
AlbaniaAlbania

Introduction 

Since the downfall of communism in 1991 and the establishment 
of the free media, marked by the founding of Rilindja Demokratike, not 
much has changed except for the proliferation of various news outlets. 
It has now been 11 years since Sali Berisha became the first democrati-
cally elected president of Albania, and the media sector has evolved very 
slowly.

Media development may not be as bleak as some may see it. A 
myriad of media are available to Albanians. There are 65 television 
stations, not including foreign channels from Italy and other parts of 
Europe. There are also 35 radio stations and 19 daily newspapers. The 
main problem, however, lies with the quality and not the quantity of 
media coverage. Overall, there are too many outlets for a country of 
fewer than 3.5 million people. The publishing community is controlled 
by a few oligarchs, most of whom set their own agendas when it comes 
to what information is printed, and how it is printed. For the most part, 
the print media are divided along party lines. As a result, opposing par-
ties are often targeted in the newspapers, but the accusations are rarely 
supported by facts.

Objective 1: Free Speech
Albania Objective Score: 2.30/4.0—Albanian journalists work 

with a loose interpretation of free speech. If there are no facts, they often 
make them up. This is especially true in the print industry because most 
newspapers are divided along party lines. Political parties openly sup-
port some of the media outlets. It is not unusual for a high party official 
to be the primary financier of a newspaper. In the past year, the former 
minister of finance, who left office following accusations of corruption, 
has begun to publish his own daily. The party-affiliated papers often 
print headlines accusing their opposition of corruption and abuse of 
power. Articles often target party leaders as a means to discredit the 
leadership of the major parties.

We know that some 

media are favored, 

so there is no equality

 to the access to         

                 information.



Media Sustainability Index 2002
www.irex.org/msi/

4

�
��

��
��

��
��

��
��

���
��

��
��

��
�

�
��

��
��

��
��

��
�

��
��

��
���

�
�

��
�

��
��

��
��

��
���

��
��

��
��

��
�

��
��
��
��
��
��
��

����������

������������
����������

���� ������ ��������� ��
���� �������

��������
����������

����������
������������

������������� �������������� �����

�

�

�

�

�

����

����

����

����

����
����

����

����

����

����

����

����

Objective Scoring

The averages of all the indicators are averaged to obtain a single, 
overall score for each objective. Objective scores are averaged to provide
an overall score for the country.  IREX interprets the overall scores as follows: 

3 and above:  Sustainable and free independent media

2–3:  Independent media approaching sustainability

1–2:  Significant progress remains to be made; 
society or government is not fully supportive

0–1:  Country meets few indicators; government and society 
actively oppose change

Indicator Scoring 

Each indicator is scored using the following system: 

0 = Country does not meet indicator; government or social forces may actively            
oppose its implementation

1 = Country minimally meets aspects of the indicator; forces may not actively                  
oppose its implementation, but business environment may not support it and                  
government or profession do not fully and actively support change

2 = Country has begun to meet many aspects of the indicator, but progress may be 
too recent to judge or still dependent on current government or political forces

3 = Country meets most aspects of the indicator; implementation of the indicator 
has occurred over several years and/or through changes in government, indicating 
likely sustainability

4 = Country meets the aspects of the indicator; implementation has remained                    
intact over multiple changes in government, economic fluctuations, changes in 
public opinion, and/or changing social conventions



Albania 5

The public’s tendency to ignore reported scandals 
has led to the decline of daily news circulation. The 
public views the publishers as promoters of their par-
ticular party line. Public disinterest, however, has not 
stopped the supporters of politicians from publishing a 
vast array of newspapers and propaganda. 

Only one libel lawsuit has been brought before the 
judges in 2002, and the claimant was vindicated. The 
journalist involved was fined quite heavily but was not 
given a prison sentence. Jail time for those convicted of 
libel had occurred in past years.

The broadcast regulatory body, the National 
Council on Radio and Television (NCRT), is controlled 
by the party in power and has no members representing 
the primary opposition parties. The Union for Victory, 
the coalition of opposition parties, chose not to partici-
pate in the NCRT when it was first formed. Now lacking 
a voice in determining broadcast regulatory issues, the 
Union is regretting that decision. The NCRT has the 
power to grant broadcast licenses but seemingly does 
not have the ability to reject an application. There are 
currently 65 television operators, three of which have 
national licenses (including the state broadcaster). 
There are 35 radio broadcasters, but only three possess 
national licenses. All of these media outlets exist in a 
country of fewer than 3.5 million people. 

In 1999, when the parliament arbitrarily decided 
not to limit national licenses, nine station operators 
decided to build out their signal coverage beyond their 
local licensing areas. This build-out has led to wide-
spread interference among broadcasters. The NCRT 
has recently completed a frequency mapping project in 
an effort to develop a nationwide frequency plan and 
eliminate areas of interference.

The state broadcaster, Radio/Television Shqip-
tare (RTSH), is also controlled by the party in power, 
primarily through the minister of culture. Although 
the minister herself is hardly seen, her influence can 
be detected in each newscast. The director general of 
RTSH was replaced recently due to corruption charges, 
but the current director was appointed after political 
pressure was exerted on the selection committee. 

There is no enforced code of ethics for Albanian 
journalists. Self-regulation also has not yet taken hold 
in the media sector. 

The Media Sustainability Index (MSI) panel was 
largely divided along party and professional (journalists 
vs. politicians) lines regarding legal rights for journal-
ists. The Socialist panelist stated that the media laws 
in place were the most liberal in Europe. The Demo-
cratic representative argued that these laws were not 
implemented. The journalists tended to agree with the 
Democratic party member. Access to information is 
guaranteed under law, but actually obtaining informa-
tion is very difficult. The journalists on the panel said 
that if they were not informed, the public could not 
be informed. The politicians argued that although the 
system is not perfect, it does not give journalists the 
right to invent facts. Another problem is that the gov-
ernment ministries do not efficiently provide informa-
tion, either by design or ignorance. Access to informa-
tion is haphazard at best. All of the panelists mentioned 
that the system in place simply does not work. Accord-
ing to one panel member, it can take a journalist “six 
months to research the legislation relating to an issue.” 
According to another panelist, “We know that some 
media are favored, so there is no equality to the access 
to information.”

There was a wide divergence among the panel-
ists when it came to the question of free speech. Two 
representatives from the Parliamentary Commission 
on Mass Media—one from the party in power and the 
other from the opposition—clashed on the issue of 
protections for journalists. The Socialist representative 
stated that the press was treated equally, but the opposi-
tion member disagreed.

����� ��� ������ ����� ������� ��� �������
���� ������ ��� ������ �� ������ ������������

��
��
��
��
��
��
��
��
��
��

������������ ����������� �� ���� ������ ����� ��� ��� ���������

��������� �� ��������� ����� �� ����� ������������ ���
�����������

������ ����� ��� ��� ��������� ��� ����� ��� ���� ���
���������� �� ����� �����������

������ ������� ����������� �� ����� ������� ��� ����������
����������� ��� ����������� �� ���� ������ ��� �����

����� �� ������ ����� �� ��� ������� ������������ �����
���������� ��� ��� ���������� ��������� �������������

����� �� � ����� ��� ������ ������ ��� ������ ��� ���� �� ������
������������� ��� �������� ����� ���� ����� ������� ��� �������

������ ����������� �� ������ ����������� ����� �� ������ ��
����������� �� ������� �������� ��� ��� ����� ��� ������������

����� ������� ���� ������������ ������ �� ������������
���� �� ������� �������� ��� ��� ����� ��� ������������

����� ���� ��� ���������� ���������� �� ����� ��� ���������� ���
����� �� ���������� ��������������� ������� ������ ��� ������������



Media Sustainability Index 2002
www.irex.org/msi/

6

it was officially cited for bias along with several of the 
private stations. 

It was agreed that it was not at all difficult to 
become a journalist in Albania. One of the panelists 
commented that it was easier to become a journalist 
than a police officer.

Objective 2: Professional Journalism
Albania Objective Score: 1.79/4.0—Albanian 

journalists follow no particular criteria when it comes 
to reporting. Many are more concerned with “filling the 
page” than they are with the actual content of what they 
write. This trend is most evident in the newspapers. 
Broadcast reporting has different standards due to time 
restrictions, but generally fair and objective journalism 
is not commonplace. The media are controlled by edi-
tors and publishers who cater to politicians’ needs. In 
order to keep their jobs, journalists tend to follow their 
employers’ orders.

Self-censorship among the media seems to be 
prevalent throughout the industry. One of the panel 
participants gave the following example: “I personally 
know journalists who ask their chief editors whom they 
have to attack in the press each day. This is self-censor-
ship.”

Contention arose when the question of whether 
to prosecute media infractions according to the penal 
code or the civil code surfaced. Albania, along with 
Romania, Montenegro, and Serbia, use the penal code 
to harness the media, against the statutes of the Euro-
pean Union. To this point, the Albanian parliament has 
not seen fit to change the situation. 

The licensing issue generated intense debate 
among the participants. According to the original law 
on electronic media, only two private licenses were to be 
issued. However, the parliament overturned that edict 
in 2000 and decided there should be no limitation on 
the number of national licenses. Therefore, applicants 
previously denied national coverage extended their 
signals beyond their licensed areas. The stations did so 
illegally because the parliament had frozen the issuing 
of licenses. The former president of Albania once men-
tioned that the “score was three to zero” when it came 
to national licenses. This essentially means that the 
party in power controls the three national licenses and 
that the opposition has no national voice. This com-
ment rings true because the three national television 
broadcasters—TV KLAN, TV Arberia, and state-run 
TVSH—all tend to favor the ruling party. However, 
each of these stations has proven to be somewhat 
unbiased in its reporting. Each has criticized the cur-
rent administration when circumstances warranted it. 
Of course, the opposition still believes itself to be the 
victim of state media coverage.

The consensus among the panelists was that entry 
into the Albanian media industry was no different from 
any other industry in the country. This is true in that 
there are too many broadcasters operating in Albania. 
It is not economically feasible to have 65 television sta-
tions and 35 radio stations. It is clear that the broadcast 
market is unsustainable when one considers that the 
country’s total advertising revenue is between $5 mil-
lion and $8 million per year. In comparison, broadcast 
revenues in Bulgaria exceed $40 million. 

According to the panelists, the public broadcaster 
receives no special privileges, except for exclusive rights 
to some cultural programs. However, some critics 
believe that it operates in much the same way as the 
private broadcasters, except that it receives advertis-
ing revenue and supplementary funding from the state 
budget. The programming that the state channel offers 
is similar to that of the private broadcasters, and the 
advertising rates are comparable to the independent sta-
tions. The state broadcaster also airs the same amount 
of pirated programs. During the 2001 election period, 

���������� ����� ������������ ��������� �� ��������

��
��
��
��
��
��
��
��
��
���
�
��
��
��
��
��

��������� �� ����� ���������� ��� ���� ��������

����������� ������ ���������� ��� �������� ������� ����������

����������� ��� ������� �� ��� �������� ����������������

����������� ����� ��� ������ ��� �������

��� ������ ��� ����������� ��� ����� ����� ������������� ���
���� �������� ���� �� ���������� �����������

������������� ����������� ���� ��� ������� ���� ���
����������� ������������

��������� ���������� ��� ��������� ��� ���������� �������
���� ��� ������������ ���� ��� ������ ��� ��� �������

������� ����� ��������� ��� ����������� ������ ���������
������� ������������������� ������ �����������



Albania 7

For the most part, television stations in the capital 
city are models of modern technology. Private stations, 
in particular, have made major investments in equip-
ment and software. The public broadcaster, on the other 
hand, relies on foreign aid to upgrade its facility. The 
country’s most modern station, Top Channel, could 
easily compete with most mid-market US television 
broadcasters, both in technology and in quality of self-
produced programming. Some of the other stations have 
ignored staffing requirements, while investing heavily 
in technical infrastructure. Albanian broadcasters are 
often more concerned with their outward appearance 
than with their internal capacities.

Outside Tirana, the state of regional broadcast 
outlets is very poor. Most regional stations operate 
from a two-room apartment, use primitive equipment, 
and air programming stolen from the satellite. Their 
primary advertising is done by airing personal mes-
sages. Local stations suffer from a lack of expertise and 
a dearth of ethical standards. These regional broadcast-
ers face the same demise suffered by the locally printed 
newspapers—extinction. As with the print industry, 
broadcast information is becoming increasingly concen-
trated in Tirana.

The news industry has yet to discover the impor-
tance of niche reporting as a means of sustaining itself. 
An international donor provided one of the Albanian 
daily newspapers with funding and expertise in the 
development of a cultural supplement. Two inserts were 
published over two weeks, and the resulting increase 
in circulation indicated that the inserts were popular. 
However, the publisher decided that the experiment 
took too much time away from the daily workload of his 
reporters, and the project was discontinued. 

The Tirana broadcasters do produce specialized 
reporting, but it tends to be mostly talk shows that do 
not feature live debates. One of the television stations 
uses this specialized programming in its ongoing cam-
paign against the NCRT, the industry’s regulatory body.

Objective 3: Plurality of News Sources
Albania Objective Score: 2.04/4.0—The word 

“plurality” has different meanings among the MSI panel 
participants. As one panelist said, “We don’t have an 
independent media yet, but we have a pluralist media—
18 daily newspapers. These newspapers present opinions 
ranging from one extreme to another.” Another panelist 
replied, “There are so many opinions that it is difficult 

to find the truth.” These comments represent one of the 
main problems within the print community. Informa-
tion is based on opinion rather than fact. Because jour-
nalists are required to fill a certain number of pages per 
day, there is no time for proper background research. 
Journalists have been known to report news that is based 
partly on rumor or hearsay. They then fabricate stories 
to reinforce their editors’ or publishers’ agendas. 

The Albanian Media Institute provides Internet 
service to journalists so that they may have access to 
foreign press. However, unless the journalists under-
stand English, Italian, or French, the Internet resources 
are limited. Aside from the Balkan News Service, there 
are no foreign news services available in the Albanian 
language.

Some of the stations in Tirana subscribe to foreign 
services such as Reuters or Associated Press Television 
News (APTN), while others resort to pirating material 
from EuroNews. These stations then incorporate the 
“lifts” into their own news programs. 

Television has become the primary source of 
information for those living outside Tirana. Poor news-
paper distribution is the primary cause of this phenom-
enon. Dailies are printed overnight in Tirana and then 
trucked to the regions. The papers often arrive very late 
in the day and are not available until after the first tele-
vised newscasts. 

�������� ���� ������� ������� �������� ����
�������� ��� ��������� �����

��
��
��
��
��
��
��
�
��
��
��
�
��
��
��
��
��

� ��������� �� ���������� ������ ��� ������� ���� �������
������ ������ ���������� ��������� �������

��������� ������ �� �������� �� ������������� ����� �� ���
�����������

����� �� ������ ����� ��� ���� ��� ����� �� ��� ������ ���������
��������� ��� ������������ ��� ����� ��� ������ ���������

����������� ���� �������� ������ ��� ���������� ���� ���
����� ��� ��������� ������

����������� �������������� ������� ����� ��� ���� ���������

������������ �� ����� ��������� ������ ��������� �� �����
����������� �� ����� ����� ��������� �� ��� ������������ �� �
��� ��������������

� ����� �������� �� ������ ��������� ��� ��� ������ ���
����������� �� ��� ������ ��������� �����������������
����������� ��������



Media Sustainability Index 2002
www.irex.org/msi/

8

Objective 4: Business Management

Albania Objective Score: 1.59/4.0—Few 
media outlets are able to sustain themselves finan-
cially through their own business practices. Media 
owners who are involved in other businesses subsidize 
some of the larger television stations in Albania. For 
example, TV KLAN is owned by the ADA group, which 
publishes the Corriere newspaper. ADA also operates 

media outlets that support the government. Some media 
observers believe that stations have been approached by 
businesses with funding offers in exchange for positive 
media coverage of those businesses.

Market research is a relatively new phenomenon 
in the media. Last year, a local statistical organization 
adapted a Nielsen template to gauge the Albanian media 
scene. The Institute of Statistics and Opinions (ISO), 
the provider of the ratings, used a 28-day viewing 
diary to measure the viewing habits of more than three 
thousand people. The same group replicated the ratings 
system again this year. 

Objective 5: Supporting Institutions
Albania Objective Score: 2.15/4.0—There are 

trade associations for the media, but none of them func-
tion for the benefit of their members. The publishers are 
far from a cohesive group, as competition precludes 
cooperation. The broadcasters are represented by no 
fewer than five different associations. However, each 
association has its own agenda, which is usually politi-
cally influenced. Overall, media outlets tend to view 
their competitors as the enemy rather than as potential 
collaborators.

Albanian journalists are now struggling to form 
a labor union. The basic goal is to develop a national 
contract that will cover everyone in the media industry. 
Journalists now have no rights at all, as few work with 
a personal services contract. Journalists’ employment 

����������� ����� ��� ������������
����������� �������� ��������� �������������

��
��
��
��
�
��
��
��
��
��
��
��
��
��
�

����� ������� ��� ���������� � ���� ������� �� ��� �������
������������� ��� ����������������� �����������

����� ������� ������� ���� � ��������� �� ��������

����������� �������� ��� ������� ���������� ������� ��
����������� �������

����������� ������� �� � ���������� �� ����� ������� �� ��
���� ���� �������� ��������� �� ���������� ��������

����������� ����� �� ��� ������� ���������� ����������

������ �������� �� ���� �� ��������� ��������� ������
������� ����������� �������� ��� ������ �������� �� ���
����� ��� ��������� �� ����������

��������� ������� ��� ����������� ������� ��� �������� ���
������������� ���������

���������� ������������ �������� �� ���
������������ ��������� �� ����������� ������

��
��
��
���
�
��
��
���
���
��
��
��
��
��
��

����� ������������ ��������� ��� ��������� �� ������� �����
������ ��� ������� ������ ���������

������������ ������������ ���� �� ������� ������������ �������

���� ������� ���� ������ ��� ����������� ������

������� ���������� ������ �������� ���� ������� �����������
��������� ���������� ������

���������� �������� ��� ���������� �������� �������� �����
����������� �� ������� ������ �� ������� ��� �������

������� �� ��������� ��� �������� ���������� ��� ��������
����������� ��� �������������

�������� �� ����� ������������ �������� ������������� ������
���� ��� �������� ����������� ��� �������������

the Klan weekly magazine in addition to ADA Air. A 
businessman who represents the local lottery owns TV 
Arberia. Top Channel is owned by the distributor of a 
very popular coffee. The current minister of agriculture 
recently bought one of the smaller television stations. 
The smaller stations rely on donations from politi-
cal sponsors and associated business colleagues. The 
advertising industry is poorly developed, and few busi-
nesspeople turn to ad agencies for help. Indeed, selling 
advertising in Albania consists of taking an order, but 
the art of actively selling ads is not common practice. 
Overall, there are too many media outlets and too few 
advertising dollars being spent. The advertising pool of 
$5 million to $8 million just does not go far enough to 
sustain the 65 television stations, 35 radio stations, and 
19 dailies.

Media funding comes from varied sources. The 
government has a tendency to advertise state-operated 
organizations (state power and telephone companies) in 



Albania 9

is completely at the will of the employers. The Ministry 
of Labor does require contracts, but few media outlets 
insist on them.

There is one nongovernmental organization in 
Albania that supports the media, but its longevity is cur-
rently in jeopardy. The Albanian Media Institute (AMI) 
provides Internet and professional media training to 
journalism students in Tirana. The AMI receives limited 
funding from a number of international organizations, 
but not enough to maintain its much-needed presence 
on the media scene. 

The University of Tirana has a journalism pro-

Panel Participants

Elsa Ballauri
Director
Albanian Human Rights Group

Fatos Baxhaku
News Director
Vizion Plus

Lutfe Dervishi
Editor in Chief
Albania daily newspaper

Thanas Goga
Information Officer
International Foundation for Election Systems (IFES)

Leonard Gremi
Vice president
National Association of Radio and Television

Fabiola Haxihilari
Assistant to the Press Officer
OSCE

Remzi Lani
Director
Albanian Media Institute

Iris Luarasi
Director of Radio Ime
Faculty of Journalism, University of Tirana

Edi Paloka
Member of Parliament
Parliamentary Commission on Mass Media

gram that theoretically provides a four-year course for 
an average of 40 students each year. In the past it has 
been less than sufficient in providing a quality educa-
tion. The university has attempted to partner with the 
University of Missouri School of Journalism, but this 
collaboration has yet to be established. One of the pri-
mary problems with the University of Tirana program 
is that the faculty itself lacks media experience. For the 
most part, the instructors are theoreticians with little 
practical experience. In general, the students lack moti-
vation, resources, and the proper environment in which 
to receive an education.

Zylutar Plaku
Publisher
Tomorrit weekly, Berat

Engjell Seriani
Publisher
Dita Jug weekly, Gjirokaster

June Taylor
Assistant to the Political Officer
Organization for Security and Cooperation in Europe 
(OSCE)

Musa Ulqini
Member of Parliament
Parliamentary Commission on Mass Media
 

Rezar Xhaxhiu
News Director
TV Arberia

Panel Moderator
Andrea Stefani
Local Media Adviser
IREX/ProMedia 

Observers
 
Theo Dolan
Program Officer
IREX/DC

Shelly Markoff
Resident Advisor
IREX/ProMedia




