
MEDIA

SUSTAINABILITY

INDEX

2004

IREX



“THEY MAKE YOU SUBMIT YOUR BROADCAST CONCEPTS 
WHEN YOU APPLY FOR A FREQUENCY. KGB OFFICERS SIT 
THERE AND DECIDE WHETHER THEY LIKE YOUR PROGRAMS,” 
SAID A PANELIST.



159

Introduction BELARU
S

hroughout 2004, the isolationist administration of President 

Alexander Lukashenko waged a systematic campaign to crush the 

independent media and monopolize the flow of information to 

Belarussians. These efforts peaked in October, when the country held 

parliamentary elections and a referendum to eliminate presidential 

term limits, and continued into 2005. 

The elections—in which the government cemented its control of parliament 

and Lukashenko claimed a mandate to serve in office indefinitely—were 

roundly condemned as fraudulent by foreign observers and the opposition. 

The government responded to several days of protests, the largest of 

which brought 3,000 people to the streets of Minsk, by arresting and 

beating opposition leaders, reporters, and participants. Despite government 

harassment and interference, the surviving independent media and 

Russian television and newspapers, which are widely consumed in Belarus, 

covered the protests and government crackdown extensively. Thus, while 

the government’s tactics quelled the protests, they also exposed many 

Belarussians to the degree of their own government’s repressiveness.

The Belarussian economy depends heavily on subsidized energy from Russia, 

and on Russian investment. Small and medium-sized businesses form only a 

tiny part of the economy, as official policies, taxation laws, and bureaucratic 

regulations make it exceptionally difficult for entrepreneurs to operate both 

legally and profitably. Because of the complexity and draconian nature of 

regulations, essentially all private business run afoul of some law, resulting 

in heavy fines, “accommodations” through payoffs, or outright closure. As 

a result, one of the most active opposition groups in the months leading up 

to the referendum and election was an association of small-business owners. 

Widespread underemployment and inflation continue to make life difficult 

for the average citizen. Meanwhile, mutual ambivalence left very much up 

in the air the future of a proposed 2005 currency union with Russia, and an 

eventual economic and political union. 

T

MSI panelists in Belarus agreed to participate only if they were not quoted 
by name. Some members of the 2003 panel declined to participate in 2004, 
citing concern about possible government repercussions.

B



MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2004160

Unsustainable, Anti-Free Press (0-1): Country does not meet 
or only minimally meets objectives. Government and laws actively 
hinder free media development, professionalism is low, and media-
industry activity is minimal.

Unsustainable Mixed System (1-2): Country minimally meets 
objectives, with segments of the legal system and government 
opposed to a free media system. Evident progress in free-press 
advocacy, increased professionalism, and new media businesses may 
be too recent to judge sustainability.

Near Sustainability (2-3): Country has progressed in meeting 
multiple objectives, with legal norms, professionalism, and the 
business environment supportive of independent media. Advances 
have survived changes in government and have been codified in 
law and practice. However, more time may be needed to ensure 
that change is enduring and that increased professionalism and the 
media business environment are sustainable.

Sustainable (3-4): Country has media that are considered 
generally professional, free, and sustainable, or to be approaching 
these objectives. Systems supporting independent media have 
survived multiple governments, economic fluctuations, and changes 
in public opinion or social conventions.

����
������

������������
����������

������������
������������

��������
����������

����������
������������

�

�

�

�

�

����������

��
��
�
��
�
�
��
��
�

���� ���� ���� ����

�
�
��
��
�
��
�
�
��

�
�
��
��
�
��
��
�
��
�

�
�
��
��
�
��
�
�
��

�
��
��
��
�
��
��

�
��
�

��
��
�
��
�
�
��
��
�

��
��
�
��
�
�
��

�������
���������������������������

��
��

��
��

��
�� ��
��

��
��

��
��

��
��

��
��

��
��

��
��

��
��

��
��

��
��

��
��

��
��

��
��

��
��

��
��

��
��

��
��



The worsening media situation led to declines in almost 
every objective score in the 2004 Media Sustainability 
Index (MSI) for Belarus, following sharp drops in 2003. 
Expanding a drive begun in 2003, the government 
targeted specific outlets and journalists, MSI panelists 
said, launching dozens of spurious criminal and civil 
prosecutions for alleged libel and offenses against the 
honor and dignity of public officials. The Ministry of 
Information suspended 25 newspapers, in many cases 
for minor technical violations. Various authorities seized 
print runs of at least five newspapers. The government 
also adopted new regulations barring independent 
media and support organizations, such as the 
Belarussian Association of Journalists, from receiving 
foreign assistance. 

Through presidential decrees, new regulations, and 
unofficial orders, the government moved to choke the 
ability of independent media to access and distribute 
news, and to operate profitably. On the news side, the 
central and local governments revoked or refused to 
issue accreditations to many journalists they considered 
troublesome. On the business side, the government 
imposed blanket denials of new newspaper 
registrations and unofficially ordered printing presses, 
all of which are state owned or effectively state 
controlled, not to print new newspapers or certain 
existing papers. This restriction forced several papers, 
most notably Belaruskaya Delovaya Gazeta, to be 
printed in Russia. The government also ordered 
newspapers and the few independent distribution 
services to register their distribution departments 
and subscription services—and then rejected most 
applications; it eliminated the last three independent 
newspaper distribution services and pressured private 
stores and kiosks not to sell independent papers. It 
used re-registration orders to pressure most radio and 
television stations to grant partial ownership to local 
authorities, and to self-censor news coverage. For 
example, government officials threatened to de-register 
broadcasters that gave any coverage to or interviewed 
opposition parliamentary candidates. The government 
used threats of tax audits and other means to pressure 
independent businesses not to advertise in or subscribe 
to independent newspapers. And it ordered state 
bodies and employees not to advertise in or subscribe 
to independent newspapers.  

Nonetheless, as of the end of 2004, 17 independent 
television stations and some three dozen independent 
newspapers continued to operate in various regions of 
Belarus. There were no radio stations still broadcasting 
independent news. Television stations have managed 
to survive by picking their reporting subjects with 
great care and engaging in substantial self-censorship; 

in most cases they face no direct competition and 
have a captive advertising market and small news 
staffs, so they can scrape by on relatively modest 
means. Newspapers in some cases have been forced 
to use printing presses in neighboring Russia, to 
develop distribution systems that are not approved 
by authorities, and to rely on outside assistance. An 
increasing number of underground publications—
unregistered and with no advertising, small circulations, 
and free distribution—have begun to appear in Belarus 
in the past year.

Even as it ramped up the pressure on independent 
media, the government created a third national state 
television channel, began building a regional state 
television and radio network, and systematically 
expanded and upgraded key state publications such as 
the presidential newspaper Sovietskaya Belorusia by 
buying new full-color Web presses, upgrading computer 
and photography equipment, and so on. 

With President Lukashenko expected to stage-manage 
a third term in presidential elections to be held in 
fall 2006, there seems every reason to expect that the 
media situation will continue to worsen. Draft laws 
being prepared by the government are expected to 
restrict access to the Internet and possibly to create a 
government-run “public advisory” council to control 
the media.

OBJECTIVE 1:  FREE SPEECH

Belarus Objective Score:  0.59 / 4.00

While the Belarussian Constitution guarantees freedom 
of speech, in practice authorities routinely punish 
speech that does not toe the government line. Panelists 
agreed that by every norm, Belarus fails to protect 
free speech and that the situation compared to a year 
earlier is worse. (The slight rise in the overall MSI score 
for the objective is attributable to the higher score for 
the indicator concerning free entry to the journalism 
profession, with the 2004 panel assessing the barrier as 
more economic—low pay—than formal.)

Panel members said that few free-speech laws or social 
protections exist, and that those that do are either 
not enforced or enforced unfairly. Tax, licensing, and 
commercial codes are politicized, and journalists have 
almost no access to information that by law should 
be public. State prosecutors wield criminal libel laws 
as poleaxes against journalists. The highly politicized 
courts offer almost no protections, often making 
rulings at odds with the law. Panelists noted that 
of the 25 newspapers suspended by the Ministry of 

BELARUS 161



MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2004162

Information during 2004, only in one appeal—by the 
paper Vremya—did a court overturn a suspension. Very 
few judges will overturn a ministry decision, even when 
the law clearly favors a media outlet.

“Enforcement 
is one-sided, 
suppressing 
everything that 
doesn’t fit the 
concept,” one 
panelist said. 
“It is the system 
itself—the 
existing political 
and ideological 
structure—that 
hampers the 
enforcement 

of laws.” When Mestnaya Gazeta editor Andrei 
Shentorovich launched a hunger strike to protest the 
suspension of his weekly paper, he was fined $550 in 
court for conducting an unsanctioned protest—a week 
after he stopped his hunger strike.

Several panelists complained that ordinary Belarussians 
do not value freedom of speech.

However, one panelist noted that when the Ministry 
of Information suspended the Molodechno newspaper 
Regionalnaya Gazeta in late September, scores of readers 
wrote letters of protest and dozens even traveled to the 
ministry in Minsk to demand that the paper be allowed 
to come out again. “They put massive pressure on the 
ministry,” a panelist said. “And this wasn’t initiated by 
the newspaper—on the contrary, [the editor Alexander] 
Mantsevich, as a very cautious person, was afraid of 
further repercussions. When readers called him asking 
whether they could do anything to help the newspaper, 
he kept on saying: “No, thanks. We’ll wait through 
the suspension.” The ministry complied with readers’ 
demands and revoked the suspension on October 12.

Local and state prosecutors frequently issued warnings 
to papers for covering opposition political parties. 
On June 21, the Belarussian KGB deported Vremya 
journalist Mikhail Padalyak to his native Ukraine, 
accusing him of “destabilizing” the country by 
reporting critically on President Lukashenko. The next 
day, the government barred several correspondents 
from entering parliament, trying to stop them 
from reporting on a hunger strike by opposition 
members of parliament. On May 11, the KGB raided 
the independent weekly Den in Grodno and seized 
documents and four computers, purportedly as part 
of a probe into the distribution of leaflets criticizing 
President Lukashenko.

Meanwhile, broadcast media licensing is highly 
politicized, with official favoritism for state media. “They 
make you submit your broadcast concepts when you 
apply for a frequency,” said one panelist. “KGB officers 
sit there and decide whether they like your programs.” 
In violation of its own laws, the Communications 
Ministry in 2004 awarded radio frequencies to a state 
trade-union and to the Minsk regional executive 
committee without allowing competing bids. 
Independent broadcasters who would like to expand 
say it is hopeless to even try to get new licenses. “You 
need to swear you will have news only from select 
government sources and provide exclusive coverage of 
the executive committee,” said one panelist. 

Regional television broadcasters report being 
threatened by local authorities with the loss of their 
license if they aired critical stories, covered opposition 
candidates, or accepted opposition political advertising. 
BUG-TV, in Brest, was menaced by the local executive 
committee for re-broadcasting news programs 
produced by Russia’s REN-TV.

“Enforcement is one-sided, 
suppressing everything 
that doesn’t fit the concept. 
“It is the system itself—
the existing political and 
ideological structure—that 
hampers the enforcement of 
laws,” noted one panelist.

FREE-SPEECH INDICATORS:

> Legal/social protections of free speech exist 
and are enforced.

> Licensing of broadcast media is fair, 
competitive, and apolitical.

> Market entry and tax structure for media are 
fair and comparable to other industries.

> Crimes against journalists or media outlets 
are prosecuted vigorously, but occurrences of 
such crimes are rare.

> State or public media do not receive 
pre fer ential legal treatment, and law 
guarantees editorial independence.

> Libel is a civil law issue; public officials are 
held to higher standards, and the offended 
party must prove falsity and malice.

> Public information is easily accessible; right of 
access to information is equally enforced for 
all media and journalists.

> Media outlets have unrestricted access to 
information; this is equally enforced for all 
media and journalists.

> Entry into the journalism profession is free, 
and government imposes no licensing, 
restrictions, or special rights for journalists.

Legal and social norms protect and promote 
free speech and access to public information. 



The news media are more highly regulated than 
other private businesses, having to gain licenses from 
and get approval for their office locations from local 
executive committees, as well as being regulated by 
state communications and information ministries. The 
Lukashenko administration ordered local authorities 
not to register new newspapers in 2004, though some 
suspended newspapers, such as Den, circumvented this 
ban by having previously acquired defunct newspaper 
registrations. Media outlets can be suspended or 
closed down after receiving three warnings (in some 
circumstances two) from the Ministry of Information. 
Tax regulations restrict how much money businesses 
can spend on advertising (typically no more than 12.75 
percent of revenue), but advertising in state media is 
exempted from this regulation.

Crimes against journalists are rarely prosecuted, and 
state security has been implicated in some cases, 
including in the beating of several journalists during 
the election period. A Russian ONT TV reporter was 
beaten in front of other journalists and then charged 
by police with assaulting the men who had beaten 
him. On October 19, police beat journalists from 
Russia’s REN-TV and NTV and broke their cameras. After 
the referendum, various journalists reported being 
summoned to the state prosecutor’s office and warned 
that they could be criminally punished for having 
written stories alleging electoral fraud. Reporters in 
Gomel and Grodno reported receiving death threats. 
When the caller in Gomel was caught, he was let go 
with a fine. A deputy editor at Narodnaya Volya sought 
asylum in Belgium in December after saying he, too, 
received threats.

State-owned media receive a vast array of preferences 
compared with independent media: lower printing 
charges, lower distribution fees, lower postage rates, 
state-subsidized advertising, preferential advertising 
regulations, and preference or often exclusive access to 
information that in most countries would be considered 
public. Editors and directors of the main state media 
outlets are appointed directly by the president and the 
Minister of Information.

Belarussian law includes criminal penalties for libel 
and for offending the honor and dignity of public 
officials, and these options are used aggressively. 
Two businessmen received two-year sentences 
for distributing leaflets questioning presidential 
administration spending. The independent daily 
Narodnaya Volya paid $30,000 in fines in two civil cases, 
BDG paid $1,400 in another, and Birzha Informatsii 
editor Elena Ravbetskaya was fined $600 for offending 
the honor of the president by writing an editorial 

against the presidential referendum, among other 
examples. Belarussian libel laws do not include an 
“actual malice” standard, and the onus is on journalists 
and media outlets to prove the accuracy of any 
allegations. Truth is not a defense in offenses against 
the honor and dignity of public officials.

While Belarussian 
law guarantees 
independent 
and state-owned 
media equal access 
to information, in 
practice officials 
routinely bar 
independent 
media from 
access to public 
information and 
meetings. While most journalists know their rights 
are being violated, there is no effective mechanism to 
make officials accountable. Ministry officials and oblast 
committees, among others, can and do classify almost 
any information as top secret. In early 2005, parliament 
was considering a law barring state officials from 
making comments to independent media. 

International news broadcasts and publications can be 
distributed in Belarus only with the express permission 
of the Ministry of Information and through state-
controlled channels. Most media outlets have access 
to the Internet, and Russian media are available 
throughout the country along with broadcasts from 
Poland and Lithuania in northern and western Belarus. 
However, the government censored various Russian 
broadcasts, claiming “technical problems” that 
happened to coincide with programs about Belarus, 
prohibited the Polish channel Polonia TV from being 
aired, and forced the Russian state broadcaster VGTRK 
to close its Minsk bureau after it reported on opposition 
protests. The government also has moved to limit 
foreign broadcasts, reducing the amount of Russian 
television airtime on state-controlled channels by 70 
percent for the 18-month period until the end of 2004. 
Few news outlets can afford to subscribe to foreign wire 
services, and most Belarussians cannot afford access to 
the satellite dishes or cable television services that carry 
international broadcasts.

Anyone who wants to can practice journalism. Belarus 
does not license journalists. However, the government 
controls access by limiting accreditations and revoking 
them from troublesome journalists. There are no 
independent journalism schools in the country; and 
state schools must conform to propaganda decrees 

“You need to swear you 
will have news only from 
select government sources 
and provide exclusive 
coverage of the executive 
committee,” explained a 
panelist.

BELARUS 163



MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2004164

issued by the presidential administration. Two 
professors at the Institute of Contemporary Knowledge 
were dismissed in 2004 for not conforming to these 
teaching requirements.

OBJECTIVE 2:  PROFESSIONAL JOURNALISM

Belarus Objective Score: 0.86 / 4.00

Fear of government repression led to growing 
concerns over self-censorship and other professional 
compromises by journalists and news media, causing 
the score for this objective to fall substantially from 
2003. Panelists were very mixed on the question of 
the level of professionalism of Belarussian journalists. 
All agreed that reporting at the state-owned media 

outlets, especially 
on political and 
economic issues, 
failed to meet 
professional 
standards. Several 
panelists also 
felt that pressure 

applied by the state increasingly has pushed journalists 
at independent media outlets into the position of the 
opposition; other panelists disagreed as to which was 
the cause and which was the effect.  

In recent years, the standard of journalism at 
independent news media improved due in part to 
extensive training by US and European media-assistance 
organizations.

It has been increasingly difficult to conduct such 
training, as the authorities have forced all media-
related nongovernmental organizations (NGOs) out of 
the country and have banned foreign assistance to the 
media. Most training is now conducted in neighboring 
countries such as Russia or Lithuania, or by the few 
remaining indigenous media NGOs. Nevertheless, 
most Belarussian journalists are aware of their ethical 
obligations to have multiple sources, check facts, and 
provide the public with objective information. Leading 
organizations, such as the Belarussian Association 
of Journalists, promote a code of ethics in line with 
international norms, and many leading independent 
media had been seen by the public as striving to be 
objective and to maintain high professional standards. 

But panelists disagreed strongly as to whether enough 
of an effort is made to be fair, objective, and well-
sourced. Some said regional newspapers have improved 
substantially; others argued that by comparison with 
reporters in more open neighboring societies, such 
as Poland and Lithuania, Belarussian journalists have 
fallen behind. Several panelists also felt that state 
repression of independent media was leading to a 
polarization that harmed ethical standards. “There is a 
civil cold war raging,” said one panelist, “so ethics are 
not a big value these days.” 

Many newspapers publish paid advertising in the guise 
of news stories to appear to comply with the law 
that limits advertising to 30 percent of a newspaper’s 
content. Panelists also said that journalists frequently 
accept bribes and gifts for favorable coverage, though 
they said they did not see this practice at media 
companies with their own ethic codes, such as Intex-
Press. Given the severe economic constraints under 
which most outlets operate, and the abysmal pay 
levels (most journalists make less than $50 a month), 
the financial temptation is substantial. Journalists also 
sometimes take payments not to cover a story.

Panelists also disagreed strongly as to the degree of 
self-censorship. Despite the certainty that doing so 
would provoke severe government reprisals, “this 
year some good papers published evidence of election 
fraud,” noted one panelist, citing BDG and Narodnaya 
Volya as examples. Another noted that Belarussian 
reporters for Russian television networks such as REN-
TV and TVC also report fearlessly. “They put themselves 
under real threat…these reporters are like kamikazes, 
but they do a great job,” he said. But another noted 

According to one panelist, 
“There is a civil cold war 
raging, so ethics are not a 
big value these days.”

PROFESSIONAL JOURNALISM INDICATORS:

> Reporting is fair, objective, and well sourced.

> Journalists follow recognized and accepted 
ethical standards.

> Journalists and editors do not practice self-
censorship.

> Journalists cover key events and issues.

> Pay levels for journalists and other media 
professionals are sufficiently high to 
discourage corruption.

> Entertainment programming does not eclipse 
news and information programming.

> Technical facilities and equipment for 
gathering, producing, and distributing news 
are modern and efficient.

> Quality niche reporting and programming 
exists (investigative, economics/business, local, 
political).

Journalism meets professional standards 
of quality.



that fear made such courage the exception rather 
than the rule—especially in a year in the government 
suspended 25 newspapers. “The examples given by my 
colleague are real, but they don’t happen on a large 
scale,” said another panelist, citing newspapers that 
stopped covering stories about President Lukashenko, 
such as his visits to Austria, after the Information 
Minister threatened to close them.

The question of self-censorship connects directly to the 
degree to which journalists cover key events and issues. 
“Everything related to important decision-making in 
the country, to the distribution of material welfare, 
to corruption, is forbidden” by the authorities, said 
one panelist. Another noted that any news outlet that 
covers key events knows there will be consequences. 
“Tax inspectors may come—and that’s the least of it,” 
said one panelist, adding, “A journalist may get his face 
smashed in…a newspaper may be refused printing.” 
Under the press law, any newspaper receiving three 
warnings (or two warnings under certain provisions) 
can be immediately suspended or closed. The courts 
offer little protection, with most judges meekly ruling 
in favor of the government regardless of the facts. 

Significantly higher pay at state media also hurts efforts 
at economically pressed independent media to retain 
journalists and prevent corruption. A typical journalist 
at a national independent paper might earn $150 a 
month, versus $300 at a state paper. The presidential 
administration newspaper Sovietskaya Belarussiya pays 
large salaries, especially to reporters in the regions. 
“You can very well go against your conscience for that 
money,” said one panelist.

While entertainment programming predominates—
especially Russian entertainment programs—news 
and information on independent television stations 
continues to increase. Regional stations that used to 
broadcast news once or twice a week have gone to 
daily shows and have increased newscasts from 15 
minutes to half an hour. However, independent radio 
news broadcasts all but disappeared in 2004, with the 
few independent stations dropping newscasts under 
unofficial threat of losing their licenses. 

Lack of adequate technical facilities also poses a 
problem for all independent media. “We do not have a 
single paper where there is a complete and functional 
local computer network,” said one panelist, referring 
to the independent press. Most reporters do not have 
computers, and many television stations have only one 
or two video cameras for both field and in-studio work. 
Most news outlets rely on foreign donors to provide 

them with Internet access. Except when donors provide 
them, most news outlets lack laptop computers, 
digital cameras, digital recorders, and other standard 
equipment. New government regulations bar media 
from accepting 
foreign assistance, 
and maintaining 
existing 
equipment 
is a constant 
challenge under 
severe budget 
constraints.

Newspapers 
rely on state-controlled printing houses and, in most 
cases, on state-controlled distribution, sales, and postal 
systems. Many newspapers made strides in recent years 
in developing independent means of distribution, 
but in 2004 the government undercut these efforts 
by adopting new laws requiring newspapers to get 
licenses for subscription and self-distribution. The 
Ministry of Information has refused to grant such 
licenses to many newspapers and has issued others 
with severe restrictions. The new laws effectively 
prevent independent newspapers from legally creating 
combined distribution networks.

Meanwhile, by contrast, government spending on state 
media rose dramatically during 2004. The government 
spent millions of dollars buying state-of-the-art 
television production facilities, improved printing 
equipment, and 
other technical 
upgrades, 
opening a 
significant 
technological 
advantage over 
independent news 
outlets. 

Some high-quality 
niche reporting 
and programming 
exists, particularly at some of the national and 
larger regional newspapers, which continue to cover 
such topics as business, the environment, housing 
issues, education, local government, and so on. 
But increasingly, news outlets that engage in good 
reporting find themselves targeted for reprisals. Panelists 
disagreed about the extent of niche reporting, with 
some maintaining that few publications offer it because 
the insular Belarussian public does not demand it.  

“They put themselves under 
real threat…these reporters 
are like kamikazes, but 
they do a great job,” said a 
panelist.

BELARUS 165

According to one panelist, 
“Everything related to 
important decision-making 
in the country, to the 
distribution of material 
welfare, to corruption, is 
forbidden.”



MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2004166

OBJECTIVE 3:  PLURALITY OF NEWS SOURCES

Belarus Objective Score: 0.70 / 4.00

An aggressive campaign by the Lukashenko administration 
to suspend or close independent newspapers, restrict 
independent broadcasting, limit Internet access, and 
eliminate most Russian news from cable, satellite, and 
broadcast television led for the second straight year to a 
sharp drop in the availability and variety of news sources in 

Belarus, panelists 
agreed. The 
average Belarussian 
can afford a 
television and 
can buy at least 
occasional copies 
of independent 
newspapers, but 
that does not 

equate to access to a plurality of news sources. The three 
national state television channels, the state radio network, 
and state publications all speak essentially with a single 
voice. The government subsidizes subscriptions for workers 
and retirees to state publications, which also strictly follow 
the government’s propaganda line. 

Under threat of losing their licenses, FM radio stations 
around the country stopped broadcasting independent 
news and now only read reports by the government’s 
information service, BelTa. Internet cafés, also under 
government order, routinely block access to websites 
with political news, such as the sites of Radio Liberty or 
the human-rights group Charter 97. One panelist noted 
that Internet cafés also register visitors by name and 
log for authorities the sites each user visits.

Meanwhile, the government routinely censors Russian 
RTR news programs such as “Zerkalo” and “Vesti 
Nedeli,” replacing them with the Belarussian STV 
program “Expert” whenever they cover Belarussian 
political or economic issues. One panelist noted: 
“Television viewers don’t even know they’re not 
getting the right programs, because it’s designed to 
look just like RTR.” Similarly, most news programs 
on the Russian channel ORT are replaced with state-
produced Belarussian content. Cable operators, too, 
must get authorization from local authorities for all 
channels and programming they air.

In the past year, the Ministry of Information suspended 
25 newspapers, forcing some to close and in other cases 
drastically reducing their reach once they resumed 
publication. The state often censors or confiscates 
independent publications. For example, on May 26 a 
Minsk-based state printing house said it would not 
print that week’s issue of the paper Mestnya Gazeta 
from the Grodno region unless it could replace an 
article on corruption at the local tax inspectorate. 
When editor Andrei Shantarovich said the space should 
be left blank so readers would know it was censored, 
the printing house cancelled its contract to print the 
paper. At least three times during 2004, police seized 
entire print runs of newspapers, including 5,000 copies 
of the newspaper Den on April 7. That issue carried 
an interview with the head of an entrepreneur’s 
association discussing a planned May 1 rally. The police 
said the seizure was based on the “dissemination of 
information on behalf of unregistered organizations.”

The government also pressured sales outlets not 
to carry independent newspapers. On August 23, 
seven Minsk-based supermarkets began refusing 
to sell leading independent newspapers, including 
Belorusskaya Delovaya Gazeta, Belorusskaya Gazeta, 
Belorussky Rynok, and Narodnaya Volya via their 
newsstands. Supermarkets managers said they were 
following verbal “recommendations” by the Minsk city 
administration.

While the media law theoretically allows the free 
circulation of international media, in practice they 
are not widely read and few Belarussians can afford 

“Most editors and 
journalists at state media 
openly admit they are a 
propaganda arm of the 
regime,” noted a panelist.

PLURALITY OF NEWS SOURCES INDICATORS:

> A plurality of affordable public and private 
news sources (e.g., print, broadcast, Internet) 
exists.

> Citizens’ access to domestic or international 
media is not restricted.

> State or public media reflect the views of the 
entire political spectrum, are nonpartisan, 
and serve the public interest.

> Independent news agencies gather and 
distribute news for print and broadcast 
media.

> Independent broadcast media produce their 
own news programs.

> Transparency of media ownership allows 
consumers to judge objectivity of news; 
media ownership is not concentrated in a 
few conglomerates.

> A broad spectrum of social interests are 
reflected and represented in the media, 
including minority-language information 
sources.

Multiple news sources provide citizens 
with reliable and objective news.



foreign publications or satellite receivers. In Minsk, 
cable operators in 2004 stopped carrying CNN and BBC, 
leaving only Euronews available.

Panelists uniformly agreed that state media do not reflect 
the views of the entire political spectrum. “Most editors 
and journalists at state media openly admit they are a 
propaganda arm of the regime,” noted one panelist. 

Three independent news agencies exist in Belarus: 
BelaPAN and the Russian-owned Interfax-Zapad and 
Belarus Prime-TASS. The leading agency, BelaPAN, 
has come under intense pressure for its independent 
reporting. The government prohibits state media 
from using BelaPAN and bars its reports from being 
broadcast on radio. “Most private media are too poor 
to afford BelaPAN,” said a panelist. BelaPAN said it 
has only 10 domestic news-media subscribers, and as a 
result also is under increasing financial pressure.  

Despite the obstacles, Belarus has 15 independent 
television stations, and they have steadily been 
increasing their news production. By 2004, 11 stations 
were producing daily newscasts, up from just three 
stations in 2001. Four stations (in Orsha, Vitebsk, Borisov, 
and Polotsk) use high-speed Internet links to exchange 
news video packages and advertising on a daily basis, 
vastly increasing their ability to present regional news to 
their viewers. According to Novak Market and Opinion 
Research, these news stations reach 2.5 million viewers. 
However, several panelists noted that regional television 
stations frequently self-censor. “Sometimes they make 
great newscasts, and then they receive a phone call 
from the local executive committee saying [they] 
should not air [them] and they don’t, so there is little 
independence,” said one panelist. 

Aside from the state, media ownership in Belarus is 
not concentrated; there are no media conglomerates. 
However, ownership is not transparent. Many 
nominally independent media are in fact owned 
by state or local government entities. For example, 
the management of the nominally independent 
broadcasters STV and ONT are appointed by the 
presidential administration. Several panelists noted 
that while ownership information is readily available, 
media outlets are sometimes held by shell companies or 
in the names of individuals whose connections are not 
apparent, making it difficult for the public to judge the 
objectivity of the news.

Meanwhile, it is increasingly difficult and risky for 
independent media to cover the full spectrum of 
social interests, panelists said. The state restricts access 
to information or data that might present officials 
in an unfavorable light, whether with regard to 

contamination 
from the 
Chernobyl 
disaster, high 
rates of HIV/AIDS, 
or other concerns. 
There are few 
minority-language 
publications, and 
panelists noted 
that those—such 
as the Polish-
language Glos 
Znad Neimna—do 
not cover politics or social issues. There is almost 
no coverage of marginalized communities, such as 
the Roma. And coverage of religious topics remains 
sensitive. Orthodox Christianity, the dominant religion, 
has a special legal status in Belarus; the government 
restricts the religious freedoms of other faiths, and 
several publications have reported being attacked for 
covering them.

OBJECTIVE 4:  BUSINESS MANAGEMENT

Belarus Objective Score: 0.89 / 4.00

Ever more aggressive interference by the state made 
it all but impossible for independent media to operate 
as profitable, legal businesses in Belarus, continuing a 
decline that began in 2003 after several years of steady 
improvement. In previous years, thanks to extensive 
business training by international assistance organizations, 
many leading media outlets made strides in improving 
their accounting, advertising sales, planning, distribution, 
marketing, and other practices. But panelists agreed 
that state-imposed obstacles on advertising, printing, 
broadcasting, circulation, distribution, and other areas 
have succeeded in making even the best-run news 
businesses economically vulnerable.

For example, the newspaper Belaruskaya Delovaya 
Gazeta, one of the most respected and successful 
papers in the country during the previous five years 
with paid daily circulation nearing 70,000 at its peak, 
was targeted in 2003 through politicized court rulings, 
fines, and suspensions. It was denied access to printing 
presses, the state-controlled distribution system, and 
many sales outlets. State officials threatened the 
paper’s advertisers with tax inspections and other 
reprisals. Now the paper is printed in Smolensk, Russia, 
has almost no advertising, and has lost 75 percent of 
its circulation because it is so difficult to get copies 
to readers. Journalists in Belarus widely perceive that 

BELARUS 167

“Sometimes they make 
great newscasts, and then 
they receive a phone call 
from the local executive 
committee saying [they] 
should not air [them] and 
they don’t, so there is 
little independence,” said 
another panel participant.



MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2004168

the paper was targeted precisely because it was seen 
as perhaps the most balanced, independent, and 
trustworthy national publication. “BDG used to be the 
best example for the newspaper business in Belarus,” 
said one panelist. “Look at them now; and that is all 
the result of the efforts of the authorities.”

The state owns or 
indirectly controls 
every printing 
press in Belarus. In 
addition to BDG, 
newspapers that 
have been driven 
to print in Russia 
include Vremya, 
Solidarnost, 
Mestnaya 
Gazeta, and Den. 

Independent papers that have access to printing houses 
in Belarus pay higher printing fees that must be paid 
in advance, while state papers may pay several months 
afterward.

In 2004, the government imposed new distribution-
licensing laws and then denied licenses to the three 
independent news distribution services in the country 
as well as to many newspapers’ self-distribution 
systems. This left two alternatives: rely entirely on the 
state distribution and postal systems, which charge 

independent newspapers triple the fees charged state 
papers, or distribute illegally. 

At the start of 2004, the government granted state 
news agency BelTa exclusive rights to television listings 
in Belarus. BelTa promptly notified independent 
newspapers that to publish the listings they would have 
to pay about $2,100 a month, compared with $50 a 
month charged state papers for identical material. 

Independent media rely on advertising, subscriptions, 
and sales as their main sources of revenue. But the 
advertising market is a shambles, stunted by a weak 
economy and government policies that smother small 
and medium-sized businesses that are mainstays of 
local advertising. Unlike in the west, advertising is 
not a tax-deductible business expense, and businesses 
that operate in the country’s large shadow economy 
do not advertise. State subsidies let state-owned 
newspapers charge artificially low advertising rates. 
The government further restricted advertising in 2004, 
ordering state entities not to advertise in independent 
media and strictly enforcing regulations limiting 
advertising in newspapers to less than 30 percent of 
content. (By comparison, US and European publications 
typically contain 60 to 70 percent advertising content.) 
Regional broadcasters, too, face artificially low 
competition from state broadcasters that charge as 
little as $25 a minute for advertising. 

Advertising agencies and related industries do not 
meaningfully support a strong advertising market, 
as they themselves are subject to state pressures and 
interference. The result, panelists agreed, is that 
advertising revenue as a percentage of total revenue is 
far lower than it would be in a normal economy.

The state also interferes in subscription—again, 
requiring and denying licenses to newspapers’ own 
subscription services—and in sales. Authorities in most 
regional capitals continued a campaign begun in 2003 
to eliminate independent sales kiosks. State kiosks are 
often ordered not to sell specific independent papers, 
and not to display prominently those they do sell.

Some panelists noted that the government subsidizes 
and controls media outlets that present themselves 
as independent, such as Kravaznauchava Gazeta 
and Golas Radzimy. Another noted that the paper 
Obozrevatel, nominally independent but controlled 
by a close ally of the president, is pro-Lukashenko and 
receives government help in exchange for attacking 
independent media. One said the independent 
television station in Mogilov accepted a grant from the 
local government to produce a news program.

“BDG used to be the best 
example for the newspaper 
business in Belarus. Look at 
them now; and that is all 
the result of the efforts of 
the authorities,” noted a 
panelist.

BUSINESS MANAGEMENT INDICATORS:

> Media outlets and supporting firms operate 
as efficient, professional, and profit-
generating businesses.

> Media receive revenue from a multitude of 
sources.

> Advertising agencies and related industries 
support an advertising market.

> Advertising revenue as a percentage of total 
revenue is in line with accepted standards at 
commercial outlets.

> Independent media do not receive 
government subsidies.

> Market research is used to formulate strategic 
plans, enhance advertising revenue, and 
tailor products to the needs and interests of 
audiences.

> Broadcast ratings and circulation figures are 
reliably and independently produced.

Independent media are well-managed 
businesses, allowing editorial independence.



A few independent newspapers conduct their own 
market research regularly and use that information 
to formulate strategic plans, tailor their advertising, 
and otherwise better target their audience. However, 
most outlets lack the know-how to do such research 
effectively and cannot afford to pay for market research.

Meanwhile, there are no reliable independent 
broadcast ratings—a fact that leads the few large 
advertisers to rely on market-research firms for such 
information. But independent broadcasters cannot 
afford to buy such ratings information, panelists 
agreed, and ratings do not affect programming in any 
meaningful sense. Radio stations do research their 
audiences, “but as of January 2005 they will be made 
to air 75 percent Belarussian music,” regardless of 
public tastes, noted one panelist. 

The only circulation figures available are those 
compiled by the Ministry of Information, which are 
highly suspect. There are no independent newspaper-
auditing firms. The Ministry of Information figures 
report the number of copies printed rather than the 
number sold or distributed, with the result that the 
circulations of state papers tend to be exaggerated and 
not reflective of actual readership.  

OBJECTIVE 5:  SUPPORTING INSTITUTIONS

Belarus Objective Score: 0.91 / 4.00

Ongoing government attacks on NGOs, professional 
associations, trade associations, and other organizations 
led for the second straight year to a substantial decline 
in support for the independent media. Various trade 
associations exist for regional newspapers, television 
stations, and cable-television operators, but panelists 
agreed that they are underdeveloped, generally provide 
limited services, and are ineffective in protecting their 
members against the government. “I think we cannot 
talk of any lobbying of government structures at all,” 
said one panelist. Another noted that in the face of 
government pressure on their members, organizations 
such as the Television Broadcast Network, an association 
of regional television managers, and BANT, the cable-
operators association, have reduced activities. The 
Foundation for the Development of the Regional Press, 
an organization of regional publishers, primarily acts as 
a bulk purchaser of newsprint for its members.

There is one notable professional association: the 
Belarussian Association of Journalists (BAJ), which in 
2003 won the World Association of Newspapers Golden 
Pen award for defending press freedom, and in 2004 
was awarded the European Union’s Sakharov Prize for 

Human Rights, previously won by Nelson Mandela. BAJ 
brings journalists together to defend press freedom 
through lobbying, legal work, and monitoring. It also 
works with international organizations to provide 
training to 
its growing 
membership. 
But as the only 
meaningful 
professional 
association, it is 
often stretched 
impossibly thin. And it, too, has been subjected to 
harassment, including tax audits and other government 
investigations, having its officers questions by the 
Belarussian KGB, and being denied official permission 
to accept a E50,000 award that accompanied the 
Sakharov Prize.

Several human-rights groups and other NGOs, such 
as the Belarus Helsinki Committee, Vyasna, and the 
Union of Entrepreneurs, also involve themselves in 
supporting independent media by monitoring and 
publicizing violations of free-speech rights. When the 
national daily paper Narodnaya Volya was fined more 
than $30,000 in two cases and appeared to face closure, 
several of these groups helped organize a large public 
protest in downtown Minsk in June.

“I think we cannot talk 
of any lobbying of 
government structures at 
all,” declared a panelist.

BELARUS 169

SUPPORTING INSTITUTIONS INDICATORS:

> Trade associations represent the interests of 
private media owners and provide member 
services.

> Professional associations work to protect 
journalists’ rights.

> NGOs support free speech and independent 
media.

> Quality journalism degree programs that 
provide substantial practical experience 
exist.

> Short-term training and in-service training 
programs allow journalists to upgrade skills 
or acquire new skills.

> Sources of newsprint and printing facilities 
are private, apolitical, and unrestricted.

> Channels of media distribution (kiosks, 
transmitters, Internet) are private, apolitical, 
and unrestricted.

Supporting institutions function in the 
professional interests of independent media.



MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2004170

These groups themselves are under government 
pressure: The Belarus Helsinki Committee, for example, 
was fined $177,000 by tax authorities and nearly shut 
down before succeeding in getting the fine overturned 
in court. The government shut down at least 52 
indigenous NGOs during the year, forcing many of 
them to work underground. 

Several panelists noted that some NGOs actually harm 
independent media. They said that Charter 97, a 
human-rights watchdog, takes BelaPAN reports without 
paying for them and posts them on its website, without 
attribution, for use by Belarussian and international 
media. This undercuts BelaPAN’s efforts to maintain its 
subscriber base. Charter 97 continues this practice despite 
repeated requests to desist. Other panelists noted that 
the postings on that website are frequently slanted 
and altered for antigovernment propaganda purposes, 
putting publications that use such reports at risk.

There are no independent journalism degree programs 
in Belarus, the last one having been closed by the 
government in 2003. Belarus State University and other 
state universities that teach journalism (in Grodno, 
Vitebsk, and Gomel, among other places) do not 
provide any practical experience and are so outdated 
and Soviet-style in approach that even the government 
ordered audits this year to address the “unsatisfactory 
level of graduates’ knowledge.” The few progressive 
faculty members who were trying to teach more 
modern journalism practice were fired this year in 
an ideological purge. Reports in BDG suggested that 
the presidential administration considered journalism 
faculties, along with the law and history faculties, to be 
the most “politically unreliable.” President Lukashenko 
himself ordered universities to impose new required 
ideology courses in all faculties. 

Training programs for journalism students are also 
limited. The government has blocked most study-
abroad programs, including those in Moscow. And 
those students who graduate with any skills find that 
pay levels and opportunities are much greater in 
nonjournalism fields, such as public relations.

Short-term training opportunities for working 
journalists still exist, primarily funded or conducted 
by international media-assistance organizations in 
cooperation with local media outlets or associations. 
But efforts by international donors are hampered by 
increasing government restrictions—including a new 
law in 2004 that barred all foreign assistance to media 
organizations. Media outlets, meanwhile, are often 
reluctant to send journalists to be trained because their 
newsrooms are so short-staffed.

Printing facilities in Belarus are without exception 
controlled by the state, operated for the benefit of 
state papers, and used to censor and restrict the ability 
of independent papers to report news and reach the 
public. At least eight newspapers seen as troublesome 
were entirely denied access to printing in the country 
in 2004. While newsprint is still generally available—
though expensive and imported—the government 
also uses its monopoly on distribution to punish 
independent papers, limit their reach, and in many cases 
try to destroy them. The government denied distribution 
licenses to some papers with the most extensive self-
distribution systems, such as Intex-Press of Baranovichi. 
It forced the closure of all three of the country’s 
independent newspaper distributors. And it arrested 
dozens of individuals for illegally selling or distributing 
copies of such newspapers as BDG, Den, Vremya, Vybor, 
and others. As for other channels of distribution: 
“Kiosks, transmitters, Internet—all these means are 
controlled by the government,” said one panelist.  

Some television and radio transmitters are still in private 
hands, but both the national and local governments use 
registration and licensing laws to force broadcasters to 
self-censor, particularly in radio. The government also 
directly controls Internet access. While interference has 
been relatively limited to date, the government has been 
moving to restrict Internet access more systematically, 
and in 2005 was expected to adopt a comprehensive set 
of Internet regulations and restrictions.

Panel Participants

Leonid Mindlin, correspondent, WEN-TV, Minsk

Sieva Rahoisha, board member, Foundation for 
Development of Local Press, Minsk

Andrei Bastunets, vice chair, Belarussian Association 
of Journalists, Minsk

Piotr Martsev, editor-in-chief, publisher, Belorusskaya 
Delovaya Gazeta, Minsk

Sergei Kuziomenskiy, director, SKIF-TV, Borisov

Ales Lipai, director, BelaPAN Information 
Company, Minsk

Anna Gerasimova, print project coordinator, Mass 
Communications Foundation, Minsk

Paulyuk Bykowski, political editor, Belorusskiy Rynok, 
Minsk

Moderator

Vadim Losev, production manager, Zdorovje 
Publishing House, Moscow (Russia)



✂
BELARUS AT A GLANCE
GENERAL

  Population: 9,812,900 Belorussky 
Rynok, 2004 data 

  Capital city: Minsk

  Ethnic groups (% of 
population): Belarussians 81.2%, 
Russians 11.4%, Poles 3.9%, 
Ukrainians 2.4%, other 1.1% 1999 
official population census 

  Religions (% of population): 
Christianity officially comprises 
50%.1 Of that 50%, 73% are 
Russian Orthodox, 14% are 
Catholics, and 2% are Protestants.2  
Non-Christian religions make up 
the other 50% (data not available 
from official sources).

  Languages (% of population): 
73.7% of the population considers 
Belarussian their primary language; 
24.1% consider Russian their 
primary language. 1999 official 
population census However, only 
36.7% speak Belarussian on a daily 
basis, while 62.8% speak Russian. 

  GDP: US$17.45 billion World Bank

  GDP/GNI per capita: $1,590 World 
Bank 

  Literacy rate (% of population): 
97% 1999 official population 
census

  President or top authority: 
President Alexander Lukashenko

  Next scheduled elections: 
September 9, 2006

MEDIA-SPECIFIC

  Newspaper circulation statistics 
(total circulation and largest 
paper): Sovietskaya Byelorussia is 
a state-owned daily with an official 
print run of 506,948 copies per 
issue and a weekly circulation of 
2,534,740. Belarussian Ministry of 
Information

  Broadcast ratings (top three 
ranked stations): First National 
Channel of Belarussian Radio is 
broadcast throughout Belarus—in 
Poland, Lithuania, and Latvia. Its 
daily share is 40.7%. FM station 
Russkoye Radio (Russian Radio) in 
Belarus has a daily share of 9.1%. 

1 Interfax-Zapad news agency referencing 
the Institute of Sociology at the Belarussian 
Academy of Sciences, 2001
2 From an interview with Stanislav Buko, chair 
of the State Committee on Religions and 
Nationalities at the Council of Ministers, April 
11, 2003. This is the newest information on 
religion in Belarus.

Radio BA, the oldest FM station in 
Belarus, has a daily share of 7.4%. 
2004 data from Novak Laboratory

  Number of print outlets, radio 
stations, television stations: 
There are 1,255 print outlets, nine 
information agencies, 54 television 
stations, and 136 radio stations. 
Belarussian Ministry of Information

  Annual advertising revenue in 
media sector: US$40 million in 
2004 (including advertising in the 
press, on television, radio, Internet, 
and outdoor advertising) Hepta 
Group Publicis advertising agency

  Number of Internet users: 
14.3% of population IISEPS News 
– Analytic Bulletin of Independent 
Institute of Socio-Economic and 
Political Studies, #3, October 2004

  Names of news agencies: BELTA, 
BelaPAN, Interfax-West, Prime-
TASS, Ecopress, Grevtsov Agency, 
Minsk-News, Financial News 
Agency, Television News Agency 
(Belarussian State TV and Radio 
Company), Register Information 
and Legal Agency

����
������

������������
����������

������������
������������

��������
����������

����������
������������

����������

��
��
�
��
�
�
��
��
�

�
�
��
��
�
��
�
�
��

�
�
��
��
�
��
��
�
��
�

�
�
��
��
�
��
�
�
��

�
��
��
��
�
��
��

�
��
�

��
��
�
��
�
�
��
��
�

��
��
�
��
�
�
��

������������������������������������

��
��

��
��

��
��

��
�� ��
��

��
�� ��
��

��
�� ��
��

��
��

��� ��� ��� ��� ��� ��� ��� ��� ��� ���

BELARUS 171

�������

��
�
�
��
��
�
�
�
�
�
�

���������������������������������������������

���

���

���

���

�

��

��

��

��

��

��

�
�
�
��
�
��
��

�
�
�
��
�
��
��

�
�
�
��
�
��
��

�
�
��
��
��
��
��
��
�
�
��
�
�

�
�
��
��
��
��
��
��
�
�
��
�
�

�
�
��
��
��
��
��
��
�
�
��
�
�

�
�
��
��
��
��
��
��
�
�
��
�
�

�
�
��
��
��
��
��
��
�
�
��
�
�

�
��
��
�
�
��

�
��
��
�
�
��

�
��
��
�
�
��

�
��
��
�
�

�
��
��
�
�

�
��
�
��
��
��

�
��
�
��
��
��

�
��
�
��
��
��

��
���
��
��
�

��
���
��
��
�

��
���
��
��
�

��
��
��

��
��
��

�
�
��
��

�
�
��
��

�
��
��
��

�
��
��
��

�
��
��
��

�
��
��
��

�
��
��
��

�
��
��
��

�
�
��
��
��

�
�
��
��
��

�
��
��
��
��
�

�
��
��
��
��
�

�
��
��
��
��
�

�
��
��
��

�
��
��
��

�
��
��
�
��
��

�
��
��
�
��
��

�
��
��
�
��
��

�
�
�
��
��

�
�
�
��
��

�
�
�
��
��

�
�
��
�
��

�
�
��
�
��

�
�
��
�
��

�
�
��
��

�
�
��
��

�
��
��
��
��
�

�
��
��
��
��
�

�
��
��
��
��
�

�
��
��
��
��
�

�
��
��
�
�

�
��
��
�
�

��
��

��
��

��
��

��
��

��
��

��
��

��
��

��
��

��
��

��
��

��
�� ��
�

��
�

��
�

��
�

��
�

��
��

��
�� ��
��

��
��
�

��
��
�

��
��
�

BE
LA

RU
S 

FA
CT

 S
H

EE
T


