
MEDIA

SUSTAINABILITY

INDEX

2005

IREX



In 2005, authorities intensified their criticism of the 
quality of Georgian journalism. Many influential 
members of government and parliament on 
numerous occasions labeled journalists as 
unskilled and unethical. For their part, many 
media outlets, previously willing to give the new 
post–Rose Revolution government a grace period, 
became more and more critical of its activities.



137

Introduction G
EO

RG
IA 

O
VERALL SCO

RE 2.23
G

Significant events punctuated 2005 in Georgia. In February, 

Prime Minister Zurab Zhvania was found dead in a Tbilisi 

apartment, allegedly poisoned by gas leaking from the faulty 

heater. Russian military troops finally withdrew from two 

Soviet-era military bases in Batumi and Akhaltsikhe. And Azerbaijani oil 

started to flow through one of the world’s largest pipelines—the Baku-

Tbilisi-Ceyhan pipeline, expected to bring an estimated $50 million annually 

to Georgia’s state budget.

Similarly, significant legislative changes altered conditions for the media 

sector during 2005. In January, the president signed the Law on Broadcasting 

that was adopted by parliament. The law transforms the State TV and Radio 

Broadcasting station into a public entity, regulates both public and private 

broadcasters, and introduces the concept of the community broadcaster. The 

active involvement of an industry association in drafting the law produced 

provisions better attuned to the interests of the commercial broadcast sector, 

such as provisions regulating the terms of license validity, television tower 

ownership, and advertising at public television.

In April 2005, parliament approved the nine-member Public Service 

Broadcaster Board of Trustees. In August 2005, the general director was 

appointed after a selection process that was competitive but also criticized 

by some observers as not transparent and clearly political. The general 

director was first approved as a board member, and then the board 

nominated her as its head.

As a temporary measure through 2005, under the new broadcasting 

law, the Public Broadcaster is funded directly from the state budget (at 

approximately $9.4 million). Starting in 2006 and continuing until the 

government determines an alternative funding mechanism, the public 

station will still be funded out of the state budget, but the funding will be 

no less than 0.15 percent of Georgia’s gross domestic product (GDP). The 

Georgian Young Lawyers Association (GYLA), which monitored how State TV 

and Radio Broadcasting spent public funds, demanded that the prosecutor’s 



MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2005138

Unsustainable, Anti-Free Press (0-1): Country does not meet 
or only minimally meets objectives. Government and laws actively 
hinder free media development, professionalism is low, and media-
industry activity is minimal.

Unsustainable Mixed System (1-2): Country minimally meets 
objectives, with segments of the legal system and government 
opposed to a free media system. Evident progress in free-press 
advocacy, increased professionalism, and new media businesses may 
be too recent to judge sustainability.

Near Sustainability (2-3): Country has progressed in meeting 
multiple objectives, with legal norms, professionalism, and the 
business environment supportive of independent media. Advances 
have survived changes in government and have been codified in 
law and practice. However, more time may be needed to ensure 
that change is enduring and that increased professionalism and the 
media business environment are sustainable.

Sustainable (3-4): Country has media that are considered 
generally professional, free, and sustainable, or to be approaching 
these objectives. Systems supporting independent media have 
survived multiple governments, economic fluctuations, and changes 
in public opinion or social conventions.

 

FREE
SPEECH

PROFESSIONAL
JOURNALISM

PLURALITY OF
NEWS SOURCES

BUSINESS
MANAGEMENT

SUPPORTING
INSTITUTIONS

OBJECTIVES

SU
ST

A
IN

A
B

IL
IT

Y
U

N
SU

ST
A

IN
A

B
LE

A
N

TI
-F

R
EE

 P
R

ES
S

U
N

SU
ST

A
IN

A
B

LE
M

IX
ED

 S
Y

ST
EM

N
EA

R
SU

ST
A

IN
A

B
IL

IT
Y

SU
ST

A
IN

A
B

LE

MEDIA SUSTAINABILITY INDEX: GEORGIA

1.
87

1.
82 1.

98
2.

36
2.

31

1.
57

1.
59

1.
94 2.
00 2.

12

2.
15

1.
91 2.

10 2.
25

2.
23

1.
54

1.
32 1.

44
1.

85 1.
94

1.
97

1.
89

2.
34

2.
26

2.
55

‘01 ‘02 ‘03 ‘04 ‘05 ‘01 ‘02 ‘03 ‘04 ‘05 ‘01 ‘02 ‘03 ‘04 ‘05 ‘01 ‘02 ‘03 ‘04 ‘05 ‘01 ‘02 ‘03 ‘04 ‘05



office investigate the allegedly illegal activities of its 
chairman. The newly appointed general director of the 
public broadcaster demanded a financial audit shortly 
after taking over.

The year also saw the first implementation of the tax 
code, which reduced the number of taxes from 22 to 
seven, when it was approved by parliament in late 
December 2004. Some tax rates were reduced as well, 
including the social tax from 33 percent to 20 percent, 
the income tax from 20 percent to 12 percent, and the 
value-added tax (VAT) from 20 percent to 18 percent. 
The profit tax remained at 20 percent. The new tax 
code exempted print media from all taxes, except the 
income and social tax, through 2007.

Also, just before the start of 2005, the president 
signed a new law on higher education that laid 
the groundwork for reforming teaching at higher-
education institutions, including journalism schools.

In the media industry, TV Mze has changed its ownership 
structure. David Bezhuashvili, who built his business on 
cement production and co-owned the television station, 
became the sole owner of Mze by acquiring the stock of 
his former partners. As a result, the station underwent 
major strategic and personnel changes, positioning itself 
as a sports and entertainment channel. The channel 
eventually restored suspended news programs but 
stopped offering the popular talk show “Archevanis 
Zgvarze” (At the Edge of the Choice), the anchor of 
which was criticized by the authorities for allowing 
independent forensic experts to express doubts about 
the official version of the prime minister’s death and for 
covering civil unrest in central Tbilisi following the arrest 
of the two famous sportsmen on extortion charges.

In 2005, authorities intensified their criticism of the 
quality of Georgian journalism. Many influential 
members of government and parliament on numerous 
occasions labeled journalists as unskilled and unethical. 
For their part, many media outlets, previously willing to 
give the new post–Rose Revolution government a grace 
period, became more and more critical of its activities, 
with TV 202 taking the lead. In May, TV 202 aired 
an investigative piece about Zurab Zhvania’s death, 
produced by Studio Reporter, casting doubt on the 
official version of the circumstances of death provided 
to the public.

Shalva Ramishvili, a popular anchor and cofounder 
of TV 202, was arrested in August. Along with David 
Kokhreidze, the director, he was accused of extortion. 
He was alleged to have blackmailed the MP Koba 
Bekauri to extort $100,000 in exchange for not 
broadcasting an investigative story, also shot by the 

Studio Reporter, featuring Bekauri’s allegedly illegal 
activities. Ramishvili was filmed while accepting a part of 
this money via a hidden camera placed with the MP by 
the police. Ramishvili pledged his innocence. On August 
29, Ramishvili was sentenced to three months pre-trial 
detention by the Tbilisi City Court. The documentary was 
finally aired in September by two channels: first by TV 
202 and the next day by the public broadcaster.

According to the Media Sustainability Index (MSI) 
assessment for 2005, the professionalism of journalists 
as well as the business-management skills of media 
owners improved from the previous year, largely 
thanks to the training provided to them by the various 
international organizations. Regardless, the quality of 
the journalism available to audiences has deteriorated, 
with journalists finding it increasingly difficult to 
overcome barriers to the public information put up by 
administrative authorities. Ever increasing self-censorship 
does not permit media to offer their audiences a full 
and undistorted picture of current social, political, and 
economic processes as well as to serve as a forum for 
debating public concerns. Investigative reporting is rarely 
practiced, and the share of entertainment content in the 
media keeps growing. The chilling effect of recent cases 
of journalists being physically and otherwise intimidated, 
with almost no offenders identified and prosecuted, 
is becoming more and more visible. Even advertising 
companies fall victim to self-censorship, endangering 
the sustainability of advertising market and making 
expensive audience research obsolete.

The overall MSI index improved marginally to 2.23 
in 2005, from 2.14 in 2004. The improving MSI 
objectives related to journalistic professionalism, 
business management of media, and the supporting 
institutions for the media sector. Although Georgia 
enjoys quite liberal legislation that regulates media 
as compared with the other post-Soviet countries, 
implementation of these laws remains a problem. 
Corrupt and incompetent judges as well as prosecutors 
and investigators, which operate under enormous 
administrative pressure, often leave the media without 
the legal means for their defense.

OBJECTIVE 1: FREE SPEECH

Georgia Objective Score: 2.31 / 4.00

Panelists concluded that although there was continued 
improvement in media legislation during 2005, media 
freedom decreased as compared with the year 2004, 
and self-censorship still remained a problem, often 
taking the form of hidden censorship. The new law 

GEORGIA 139



MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2005140

on broadcasting, which took force in January 2005, 
along with the previously adopted legislation, provided 
further legislative guarantees for freedom of speech 
in Georgia. The problem, however, continued to lie in 
the implementation of the laws by the executive and 
judicial branches. The lack of real independence, some 
corruption, and poor skills in the judiciary often led 
to incompetent decisions that distorted free-speech 
principles, the MSI panelists concluded.

The new law allowed broadcasting licenses to be 
prolonged automatically for one 10-year period 
after the expiration of the current permit, provided 
all legal and technical rules are satisfied. After the 
10-year extension, the license must be opened to 
bidding again. Previously, the license was renewed 
every 10 years if no violations were reported. Some 
panelists voiced concern that the Georgian National 
Communications Commission (GNCC) made decisions on 
awarding or suspending licenses that appeared to have 
been influenced by the government, a process that was 
becoming more politicized.

Georgian print and broadcast media outlets are 
registered the same as other legal business entities. 
Market entry and tax structures are similar to those for 
other businesses. The print media are exempt through 
the end of 2007 from all taxes except for income tax 
payable by employees and the social tax. Panelists 
from the broadcasting industry mentioned that 
broadcast media have to pay full tax rates and, unlike 
other businesses in Georgia, also licensing and annual 
regulation fees to the commission. The licensing fee is 
determined by the GNCC on a case-by-case basis, taking 
into account specifics of a license awarded, frequency, 
etc., and is payable during the 10-year license validity 
period. The annual regulation fee comprises 1 percent 
of a broadcasting company’s annual income.

In 2005, the rights of journalists were violated on many 
occasions. There was pressure on owners and publishers 
of media outlets, who often had to refrain from critical 
stories to stay in business. There was intimidation of 
journalists, particularly through restrictions on access 
to certain types of information. There was limited 
editorial independence, with owners and publishers 
often interfering with content and using employment 
contracts that left journalists fearful of losing their 
jobs if they did not conform to employers’ political and 
business agendas. The MSI panelists listed many cases of 
violations, especially in the regions. Targets included the 
editor of the regional newspaper Imedi, Gela Mtivlishvili, 
who while investigating violations by local police was 
severely beaten in June and several weeks later had a 
hand grenade thrown into his house. Several cases were 
reported in Gori, where journalist Saba Tsitsikashvili, 
working for newspapers Akhali Versia and Trialeti, was 
beaten several times while writing about corruption 
and smuggling in the region. In neither case was the 
perpetrator identified. In July 2005, while covering 
protests in the capital, journalists Irakli Gedenidze from 
the newspaper Alia, Zviad Nikoleishvili from the news 
agency Interpressnews, and Nato Makhviladze from 
the television company Mze were physically abused by 
police. Police also forbade journalist Nino Giorgobiani 
of the public broadcaster from filming the protest. The 
panelists unanimously agreed that the situation had 
worsened since the previous year. “The occurrence of 
crimes against journalists is frequent, but such crimes are 
rarely prosecuted,” said Lasha Tugushi, the editor of the 
central newspaper Rezonansi.

In January 2005, state television and radio were 
transformed into public broadcasters. In April 2005, the 
Board of Trustees was approved by the parliament, and 
in August 2005 the general director was appointed, 
amid some concern about the transparency and 
politicization of the process. The public broadcaster 

FREE-SPEECH INDICATORS:

> Legal/social protections of free speech exist 
and are enforced.

> Licensing of broadcast media is fair, 
competitive, and apolitical.

> Market entry and tax structure for media are 
fair and comparable to other industries.

> Crimes against journalists or media outlets 
are prosecuted vigorously, but occurrences of 
such crimes are rare.

> State or public media do not receive 
pre fer ential legal treatment, and law 
guarantees editorial independence.

> Libel is a civil law issue; public officials are 
held to higher standards, and the offended 
party must prove falsity and malice.

> Public information is easily accessible; right of 
access to information is equally enforced for 
all media and journalists.

> Media outlets have unrestricted access to 
information; this is equally enforced for all 
media and journalists.

> Entry into the journalism profession is free, 
and government imposes no licensing, 
restrictions, or special rights for journalists.

Legal and social norms protect and promote 
free speech and access to public information.



currently receives 17 million GEL (approximately 
$9.4 million) directly from the state budget, but 
that is considered temporary. Starting in 2006 and 
until the government devises an alternative funding 
mechanism, the broadcaster will still be funded from 
the state budget, but the funding will be no less 
than 0.15 percent of Georgia’s GDP. There remain 
a few newspapers sponsored by the government, 
primarily in the Adjaran Autonomous Republic, where 
a state-funded television channel also remains. The 
government of Georgia will determine a plan for the 
reorganization of Adjara TV within one year following 
the adoption of the law on broadcasting.

The broadcasting law does not provide for preferential 
treatment of public or government-owned media, nor 
does it interfere with editorial independence. However, 
the majority of panelists believe that in practice 
the public broadcaster is broadly controlled by the 
government and enjoys easier access to information. 
MSI panelists said that the government also pays more 
attention to television stations than to radio stations 
or newspapers. The political and business interests of 
owners, meanwhile, have a profound impact on the 
editorial policies of private media outlets. Employees 
with short-term contracts or none at all are vulnerable 
to influence.

Libel is a civil law issue, and Georgia has progressive 
laws on defamation. No cases of clearly erroneous court 
decisions holding journalists liable for defamation were 
reported during 2005.

Freedom of public information is stipulated by Chapter 
III of the general administrative code, but many 
problems remain with implementation. The panelists 
recalled instances when public information was not 
made available. According to Tamar Chikovani of the 
Radio Free Europe/Radio Liberty Tbilisi Bureau: “It is 
very difficult, almost impossible, to obtain information 
from the law-enforcement agencies (Ministries of 
Interior, Defense, State Prosecutor’s Office) as well 
as from many other public bodies.” In some cases, 
especially at regional administrative agencies, the 
officials simply do not know the requirements of 
the administrative code. For instance, in one case, 
according to the “Review of Implementation of the 
General Administrative Code of Georgia,” published in 
2005 by the United Nations Association of Georgia, the 
head of the police in the Ninotsminda region replied to 
a request by saying that “all the information in police 
is secret (and) only the Minister of Interior and other 
high officials have access to it.” On the other hand, the 
journalists are not very active in protecting their right 
to access to information by applying to the courts.

Access to international news and news sources is not 
restricted by the government. The Internet is readily 
available in the capital but not in all regions, and many 
regional media outlets cannot pay for access. Lack of 
access is partly due to the difficult landscape of Georgia 
and the high cost of establishing Internet connections, 
especially in mountainous regions.

Anyone can become a journalist in Georgia, and no 
special licenses are needed to enter the profession. 
Journalists generally do need accreditation to attend 
official events. According to the law, government 
agency meetings are public and can be closed only 
in certain cases outlined by law. The sessions of the 
government of Georgia are usually closed to journalists.

OBJECTIVE 2: PROFESSIONAL JOURNALISM

Georgia Objective Score: 2.12 / 4.00

MSI panelists report that although the professional 
skills of Georgian journalists have improved, the 
overall quality of journalism in Georgia took a turn 
for the worse during 2005. They attributed this 
decline to multiple factors, including more attempts 
by government officials and media owners to censor 
content, difficulties that journalists face when trying 
to obtain public information and cross-check facts, and 
lack of professional motivation. According to Tamar 

GEORGIA 141

PROFESSIONAL JOURNALISM INDICATORS:

> Reporting is fair, objective, and well sourced.

> Journalists follow recognized and accepted 
ethical standards.

> Journalists and editors do not practice self-
censorship.

> Journalists cover key events and issues.

> Pay levels for journalists and other media 
professionals are sufficiently high to 
discourage corruption.

> Entertainment programming does not eclipse 
news and information programming.

> Technical facilities and equipment for 
gathering, producing, and distributing news 
are modern and efficient.

> Quality niche reporting and programming 
exists (investigative, economics/business, local, 
political).

Journalism meets professional standards 
of quality.



MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2005142

Chikovani, the main issue now is not how objective the 
coverage provided by media outlets is, but how the 
topics that get covered are selected.

According to recent monitoring of US Agency for 
International Development (USAID)–assisted media, 
initiated by IREX and conducted by the Georgian 
Opinion Research Business International (GORBI) in 
September 2005, the number of news stories that 
presented two viewpoints in 17 monitored newspapers 
decreased from 10 percent to 5.4 percent compared 
with the October 2004 data. The research showed a 
slight decrease in the number of the news stories that 
presented two viewpoints at the six monitored radio 
stations (only 4 percent compared with 5 percent in 2004) 
and a tremendous increase in the number of television 
stories that presented two viewpoints broadcast by 23 
monitored stations, from 24 percent to 52 percent.

Panelists agreed 
that journalists 
currently seek 
comments from 
multiple and 
diverse sources 
more than ever 
but often face 
resistance from 
government 
officials or their 

press secretaries, particularly outside the capital. 
Nevertheless, panelists attributed the lack of balance in 
media coverage not only to the officials’ reluctance to 
share information, but also to the way journalists frame 
their pieces, especially on television channels. They said 
packages are often built so that one side’s views get a 
dominant position while comments from the opposing 
side are short or positioned in the middle of the 
coverage, so they are not remembered by a viewer.

In June 2005, nine national and 11 regional media 
organizations, individual journalists, and three 
nongovernmental organizations (NGOs) established the 
Media Council. The Council is a media self-regulatory 
body serving in an arbitration capacity and as the 
main watchdog and enforcer of a journalistic code of 
ethics. The founders signed a communiqué stating that 
the Council shall ensure the implementation of media 
professional standards, react to violations, review public 
concerns and complaints, protect freedom-of-expression 
principles and editorial independence, and promote 
journalistic solidarity.

Most panelists agreed on the necessity for such an 
institution. However, according to some panelists, the 
Council lacks legitimacy, since it had not resulted from 

consensus achieved within the industry. In addition, the 
Council has no institutional capacity yet to implement 
the goals stated in its mission. At the same time, four 
newspapers established a Press Council, modeled 
after similar institutions common worldwide. The two 
major objectives of the Press Council are to serve as 
an arbiter between a newsroom and an audience, and 
to raise journalists’ professional standards through 
educational activities.

When asked to name the most common ethical 
lapses, MSI panelists mentioned daily television series 
that feature the work of the Georgian police patrol. 
During the series, the audience is exposed to the 
faces and bodies of the dead and injured as well as 
to those of crime suspects, underage suspects among 
them. Georgian media often violate presumption of 
innocence by labeling detainees as guilty. In addition, 
the names of violence victims and their family members 
are usually disclosed. There are also cases of ethnic 
discrimination when covering conflict zones: Journalists 
shape an enemy image by referring to armed groups 
not as criminal groups, but as Ossetian or Abkhaz. Also, 
the use of hidden cameras is not based on absolute 
necessity, but used when journalists are reluctant to 
properly research the topic or if it is difficult to obtain 
the needed information right away, panelists said.

If panelists in 2004 complained about continuing self-
censorship, the concern in 2005 focused on growing 
censorship from the government officials who exercise 
pressure on media owners and journalists. “Censorship 
took such a large scale, that it might turn into the 
internal policy of the media organizations,” said 
Malkhaz Ramishvili from the newspaper Akhali Versia 
in Tbilisi. One panelist recalled a case when the head 
of a television channel received fax messages listing 
which local and international news should be included 
in the news program and in which order. Newspapers 
covered a complaint from Irakli Mamaladze, formerly 
a Rustavi 2 reporter, who claimed that the Head of the 
Press Center at the Ministry of Interior, displeased with 
his coverage of crime and police, threatened him with 
a gun and got him fired from the television company. 
The case is now being investigated by the Public 
Defender’s Office. Nino Zuriashvili, a reporter for the 
show “60 Minutes,” complained during a meeting 
with representatives of the diplomatic community 
that Rustavi 2, which subcontracted “60 Minutes” to 
produce investigative stories, has not broadcasted 
them for 11 months. Zuriashvili described several cases 
when reporters of “60 Minutes” were denied public 
information and even received “friendly advice” 
from the security authorities to refrain from covering 
certain issues.

“Censorship took such a 
large scale, that it might 
turn into the internal policy 
of the media organizations,” 
said Malkhaz Ramishvili 
from the newspaper Akhali 
Versia in Tbilisi.



The results of interviews with 50 media managers 
and 182 journalists, conducted as part of the recent 
research by BCG Research at the request of IREX in July 
through August 2005, confirmed the growing pressure 
on journalists after the Rose Revolution. Thirty-six 
percent of interviewed journalists recalled the occasions 
of pressure from the government, and almost half of 
the respondents stated that they knew of government 
pressure on other journalists. The research disclosed 
cases of direct pressure on the media owners, blocking 
of unfavorable coverage, “friendly advice,” verbal 
and physical insults, and threats to harm journalists’ 
relatives and friends.

There are cases when journalists have the opportunity 
to cover important events but are asked not to shoot 
certain scenes or make certain comments, and they 
passively obey. When during military training near 
Uplistsikhe village in Shida Kartli a wrongly directed 
missile damaged several houses, all the television 
journalists on site, who were supposed to cover the 
training, received phone calls from their management 
in Tbilisi, saying that the footage is no longer needed. 
According to Tamar Chikovani, only the journalist from 
Radio Liberty had the freedom and courage to cover 
the military lapses.

Panelists attributed passivity and the lack of self-
motivation and professional ambitions among television 
journalists to the fact that television stations, while not 
being sustainable businesses, still offer higher salaries, 
much higher than the market would support, to their 
staff. This makes journalists highly dependant on the 
goodwill of ownership and the ownership—on the 
goodwill of the government. Spoiled by high wages, 
television journalists are afraid to lose their jobs.

A study by BCG Research shows an increase in salaries 
at 31 of the 50 media outlets interviewed from the 
previous years. Out of those 31, 18 were television 
stations, eight were newspapers, and five were radio 
stations. The research also showed that the salary rates 
of about 60 percent of the interviewed journalists do 
not exceed 200 GEL (about $110).

High-ranking public officials, including the president, 
often address the population on live television. News 
programs at various television channels, private ones 
among them, are too frequently interrupted by the 
live coverage of the press conferences and other 
official meetings. Panelists also noted the recent trend 
of entertainment programs that prevail over news 
and other type of serious programming. When news 
programs, due to their poor quality (resulting mainly 
from censorship) get low ratings, television channels 
air reality shows and entertainment talk shows that are 

in demand from 
audiences in 
order to maintain 
the channels’ 
popularity. Panel 
participants 
expressed worry 
about the lack 
of cultural, 
educational, 
and analytical 
programs.

Thanks to 
the financial 
support from 
the donors and 
NGOs focusing 
on media 
development 
in Georgia, the 
state of the 
technical facilities 
and equipment 
available to 
the media (especially print) is generally satisfactory. 
“In Georgia, several national television channels are 
well equipped. Although regional broadcasters are 
now able to generate more income through better, 
profit-oriented management and more advertising, 
their finances are only enough to purchase basic 
equipment,” said Tristan Tsutskiridze, director of 
the Borjomi television company and chairman of 
the Georgian Association of Regional Television 
Broadcasters (GARTB).

Niche reporting still remains undeveloped in Georgian 
media, though investigative journalism becomes 
more popular against the background of the current 
political environment. According to the report by BCG 
Research, 27 managers out of 50 interviewed said that 
they have journalists who cover investigative issues 
only. Thirteen journalists from nine media companies 
work specifically on healthcare, but only eight media 
outlets indicated having journalists who cover gender 
issues, and only three radio stations cover minority 
issues. In general, due to the lack of qualifications, 
financial constraints (mostly in regions) and limited 
human resources, journalists do not specialize in 
one area. Panelists emphasized the role of NGOs 
and international organizations in financing the 
programs devoted to the social issues. For example, 
with support from Save the Children, TV Imedi was 
able to produce programs for children and a program 
on gender issues with support from UNDP. According 

GEORGIA 143

“In Georgia, several national 
television channels are 
well equipped. Although 
regional broadcasters are 
now able to generate more 
income through better, 
profit-oriented management 
and more advertising, their 
finances are only enough to 
purchase basic equipment,” 
said Tristan Tsutskiridze, 
director of the Borjomi 
television company and 
chairman of the Georgian 
Association of Regional 
Television Broadcasters 
(GARTB).



MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2005144

to Irakli Sharabidze, a senior lawyer for TV Imedi, 
even when media are willing and able to produce 
niche programs, there is no demand for them among 
the audience. Therefore, they get low ratings and 
eventually stop airing.

OBJECTIVE 3: PLURALITY OF NEWS SOURCES

Georgia Objective Score: 2.23 / 4.00

The availability of information from multiple sources 
was essentially static from 2004 to 2005. There 
continued to be no political or legislative restrictions 
on access to international media. The study conducted 
by BCG Research showed slight improvement in 
distribution of the national newspapers to the regions 
(better transportation and new private distributors), 
but the panelists noted that due to fiscal constraints, 
regional media (print as well as broadcast) are able to 
cover mostly only local areas and even those not fully. 
The quality of information and cost of services provided 
by the independent news agencies appeared to be a 
common concern.

Imedi TV, Rustavi 2, Pirveli Stereo TV, and radio stations 
Imedi and Fortuna remain the only private broadcast 
media that cover almost all of Georgia. By the end 

of 2005, radio station Mtsvane Talga was to join this 
group. A rather scant advertising market in the regions 
does not allow local broadcasters to generate income 
sufficient for covering both operating costs and major 
equipment upgrades. They were unable to invest 
in improving broadcasting quality and broadening 
coverage areas. Regional television stations cover up to 
three neighboring regions at best.

According to the in-depth GORBI survey of 15 
newspaper managers conducted in May 2005 and 
the recent study by BCG Research, there are several 
newspapers that are distributed nationwide, including 
24 Saati, Rezonansi, Akhali Versia, and P.S. from Kutaisi 
and Guria News from Chokhatauri. Panelists named 
the weekly Kviris Palitra as the publication with the 
widest distribution area. Other newspapers are usually 
available only in their own regions, where they still 
do not cover the whole territory. Panelists attributed 
this to the underdeveloped distribution system and 
the fact that newspapers do not have the financial 
resources needed for establishing a local independent 
distribution system. “There are 11 districts in the 
Imereti region and 530 villages. If we could get at least 
10 newspapers sold in each village, we would grow our 
circulation by a minimum of 5,000,” said Ia Bobokhidze, 
editor-in-chief of the newspaper Akhali Gazeti in 
Kutaisi. Another factor is that many Georgians, 
especially in small villages, cannot afford newspapers.

Panelists agreed that it is too early to judge whether 
the public broadcaster, formerly the state Channel 
1, reflects alternative views and commentary. 
Panelists expressed doubts that the channel would be 
completely free from government influence. However, 
panelists complimented the broadcaster for airing an 
investigative documentary about the alleged illegal 
activities of an MP that was at the core of the scandal 
regarding TV 202 and the arrest of its co-owners.

The newly created public broadcaster has to devote 
much attention and resources to technical issues. An 
inventory of its property continues, and it needs to 
upgrade equipment for program production as well 
for transmitting throughout Georgia. By 2006, the 
broadcaster has planned to upgrade the quality of 
information programs, including news. The Liberty 
Institute, supported by the Organization for Security 
and Co-operation in Europe (OSCE), is assisting 
the public broadcaster to determine the editorial 
independence guidelines for the producers.

There are about a dozen news agencies in Georgia. 
Most panelists complained about the high cost and 
poor quality of services. “Their pieces are full of factual 
mistakes and misspelled names,” said Ia Mamaladze, 

PLURALITY OF NEWS SOURCES INDICATORS:

> A plurality of affordable public and private 
news sources (e.g., print, broadcast, Internet) 
exists.

> Citizens’ access to domestic or international 
media is not restricted.

> State or public media reflect the views of the 
entire political spectrum, are nonpartisan, 
and serve the public interest.

> Independent news agencies gather and 
distribute news for print and broadcast 
media.

> Independent broadcast media produce their 
own news programs.

> Transparency of media ownership allows 
consumers to judge objectivity of news; 
media ownership is not concentrated in a 
few conglomerates.

> A broad spectrum of social interests are 
reflected and represented in the media, 
including minority-language information 
sources.

Multiple news sources provide citizens 
with reliable and objective news. 



publisher of the Guria News and chairwoman of the 
Georgian Regional Media Association (GRMA). “What’s 
more, information delivered by the agencies often does 
not provide enough details, and media have to refer to 
other sources to get the full picture on an issue.”

All independent broadcast media in Georgia produce 
their own news programs. The new broadcast law 
and the copyright law prohibit the use of unlicensed 
programs, and the regulatory authority (GNCC) closely 
oversees broadcasters regarding piracy. Some stations, 
especially in the regions, cannot afford expensive 
productions, and thus a tendency to produce more 
news and less complex programs has emerged.

According to BCG Research, the majority of the 50 
media managers interviewed claimed full access to 
information regarding media ownership. Forty-five out 
of 50 managers disclosed the names of the owners, with 
only five of them refusing to talk about it. Panelists 
agreed that within media circles, it is well known who 
owns which outlet, although this information might 
not be officially declared. Registration papers that list 
state ownership information can be requested through 
the courts. The research showed that 97 percent of 
interviewed journalists (182) stated that they know who 
owns the outlet they work for, and 75 percent of them 
said that they learned this from the owners themselves.

In Georgia, where numerous minority groups live in 
close proximity, media leaders acknowledge the necessity 
for providing specialized content reflecting the issues 
of concern to ethnic, religious, and other minorities and 
producing programs in minority languages. However, 
most outlets cannot actually produce such programs due 
to lack of resources or because the programs are not 
financially profitable. Thus, media are either unwilling 
to invest money in them or only can when they receive 
assistance from NGOs specializing in media or minority 
issues. For example, 24 Saati has columns on minority 
and religious issues that are supported by donors 
including the Eurasia Foundation, the law firm Gabi, 
and other NGOs. Through support from IREX, Trialeti 
TV in Gori produced a daily news program “Anarekli” 
and a program “Advice for Gardeners” in the Ossetian 
language. However, within two months of the IREX 
grant’s expiration, the channel ceased production, citing 
financial problems. Production of the analytical news 
program “Parallel P.S.” in Armenian and Georgian by 
Borjomi-based TV Borjomi and Akhaltsikhe-based TV 
Imperia was stopped due to technical problems, but the 
management said the hiatus was temporary.

Among the ongoing minority-oriented programs were 
the public broadcaster’s daily news program produced 
in Russian, Abkhazian, Ossetian, Armenian, and Azeri 

on different nights of the week. Radio Hereti from 
Lagodekhi broadcasts a news show in Russian. Radio 
Mtsvane Talga runs a project called Demos in Georgian, 
Russian, Armenian, and Azeri that consists of radio 
debates, roundtables, and studio shows devoted to 
ethnic and religious issues. Zugdidi-based radio Atinati 
has a Russian daily news program. In Akhaltsikhe, 
with support from the Institute for War and Peace 
Reporting, a bilingual Georgian-Armenian newspaper, 
Samkhretis Karibche, is published.

However, coverage devoted to minority groups in non-
specialized programs such as regular news programs 
proved to be rather poor. According to the monitoring 
of the print and broadcast media coverage of minority 
groups in the South Caucasus conducted by the Media 
Diversity Institute, only 7.5 percent of the coverage 
in five major Georgian newspapers was devoted to 
minority issues (newspapers were monitored through 
September 2004), and only 6.1 percent of 12 programs 
broadcasted by five major television channels in 
February 2005 had minority coverage. “Although 
among the three South Caucasus republics, Georgia 
had the highest share of the coverage devoted to 
minorities, it is still low on the background of other 
issues. The quality of minority-language programs and 
articles is low as well. Some say this is because such 
programs are not profitable,” said Elena Aladashvili, 
country coordinator for the Media Diversity Institute.

OBJECTIVE 4: BUSINESS MANAGEMENT

Georgia Objective Score: 1.94 / 4.00

According to one of the panelists, the printing houses 
in Georgia are mostly in private hands now. They are 
independent from the state, and their services are 
generally accessible. However, the quality of printing 
causes a lot of complaints. “In some cases, it is because 
of the outdated equipment; in other cases it might 
be caused by the human factor—the lack of qualified 
technicians and engineers who can properly exploit 
and maintain the presses,” said Lasha Tugushi. Some 
papers strive to establish their own printing facilities. 
In 2005, newspaper 24 Saati negotiated to buy a used, 
although still modern, press from the largest Slovakian 
publishing house Petite Pres. The paper continues to 
seek funds to cover transportation and construction 
expenses for the equipment.

There are 11 distribution companies in Georgia; 
two are state-owned (Sakpressa and Adjara Press), 
and the rest are private. Five newspapers of the 15 
interviewed by BCG Research stated that they operate 

GEORGIA 145



MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2005146

their own distribution systems. Those are Tbilisi-
based Kviris Palitra, Trialeti from Gori, Guria News 
from Chokhatauri, Lanchkhuti-based Ho da Ara, and 
Speqtri from Gurjaani. According to BCG Research, the 
distribution companies divided the market and cover 
mainly local segments of the Georgian territory. Only 
state-owned Sakpressa covers the whole country, while 
the newly established private firm Elva Servisi competes 
for total reach.

The situation with the ownership of Sakpressa was 
unchanged in 2005. In 2003, the legitimacy of its 
privatization was questioned in court, and almost 
two years later the case was still pending in the Tbilisi 
Appellate Court. However, Sakpressa continued to 
operate under state ownership and despite complaints 
remained the only distribution system reaching all 
regions of the country. MSI panelists noted delays with 
receiving money for the sold copies from Sakpressa, 
a high cost for the services and problems with display 
of various titles at kiosks. Overall the situation with 
distribution remains chaotic. Newspapers cannot 
monitor their sales because companies, with the 
exception of Elva Servisi, do not provide data on in-
stock and unsold copies.

Media in Georgia generate income from a multitude 
of sources. The GORBI survey of the USAID-assisted 
media showed that television channels receive the lion’s 

share of their income from advertising and commercial 
announcements. Respondents also named donor 
support and commercial content as income sources. The 
study by BCG Research showed that broadcast media 
also generate income from interactive calls and SMS, 
although they themselves identify the latter as ads. 
However, panelists noted that even the income of the 
major Tbilisi-based television stations that enjoy the 
largest advertising share is not enough to cover all their 
expenses and does not free them from dependence 
on the owners’ subsidies. In the regions, until recently, 
advertising came mainly from commercials and 
announcements provided by the companies involved 
in the construction of the gas and oil pipelines that 
go through Georgian territory. The income of some 
channels in tourist areas is heavily seasonal.

To generate more money, the channels strive to 
explore other income sources and try to attract more 
advertising. The Imedi channel, for example, owns a 
satellite news-gathering system that transmits a signal 
receivable in any European country. The television 
stations participating in the Georgian Association of 
Regional Television Broadcasters (GARTB) managed to 
negotiate with the advertising agencies and businesses 
in order to increase advertising placements at member 
stations. The association buys licensed programs, 
and its members have the right to air them, thereby 
diversifying each channel’s programming at a reduced 
cost. This presumably attracts more viewers and more 
advertising. An advertising agent employed by the 
association works with the Tbilisi-based agencies, 
offering them advertising packages for all member-
channels or selected ones at lower prices.

Newspapers receive most of their income from circulation 
sales and classified ads. Only three out of 17 newspapers 
interviewed by BCG Research said that their income from 
advertising generates more than 50 percent of their 
revenues. According to the management of the Kviris 
Palitra weekly, 90 percent of its income comes from 
sales. In general, there is no cooperation between print 
media and advertising agencies. Some of the papers print 
privately sponsored content, and all of them publish 
paid announcements. As a result of the competition 
conducted by the State Agency for Procurement, the 
daily newspaper 24 Saati won the exclusive right to 
publish announcements of state institutions that now 
occupy a large portion of the paper’s space and generate 
a large amount of the paper’s income.

There are about a dozen leading advertising agencies 
in Georgia. All of them are Tbilisi-based, so regional 
media have to work within the capital and not locally. 
According to panelists, the situation with finding 

BUSINESS MANAGEMENT INDICATORS:

> Media outlets and supporting firms operate 
as efficient, professional, and profit-
generating businesses.

> Media receive revenue from a multitude of 
sources.

> Advertising agencies and related industries 
support an advertising market.

> Advertising revenue as a percentage of total 
revenue is in line with accepted standards at 
commercial outlets.

> Independent media do not receive 
government subsidies.

> Market research is used to formulate strategic 
plans, enhance advertising revenue, and 
tailor products to the needs and interests of 
audiences.

> Broadcast ratings and circulation figures are 
reliably and independently produced.

Independent media are well-managed 
businesses, allowing editorial independence.



advertising in regions did not change much during 
2005. “The advertising market in regions either does 
not exist at all or is scarce,” said Ia Bobokhidze.

Overall, there is notable growth in the television 
advertising market in Georgia. According to the AGB 
Nielsen Media Research Georgia, which entered the 
market in late fall 2004, the advertising market estimated 
at $3.5 million in 2001, reached $7 million in 2004, and 
was expected to reach $9 million by the end of 2005.

However, there are some concerns related to 
advertising placements. Some companies are pressured, 
directly or indirectly, to support certain media outlets 
with their advertising, regardless of whether these 
outlets reach the audiences the companies target, 
MSI panelists said. Some businesses even practice self-
censorship, much like journalists, and avoid advertising 
their products and services in media considered critical 
toward the authorities. State organizations, when 
deciding where to publish public announcements, do 
not follow transparent policies.

The major organizations producing media research in 
Georgia are IPM Media, GORBI, and BCG Research. AGB 
Nielsen Media Research Georgia—a joint venture of the 
Italy-based, Kantar Media Research–owned AGB Group 
and the U.S.-based Nielsen Media Research International, 
the world’s leaders in providing high-quality television 
audience measurement services—joined this group, 
attracted by the success of the diary-based television 
ratings conducted by the IPM Media through an IREX 
initiative and financial support. With the establishment 
of AGB Nielsen Media Research Georgia, starting in 
January 2005, the delivery of overnight television ratings 
through people-meter technology was added to the 
previously used television diaries in Tbilisi. The new 
technology replaced the diaries all over Georgia in July 
2005. The largest share, 60 percent, of the advertising 
market belongs to television channels, with radios and 
print media each getting 10 percent and 20 percent 
going to outdoor advertising, according to BCG Research.

Last spring, KPMG, at request of IREX, assessed the 
methodology used by AGB Nielsen Media Research 
Georgia and found it largely compliant with the 
best international practices. The fact that such an 
internationally recognized company as AGB Nielsen 
Media Research operated the audience measurement 
in Georgia with its methodology certified by an 
international audit group, attracted international 
businesses and media sellers and took Georgia’s market 
to a higher international level. In April, one of the 
Russia’s largest media sellers, Video International, 
entered the Georgian media market, signing a contract 
with the Imedi TV channel.

Twice a year 
IPM conducts 
standardized 
surveys of print 
media and radio 
audiences, called 
the Marketing 
and Media 
Index (MMI). 
MMI is a way 
of monitoring 
lifestyle and 
purchasing 
patterns of 
consumers, as 
well as brand and media consumption information. The 
data are used by advertisers and advertising agencies 
for planning advertising campaigns and monitoring 
their own and competitors’ companies. By interviewing 
1,500 people aged 12 to 65 in Tbilisi, Kutaisi, and 
Batumi, the organization provides advertisers with the 
data that help them to better introduce their brands. 
MMI also helps media to identify their target audience.

MSI panelists agreed that media in Georgia acknowledge 
the necessity for market and audience research; however, 
they lack funds to buy the existing data or conduct their 
own quality research. In addition, the panelists said, 
many are still suspicious of the integrity and research 
methods of local organizations. Some media outlets do 
conduct public opinion polls through phone and personal 
interviews or published questionnaires, gather focus 
groups, and do surveys. As the report by BCG Research 
shows, Imedi TV regularly conducts audience research 
through its own sociological service, at the same time 
buying data from AGB Nielsen Media Research Georgia 
and hiring other research companies. The newspaper 
Akhali Versia conducts focus groups; newspaper 24 
Saati and radio Mtsvane Talga regularly research their 
audiences. Overall, 26 media outlets out of the 50 
interviewed stated that they conduct their own research. 
Of those, 12 were television stations, six were radio 
stations, and nine were newspapers.

OBJECTIVE 5: SUPPORTING INSTITUTIONS

Georgia Objective Score: 2.55 / 4.00

In May 2005, the Georgian Association of Regional 
Television Broadcasters (GARTB) joined the Georgian 
National Association of Broadcasters (GNAB) and 
the Georgian Regional Media Association (GRMA) to 
represent the interests of Georgian media industry. Of 
the five MSI objectives, the largest 2005 gain in Georgia 

GEORGIA 147

“In some cases, it [the 
poor quality of printing] is 
because of the outdated 
equipment; in other cases 
it might be caused by the 
human factor—the lack of 
qualified technicians and 
engineers who can properly 
exploit and maintain the 
presses,” said Lasha Tugushi.



MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2005148

was recorded for improvements in the media industry’s 
supporting institutions.

Panelists had diverse opinions on the work of media 
associations in Georgia. Generally, they agreed that 
for the associations to become truly sustainable, 
they need to generate more funds on their own. 
And compared with previous years, the associations 
have made considerable progress. They finally 
managed to unite the previously divided media. 
The members came to understand the necessity of 
creating associations that act as bodies that represent 
members’ interests and allow for an exchange of 
information and mutual support. “There is a sense 
of healthy competition and cooperation established 
among our members. They exchange ideas, work 
on projects, and of course argue, but they do it 
together,” said Tinatin Tushishvili, executive director 
of GNAB. Problematic issues are now openly discussed, 
and the associations are able to move forward and get 
involved in projects of common benefit.

All three associations successfully implemented a project 
involving the joint sale of advertising time and space. 
The associations established contacts with different 
NGOs, state institutions, and other associations.

The GNAB underwent structural changes during 
2005. The new executive team, consisting of a 
director and three staff members, including a lawyer, 

was appointed. The governing board changed as 
well, granting more flexibility and democracy to 
the decision-making process. The number of board 
members increased to 15.

GNAB’s involvement in drafting the new broadcasting 
law made it more attuned to the interests of the 
commercial broadcast sector, including license 
terms, television tower ownership, and the amount 
of advertising on public television. GNAB provides 
regular legal consultations to its members. During 
June through August 2005, in cooperation with GYLA, 
GNAB organized seminars in Tbilisi and Batumi for its 
regional members. The seminars were devoted to the 
association’s internal policies and labor-law issues. The 
association closely works with the GNCC on behalf of 
private broadcasters and on drafting of the code of 
conduct for license holders. GNAB also negotiated with 
the television production Studio Re for the association 
member stations to broadcast the studio’s products free 
of charge.

In October 2005, GNAB supported one of its members, 
the Union of Georgian Cable Television Broadcasters, 
in organizing the fifth International Congress of Tele 
Radio Broadcasters and Cable Television Operators. 
It was decided to lobby for amendments to the 
relevant legislation in the participating countries in 
order to ensure active legal support for the private 
telecommunication systems operators. Among other 
decisions, participants agreed to assign the Union 
of Georgian Cable Television Broadcasters to select 
the best cable channel for the dissemination of its 
programming among the cable networks in Ukraine 
and Belarus.

The Georgian Regional Media Association is working on 
several projects, including the distribution of regional 
print media to subscribers from Tbilisi. In August and 
October 2005, in cooperation with the Parliamentary 
Committee on Self-governance and Regional Policy, 
the association organized meetings in Batumi and 
Tbilisi to educate its members on the self-governance 
legislation in pipeline. GRMA staff was assigned to 
prepare materials on the educational reform under way 
in Georgia. These materials were published by each 
member outlet.

After the executive officer of the GARTB attended 
the television production market on June 21–25 in 
Budapest and conducted negotiations with a number 
of production companies willing to sell their products 
to Georgian regional television companies, the 
association implemented a project that allowed each 
member station to broadcast licensed programs at 
minimal expense.

SUPPORTING INSTITUTIONS INDICATORS:

> Trade associations represent the interests of 
private media owners and provide member 
services.

> Professional associations work to protect 
journalists’ rights.

> NGOs support free speech and independent 
media.

> Quality journalism degree programs that 
provide substantial practical experience 
exist.

> Short-term training and in-service training 
programs allow journalists to upgrade skills 
or acquire new skills.

> Sources of newsprint and printing facilities 
are private, apolitical, and unrestricted.

> Channels of media distribution (kiosks, 
transmitters, Internet) are private, apolitical, 
and unrestricted.

Supporting institutions function in the 
professional interests of independent media.



All these projects are conducted with the financial 
support of different organizations. Therefore, panelists 
agreed that to maintain the activities and effectively 
work for the benefit of their members, the associations 
need to become profit-generating bodies.

There still are no professional journalism associations 
protecting journalists’ rights in Georgia. “All the 
protest rallies and statements signed by journalists 
carried spontaneous character or were implemented 
upon individual initiative,” said Lasha Tugushi. The 
NGO sector takes on the role of the media defender. 
However, panelists noted that a lot of activists who 
had lobbied for journalists’ rights before moved to the 
government sector and now hold official positions.

The Caucasus School of Journalism and Media 
Management (CSJMM), funded by the U.S. Department 
of State and the Open Society Institute, remains the 
leader in providing quality journalism education in 
Georgia. The school graduates 10 to 15 Georgian 
students each year. Overall, the process of educational 
reform features 23 institutions in Georgia that are 
accredited to teach journalism. However, panelists 
noted that there is still a lack of hands-on courses 
in the universities’ curricula. Panelists complained 
about university graduates not having skills that 
would allow them to integrate into newsrooms right 
after graduation, and said teaching the methodology 
and curricula remain outdated. The School of Social 

Sciences at the 
Georgia Technical 
University 
opened the 
fall semester 
with a new 
Master’s program 
in Media 
Management. 
This program will 
graduate a group 
of 12 students in 
two years.

Panelists emphasized the change in the attitude of 
media outlets toward short-term training programs. 
The lack of interest in, and appreciation and 
understanding of, such programs turned in 2005 into 
a greater willingness to enroll in them. All panelists 
noted the great role that international NGOs play in 
providing this service for journalists in Georgia. While 
training programs offered by international NGOs are 
free to participants, local organizations started to 
offer longer-term paid training courses to journalists in 
2005. For example, CSJMM offered training in media 
management, photojournalism, health reporting, arts 
coverage, and communications management. However, 
financial constraints do not permit the majority of 
regional media representatives to take advantage of 
these learning opportunities.

GEORGIA 149

“There is a sense of 
healthy competition and 
cooperation established 
among our members. 
They exchange ideas, 
work on projects, and of 
course argue, but they do 
it together,” said Tinatin 
Tushishvili.



MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2005150

Panel Participants

Tristan Tsutskiridze, Director, Borjomi television 
company, Borjomi; Chairman, Georgian Association of 
Regional Television Broadcasters (GARTB)

Irakli Sharabidze, Senior Lawyer, TV Imedi, Tbilisi

Tamar Chikovani, Bureau Chief, Radio Free Europe/
Radio Liberty, Tbilisi

Ia Mamaladze, Publisher, Guria News newspaper, 
Chokhatauri; Chairwoman, Georgian Regional Media 
Association (GRMA)

Ia Bobokhidze, Editor-in-Chief, Akhali Gazeti 
newspaper, Kutaisi

Lasha Tugushi, Editor-in-Chief, Rezonansi newspaper, 
Tbilisi

Malkhaz Ramishvili, Publisher, Akhali Versia newspaper, 
Tbilisi

Tinatin Tushishvili, Executive Director, GNAB, Tbilisi

Niko Nergadze, Program Coordinator, Caucasus School 
of Journalism and Media Management, Tbilisi

Elena Aladashvili, Country Coordinator, Media Diversity 
Institute, Tbilisi

David Kikalishvili, Anchor, Rustavi 2 television company, 
Tbilisi

Moderators

Lia Chakhunashvili, Program Director, IREX/Georgia

Devi Sturua, Director of Operations, IREX/Georgia

Ellada Gamreklidze, Project Coordinator, IREX/Georgia

Observer

Keti Bakradze, USAID/Caucasus Office of Democracy 
and Governance



CO
U

N
TR

Y 
FA

CT
 S

H
EE

T

✂
GENERAL 
(source: CIA World Factbook)

� Population: 4,677,401 (July 2005 
est.)

� Capital city: Tbilisi

� Ethnic groups (% of population): 
Georgian 83.8%, Azeri 6.5%, 
Armenian 5.7%, Russian 1.5%, other 
2.5% (2002 census)

� Religions (% of population): 
Orthodox Christian 83.9%, Armenian-
Gregorian 3.9%, Catholic 0.8%, 
Muslim 9.9%, other 0.8%, none 0.7% 
(2002 census)

� Languages (% of population): 
Georgian 71% (official), Russian 9%, 
Armenian 7%, Azeri 6%, other 7% 
(Note: Abkhaz is the official language 
in Abkhazia.)

� GDP: $14.45 billion (2004 est., ppp)

� Literacy rate (% of population): 
99%

� President or top authority: 
President Mikheil Saakashvili

� Next scheduled elections: 
Presidential 2009, parliamentary 2008

MEDIA-SPECIFIC

� Newspaper circulation statistics 
(total circulation and largest paper):

•    Kviris Palitra (weekly, Tbilisi); 
circulation 75,000 (information 
provided by the newspaper)

•    Alia (three times a week, Tbilisi); 
circulation 12,000 (information 
provided by the newspaper)

GORBI Circulation Data, May 2005:

•    Akhali Versia (three times a week, 
Tbilisi); circulation 6,000

•    Rezonansi (daily, Tbilisi); circulation 
6,000

•    P.S. (weekly, Kutaisi); circulation 
5,000

•    Guria News (twice a week, 
Chokhatauri); circulation 4,500

•    24 Saati (daily, Tbilisi); circulation 
4,500

GEORGIA AT A GLANCE

GEORGIA 151

� Broadcast ratings (top three ranked 
stations):

AGB Nielsen Media Research Georgia, 
September 2005

•    Tbilisi: Rustavi 2 4.79%, Imedi 
2.92%, Public Service Broadcaster, 
Channel 1 0.96%

•    Regions: Imedi 4.82%, Rustavi 2 
3.71%, Public Service Broadcaster, 
Channel 1 1.16%

•    Tbilisi and Regions: Rustavi 2 
4.41%, Imedi 3.58%, Public Service 
Broadcaster, Channel 1 1.03%

� Number of print outlets, radio 
stations, television stations: NA

� Annual advertising revenue in 
media sector: Television advertising 
market is expected to reach $9 million 
in 2005. AGB Nielsen Media Research 
Georgia, July 2005 est.

� Number of Internet users: 150,500 
(2003) CIA World Factbook

� News agencies: AP Bureau, Reuters 
Bureau, Black Sea Press, Novosti 
Gruzia, Sarke, GT News (Media 
Holding Georgian Times), I-Media, 
Interpressnews, Infozavri, Iprinda, 
Kavkazpress, Media News, Prime 
News, GHN (Georgian Hot News) 
www.yellowpages.ge

COUNTRY

PE
R

C
EN

T 
C

H
A

N
G

E

  MSI AVERAGE SCORES—PERCENT CHANGE 2001–2005

U
kr

ai
n

e

M
o

n
te

n
eg

ro

M
ac

ed
o

n
ia

B
o

sn
ia

 &
 H

er
ze

g
o

vi
n

a

Ta
jik

is
ta

n

K
yr

g
yz

st
an

Se
rb

ia

K
o

so
vo

A
lb

an
ia

C
ro

at
ia

G
eo

rg
ia

B
u

lg
ar

ia

A
ze

rb
ai

ja
n

R
o

m
an

ia

A
rm

en
ia

K
az

ak
h

st
an

M
o

ld
o

va

R
u

ss
ia

B
el

ar
u

s

U
zb

ek
is

ta
n

-60

-40

-20

0

20

40

60

80

62
.1

55
.9

49
.1

45
.1

42
.6

37
.7

34
.4

29
.5

29
.2

24
.7

22
.5 13

.7

9.
7

7.
7

0.
1

-1
.7

-1
2.

1 -1
8.

1

-4
3.

6

-4
7.

8

FREE
SPEECH

PROFESSIONAL
JOURNALISM

PLURALITY OF
NEWS SOURCES

BUSINESS
MANAGEMENT

SUPPORTING
INSTITUTIONS

OBJECTIVES

SU
ST

A
IN

A
B

IL
IT

Y
U

N
SU

ST
A

IN
A

B
LE

A
N

TI
-F

R
EE

 P
R

ES
S

U
N

SU
ST

A
IN

A
B

LE
M

IX
ED

 S
Y

ST
EM

N
EA

R
SU

ST
A

IN
A

B
IL

IT
Y

SU
ST

A
IN

A
B

LE

MEDIA SUSTAINABILITY INDEX: GEORGIA

1.
87

1.
82 1.

98
2.

36
2.

31

1.
57

1.
59

1.
94 2.
00 2.

12

2.
15

1.
91 2.

10 2.
25

2.
23

1.
54

1.
32 1.

44
1.

85 1.
94

1.
97

1.
89

2.
34

2.
26

2.
55

‘01 ‘02 ‘03 ‘04 ‘05 ‘01 ‘02 ‘03 ‘04 ‘05 ‘01 ‘02 ‘03 ‘04 ‘05 ‘01 ‘02 ‘03 ‘04 ‘05 ‘01 ‘02 ‘03 ‘04 ‘05


