
MEDIA

SUSTAINABILITY

INDEX

2004

IREX



THE MSI PANEL SAW LITTLE PROGRESS FOR THE MEDIA 
IN 2004, WITH THE DRAMATIC EVENTS OF EARLY 2005 
COMING ONLY AFTER ITS ASSESSMENT WAS CONDUCTED.  
WHETHER THE MEDIA WAS ABLE TO SEIZE THE NEW 
OPPORTUNITIES TO BUILD A MORE COMMERCIALLY VIABLE 
AND PROFESSIONALLY INDEPENDENT INDUSTRY DEPENDED 
LARGELY ON HOW POLITICAL DEVELOPMENTS UNFOLDED 
DURING 2005.



237

Introduction

A
kKYRG

YZSTAN

fter the collapse of the Soviet Union, Kyrgyzstan confidently named 

itself an island of democracy in Central Asia, started reforms, 

and launched into a market economy. However, 13 years after 

independence, neither democracy nor the economic reforms were 

firmly rooted. Traders’ markets set up on the grounds of defunct 

textile mills, profitable enterprises were scooped up by the well-connected, 

and badly managed and outdated energy and agricultural sectors were 

unable to meet domestic demand. High unemployment drove extensive 

migration to the cities. Meanwhile, President Askar Akayev proved unwilling 

to move democratic reforms forward, or to fight corruption. As Kyrgyzstan 

prepared for the February 2005 parliamentary elections, the ruling regime 

worked to monopolize important elements of the economy through 

cronyism and nepotism. Almost all the heads of the ministries, agencies, 

and other government bodies are close to the Akayev family, and both the 

president’s daughter, Bermet Akayeva, and his son, Aidar Akayev, ran in the 

parliamentary elections. 

There was, however, an unexpected merger of the long disunited opposition 

forces during 2004, including the People’s Movement of Kyrgyzstan, 

the Atajurt and Jany Bagyt Public and Political Movements, the People’s 

Congress of the Kyrgyz Republic, and the Civil Union for Fair Elections. 

After the two rounds of elections in early 2005 were criticized as tainted, 

frustration erupted in demonstrations that spread from the southern part 

of the country to the capital. Within just a few days, the president had 

fled Bishkek, surfaced in Russia, and signed his resignation on April 4. An 

interim government was put in place pending scheduled summer elections. 

The swiftly moving developments surprised virtually everyone, and neither 

the new political forces nor the rather weak independent media appeared 

fully prepared for the startling new opportunities presented after years of 

isolation and increasingly focused repression.

During 2004, what had once been the largest and most popular 

independent media outlets appeared to have fallen into the hands of the 

ruling elite, according to the assessment of the Media Sustainability Index 

(MSI). The Pyramid broadcasting company and the Komsomolskaya Pravda 



MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2004238

Unsustainable, Anti-Free Press (0-1): Country does not meet 
or only minimally meets objectives. Government and laws actively 
hinder free media development, professionalism is low, and media-
industry activity is minimal.

Unsustainable Mixed System (1-2): Country minimally meets 
objectives, with segments of the legal system and government 
opposed to a free media system. Evident progress in free-press 
advocacy, increased professionalism, and new media businesses may 
be too recent to judge sustainability.

Near Sustainability (2-3): Country has progressed in meeting 
multiple objectives, with legal norms, professionalism, and the 
business environment supportive of independent media. Advances 
have survived changes in government and have been codified in 
law and practice. However, more time may be needed to ensure 
that change is enduring and that increased professionalism and the 
media business environment are sustainable.

Sustainable (3-4): Country has media that are considered 
generally professional, free, and sustainable, or to be approaching 
these objectives. Systems supporting independent media have 
survived multiple governments, economic fluctuations, and changes 
in public opinion or social conventions.

����
������

������������
����������

������������
������������

��������
����������

����������
������������

�

�

�

�

�

����������

��
��
�
��
�
�
��
��
�

���� ���� ���� ����

�
�
��
��
�
��
�
�
��

�
�
��
��
�
��
��
�
��
�

�
�
��
��
�
��
�
�
��

�
��
��
��
�
��
��

�
��
�

��
��
�
��
�
�
��
��
�

��
��
�
��
�
�
��

����������
���������������������������

��
��

��
��

��
��

��
��

��
��

��
��

��
��

��
��

��
��

��
��

��
��

��
��

��
��

��
��

��
��

��
��

��
��

��
��

��
��

��
��



in Kyrgyzstan newspaper changed ownership, following 
the path of the daily newspaper Vecherny Bishkek. Use 
of the media as a political tool increased as state media 
received government support approved at the highest 
official level. At the same time, there was further 
monopolization of the commercial advertising market.

The Media Law of 1992 remained largely unchanged, 
and the inattention created an opportunity to drive 
freedom of speech into a corner. Among the means was 
the criminal prosecution of journalists for defamation 
under a law without any statute of limitations. 
Self-censorship was widely practiced by editors 
and journalists afraid to risk lawsuits or have their 
companies closed for political reasons. Dysfunction in 
media distribution led to tremendous information gaps, 
which received no attention and meant many in rural 
areas could not access media.

The MSI panel saw little progress for the media in 
2004, with the dramatic events of early 2005 coming 
only after its assessment was conducted. The role of 
the media in the ousting of the Akayev government 
remained to be analyzed fully, and whether the 
media was able to seize the new opportunities to 
build a more commercially viable and professionally 
independent industry depended largely on how 
political developments unfolded during 2005.

OBJECTIVE 1:  FREE SPEECH

Kyrgyzstan Objective Score:  1.92 / 4.00

Kyrgyz law protects freedom of speech in theory, but not 
in reality, and journalists feel vulnerable to becoming 
victims of crimes related to their profession, the 2004 MSI 
panelists agreed. If violations of free-speech rights are 
disclosed, however, the public does sometimes actively 
expresses its dissatisfaction. The criminal law prosecutes 
libel in Kyrgyzstan, however, and the licensing of 
broadcast media has depended completely on politics. 
The state media have had an obvious advantage over 
independent outlets in obtaining information, but access 
to international news is not restricted.

Article 6 of the Constitution of Kyrgyzstan guarantees 
freedom of speech, and there are three laws that 
regulate the media—the Mass Media Law, the Law 
on Defending Professional Activity, and the Law on 
Guarantees and Free Access to Information. However, 
they are largely ineffective. “These laws are not taken 
into consideration when judges consider lawsuits 
filed by officials such as the prime minister, ministers, 
prosecutors, judges, governors, and other public 
servants against journalists and the media,” said Kuban 

Mambetaliev, chairman of the board of the Journalists 
Public Union in Bishkek. 

Suits are filed under the criminal code according to 
Articles 127 (libel) and 128 (insult). “First, ‘libel’ is 
considered not by the civil, but by the criminal code,” 
said Marina Sivashova, editor of the Open Kyrgyzstan 
website. “Second, 
any cases related 
to media do not 
have a statute of 
limitation. This 
means that any 
politician can 
sue a journalist 
in a few years.” 
Although 
parliamentary 
deputies discussed 
draft laws 
removing libel as 
a criminal charge, 
these draft laws 

FREE-SPEECH INDICATORS:

> Legal/social protections of free speech exist 
and are enforced.

> Licensing of broadcast media is fair, 
competitive, and apolitical.

> Market entry and tax structure for media are 
fair and comparable to other industries.

> Crimes against journalists or media outlets 
are prosecuted vigorously, but occurrences of 
such crimes are rare.

> State or public media do not receive 
pre fer ential legal treatment, and law 
guarantees editorial independence.

> Libel is a civil law issue; public officials are 
held to higher standards, and the offended 
party must prove falsity and malice.

> Public information is easily accessible; right of 
access to information is equally enforced for 
all media and journalists.

> Media outlets have unrestricted access to 
information; this is equally enforced for all 
media and journalists.

> Entry into the journalism profession is free, 
and government imposes no licensing, 
restrictions, or special rights for journalists.

Legal and social norms protect and promote 
free speech and access to public information. 

KYRGYZSTAN 239

According to Viktor Shloyev, 
commercial director of 
Polonya Ltd. in Bishkek: 
“It has become almost 
a norm to sue papers, 
or other media, for any 
criticism. Sometimes the so-
called moral damages are
so high that some papers 
and other media simply 
have to close.”



MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2004240

failed in the legislature three times, most recently in 
June 2003. In a defamation case, the defendant has to 
take responsibility for proving his or her innocence. Iris 
Omurzakov, editor of Tribune in Bishkek, said: “Today 
there are four trials taking place against the Tribune, 
which is charged with criminal libel and insulting honor 
and dignity for 9,800,000 soms ($239,000). In this case, 

articles were 
written on the 
basis of actual 
criminal cases, 
witness testimony, 
and video tapes.” 
As the panelists 
noted, during 
recent years, 
journalists have 
not won a single 
case related to 
these laws. 

Officials and 
parliament 
members also 
often file 
suits against 
newspapers for 

insulting their honor, dignity, and business reputation, 
which falls under Article 18 of the civil code. The 
burden of proof lies with the defendant in these cases, 
too. For example, a Bishkek municipal court received a 
suit filed by MP Davran Sabirov against Jipara Jenalieva, 
a journalist for the Kyrgyz Rukhu newspaper. The MP 
is suing her for libel and defamation of character for 
ruining his business reputation. According to Viktor 
Shloyev, commercial director of Polonya Ltd. in Bishkek: 
“It has become almost a norm to sue papers, or other 
media, for any criticism. Sometimes the so-called moral 
damages are so high that some papers and other media 
simply have to close.” There have been legitimate cases 
brought against journalists for their missteps, but few 
by comparison, the panelists said.  

The allocation of frequencies to television and radio 
companies is another example of the poor legal 
framework for media. “In all the countries of the 
world, there is only one body regulating licenses and 
frequencies, but in Kyrgyzstan there are two of them—
the State Commission for Radio Frequencies, headed 
by the defense ministry, and the State Agency for 
Communication,” said Kuban Mambetaliev, chairman 
of the board of the Journalists Public Union in Bishkek. 
The State Agency for Communication issues licenses 
based on permits given by the State Commission for 
Radio Frequencies, allowing the government to restrict 

broadcasting. The situation is exacerbated by the 
government’s right to appoint the regulatory bodies.

In 2004, for example, the State Commission for Radio 
Frequencies and the State Agency for Communication 
delayed extending expired licenses, and they also did 
not allow new companies to broadcast. As a result, 
television and radio stations had to apply to the 
president, after which the commission decided to 
sell frequencies through an auction. But Alexander 
Kulinsky, editor of TV NTC in Bishkek, said no 
regulations were issued for these auctions. “Now 
licenses are extended for three months, a process 
which contradicts the Licensing Law of Kyrgyzstan, 
which states that licenses are valid up to two years as a 
minimum,” he said. 

Several television and radio companies waited for 
even temporary license extensions. According to Ernis 
Mamyrkanov, director of the Osh Media Resource 
Center, “The Meson radio station and DDD TV in Osh 
have been waiting for their licenses for three years. 
One youth nongovernmental organization (NGO) from 
Jalalabat, which received a grant to buy broadcasting 
equipment, has not been able to acquire a broadcasting 
license for two years. This is happening, and there is 
not a single local radio station in Jalalabat.” Panelists 
viewed the problem of issuing licenses and frequencies 
as especially acute prior to the parliamentary elections.

Media outlets appealed for an exemption from 
the 20 percent value-added tax (VAT), but without 
success. “When it comes to the taxation system, media 
in Kyrgyzstan are in a worse position than other 
businesses,” said Marat Tazabekov, director of the Aki 
Press Information Agency in Bishkek. “There are two 
reasons for this. On one hand, media are subject to 
an additional tax on advertising. On the other hand, 
there are restrictions on the total volume of media 
advertising. If the limit is exceeded, the government 
can fine violators or initiate other types of sanctions.” 
There also are isolated cases of tax authorities 
pressuring independent media outlets. 

In 2004, crimes were committed against journalists 
that included detentions, beatings, and threats, but 
those who committed the acts were never prosecuted. 
Iris Omurzakov, editor of the opposition Tribune 
newspaper in Bishkek, said that in 2004 he was badly 
beaten by a police captain and an army major who 
came to his home, but they were not punished. Gulbara 
Imankulova, a journalist at the Talas Chronicle monthly 
bulletin, said that in October 2004, the editor-in-chief 
of the Issyk - Kul Tour rayon newspaper was killed. “The 
founder of the paper carried out his own investigation, 
and believes that it was definitely a murder. But 

“These laws are not taken 
into consideration when 
judges consider lawsuits 
filed by officials such as the 
prime minister, ministers, 
prosecutors, judges, 
governors, and other public 
servants against journalists 
and the media,” said Kuban 
Mambetaliev, chairman of 
the board of the Journalists 
Public Union in Bishkek.



nobody will talk about it,” she said. Those who burned 
the car of the editor-in-chief of Moya Stolotsa – Novosti 
in June 2003, as well as those responsible for beating a 
journalist at the same paper in January 2003, remained 
at large through 2004.

Panelists noted that not all crimes against journalists 
were necessarily seen as related to their work. “Just 
recently a journalist at the Slovo Kyrgyzstana state 
paper was beaten, but she insists that this crime was a 
robbery,” according to Marina Sivashova, editor of the 
Open Kyrgyzstan website at the American University in 
Central Asia. The biggest crimes against journalists, the 
panelists agreed, were efforts to halt investigations. 
Marina Sivashova added: “Officials create obstacles to 
prevent access to information, and therefore media 
publish unchecked facts which result in libel or slander 
claims against them,” said Sivashova. Such acts go 
completely unpunished.  

State media receive preferential treatment over 
independent media in access to information. “Now 
that the major portion of media outlets are controlled 
by the state or belong to the family of the president, 
media operate in unequal conditions. Very often 
independent media are not allowed to participate 
at press conferences and other official events,” 
said Kulinsky. Iris Omurzakov, editor of the Tribune 
newspaper in Bishkek, said: “Independent media 
have accreditation problems. Tribune has not been 
accredited by the state to cover events held by the 
president and the prime minister.” 

There are numerous examples of government and 
political involvement in the media, including private 
outlets. The family of the president owned the 
daily Vecherny Bishkek, TV KOORT, Love Radio, and 
50 percent of Pyramid TV during 2004. The Alga 
Kyrgyzstan political party was headed by the daughter 
of the president, Bermet Akayeva, and it in turn 
influenced the content of Vecherny Bishkek. “Pyramid 
TV and radio in Bishkek, of which 50 percent of the 
shares have belonged to the family of the president 
since 2004, must get approval from the government 
for all of its programs,” Kulinsky said. Artyom Petrov, 
editor of the Internews bulletin in Bishkek, added that 
“in the same manner, all editions of Vecherny Bishkek 
are subject to censorship.” Big businesses continue to 
buy as many outlets as they can. In November 2004, a 
businessman from Kazakhstan bought Komsomolskaya 
Pravda in Kyrgzystan.

At first glance, access to information in Kyrgyzstan 
does not seem to be restricted. But in practice, 
journalists have serious problems obtaining important 
information. According to Arkady Gladilov, acting 

editor of 
Vecherny Bishkek 
and former 
editor-in-chief of 
Komsomolskaya 
Pravda, “After 
the Russian 
embassy was 
offended by the 
Komsomolskaya 
Pravda in 
Kyrgyzstan 
through a series 
of critical articles 
about migration 
and citizenship 
in the Russian 
Federation, the 
paper was banned 
from the embassy 
for two years.” 
The selecting of 
“desirable” media outlets is apparent at briefings and 
press conferences arranged by government bodies. 
Many journalists complain that most officials agree to 
give information only after familiarizing themselves 
with the questions beforehand. The Law on Public 
Secrecy also restricts access to information considerably. 
However, Gulbara Imankulova, a journalist at the Talas 
Chronicle, said: “Not all journalists know their rights. 
This can be beneficial for some officials, and they 
refuse to give information to journalists and impose 
censorship on articles which are being prepared for 
publication.” 

Kyrgyzstani journalists do make some efforts to secure 
their rights to public information. For example, Iris 
Omurzakov, editor of the Tribune newspaper, said 
that a Jalalabat newspaper editor sued a judge for 
“impeding a journalist’s activity.” Kuban Mambetaliev, 
chairman of the board of the Journalists Public Union 
in Bishkek, told the MSI panel that in May 2004 in 
Jalalabat and Osh, hearings took place on public 
information and the governor promised to set up a 
center to facilitate access.  

In general, media can access international news, but 
not all local media can use the Internet due to the 
cost and the frequent power outages that plague the 
country. 

Specialized education is not needed to become a 
reporter, the government does not control entrance 
to journalism faculties, and licenses are not issued. To 
become a journalist, it is necessary to have a university 

“In all the countries of the 
world, there is only one 
body regulating licenses 
and frequencies, but in 
Kyrgyzstan there are 
two of them—the State 
Commission for Radio 
Frequencies, headed by 
the defense ministry, 
and the State Agency 
for Communication,” 
said Kuban Mambetaliev, 
chairman of the board of 
the Journalists Public Union 
in Bishkek.

KYRGYZSTAN 241



MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2004242

degree in any humanities subject. In past years, many 
graduates of medical, technical, and other universities 
have become journalists. For example, according to 
Marat Tazabekov, director of the Aki Press information 
agency: “At Aki Press magazine, all the journalists are 
financial experts by education.” At the Komsomolskaya 
Pravda in Kyrgyzstan newspaper, not a single journalist 
has a degree in journalism. At Vecherny Bishkek, 
“we have an engineer, a doctor, and an expert 
in telecommunications as journalists,” the editor 
said. Ernis Mamyrkanov, director of the Osh Media 
Resource Center, noted: “In Kyrgyzstan, journalism 
as a profession is not prestigious, and there are no 
incentives to attract new journalists.” 

OBJECTIVE 2:  PROFESSIONAL JOURNALISM

Kyrgyzstan Objective Score: 1.66 / 4.00

Kyrgyzstan provides none of the conditions needed for 
journalism to meet professional standards. In particular, 
there is little access to information, and not everyone 
can work with what is available to produce coverage 
of an international standard. Publications tend to be 
subjective and politically motivated. Very seldom do 
journalists present differing viewpoints on important 
events, and self-censorship is integral to the work of 
both editors and journalists. Low salaries, insufficient 

training, and limited resources curtail specialization, 
especially quality niche reporting.

State and private media outlets share a tendency 
toward subjectivity and lack of balanced opinions. The 
only difference is that state media exclusively reflect 
official views, whereas the independent press often 
sympathizes with the opposition. Journalists frequently 
publish unchecked, sensationalized articles to preempt 
their colleagues. As Marina Sivashova, editor of the 
Open Kyrgyzstan website, said: “Journalism does not 
meet high professional standards, and we journalists 
are guilty of this. Articles are 90 percent opinion and 
only 10 percent actual facts.” However, Iris Omurzakov, 
editor of the Tribune, said: “The reporting should not 
necessarily meet international standards. People want 
to ‘chew on’ opinions.”  

Only journalists from local offices of international 
newspapers, agencies, and projects such as the 
Associated Press, the Institute for War and Peace 
Reporting (IWPR), and Interfax are trying to meet 
generally accepted international standards—cross-
checking the accuracy of information, interviewing 
multiple sources, and keeping personal opinions out 
of their coverage. According to Arkady Gladilov, 
acting editor of the Vecherny Bishkek newspaper, “13 
years of relative independence is not enough time for 
Kyrgyzstani journalism to meet such high professional 
standards. Managers and journalists are professionals 
from the old Soviet school of journalism, in which 
thinking one thing and writing another, fear of losing 
one’s job, and servility are the norm.” 

The Union of Journalists, successor to a similar Soviet 
union, adopted an ethics code in 1997, and in 1999, 
the Journalists Public Union adopted its own code. 
In 2003, the Independent Trade Union of journalists 
also adopted a code. None of the standards have 
been widely used in practice. Kuban Mambetaliev, 
chairman of the board of the Journalists Public Union, 
said the divisions between the state and independent 
media impede acceptance of these standards. It was 
also noted that many journalists have no idea of 
the existence of codes of conduct for journalists in 
Kyrgyzstan. According to Arkady Gladilov, acting editor 
of Vecherny Bishkek, “There is no need for such codes. 
These ethical norms are common to all mankind. They 
have been recorded both in the Bible and [the] Koran.” 

Journalists accept pay or gifts for articles, and panelists 
mentioned that journalists would likely write anything 
for a “good bonus.” This increases as elections 
approach. Iris Omurzakov, editor of the Tribune, stated: 
“Sometimes politicians come with their ready-made 
articles, and only the name of the journalist has to be 

PROFESSIONAL JOURNALISM INDICATORS:

> Reporting is fair, objective, and well sourced.

> Journalists follow recognized and accepted 
ethical standards.

> Journalists and editors do not practice self-
censorship.

> Journalists cover key events and issues.

> Pay levels for journalists and other media 
professionals are sufficiently high to 
discourage corruption.

> Entertainment programming does not eclipse 
news and information programming.

> Technical facilities and equipment for 
gathering, producing, and distributing news 
are modern and efficient.

> Quality niche reporting and programming 
exists (investigative, economics/business, local, 
political).

Journalism meets professional standards 
of quality.



changed. They pay good money for it. Parliamentarians 
and other officials visited me twice and offered me 
50,000 soms (about $1,250) to publish an article which 
had already been prepared. I did not agree, but in a 
couple of days it was published in another newspaper.”

This practice of writing sponsored articles results at 
least in part from the low salaries offered to journalists, 
although pay for the media is not as miserable as 
that for the educational sector. At government 
media, salaries range from $50 to $100 a month. 
At independent outlets they are a bit higher—from 
$150 to $200 a month. However, according to Marat 
Tazabekov, director of the Aki Press information agency 
in Bishkek, “Salaries in media supported by the state 
are more sustainable because representatives of the 
state media are supported by forced subscriptions. In 
this way, they are insured against bankruptcy. As for 
the salaries of independent media, they are dependent 
on advertisers and their popularity.” Artyom Petrov, 
editor of the Internews bulletin, said print media 
attract more advertising revenue than electronic media 
and tend to offer higher salaries.

Self-censorship is routine. Media managers are guided 
by the threat of losing their business, journalists by the 
fear of prosecution. Gulbara Imankulova, a journalist 
at the Talas Chronicle, noted: “The state press is fully 
subjected to censorship. The independent media outlets 
most frequently implement the will of their founders.” 
Journalists in Kyrgyzstan try not to cover certain 
topics, among them corruption, drug trafficking, the 
country’s gold reserves, and problems in the oil sector. 
Most editors at nongovernment media do not publish 
articles that portray the president of the country in a 
negative way. Therefore, dissident viewpoints appear 
only in some publications such as Moya Stolitsa Novosti, 
Respublica, Litsa, Tribune, Agim, and Jani Ordo. 

Entertainment programming outweighs news and 
analytical programs in Kyrgyzstan. Most panelists 
felt that almost 90 percent of the programming of 
local broadcast media is movies, music, and other 
entertainment. In the print media, information 
accounts for approximately 10 percent, while there 
is a growing “yellow press.” According to Alexander 
Kulinsky, editor at TV NTC, there are three reasons 
for this: “First, entertainment programming is still 
more attractive to the general public; therefore, it 
is also attractive for advertisers. Second, political 
programs are not as profitable, are more expensive to 

produce for broadcast media, and political programs 
can create a lot of problems with the authorities. The 
third reason is a general reduction in the quality of 
journalism. News and analytical programs cannot be 
proud of their quality. This is an indicator not only 
of the level of professional journalism, but also the 
tremendous influence of the politicians.” By contrast, 
Viktor Shloyev, commercial director of Polonya Ltd., 
stated: “News and entertainment programs are more 
or less balanced. People can choose whatever they like 
in accordance to their tastes: news, sports, music, or 
entertainment programs.”

Some regional and urban media outlets are technically 
well-equipped. 
Technical facilities 
for broadcast 
and print media 
are provided by 
international 
organizations 
such as the Soros 
Foundation and 
through United 
States Agency 
for International 
Development 
(USAID) grants. 
The facilities and 
equipment for most local electronic media, however, 
consist of old analogue equipment, including VHS and 
S-VHS. A lack of modern technical facilities seriously 
hinders the quality of print and broadcast media, 
according to the panelists. This is especially evident in 
remote towns and villages, where local print media 
outlets desperately need to modernize their facilities 
with digital recorders, cameras, and computers. 

Quality niche reporting exists only at the larger 
media outlets such as Vecherny Bishkek and Slovo 
Kyrgyzstana, which offer coverage of culture, social 
issues, and other topics. Most independent-media 
journalists must be “universal,” in that they have to be 
able to cover any subject. The lack of niche reporting 
and programming results from a shortage of qualified 
journalists, as well as the lack of financial resources. 
It is very rare for local media to conduct investigative 
reporting. As a rule, there are few internal financial 
resources for this purpose, although some international 
organizations provide grants. 

As Marina Sivashova, editor 
of the Open Kyrgyzstan 
website, said: “Journalism 
does not meet high 
professional standards, and 
we journalists are guilty of 
this. Articles are 90 percent 
opinion and only 10 percent 
actual facts.”

KYRGYZSTAN 243



MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2004244

OBJECTIVE 3:  PLURALITY OF NEWS SOURCES

Kyrgyzstan Objective Score: 1.83 / 4.00

In Kyrgyzstan, all types of media—broadcast, print. and 
Internet—are represented. However, diverse sources of 
information are more available to those living in the 
capital, while radio and television may be the only sources 
of information in rural areas. Expense may also limit 
people’s access to available media. Major publications 
do not promote the views of the general public, since 
Kyrgyzstani media pander to the interests of certain 
political authorities. A network of information agencies 
was being created in late 2004. There is little transparency 

regarding media 
ownership, and 
information about 
media ownership 
is not publicly 
distributed. 
However, 
everybody knows 
about the holdings 
set up by the ruling 
political elite. 
When they can 
afford it, people 
often prefer 
foreign sources of 
information. 

The operation 
of various media 
in Kyrgyzstan 
does not reflect 
a plurality of 
information 

sources. Since about two-thirds of the population 
lives in rural areas, obtaining objective information 
is a problem for the majority. “Since most media are 
concentrated in the capital and in the Chui oblast, 
those in the more remote parts of the country have 
been experiencing information ‘hunger,’” said Gulbara 
Imankulova, a journalist at the Talas Chronicle monthly 
bulletin. “The most available sources of media in the 
rural areas are television and radio. However, people 
cannot compare news and check the accuracy of 
information since only one national company (Kyrgyz 
TV and Radio) is broadcasting.” According to Alexander 
Kulinsky, editor of TV NTC, “in the south of the country, 
the expansion of Uzbekistani media is obvious. Most 
people living in the Issyk–Kul and Chui oblasts watch 
Kazakh television. As for the Naryn oblast, there is an 
information vacuum.” 

All of the large newspapers—Vecherny Bishkek, Delo, 
and Moya Stolitsa Novosti, which have circulations of 
5,000 to 80,000—are published in Bishkek and cover 
primarily national issues. At least 80 oblast, city, and 
rayon newspapers giving some degree of coverage to 
local concerns are published more or less regularly, 
but their circulation is much lower, in the 500 to 
2,000 range per edition. However, for many people, 
newspapers are simply too expensive to buy regularly.

The Internet is available only in cities and oblast 
centers, but it is not subject to state restrictions. For 
rural people, accessing the Internet is very difficult. 
There is normally only one Internet provider in these 
areas, and prices for its services are extremely high. 
There are 500 villages in Kyrgyzstan that do not have 
telephone lines, and people living in the remote areas 
may not have even heard of the Internet. 

Foreign media are not restricted but are expensive and 
often remain in stores unsold. Television channels from 
Russia and Kazakhstan broadcast into the territory via 
satellite or cable services, which operate in Bishkek and 
some regional centers. 

Currently, most media in Kyrgyzstan do not serve the 
general public, the MSI panel agreed. According to 
Viktor Shloyev, commercial director at Polonya Ltd., 

PLURALITY OF NEWS SOURCES INDICATORS:

> A plurality of affordable public and private 
news sources (e.g., print, broadcast, Internet) 
exists.

> Citizens’ access to domestic or international 
media is not restricted.

> State or public media reflect the views of the 
entire political spectrum, are nonpartisan, 
and serve the public interest.

> Independent news agencies gather and 
distribute news for print and broadcast 
media.

> Independent broadcast media produce their 
own news programs.

> Transparency of media ownership allows 
consumers to judge objectivity of news; 
media ownership is not concentrated in a 
few conglomerates.

> A broad spectrum of social interests are 
reflected and represented in the media, 
including minority-language information 
sources.

Multiple news sources provide citizens 
with reliable and objective news.

According to Viktor Shloyev, 
commercial director at 
Polonya Ltd, “not many 
state or independent 
media outlets serve the 
interests of the country. 
A good example of this 
is the Vecherny Bishkek 
newspaper, which belongs 
to the family of the 
president. Today, the 
newspaper is a mouthpiece 
of the Alga Kyrgyzstan pro-
government political party.” 



“not many state or independent media outlets serve 
the interests of the country. A good example of this 
is the Vecherny Bishkek newspaper, which belongs to 
the family of the president. Today, the newspaper is a 
mouthpiece of the Alga Kyrgyzstan pro-government 
political party.” 

Information on media ownership is not transparent, 
although most people know that many media outlets 
belong to or are controlled by the president or his 
circle. Viktor Shloyev, commercial director of Polonya 
Ltd., said: “It is well-known that one of the so-called 
media oligarchs is the son-in-law of the president. He 
owns the Airek advertising agency, KOORT TV, and Ala 
TV, a cable station. He also controls advertising for the 
Russian ORT, RTR, and other television channels. He 
actively interferes in the operations of the outlets that 
belong to him.” However, large business conglomerates 
do not own media outlets in Kyrgyzstan.

Under the guise of freedom, newspapers may be 
used to settle private disputes between media and 
journalists. Taking revenge on a competitor has become 
commonplace in media operations in Kyrgyzstan. 
According to Ernis Mamyrkanov, director of the Osh 
Media Resource Center, “sometimes information wars 
between media reach a point that their audiences 
disappear. People react to this war in their own way. 
They stop trusting articles and buying newspapers.”

Kabar and Kyrgyzinfo are both state-run news agencies. 
The government supports Kabar, and the city of Bishkek 
finances Kyrgyzinfo. Only Aki Press news agency is 
independent and provides services to media outlets 
around the country, although many rural ones cannot 
afford to subscribe. In addition, some information is 
posted on agency websites, but rural media personnel 
do not necessarily have the skills to use a computer 
or to research using the Internet. Panelists said the 
recent improvements in news-agency services and 
professionalism are encouraging. For example, Artyom 
Petrov, editor of the Internews bulletin, noted that 
“some information appearing recently on Kyrgyzinfo 
cannot appear in any other state-controlled media.” 

Independent television stations broadcast news for only 
20 minutes a day. Independent media programs may 
offer more realistic and balanced coverage, although 
sometimes their programs are biased toward the 
opposition. The state-run television stations almost 
exclusively cover the government and the parliament. 
“In spite of the large number of Kyrgyzstani media 
outlets, all of them interpret news in their own way, 
offering their own subjective views,” said Petrov. 

Kyrgyzstani media do not reflect a broad spectrum of 
social issues. For example, ethnic minorities living in 

Kyrgyzstan are hardly covered, although journalists 
who do report on minority issues are not subject to 
prosecution. The laws of Kyrgyzstan do not restrict 
publications in minority languages. In the south of the 
country, the Demos Times is published in Uzbek. Issues 
related to ethnic minorities are also covered by Ethnic 
World magazine, but it is issued only four times a year 
and its circulation 
is a mere 350 
copies. Panelists 
mentioned that 
minority-language 
reporting on 
any potentially 
controversial 
topic is restricted 
by government 
authorities during 
pre-election 
periods. 

According to 
Arkady Gladilov, 
acting editor of 
the Vecherny 
Bishkek daily, “media do not support cultural and 
educational programs, since this information is seen 
as advertising. Even theater playbills cannot be 
published.” 

Often topics related to the penitentiary system are 
unreported. Iris Omurzakov, editor of the Tribune 
newspaper, stated: “We were not able to cover the 
rebellion in the Osh detention center because certain 
officials did not allow us to do so.” 

OBJECTIVE 4:  BUSINESS MANAGEMENT

Kyrgyzstan Objective Score: 1.57 / 4.00

The economic and political situation in Kyrgyzstan 
does not allow media to develop into well-managed 
independent businesses. Media operate instead 
as political tools, as evidenced by the fact that 
only a small fraction of the outlets are financially 
independent. Monopolization of the media and 
advertising markets, meanwhile, has led to decreasing 
demand for market research. 

“Freedom of speech is under real threat,” said Ernis 
Mamyrkanov, director of the Osh Media Resource 
Center. “Media have not gained the power to resist 
pressure and independently uphold their positions. The 
main reason for this is the severe economic hardship of 
media and their lack of financial viability.”

KYRGYZSTAN 245

According to Ernis 
Mamyrkanov, director of 
the Osh Media Resource 
Center, “sometimes 
information wars between 
media reach a point that 
their audiences disappear. 
People react to this war in 
their own way. They stop 
trusting articles and buying 
newspapers.”



MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2004246

Inadequate tax legislation as well as insufficient 
circulation numbers and poor distribution networks 
hamper progress toward profitability for print media. 
In addition, printing costs are high, and there is a 
shortage of modern facilities. There are 10 presses, 
the largest being Uchkun, under the personal control 
of the president and 80 percent owned by the state, 
which subsidizes it. Freedom House, an international 

NGO, opened 
an independent 
press in 2003 with 
support from the 
US government. 
Regional centers 
have their own 
printing presses, 
but only two of 
them, in Osh and 
Jalalabat, are 
able to approach 

modern standards. Local governors control the regional 
presses, and the obsolete equipment drives some 
newspapers such as Naryn and Talas to be printed in 
Bishkek at the Uchkun printing house, adding to their 
overhead costs. 

Political pressure can be brought on the presses. Viktor 
Shloyev, commercial director at Polonya Ltd., stated: “If 
the political situation changes, very often independent 
printing houses become overly cautious. When the 

authorities closed the MCN newspaper, not a single 
private printing house agreed to publish it. At Uchkun, 
a government censor worked there until recently, and 
he monitored everything that was published.” 

Media distribution throughout the country is uneven. 
Newspapers can reach remote areas of Kyrgyzstan only 
after lengthy delays, if at all. The two networks, the 
state-run Kyrgyzpochtasi and the joint stock company 
Kyrgyzbasmasoz, are not sufficient for market needs or 
always efficient. Iris Omurzakov, editor of the Tribune 
newspaper, said “many newspapers refuse to cooperate 
with Kyrgyzbasmasoz since the company often failed 
to fulfill its obligations and owes a lot of money.” Most 
independent print media prefer to deal with private 
distributors.

In addition to subsidies from public monies, the state 
media rely on the annual subscriptions required of 
government employees. According to the panelists, 
some state-run media would rather not receive 
financial support from the state, but the authorities 
refuse to release them from their supervision. Included 
in this group by the panel were Slovo Kyrgyzstana, Chui 
Izvestia, and the oblast newspaper Kyrgyz Tuusu. 

Independent media derive income from advertising, 
“hidden” advertising, and grants from international 
organizations such as the Organization for Security 
and Cooperation in Europe (OSCE), USAID, the Soros 
Foundation, and the Eurasia Foundation. Opposition 
newspapers, such as Moya Stolitsa Novosti, Respublica. 
and Tribune, operate with the support of grants. 

Some independent outlets, especially those associated 
with the opposition, find that even private businesses 
are afraid to advertise with them. This seriously hinders 
revenues for non-state media. As Bektash Shamshiyev, 
a journalist at Radio Liberty, said: “The government 
simply forces businessmen and owners of private 
businesses to advertise only at state-run media.” 

Monopolization was a trend in the advertising market 
during 2004. The flow of advertising revenue went to 
the state-run Airek agency. Airek supplied Vecherny 
Bishkek, TV KOORT, Love Radio, ORT, and RTR with 
commercials. In this environment, it is extremely 
difficult for an independent advertising agency to 
carve out a place within the market. And in many areas 
of Kyrgyzstan, the advertising market is very weak 
or nonexistent due to the poor economy. Marketing 
surveys are conducted and used infrequently because 
of the monopolization and political influence on 
advertising. There is no independent verification of 
circulation figures for print media or audience share for 
broadcasters.

As Bektash Shamshiyev, a 
journalist at Radio Liberty, 
said: “The government 
simply forces businessmen 
and owners of private 
businesses to advertise only 
at state-run media.” 

BUSINESS MANAGEMENT INDICATORS:

> Media outlets and supporting firms operate 
as efficient, professional, and profit-
generating businesses.

> Media receive revenue from a multitude of 
sources.

> Advertising agencies and related industries 
support an advertising market.

> Advertising revenue as a percentage of total 
revenue is in line with accepted standards at 
commercial outlets.

> Independent media do not receive 
government subsidies.

> Market research is used to formulate strategic 
plans, enhance advertising revenue, and 
tailor products to the needs and interests of 
audiences.

> Broadcast ratings and circulation figures are 
reliably and independently produced.

Independent media are well-managed 
businesses, allowing editorial independence.



OBJECTIVE 5:  SUPPORTING INSTITUTIONS

Kyrgyzstan Objective Score: 1.74 / 4.00

During 2004, the role of supporting institutions 
increased, but their success could not be gauged yet. 
The main factor slowing their efforts was the absence 
of a system to lobby the government to draft media 
legislation. In spite of a large number of universities 
with departments of journalism, graduates do not work 
in the media but prefer public-relations positions in 
international companies. Many journalists are able to 
enhance their skills through workshops. 

There are no trade associations that represent editors, 
broadcasters, or publishers in Kyrgyzstan. Efforts to 
establish such unions failed because members were 
unwilling to pay membership dues. Kuban Mambetaliev, 
chairman of the board of the Journalists Public 
Union, said: “The willingness of editors to set up legal 
associations has not matured yet.” In 2003, a new Trade 
Union of Journalists was established. However, according 
to Alexander Kulinsky, editor of TV NTC: “Efforts to set 
up an independent trade association of journalists failed 
for two reasons: an inability of the media outlets to 
organize a trade-union movement and unwillingness by 
the journalism community to unite for the purposes of 
defending and advocating for their interests.”

In contrast, there are several NGOs that support media. 
The most experienced of them is the Journalists Public 
Union. Founded in 1998, the Union actively defends 
the interests of journalists, including in court. The 
Union also lobbies the government on the principles 
of freedom of speech and press. Legal and advisory 
services to the members are provided by the Osh Media 
Resource Center. Others include the Press Club Public 
Union; the Public Fund for Mass Media Development 
and Defending Rights of Journalists; the Association 
of Television Broadcasters, made up of several private, 
mainly regional, television companies; the Mass 
Media Association, consisting of 18 representatives 
of electronic national media; the Association of 
Independent 
Electronic 
Representatives 
of Mass Media 
of Central Asian 
Countries; the 
Association 
of Regional 
Broadcasters; and 
the Association of 
Editors-in-Chief.

Not all panelists 
evaluated the 
operations of 
the supporting 
institutions 
positively. Arkady 
Gladilov, acting 
editor of Vecherny 
Bishkek, stated: 
“[Supporting 
institutions] do not impact on the journalists’ practice.” 
The supporting institutions experience problems 
since there is no lobbying system in place to assist in 
drafting legislation. Nevertheless, there are examples 
of effective efforts. Alexander Kulinsky, editor of TV 
NTC, stated: “This year the Association of Television 
Broadcasters was able to persuade the State Agency 
for Communications and the State Agency for Radio 
Frequencies to extend licenses for the frequencies used 
by private television companies.” 

In 2004, two new organizations were added to the 
list. A grant from the European Union set up Media 
Representation, which was designed to lobby for 
draft laws and defend journalists and media outlets 
in court. The Association of Local Mass Media Editors 
was organized by the Press Service of the President of 
the Kyrgyz Republic, the Kabar information agency, 
and the Media Council of the Kyrgyz Republic with the 

SUPPORTING INSTITUTIONS INDICATORS:

> Trade associations represent the interests of 
private media owners and provide member 
services.

> Professional associations work to protect 
journalists’ rights.

> NGOs support free speech and independent 
media.

> Quality journalism degree programs that 
provide substantial practical experience 
exist.

> Short-term training and in-service training 
programs allow journalists to upgrade skills 
or acquire new skills.

> Sources of newsprint and printing facilities 
are private, apolitical, and unrestricted.

> Channels of media distribution (kiosks, 
transmitters, Internet) are private, apolitical, 
and unrestricted.

Supporting institutions function in the 
professional interests of independent media.

According to Alexander 
Kulinsky, editor of TV 
NTC: “Efforts to set up 
an independent trade 
association of journalists 
failed for two reasons: 
an inability of the media 
outlets to organize a 
trade-union movement 
and unwillingness by the 
journalism community to 
unite for the purposes of 
defending and advocating 
for their interests.”

KYRGYZSTAN 247



MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2004248

support of the Ebert and Soros–Kyrgyzstan foundations. 
Its aim is to consolidate local media for the purpose 
of enhancing the professional skills of their journalists 
and to provide technical and advisory services to 
employees of media and educational institutions. In 
addition, the association intends to organize journalists 
in establishing broad relations with similar unions 
and institutions in other countries. The board of the 
association is comprised of representatives from local 
media outlets. NGOs actively defend the principles of 
freedom of speech and the press, chief among them 
the Coalition of Nongovernmental Organizations.

The training of journalists at the universities does not 
include effective practical work through hands-on 
workshops and specialized courses. Experienced and 
well-known journalists are not invited or included 
in the training process. Marina Sivashova, editor 
of the Open Kyrgyzstan website and a professor at 
the American University in Central Asia, said: “[The] 
education of journalists at the universities is very 
poor. Certain universities have journalism programs 
taught by certain instructors. However, there is no 
uniformly adopted program. Practical training for 
students is arranged in a very formal way.” As the 
panelists noted, few faculty members are willing or 
able to improve their own professional skills, and there 
are no textbooks or manuals on modern journalism 
practice. As a result, journalism graduates enter the 
media market without sufficient skills, and significant 
time is required to re-train them. The Jalalabat Media 
Resource Center, supported by IREX, provides hands-on 
training specifically for student journalists through the 
Media Incubator Club, which is designed to augment 
the courses available at the local university. 

Professional training is provided irregularly, on a 
grant-by-grant basis from international organizations. 
Marat Tazabekov, director of the Aki Press information 
agency in Bishkek, said: “Opportunities for short-term 
training of journalists in Kyrgyzstan are not sufficient, 
and they are largely ineffective.” Topics such as media 
management and news production are popular, but 
editors and news directors may not allow their staffs to 
participate due to personnel shortages.

Panelists disagreed about the state of Kyrgyzstani 
printing houses. Gulbara Imankulova, a journalist at the 
Talas Chronicle monthly bulletin, said there were no 
restrictions. However, most panel participants thought 
that printing houses were dependent on the state and 
gave preference to pro-state media. Artyom Petrov, 
editor of the Internews bulletin, added: “Small private 
and nongovernmental printing houses are managed 
too much by the officials.” Alexander Kulinsky, editor 
of TV NTC, said electronic media are more vulnerable 

than print media to government pressure “because any 
mistake can draw the attention of the State Agency for 
Communications. The agency retains technical control 
over transmitters and can stop the signal of that outlet, 
including forcing its closure.”  

Panel Participants

Marat Tazabekov, director, Aki Press information 
agency, Bishkek 

Kuban Mambetaliev, chairman of the board, 
Journalists Public Union, Bishkek 

Ernis Mamyrkanov, director, Osh Media Resource 
Center, Osh 

Viktor Shloyev, commercial director, Polonya 
Ltd., Bishkek

Miktibek Omurzakov, leading correspondent,  
Adilet information and analytical program, National 
Broadcasting Company, Bishkek

Bektash Shamshiyev, journalist, Liberty Radio, 
Bishkek office

Artyom Petrov, editor, Internews bulletin, Bishkek

Alexander Kulinsky, editor, TV NTC, Bishkek

Iris Omurzakov, editor, Tribune 
newspaper, Bishkek 

Marina Sivashova, editor, Open Kyrgyzstan website, 
journalism teacher, American University in Central Asia, 
Bishkek

Arkady Gladilov, acting editor, Vecherny Bishkek daily 
newspaper (ex–editor-in-chief of the Komsomolskaya 
Pravda newspaper, Bishkek)

Gulbara Imankulova, journalist, Talas Chronicle 
monthly bulletin, Talas 

Moderator

Elena Buldakova, Bishkek, Kyrgyzstan

Observers

Chinara Omurkulova, director, IREX office in the 
Kyrgyz Republic 

Maria Stefurak, media-development specialist, 
Democratic Development department, USAID

Jennifer Kroft, democratic-development 
specialist, USAID



✂
KYGRYZSTAN AT A GLANCE

KYRGYZSTAN 249

GENERAL (data from CIA World 
Factbook) 

  Population: 5,081,429 (est. July 
2004)

  Capital city: Bishkek 

  Ethnic groups (% of 
population): Kyrgyz 65%, Uzbeks 
13.8%, Russians 12.5%, Ukrainians 
1%, Dungans 1.1%, Uygurs 1%, 
other 5.7%

  Religions (% of population): 
Muslim 75%, Russian Orthodox 
20%, other 5%

  Languages: Kyrgyz: state 
language; Russian: official 
language 

  GDP: US$7.808 billion (est. 2003); 
GDP per capita: preliminary 
estimate US$382 (US$330 according 
to the Atlas method) or US$1,600 
(est. 2003)

  Literacy rate (% of population): 
98.7% 

  President or top authority: 
President Askar Akayev 

  Next scheduled elections 
Parliamentary February 2005, 
presidential November 2005

MEDIA-SPECIFIC

  Newspaper circulation statistics 
(total circulation and largest 
paper): The Vecherny Bishkek daily 
newspaper circulates 20,000 copies 
on weekdays and 80,000 copies 
on Fridays with the television 
program. Moya Stolitsa News 
circulates 5,000 copies on weekdays 
and 55,000 copies on Saturdays 
with the television program.

  Broadcast ratings: TV: ORT, RTR 
(Russian Federation), KOORT, 
Pyramid, Kyrgyz National 
Broadcasting Company; RADIO: 
Russian Radio, Europe plus, 

����
������

������������
����������

������������
������������

��������
����������

����������
������������

����������

��
��
�
��
�
�
��
��
�

�
�
��
��
�
��
�
�
��

�
�
��
��
�
��
��
�
��
�

�
�
��
��
�
��
�
�
��

�
��
��
��
�
��
��

�
��
�

��
��
�
��
�
�
��
��
�

��
��
�
��
�
�
��

���������������������������������������

��
��

��
��

��
��

��
��

��
��

��
��

��
��

��
��

��
��

��
��

��� ��� ��� ��� ��� ��� ��� ��� ��� ���

�������

��
�
�
��
��
�
�
�
�
�
�

���������������������������������������������

���

���

���

���

�

��

��

��

��

��

��

�
�
�
��
�
��
��

�
�
�
��
�
��
��

�
�
�
��
�
��
��

�
�
��
��
��
��
��
��
�
�
��
�
�

�
�
��
��
��
��
��
��
�
�
��
�
�

�
�
��
��
��
��
��
��
�
�
��
�
�

�
�
��
��
��
��
��
��
�
�
��
�
�

�
�
��
��
��
��
��
��
�
�
��
�
�

�
��
��
�
�
��

�
��
��
�
�
��

�
��
��
�
�
��

�
��
��
�
�

�
��
��
�
�

�
��
�
��
��
��

�
��
�
��
��
��

�
��
�
��
��
��

��
���
��
��
�

��
���
��
��
�

��
���
��
��
�

��
��
��

��
��
��

�
�
��
��

�
�
��
��

�
��
��
��

�
��
��
��

�
��
��
��

�
��
��
��

�
��
��
��

�
��
��
��

�
�
��
��
��

�
�
��
��
��

�
��
��
��
��
�

�
��
��
��
��
�

�
��
��
��
��
�

�
��
��
��

�
��
��
��

�
��
��
�
��
��

�
��
��
�
��
��

�
��
��
�
��
��

�
�
�
��
��

�
�
�
��
��

�
�
�
��
��

�
�
��
�
��

�
�
��
�
��

�
�
��
�
��

�
�
��
��

�
�
��
��

�
��
��
��
��
�

�
��
��
��
��
�

�
��
��
��
��
�

�
��
��
��
��
�

�
��
��
�
�

�
��
��
�
�

��
��

��
��

��
��

��
��

��
��

��
��

��
��

��
��

��
��

��
��

��
�� ��
�

��
�

��
�

��
�

��
�

��
��

��
�� ��
��

��
��
�

��
��
�

��
��
�

Chanson Radio, Love Radio, Kyrgyz 
National Radio, Pyramid

  Number of print outlets, radio 
stations, television stations: 
There are 64 government, 
56 private, and 12 regional 
newspapers in the country. 
Electronic media (television and 
FM radio stations) include 10 
government, 40 private, and four 
regional stations. 

  Annual advertising revenue in 
media sector: NA

  Number of Internet users: 
152,000 (2002) CIA World Factbook

  Names of news agencies: Kabar 
and Kyrgyzinfo are government 
agencies, and Aki–Press is 
independent.  

K
YG

RY
ZS

TA
N

 F
A

CT
 S

H
EE

T


