
MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2012396

Sudan

Austerity measures were the primary cause of the 2012 June-July protests 

against the government. Harassment of the press increased in step with their 

attempts to cover these events.

FPO



397

INTRODUCTION

Sudan

TThe events leading up to, and following, the secession of South Sudan in 2011 had a significant negative 

impact on the media sector in Sudan. Scores for all five objectives fell significantly from the previous MSI study 

in 2010. Partly, this is a correction from the fact that the previous study considered both parts of the now 

divided country. But moves to crush independent journalists in the wake of the secession, border violence, and 

a domestic protest movement caused significant deterioration in Sudan’s own media environment.

The Comprehensive Peace agreement of 2005 (CPa) between the two regions’ dominant political parties, 

the national Congress Party (nCP) of President Omar al Bashir and the Sudan People’s Liberation Movement 

(SPLM) of South Sudan provided for a referendum to take place in 2011, and more importantly, the drafting 

of a constitution in which the people’s rights are respected. The 2005 Interim Constitution includes a 

provision that addresses the freedom of speech and expression, but this clause is restricted in practice. The 

CPa fostered the constitutional bill of rights and the positive political environment that prevailed before 

the 2010 elections, and these developments established some measure of stability in the media sector by 

decreasing harassment and human rights violations at that time.

However, the government took aggressive action against recalcitrant journalists as a result of the conflict in the 

nuba Mountains and South Kordfan, which erupted between the Government of Khartoum and Sudan People’s 

Liberation Movement-north (SPLM-n) in June 2011. any attempt to criticize the government over the conflicts 

is banned. a number of journalists were suspended from publishing, and some were brought before courts for 

charges of defamation or dissemination of false information detrimental to national security. access to public 

information is extremely difficult, and whether or not to grant such access is at public officials’ discretion.

The loss of three-fourths of the former Sudan’s total oil production as a result of the South Sudan secession 

incited great angst and resentment within the Sudan regime. austerity measures were the primary cause of 

the 2012 June–July protests against the government. Harassment of the press increased in step with their 

attempts to cover these events.

a new and more restrictive draft Press and Printed Press Materials act will replace the slightly reformed 

2009 version, which still fell short of international standards. The new draft affords the national Council 

for Press and Publication (nCPP) the power to withdraw journalists’ accreditation and other licensing. The 

draft also gives nCPP the right to suspend any newspaper for up to 10 days without a court decision, further 

bolstering its authority over the media. In addition, nCPP would gain the power to suspend journalists for 

up to two months.

Given the increased pressures and crimes against journalists—domestic and foreign alike—that practice in 

Sudan, the country retains one of the least sustainable media environments in the world.

Su
d

a
n

OVERALL
SCORE:
1.10



MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2012398

Sudan aT a GLanCE

MEdIa-SPECIFIC

 > Number of active print outlets, radio stations, television stations: Print: 
26 daily newspapers; Radio Stations: 15 FM stations; Television Stations: 
9 satellite stations

 > Newspaper circulation statistics: Top four by circulation: Al Intibaha, 
The Al Mighar, Akhir Lahza, and Al Sudani (all private)

 > Broadcast ratings: n/a

 > News agencies: Sudan news agency (state-owned)

 > Annual advertising revenue in media sector: n/a

 > Internet usage: n/a

GEnERaL

 > Population: 25,946,220 (July 2012 est., CIA World Factbook)

 > Capital city: Khartoum

 > Ethnic groups: n/a

 > Religions (% of population): Sunni Muslim, small Christian minority 
(CIA World Factbook)

 > Languages (% of population): arabic (official), English (official), 
nubian, Ta Bedawie, (CIA World Factbook)

 > GNI (2011-Atlas): $56.656 billion* (World Bank development 
Indicators, 2012)

 > GNI per capita (2011-PPP): $2,020* (World Bank development 
Indicators, 2012)

 > Literacy rate: 61.1% (male 71.8%, female 50.5%) (2003 est., CIA 
World Factbook)

 > President or top authority: President umar Hassan ahmad al-Bashir 
(since October 16, 1993)

*Includes South Sudan

OBJECTIVES

FREE
SPEECH

PROFESSIONAL
JOURNALISM

PLURALITY OF
NEWS SOURCES

BUSINESS
MANAGEMENT

SUPPORTING
INSTITUTIONS

SU
ST

A
IN

A
B

IL
IT

Y

MEDIA SUSTAINABILITY INDEX SUDAN

SU
ST

A
IN

A
BL

E
N

EA
R

SU
ST

A
IN

A
BI

LI
TY

U
N

SU
ST

A
IN

A
BL

E
M

IX
ED

 S
YS

TE
M

U
N

SU
ST

A
IN

A
BL

E
A

N
TI

-F
RE

E 
PR

ES
S

actively hinder free media development, 
professionalism is low, and media-industry 
activity is minimal.

Unsustainable Mixed System (1-2): 
Country minimally meets objectives, with 
segments of the legal system and government 
opposed to a free media system. Evident 
progress in free-press advocacy, increased 
professionalism, and new media businesses 
may be too recent to judge sustainability.

Near Sustainability (2-3): Country has 
progressed in meeting multiple objectives, 
with legal norms, professionalism, and 
the business environment supportive of 
independent media. Advances have survived 
changes in government and have been 
codi�ed in law and practice. However, more 
time may be needed to ensure that change is 
enduring and that increased professionalism 
and the media business environment
are sustainable.

Sustainable (3-4): Country has media that 
are considered generally professional, free, 
and sustainable, or to be approaching these 
objectives. Systems supporting independent 
media have survived multiple governments, 
economic �uctuations, and changes in public 
opinion or social conventions.

Unsustainable, Anti-Free Press (0-1): 
Country does not meet or only minimally 
meets objectives. Government and laws 

0.
99

1.
47 1.

56 1.
66

0.
85

1.
63

1.
63

1.
60 1.

75
1.

29

1.
09

1.
61 1.

78 1.
89

1.
21 1.

34
1.

58
1.

78
1.

47
1.

07

1.
37

1.
29

1.
31

1.
61

1.
07

20
06

-0
7

20
08

20
09

20
10

20
12

20
06

-0
7

20
08

20
09

20
10

20
12

20
06

-0
7

20
08

20
09

20
10

20
12

20
06

-0
7

20
08

20
09

20
10

20
12

20
06

-0
7

20
08

20
09

20
10

20
12



399Sudan

OBjECTIvE 1: FREEdOm OF SPEECh

Sudan Objective Score: 0.85

Since South Sudan’s 2011 secession, freedom of speech in 

Sudan has declined from its already abysmal state.

Sudan’s Interim Constitution of 2005 stipulates freedom 

of expression and of the media, clearly stating that “Every 

citizen shall have an unrestricted right to the freedom of 

expression, reception and dissemination of information, 

publication, and access to the press without prejudice to 

order, safety or public morals as determined by law.” The 

constitution has further provided in article 27(3) that “all 

rights and freedoms enshrined in international human rights 

treaties, covenants and instruments ratified by the Republic 

of the Sudan shall be an integral part of this Bill.”

However, this codification of a legally binding treaty reduces 

its legal force in actuality. as one MSI panelist put it, 

“International conventions that Sudan ratified are an integral 

part of the constitution, but these provisions are negated [by 

the Constitution], which subjects them to legal regulation.”

Legislation in force already circumvents speech rights by 

assigning broad power to government officials to police 

vague offenses. Freedom of speech is guaranteed as long as 

it does not contradict the existing laws and regulations, thus 

leaving the government with a great amount of latitude 

to apply the law and interpret its provisions. One of the 

panelists gave an example of the Communications act of 

2001, which has a censorship clause that bans “pornography 

and ‘disgraceful’ websites,” he said. The government used 

the clause in June 2011 to ban several expatriate websites, 

including Al Rakoba, Sudaneseonline, and Hurriyat, out of 

fear of potential spreading of anti-regime demonstrations. 

Even during the height of the protests, the government left 

unblocked several pornography sites supposedly targeted by 

the law, the panelist said.

War and instability also afford the regime excuses to restrict 

press freedoms, as the government “uses the active state of 

emergency in several states to justify censorship,” according 

to one panelist.

The criminal code includes articles outlining imprisonment 

and fines as punishments for “defamation” and the 

distribution of “false news.” Further complicating legal 

proceedings related to the media is the national and 

Intelligence Security Service (nISS) and its influence over the 

judiciary. nISS retains the ability to shut down newspapers, 

as it did with Al Midan and Rai Alshaab at various times 

throughout 2011 and 2012. In december 2012, Al Midan 

claimed that nISS had seized 84 editions of that year’s print 

run. a year earlier, the agency detained and held 10 Al Midan 

staff members in isolation without charge for weeks.

The licensing process is essentially a vetting scheme for 

screening a proposed outlet’s contents and the political 

affiliation of those applying for the license. The panelists 

said that finance is a limiting factor as well. as one panelist 

described, “Licensing for print media requires high fees, and 

is so difficult for broadcasters that even the ruling national 

Congress Party registered its TV channels, including Al 

Shiroog, in uaE rather than Sudan.”

another panelist posited, “Licensing fees are high because 

[the government] wants to decrease their number… 

and make sure that they are able to carry out their 

activities properly.”

The panel also noted that nCPP has the power to withhold 

licenses without any cause. “The nCPP has the authority to 

withdraw licenses, controls appointments of editors, and has 

LEGaL and SOCIaL nORMS PROTECT and PROMOTE  
FREE SPEECH and aCCESS TO PuBLIC InFORMaTIOn.

FREE-SPEECH INDICATORS:

> Legal and social protections of free speech exist and are enforced.

> Licensing of broadcast media is fair, competitive, and apolitical.

> Market entry and tax structure for media are fair and 
comparable to other industries.

> Crimes against journalists or media outlets are prosecuted 
vigorously, but occurrences of such crimes are rare.

> State or public media do not receive preferential legal treatment, 
and law guarantees editorial independence.

> Libel is a civil law issue; public officials are held to higher 
standards, and offended parties must prove falsity and malice.

> Public information is easily accessible; right of access to 
information is equally enforced for all media and journalists.

> Media outlets have unrestricted access to information; this is 
equally enforced for all media and journalists.

> Entry into the journalism profession is free, and government 
imposes no licensing, restrictions, or special rights for journalists.

War and instability also afford the 
regime excuses to restrict press freedoms, 
as the government “uses the active state 
of emergency in several states to justify 
censorship,” according to one panelist.



MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2012400

previously rejected some newspapers’ board nominations 

merely for political reasons,” one contributor summarized.

The government and its entourage control Sudanese 

industry, just as with other areas of society. In this sense, the 

government’s effective domination of the media differs little 

from its control of other industries.

Political parties—particularly opposition parties—do not 

own television channels. Most of their newspapers have 

closed, either due to financial difficulties (Saot Al Umma, for 

example) or because of an nISS ban. The panelists noted that 

the capital necessary to start a news outlet is in short supply.

The government further controls media outlets through its 

advertising spending and interference with print distribution. 

as one panelist said, “Post-production censorship of 

newspapers by nISS is also an economic constraint.” Panelists 

gave two examples: Al Sahafa newspaper, which reported a 

write-off of about $5,200 from confiscations of print runs in 

September 2012; and Al Gerida, which reported a confiscation 

write-off of around $2,700.

While they contended that crimes against journalists are 

infrequent, the panelists noted some extreme crimes, 

remembering the still-unsolved 2006 kidnapping and murder 

of Al Wifag editor-in-chief Mohamed Taha Mohamed ahmed. 

Physical intimidation remains common, one panelist said, 

lamenting, “Life threats to journalists are not dealt with 

seriously, and official bodies might sometimes be behind 

these threats.”

State media outlets are fully politicized and serve the goals of 

the ruling nCP. This should come as no surprise, one panelist 

said, as “all the directors of the official media outlets are 

appointed based on their loyalty to the government.”

Libel has been a criminal offense since 1991. as one of 

the panelists described, “Journalists and chief editors are 

burdened with high fines or imprisonment when found 

guilty of libel; it is their burden to prove their innocence in 

such cases.”

Sudan has taken measures to legally control weblogs. The IT 

Crimes act of 2007 provides for prosecution of bloggers for 

defamation, but as one panelist noted, “despite calls from 

officials requiring prosecuting bloggers, prosecuting them is 

not yet common.”

a number of laws restrict access to information; among 

them are the Criminal act 1991, the national Security Forces 

act, the Law of Workbooks deposit, the Law of national 

archives, the Law of Literary and artistic Works, the Law of 

the national Library, the Law of the national Research Centre, 

and the Law of Sudan news agency.

Following the CPa, some stakeholders attempted to address 

the issues of free access and drafted the Classification 

and access to Information act. But one panelist described 

the act itself as restrictive, and pointed out, “Most media 

stakeholders were not part of the drafting process and 

discussion.” The act has not yet been ratified.

To illustrate the state of information access, one panelist 

described an incident from May 2011: “Journalist abualgasim 

Ibrahim was detained for hours by guards of the minster 

of finance. Ibrahim was carrying an official document that 

revealed the salary of an official—the director of Khartoum’s 

stock exchange markets. When Ibrahim showed the document 

to the minister, the official burst into anger and ordered 

his guards to arrest him until he revealed the source of the 

document. The minister insisted that Ibrahim violated the 

law, since it criminalizes circulation of official documents.” 

This event exemplifies how information access is actually 

inverted—the journalist must divulge where he/she obtained 

a document in order for an official to comment on any 

questions that the document raises.

International news agencies distribute information on Sudan 

that is accessible online and, in some cases, in print. Some 

political issues, news on darfur, and al Bashir’s ICC indictment 

remain banned from media coverage, and the government 

attempts to restrict state information on these topics from 

being released.

In addition, the current Press and Printed Materials act and 

the Law on Literary and artistic Works ban some columnists, 

writers, and journalists from commenting to foreign press 

agencies on internal events that the government classifies 

as important to national security. One panelist pointed out 

that an instructional document circulated by nCPP requires 

outlets to comply with information “issued from the ministry 

of defense with regard to the Sudanese armed Forces and 

military operations against armed insurgents.”

Journalists must pass a government-mandated accreditation 

exam. Failure to pass entails being shut out of correspondent 

and reporter positions. “Even op-ed columnists sometimes 

require licensing,” according to one panelist. He also 

explained that “additional requirements are needed for 

top editors, such as minimum experience of 10 years, and a 

rigorous political selection process controlled by the nCPP, 

with nISS’s seen as having an impact.” Even after a media 

professional receives accreditation, nCPP can suspend the 

accreditation at any time.



401Sudan

OBjECTIvE 2: PROFESSIONAL jOuRNALISm

Sudan Objective Score: 1.29

Journalists and media practitioners try to meet professional 

standards, panelists said, but often efforts are stymied by 

technical and political constraints.

The panelists said that in general, journalists attempt to 

report objectively, using a variety of sources, consulting 

technical experts, and conducting background research. 

However, journalists often lack capacity and time, and are 

under severe budget limitations.

Sudan’s 2009 ethics charter and 2010 code of conduct penned 

by editors and the journalist unions have not stopped poor 

practices, such as conflict of interest, payments for reporting, 

and op-ed writing. at some press conferences, one panelist 

noted, “journalists are given per diems to encourage 

positive reporting.”

nISS officials often warn reporters, editors, and op-ed 

writers not to cross red lines—usually regarding issues that 

nISS classifies as national security concerns, as referenced 

above. One of the panelists described her experience as an 

op-ed writer. “When I signed my employment contract with 

Alahdath newspaper in 2008, I was warned verbally that if 

nISS banned any of my articles, I will not be paid for it,” she 

said. The same was true when she signed on with Al Ray 

Alaam in 2011, as the editor in-chief warned her away from 

certain critiques, such as of the president. as a result, she had 

to write two versions of each article—a self-censored one 

for the newspaper, and an uncensored one for publishing on 

Internet websites and forums.

Other panelists also elaborated on the censorship culture. 

“Self-censorship is common for top editors, though not 

journalists, since [editors] fear publishing something that will 

cause problems with the nISS,” one panelist said. another 

clarified the reason for the fear: “according to the Media 

act, [editors-in-chief] are the first ones who will be detained 

and questioned about anything [objectionable] that their 

newspapers publish.”

Some of the privately owned television channels, while 

maintaining close ties with the nCP, are starting to cover 

key events that the state media do not address. However, 

there are some events and issues that no one covers. For 

example, reporting on the HIV/aIdS epidemic has grown, 

while the ICC indictment of President Bashir, the June/

July 2012 protests, and the darfur, Kordofan, and Blue nile 

conflicts all remain taboo. The coverage of any topic or major 

event is regulated by nISS, which makes decisions based on 

safeguarding national security. One panelist added, “despite 

these coverage restrictions, online media cover most of the 

key events that the print media cannot.”

Journalists and other media professionals are better off with 

regard to pay levels as compared with other professions, such 

as civil service and education. But still there is “a disparity 

between the different levels of journalists and media 

players, and it is considered high,” according to one panelist. 

Editors-in-chief are paid fairly in general, and some op-ed 

columnists attract high salaries according to their popularity. 

On the other hand, as one of the panelists stated, “junior 

journalists suffer not only from insufficient salaries, but also 

from payment delays of months.” Such was the case of the 

newspaper Alahdath, which shut down and failed to pay its 

journalists their salaries for many weeks. The panelists said 

that Alahdath was not the first instance of this, as delays have 

occurred at Soat Al Umma and Al Adwaa, among others.

Television and radio channels prioritize entertainment 

over informational content. There is a deeply rooted 

notion prevailing amongst broadcasters that people prefer 

entertainment over social, economic, and political discussions. 

as one of the panelists explained, “I participated several 

JOuRnaLISM MEETS PROFESSIOnaL  
STandaRdS OF quaLITy.

PROFESSIONAL JOURNALISM INDICATORS:

> Reporting is fair, objective, and well sourced.

> Journalists follow recognized and accepted ethical standards.

> Journalists and editors do not practice self-censorship.

> Journalists cover key events and issues.

> Pay levels for journalists and other media professionals are 
sufficiently high to discourage corruption.

> Entertainment programming does not eclipse news and 
information programming.

> Technical facilities and equipment for gathering, producing, 
and distributing news are modern and efficient.

> quality niche reporting and programming exists (investigative, 
economics/business, local, political).

One of the panelists described her 
experience as an op-ed writer. “When 
I signed my employment contract with 
alahdath newspaper in 2008, I was 
warned verbally that if NISS banned any 
of my articles, I will not be paid for it,” 
she said.



MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2012402

times in TV programs on national TV and other channels. 

It is common for the director of the program to advise 

participants to be ‘light’ and not very serious, so that they 

can attract their audience.” according to one panelist, 

a great number of program directors add songs to their 

discussion programs at intervals, “believing that Sudanese 

will be bored from the discussion of serious issues and need 

musical entertainment to keep them watching or listening to 

the program.”

Imbalance of news and entertainment is not an issue with 

newspapers; news content is considerable. However, quality 

and professionalism are lacking. news coverage is focused 

highly on Khartoum, with less than 10 percent of space 

devoted to other areas. The panelists also estimated that 60 

percent of news comes from anonymous sources or websites 

without attribution, and that crime news contributes more 

than half of all content, due to its popularity. One panelist 

submitted that entertainment programs increased in the 

period after the conclusion of the CPa in 2005 until the 

secession of South Sudan in 2011.

Sudan news agency has an ambitious plan to integrate 

modern technologies into its reporting operations, according 

to one panelist. In 2010, the agency joined the MInOS system, 

which was established by the union of arab Radio Stations. 

This partnership has improved its means of gathering and 

distribution of news. However, one panelist decried the 

retention performance on the agency, describing it as “an 

expeller, with most of its established staff outside the country 

or aging, and with few youth personnel.” He lamented that 

the agency lacks sufficient funding to distribute professional 

reporting from all parts of the country.

In Khartoum, computers, Internet access, cameras, and mobile 

phones are generally available to journalists. Media members 

in remote areas do not have the equipment or technical 

support required for operating in the modern media industry. 

as described by one panelist, “in most of the rural villages, 

electricity and the Internet are rarely available. In some, even 

mobile phone coverage is not sustained during the day.”

during the recent global economic crisis, some niche 

magazines emerged, such as Eliaf, and health sector 

publications. In addition, sports newspapers and social 

tabloids have been established.

Resources and technical capacity necessary for investigative 

reporting are lacking, and is at times blocked by the 

explicit instructions of nISS. In one recent development, 

the Sudanese association of Investigative Reporters was 

formed, and is blogging quality investigative reports on a 

wide range of issues. despite being confined to the Internet, 

the group is introducing the country to the concept of 

investigative journalism.

OBjECTIvE 3: PLuRALITy OF NEwS

Sudan Objective Score: 1.21

On the surface, Sudan hosts a selection of news sources. But 

their coverage remains narrowly focused on non-controversial 

issues. Peripheral regions and highly sensitive questions, 

particularly related to conflict areas, remain unattended.

Sudan has state television broadcasters as well as privately 

owned channels, including Blue Nile, Al Shiroog, and 

Omdurman. One panelist tallied six social newspapers (down 

from seven in 2010), nine sports journals (down from 13 in 

2010), and 26 daily newspapers (down from 29 in 2010). Two 

newspapers are in English and the rest in arabic. despite this 

diversity, the panelist said, “People tend to look for news 

from foreign media.” during the June-July protests, Sudanese 

citizens largely followed Al Jazeera, Al Hurra, Al Arabia and 

BBC’s arabic channel’s foreign press coverage of events in 

their own country. Officials attempted to bar foreign media 

coverage during the protests, using harassment, confiscation, 

and detention of foreign journalists and stringers.

When nISS sets out to communicate a determined message, 

all media outlets are prohibited from conveying alternate 

points of view. For example, in a forum held in July 2012, 

Bukhari aljaali, a prominent figure in the democratic unionist 

Party, complained that news outlets had expunged statements 

from a government official about the participation of his 

party in government when the statements turned out to 

be false.

MuLTIPLE nEWS SOuRCES PROVIdE CITIzEnS  
WITH RELIaBLE and OBJECTIVE nEWS.

PLURALITY OF NEWS SOURCES INDICATORS:

> a plurality of affordable public and private news sources (e.g., 
print, broadcast, Internet) exists.

> Citizens’ access to domestic or international media is not 
restricted.

> State or public media reflect the views of the entire political 
spectrum, are nonpartisan, and serve the public interest.

> Independent news agencies gather and distribute news for print 
and broadcast media.

> Independent broadcast media produce their own news programs.

> Transparency of media ownership allows consumers to judge 
objectivity of news; media ownership is not concentrated in a 
few conglomerates.

> a broad spectrum of social interests are reflected and 
represented in the media, including minority-language 
information sources.



403Sudan

Social media networks have become news sources during 

the unfolding of events, including the June protests, despite 

government attempts to shut down domestic websites during 

crises. Facebook groups and Twitter feeds devoted to the 

protests proliferated quickly. With the independent website 

Al Rakoba receiving 1,700,000 hits daily, nISS moved to shut 

down that site and other independent websites, as threats to 

national security.

In the run-up to the secession of South Sudan, the state 

media were more attentive to the interests of the broader 

political spectrum. This was a rare occurrence, as the state 

media are largely pro-government and private outlets are 

generally partisan.

a decade ago, some foreign broadcasters were banned 

and sometimes jammed. The government restricted and 

confiscated satellite dishes at private homes. now, such 

receivers are available even in poor villages and in far-flung 

provinces. One panelist recalled seeing a satellite “club” while 

in Marzouga, a poor village in the nile province. “People 

collected money to put up a shelter and buy an electrical 

generator, TV, and satellite receiver,” the panelist explained. 

“BBC radio was popular, and there was an agreement with 

local authorities to broadcast BBC arabic radio from four 

terrestrial sites in Sudan (Khartoum, Port Sudan, Wad Medani, 

and El Obeid), but it was halted in august 2010.”

State media is composed of the national state television 

channel, several territorial state channels (including Khartoum 

and Red Sea State, which converted to satellite-only 

broadcasting), Omdurman, Quran, FM100, and Sport 104. 

Blue Nile television is considered a de facto public media 

broadcaster due to the government’s major shareholdings. 

Its operations are under the control of the executive offices. 

although the government is now composed of several parties 

and described by the ruling political party as a government of 

national unity, the state and state-held media are effectively 

under nCP’s control.

One panelist pointed out, “Most of the private media outlets 

are owned by the nCP personnel.” an exception he cited 

was Al Ayam newspaper, and noted that Al Sahafa and Al 

Jareeda were commended for adopting more professional 

and apolitical reporting standards.

One panelist maintained that state’s control of media was a 

major issue when SPLM had a share in the government until 

July 2011. as he explained, “I was representing one political 

party in the Joint Mechanism [that implemented the peace 

agreement] for the use of media during the 2010 elections, 

and there were other five party representatives… but not 

the nCP.” The nCP did not participate because its leadership 

did not need it, he said—the public media were effectively 

advertising for nCP in their news reporting and discussion 

programs all the time.

The Sudan Media Center is a nominally independent news 

source, providing reports for rebroadcast by local news 

outlets. However, the panelists said that they consider the 

Center to be an nISS tool, however, serving the interests of 

the ruling party. as one panelist recalled, during the supposed 

coup attempt of november 21, 2012, the center issued a news 

report assigning responsibility to opposition political parties, 

but the next day it was clear that nCP officials had taken part 

in the coup.

all newspapers have their own reporters, though few have 

correspondents in outlying provinces. Online sources began 

mostly as amalgamators, but eventually they developed 

their own reporters. The website Al Rakoba, which gained 

popularity quickly before being blocked, was considered the 

best in quality. The Hurriyat online news website started in 

2010 and is headed by a prominent journalist, al Haj Warrag. 

It has its own reporters and editors, and one panelist asserted 

that this website never plagiarizes. The Sudaneseonline 

news and discussion boards were the country’s first live 

crowd-sourced news service, as they involved thousands 

of bloggers from all around Sudan and in all countries. In 

addition, the website of radio Dabanga covers news from 

darfur and provides three hours of daily coverage.

Ownership structures are opaque in most cases, and Sudanese 

media receive no significant foreign investment.

despite the territory of Sudan having about 70 native 

languages (even after the secession of the south), national 

media outlets devote no attention to native languages, 

and instead focus on arabic. One panelist said that state 

broadcasters “show very little respect to indigenous 

languages while reporting news,” with a few exceptions. 

Those include Dabanga and Radio Nubian, which started 

in 2012. Both stations are targeted by the nISS and “their 

reporters suffer from arrests and torture,” according to 

the panelist.

Despite this diversity, the panelist said, 
“People tend to look for news from 
foreign media.” During the June-July 
protests, Sudanese citizens largely 
followed al Jazeera, al Hurra, al arabia 
and BBC’s Arabic channel’s foreign press 
coverage of events in their own country.



MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2012404

Media outlets have no hiring policy to ensure ethnic 

equality. One panelist described the newspaper Intibaha as 

discriminatory, but maintains that it escapes criticism as it is 

considered pro-government.

The panelists said that minority concerns remain 

underrepresented in Sudanese media. One panelist 

maintained, “Some officials, journalists, and bloggers have 

continuously resisted raising ethnic and gender issues, 

or consider them imported concepts from the West.” 

another noted, “Homosexuality is a very sensitive topic and 

newspapers cannot discuss it.”

as mentioned previously, Sudan’s centralized media system 

devotes less than 10 percent of coverage to peripheral areas. 

While some newspapers have sections for provincial news, 

they struggle to gather information and photographs in a 

timely manner. “distributing newspapers in remote states is 

another problem,” one panelist said. “They never reach some 

rural areas, or …they reach them, but after days.”

OBjECTIvE 4: BuSINESS mANAGEmENT

Sudan Objective Score: 1.07

Print and online media outlets depend on advertisements 

to large extent. advertising is not distributed under market 

principles, and government advertising buys are biased.

as one panelist said, “Media outlets try to develop adequate 

accounting and financial practices, and prepare to follow 

profitable business plans,” but they face enormous financial 

and economic difficulties—particularly the press. a great 

number of newspapers were hit by financial hardship in 

recent years, with Al Ahdath a central example.

Several online media outlets are improving their business 

profiles. Sudanile, the first online magazine, established in 

2001, began collecting donations from readers and activists. 

That innovative approach eventually led to advertising gains, 

making the site sustainable. another example is Al Rakoba, 

which was unprofitable for years and sustained by exiles in 

Saudi arabia, but since 2011 has been profitable based on 

advertising. One panelist noted, “Google advertisements 

alone cover all its expanded expenses as it moved to a 

larger server and started to pay for protection companies 

to minimize the damage from nISS hackers.” Some sites, 

including Hurriyat, rely on donor funding, but most have 

plans to convert to paid advertising.

advertising is well developed in Sudan, particularly for the 

telecommunications and food and beverage industries. But 

according to one panelist, “There are some who think that 

advertising prices in newspapers are low.” another panelist 

pointed out that cellular companies routinely get discounts 

of 20 to 35 percent. They generally prefer broadcasters over 

newspapers and online sources. Cellular companies such as 

zaIn, MTn, and Sudani compete for market share, and are 

innovative in their advertising methods, but they are not 

immune to politically based decision making.

Some of the panelists cited reports that advertising has 

declined precipitously for newspapers, but classified 

advertisements, holiday greetings, congratulatory messages, 

and other forms of advertising have proliferated.

State media outlets receive support from government 

subscriptions, direct government subsidies (which are 

controlled by nCP), and profits from selling advertising space. 

a number of panelists commented on the unfairness of 

government advertising. One panelist argued that the state’s 

newspapers devote too much content space to advertising. 

Bn TV was also singled out for extensive advertising that 

crowds out programming. another panelist said that the 

“government’s advertisement is biased, and that private 

companies follow government footsteps.” One editor-in-chief 

stated that “in 2011, and without any reference to market 

IndEPEndEnT MEdIa aRE WELL-ManaGEd 
BuSInESSES, aLLOWInG EdITORIaL IndEPEndEnCE.

BUSINESS MANAGEMENT INDICATORS:

> Media outlets and supporting firms operate as efficient, 
professional, and profit-generating businesses.

> Media receive revenue from a multitude of sources.

> advertising agencies and related industries support an 
advertising market.

> advertising revenue as a percentage of total revenue is in line 
with accepted standards at commercial outlets.

> Independent media do not receive government subsidies.

> Market research is used to formulate strategic plans, enhance 
advertising revenue, and tailor products to the needs and 
interests of audiences.

> Broadcast ratings and circulation figures are reliably and 
independently produced.

Sudanile, the first online magazine, 
established in 2001, began collecting 
donations from readers and activists. 
That innovative approach eventually 
led to advertising gains, making the 
site sustainable.



405Sudan

considerations, a preferred newspaper enjoyed 386 

government advertisements, while another one had only 

one.” another panelist explained, “advertisements are a very 

efficient tool in taming newspapers, or otherwise let them 

go bust.”

Wealthier advertisers prefer front-page reporting. But as 

one panelist argued, “If a newspaper is ready to sell its front 

page, then it is ready to sell everything!” The panel admitted 

that sales are not nearly sufficient to sustain newspaper 

operations, so selling advertisements and other paid content 

on the front page may be unavoidable.

Media outlets perform demographic research in an ad-hoc 

fashion—“in their editorial board meetings,” as one panelist 

said. Some channels use interactive programs that give 

rudimentary viewer information. But the standard tools of 

audience demographics research, focus groups, and surveys to 

formulate media strategic plans are not seen in Sudan.

In practice, nCPP is tasked with releasing circulation figures 

for newspapers. Generally, these figures are “accepted by 

journalists, while some challenge them, stating that they are 

based on the figures provided by each newspaper and thus 

lack accuracy and credibility,” as one panelist said. another 

panelist pointed out that distribution companies issue their 

own reports, which vary from the nCPP figures as well as the 

newspapers’ own.

Google analytics provides reliable reporting on the audiences 

for domestic websites. Some sites, such as alexa, provide 

data on traffic. One panelist acknowledged that owners 

and advertisers recognize the importance of this data and 

are increasingly conscious of its terminology. In contrast, 

however, circulation figures do not play a significant role in 

newspapers’ advertising, as other political factors outweigh 

market rationale.

OBjECTIvE 5: SuPPORTING INSTITuTIONS

Sudan Objective Score: 1.07 

The media sector is divided between those that serve the 

government and those that serve the public, and the same 

is true of the Sudanese unions, associations, and other 

institutions intended to support the sector. nGOs struggle 

to provide services in a strict environment where foreign 

influence is a cause for suspicion. Training for young 

journalists remains insufficient to meet the need.

The only national trade union in Sudan is the Sudanese 

Workers’ Trade union Federation. The federation is an 

umbrella organization for 16 sub-unions, and was established 

in 1992 after all other unions in the country dissolved. as one 

panelist described it, the federation is considered widely to 

be “a mere government tool.” One of its sub-unions is the 

broad-reaching union that covers the press, as well as many 

other professional sectors.

Sudan is a member of some regional trade unions, such 

as the arab Broadcasting union, which itself is a member 

in the World Broadcasting union. Sudan’s participation 

in these bodies is not through the Federation, but rather 

through the executive branch, in the form of the Sudanese 

General Corporation for Radio and Television Broadcasting. 

One panelist noted that Sudanese broadcasters “can take 

advantage of [the arab Broadcasting union’s] limited 

capacity-building activities.” But in general, as another 

panelist said, “The work of these unions is not intended to 

support the profession, and coordination is absent among 

them.” He added, “a great number of the members are from 

outside the media profession.”

Sudan has several journalist associations. One is the Sudanese 

Journalists’ union (SJu), which one panelist described as 

“under government control.” The Sudanese Writers’ union, 

by contrast, is independent, as is the online-based association 

of Investigative Reporters.

Several panelists commented on SJu’s challenges. One 

panelist noted, “SJu provides journalists from all media 

formats with capacity building opportunities. For example, 

SuPPORTInG InSTITuTIOnS FunCTIOn In THE 
PROFESSIOnaL InTERESTS OF IndEPEndEnT MEdIa.

SUPPORTING INSTITUTIONS INDICATORS:

> Trade associations represent the interests of private media owners 
and provide member services.

> Professional associations work to protect journalists’ rights.

> nGOs support free speech and independent media.

> quality journalism degree programs that provide substantial 
practical experience exist.

> Short-term training and in-service training programs allow 
journalists to upgrade skills or acquire new skills.

> Sources of newsprint and printing facilities are in private hands, 
apolitical, and unrestricted.

> Channels of media distribution (kiosks, transmitters, Internet) are 
private, apolitical, and unrestricted.

A number of NGOs support freedom of 
speech, but their work is still subject to 
NISS’s continuing harassment.



MEDIA SUSTAINABILITY INDEX 2012406

it is now offering English language training. But this is very 

limited and granted according to political preferences.” The 

panelist added, “SJu’s elections are always embroiled in fraud 

accusations and boycotted by many.” according to another 

panelist, “SJu usually remains silent when journalists’ rights 

are violated, but sometimes intervenes to save face for the 

government—such as in the infamous Lubna Husein case, 

when [SJu] intervened and paid a fine on behalf of Hussein 

after she embarrassed the government by refusing to pay, 

proclaiming she was ready for whipping.”

another contradiction in SJu’s work involved its appeal for 

the release of Egyptian journalist Shaimaa adil in July 2012, 

in which SJu criticized the “strong ties between Sudanese 

and Egyptian journalists’ unions, and between the sister 

countries.” Two Sudanese journalists, Mohamed al asbat and 

Marwa al Tigani, were arrested with adil but not mentioned 

in the appeal, as one panelist noted. Many journalists 

denounced SJu’s focus on Shaimaa and not its own members.

Sudan has an active civil society, with a great number of 

independent nGOs. There are also many government-owned 

nGOs. Their work is governed by the Voluntary and 

Humanitarian Work act of 2006, which created the 

Humanitarian aid Committee to monitor nGOs. a number 

of nGOs support freedom of speech, but their work is still 

subject to nISS’s continuing harassment.

One of the panelists described the current environment 

for nGOs. “Many protests [are] organized by the Sudanese 

Journalists’ network and others defending freedom of 

speech. They usually occur during periods of journal closures, 

arrests of journalists, and intensification of pre-censorship 

practices.” In May 2012, he continued, “many nGOs and 

media bodies—including the Sudanese Writers’ union, the 

Sudanese Film Group, the Sudanese defense of Rights and 

Freedoms’ Committee, al Khatim adlan Enlightenment 

Center, and Teeba Press—participated in a successful protest 

at the nCPP’s premises, advocating on behalf of prominent 

journalist Faisal M. Salih in the face of nISS’s grilling.” 

Junior journalists usually take part in these protests, while 

prominent journalists (particularly editors-in-chief) remain 

absent, one panelist said.

new entrants to the profession receive training that is 

generally provided by their prospective employers, and 

focuses on practical elements. One panelist noted the 

tendency for employers to seek free labor in the process. 

“The trainings last for long periods, which is tantamount to 

exploitation of these young journalists, since they are not 

paid for their work,” he said.

according to another panelist, “Students in high schools 

and universities publish their own bulletins and occasionally 

even print magazines.” For example, students of Alahfad 

university for Women publish alahfad magazine under 

faculty supervision, which gives them the opportunity to gain 

practical experience.

Most who complete study programs fail to find jobs in the 

sector. The number of graduates in the field keeps increasing, 

while individuals from other sectors that are struggling to 

find work have shifted to the field of journalism as well. 

One of the panelists explained the effect of the reduced 

talent pool. “The quality of graduates is poor in all higher 

education institutions, not only media colleges. Media outlets 

are usually not satisfied with the quality of graduates,” the 

panelist said.

Limited free short-term training is provided by nGOs such as 

Teeba Press. nasaq Media Center also provides some training 

opportunities. The politicized SJu provides free training 

opportunities, albeit subject to political considerations. 

Panelists also mentioned international institutions such as 

the national democratic Institute and other uSaId-funded 

organizations, and noted in particular their work leading 

up to the 2010 elections. Some outlets, particularly online 

news sites, have tried to provide journalism training for their 

teams. Hurriyat organized a four-day training workshop for 

its journalists in January 2012.

Equipment sources are not as politicized they once were. One 

panelist commented, “In the past, a photocopier was treated 

like a machine gun” by the authorities. now, economic 

stagnation and high taxes and customs duties from which 

“the government’s friends are exempted” are more important 

equipment issues for the independent media, he said.

The panelists noted accusations from some in the press of 

ties between nISS and some of the top printing houses, and 

that the connection may be behind some selectivity evident 

in the print services that they provide to journalists. One 

panelist said, “The newspapers which are supporting the 

government’s political stance are given opportunities to 

print on later deadlines, so that they can include the latest 

news updates. On the other hand, newspapers that are 

anti-government have to print early, so that they miss any 

new news—which affects their sales.”

Some panelists noted that the distribution of newspapers 

does not correspond to their audiences, despite the desires 

of their publishers. For instance, Soat Al Umma, which has 

ties to the umma national Party, complained that distributors 

send a great number of its copies to bookshops in places 

where its membership is minimal, and very few copies 

where membership is great. another panelist stated flatly, 

“distribution is subject to political considerations.”



407Sudan

ICT infrastructure is developing steadily, but Internet 

connectivity is still slow, particularly outside the capital. 

“Mobile Internet is very popular now, particularly with the 

increasing use of smart phones in Sudan. However, there is 

significant disparity between Khartoum and the provinces, 

and between urban and rural areas in general,” one panelist 

summarized.

List of Panelists

Due to the oppressive political environment, panelists for 

Sudan agreed to participate only on condition of anonymity. 

The panel discussion was held on December 10, 2012.




