very 

time-consuming, panelists said. The applicability of experience 

gained abroad was another concern, with panelists saying 

that such trainings tend to pay attention to the problems 

of journalistic ethics and other “general issues” and fail to 

concentrate on practical journalism, especially Belarus-specific. 

Most needed are further training programs for experienced 

journalists and editors, “survival courses” for young 

journalists, and trainings in photojournalism and the use of 

new technologies, panelists said.

Printing and distribution, as noted relative to media 

business-management issues, are mostly owned or at least 

controlled by the government. State-owned distribution 

structures that dominate the market were de-listed from the 

register of monopolies and thus cannot be legally challenged 

over distribution bans. Even privately owned facilities are 

growing increasingly selective as to printing and distributing 

non-state press.

The government also directly controls the Internet, and 

although interference was not very significant, panelists 

said it puts some pressure onto the medium, not least of all 

through the high fees it charges service providers and users.

In a discussion about whether media distribution channels 

were apolitical and unrestricted, a panelist said: “Except for 

the Internet, zeroes are everywhere (on the MSI indicators). 

And there could be some ‘temporary misunderstanding’ here 

[with the Internet], to be ‘corrected’ soon.”

Panel Participants

As noted above, the MSI panelists for Belarus agreed to 

participate only if they were not named publicly in order to 

avoid criminal prosecution.

There are no domestic institutions offering 
high-quality journalism courses. Belarus 
State University in Minsk and other 
schools in Gomel, Grodno, and Vitebsk are 
offering Soviet-style degree programs with 
little or no practice-oriented training




