
Azerbaijan 41 

Web: www.irex.org/msi                                                          E-mail: irex@irex.org 

Azerbaijan 
 

Introduction 
 
Azerbaijan has made only tentative steps towards a sustainable media environment. The full range of 
legal protections of freedom of speech are not in place, and those that do exist are weak and in many 
cases counter to international standards. The lack of implementation and enforcement of existing legal 
norms indicates that the government values the practice of free speech less than the theory. The judiciary 
and police are not aggressive and independent in their application of the law. The Council of Europe 
(CoE) is working with the government to update its laws to correspond to CoE standards, but this is an 
ongoing process with seemingly little immediate impact. 
 
The quality of journalism is not up to internationally accepted standards and varies between the capital 
and smaller cities. Editorial control inhibits professional journalism as many media outlets are politically 
connected and favor certain parties, groups, or individuals, restricting individual journalists’ ability to 
work professionally. No widely accepted code of ethics exists for the profession, although some outlets 
adopt one version or another of existing standards. Training for journalists is poor, except for that 
provided by some local and international NGOs. The quality of university programs is poor and the 
faculties unprepared to teach modern journalism skills. 
 
Azerbaijan has a variety of media sources for citizens, representing different views. However, they are 
generally not widely accessible to the public, particularly outside of Baku. Print media are not widely 
circulated so television, dominated by state television, is the main source of information. Citizens on the 
borders can receive foreign broadcasts although the quality of Iranian and Armenian news is similar to 
Azerbaijan and does not provide a credible alternative. Internet access is limited, particularly outside of 
Baku. News is generally political, particularly in state media, while the independent media covers issues 
such as economics and social concerns better than the state. 
 

Media Sustainability Index - Azerbaijan

1.57
1.65 1.65

1.75

2.06

0.00

1.00

2.00

3.00

4.00

Free Speech Professional
Journalism

Plurality Business
Management

Supporting
Institutions

Attributes

Su
st

ai
na

bi
lit

y

U
ns

us
ta

in
ab

le
An

ti-
Fr

ee
 P

re
ss

U
ns

us
ta

in
ab

le
M

ix
ed

 S
ys

te
m

Su
st

ai
na

bl
e

N
ea

r 
Su

st
ai

na
bi

lit
y

 
 



42 Media Sustainability Index 

Web: www.irex.org/msi                                                          E-mail: irex@irex.org 

Scoring System 
 
0 = Country does not meet indicator; government or social forces may be actively opposed to its implementation. 
1 = Country minimally meets aspects of the indicator; forces may not be actively opposed to its implementation but 
business environment may not support it and government or profession not fully and actively supporting change. 
2 = Country has begun to meet many aspects of indicator but progress may be too recent to judge or still dependent 
on current government or political forces. 
3 = Country meets most aspects of indicator and implementation of indicator has occurred over several years and/or 
change in government, indicating likely sustainability. 
4 = Country meets the aspects of the indicator; has remained intact over multiple changes in government, economic 
fluctuations, changes in public opinion and/or changing social conventions. 
 
The scores for all indicators are totaled and averaged for each objective. 
 
Each of the objectives can receive a score from 0 to 4:  
 
Above 3: Sustainable and free independent media 
2-3: Independent media approaching sustainability 
1-2: Significant progress remains to be made; society or government not fully supportive 
0-1: Country meets few of indicators and government/society actively opposing changes 
 

 
Business management of independent media is hampered by a weak economy, a small pool of media 
managers, and government interference in business issues. Many media are supported by sponsors and as 
such focus more on projecting the viewpoint the sponsor is interested in, rather than sound business 
management. As with most countries throughout the region, the media market is saturated in Azerbaijan, 
fragmenting the advertising market that does exist. There are no consistent and reliable market research 
studies. 
 
Azerbaijan has several established associations representing the interests of journalists, management, and 
ownership, as well as NGOs that are more concerned with free speech issues. These associations are not 
highly successful but have made progress in representing their members’ interests, particularly on several 
important issues that have arisen when journalists have been targeted through the legal system. Formal 
journalism education is not up to professional standards at the university level. Training provided by local 
and international NGOs seems to offer the best professional instruction for journalists. Supporting 
functions, such as printing, are both privately- and publicly owned, and newsprint comes from Russia, 
offering some protection for independent media. However, the government controls distribution of print 
media outside of Baku, limiting print media’s freedom. Private broadcasters use their own facilities, but 
have little money for adequate facilities. 
 
Attribute #1: Legal norms protect and promote free speech and access to public information 
 
Indicators 
1. Legal/social protections of free speech exist and are enforced 
2. Licensing of broadcast media is fair, competitive, and apolitical 
3. Market entry conditions and tax structure for media are fair and comparable to other industries 
4. Crimes against journalists or media outlets are prosecuted vigorously, but occurrences of such crimes are rare 
5. State or public media do not receive preferential legal treatment, and law guarantees editorial independence 
6. Libel is a civil law issue, public officials are held to higher standards, offended party must prove falsity and 
malice 
7. Public information is easily accessible; right of access to information is equally enforced for all media and 
journalists 
8. Media outlets have unrestricted access to information; this is equally enforced for all media and journalists 
9. Entry into journalism profession is free and government imposes no licensing, restrictions, or special rights for 
journalists 
 
Azerbaijan took a step forward in February 2000 when its parliament passed a new media law. While this 
was a necessary measure, there remain many problems with both the media law and the civil code that 



Azerbaijan 43 

Web: www.irex.org/msi                                                          E-mail: irex@irex.org 

can seriously hamper journalistic progress. Current laws in Azerbaijan deal with mass media, freedom of 
information, and state secrets. No broadcast law exists, though the government plans to adopt one within 
two years. Also, a new law on freedom of information is supposed to be adopted before the year 2002 
 
Azerbaijan has two years to implement legal changes pertaining to journalists and journalists’ rights 
recommended by the Council of Europe. The country has already stated the necessity to change laws. On 
May 7, 2001, a special working group was established by the president’s office to prepare amendments to 
the existing laws on mass media, according to the CoE recommendations. The group was supposed to 
introduce amendments to the laws on media and state secrets, as well as draft bills on TV and radio, 
information security, and journalists’ responsibilities. Ali Hasanov, Chief of the presidential 
administration’s Public-Political Division, was quoted by the Turan news agency as saying that the drafts 
will be first submitted to the CoE, and then to the Milli Mejlis (the Azeri parliament) for ratification. 
 
Improving freedom of the press was one of the conditions of the country’s entry into the Council of 
Europe. In February 2001, less than a month after Azerbaijan was granted full CoE membership, CoE 
Secretary General Walter Schwimmer expressed concern at new restrictions on press freedom. He called 
on Azerbaijan to change appropriate laws to conform to conditions of CoE membership (IJNet; “COE 
Secretary -General concerned by closure of regional TV stations in Azerbaijan”; 
http://www.ijnet.org/Archive/2001/2/9-8506.html).  
 
In August 1998, President Aliyev signed a decree officially ending prepublication censorship and 
instructing the parliament to adopt laws ensuring freedom of the print media. This law was hailed as the 
first step in the direction of true freedom of speech. All MSI panel members agreed that the constitution is 
supposed to provide for free speech; however, laws are often not enforced and open to interpretation. The 
reality is that the court system does not apply the principles of freedom of speech evenly. In the regions 
outside of Baku they are often not enforced at all. Intimidation and harassment by tax and other 
government officials are used to censor rural media.  
 
Although some media specialists find the updated 2000 media law more progressive, some of its 
provisions represent obvious setbacks. As mentioned by some panelists, two articles in particular cause 
journalists concern. Article 19 states that if a media outlet loses cases in court three times it can be subject 
to closure. Article 50 states that members of the parliament have the right to revoke an individual 
journalist’s credentials. The journalist has no legal recourse to reverse the decision.  
 
Uch Nogte, an independent newspaper, was closed in August 2000 after being convicted of violation of 
statutes three times within 12 months. The paper lost the case brought by the Siruz Tabrizli, Minister for 
Information and Press. Khoshgadam Hidayatgizi, the editor-in-chief of Uch Nogte, called the court 
decision “groundless and biased.” The court ruled in favor of the minister despite protests by leading 
international media watchdog organizations and a hunger strike by journalists from 10 publications that 
lasted more than a week. (IJNet; “Court orders closing of an independent newspaper in Azerbaijan”; 
http://www.ijnet.org/Archive/2000/8/31-47907.html) 
 
According to the present media law, all media outlets are supposed to be registered with the Ministry of 
Print and Information. However, on April 19, 2001, Azeri President Aliyev signed a decree eliminating 
the ministry, thus leaving the country without a government agency regulating the media. Without the 
ministry, no agency exists to fulfill provisions of the nation’s media law to register media outlets, and 
even prior to the abolishment, the ministry had been refusing licenses for a month, without any 
explanation. The establishment of a new press council in the president’s office is planned to replace the 
abolished ministry. 
 
The adoption and implementation of new media laws, the need to create public television in Azerbaijan, 
and other similar issues were discussed at a meeting organized by journalists’ Union Yeni Nesil with 



44 Media Sustainability Index 

Web: www.irex.org/msi                                                          E-mail: irex@irex.org 

assistance of the Council of Europe. Participating were different media assistance organizations, including 
Press Club and Internews.  
 
However good the new laws are, their implementation depends on two factors: training of journalists and 
the reform of the judiciary system. Many good laws can be adopted but until they start working they make 
no difference. (Arif Aliyev, President of Yeni Nesil)  
 
The situation with registration and licensing of broadcast outlets is worse than that of print media, since 
there is currently no law on broadcasting in Azerbaijan. The regulation on how to register a broadcasting 
media outlet and the process of obtaining a license theoretically consists of five steps, one of which 
requires the independent station to receive a certificate from state television about the quality of its 
equipment. This is ironic, because some independent stations have more modern equipment than the state 
ones.  
 
Politics, bureaucracy, and corruption are all involved in the very difficult process of registering and 
obtaining a license. One panelist represented a newspaper that is unable to do strategic planning for 
longer than a three-month period due to the changing registration procedures. This newspaper was told it 
had been operating illegally for a year, thinking that it had successfully registered the year before. Its 
assets were frozen and the paper was asked to pay US $42,000. Even when the matter was resolved some 
eight months later (after a smaller amount was paid), the paper was then informed that it had to pay a 15-
million manat surcharge on the original fine.  
 
Despite the existing procedure, no regional station except Kapaz in Ganja managed to obtain a license. 
Other regional stations operate without formal registration and are totally dependent on the will of local 
governors. When the authorities deny registration, they often use “technical” reasons that are very 
obviously not valid, such as “there are no frequencies available,” while the Internews representative stated 
that there are about 40 free channels.  
 
The panelists agreed that the updated 2000 law does not protect journalists well. If a reporter is attacked 
and the police are informed, they will in the best of cases promise to investigate, but nothing will happen. 
There are very few independent media outlets in Azerbaijan. To survive financially a sponsor is usually 
found to provide the capital that is needed to operate. This involves being funded by the state, an 
opposition party, or a wealthy businessman. Having sponsors hinders the efforts of media to provide 
content free of any bias.  
 
Market entry conditions and the tax structure for media are comparable to other industries, and the tax 
system is not fair to any industry. Time and again panel members stated that the government used tax 
authorities to pressure independent and opposition media outlets. Tax audits and inspection by fire 
officers, police, and other state departments are effective tools to tie up financial and human resources. 
Azerbaijani newspapers have special provisions in the tax legislation for lower taxes but apparently these 
laws don’t work. Panel members mentioned that advertising revenues are not exempt from taxes, even 
though they are the main source of income for papers.  
 
In March 2001, the parliament (Milli Mejlis) adopted a law exempting the local media from customs 
duties. The Amendment to the Law on Customs Tariffs stipulates that mass media products can be 
exported duty-free and importation of media equipment and products is exempt as well. (IJNet; “Media in 
Kazakhstan, Kyrgyzstan and Azerbaijan may soon be exempt from some taxes,” http://www.ijnet.org/ 
Archive/2001/3/22-8859.html). For a while a “double taxation” on imported newsprint was imposed, 
which led to reduced number of copies and, in some cases, closure of papers. The artificially created 
newsprint shortage is one of the ways of local authorities to contain opposition papers’ issues during 
important public events, such as parliamentary elections. (IJNet; “Azeri journalists protest newsprint 
shortages and attacks on reporters,” http://www.ijnet.org/Archive/2001/2/15-8540.html) 
 



Azerbaijan 45 

Web: www.irex.org/msi                                                          E-mail: irex@irex.org 

In May 2001, the Tax Ministry filed a criminal case against Shamil Sefiyev, the financial department 
chief of independent TV station ABA, for “tax evasion” and “use of forged documents.” Sefiyev was 
forcibly removed from his office by seven policemen on May 23 and delivered to the local police office, 
where he was not allowed to see his lawyer for several days. Apparently, the reason for this action was 
the station’s financial success, which was not “properly shared” with tax authorities.  
 
On May 3, the committee for rights of journalists, RUH, distributed a statement on the occasion of the 
international day of mass media claiming that 40 violations of rights of journalists were registered in 
Azerbaijan during the first four months of 2001. During the reported period, journalists from nine mass 
media outlets were subjected to physical and moral harassment while on duty. Five journalists were 
detained for ten days, one for seven days, and one for 12 days. Lawsuits were brought against nine 
newspapers, and seven newsstands of the private firm Gaya were pulled down.  
 
Libel articles exist in both criminal and civil codes. The MSI panelists pointed out that the category into 
which any particular case falls depends on who is libeled. Journalists sometimes get imprisoned, although 
this measure is not as widely used as economic pressure against media outlets. According to the recently 
adopted Law on State Secrets, any media outlet that publishes information containing “state secrets” (the 
definition is open to interpretation) must disclose the source of information and share the responsibility 
for it with the source. If the media outlet refuses to disclose the source, it will have to assume the full 
responsibility for the published information and be prosecuted. (IJNet; “Law on State secrets amended in 
Azerbaijan; www.ijnet.org/Archive/2001/3/9-8673.html). Cases of corruption among judges and 
prosecutors are widespread, including those dealing with cases of libel, and public officials are never held 
responsible for their deeds.  
 
Technically, public information is available to all journalists. There are no legal regulations that stop 
media from accessing this information, except for information that is considered sensitive to state security 
and economic activities. This exception has been left open to interpretation. During MSI interviews, 
comments were made about how information is readily provided to media outlets loyal to the provider. In 
various instances, it was claimed that lower-level employees were told not to provide information to 
members of independent or opposition media. This is difficult to prove because the lower-level 
employees do not refuse to give the information; they simply do not volunteer it. 
 
The laws on public information are often ignored. For example, one law stipulates that a government 
agency employee must respond to a media inquiry within 24 hours, but it doesn’t happen, especially with 
the law enforcement agencies. The higher the rank of the official approached for information, the less 
likely that journalists will have their requests addressed. Independent journalists’ organizations have no 
means to address the lack of access to information in any consistent or organized way. 
 
Article 52 states that the citizens of the Azerbaijan Republic have the right to gain direct information from 
foreign sources, including mass media. Mass media in Azerbaijan do use the Internet to gather materials. 
MSI panel members mentioned that one obstacle is the lack of English language ability possessed by 
other journalists. Instead, Russian and Turkic sources are relied upon. Another barrier is the cost of access 
to the Internet and to news services due to the poor economic situation. There is almost no access to 
international media in hard copy. The discussion panelists suggested that workshops should be organized 
for journalists on effective use of the Internet, as well as English-language courses. Internews and the 
Soros Foundation have plans to do this. 
 
All journalists must be accredited to report on government activities, according to Article 50 of the 1999 
Mass Media Law. To be allowed into the parliament building, for example, journalists must receive 
accreditation from parliament. Credentials can be revoked by the accrediting organization, without legal 
recourse by the journalist. A panelist mentioned that when hiring a journalist, the advantage is given not 
to the candidate who has completed a journalism program but to the candidate who has a degree in 
economics, petroleum, or any other specialized knowledge. The number of journalism programs is 



46 Media Sustainability Index 

Web: www.irex.org/msi                                                          E-mail: irex@irex.org 

limited, with Baku State University still the largest establishment, and the one most harshly criticized for 
its low quality of teaching. One of the biggest problems in journalism education is the lack of new 
textbooks.  
 
Attribute #2: Journalism meets professional standards of quality 
 
Indicators  
1. Reporting is fair, objective, and well sourced 
2. Journalists follow recognized and accepted ethical standards 
3. Journalists and editors do not practice self-censorship 
4. Journalists cover key events and issues 
5. Pay levels for journalists and other media professionals are sufficiently high to discourage corruption 
6. Entertainment programming does not eclipse news and information programming 
7. Technical facilities and equipment for gathering, producing, and distributing news are modern and efficient 
8. Quality niche reporting and programming exist (investigative, economics/business, local, political) 
 
Very few media outlets can be considered truly objective or independent. Most newspapers publish 
articles whose content corresponds to their owners’ political agenda. There is no clear understanding of 
the criteria to judge who is objective in reporting in Azerbaijan. “Most journalists do not have a good 
understanding of what standards of quality are. 
 
Entertainment prevails over news in the programming of most independent TV and radio stations. An 
Internews report says that “Azerbaijan is in need of improving its news quantity” and provides a figure of 
about 3.5 hours of news on average per independent station per week.  
A local NGO developed an ethics code, which was open to voluntary signing by media. Only six 
organizations have signed this document to date. Many MSI panelists felt that the pressure to produce 
unethical material is due to the economic situation. The more financially secure a journalist or media 
outlet is, the more they are able to resist the pressure to publish articles that are biased. ANS TV station 
has developed its own code of ethics, mainly using the experience of Western broadcasters. The articles 
include a ban on showing decapitated bodies and identifying names and faces of rape victims, on 
demonstration of material erotic in nature before the evening hours, and other widely accepted world 
standards. 
 
Self-censorship is practiced in Azerbaijan in order to avoid investigations, audits, threats, and beatings. 
This practice is in place due to the influence the current government and business environment exerts over 
mass media.  
 
The overall opinion is that most of the media in Azerbaijan are politically affiliated with a source of 
funding. Opposition parties do not have adequate access to the government-owned media and create their 
own media outlets. Political figures buy media outlets, which serve their interests. There are many 
newspapers in Azerbaijan which sell for 100 manat (less than two cents USD); they are at the mercy of 
whoever pays for the content of the paper. Of course, it is difficult to speak about professional standards 
in the context of those papers. Even if journalists working there are professional, they cannot be objective 
and impartial.  
 
The papers that charge a market price have higher professional standards. A newspaper with higher 
standards is more expensive to produce. Unfortunately, the processes going on in Azerbaijan at the 
moment is similar to the problems of Russia in the recent past, where the independent media have been 
almost totally destroyed. The government uses economic leverage to control independents, which means 
that most media outlets have to “sell” their freedom.  
 
Journalists are able to cover key events and issues. However, sometimes covering a controversial event, 
such as a protest demonstration by an opposition party or a police attack on the offices of an opposition 
paper, can pose danger for journalists. There have been numerous cases when reporters were beaten and 



Azerbaijan 47 

Web: www.irex.org/msi                                                          E-mail: irex@irex.org 

jailed along with demonstrators, and their equipment damaged. (IJNet; “Journalists beaten and jailed 
covering protest in Azerbaijan”; http://www.ijnet.org/Archive/2001/4/27-9412.html)  
 
Income levels for all journalists are low. In some spheres salaries have not been paid for months, and this 
leads to lower ethical standards, the departure of qualified journalists for other fields, and financial 
sponsorship which influences content. Journalists often accept bribes to produce favorable coverage. One 
of the panelists had met a young TV reporter who thought that filming people and getting money from 
them was the “point of being a journalist.” 
 
Many statements were made about the public demand for sensational material, which in a way justifies 
producing such materials. However, the counterargument was that people know where they can get 
serious news. If an outlet participated too long in reporting sensational items, it would tarnish its 
reputation and might lose viewers or readers. Panelists tended to think that yellow journalism is popular 
now but will not last too long. 
 
On the whole, media equipment is outdated by at least ten years. Computers are widely available. There 
are a limited number of media outlets that are modernized (ANS TV, Azeri Times and Turan Information 
Agency) but even at these outlets there is a desire to constantly upgrade equipment. This creates a 
technology gap not only between media outlets in Baku, but more important, between urban and rural 
populations. Internews has loaned out approximately US $160,000 worth of television production 
equipment to independent stations in Azerbaijan—cameras, editing systems, microphones, lighting 
equipment, and tripods. In some of the smaller regional stations, Internews has provided up to 80 percent 
of the equipment.  
 
Specialized publications exist in the economic and business, political, and arts and entertainment niches. 
Investigative reporting is almost nonexistent. TV programming also focuses on politics, economics, and 
business. There is a very popular program on ANS TV, which deals with the Azeri-Armenian conflict: 
“Telemost” (Space Bridge) uses technology to open the dialog between Armenians and Azeris. 
  
The trend in hiring journalists is to prefer reporters with university degrees in specialized areas. Due to 
the existence of oil in Azerbaijan, qualified candidates in this field are sought after. Many publications 
either specialize in oil news or have big sections covering this area—especially the news agencies, whose 
biggest subscribers are Western oil companies.  
 
Attribute #3: Multiple news sources provide citizens with reliable and objective news 
  
Indicators 
1. Plurality of public and private news sources (e.g. print, broadcast, Internet) exist and are affordable 
2. Citizens’ access to domestic or international media is not restricted 
3. State or public media reflect the views of the entire political spectrum, are non-partisan, and serve the public 
interest 
4. Independent news agencies gather and distribute news for print and broadcast media 
5. Independent broadcast media produce their own news programs 
6. Transparency of media ownership allows consumers to judge objectivity of news; media ownership is not 
concentrated in a few conglomerates 
7. A broad spectrum of social interests are reflected and represented in the media, including minority-language 
information sources 
 
People in Baku have greater access to media sources compared to people in the villages and smaller 
towns. Often in the village teahouse one can see one newspaper copy going from table to table because 
people cannot afford to buy individually. Only in the larger cities is there public access to Internet, which 
practically does not exist in the villages.  
 
A variety of newspapers exists and provides a wide array of views. However, the population’s access to 
them is limited. By different accounts, there are between 350 and 700 registered newspapers; about 150 of 
them are active, and only 60 are printed regularly. According to Yeni Nesil (the Independent Journalists’ 



48 Media Sustainability Index 

Web: www.irex.org/msi                                                          E-mail: irex@irex.org 

Association), the number of papers printed per person is .08, which does not allow the population access 
to information. If 50 percent of the population can’t get information, then the journalists’ work is voided 
for those people, said Arif Aliyev, the head of Yeni Nesil.  
 
The print media play only a secondary role in providing the Azeri public with information on 
developments in politics and other aspects of national life, because small numbers of publications are 
printed, and most readers have limited purchasing power. Rural audiences use TV as a main source of 
news, which is why the regional stations have problems registering. Today there are 13 independent TV 
stations operating (eight in the regions and five in the capital). People living in the regions bordering other 
countries (Armenia, Iran, Turkey) can receive programming from these countries. In the regions 
bordering Armenia, the TV program Telemost can only be watched through the Armenian channel. Most 
of the FM stations are concentrated in Baku, as transmission outside of Baku is limited. Thus radio 
programs outside of the capital are dominated by the government influence. BBC and Radio Liberty also 
broadcast outside of the capital. 
 
Most private media outlets (print and broadcast) provide national and international coverage, as well as 
local news. Some publications, such as Caspian Business News, an English-language newspaper, cover 
regional news. 
 
It is legal to listen to foreign broadcasts and read foreign news, and the government does not block access 
to foreign news sources on the Internet. Internet resources are inaccessible for financial rather than 
political reasons. There is no direct restriction on domestic or international media. The poor economic 
situation in Azerbaijan makes it difficult for people to have access to the Internet, cable TV, and 
newsprint. The average newspaper costs 1,000 manat (20 cents USD), cable TV costs US $25 per month, 
and Internet connection costs up to US $50 per month. To put this in a perspective: a loaf of bread cost 
500 manat (10 cents USD). With a country of over 1 million internally displaced people and an average 
monthly income of $43 per month (UNDP, Human Development Report, 1999), people are barely able to 
afford many of life’s basics. In the regions, the government can restrict access to information through 
distribution, on which it has a monopoly.  
 
The state-owned media devote all of their space and time to the official news and materials featuring the 
president and his immediate surroundings. Educational and cultural programming is weak. Independent 
media strive to provide a balanced view to the predominately state-run or opposition outlets. One repeated 
comment was that a better economic situation would allow media to be more profitable—that is, to 
increase revenues from advertisements. Financially sustainable media would lead to more independence. 
ANS, for example, can afford to show programs that reflect different, sometimes conflicting points of 
view on religious, military, and political issues. Panelists also mentioned that advertisers and investors are 
attracted to impartial outlets, which can boost their profits. 
 
Public television will be created in Azerbaijan soon, in accordance with the requirements set by the 
Council of Europe. In early May 2001, one of the opposition parties submitted its draft law on public 
television to the parliament, suggesting that it should be structured as a closed-type joint stock company 
under public control. The draft also envisioned liquidation of the two state channels. However, 
parliamentary leaders opposed the idea and argued that the Council of Europe recommendations do not 
require the abolishment of state television, and that even democratic countries had stations financed and 
managed by the government. Most likely, one of the two government-owned channels—AZTV-1 or 
AZTV-2—will be transformed into a public channel. A project is in development to train specialists 
(managers, reporters, etc) for public broadcasting.  
 
Most media outlets use information provided by news agencies, which have become very successful. 
Although 32 information agencies are registered in Azerbaijan, only about one third of them are in 
operation. Turan is by far the most successful; it was founded in 1991 and issues daily information on 
politics, business, oil and gas, and culture in Azeri, Russian, and English. Sometimes the papers 



Azerbaijan 49 

Web: www.irex.org/msi                                                          E-mail: irex@irex.org 

requesting agencies’ information become heavily indebted and then the supply of news is cut off. 
However, some agencies, such as Turan, do not charge papers that cannot pay and provide information 
for free. The prices for business users are much higher compared to newspapers, and revenues from 
business subscribers are the main source of income for the agencies. 
 
The most widely accessible media outlet in Azerbaijan is the state television channel, AZTV-1. It is the 
only broadcaster received throughout the country, and is considered the sole source of news and 
information for as much as half of the country’s population. Its primary function is to provide information 
on political developments, specifically the activities of the head of state, government officials and bodies, 
and to explain state policies. There are also private television companies based in the capital, Baku: ANS, 
Space-TV, LIDER, ABA and AZAD-Azerbaijan, all with limited area of coverage. SPACE has just 
installed transmitters that allow it to be seen throughout the country. LIDER may be able to do the same 
by the end of the year. Regional independent stations are not registered and are dependent on the will of 
regional governors. ANS, SPACE, and LIDER produce their own news. AZAD-Azerbaijan does not 
produce or broadcast any news. ABA only produces a business news program. On May 24ABA signed a 
long-term contract with CNN, Reuters, and Deutsche Welle to broadcast their news in Azeri. 
 
The news produced by the state and private channels differ dramatically. The private ones tend to be more 
objective. For example, during the unsanctioned demonstration organized by the Democratic Party in 
April 2001, protesters were severely beaten by the police, which was reported by independent stations. At 
the same time, the state TV was showing policemen who allegedly suffered during the demonstration. 
People’s trust in state-funded TV is very low. 
 
Even though media ownership in Azerbaijan is by no means a transparent process, people in general 
know who owns most outlets. However, this information is mostly disseminated through rumors and is 
not officially public. Moreover, most of the country’s profitable and influential businesses are, directly 
and indirectly, in the hands of individuals close to the president. Compared to the situation in Russia, 
where moguls sometimes represent the opposition to the government, and regional governors have wider 
independence, in Azerbaijan the government controls all major processes.  
 
Media are available mainly in Azerbaijani, Russian, and English. There are five English language 
newspapers in Baku. BBC broadcasts 24 hours a day in all three languages. There is a program in French. 
TV broadcasts are in Azerbaijani and Russian. There are no illegal languages in Azerbaijan. Minority 
newspapers in Lezgin, Kurdish, and Georgian languages exist, but are only printed in the regions where 
there are higher concentrations of these ethnic groups. The number of copies printed is usually so small 
that it would be impossible to try to sell them throughout the country. State radio programming exists in 
the Armenian language, which broadcasts from Baku to the Nagorno-Karabakh region. Independent 
media cover social issues, although minority issues can be difficult and create tension because of the 
unsettled problems in Nagorno-Karabakh. 
 
Attribute #4: Independent media are well-managed businesses, allowing editorial independence 
 
Indicators 
1. Media outlets and supporting firms operate as efficient, professional, and profit-generating businesses 
2. Media receive revenue from a multitude of sources 
3. Advertising agencies and related industries support an advertising market 
4. Advertising revenue as a percentage of total revenue is in line with accepted standards at commercial 
outlets 
5. Independent media do not receive government subsidies 
6. Market research is used to formulate strategic plans, enhance advertising revenue, and tailor products to 
the needs and interests of audiences 
7. Broadcast ratings and circulation figures are reliably and independently produced 
 
Azerbaijan has both state and private publishing houses. There is plenty of competition and prices are 
reasonable if newspapers are able to pay. State-supported media outlets are often allowed to pay late. 



50 Media Sustainability Index 

Web: www.irex.org/msi                                                          E-mail: irex@irex.org 

Independent and opposition newspapers are allowed to pay late as well; however they are pressured to 
pay their debts in full or face closure. 
 
There has been a recent crisis with the rising cost of paper that has forced many papers to reduce the 
number of copies they print or even to close altogether. Newsprint cost goes up while the cost of services 
of printing houses goes down. 
 
Many private media outlets cannot survive without subsidies from a sponsor, but most of the revenues for 
independent media come from advertising. Circulation provides income but usually does not cover even 
the cost of publishing. It is a very small market with many outlets competing for a limited amount of 
advertising funds. The oil-related advertising boom ended in 1998 when a great number of businesses 
closed their doors and left Azerbaijan. Since then it has been difficult for independent media to remain 
economically independent.  
 
However, the tendency is that the more independent a broadcasting company is, the richer it becomes. In 
Georgia, Rustavi-2 has captured 70 percent of the advertising market and had US $ 3 million in profits 
last year. Foreign investors get attracted to such revenues and express interest in purchasing these highly 
profitable enterprises. Some investors are also interested in buying some of the Azeri stations. However, 
there are hidden obstacles to this process. The government has ways of influencing the decision making 
process of many companies when it comes to advertising, and thus the stimulus to produce more objective 
reporting and attract larger audiences (and consequently more advertisers) also suffers. 
 
There are over 40 advertising agencies in Baku; the majority of them are print-related. Larger 
international businesses use only advertising agencies to distribute their ad budget. There are a smaller 
number of local businesses that use the agencies. The trend among international aid organizations is to 
conduct business directly with outlets. According to Article 13 of the 1999 Mass Media Law, print 
publications should not contain more than 40 percent ad content, and in TV and radio programs 
[transmissions] advertising should be no more than 25 percent of the broadcast programming. Most print 
publications accepted this law because at this time there was not enough advertising to come close to 40 
percent (the current average is approximately 20 percent.) When asked what they would do if there were 
more then 40 percent in ads, they said they would just increase the size of the paper. One newspaper 
representative explained how half of their ads were a form of a barter deal. This is a very common 
practice.  
 
The advertising market is very limited and most media are engaged in fierce competition for advertisers. 
The oldest independent station, ANS, also considered the most successful one, has already felt the impact 
of LIDER’s competition.  
 
The government long ago learned not to directly close down outlets that were not favorable to them. They 
have tried to “purchase” the opinion of the paper and only a few have been able to avoid this. Since 
electronic media have higher operational costs, the issue of subsidies is more important for them. Some 
hope that the public television is the alternative to government-owned broadcasting that will not depend 
on either government subsidies or the political interests of the financing body. 
 
However, many expect the experiences of neighboring countries Armenia and Russia to recur in 
Azerbaijan. In Armenia and Russia the content of public broadcasting is often identical to that of the 
government channel. Most hope that this process will gradually change within four to five years. One 
should compare the broadcasting situation in Azerbaijan with that of seven years ago; there are now five 
independent channels that strive to provide competitive programming. 
 
This competition also helps raise the professional level, because the viewers are not going to watch 1.5 
hours of news coverage about the president—a practice that AZAD-Azerbaijan and LIDER did before. 



Azerbaijan 51 

Web: www.irex.org/msi                                                          E-mail: irex@irex.org 

Now, they have to change with the market and broadcast what viewers demand. Everyone agreed that 
economic freedom is the most important part of independence. 
 
Market research is not conducted on a professional level. No regular ratings for print media are produced 
by any commercial organization. Due to political and economic instability, planning is very difficult. The 
independent media association Yeni Nesil conducts what they call “monitoring” of the popularity of 
newspapers and topics, which includes surveys conducted several times a year. Some editors interview 
individual street vendors who can provide information on the level of interest generated by one or another 
topic. In broadcasting, rating studies are expensive: weekly reports cost US $10,000 per year to produce.  
 
Attribute #5: Supporting institutions function in the professional interests of independent media 
 
Indicators 
1. Trade associations represent the interests of private media owners and provide member services 
2. Professional associations work to protect journalists’ rights 
3. NGOs support free speech and independent media 
4. Quality journalism degree programs exist providing substantial practical experience 
5. Short-term training and in-service training programs allow journalists to upgrade skills or acquire new skills 
6. Sources of newsprint and printing facilities are in private hands, apolitical, and not restricted 
7. Channels of media distribution (kiosks, transmitters, Internet) are private, apolitical, and unrestricted 

 
Azerbaijan has various associations in place to assist and strengthen journalistic professionalism and 
unity. Among the more established media associations are Yeni Nesil (Press Club), the RUH Committee 
to Protect Journalists, and the Journalists’ Trade Union. The Union of Journalists, established in Soviet 
days, is no longer funded by the government, and although it has the largest number of members, it is not 
very active in promoting journalists’ rights.  
 
With assistance from Internews, eight regional stations formed the Association of Broadcasters in 
December 2000, which also helps journalists to protect their rights through legal advice and by 
representing stations that are forced to close by the government. There is also the Council of Editors, 
which usually publishes notes of protest and joint statements of newspapers when journalists’ rights are 
seriously violated.  
 
The trade associations interviewed claimed that they are actively involved in promoting journalist’ rights, 
lobbying the government, and improving ethical standards. The reaction of panelists was mixed when 
asked if there were trade unions and associations that work to protect journalists’ rights. Several panelists 
gave the example of the international campaign to free the journalist Fuad Gahramanli, who was 
sentenced to 18 months in prison on questionable grounds. He was released after four months due to the 
pressure created by the Journalists Trade Union and other organizations. However, there were opposition 
opinions that local organizations really did not protect or help, and in fact it is the appeal to international 
organizations that has the most impact. One panel member suggested that more needs to be done to train 
both NGOs and journalists in their rights and obligations. Such seminars have been organized by the 
Press Club and by Internews in the past.  
 
Similar actions were taken to free the editor of the Eni Musavat opposition newspaper Rauf Arifoglu, who 
was jailed on dubious charges of hijacking a plane. The Council of Editors then threatened the authorities 
that they would bring the case to the attention of the Council of Europe. The Council of Editors attracted 
much of the attention of assistance organizations in the international media (the Committee to Protect 
Journalists, Reporters Sans Frontieres, International Press Institute and others), members of which sent 
letters of protest to the Azeri government. The editor was released after the Ambassadors of two countries 
—members of the European Union—visited Arifoglu in jail to investigate the case.  
 



52 Media Sustainability Index 

Web: www.irex.org/msi                                                          E-mail: irex@irex.org 

There are about 20 NGOs registered as organizations related to media work, advocacy, and human rights. 
According to panel participants only two of them function. NGOs such as Free Person (human rights) and 
the Association of Women Journalists exist, but their scope of activities is limited. 
 
Many journalists have no formal training and get their experience on the job. The Baku State University 
and most private universities have journalism departments, Baku State being the oldest. However, the 
level of journalist education there is very low. Almost the entire teaching faculty consists of nonpracticing 
journalists. The biggest problem in journalism education is the lack of new textbooks: there is an acute 
need to prepare new teaching materials so that students can write objectively and use new equipment.  
 
Students can get journalism degrees abroad, through the US State Department-funded Edmund Muskie 
program. A few exchange programs are now also being established. Even though media outlets are able to 
absorb journalism graduates, very few can offer the most qualified conditions attractive enough to make 
them stay.  
 
Media training in Azerbaijan is mainly organized by foreign and local NGOs. The Center for 
Entrepreneurship Support also conducts training on business reporting. However, many journalists feel 
that more workshops take place than they have time to attend. In the view of editors, although in-house 
training may be useful, the best type of training is travel to international sites for practical exposure to 
different styles of management and operations.  
 
Most of the newsprint is imported from Russia and is in private hands. However, the government can still 
exert pressure to control imports through customs. There are both private and state newsprint and printing 
facilities. According to panel members State printing faculties do not censor or ban any newspaper from 
printing with them (with the exception of photographs that do not flatter the president). Private print 
houses are cheaper and offer a variety of services, but papers with larger print runs prefer to use the 
larger, state-owned print house “Azerbaijan,” as they cannot rely on the equipment of the private ones. 
According to some calculations, to open a modern, independent print house will cost around US $3 
million.  
 
Panel participants agreed that the government controls the distribution of print media in the regions: 
“There is a monopoly on the distribution of information. For broadcasters, the government has the 
monopoly to grant frequencies and for print publications it has the monopoly on distribution.” If an article 
appears in a newspaper that is unfavorable to the local governor, copies of that issue will not be 
distributed in that region. In Baku, there are two alternatives to the state distributor, the Gasid company. 
One is the privately owned Gaya firm and the other is the street vendors that represent small, often 
unregistered enterprises. Gaya kiosks were closed in a recent incident, which has been interpreted by 
many as a Gasid effort to protect its monopoly on the distribution market. However, individual street 
vendors are much harder to control. 
 
Most independent channel transmitters are private and are placed on the outlet’s own premises (SPACE 
uses the governmental one). In one instance, a new independent channel placed a transmitter on the 
government-owned TV-tower, but was later closed down by the authorities. The attempt to then remove 
the transmitter was unsuccessful, and the transmitter is still there. 
 



Azerbaijan 53 

Web: www.irex.org/msi                                                          E-mail: irex@irex.org 

List of panel participants 
 
1. Khayal Tagiyev, ANS, an independent TV station 
2. Ilham Safarov, Internews, an international media assistance organization 
3. Arif Aliyev, Yeni Nesil, Journalists Association 
4. Chingiz Sultansoy, Baku Press Club 
5. Murad Kadimbekov, Sobitiya newspaper 
6. Farid Gahrmanov, Turan News Agency 

 
Observer 

 
Richard Tracy, IREX/Caucasus Regional Advisor 
The USAID Democracy Officer was unable to attend 
 

Panel moderator 
 
Nika Kazimova, former Internews associate 
 




