
MEDIA

SUSTAINABILITY

INDEX

2005

IREX



Kyrgyzstan completed 2005 with censorship ended 
and a hitherto unknown level of freedom of 
expression. However, as the Media Sustainability 
Index (MSI) panel noted, in addition to sober 
criticism, numerous articles that fall into the 
category of so-called black PR appear both in the 
print media and on Internet websites that base their 
coverage on rumor.



225

Introduction KYRG
YZSTAN

 
O

VERALL SCO
RE 1.78

k
he year 2005 in Kyrgyzstan was marked by dramatic political 

events. After widely disputed elections appeared to return 

President Askar Akayev to office in March, protests led 

with startling speed to his departure from the country and 

announcement of a new round of balloting. Former opposition leader 

Kurmanbek Bakiyev was elected president in July.

Media outlets played a major role in the dramatic political developments 

when they reversed decades of subservience to report more critically 

on Akayev, his family, and his regime during the initial presidential 

election and the protests that followed. The new political alignment 

was reflected in the media, as well. For example, the newspapers Moya 

Stolitsa-Novosti (MSN) and Respublika—which had been the most active 

opponents of the former government—turned into the most loyal 

supporters of the new leadership. And after the March events, the 

newspaper Vecherniy Bishkek, which had represented the interests of 

the former government, became an emphatically opposition publication, 

carrying out the directives of the newspaper’s director, Adil Toygonbayev, 

Akayev’s son-in-law, who continued to promote the interests of the 

republic’s ex-president. A crisis manager was even sent from Israel to join 

the paper’s editorial staff, although the direction of the paper ultimately 

changed following a court decision that required Vecherniy Bishkek, 

which had come under pressure some years previously, to turn over a 

large percentage of the stock to Toygonbayev.

Kyrgyzstan completed 2005 with censorship ended and a hitherto unknown 

level of freedom of expression. However, as the Media Sustainability Index 

(MSI) panel noted, in addition to sober criticism, numerous articles that 

fall into the category of so-called black PR appear both in the print media 

and on Internet websites that base their coverage on rumor. It has been 

conjectured that the current “information war” is being waged by former 

favorites of the ex-president who refuse to reconcile themselves to the 

power shift, but not a single court action against journalists or publications 

has been brought since the revolution.

T



MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2005226

Unsustainable, Anti-Free Press (0-1): Country does not meet 
or only minimally meets objectives. Government and laws actively 
hinder free media development, professionalism is low, and media-
industry activity is minimal.

Unsustainable Mixed System (1-2): Country minimally meets 
objectives, with segments of the legal system and government 
opposed to a free media system. Evident progress in free-press 
advocacy, increased professionalism, and new media businesses may 
be too recent to judge sustainability.

Near Sustainability (2-3): Country has progressed in meeting 
multiple objectives, with legal norms, professionalism, and the 
business environment supportive of independent media. Advances 
have survived changes in government and have been codified in 
law and practice. However, more time may be needed to ensure 
that change is enduring and that increased professionalism and the 
media business environment are sustainable.

Sustainable (3-4): Country has media that are considered 
generally professional, free, and sustainable, or to be approaching 
these objectives. Systems supporting independent media have 
survived multiple governments, economic fluctuations, and changes 
in public opinion or social conventions.

 

FREE
SPEECH

PROFESSIONAL
JOURNALISM

PLURALITY OF
NEWS SOURCES

BUSINESS
MANAGEMENT

SUPPORTING
INSTITUTIONS

OBJECTIVES

SU
ST

A
IN

A
B

IL
IT

Y
U

N
SU

ST
A

IN
A

B
LE

A
N

TI
-F

R
EE

 P
R

ES
S

U
N

SU
ST

A
IN

A
B

LE
M

IX
ED

 S
Y

ST
EM

N
EA

R
SU

ST
A

IN
A

B
IL

IT
Y

SU
ST

A
IN

A
B

LE

MEDIA SUSTAINABILITY INDEX: KYRGYZSTAN

1.
47

1.
80 1.

95
1.

92
1.

91

1.
14

1.
42 1.

66
1.

66
1.

61

1.
41

1.
88

1.
17

1.
83

2.
20

1.
25

1.
51

1.
19

1.
57

1.
31

1.
16

1.
49

2.
03

1.
74 1.

85

‘01 ‘02 ‘03 ‘04 ‘05 ‘01 ‘02 ‘03 ‘04 ‘05 ‘01 ‘02 ‘03 ‘04 ‘05 ‘01 ‘02 ‘03 ‘04 ‘05 ‘01 ‘02 ‘03 ‘04 ‘05



The mass media are divided into two categories: 
government publications partly funded out of the 
republic budget and nongovernmental publications 
funded from private sources. But the new government 
has offered a new vision for the development of the 
media. Thus, immediately after the revolution, the new 
political leaders declared that government newspapers 
would be set free. However, it is possible that many 
government media, released to follow their own courses, 
do not have the management leadership to survive 
in a market economy. These media have no systems 
in place to earn money, and since they receive their 
funding from the state budget, they have no serious 
financial foundation, their marketing skills are essentially 
undeveloped, and the media market is oversaturated.

The government media have been trying to improve 
the popularity of their publications, but they cannot 
yet withstand competition from the free press. The 
nongovernmental media, on the other hand, operate in 
highly competitive conditions and need to design their 
work in such a way as to win a readership. Despite all 
the difficulties of survival in a market economy, new 
media have appeared, including the newspaper Novyy 
Kyrgyzstan, the Belyy Parokhod news agency, and others.

Kyrgyz media outlets, as a rule, lack clear-cut systems 
of management, and their process of soliciting 
advertisements is unsystematic, the MSI panel said. 
For many media, it is much easier to get a grant than 
to build a sustainable business base. This results in 
low incomes for both media outlets and journalists, 
which prevents the media from achieving financial 
independence and developing their coverage.

However, as a result of the political changes, there is 
a significant increase in the plurality of media voices 
available to citizens. This MSI indicator rose significantly 
for 2005, although the overall situation in the media 
sector remained rather stagnant.

OBJECTIVE 1: FREE SPEECH

Kyrgyzstan Objective Score: 1.91 / 4.00

Since the popular revolution of March 24, 2005, the 
legal status of Kyrgyz media has not changed. Freedom 
of speech in Kyrgyzstan is guaranteed by the Kyrgyz 
Republic Constitution, which contains a provision 
forbidding the passage of laws restricting freedom 
of speech and of the press, and by the Law on the 
Mass Media, the Law on the Protection of Professional 
Activity, and the Law on Guarantees of Access and 
Freedom of Access to Information. All media outlets, 
government and independent, are equal before these 

laws. However, according to MSI panelists, not a single 
law on the media meets international standards.

As Aleksandr Kulinskiy, editor-in-chief of the newspaper 
Komsomolskaya Pravda v Kyrgyzstane, noted, “The 
laws in this area are obsolete and need to be revised.” 
It is possible to restrict the work of media outlets 
and journalists because of the many legal gaps. For 
example, the 1992 Law on the Mass Media, which is still 
in force, contains no legal concept of television.

The article on libel contained in the criminal code is 
a source of special concern for journalists. As Marina 
Sivasheva, the editor of the Open Kyrgyzstan website 
observed, “There is no statute of limitation. This means 
that a journalist can be taken to court 10 or 15 years 
after the publication of an article.”

There has been some progress. A Kyrgyz Republic 
Law on Freedom of Access and Guarantees of Access 
to Information was drafted during 2005 by an expert 
group that included representatives of the media, 
business, nongovernmental organizations (NGOs), 
and the government. The president’s office and 
Transparency International of Kyrgyzstan, with the 

FREE-SPEECH INDICATORS:

> Legal/social protections of free speech exist 
and are enforced.

> Licensing of broadcast media is fair, 
competitive, and apolitical.

> Market entry and tax structure for media are 
fair and comparable to other industries.

> Crimes against journalists or media outlets 
are prosecuted vigorously, but occurrences of 
such crimes are rare.

> State or public media do not receive 
pre fer ential legal treatment, and law 
guarantees editorial independence.

> Libel is a civil law issue; public officials are 
held to higher standards, and the offended 
party must prove falsity and malice.

> Public information is easily accessible; right of 
access to information is equally enforced for 
all media and journalists.

> Media outlets have unrestricted access to 
information; this is equally enforced for all 
media and journalists.

> Entry into the journalism profession is free, 
and government imposes no licensing, 
restrictions, or special rights for journalists.

Legal and social norms protect and promote 
free speech and access to public information.

KYRGYZSTAN 227



MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2005228

support of the Soros Foundation-Kyrgyzstan, submitted 
the bill for public discussion.

It is still too early to say that freedom of speech is 
valued in Kyrgyzstan. As Igor Shestakov, director of 
the Interfax News Agency, said: “In our country all the 
journalists could be shot, and no one would pay any 
attention. Suffice it to recall the example of last year 
when, with the exception of several nongovernmental 
organizations, society remained quiet when the staff of 
the Piramida television and radio broadcasting company 
went off the air because of a policy disagreement 
with the new management.” At the same time, as 
Kuban Mambetaliyev, chairman of the board of the 
Journalists’ Nongovernmental Organization, said: “We 
no longer have such cases as occurred under President 
Akayev, when journalists would be thrown in prison for 
criticizing parliamentary deputies and the like.”

The licensing of 
electronic media 
is based not 
on law but on 
administrative 
orders and 
resolutions. This 
made it possible 
for the previous 
government to 
make political 
decisions with 
respect to certain 
media. Marina 

Sivasheva noted, “Until the events of March 2005, 
television broadcast licensing occurred under pressure 
by the country’s political leadership—independent 
television networks and radio stations operated in a 
vague legal field, and licenses that were issued were 
temporary and short-term.” Broadcast licenses are 
issued by the National Communications Agency, but 
they may be issued only upon receiving authorization 
to broadcast from the State Radio Frequencies 
Commission. Officials on the state communications 
agency are appointed by the government.

Media companies operate under essentially the same 
conditions as other businesses. However, the MSI 
panelists said that more companies have entered the 
market than it can support. According to Viktor Shloyev, 
the commercial director of Polonya LLC, “The existing 
tax base in Kyrgyzstan is very high for the media.” For 
example, there are no concessions on the value-added 
tax (VAT) for media, as has been the case in Russia.

The Law on the Mass Media does not give government 
media any advantage over independent media. 

However, some panelists believe that government 
media journalists have greater access to information. 
According to Marina Sivasheva, “The government 
media have advantages over independent media 
in accreditation to cover official activities and the 
opportunity to accompany top officials on foreign 
trips at state budget expense, while representatives 
of independent media have to pay for such trips 
at the expense of their own media outlets.” Other 
panelists, however, said that since the revolution, the 
status of government and independent media has 
become the same. According to Aleksandr Kulinskiy, 
“Now the authorities do not give any clear preference 
to the government media. Quite to the contrary—
the new government gets along better with the 
nongovernmental media.”

The country’s new leaders have voiced their own 
vision of the development of the media in Kyrgyzstan. 
Following the election, a commission on the 
denationalization of the media was established almost 
immediately to begin planning reform of state media. 
It is intended for the government in Kyrgyzstan to be 
served by a single newspaper (instead of three), which 
will publish laws and other official documents, and by 
the National Television and Radio Company (NTRK), 
and for the rest of the media to be set free to operate 
independently.

Panelists noted that not a single crime was committed 
against journalists in 2005. However, libel continues 
to be a matter of both administrative and criminal 
investigation. Furthermore, an accused party must 
prove its innocence in court, and no statute of 
limitations exists with respect to libel. Panelists 
reported, however, that since the change in 
government, the number of lawsuits related to libel has 
declined sharply.

This has not left journalists feeling fully protected. 
As an example, Bektash Shamshiyev, a journalist with 
the Azattyk radio station, cited the case of Iryspek 
Omurzakov, a journalist with the newspaper Tribuna, 
and a trade union that was defending the honor of 
a physician. He said the doctor had taken offense at 
an article by the journalist and brought suit in the 
Bazarkurganskiy District Court. “The judge, without 
even inviting the journalist to appear at the trial, 
rendered a verdict for him in his absence,” said 
Bektash Shamshiyev.

Access to public information at the legislative level 
is the same—difficult—for all journalists. The reason, 
in the opinion of Maksuda Aytiyeva, editor-in-chief 
of Salam Radio in the city of Batken, is that “officials 
do not always comply with the law on access to 

As Marina Sivasheva, 
the editor of the Open 
Kyrgyzstan website, 
observed, “There is no 
statute of limitation. This 
means that a journalist can 
be taken to court 10 or 15 
years after the publication 
of an article.”



information, and the media are not creating a 
precedent.” As Marina Sivasheva puts it: “Publicly 
significant information is accessible for all journalists, 
but they are not fighting for the right of access to any 
and all information.”

There are no restrictions on access to sources of 
international news on the Internet. The exceptions to this 
stems from the financial capability of some journalists 
and media outlets, especially regional media with weekly 
circulation around 150,000, said Anonina Blindina, editor-
in-chief of the Chuyskiye izvestia newspaper.

One may enter journalism freely in Kyrgyzstan, and 
the government does not issue licenses for the right 
to practice journalism. Admission to journalism 
departments at institutions of higher learning is 
under the same conditions as other departments, with 
no official interference. Nor is there administrative 
involvement in the hiring of journalists, panelists said.

OBJECTIVE 2: PROFESSIONAL JOURNALISM

Kyrgyzstan Objective Score: 1.61 / 4.00

In terms of professional standards of quality, journalism 
in Kyrgyzstan leaves something to be desired, the MSI 
panelists concluded. They said it will take time for 
fundamental changes to occur in the quality of the 
journalistic product. Journalists have a poor conception 
of ethical codes, and self-censorship is practiced at 
all levels, from editors to journalists, out of a fear of 
lawsuits. Journalists’ salaries are low, and this may 
leave them vulnerable to taking money to put out 
compromising information, covert advertisements, or 
“black PR.”

Panelists assessed journalism in Kyrgyzstan as 
excessively subjective, although most journalists 
are familiar with the parameters and standards of 
international journalism. “There are frequent cases 
in which certain publications, in the pursuit of ‘juicy’ 
facts, publish unverified reports,” said Viktor Shloyev. 
“They lack serious evaluations of current events.” 
Zholdoshbay Osmonov, a journalist with Jalalabat 
Television and Radio in Jalalabat, observes: “Sometimes 
it proves impossible to cover a problem treated in 
an article or report objectively, since it is impossible 
to obtain comments or explanations from different 
sides.” According to Marina Sivasheva, “Journalists 
are, by and large, subjective in their reports, since 
they do not understand the lines separating the terms: 
fact, judgment, and opinion. And they frequently 
offer readers their subjective opinion, rather than 
information sources. That is, a journalist tries to act as 

an expert and 
specialist in all 
areas and all 
fields. After all, 
it is much simpler 
to write an article 
sitting home than 
to engage in a 
search for four or 
five sources and obtain comments from them.” There 
are exceptions, panelists said. Igor Shestakov said: “Our 
agency’s work is based solely on the objective provision 
of information and the mandatory presentation of 
several viewpoints, because we work for the entire 
world and have a stake in maintaining our readers’ 
trust.”

There are codes of journalistic ethics drawn up by 
the Union of Journalists, the Journalists’ Trade Union, 
and the Journalists Nongovernmental Organization. 
But there is no ethical code common to all journalists, 
just as there is not, among journalists, the practice 
of conforming to ethical standards. Consequently, as 
Marina Sivasheva notes, “media outlets settle scores 
with one another over differences of opinion.” Some 
journalists are prepared to write anything for a certain 
amount of money. Bakut Orunbekov, editor-in-chief 
of the newspaper Kyrgyz Tuusu, said that “since the 
revolution, there have appeared some obviously ‘paid’ 

KYRGYZSTAN 229

PROFESSIONAL JOURNALISM INDICATORS:

> Reporting is fair, objective, and well sourced.

> Journalists follow recognized and accepted 
ethical standards.

> Journalists and editors do not practice self-
censorship.

> Journalists cover key events and issues.

> Pay levels for journalists and other media 
professionals are sufficiently high to 
discourage corruption.

> Entertainment programming does not eclipse 
news and information programming.

> Technical facilities and equipment for 
gathering, producing, and distributing news 
are modern and efficient.

> Quality niche reporting and programming 
exists (investigative, economics/business, local, 
political).

Journalism meets professional standards 
of quality.

“In our country all the 
journalists could be shot, 
and no one would pay 
any attention,” said Igor 
Shestakov.



MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2005230

media outlets that are carrying out someone’s ‘contract’ 
to defame the new government.”

The average salary in government media outlets is no 
more than $100 to $150 monthly, with independent 
outlets offering only slightly higher wages, panelists 
said. In the regions, the salaries of the reporters and 
editors never exceed $15 to $30 monthly. There is 
not a significant gap between print and broadcast 
media wages.

In the opinion of the panelists, self-censorship has not 
disappeared as a phenomenon since the revolution. 
But it has become much more specifically loyal and 
selective. Journalists and editors are forced to resort 
to self-censorship for several reasons—fear of losing 
their jobs, an editor’s pressure, the possibility of 
offending certain political forces and officials, and 
fear of lawsuits. In the opinion of Maksuda Aytiyeva, 

“Journalists and 
editors practice 
self-censorship, 
since they have 
no confidence 
they will be 
protected.”

The Kyrgyz 
media give broad 
coverage to most 
key events and 

issues, especially the political situation. “The quantity 
of information provided about political events has 
naturally increased. There is relatively little demand for 
social information,” said Aleksandr Kulinskiy. However, 
social and regional issues are not ignored. For example, 
all outlets report on the situation of the Uzbek 
refugees who showed up in Kyrgyzstan following the 
2005 riots in Andijan.

The number of news programs and political shows on 
local television channels rose during 2005. Two analysis 
programs showed up on the NBT (Independent Bishkek 
Television) network under the titles “Personality” 
and “Tamga.” Piramida network added a new 
program called “New View.” NTRK kept pace with the 
independent television networks, adding programs 
such as “Dobysh” (Voice), “Bagyt” (Direction), and 
“Obet Sabazy” (Lesson in Upbringing). Yevropa Plus 
Radio has started carrying the talk show “I Want to Live 
in Kyrgyzstan,” on which the hottest current topics are 
discussed by qualified people. Some panelists believe 
entertainment programs still outweigh news shows, 
while others say there is a balance.

By and large, only large-circulation newspapers 

and major television and radio companies have the 
technical capabilities for the collection, production, 
and dissemination of news at a relatively modern 
level. Bishkek media outlets are in the best position. 
Journalists tend to lack basic equipment: digital 
recorders and cameras, professional video cameras, 
vehicles, and cellular telephones. Viktor Shloyev said 
that international organizations such as the Soros 
Foundation-Kyrgyzstan, USAID, and Internews provide 
significant help with updating equipment.

High-quality reports appear in the media but are rare. 
While it is possible to find quality coverage of economics, 
culture, business, investments, the banking sector, and 
agriculture at times, reports on political topics clearly 
predominate. In addition, observes Bektash Shamshiyev: 
“Journalists are reluctant to treat crime topics, and rarely 
do they practice such a provocative genre of journalism 
as investigative reporting. No one wants to sacrifice 
himself for the sake of truth and justice.” And Kuban 
Mambetaliyev added: “Journalists may not conduct 
journalistic investigations out of a fear of the objects of 
investigation—corrupt officials, drug barons, and other 
dangerous persons—and also out of a lack of sources of 
funding to cover the investigative process.”

At the same time, quite often various international 
organizations interest journalists by holding 
competitions in the coverage of specialized subjects 
such as drug abuse or HIV/AIDS and offering the 
winners substantial monetary prizes. According to 
Oleg Ryabov, deputy editor-in-chief of the newspaper 
Slovo Kyrgyzstana, “Such competitions are a powerful 
incentive for journalists, but they are not always 
popular with readers.”

OBJECTIVE 3: PLURALITY OF NEWS SOURCES

Kyrgyzstan Objective Score: 2.20 / 4.00

Kyrgyzstan has an increasing diversity of news sources, 
but the focus is largely confined to the capital, Bishkek. 
The greatest number of publications is distributed in 
the capital, and the countryside and small cities suffer 
from information starvation. The poorer segments of 
the population live mainly in the outlying regions, and 
they mainly use radio since the purchase of a television 
set or daily acquisition of newspapers are impermissible 
luxuries for many rural families.

In the opinion of the MSI panelists, both government 
and private independent media often reflect the 
opinions of the individuals or groups that are behind a 
publication. Igor Shestakov said, “Most media outlets 
are used for the political and other purposes of certain 

“There are frequent cases in 
which certain publications, 
in the pursuit of ‘juicy’ facts, 
publish unverified reports,” 
said Viktor Shloyev. “They 
lack serious evaluations of 
current events.”



entities (the state, businessmen, politicians). Often 
the staff of media outlets serves private and political 
interests, rather than the public interest.”

Since the revolution, however, there has been a trend 
toward the establishment of reasonably neutral media 
outlets, and some government media outlets have 
abandoned their former practice, which was guilty of 
one-sidedness, and started to present various points 
of view. One example of this is the newspaper Slovo 
Kyrgyzstana, which has drastically changed its image 
and started to carry articles that reflect diametrically 
opposing points of view. Oleg Ryabov observes: “The 
circulation of the weekend supplement to the newspaper 
Slovo Kyrgyzstana has risen by nearly 3,000 since the 
revolution.” But according to Aleksandr Kulinskiy, “The 
public cannot yet obtain the full spectrum of information 
from the government media.”

The residents of big cities enjoy advantages with 
respect to the diversity of information sources, since 
they have access to diverse print publications and 
electronic media outlets, including cable television 
and the Internet. However, people tend to limit their 
media consumption to that produced by outlets 
that reflect their political leanings, rather than take 
in a range of views, according to the MSI panelists. 

Economics does limit access to various points of view. 
“For the most part, people buy the Friday or Saturday 
editions of newspapers with the television listings,” 
Viktor Shloyev said.

For the residents of remote regions of the 
country, the information field is limited to just a 
few media outlets, Radio Azattyk (Radio Liberty) 
and government television and radio broadcasts. 
Zholdoshbay Osmonov said that in his province, only 
3 percent of the population can afford to buy private 
print publications.

There are no restrictions on citizens’ access to 
international sources of information. Access to 
foreign print media, as well as to the Internet and 
satellite television, depends exclusively on economics. 
International print publications are freely offered for 
sale, but because of their expense they do not sell well. 
Cable television has been acquiring greater popularity, 
but not many can afford it.

Kyrgyzstan has several local news agencies, such as 
Aki-press (private), Kabar (government), Kyrgyzinfo (a 
joint-stock company), and Belyy parokhod (private). 
Zholdoshbay Osmonov said, “Regional media take 
advantage of the services of the news agencies, using 
their news and including attributions to them.” The 
quality of the news provided by the local news agencies 
does not always suit media editors, however. Antonina 
Blindina observed: “We use the news agencies’ 
information, but since it is written unprofessionally and 
ungrammatically, staff journalists have to rework it.” 
For the most part, local news agencies provide their 
information 
free of charge. 
As Antonina 
Blindina 
noted: “If the 
news agencies 
demanded 
payment, our 
paper would be 
forced to drop 
their services 
because we don’t 
have the money.”

All of the 
broadcast television and radio stations create 
their own news and analysis programs, as well 
as talk shows. But Kuban Mambetaliyev said the 
independent broadcasters—NBT Independent Bishkek 
Television (NBT), New Television Network (NTS), 
Piramida, and Kyrgyz Public Educational Radio and 
Television (KOORT)—differ from government media 

KYRGYZSTAN 231

PLURALITY OF NEWS SOURCES INDICATORS:

> A plurality of affordable public and private 
news sources (e.g., print, broadcast, Internet) 
exists.

> Citizens’ access to domestic or international 
media is not restricted.

> State or public media reflect the views of the 
entire political spectrum, are nonpartisan, 
and serve the public interest.

> Independent news agencies gather and 
distribute news for print and broadcast 
media.

> Independent broadcast media produce their 
own news programs.

> Transparency of media ownership allows 
consumers to judge objectivity of news; 
media ownership is not concentrated in a 
few conglomerates.

> A broad spectrum of social interests are 
reflected and represented in the media, 
including minority-language information 
sources.

Multiple news sources provide citizens 
with reliable and objective news. 

“Most media outlets are 
used for the political 
and other purposes of 
certain entities (the state, 
businessmen, politicians). 
Often the staff of media 
outlets serves private and 
political interests, rather 
than the public interest,” 
said Igor Shestakov.



MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2005232

BUSINESS MANAGEMENT INDICATORS:

> Media outlets and supporting firms operate 
as efficient, professional, and profit-
generating businesses.

> Media receive revenue from a multitude of 
sources.

> Advertising agencies and related industries 
support an advertising market.

> Advertising revenue as a percentage of total 
revenue is in line with accepted standards at 
commercial outlets.

> Independent media do not receive 
government subsidies.

> Market research is used to formulate strategic 
plans, enhance advertising revenue, and 
tailor products to the needs and interests of 
audiences.

> Broadcast ratings and circulation figures are 
reliably and independently produced.

Independent media are well-managed 
businesses, allowing editorial independence.

“by virtue of 
their opposition 
viewpoint and 
the promptness 
with which 
they cover 
extreme events.” 
Zholdoshbay 
Osmonov noted: 
“The content of 

the news from private media outlets is influenced by 
the following factors: who owns a given media outlet 
and the affiliation with certain political, economic, 
or other interests.” However, other viewpoints were 
also expressed. For example, in the opinion of some 
panelists, the owner of a media outlet does not 
always influence the outlet’s internal policy and may 
entrust it to the editor-in-chief or staff.

In addition, representatives of several international 
news agencies work in Kyrgyzstan, including Interfax, 
RIA-Novosti, ITAR-TASS, Reuters, the Associated Press, 
and Agence France-Presse. However, the news agencies’ 
services are not always accessible to local and regional 
media outlets.

According to unofficial data, Internet users do not 
exceed 500,000. The number of Internet service 
providers increased during 2005 to six: Ak-Tel, 
KyrgyzTelekom, Sayma-Telekom, Azia-Info, Totel, and 
Elkat. With the exception of KyrgyzTelekom, they are 
all private.

Information about the real owners of media outlets 
was not available to the public until the March 
revolution. Marina Sivasheva said, “Readers had to 
‘extract’ that information from the media outlets 
themselves” and make it public. For example, the 
information provided in Vecherniy Bishkek did not 
indicate that its owner was ex-president Akayev’s 
son-in-law Adil Toygonbayev, but the whole republic 
knew. Since the events of March 24, there has been 
unprecedented transparency in Kyrgyzstan with respect 
to media ownership, the MSI panelists said. According 
to Aleksandr Kulinskiy, “The names of the owners 
and the terms and value of deals involving the sale of 
media outlets are publicly known.”

The problems of ethnic minorities are treated in 
the media. Marina Sivasheva said, “There have 
been especially many articles and reports on such 
problems in 2005, since the March events, in support 
of the Russian-speaking population, among which a 
disposition to emigrate has grown stronger.” There 
are also newspapers published in the languages 
of ethnic minorities, such as in the Uzbek and 

Dungan languages. These publications are accessible 
to everyone.

OBJECTIVE 4: BUSINESS MANAGEMENT

Kyrgyzstan Objective Score: 1.31 / 4.00

Non-state media outlets for the most part still are 
not well-managed businesses that allow editorial 
independence, the MSI panel concluded. Private media 
outlets survive mainly on funding from the publisher or 
on grants from international organizations. One reason 
for this is the limited advertising market.

On the whole, in Kyrgyzstan today the media are not 
profitable. “Only a few media outlets—the newspapers 
Vecherniy Bishkek and Delo No., Piramida television, 
and Piramida-programma, which have occupied their 
own niches in the media market for a long time now 
and have regular readers, viewers, and advertisers—can 
be considered successful and profitable,” said Marina 
Sivasheva. The newspapers Moya Stolitsa-Novosti and 
Agym are examples of independent media outlets as 
well-managed businesses. For print media outlets, the 
main sources of revenue are advertising and subscriptions. 
In the opinion of Aleksandr Kulinskiy, “From the 
economic standpoint, 2005 has been a great trial for the 
media, since one of the media’s chief sources of profit, 
advertising, declined substantially after the revolution. In 

“We use the news agencies’ 
information, but since it is 
written unprofessionally 
and ungrammatically, staff 
journalists have to rework it,” 
said Antonina Blindina.



outlying regions, the advertising market continues to be 
weak by virtue of those regions’ weak economies.”

Because there is a limited number of commercial 
enterprises that are potential advertisers, the media 
advertising market is also limited and has long been 
divided up among the largest-circulation print media 
and the most highly rated and popular television 
networks, such as the newspaper Vecherniy Bishkek 
and the Piramida television network. Private outlets 
for the most part survive through financial infusions 
from publishers and on grants from international 
organizations. “Many editors, especially of print 
publications, do not regard their work as a form 
of business. They believe that the mass media do 
not fall under the definition of a business as such,” 
said Artem Petrov, editor-in-chief of the newspaper 
Novyy Kyrgyzstan.

Local news agencies are not well-developed businesses 
yet. The Kabar News Agency works thanks to government 
subsidies, and the Aki-Press News Agency survives through 
financial support from international organizations.

Market research is still not widespread, and what exists 
is not well used to develop strategic plans and increase 
advertising revenues. As Kuban Mambetaliyev put 
it: “The results of research are hardly used at all but 
merely taken note of.” Antonina Blindina said, “Market 
research is not carried out because media staffs cannot 
afford to have marketing departments. The results of 
market research carried out by marketing services are 
usually limited to the city of Bishkek, and therefore 
do not reflect the real rating of publications.” The 
determination of broadcast ratings is also a great rarity, 
and it is not clear how they are determined.

Some panelists said that many newspapers suppress or 
distort circulation data. Bakytbek Orunbekov, editor-in-
chief of the newspaper Kyrgyz Tuusu, said, “The only 
place you can find out actual circulation numbers is at 
the print shop.” A different opinion was expressed by 
Marina Sivasheva: “Circulation numbers are determined 
with a high degree of accuracy, since they are indicated 
in the documents of a printer’s production department, 
which determines a publication’s bill for the actual 
product produced on the basis of those numbers.”

Companies that support media outlets include the 
Uchkun government press, Erkin-Too, several private 
regional printers in Kara-Kol, Osh, and Jalalabat, and 
the US-supported printing facility associated with the 
Freedom House Media Support Center. On the whole, 
most enterprises operate effectively, although some 
panel members questioned the quality of the work at 
the government presses.

Poor management of the Kyrgyzpochtasy 
organization, which handles the sale and distribution 
of newspapers, has proved impossible to solve. As 
Kuban Mambetaliyev noted, “The government postal 
agencies that are branches of Kyrgyzpochtasy do 
not pay their debts to the newspapers for copies 
sold.” The same situation can be seen in the private 
distribution system of the Kyrgyzsbasmasoz Joint-
Stock Company, which also has debts to media outlets 
that go unpaid for years at a time. According to 
Oleg Ryabov, “This year alone the Kyrgyzpochtasy 
owes Slovo Kyrgyzstana (a government newspaper) 
1,200,000 SOM (more than $29,000), Narodnaya 
gazeta (the newspaper of the Union of Trade Unions) 
about 1 million SOM (more than $24,000), and Kyrgyz 
Tuusu (a government newspaper) more than 2 million 
SOM ($49,000), etc. Kyrgyzpochtasy also has debts 
to international publications that have offices in 
Kyrgyzstan—the newspaper Moskovskiy Komsomolets 
and others.”

In this regard, 
Igor Shestakov 
notes: “The 
government does 
not regulate the 
process entailed 
in the repayment 
of funds to the 
newspapers 
for the sale 
of copies and 
subscriptions by 
the government 
monopolistic 
enterprise 
Kyrgyzpochtasy.” 
Therefore, in 
recent years 
the print media 
outlets have increasingly given preference to private 
distributors. As Viktor Shloyev observed: “More and 
more, print media outlets are giving up their services 
related to the distribution of their publications 
and preferring—following the example set by the 
newspapers Vercherniy Bishkek, Delo No., Agym, and 
others—to work with private distributors.”

The distribution of print media in remote regions of 
the republic is a big problem. Newspapers are received 
in some of the republic’s provinces (Osh, Batken, and 
Jalalabat, for example) two to three days late due to 
reliance on ground transportation. In the past several 
years, rates for shipment by air have increased fivefold 
and now exceed international standards by nearly 

KYRGYZSTAN 233

“Only a few media 
outlets—the newspapers 
Vecherniy Bishkek and Delo 
No., Piramida television, 
and Piramida-programma, 
which have occupied their 
own niches in the media 
market for a long time now 
and have regular readers, 
viewers, and advertisers—
can be considered 
successful and profitable,” 
said Marina Sivasheva.



MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2005234

60 percent, leaving virtually no media outlets able to 
afford this price. Another problem that province and 
regional media outlets experience with the distribution 
to remote regions is the acute shortage of vehicles in 
the Kyrgyzpochtasy government distribution system.

OBJECTIVE 5: SUPPORTING INSTITUTIONS

Kyrgyzstan Objective Score: 1.85 / 4.00

Lately the role of the supporting institutions for 
the media sector has increased somewhat. For 
example, the Journalists’ NGO established in 1998 
operates effectively, defending the interests of 
journalists and media outlets in cases of persecution 
by governmental entities. Moreover, staffers of the 
NGO annually monitor violations of the rights of 
the media with the support of the US Agency for 
International Development (USAID). There is also 
the Media Agency, which lobbies for bills pertaining 
to the media and provides legal aid to journalists in 
court. A number of human-rights NGOs (the Coalition 
for Democracy and Civil Society, the Interbilim Center, 
and others) cooperate with media outlets and provide 
support in cases of conflict and on free-speech issues. 
Lately, however, as Aleksandr Kulinskiy, observed, 
“Some of these NGOs are more concerned right now 
with politics, and the basis for their work in the area 

of freedom of speech has disappeared.” The most 
active NGOs in defending the interests of the media 
are the TsPGO (Center for the Support of Civil Society) 
and the Osh Regional Media Center. According to 
Viktor Shloyev, “By and large, the NGOs pursue the 
objectives of consolidating local media outlets and, 
especially, improving journalists’ professional skills. 
But the NGOs exist mainly in the big cities and not in 
the outlying regions.”

There is no association of publishers, but there is 
an association of television and radio broadcasters, 
although it is relatively ineffective.

Virtually all the higher-education institutions, 
including the Technical University and the Agrarian 
Academy, have journalism departments. However, the 
training of media specialists is weak at most schools, 
with the Slavic University and the American University 
of Central Asia among the exceptions. According 
to Kuban Mambetaliyev, “Theoretical knowledge is 
provided in journalism departments, but they do not 
offer practical seminars of the proper quality. Nor are 
prominent journalists and editors enlisted to teach 
special courses for students.” Consequently, after 
graduation from higher schools, young specialists are 
not capable of professional work. At Kyrgyz State 
National University, a UNESCO grant has been used 
to establish the university’s own television and radio 
centers where students follow the international model 
of mastering the latest technologies and learning 
journalism in a practical setting. This same method is 
widely used in the journalism department at Kyrgyz-
Russian Slavic University.

In the opinion of panelists, there is another side to the 
problem with young personnel: A great many people 
land in journalism departments who have no interest 
in journalism but merely need a higher-education 
degree and have no desire to be journalists. Moreover, 
the earnings in this niche are not attracting young 
people. Students in journalism departments make no 
secret of the fact that the profession of translator 
or work in an international organization looks far 
more attractive. Oleg Ryabov relates: “Every year 
approximately 40 people come to our staff to carry 
out required internships. If two of them manifest the 
desire to actually work and gain experience, we’re 
doing well. For the most part, the students say that 
they don’t need that, that they have other plans for 
their future, and ask to be given credit without doing 
the work.”

For this reason, the journalism profession has 
encountered great problems in acquiring new blood. 
Bakytbek Orunbekov recalled that when he joined his 

SUPPORTING INSTITUTIONS INDICATORS:

> Trade associations represent the interests of 
private media owners and provide member 
services.

> Professional associations work to protect 
journalists’ rights.

> NGOs support free speech and independent 
media.

> Quality journalism degree programs that 
provide substantial practical experience 
exist.

> Short-term training and in-service training 
programs allow journalists to upgrade skills 
or acquire new skills.

> Sources of newsprint and printing facilities 
are private, apolitical, and unrestricted.

> Channels of media distribution (kiosks, 
transmitters, Internet) are private, apolitical, 
and unrestricted.

Supporting institutions function in the 
professional interests of independent media.



KYRGYZSTAN 235

newspaper, it “employed journalists whose average age 
was 60 or greater. Everyone was working in the same 
old way, and none of them even knew how to use a 
computer.” Trainings conducted by various international 
organizations such as Internews Kyrgyzstan, the 
Soros Foundation-Kyrgyzstan, the United Nations 
Development Program, the Eurasia Foundation, and 
others are helping. Workshops devoted to the legal 
aspects of journalists’ work are highly popular.

Panelists agreed that the sources of newsprint are private 
and in no way restricted. The work of private printers is 
not restricted either, but for the most part they handle 
various printing commissions and not the printing of 
newspapers. In Bishkek, newspapers are printed at three 
places—the Uchkun and the Erkin-Too government 
printers, and the Freedom House press. Antonina Blindina 
said, “The Uchkun government print shop is selective 
in its approach to clients. Our newspaper, for example, 
may get printed on paper that is not of a very high 
quality.” Many print media outlets have limited technical 
capabilities. Most newspapers today are printed in black 
and white. However, the Freedom House Media Support 
Center has set high printing rates that most newspapers 

cannot afford. 
In the outlying 
regions, 
newspapers have 
extremely limited 
capabilities.

The channels for 
the dissemination 
of information 
(newsstands, 
transmitters, the Internet) are private, apolitical, and 
in no way restricted. For example, the government 
neither regulates nor controls access to the Internet. 
Television transmitters are state-owned and provide for 
the broadcast of the national television network, which 
covers 90 percent of the country. Private television 
and radio stations have transmitters that cover narrow 
territories (a city or part of a province). And the 
channels for the distribution of print media are limited 
by the capabilities of the Kyrgyzpochtasy government 
company and the KyrgyzBasmasoz private distribution 
company. These two companies cannot provide for 
distribution of print media in the country’s remote 
regions, which exist in an information vacuum.

“Some of these NGOs are 
more concerned right now 
with politics, and the basis 
for their work in the area 
of freedom of speech 
has disappeared,” said 
Aleksandr Kulinskiy.



MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2005236

Panel Participants

Maksuda Aytiyeva, Editor-in-Chief, Salam radio station, 
Batken, Batken Province

Antonina Blindina, Editor-in-Chief, Chuyskiye izvestiya 
newspaper, Chuy Province

Aleksandr Kulinskiy, Editor-in-Chief, Komsomolskaya 
Pravda v Kyrgyzstane newspaper, Bishkek

Kuban Mambetaliyev, Chairman of the Board, 
Journalists’ NGO, Bishkek

Bakytbek Orunbekov, Editor-in-Chief, Kyrgyz Tuusu 
newspaper, Bishkek

Zholdoshbay Osmonov, Journalist, Jalalabat Television 
and Radio Company, Jalalabat

Oleg Ryabov, Deputy Editor-in-Chief for Management, 
Slovo Kyrgyzstana newspaper; Editor-in-Chief, 
Narodnaya gazeta newspaper

Igor Shestakov, Director, Interfax News Agency, Bishkek

Viktor Shloyev, Commercial Director, Polonya LLC, 
Bishkek

Bektash Shamshiyev, Journalist, Azattyk radio station, 
Bishkek

Artem Petrov, Editor-in-Chief, Novyy Kyrgyzstan 
newspaper, Bishkek

Marina Sivasheva, Editor, Open Kyrgyzstan website; 
Journalism Instructor, American University of Central 
Asia, Bishkek

Moderator

Yelena Buldakova, Kyrgyzstan

Observers

Chinara Omurkulova, Country Director, IREX/Kyrgyz 
Republic

Maria Stefurak, Media Development Specialist, USAID

Jennifer Croft, Democracy Development Specialist, 
USAID 



CO
U

N
TR

Y 
FA

CT
 S

H
EE

T

✂
KYRGYZSTAN AT A GLANCE

KYRGYZSTAN 237

SOURCE: 
(CIA World Factbook)

GENERAL 

� Population: 5,146,281 (July 2005 
est.)

� Capital city: Bishkek

� Ethnic groups (% of population): 
Kyrgyz 64.9%, Uzbek 13.8%, Russian 
12.5%, Dungan 1.1%, Ukrainian 1%, 
Uygur 1%, other 5.7% (1999 census)

� Religions (% of population): 
Muslim 75%, Russian Orthodox 20%, 
other 5%

� Languages: Kyrgyz (official), 
Russian (official)

� GDP: $2.1 billion (Based on the 
National Statistics Committee’s figures 
for the past 10 months of 2005)

� GDP per capita: $1,700 (purchasing 
power parity) (2004 est.)

� Literacy rate (% of population): 
98.7% (older than 15 years); 10% of 
the population above age 15 has a 
higher education

� President or top authority: 
President Kurmanbek Bakiyev (elected 
for a five-year term on July 10, 2005)

� Next scheduled elections: 2010

MEDIA-SPECIFIC

A total of 938 media outlets 
(newspapers, magazines, bulletins, 
television stations, and radio stations) 
are registered with Kyrgyzstan’s 
Ministry of Justice.

� Newspaper circulation statistics 
(total circulation and largest paper): 
64 government newspapers, 60 
nongovernmental newspapers, 
12 agency newspapers; the daily 
independent newspaper Vecherniy 
Bishkek circulates 20,000 copies on 
weekdays and 60,000 on Fridays 
(which includes television listings); 
the independent newspaper Moya 

COUNTRY

PE
R

C
EN

T 
C

H
A

N
G

E

  MSI AVERAGE SCORES—PERCENT CHANGE 2001–2005

U
kr

ai
n

e

M
o

n
te

n
eg

ro

M
ac

ed
o

n
ia

B
o

sn
ia

 &
 H

er
ze

g
o

vi
n

a

Ta
jik

is
ta

n

K
yr

g
yz

st
an

Se
rb

ia

K
o

so
vo

A
lb

an
ia

C
ro

at
ia

G
eo

rg
ia

B
u

lg
ar

ia

A
ze

rb
ai

ja
n

R
o

m
an

ia

A
rm

en
ia

K
az

ak
h

st
an

M
o

ld
o

va

R
u

ss
ia

B
el

ar
u

s

U
zb

ek
is

ta
n

-60

-40

-20

0

20

40

60

80

62
.1

55
.9

49
.1

45
.1

42
.6

37
.7

34
.4

29
.5

29
.2

24
.7

22
.5 13

.7

9.
7

7.
7

0.
1

-1
.7

-1
2.

1 -1
8.

1

-4
3.

6

-4
7.

8

FREE
SPEECH

PROFESSIONAL
JOURNALISM

PLURALITY OF
NEWS SOURCES

BUSINESS
MANAGEMENT

SUPPORTING
INSTITUTIONS

OBJECTIVES

SU
ST

A
IN

A
B

IL
IT

Y
U

N
SU

ST
A

IN
A

B
LE

A
N

TI
-F

R
EE

 P
R

ES
S

U
N

SU
ST

A
IN

A
B

LE
M

IX
ED

 S
Y

ST
EM

N
EA

R
SU

ST
A

IN
A

B
IL

IT
Y

SU
ST

A
IN

A
B

LE

MEDIA SUSTAINABILITY INDEX: KYRGYZSTAN

1.
47

1.
80 1.

95
1.

92
1.

91

1.
14

1.
42 1.

66
1.

66
1.

61

1.
41

1.
88

1.
17

1.
83

2.
20

1.
25

1.
51

1.
19

1.
57

1.
31

1.
16

1.
49

2.
03

1.
74 1.

85

‘01 ‘02 ‘03 ‘04 ‘05 ‘01 ‘02 ‘03 ‘04 ‘05 ‘01 ‘02 ‘03 ‘04 ‘05 ‘01 ‘02 ‘03 ‘04 ‘05 ‘01 ‘02 ‘03 ‘04 ‘05

Stolitsa Novosti circulates 5,000 copies 
on weekdays and 60,000 on Saturdays 
(which includes television listings); 
and A bIM (in Kyrgyz) circulates around 
7,000 to 8,000 copies on weekdays 
and around 15,000 on Fridays (which 
includes television listings).

� Number of radio stations and 
television stations: 36 radio stations, 
47 television stations

� Broadcast stations and networks:

•    Television: ORT, RTR (Russia), NTS 
(New Television Network), KOORT, 
Piramida, NTRK (Kyrgyz Republic 
National Television and Radio 
Company), NBT (Bishkek National 
Television)

•    Radio: Russian Radio, Europa Plus, 
Radio Chanson, Love Radio, Kyrgyz 
National Radio, Piramida

� Number of Internet users: NA

� News agencies: Kabar 
(government), Aki Press 
(independent), Bely Parokhod 
(independent)


