
BelarusBelarus

Introduction 

The past year has not been easy for Belarus. A bitterly contested 
presidential election left the authoritarian leadership unchanged, the 
opposition demoralized, and the press scarred by confrontation with 
the government. More than 15 months after the September 2001 elec-
tions, the effects are still rippling out. On Dec. 16, 2002, the editor of an 
independent weekly was sent off for two years of restricted freedom for 
material he had published during the September 2001 campaign. The 
material implicated President Alexander Lukashenko in theft of govern-
ment resources. Two other journalists are also serving time for insulting 
the leader.

The economy has actually worsened. Lukashenko’s rash election 
promise that he would raise the average wage to $100 has all but bank-
rupted the state. An outmoded technical base is no longer able to pro-
vide the sophisticated technical goods for which Belarus was known in 
Soviet times; the population is aging, as the best and the brightest leave 
to pursue opportunities abroad. Repressive laws and exorbitant taxes 
stifle internal development, while a hostile investment climate blocks 
overtures from outside the country.

As relations with Russia deteriorate, Lukashenko’s paranoia seems 
to increase. The much-publicized deportation of a prominent Russian 
lawmaker in October 2002 is witness to the Belarusian president’s 
weakening grip on reality. As March 2003 local elections approach, the 
government’s hold on the media is tightening. Newspapers have been 
closed, and others denied registration. 

It would seem a strange time for optimism. Nevertheless, an 
objective analysis of the situation shows that, in the media at least, things 
are improving. While the outside environment may not be any more 
conducive to a professional, independent media than it was a year ago, 
journalists have, to some extent, learned to work around the limitations 
imposed from above. This has led to a broadening of the information 
base, and at least a glimmer of hope that Belarus will at some point catch 
up with its near neighbors to the West.

While the outside 

environment may not 

be any more con-

ducive to a profes-

sional, independent  

media than it was a 

year ago, journalists 

have, to some extent, 

learned to work 

around the  limita-

tions imposed 

from above. 



Media Sustainability Index 2002
www.irex.org/msi/

Belarus 103102

�
��
��
��
��
��
��

��
���
��
��
��
��
�

�
��
��
��
��
��
��

�
��
��
��
���
�

�
��
�

��
��
��
��
��
���

��
��
��
��
��
�

��
��
��
��
��
��
��

����������

������������
����������

���� ������ ��������� ��
���� �������

��������
����������

����������
������������

������������� �������������� �����

�

�

�

�

�

����

����

����
����

����

����

����

����

����

����

����

����

Objective Scoring

The averages of all the indicators are averaged to obtain a single, 
overall score for each objective. Objective scores are averaged to provide
an overall score for the country.  IREX interprets the overall scores as follows: 

3 and above:  Sustainable and free independent media

2–3:  Independent media approaching sustainability

1–2:  Significant progress remains to be made; 
society or government is not fully supportive

0–1:  Country meets few indicators; government and society 
actively oppose change

Indicator Scoring 

Each indicator is scored using the following system: 

0 = Country does not meet indicator; government or social forces may actively            
oppose its implementation

1 = Country minimally meets aspects of the indicator; forces may not actively                  
oppose its implementation, but business environment may not support it and                  
government or profession do not fully and actively support change

2 = Country has begun to meet many aspects of the indicator, but progress may be 
too recent to judge or still dependent on current government or political forces

3 = Country meets most aspects of the indicator; implementation of the indicator 
has occurred over several years and/or through changes in government, indicating 
likely sustainability

4 = Country meets the aspects of the indicator; implementation has remained                    
intact over multiple changes in government, economic fluctuations, changes in 
public opinion, and/or changing social conventions



Media Sustainability Index 2002
www.irex.org/msi/

Belarus 103

Objective 1: Free Speech

Belarus Objective Score: 1.20/4.0—This objec-
tive reflects solid progress over 2001, when Belarus 
received a score of less than 1. While the government 
has not been eager to guarantee the norms of free speech 
specified in the Constitution, journalists have become 
more savvy about exercising their rights. The higher 
score is indicative that Belarusian journalists have 
become more aggressive about defending themselves 
and less intimidated by government harassment.

The Constitution of Belarus contains all the 
required norms for protection of free speech, and Belarus 
is a signatory to international laws as well. But enforce-
ment is far from uniform, and violation of constitutional 
guarantees is more the rule than the exception.

Since the 2001 Media Sustainability Index (MSI), 
the state has stepped up its attacks on the independent 
media, violating its own laws with regard to a newspaper 
that had been too outspokenly critical of the president, 
and revoking the registration of another with very little 
basis in law. But public outrage at  these and other, more 
minor violations has not been great. In many cases the 
coverage of these issues is limited, and the public gener-
ally does not seem to care a great deal about the fate of 

a few journalists who are perceived as overly “radical.” 
Belarusian society remains conservative and almost 
painfully polite—it is considered a breach of good man-
ners to attack even the most corrupt politician.

Still, journalists are becoming more aggressive 
about defending themselves, as witnessed by the well-
orchestrated campaign to publicize the fate of the three 
journalists convicted under a criminal law protecting 
the president from insult. 

There has been some positive movement in the 
area of licensing; while it would be an overstatement 
to say that the procedures are fair and competitive, 
respondents seemed to think that the procedures are less 
restrictive than previously. Certainly preference is given 
to state media, and the threat of losing a license has kept 
most independent electronic media fairly quiescent. But 
some of the more egregious infringements have been 
remedied. Channel 8, which had its frequency yanked 
in January 2001, is now back on the air, and there are 
no pending proceedings against any other broadcast 
outlets.

Very little progress can be recorded in this area. 
Independent media are at a dire disadvantage vis-à-vis 
the state. Tax burdens are heavier, print media pay exor-
bitant fees for distribution and printing, and licensing 
requirements can be used to keep out any media outlet 
the state does not support. These mechanisms were 
used to close one newspaper in November 2002, and 
the financial burdens imposed have led to the demise of 
nearly a dozen others in the past year. If anything, the 
situation is deteriorating as the economy continues to 
decline.

Crimes against journalists are still fairly rare 
in Belarus, compared with some other former Soviet 
republics. But journalists are subjected to harassment, 
especially in the supercharged atmosphere of a political 
campaign. During the presidential elections and their 
aftermath, clashes between journalists covering street 
demonstrations and the police were frequent. Journal-
ists may be detained, harassed, or even beaten in the 
course of their work, but arrests, imprisonment, and 
death are extremely rare. Two prominent cases come 
to mind: Dmitry Zavadsky, a cameraman for Russian 
station ORT, disappeared one year ago and is presumed 
dead; and Pavel Sheremet, an ORT journalist held for 
more than two months by the Belarusian government 
in 1997. Zavadsky’s disappearance and presumed death 
led to the prosecution and conviction of those deemed 
responsible, but the victim’s family do not accept the 
court results.

����� ��� ������ ����� ������� ��� �������
���� ������ ��� ������ �� ������ ������������

��
��
��
��
��
��
��
��
��
��

������������ ����������� �� ���� ������ ����� ��� ��� ���������

��������� �� ��������� ����� �� ����� ������������ ���
�����������

������ ����� ��� ��� ��������� ��� ����� ��� ���� ���
���������� �� ����� �����������

������ ������� ����������� �� ����� ������� ��� ����������
����������� ��� ����������� �� ���� ������ ��� �����

����� �� ������ ����� �� ��� ������� ������������ �����
���������� ��� ��� ���������� ��������� �������������

����� �� � ����� ��� ������ ������ ��� ������ ��� ���� �� ������
������������� ��� �������� ����� ���� ����� ������� ��� �������

������ ����������� �� ������ ����������� ����� �� ������ ��
����������� �� ������� �������� ��� ��� ����� ��� ������������

����� ������� ���� ������������ ������ �� ������������
���� �� ������� �������� ��� ��� ����� ��� ������������

����� ���� ��� ���������� ���������� �� ����� ��� ���������� ���
����� �� ���������� ��������������� ������� ������ ��� ������������



Media Sustainability Index 2002
www.irex.org/msi/

104 Belarus 105

given to the president, who has a special law prohibiting 
anyone from insulting him.

Criminal libel charges are fairly rare, however; 
much more common are “honor and dignity” cases, 
where the prosecution does not have to prove malice, 
or even falsity. It is enough that the article in question 
caused “emotional distress” to the one being described. 
Privacy laws make it difficult to write about public offi-
cials at all without opening oneself up to one of these 
charges. An official can claim emotional distress if his 
wife is described in unflattering terms, or even if she is 
described at all.

Public information is available, although not all 
that easily. Many government officials try to withhold 
information, and many do not deal at all with journal-
ists from the independent press. As mentioned above, 
some of the fault lies with the journalists themselves, 
who do not always know their rights or the best way 
to go about exercising them. Organizations such as 
the International Research & Exchanges Board (IREX) 
have been working intensively with journalists to train 
them in their rights and in the various ways of getting 
information, and most respondents feel that progress 
has been made in this area.

There are no formal restrictions on access to 
international news. The Internet has made that all but 
impossible. Most media outlets have access to the Inter-
net; short-wave radio transmits BBC, Radio Liberty, 
and numerous other sources into the country; and Rus-
sian media are readily available (including television). 
In some parts of the country, residents have access to 
Polish or Lithuanian television as well.

The problem, as ever, is financial. Many media 
outlets have access to the Internet but must restrict 
usage to a few hours a day. Subscriptions to foreign news 
agencies are almost prohibitively expensive.

Language is a touchy issue in Belarus, where the 
overwhelming majority of people use Russian as their 
first language, even while claiming that Belarusian is 
their mother tongue. But there are no laws promoting 
or restricting one or the other language at this time: 
both Russian and Belarusian are considered official 
state languages. 

Solid progress has been made in achieving entry 
into the journalism profession; at least respondents 
evaluated the situation much more positively than they 
had a year ago. Entry into the journalism profession is 
largely free, and there is little interference by the gov-
ernment in admission to journalism schools. But Belar-
usian graduates are subject to the official “distribution” 

There are few investigative journalists in Belarus, 
but those who do attempt in-depth reporting on contro-
versial subjects may be summoned to the prosecutor’s 
office or otherwise harassed. One young journalist from 
a major national daily had to hire bodyguards after 
writing one of her articles, which explored the reasons 
for the murder of a regional official.

In no case in recent memory has any state official 
been publicly reprimanded or prosecuted for offenses 
against journalists, with the exception of the Zavadsky 
case, outlined above. The general public is largely indif-
ferent to the fate of journalists harassed by the state. 
Independent journalists are painted as rabble-rousers or 
in the pay of foreign governments, and few Belarusians 
seem to worry about them.

Access to information is a very weak area of 
Belarusian law, and little progress has been made since 
2001. While the law guarantees state and independent 
media equal access to information, cases of violations 
are almost too numerous to count. Many regional news-
papers have been told outright that the governor’s office, 
or the mayor’s office, has prohibited any state structures 
from giving them interviews or any other kind of infor-
mation.

This is complicated by the low level of profession-
alism among journalists. Few are willing to challenge 
government officials on legal grounds, demanding the 
information to which they have a right. Many journal-
ists also do not know where to go for information, and 
this affects independent media more than the state, 
where information is often readily given.

There is little real independence, in either the 
state or the non-state media. The state media are directly 
controlled by the government, and serve the govern-
ment interests, while the independent media are forced 
to seek sponsorship to keep afloat in difficult economic 
times. This means that some nominally independent 
media outlets serve interests of political parties, which 
supply much-needed funds; others sell their services to 
businesses for hidden advertising. Still others rely on 
foreign donors, often trying to gear their coverage to 
what they feel the donors will want. All of these factors 
erode editorial independence.

Belarus has little to brag about in the libel law 
sphere. As recent cases have shown, criminal libel is 
alive and well: Three journalists in the past year have 
been convicted under its provisions and are now serv-
ing sentences of one, one and one-half, and two years of 
restricted freedom. The law also affords greater protec-
tion to top officials. The greatest protections of all are 



Media Sustainability Index 2002
www.irex.org/msi/

104 Belarus 105

that existed in the Soviet Union: they have to work for 
two years wherever the government sends them. In 
practice, most journalism graduates can sidestep this 
requirement and gain their own employment.

Some events require accreditation, and there have 
been instances where “opposition” journalists have 
been denied entry to specific events. In one much-pub-
licized case, a journalist denied entry to a press confer-
ence attacked police, kicked out a plate-glass window, 
and was jailed for three months for hooliganism. But 
journalists do not require a license; anyone who wants 
to write and can get published can be considered a jour-
nalist.

Objective 2: Professional Journalism
Belarus Objective Score: 1.30/4.0—Again, 

solid progress has been recorded in the area of profes-
sional standards. Journalists are better aware of their 
role and responsibilities as purveyors of information, 
and the overly politicized tone of many publications has 
been tamed. Much remains to be done, but the higher 
rating given to this indicator in 2002 reflects the efforts 
of foreign trainers who have worked with the Belarusian 
media over the years.

While several publications still adhere firmly to 
the “us” and “them” mentality of previous years, much 

progress has been made in the areas of fairness and 
objectivity. This reflects the training efforts of foreign 
organizations, as well as a recognition on the part of the 
media that fair and objective information has a better 
chance of reaching a receptive audience. 

 It has been an uphill battle, due to the Belarusian 
polarization of society and a long tradition of subjectiv-
ity in reporting.

Journalists, like society, still find themselves split 
into two camps: “state” and “non-state.” State jour-
nalists enjoy some privileges, notably easier access to 
information and higher pay (state media outlets have a 
privileged economic status, which allows them to attract 
and keep the best of the journalists). Those who work in 
the non-state media often do so either because their 
professional qualifications are too low to allow them a 
place in the higher-paid state media, or because they see 
themselves as freedom fighters waging war against the 
authoritarian president.

Neither of these conditions makes for a fair and 
professional media. We are told constantly that “West-
ern” rules of fairness and objectivity cannot be applied 
to Belarus because the government media do not play 
by those rules; hence, the independent media must do 
the same—fight fire with fire. This leads to much rant-
ing and mudslinging on both sides, with the result that 
the reader often adopts a “plague on both your houses” 
attitude.

But more and more media outlets are adopting 
standards of fairness far higher than those that prevailed 
just a year or two ago. They are adhering to professional 
standards that are making their newspapers among the 
most popular in the country. The most prominent are: 
BDG and Belarussky Rynok in Minsk, Intex-Press, Gazeta 
Slonimskaya, Brestsky Kurier, Vitebsky Kurier, Brestskaya 
Gazeta, Novaya Gazeta Smorgoni, and several others.

For the most part, there is a great deal of “news” in 
the Belarusian media. While commercial publications 
do exist, they certainly do not eclipse news. 

Given the dire economic situation in Belarus, 
it would be naïve to think that journalists and editors 
would be immune from monetary inducements. But 
the practice of “selling” coverage is compounded by the 
political situation: political parties and other groups 
are willing to pay for favorable coverage in their battle 
with the president, and they do. Hidden advertising is 
common, and political propaganda masquerading as 
news coverage is common as well. 

Still, the situation is improving. There are very 
few instances of outright “buying” of journalists, but it 

���������� ����� ������������ ��������� �� ��������

��
��
��
��
��
��
��
��
��
���
�
��
��
��
��
��

��������� �� ����� ���������� ��� ���� ��������

����������� ������ ���������� ��� �������� ������� ����������

����������� ��� ������� �� ��� �������� ����������������

����������� ����� ��� ������ ��� �������

��� ������ ��� ����������� ��� ����� ����� ������������� ���
���� �������� ���� �� ���������� �����������

������������� ����������� ���� ��� ������� ���� ���
����������� ������������

��������� ���������� ��� ��������� ��� ���������� �������
���� ��� ������������ ���� ��� ������ ��� ��� �������

������� ����� ��������� ��� ����������� ������ ���������
������� ������������������� ������ �����������



Belarus 107
Media Sustainability Index 2002
www.irex.org/msi/

106

keep qualified journalists. This results in high turnover 
and lower standards. 

Belarus, like Russia, is a country where serious 
news and literature have long predominated over enter-
tainment. Compared with most Western countries, 
there is quite a lot of news on television and in news-
papers. This does not mean, of course, that the news 
is always fair and objective, only that the ratio of hard 
news to entertainment is surprisingly high. There are, 
certainly, entertainment and advertising publications, 
but not to the extent that they eclipse the more serious 
ones.

The problem in Belarus is not so much that there 
is no information, but rather that the degree of reliability 
of the information is questionable. Objectivity and fair-
ness are largely absent across the political spectrum.

Belarus is not well developed technically, and 
this has proven a major problem for the media. Many 
newspapers have so few computers that journalists have 
to write their stories by hand, and then have them typed 
into the office computer by a typist. Digital cameras, 
laptops, Internet access, digital recorders, and other 
accoutrements of a modern newsroom are largely 
absent. In television, where technology is king, this 
lack is especially keenly felt. In several media outlets, 
the lack of a vehicle has made news gathering problem-
atic—especially, again, for television.

Distribution is another major problem. Most 
newspapers are distributed through the mail system, 
at all but prohibitive cost. Belarus would need major 
investment to create an alternative distribution system, 
but so far funds have not been available.

Donors have gone a long way to plug the gap, but 
there is still some way to go before Belarus has the tech-
nical means to produce high-quality news.

Niche reporting exists, but not on a very high 
level. This is due to deficiencies in the education pro-
cess (the journalism faculties are fairly old-fashioned 
and Sovietized, with not too much emphasis on niche 

is still common for journalists to shape a story to suit a 
patron.

Ethical standards have been developed by jour-
nalists’ associations—most notably by the Belarusian 
Association of Journalists—but they are widely ignored. 
There does not seem to be a major difference across the 
media spectrum, either by medium or age. 

It is unarguable that, in Belarus’s tense political 
situation, editors and journalists may be loath to tackle 
extremely controversial themes. Still, the situation is 
improving dramatically as professionalism increases. 
As media outlets learn to handle delicate subjects in a 
fair and balanced way, they are increasingly less vulner-
able to state reprisals. It is also indicative of the pecu-
liar nature of Belarus that most respondents equated 
self-censorship with responsibility, rather than fear. 
Self-censorship was seen as a positive factor that forced 
journalists or editors to weigh the consequences of their 
actions.

Over the past year, many print and electronic 
media outlets have covered topics that previously would 
have been unthinkable: strikes, demonstrations calling 
for the president’s ouster, investigation into the disap-
pearances of prominent political figures. Still, when 
the topic was handled professionally, few negative con-
sequences ensued. In those cases, such as the convic-
tion of three journalists under the criminal libel laws, 
where the state cracked down, it is at least arguable that 
the journalists tempted fate by unprofessional, overly 
politicized, and unsubstantiated accusations.

While the objective situation has not noticeably 
improved, Belarusian journalists have stopped being 
afraid to cover sensitive topics. This results in adequate 
coverage of key events, although there is still a tendency 
to shade coverage to avoid problems. But, in general, the 
situation has greatly improved since 2001.

The economic situation in Belarus is, for the most 
part, extremely bad, and journalists are no exception. 
Pay scales, especially in the independent media, are 
so low as to make corruption the rule rather than the 
exception. This results in selling stories or positive cov-
erage in many cases. It also results in hidden advertise-
ments and endorsements. Many articles that fall under 
the rubric of news are, in fact, paid for by political par-
ties and groups.

While there is certainly some outflow from jour-
nalism into other, more lucrative professions, this does 
not seem to be a major problem, except in the provinces. 
In the regions, lower pay scales and a harder life make it 
all but impossible for smaller publications to attract and 

While several publications still adhere 

firmly to the “us” and “them” mentality 

of previous years, much progress has 

been made in the areas of fairness and 

objectivity. 



Belarus 107

reporting) and constraints in the society. Investiga-
tive journalism is frowned upon, especially coming 
from the independent press. There are several busi-
ness papers, but without the kind of depth that one 
would see in the West. Political reporting is often on 
the level of propaganda, although some exceptions do 
exist: there is some very good analysis in Belarusskaya 
Gazeta, a national weekly, and fairly good political 
reporting in BDG and Belarussky Rynok.

Objective 3: Plurality of News Sources
Belarus Objective Score: 1.50/4.0—Most 

Belarusian citizens can afford newspapers, and televi-
sion is widely available. The two main Russian televi-
sion stations cover the entire country, with the third 
Russian station, NTV, covering major cities. Belarusian 
National Television covers the entire country, and 
there is a network of independent broadcasters in the 
regions.

The problem is that Russian television covers 
very little Belarusian news and Belarusian Television 
is controlled by the state, so there is little plurality of 
viewpoints available to most television viewers. There 
is a system of independent regional television, which 
provides some relief. The situation has been improved 

in the past year by the addition of a second state chan-
nel, ONT, which provides more professional and 
slightly less biased news to the public.

In radio, the main state channel blankets the 
country in a cable system known as Radio Tochka 
(Point Radio). There are good FM music stations, 
and their news coverage is surprisingly complete and 
daring, a pleasant improvement over last year.

There are independent newspapers on both the 
national and regional level, and those who want to can 
buy whatever newspapers they wish. Economic consid-
erations do play a role: whereas in Soviet times people 
could afford multiple newspapers, now many stick 
to just one or two. Also, the state has used economic 
levers (such as print and distribution costs) to make 
independent newspapers much more costly than their 
state competitors.

Obviously, those in cities will have access to a 
greater variety of sources than those in remote rural 
regions. There are villages and collective farms where 
very little independent news is available. Given the 
expense of distribution, many independent publica-
tions cannot afford to spread their resources over a very 
wide area, and independent radio and television do not 
penetrate into some areas.

The Internet is not widely used, although the 
number who use it is growing. According to a poll last 
year, fewer than 10 percent of Belarusians have ever 
used the Internet, and only a small minority of those 
say they use it regularly. Universities provide access, 
and a system of resource centers throughout the coun-
try is also helping to alleviate the dearth of Internet 
services. But for the next few years, the Internet will 
not be a major factor in Belarus.

Belarus has remarkably few restrictions on access 
to foreign news sources. Short-wave radio is readily 
available, the Internet is not blocked (although not, as 
yet, widely used), and cable television (including CNN 
or BBC World) is fairly inexpensive. In the capital, 
many subscribe to cable television, while in the regions 
this number drops. There are no legal restrictions on 
listening to or reading foreign news. But economic fac-
tors do combine to limit the influence of foreign news 
on the population. Far from everyone can afford cable 
packages, and Internet access is also limited by cost. 

State media are unfailingly biased in their cov-
erage, controlled as they are by the government. In an 
election period, such as Belarus underwent in 2001, this 
bias amounts to wholesale attack on any opposition, or 
any alternative viewpoint at all. 

�������� ���� ������� ������� �������� ����
�������� ��� ��������� �����

��
��
��
��
��
��
��
�
��
��
��
�
��
��
��
��
��

� ��������� �� ���������� ������ ��� ������� ���� �������
������ ������ ���������� ��������� �������

��������� ������ �� �������� �� ������������� ����� �� ���
�����������

����� �� ������ ����� ��� ���� ��� ����� �� ��� ������ ���������
��������� ��� ������������ ��� ����� ��� ������ ���������

����������� ���� �������� ������ ��� ���������� ���� ���
����� ��� ��������� ������

����������� �������������� ������� ����� ��� ���� ���������

������������ �� ����� ��������� ������ ��������� �� �����
����������� �� ����� ����� ��������� �� ��� ������������ �� �
��� ��������������

� ����� �������� �� ������ ��������� ��� ��� ������ ���
����������� �� ��� ������ ��������� �����������������
����������� ��������



Media Sustainability Index 2002
www.irex.org/msi/

108 Belarus 109

There are no “public” media in the Western sense. 
There are state media and independent media. While 
many independent media outlets, such as regional 
television and newspapers, are more or less nonpar-
tisan, there are some independent news sources that 
mirror the government’s bias. A national, independent 
daily such as Narodnaya Volya has no more integrity or 
credibility than the state newspaper, despite its “demo-
cratic” billing. It uses the same techniques of innuendo 
and mudslinging as the worst of the state media; only 
the targets are different. 

Independent news agencies, such as BelaPan and 
Radio Racyja, exist in Belarus. Radio Racyja is func-
tioning more and more as a news agency. BelaPan is not 
cheap, but programs to provide it to regional newspa-
pers have made it fairly affordable to the independent 
press. BelaPan is used widely. Racyja is becoming more 
well-known and is occasionally cited even in the state 
press. The level of reporting in BelaPan is adequate, and 
improving. Media Fact, a new agency built on the Rus-
sian Interfax model, is also gaining in popularity.

The situation in broadcast media is improving 
dramatically. A loose network of 21 stations is produc-
ing quality regional news. While this is not as extensive 
as one could hope—some air their own shows no more 
than once or twice weekly—the quality and quantity of 
independent news is considerably higher than one year 
ago. Radio is also becoming much more daring in news 
coverage, which significantly improves the information 
sphere. 

Media ownership is not concentrated in a few 
conglomerates. Media ownership is nominally trans-
parent, but there are cases where the real owners may 
not be apparent. In the case of government outlets, this 
is not a problem: everyone understands who “owns” 
the outlets and what that means for credibility (surveys 
show that independent news sources are more widely 
believed than state-owned ones).

But with private media outlets the situation is 
more complex. The information is supposed to be 
transparent, but often is not. Rumors abound that one 
or another of the big dailies—such as BDG or Belar-
usskaya Gazeta—are backed by Russian capital. Other 
newspapers are rumored to have ties to state organs. 
These rumors can have a negative effect on the papers’ 
credibility, particularly regarding the sensitive issue of 
union with Russia.

In television, as well, ownership can be a thorny 
issue. City governments looking for some levers of 
control over independent television sometimes buy 

in through shell companies, or subsidiaries, to make 
their participation less apparent. So far, there are few 
conglomerates in the country, and none controlling the 
media.

Most Belarusian media outlets do provide cov-
erage of social issues, and are not often hampered in 
this by the state. The real problem is lack of training 
in social-issues reporting. Another problem is the resis-
tance of official sources to giving statistics that may 
paint a negative picture of the country.

Belarus is a fairly homogenous country, although 
there are some religious differences that cause prob-
lems. The government has been cracking down on 
“sects.” This sometimes results in harassment of activ-
ists in this sphere, although journalists have been writ-
ing about this freely.

There are some minority-language media, and 
their existence is legal. There are some Polish-language 
newspapers in the Western regions.

Objective 4: Business Management
Belarus Objective Score: 1.52/4.0—This rep-

resents a significant increase over last year’s score, and 
is especially startling in the face of Belarus’s sinking 
economy. In large part this is due to greater profession-
alism on the part of media outlets, and to the training 

����������� ����� ��� ������������
����������� �������� ��������� �������������

��
��
��
��
�
��
��
��
��
��
��
��
��
��
�

����� ������� ��� ���������� � ���� ������� �� ��� �������
������������� ��� ����������������� �����������

����� ������� ������� ���� � ��������� �� ��������

����������� �������� ��� ������� ���������� ������� ��
����������� �������

����������� ������� �� � ���������� �� ����� ������� �� ��
���� ���� �������� ��������� �� ���������� ��������

����������� ����� �� ��� ������� ���������� ����������

������ �������� �� ���� �� ��������� ��������� ������
������� ����������� �������� ��� ������ �������� �� ���
����� ��� ��������� �� ����������

��������� ������� ��� ����������� ������� ��� �������� ���
������������� ���������



Media Sustainability Index 2002
www.irex.org/msi/

108 Belarus 109

of organizations like IREX, which have taught them to 
be self-sufficient.

Printing and distribution are sore points with 
the Belarusian media, tying up considerable capital 
and causing enormous political ill will. In general, 
there seem to be enough reasonably priced printing 
facilities available through the state network, and this 
is the resource that most editors use. Even the most 
openly oppositionist newspaper in the country, Nar-
odnaya Volya, is printed at the state publishing house. 
But editors of independent newspapers feel vulnerable 
to political pressure, fearing that the state publisher can 
refuse to print them if they attempt to publish contro-
versial material. There is one independent publishing 
house in Minsk, Plutos, but it cannot handle the volume 
necessary; nor can it print broadsheets. The other inde-
pendent publishing house, Magic, lost its printing press 
in a scuffle with the government over penalties for the 
Soros Foundation, which donated the press.

With distribution, the situation is worse. There is 
almost no house-to-house distribution in Belarus out-
side of the mail system, which is a state monopoly. The 
tariffs are extremely high, adding up to 200 percent to a 
newspaper’s subscription price. Editors of independent 
papers say that they are being penalized by higher tar-
iffs. Their newspapers are assessed distribution costs up 
to three times higher than those of the state-subsidized 
press, and they claim that their money is going to subsi-
dize the cost of distributing the state papers.

There are some fledgling independent distribu-
tion systems in place—two out of the capital and sev-
eral in the regions. All are associated with a newspaper 
or a newspaper network, such as BelKP Press. BelKP 
Press publishes Komsomolskaya Pravda and distrib-
utes it and several other papers to central points in 
the regions. Intex-Press, in Baranovichi, has launched 
a house-to-house delivery system in its region and is 
now expanding. Novaya Gazeta Smorgoni has its own 
distribution system, as does Brestsky Kurier. These have 
helped to relieve the burden, but much remains to be 
done. 

Still, there is positive movement in this area; the 
outlook is not quite so bleak as it was a year ago.

The sources of media financing are varied indeed, 
but not all of the sources contribute to better-run, inde-
pendent media outlets. With the economy in ruins, 
Belarus has a very limited advertising market; in addi-
tion, low market-oriented culture makes it difficult for 
media professionals to take advantage of what opportu-
nities there are. Advertising quotas also complicate the 

picture. Advertising cannot top 30 percent of newspaper 
space in a newspaper that is not registered specifically 
as an advertising paper, and enterprises cannot spend 
more than 2 percent of their revenue on advertising.

Subscriptions and kiosk sales account for up to 
half of revenue; prices are kept artificially low by state 
regulations, and in some cases newspapers lose money 
by raising circulation. The other half of revenue is sup-
plied by advertising (in some cases this is less, down to 
30 percent), but revenue earned by sales and advertising 
covers barely half of a newspaper’s expenses.

In television, managers supplement their income 
with private messages, such as birthday greetings. For 
many regional stations, these are the main source of 
income.

All of this makes the private media vulnerable 
to pressure from a variety of sources. Political parties 
and businesses can buy space and favorable coverage 
in newspapers. Foreign-aid organizations do what 
they can to help, but their assistance often creates even 
more of a dependent mentality in their recipients. This 
mentality makes the recipients more reluctant to go out 
and drum up their own financing, which increasingly 
politicizes the press. Media recipients see the aid as pay-
ment for coverage and try to please their “patron.”

At this point, many of the national papers are 
partially dependent on donors for survival, while the 
regional press is unable to develop without outside help. 
Television is less tied into this world, because much less 
donor money has gone into independent television, and 
only those outlets that have found the means to survive 
are still extant. Radio seems to be fairly profitable. It 
has lower production costs than television and gener-
ates more advertising revenue.

Still, there has been progress. As donor money 
decreases, media managers are becoming more skilled 
in manipulating those resources that remain. While it is 
still quite difficult to make money in media in Belarus, 
it is being done. Many independent newspapers and all 
non-state television stations are turning a profit.

All signs point to a boom in the advertising 
market in Belarus over the next year, although it 
remains to be seen how much of the money will find its 
way to the independent media. Most media managers 
have little idea of how to work with advertisers, and it is 
a struggle to get them to develop media kits of generally 
reasonable price lists. Still, the picture is much rosier 
than it was a year ago. Revenue is increasing for both 
television and print, and more and more outlets are able 
to support themselves through advertising.



Media Sustainability Index 2002
www.irex.org/msi/

110 Belarus 111

Objective 5: Supporting Institutions

Belarus Objective Score: 1.65/4.0—There are 
embryo organizations such as Fund of Regional Editors 
and Publishers (FREP) and the Television Broadcast 
Network (TBN), which unites regional television man-
agers, but these organizations do little to provide mem-
bers with benefits or collective bargaining power. 

FREP organizes projects such as Plus TV, a color 
supplement that provides members with an attractive 
television program, and also sells advertising. It works 
with foreign organizations to arrange seminars. FREP 
also works with international donors to buy paper at 
bulk rates to distribute to members.

TBN buys programming collectively for members 
and tries to unite regional stations in news exchanges 
and other projects, but many stations do not seem to 
have reaped many of the benefits.

In general, this is a weak area. While there has 
been some improvement, much work remains to be 
done.

The Belarusian Association of Journalists (BAJ) 
unites independent journalists and attempts to protect 
their rights through lobbying, legal advice, and profes-
sional training. But BAJ’s resources are not sufficient to 
address the myriad problems facing Belarusian journal-
ists, and the matter is further complicated by personal-
ity clashes and other internal squabbles that limit the 
organization’s effectiveness. BAJ is also seen by some 

Advertising revenue in Belarus is too low. This 
has to do with the state of the economy and the level 
of state interference in the media industry. The state 
sells advertising on the state channels at minimal 
prices (sometimes as low as $25 to $50 per minute), 
making it difficult for smaller regional stations to 
make enough to support themselves. Subscription 
sales are declining as the government monopoly on 
distribution causes rates to rise. There has been some 
progress, but this is still a sore point for Belarusian 
media.

Given the level of polarization in Belarus, it is 
completely out of the question for independent media 
to receive government subsidies. There are completely 
state-run media, completely subsidized media, and 
media that are not tied to the state. This attribute does 
not make sense for Belarus. Panelists have no choice 
but to give it a perfect score, which will skew the over-
all objective score.

There are market-research firms in Belarus. 
One of the major ones, Novak, did a large project for 
IREX in 2000 and is carrying out a series of smaller 
ones in 2002–2003. But the services of such organiza-
tions are beyond the means of most media outlets. So, 
other than occasional projects like IREX’s, they rely 
on amateur, in-house methods of determining what 
their customer wants.

In general, the same problems that plague the 
media in other spheres affect them here. For those 
media outlets that have to rely on themselves, contact 
with their consumers is important. And they will try, 
however imperfectly, to tailor their product to their 
clients’ demands. For those media outlets that rely on 
donors, such information is less important; they tend 
to decide themselves what their readers want, and to 
give it to them regardless.

Circulation figures are suspect because Belaru-
sian papers are just as liable as others to inflate their 
figures to impress advertisers. An audit by the state 
Press Committee in 2001 resulted in a lowering of 
stated circulation in many national newspapers.

The situation is more complicated with broad-
cast because there is no independent means (such as 
printing receipts) for assessing viewership. Media out-
lets rely on ratings agencies, such as Novak (above), 
and they often cannot pay for the services of a profes-
sional. They rely on amateur, in-house phone surveys 
or make estimates based on the number of telephone 
calls they receive to place private ads. In general, this 
is not a major factor in broadcast policy.

���������� ������������ �������� �� ���
������������ ��������� �� ����������� ������

��
��
��
���
�
��
��
���
���
��
��
��
��
��
��

����� ������������ ��������� ��� ��������� �� ������� �����
������ ��� ������� ������ ���������

������������ ������������ ���� �� ������� ������������ �������

���� ������� ���� ������ ��� ����������� ������

������� ���������� ������ �������� ���� ������� �����������
��������� ���������� ������

���������� �������� ��� ���������� �������� �������� �����
����������� �� ������� ������ �� ������� ��� �������

������� �� ��������� ��� �������� ���������� ��� ��������
����������� ��� �������������

�������� �� ����� ������������ �������� ������������� ������
���� ��� �������� ����������� ��� �������������



Media Sustainability Index 2002
www.irex.org/msi/

110 Belarus 111

as too politicized, which keeps some more mainstream 
media managers from joining.

Human rights groups such as Charter 97, the 
Belarus Helsinki Committee, and BAJ keep an eye on 
violations of press freedom and publicize them. These 
groups exist throughout the country, and journalists 
have access to their help when needed.

The problem is that the Belarusian government 
does not pay much attention to these groups, so their 
watchdog function serves largely as a signal to the West, 
rather than a curb on government excesses. Still, the 
sector is growing, which provides moral support to 
journalists in trouble.

There are degree programs, but by and large they 
do not prepare journalists for the challenges ahead. 
Journalism degrees abroad do not help much because 
the language tends to be a barrier, and most programs 
that sponsor students for study abroad report low 
return rates. There are more than enough media outlets 
to absorb the graduates. The problem is the reverse: 
there are not enough qualified journalists to go around, 
with many of the best leaving the profession because of 
economic concerns.

There are numerous short-term training oppor-
tunities, mostly run by international agencies. Training 
in everything from the very basics of journalism to 
ethics and management is needed. Many Belarusian 
journalists have never had any formal training. The 
most popular courses tend to be in computer-aided 
research, Web design, and other technical fields. But 
there are still not enough quality training opportuni-
ties for those who want and need them.

There are two private printing facilities, but there 
are problems with one of these. A large number of 
independent newspapers print in government-owned 
facilities, which makes them vulnerable to political 
pressure. 

Distribution has also been described elsewhere. 
Kiosks are government-owned and can be selective in 
the newspapers they sell or hide. Some transmitters are 
in private hands, but the government controls licenses. 
Access to the Internet is in government hands. There 
have been no attempts to restrict the flow of informa-
tion so far, but the government monopoly ensures that 
any financial rewards find their way into government 
coffers.

Panel Participants
Viktor Balakirev
Belarusian Director
International Educational Center (IBB)

Igor Kashlikov
Director
Ranak TV station, Svetlogorsk

Alexander Krugliakov
Public Diplomacy Section of the American Embassy 
Host of morning news program on Belarusian TV

Zhanna Litvina
President
Belarusian Association of Journalists

Jean MacKenzie
Resident Advisor
IREX/Minsk

Leonid Mindlin
Consultant, IREX
Film producer, member of the BAJ council

Sieva Ragoisha
Regional Publishers’ Foundation

Vladimir Yanukevich
Editor
Intex-Press, Baranovichi

Vasily Zdanyuk
Editor
Svobodnye Novosti, Minsk

Panel Moderator 
Andrei Vardomatsky
Novak Research Laboratory




