
MEDIA

SUSTAINABILITY

INDEX

2004

IREX



“JOURNALISTS’ REPORTING CAN OFTEN BE INFLUENCED BY 
FINANCIAL INDUCEMENTS LEADING TO SELF-CENSORSHIP. 
AGAINST THIS BACKGROUND, THE STATE HAS TOLERATED 
THE ACCUMULATION OF SIGNIFICANT ARREARS BY A 
NUMBER OF THE LARGEST MEDIA COMPANIES, INCLUDING 
MOST MAJOR PRIVATE TV STATIONS,” ACCORDING TO THE 
2004 EUROPEAN COMMISSION’S REGULAR REPORT ON 
ROMANIA.



89

Introduction RRO
M

AN
IA

R omania, the largest country in Southeastern Europe, had a variable 

evolution after the fall of communism. Economic reforms were slow, 

and democratization met numerous obstacles. A center-right coalition 

governed from 1996 until 2000, when former communist Ion Iliescu and 

his Social Democrat Party (PSD) returned to power. Although economic 

growth progressed and Romania is expected to become a full European Union 

(EU) member in 2007, the past four years evidenced serious backsliding in terms 

of democratization—and press freedom was one of the main victims. The PSD, 

with Prime Minister Adrian Nastase at the helm, took a generally authoritarian 

approach, seeking to maintain control through pressure on the media, 

nongovernmental organizations (NGOs), and the courts. 

During 2003 and 2004, media independence in Romania became a 

concern for international organizations. Freedom House evaluated the 

country’s press as “partially free,” and the 2004 edition of the European 

Commission’s regular report on Romania underlined the major problems: 

“Journalists’ reporting can often be influenced by financial inducements 

leading to self-censorship. Against this background, the state has tolerated 

the accumulation of significant arrears by a number of the largest media 

companies, including most major private TV stations. Such a situation may 

compromise editorial independence, and media-monitoring studies have 

observed that the TV news is notably less critical of the government than 

the written press. Over the reporting period, cases of serious physical attacks 

against journalists have increased. Investigative journalists for local papers 

have been a particular target. This is a disturbing trend, and, to date, 

investigations have had limited success.”1 

Presidential and parliamentary elections were held in November 2004, and 

the ruling party spent the period leading up to the vote trying to induce 

positive media coverage and keeping the opposition off the media agenda. 

In November, the minutes of a PSD leadership meeting surfaced that 

showed explicit guidelines had been issued to quash any media criticism of 

the government. Throughout the year, Prime Minister Nastase and the

1 2004 Regular Report on Romania’s progress toward accession, Commission of the European 
Communities, October 2004.



MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 200490

Unsustainable, Anti-Free Press (0-1): Country does not meet 
or only minimally meets objectives. Government and laws actively 
hinder free media development, professionalism is low, and media-
industry activity is minimal.

Unsustainable Mixed System (1-2): Country minimally meets 
objectives, with segments of the legal system and government 
opposed to a free media system. Evident progress in free-press 
advocacy, increased professionalism, and new media businesses may 
be too recent to judge sustainability.

Near Sustainability (2-3): Country has progressed in meeting 
multiple objectives, with legal norms, professionalism, and the 
business environment supportive of independent media. Advances 
have survived changes in government and have been codified in 
law and practice. However, more time may be needed to ensure 
that change is enduring and that increased professionalism and the 
media business environment are sustainable.

Sustainable (3-4): Country has media that are considered 
generally professional, free, and sustainable, or to be approaching 
these objectives. Systems supporting independent media have 
survived multiple governments, economic fluctuations, and changes 
in public opinion or social conventions.

����
������

������������
����������

������������
������������

��������
����������

����������
������������

�

�

�

�

�

����������

��
��
�
��
�
�
��
��
�

���� ���� ���� ����

�
�
��
��
�
��
�
�
��

�
�
��
��
�
��
��
�
��
�

�
�
��
��
�
��
�
�
��

�
��
��
��
�
��
��

�
��
�

��
��
�
��
�
�
��
��
�

��
��
�
��
�
�
��

�������
���������������������������

��
��

��
��

��
�� ��
��

��
��

��
��

��
��

��
��

��
��

��
��

��
��

��
�� ��
��

��
��

��
��

��
��

��
��

��
�� ��
�� ��
��



ROMANIA 91

PSD remained the real stars of television news, while 
opposition leaders were attacked on air. Nonetheless, 
Nastase lost the presidential race in a dramatic run-off 
against Traian Basescu, the popular mayor of Bucharest 
and leader of the opposition. Although Basescu became 
president, the PSD maintained a strong position in the 
parliament and the new government started its work 
vulnerable to political instability.

The negative trends identified by the Media 
Sustainability Index (MSI) panel in 2002 and 2003 
continued through 2004. Particularly acute is the 
reduced plurality of media available to Romanians. The 
country made some progress in establishing the legal 
norms of free speech by changing the penal code as it 
relates to libel and slander. But the MSI panel noted 
that independent media receive government subsidies 
through advertising paid from the state budget under 
contracts that are awarded arbitrarily. The panelists also 
expressed heightened concern about self-censorship, 
partisanship in the state media, and the lack of 
transparency in media ownership.

OBJECTIVE 1:  FREE SPEECH

Romania Objective Score:  2.44 / 4.00

Article 30 of the Romanian Constitution guarantees 
freedom of expression, but it includes a prohibition 
against “defaming the country and the nation.” The 
penal code, applicable until revised statutes take effect 
in June 2005, punishes such defamation with a prison 
sentence of six months to three years. “Although there 
is no known court case, the very existence of that 
provision has been a deterrent for freedom of speech,” 
said panelist Manuela Stefanescu, a representative of 
the Romanian Helsinki Committee. 

The new law also completely deletes libel as a felony but 
still lists calumny as a felony, although it eliminates the 
potential of a prison sentence. “We came pretty close to 
European legislation, and the legal structure is better,” 
said Virgil Nitulescu, an advisor for the Culture and 
Media Commission in the Chamber of Deputies. The new 
code introduces good faith as a defense for journalists 
and reverses the burden of the proof of truth. 

Other legislation continuing to threaten freedom of 
expression includes the 1991 law on national security, 
which contains vague definitions of “national security” 
that could be interpreted as including virtually any 
information. The 2002 law on classified information 
reinforced the secretive approach inherited from the 
Communist regime. These laws contradict the 2001 
Freedom of Information Act and the 2003 Sunshine 

Law. “Unfortunately, the laws on national security 
and classified information are too strictly interpreted, 
while those on free access to public information and 
transparency are not fully implemented. There are 
no consequences for officials who infringe on them,” 
Stefanescu said. 

The MSI panelists questioned whether free expression 
is important 
to Romanians. 
“Freedom of 
speech is valued 
only by a limited 
category of the 
population (the 
intelligentsia). 
Violations of this freedom have little or no impact on 
the public at large,” said Stefanescu.

Broadcast media licensing is controlled by the National 
Council of Broadcasting (CNA), which is based on a 
French model. The CNA has operated since 1992 and 
is subordinate to the parliament. The 11 members are 
appointed by the president, the government, and the 

“We came pretty close 
to European legislation, 
and the legal structure is 
better,” said Virgil Nitulescu.

FREE-SPEECH INDICATORS:

> Legal/social protections of free speech exist 
and are enforced.

> Licensing of broadcast media is fair, 
competitive, and apolitical.

> Market entry and tax structure for media are 
fair and comparable to other industries.

> Crimes against journalists or media outlets 
are prosecuted vigorously, but occurrences of 
such crimes are rare.

> State or public media do not receive 
pre fer ential legal treatment, and law 
guarantees editorial independence.

> Libel is a civil law issue; public officials are 
held to higher standards, and the offended 
party must prove falsity and malice.

> Public information is easily accessible; right of 
access to information is equally enforced for 
all media and journalists.

> Media outlets have unrestricted access to 
information; this is equally enforced for all 
media and journalists.

> Entry into the journalism profession is free, 
and government imposes no licensing, 
restrictions, or special rights for journalists.

Legal and social norms protect and promote 
free speech and access to public information. 



MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 200492

Chamber of Deputies and the Senate. Their terms were 
extended in 2004 from four to six years, a move presented 
as reducing political influence on the panel by extending 
the council tenure beyond parliamentary terms. 

Panelists said, however, that political influence persists 
within the Council, and some complained about 

corruption in the 
licensing process. 
In 2004, panelists 
noted, the CNA 
tried to limit 
the number of 
licenses owned by 
political interests, 
but politics soon 
dominated the 
process. Alexandru 
Lazescu, who 
runs a network 

of local radio stations, said, “Licensing is a process in 
which political involvement is obvious. I got a license for 
a radio station in Focsani. The current president of the 
CNA supported me in order to maintain more balanced 
media there.” Afterward, Lazescu said, the Council 
president was reproached by regional representatives 
of the PSD, which had lost its media monopoly in the 
area. In another case, however, Lazescu said only two 
licenses were awarded to opposition-linked owners, just 
enough to show the ruling forces did not receive all the 
permits. “The entire process is now more politicized than 
corrupt,” Lazescu said. 

Market entry for a media business is the same as for 
any other enterprise. After advocacy by the Romanian 
Press Club, representing mainly media directors and 
owners, the value-added tax (VAT) for newspapers 
and books was reduced. In 2003, the government 
eliminated the 3 percent local tax on advertising, 
and the 2002 Law on Broadcasting eliminated special 
taxes for broadcasting paid by the television and radio 
stations. Panelists agreed that the commercial law 
applied to the industry is not a problem.   

The government’s formal “to do” list drawn up in 
preparation for EU integration includes resolving all 
cases of attacks on journalists. A report due May 31, 
2004, on progress in this area remained outstanding 
at the end of 2004, although the government restated 
its promise to complete the investigations after the 
EU country evaluation was issued in November. “In 
negotiations with the government, we were promised 
this report, with a specified deadline for it to be 
presented, but again nothing happened,” said Ioana 
Avadani, from the Center for Independent Journalism. 

Among the pending cases is one from 2003 in which 
Ino Ardelean, a journalist from Timisoara in western 
Romania, was seriously injured by unknown assailants. 
“We are talking about investigative reporters, (and) 
it is obvious that these reporters cannot feel secure in 
Romania,” said the Helsinki Committee’s Stefanescu. 
Razvan Martin, a panelist from the watchdog Media 
Monitoring Agency (MMA), said, “Compared with last 
year, even though the attacks were not that severe, 
there were the same number and only a few of 
these cases have been solved by the police.” A MMA 
draft report states: “A large number of these attacks 
were perpetrated by politicians, public officials, or 
authorities, even law-enforcement officers. During 
the electoral campaigns, several candidates behaved 
aggressively against the press.” However, Adrian 
Voinea, who operates a regional newspaper and 
radio station, said he saw more interest on the part 
of authorities. “I think they were moving faster this 
year. One of my men was beaten, and the police were 
moving faster after a public scandal occurred. But 
initially they did not react.” 

There were no cases reported in 2004 of local officials 
acting against critical media outlets, apparently because 
the PSD had warned regional leaders that their actions 
were damaging Romania’s image internationally.  

Many journalists and media institutions are brought to 
court or forced to pay huge fines in moral damages. A 
2004 MMA survey showed that 28 of the 100 journalists 
interviewed have been sued at least once for libel or 
slander. However, the panelists did note some positive 
developments. “Something is changing in the courts,” 
Voinea said, recalling a case in which his editor won 
a suit involving the former president of a regional 
council. “The judgement was based on European 
precedents,” he said.

State media include Romanian Television (TVR), 
composed of one main television channel and three 
smaller stations, four radio channels, and the news 
agency Rompres. No print media are state-owned. 
The president, the parliament, and the government 
participate in appointing the boards of the national 
radio and television stations. The news agency was 
moved from the Public Information Ministry to 
formal control by the parliament in 2004, but bad 
management and political influence have damaged its 
credibility, and it is a weak player in a market clearly 
surpassed by the privately owned Mediafax agency.

The panelists agreed that “public” media are not a reality 
in Romania, and that the state-owned outlets represent 
an arm of the government, regardless of who is in power. 
“They are tightly controlled and do not dare to criticize 

 “We are talking about 
investigative reporters, 
(and) it is obvious that 
these reporters cannot feel 
secure in Romania,” said 
the Helsinki Committee’s 
Manuela Stefanescu. 



ROMANIA 93

the government,” said Stefanescu. “Moreover, they 
intentionally mislead the public (for instance through 
their coverage of negotiations for EU accession). Powerful 
businesses close to the ruling party interfere with editorial 
content and management of public media.” She noted 
that a scandal involving the oil refinery RAFO controlled 
by leaders of the PSD was virtually ignored in the state 
media during the election campaign. 

On a more encouraging note, in December a young 
reporter working with TVR gave an interview describing 
cases in which the management asked him to avoid 
sensitive issues dealing with the government. Six other 
TVR journalists later confirmed the interference and 
pressure. In both cases, management rejected the 
allegations and nothing changed, although a disciplinary 
investigation against the reporter is ongoing. Panelist 
Brîndusa Armanca, the former director of the local 
branch of Romanian Public Television in Timisoara, was 
fired two years ago after she invited opposition leaders 
to appear on her program. She said that during 2004 
“the influence of politics on public media increased, and 
I don’t think that the influence of private businessmen 
diminished. The electoral campaign led to increasing 
pressure on TVR to become a pro-government station. Its 
dependency on the government and the prime minister 
is what defines it. I appreciate the public declarations of 
some of the journalists, who confirmed that they have 
a spine.” (TVR management claimed Armanca was fired 
for disciplinary reasons, and a legal case is pending.) 

Also during 2004, journalists at Romanian Public Radio 
(SRR) complained publicly about editorial pressure and 
censorship imposed by the top management of the 
station. They described a newsroom where political 
interests filter the news programming and specifically 
mentioned the distorted presentation of the European 
Parliament report on Romania, censorship of any 
criticism of then–Prime Minister Adrian Nastase, and 
excessive praise of the PSD. The National Council of the 
Audiovisual recommended in April that the SRR respect 
its duty to provide media pluralism and implement its 
own ethics code to ensure editorial independence. 

Romania adopted a Freedom of Information Act in 
2001, but implementation remains a problem with 
a “culture of secrecy” prevailing. Specifically, the 
law does not clearly address the so-called national 
companies that operate through public funding even 
though they are registered as commercial companies. 
Also, in May 2004, the Senate voted on an internal 
memorandum classifying information regarding 
expenses related to senators’ travel, procurement 
contracts, attendance lists, and salaries. The Center for 
Independent Journalism (CJI) began negotiations with 

the government in November 2004 to change FOI laws 
to reflect the principle of “public money equals public 
information.” Although the government responded 
favorably, negotiations were delayed by the elections. 

Journalists can benefit from existing FOI laws, but few 
know how. Panelists also observed that judges are 
deciding more FOI suits in favor of journalists. Some 
cases gain public support, encouraging a speedy trial. 
CJI sued the government for refusing to provide an 
internal memo 
that requested 
public 
institutions 
ask for the 
prime minister’s 
approval 
before issuing 
advertising 
contracts. 
CJI won, but 
the appeal is 
pending.

Media outlets have unrestricted access to international 
news and news sources. However, Voinea noted that 
Internet businesses are consolidating, which may create 
a near monopoly. “In Craiova, for example, the RDS 
company is dominating the market even though its 
quality is rather poor. Obeying a political demand, they 
recently bought the last independent network,” he said. 

There is no need for a special license to practice 
journalism in Romania. Journalists need accreditation 
to enter certain institutions, and FOI laws specify this 
can be cancelled only if a journalist seriously disrupts 
government activities. The penalty can be applied 
only to the specific journalist, not the media outlet 
as a whole, but in 2004 the Permanent Bureau of the 
Senate withdrew the accreditation of Romania Libera 
after the daily published an article on a Senate sex 
scandal. The Senate rescinded its decision after protests 
by the industry. 

Some politicians occasionally propose a press law to 
regulate the profession, but free-speech proponents 
reject this idea, afraid of what might be included. With 
a new parliament in place, some panelists expected the 
discussion to start again. “We noticed that the most 
difficult period for the press, from the legal point of 
view, is at the beginning of each new mandate. New 
members of parliament arrive with new ideas and a new 
set of rules for the media. I believe that in 2005 it would 
be more difficult from this point of view,” said Nitulescu. 

“Freedom of speech is 
valued only by a limited 
category of the population 
(the intelligentsia). 
Violations of this freedom 
have little or no impact on 
the public at large,” said 
Manuela Stefanescu.



MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 200494

OBJECTIVE 2:  PROFESSIONAL JOURNALISM

Romania Objective Score: 1.80 / 4.00

Panelists concluded that the quality of journalism 
is badly affected by interference from owners and 
politicians. Manuela Stefanescu of the Romanian 
Helsinki Committee described a gloomy media 
landscape: “A majority of media outlets side with 
the government, and some still dare to expose the 
wrongdoings of the officials. Public television is fully 
controlled by the ruling party and the government. 
In addition, two privately owned televisions (Pro 
TV and Antena 1) sided with the government. Pro 
TV…owes huge sums in unpaid taxes. Payments have 

been repeatedly 
rescheduled 
(and possibly 
pardoned) by 
the government. 

Antena 1 became a staunch supporter of the PSD 
and a hostile critic of the political opposition after its 
owner, also the chair of a small political party, joined 
the ruling coalition. Of the numerous small private 
television stations, only one (Realitatea TV) tries—and 
partially succeeds—to be objective. But it has limited 
coverage, and ratings give it only 3 to 4 percent. Of 
the print media, only a few daily publications such 

as Evenimentul Zilei or Cotidianul and weeklies like 
Academia Catavencu, Dilema Veche, or 22 dare to 
expose government wrongdoings. Local newspapers 
are either totally controlled by the PSD or are forced to 
close down due to harassment.”

The electoral year exacerbated the situation, and 
panelist Ioana Avadani, of the Center for Independent 
Journalism, detected “an ‘overcorrection’ phenomenon, 
with some journals turning themselves into opposition 
journals in order to compensate for the general lack 
of criticism.” Some independent newspapers felt 
frustrated enough to become open enemies of the 
government, including Evenimentul Zilei, a favorite 
of middle-class, urban, and well-educated Romanians 
outraged by government corruption and abuses. With 
the mainstream media supporting the government, 
and the few others turned into open “enemies” 
and harassed, objectivity was the main victim of the 
electoral year. 

A variety of professional codes have been developed, 
but the journalism community has failed to adopt 
any one and most journalists do not think these 
documents are significant. Some progress was made by 
the Convention of Media Organizations (COM), which 
gathered 36 outlets together in 2003 and adopted 
a Code of Ethics. For the moment, however, it lacks 
effective implementation. The Romanian Press Club, 
one of the most influential associations, adopted a 
code but failed to impose it on its own members. 
Regional editor Adrian Voinea said, “Some are trying 
to respect the provisions, while others totally neglect 
them. You wonder then who can solve this situation?” 

Panelists agreed that self-censorship is common. 
“We all practice self-censorship,” said Voinea. “It 
is a problem for both editors and journalists. Self-
censorship has economic causes for any serious 
newspaper. For instance, advertising paid by the state. 
If I wrote something bad about the railroad company, 
I won’t receive advertising contracts. When I wrote 
about the National Printing House, they canceled the 
contract. I reached the conclusion that we could live 
without writing about the National Printing House.”  

Alexandru Lazescu, owner and editor of local 
publications and radio stations, said the state 
advertising contracts have a negative effect on 
editorial independence even at private outlets. “The 
government says that only 8 percent of advertising 
revenues are paid by the state. Even so, these funds 
are distributed unevenly. Some receive much more 
than others, irrespective of economic criteria. For 
example…Evenimentul Zilei received $500,000 from 
public institutions and state companies in 2003. In 2004, 

“We all practice self-
censorship,” said Voinea.

PROFESSIONAL JOURNALISM INDICATORS:

> Reporting is fair, objective, and well sourced.

> Journalists follow recognized and accepted 
ethical standards.

> Journalists and editors do not practice self-
censorship.

> Journalists cover key events and issues.

> Pay levels for journalists and other media 
professionals are sufficiently high to 
discourage corruption.

> Entertainment programming does not eclipse 
news and information programming.

> Technical facilities and equipment for 
gathering, producing, and distributing news 
are modern and efficient.

> Quality niche reporting and programming 
exists (investigative, economics/business, local, 
political).

Journalism meets professional standards 
of quality.



ROMANIA 95

the government was upset by the newspaper’s criticism 
and canceled the contracts.”

Political control over local media was refined by the 
PSD, according to meeting minutes that surfaced and 
were considered authentic by all the MSI panelists 
despite the denials of the party. The minutes said that 
each PSD leader was responsible for getting positive 
coverage from specific outlets. Prime Minister Adrian 
Nastase was alleged to have said in the minutes, “Each 
of us has to put on paper 10 names of political analysts 
to be recommended for television and radio stations.” 

In 2004, a young Timisoara journalist, Malin Bot, 
published a book describing the daily pressure exerted 
by politicians and owners on media. One case involved 
Eugen Sasu, an investigative reporter whose father-
in-law was pressured about his agriculture business by 
the authorities before Sasu gave up and left his career. 
Sasu’s investigative reporting partner, Ino Ardelean, 
was severely beaten and left unconscious in the street 
in a still-unresolved case. Brindusa Armanca said Bot 
had no chance of work in Timisoara and joined a 
re-launched Bucharest newspaper, Cotidianul, that 
gathered “inconvenient” journalists as a sort of media 
refugee camp. “It is hard to find a job after you have 
become known as a person with your own principles 
and ideas,” Armanca said. 

These constraints undercut the media’s ability to cover 
key issues, such as corruption. There is not a single 
investigative broadcast on any television station; the 
last two, one on TVR, the other on Antena 1, have 
been halted during the past year. Few newspapers 
publish investigations on a regular basis, and the most 
aggressive paper, Evenimentul Zilei, is hurt by internal 
conflict between the ownership, the Swiss Ringier 
company, and journalists who claim it struck a deal with 
the Nastase government to mute critics. 

The Romanian Center for Investigative Journalism 
was formed as an NGO by young investigative 
reporters working for different publications. Research 
it conducted in 12 cities in 2004 concluded that 
investigative journalism is disappearing from local 
media. Similarly, the Bucharest branch of Freedom 
House analyzed 60 local newspapers and found an 
overwhelming majority publish only neutral or positive 
information about the authorities.

Estimates of average salaries for journalists ranged 
from E120 to E130 per month to E200 to E250 and 
even more for Bucharest-based outlets. While some 
panelists believed low wages encourage corruption 
and make ethical choices difficult, Voinea rejected the 
connection: “If you don’t want to take a bribe, you will 

not take it. It does not matter how high your salary 
is.” Most salaries still are at the will of the owners, 
which often try to avoid taxes by paying a small official 
salary supplemented by undeclared cash. “This prevents 
journalists from accessing credit, from making long-
term financial arrangements, and from having a certain 
stability,” said Armanca. 

Panelists agreed that the main television stations 
increasingly focus mainly on entertainment. In 2004, 
a smaller 
television 
station, 
Realitatea 
TV, turned 
to all-news 
programming 
and “serious” 
content. Two 
years ago, 
a larger television station made a similar move but 
stepped back after a few weeks. 

Panelists did not perceive the technical capacity of 
media as a problem, although local outlets lag behind 
those in Bucharest. Most newsrooms have computers 
and Internet access, and most radio and television 
stations use digital technology.

Panelists also agreed that niche journalism developed 
during 2004, especially regarding finance and business 
information and women and home-design magazines. 
Specialized magazines are strongly market-oriented 
and tend to flourish. “The media is following the 
demands of a more and more sophisticated society. 
Still, this development is controlled, and the areas 
where criticism is likely to appear see their freedom 
limited,” Ioana Avadani, of the Center for Independent 
Journalism said.  

OBJECTIVE 3:  PLURALITY OF NEWS SOURCES

Romania Objective Score: 2.10 / 4.00

In 2004, more than 15 Bucharest-based daily 
newspapers were on the market, and in any other main 
city, three or four were available. Almost a hundred 
magazines and monthly publications are distributed 
nationwide. The increase in private broadcasters also 
continues. Antena 1 began its on-air transmissions in 
Fall 1993; Tele 7 ABC channel started in 1994, but has 
declined recently. PRO TV went on air in December 
1995, and Prima TV joined the market in 1997. Smaller 
television stations operate in the countryside. In 2001, 
two new television channels opened in Bucharest: B1 

“It is hard to find a job after 
you have become known 
as a person with your 
own principles and ideas,” 
Brindusa Armanca said.



MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 200496

TV and Realitatea TV. Another, National TV, appeared 
in 2003, and in 2004 the same owner opened an all-
news channel, N24. More smaller stations operate in 
the countryside. The market is dominated by state 
television and two of the private channels, Antena 1 

and ProTV. 

Realitatea TV, 
which switched its 
format to all-news 
and talk shows in 
2004, has changed 
ownership many 
times and is 
run currently 
by a somewhat 
shadowy company 
controlled 

by the powerful trade-unions of the national oil 
company’s workers. However, the station became 
more professional after a new team was appointed 
in Fall 2004, significant investments were made, and 
an agreement was signed with CNN. Its competitor in 
the television news market is the newly launched N24. 

However, N24 has had problems signing distribution 
contracts with the cable networks, which its journalists 
suspect result from a political blockade. 

The state broadcaster has four television channels, 
one of which is received countrywide, and four radio 
channels covering news, culture, youth, and music. 
Urban areas are served by cable companies, but the 
state broadcaster has had a nearly captive audience 
in many rural communities. The Cable Communication 
Association (CCA) reported that 3.5 million households, 
or about half, are connected to cable television. The 
cable industry is very concentrated and became more so 
in 2004, with the seven companies active in 2002 now 
consolidated as three. The subscription cost remains 
low at about E4.2 per month—the CCA said it is the 
lowest in the region, followed by Bulgaria at E5—but 
is expected to rise. In 2004, an agreement between 
the cable companies, seeking new markets, and the 
government led to the decrease in connection costs, 
which facilitated expansion of cable service to the 
villages. This development was considered positive by 
the MSI panelists, but Virgil Nitulescu of the media 
committee at the Chamber of Deputies, said, “The 
cable companies reached rural areas, but to no good 
end, because there is nothing interesting to see on TV.” 

A 2004 survey showed that 73 percent of Romanians 
consider television as their main source of political 
information, while 8 percent specified newspapers 
and 6 percent radio. However, most television news 
programs focus on accidents, entertainment, celebrity 
scandals, and the like. Politics elicit only marginal viewer 
interest, and a report2 issued by the MMA showed that 
Prime Minister Adrian Nastase captured 47 percent of 
all appearances by political leaders. The same report 
showed the prime minister and the president were the 
only politicians receiving almost exclusively positive and 
neutral coverage, and journalists rarely asked questions 
about official statements.  

Most television channels relegated themselves to being 
government propaganda mechanisms. Dan Voiculescu, 
the owner of Antena 1, the second-largest commercial 
television station, is also the leader of the Romanian 
Humanist Party (PUR), a minor partner with the ruling 
PSD until 2003. Since then, PUR has changed its alliances 
a couple of times, switches that were reflected in the 
political coverage of Antena 1 and Jurnalul National, a 
daily belonging to the same media company. PSD openly 
acknowledged in a press release3 that it needed PUR for 

Virgil Nitulescu of the media 
committee at the Chamber 
of Deputies, said, “The cable 
companies reached rural 
areas, but to no good end, 
because there is nothing 
interesting to see on TV.” 

2 Media Monitoring Agency, “Power vs. opposition—TV coverage,” 
September 2004.
3 August 31, 2003

PLURALITY OF NEWS SOURCES INDICATORS:

> A plurality of affordable public and private 
news sources (e.g., print, broadcast, Internet) 
exists.

> Citizens’ access to domestic or international 
media is not restricted.

> State or public media reflect the views of the 
entire political spectrum, are nonpartisan, 
and serve the public interest.

> Independent news agencies gather and 
distribute news for print and broadcast 
media.

> Independent broadcast media produce their 
own news programs.

> Transparency of media ownership allows 
consumers to judge objectivity of news; 
media ownership is not concentrated in a 
few conglomerates.

> A broad spectrum of social interests are 
reflected and represented in the media, 
including minority-language information 
sources.

Multiple news sources provide citizens 
with reliable and objective news.



ROMANIA 97

its media empire: “When the cooperation agreement 
between PUR and PSD was signed, an important 
argument was that Mr. Voiculescu already owned 
Antena 1 and the daily Jurnalul National.”

Prima TV, the third major private channel, remained 
a pro-government station during 2004. In 2002, the 
Transportation Ministry was reported to have allocated 
$6 million worth of public funds through a small 
provincial television station to an advertising firm 
owned by the manager of Prima TV, but there was no 
serious investigation and nobody was held responsible.

The bias in television coverage forced the National 
Council of Broadcasting (CNA) to issue a March 2004 
resolution urging television stations to fulfill their 
obligations to accurately inform the public. The CNA 
imposed a “tiers rule” to maintain balanced coverage 
of the executive branch, the parliamentary majority, 
and the opposition. However, its monitoring methods 
raise some questions. For example, Nastase’s media 
appearances are counted alternately as head of 
the government and as a political-party president. 
The monitoring counts only the “direct comments” 
(meaning the voice inserts) of the politicians. Thus, if 
a 10-minute package about a government meeting 
includes only 15 seconds of sound bites, this is recorded 
by the monitors as “15 seconds for the government,” 
according to Ioana Avadani, director of the Center for 
Independent Journalism.

More than 40 percent of Romanians live in rural areas 
where the Internet is an undiscovered world, despite 
the government’s effort to connect all schools. “The 
vast majority of villagers and most of those living 
in small towns do not even know what a computer 
looks like,” said Manuela Stefanescu, of the Helsinki 
Committee. In addition, the print media in rural areas 
are not very affordable, and the distribution system is 
rather slow, with newspapers often reaching readers a 
day or more late. Razvan Martin, from the MMA, noted 
that rural areas generally supported Nastase and the 
PSD during the 2004 election, in contrast with urban 
areas that backed the opposition. 

The state broadcaster does not contribute to the 
plurality of news sources available to Romanians by 
presenting balanced coverage, according to the MSI 
panel. In April 2004, during a Reporters Sans Frontières 
(RSF) delegation visit to Romania, General Secretary 
Robert Menard declared: “No well-meaning person 
could say that public radio and television reflect in an 
equitable manner the political life in Romania.”4 The 
statement generated debate among journalists, some 

of whom said they had to distort newscasts, and the 
state radio management, who rejected the charges and 
accused the journalists of discrediting the institution 
for personal reasons. Later, RSF reported that amid 
the election campaign, “state television TVR1 turned 
its news bulletin 
into an open 
campaign against 
(opposition 
leader) Traian 
Basescu. Out 
of 16 stories in 
the newscast, 
15 covered the 
issue of the call 
to annul the 
elections. But 
only one presented Basescu’s viewpoint, while all the 
other personalities interviewed (journalists, analysts, 
and politicians) opposed the idea.” The general director 
of TVR rejected the allegations, citing National Council 
of Broadcasting monitoring that showed balanced 
coverage.

In December 2004, Romanian TV reporter Alexandru 
Costache, age 26, publicly questioned the “umbilical 
cord” that he said linked the state broadcaster to the PSD 
and Nastase. He claimed he had been ordered to remove 
parts of Election Day footage showing the opposition 
presidential candidate casting his ballot. Six other 
journalists working for Romanian TV confirmed Costache’s 
allegations and gave similar examples. The Ethics 
Commission of TVR investigated and ruled that most of 
the accusations were true, leading the general director to 
promise a reorganization of the news department. 

The MSI panel did credit the state broadcaster with 
attempting to provide some cultural broadcasts, 
although many were criticized as boring. “TVR doesn’t 
even cover the gap left by the commercial television 
stations regarding the education of the public,” said 
Nitulescu. “They created TVR Cultural, where they 
exiled the cultural and educational programs that 
almost disappeared from the main channel.” 

The most important news agency is the private 
Mediafax, now the main news provider to all media in 
Romania (public or private), although the $300 to $800 
monthly fee is prohibitive for small local media outlets. 
Mediafax is part of the same media conglomerate as 
PRO TV, but panelists expressed their concern about 
lack of clarity in Mediafax’s ownership structure. 

There are no legal provisions regarding transparency of 
media ownership. The 2002 broadcasting law stipulates 
that one owner cannot dominate the market, defined 4 www.revistapresei.ro, April 2, 2004.

“The vast majority of 
villagers and most of those 
living in small towns do 
not even know what a 
computer looks like,” said 
Manuela Stefanescu, of the 
Helsinki Committee.



MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 200498

as a share exceeding 30 percent, and that an individual 
or a firm can have an ownership stake in only one 
station. The first study on media ownership in Romania 
was completed in 2004. Produced by the South East 
European Network for the Professionalization of the 
Media (SEENPM), “Media Ownership and Its Impact on 
Media Independence and Pluralism” included a chapter 
on Romania showing media outlets owned by ghost 
companies registered in tax havens or in countries that 
allow anonymous shareholders, such as Holland or 
Switzerland. After the study was released, the National 
Broadcasting Council asked every licensed operator to 
provide data regarding shareholders, but the president, 
Ralu Filip, recognized later that the material submitted 
was woefully incomplete. 

The panelists said they knew of no resistance to 
including social issues in coverage, or any harassment 
of journalists writing about minority-group issues, and 
that there were minority-language media. They did 
note that Roma remain underrepresented in the media, 
and that ethnic origins tend to be mentioned when a 
member of a minority group is charged with a crime. 

OBJECTIVE 4:  BUSINESS MANAGEMENT

Romania Objective Score: 2.28 / 4.00

Romanian media are becoming gradually more 
market-oriented. And in fields where political interest 
is negligible, such as information technology and 
architecture, media can flourish commercially. However, 
only a few media outlets function as real businesses 
within a corrupted and overcrowded market. MSI 

panelist Adrian 
Voinea, an editor 
from eastern 
Romania, said, 
“You fight in vain 
to be efficient. 
You are in the 
same market as 
those who are 
not efficient and 
don’t care about 

it because they have other businesses.” Many owners 
have other businesses and inject funds into media 
operations they view as means to burnish their images 
or as instruments of pressure to obtain contracts, 
especially when public money is involved. 

Within the broader print media industry, presses are 
generally profitable and many newspaper companies 
have their own, which also print advertising materials 

or books. All print media have problems with the 
Romanian Post Company, which handles subscription 
distribution but is slow and inefficient. Direct sales 
are dominated by the formerly state-owned Rodipet, 
privatized in December 2003 but still behind in 
payments to publishers and in debt to the state for 
$9.8 million. Newspaper executives complain Rodipet is 
slow to deliver, favors certain clients, and does not 
provide information on copies that are sold per day and 
per region. Private distributors have their own kiosks 
but depend on public authorities for authorization to 
install them. 

Romanian newspapers rely heavily on sales, especially 
regional editions. The situation is better for the larger 
journals in Bucharest, where the advertising market is 
better developed. Overall, panelists estimated, sales 
represent 60 to 80 percent of newspaper revenues. 

The state radio and television stations have three 
sources of funding: state subsidies covering the cost of 
transmitters and relays, advertising, and subscriptions, 
which are compulsory for all owners of radios or 
televisions.

There are no direct subsidies for media outlets 
in Romania, but panelists identified two types of 
hidden subsidies: advertising by state institutions and 
companies such as railroads to promote government 

“Rescheduling the debt 
of media owners owed to 
the state budget means 
disguised subsidies,” 
said panelist Manuela 
Stefanescu. 

BUSINESS MANAGEMENT INDICATORS:

> Media outlets and supporting firms operate 
as efficient, professional, and profit-
generating businesses.

> Media receive revenue from a multitude of 
sources.

> Advertising agencies and related industries 
support an advertising market.

> Advertising revenue as a percentage of total 
revenue is in line with accepted standards at 
commercial outlets.

> Independent media do not receive 
government subsidies.

> Market research is used to formulate strategic 
plans, enhance advertising revenue, and 
tailor products to the needs and interests of 
audiences.

> Broadcast ratings and circulation figures are 
reliably and independently produced.

Independent media are well-managed 
businesses, allowing editorial independence.



ROMANIA 99

policies, and the postponement of debt owed to the 
state budget. State advertising reached the public 
agenda in 2004 via the European Commission country 
report. The parliamentary opposition initiated a motion 
against the government on the issue of advertising 
with public funds, and Evenimentul Zilei protested that 
it was being denied government advertising contracts 
held by competitors with similar or lower circulation. 
Cristian Tudor Popescu, editor of Adevarul, said 17 
percent of the revenues from advertising for his paper 
come from the state but denied he had a deal with 
the prime minister to secure these contracts or that 
this money influenced editorial policy. “The system of 
advertising with public money seems to have perfected 
itself and is now a greater force of corruption,” said 
panelist Brîndusa Armanca.

In 2003, the Ministry of Finance published a list of 
companies owing money to the public budget. It turned 
out that all the national television stations carried debt, 
either directly or through other companies with the 
same owners. In the new list published in September 
2004, some television stations were not included, but it 
was not clear if that meant they had no debt or if they 
had been allowed to reschedule it. “Rescheduling the 
debt of media owners owed to the state budget means 
disguised subsidies,” said panelist Manuela Stefanescu. 

Despite the large number of indigenous advertising firms, 
80 percent of advertising money circulates within the 
Romanian branches of international agencies. According 
to ARBOMedia, less than 5 percent of advertising in print 
media goes to local publications, although these outlets 
have a larger combined circulation and more readers than 
Bucharest-based publications. 

The media industry has started to become more 
professional, mostly regarding market research, the 
MSI panelists said. Research is expensive, and many 
struggling media outlets cannot afford to buy studies. 
However, the foreign media companies with a range of 
glossy magazines in the country regularly commission 
research and adjust their products in response to the 
results. The Romanian Audit Bureau of Circulation 
(BRAT) was founded in 1998 as an independent, non-
for-profit organization, and many advertising agencies 
make a certificate issued by BRAT a precondition for 
any advertising contract. BRAT conducted the first 
National Readership Survey (SNA) in 2002 using donor 
support and has continued to produce regular studies 
used by advertising agencies. 

The 2002 broadcasting law allows the National 
Broadcasting Council to select a single rating system, 
which functions as a private operation without a system 
for publishing data, even on a delayed basis. For radio, 
the IMAS polling institute started research, but the 
radio market 
is divided and 
only represents 
8 percent of the 
total advertising 
market. Larger 
radio stations 
started their 
own market 
research, but this 
is not possible 
for most smaller 
operations.

One of Romania’s 
not infrequent media wars took place in 2004 between 
Antena 1 and Realitatea TV when the owners fought 
over their interests in the oil industry via the media 
they controlled. MSI panelist Alexandru Lazescu, a 
regional media owner, said, “It is a common thing now 
to use media as a weapon, but media credibility is 
decreasing. There is inertia among the editorial staff. 
Many journalists believe this is a normal situation.” 
Lazescu said there also are situations in which the 
owners edit ghost newspapers with minimal circulations 
simply to blackmail political leaders. “It is incredible 
how people who edit newspapers with a few hundred 
copies have power, because politicians are afraid of 
them. This is a fake market phenomenon in which 
media are used to support other businesses.” 

Foreign capital has been comparatively slow to appear 
in the Romanian media market. Journalists had hoped 
foreign involvement would improve independence, but 
panelists said this notion was dispelled during the 2004 
election campaign by the situation at two newspapers 
owned by the German conglomerate Westdeutsche 
Allgemeine Zeitung (WAZ). One daily, National, 
operated as an unofficial spokesman for PSD; the other, 
Romania Libera, which traditionally represented rightist 
views, was embroiled in protest when journalists 
accused WAZ of bringing in a new editorial team to 
align it with the PSD. The Romanian Press Club and 
other media supported the journalists, and WAZ backed 
off, selling some shares to a Romanian businessman 
who later reached an agreement with the journalists. 

Alexandru Lazescu, a 
regional media owner, said, 
“It is a common thing now 
to use media as a weapon, 
but media credibility is 
decreasing. There is inertia 
among the editorial staff. 
Many journalists believe 
this is a normal situation.”



MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2004100

OBJECTIVE 5:  SUPPORTING INSTITUTIONS

Romania Objective Score: 2.59 / 4.00

The journalism community in Romania remains 
generally skeptical of joining a union. However, the 
first collective labor agreement for the media was 
developed during 2004. The idea was championed by 

the Federation 
of Trade Unions 
of Journalists 
and Printers 
from Romania 
(FSJTR), which 
had 10 unions 
and 1,500 workers 
as members. 
FSJTR joined with 
other unions, 
especially from 
the state radio 
and television 
sector, to form 
a confederation 

called MediaSind with 8,500 members. MediaSind 
and an ownership group negotiated a government-
recognized collective labor contract that entered into 
force in May 2004 and, in theory, should be imposed on 

each media outlet with more than 21 employees. 
Among other provisions, the contract establishes the 
conscience clause as one of the fundamental labor 
rights for journalists. However, owners and editors are 
skeptical about the contract, and only one national 
daily newspaper, Ziua, has agreed to apply it. 

The Romanian Press Club (CRP) is one of the most 
visible associations. Representing media owners, 
publishers, and media directors, the organization is 
active in lobbying the government on the business 
aspects of the media industry, especially taxation. CRP 
also became involved in cases relating to freedom-of-
expression violations and attacks on journalists. Internal 
conflicts arose in 2004 when the former director of 
Evenimentul Zilei resigned from the organization 
while alleging deals between CRP members and the 
government. 

Panelist Ioana Avadani, director of the Center for 
Independent Journalism, said important progress was 
made by creating the Association of Local Press Editors 
(APEL). The association was established following 
a Freedom House–Romania project that tried to 
facilitate access of local press to advertising from large 
companies based in Bucharest.   

Broadcasters have ARCA, which was successful in 
getting the government to allow private broadcasters 
access to new frequencies, but it does not deal with 
editorial questions.  

Journalists associations generally are not very active. 
The Society of Romanian Journalists (SZR), an affiliate 
of the International Federation of Journalists (IFJ), 
provides its members with legal assistance and benefits 
such as international identification cards.

The most important NGOs involved in media issues 
are the Center for Independent Journalism (CJI), 
Media Monitoring Agency (MMA), Romanian Helsinki 
Committee, Romanian Academic Society, Freedom 
House – Romania, Open Society Foundation – Romania, 
and Pro Democracy Association. These organizations act 
as an informal coalition, and the Convention of Media 
Organizations in Romania (COM) has emerged, bringing 
together 36 organizations from across the country to 
promote a better regulatory and business environment 
for the media. COM initiated the first public debates 
about corruption in the press and is working on self-
regulatory mechanisms for implementing the ethics 
code it adopted.

There are 20 journalism university programs across 
Romania, both state and private. The average 
number of students per class is 60, so a huge number 

“The journalism schools set 
out with enthusiasm and 
good educational models. 
Currently, however, the 
quality is really low and…
there is a big gap between 
the professional and 
academic environments,” 
said panelist Brindusa 
Armanca.

SUPPORTING INSTITUTIONS INDICATORS:

> Trade associations represent the interests of 
private media owners and provide member 
services.

> Professional associations work to protect 
journalists’ rights.

> NGOs support free speech and independent 
media.

> Quality journalism degree programs that 
provide substantial practical experience 
exist.

> Short-term training and in-service training 
programs allow journalists to upgrade skills 
or acquire new skills.

> Sources of newsprint and printing facilities 
are private, apolitical, and unrestricted.

> Channels of media distribution (kiosks, 
transmitters, Internet) are private, apolitical, 
and unrestricted.

Supporting institutions function in the 
professional interests of independent media.



ROMANIA 101

of journalism graduates flood the market every 
year—but they are not qualified. “The journalism 
schools set out with enthusiasm and good educational 
models. Currently, however, the quality is really low 
and…there is a big gap between the professional 
and academic environments,” said panelist Brindusa 
Armanca. Journalism programs are mostly theoretical, 
while the professors are rarely active journalists and 
there is evident contempt between academics and 
professionals. Students do not receive hands-on 
training, despite an annual three-week “practical 
training” at professional newsrooms, because there is 
no culture of instruction within most newsrooms and 
students do not know how to—or do not care to—
make the most of the opportunity. 

After the closing of the BBC School in 2001, the 
Center for Independent Journalism remained the only 
short-term training provider. Courses in news values, 
production for radio and television, writing skills, 
investigative reporting, and photojournalism are in 
high demand. However, director Ioana Avadani said 
owners and editors remain little interested in their 
employees’ professional development. In 2004, the 
center, in partnership with the Faculty of Journalism 
and Communication Sciences (FJSC) at the University 
of Bucharest, began a program for English-language 
journalism, the only one in the region in which an 
educational institution recognizes the credits from 
courses taught by an NGO. A variety of study-abroad 
opportunities exist, but many participants do not come 
back to the Romanian media, where, panelists said, 
their training may have exceeded that of their bosses. 



MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2004102

Panel Participants

Manuela Stefanescu, program coordinator, Romanian 
Helsinki Committee, Bucharest

Ioana Avadani, director, Center for Independent 
Journalism, Bucharest

Razvan Martin, program coordinator, Media 
Monitoring Agency, Bucharest 

Brindusa Armanca, professor, Faculty of Journalism, 
Timisoara

Virgil Nitulescu, expert, Permanent Commission for 
Culture and Media, Chamber of Deputies, Bucharest

Alexandru Lazescu, editor, Radio Mix, Ziarul de Iasi, 
Iasi

Silviu Ispas, development director, ARBOMEDIA, 
Bucharest

Adrian Voinea, editor, Gazeta de Sud, Craiova

Liviu Avram, journalist, Cotidianul

Moderator

Cristian Ghinea, journalist, Dilema veche, Bucharest



✂
ROMANIA AT A GLANCE

ROMANIA 103

GENERAL

  Population: 22,355,551 (est. July 
2004) 

  Capital city: Bucharest

  Ethnic groups (% of 
population): Romanians 89.5%, 
Hungarians 6.6%, Romas 2.5%, 
Ukrainians 0.3%, Germans 0.3%, 
Russians 0.2%, Turkish 0.2%, other 
0.4% (2002)

  Religions (% of population): 
Eastern Orthodox 87%, Protestant 
6.8%, Catholic 5.6%, other (mostly 
Muslim) 0.4%, unaffiliated 0.2% 
(2002)

  Languages (% of population): 
Romanian (official), Hungarian, 
German 

  GDP: US$155 billion Central Bank 
est. 2004

  GDP/GNI per capita: US$7,000 
Central Bank est. 2004 

  Literacy rate (% of population): 
97.4% Census of Population and 
Dwellings, March 18–27, 2002, 
National Institute of Statistics, 
www.insse.ro

  President or top authority: 
President Traian Basescu 

  Next scheduled elections: 
Parliamentary 2008, presidential 
2009

MEDIA-SPECIFIC

  Newspaper circulation statistics 
(total circulation and largest 
paper): The newspapers registered 
by the Audit Bureau of Circulations 
(BRAT) sell 1,021,732 copies each 
day. The largest paper, Libertatea, 
sold 260,000 copies in 2003. Audit 
Bureau of Circulations – BRAT 
(www.brat.ro), 2003

  Broadcast ratings (top three 
ranked stations): TVR1: 28.1%; 
Pro TV: 15.3%; Antena1: 13.2% TNS 
AGB International, December 31, 
2003

  Number of print outlets, radio 
stations, television stations: 
There are approximately 900 print 
outlets; 519 radio stations and 189 
television stations were licensed by 
the National Broadcasting Council—
most of them locally. Statistics of 
the National Broad casting Council, 
www.cna.ro, November 2004

  Annual advertising revenue 
in the media sector: US$75–80 
million ARBOMedia estimate

  Number of Internet users: 
There were 1,129,583 Internet 
connections as of June 30, 
2004 National Agency for 
Communications, www.anrc.ro

  Names of news agencies: 
Mediafax, Rompres, AM Press, Rom 
Net, Amos

����
������

������������
����������

������������
������������

��������
����������

����������
������������

����������

��
��
�
��
�
�
��
��
�

�
�
��
��
�
��
�
�
��

�
�
��
��
�
��
��
�
��
�

�
�
��
��
�
��
�
�
��

�
��
��
��
�
��
��

�
��
�

��
��
�
��
�
�
��
��
�

��
��
�
��
�
�
��

������������������������������������

��
�� ��
��

��
��

��
��

��
��

��
��

��
��

��
�� ��
�� ��
��

��� ��� ��� ��� ��� ��� ��� ��� ��� ���

�������

��
�
�
��
��
�
�
�
�
�
�

���������������������������������������������

���

���

���

���

�

��

��

��

��

��

��

�
�
�
��
�
��
��

�
�
�
��
�
��
��

�
�
�
��
�
��
��

�
�
��
��
��
��
��
��
�
�
��
�
�

�
�
��
��
��
��
��
��
�
�
��
�
�

�
�
��
��
��
��
��
��
�
�
��
�
�

�
�
��
��
��
��
��
��
�
�
��
�
�

�
�
��
��
��
��
��
��
�
�
��
�
�

�
��
��
�
�
��

�
��
��
�
�
��

�
��
��
�
�
��

�
��
��
�
�

�
��
��
�
�

�
��
�
��
��
��

�
��
�
��
��
��

�
��
�
��
��
��

��
���
��
��
�

��
���
��
��
�

��
���
��
��
�

��
��
��

��
��
��

�
�
��
��

�
�
��
��

�
��
��
��

�
��
��
��

�
��
��
��

�
��
��
��

�
��
��
��

�
��
��
��

�
�
��
��
��

�
�
��
��
��

�
��
��
��
��
�

�
��
��
��
��
�

�
��
��
��
��
�

�
��
��
��

�
��
��
��

�
��
��
�
��
��

�
��
��
�
��
��

�
��
��
�
��
��

�
�
�
��
��

�
�
�
��
��

�
�
�
��
��

�
�
��
�
��

�
�
��
�
��

�
�
��
�
��

�
�
��
��

�
�
��
��

�
��
��
��
��
�

�
��
��
��
��
�

�
��
��
��
��
�

�
��
��
��
��
�

�
��
��
�
�

�
��
��
�
�

��
��

��
��

��
��

��
��

��
��

��
��

��
��

��
��

��
��

��
��

��
�� ��
�

��
�

��
�

��
�

��
�

��
��

��
�� ��
��

��
��
�

��
��
�

��
��
�

RO
M

A
N

IA
 F

A
CT

 S
H

EE
T


