
MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2012160

According to Ceesay, the closure of Taranga FM could be related to an 

interview he aired with the leader of the opposition People’s Progressive Party, 

Omar Jallow, in which he highlighted the country’s human-rights violations 

and poor governance.

The Gambia



161

INTRODUCTION

TThe constitution of the Gambia guarantees all citizens freedom of expression, freedom of the press, and many 

other internationally recognized human rights. However, the governing Alliance for Patriotic Reorientation 

and Construction, which is an offshoot of the military council that seized power through a military coup in 

1994, has systematically undermined and flouted these rights. Since its inception, the government wasted 

no time in introducing legislation aimed at silencing the media, including steep obligatory bonds subject to 

forfeiture should a court rule against a media outlet. The bond is now about $16,000, a severe impediment 

to market entry. Repressive laws such as these have hampered the independent press now for many years.

Other examples include giving false information to a public servant. Those who petition the president, 

which is a guaranteed right in the constitution, seeking redress when their rights are violated, must prove 

their allegations in court; if they fail to do so, they may be fined or jailed.

Laws on sedition and false publication provide for minimum jail terms of one year in prison and/or 

heavy fines. Although no one faced charges of libel, sedition, or false publication in 2012, the impact of 

threatening remarks from the president’s office has driven many journalists and editors to self-censorship 

and continues to dampen free speech among citizens.

However, the government did take action against the media in 2012 through other means. On August 14, 

2012, Taranga FM Radio (in Kombo North) was closed down by the National Intelligence Agency (NIA). A 

top NIA officer told Ismaila Ceesay, the owner of the radio station, that the NIA received orders to shut 

down the station immediately. According to Ceesay, the closure of Taranga FM could be related to an 

interview he aired with the leader of the opposition People’s Progressive Party, Omar Jallow, in which he 

highlighted the country’s human-rights violations and poor governance. This was the third time security 

officials closed down the radio station. 

The majority of Gambians live on less than $1 a day. Tourism is the country’s major source of income, which, 

along with groundnuts and other exports, has declined over the years because of the world financial 

crisis and poor rainfall. The national currency, the dalasi (GMD), has seriously depreciated against major 

international foreign currencies over the years, exacerbating economic problems. Nonetheless, there has 

been tremendous growth in the business sector, with many investments coming into the country. However, 

the media have not benefited from this boom: most companies in the Gambia prefer not to advertise with 

private media for fear of government reprisals.

The overall 2012 MSI score showed little change compared with 2010: 1.60 this year and 1.66 in 2010. 

However, Objective 1, Freedom of Speech, dropped a quarter of a point and Objective 4, Business 

Management, lost 0.18. Objective 3, Plurality of News, gained 0.15 to offset, slightly, those losses.

OVERALL
SCORE:
1.60

Th
e G

a
m

b
ia

The Gambia



MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2012162

Media-Specific

>> Number of active print outlets, radio stations, television stations: Print: 8 
newspapers; Radio Stations: 19 plus 3 community; Television Stations: 1

>> Newspaper circulation statistics: Top three by circulation: The Point 
(2,000), Daily Observer (2,000), and Foroyaa (1,500)

>> Broadcast ratings: N/A

>> News agencies: Gambia News Agency

>> Annual advertising revenue in media sector: N/A

>> Internet usage: 130,100 (2009 est., CIA World Factbook)

General

>> Population: 1,797,860 (July 2011 est., CIA World Factbook) 

>> Capital city: Banjul

>> Ethnic groups (% of population): Mandinka 42%, Fula 18%, Wolof 16%, 
Jola 10%, Sarahule 9%, other 4%, non-African 1% (2003 census, CIA 
World Factbook)

>> Religions (% of population): Muslim 90%, Christian 8%, indigenous 
beliefs 2% (CIA World Factbook)

>> Languages: English (official), Mandinka, Wolof, Fula; Jola; Sarahule 
and Krio (CIA World Factbook)

>> GNI (2011-Atlas): $1.077 billion (World Bank Development 
Indicators, 2012)

>> GNI per capita (2011-PPP): $2,060 (World Bank Development 
Indicators, 2012)

>> Literacy rate: 40.1% (male 47.8%, female 32.8%) (2003 est., CIA 
World Factbook)

>> President or top authority: President Yahya Jammeh (since October 
18, 1996)

the gambia AT A GLANCE

OBJECTIVES

FREE
SPEECH

PROFESSIONAL
JOURNALISM

PLURALITY OF
NEWS SOURCES

BUSINESS
MANAGEMENT

SUPPORTING
INSTITUTIONS

SU
ST

A
IN

A
B

IL
IT

Y

MEDIA SUSTAINABILITY INDEX GAMBIA

SU
ST

A
IN

A
BL

E
N

EA
R

SU
ST

A
IN

A
BI

LI
TY

U
N

SU
ST

A
IN

A
BL

E
M

IX
ED

 S
YS

TE
M

U
N

SU
ST

A
IN

A
BL

E
A

N
TI

-F
RE

E 
PR

ES
S

actively hinder free media development, 
professionalism is low, and media-industry 
activity is minimal.

Unsustainable Mixed System (1-2): 
Country minimally meets objectives, with 
segments of the legal system and government 
opposed to a free media system. Evident 
progress in free-press advocacy, increased 
professionalism, and new media businesses 
may be too recent to judge sustainability.

Near Sustainability (2-3): Country has 
progressed in meeting multiple objectives, 
with legal norms, professionalism, and 
the business environment supportive of 
independent media. Advances have survived 
changes in government and have been 
codi�ed in law and practice. However, more 
time may be needed to ensure that change is 
enduring and that increased professionalism 
and the media business environment
are sustainable.

Sustainable (3-4): Country has media that 
are considered generally professional, free, 
and sustainable, or to be approaching these 
objectives. Systems supporting independent 
media have survived multiple governments, 
economic �uctuations, and changes in public 
opinion or social conventions.

Unsustainable, Anti-Free Press (0-1): 
Country does not meet or only minimally 
meets objectives. Government and laws 

1.
18 1.

38 1.
42 1.

62
1.

37

1.
88 1.

96 2.
00

1.
99

1.
94

1.
76 1.
82

1.
50

1.
52 1.

67

1.
66

1.
52

1.
45

1.
37

1.
19

1.
59 1.

69 1.
72 1.

80
1.

84

20
06

-0
7

20
08

20
09

20
10

20
12

20
06

-0
7

20
08

20
09

20
10

20
12

20
06

-0
7

20
08

20
09

20
10

20
12

20
06

-0
7

20
08

20
09

20
10

20
12

20
06

-0
7

20
08

20
09

20
10

20
12



163The Gambia

Objective 1: Freedom of Speech

The Gambia Objective Score: 1.37

Section 25 of the constitution provides for freedom of 

expression; Section 207 guarantees the freedom of the 

media and gives the media the responsibility to hold the 

government accountable to the people. The Criminal Code, 

however, creates the offenses of false publication, sedition, 

libel, giving false information to a public servant, etc., which 

are given primacy over the constitutional provisions. The 

criminalization of libel and the sedition and false-information 

laws are pieces of legislation specifically meant to stifle and 

inhibit freedom of speech. The panelists indicated that these 

laws lead to self-censorship in the media, and the judiciary is 

helping to enforce the anti-free-speech laws.

The offense of giving false information to a public servant 

lands many people in jail or with court fines just for writing 

petitions to the executive. The application of this law 

is, in fact, in contravention with the constitution, which 

provides for citizens to petition the president when they feel 

aggrieved by state transgressions. The offense of giving false 

information to a public servant is worth noting, as it is the 

weapon that the executive now most often uses to silence 

its critics. For example, a petition written to the president 

by a senior university lecturer against the vice chancellor of 

the University of The Gambia has resulted in the trial of that 

lecturer for giving false information to a public servant.

A recent trend that has emerged is for judges to remand 

journalists for contempt of court (for a period of up to eight 

days) before cautioning them whenever they publish an 

inaccurate report of a court proceeding. Sam Sarr, editor of 

Foroyaa, said, “A cloud of fear to freely express oneself now 

hovers over the country. Citizens tend to openly express their 

true opinions only in safe corners.” Amie Sillah, executive 

director for Women for Democracy and Development, 

described the situation in the Gambia as “a trinity: the 

president, his party, and his government.”

The law on criminal contempt and recent court actions serve 

as threats and, consequently, compel media practitioners to 

practice self-censorship on court matters for fear of being 

sent to jail. Upon conviction, the offender is liable, under 

Section 106 (2), to imprisonment for a term of three months. 

As far as the law is concerned, the reporter must answer to 

the charges if it is “necessary in the interest of justice.”

The Public Security Act can be invoked to compel journalists 

to reveal their sources or face a heavy penalty. If they 

refuse to name a source of information when asked to do 

so by a court, they will be in contempt of court and can 

expect to be sent to jail. Amie Sillah held the view that, 

since confidentiality of sources is not respected, people 

feel endangered and refrain from giving information. She 

observed: “Some brave people would want to come out and 

give information when they are tortured [in prison], but timid 

family members and close friends will prevent them from 

doing so. Some convicted treason prisoners were appealing 

against their death sentences; an independent journalist 

tried to photograph how they were gagged, in handcuffs, 

and shackles on their legs to expose the cruel practice done 

to scare the public of dissent, but a particular prisoner who 

was a ‘bigwig’ in society protested and started to insult the 

independent journalist. This is the extent to which the state 

has transformed our citizenry.”

Many Gambians have lost faith in the judiciary because the 

judiciary has over the years lost its integrity and its ability 

to administer justice. The president appoints judges who 

are willing to imprison anyone whom the regime considers 

a threat. Most Gambians refer to the judges as “mercenary 

judges” who are there to make money and not to render 

justice. The imprisonment in 2009 of six journalists who were 

later pardoned, as well as the most recent conviction and 

fine of a newspaper editor and the remand in custody of two 

other journalists this year on contempt of court charges, are 

examples of how the Gambian judiciary’s actions are helping 

to silence the press.

It is important to point out, however, that even though 

violation of the constitution is resented, it does not cause 

significant outrage in the society, mainly because the public 

Legal and social norms protect and promote  
free speech and access to public information.

FREE-SPEECH INDICATORS:

>	 Legal and social protections of free speech exist and are enforced.

>	 Licensing of broadcast media is fair, competitive, and apolitical.

>	M arket entry and tax structure for media are fair and 
comparable to other industries.

>	 Crimes against journalists or media outlets are prosecuted 
vigorously, but occurrences of such crimes are rare.

>	 State or public media do not receive preferential legal treatment, 
and law guarantees editorial independence.

>	 Libel is a civil law issue; public officials are held to higher 
standards, and offended parties must prove falsity and malice.

>	 Public information is easily accessible; right of access to 
information is equally enforced for all media and journalists.

>	 Media outlets have unrestricted access to information; this is 
equally enforced for all media and journalists.

>	 Entry into the journalism profession is free, and government 
imposes no licensing, restrictions, or special rights for journalists.



MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2012164

is not adequately sensitized about legal issues and the state 

of fear that reigns in the country. Given the prevailing culture 

of silence and the general state of fear in the country—both 

of which have developed over years of repression—people 

are generally afraid to speak out against the widespread 

violations of rights, including freedom of the media 

and speech.

Licensing of broadcast media does exist, but it is neither 

free nor fair. Licensing is dictated by the Information and 

Communications Act of 2009, which gives the Minister of 

Information the final say in granting licenses to operate 

media houses. Even though the 2012 budget provides funding 

for the Minister of Information position, the president has 

yet to appoint anyone to be Minister of Communication, 

Information, and Information Technology; the president 

oversees the ministry directly.

The agency that issues licenses to the electronic media is 

different from the one that registers the print media, but 

approval for both, especially for the broadcast media, is done 

by the president and executive branch. The process to acquire 

a license is slow and not transparent. There is no independent 

body that serves to review appeals from applicants who are 

denied operation licenses by government; their only avenue is 

the judiciary.

The Newspaper Act makes it an offense for a media outlet 

(print or broadcast) to operate without a license, carrying a 

penalty of between GMD 50,000 ($1,560) and GMD 250,000 

($7,800). A bond of GMD 500,000 ($15,600), approved by the 

attorney general and Minister of Justice, must be executed 

by the media outlet before it begins operations. That 

approval, or lack of it, can serve as a bureaucratic bottleneck 

to registration and, thus, the licensing process. Apart from 

registration, a broadcast outlet also needs a license, which 

is subject to its application approval by the Minister of 

Information, a position held concurrently by the president.

Licenses last for three years and require renewal. The law, 

however, requires the granting of licenses to be a transparent 

process, and the Information and Communication Act requires 

the minister to publish his approval or disapproval, giving 

reasons in the official government gazette within three 

months. The processes of registration and granting licenses 

are so politicized that only those who support the ruling 

party are likely to be granted a license to broadcast; even 

then, the law gives the minister power and latitude to close 

down recalcitrant media houses.

Registration is required for use of SMS through mobile 

telephone numbers, ostensibly to trace malicious callers, 

but the panel asserted that the real purpose is to enhance 

surveillance. However, no registration is required for websites.

Market entry for the media is notably stricter than for other 

types of private business. It is neither free nor transparent 

for either the print or broadcast media. As mentioned above, 

the Newspaper Act, which had been amended to include the 

broadcast media, requires all private media to post a bond 

for registration. All media firms face income and sales taxes, 

as well as license fees for editors, broadcasters, and Internet 

service providers. Media outlets are not exempt from any 

form of taxation, including value-added tax. Only newsprint, 

printing machines, and accessories are exempt from the 

value-added tax; however, newsprint is expensive due to 

heavy tariffs on the material, which is imported.

None of the perpetrators have been brought to justice for 

any of the crimes that have been committed against media 

personnel since 2003, including murder, assault, arson, 

threats, and unlawful detention. Also, the government has 

made no serious effort to investigate any of these crimes. 

Impunity prevails, as those responsible for the killing of 

Deyda Hydara (co-founder and editor-in-chief of Point 

newspaper) or the arsons at the Independent newspaper, 

Radio 1 FM, and the home of journalist Ebrima Sillah. 

Gambian authorities have made few visible efforts to 

investigate the disappearance of journalist Ebrima “Chief” 

Manneh or the torture of Musa Saidy Khan in 2006. In the 

case of the latter the Economic Community of West African 

States’ Court of Justice ordered the Gambian government to 

compensate Saidy Khan $200,000 for the injuries he received 

while in custody; to date the government has not complied.

While crimes against journalists cause some public outcry, 

it is just for a short period, and then everyone tends to 

forget about them, apparently knowing that nothing is ever 

likely to come out of it. As noted above, fear of reprisals 

also contributes to lack of more vocal support. There is 

widespread and constant publicity by the independent 

media of crimes committed against journalists working for 

both the government and private media outlets, along with 

freelancers, who are the main targets of state persecution.

A 2004 act of parliament established the Gambia Radio 

Television Services (GRTS), the state media company, which 

receives most of its funding from the government. The 

constitution guarantees the freedom and independence of 

Sam Sarr, editor of Foroyaa, said, “A cloud 
of fear to freely express oneself now 
hovers over the country. Citizens tend to 
openly express their true opinions only in 
safe corners.”



165The Gambia

the media in Section 207. It also states in Section 208 that 

all state or public media shall accommodate the publication/

broadcasting of divergent views and dissenting opinion. 

However, existing structures to ensure that independence is 

safeguarded are ineffectual.

Political considerations affect the choice of GRTS’s board and 

management, as well as the decisions they make, because 

they are appointed by the president. Members of the board 

and top managers and reporters, particularly on the television 

side, are mostly open supporters of the ruling party, and 

this partisanship affects the independence of the public 

broadcaster. Although the law calls for equal access and 

coverage, the state-run electronic media unfortunately do 

not entertain divergent views, and they are heavily biased 

in favor of the government. For example, Dodou Sanneh, 

a former senior reporter with GRTS, was dismissed in the 

run-up to the 2006 presidential election after reporting 

that an opposition rally during an election campaign was 

well-attended. When he took his case to the ombudsman, 

it was essentially ignored. The director general of GRTS was 

summoned to appear before the ombudsman, but he refused 

to go. When Sanneh wrote a petition to the president 

demanding justice, he was charged, tried, convicted, and 

fined GMD 50,000 ($1,560) by a magistrates’ court for giving 

false information to a public servant.

It is not uncommon to see programs on GTRS designed 

to vilify and criticize opposition figures and their parties. 

The president is often featured issuing threats and using 

abusive language against his opponents and the general 

public without any right of reply. Political opponents of the 

regime are denied access to the public media, both radio 

and television.

The state and pro-government media and their journalists 

are favored in terms of better access to state officials 

and information. It is only the state media and the 

pro-government newspaper (Daily Observer) that have 

easy access to interview the president and other senior 

government officials, though there are no restrictions for the 

independent media to cover parliamentary sessions.

Amendments to the Criminal Code in 2004 and 2005 provided 

for harsh penalties for sedition and libel, including fines 

ranging from about $1,600 to $8,000 and/or imprisonment 

for a minimum term of one year. The same amendments 

also created the offense of “false publication,” levying the 

same penalties for publishing information that cannot be 

verified in court, with the burden of proof on the accused. 

Civil charges may also be filed by parties claiming offense. 

On the bright side, to date there is no registered case against 

Internet service providers or website owners for content that 

others posted.

A host of journalists have been convicted since these laws 

were introduced, and three political leaders have been 

charged for this offense, although the charges were later 

dropped. There is little scrutiny of public officials because of 

the laws of criminal libel, sedition, and false information for 

damaging the reputation of public officials.

The constitution stipulates in its preamble that the 

government shall be transparent and accountable. It also 

gives the media the responsibility to hold the government 

accountable to the people in Section 207, but there is 

no freedom-of-information law to enforce this. Instead, 

there is an Official Secrets Act that imposes high fines 

and imprisonment for publishing confidential information 

and forces the journalist to divulge his/her source even if 

publication is for the public good.

The panelists concurred that it is extremely difficult to 

acquire information from public officers. The Official Secrets 

Act and Oath of Secrecy bar public officials from divulging 

information to the media, particularly the independent 

media, without authorization from superiors, such as heads 

of department, permanent secretaries, or the head of the civil 

service. The Official Secrets Amendment Act of 2008 imposes 

life imprisonment or a fine of GMD 1,000,000 ($31,200) or 

both for anyone found guilty under this law. It is, therefore, 

always difficult for the independent media to access state 

officials and to obtain and use government documents in 

their reporting.

As noted above, state media and pro-government private 

media journalists are more favored in terms of access to 

public officials and information. There was even a time when 

private media journalists were banned from covering official 

functions at the state house. There have been occasions when 

journalists of certain independent media outlets were singled 

out and prevented from covering certain events, simply 

because they represent those media houses. For instance, 

GTRS and the pro-government Daily Observer are accredited 

to operate in the state house and cover state functions. From 

the independent media, only The Point newspaper may do so.

The constitution stipulates in its 
preamble that the government shall be 
transparent and accountable. It also gives 
the media the responsibility to hold the 
government accountable to the people 
in Section 207, but there is no freedom-
of-information law to enforce this.



MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2012166

There is no law restricting access and use of news from 

international sources. Media outlets make use of such sources 

daily, though they do not always attribute the news to 

their source. Editors and journalists can use the Internet to 

access information. However, websites based abroad that are 

critical of the government, such as Freedom newspaper, are 

sometimes difficult to access in the Gambia.

No license or qualification is required to become a journalist. 

Regardless of qualification or education level, anybody who 

wants to become a journalist can do so by working for any of 

the media houses or as a freelancer.

Objective 2: Professional Journalism

The Gambia Objective Score: 1.94

Despite the inadequacy of professional training, journalists 

in the Gambia have been performing relatively well. Quite 

often they do make efforts to verify and check information; 

however, they must improve their use of a variety of sources 

and background research for a story. Sometimes the opinions 

of technical experts are sought. The panelists stressed that the 

journalists are doing their best in the face of poor security, an 

unfavorable economy, and other challenges.

Some panelists highlighted shortcomings in terms of 

objectivity and the observation of ethical standards in 

coverage and reporting of the news. Some journalists do 

not verify their sources, as in the case of two journalists, 

Lamin Njie of the Daily News and Sidiq Asemota of the 

Daily Observer, who were charged with contempt for 

misquotations in 2012. The panelists also noted that some 

journalists are unprofessional and subjective in the way 

they conduct interviews. The lack of professionalism among 

some of them explains the weaknesses that expose the 

independent media to criticism. However, the panelists were 

quick to warn that this should not be a justification to use 

repressive means to weaken the media and prevent them 

from effectively performing their watchdog role.

The GPU has developed a draft set of ethical standards that 

have yet to be finalized for use by its members. The Union 

has a code of conduct for reporting children’s issues, which 

the GPU developed in collaboration with media organizations 

and editors. It also intends to put in place a regulatory body 

to handle cases when the code is violated.

Ousman Sillah stated that the public-broadcast journalists 

are the biggest violators of ethical standards, noting, 

“The journalists in the state-run media (e.g., the national 

television) and the pro-government private media are 

notorious for their lack of objectivity and ethical standards 

in news coverage and presentation but are never sanctioned 

or punished for being [biased]. They are not being punished 

simply because they are vilifying others in the name of and 

on behalf of the party in government whose [interests] they 

are promoting.”

There are some credible media houses and journalists who 

consistently strive to apply professionalism, objectivity, 

and ethical considerations in their investigation, coverage, 

and presentation of the news. Some media outlets, such as 

Foroyaa, have developed and enforce codes of ethics that 

are in line with generally accepted international standards. 

Foroyaa regularly organizes in-house training for its reporters 

on issues of ethics, standards, and reporting techniques to 

build their capacities. Sometimes journalists do make some 

serious mistakes that compromise professional integrity. 

However, on some occasions, these lapses may require only 

an apology to the aggrieved person, a right to reply, a 

correction, or a retraction for the purpose of redress.

The panelists also pointed out that some online journalists 

are not always careful in their handling of issues, apparently 

because most of them are not well-trained and also because 

most of them are outside the country and therefore they do 

not risk being arrested or harassed by the authorities.

Given the prevailing repressive climate engendered by the 

anti-media laws, some journalists and editors are forced 

into self-censorship for fear of losing their jobs or risking 

their liberty and safety. Certain media houses also exercise 

self-censorship in conformity with their business interests so 

that they do not lose advertisers (government and private 

business), as advertising is the main source of income for 

media establishments. For example, Foroyaa newspaper lost 

Journalism meets professional  
standards of quality.

PROFESSIONAL JOURNALISM INDICATORS:

>	 Reporting is fair, objective, and well sourced.

>	 Journalists follow recognized and accepted ethical standards.

>	 Journalists and editors do not practice self-censorship.

>	 Journalists cover key events and issues.

>	 Pay levels for journalists and other media professionals are 
sufficiently high to discourage corruption.

>	 Entertainment programming does not eclipse news and 
information programming.

>	 Technical facilities and equipment for gathering, producing, 
and distributing news are modern and efficient.

>	 Quality niche reporting and programming exists (investigative, 
economics/business, local, political).



167The Gambia

advertising from Africell, a cellular company, for reporting a 

story on a car accident involving its manager; Africell tried to 

force the paper to retract the story. Once it was verified that 

the information was correct and objective, the paper insisted 

on the veracity of the story and refused to capitulate. As a 

result, the paper lost advertising from Africell, which offers 

the highest advertising rates in the Gambia. The panelists also 

noted that most media houses engage in self-censorship out 

of the real fear of a state clampdown. 

Some independent journalists and newspapers cover all 

key events and issues in the Gambia. The coverage is done 

on different premises, such as objectivity, propaganda, 

protection of self-interest, or simply apologizing for the party 

in government. Some editors and reporters avoid certain 

controversial issues relating to state security. For example, 

the editor of a newspaper, The Point, was called by security 

agents and warned not to continue with its column titled 

“Good Morning, Mr. President” because of the column’s 

critical nature; the column ceased to be produced. Foroyaa is 

the only newspaper that engages in the regular investigation, 

documentation, and publication of human-rights issues 

involving people who have disappeared or who are in 

unlawful detention, including civilians and security personnel.

In short, even though journalists publish on all sorts of events, 

self-censorship leads to the exclusion of many important 

events, such as politics, human rights, state security, etc. 

Sometimes it is the reporters themselves who play it safe by 

restricting themselves on what they write, but editors do 

slice out sensitive but important sections when the coverage 

is risky. A handful of them, however, simply verify the facts 

and proceed to publish once they are satisfied. Activities of 

opposition parties are not covered for fear of repression. 

Issues concerning state security are hardly covered by any 

media, except Foroyaa. Because they are outside the country, 

bloggers and online journalists tend to cover more events.

Gambian private-media journalists, like the majority of their 

colleagues in West Africa, are paid very poorly, with the 

luckiest ones receiving a monthly payment of about $200. 

Some receive as little as $50 per month. Journalists in the 

broadcast media are better off than their counterparts in 

the print media. As most media houses in the Gambia are 

owned by the journalists themselves, and are therefore quite 

poor and small, the levels of pay are very low because of 

the lack of capital investment. While the government can 

afford to guarantee regular pay to journalists of the public 

media—unlike the private media, who sometimes go for 

several months without paying—payment levels are very low 

for both.

Journalists’ salaries compare to those of teachers, but they 

earn far less than workers in other professions. The income of 

the more established journalists, however, is relatively better 

than the new entrants and freelancers. Freelance journalists 

earn income based on the number of reports presented for 

publication. For example, for a front-page story a freelancer 

will be paid GMD 150 ($5), GMD 75 ($2.50) for the inside 

page, and GMD 100 ($3) for the back page. The low salary 

scale can leave journalists vulnerable to influences that may 

affect their reporting and compromise ethics. Some reporters, 

both established and freelance, do engage in covert or overt 

reporting for online newspapers to supplement their income. 

Biased reporting of issues involving different parties is seen 

in some instances as an indication of favoritism for one party 

over another, and “taking sides” is indicative of a reporter 

who might be subject to bribery or inducement, fear of losing 

his or her job, or other considerations.

Salary levels are higher in the state and pro-government 

media and are comparable to relatively better-paid jobs 

elsewhere, other than in the independent media. This is 

because these media benefit from state subsidies and support 

and more lucrative advertisements. Journalists working 

for the state media are paid according to the Civil Service 

Scale, which is not very high but includes other benefits and 

social security.

Bloggers do not rely on blogging for their upkeep, and they 

are usually reporters who use their spare time to blog out 

of interest.

The panelists pointed out that because of this unattractive 

pay, some of the reporters are in journalism not as a 

lifetime career but a stepping stone to other more lucrative 

professions, such as public-relations and communications 

positions in state-affiliated institutions and private companies. 

A number have also left the profession—not because of low 

remuneration but from fear for personal safety. Sometimes, 

they are pressured by their families to abandon the 

profession. Fear can make them work for the government, 

Ousman Sillah stated that the 
public-broadcast journalists are the 
biggest violators of ethical standards, 
noting, “The journalists in the state-run 
media (e.g., the national television) and 
the pro-government private media are 
notorious for their lack of objectivity and 
ethical standards in news coverage and 
presentation but are never sanctioned or 
punished for being [biased].”



MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2012168

as has happened in the case of one of the six convicted 

journalists in 2009 who is now working for a local council.

It is not always clear to all readers whether a particular story 

is a paid advertisement in the print media because it is not 

always clearly marked. Foroyaa, however, makes a clear 

distinction between news and advertisements, and its readers 

know the difference. Foroyaa is the only paper in the country 

that refuses, on the basis of ethical principles, to carry the 

expensive, full-page color advertisements of the president 

brought by state institutions and private business concerns.

The panelists lamented that in some of the newspapers, one 

may find more advertisements than substantive news or 

information. Among them, however, is the pro-government 

Daily Observer, which has more advertisements from 

government institutions and government-owned or -controlled 

entities, whose top management want to secure their 

positions, and private businesses, who want to curry favor with 

the government.

The panelists agreed that entertainment consumes most of 

the broadcast media’s airtime, on radio as well as television. 

Very little time, if any, is dedicated to hard news. They 

attributed this largely to the intimidation and harassment 

of journalists and the pervasive culture of fear. The 

panelists believe that this state of affairs has driven many 

private radio stations to resort to entertainment and sports 

programs instead of riskier coverage. Some stations simply 

rebroadcast news from GRTS and others such as Radio France 

International (RFI) and BBC. The panel concluded that as far 

as the broadcast media, particularly the private radio stations, 

are concerned, entertainment programming eclipses news 

and information.

In the independent print media, there is balance between 

news and entertainment content, or even more coverage 

in favor of the news. Invariably, some newspapers do 

strive to ensure that readers get information. Foroyaa, 

for example, devotes 60 percent of its space to news and 

reviews. It is known for its objectivity and credibility given 

its approach, and it devotes more coverage to issues that 

inform and promote the public interest, such as transparent 

and accountable government, good governance, human 

rights, etc.

The facilities and equipment for gathering, producing, and 

distributing news are somewhat modern and efficient. Some 

print media houses experience shortages of equipment, 

such as digital recorders, cameras, computers, and printing 

equipment; this affects the quality, quantity, and timely 

production of news and the overall quality of work. 

Equipment in studios is not modern and is in short supply; 

the shortage of equipment hampers work and the quality of 

output. Transmitters are not powerful enough.

Reporters can access the Internet at their offices, but access 

to the Internet is expensive; this is a constraint for media 

houses. Some media organizations have Internet facilities, 

but only a few staff at a time can access the Internet, due to 

limited bandwidth. Furthermore, not all of them have access 

to mobile phones that can access the Internet. 

Quality niche reporting and programming exist among a 

section of the independent print media. Private print media 

do more investigative reporting, particularly Foroyaa, whose 

journalists specialize in reporting on specific issues, such as 

human rights, health, economics, women, youth, sports, etc. 

Specialized reporting requires knowledge and experience, 

and the media outlets are faced with the challenge of 

professionally preparing their reporters. Managers and 

editors are aware that the audience appreciates special issues 

and credible reports.

Objective 3: Plurality of News

The Gambia Objective Score: 1.67

Many news sources exist in the Gambia. In the print media, 

there are multiple sources of news and competition among 

newspapers. In the broadcast media, only the state-owned 

radio and television stations broadcast national news 

regularly. One privately owned radio station, West Coast, 

relays BBC news and VOA news. Another private station, 

Unique, whose owner is employed by the state television 

Multiple news sources provide citizens  
with reliable and objective news.

PLURALITY OF NEWS SOURCES INDICATORS:

>	 A plurality of affordable public and private news sources (e.g., 
print, broadcast, Internet) exists.

>	 Citizens’ access to domestic or international media is not 
restricted.

>	 State or public media reflect the views of the entire political 
spectrum, are nonpartisan, and serve the public interest.

>	 Independent news agencies gather and distribute news for print 
and broadcast media.

>	 Independent broadcast media produce their own news programs.

>	 Transparency of media ownership allows consumers to judge 
objectivity of news; media ownership is not concentrated in a 
few conglomerates.

>	 A broad spectrum of social interests are reflected and 
represented in the media, including minority-language 
information sources.



169The Gambia

station, also broadcasts national news, though the panel 

believes the channel simply plagiarizes noncontroversial 

news from other outlets, as it does not appear to have 

reporting staff. Taranga does not broadcast news but reads 

the news published by newspapers, which landed its owner 

in detention last year. It also broadcasts panel discussions 

of panelists with diverse viewpoints on the current issues of 

the day.

However, in August 2011, Taranga FM Radio’s managing 

director was summoned to the NIA headquarters, where 

he was asked to suspend the radio station’s daily review of 

news carried by the country’s local newspapers. Taranga FM 

has won praise from all layers of the society at-large for the 

impartiality and professionalism of its staff. The radio station 

is well-known for its live weekly talk show, which features 

interviews with representatives from both the ruling party 

and opposition parties.

Some independent print media outlets allow for multiple 

points of view, including political viewpoints. Unfortunately, 

this cannot be said for the state-run and pro-government 

media, which are entirely dominated by political propaganda 

in favor of the ruling party and their advertisements.

While various newspapers, radio stations, and magazines do 

exist, none of these media outlets use mobile networks to 

distribute the news. This might even be a difficult challenge 

considering the dissemination of critical news under the 

prevailing anti-media climate. Some young people in the 

urban areas, where there is relative access to the Internet and 

electricity, do engage in social networking with friends at 

home and abroad.

The vast majority of the private and community radio 

stations do not present local news, and the ones that do 

would not dare to cover issues critical of the state, its 

officials, or operations. They specialize in advertisements and 

entertainment, i.e., sports and music. The owner of West 

Coast is even on record stating that his station will never 

entertain “political programs” or, put simply, “opposition 

views,” but the radio station would not hesitate to praise the 

“development strides” of the government. This is apparently 

because many radio stations, such as Citizen and Sud, which 

had their own news bulletins, ran into problems with the 

authorities and were eventually closed down.

Citizens’ access to international and domestic news is not 

restricted by law but by other factors. Access to newspapers is 

limited due to the low level of literacy, high costs, and a poor 

distribution system. Access to television is widespread in the 

urban areas, where electricity is available, but lacking in the 

rural areas; television sets are also expensive for the average 

Gambian. Internet connectivity is insufficient, and even here 

the government has blocked or restricted access to certain 

online newspapers that it considers to be opponents.

People in urban areas have more access to all forms of 

news outlets than those in rural areas. The panelists agreed 

that because media houses are based in the Greater Banjul 

area, they neglect the countryside. There are community 

radio stations, but they do not produce their own news; 

instead, they link up with the national radio station for 

news broadcasts, which consist mostly of coverage of official 

functions and government press releases.

The public media in the Gambia, which are supported 

by the government, do not reflect divergent political 

views and are highly partisan in favor of the ruling party. 

Their management, which is politically appointed, is not 

independent, and the editorial process and reporting are 

not objective. The editors and journalists see their role as 

serving the powers that be and are heavily biased against 

the opposition forces. They do not allow divergent political 

views or offer balanced coverage of events. All the news and 

programs virtually center on the country’s political leadership.

According to one panelist, “The state media do provide 

cultural and educational programming…they even have 

a special office and specific staff who are responsible.” 

However, some panelists expressed concern at the state 

media’s lack of professionalism in their minority coverage. 

Journalists and managers compete to please and to seek favor 

and recognition from the president. They also constantly 

highlight issues concerning a particular ethnic group.

The majority of people in the Gambia do not watch the state 

broadcast media’s news or programs, especially television, 

because of their lack of variety, divergence, and objectivity. 

They tune in to satellite channels of major news networks—

such as BBC, Al Jazeera, CNN, the South African Broadcasting 

Network, and the stations in the neighboring Republic of 

Senegal—for programs that are interesting, educational, 

diverse, and objective, or they simply resort to personal DVDs 

or videos for entertainment. 

News agencies do not presently operate in the Gambia. The 

Gambia News Agency used to operate in the 1970s and early 

1980s but is no longer functional. Newspapers and radio 

stations normally cull news items or link up with international 

media outlets or agencies.

Except for international news, private newspapers produce 

their own news. The news produced by these private outlets 

differs significantly from that produced by the state in terms 

of content and angle of presentation. Some online media 

produce their own content, but others simply amalgamate 

news and information from other sources. To stay in the good 

graces of the authorities, private radio stations are obliged 



MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2012170

to rebroadcast public radio news updates or to compile news 

from international sources, such as the BBC or VOA.

Media ownership in the Gambia is not fully transparent. One 

panelist observed that while people know the ownership 

structures of some firms, as there is much speculation 

that “those who pose as proprietors are simply fronts 

for anonymous real owners, especially in the case of the 

pro-government Daily Observer newspaper.” Despite this, it is 

a legal requirement that newspapers indicate their publishers 

in every edition.

Another panelist stressed, “In assessing the objectivity of the 

news, readers often take into account not only the content 

and the reputation but the owners as well. It is common 

knowledge that proprietors, who are often chief editors, have 

a say on news content. Print media outlets [are] established 

not by businessmen with a profit motive, but by journalists 

who make use of printing services, if they have access to 

them, to supplement their income.”

Big business is not involved in the broadcast and print media. 

There is no commercial monopoly in these sectors. The only 

monopoly is the government ownership and operation of 

the state television station. There is also business ownership 

of media houses (print and electronic), which may influence 

editorial work.

The problem of reflection or representation of social interests 

in the Gambia, such as ethnicity, religion, and gender, has not 

yet arisen. Some panelists said they see the media becoming 

increasingly inclusive. Outlets are giving greater attention 

to social issues, such as people living with disabilities, people 

living with HIV/AIDS, gender issues, minority groups, minority 

languages, etc. However, one panelist pointed out that even 

though social issues are reported, issues surrounding sexual 

orientation are not covered because of homophobia due to 

cultural and religious prejudices.

Newspapers publish in the Gambia’s official language, English. 

There is also very limited use of French and Arabic. However, 

social, cultural, and religious organizations sometimes use 

national languages depending on their readers, and there is 

no restriction on this. Both public and private broadcasters 

use English and national languages, and to a lesser extent 

the languages of minorities. Private radio stations do this 

apparently because of limited staff. There is still room for 

improvement on this.

The media provide news coverage and information about 

local, national, and international issues. Newspapers are 

generally accessed in the urban area and among the literates. 

FM radio stations are accessed within a much wider sphere, 

while community radio covers given localities. It is the state 

television station that has nationwide coverage. The state 

radio station had, for some time in the past, covered most 

parts of the country, but now it can be accessed only in 

certain areas. It is either because of jamming signals from 

other local radio frequencies or a total lack of signals.

Objective 4: Business Management

The Gambia Objective Score: 1.19

The MSI panelists said media enterprises in the Gambia 

do not operate as efficient and self-sustaining ventures. 

Operations are inefficient because most media managers 

lack management training. The private media attempt to 

operate as commercial ventures, but they lack a capital 

base and managerial skills, which make them unprofitable. 

Another impediment is the lack of resources to employ 

trained personnel. Accounting and finance practices are not 

in line with international standards. There is a lack of business 

planning that could help to secure financing, guide decisions 

on expenditure and personnel, etc.

The challenge facing the majority of media houses now 

is sustainability. The sources of income from the sale of 

newspaper copies and advertising are constricted, due to the 

prevailing poverty on the part of readers and the Gambia’s 

small advertising market. This situation is exacerbated by 

the taxes and high costs of printing materials and electricity. 

The other challenge is the lack of business planning, 

as most media houses do not operate using a strictly 

business approach.

The print media market is limited due to low levels of 

literacy, poverty, and population size. Thus, sales revenue is 

Independent media are well-managed 
businesses, allowing editorial independence.

BUSINESS MANAGEMENT INDICATORS:

>	 Media outlets and supporting firms operate as efficient, 
professional, and profit-generating businesses.

>	 Media receive revenue from a multitude of sources.

>	 Advertising agencies and related industries support an 
advertising market.

>	 Advertising revenue as a percentage of total revenue is in line 
with accepted standards at commercial outlets.

>	 Independent media do not receive government subsidies.

>	 Market research is used to formulate strategic plans, enhance 
advertising revenue, and tailor products to the needs and 
interests of audiences.

>	 Broadcast ratings and circulation figures are reliably and 
independently produced.



171The Gambia

low, and, coupled with a heavy tax burden, media houses 

tend to live hand-to-mouth. The situation is better in the 

broadcast sector; the overheads are lower, since much of 

the airtime is spent on music, and virtually nothing is spent 

on programming.

Newspapers derive their income from the traditional 

sources: sales of copies and advertising. However, due to the 

prevailing poverty in the country, little is derived from sales 

of copies; there are also multiple readers for one newspaper 

edition (one newspaper circulates among 10 readers, 

according to estimates). For the newspapers that are critical 

of the government, little advertising income is expected from 

government institutions. The issue of a constricting market, 

coupled with the high cost of printing materials, makes the 

operations of some media houses unsustainable because 

expenditures are higher than income.

Though media outlets receive revenue from a multitude 

of sources, advertising revenue from cell phone companies 

is quite substantial, and this factor is sometimes used to 

undermine the editorial independence of media outlets.

All media outlets derive most of their revenue from 

advertisements. Some newspapers and radio stations 

devote most of their pages or programs on advertisement 

to maximize financial returns at the expense of news and 

information content. Print media that have a printing press 

offer printing services to help make ends meet. Multiple 

clients exist only for the state-run and pro-government media, 

which are patronized by both government and business 

establishments that want to curry favor with the state. The 

nongovernment independent media derive their earnings 

from sales of copies and mainly from advertising provided by 

the government, international organizations, and businesses. 

Hence, the government and businesses can and do influence 

the editorial policies of some media houses.

The concept of advertising agencies is in its infancy, and there 

are only two advertising agencies, MediaMatic and AMRA, 

that distribute advertisements to media outlets; however, 

they are only infrequently active in the print media sector. 

One advertises with Foroyaa, while the other does not 

because of the critical nature of the paper. Rates are fixed 

by the media outlets, but they are subject to negotiation, 

especially if the advertisement is to run for a long period. Few 

businesses use advertising to sell their products or services. 

The government, international organizations, and mobile 

communications companies are the biggest advertisers. 

Demographic considerations also influence advertisements 

in terms of population concentration, as well as readership 

or audience. Political influence or businesses sometimes 

determine how or whom to advertise with, and there is 

political influence in placing advertisements. It is the norm 

for public corporations and private companies to issue 

full-page advertisements in newspapers and on television 

congratulating the president on his birthday and on six 

other occasions during the year, lest they are regarded as 

political opponents.

Broadcasting stations rely on advertising and sponsored 

programs for their revenue. A sponsored program may be a 

program of public concern or merely an advertisement that 

may last for 30 minutes or an hour. Slots of advertisements of 

up to one minute are also used at intervals during programs 

or musical interludes. 

Advertising revenue for the print media as a percentage of 

the total revenue ranges from 10 percent to above 50 percent 

of the pages, depending on the newspaper. This is due to the 

fact that revenue from sales and subscriptions falls far short 

of expenditure outlay due to a constricted market. 

The government rewards loyal media with advertising. The 

critical private media, such as Foroyaa, mostly get government 

advertising when it is a requirement of donor agencies for 

fair placement in three major newspapers. Officials sometimes 

fear losing their jobs when they advertise with media that are 

critical of government. Some officials in both the government 

and private sector also ask for kickbacks in order to place 

advertisements with willing newspapers. Foroyaa has always 

been denied advertising for refusing to succumb to the 

demands of corrupt officials. There are no direct or indirect 

government subsidies for the independent media.

It is not the norm to use market research to formulate 

strategic plans and enhance advertising revenue. Though 

no market research is conducted based on the needs 

and products of the audience, editors tend to tailor their 

news to their audience based on their intuitions about 

reader preference.

Research on broadcast ratings and circulation figures have 

been conducted by UNESCO in the past, but this was not 

published. No rating organizations exist in the Gambia. Some 

newspapers exaggerate and inflate the number of copies they 

publish to show that they have a wide circulation in order to 

attract advertisers.

Objective 5: Supporting Institutions

The Gambia Objective Score: 1.84

While the Gambian media have no publishers’ association, 

broadcasters’ association, or online association, the GPU, 

which represents the interests of journalists, tends to look 



MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2012172

after the interests of publishers, broadcasters, and online 

journalists. However, the panelists pointed out that this is not 

effective and that such associations have come into existence 

to better protect their interests. A Gambia Editors’ Forum has 

been established, but it is not yet functional.

Professional associations do work to protect journalists’ 

rights and promote quality journalism. The GPU has done 

a lot to promote the welfare of its members and facilitate 

the training and development of young journalists, normally 

free of charge; it will soon start an institute of journalism. 

The GPU is independent and has relations with national 

and international organizations. The GPU lobbies the 

government on behalf of its members and advocates for 

media independence, freedom, and professionalism. It is 

sustained by membership dues and donor support. The GPU 

offers training and lobbying for its members and also pays 

for legal fees and court fines for journalists (members and 

non-members alike) who are in trouble with the state.

There are other associations for journalists covering 

niche topics, such as health, population, sports, and 

human rights; there are also associations with specialized 

membership, including women, youth, and bloggers. All 

of these associations and the GPU are independent of the 

government, even though they work with it.

Apart from the journalists’ associations cited above, there 

are few NGOs in the Gambia that openly support freedom 

of speech and media independence. However, there was 

support for media from organizations like Action Aid–The 

Gambia, YWCA, West African Network for Peace Building, 

etc., in calling for the release of the “GPU six” in 2009. By 

and large, however, NGOs in the country give limited support 

to the media mainly because of the fear of the implications 

of doing so. The GPU invites them to attend or speak at 

symposiums, but this is even a problem for some NGOs. They, 

however, do not hesitate to provide training for journalists. 

Staunch and consistent support for Gambian media comes 

from international NGOs that support funding for journalists’ 

defense in trials and issue solidarity statements in support of 

their fight for freedom.

There is currently no degree course in journalism in the 

Gambia. In fact, the University of The Gambia has come 

up with a program for a school of journalism, but thus far 

it has not come to fruition. Media outlets cannot afford 

to pay degree holders in journalism, who then look for 

jobs elsewhere. This is not the case with the state or public 

media, which have degree holders in journalism and can 

afford to pay them. Some of these degree holders are now 

media consultants.

Journalism has improved in the Gambia mainly because of 

training workshops and short courses organized by NGOs, the 

UN system, UNESCO, diplomatic missions, and international 

organizations. Training programs for young people and 

new entrants are just beginning to be offered by GPU 

with support from its international partners. Other private 

institutes, such as Stanford College, an affiliate of the parent 

institution in the United Kingdom, also offer paid courses in 

communications. Foroyaa organizes regular in-house training 

sessions for its reporters as well. Independent media houses 

cannot support overseas training for their reporters.

The courses offered are mainly theoretical and are meant to 

prepare young people to enter the profession or to improve 

their knowledge and skills. The courses are at the certificate 

and diploma levels, and trainees are exposed to modern 

techniques. Other short-term training courses also address the 

professional needs of editors, reporters, designers, etc. The 

training covers basic journalism and various issues, such as 

human rights, health, environment, population, gender, and 

HIV/AIDS. The GPU, in collaboration with the Danish School 

of Journalism, has just completed a diploma course for 15 

students in journalism. Now it is training its teaching staff and 

preparing to start an institute of journalism that will train 

reporters at the diploma level.

The purchase of equipment is apolitical. The purchase of 

newsprint, though apolitical, is not free from monopoly. One 

supplier dominates the market and influences the media 

outlets; it is the sole importer of newsprint. Some print houses 

are not willing to print for media outlets if the machines of 

those outlets break down. This is because they fear that by 

doing so they may become targets of the government. Four 

out of the seven private newspapers have their own printing 

press and print for themselves. The GPU recently acquired a 

printing press and prints for the other newspapers without 

editing them. In fact, the quality of printing has improved 

significantly, and competition is now intense.

Supporting institutions function in the 
professional interests of independent media.

SUPPORTING INSTITUTIONS INDICATORS:

>	 Trade associations represent the interests of private media owners 
and provide member services.

>	 Professional associations work to protect journalists’ rights.

>	 NGOs support free speech and independent media.

>	 Quality journalism degree programs that provide substantial 
practical experience exist.

>	 Short-term training and in-service training programs allow 
journalists to upgrade skills or acquire new skills.

>	 Sources of newsprint and printing facilities are in private hands, 
apolitical, and unrestricted.

>	 Channels of media distribution (kiosks, transmitters, Internet) are 
private, apolitical, and unrestricted.



173The Gambia

The distribution of newspapers, mobile phones, and transmitters 

is apolitical, not monopolized, and unrestricted. The Gambia 

does not have distribution companies. Vendors buy what 

they can sell directly from the office and take them to their 

kiosks for sale. Transmitters are owned by owners of broadcast 

stations. Cable networks have limited distribution because 

of cost, but the cable market is apolitical, not monopolized, 

and unrestricted. For political reasons, critical websites run 

by Gambian residents abroad are blocked. The allocation of 

domain names or IP addresses is a source of pressure that can be 

used to block the startup of new online media.

The network used by cell phone companies is poor, and some 

parts of the country do not have a network at all for some 

companies. The Internet is slow and unstable. Using SMS as 

a means of distributing news is something quite new and is 

not yet well-established. Networks are better in urban areas. 

In the rural areas, the lack of electricity poses a problem, and 

those that have access to solar panels use them to connect 

their computers and charge their phones.

The existing information and communications technology 

(ICT) meet the needs of the media industry in the country. 

However, low ICT capacity poses barriers that limit the 

availability of a variety of products that citizens might want. 

Mobile phones of different types and varying capacities are 

available in the market but do not serve citizens’ news and 

information needs. They are mainly used for interpersonal 

communications. Differences exist between the urban and 

rural areas in terms of ICT capacity; the former enjoys more of 

the facilities in terms of relative accessibility to the equipment 

and the availability of electricity.

List of Panel Participants

Due to the repressive environment in The Gambia, most 

panelists agreed to participate in the MSI panel on condition 

of anonymity. A partial list of participants is included below.

Amie Sillah, executive director, Women for Democracy and 

Development; Gender Action Team, Serrekunda

Samuel Sarr, editor, Foroyaa, Serrekunda

Bai Emil Touray, journalist; president, Gambia Press Union, 

Banjul

Demba Jawo, editor, African Press Agency, Dakar, Senegal

Fatou Fye, gender, youth, and human-rights activist; 

accountant, Francis Small Printers, Serrekunda

Momodou Lamin Jaiteh, producer, Radio Alternative Voice for 

Gambians, Dakar, Senegal

Ousman Sillah, editor, Foroyaa, Serrekunda

Moderator

Amie Joof, executive director, Inter Africa Network for 

Women, Media, Gender, and Development (FAMEDEV); 

coordinator, Radio Alternative Voice for Gambians, Dakar, 

Senegal

Assistants

Abdoulie Dibba, producer and reporter, Radio Alternative 

Voice for Gambians, Dakar, Senegal and Banjul, The Gambia

Buya Jammeh, producer and reporter, Radio Alternative Voice 

for Gambians, Dakar, Senegal and Banjul, The Gambia

Djibril Sylla, technician, FAMEDEV and Radio Alternative 

Voice for Gambians, Dakar, Senegal

The Gambia study was coordinated by, and conducted in 

partnership with the Inter Africa Network for Women, Media, 

Gender, and Development (FAMEDEV), Dakar, Senegal. The 

panel discussion was convened on July 17, 2012.

IN MEMORIAM:  
Fatou Faye

On November 7, 2012, the cause of human rights 

in The Gambia suffered the loss of Fatou Faye. 

Faye was a tireless proponent of women’s rights 

and a champion for youth. Her efforts not only 

benefitted The Gambia, but Africa as a whole: she 

is remembered for her acting in a play that cast 

light on the failure of Africa to prevent atrocities, 

“We Should Unite Now or Perish,” where she 

portrayed a poor woman in the Darfur region of 

Sudan. Faye served as a Media Sustainability Index 

panelist in 2012 and in previous years.


