
M
edia Sustainability Index

       2003

Media Sustainability Index 2003
Copyright © 2004 by IREX

www.irex.org/msi/

IREX
2121 K Street, NW, Suite 700

Washington, DC 20037
E-mail: irex@irex.org

Phone: (202) 628-8188
Fax: (202) 628-8189

www.irex.org

2003
De

ve
lo

pm
en

t o
f S

us
ta

in
ab

le
 In

de
pe

nd
en

t M
ed

ia
 in

 E
ur

op
e 

an
d 

Eu
ra

sia

 MEDIA SUSTAINABILITY INDEX



 “Licensing of broadcasters depends on the political situation.  
The government has been engaged in ‘cleansing’ TV stations.” 



Belarus

I
Introduction
n 2002, the Committee to Protect Journalists (CPJ) declared Belarus 
one of the 10 worst countries in the world in which to be a journalist. 
In 2003, things got worse.

Faced with a stagnant economy, President Alexander Lukash-
enko’s government turned its back even more firmly on the West, 
relying increasingly on assistance and the forgiving of debt from 
Russia and on the sale of state-owned enterprises to Russian interests. 
The Lukashenko government intensified its interventionist, top-down 
approach to managing the economy. It continued to hinder the growth 
of small and mid-sized businesses under an avalanche of ever-chang-
ing, highly restrictive, and often retroactive regulations, making it 
all but impossible for independent enterprises to survive. Unemploy-
ment remained very low (under 2 percent, officially), but widespread 
underemployment and continuing inflation made it more difficult for 
the average citizen to make ends meet. Meanwhile, the government 
half-heartedly pursued a proposed currency union with Russia (slated 
for 2005) and an eventual economic and political union, although 
ambivalence on both sides left the future of this union very uncertain.

Despite growing public dissatisfaction with Lukashenko, the 
political opposition remained marginalized. In the local elections 
of March 2003, nongovernment political parties mustered only 600 
candidates for the 24,000 available seats. Very public scandals over 
campaign finances further undermined the opposition. A third of the 
registered opposition candidates in the local elections still managed to 
win despite extensive manipulation of the results by the administra-
tion. Several strikes by small business owners reflected a new willing-
ness to publicly oppose administration policies and actions.

Nonetheless, Lukashenko retained overwhelming political 
control and took advantage of this by systematically moving to repress 
the independent media and to monopolize information channels in 
Belarus. While some news media fought back effectively against gov-
ernment harassment, the worsening situation was reflected in a sharp 
drop in the Media Sustainability Index (MSI) for Belarus compared 
with 2002.

BELARUS 131



MEDIA SUSTAINABILITY INDEX   2003
www.irex.org/msi/

132

Objective Scoring

The averages of all the indicators are averaged to obtain a single,  
overall score for each objective. Objective scores are averaged to provide 
an overall score for the country.  IREX interprets the overall scores as follows: 

3 and above:  Sustainable and free independent media

2–3:  Independent media approaching sustainability

1–2:  Significant progress remains to be made;  
society or government is not fully supportive

0–1:  Country meets few indicators; government and society  
actively oppose change

Indicator Scoring 

Each indicator is scored using the following system: 

0 =  Country does not meet indicator; government or social forces may actively            
oppose its implementation

1 =  Country minimally meets aspects of the indicator; forces may not actively                  
oppose its implementation, but business environment may not support it 
and  government or profession do not fully and actively support change

2 =  Country has begun to meet many aspects of the indicator, but progress may 
be too recent to judge or still dependent on current government or political 
forces

3 =  Country meets most aspects of the indicator; implementation of the indica-
tor has occurred over several years and/or through changes in government, 
indicating likely sustainability

4 =  Country meets the aspects of the indicator; implementation has remained                    
intact over multiple changes in government, economic fluctuations, changes 
in public opinion, and/or changing social conventions



Through presidential decrees, new regulations, 
and politicized court rulings, the government steadily 
tightened restrictions on freedom of speech and the press 
(along with those on religious freedom, peaceful assem-
bly, and movement). New draft laws on the press and on 
“informational security” were pending at year-end and 
were expected to further restrict the independent media.

Specific forms of repression included criminal 
prosecution of journalists for alleged slanders against 
Lukashenko and other officials; seizures of television 
cameras and equipment from regional television sta-
tions; warnings and orders suspending publication 
of five newspapers; seizures of several print runs of 
papers that had received official suspensions or that 
had angered local officials by reporting on corruption; 
and harassment and closure of nongovernmental orga-
nizations (NGOs) providing assistance to independent 
media, including ordering the International Research 
& Exchanges Board (IREX) and Internews to close 
their programs and offices in Belarus. The government 
ordered the re-registration of all television stations, pres-
suring independent broadcasters to cede partial owner-
ship to government officials under threat of closure. It 
ordered local governments not to grant new newspaper 
registrations and ordered all printing presses in Belarus 
not to accept any contracts from new newspapers, or 
from “dormant” newspapers that might resume publica-
tion under new management. 

At the same time, the government announced the 
creation of a third national state television channel and 
began building a new regional network of state televi-
sion and radio stations. It began systematically renovat-
ing state printing presses and increased assistance to the 
president’s newspaper, Sovietskaya Belarussia. Using the 
state-controlled press as its propaganda arm, the govern-
ment also conducted cross-media campaigns with anon-
ymous articles to foment baseless accusations against 
independent media, NGOs, or opposition politicians.

After two years of modest improvement in the 
various indices for media development, 2003 represented 
a sharp and severe setback on all fronts, with 2004 likely 
to bring further deterioration. With Lukashenko mull-
ing a referendum to give himself an extra-constitutional 
third term in office, all indications are that his efforts to 
stifle the independent media will continue.

 

Objective 1: Free Speech

   Belarus Objective Score: 0.54/4.00

The Belarusian government’s attitude toward free speech 
was perhaps best summed up by Information Minister 
Mikhail Padhayny, who said in an interview with an 
independent Belarusian weekly that any articles pub-
lished by independent media should be in line with the 
interests of the state, and warned independent media not 
to forget that. Panelists recalled this when registering a 
significant decrease in the protections for free speech and 
access to information during 2003.

While the Constitution of Belarus contains some 
norms on the subject, in practice government agen-
cies often circumvent these by targeting critical stories, 
broadcasts, public demonstrations, or meetings. The 
court system, meanwhile, routinely violates constitu-
tional guarantees by issuing politicized rulings that are 
clearly at odds with Belarusian laws, but that are in line 

BELARUS 133

Legal and social norms protect and promote
free speech and access to public information

FR
EE

 S
PE

EC
H

 IN
D

IC
AT

O
RS

■ Legal/social protections of free speech exist  
and are enforced.

■ Licensing of broadcast media is fair, competitive, 
and apolitical.

■ Market entry and tax structure for media are fair 
and comparable to other industries.

■ Crimes against journalists or media outlets are 
prosecuted vigorously, but occurrences of such 
crimes are rare.

■ State or public media do not receive preferential 
legal treatment, and law guarantees editorial 
independence.

■ Libel is a civil law issue; public officials are held 
to higher standards, and the offended party 
must prove falsity and malice.

■ Public information is easily accessible; right of 
access to information is equally enforced for all 
media and journalists.

■ Media outlets have unrestricted access to infor-
mation; this is equally enforced for all media  
and journalists.

■ Entry into the journalism profession is free, and 
government imposes no licensing, restrictions, 
or special rights for journalists.

  

  



MEDIA SUSTAINABILITY INDEX   2003
www.irex.org/msi/

134

with the wishes of 
state prosecutors. 

In recent 
years, Belarusian 
journalists had 
became more 
adept at defending 
themselves against 
government harass-

ment and intimidation, but the government struck back 
in 2003 with a barrage of orders, lawsuits, court rul-
ings, and extra-judicial actions. It suspended the leading 
independent daily Belaruskaya Delovaya Gazeta (BDG) 
and its supplement DSP, along with the newspapers Pred-
prinimatelskaya Gazeta, Ekho, and Navinki, for allegedly 
violating the country’s press law. (Navinki, for example, 
was suspended for three months for printing a cartoon 
that poked fun at Lukashenko’s receding hairline.)

When BDG found various means to continue pub-
lishing (as a supplement within friendly papers, and then 
by printing in Russia), the government retaliated against 
anyone who assisted the paper. Police confiscated a print 
run of BDG in June, fired the director of a state print-
ing house who had allowed an issue to be printed there, 
and punished papers that had helped BDG keep print-
ing. For example, police ordered a government printing 
house to cancel its contract with Mestnya Gazeta Shag, 
in Baranovichi, and administratively closed the offices 
of the newspaper Solidarnost for alleged but unspecified 
violations of advertising regulations.

 The government seized several print runs of the 
opposition newspaper Novaya Gazeta Smorgon, arrested 
its distributors, and then forced the paper to close over 
alleged licensing violations. When the newspaper Den 
announced it would reopen in June after its 2002 closure, 
government officials ordered or pressured every printing 
press in Belarus to refuse to print the paper. Den was still 
seeking a printing venue at the end of 2003.

The State Control Committee investigated inde-
pendent television stations, seizing equipment from sta-
tions in Gomel and Mogilov. The government expelled a 
reporter from the Russian broadcaster NTV in June and 
then ordered NTV to close its Minsk news bureau after 
the reporter covered the funeral of dissident writer Vasil 
Bykov, at which an estimated 50,000 people took part in 
an anti-government protest. 

The government and government functionar-
ies used Belarus’s press law to go after other media. 
That law, in violation of international norms, includes 
criminal as well as civil penalties for defamation and for 

offenses against the honor and dignity of public offi-
cials. The editor of Navinki was fined $700 for an article 
insulting the honor and dignity of Lukashenko. Lead-
ing opposition paper Narodnya Volya was fined nearly 
$25,000 for defaming a state broadcasting official and 
was the target of two related defamation suits at the end 
of 2003. Enforcement of the press law is selective, with 
warnings and lawsuits almost exclusively targeting inde-
pendent rather than state media outlets. “State media 
clearly receive preferential legal treatment, just as they do 
in every other way,” said one panelist.

While independent media outlets in many cases 
came to one another’s aid, and provided more coverage 
of free-speech issues than in the past, there was little 
public outrage at the government’s repression of the 
media. Belarusian society as a whole remains conserva-
tive, polite, and complacent.  

Broadcast licensing remains problematic. The 
broadcast licensing commission is not independent, but 
rather controlled closely by the Lukashenko administra-
tion. Official procedures favor state media, and unofficial 
practices are used to make independent broadcasters 
censor themselves. In 2003, the government required 
all independent broadcasters to re-register and issued 
none-too-subtle warnings that broadcast outlets that 
stepped out of line could expect problems. According to 
one panelist, “Licensing of broadcasters depends on the 
political situation. The government has been engaged in 
‘cleansing’ TV stations.”

In general, tax and regulatory procedures put 
independent media at a huge disadvantage, compared 
with state media. Local authorities routinely deny new 
licenses, making it increasingly difficult to start new 
news outlets; independent media are forced to pay far 
higher postage and distribution fees; and tax and other 
authorities selectively enforce regulations to put eco-
nomic pressure on independent news outlets. 

Crimes against journalists remained rare. The 
government preferred other means to stave off media 
investigations or to conduct reprisals against investiga-
tive journalists. One regional paper had its print run 
seized and was denied future access to the state distribu-
tion and postal systems after publishing an investigation 
of misuse of local public health funds.

While Belarusian law guarantees independent 
and state-owned media equal access to information, in 
practice that law goes completely unenforced. Govern-
ment officials routinely deny independent media access 
to information or public meetings. And while many 
journalists have been trained on their rights, even those 

“State media clearly 
receive preferential 
legal treatment, just as 
they do in every other 
way,” said one panelist. 



journalists say that is of limited help when state officials 
know they will not be held accountable for refusing to 
comply with it. A panel member explained further, “The 
government is reducing access to information. Under 
Decree 300 official bodies have the right to classify their 
activities top secret, and that applies to the Ministry of 
Interior, the Ministry of Culture, other ministries, the 
oblast committees, and anything to do with the Cher-
nobyl issue. They are clearly hiding public information.”

International news outlets (whether print, radio, 
or television) require the permission of the Ministry of 
Information to be distributed or aired in Belarus. Most 
media outlets have access to the Internet; Russian media 
are available throughout the country, and Lithuanian 
and Polish broadcasters reach northern and western 
Belarus. The limitations are financial. Most outlets 
cannot afford to subscribe to international news wires; 
most Belarusians cannot afford either the price of sub-
scribing to foreign publications or of buying the satellite 
dishes or cable that give access to international broad-
casts. However, with cable and Internet fees falling, and 
with greater access to both services in the regions, access 
to international information is becoming more possible. 
The state can and does interfere with international news 
organizations that report in Belarus, as shown by the 
ouster of NTV and the harassment of Radio Liberty.

Entry into the study of journalism is open to 
anyone, though the government closed the country’s only 
non-state journalism school in 2003. Students graduat-
ing with journalism degrees theoretically are subject 
to “distribution” laws that allow the government to tell 
them where they must work for their first two years; in 
practice, most can sidestep that requirement. 

Journalists are not licensed. However, the govern-
ment requires accreditation for many events, ranging 
from sessions of parliament to access to local government 
meetings. Investigative and opposition journalists have 
reported having their accreditations removed.  

In late September 2003, the Ministry of Informa-
tion drafted a new media law that it was expected to 
send to the Belarusian parliament sometime in 2004. 
Among other restrictive changes, the draft law would 
ban Belarusian media outlets from receiving donations 
or property from foreign donors outside Belarus. The law 
also would create a government-run “public advisory” 
council to control the media, though to what degree and 
in what form was unclear. 

Objective 2: Professional Journalism

   Belarus Objective Score: 1.25/4.00

Concern about whether journalists and news outlets are 
practicing greater self-censorship in the face of govern-
ment repression led to a decrease in confidence in the 
professionalism of journalism during 2003. 

In general, the standard has been improving, with 
more journalists aware of their ethical obligations in pro-
viding information to the public and of the importance 
of having multiple sources and checking facts. To be 
sure, many opposition publications retain a strident tone. 
But the understanding of fair, objective reporting has 
improved, thanks to the efforts of international trainers 
and organizations such as the Belarusian Association of 
Journalists, which has promulgated a code of ethics in 
line with internationally recognized standards. Many 
of the country’s most popular independent newspapers 
are seen as striving for objectivity and a high standard 
of professionalism—including BDG, Belarusky Rynok, 
Intex-Press, Gazeta Slonimskaya, and Brestsky Kurier.

Few news organizations, however, have adopted 
their own codes of ethics, and it is still common in both 
the state and independent media to see single-source 
articles and overtly subjective reporting. Paid articles, in 

BELARUS 135

Journalism meets professional standards of 
quality

PR
O

FE
SS

IO
N

A
L 

JO
U

RN
A

LI
SM

 IN
D

IC
AT

O
RS ■ Reporting is fair, objective, and well sourced.

■ Journalists follow recognized and accepted  
ethical standards.

■ Journalists and editors do not practice  
self-censorship.

■ Journalists cover key events and issues.

■ Pay levels for journalists and other media 
professionals are sufficiently high to discourage 
corruption.

■ Entertainment programming does not eclipse 
news and information programming.

■ Technical facilities and equipment for gathering, 
producing, and distributing news are modern 
and efficient.

■ Quality niche reporting and programming  
exists (investigative, economics/business, local, 
political).

  

 



MEDIA SUSTAINABILITY INDEX   2003
www.irex.org/msi/

136

which reporters or 
publications publish 
advertisements 
disguised as news 
articles, remain 
common. Political 
parties seek to buy 
favorable coverage 
in their fight against 
the Lukashenko 

administration, and given the economic constraints 
under which most news outlets operate and the abys-
mally low salaries of reporters, it is easy to find a journal-
ist who will slant a story to suit a patron. Journalists also 
sometimes take payments not to cover a story. One pan-
elist observed that the market for paid stories was weak 
in 2003 because there were no national or parliamentary 
elections, and that in 2004 many more paid articles were 
likely to be published.

At a leading paper such as BDG, most journalists 
are paid the equivalent of $50 a month; the pay is lower at 
smaller papers and at most regional papers and broadcast-
ers. During BDG’s three-month suspension, several of its 
journalists left to take higher-paying jobs at state newspa-
pers. The editor of Intex-Press in Baranovichi noted that 
the local state paper pays double the salary he can afford 
for reporters—and the state paper gets more advertising, 
since state subsidies allow it to charge a much lower rate. 
Especially in the regions, low salaries often drive promis-
ing reporters to leave the profession and encourage the 
practice of selling coverage to supplement incomes. 

The profession as a whole remains sharply divided 
between the state and non-state media. State-owned media 
remain overtly propagandistic and do not provide coverage 
that could be considered critical about anything having to 
do with the government, its policies, or societal problems. 
At the same time, state journalists enjoy higher pay (thanks 
to subsidies for state media, which do not have to seek a 
profit), better benefits, better access to information, and 
often a higher social status. “The local state-owned paper 
pays double our salaries, though we have much higher 
circulation and more advertising,” said a panelist working 
for a non-state outlet. As a result, many of the journalists 
at independent publications either are younger and less 
experienced or view themselves as foot soldiers in the fight 
against an authoritarian regime. Either case works against a 
standard of fair and professional reporting.

Several panelists cited the government’s aggres-
sive attacks against independent media, particularly the 
many warnings issued by the Ministry of Information, 

as leading to greater self-censorship. In the previous two 
years, the independent press had begun to cover stories 
such as strikes, protests, investigations of government 
services, and so on more aggressively than at any time 
since before the 1999 presidential election. In 2001 and 
2002, news media that covered such topics responsibly 
largely avoided any problems. But in 2003, writing fair and 
responsible stories did not protect news outlets against 
government reprisals. The courts also offered no protec-
tion, with politicized judges almost uniformly ruling in 
favor of the government, regardless of the facts of the case. 
“I don’t remember ever saying to a journalist, ‘Don’t pub-
lish,’ but there is pressure,” said one panelist, an editor.

Under the press law, any outlet receiving three 
warnings (and in some cases, two warnings) can be sum-
marily suspended or closed. The fact that outlets—such 
as BDG—that did not self-censor were repaid with 
warnings and suspensions led many news organizations 
to be far more cautious in their coverage of anything that 
could offend the government. 

Regional publications and broadcasters, in partic-
ular, saw themselves as vulnerable to political reprisals; 
they also were more wary of writing stories that might 
drive away any of their small base of advertisers.

At the same time, the quantity and frequency of news 
broadcasts by independent television stations increased, as 
has the quality, particularly in the regions. Several regional 
broadcasters won international awards for documentary 
news productions in 2003. The technical facilities at most 
news outlets remained problematic. Reporters must share 
computers, and some have no computers. Except as pro-
vided by foreign donors, most outlets lack digital cameras, 
laptop computers, digital recorders, and other reporting 
equipment that is standard in the West. Many television 
stations have a single digital camera—and no vehicle with 
which to travel to gather news. Most outlets rely on foreign 
donors to afford Internet access. “It’s harder and harder to 
maintain and upgrade equipment, as the economic situa-
tion keeps worsening,” said one panelist.

Newspapers depend on state printing houses and, 
to a large extent, on state distribution and postal systems; 
the exorbitant fees they must pay make it difficult for 
them to operate profitably. Some newspapers have devel-
oped extensive self-distribution systems, but most are still 
heavily dependent on state-controlled distribution. 

Some high-quality niche reporting is done. In par-
ticular, several national newspapers provide comparatively 
good business and economic coverage, thanks to reporters 
and editors who have received specialized training from 
international media assistance organizations. Such organi-

“It’s harder and harder 
to maintain and 
upgrade equipment, as 
the economic situation 
keeps worsening,” said 
one panelist. 



zations are the only source of such training; state journal-
ism schools remain mired in Soviet-era approaches and 
do not provide practical journalism training. 

Objective 3: Plurality of News Sources

   Belarus Objective Score: 0.93/4.00

A comprehensive effort by the Lukashenko government 
to suppress the independent media and to monopolize 
information channels to put out a single, state-controlled 
message contributed to a dramatic drop in the sources of 
news available in Belarus, panelists agreed.

While the average Belarusian can afford to buy 
newspapers and has access to television, that does not 
necessarily translate into ready access to a plurality of 
news sources. Two state television channels and a state 
radio network cover the entire country, but under the 
tightened control of the Lukashenko administration, 
the broadcasters speak with a single voice. Two Russian 
channels are available across most of the country, but 
they offer little Belarusian news. Most Minsk residents 
do not have access to the capital’s only independent 
broadcaster, Kanal 8. When this station became a signifi-
cant source of independent news in 2001, with a poten-
tial reach of 3.6 million people, the state took away its 

frequency. Though 
Kanal 8 came back 
on the air with a 
new transmitter, its 
power is low and its 
reach very limited. 
The state will not 
allow Kanal 8 to be 
carried on cable.

The situation 
is somewhat better 
in the regions, where 
17 independent 
television stations, 
all with news broad-
casts, potentially reach about 80 percent of the regional 
population. But those stations focus primarily on local, 
rather than national, news. And in response to govern-
ment pressure, almost all became very cautious in their 
news coverage in 2003. One panelist noted that constant 
checks by the Ministry of Information effectively intimi-
date many outlets into curtailing potentially risky news 
coverage. FM radio stations throughout the country offer 
very limited news coverage, and that, too, has become 
more circumspect under pressure from the state.

Many independent newspapers continue to 
publish and are readily available on both the national 
and regional level. And while many leading papers are 
working to create their own systems of distribution, the 
reach of the national newspapers in the regions remains 
spotty. The state uses its near-monopoly of distribution 
channels and sales outlets to limit the reach of indepen-
dent national newspapers. Also, state newspapers receive 
subsidies and pay far lower printing, postage, and dis-
tribution fees, allowing them to sell for half or less what 
independent newspapers must charge to survive.

As a result, Minsk residents enjoy the greatest 
access to independent news sources, followed by residents 
of the regional capitals. Belarusians in remote regions, 
on rural farms, and in small villages sometimes have no 
access to independent print, television, or radio. 

Internet use continues to grow slowly. Its reach 
follows the same pattern as the other media, with 
access declining the farther one lives from Minsk or the 
regional capitals. Fewer than one in 10 Belarusians report 
having ever used the Internet, and only a small percent-
age of them say they use it regularly. So far the govern-
ment does not block access to Internet news sources, but 
Lukashenko has ordered the Ministry of Information to 
develop tighter regulations on the medium.  

BELARUS 137

Multiple news sources provide citizens with 
reliable and objective news

PL
UR

AL
IT

Y 
O

F 
N

EW
S 

SO
UR

CE
S 

IN
D

IC
AT

O
RS ■ A plurality of affordable public and private news 

sources (e.g., print, broadcast, Internet) exists.

■ Citizens’ access to domestic or international 
media is not restricted.

■ State or public media reflect the views of the 
entire political spectrum, are nonpartisan, and 
serve the public interest.

■ Independent news agencies gather and distrib-
ute news for print and broadcast media.

■ Independent broadcast media produce their own 
news programs.

■ Transparency of media ownership allows  
consumers to judge objectivity of news;  
media ownership is not concentrated in a  
few conglomerates.

■ A broad spectrum of social interests are 
reflected and represented in the media, includ-
ing minority-language information sources.

  

  

“Is information 
available on who 
owns what newspaper? 
The average news 
consumer can’t tell 
how objective the 
information in a 
medium is without 
knowing that.” 



MEDIA SUSTAINABILITY INDEX   2003
www.irex.org/msi/

138

Few legal restrictions exist on access to foreign 
news sources; rather, the obstacles are economic. Cable 
is relatively affordable and available in Minsk but less so 
outside the capital. (Then, too, few Belarusians speak or 
understand English, which makes the availability of news 
sources such as BBC and CNN on cable of limited util-
ity.) Few Belarusians can afford their own computers or 
Internet access, and the number of Internet cafés or free 
resource centers remains small. 

No “public” media exist in the Western sense. The 
government uses state media almost purely for propa-
ganda, including smear campaigns against other sources 
of information. State media are closed to alternative 
views or comments, with coverage of the opposition 
limited to partisan attacks against them. 

Among the independent media, there are opposi-
tion newspapers that criticize the state just as stridently 
as the state media attack the opposition. But many inde-
pendent outlets strive to be nonpartisan, and are seen by 
the public as such.  

The leading independent news agency, BelaPan, 
came under tremendous pressure from the state in 2003, 
with the government ordering state media to drop BelaPan 
and rely exclusively on the state news agency, Belta. Bela-
Pan could not compensate by raising its rates, as all but the 
largest independent news media already only could afford 
to subscribe with the help of foreign assistance. At the end 
of 2003, BelaPan faced an uncertain future.

Television broadcasters were faring better. In 2003, 
independent broadcasters had increased their production 
of news programming by 74 percent over two years earlier, 
with 10 of the 17 independent regional stations produc-
ing daily news, compared with just three in 2001. With the 
help of high-speed Internet links, four stations (in Orsha, 
Vitebsk, Borisov, and Polotsk) were exchanging video news 
packages and advertising on a daily basis, further increasing 
their ability to provide local viewers with regional news.  

Media ownership in Belarus is not concentrated or 
controlled by a small number of conglomerates. How-
ever, ownership is not transparent. According to one 
panelist, “Is information available on who owns what 
newspaper? The average news consumer can’t tell how 
objective the information in a medium is without know-
ing that. We can’t say who owns ONT or STV; they’ve 
been declared as ‘independent,’ but their directors are 
appointed by the president.” The structure of owner-
ship and limited access to information obscures the true 
control of many independent news media. This allows 
rumors (about Russian ownership, for example) to affect 
the credibility of some newspapers. Some city and local 

governments have gained minority interests in local 
television, using shell companies to hide their owner-
ship. Several panelists, however, noted that Belarusian 
consumers can tell who owns a media outlet (or at least 
with what interests the owner is affiliated) based on the 
outlet’s content and coverage.

While most Belarusian independent media do 
cover social issues, their efforts are limited because 
relatively few regional reporters have received adequate 
training, and the state severely limits access to informa-
tion or statistics that might cast Belarus (or local gov-
ernments) in a negative light. When broadcasters report 
aggressively on social problems (as with stories in 2003 
by Skif-TV in Orsha on heating and water supplies and 
abandoned children, and stories by Intex-TV in Bara-
novichi and Nireya-TV in Gomel about the Chernobyl 
nuclear disaster), local authorities focus on silencing the 
reporting rather than addressing the issues raised.

The greatest sensitivity in covering minority issues 
has to do with coverage of religious topics. Orthodox 
Christianity dominates in Belarus and has official legal 
status. Several regional journalists who covered other 
“sects” reported being harassed by local officials and 
Orthodox Church leaders. Minority-language media, 
such as those in Polish in western Belarus, can publish 
without special restrictions.      

Objective 4: Business Management

   Belarus Objective Score: 0.90/4.00

Aggressive state interference made it increasingly dif-
ficult for media outlets to succeed as businesses during 
2003, reversing more positive assessments for the past 
two years that had reflected significant management 
improvements made by many outlets. 

International organizations provided extensive 
business training to media outlets, with correspond-
ing improvements in accounting, business planning, 
marketing, advertising, and other business practices. 
But the obstacles, especially with regard to printing and 
distribution, also grew. The state owns or indirectly 
controls every printing press in Belarus. While even 
opposition papers such as Narodnya Volya had been able 
to print on state presses (albeit for far higher fees than 
state papers paid), the Lukashenko administration began 
more directly using its control of the presses in 2003. The 
director of one state press was fired after he allowed an 
issue of the suspended newspaper BDG to appear under 
the flag of another newspaper. And presses throughout 



the country were ordered not to print certain newspapers 
(Den, Mestnya Gazeta Shag, and Pagonya, for example), 
and not to print either new newspapers or any dormant 
papers that were reactivated. While the newspaper BDG 
solved this problem by finding a printing press in Russia, 
other newspapers could not afford the higher shipping 
cost. The government also requires presses to reserve 
the use of four-color printing for state publications, and 
independent newspapers must pay print costs in advance 
while state papers can pay up to months afterward.

Distribution, too, is largely state-controlled. The 
only way in much of Belarus to provide home delivery is 
through the state postal system, which charges indepen-
dent newspapers triple the fees it charges state papers. 
Independent papers must pass on the cost to readers, and 
publishers say independent newspapers’ fees are used to 
subsidize the cost of delivering state papers. 

Meanwhile, the state distribution system, which 
delivers to state-owned kiosks and sales outlets, also 
charges a huge price differential to independent newspa-
pers. As with state printers, both the postal system and 
distribution company refused in 2003 to carry various 
newspapers that had been suspended or warned by the 
Ministry of Information—even after those suspensions 
ended. A panelist explained that “national and local 
authorities strongly interfere in printing and distribution. 

BELARUS 139

BDG isn’t the only 
example. Den can’t 
get a printing house; 
Mestnya Gazeta Shag 
couldn’t find a place 
after it helped BDG.”

Meanwhile, 
apparently under 
orders of the central 
government, the 
Minsk city govern-
ment closed all inde-
pendent sales kiosks 
in central Minsk 
during 2002 and 
2003. The Minsk 
suburbs and the oblast capitals began following suit in late 
2003. In 2003, the government also adopted several new 
laws that require the licensing of distribution and sales 
points, giving the government a tool to block the creation 
of alternative distribution schemes.  

There are existing alternative distribution compa-
nies—Roszerk, which primarily distributes magazines, 
and BelKP Press, which publishes the Belarusian edition 
of Moscow’s Komsomolskaya Pravda and distributes it 
and several other papers to the regions. But both said 
they would not carry newspapers suspended or banned 
by the state. Meanwhile, many newspapers, including 
Intex-Press, BDG, Brestsky Kurier, Brestskaya Gazeta, 
Kurier iz Borisova, and Mestnya Gazeta Smorgon, among 
others, developed extensive self-distribution systems 
through which they delivered at least half their circulation 
(with that figure reaching 80 percent for Intex-Press and, 
before its forced closure by the government, 100 percent 
for Mestnya Gazeta Smorgon). How much further this 
admirable development can go, though, remains to be 
seen, since the Lukashenko government appeared to be 
moving to regulate and restrict independent distribution.

The sources of media financing are varied, but 
not entirely healthy. Due to the weak economy and 
government policies that strangle small and mid-sized 
businesses, Belarus has a stunted advertising environ-
ment. The many businesses that operate in the shadow 
economy do not advertise, for obvious reasons. In addi-
tion, unlike in the West, advertising is not considered 
a tax-deductible expense, and government regulations 
limit the amount that can appear in a newspaper to no 
more than 30 percent of its space. By comparison, Euro-
pean and US newspapers routinely carry 60 to 70 percent 
advertising. Most business enterprises, meanwhile, can 

Independent media are well-managed  
businesses, allowing editorial independence

BU
SI

N
ES

S 
M

AN
AG

EM
EN

T 
IN

D
IC

AT
O

RS

■ Media outlets and supporting firms operate as 
efficient, professional, and profit-generating 
businesses.

■ Media receive revenue from a multitude of 
sources.

■ Advertising agencies and related industries  
support an advertising market.

■ Advertising revenue as a percentage of total 
revenue is in line with accepted standards at 
commercial outlets.

■ Independent media do not receive government 
subsidies.

■ Market research is used to formulate strategic 
plans, enhance advertising revenue, and tailor 
products to the needs and interests of  
audiences.

■ Broadcast ratings and circulation figures are  
reliably and independently produced.

  

  

“National and local 
authorities strongly 
interfere in printing 
and distribution. BDG 
isn’t the only example. 
Den can’t get a printing 
house; Mestnya Gazeta 
Shag couldn’t find 
a place after it 
helped BDG.” 



MEDIA SUSTAINABILITY INDEX   2003
www.irex.org/msi/

140

spend no more than 2 percent of revenue on advertising. 
In addition, state media enjoy an enormous advantage 
in competing for what advertising is available, using 
their subsidized status to offer far lower rates than the 
independent media. Also, the government forbids state 
enterprises, which dominate the economy, from advertis-
ing in independent media.

This forces independent media to rely on subscrip-
tion and sales. Here, too, the government intervenes, 
using regulations to keep prices—and revenue—artifi-
cially low. Regional broadcasters, facing an even leaner 
advertising market, rely heavily on the sale of private 
messages (birthday greetings, for example). Although 
regional broadcasters have a rudimentary network, they 
have not been able to agree on a common broadcast-
ing schedule that would allow them to compete with 
the state channels for national advertising. They, too, 
face competition with artificially low advertising rates 
charged by the state channels (as low as $25 a minute). 

As a result of all these constraints, independent 
media tend to be very vulnerable to pressure. Political 
parties and businesses buy space and favorable cover-
age. When international donors provide assistance, they 
must beware of a tendency on the part of media outlets 
to tailor coverage to please their sponsor. Many newspa-
pers depend on outside assistance to survive and develop, 
even though those sources are not sustainable. This 
is less true among regional television stations, having 
received less donor assistance. Radio stations, with lower 
operating costs, are more easily able to operate profitably 
but have been less significant as a source of news.

Market research firms do operate in Belarus, but 
mostly for the benefit of the government or the few interna-
tional companies that advertise in Belarus. Their services 
are beyond the means of media outlets, except when inter-
national donors subsidize such research. Surveys funded 
by international assistance organizations provided outlets 
with some information, and many have developed in-
house, albeit less sophisticated, research efforts to be able to 
provide advertisers with information about their readership 
or viewing audience. “It’s a dream to use annual marketing 
research,” said one panelist. Circulation figures in Belarus 
remain suspect, as there are no independent outside audit-
ing firms. The Ministry of Information performs audits, 
but independent newspapers do not trust the results, which 
focus on print runs rather than copies distributed. As a 
result, many state papers show circulations that appear to be 
much higher than their actual readership. 

There is no independent means through which 
broadcasters can assess their viewership. Some firms 

conduct surveys and ratings research, but independent 
broadcasters cannot afford to access that information 
and instead rely on their own amateur surveys. As a 
result, ratings do not drive editorial or broadcast policies 
to any significant degree.    

Objective 5: Supporting Institutions

   Belarus Objective Score: 1.02/4.00

A sustained government attack on NGOs, professional 
associations, and other assistance organizations pro-
duced a significant decline in support for independent 
media. 

There are underdeveloped trade associations in 
Belarus, including the Foundation for the Development 
of the Regional Press, an organization of regional pub-
lishers and editors, and the Television Broadcast Network 
(TBN) for regional television managers. In practice, these 
organizations provide few benefits to members and rarely 
work collectively. TBN, for example, theoretically runs 
a central office to buy programming collectively and to 
gain national advertisers for the regional stations. But 
due to poor management, it provides meager sales and 
revenues. The foundation, meanwhile, primarily gains a 
volume discount for its members on newsprint purchases 

Supporting institutions function in the  
professional interests of independent media

SU
PP

O
RT

IN
G

 IN
ST

IT
UT

IO
N

S 
IN

D
IC

AT
O

RS

■ Trade associations represent the interests of 
private media owners and provide member 
services.

■ Professional associations work to protect  
journalists’ rights.

■ NGOs support free speech and independent 
media.

■ Quality journalism degree programs that provide 
substantial practical experience exist.

■ Short-term training and in-service training 
programs allow journalists to upgrade skills or 
acquire new skills.

■ Sources of newsprint and printing facilities are 
private, apolitical, and unrestricted.

■ Channels of media distribution (kiosks, trans-
mitters, Internet) are private, apolitical, and 
unrestricted.

  

  



and provides some training, but it has not been effective 
at advocating for its members against state repression.

The Belarusian Association of Journalists (BAJ), 
which in 2003 won the World Press Association’s Golden 
Pen award for defending press freedoms, brings together 
independent journalists and attempts to protect their 
rights through lobbying, legal assistance, and train-
ing. But while BAJ works effectively, its resources are 
stretched to the breaking point by the challenges its 
members face. Internal differences sometimes hamper 
the association’s effectiveness, and it, too, has been inves-
tigated and harassed repeatedly by the government. Some 
journalists will not join the association, considering it 
politicized. Human-rights groups such as Charter 97 and 
the Belarus Helsinki Committee monitor press freedom, 
publicize violations, and are accessible to journalists 
throughout the country. The government shut down 
several indigenous human rights organizations in 2003. 
The Ministry of Justice ordered all Belarusian NGOs 
to provide copies of their registrations and lists of all 
their grant sources, employees, and planned events in an 
apparent prelude to a “cleansing” of NGOs seen as linked 
to the political opposition or the independent media.

 One difficulty for groups supporting indepen-
dent media is that the government is indifferent to its 
international image. For example, when the government 
drafted a new press law, it refused to make copies avail-
able publicly, even to the Organization for Security and 
Cooperation in Europe, as required by its membership 
in that organization. While BAJ obtained a leaked copy, 
it is unclear whether that draft reflected the version the 
government was preparing to pass. Article 19, an inter-
national NGO that monitors freedom of expression, took 
an active role in analyzing the draft and bringing its 
shortcomings to international attention.

 During 2003, the government closed the only inde-
pendent journalism degree program in Belarus. While 
state universities offer journalism degrees, their programs 
largely follow the Soviet model and do not meaningfully 
prepare students to practice journalism in the Western 
sense. In addition, the dwindling number of international 
assistance organizations has eliminated training programs 
offered to journalism students. The US-funded Muskie 
program has produced some practicing journalists, and 
some students study in Moscow. Overall, though, panelists 
said programs abroad offer only a trickle of trained young 
journalists. There are enough media outlets to absorb 
graduating journalism students. In fact, the problem is 
that there are not enough well-trained journalists to go 

around, and many promising performers leave the field in 
search of better-paying professions.

For practicing journalists, substantial short-term 
training opportunities still exist, mostly run and funded 
by international agencies. Some have sought opportuni-
ties to provide more support in response to increased 
repression, but obstacles have been raised by the govern-
ment, including new restrictions barring news media in 
Belarus from accepting foreign grants. 

As discussed previously, printing facilities in 
Belarus are controlled by the state, favor state papers, 
and are used as weapons against independent papers. 
Similarly, the state predominantly controls distribution 
channels, manipulating them to limit the reach of inde-
pendent media—and in some cases to destroy them. 

While some radio and television transmitters 
remain in private hands, the government uses licensing 
and registration procedures to limit broadcasters’ indepen-
dence. Internet access also is controlled by the government, 
and while interference with access to information on the 
Internet has been sporadic, all signs point to the likelihood 
of more systematic approaches soon. One panel member 
asked, “Will we face more severe controls? Both local 
authorities and the Ministry of Information interfere, and I 
see more difficulties ahead with licensing and distribution.”

Panel Participants
Andrey Bastunets, attorney, Law Center for Media Pro-
tection, Belarusian Association of Journalists (BAJ)

Zhanna Litvina, president, Belarusian Association of 
Journalists

Vadim Losev, board member, Foundation for Local Press 
Development

Pyotr Martsev, publisher, Belaruskaya Delovaya Gazeta

Leonid Mindlin, television consultant, board member, 
Belarusian Association of Journalists

Robert Ortega, resident advisor, IREX/ProMedia Belarus

Vladimir Yanukevich, director, Intex-Press Publishing 
House, Baranovichi

Moderator
Andrei Vardomatski, director, Novak Market and  
Opinion Research

BELARUS 141


