
MEDIA

SUSTAINABILITY

INDEX

2004

IREX



“AFTER THE INFORMATIONAL BREAKTHROUGH, PEOPLE 
FROM EASTERN UKRAINE WERE SURPRISED TO KNOW 
THAT THERE IS ANOTHER REALITY WHICH HAD NOT BEEN 
SPOKEN OF BY NEWSPAPERS AND TELEVISION CHANNELS 
CONTROLLED BY THE GOVERNMENT,” NOTED MEDIA-
TRAINING SPECIALIST OLEG KHOMENOK.



203

Introduction U
KRAIN

E
u

F or Ukrainian mass media, 2004 was a year of presidential edicts 

inhibiting coverage followed by presidential elections that 

transformed the coverage. Although the Orange Revolution of 

November and December raised hopes for sustained development of 

independent media in Ukraine, most of the year was characterized 

by heavy-handed control of media outlets and lackluster journalism. There 

was continuing improvement in the performance and profitability of 

regional media, but the presidential election campaign was the underlying 

theme of virtually everything to do with the media in Ukraine in 2004.

The run-up to the first round of voting on October 31 saw mass violations 

of journalists’ rights and tremendous pressure on mass media from the 

administration of President Leonid Kuchma and Prime Minister (and 

presidential candidate) Viktor Yanukovich, as well as by local government 

officials and wealthy oligarchs in the president’s camp. There was little 

professional, quality coverage of the campaign or the candidates. Until after 

the second round of elections in mid-November, the opposition candidate 

(and eventual winner) Viktor Yushchenko received little news coverage, 

and what he did get was overwhelmingly negative and often untruthful. 

Virtually all national television channels, including UT-1, 1+1, STB, ICTV, and 

several others, as well as many newspapers abided by “temniki”—unofficial, 

semi-secret but very demanding instructions that dictated even minute 

elements of what events and persons should or should not be covered, and 

how that came from the presidential administration and local and regional 

government officials. Only Channel 5, TV Era, and some regional television 

companies provided non-prejudicial coverage to Yushchenko.

The protests after the fraud-ridden second round of elections led to major 

changes in the behavior of journalists and their ability to report as they 

saw fit. Many journalists protested the pressure being applied by politicians 

and owners loyal to the government and, by and large, saw them give in 

and allow more balanced coverage. The temniki ceased to hold sway as 

journalists refused to follow them, ruining the power structure’s system of 

propaganda and manipulation.



MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2004204

Unsustainable, Anti-Free Press (0-1): Country does not meet 
or only minimally meets objectives. Government and laws actively 
hinder free media development, professionalism is low, and media-
industry activity is minimal.

Unsustainable Mixed System (1-2): Country minimally meets 
objectives, with segments of the legal system and government 
opposed to a free media system. Evident progress in free-press 
advocacy, increased professionalism, and new media businesses may 
be too recent to judge sustainability.

Near Sustainability (2-3): Country has progressed in meeting 
multiple objectives, with legal norms, professionalism, and the 
business environment supportive of independent media. Advances 
have survived changes in government and have been codified in 
law and practice. However, more time may be needed to ensure 
that change is enduring and that increased professionalism and the 
media business environment are sustainable.

Sustainable (3-4): Country has media that are considered 
generally professional, free, and sustainable, or to be approaching 
these objectives. Systems supporting independent media have 
survived multiple governments, economic fluctuations, and changes 
in public opinion or social conventions.

����
������

������������
����������

������������
������������

��������
����������

����������
������������

�

�

�

�

�

����������

��
��
�
��
�
�
��
��
�

���� ���� ���� ����

�
�
��
��
�
��
�
�
��

�
�
��
��
�
��
��
�
��
�

�
�
��
��
�
��
�
�
��

�
��
��
��
�
��
��

�
��
�

��
��
�
��
�
�
��
��
�

��
��
�
��
�
�
��

�������
���������������������������

��
��

��
��

��
��

��
��

��
�� ��
��

��
��

��
��

��
��

��
��

��
��

��
��

��
��

��
��

��
��

��
��

��
��

��
��

��
��

��
��



This almost certainly changed the perception of 
Yushchenko among the electorate. “After the 
informational breakthrough, people from eastern Ukraine 
were surprised to know that there is another reality which 
had not been spoken of by newspapers and television 
channels controlled by the government,” noted media-
training specialist Oleg Khomenok, moderator of the 2004 
Media Sustainability Index (MSI) panel. 

It is too early to say whether these changes will be 
permanent, however, and there are some signs that 
journalists have merely switched their allegiance to the 
new president without committing to fair and objective 
reporting. The ownership of national media also makes 
the triumph of independent journalism less than 
certain. Most national, private television channels and 
newspapers are controlled by oligarchs and politicians, 
and historically have served the interests of power. 
Such outlets were used as tools of propaganda, rather 
than providing unbiased and accurate information 
to the public. Some among them, such as television 
channels Inter and 1+1, are profitable and control the 
lion’s share of the advertising market. In the state-
owned media, national and regional outlets generally 
are unprofitable, deliver little in terms of professional 
journalism, and depend on government funds for 
their operating costs. The state media depend on 
government organs for their operating funds, and 
during elections and other periods seen as politically 
critical, they are subject to being even more tightly 
controlled for propaganda purposes. 

Among the private regional media there are several 
dozen successful newspapers and broadcasters 
that have distinguished themselves through their 
business development and journalism practices. The 
professionalism of these outlets has been growing along 
with their audiences, but their number has been too small 
to lead to a general breakthrough in the quality of media.

Nonetheless, several MSI panel participants said that 
although the long-term effects are yet to be seen, 
the Orange Revolution raised their optimism about 
the media industry in Ukraine. “My scores are higher 
because we have had November and December 2004 
in our lives, when we felt what freedom was like,” 
said Natalya Ligachova, director and chief editor of 
Telekritika in Kiev.

OBJECTIVE 1:  FREE SPEECH

Ukraine Objective Score:  2.08 / 4.00

Ukraine’s Constitution and many elements of its 
legislation guarantee freedom of speech. However, 
all MSI panelists noted that enforcement of those 

guarantees is at a low level, with legislation defending 
freedom of speech hardly used. Legal defense is still 
often very problematic because of judges’ dependence 
on authorities and political powers. Also, the public 
gives little support and takes negligible interest in most 
efforts in support of freedom of speech.

Sergei Guz, head of the Independent Trade Union of 
Journalists in Kiev, noted that problems in protecting 
legislated media rights stem in part from the generally 
low level of media-law expertise among lawyers. 
Several media-support organizations, including IREX, 
Internews, the Association of Broadcasters, and the 
Ukrainian Newspaper Publishers Association, do have 
experienced media lawyers available to outlets and 
journalists, often free of charge.

Licensing of broadcasting is conducted by the National 
Council on TV and Radio, created by the Constitution 
with half its members named by the president and half 
by the parliament. However, licensing has very much 
been dependent on political considerations rather than 
on the merit of a particular applicant. Panelists noted 
two factors that limit the independence of the council: 
The law allows the president to replace his nominees at 

UKRAINE 205

FREE-SPEECH INDICATORS:

> Legal/social protections of free speech exist 
and are enforced.

> Licensing of broadcast media is fair, 
competitive, and apolitical.

> Market entry and tax structure for media are 
fair and comparable to other industries.

> Crimes against journalists or media outlets 
are prosecuted vigorously, but occurrences of 
such crimes are rare.

> State or public media do not receive 
pre fer ential legal treatment, and law 
guarantees editorial independence.

> Libel is a civil law issue; public officials are 
held to higher standards, and the offended 
party must prove falsity and malice.

> Public information is easily accessible; right of 
access to information is equally enforced for 
all media and journalists.

> Media outlets have unrestricted access to 
information; this is equally enforced for all 
media and journalists.

> Entry into the journalism profession is free, 
and government imposes no licensing, 
restrictions, or special rights for journalists.

Legal and social norms protect and promote 
free speech and access to public information. 



MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2004206

will, making incumbents inclined to follow his political 
wishes; second, each member has veto power over 
decisions of the council. This veto power has been used 
repeatedly by political factions on the council to, for 
example, counter the wishes of a majority of members to 
appeal media-related court decisions. In 2004, Ukraine’s 
parliament, the Verkhovna Rada, voted to change those 

two problematic 
elements of the 
law governing 
the council, 
but President 
Kuchma vetoed 
the changes. MSI 
panelists stressed 
that there were 
positive trends in 

the work of the National Council during 2004, noting 
that the head of the council seemed to exert less undue 
influence than in past years. In all, the National Council 
has issued about 1,500 licenses.

Another problem that appeared in 2004, very much 
related to electoral politics, was the practice of 
bypassing the council and having the courts issue 
broadcast licenses. For example, the television company 
TET applied to the court directly for a frequency 
license, without approaching the council first, and 
was awarded a permit with no competition and 
no ruling from the council. The head of the council 
accepted this ruling, even though it contravened 
the law requiring that licenses be competed and be 
issued by the council. Similarly, the television company 
NTN, controlled by the Donetsk clan (one of Ukraine’s 
three major, geographically based economic groups), 
received frequencies for which the council had not even 
announced a competition. And the television company 
Kievska Rus, also owned by the Donetsk clan, received 
licenses through the court. The court issued its rulings 
without holding detailed hearings on the merits that 
could be viewed as legitimate by the broader media 
industry. 

Business conditions in the media sphere are not much 
different from those in other industries from the 
regulatory perspective. Media companies even have 
some advantages, such as exemption from payment of 
the value-added tax (VAT). All other taxes are the same 
as for any other business. But despite promises of equal 
treatment for media, tax inspectors and tax police are 
often used as instruments of political pressure, with 
politically motivated tax inspections common.

The level of crimes against journalists is significant, 
and threats of murder, blackmail, and physical violence 

are even more common. Few, if any, serious crimes 
against journalists are successfully investigated and 
prosecuted. Prosecutors generally refuse to investigate 
claims by journalists that government officials have 
obstructed their work illegally or have committed 
crimes against journalists.

The Independent Trade Union of Journalists conducted 
monitoring of media-rights violations in 2004 and 
noted 456 cases of what it said were illegal actions 
against journalists in Ukraine. Those included the 
deaths of four journalists and more than 30 assaults. 
But some panel participants said the actual numbers 
were lower. “Assaults often do not have any connection 
with professional activity,” said Sergei Guz.

The international Committee to Protect Journalists noted 
only one death of a Ukrainian journalist in 2004. That 
death, in a car accident, is suspicious but not confirmed 
as an intentional killing related to professional activities 
of the victim, Heorhiy Chechyk, director of a local radio 
station in the Poltava oblast. The fatal crash occurred 
as Chechyk was on his way to Kiev to discuss adding 
the Radio Free Europe/Radio Liberty Ukrainian service 
to his station’s lineup during a government crackdown 
on RFE/RL broadcasts. The incident was of particular 
concern because Ukraine has a history of suspicious road 
accidents in which journalists, opposition politicians, and 
others have died—but not a very high rate of fatal road 
accidents overall.  

Whatever the actual number of crimes against them, 
journalists do not feel secure. However, there is little or 
no public reaction to crime and threats against them. 
“Society does not trust the media and does not defend 
journalists, because people think that they are venal,” 
said Taras Shevchenko, a media lawyer.

Government-owned media outlets and the journalists 
working for them have advantages over those in the 
private sector. Government journalists have the status 
of civil servants and the rights to the same increases in 
pensions and salaries as other government employees. 
But this security net is also used by the government 
as an instrument of control and to put pressure on 
news outlets or journalists seen as deviating from the 
editorial policy desired by the government. 

The appointment (or dismissal) of top managers 
and editors of government-owned media outlets is, 
practically without exception, a political concern. 
Government media also get financial breaks, including 
free or reduced-price rent, newsprint, printing, and 
subscriptions to government-owned news agencies. 
Many also receive direct funding from government 
budgets to cover operating costs. The cost of a 

“Society does not trust the 
media and does not defend 
journalists, because people 
think that they are venal,” 
said Taras Shevchenko.



broadcast license for a privately owned station is 
50 times higher than what a government-owned 
broadcaster pays—$10,000 for a private FM 100-watt 
transmitter in comparison with $200 for a state-owned 
one. MSI participants also noted that the government 
often tries to influence advertisers to patronize or 
ignore certain outlets. 

Freedom from the constraints of needing to meet 
costs and show profits in the open market allows 
government-owned newspapers to compete unfairly 
with private papers by offering cut-rate prices for the 
publications or advertising. In the broadcasting sphere, 
government television-radio companies get such 
large subsidies from state budgets that it is difficult 
or impossible for new private channels to enter the 
market. Government television is considered a strategic 
pillar of the local power structure, and municipal 
television companies receive direct and detailed 
instructions from government administrators on what 
news stories to run and those it must avoid—such as 
any critique of the delivery of local services.

Libel is not currently a criminal offense in Ukraine, 
though there was an unsuccessful legislative effort in 
2004 to reinstate such liability. The large number of 
libel lawsuits filed does, however, remain a problem 
for media outlets. The suits do not necessarily amount 
to harassment of the media but may indicate the 
prevalence of actual libel and weaknesses in the 
professionalism and ethical standards among journalists. 

Legislation gives many guarantees to journalists, but 
the new civil code that came into effect in January 2004 
opened many questions about how the cases on honor 
and dignity defense should be examined. The new code 
presumes, for example, that all negative information 
is false. It makes little provision for truth as a defense, 
and it is unclear how the courts will decide this issue. 

Corruption among judges exists, especially on the 
local level. Many judges also are not well educated 
or professional in their dealings. There have been 
numerous cases in which judges have issued rulings in 
which they or fellow jurists were involved. 

Important public information is under state control 
and frequently difficult or impossible for journalists or 
the public to access, even though it should by law be 
available. Similarly, government meetings that should 
be open to the public are often closed. The government 
also has used the pool system, under which a few 
journalists observe restricted events and share their 
coverage with the rest of the press corps, as a means of 
limiting access. By ensuring that only loyal journalists 
are in the pool, the government also can exclude any 

critical coverage or unwelcome questions.

Media often get baseless refusals in response to 
access-to-information requests. Monitoring conducted 
by the Independent Trade Union of Journalists noted 
five to 10 refusals a month. On average, according 
to Sergei Guz, officials answer only two-thirds of the 
requests they get, and those answers frequently do 
not include the information requested. On the other 
hand, panelists ranked Ukraine’s journalists as often 
woefully unskilled at seeking out information, either 
from government or alternative sources. They usually 
are not very persistent in their searches and requests, 
and may expect government officials to do their 
research for them.

Journalists have started to protest the government’s 
penchant 
for secrecy, 
with mixed 
results. In 2004, 
representatives 
of three Sumy 
newspapers 
(Dankor, 
Panorama, and Vash Shans) were excluded from 
meetings in the city mayor’s office. But a show of 
solidarity among journalists, along with pressure from 
the public, forced the city government to reverse its 
illegal stance.

In Kerch in the Crimea, however, the mayor has fought 
successfully in both trail and appellate courts to prevent 
the newspaper Kafa from obtaining information about 
salaries of city employees. 

Panelists also pointed out that government officials 
often have double standards for access. For example, 
when foreign delegations or observers are visiting, the 
doors are thrown open to the media to demonstrate 
to the visitors how democratic the country is. But when 
the visitors are gone, the doors slam shut and vital 
decisions on public issues are taken in secret.

Access to international news and to the Internet is 
not limited by law. According to surveys, about 12.5 
percent of Ukrainians use the Internet. The highest 
percentage of users is in Kiev, where 30 percent of the 
population is online. But most international news on 
the Internet is in foreign languages unknown to the 
broader Ukrainian population, and the government’s 
temniki, or secret coverage instructions, often extend 
to how international events should be portrayed. The 
result is that Ukrainians cannot always access unfiltered 
coverage of world events, even if it is available.

 “Assaults often do not 
have any connection with 
professional activity,” said 
Sergei Guz.

UKRAINE 207



MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2004208

Entrance to the profession of journalism is not limited 
by law or government practices. However, a variety 
of laws contain criteria for determining whether 
someone should be considered a professional journalist, 
and these are used selectively by officials to deny 
accreditation or impose other roadblocks for journalists 
they view as critical. This is especially directed at 
freelancers and reporters for Internet publications 
because accreditation is frequently based on a 
journalist’s affiliation with a registered media outlet.

OBJECTIVE 2:  PROFESSIONAL JOURNALISM

Ukraine Objective Score: 1.52 / 4.00

Ukrainian journalists frequently publish inaccurate 
information, including unverified allegations and 
opinions masquerading as facts. News reports, both 
print and broadcast, may be based on a single, often 
slanted or unidentified, source of information. The 
quality and general tone of articles may depend on the 
journalist’s attitude toward the issue at hand, and MSI 
panelists note that many journalists seem to prefer this 
system. “Regional television reporters do not see the 
difference between talk shows and news programs,” 
said Alexander Makarnko, production director for 
Internews-Ukraine.

Journalists very often receive prepared materials from 
their publishers or editors and do not have the option 
of checking the material for authenticity before 

publication. 
Many editors 
and publishers, 
said MSI panel 
moderator Oleg 
Khomenok, 
do not see the 
need to verify 
information, 
nor do they 

differentiate between an opinion expressed by a 
qualified expert on a topic and one expressed by the 
journalist writing an article. Very often news coverage 
is skewed in favor of political forces backed by those 
who control the outlets.

Paid coverage, also known as hidden advertising, 
is rife in both broadcasting and print media. A few 
publications do identify paid material as such, but 
usually in tiny letters or by use of a special symbol 
that readers do not understand. Panelists said that on 
many regional television stations, news coverage is 
composed almost entirely of reports on the activities 

of government officials—that is, government PR—and 
paid reports that glorify commercial enterprises and 
their products. Generally, readers and viewers can 
easily tell the difference between real news reports and 
those items published in exchange for money or other 
considerations.

All the panelists noted remarkable changes in news 
preparation during the November and December 
election protests, when many television channels and 
newspapers started to cover events in a balanced and 
unbiased way, using a wider range of sources. However, 
the MSI panel members also noted that there is 
nothing to guarantee that the positive changes will 
survive in the long run.  

There are a few dozen successful, private regional 
newspapers offering quality news content and adhering 
to professional standards, including MIG (Zaporozhye), 
Kafa (Feodosia), Molody Bukovynets (Chernivtsy), 
OGO (Rivne), Hrivna (Kherson), Vechirney Cherkassy 
and MV (Melitopol), and the RIA Corp. newspapers in 
Vinnitsa, Ternopil, Khmelnitsky, Lviv, and Zhytomyr. As 
a rule, these also are among the most popular of the 
publications in their communities. One panelist credited 
them with sustaining Yushchenko and his campaign in 
the face of a concerted coverage blackout by national 
and state-owned media. “The regional newspapers, due 
to their balanced covering of events, made the Orange 
Revolution,” said Alexander Chovgan, president of RIA 

“The regional newspapers, 
due to their balanced 
covering of events, made 
the Orange Revolution,” 
said Alexander Chovgan.

PROFESSIONAL JOURNALISM INDICATORS:

> Reporting is fair, objective, and well sourced.

> Journalists follow recognized and accepted 
ethical standards.

> Journalists and editors do not practice self-
censorship.

> Journalists cover key events and issues.

> Pay levels for journalists and other media 
professionals are sufficiently high to 
discourage corruption.

> Entertainment programming does not eclipse 
news and information programming.

> Technical facilities and equipment for 
gathering, producing, and distributing news 
are modern and efficient.

> Quality niche reporting and programming 
exists (investigative, economics/business, local, 
political).

Journalism meets professional standards 
of quality.



Corp., which publishes 16 regional newspapers and 
magazines. “Although Yushchenko did not have access 
to national and regional television channels, he was 
given coverage by regional newspapers that have 55 
percent of the audience.”

Codes of ethics receive lip service, but little more, 
from most journalists. There are two national codes 
as well as a Committee on Journalistic Ethics with a 
membership including respected journalists. But the 
committee’s work is inconsequential, panelists said. 
In the second half of 2004, despite the much skewed 
coverage of the presidential election campaign, the 
committee made no comments or findings of any kind. 
Nor did the committee issue any evaluation of the 
general situation, despite the very obvious violations 
of even the most minimal ethical norms. The panelists 
said this was not too surprising, as most journalists 
see ethics as situational. When there is no pressure, 
and it is easy to behave ethically, they often do. But 
during periods such as election campaigns, concerns 
about money and job security easily trump ethics. Many 
media outlets do not have written ethical standards. 
Those that do have standards do not enforce them, or 
journalists say they are not aware of them. Many media 
outlets are operated not as information sources but to 
further the business or political interests of the owners, 
and those owners have little interest in enforcing 
standards of ethical journalistic behavior.

There are no reliable tools to fight bribery of 
journalists. Most media-industry salaries are modest. 
There is widespread paying of additional sums under 
the table to avoid taxation, but even that can be used 
as a tool against journalists because if a reporter balks 
at reporting unethically and quits, unemployment 
benefits are based only on the small official salary. At 
Kiev television stations, said Natalya Ligachova, the 
under-the-table payments to journalists were as high as 
$2,000 a month. In any case, salaries are not sufficient 
to protect against corruption. Tatyana Lebedeva cited 
an example of a regional journalist who prepared a 
series of programs about a politician in exchange for a 
pair of new boots.

To make more money, journalists may moonlight as 
consultants or public-relations agents for political parties 
or big commercial firms. At regional news outlets, 
managers encourage such second jobs, as it helps their 
journalists earn more money and it is therefore very 
difficult to guard against journalists abusing their 
reporting jobs for the benefit of their other employers. 
Journalists also tend to move from smaller towns to 
bigger cities, especially Kiev, and leave journalism 

altogether for careers in advertising or public relations. 

At the end of 2004, the coverage of elections and 
the protests by journalists against censorship and 
manipulation led to an active discussion of ethics. Some 
journalists quit the leading national television channels 
in protest. On Channel 1+1, a popular national channel 
controlled by then President Kuchma’s chief of staff, all 
of the reporters and anchors refused to appear on the air, 
and the news service head, Vyacheslav Pikhovshyk, was 
left to broadcast the news alone until the administration 
of the channel fired him and announced that it would 
no longer exert control—or allow political forces to exert 
control—over 
news reports on 
the channel. 

Journalists 
routinely practice 
self-censorship. 
There are 
sacred cows for 
virtually every 
publication or station, and even without formal notice 
not to cover these topics, journalists will steer clear of 
them because they do not want to cause friction with 
advertisers, political forces, or business interests that 
are either close to the owners or powerful enough to 
be dangerous enemies. At state-owned media, self-
censorship plays a key role in the process of preparing 
materials about the activities of government bodies.

Panelists noted that current President Yushchenko’s 
candidacy and the autumn protests sparked another 
kind of self-censorship in which reporters avoided 
anything that could be negative for his opposition 
camp. Natalya Ligachova quoted the director of an 
opposition-oriented radio station as saying, “We don’t 
have time to be balanced. To balance the negative 
information regarding Yushchenko coming from the 
other channels, we have to be one-sided.” During the 
period of protests, many television journalists appeared 
on camera wearing orange clothing—the color of the 
opposition—or even Yushchenko campaign badges. 

Investigative reporting on corruption in politics 
and government is done poorly, when done at all. 
Looking into the origins of the fortunes amassed by 
businessmen and government officials also is a task 
most journalists refuse to tackle. There have been 
threats, violence, trumped-up criminal charges, and 
firings of journalists who even expressed a desire 
to start a sensitive investigation. And with the 
government’s penchant for secrecy, some investigations 
cannot get off the ground simply because it is 
impossible to unearth information. 

UKRAINE 209

Natalya Petrova said, “We 
have opposition media and 
pro-government media, 
but there are no objective 
media.”



MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2004210

Panelists reported that at least two television reporters 
lost their jobs in 2004 because they had published 
controversial reports. Some panelists said that the list 
of topics that reporters at state-owned media cannot 
cover is longer than the list of topics that are open for 
coverage. But they also said that opposition-oriented 
outlets have their own lists of sensitive subjects. “I am 
not sure that journalists from opposition media have no 
restrictions,” Natalya Petrova said. “We have opposition 
media and pro-government media, but there are no 
objective media.”

Many television companies broadcast more than 
five hours of news per week. News materials also 
predominate in newspapers. Regional radio stations 
are, more and more, adding news shows to their 
programming. Panelists highlighted this as a positive 
tendency, indicating that audience interest in news 
has grown over the past year. The regional television 
companies are ready to invest in creating their own 
news services. 

Private regional television stations also have begun to 
invest more money in technical support and equipment. 
Several years ago, Alexsander Makarenko said, news 
programs on regional television were supported under 
the budget principle of “you get what’s left over,” 
but now the owners are spending serious amounts 
of money on technology. The situation is the same in 
successful regional newspapers. Seven years ago, it was 
rare to see a provincial newsroom with more than two 
computers. Now, it is unusual to see one without a 
network of computers for the entire staff. State-owned 
media in the regions are poorly equipped. Panelists 
agreed that newsrooms have the budgeted funds to be 
as well-equipped as their competitors, but very often 
the money is diverted to other uses—sometimes legally, 
sometimes not.

Specialization in regional press is beginning to develop, 
but it is still in the early stages. As noted, investigative 
journalism is especially weak, and panelists disagreed 
on whether such specialization is needed. Some said 
quality beat coverage is impossible at a newspaper that 
might have only three or four reporters. But others 
said that without such coverage and the in-depth 
development of sources it entails, those newspapers 
will never be able to cover important topics thoroughly 
for their readers. 

OBJECTIVE 3:  PLURALITY OF NEWS SOURCES

Ukraine Objective Score: 1.81 / 4.00

Ukrainians have more opportunities to access different 
sources of information, especially in Kiev and other 
large cities, than they did in previous years. With 
the economy improving, people can afford to buy 
newspapers—and they do. Therefore, the continuing 
low circulations of many newspapers should be blamed 
not on a weak economy, but on the poor quality of 
those papers.

Internet access is still expensive for most Ukrainians, but 
the number of users has continued to rise significantly. 
A summer 2004 survey in 15 cities showed that of those 
who use the Internet, nearly half do so at work, 25 
percent at home, and 20 percent in a public place, such 
as an Internet café or library.

Access to newspapers in the regions is sometimes 
limited. The main vehicles for newspaper distribution 
are two entities controlled by the government: The 
post office, Ukrposhta, handles subscription deliveries; 
Soyuzdruk, which operates newsstands, handles most 
retail sales. But they also have discretion concerning 

PLURALITY OF NEWS SOURCES INDICATORS:

> A plurality of affordable public and private 
news sources (e.g., print, broadcast, Internet) 
exists.

> Citizens’ access to domestic or international 
media is not restricted.

> State or public media reflect the views of the 
entire political spectrum, are nonpartisan, 
and serve the public interest.

> Independent news agencies gather and 
distribute news for print and broadcast 
media.

> Independent broadcast media produce their 
own news programs.

> Transparency of media ownership allows 
consumers to judge objectivity of news; 
media ownership is not concentrated in a 
few conglomerates.

> A broad spectrum of social interests are 
reflected and represented in the media, 
including minority-language information 
sources.

Multiple news sources provide citizens 
with reliable and objective news.



which titles to carry, and during times of tension, such 
as the election campaign, some publications reported 
difficulty in getting their papers out to the public 
because of the actions of Ukrposhta and Soyuzdruk.

Most national and sometimes even regional publications 
are not available for retail sale in smaller towns and 
rural areas, although they generally are available by 
subscription. Thus, a rural reader wanting a wider 
scope of news than that presented in the local, usually 
government-owned, newspaper would have to subscribe 
for a period of months. But with the publications 
unavailable for initial single-copy purchases, potential 
subscribers are not able to see what is on the market 
and thus are unlikely to subscribe.

Cable television and Internet are often unavailable 
in smaller towns and rural areas, or else they are 
prohibitively expensive. The boom that lifted Ukraine’s 
economy recently has bypassed the rural areas and 
smaller towns. Tatyana Lebedeva noted that even 
Ukraine’s national television channels do not reach 
all parts of the country: “There is no broadcasting of 
national channels to a sizeable part of the Volyn region 
(in northwestern Ukraine). There are only Belarussian 
and Polish channels there. And in the Odessa region, 
there is an area where the national channels have been 
replaced by Moldovan and Romanian channels.” 

MSI panelists also noted that there is a growing 
tendency by oligarchs to buy newspapers and to try to 
monopolize the print media market, both in Kiev and 
in regional cities.

In 2004, there were attempts to deny access to 
foreign news. As a result of government pressure, 
the broadcasting of Radio Free Europe/Radio Liberty 
(RFE/RL) ceased when the radio station Dovira ended 

its agreement on relaying the broadcasting. Panelists 
evaluated this as an act of censorship, and noted 
that the same thing occurred in the regions. Under 
government pressure, companies refused to sign 
agreements to relay foreign news broadcasters such as 
RFE/RL, BBC World Service, and Deutsche Welle. There 
also were legislative attempts to require licensing of 
foreign news relays, but they were unsuccessful.

Access to foreign media is limited primarily by the lack 
of language skills, and also by the expense of foreign 
periodicals that can be obtained in Ukraine. Western 
media are expensive; sometimes the cost of a foreign 
newspaper can be 100 times the cost of a Ukrainian 
periodical. 
Panelists said that 
when information 
from foreign 
media outlets 
is picked up by 
Ukrainian media, 
it is sometimes 
changed 
significantly in 
translation, or is 
given a decidedly 
different spin.

Many Russian 
newspapers such 
as Argumenti & 
Fakti and others 
are imported 
illegally into 
Ukraine and 
sold at retail. 
The distribution 
of Russian 
media is large 
in comparison with other foreign media in eastern 
Ukraine. In areas of western Ukraine that border 
other countries, media from those countries (Poland, 
Romania, Hungary) are more readily available and are 
sought after by members of those ethnic groups and 
people who understand those languages.

In 2004, Ukraine’s state-owned media worked to 
consolidate the power of government officials and 
favored political forces and parties. “Until November 
25, 2004, the main directorate of informational 
politics of the presidential administration directly 
presided over the newsrooms on state television,” said 
Natalya Ligachova. Monitoring of election coverage 
on national television channels showed the lack of 
balanced coverage. Most national channels, state and 

UKRAINE 211

�������������������

������������

�������������

����������

�������������

�����������������

������������

�����������

���������������������������

������������������������

Tatyana Lebedeva noted 
that even Ukraine’s national 
television channels do 
not reach all parts of the 
country: “There is no 
broadcasting of national 
channels to a sizeable part 
of the Volyn region (in 
northwestern Ukraine). 
There are only Belarussian 
and Polish channels there. 
And in the Odessa region, 
there is an area where the 
national channels have 
been replaced by Moldovan 
and Romanian channels.” 



MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2004212

private, broadcast news from the position of those 
who controlled them. “In 2004, the board of (national 
state-owned television channel) UT-1 got rid of its own 
news service and contracted out the news program 
production to the studio Visti. Visti had previously 
worked for television channel TET and is under control 
of the Social Democratic United party,” said Tatyana 
Lebedeva. In other words, the news programs on 
state television were given away to a private studio 
controlled by a political party allied with President 
Kuchma. Regional state-owned media also served 
the interests of local officials and were mobilized 
to provide massive coverage of Yanukovich, the 
presidential candidate supported by the government.  

Panelists noted that even when newspapers do publish 
a wider range of points of view, as the parliamentary 
newspaper Holos Ukrainy did, the contents still are not 
particularly informative or useful to everyday readers. 
Panelists called this “a substitute for pluralism.”

The number of politically independent media is very 
limited, composed mostly of regional newspapers and 
broadcasters. They produce most of their own news 

articles and 
programming 
and do not 
face—or succumb 
to—as much 
political pressure. 
But panelists 
warned that the 
independence of 
any given news 
outlet cannot be 
taken for granted 
because in some 
cases there is 

hidden control not readily apparent to observers. 
In other cases, new ownership or forms of pressure 
can very quickly turn an independent voice into a 
mouthpiece.

National newspapers and channels were under 
control of their owners or government and political 
powers. For example, the leaders of the United 
Social Democratic party controlled several privately 
owned national channels: Inter and Channel 1+1 were 
reputedly owned and controlled by President Kuchma’s 
chief of staff and a leader of the United Social 
Democratic party, Viktor Medvedchuk. And Kuchma’s 
son-in-law, the wealthy oligarch Viktor Pinchuk, owned 
television channels STB, Novyy Canal, and ICTV. 

Panelists noted the expansion of news programming 
on privately owned local television stations, but that is 

not always a good thing, as a station’s affiliation with 
political or business groups can simply mean that an 
expanded newshole gives viewers even more slanted 
and inaccurate news to digest.

There are news agencies in both Kiev and in the 
regions. For most of 2004, however, none of the major 
wire services—DINAU, Interfax-Ukraine, UNIAN, and 
Ukrainski Novyny—were independent. Such agencies 
were either state-owned or subject to government 
pressure. The protests of November and December 
decreased or eliminated pressure on some, but whether 
the change will last cannot be foretold. The state-
owned agency DINAU-Ukrinform is financed from the 
government budget and is an official mouthpiece. Its 
output is provided free of charge to state-owned media 
outlets, thus giving them an advantage over privately 
owned competitors. 

Regional media outlets often cannot afford to subscribe 
to the larger, national news agencies. Panelists also 
pointed out, however, that the price charged by a news 
service does not necessarily correspond to the quality 
of its information. In the regions there are both state 
and privately owned news agencies, but the market for 
their products is limited and the quality of their news 
reports not very high. 

Many regional newspapers make generous use of 
Internet websites, which have their own correspondents 
or which republish the bulletins of commercial news 
agencies. These regional publishers feel that they are 
within their rights to do this, so long as they credit 
the original source—even when they are not paying 
that source. A significant problem with the Internet-
based news sites, which increasingly serve as de facto 
news agencies, is that their ownership and sources of 
financing are usually unknown. On some sites, there 
are no telephone numbers, physical addresses, or 
identities of key personnel.

It is difficult, even impossible, for the public to learn 
who actually owns publications or broadcast stations. 
Even journalists often do not know just who it is 
they are working for. The widespread use of offshore 
companies or figureheads has made it possible for a 
few oligarchs or political players to amass huge media 
holdings, creating effective monopolies. A government 
anti-monopoly committee tried to investigate the issue 
of station ownership but did not get very far while 
Kuchma was president. While such monopolization 
has been the case in Kiev for years, the practice is 
spreading to other cities where government officials 
and political and business factions are creating local 
media monopolies.

“Until November 25, 2004, 
the main directorate of 
informational politics of the 
presidential administration 
directly presided over 
the newsrooms on state 
television,” said Natalya 
Ligachova.



One urgent topic in Ukrainian media circles has been 
the privatization of state newspapers and broadcasters, 
including both national and local outlets. Several 
panelists said they feared a massive sell-off would play 
into the hands of oligarchs and political powers by 
allowing them to pick up many more outlets, down to 
the very local level. 

Most major national papers publish in Russian, rather 
than Ukrainian. There are no ideological differences 
between those in each language, however, and some 
papers publish two editions while others mix both 
languages in one edition.

News coverage of minority groups is generally limited. 
In those areas of Ukraine that have significant minority 
populations, there is more extensive coverage, and it is 
not always accurate or fair. In Crimea and a few other 
regions, panelists said, tension sometimes occurs over 
the tenor of coverage of ethnic minorities and conflicts. 
For example, Krymsakaya Pravda published a news 
story headlined “Crimean Tatar Mejlis member killed a 
pregnant woman.” However, the facts showed that the 
woman died in a collision involving a car owned by the 
politician—but he was not in it.  

OBJECTIVE 4:  BUSINESS MANAGEMENT

Ukraine Objective Score: 2.24 / 4.00

In recent years, increasing numbers of private media 
outlets in Ukraine have worked along the same 
business lines as their colleagues in more developed 
countries. But there are many factors inhibiting 
the maturing of media as businesses in Ukraine. In 
addition to the very important influence of politics, 
low profitability also has been a hurdle, especially 
in the publication of general-interest newspapers. In 
general, the Ukrainian media field is very sensitive 
to fluctuations in the advertising market, which until 
recently was in recession, and to the price of newsprint, 
which has risen considerably in recent years in Ukraine. 

Conditions for the print media—including the availability 
of high-quality color presses and alternative means of 
distribution—are changing constantly. More newspapers 
are becoming profitable, based on their revenues from 
circulation and advertising, but others continue to rely 
on subsidies from government or business or political 
“sponsors.” 

Several private printing presses have opened in recent 
years, although the number is not sufficient to meet 
demand. The printing houses in many regions are still 
state-owned. Irina Prokopiuk, editor and publisher of 

Kafa newspaper, also complained that the newer 
printing presses are not always receptive to the needs 
of customers, such as overnight service. Many state-
owned presses are technically outmoded. This prevents 
newspapers, some of which have no recourse to other 
printing houses, from producing high-quality publications 
that look attractive to readers and advertisers. 

Because of high interest rates, the cost of financing new 
presses through a 
bank loan can be 
prohibitive. While 
some newspapers 
have taken that 
route, others have 
found other ways. 
A publisher in 
Melitopol used 
a loan from an 
international 
donor 
organization, 
the Media Development Loan Fund, to buy a Swedish 
printing press. And the newspaper Berdyansk Delovoi, 
which had made contacts through previous training and 
development activities, received a used press as a gift 
from the Omaha World-Herald newspaper in the United 
States. 

UKRAINE 213

“Before placing my 
advertisements on local 
television, I had to conduct 
a survey myself to find out 
the comparative ratings of 
the (local) channels,” Irina 
Prokopyuk said. 

BUSINESS MANAGEMENT INDICATORS:

> Media outlets and supporting firms operate 
as efficient, professional, and profit-
generating businesses.

> Media receive revenue from a multitude of 
sources.

> Advertising agencies and related industries 
support an advertising market.

> Advertising revenue as a percentage of total 
revenue is in line with accepted standards at 
commercial outlets.

> Independent media do not receive 
government subsidies.

> Market research is used to formulate strategic 
plans, enhance advertising revenue, and 
tailor products to the needs and interests of 
audiences.

> Broadcast ratings and circulation figures are 
reliably and independently produced.

Independent media are well-managed 
businesses, allowing editorial independence.



MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2004214

Ukrposhta and Soyuzdruk, which control most 
newspaper distribution, are virtual monopolies, 
and their pricing and activities are considerably less 
than transparent. Publishers have difficulty getting 
information about actual retail and subscription sales 
of their publications. In addition, panelists said, the two 
companies frequently break contractual obligations and 
delay payments to newspapers.

In recent years, several nationwide, private subscription 
networks have appeared, generally under the umbrella 
of large national media holdings. Thus, the company 
Blitz-Inform, which publishes the Business weekly 

and women’s 
magazine Natali, 
has set up its 
own distribution 
system. 
Publications in 
the regions also 
are establishing 
systems that 
allow them to 

bypass the post office or the Soyuzdruk retail system. 
In many towns, private networks of retail newsstands 
now successfully compete with Soyuzdruk. While 
many distributors work on a prepayment system, 
Soyuzdruk uses commissions: It returns and pays 
nothing for unsold copies, and thus has little incentive 
to aggressively sell any given publication.

Even private distribution networks are not always 
receptive to new publications on the market. Panelists 
noted that last year in Kiev, some wholesale distributors 
refused to deal with new newspapers because 
the distribution companies are arms of publishing 
companies, which are not interested in greeting new 
competitors.

State-owned media receive significant amounts of aid 
from the government. As a rule, panelists said, state 
budget subsidies cover from 50 to 90 percent of the 
costs of state-owned media. In 2004, for example, the 
national television company of Ukraine received 45 
million UAH ($8.5 million) from the state budget, while 
bringing in 41 million UAH from advertising.

Getting an accurate accounting of the finances of a 
media company, be it state-owned or private, is almost 
impossible. Most media companies conceal part of 
their revenues, especially money coming from hidden 
advertisements and prepaid articles and financial 
support for conducting political and PR campaigns.

An underdeveloped advertising market and weak 
management make the independence of regional 

newspapers very precarious in many cases. “If a 
newspaper has only five real advertisers, it’s difficult to 
be independent, because the loss of any one advertiser 
means the loss of 20 percent of the budget,” said 
Alexsander Chovgan. Participants also noted that 
a significant number of media companies are not 
oriented toward having advertising be a stable source 
of revenue. In several Kiev papers, including some with 
huge circulation and readership numbers, advertising is 
notable primarily by its absence.

The advertising market is growing, however, due 
largely to Ukraine’s booming economy, which in 2004 
was among the fastest growing in Europe. Companies 
are leaving the “shadow economy,” competition 
in various sectors is heating up, and businesses are 
developing a better appreciation of the value of 
advertising. Panelists said there was a very noticeable 
increase in radio advertising in 2004. At the same 
time, great disparities remain between the amount of 
advertising in Kiev and other large cities, on the one 
hand, and the smaller towns and rural areas, where 
there is much less activity. There also is a significant 
disparity between different types of media, with 
electronic media receiving a vastly larger share of the 
advertising expenditures than do media. 

Audience measurement is a weak point in Ukraine, 
inhibiting the growth of advertising.

National brands do relatively little advertising on 
regional television because they have no way to 
evaluate its effectiveness or reach. The same is true for 
regional newspapers, which also generally do not have 
verifiable circulation numbers. In addition, the plethora 
of titles in most cities means that it is difficult for any 
one paper to secure a large circulation, making them 
less attractive to big advertisers. 

Only one agency in Kiev handles television ratings. This 
agency is viewed by some MSI panelists as influenced 
and financially supported by two of the national 
television channels. They said the two stations were 
able to manipulate ratings by including small towns, 
where those are the only two national channels 
available, in the areas covered. Panelists also pointed 
out that the agency lacks sufficient numbers of meters 
to get a true sample. 

There are no ratings of local television stations in the 
regions, where there are only a few managers who 
understand what ratings are and how to use them 
to improve programming, increase advertising, and 
differentiate one station from its competitors. For 
advertisers, the rule is caveat emptor: “Before placing 
my advertisements on local television, I had to conduct 

“I conduct market research, 
and I know 10 other 
(regional) newspapers in 
Ukraine that also do this,” 
said Alexander Chovgan.



a survey myself to find out the comparative ratings of 
the (local) channels,” Irina Prokopyuk said. 

Few newspapers have audited, verified circulation 
numbers available. Instead, most papers claim inflated 
circulations so that they can charge higher prices for 
advertising. But big advertisers, and the national ad 
agencies that represent them, are not fooled by this 
tactic. Instead, they simply do not place advertisements 
with local newspapers.

There is a tendency of media companies that own 
several media outlets in the regions to create their 
own advertising agencies, which then sell advertising 
space or time in both their own as well as other media 
outlets.

Panelists noted the problem of monopolization in the 
television advertising market in Kiev. While in past 
years there were several major players selling ad time 
on various channels, by 2004 only Inter Reklama was 
left. It sold time for all the national television channels 
and controlled more than 60 percent of the television 
advertising market in Ukraine. Because of its position, 
it also is able to influence the allocation of advertising 
and therefore the budgets of television channels.

Market research has become increasingly important to 
independent media outlets, and is especially prevalent 
in Kiev. How effectively it is used to recast newspapers 
and stations to address the wishes of readers is an open 
question. Many journalists remain entirely unaware of 
the results of such research conducted by their own 
employers. 

Most regional media cannot afford to conduct high-
quality market research or scientifically valid opinion polls, 
and most do not have an accurate picture of their own 
audiences and their interests. “I conduct market research, 
and I know 10 other (regional) newspapers in Ukraine 
that also do this,” said Alexander Chovgan. “But they 
are, most likely, the exceptions to the rule.” To the extent 
market research is done, there has been a tendency 
toward having it conducted by qualified professionals 
using scientifically valid procedures, rather than amateur 
surveys produce results of questionable value.

OBJECTIVE 5:  SUPPORTING INSTITUTIONS

Ukraine Objective Score: 2.17 / 4.00

There are active professional and trade associations in 
the media sphere in Ukraine, but they are still young 
and developing. They were formed with the assistance 
of international development programs, and most still 
rely on partial funding from such programs, though 

they do have systems of dues and fees in place to 
make themselves sustainable. In general, their activities 
include legal assistance to members, training, and 
representing the interests of their members in dealings 
with the government at various levels.

Self-regulation and lobbying are nascent, and are 
not at all as well developed as the activities of the 
associations. The 
membership of 
the associations 
also is too small 
to represent the 
media industry as 
a whole. 

There also are 
conflicts, at 
times, between 
organizations that 
claim to represent 
the same groups. 
The Union of 
Journalists of Ukraine is the old Soviet trade-union, 
and while it still claims to represent the journalists 
of Ukraine, most of its members are actually retired 
or in the employ of state-owned media. “The Union 
of Journalists of Ukraine has never once, in 13 years, 
invited any of my journalists to become members,” said 
Alexander Chovgan, one publisher on the MSI panel.

The newer Independent Trade Union of Journalists 
has a very small membership and little or no leverage 
to negotiate with media owners, and it primarily 
provides legal advice to its members. One panelist said 
such unions exist primarily to get grants from foreign-
assistance organizations. 

The National Association of Broadcasters and the 
Ukrainian Newspaper Publishers Association are the main 
trade groups representing independent media outlets, 
but membership is only a small percentage of the total 
number of broadcasters and publishers in the country. 

Ukraine has numerous nongovernmental organizations 
(NGOs) that work effectively and tirelessly on issues 
related to the media. There are both national and 
local organizations, including some national groups 
based in cities other than the capital, including 
Journalists Initiative (Kharkiv), Information and Press 
Center (Simferopol), and the Association of Journalists 
of South Ukraine (Kherson). These NGOs actively 
defend freedom of expression, monitor violations of 
journalists’ rights, petition the government for changes 
in laws, and provide training and education for media 
workers. But while some are well-respected, others 

UKRAINE 215

Lilya Molodetskaya said, 
“Graduates do not know 
that articles shouldn’t be 
full of their own opinions, 
and they don’t have 
any idea how to work 
with sources and gather 
information—after five 
years of study!”



MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2004216

are not well-known or their motives are not trusted 
by either journalists or the public. Virtually all of these 
organizations rely on financial support from donors, 
especially foreign donors. Some, but not all, were 
started by foreign organizations and spun off, some 
more completely than others, into local entities.

The education system for journalists is dreadful 
and in need of major reform. The curricula in 
university journalism departments are archaic and 
not in accordance with current needs and practices 
in journalism. Many instructors have limited, if 

any, practical 
experience 
as journalists. 
Some have not 
been working 
journalists since 
long before 
Ukraine became 
independent of 
the Soviet Union. 
At the same time, 
journalism is a 

popular field of study, and the number of journalism 
departments at universities and institutes is growing 
year by year. Editors, however, remain unimpressed 
with the graduates. “Journalism departments produce 
people with no education,” said Lilya Molodetskaya. 
“Graduates do not know that articles shouldn’t be full 
of their own opinions, and they don’t have any idea 
how to work with sources and gather information—
after five years of study!” Journalism departments 
tend to be poorly equipped. They have few, if any, 
modern textbooks, and most schools have very old 
and insufficient technical facilities, especially for those 
studying television and radio.

Short-term training programs exist, offered by both 
Ukrainian and international organizations, but there 
are not enough of them, panelists said. Nor is there 
any system of formally increasing the qualifications of 
journalists. For most journalists, practice or internship 
in foreign media is not accessible. The organizations 
that offer trainings primarily depend on funding 
from donors. But the training topics proposed by 
international organizations are limited and not 
always in accordance with the needs of Ukrainian 
media. Correspondingly, the results of those trainings 
can be less effective. Panelists stressed the need for 
development and publication of handbooks and other 
teaching materials useful and relevant to Ukraine, in 
local languages.

There is a growing appreciation by journalists, 
editors, managers, and media owners of the value of 
professional training. Increasingly, employers are willing 
to pay for their employees’ participation in trainings. 
That could well be because, said Alexander Chovgan, a 
series of short-term trainings can give a journalist more 
valuable instruction than five or six years of study in a 
university journalism department.

“The Union of Journalists 
of Ukraine has never once, 
in 13 years, invited any of 
my journalists to become 
members,” said Alexander 
Chovgan, one publisher on 
the MSI panel.

SUPPORTING INSTITUTIONS INDICATORS:

> Trade associations represent the interests of 
private media owners and provide member 
services.

> Professional associations work to protect 
journalists’ rights.

> NGOs support free speech and independent 
media.

> Quality journalism degree programs that 
provide substantial practical experience 
exist.

> Short-term training and in-service training 
programs allow journalists to upgrade skills 
or acquire new skills.

> Sources of newsprint and printing facilities 
are private, apolitical, and unrestricted.

> Channels of media distribution (kiosks, 
transmitters, Internet) are private, apolitical, 
and unrestricted.

Supporting institutions function in the 
professional interests of independent media.





MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2004218

Panel Participants

Oleg Khomenok, media trainer, IREX U-Media 
program, Kiev and Simferopol

Yuri Artemenko, Rada member, deputy chair of 
committee on freedom of speech, vice president 
of publishers association, former publisher of Mig
newspaper, Zaporizhiye and Kiev

Brent Byers, press attaché, U.S. Embassy, Kiev

Alexander Chovgan, president, RIA Corp., which 
publishes 16 newspapers and magazines in six western 
and central oblasts, Vinnitsa

Sue Folger, chief of party, Internews’ Network U-
Media program, Kiev

Sergei Guz, head of Trade Union of Journalists, Kiev

Vadim Kovalyuk, Public Affairs Section, U.S. Embassy, 
Kiev

Tatyana Lebedeva, head of association of 
independent broadcasters, Kiev

Natalya Ligachova, director and chief editor, 
Telekritika, Kiev

Alexander Makarenko, production director, 
Internews-Ukraine, Kiev

Victoria Marchenko, USAID, CTO for U-Media 
program, Kiev

Liliya Molodetskaya, executive director, Ukrainian 
Newpaper Publishers Association, Kiev

Tim O’Connor, head of IREX office, U-Media 
program, Kiev

Natalya Petrova, media lawyer, TOP-Media program, 
Odessa and Kiev

Irina Prokopyuk, editor and publisher, Kafa
newspaper, Feodosia, Crimea

Taras Shevchenko, media lawyer, Internews 
Network, Kiev

Moderator

Oleg Khomenok, media trainer, IREX U-Media 
program, Kiev and Simferopol

Observer

Svitlana Buko, IREX, coordinator of Ukraine Media 
Partnership Program, Kiev



✂
UKRAINE AT A GLANCE

UKRAINE 219

GENERAL

  Population: 47,700,000

  Capital city: Kiev

  Ethnic groups (% of population): 
Ukrainians 77.8%, Russians 17.3%, 
Belarussians 0.6%, Crimean Tatars 
0.5%, Moldovans 0.5%

  Religions (% of population): 
Ukrainian Orthodox – Kiev 
Patriarchate 19%; Ukrainian 
Orthodox – Moscow Patriarchate 
9%; Ukrainian Greek Catholic 6%; 
Ukrainian Autocephalous Orthodox 
1.7%; Protestant, Jewish, none 
38%

  Languages (% of population): 
Ukrainian, Russian, Crimean Tatar 
Romanian, Polish, Hungarian

  GDP: 324 billion UAH (about 
US$62 billion) State Committee of 
Statistics of Ukraine for 2004

  GDP/GNI per capita: 6,800 UAH 
(about US$1,300) State Committee 
of Statistics of Ukraine for 2004

  Literacy rate (% of population): 
99.7%

  President or top authority: 
President Victor Yuschenko, Prime 
Minister Yulia Timoshenko

  Next scheduled elections: 
Parliamentary March 2006

MEDIA-SPECIFIC

  Newspaper circulation statistics 
(total circulation and largest 
paper): 1,900 copies per 1,000 
people are produced. The largest 
newspaper is Silski visti, with a 
circulation of 526,868.

  Broadcast ratings (top three 
ranked stations): Inter, 1+1, ICTV 

  Number of print outlets, radio 
stations, television stations: 
There are more than 19,000 
print outlets and about 800 
television and radio stations. State 
Committee on Information, TV and 
Broadcastion, National Council on 
TV and Broadcasting

����
������

������������
����������

������������
������������

��������
����������

����������
������������

����������

��
��
�
��
�
�
��
��
�

�
�
��
��
�
��
�
�
��

�
�
��
��
�
��
��
�
��
�

�
�
��
��
�
��
�
�
��

�
��
��
��
�
��
��

�
��
�

��
��
�
��
�
�
��
��
�

��
��
�
��
�
�
��

������������������������������������

��
��

��
��

��
��

��
�� ��
�� ��
�� ��
�� ��
��

��
�� ��
��

��� ��� ��� ��� ��� ��� ��� ��� ��� ���

�������

��
�
�
��
��
�
�
�
�
�
�

���������������������������������������������

���

���

���

���

�

��

��

��

��

��

��

�
�
�
��
�
��
��

�
�
�
��
�
��
��

�
�
�
��
�
��
��

�
�
��
��
��
��
��
��
�
�
��
�
�

�
�
��
��
��
��
��
��
�
�
��
�
�

�
�
��
��
��
��
��
��
�
�
��
�
�

�
�
��
��
��
��
��
��
�
�
��
�
�

�
�
��
��
��
��
��
��
�
�
��
�
�

�
��
��
�
�
��

�
��
��
�
�
��

�
��
��
�
�
��

�
��
��
�
�

�
��
��
�
�

�
��
�
��
��
��

�
��
�
��
��
��

�
��
�
��
��
��

��
���
��
��
�

��
���
��
��
�

��
���
��
��
�

��
��
��

��
��
��

�
�
��
��

�
�
��
��

�
��
��
��

�
��
��
��

�
��
��
��

�
��
��
��

�
��
��
��

�
��
��
��

�
�
��
��
��

�
�
��
��
��

�
��
��
��
��
�

�
��
��
��
��
�

�
��
��
��
��
�

�
��
��
��

�
��
��
��

�
��
��
�
��
��

�
��
��
�
��
��

�
��
��
�
��
��

�
�
�
��
��

�
�
�
��
��

�
�
�
��
��

�
�
��
�
��

�
�
��
�
��

�
�
��
�
��

�
�
��
��

�
�
��
��

�
��
��
��
��
�

�
��
��
��
��
�

�
��
��
��
��
�

�
��
��
��
��
�

�
��
��
�
�

�
��
��
�
�

��
��

��
��

��
��

��
��

��
��

��
��

��
��

��
��

��
��

��
��

��
�� ��
�

��
�

��
�

��
�

��
�

��
��

��
�� ��
��

��
��
�

��
��
�

��
��
�

  Annual advertising revenue in 
media sector: US$260.5 million 
Ukrainian Advertising Coalition

  Number of Internet users: 4 
million people use the Internet. 
Bigmir.net 

  Names of news agencies: 
DINAU-Ukrinform, Interfax-
Ukraine, UNIAN, Ukrainian News

U
K

RA
IN

E 
FA

CT
 S

H
EE

T


