
MEDIA

SUSTAINABILITY

INDEX

2004

IREX



GIVEN THE ONGOING INFLUENCE OF THE GOVERNMENT 
AND RULING CIRCLES ON THE MEDIA, BOTH IN TERMS OF 
CONTENT AND BUSINESS PRACTICES, AND THE LIMITED 
PROTECTION AFFORDED IN PRACTICE BY AZERBAIJAN’S 
MEDIA LAWS, THE 2004 MSI PANEL ASSESSED THE MEDIA 
ENVIRONMENT AS STATIC DURING THE YEAR.



129

Introduction AAZERBAIJAN
t he ruling powers in Azerbaijan spent 2004 concentrating authority 

around the new president, Ilham Aliyev, who had taken over the 

office the previous year after the death of his father. Although the 

2003 election was considered rife with irregularities by international 

observers, it left the Aliyev family’s New Azerbaijani Party (YAP) 

firmly in control. The president appears as something of a shadow of 

his father and has surrounded himself with his parents’ clique. Ramiz 

Mehdieyev, the head of the presidential apparatus, wields significant power, 

and although he does have some opposition, most Cabinet members answer 

directly to him. The opposition parties are so fragmented that they carry 

very little political influence. 

Those in power appear to be awaiting the flow of cash from the country’s 

oil reserves. The anticipated windfall of $68 billion will begin with the 

completion of the Baku-Tbilisi-Ceyhan (BTC) pipeline carrying oil from the 

Caspian Sea to the Mediterranean, supposedly by the end of 2005. The 

government has yet to announce how the country will benefit from the oil 

money, and while some Azerbaijanis are hoping for jobs, many of them are 

resigned to the richer getting richer and the poor remaining that way.

The media in Azerbaijan operate in a difficult environment, particularly vis-

à-vis the government. According to one ranking official, the government 

regards the opposition press essentially as traitors and the organizations 

that fund them as agitators.1 Members of the opposition print organizations 

are reprimanded and harassed, and sometimes beaten or jailed. For 

example, the Ministry of Defense detained a reporter from one of the 

opposition papers who wrote a story about the poor conditions at the 

military barracks at a border fortification. When the journalist refused to 

retract the story, he was taken bodily to meet with the commandant of the 

fort and held for several hours until he wrote an apology. 

1 Ali M. Hasanov, head of the government’s Social-Political Department, in an interview with the 
IREX media-support program chief of party and USAID on September 23, 2004



MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2004130

Unsustainable, Anti-Free Press (0-1): Country does not meet 
or only minimally meets objectives. Government and laws actively 
hinder free media development, professionalism is low, and media-
industry activity is minimal.

Unsustainable Mixed System (1-2): Country minimally meets 
objectives, with segments of the legal system and government 
opposed to a free media system. Evident progress in free-press 
advocacy, increased professionalism, and new media businesses may 
be too recent to judge sustainability.

Near Sustainability (2-3): Country has progressed in meeting 
multiple objectives, with legal norms, professionalism, and the 
business environment supportive of independent media. Advances 
have survived changes in government and have been codified in 
law and practice. However, more time may be needed to ensure 
that change is enduring and that increased professionalism and the 
media business environment are sustainable.

Sustainable (3-4): Country has media that are considered 
generally professional, free, and sustainable, or to be approaching 
these objectives. Systems supporting independent media have 
survived multiple governments, economic fluctuations, and changes 
in public opinion or social conventions.

����
������

������������
����������

������������
������������

��������
����������

����������
������������

�

�

�

�

�

����������

��
��
�
��
�
�
��
��
�

���� ���� ���� ����

�
�
��
��
�
��
�
�
��

�
�
��
��
�
��
��
�
��
�

�
�
��
��
�
��
�
�
��

�
��
��
��
�
��
��

�
��
�

��
��
�
��
�
�
��
��
�

��
��
�
��
�
�
��

����������
���������������������������

��
��

��
��

��
��

��
��

��
�� ��
��

��
��

��
��

��
�� ��
�� ��
��

��
��

��
��

��
��

��
��

��
��

��
��

��
��

��
��

��
��



AZERBAIJAN 131

The electronic media, where most Azerbaijanis get 
their news, voice no critical or controversial viewpoints 
because, at least in the capital city of Baku, all of the 
television stations are controlled directly by members of 
the current government, members of their families, or 
ardent supporters. According to various sources and the 
2004 Media Sustainability Index (MSI) panel, Lider TV is 
owned by Adalat Aliyev, cousin of the president; ANS 
TV is owned by Vahid Mustafayev, a supporter of the 
government in the 2003 elections; Space TV is owned 
by Sevi Aliyev, the president’s sister; and ATV was 
founded by the wife of Ali Hasanov, head of the Social-
Political Department of the government. In addition, 
there are two state-owned channels, AZTV1 and AZTV2.

Data provided by Arif Aliyev, chairman of the journalist 
organization Yeni Nesil, show that 130 regular news 
publications—either dailies or weeklies—are available 
to the Azerbaijani public. The Yeni Nesil report states 
that 98 (75.4 percent) are either government published 
or pro-government in their editorial policy; 22 (16.9 
percent) are opposition, and only 10 (7.7 percent) could 
be considered independent.

The broadcast community is also limited in its ability 
to provide independent coverage. In addition to the 
main outlets in the capital being largely under the 
influence of the ruling party, regional broadcasters 
have limited their approach to allowing criticism of 
anything government related. Regional stations have 
the additional hardship of operating under the scrutiny 
of the unelected Executive Committees (EXCOM), 
which by some measure is the real government for 
their areas. The EXCOM members are appointed by 
the federal government and have unofficial oversight 
for everything that happens within a district, including 
the media. For example, the EXCOM turned down a 
broadcast-license application made by the Center for 
Independent Journalists in Ganja without providing any 
justification from the regulatory statutes, according 
to the center, which provides training for regional 
journalists.

There are nine television stations in the regions and 
one that is transitioning from a state to a private 
channel. These outlets, in addition to the four in the 
capital city, have another major problem: None of 
them has a license to broadcast. According to the 
current law, broadcasters are not required to obtain 
licenses. Although lawmakers agree that this loophole 
was overlooked by mistake in the presidential decree 
on businesses that requires licenses, they have yet to 
rectify the situation. The result is the lurking threat 
that any broadcaster can be closed for any reason on 
the grounds that it has no license to operate. 

Given the ongoing influence of the government and 
ruling circles on the media, both in terms of content 
and business practices, and the limited protection 
afforded in practice by Azerbaijan’s media laws, the 
2004 MSI panel assessed the media environment as 
static during the year.  

OBJECTIVE 1:  FREE SPEECH

Azerbaijan Objective Score:  1.87 / 4.00

Media legislation in Azerbaijan provides for freedom-
of-speech protections. However, members of the 2004 
MSI panel agreed that, as in many one-time Soviet 
countries, such laws lack effective implementation. 
Publishers theoretically can print anything they like, 
but the consequences for doing so can be severe. For 
example, two newspapers, Yeni Musavat and Monitor, 
have received fines totaling more than a quarter of a 
million dollars because of articles they have printed. 
One concerns the medical condition of the former 
president, Heydar Aliyev, and the other names the 

FREE-SPEECH INDICATORS:

> Legal/social protections of free speech exist 
and are enforced.

> Licensing of broadcast media is fair, 
competitive, and apolitical.

> Market entry and tax structure for media are 
fair and comparable to other industries.

> Crimes against journalists or media outlets 
are prosecuted vigorously, but occurrences of 
such crimes are rare.

> State or public media do not receive 
pre fer ential legal treatment, and law 
guarantees editorial independence.

> Libel is a civil law issue; public officials are 
held to higher standards, and the offended 
party must prove falsity and malice.

> Public information is easily accessible; right of 
access to information is equally enforced for 
all media and journalists.

> Media outlets have unrestricted access to 
information; this is equally enforced for all 
media and journalists.

> Entry into the journalism profession is free, 
and government imposes no licensing, 
restrictions, or special rights for journalists.

Legal and social norms protect and promote 
free speech and access to public information. 



MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2004132

brother of the former president as the controlling 
power at the main company that runs petrol stations in 
Azerbaijan. 

One MSI panelist explained that judging whether legal 
and social protections of free speech “exist and are 
enforced” is critical. “The law and its implementation 
are united. If the existence of the law was presented 
separately, it could be scored as a 3.5 (out of 4). But the 
implementation brings the score equal to 0.” 

In 2002, there 
were very 
significant 
changes in 
the licensing 
procedures and 
requirements 
for businesses 
in Azerbaijan. 
The president at 
the time, Heydar 
Aliyev, issued a 
decree reducing 

the number of businesses that needed licenses. 
Broadcasters were inexplicably missing from that list 
of those requiring a license, and all broadcasting 
licenses were rescinded because they were no longer 
deemed relevant. In the two years since the omission, 
no legislation has provided for licensing. Therefore, 
radio and television operators are airing programming 
without legal protection or regulation and are subject 
to government shutdown at any time. 

With no official licensing procedure for the broadcast 
media, it is possible that new outlets cannot register 

unless they 
have political 
connections. This 
has yet to be 
proven since there 
have been no 
new broadcasters 
on the air since 
the 2002 decree. 
Avant Garde TV 
began airing 
rebroadcasts from 

the Russian state broadcaster ORT after 2002, but this 
station inserts only commercials and no content in 
Azerbaijan.

At the recommendation of the Council of Europe 
in relation to Azerbaijan’s accession in 2001, the 
Azerbaijani government created an agency to oversee 
broadcasting. The National Television and Broadcasting 

Council was formed at the end of 2002 and was 
tasked with providing rules and regulations for the 
broadcasters. Among its duties is to validate media 
programming to ensure that pornography is not aired, 
to see that citizens’ rights are not violated, and to 
conduct surveys. The unit is supposed to consist of 
nine members from various sectors, all named by the 
president’s office. To date, however, only six have been 
nominated, the panel has functioned with vacancies, 
and there has been no indication that the chairman 
plans to fill the remaining seats. The council can neither 
impose fees, a function under the control of the 
Ministerial Council, nor issue licenses. 

As a requirement of the Council of Europe, Azerbaijan 
is converting part of the state broadcast system into 
public broadcasting. Currently, two television stations 
operate in the state system. AZTV1 is headquartered in 
a large complex with 2,000 employees, new equipment, 
and transmission that reaches the entire country. 
AZTV2, however, has two rooms, 20 employees, old 
equipment, and a limited signal. When the Council 
of Europe made the creation of public television a 
condition for Azerbaijan’s accession, the government 
provided AZTV2 with $1 million but allocated $14 
million to AZTV1.

There are 1,750 registered publications in Azerbaijan, 
311 of them registered since the beginning of 2004. 
Anyone can produce a newspaper, and many people 
do, including political parties, businesses, and even 
official government organs. Individuals and groups 
need only register to join the print media. 

Newsprint is a favored commodity, as there is no official 
import tariff. According to critics familiar with the 
media industry, however, even though paper arrives 
free of taxes, the State Customs Committee does ask 
printing houses to contribute $200 per truckload to 
a “special fund.” These critics say that if an outlet 
chooses not to pay, the publication might not get its 
supply of paper. 

There was no action in 2004 on the assaults of 
journalists after the October 2003 election results were 
announced. Videos and photos of the journalists being 
beaten showed that many of the assaulted journalists 
wore their press badges. Prosecutions took place, 
but the plaintiffs were the police who claimed that 
they were the ones being attacked. No journalist was 
actually charged, but the charges against the police 
suddenly vanished from the court dockets. There were 
125 people brought to trial after the melee, seven of 
whom could be considered leaders of the opposition, 
and scores still are imprisoned, the seven among them. 
Media have complained that journalists are kidnapped, 

“The law and its 
implementation are united. 
If the existence of the law 
was presented separately, 
it could be scored as a 
3.5 (out of 4). But the 
implementation brings the 
score equal to 0.” 

“Since the government will 
not give us any information, 
we are forced to add our 
speculation to the rumors 
we hear,” explained Gabil 
Abbasoglu.



AZERBAIJAN 133

threatened, and sometimes beaten, but to date, no 
charges have been filed against any suspects.

Libel, defamation, and slander all remain within the 
realm of the penal code in Azerbaijan. Fines are heavy 
and used to stifle the opposition. Defamation of the 
president can result in a huge fine and up to seven 
years in prison. In contrast, slander of an ordinary 
citizen means two to five years in jail. Meanwhile, 
courts are unable to determine a clear definition for 
slander, defamation, or libel, so appealing a judicial 
decision is ineffective. 

Favoritism does exist within Azerbaijan’s media sector. 
A major news agency and the editor of the most widely 
read newspaper in Azerbaijan complained that their 
staffs were removed from the pool of journalists who 
had access to government meetings. This was reported 
first after the 2003 elections, and the door remained 
closed throughout 2004. Meanwhile, pro-government 
newspapers had full access to the same meetings. The 
same holds true for the Baku-based television stations, 
as they tape images of Cabinet meetings.

Freedom of information in Azerbaijan is provided for in 
the Constitution and in media legislation. Unfortunately, 
government officials are lax in supplying citizens and 
journalists with requested information. According to 
the law, all requests for information must be in writing, 
and answers must be provided within one month. This 
one-month threshold thwarts the media’s ability to 
report certain information in a timely matter. But even 
when background information is required for longer-
range projects, it is a rare occurrence when information 
is provided within the period or at all. Even though the 
media have the right to sue if the information provider 
defaults, only one case has ever been brought to the 
Azerbaijani court system. In this case, the courts ruled 
that the journalist had erred (although no specific 
reason was given) and threw out the case.

The implications for fact-based reporting are clear. 
In an interview with one of the mostly widely read 
opposition newspapers, Yeni Musavat, IREX was 
told: “Since the government will not give us any 
information, we are forced to add our speculation to 
the rumors we hear.” 2 

The Azerbaijani government allows anyone to become 
a journalist. That does not mean that everyone who 
carries a press card is a reporter, however. Industry 
experts say there have been nearly 5,000 sets of press 
credentials issued, but fewer than 3,000 people are 
actually employed in the industry.

OBJECTIVE 2:  PROFESSIONAL JOURNALISM

Azerbaijan Objective Score: 1.73 / 4.00

A variety of mechanisms control the quality of the 
information that the media provide to Azerbaijanis. 
The government is selective when providing 
information, the publishers have an agenda, the editors 
exert their selective views, and the reporters often seek 
supplementary payment for the articles they write. 
Journalists’ organizations have established a code of 
ethics, but it is largely ignored—the justification being 
that journalists are paid poorly and must survive by 
reporting any way they can. 

Sourcing is a problem, especially when the government 
provides the information. Official spokespersons have 
yet to learn their craft. They often read from a release 
prepared by someone else at press conferences and then 
generally try to avoid answering questions. For their 
part, reporters in Azerbaijan all too often accept what 
information they receive without asking many questions.

Self-censorship is endemic to most of the Azerbaijani 
media. Most broadcast owners, especially those in 
Baku, are related to government officials or are staunch 
supporters. Newspapers either support the government 
or are opposed to it. Independent reporting 

2 From a meeting with Gabil Abbasoglu, editor of Yeni Musavat, on 
September 24, 2004

PROFESSIONAL JOURNALISM INDICATORS:

> Reporting is fair, objective, and well sourced.

> Journalists follow recognized and accepted 
ethical standards.

> Journalists and editors do not practice self-
censorship.

> Journalists cover key events and issues.

> Pay levels for journalists and other media 
professionals are sufficiently high to 
discourage corruption.

> Entertainment programming does not eclipse 
news and information programming.

> Technical facilities and equipment for 
gathering, producing, and distributing news 
are modern and efficient.

> Quality niche reporting and programming 
exists (investigative, economics/business, local, 
political).

Journalism meets professional standards 
of quality.



MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2004134

continues to be an elusive goal, with only a handful of 
outlets producing objective reporting. 

The regional broadcasters have several problems 
that lead to self-censorship. First, they are operating 
without a license. Second, most are housed in buildings 
provided by the local Executive Committee. Dunya 
TV, in Sumgait, for example, is quartered in the State 
Theater in that city; Gubt TV, in Guba, is in the central 
library in that city. Third, the EXCOM often metes out 
harsher punishments than the central government. 
For example, the publisher of Janub Khabarlari was 
evicted from his office and had his life threatened after 
publishing an article from an uncorroborated source 
that accused one of the parliament members of being a 
drug lord. 

The Baku-based broadcasters air very little 
informational programming. Most schedules consist 

of music videos, 
pirated movies, 
and cartoons. 
There are 
prime-time talk 
shows that offer 
opinions on 
current issues, 
but for the most 
part they reflect 
the government’s 
position. Most 
stations broadcast 
informational 
programs during 
the off hours, 
usually around 
midnight, other 
than the news 

programs in the capital city, which are broadcast 
between 8 pm and 9:30 pm.

Technical capacity varies widely among outlets in Baku 
and the regional cities. The Baku broadcasters have 
the equipment necessary to gather, edit, and transmit 
news. MSI panel members said the main problem is 
that these stations have a difficult time recognizing 
what news is, and how to present it professionally. The 
regional stations lack the financial capability to secure 
up-to-date equipment, although the media-support 
organization Internews has helped regional stations by 
providing them with basic equipment.

OBJECTIVE 3:  PLURALITY OF NEWS SOURCES

Azerbaijan Objective Score: 2.03 / 4.00

The primary source of information in Azerbaijan is 
television. Newspapers are a secondary source, as 
evidenced by the decreasing circulation of dailies. The 
publishers blame poor circulation on the declining 
economy. However, MSI panelists noted that many 
people in Baku appear to have enough disposable 
income and may be indicating instead that the 
newspapers have failed to provide the information they 
want to read. The average cost of a daily newspaper 
is 22 cents, an expense well within the means of 
many Azerbaijanis. The country’s population is nearly 
8 million people, but one study estimates total daily 
newspaper circulation at less than 50,000.3 

There are four national television stations, including 
state broadcaster AZTV. All of these outlets are based 
in Baku and have a news segment. Regional stations 
include those in Sumgait, Ganja, Guba, Tovuz, Zagatala, 
Mingechivir, and Lenkeran. While these outlets struggle 
to survive, they do present local news for their viewers. 

Technical capacity varies 
widely among outlets in 
Baku and the regional cities. 
The Baku broadcasters have 
the equipment necessary to 
gather, edit, and transmit 
news. MSI panel members 
said the main problem is 
that these stations have a 
difficult time recognizing 
what news is, and how to 
present it professionally.

PLURALITY OF NEWS SOURCES INDICATORS:

> A plurality of affordable public and private 
news sources (e.g., print, broadcast, Internet) 
exists.

> Citizens’ access to domestic or international 
media is not restricted.

> State or public media reflect the views of the 
entire political spectrum, are nonpartisan, 
and serve the public interest.

> Independent news agencies gather and 
distribute news for print and broadcast 
media.

> Independent broadcast media produce their 
own news programs.

> Transparency of media ownership allows 
consumers to judge objectivity of news; 
media ownership is not concentrated in a 
few conglomerates.

> A broad spectrum of social interests are 
reflected and represented in the media, 
including minority-language information 
sources.

Multiple news sources provide citizens 
with reliable and objective news.

3 “Election, Power, Media” published 2004 by FOJO (sponsored by 
SWEDA)



AZERBAIJAN 135

Most prepare their own program, but some (such as 
Alternative TV, in Ganja) rely upon the Center for 
Independent Journalists, a professional organization for 
regional journalists. 

As noted, many of the main Baku stations are owned 
by relatives, friends, and supporters of the president. 
Media ownership is not subjected to rigorous 
transparency requirements, but the public is well aware 
of who owns what.

The government has its own news agency, AzerTaj. 
Independent of that are Turan, Trend, Azadinform, 
Sharg, Interfax-Azerbaijan, Olyar, and MPA. However, 
the prices for a news agency’s services are prohibitive 
for most regional stations, and there is also the 
problem of distribution in a country where an Internet 
connection is so costly.

Internet access is limited to the major cities, and 
there are numerous Internet cafés in Baku. Because 
connections are expensive and slow, few regional 
stations have the financial resources to maintain 
regular access. 

Satellite dishes are ubiquitous throughout the capital 
city. Satellite broadcasts consist of Turkish, Russian, 
and Iranian programming. ORT and RTR are broadcast 
terrestrially, providing Russian-language programming. 
Six daily newspapers also publish in Russian.

OBJECTIVE 4:  BUSINESS MANAGEMENT

Azerbaijan Objective Score: 1.43 / 4.00

Media outlets are difficult to view as businesses in 
Azerbaijan. The general director of one of the major 
national broadcasters declared that the advertising 
market for television for all of Azerbaijan was $3 
million. He explained that he was quite happy 
garnering 20 percent of the market, and his numbers 
were substantiated by the sales director. However, 
advertising agencies placed the size of the ad market at 
closer to $16 million for television alone. 

Only one or two newspapers in Azerbaijan could 
survive without outside financial support, which is 
mostly provided by the government or the opposition 
parties. Advertisers tend to ignore the opposition press 
for fear of offending the government.

A local company conducts television ratings on a regular 
schedule, but each of the broadcasters on the MSI panel 
suspected that the organization falsified the data. 

Advertising agencies also made this claim, but the 

ratings currently are the only means of gauging the 
audience.

Television 
advertising is 
sold by volume 
and not through 
media planning. 
Media salespeople 
do not know how 
to use ratings 
data to maximize 
the effect for their 
clients. According 
to advertising 
agencies, 
salespeople 
can offer deep 
discounts off the 
rate card—often 
as much as 50 
percent. 

Self-censorship 
is also motivated 
by business 
interests, which 
are often more 
insidious than 

BUSINESS MANAGEMENT INDICATORS:

> Media outlets and supporting firms operate 
as efficient, professional, and profit-
generating businesses.

> Media receive revenue from a multitude of 
sources.

> Advertising agencies and related industries 
support an advertising market.

> Advertising revenue as a percentage of total 
revenue is in line with accepted standards at 
commercial outlets.

> Independent media do not receive 
government subsidies.

> Market research is used to formulate strategic 
plans, enhance advertising revenue, and 
tailor products to the needs and interests of 
audiences.

> Broadcast ratings and circulation figures are 
reliably and independently produced.

Independent media are well-managed 
businesses, allowing editorial independence.

ANS TV had been regarded 
as a source of relatively 
unbiased news that 
was neither uniformly 
supportive nor critical 
of government policy. 
However, MSI panelists 
noted that before the 
2003 elections, the ANS 
organization began to enter 
into other business sectors, 
such as publishing, fine 
jewelry, and recording. As 
the company diversified, 
the station’s editorial 
policy changed to one 
of open support for the 
government.



MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2004136

any restrictions imposed by the government. ANS TV 
had been regarded as a source of relatively unbiased 
news that was neither uniformly supportive nor critical 
of government policy. However, MSI panelists noted 
that before the 2003 elections, the ANS organization 
began to enter into other business sectors, such as 
publishing, fine jewelry, and recording. As the company 
diversified, the station’s editorial policy changed to 
one of open support for the government. Although 
the editorial policy was not changed by direct order 
of the government, MSI panelists suggested that it did 
behoove the Mustafayev family, owners of the station, 
to soften government criticism.

OBJECTIVE 5:  SUPPORTING INSTITUTIONS

Azerbaijan Objective Score: 1.98 / 4.00

The most vocal of the media-support groups for 
the journalists of Azerbaijan is the Media Rights 
Institute. Now independent of the international 
donor organization that founded it, this organization 
has openly criticized the government’s lack of 
communication with the media. MRI has championed 

developing 
legislation that 
would create 
public television 
and has provided 
advice on pending 
media legislation. 
Two other 
nongovernmental 
organizations, 
Yeni Nesil (New 

Generation) and the RUH Committee, promote the 
rights of media professionals through discussions and 
occasional presentations to parliament. 

Until recently there were two press clubs in Baku. One, 
the International Press Club, was founded with backing 
and financial support from Ali Hasanov, head of the 
socio-political department at the office of President 
Aliyev. The second, the Baku Press Club, chaired by Arif 
Aliyev (no relation to the president), floundered because 
of financial mismanagement and was forced to close.  

Aflatun Amashov is the chairman of the Press Council, 
theoretically a forum for the journalism community but 
one where, once again, the hand of the government 
can be seen. Hasanov also played a significant role in 
establishing the Press Council, according to the MSI panel. 
The council’s ruling body is made up of a representative 
from each publication, and with the governmental 

newspapers far outnumbering either those in opposition 
or the few that are independent, decisions are heavily 
weighted in favor of the government.

The international media-support organization 
Internews provides journalism training. Other 
organizations, including the British Council, the BBC, 
and the US Embassy, have been active in supporting 
professional development programs. The Center for 
Independent Journalists in Ganja, a training center for 
regional journalists, receives program-development 
support from IREX.

Journalism education falls under the auspices of 
the Baku State University, but MSI panelists rate the 
curriculum and the instruction very poorly. Several 
other institutions provide journalism education in the 
regions and in Baku, and it is estimated that there 
are currently 3,900 students matriculating with an eye 
toward a career in journalism.

The two main distributors of print material, Qasid and 
Azermetbuatyayimi, remain government controlled. 
There are several private distributors, but they are very 
small. The most prominent among them is the Gaya 
News Distributing Company. Among the publishers, this 
organization has the best reputation when it comes to 
returns and reasonable time for remittance.

SUPPORTING INSTITUTIONS INDICATORS:

> Trade associations represent the interests of 
private media owners and provide member 
services.

> Professional associations work to protect 
journalists’ rights.

> NGOs support free speech and independent 
media.

> Quality journalism degree programs that 
provide substantial practical experience 
exist.

> Short-term training and in-service training 
programs allow journalists to upgrade skills 
or acquire new skills.

> Sources of newsprint and printing facilities 
are private, apolitical, and unrestricted.

> Channels of media distribution (kiosks, 
transmitters, Internet) are private, apolitical, 
and unrestricted.

Supporting institutions function in the 
professional interests of independent media.

Journalism education falls 
under the auspices of the 
Baku State University, 
but MSI panelists rate 
the curriculum and the 
instruction very poorly.





MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2004138

Panel Participants

Arif Aliyev, chairman, Yeni Nesil journalist 
organization 

Aslan Khalilov, deputy chairman, Azerbaijan National 
Television and Radio Council 

Ilham Safarov, director, Internews-Azerbaijan

Elchin Shikhlinski, publisher, editor-in-chief, Zerkalo/
Ayna newspapers

Rovshan Baghirov, program officer, Open Society 
Institute

Gabil Abbasoghlu, acting editor, Yeni Musavat

Jahangir Mamamodli, deputy chairman, Press Council 
of Azerbaijan, professor, department of journalism, 
Baku State University 

Ramiz Husenov, owner and president, Dunya TV 

Sahin Haciyev, editor-in-chief, Turan News Agency 

Khadija Ismailyova, grants manager, IREX/Azerbaijan

Moderator

Shahin Abassov, deputy chief of party, IREX/
Azerbaijan



✂
AZERBAIJAN AT A GLANCE
GENERAL

  Population: 8,239,200 (December 
2004) State Statistics Committee of 
Azerbaijan 

  Capital city: Baku 

  Ethnic groups (% of 
population): Azeris 90%, 
Dagestanis 3.2%, Russians 2.5%, 
Armenians 2%, other 2.3% UNDP 
data

  Religions (% of population): 
Muslim 93.4%, Russian Orthodox 
2.5%, Armenian Orthodox 2.3%, 
other 1.8% CIA World Factbook, 
2004 

  Languages (% of population): 
Azeri (official language) 89%, 
Russian 3%, Armenian 2%, other 
6% CIA World Factbook, 2004 

  GDP: US$82.65 billion (2004) State 
Statistics Committee of Azerbaijan 

  GDP/GNI per capita: $5,400 
(2004) State Statistics Committee of 
Azerbaijan 

  Literacy rate (% of population): 
97% UNDP data

  President or top authority: 
President Ilham Aliyev

  Next scheduled elections: 
Parliamentary elections in 
November 2005; presidential 
elections in 2008

MEDIA-SPECIFIC

  Newspaper circulation statistics 
(total circulation and largest 
paper): The largest paper is Yeni 
Musavat, with a circulation of 
6,000 to 7,000 copies per day. 
Total circulation is about 4,500,000 
copies monthly. Yeni Nasil 
Journalist Organization 

  Broadcast ratings (top three 
ranked stations): ANS TV, Lider 
TV, Space TV

  Number of print outlets, radio 
stations, television stations: 
More than 130 newspapers are 
regularly issued. There are 11 radio 

����
������

������������
����������

������������
������������

��������
����������

����������
������������

����������

��
��
�
��
�
�
��
��
�

�
�
��
��
�
��
�
�
��

�
�
��
��
�
��
��
�
��
�

�
�
��
��
�
��
�
�
��

�
��
��
��
�
��
��

�
��
�

��
��
�
��
�
�
��
��
�

��
��
�
��
�
�
��

���������������������������������������

��
��

��
��

��
��

��
��

��
��

��
��

��
��

��
��

��
��

��
��

��� ��� ��� ��� ��� ��� ��� ��� ��� ���

AZERBAIJAN 139

�������

��
�
�
��
��
�
�
�
�
�
�

���������������������������������������������

���

���

���

���

�

��

��

��

��

��

��

�
�
�
��
�
��
��

�
�
�
��
�
��
��

�
�
�
��
�
��
��

�
�
��
��
��
��
��
��
�
�
��
�
�

�
�
��
��
��
��
��
��
�
�
��
�
�

�
�
��
��
��
��
��
��
�
�
��
�
�

�
�
��
��
��
��
��
��
�
�
��
�
�

�
�
��
��
��
��
��
��
�
�
��
�
�

�
��
��
�
�
��

�
��
��
�
�
��

�
��
��
�
�
��

�
��
��
�
�

�
��
��
�
�

�
��
�
��
��
��

�
��
�
��
��
��

�
��
�
��
��
��

��
���
��
��
�

��
���
��
��
�

��
���
��
��
�

��
��
��

��
��
��

�
�
��
��

�
�
��
��

�
��
��
��

�
��
��
��

�
��
��
��

�
��
��
��

�
��
��
��

�
��
��
��

�
�
��
��
��

�
�
��
��
��

�
��
��
��
��
�

�
��
��
��
��
�

�
��
��
��
��
�

�
��
��
��

�
��
��
��

�
��
��
�
��
��

�
��
��
�
��
��

�
��
��
�
��
��

�
�
�
��
��

�
�
�
��
��

�
�
�
��
��

�
�
��
�
��

�
�
��
�
��

�
�
��
�
��

�
�
��
��

�
�
��
��

�
��
��
��
��
�

�
��
��
��
��
�

�
��
��
��
��
�

�
��
��
��
��
�

�
��
��
�
�

�
��
��
�
�

��
��

��
��

��
��

��
��

��
��

��
��

��
��

��
��

��
��

��
��

��
�� ��
�

��
�

��
�

��
�

��
�

��
��

��
�� ��
��

��
��
�

��
��
�

��
��
�

stations and 16 television stations. 
Yeni Nasil Journalist Organization

  Annual advertising revenue 
in media sector: More than 
US$16 million IREX/WHAM survey, 
November 2004

  Number of Internet users: More 
than 400,000 CIA World Factbook, 
2004

  Names of news agencies: 
Turan, Trend, AzerTAJ (state-run), 
Azadinform, Sharg, Interfax-
Azerbaijan, Olaylar, MPA  

A
ZE

RB
A

IJ
A

N
 F

A
CT

 S
H

EE
T


