
MEDIA

SUSTAINABILITY

INDEX

2004

IREX



“JOURNALISTS ARE PESSIMISTIC BECAUSE EVEN THOUGH WE 
HAVE GOOD LEGISLATION, IT IS NOT APPLIED IN PRACTICE 
AND THE COURTS ARE NOT TRUSTWORTHY,” SAID TAMAR 
KINTSURASHVILI.



141

Introduction G
EO

RG
IA

G
The changes made possible by Georgia’s Rose Revolution began to 

unfold during 2004, a year of highly charged politics and significant 

opportunity for progress, including in media reform. After the 

November 2003 resignation of President Eduard Shevardnadze, 

Mikheil Saakashvili was elected in January 2004 with 96 percent 

of the votes; parliamentary elections followed in March. The head of the 

autonomous region of Adjara, Aslan Abashidze, refused to recognize the 

new government and imposed a state of emergency, but political pressure 

and economic sanctions from Tbilisi as well as mass protests forced him to 

flee to Russia in May. Central government rule was restored, and elections 

of the Adjara Supreme Council took place in June.

The new government inherited a country torn apart by the ethnic conflict 

and an impoverished population beleaguered by the rampant corruption. 

It had to act fast to meet the electorate’s high expectations, and fighting 

corruption became a top priority. Important reforms were initiated, 

especially in the law-enforcement agencies, the education sector, and the 

economy. The corrupted traffic police were replaced by a trained patrol 

force, a draft higher-education law and tax code were submitted to the 

parliament, privatization of major state enterprises was begun, and the 

fight against smuggling was intensified. 

The Georgian media had played an important role in the Rose Revolution, 

especially the live coverage of the demonstrations broadcast by the 

independent television company Rustavi 2. After the revolution, however, 

the Georgian media largely abandoned their critical approach in the 

coverage of government activities. Media owners in many cases were allies 

of those who had come to power, and media professionals appeared to be 

allowing the new authorities some grace period to present their agenda. 

Where the previous periods had challenged the media with imperfect 

legislation and even worse enforcement of free-speech rights, self-

censorship became the main plague for Georgian media during 2004.

T



MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2004142

Unsustainable, Anti-Free Press (0-1): Country does not meet 
or only minimally meets objectives. Government and laws actively 
hinder free media development, professionalism is low, and media-
industry activity is minimal.

Unsustainable Mixed System (1-2): Country minimally meets 
objectives, with segments of the legal system and government 
opposed to a free media system. Evident progress in free-press 
advocacy, increased professionalism, and new media businesses may 
be too recent to judge sustainability.

Near Sustainability (2-3): Country has progressed in meeting 
multiple objectives, with legal norms, professionalism, and the 
business environment supportive of independent media. Advances 
have survived changes in government and have been codified in 
law and practice. However, more time may be needed to ensure 
that change is enduring and that increased professionalism and the 
media business environment are sustainable.

Sustainable (3-4): Country has media that are considered 
generally professional, free, and sustainable, or to be approaching 
these objectives. Systems supporting independent media have 
survived multiple governments, economic fluctuations, and changes 
in public opinion or social conventions.

����
������

������������
����������

������������
������������

��������
����������

����������
������������

�

�

�

�

�

����������

��
��
�
��
�
�
��
��
�

���� ���� ���� ����

�
�
��
��
�
��
�
�
��

�
�
��
��
�
��
��
�
��
�

�
�
��
��
�
��
�
�
��

�
��
��
��
�
��
��

�
��
�

��
��
�
��
�
�
��
��
�

��
��
�
��
�
�
��

�������
���������������������������

��
��

��
��

��
��

��
��

��
��

��
��

��
�� ��
��

��
��

��
��

��
��

��
��

��
��

��
�� ��
��

��
�� ��
��

��
��

��
��

��
��



GEORGIA 143

The media landscape changed significantly during the 
year. The Rustavi 2 television station was acquired by a 
businessman from Adjara and was awarded a national 
license, while Channel 25 in Batumi was returned 
to its legitimate owner after the fall of Abashidze’s 
regime. Channel 9, based in Tbilisi, ceased broadcasting 
because, its owners said, of lack of profits. After a 
business group allegedly involved in smuggling tobacco 
products came under investigation, the Tbilisi-based 
TV Iberia, owned by the group, stopped producing its 
own programs. Similarly, the newspaper Akhali Epoqa 
and magazine Omega, also owned by the group, 
stopped publishing. The Lomsia television station from 
Akhaltsikhe lost its broadcast license when it failed to 
submit a renewal application to the Georgian National 
Communications Commission (GNCC). The owners 
of several media outlets took public office, with the 
owners of TV 202, TV Odishi, and TV Trialeti becoming 
members of parliament. 

Although significant challenges remain, the 2004 Media 
Sustainability Index (MSI) panel viewed Georgia’s media 
as moving forward in almost all regards during the 
year. A major law guaranteeing freedom of speech was 
adopted, and the new tax code exempting print media 
from almost all levies was approved by the parliament. 
Additionally, legislative steps were taken to introduce a 
public broadcaster, and crimes against journalists have 
drastically declined. The skills of media professionals 
continued the slow but steady progress recorded during 
the past four years, due largely to the international 
and local organizations providing Georgian media with 
professional training opportunities. Media consumers, 
meanwhile, had access to a wider spectrum of opinions 
delivered through a variety of communication channels. 
There also was continued improvement in media 
business management. Foreign investments not linked 
to political agendas began to flow into the Georgian 
media market. For example, AGB partnered with a 
Georgian research company to measure television 
ratings through people-meters. The only area the 
MSI panel found had not improved during 2004 
were the supporting institutions such as business and 
professional associations, due to the departure of key 
leaders who took up government posts.  

OBJECTIVE 1:  FREE SPEECH

Georgia Objective Score:  2.36 / 4.00

Media legislation improved during 2004, but threats to 
media freedoms and self-censorship remain problems, 
according to the MSI panelists.  

Articles 19 and 24 in the Constitution of Georgia of 
1995 and the newly adopted Law on Freedom of 
Speech and Expression from July 2004 guarantee 
freedom of speech in Georgia. Both legislative acts 
meet international standards. The Law on Freedom of 
Speech and Expression superseded the outdated and 
ineffective 1991 Law on Press and Other Means of Mass 
Media and introduced a number of guarantees and 
innovations. For example, the law decriminalized libel 
in Georgia, and the burden of proof in defamation 
court cases shifted to the plaintiff. The law provides 
a clear definition of a fact vs. a value judgment and 
clearly states that it is impossible to hold people liable 
for expressing views and judgments. Journalists were 
released from liability for stories they produce, while 
editors and owners will bear the responsibility. Also, it 
became more difficult for public figures, in comparison 
with private citizens, to sue a journalist for defamation. 
The panelists agreed, however, that although the 
legal framework seems to be in place, implementation 
remains difficult. 

FREE-SPEECH INDICATORS:

> Legal/social protections of free speech exist 
and are enforced.

> Licensing of broadcast media is fair, 
competitive, and apolitical.

> Market entry and tax structure for media are 
fair and comparable to other industries.

> Crimes against journalists or media outlets 
are prosecuted vigorously, but occurrences of 
such crimes are rare.

> State or public media do not receive 
pre fer ential legal treatment, and law 
guarantees editorial independence.

> Libel is a civil law issue; public officials are 
held to higher standards, and the offended 
party must prove falsity and malice.

> Public information is easily accessible; right of 
access to information is equally enforced for 
all media and journalists.

> Media outlets have unrestricted access to 
information; this is equally enforced for all 
media and journalists.

> Entry into the journalism profession is free, 
and government imposes no licensing, 
restrictions, or special rights for journalists.

Legal and social norms protect and promote 
free speech and access to public information. 



MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2004144

Various nongovernmental organizations (NGOs) 
in Georgia are positioned to protect the rights of 
journalists and citizens, but although freedom-of-
speech violations still take place, outrage is not as 
virulent as it was. Panelist Irakli Sharabidze, a senior 
lawyer for Imedi television, suggested that activism has 
ebbed. “After the Rose Revolution, the people have 
become temporarily drained of emotions and have 
become more tolerant,” he said.      

The Georgian National Communications Commission 
(GNCC) created in 2000 is responsible for regulating 
the broadcast sector and issuing broadcasting licenses. 
Created by the Law on Telecommunications and Post 
of 1999, the GNCC technically is an independent body 
with an independent source of income from licensing 
and regulation fees. However, as the commission 
members are appointed by the president of Georgia, 
political independence is difficult to maintain. 

A new chairman 
appointed in June 
2004 announced 
that the GNCC 
will require all 
broadcasters 
to meet the 
requirements 
of intellectual 
property 
legislation and 
obtain valid 
licenses for the 
products they 
broadcast. In 
other action, the 
GNCC did not 
renew the license 
of a regional 

television station, Lomsia TV, after it failed to file a 
timely application requesting an extension. Although 
the commission had legitimate grounds for revoking 
the license, panelists noted a double standard: One of 
the leading television stations, Rustavi 2, which played 
a significant role in the Rose Revolution, similarly 
failed to request a license extension yet avoided 
having its license revoked. The panel members from 
the broadcasting sector characterized their working 
relationship with the GNCC and the commission 
members as generally good. Sharabidze, however, said 
licensing procedures were a bit vague and questioned 
the transparency of the evaluation system that uses 
various sub-commissions to review elements of the 
application while the entire commission considers the 
programming proposal. 

Another concern regarding licensing was the provision 
in the draft law on broadcasting under consideration 
in parliament. According to the draft, a current license 
would be prolonged automatically for 10 more years 
provided that a media outlet meets certain legal 
requirements. After that, for each 10-year period, a 
competitive renewal process would be announced. 
Panelists Ramin Meladze, director of Georgian Radio 
Network (GRN), and Irakli Sharabidze, senior lawyer at 
TV Imedi, said such a system threatens future potential 
investments and credit opportunities for broadcasters. 
They said investors and banks would be unwilling to 
finance media outlets without guarantees of license 
renewals after the expiration of 10-year terms and 
this system therefore would present obstacles to the 
sustainability of broadcasting businesses. 

The new law also would begin transforming the State 
TV and Radio Corporation into a public broadcaster. 
The draft allows for up to 30 minutes a day of 
advertising on the public broadcaster, and panelists 
expressed concern about the competition with the 
private broadcasting sector for shares of the advertising 
market. The public broadcaster specifies it is to be 
governed by a director and a nine-member board of 
supervisors, with the president submitting the list of 
candidates to the parliament for approval. Hence, 
government influence will be evident, and the board 
members will most likely be loyal to the authorities. 

Georgian print and broadcast outlets are registered in 
the same way as other legal business entities. Market 
entry and tax structures are similar to those for other 
businesses. The print media receive tax breaks through 
an exemption from 20 percent of the value-added tax 
(VAT) on printing and distribution. The new Tax Code 
of Georgia, going into effect in 2005, releases print 
media from paying any taxes other than income and 
social taxes, and this significant benefit is expected 
to bolster development of the sector. The broadcast 
media lack any tax benefits. Panelists mentioned that 
broadcasters must pay full tax rates but, unlike other 
businesses in Georgia, also face licensing and annual 
regulation fees to the commission. The licensing fee 
is determined by the GNCC on a case-by-case basis, 
taking into account specifics of the permit awarded, 
such as the capacity of the frequency, while the annual 
regulation fee amounts to 1 percent of a broadcasting 
company’s annual income. 

David Kikalishvili, anchor at the television company 
Rustavi 2 in Tbilisi, noted that the government does 
not welcome foreign investment in the media industry. 
Although there are no legislative restrictions in this 
regard, informal pressure is exerted to prevent foreign 
investment. 

“There is not so much 
discrimination among 
media outlets themselves as 
among the means of media. 
When state agencies wish to 
call a press conference, they 
would rather concentrate on 
television stations. It is not 
important for them whether 
newspapers and radio 
stations participate or not,” 
noted Tamar Chikovani.



GEORGIA 145

In 2004, many violations of journalists’ rights took 
place in Georgia. However, in comparison with 
previous years, instances of physical attacks and 
intimidation sharply declined. Several such cases 
were reported, nonetheless. Investigative journalist 
Vakhtang Komakhidze from Rustavi 2 was severely 
beaten in the Ajaran Autonomous Republic before 
the collapse of Abashidze’s regime there. During the 
parliamentary elections, journalist Marine Chikhladze 
from the regional newspaper Guria News was beaten 
by activists of the National Movement in Chokhtauri, 
and in Lanchkuti, Guria, during the pre-election period, 
journalist Lado Menabde was threatened and then 
beaten for writing a story about an MP. This case 
was not investigated, and no one was prosecuted or 
punished. Also in Guria, the regional office of the state 
prosecutor tried to force journalists from Guria News to 
name protestors who were demanding the resignation 
of the governor during a demonstration. In the Kakheti 
region, Zurab Kachlishvili, the editor of the Telavi-
based newspaper Obiektivi, was beaten while writing 
about the alleged misappropriation of funds from the 
regional budget. Journalists from the Gurjaani-based 
newspaper Spektri were harassed by local authorities 
while investigating corruption in the local schools. In 
August, the transmitter of the Poti-based Ninth Wave 
TV was vandalized and damaged in an incident the 
media reported as an attempt to stifle the independent 
television company. 

Courts also acted as instruments of pressure on media. 
Disciplinary proceedings were initiated by the Liberty 
Institute, a human-rights organization, against a judge 
from the Gori regional court who ordered a journalist 
from the newspaper Trialeti to pay damages and 
apologize for printing a photo of a public figure taken 
in a public place. According to Georgian legislation, 
one does not have to ask permission to publish such a 
photo and an apology is not outlined as a penalty by 
Georgian law. The same judge refused to satisfy the 
claim of a regional journalist from Khalkhis Gazeti, 
who was denied public information under a provision 
no longer in effect. Overall, panelists said, the judicial 
system in Georgia lacks independence, and the skills of 
judges and lawyers are not well developed, especially 
in the regions.

The law does not provide for preferential tax treatment 
of state-owned media, and, with the expected 
adoption of the new broadcasting law, state-owned 
broadcast media will cease to exist. The state TV and 
Radio Corporation in Tbilisi will be transformed into 
a public broadcaster, and the state-funded Ajaran 
TV will be privatized. The government supports only 
two newspapers, both minority—the Armenian-

language Vrastan and the Azeri Gurjistan. Some 
newspapers remain funded by the budget of the Ajaran 
Autonomous Republic. 

Panelists did not note discrimination between state-
owned and private media. According to Tamar 
Chikovani, head of the Radio Free Europe/Radio Liberty 
Tbilisi bureau, “There is not so much discrimination 
among media outlets themselves as among the 
means of media. When state agencies wish to call a 
press conference, they would rather concentrate on 
television stations. It is not important for them whether 
newspapers and radio stations participate or not.” 

The 2004 
adoption of the 
Law on Freedom 
of Speech and 
Expression 
gave Georgia 
international 
standard 
defamation 
provisions, 
with the most 
significant element being the abolishment of criminal 
liability for defamatory statements. Panelists said 
an awareness campaign for lawyers, judges, media 
professionals, NGOs, and other stakeholders now was 
needed to ensure enforcement.  

Georgia maintains a nearly complete set of laws 
governing access to public information. The freedom of 
information section of the General administrative code 
of 1999 is rather progressive and guarantees access 
to information that is not a state secret. The code 
specifies that the information shall be made available 
immediately, if possible, or within a maximum of 10 
days if the material must be obtained from another 
location. However, panelists were in agreement that 
implementation remains problematic and said it is 
almost impossible to obtain information at any state 
agency, especially the law-enforcement agencies. 

Journalists, too, are not energetic in challenging 
refusals. Some are not aware of their rights, and others 
lack the confidence to file suits to gain access, although 
human-rights organizations such as the Georgian 
Young Lawyers Association and the Liberty Institute 
will provide legal aid in such cases. Journalists also say 
they often need the information immediately and that 
challenging the government in court simply does not 
make sense to them because the material will have lost 
its importance by the time the case is decided. Panelists 
said judges and the officials responsible for releasing 

“After the Rose Revolution, 
the people have become 
temporarily drained of 
emotions and have become 
more tolerant,” remarked 
Irakli Sharabidze.



MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2004146

information need comprehensive training. They said 
state agencies should have information organized 
and available for distribution, and should maintain a 
website offering data likely to be requested.    

The government does not restrict access to 
international news and news sources. However, the 
Internet is not readily available in all regions, and many 
regional media outlets cannot pay for access. Lack of 
access is partly due to Georgia’s difficult landscape, 
with the cost of establishing Internet connections 
especially high in mountainous regions.

Anyone can become a journalist in Georgia, and no 
special licenses are needed to enter the profession. 
Journalists generally do need accreditation to attend 
official events. According to the law, government 
agency meetings are public and can be closed only in 
certain cases prescribed by law. However, journalists 
generally are barred from sessions of the central 
government of Georgia, relegated instead to a special 
section of the State Chancellery building, where 
they must wait for interviews until after the session. 
Regional journalists continue to find it difficult to 
obtain access or accreditation for specific events.       

OBJECTIVE 2:  PROFESSIONAL JOURNALISM

Georgia Objective Score: 2.00 / 4.00

MSI panelists concluded that the quality of journalism 
improved in Georgia during 2004, and journalists now 
acknowledge the importance of professional standards. 
However, they still lack relevant skills, the code of ethics 
adopted in 2003 is still not adhered to, and the media 
council, which could enforce the code, has not yet been 
established. 

According to recent monitoring of the USAID (US 
Agency for International Development)-assisted media 
initiated by IREX and conducted by the Georgian 

Opinion Research 
Business 
International 
(GORBI) in 
October 2004, 
slightly less than 
one-third of 
news stories in 
15 monitored 
newspapers 

presented no viewpoints on an issue at all, 60 percent 
represented one viewpoint only, and 10 percent 
showed two viewpoints. Less than 1 percent presented 
three or more viewpoints. Half the news stories at the 

four monitored radio stations presented one viewpoint 
only, while another 45 percent showed no viewpoint 
at all, and only 5 percent presented two viewpoints. 
Half the news stories offered by the 16 monitored 
television stations presented one viewpoint, about 
a quarter presented two viewpoints, 11 percent had 
three or more viewpoints, and 17 percent included no 
viewpoints at all. MSI panelists differed on the merit 
of a hard rule requiring that all sides in a debate 
aired in the media be allowed to express their views. 
Some argued that when one party is clearly conveying 
chauvinistic ideas, media outlets are not obliged to 
include them in the discourse.  

The panelists noted a slight improvement in journalists’ 
work with sources. Georgian journalists are gradually 
abandoning the common practice of presenting their 
personal viewpoints under the guise of anonymous 
sources. David Kikalishvili from Rustavi 2 TV attributed 
this improvement to the influence of the market 
and the audience: “The wide variety of television 
channels provides a wide variety of information. The 
audience has a lot to choose from. They don’t watch 
television that lies. They switch to the other channel 
instead. These market demands, along with the fear of 
prosecution for lies, forces journalists to verify sources.” 

In May 2003, media organizations, journalists, and 
NGOs signed a Code of Ethics. The Liberty Institute, 
with financial assistance from the Council of Europe 

PROFESSIONAL JOURNALISM INDICATORS:

> Reporting is fair, objective, and well sourced.

> Journalists follow recognized and accepted 
ethical standards.

> Journalists and editors do not practice self-
censorship.

> Journalists cover key events and issues.

> Pay levels for journalists and other media 
professionals are sufficiently high to 
discourage corruption.

> Entertainment programming does not eclipse 
news and information programming.

> Technical facilities and equipment for 
gathering, producing, and distributing news 
are modern and efficient.

> Quality niche reporting and programming 
exists (investigative, economics/business, local, 
political).

Journalism meets professional standards 
of quality.

“The standards won’t 
be applied until a self-
regulating institution is 
established,” said Tamar 
Kintsurashvili.



and the European Union, facilitated the process and 
advocated creation of a Media Council to enforce 
the code. Two issues outlined in the code raised 
controversy: The majority of journalists and media 
outlets did not recognize the need for checking 
information with at least two independent sources; 
thus, as a compromise, the code requested that 
information be cross-checked with an independent 
source. Also, the provision making a distinction 
between editorial content and “paid” articles faced 
fierce resistance. Panelists agreed that much work 
remains to make application of these standards a 
common practice, including the need for a Media 
Council to enforce the code. “The standards won’t 
be applied until a self-regulating institution is 
established,” said Tamar Kintsurashvili from the Liberty 
Institute. In addition, Kikalishvili said, for the standards 
to be put into practice, there should be public demand 
for them.

In reviewing ethical lapses by journalists during 2004, 
panelists mentioned a case in which a Georgian university 
professor learned about the murder of her grandson from 
a television news program. The wife of a person who was 
kidnapped learned about the incident from a reporter at 
the leading television channel, which showed her shock 
on its news program. Some newspapers do not make 
any effort to shield the identities of victims of rape. In 
addition, panelists said, some journalists, predominantly 
those employed in the “yellow” press, still write made-to-
order articles for payment. 

The panel attributed the continuing self-censorship 
in part to a media that is more tolerant of the new 
government in the immediate postrevolution period 
and willing to allow the administration time to 
achieve results. Panelists also said self-censorship 
persists because journalists remain fearful about 
losing their jobs and unsure that they can find new 
ones if fired. “Journalists are pessimistic because even 
though we have good legislation, it is not applied 
in practice and the courts are not trustworthy,” said 
Kintsurashvili. Journalists do not know or exercise 
their labor-law rights. For example, they rarely have 
employment contracts. There are no professional 
unions or journalists associations, and although the 
panelists saw this as a shortcoming, they also said that 
such institutions had discredited themselves during 
Soviet times. Finally, journalists simply may lack the 
professional skills and rigor to pursue significant 
and complex stories, even if their employers do not 
discourage them. 

During 2004, the Georgian government attempted to 
bar media from covering issues related to state security. 

When a state of emergency was declared in the 
Samachablo region of Ossetia following a government 
crackdown on smuggling, media outlets experienced 
significant if indirect pressure from the authorities. The 
names and the number of Georgian soldiers who died 
in a battle with Ossetian armed forces were withheld. 
A newspaper that 
did publish the 
names had to 
withstand harsh 
criticism from 
the government. 
When the 
ombudsman 
tried to direct 
the authorities’ 
attention to the 
problems at the 
Georgian/Russian 
border during a 
live interview by 
the main state 
television channel, 
the transmission 
was temporarily 
suspended. 
Rustavi 2, which 
initially agreed to provide the ombudsman with access, 
later denied the coverage. 

A survey of media salary rates conducted by IREX in July 
2004 showed a significant variance between those for 
print and broadcast media. For example, the monthly 
salary of a newspaper reporter in Tbilisi ranges from 
$30 to $300. The monthly earnings of radio reporters 
range from $50 to $250, and a television reporter 
earns between $300 and $600. In the regions, salaries 
are much lower. Overall, low wages open the door 
for corruption and an outflow of professionals from 
journalism, especially print and regional outlets, to 
other businesses.

The 2004 GORBI poll showed that people would like 
to have access to a wider variety of media because 
newspapers do not provide them with enough 
interesting articles on diverse issues, and broadcast 
media do not offer enough high-quality entertainment 
programs. The survey showed that television and radio 
stations, in contrast with the newspapers, devoted 
most of their broadcast time to news. Panelists also 
agreed that there is enough news and information 
programming available, and that such programs are 
definitely not eclipsed by entertainment. The panelists 
noted, however, that there is growing public demand 
for entertainment content, such as news of show 

“The wide variety of 
television channels 
provides a wide variety of 
information. The audience 
has a lot to choose from. 
They don’t watch television 
that lies. They switch to 
the other channel instead. 
These market demands, 
along with the fear of 
prosecution for lies, 
forces journalists to verify 
sources,” explained David 
Kikalishvili.

GEORGIA 147



MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2004148

business and sports celebrities, horoscopes, comics, and 
fashion. “We try to include more entertainment in our 
newspaper, because our survey showed public demand 
for it,” said Nato Gubeladze, editor-in-chief of the 
newspaper P.S. in Kutaisi.

Panelists expressed satisfaction with the state of 
technical facilities and equipment available to media 
outlets in Georgia. “The media are adequately 
equipped, especially print media, thanks largely to 
donor assistance. You cannot even compare the quality 
of contemporary newspapers with the ones published, 
for instance, three years ago,” said Paata Veshapidze, 
the managing editor of 24 Hours. 

Niche reporting in Georgia remains a challenge. “There 
is a big problem, especially in the regions, with the 
shortage of human and financial resources and the 
lack of education. It would be good to have donors 

hold one-month 
seminars on 
niche reporting,” 
said Gubeladze. 
Panelists noted 
that many 
organizations 
offer such 
seminars, 
although on a 
short-term basis, 
and said they 
were very useful. 
They mentioned 
a recently 
completed 

training for journalists regarding military issues as one 
good example. But there is a need for more training, 
panelists agreed. Ia Mamaladze, publisher of the Guria 
News in Chokhatauri, noted that there is now an 
abundance of thematic publications targeting women, 
men, automobiles, fans, health issues, and so on. 
However, the quality of most of these publications is 
rather low. 

Although a range of professional development 
opportunities are available, editors often do not 
allow their reporters to attend the trainings. Maia 
Mikashavidze, Dean of the Caucasus School of 
Journalism and Media Management, proposed that 
media-support organizations adjust their programs to 
better fit the schedules of journalists—for example, 
shorter morning sessions over a longer period—and 
other panelists recommended attention to more precise 
presentations of the purpose of each event and who 
should participate.

OBJECTIVE 3:  PLURALITY OF NEWS SOURCES

Georgia Objective Score: 2.25 / 4.00

There are no political or legislative restrictions on access 
to either local or global media. Some larger private 
media outlets such as Imedi TV, Radio Imedi, and Radio 
Fortuna cover almost all of Georgia. Rustavi 2 TV covers 
large parts of the country through local partners that 
re-transmit its programs. Smaller television and radio 
stations cover either Tbilisi or selected parts of Georgia. 
A few newspapers, such as the weekly Kviris Palitra, 
are distributed throughout the country, while most 
newspapers are sold either in Tbilisi or in other major 
cities and the villages surrounding them. 

According to the October 2004 IREX-supported survey 
conducted by GORBI in seven cities, including Tbilisi, 
only 1 percent of those surveyed had no access to 
television. According to the same poll, 20 percent could 
access the Internet, although only 4 percent rated their 
accessibility as high. Two out of five respondents rated 
the availability of print media as high, and almost 
half of those surveyed described it as fair. Radio is 
inaccessible to one-fifth of the respondents.

PLURALITY OF NEWS SOURCES INDICATORS:

> A plurality of affordable public and private 
news sources (e.g., print, broadcast, Internet) 
exists.

> Citizens’ access to domestic or international 
media is not restricted.

> State or public media reflect the views of the 
entire political spectrum, are nonpartisan, 
and serve the public interest.

> Independent news agencies gather and 
distribute news for print and broadcast 
media.

> Independent broadcast media produce their 
own news programs.

> Transparency of media ownership allows 
consumers to judge objectivity of news; 
media ownership is not concentrated in a 
few conglomerates.

> A broad spectrum of social interests are 
reflected and represented in the media, 
including minority-language information 
sources.

Multiple news sources provide citizens 
with reliable and objective news.

“The media are adequately 
equipped, especially print 
media, thanks largely to 
donor assistance. You cannot 
even compare the quality of 
contemporary newspapers 
with the ones published, for 
instance, three years ago,” 
explained Paata Veshapidze.



Although the MSI panel’s evaluation of this objective 
showed improvement during 2004, media access 
remains worrisome in some regions. Panelist Irakli 
Machitadze, director of Radio Dzveli Kalaki in 
Kutaisi, said the Internet and cable television are 
subject to financial and technical constraints. Despite 
improvement in power supplies, the regions still 
experience electricity shortages. Regarding print-
media availability, “the major problem is the lack of an 
efficient distribution system,” said Nato Gubeladze, the 
editor-in-chief of P.S. newspaper. 

Panelists agreed that the press in Georgia is generally 
affordable. “The fact that newspapers are sold out and 
there is a wide variety means that there is demand,” 
said David Kikalishvili from Rustavi 2 TV. According to 
the panelists, local print media are more popular in 
the regions than national media and more affordable. 
The weekly newspaper, Guria News, from the Guria 
region, went from one edition a week to two without 
decreasing its daily circulation. The newspaper P.S. has 
as many as 200 subscribers in one village of the Imereti 
region alone. According to Gubeladze, P.S. is planning 
to further increase its circulation. 

There are about 20 news agencies in Georgia, and 
most panelists considered the services they offer to be 
satisfactory and affordable. “I am especially satisfied 
with Inter Press,” said Gubeladze. “They kept on 
providing us with the information even when we did 
not have money to pay for their services.” Mamaladze 
disagreed with the other panelists, noting that the 
information provided by the local agencies, although 
affordable, is often outdated and neglects a range of 
important issues.  

The recent in-depth GORBI survey of 18 television 
stations and five radio stations showed that all the 
broadcasters, except one radio station, produced their 
own news. However, the panelists noted that there is 
little difference among the programs in terms of content 
and presentation. The panelists also said that the level of 
objectivity is low, with editorial independence undercut 
by the need of most media outlets to find support 
from some business interest group and the continued 
interwoven relationship between commerce and politics 
in Georgia. Media professionals at outlets aligned with 
the government often face dilemmas when trying to 
report objectively, and tension between owners and 
editorial teams is not uncommon. 

Panelists concluded that despite the improved 
transparency of media ownership, information gaps 
still remain, especially in the regions. Information about 
ownership is clear and accessible via registration papers 
that can be requested from the courts. However, the 

credibility of this information is questioned. According 
to Kikalishvili, “It’s not clear who stands behind the 
ownership. In the regions the situation is even gloomier.” 
The panelists agreed that many Georgian media 
outlets, especially in the capital, are backed by business 
conglomerates and, in lieu of being profitable, serve 
as shields for their benefactors. However, Sharabidze 
said increased 
interest in 
attaining business 
sustainability 
could be detected 
among media 
companies. 

State Channel One produces programs in minority 
languages, and a number of independent media also 
broadcast minority programming. With support from 
IREX, television stations Borjomi in Borjomi and Imperia 
in Akhaltsikhe produce a news program called “Paralleli” 
that airs in Georgian and Armenian languages. Trialeti 
TV in Gori produces a daily news program, “Anarekli,” 
in both Georgian and Ossetian languages. The 
Sagaredjo TV Company Tvali has devised a project on 
ethnic minorities that includes legal advice in the Azeri 
language as well as a discussion club. Radio Green Wave 
has produced radio lessons in Georgian for Armenian 
minorities and 
news in Armenian. 
For the Azeri- 
and Ossetian-
populated 
villages, the 
Lagodekhi radio 
station Hereti 
has a Russian 
news program. In Marneuli, the TV Company Kvemo 
Kartli translates the state television news program, 
“Moambe,” into Azeri three times a week. The Institute 
for War and Peace Reporting helped to establish a 
bilingual (Georgian and Armenian) newspaper in the 
Samtskhe Javakheti region, and 14 Georgian newspapers 
throughout the country cover minority issues fairly 
regularly. 

With many minority groups living close together in 
Georgia, most broadcasters and newspapers are aware 
that they ought to provide specialized programming 
to reflect issues of concern to ethnic minorities. The 
2004 survey of the USAID-assisted media showed 
that support from donor organizations is crucial 
in increasing minority programming, and panelists 
agreed. According to David Kikalishvili, anchor for TV 
Rustavi 2 in Tbilisi, none of the commercial television 
stations produce minority programs at their own 

GEORGIA 149

“The major problem is 
the lack of an efficient 
distribution system,” said 
Nato Gubeladze.

“It’s not clear who stands 
behind the ownership. In 
the regions the situation is 
even gloomier,” said David 
Kikalishvili.



MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2004150

initiative. Smaller broadcasters lack funds, while larger 
ones do not find this content particularly appealing 
to advertisers. Panelists said the new public-service 
broadcaster being created should assume responsibility 
for such programming. No cases of harassment against 
journalists due to minority coverage were noted, and 
minority-language media is available freely.  

OBJECTIVE 4:  BUSINESS MANAGEMENT

Georgia Objective Score: 1.85 / 4.00

The recent GORBI survey showed that advertising is an 
important source of income for media outlets, although 
the majority also named grants as making a significant 

contribution. 
All of the radio 
companies and 
three-quarters 
of the 15 print 
media companies 
surveyed received 
aid from donors. 
Broadcasters also 
receive revenue 

from paid-for programs and renting broadcast time. 
For print media, income comes from classifieds, paid-for 
articles, and renting office space. The income of media 

outlets increases drastically during election periods, due 
largely to the abundance of political advertisements 
and public-service announcements paid for by donors.   

During 2004, a year marked by four elections, 
Internews was the major supplier of PSAs to television 
stations. Television companies also made a substantial 
amount of money through sponsored programs, such 
as those Borjomi TV produced for health spas. Lomsia 
TV and Imperia TV from Akhaltsikhe and Channel 
25 from Batumi offer announcements running on a 
crawl line at the bottom of the screen. Argo from 
Zestafoni, the Marneuli branch of Kvemo Kartli TV 
from Marneuli, and Rioni TV from Kutaisi rent airtime 
to regional governors for the purposes of relaying 
public information. Panelists from the broadcast media 
said they always identify “paid” material to avoid 
misguiding the audience, especially during election 
periods. When there is no logo from the broadcast 
company on the screen, it means that the content 
being aired is commercial.

Newspapers receive 60 to 80 percent of their income 
from copy sales and subscriptions. In the regions, Guria 
News represents an exception. It has many classified 
ads and announcements due to the well-organized 
and commercially sustainable distribution network 
built by the newspaper. “Our income from advertising 
exceeds our income from sales and subscription,” said 
Mamaladze. All newspapers print paid announcements 
and run pages that have been sponsored. In Tbilisi, 
newspapers such as 24 Hours and Akhali Versia rent 
out whole pages to various government institutions to 
publish public information. 

Panelists explained that renting out equipment is an 
additional source of income. The largest television 
stations in Tbilisi are also subsidized by income from 
their owners’ other business ventures. 

There are about 60 advertising agencies in Tbilisi, 
with approximately 10 industry leaders. Both 
national and regional media in Georgia have to work 
with Tbilisi-based advertising agencies. “It is very 
difficult to find advertising in the regions. Almost all 
prospective customers are branch offices of Tbilisi-
based organizations and businesses, and they are 
not authorized to engage in negotiations regarding 
placement of advertising in the regional media,” said 
Gubeladze. Out of 18 surveyed television stations, only 
Channel 25 from Batumi appeared to have a contract 
with an advertising agency. Almost all regional media 
produce advertisements at the request of local clients 
who cannot afford the services of the independent 
production studios. 

BUSINESS MANAGEMENT INDICATORS:

> Media outlets and supporting firms operate 
as efficient, professional, and profit-
generating businesses.

> Media receive revenue from a multitude of 
sources.

> Advertising agencies and related industries 
support an advertising market.

> Advertising revenue as a percentage of total 
revenue is in line with accepted standards at 
commercial outlets.

> Independent media do not receive 
government subsidies.

> Market research is used to formulate strategic 
plans, enhance advertising revenue, and 
tailor products to the needs and interests of 
audiences.

> Broadcast ratings and circulation figures are 
reliably and independently produced.

Independent media are well-managed 
businesses, allowing editorial independence.

“Our income from 
advertising exceeds our 
income from sales and 
subscription,” said Ia 
Mamaladze.



Some media outlets conduct their own audience 
research by publishing questionnaires, conducting 
focus groups, and doing telephone surveys. Others 
employ independent research companies. However, 
during the recent GORBI survey, media managers could 
hardly recall even approximate numbers and had very 
little information about their audience demographics. 
Out of the 18 surveyed stations, five (Kvemo Kartli 
from Rustavi, Mega TV from Khoni, Marneuli Branch 
of Kvemo Kartli TV from Marneuli, Edelvaisi from 
Tskaltubo, and Odishi from Zugdidi) have never carried 
out audience research.  

Meanwhile, Radio Hereti from Lagodekhi, Radio 
Harmonia from Poti, and Green Wave from Tbilisi 
have researched their audiences. Out of the 15 
newspapers surveyed, only six appeared to have full 
information on their audiences—Speqtri and Kakhetis 
Khma from Gurjaani, Kho Da Ara from Lanchkhuti, 
Newspaper Batumelebi from Batumi, Guria News from 
Chokhatauri, and Khvalindeli Dge from Tbilisi. Panelists 
noted increased demand for market research in the 
sector, although they agreed that the research services 
are not affordable for most media outlets.  

The major organizations producing media research 
in Georgia are IPM-Media, GORBI, and BCG Research. 
Subcontracted by IREX in 2003, IPM-Media pioneered 
a continuous television diary panel in Georgia that 
succeeded in establishing a nationwide ratings system 
that is consistent with international standards and 
raised the confidence of advertisers, leading to more 
investment in advertising. IREX contracted KPMG to 
assess the validity of the research and its associated 
methodology through ongoing audits, the first of 
which in 2004 confirmed that the system complies with 
established international standards and is providing 
accurate and credible information. IPM-Media also 
started a pilot project in 2004 to survey the readership 
of the major newspapers. 

Panelists expressed lingering concerns about the 
validity of data produced by research organizations, 
however. Some firms manipulated data during earlier 
election periods, and panelists felt it is difficult to trust 
them now. Kikalishvili noted that to obtain reliable 
data, media outlets may have to commission research 
from different companies and arrive at conclusions by 
comparing and contrasting their reports. 

OBJECTIVE 5:  SUPPORTING INSTITUTIONS

Georgia Objective Score: 2.26 / 4.00

MSI panelists provided diverse opinions on the role of 
media associations in Georgia. The major criticism was 
that there is not enough coordination in the media sector 
and little shared vision about the role of the associations. 
“The associations would be better off if they coordinated 
more with media 
and gained more 
support from 
them,” said David 
Kikalishvili, the 
Rustavi 2 anchor.

The associations 
strive to collect 
membership fees 
and other sources 
of income. However, because most media outlets are 
struggling financially, associations still rely heavily on 
donor support. This year, three major trade associations 
were housed in a donor-supported Media Center, which 
provides each association with office space, a shared 
conference facility, and Internet access. 

The Georgian National Association of Broadcasters 
(GNAB), which was established in September 2002, 

“The associations would 
be better off if they 
coordinated more with 
media and gained more 
support from them,” noted 
David Kikalishvili.

GEORGIA 151

SUPPORTING INSTITUTIONS INDICATORS:

> Trade associations represent the interests of 
private media owners and provide member 
services.

> Professional associations work to protect 
journalists’ rights.

> NGOs support free speech and independent 
media.

> Quality journalism degree programs that 
provide substantial practical experience 
exist.

> Short-term training and in-service training 
programs allow journalists to upgrade skills 
or acquire new skills.

> Sources of newsprint and printing facilities 
are private, apolitical, and unrestricted.

> Channels of media distribution (kiosks, 
transmitters, Internet) are private, apolitical, 
and unrestricted.

Supporting institutions function in the 
professional interests of independent media.



MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2004152

unites 46 television, radio, and cable broadcasters. 
GNAB was instrumental in communicating the 
concerns of the broadcasters regarding the draft law 
on broadcasting to the parliament and the GNCC. The 
successful lobbying efforts of the association resulted 
in insertion of improvements in the draft. “If not for 
GNAB, the new law on broadcasting would be much 
worse,” said Irakli Machitadze from Radio Dzveli Kalaki. 

The National Association of Georgian Newspapers, 
Free Press, and the Georgian Regional Media 
Association (GRMA) have been lobbying since 2003 for 
amendments to the new tax code to ensure benefits for 
print media. As a result, the new tax code adopted late 
in 2004 exempted print media from all levies except 
income and social taxes. 

Panelists said that in addition to lobbying, the 
associations should work to bring economic benefits 
to members. For example, they said, the members 
could buy research data, intellectual property rights, 
and educational services through the association at 

discounted prices. 
Additionally, 
the association 
members could 
gain access to a 
printing facility, 
a distribution 
network, or 
advertising 
network 
agreements. 

“Without such economic interests at the core, 
the associations will remain rather fragile,” said 
Mamaladze, publisher of Guria News in Chokhatauri. 
He added that the GRMA now has information about 
each regional newspaper, even the smallest ones in the 
remote rural areas. 

There is no national association that specializes 
in protecting journalists’ rights. There are small 
associations of journalists in the regions, but they are 
not very effective. According to the panelists, the most 
efficient groups in this regard are NGOs, especially 
those supported by foreign donors. 

Panelists agreed that neither the state nor the private 
journalism schools in Georgia provide high-quality 
education. There are 76 institutions in Georgia 
accredited to teach journalism. About 600 journalism 
students study at Ivane Javakhishvili Tbilisi State 
University, and about 400 study at Georgian Technical 
University. In total, Georgia currently has more than 
2,500 students enrolled in journalism programs 
throughout the country. However, after graduation 

they rarely possess the hands-on skills employers 
seek because of outdated curricula and teaching 
methodologies that require radical reforms, the 
panelists said. 

The only alternative is the Caucasus School of 
Journalism and Media Management, funded by the US 
Department of State and the Open Society Institute. 
The school operates in an academic partnership with 
the International Center for Journalists (ICFJ) and 
Louisiana State University’s Manship School of Mass 
Communication. It runs graduate degree and certificate 
programs in journalism and media management, 
graduating 10 to 15 Georgian students each year who 
are generally accepted as well-qualified by employers. 

According to Irakli Machitadze, director of the radio 
company Dzveli Kalaki in Kutaisi, short-term trainings 
now seem to be more effective than several years spent 
at the university. “When we opened a six-week, part-
time, professional course in media management for 
15 mid-career professionals, there were 94 applicants 
willing to take it,” said Maia Mikashavidze, dean of the 
Caucasus School of Journalism and Media Management. 

There is a wide variety of short-term training programs 
available to media. But not all media outlets benefit 
from these programs since they fail to recognize 
the value of this education. Tamar Chikovani of 
Radio Liberty noted that some media owners are 
not concerned that their employees lack reporting 
skills and journalists themselves are so overloaded 
with work that they are not able to allocate time for 
professional development. Some panelists noted the 
increased demand for training programs in marketing, 
advertising, and newspaper design. Panelists agreed 
that local trainers are in short supply and foreign 
trainers hired by donor organizations sometimes cannot 
adjust to local needs. 

Panelists agreed that the printing system in Georgia has 
not changed much since 2003. Most of it still remains 
outdated, badly managed, and inefficient. There are 
about 15 private and three state-subsidized printing 
presses affiliated with universities in Tbilisi, one private 
printing house in Kutaisi, and one in Batumi. However, 
according to Nato Gubeladze, the editor-in-chief of P.S., 
facilities in Tbilisi offer better print quality at lower 
prices than the presses available locally. According to 
the GORBI survey, all regional newspapers except for 
Newspaper Batumelebi were printed in Tbilisi in 2004. 
The majority of the papers use the Godoli printing 
house. In Tbilisi, at least two newspapers have their 
own printing facilities—Rezonansi and 24 Hours.

The lack of printing services in western Georgia 

“If not for GNAB [Georgian 
National Association of 
Broadcasters], the new law 
on broadcasting would be 
much worse,” declared Irakli 
Machitadze.



prevents local newspapers from increasing their 
frequency and circulation. Panelists agreed that there 
is a great need for a modern, affordable, and efficient 
printing facility in western Georgia. The delivery of 
many newspaper layouts from the regions to Tbilisi 
printing houses and the return of the printed product 
still is done using passenger buses and trains, although 
use of the Internet is increasing. 

There are up to 20 small private distributors that cover 
Tbilisi or other segments of the country. Of these, 
Sakpresa, the largest national print distribution system 
left over from the Soviet era, has the widest reach. In 
October 2003, Sakpresa was privatized by an individual, 
but the legitimacy of the process remained in litigation 
more than a year later.  

Newspaper distribution in rural areas remains difficult. 
“When we are trying to distribute the newspaper 

GEORGIA 153

outside Kutaisi, we encounter great problems. No 
distribution agency covers rural areas in the Imereti 
region. Thus, we have to find our own means to get 
the newspaper to our subscribers,” said Gubeladze. 
According to Ia Mamaladze, publisher of the Guria 
News, the distribution system in Tbilisi and the regions 
remains disorganized. Newspaper companies have no 
control over their product, and distributors do not 
register the copies in stock or the unsold copies. As a 
result, the newspapers find it very difficult to compile 
sales data. 

Panelists could recall only one case of newspapers 
being prevented from distributing in 2004. During the 
spring, in the breakaway region of Adjara before the 
overthrow of Aslan Abashidze, “Adjarian authorities 
barred kiosks and stores from selling some newspapers, 
including Guria News,” recalled Mamaladze.



MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2004154

Panel Participants 

Mamuka Todua, director, Ninth Wave television 
company, Poti

David Kikalishvili, anchor, Rustavi 2 television 
company, Tbilisi

Irakli Sharabidze, senior lawyer, TV Imedi, Tbilisi

Irakli Machitadze, director, Dzveli Kalaki radio 
company, Kutaisi

Tamar Chikovani, head of RFE/RL (Radio Free Europe/
Radio Liberty) Tbilisi Bureau, Tbilisi

Ramin Meladze, executive director, Georgian Radio 
Network, Tbilisi

Ia Mamaladze, publisher, Guria News, Chokhatauri

Nato Gubeladze, editor-in-chief, P.S., Kutaisi

Paata Veshapidze, managing editor, 24 Hours, Tbilisi

Tamar Tsilosani, executive director, GNAB, Tbilisi   

Tamar Kintsurashvili, deputy director, Liberty 
Institute, Tbilisi

Maia Mikashavidze, dean, Caucasus School of 
Journalism and Media Management, Tbilisi

Moderators 

Lia Chakhunashvili, IREX/Georgia

Devi Sturua, IREX/Georgia

Ellada Gamreklidze, IREX/Georgia

Observer 

Keti Bakradze, USAID/Caucasus Office of Democracy 
and Governance 



✂
GEORGIA AT A GLANCE
GENERAL (data from CIA World 
Factbook)

  Population: 4,693,892 (est. July 
2004)

  Capital city: Tbilisi

  Ethnic groups (% of 
population): Georgians 70.1%, 
Armenians 8.1%, Russians 6.3%, 
Azeris 5.7%, Ossetians 3%, 
Abkhazs 1.8%, others 5%

  Religions (% of population): 75% 
of the population is Orthodox (65% 
Georgian Orthodox, 10% Russian 
Orthodox); Muslim 11%; Armenian 
Apostolic 8%; unknown 6%

  Languages (% of population): 
The official language is Georgian, 
though most of the population 
speaks Russian (or at least 
understands it).

  GDP: US$12.18 billion (est. 2003)

  GDP/GNI per capita: US$2,500 
(est. 2003)

  Literacy rate (% of population): 
99%

  President or top authority: 
President Mikheil Saakashvili

  Next scheduled elections: 
Presidential 2009, parliamentary 
2008 

MEDIA-SPECIFIC

  Newspaper circulation statistics 
(total circulation and largest 
paper): Newspapers Kviris Palitra, 
Qronika, Asaval-Dasavali, and 
Alia have the largest circulation, 
although exact numbers are not 
available. GORBI circulation data 
from October 2004 show Akhali 
Versia (Tbilisi) with 7,000, 24 Saati 
(Tbilisi) with 4,000, Rezonansi 
(Tbilisi) with 4,000, and Guria News 
(Chokhatauri) at 4,000.

  Broadcast ratings (top three 
ranked stations): Rustavi 2: 
7.36%; Imedi: 3.07%; State Channel 
1: 2.32% IPM-Media 2004

����
������

������������
����������

������������
������������

��������
����������

����������
������������

����������

��
��
�
��
�
�
��
��
�

�
�
��
��
�
��
�
�
��

�
�
��
��
�
��
��
�
��
�

�
�
��
��
�
��
�
�
��

�
��
��
��
�
��
��

�
��
�

��
��
�
��
�
�
��
��
�

��
��
�
��
�
�
��

������������������������������������

��
��

��
��

��
�� ��
�� ��
�� ��
��

��
��

��
��

��
��

��
��

��� ��� ��� ��� ��� ��� ��� ��� ��� ���

GEORGIA 155

�������

��
�
�
��
��
�
�
�
�
�
�

���������������������������������������������

���

���

���

���

�

��

��

��

��

��

��

�
�
�
��
�
��
��

�
�
�
��
�
��
��

�
�
�
��
�
��
��

�
�
��
��
��
��
��
��
�
�
��
�
�

�
�
��
��
��
��
��
��
�
�
��
�
�

�
�
��
��
��
��
��
��
�
�
��
�
�

�
�
��
��
��
��
��
��
�
�
��
�
�

�
�
��
��
��
��
��
��
�
�
��
�
�

�
��
��
�
�
��

�
��
��
�
�
��

�
��
��
�
�
��

�
��
��
�
�

�
��
��
�
�

�
��
�
��
��
��

�
��
�
��
��
��

�
��
�
��
��
��

��
���
��
��
�

��
���
��
��
�

��
���
��
��
�

��
��
��

��
��
��

�
�
��
��

�
�
��
��

�
��
��
��

�
��
��
��

�
��
��
��

�
��
��
��

�
��
��
��

�
��
��
��

�
�
��
��
��

�
�
��
��
��

�
��
��
��
��
�

�
��
��
��
��
�

�
��
��
��
��
�

�
��
��
��

�
��
��
��

�
��
��
�
��
��

�
��
��
�
��
��

�
��
��
�
��
��

�
�
�
��
��

�
�
�
��
��

�
�
�
��
��

�
�
��
�
��

�
�
��
�
��

�
�
��
�
��

�
�
��
��

�
�
��
��

�
��
��
��
��
�

�
��
��
��
��
�

�
��
��
��
��
�

�
��
��
��
��
�

�
��
��
�
�

�
��
��
�
�

��
��

��
��

��
��

��
��

��
��

��
��

��
��

��
��

��
��

��
��

��
�� ��
�

��
�

��
�

��
�

��
�

��
��

��
�� ��
��

��
��
�

��
��
�

��
��
�

  Number of print outlets, radio 
stations, television stations: NA

  Annual advertising revenue 
in media sector: According to 
an estimate by IMP-Media, the 
television advertising market during 
the period from January 1, 2004, 
until December 15, 2004, reached 
US$10 million. No data are available 
regarding the size of the advertising 
market for print media and radio.   

  Number of Internet users: 
150,500 CIA World Factbook

  Names of news agencies: AP 
Bureau, Reuters Bureau, BBC 
World Service, France Press Bureau, 
Black Sea Press, Novosti Gruzia, 
Sarke, Sakinformi, GT News 
(Media Holding Georgian Times), 
I-Media, Interpress, Infozavri, 
Info Georgia, Iprinda, Kavazpress, 
Kontakti, Media News, Prime News 
yellowpages.ge

G
EO

RG
IA

 F
A

CT
 S

H
EE

T


