
MEDIA

SUSTAINABILITY

INDEX

2005

IREX



The parliamentary electoral campaign brought 
media rights and responsibilities under scrutiny. 
President Ilham Aliyev, elected to follow his 
father in 2003, attempted to bring a semblance of 
democracy to his country with a May 2005 decree 
that all candidates would have equal access to 
the airwaves.



125

Introduction AAZERBAIJAN
 

O
VERALL SCO

RE 1.90

he year 2005 was a most unusual one in Azerbaijan. 

Parliamentary elections held in November 2005 were the first 

in which the electorate voted for candidates as individuals 

instead of for a party. The results appeared to give the 

ruling New Azerbaijan Party a sizeable victory, but international monitors 

alleged significant anomalies in the process. Also during the year, new 

laws were introduced that seemingly relaxed the iron-fisted hold of the 

former leader, Heydar Aliyev, and new technology emerged in the field 

of broadcast media. The March assassination of Elmar Huseynov, editor of 

Monitor Magazine and one of Azerbaijan’s most outspoken and best-known 

journalists, shocked the country and the international community and drew 

further attention to free-press issues in the country.

Azerbaijan’s natural resources continue to be exploited, a process that 

picked up speed with the completion of the Baku-Tblisi-Ceyhan pipeline 

carrying oil from the Caspian Sea to the Mediterranean. While the country’s 

wealthy power brokers profited from the energy sector, many people in the 

provinces of Azerbaijan remain in need of basic necessities such as gas and 

electricity and the rich-poor gap showed no signs of narrowing.

The parliamentary electoral campaign brought media rights and 

responsibilities under scrutiny. President Ilham Aliyev, elected to follow 

his father in 2003, attempted to bring a semblance of democracy to his 

country with a May 2005 decree that all candidates would have equal 

access to the airwaves. The decree was not received well by the powerful 

elites. The local authorities—Executive Committees that are appointed by 

the central government and wield the greatest control in Azerbaijan—

openly opposed the order by placing restrictions on independent 

broadcasters. They closed stations (ANS Radio in Sheki, for example); cut 

off media outlets’ electrical supplies (at SMTV in Tovuz); demanded that 

only certain candidates of their choosing be allowed to participate in 

programming (Khaxhmaz TV in Khaxhmaz); and shut facilities where open 

forums might be held (LTV in Lenkeran).

T



MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2005126

Unsustainable, Anti-Free Press (0-1): Country does not meet 
or only minimally meets objectives. Government and laws actively 
hinder free media development, professionalism is low, and media-
industry activity is minimal.

Unsustainable Mixed System (1-2): Country minimally meets 
objectives, with segments of the legal system and government 
opposed to a free media system. Evident progress in free-press 
advocacy, increased professionalism, and new media businesses may 
be too recent to judge sustainability.

Near Sustainability (2-3): Country has progressed in meeting 
multiple objectives, with legal norms, professionalism, and the 
business environment supportive of independent media. Advances 
have survived changes in government and have been codified in 
law and practice. However, more time may be needed to ensure 
that change is enduring and that increased professionalism and the 
media business environment are sustainable.

Sustainable (3-4): Country has media that are considered 
generally professional, free, and sustainable, or to be approaching 
these objectives. Systems supporting independent media have 
survived multiple governments, economic fluctuations, and changes 
in public opinion or social conventions.

 

FREE
SPEECH

PROFESSIONAL
JOURNALISM

PLURALITY OF
NEWS SOURCES

BUSINESS
MANAGEMENT

SUPPORTING
INSTITUTIONS

OBJECTIVES

SU
ST

A
IN

A
B

IL
IT

Y
U

N
SU

ST
A

IN
A

B
LE

A
N

TI
-F

R
EE

 P
R

ES
S

U
N

SU
ST

A
IN

A
B

LE
M

IX
ED

 S
Y

ST
EM

N
EA

R
SU

ST
A

IN
A

B
IL

IT
Y

SU
ST

A
IN

A
B

LE

MEDIA SUSTAINABILITY INDEX: AZERBAIJAN

1.
75

2.
19

2.
06

1.
87 1.

98

1.
57 1.

69 1.
90

1.
73 1.

83 2.
06

2.
11 2.
19

2.
03 2.

18

1.
65

1.
25

1.
60

1.
43

1.
73

1.
65

1.
54

1.
95

1.
98

1.
80

‘01 ‘02 ‘03 ‘04 ‘05 ‘01 ‘02 ‘03 ‘04 ‘05 ‘01 ‘02 ‘03 ‘04 ‘05 ‘01 ‘02 ‘03 ‘04 ‘05 ‘01 ‘02 ‘03 ‘04 ‘05



But the situation in the media sector was not entirely 
dismal. Privately owned ANS-TV became a voice 
of opposition in contrast to the pro-government 
broadcasters in the capital, Baku. The new public 
television broadcaster, Ictimai Televiziya (ITV), promised 
that it would adhere to the edicts of the Council 
of Europe, the president, and the Central Election 
Committee regarding fairness and balance, and had 
largely fulfilled its promise as the election approached. 
The director of the subway system in Baku rescinded his 
order that opposition newspapers could not be sold in 
the kiosks that fill the stations.

The Media Sustainability Index (MSI) panelists 
registered the modest improvements in the country’s 
media sector. Overall, Azerbaijan’s ranking was 
relatively static, moving only to 1.87 in 2005 from 1.81 
in 2004. However, four out of five objectives showed 
improvement, with the only exception being the 
institutions supporting the media sector. In that sphere, 
several key organizations closed or became dormant 
during 2005.

The electronic media still remain largely under the 
control of the ruling party, and the election campaign 
proved to be an example of how effective this control 
is. Despite the order that all candidates would have 
equal access to the airwaves, several broadcasters, both 
in Baku and in the regions, decided that they would 
determine their own programming. For example, AzTV, 
the state broadcaster, offered four minutes of airtime 
per day to each political party, including YAP (the 
ruling party), YES (a moderate opponent), and Azadliq 
(a coalition of the Musavat Party, the Popular Front, 
the Azerbaijan Democrat Party, and the Liberal Party, 
all extremely opposed to the current administration). 
But only the Azadliq organization was told to provide 
its information on tape before it was aired, while the 
others could broadcast live.

ANS-TV became regarded as more centrist, apparently 
aligned with the relatively progressive minister of 
economic development, Farhad Aliyev, who was 
imprisoned prior to the elections after being accused 
of financing several opposition candidates. Also, 
when support organizations planned to assist regional 
broadcasters with providing equal access to local 
candidates, an interpretation of the electoral code 
led the government to decide that no outside support 
could be provided by foreigners.

The Media Sustainability Index panel participants in 
Azerbaijan requested not to be quoted by name due to 
concerns about their security.

OBJECTIVE 1: FREE SPEECH

Azerbaijan Objective Score: 1.98 / 4.00

A myriad of Azerbaijani laws include references to 
freedom of speech. In years past, however, these laws 
have been manipulated by the government and the 
court system to quiet any opposing voices. For example, 
the opposition newspaper Yeni Musavat was once fined 
$160,000 for, according to its editor, quoting the Azeri 
ambassador to Turkey who said that former President 
Heydar Aliyev had indeed died while in a Turkish 
hospital. The total fine included penalties for other 
“misquotes” and “insults,” but the majority of the 
fine was levied because it is against the law to criticize 
the president. If a minister or other high official files 
a complaint against a media outlet, it is very likely the 
courts will rule against the outlet regardless of the 
case’s logic.

The differences between the laws on paper and in 
practice concerned the MSI panel, especially as related 
to judicial practices. “I believe the constitution of 

FREE-SPEECH INDICATORS:

> Legal/social protections of free speech exist 
and are enforced.

> Licensing of broadcast media is fair, 
competitive, and apolitical.

> Market entry and tax structure for media are 
fair and comparable to other industries.

> Crimes against journalists or media outlets 
are prosecuted vigorously, but occurrences of 
such crimes are rare.

> State or public media do not receive 
pre fer ential legal treatment, and law 
guarantees editorial independence.

> Libel is a civil law issue; public officials are 
held to higher standards, and the offended 
party must prove falsity and malice.

> Public information is easily accessible; right of 
access to information is equally enforced for 
all media and journalists.

> Media outlets have unrestricted access to 
information; this is equally enforced for all 
media and journalists.

> Entry into the journalism profession is free, 
and government imposes no licensing, 
restrictions, or special rights for journalists.

Legal and social norms protect and promote 
free speech and access to public information.

AZERBAIJAN 127



MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2005128

Azerbaijan contains provisions on free speech, and I can 
state the same about other supplementary laws in the 
matter of granting the freedom of speech,” said one 
panelist. “However, there is only a weak—or maybe 
even no—mechanism for implementing these laws. 
This is due to the lack of a strong court system, which 
automatically gives rise to other problems.”

A licensing procedure for the electronic media was 
established during 2005. The chairman of the National 
Radio and Television Council (NCRT), Nushivaran 
Maharramov, and his staff presented the licensing 
mechanism to the Council of Ministers, but said that 
the NCRT would go through with the plan even if the 
council did not approve it. By law, it is the responsibility 
of the Council of Ministers to set the guidelines for all 
fee and licensing procedures. However, the Council of 
Ministers had not acted for three years, following the 
odd omission of broadcasters from the government’s 
revised list of businesses needing licenses. As a result, 
no official licensing procedure had been in place, and 
Maharramov took the opportunity to fill this void.

The shocking 
March 2 
assassination of 
Elmar Huseynov, 
shot in the chest 
as he entered 
the building 
where he lived, 
remained 
unresolved 
more than a 
half year later. 

The 37-year-old editor and his weekly magazine were 
widely known for their independence from both the 
government and the opposition. Huseynov had been 
fined, had his publications closed by the government, 
and received numerous threats and warnings over the 
years. The Azeri police received investigative assistance 
from both the United States and Turkey but came 
under criticism for not resolving the case.

There are reported instances of journalists being 
harassed, beaten, interrogated, and forced to recant 
articles that reflected poorly on the government. MSI 
panelists said that the courts have viewed such assaults 
on journalists as stemming from opposition politics 
and not as violations of free-expression laws. In one 
case, 14 journalists were beaten by police in October 
while covering a banned demonstration by the Azadlig 
opposition group in Baku, according to Reporters 
Sans Frontières (RSF) monitoring. Two were seriously 
hurt, including one who was wearing the blue jacket 

distributed by a national media group to identify 
journalists amid protesters, RSF said. In another 2005 
case, the chief editor of the Azadliq newspaper and his 
deputy were caught in a compromising situation with 
underage girls in a restaurant in Baku. In what dubious 
observers described as a surprising coincidence, the 
police were on hand and able to videotape the episode 
after both men had been invited to the restaurant by an 
unknown host. Azadliq is one of the leading opposition 
newspapers, and the “dinner” was seen by some as a 
means to discredit the publication and its staff.

The pro-government media have a clear business 
advantage over other outlets, but it is not a legally 
established one, the MSI panelists said. Officials in the 
ruling party control many companies and enterprises, 
and they tend to direct their advertising dollars to the 
media that support the party and the government. 
Also, as one panelist said, “The law reflects perfect 
conditions for the mass media, and the printed media is 
free from VAT [value-added tax] taxation. However, the 
government can close a newspaper, stop its printing or 
sale of copies without being questioned why.”

It is virtually impossible for a nonsupporter of the 
government to obtain permission to broadcast 
television in Baku. The procedure involves applying 
to the Ministry of Justice for certification as an entity 
entitled to receive a license. Should that status be 
granted, the applicant can seek the actual broadcast 
license. The Ministry of Justice is considered the primary 
obstacle, however. The media-support organization 
Internews, for example, has been denied approval on 
several occasions with no explanation from the ministry.

Some hope stems from the newly formed Ictimai 
Televiziya (ITV), a public broadcaster that went on the 
air in August in part as a result of Azerbaijan’s efforts 
to meet Council of Europe standards. The general 
director of the station, Ismail Omarov, pledged that 
he would present news and information in a fair and 
balanced manner and held to his word for the first 
months of operation. Omarov provided airtime for 
opposition candidates, and he has proven open to 
consultations and training to improve the capacity of 
his broadcasting staff. At the same time, he has made 
efforts to meet guidelines of Council of Europe and 
international organizations that make public television 
a key benchmark of Azerbaijan’s implementation of 
democratic reforms.

Libel remains a criminal offense, but prosecutions 
involving allegations of both slander and libel appeared 
to decrease in number in 2005. This most likely occurred 
not because journalists have stopped reporting on 
politicians, but because the courts have become 

“I believe the constitution 
of Azerbaijan contains 
provisions on free speech, 
and I can state the same 
about other supplementary 
laws in the matter of 
granting the freedom of 
speech,” said one panelist.



hardened to the constant barrage of complaints from 
the parliament, MSI panelists concluded. Earlier in 
2005, Hesabat, a weekly magazine considered to be 
under the editorial control of the former minister of 
economic development who became the subject of 
criminal investigation by the government, printed an 
article listing the wealthiest men in Azerbaijan. Heading 
the list was the parliament member Jalal Aliyev, who 
is the brother of the former president and uncle to 
the current leader. Hesabat did not link any monetary 
figure to Jalal Aliyev’s wealth but did imply that it was 
accumulated through his family and the influence it 
wielded. The MP went on a rampage in the parliament 
and demanded that the editor of the magazine be shot, 
along with the owners of the parent organization, the 
Azerbaijan News Service, which also operates ANS-TV.

Late in 2005, the parliament approved a new law 
on freedom of information. Media lawyer Alesgar 
Mammadli, who works for the media-development 
organization IREX, was active in drafting the law and 
ensuring it furthered the interests of journalists in 
gathering information. President Aliyev has demanded 
that government institutions develop mechanisms for 
ensuring transparency and decreed that each ministry 
must provide information when it is requested. But the 
willingness of the government officials to implement 
these orders and the effectiveness of the new law in 
dealing with their refusal are both yet to be tested.

There are, however, many opportunities to gather 
information from sources such as the international 
news distributors, satellite television, VOA, and the 
BBC, all of which have unrestricted presence in the 
country. There also are no restrictions on entering the 
journalism profession.

OBJECTIVE 2: PROFESSIONAL JOURNALISM

Azerbaijan Objective Score: 1.83 / 4.00

Professionalism in journalism remained elusive in 
Azerbaijan during 2005, although there were isolated 
cases of improvement, the MSI panel concluded. Aside 
from a select few newspapers, almost all of the 1,734 
publications officially listed as being available in the 
country reflect one side of the political spectrum 
or the other. It is estimated that the government 
ministries themselves print 320 different mastheads, 
all of them glorifying their particular sector and 
the ruling party in general. These publications are 
a “must purchase” for those who are employed by 
the government, thereby artificially inflating their 
circulations, if not their actual readers.

The opposition is responsible for about 35 newspapers. 
Two of them, Azadliq and Yeni Musavat, are the first 
and second most popular, respectively, among all the 
country’s newspapers, but they cannot be regarded as 
objective. The more balanced publications include Gun, 
Zerkalo, Ayna, and Echo. Other publications, such as 
525, attempt to appear balanced but tend to backslide 
toward support of the government. The lack of balance 
can be attributed primarily the influence of the editors, 
according to one of the panelists.

The electronic media also have an agenda implemented 
by the managers that for the most part does not reflect 
broadcast professionalism, the MSI panel said. In the 
prelude to parliamentary elections, the Baku stations 
largely reinforced the government’s right to continue 
its mandate by denying access to opposition candidates 
and spreading rumors about them. Meanwhile, the 
broadcasters’ coverage cast the ruling party as the savior 
of the Azerbaijani citizens. The government fully controls 
AzTV1, the state broadcaster and the only station that 
reaches the entire country. President Ilham Aliyev is the 
“star of the show,” no matter what the program might 
be. On the other hand, ITV, the new public broadcaster 
also currently financed by the Azeri government, is more 
moderate in both its newscasts and programming. The 
station does present the opposition perspective, and the 
president appears more in proportion with the news 
value of his activities, panelists noted.

PROFESSIONAL JOURNALISM INDICATORS:

> Reporting is fair, objective, and well sourced.

> Journalists follow recognized and accepted 
ethical standards.

> Journalists and editors do not practice self-
censorship.

> Journalists cover key events and issues.

> Pay levels for journalists and other media 
professionals are sufficiently high to 
discourage corruption.

> Entertainment programming does not eclipse 
news and information programming.

> Technical facilities and equipment for 
gathering, producing, and distributing news 
are modern and efficient.

> Quality niche reporting and programming 
exists (investigative, economics/business, local, 
political).

Journalism meets professional standards 
of quality.

AZERBAIJAN 129



MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2005130

The regional broadcasters operate in different 
conditions. They work under the watchful eye of the 
local Executive Committee, which maintains strict 
adherence to the ruling party. The Executive Committees 
have been known to order cuts in power to stations 
broadcasting political debates, to close down venues 
where debates have been scheduled, and to “suggest” 
to station owners not to air certain programming such as 
debates. In one case, an Executive Committee sought to 
decide who the debaters would be.

The MSI panelists 
were critical of 
the standard 
of journalism 
ethics among 
the media in 
Azerbaijan and 
noted that no 
ethics codes had 
been generally 
accepted by the 

country’s journalistic community. One panelist said: 
“When journalists come to work for (us), they know 
where they are coming,” meaning that they know 
their coverage will be shaped to fit the views of the 
publisher. Some owners have demanded that specific 
words not be used, while others put entire subjects on 
their banned list. Many journalists accept following 
the editorial line of the owners as the cost of keeping 
their jobs, the panel said. There are other forms of 
journalistic corruption, including selling coverage or 
turning “negative” articles into “positive” ones for 
a price, the panelists said. Pay scales are higher at 
television stations in Baku relative to regional outlets 
and newspapers in general.

Coverage is focused largely on political leaders, 
especially the president. The official papers tend not 
to cover opposition events—except, perhaps, to note 
that there was an unruly crowd, the MSI panelists said. 
They felt, however, that the broadcasters deserved 
a better-than-average rating for their efforts in 
specialized reporting.

The technical capabilities of the broadcasters have 
progressed well beyond their ability to provide a 
professional news program in terms of content, 
panelists noted. As the cost of new equipment 
decreases, the station owners have upgraded their 
technology from VHS to mini-DV, improving the quality 
of the picture even though the coverage remains pretty 
much the same. The broadcasters in Baku have invested 
in advertising revenues in the equipment, although not 
necessarily ensuring the purchases correlate with what 

is necessary to expand the capacity of the stations. 
Regional stations have been assisted in purchasing the 
equipment they use in part by international donors.

OBJECTIVE 3: PLURALITY OF NEWS SOURCES

Azerbaijan Objective Score: 2.18 / 4.00

Access to news sources is based on geography, 
according to the MSI panelists. The citizens of the 
major cities, including Baku and Ganja, have the 
opportunity to view multiple stations through their 
local broadcaster and by means of either satellite or 
regular television transmission networked by the Baku-
based broadcasters. Satellite penetration is estimated 
by ABG/Nielsen to be about 10 percent of the 
households. Cable television systems remain restricted 
to Baku and the Absheron Peninsula. Radio reception 
mirrors that for television, and the state broadcaster in 
Baku is received nationwide.

National distribution of newspapers printed in Baku is 
haphazard, at best, the panelists reported. The primary 
printing facility is located in the capital city, but the 
distribution network is controlled completely by the 
government and is both inefficient and selective in 
terms of the newspapers it distributes. As part of a 

PLURALITY OF NEWS SOURCES INDICATORS:

> A plurality of affordable public and private 
news sources (e.g., print, broadcast, Internet) 
exists.

> Citizens’ access to domestic or international 
media is not restricted.

> State or public media reflect the views of the 
entire political spectrum, are nonpartisan, 
and serve the public interest.

> Independent news agencies gather and 
distribute news for print and broadcast 
media.

> Independent broadcast media produce their 
own news programs.

> Transparency of media ownership allows 
consumers to judge objectivity of news; 
media ownership is not concentrated in a 
few conglomerates.

> A broad spectrum of social interests are 
reflected and represented in the media, 
including minority-language information 
sources.

Multiple news sources provide citizens 
with reliable and objective news. 

“When journalists come to 
work for (us), they know 
where they are coming,” 
meaning that they know 
their coverage will be 
shaped to fit the views of 
the publisher.



broader media-development program, IREX is working 
with an independent newspaper distributor, Gaya 
News Distribution Company, to help that organization 
establish an alternative regional distribution system for 
all publications.

To increase citizen access to broadcast news sources, 
a project has been launched to network seven 
regional broadcasters who have signed agreements 
to participate. The member stations are to broadcast 
simultaneously the same signal produced by studios 
located in Baku under the networking project, 
organized through IREX. The network plans to provide 
a daily half-hour newscast, including “packages” 
produced in the regions, news gathered in Baku, 
and international news that affects the people of 
Azerbaijan. However, the government must agree 
to register the network as a commercial entity, 
which panelists said would only occur if it decides 
the initiative does not represent a threat to the pro-
government stations in Baku.

No law restricts access to news in Azerbaijan. 
International news is, for the most part, presented 
unedited when it is pirated from the satellite channels 
of BBC, CNN, and EuroNews. Considering the strong 
imprint of the government and media outlet owners 
on the domestic news produced by Azerbaijani outlets, 
the panelists said, citizens may have a more insightful 
understanding of what is going on in the world than 
they do of what is happening in their 
own neighborhoods.

Azerbaijan has the unusual situation of having both 
a state broadcasting television station, AzTV1, and a 
public broadcaster, Ictimai Televiziya (ITV). Both are 
funded primarily by the state, at least until 2010. 
But while AzTV1 makes no secret of its allegiance 
to the ruling party, ITV does provide a modicum of 
impartiality. Since its August debut, ITV has provided 
the opposing parliamentary parties with a forum 
for their views. ITV came in for criticism when 
Ismayil Omarov, who had been a political analyst 
for AzTV1, was chosen as its general director by the 
parliament. Omarov has proven his mettle by having 
open discussions on the station and its performance, 
including inviting his critics on air with him to offer 
their assessments and then soliciting help in responding 
to their concerns, panelists said. The station also has a 
steering committee.

There are 15 news agencies in Azerbaijan. The oldest 
is AzerTag, a holdover from the Soviet days that has 
come under the control of the Azeri government. It 
is the voice of the ruling party and the main source 
of information for the governmental newspapers 

and AzTV1. Turan, established in 1990 as the first 
independent news agency, is regarded as the main 
source of unbiased news but is closely rivaled by the 
Trend Agency. The other agencies are much smaller, 
have fewer resources, and generally duplicate the three 
primary services.

Each of the television channels produces news 
broadcasts, which 
range from 10 
to 30 minutes in 
length. Quality 
varies, the 
panelists said, 
and it appears 
that in some cases 
the managers 
of Baku-based 
television stations 
care more about 
their sets than 
they do about 
content or 
presentation. 
ANS-TV, probably 
the most 
watched television news program, attempts to match 
style with content. At times, the panel said, the ANS-
TV perspective swings from balanced reporting to 
government support, especially in the run-up to the 
election. Lider, another Baku television station, clearly 
supports the government, often including rumor about 
the opposition in its newscasts.

Lider television is an example of a media outlet 
with ownership that the panel could not fully name. 
Transparency in ownership is limited, with registration 
papers not necessarily reflecting the controlling 
interests. The broadcasters in Baku operate with the 
approval of the ruling party, meaning that the owners 
must be suitably in favor. In 2005, one of the stations 
in Guba changed hands when the local authority 
suggested that the owner pass control to a local 
businessman who was originally from the Autonomous 
Republic of Nakxhivan, the home of the ruling elite. 
That suggestion could not be ignored or rejected. 
Immediately after that “transfer,” the focus of that 
station’s news changed.

There are two primary languages in Azerbaijan, 
Azeri and Russian. Newspapers are available in both 
languages. The electronic media is required to have 
70 percent of its content in Azeri. There are other 
minorities within the country, Talish, Lesghi, Avar, 
Kurds, and Mesheti Turks among them, and their 

Considering the strong 
imprint of the government 
and media outlet owners 
on the domestic news 
produced by Azerbaijani 
outlets, the panelists said, 
citizens may have a more 
insightful understanding 
of what is going on in the 
world than they do of what 
is happening in their own 
neighborhoods.

AZERBAIJAN 131



MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2005132

needs are addressed on a region-by-region basis. 
ITV, in its role as the public broadcaster, is proposing 
programming for the various minorities but has not yet 
produced any.

OBJECTIVE 4: BUSINESS MANAGEMENT

Azerbaijan Objective Score: 1.73 / 4.00

The panelists did not feel that most media outlets 
operate efficiently or professionally or were profitable. 
The newspaper industry is falling on hard times: There 
are too many publications, distribution is inefficient, 
and the quality of journalism is generally poor. Aside 
from the papers produced by the government, which 
are mandatory purchases for government institutions 
and employees, other papers are purchased mainly 
because they reinforce the buyers’ beliefs. Azeri 
readers are not accustomed to buying more than one 
paper to gain a broader range of views and instead 
purchase either the government or opposition papers. 
Meanwhile, the publications that present a more 
balanced view, such as Zerkalo/Ayna, Echo, and Gun, 
suffer from a declining distribution.

While the broadcasters in Baku are profitable, aside 
from ANS-TV, they are not efficient or particularly 
professionally managed. The state broadcaster, AzTV1, 
stands above all others when it comes to inefficiency 

resulting from a bloated workforce. It is estimated that 
more than 3,000 people receive compensation at the 
station. The broadcaster owns no fewer than 10 trucks 
for mobile transmission, each on 15-minute call to 
follow the president in his travels in order to transmit 
his speeches.

Baku is the focal point for the country’s advertising 
industry. Television advertising revenues in the capital 
city approaches $16 million annually, with less than 1 
percent of that amount earned by the regional stations. 
Print advertising is estimated at less than $4 million per 
year, and radio at less than $2 million annually.

With the value of television advertising increasing, 
the ad agencies have been able to demand that 
verified television ratings be provided and have 
been instrumental in bringing AGB/Nielsen and its 
people-meter services to Azerbaijan. The claims of 
the broadcasters that they are “No. 1” based on their 
telephone interviews are now no longer relevant to the 
major international advertisers, who account for more 
than 90 percent of the advertising revenue. AGB/Nielsen 
entered the market in late 2004 and has since metered 
the cities of Baku, Sumgayit, and Ganja. The company 
plans to cover the major cities and reach farther into 
the regions. All of the Baku television stations subscribe 
to the research, with the exception of Space TV, which 
continues to reject the ratings that show its falls far 
short of its competitors, trailed only by AzTV1.

The media do rely upon the largesse of the 
government to survive. Many of the television stations 
in the regions are housed in buildings supplied by 
the local authorities. The majority of “independent” 
broadcasters are owned either by members of the 
family of the president or his parties’ supporters. 
Businessmen often find it beneficial to advertise 
with those outlets that are agreeable to the present 
administration. One member of the MSI panel, a 
representative of the opposition press, commented 
that if it were not for the occasional “endowment,” 
as he called it, received from the government, it is 
doubtful if the outlet would survive. As president, 
Heydar Aliyev would forgive the debts newspapers 
accumulated at the government-controlled printer and 
would often do the same with fines levied against the 
opposition press. His son has not been as forgiving, 
and the debts continue to mount. The opposition Yeni 
Musavat owes close to $70,000, managers there have 
said. The private Chap Evi printing house, the owner 
of which backs an out-of-power party, subsidizes 
the opposition media, but the state printing house 
demands payment up front.

BUSINESS MANAGEMENT INDICATORS:

> Media outlets and supporting firms operate 
as efficient, professional, and profit-
generating businesses.

> Media receive revenue from a multitude of 
sources.

> Advertising agencies and related industries 
support an advertising market.

> Advertising revenue as a percentage of total 
revenue is in line with accepted standards at 
commercial outlets.

> Independent media do not receive 
government subsidies.

> Market research is used to formulate strategic 
plans, enhance advertising revenue, and 
tailor products to the needs and interests of 
audiences.

> Broadcast ratings and circulation figures are 
reliably and independently produced.

Independent media are well-managed 
businesses, allowing editorial independence.



International development organizations supply a 
fairly substantial portion of the support required 
to keep media outlets operating by commissioning 
television programs, inserting ads in the newspapers, 
or making donations.

OBJECTIVE 5: SUPPORTING INSTITUTIONS

Azerbaijan Objective Score: 1.80 / 4.00

Media unions and associations are not yet unified or 
effective in Azerbaijan, the MSI panelists reported. The 
murder of Elmar Huysenov plunged the journalism 
community into mourning, but this consensus soon broke 
down into polarized conflict between the government 
and the opposition media when the government’s 
representative at the funeral was pelted with debris.

There are trade organizations in place, but their 
management is poor and unmotivated, according to 
the MSI assessment. Yeni Nesil, a journalists’ association, 
is led by the prominent journalist Arif Aliyev, but since 
early 2005 he has been more involved in developing his 
newspaper, Gun Sahar. The Media Rights Institute has 
reduced its media law activities for personnel reasons. 
And the Press Council continues to be an enigma in 
the sector. It was chartered to champion the rights 
of the media. However, it was founded by a member 
of the government who has since vowed to remove 

the membership that supports the opposition. The 
council’s ruling body is made up of representatives from 
each publication, with the governmental newspapers 
outnumbering the independent editions.

Nongovernmental organization (NGO) support to 
the media is limited and unable to address all the 
challenges facing the sector with the available funds. 
Another factor is that those in the media are so 
cowed by the power of the administration and their 
representatives in the regions that they will not oppose 
it too assertively.

Training for journalists is garnered mainly through the 
state university 
system. Most of 
the journalists 
employed in 
the sector are 
graduates of what 
the MSI panelists 
characterized as 
a bloated and 
poorly funded 
Soviet-era relic. 
Instructors are 
largely theorists, 
as few have 
actually practiced 
journalism. Two 
international 
organizations, 
Internews and IREX, offer mid-career training for 
journalists on specific subjects, and such workshops 
always are well attended.

The Minister of Customs keeps a very tight reign on 
newsprint, and circumventing it to buy directly from a 
mill would be very difficult. In past years, as political 
campaigns approached, the newsprint disappeared, 
especially for those papers that supported the 
opposition. In 2005, perhaps under the direct orders of 
the president, the supply met demand. The state owns 
the main printing press. There are smaller printing 
houses, but they do not have the necessary capacity 
or up-to-date capacity to provide a serious alternative. 
The two main distributors of print materials, Qasid and 
Azermetbuatyayimi, remain under government control. 
The most prominent of the relatively smaller private 
distributors, Gaya News Distributing Company, is being 
developed through a support program.

SUPPORTING INSTITUTIONS INDICATORS:

> Trade associations represent the interests of 
private media owners and provide member 
services.

> Professional associations work to protect 
journalists’ rights.

> NGOs support free speech and independent 
media.

> Quality journalism degree programs that 
provide substantial practical experience 
exist.

> Short-term training and in-service training 
programs allow journalists to upgrade skills 
or acquire new skills.

> Sources of newsprint and printing facilities 
are private, apolitical, and unrestricted.

> Channels of media distribution (kiosks, 
transmitters, Internet) are private, apolitical, 
and unrestricted.

Supporting institutions function in the 
professional interests of independent media.

There are trade 
organizations in place, but 
their management is poor 
and unmotivated, according 
to the MSI assessment. 
Yeni Nesil, a journalists’ 
association, is led by the 
prominent journalist Arif 
Aliyev, but since early 
2005 he has been more 
involved in developing his 
newspaper, Gun Sahar.

AZERBAIJAN 133



MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2005134

Panel Participants

Arif Aliyev, Publisher, Gun/Sahar daily; Director, Yeni 
Nesil Journalist Organization, Baku

Aslan Khalilov, Deputy Chairman, National Council for 
Radio & Television, Baku

Ilham Safarov, Director, Internews/Azerbaijan, Baku

Ceyhun Nasibov, Deputy Editor-in-Chief, Zerkalo/Ayna, 
Baku

Rovshan Bagirov, Media Director, Open Society 
Institute, Baku

Ali Rza, Deputy Editor, Azadliq newspaper, Baku

Jahangir Mammadli, President, Steering Council for 
Public TV, Baku

Aynur Akhmedova, News Director, Lenkeran TV, 
Lenkeran

Sahin Haciyev, Deputy Director, Turan News Agency, 
Baku

Khadija Ismayalova, Information Officer, TACIS, Baku

Moderator

Shahin Abassov, Deputy Chief of Party, IREX

Observer

Ulvi Ismayil, Project Management Specialist, 
USAID/Caucasus



CO
U

N
TR

Y 
FA

CT
 S

H
EE

T

✂
AZERBAIJAN AT A GLANCE
GENERAL

� Population: 8,408,000 (October 
2005) State Statistical Committee

� Capital city: Baku

� Ethnic groups (% of population): 
Azeri 90.5%, Dagestani 3.2%, Russian 
2%, Armenian 2%, other 2.3% UNDP

� Religions (% of population): 
Muslim 93.4%, Russian Orthodox 
2.5%, Armenian Orthodox 2.3%, 
other 1.8% CIA World Factbook

� Languages (% of population): 
Azeri 90% (official language), Russian 
2%, Armenian 2%, other 6% CIA 
World Factbook

� GDP: $8.265 billion (2004)

� Literacy rate (% of population): 
97% UNDP

� President or top authority: 
President Ilham Aliyev

� Next scheduled elections: 
Presidential October 2008, 
parliamentary 2010

MEDIA-SPECIFIC

� Newspaper circulation statistics 
(total circulation and largest paper): 
Approximately 4,000,000 copies 
monthly. Realny Azerbaijan is the 
largest weekly paper with 15,000 
copies. Yeni Musavat is the largest 
daily paper with 7,000 to 8,000 copies. 
RUH Journalist Organization

� Broadcast ratings (top three ranked 
stations): ANS TV, Azad Azerbaijan 
(ATV), Lider TV

� Number of print outlets, radio 
stations, television stations: More 
than 140 regularly issued newspapers; 
12 radio stations; 17 television stations

� Annual advertising revenue in 
media sector: More than $16 million

� Number of Internet users: More 
than 400,000 CIA World Factbook

� News agencies: Turan, Trend, 
AzerTAJ (state-run), APA, Azadinform, 
Sharg, Interfax-Azerbaijan, Olaylar, 
MPA

AZERBAIJAN 135

FREE
SPEECH

PROFESSIONAL
JOURNALISM

PLURALITY OF
NEWS SOURCES

BUSINESS
MANAGEMENT

SUPPORTING
INSTITUTIONS

OBJECTIVES

SU
ST

A
IN

A
B

IL
IT

Y
U

N
SU

ST
A

IN
A

B
LE

A
N

TI
-F

R
EE

 P
R

ES
S

U
N

SU
ST

A
IN

A
B

LE
M

IX
ED

 S
Y

ST
EM

N
EA

R
SU

ST
A

IN
A

B
IL

IT
Y

SU
ST

A
IN

A
B

LE

MEDIA SUSTAINABILITY INDEX: AZERBAIJAN

1.
75

2.
19

2.
06

1.
87 1.

98

1.
57 1.

69 1.
90

1.
73 1.

83 2.
06

2.
11 2.
19

2.
03 2.

18

1.
65

1.
25

1.
60

1.
43

1.
73

1.
65

1.
54

1.
95

1.
98

1.
80

‘01 ‘02 ‘03 ‘04 ‘05 ‘01 ‘02 ‘03 ‘04 ‘05 ‘01 ‘02 ‘03 ‘04 ‘05 ‘01 ‘02 ‘03 ‘04 ‘05 ‘01 ‘02 ‘03 ‘04 ‘05

COUNTRY

PE
R

C
EN

T 
C

H
A

N
G

E

  MSI AVERAGE SCORES—PERCENT CHANGE 2001–2005

U
kr

ai
n

e

M
o

n
te

n
eg

ro

M
ac

ed
o

n
ia

B
o

sn
ia

 &
 H

er
ze

g
o

vi
n

a

Ta
jik

is
ta

n

K
yr

g
yz

st
an

Se
rb

ia

K
o

so
vo

A
lb

an
ia

C
ro

at
ia

G
eo

rg
ia

B
u

lg
ar

ia

A
ze

rb
ai

ja
n

R
o

m
an

ia

A
rm

en
ia

K
az

ak
h

st
an

M
o

ld
o

va

R
u

ss
ia

B
el

ar
u

s

U
zb

ek
is

ta
n

-60

-40

-20

0

20

40

60

80

62
.1

55
.9

49
.1

45
.1

42
.6

37
.7

34
.4

29
.5

29
.2

24
.7

22
.5 13

.7

9.
7

7.
7

0.
1

-1
.7

-1
2.

1 -1
8.

1

-4
3.

6

-4
7.

8




