
MEDIA

SUSTAINABILITY

INDEX

2005

IREX



The pressure put onto independent media by the 
government was likely only to increase with 
the approach of the 2006 presidential elections. 
The state could be expected to take additional 
measures to limit the access of journalists and 
the public to information.



155

Introduction B
During 2005, Belarus moved closer toward a full-fledged 

authoritarian regime with the legislature and the judiciary 

totally controlled by the executive authority of the president. 

The incumbent government is not a classic dictatorship: There 

are opposition parties and opposition mass media, and the public—at 

least in big cities—has access to some independent media sources of 

political and social information. However, the space in which the political 

opposition and independent media can act is extremely limited. The relative 

political stability and lack of popular resistance to the regime of President 

Lukashenko may be explained by relatively high economic growth indicators 

and improvement in living standards.

Nevertheless, in the run-up to the 2006 presidential elections, there were 

new processes in Belarusian society that opened favorable possibilities for 

democratic development. According to respected Belarusian researchers 

whose views were reported by the 2005 Media Sustainability Index (MSI) 

panelists, the percentage of people expressing democratic values is on the 

rise. As an example, they cited a national poll of 1,100 people aged 18 and 

over carried out by the NOVAK public opinion research company in 2005 

in which 54.4 percent of respondents aged 18 to 34 said they would vote 

“Yes” in a referendum asking whether Belarus should join the European 

Union. According to the researchers, the increasingly democratic mood 

represents an incremental process based in the cultural, economic, and 

political integration of Belarus into the global community.

Whatever the long-term perspective, however, the present situation for 

media independence in Belarus is extremely grim. The MSI panelists recorded 

a further decrease in the overall index from 0.79 in 2004 to 0.66 in 2005, a 

decline of 44 percent from 2001, the first year the MSI was conducted. The 

deteriorating situation was reflected by a drop in every MSI objective.

The Ministry of Information continued to suspend newspapers, acting 

against 25 print outlets during the past two years. Many newspapers had to 

close altogether, or significantly decrease their circulations after they 

BELARU
S 

O
VERALL SCO

RE 0.66



MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2005156

Unsustainable, Anti-Free Press (0-1): Country does not meet 
or only minimally meets objectives. Government and laws actively 
hinder free media development, professionalism is low, and media-
industry activity is minimal.

Unsustainable Mixed System (1-2): Country minimally meets 
objectives, with segments of the legal system and government 
opposed to a free media system. Evident progress in free-press 
advocacy, increased professionalism, and new media businesses may 
be too recent to judge sustainability.

Near Sustainability (2-3): Country has progressed in meeting 
multiple objectives, with legal norms, professionalism, and the 
business environment supportive of independent media. Advances 
have survived changes in government and have been codified in 
law and practice. However, more time may be needed to ensure 
that change is enduring and that increased professionalism and the 
media business environment are sustainable.

Sustainable (3-4): Country has media that are considered 
generally professional, free, and sustainable, or to be approaching 
these objectives. Systems supporting independent media have 
survived multiple governments, economic fluctuations, and changes 
in public opinion or social conventions.

 

FREE
SPEECH

PROFESSIONAL
JOURNALISM

PLURALITY OF
NEWS SOURCES

BUSINESS
MANAGEMENT

SUPPORTING
INSTITUTIONS

OBJECTIVES

SU
ST

A
IN

A
B

IL
IT

Y
U

N
SU

ST
A

IN
A

B
LE

A
N

TI
-F

R
EE

 P
R

ES
S

U
N

SU
ST

A
IN

A
B

LE
M

IX
ED

 S
Y

ST
EM

N
EA

R
SU

ST
A

IN
A

B
IL

IT
Y

SU
ST

A
IN

A
B

LE

MEDIA SUSTAINABILITY INDEX: BELARUS

.9
4 1.

20
.5

4
.5

9
.5

7

.9
3

1.
30

1.
25

.8
6

.7
8

1.
30 1.

50
.9

3
.7

0
.5

4

1.
29 1.

52
.9

0
.8

9
.6

9

1.
40

1.
65

1.
02

.9
1

.7
2

‘01 ‘02 ‘03 ‘04 ‘05 ‘01 ‘02 ‘03 ‘04 ‘05 ‘01 ‘02 ‘03 ‘04 ‘05 ‘01 ‘02 ‘03 ‘04 ‘05 ‘01 ‘02 ‘03 ‘04 ‘05



restarted. The authorities often censor or confiscate 
print runs of independent newspapers, while the state 
media work under conditions of strict and severe 
censorship. Under pressure from international public 
opinion, the authorities are trying to present their 
measures as legal, switching from direct to latent 
pressure. This most frequently takes an economic form, 
such as unequal conditions for starting a business, 
unfair taxation, restricted access to information 
sources, or control over distribution channels. As a 
result, the newspapers suffer financially, and the 
necessity to survive the economic difficulties leads to 
self-censorship.

Some specific improvements were noted in individual 
MSI indicators. The self-organization of the journalistic 
community strengthened in 2005, and the effectiveness 
of independent journalist organizations has increased, 
MSI panelists said. Heads of independent media outlets 
found new ways of keeping their businesses alive 
despite the growing pressure. Although there are serious 
difficulties with attracting and keeping qualified staff, 
the professional level of journalists in independent media 
is growing. New channels of distribution of independent 
information were discovered, and existing channels 
were used more efficiently. Independent television 
and radio companies developed some of their own 
news production. However, panelists concluded these 
incremental improvements in the information available 
did not lead to significantly increased awareness among 
the population against a generally repressive backdrop.

The pressure put onto independent media by the 
government was likely only to increase with the 
approach of the 2006 presidential elections. The state 
could be expected to take additional measures to limit 
the access of journalists and the public to information. 
During the pre-election battles, the ideological 
polarization of media also was anticipated to increase. 
A decrease in the level of trust in the media—both 
state and independent—was likely to be the result.

MSI panelists in Belarus agreed to participate only if 
they were not quoted by name.

OBJECTIVE 1: FREE SPEECH

Belarus Objective Score: 0.57 / 4.00

Authorities in Belarus systematically use multiple legal, 
economic, administrative, and ideological methods to 
limit independent media activities. The MSI panelists 
mentioned numerous cases when the rights of journalists 
and citizens to freedom of speech were violated. 
The laws of the Republic of Belarus on media do not 

correspond to international standards in many respects. 
For example, the procedure for registration of a media 
outlet is extremely complicated, and the Ministry of 
Information is authorized to limit constitutional rights 
of people. One of the panelists said categorically: “The 
criminal code is a cudgel for managing ‘inconsistent’ 
journalists, and a rather powerful cudgel. Courts, taxes, 
everything is politicized. It is a shame for the country to 
have such articles in the criminal code as we do.”

Some participants mentioned that there is not enough 
understanding of the freedom of speech as a value in 
the society. For that reason, the pressure put on the 
media by the authorities does not lead to public outcry.

Panelists were unanimous in describing the situation 
related to licensing of television and radio broadcast as 
extremely limiting. Licenses are issued based on political 
loyalty and the procedure is so complicated that many 
potential actors choose not to apply. There are no 
fair and open contests to award a license. One of the 
panelists described how his company had been applying 
for a license to start up a regional FM radio for years, 
always in vain. In most cases when a license is issued, 

FREE-SPEECH INDICATORS:

> Legal/social protections of free speech exist 
and are enforced.

> Licensing of broadcast media is fair, 
competitive, and apolitical.

> Market entry and tax structure for media are 
fair and comparable to other industries.

> Crimes against journalists or media outlets 
are prosecuted vigorously, but occurrences of 
such crimes are rare.

> State or public media do not receive 
pre fer ential legal treatment, and law 
guarantees editorial independence.

> Libel is a civil law issue; public officials are 
held to higher standards, and the offended 
party must prove falsity and malice.

> Public information is easily accessible; right of 
access to information is equally enforced for 
all media and journalists.

> Media outlets have unrestricted access to 
information; this is equally enforced for all 
media and journalists.

> Entry into the journalism profession is free, 
and government imposes no licensing, 
restrictions, or special rights for journalists.

Legal and social norms protect and promote 
free speech and access to public information.

BELARUS 157



MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2005158

the authorities insist on having a state organization 
among the company’s founders or appointing its own 
CEO. A television company in Grodno was ordered to 
add a provision to its by-laws saying the rector of the 
Grodno State University should to be the director of 
the television company. “You would not get a license 
to start up a radio station unless you are related to a 
governmental body,” one of the participants noted.

All participants of the discussion agreed that starting 
a media business is much more difficult than any other 
business. All new media outlets that enter the market 
are being “politically vetted.” The law guarantees equal 
conditions for all market participants, but independent 
media outlets are constantly limited in access to printing 
services and distribution networks. They pay higher 
taxes and higher printing and distribution fees. It is 
often impossible to buy opposition newspapers in state-
owned kiosks run by the Belsoyuzpechat and Belpochta 
companies. As a result, as one of the participants said: 
“Today’s main strategy for us in business development 
is to survive … Business as such for (non-state) media 
outlets ended 18 to 24 months ago.” Other panelists 
gave somewhat more neutral opinions, suggesting, for 
example, that in most cases tax inspectors treat media 
outlets the same way as other businesses, but there was 
no indication of an improvement in operating conditions.

Participants 
mentioned that 
there were 
no crimes by 
authorities 
against 
journalists 
during 2005. 
But they said 
the ways of 
pressuring 
journalists 
have changed, 
with the 

authorities trying to present their actions as legal ones. 
They restricted journalists by canceling or refusing 
accreditations, filing lawsuits over alleged libel and 
insult of public officials, suspending newspapers, 
confiscating print runs, and refusing registration of 
new outlets. Mainly, it is independent media that face 
legal actions, which are less and less frequent for state-
owned media. Panelists said a message of “Do not trust 
independent media” is being spread deliberately.

Different forms of court and non-court persecution 
have been used against the leading opposition 
newspapers Narodnaya Volya and BDG. Delovaya 

Gazeta. The Oktiabrskii district court in Minsk awarded 
penalties of $23,000 against BDG and $2,300 against its 
journalist Sergey Satsuk in a libel suit. The chief editor 
of the independent newspaper Zhoda, Alexey Korol, 
and his deputy were fined $1,200 for “distribution 
of knowingly false information.” Similar suits have 
been filed against Narodnaya Volya and Svetlana 
Paramygina, a journalist for the sports weekly PressBall. 
The latter is already paying compensatory damages to 
the finance minister Nikolai Korbut under another libel 
suit. Bailiffs have twice held the property of PressBall’s 
editor, Vladimir Berezhkov. The amounts of the fines 
are of punitive nature and can easily threaten the 
existence of the outlet.

The investigations into the murders of journalists Dmitry 
Zavadskii from Russia’s ORT TV and Veronika Cherkasova 
from Salidarnasc continued to drag on without a 
conclusion as to whether they were politically motivated. 
There was a discussion among the panelists about what 
to consider a crime against journalists. As one said, “It 
is true that journalists do not disappear now, but in 
the regions they are constantly taken by force from an 
event. The pressure on journalists has increased lately.”

The courts are politicized and do not provide legal 
protection for the journalists, the MSI panelists said, 
often making decisions in violation of the current 
legislation. Panelists did mention examples of rulings 
within the law but stressed that those were an 
exception rather than the rule: “Nonetheless, it is a fact 
that a court in Slonim decided in favor of an NGO [Will 
for Development] and against the state TV and radio 
company,” a panelist said. “But yes, the ruling has not 
been enforced. That’s another problem.”

According to the participants, editorial independence 
is guaranteed by the law only formally, but in fact the 
state controls the editorial policy of the state media by 
openly appointing managers of the outlets.

State media are advantaged as to the taxes and rates 
they pay—lower prices for printing, distribution, and 
subscription and more favorable advertising possibilities 
among them. According to an internal instruction 
of the Ministry of Statistics, state media are getting 
information for free, while independent ones have to 
pay for it. Non-state structures have to pay higher fees 
for broadcasting licenses, if they get them. There were 
massive tax inspections of non-state media during 2005.

Restricted access to information is probably the main 
tool for violating freedom-of-speech rights in Belarus, 
the panelists said. Laws are not enforced, accreditations 
are withheld from journalists, secret bans on providing 
information are placed on officials, and limitations on 

“The criminal code is a 
cudgel for managing 
‘inconsistent’ journalists, and 
a rather powerful cudgel. 
Courts, taxes, everything is 
politicized. It is a shame for 
the country to have such 
articles in the criminal code 
as we do,” said a panelist.



information from official press centers are widespread. 
“Any police sergeant is empowered to put a ban on 
information. There was a funny case when a sergeant 
didn’t allow filming the eternal fire at the Victory 
Square monument because this is a guarded object,” a 
panelist said.

State media have obvious advantages as to accessing 
information, but access to information that authorities are 
not interested in distributing is limited for all journalists.

“Everywhere in the world it is hard to get information, 
and nobody wants to give it. The difference here is 
that it is just a total ban to access information,” said 
a panelist. Information access was the MSI indicator 
receiving the lowest score within the Free Speech 
objective, and the panelists said the situation was 
getting steadily worse. Moreover, there are no legal 
mechanisms to call officials to account.

Panelists gave several examples of gross violations of 
the rights of journalists and media owners. Several 
independent newspapers (BDG, Vremya, Salidarnasc, 
Mestnaya Gazeta, and Den) were forced to be printed 
in Russia. The newspaper Kurier iz Borisova was closed 
by a court ruling. Editors of another newspaper, Zhoda, 
were fined for publication of political collages. Irina 
Khalip, a Belarusian journalist, received numerous 
warnings from the office of the Prosecutor General for 
her stories in the Russian newspaper Novaya Gazeta. 
Andrzej Pisalnik, the acting chief editor of the Glos 
znad Niemna newspaper, was given a 10-day jail 
sentence for participation in an unsanctioned picket.

Independent media get virtually no support from 
the business community. Afraid of political risks, 
entrepreneurs avoid investing in the media. Unlike 
Russia or Ukraine, there are no media tycoons in Belarus.

Foreign channels and titles can enter Belarus only 
with approval from the Ministry of Information 
and only via channels controlled by the state. One 
panelist commented: “It is enough to drop in at a 
Belsoyuzpechat kiosk and compare what you see to 
newsstands in Warsaw or Vilnius. The latter have a wide 
selection of foreign press. Here in Minsk, Russian titles 
are what you get at best.” The majority of independent 
media in Belarus cannot afford subscriptions to foreign 
news agency services and have to reprint or rebroadcast 
foreign news without permission. Russian media are 
widely available, and northern and western Belarus are 
reached by Polish and Lithuanian broadcasters. Russian 
television channels are censored on various pretexts.

The experts pointed out that access to Internet 
information sources still is widely available to the public 

and journalists. 
The number of 
Internet, satellite, 
and cable 
television users 
has increased. 
Internet use 
among the urban 
population has 
grown from 20.2 
percent in 2003 to 26.1 percent in April 2005, according 
to Novak market research. The majority of Internet 
users are educated young people, which the panelists 
noted comprise the most promising stratum from the 
point of view of democratic development. However, the 
government fully controls the outbound Internet traffic 
via the state telecommunications monopoly Beltelecom. 
The panelists noted that this very monopoly puts 
the freedom of Internet access in jeopardy. Also, the 
participants mentioned that independent media find it 
costly to pay for Internet access. A panelist noted that 
a UNDP project to provide Internet access for media 
outlets and nongovernmental organizations (NGOs) 
might end and if so, “media outlets and NGOs will 
have to pay for Internet access from their very limited 
revenues and that can seriously limit Internet access.” 
One participant mentioned the growth in the number 
of users of satellite television: “If last year the number 
[of satellite dishes] was approximately 400,000 dishes, 
now it is more. According to the companies that install 
dishes, the number is growing at 50,000 to 60,000 
[dishes] per year.”

There are no special limitations to professional activity, 
except for difficulties connected with accreditation of 
journalists who do not have professional education. 
Journalism education is equally accessible for all 
citizens, but the panelists said the quality does 
not meet international standards. The participants 
mentioned that after the European Humanities 
University and local offices of the international media 
development NGOs IREX and Internews were closed, 
possibilities for professional development narrowed. 
Getting a second diploma in journalism is most difficult, 
as a second higher-education course is not free. 
Panelists noted with concern the January 2005 removal 
of Vasily Vorobiov, the dean of the journalism faculty at 
the Belarusian State University, on ideological grounds. 
This followed a 2004 inspection of the faculty by the 
Ministry of Education and major state media directors. 
The panelists also pointed to some cases of pressure 
put on students working in independent media outlets 
and tighter controls over job placements of journalist 
faculty graduates.

BELARUS 159

“You would not get a 
license to start up a radio 
station unless you are 
related to a governmental 
body,” one of the 
participants noted.



MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2005160

OBJECTIVE 2: PROFESSIONAL JOURNALISM

Belarus Objective Score: 0.78 / 4.00

The MSI panelists, recording a slight decline in 
journalistic professionalism during 2005, agreed that 
tendentious and biased reporting exists and quite often 
does not comply with professional standards. They said 
this is true in both state and independent media. “The 
stance of journalists and editors is very much that of 
[political] party and partisan literature,” one panelist 
said. “This is an obstacle to overcome for journalists to 
create objective and fair reports, but nevertheless there 
are still objective reports and media outlets.” Among 
newspapers offering high-quality stories are Respublica, 
BDG, Intex-press, and Belorusy i Rynok.

There are examples of high-quality journalism in 
state-owned newspapers such as Respublica, but 
they are rare. At the same time, there are articles in 
the independent media that are not fact-checked 
or objective. Still, panelists agreed that “the level of 
objectivity and the overall professional level of non-
state journalism is generally higher.” There is growth 
of professionalism in state media, but the journalists 
are constantly hampered by censorship and the need 
to compromise themselves. Numerous trainings held by 
international organizations contributed to improving 
the professional level of journalists. However, all the 

organizations working in the media sector had to leave 
the country and only are able to offer trainings in 
Russia and Lithuania.

The experts mentioned the ethics code adopted by 
the Belarusian Association of Journalists (BAJ) as 
contributing to the introduction of international 
professional standards in journalism. Observing the 
code’s principles makes journalists less vulnerable to 
libel suits, for example. Violations of professional ethics 
are mainly connected with conflicts of interests. The 
loyalty of state media journalists is essentially bought 
by various guarantees from the government that can 
be interpreted as hidden forms of bribery. But as the 
country has no well-developed markets, the demand 
for paid hidden advertising is minimal in comparison 
with Russia.

All participants agreed that self-censorship in Belarus 
is as widespread as in other CIS countries. One of the 
participants noted that “in the majority of cases, both 
journalists and editors do not simply practice self-
censoring but use it as a daily guide.” The panelists 
agreed that the self-censorship results mainly from 
pressure by editors on journalists.

For independent media, self-censoring is often a 
necessary means of survival to keep, for example, 
advertisers. Nevertheless, according to the participants, 
independent media, despite political risks, have fewer 
“closed” topics than do state media. However, one 
panelist described “one very negative tendency: The 
regional press—apart from several exceptions—is 
growing more toothless. And that amount of 
freedom has narrowed during this past year after 
the government has ‘instructively’ suspended several 
newspapers. It feels like there are ever fewer topics 
that can be covered by newspapers, both locally and 
nationally.” Participants listed among the “closed 
topics” President Lukashenko’s family and the business 
interests of government officials.

The panelists reported that salaries of journalists 
working for independent media have decreased 
during the past three to four years in comparison with 
the general countrywide income growth. Panelists 
expressed concern about the widening gap between 
the lower salaries at independent media vs. the 
higher ones at state outlets: “The gap in incomes is 
tremendous and getting to be dangerous. There is 
no point in pressing media outlets legally if the gap 
between the average salary in the country, said to be 
$500, and the income of journalists in independent 
media soon will be so big that nobody will stay to 
work for independent media.” The worsening financial 
situation of journalists in independent media was cited 

PROFESSIONAL JOURNALISM INDICATORS:

> Reporting is fair, objective, and well sourced.

> Journalists follow recognized and accepted 
ethical standards.

> Journalists and editors do not practice self-
censorship.

> Journalists cover key events and issues.

> Pay levels for journalists and other media 
professionals are sufficiently high to 
discourage corruption.

> Entertainment programming does not eclipse 
news and information programming.

> Technical facilities and equipment for 
gathering, producing, and distributing news 
are modern and efficient.

> Quality niche reporting and programming 
exists (investigative, economics/business, local, 
political).

Journalism meets professional standards 
of quality.



as a reason why many qualified professionals left their 
newspapers. Panelists also noted that regional media 
outlets already lacked qualified specialists.

Low salaries produce the potential for corruption in 
the journalism sphere, the panelists said. Journalists 
from independent media sometimes sell their articles to 
politicians and business owners, at times with approval 
from the editor. Corruption during political campaigns 
takes place as well. But there were no examples of 
gross violations of professional ethics or direct bribery 
of journalists offered by the panelists.

Positive growth in news and information coverage 
in broadcasting was mentioned. The majority of the 
participants thought the balance of entertainment 
and news programming was about the same in 
Belarus as many other countries. Some suggested 
that growth in informational broadcasting was to 
the detriment of entertainment content, but the 
conclusion was that it is difficult to draw a line 
between the two formats in Belarus. Entertainment 
on television becomes more and more ideological, 
more politically oriented, and thus more information-
like, they said. It was mentioned that entertainment 
dominates on non-state radio. The main conclusion, 
however, was that increased news and information 
broadcasting did not appear to lead to greater 
informing of the population.

Panelists were unanimous in their view that upgrading 
the technical capacity of independent media will grow 
more pressing soon. Television companies face bigger 
problems: “As to the technical means for collecting 
information, they are quite good. As for the rest—
production and distribution—there is an abyss.” Other 
participants noted most journalists lack computers, 
camcorders, digital recorders, and other standard 
equipment. State media upgrade their equipment 
more often, to their competitive advantage. 
Independent media experience constant financial 
hardships. Moreover, new regulations adopted by 
authorities do not allow media to receive foreign 
help. There are practically no technical or financial 
opportunities for overcoming state barriers to media 
distribution through, for example, satellite television, 
Internet television, or independent terrestrial 
broadcasting. The panelists said this presents missed 
opportunity, as there are no political restrictions in this 
sphere so far.

There are enough specialized reports and information 
programs on television, panelists said, and local 
business, environment, education, and other topics 
are covered in regional newspapers and television 
programs. But some genres, particularly investigations, 

are becoming extinct. The general trend for this 
objective is downward. The panelists mention the 
following reasons: restricted access to information, 
insufficient professional education, lack of demand 
for specialized information, and the limited financial 
resources of the outlets.

OBJECTIVE 3: PLURALITY OF NEWS SOURCES

Belarus Objective Score: 0.54 / 4.00

The availability of multiple news sources declined 
further in 2005. According to the MSI panelists, the 
population in large cities has quite good access to 
public and private sources of information. These 
possibilities, though, are limited in smaller towns and 
villages. Panelists noted that the selective hand of 
the editor is strong at many state and independent 
newspapers, and citizens generally are not accustomed 
to forming their own opinion from facts offered 
in balanced form. The experts emphasized the 
underdeveloped demand for information by the 
general public. Panelists said there is a lot of ideology 
in the media, and less information.

Participants agreed that in 2005 the government stuck 
to its practice of restricting access to international 

PLURALITY OF NEWS SOURCES INDICATORS:

> A plurality of affordable public and private 
news sources (e.g., print, broadcast, Internet) 
exists.

> Citizens’ access to domestic or international 
media is not restricted.

> State or public media reflect the views of the 
entire political spectrum, are nonpartisan, 
and serve the public interest.

> Independent news agencies gather and 
distribute news for print and broadcast 
media.

> Independent broadcast media produce their 
own news programs.

> Transparency of media ownership allows 
consumers to judge objectivity of news; 
media ownership is not concentrated in a 
few conglomerates.

> A broad spectrum of social interests are 
reflected and represented in the media, 
including minority-language information 
sources.

Multiple news sources provide citizens 
with reliable and objective news. 

BELARUS 161



MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2005162

news sources for 
the public and 
journalists alike. It 
is more difficult to 
buy foreign titles, 
except for Russian 
ones, even in 
the capital, 
Minsk, than in 
neighboring 
countries. Foreign 
news broadcasts 
have been 
decreasing for the 
past three years. 
For example, the 
programming of 
Russian channels 
rebroadcast in 

Belarus is frequently changed, with news and analytical 
programs cut out or censored, as in the cases of Zerkalo 
(Mirror) and Vesti nedeli (News of the Week) from 
Russian RTR network. Russian news programs are 
replaced by programs from Belarusian state channels. 
News broadcasting by cable operators is controlled, and 
some stopped rebroadcasting CNN and BBC.

Polish, Ukrainian, American, and British television 
channels are almost unavailable to wider audiences. 
FM radio stations stopped broadcasting independent 
news in 2004 for fear of losing their licenses, and 
they continue to broadcast only official information. 
Internet cafés block access to websites with political 
news under pressure from authorities. A forum at the 
Vitebsk city portal http://forum.vitebsk.by was the last 
of the “official” municipal sites that had political news, 
but it was closed down.

While opposition newspapers face repression, the 
government subsidizes subscriptions to state-owned 
titles. The authorities also pressure points of sale, 
and Minsk supermarkets and other shops refused to 
sell leading independent newspapers such as BDG. 
Beloruskaya Gazeta, Belorussky Rynok, and Narodnaya 
Volya. At the same time, there are new possibilities 
for people to access international media: The number 
of Internet and satellite television users is growing. 
Panelists anticipate new government measures to 
strengthen control over these information sources.

Nationwide opposition media, mainly printed, are 
mostly available in large cities. “On one hand, there are 
independent media, there is Internet, and the number 
of users is growing, the number of satellite dishes is 
growing. But on the other hand, you need to make 

efforts to receive information. And the further from 
the city you are, the more effort is required and the less 
possibilities there in fact are,” said one panelist.

There are no true public media in Belarus. State 
media are setting their sights solely onto providing 
information on behalf of the incumbent government 
and do not reflect the interests of the whole of the 
political spectrum. In fact, the function of public media 
in the country is carried out by non-state media, said 
one of the panelists. But most participants said Belarus 
lags far behind even Russia and Ukraine in terms of 
state or public media reflecting a range of views in a 
nonpartisan manner. In fact, such media hardly reflect 
the views of the entire political spectrum, and the 
situation is getting worse.

There are 15 independent television stations in Belarus. 
Most of them produce daily news programs, mostly 
on local news. Journalists for these programs do not 
interfere with “big politics” and face many problems 
accessing information sources and finding technical 
and financial resources, panelists said. The quality of 
the programs is not high, and the content is formed 
on the basis of a limited number of sources, mainly 
Internet. “They do produce their own news, yet all TV 
and radio stations I’m familiar with aren’t independent 
as to their content,” said one panelist. “There are 
some newspapers, like Vitebskii Kurier, that is actually 
made of BelaPAN’s newswire, BelaPAN’s e-paper, 
and the Internet. Some newspapers just do not have 
anything written by themselves. Even so, they claim to 
be reporting nationwide news,” added another expert. 
Many news programs are deteriorating and becoming, 
as one panel put it, “rather toothless.”

There are eight news agencies in Belarus, including four 
independent ones—BelaPAN, Prime-TASS, Agentstvo 
Grevtsova, and a Russia-owned agency, Interfax-Zapad. 
The state-owned news agency BelTA is the mouthpiece 
of the government.

The panelists named BelaPAN the only “full-
fledged news agency that covers all viewpoints.” 
It is, however, repeatedly facing pressure from the 
government. There is an unofficial ban on state media 
subscribing to and broadcasting BelaPAN news. Many 
independent media cannot afford subscriptions to 
news services and have to use information illegally. 
State-owned agencies produce, select, and distribute 
news under severe censorship. The discussion showed 
that independent news agencies often are compelled 
to compromise themselves, to produce politically 
neutral or nonpolitical news, and to practice self-
censorship. As a result, production of alternative 
information continues to shrink.

“On one hand, there are 
independent media, there 
is Internet, and the number 
of users is growing, the 
number of satellite dishes 
is growing. But on the 
other hand, you need to 
make efforts to receive 
information. And the further 
from the city you are, the 
more effort is required and 
the less possibilities there in 
fact are,” said one panelist.



The information about the owners of media is 
open and available in Belarus. Many independent 
newspapers are in fact owned by government 
structures or local authorities. The independent media 
market is not monopolized. Big businesses do not 
own media and are not eager to do so. One of the 
panelists commented: “Independent media in Belarus 
are as much of a civic initiative as a business. It has 
its own advantages that business structures have no 
influence on them.” The participants mentioned that 
there are thought to be cases of direct intervention 
into editorial policy, such as pressure on the biggest 
independent daily, Komsomolskaya Pravda v Belorusii, 
to be less critical of the government, but there are no 
open scandals. Information about the owners of media 
outlets does not really influence the level of trust the 
outlet enjoys, and most consumers do not care about it 
at all. The panelists agreed that the only monopoly on 
the media market is the state.

There is a number of small national minority 
newspapers in Belarus, including Slowo Zycia 
(circulation 7,575 copies), Atikva (the Vitebsk Jewish 
newspaper, circulation 299), Istoki (Vitebsk Russian 
community, circulation 3,000), Gloz znda Niemna 
(circulation 5,260), Magazyn Polski (circulation 2,000), 
and others. It is difficult to judge how well they reflect 
views of national minorities, as their readership is 
narrow, circulation low. They are difficult to find at 
newsstands and are distributed mainly by subscription. 
The only mass national newspaper, Glos znad Niemna, 
covering the Polish minority, was subject to pressure 
from local authorities during 2005 because of coverage 
of conflict within the ethnic Polish community over 
support to the government, the panelists said. It 
also was mentioned that there is no nationwide 
independent television company broadcasting in 
Belarusian and that the language appears to be forced 
out of the media.

OBJECTIVE 4: BUSINESS MANAGEMENT

Belarus Objective Score: 0.69 / 4.00

The business environment for media is bleak. MSI 
panelists noted in particular that media services 
such as distribution and printing are monopolized 
by the state. Their efficiency as businesses is 
minimal, and profits are achieved by side operations: 
“Belsoyuzpechat honestly admits it is making money 
by selling eau-de-colognes and hairbrushes rather 
than by selling newspapers, meaning a specialized 
structure set up to distribute the press makes money 
on something else,” a panelist said.

There is no fair competition on the market of services 
for media. Independent media must agree to very 
unfavorable terms, and the state structures routinely 
violate agreements. Belsoyuzpechat and Belpochta often 
delay payments to the newspapers for the copies sold, 
undermining the papers’ efficiency. One of the panelists 
said: “The number of printing houses in Belarus is not 
enough, especially alternative ones. To change a printing 
house for a newspaper is a killer situation, and that’s 
why we have to agree to any unfavorable conditions.” 
Distribution fees for subscription are 30 percent higher 
for independent media than for state-owned ones. The 
state also interferes with subscriptions, demanding and 
then rejecting licenses for self distribution and sales. 
Local authorities in many oblast capitals continue the 
campaign started in 2003 to liquidate all private kiosks. 
State-owned kiosks, meanwhile, are often instructed not 
to sell certain independent newspapers, or to put these 
newspapers on the counters so they hardly can be seen 
by consumers.

The majority of media outlets are subsidized either 
by the state or by foreign sponsors. Dependence on 
subsidies influences the editorial policy significantly. 
Independent titles do not receive any subsidies from the 
state. To survive, they often must run side businesses, 
which are sometimes absolutely different businesses. 
Only electronic media in Belarus are self-sufficient, in 
the form of independent regional television companies.

BUSINESS MANAGEMENT INDICATORS:

> Media outlets and supporting firms operate 
as efficient, professional, and profit-
generating businesses.

> Media receive revenue from a multitude of 
sources.

> Advertising agencies and related industries 
support an advertising market.

> Advertising revenue as a percentage of total 
revenue is in line with accepted standards at 
commercial outlets.

> Independent media do not receive 
government subsidies.

> Market research is used to formulate strategic 
plans, enhance advertising revenue, and 
tailor products to the needs and interests of 
audiences.

> Broadcast ratings and circulation figures are 
reliably and independently produced.

Independent media are well-managed 
businesses, allowing editorial independence.

BELARUS 163



MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2005164

Newspapers rely on advertising. “The worst comes if 
we have to rely on newspapers sales only. We won’t 
survive on that,” said a panelist. However, decreasing 
advertising sales prompt the search for other revenue 
sources: “All my colleagues from electronic media and 
also from printed ones are starting up other businesses 
to fund their media outlets,” a panelist said.

Panelists agreed 
that business 
operations of 
independent 
media have 
improved 
somewhat, and 
the sources of 
revenue are 
differentiated. 
Due to business 
trainings offered 
by international 
media assistance 
organizations, 

media managers demonstrated certain progress as 
far as accounting, business planning, advertising, 
distribution, and marketing are concerned. Some 
independent media outlets choose to set up 
small regional media holdings such as in Pinsk 
and Svetlogorsk. “They earn money on television 
broadcasting, from advertising papers, and FM radios, 
yet there are only three or four of them,” said a 
panelist.

Participants agreed that Belarus has moved toward 
international business management standards, but 
overall the situation has weakened. The improvements 
do not compensate for the negative consequences 
of economic discrimination against independent 
media outlets, resulting in decreased advertising 
profits, circulation numbers, and so on. Under such 
conditions, even leading independent media outlets 
are experiencing serious financial difficulties. Thus, 
for example, BDG has lost a considerable part of its 
circulation due to difficulties with distribution.

The participants agreed that advertising agencies do 
not assist independent media as they face pressure and 
interference by authorities themselves. Under pressure 
from the state, advertising agencies prefer to place 
ads in state media. “I would like to stress that they 
are afraid of working with independent media. There 
have been several instances when advertising agencies 
placed ads with our e-paper and the next day they were 
telling us they had received a call from the Information 
Ministry that ordered removal of ads,” said a panelist. 

Advertising revenues of independent media outlets 
are significantly lower than those in the neighboring 
countries. Additionally, one expert said, “Advertising 
possibilities are used more and more efficiently. Ad 
agencies are just too lazy to work with small media 
outlets.” Also, advertising expenses are taxed at high 
rates, thus hindering the growth of the advertising 
market. Igor Samkin, director of the Association of 
Belarus Advertising Organizations, estimated the 
advertising market at $40 million to $45 million in 2004, 
with $20 million spent on television advertising, $7 
million on outdoor advertising, $350,000 on Internet 
advertising, and the remainder in newspapers.

The experts agreed that some loyal independent 
media outlets (for example, the weekly Obozrevatel 
and Channel 2 TV in the city of Mogilev) as well as 
specialized titles on history, culture, and other topics (for 
example, Krayaznauchaya Hazeta and Golas Radzimy) 
do receive subsidies, though not full ones. Independent 
sociopolitical editions are not subsidized by the state.

The discussion showed that the majority of 
independent media managers realize the necessity 
of market research for their businesses. In particular, 
several newspapers conduct their own telephone- and 
questionnaire-based polls. Most independent media, 
however, cannot afford the services of professional 
marketing specialists and sociologists. Consequently, 
professional market research is rarely done. Media 
managers are underqualified as far as media marketing 
is concerned and often are unable to effectively use 
data already available.

Panelists said there are no trustworthy statistics on print 
media circulation, but the situation is improving. It was 
also mentioned that no research on television audiences 
is done using current technology. Research based on 
polls is offered only by one company, the Novak firm.

OBJECTIVE 5: SUPPORTING INSTITUTIONS

Belarus Objective Score: 0.72 / 4.00

Belarus has no trade union for journalists. State 
media journalists are members of the trade union for 
culture workers. Owners of independent media are 
often not interested in trade unions. “So, we should 
help starting up an organization that would fight us? 
Why would we need that? We already have to fight 
the government,” said one panelist. However, there 
are a number of organizations setting their sights on 
consolidation of the community journalists and private 
publishers (BANT, BETA, TBN, and Foundation for Local 
Press Development). Panelists said that some of these 

“Belsoyuzpechat honestly 
admits it is making money 
by selling eau-de-colognes 
and hairbrushes rather than 
by selling newspapers, 
meaning a specialized 
structure set up to distribute 
the press makes money 
on something else,” a 
panelist said.



organizations are getting more active. The Foundation 
for Local Press Development is implementing a 
project to develop press distribution systems and 
offers members training and other incentives such as 
centralized purchases of newsprint.

The Belarusian Association of Journalists (BAJ) brings 
together about a thousand media professionals from 
both independent and state media. BAJ does a lot to 
protect journalists’ rights, provide legal support, and 
collaborate with international organizations—and 
therefore is subject to prosecutions. BAJ activities in 
the regions have been hindered by liquidations of 
some of its regional structures, a tactic orchestrated 
through the Ministry of Justice. Although the 
number of BAJ members is growing, its local office 
in Gomel is registered at three square meters in a 
lobby. According to the MSI panelists, BAJ is doing its 
best to protect journalists’ rights and to contribute 
to their professional development, but its financial 
and organizational possibilities are very limited. 
Some suggested that it is too early to call its work 
sustainable, and there were also doubts about the 
efficacy of one organization uniting both publishers 
and journalists.

Some human-rights groups and other NGOs—such as 
the Belarusian Helsinki Committee, Vyasna, and the 
Union of Entrepreneurs—also support independent 

media, monitor cases of violations of journalists’ 
rights, and make public freedom-of-speech violations 
in Belarus. However, their representatives are located 
mostly in cities, and these organizations are subject to 
pressure from the authorities. When the national daily 
Narodnaya Volya was fined more that $30,000 in two 
court cases and was in jeopardy of being closed, some 
of these organizations helped to organize a protest 
action in Minsk. Overall, panelists said, aggressive state 
policy aimed at suppressing freedom of speech is being 
protested more often. There was a protest in Borisov 
to support Borisovskie Novosti and Kurier iz Borisova 
newspapers. Activists of the Zubr and Malady Front 
movements and the civil initiative Volat together with 
employees of Borisovskie Novosti and Kurier iz Borisova 
newspapers banded together against pressure targeting 
the independent editions.

The majority of the participants evaluated the quality 
of journalist education in Belarus as low and not 
corresponding to modern standards. Programs of 
journalist education in state universities are ideology-
based and tend to prepare propagandists rather than 
journalists. Some hope to raise the quality of journalism 
education rests on the revival of the European 
Humanities University in Vilnius. The possibilities for 
further training abroad are still in place, a panelist 
noted, but “there is a tendency that to get such 
education, students of state-funded faculties should 
get approvals from their universities … which may limit 
the possibilities a great deal.” The labor market for 
journalism faculty graduates is wide enough, but the 
prospects of low salaries, limitations for self-realization, 
and other factors are making the profession less 
attractive for young specialists.

There is no 
system of further 
education for 
independent 
media journalists, 
and there is 
no systematic 
coordination 
among the 
training and 
seminar programs 
held by local organizations (Foundation for Local Press 
Development, Mass Communications Foundation, and 
others), although some attempts are made.

As noted, IREX, Internews, and other specialized 
international media development NGOs have been 
forced to leave Belarus. To the extent that foreign 
organizations continue to work in Belarus, they tend 

SUPPORTING INSTITUTIONS INDICATORS:

> Trade associations represent the interests of 
private media owners and provide member 
services.

> Professional associations work to protect 
journalists’ rights.

> NGOs support free speech and independent 
media.

> Quality journalism degree programs that 
provide substantial practical experience 
exist.

> Short-term training and in-service training 
programs allow journalists to upgrade skills 
or acquire new skills.

> Sources of newsprint and printing facilities 
are private, apolitical, and unrestricted.

> Channels of media distribution (kiosks, 
transmitters, Internet) are private, apolitical, 
and unrestricted.

Supporting institutions function in the 
professional interests of independent media.

BELARUS 165

“So, we should help 
starting up an organization 
that would fight us? Why 
would we need that? We 
already have to fight the 
government,” said one 
panelist.



MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2005166

to pay attention to the problems of journalistic ethics 
and other “general issues” and do not provide enough 
attention to practical journalism, panelists said. Most 
needed are sustained training in modern technologies, 
such as use of the Internet, and special programs for 
young journalists. Training abroad often does not 
meet local needs. “I’m not sure it is possible to train 
a journalist, first of all a TV journalist, say in Sweden, 
for them to work in Belarus. They have a different 
mentality, different approaches, and a different 
environment. International seminars and foreign 
internships are a double-edged sword,” said a panelist.

There are private printing houses, but they are few. 
The state printing houses will print independent 
newspapers, but business contacts depend on political 
factors and independent media outlets can often 
be rejected. One of the participants described the 
situation: “Printing houses often refuse profitable 
clients due to political reasons. The distribution 
structures are monopolized, and there are practically 
no independent alternative distribution companies in 
the country now.”

The state totally controls media distribution channels 
and keeps rejecting newspaper attempts to create their 
own systems. The experts mentioned that independent 
media are still looking for new opportunities for 
distribution. Private shops and kiosks are widely used, 
but sometimes it is necessary to distribute newspapers 
illegally and some activists in the regions have been 
arrested for doing this. In Grodno, a journalist at 
Salidarnasc newspaper, trade union activist Ivan Roman, 
was arrested by police for distribution of the opposition 
daily Narodnaya Volya to workers of a local plant.

Panel Participants

Leonid Mindlin, Journalist, WEN-TV, Minsk

Sieva Rahoisha, Board Member, Foundation for 
Development of Local Press, Minsk

Andrey Bastunets, Deputy Chair, Belarusian Association 
of Journalists, Minsk

Petr Martsev, Chief Editor, Publisher, BDG. Delovaya 
Gazeta, Minsk

Sergey Kuzemensky, Director, Skif TV, Borisov

Ales Lipai, Director, BelaPAN Information Company, 
Minsk

Pawlyk Bykowski, Political Editor, Belorusy i Rynok, 
Minsk

Andrey Dynko, Chief Editor, Nasha Niva, Minsk

Vladimir Yanukevich, Chief Editor, Intex-press, 
Baranovichi

Anatoly Martinkevich, Print Media Project Coordinator, 
Mass Communications Foundation, Minsk

Moderator

Andrey Vardomatsky, Director, Novak Opinion and 
Market Research, Minsk



CO
U

N
TR

Y 
FA

CT
 S

H
EE

T

✂
GENERAL

� Population: 9,812,900 (2004) 
Belorussky Rynok

� Capital city: Minsk

� Ethnic groups (% of population): 
Belarusian 81.2%, Russian 11.4%, Pole 
3.9%, Ukrainian 2.4%, other 1.1% 
1999 Official Population Census

� Religions (% of population): 
Christian 50% (Russian Orthodox 
73%, Catholic 14%, Protestant 2%). 
From an interview with Stanislav 
Buko, chair of the State Committee 
on Religions and Nationalities at the 
Council of Ministers, April 11, 2003. 
Non-Christian religions make up the 
other 50% (data not available from 
official sources).

� Languages (% of population): 
Belarusian 73.7%, Russian 24.1% 1999 
Official Population Census (However, 
only 36.7% speak Belarusian on 
a daily basis, while 62.8% speak 
Russian.)

� GDP: $17.45 billion World Bank

� Literacy rate (% of population): 
97% 1999 Official Population Census

� President or top authority: 
President Alexander Lukashenko

� Next scheduled elections: 
September 9, 2006

MEDIA-SPECIFIC

� Newspaper circulation statistics 
(total circulation and largest paper): 
Sovietskaya Byelorussia is a state-
owned daily with an official print 
run of 506,948 copies per issue and a 
weekly circulation of 2,534,740 copies. 
Belarusian Ministry of Information

Komsomolskaya Pravda v Belorussii 
(Belarusian edition of a popular 
Russian daily) is the largest 
independent daily with an official print 
run of 43,000 copies per issue (220,000 
copies on Fridays) and a weekly 
circulation of 435,000 copies. Mass 
Communications Foundation, 2005

BELARUS 167

BELARUS AT A GLANCE

COUNTRY

PE
R

C
EN

T 
C

H
A

N
G

E

  MSI AVERAGE SCORES—PERCENT CHANGE 2001–2005

U
kr

ai
n

e

M
o

n
te

n
eg

ro

M
ac

ed
o

n
ia

B
o

sn
ia

 &
 H

er
ze

g
o

vi
n

a

Ta
jik

is
ta

n

K
yr

g
yz

st
an

Se
rb

ia

K
o

so
vo

A
lb

an
ia

C
ro

at
ia

G
eo

rg
ia

B
u

lg
ar

ia

A
ze

rb
ai

ja
n

R
o

m
an

ia

A
rm

en
ia

K
az

ak
h

st
an

M
o

ld
o

va

R
u

ss
ia

B
el

ar
u

s

U
zb

ek
is

ta
n

-60

-40

-20

0

20

40

60

80

62
.1

55
.9

49
.1

45
.1

42
.6

37
.7

34
.4

29
.5

29
.2

24
.7

22
.5 13

.7

9.
7

7.
7

0.
1

-1
.7

-1
2.

1 -1
8.

1

-4
3.

6

-4
7.

8

FREE
SPEECH

PROFESSIONAL
JOURNALISM

PLURALITY OF
NEWS SOURCES

BUSINESS
MANAGEMENT

SUPPORTING
INSTITUTIONS

OBJECTIVES

SU
ST

A
IN

A
B

IL
IT

Y
U

N
SU

ST
A

IN
A

B
LE

A
N

TI
-F

R
EE

 P
R

ES
S

U
N

SU
ST

A
IN

A
B

LE
M

IX
ED

 S
Y

ST
EM

N
EA

R
SU

ST
A

IN
A

B
IL

IT
Y

SU
ST

A
IN

A
B

LE

MEDIA SUSTAINABILITY INDEX: BELARUS

.9
4 1.

20
.5

4
.5

9
.5

7

.9
3

1.
30

1.
25

.8
6

.7
8

1.
30 1.

50
.9

3
.7

0
.5

4

1.
29 1.

52
.9

0
.8

9
.6

9

1.
40

1.
65

1.
02

.9
1

.7
2

‘01 ‘02 ‘03 ‘04 ‘05 ‘01 ‘02 ‘03 ‘04 ‘05 ‘01 ‘02 ‘03 ‘04 ‘05 ‘01 ‘02 ‘03 ‘04 ‘05 ‘01 ‘02 ‘03 ‘04 ‘05

Narodnaya Volya is the largest 
opposition daily with an official print 
run of 27,000 copies per issue and a 
weekly circulation of 135,000 copies. 
Mass Communications Foundation, 
2005

� Broadcast ratings (top three 
ranked stations): First National 
Channel of Belarusian Radio 
(broadcast throughout Belarus: 
Poland, Lithuania, Latvia), Radius FM, 
Radio Stolitsa (FM station) Novak 
Laboratory, 2005

� Number of print outlets, radio 
stations, television stations: 1,266 
print outlets, 8 news agencies, 54 
television stations, 136 radio stations 
Belarusian Ministry of Information, 
October 2005

� Annual advertising revenue in 
media sector: $40 million in 2004 
(press, television, radio, Internet, 
outdoor advertising) Hepta Group 
Publicis advertising agency

Igor Samkin, director of the Association 
of Belarus Advertising Organizations, 
estimated the advertising market 
at $40–$45 million in 2004 ($20 
million television, $7 million outdoor 
advertising, $350,000 Internet)

� Number of Internet users: 14.3% 
of population IISEPS News—Analytic 
Bulletin of Independent Institute of 
Socio-Economic and Political Studies, 
#3, October 2004

� News agencies: BelTA, BelaPAN, 
Interfax-Zapad, Prime-TASS, Ecopress, 
Agentstvo Grevtsova, Minsk-Novosti, 
Agentstvo Finansovykh Novostei, 
Register Information and Legal Agency


